Blogg

Styrelse 2023

Här är vår styrelse 2023 – Möt vår nya ordförande och våra nya ledamöter

Marknadsföreningen Stockholm | Blogginlägg, Föreningen

Möt vår nya ordförande och nya ledamöter

I fredags röstade valmötet ett rungande JA till valberedningens förslag på kommande styrelse! Så nu är det klart att det här starka och spännande gänget ansluter.

Är du nyfiken på våra rykande färska nyinvalda ledamöter & ordförande så har vi passat på att ställa ett par snabba frågor en bit ner i inlägget. 

Pino Roscigno, Commercial and Brand Director Stadium, valdes in som ny ordförande för föreningen och tar nu över rodret efter Patrik Nygren-Bonnier, Röda Korset, som efter 2 år som ordförande och nytillträdd i operativt uppdrag valt att lämna över stafettpinnen.

Ett antal nya ledamöter valdes in till styrelsen; Sophie Hedestad, CMO Netigate, Åsa Olow, Creative director & försäljningschef Schibsted, Mirja Kais, Head of Creative Agency 3 Sverige, Frida Olsson, Head of Digital Growth Global Connect samt Hanna Axelsson, senast Kommunikation- och Marknadschef Trygg-Hansa. Dessa ansluter till vårt redan uppsjungna team i form av Paula Fagerlund, chef Innovationscenter Arbetsförmedlingen, Alex Baker, grundare RetailTechX, Björn Owen Glad, Innovation Lead Chiffer samt Viktoria Nilsson, Marknadschef Vasakronan.

Efter flera mandatperioder med omval lämnar Charlotte Banning, CMO Monterro, Ted Bergström, Marknadschef Hemköp, Mikael Bergh, Marknads-och försäljningschef Postkodlotteriet, Sofia Söderqvist, CCO Meds och Marianne Wiström, CRM-projektledare Svenska Spel. Stort tack för ert värdefulla bidrag i styrelsen och engagemang till föreningen! Vi håller kontakten & ses framöver på andra aktiviteter. Vi vill också rikta ett särskilt tack till valberedningen för ert gedigna arbete; Marcus SandellBirn+Partners och Kamran Alemdar, Globalconnect.

Här kan du läsa vårt pressmeddelande med nyheten om ny ordförande & styrelse:

blog-img

Pino Roscigno ny ordförande i Marknadsföreningen Stockholm

by: mis

28-nov-22

Vi är glada att kunna hälsa våra nytillskott i styrelsen välkomna, efter valmötet i fredags. Här kan du läsa en kort presentation om samtliga samt deras respektive svar på vår inledande fråga till var och en av dem.

”Vilka är dina hjärtefrågor och vad kommer du att bidra med i styrelsen?”

Pino Roscigno, Stadium (Ordförande)

Pino Roscigno– Marknadsföring och kommunikation är essentiellt för företagande och samtidigt så finns det en tendens att vi gör det komplicerat och svåråtkomligt för många. En av mina hjärtefrågor är att tvätta bort hokus pokus. Marknadsföring är komplext men det är inte komplicerat.

Pino Roscigno, Commercial & Brand Director Stadium, del av koncernledningen, med ansvar för att kommersialisera Stadiums erbjudande och bygga varumärket på samtliga marknader. Ekonom med lång erfarenhet av marknadsföring och försäljning, företag och konsument, inom finansbranschen och nu inom sports retail. Med en passion för träning och rörelse generellt och med en övertygelse om att ett fysiskt aktivt liv bidrar till både gemenskap och en ökad livskvalitet.

Frida Olsson, Global Connect

Frida Olsson– Mina hjärtefrågor rör digitalisering och automatisering. Jag hoppas att jag kommer kunna bidra med insikter kring hur vi kan jobba mer data drivet för att skapa ännu bättre kundupplevelser med slutmålet att få fler att upptäcka fördelarna med att vara medlem i marknadsföreningen.

Frida Olsson, Head of Digital Growth, GlobalConnect: Jag har bred erfarenhet av marknadsföring på bolag av varierande storlek. Numera är jag specialiserad på digital marknadsföring med fokus på automatisering och personalisering för att driva ökad försäljning och kundlojalitet. Idag driver jag avdelningen Digital Growth på GlobalConnect. När jag inte är på jobbet så umgås jag med nära och kära. Jag älskar all form av mat och kompenserar det genom att lyfta en del skrot på gymmet. En annan passion är att resa. Favoritresmålet är utan tvekan Costa Rica.

Mirja Kais, 3 Sverige

Mirja Kais– Jag tror på att utveckla och lösa affärsutmaningar med innovation och kreativitet där potentialen och kraften ligger i kulturen och i utvecklingen av individer.

Mirja Kais, Head of Creative Agency, 3 Sverige: Lång erfarenhet inom kommunikation och ledarskap. Jag har under åren arbetat med många olika varumärken och marknader, jag har startat, drivit och sålt bolag. Jag ser kreativitet som en viktig ingrediens i affärsutveckling och jag tror på individens kraft för att åstadkomma förändring och effekt. Jag är väldigt förtjust i mat, yogar gärna i värme och har under alla år jag jobbat aldrig haft tråkigt.

Sophie Hedestad, Netigate

Sophie Hedestad– Jag har min bakgrund inom både sälj och marknadsföring så min passion och expertis ligger i att bygga upp en marknadsavdelning som är självsäker, motiverad, säljfokuserad och datadriven.

Sophie Hedestad, CMO Netigate: Sophie Hedestad har jobbat hela sin karriär i techbranschen och har sin expertis inom försäljning och marknadsföring. 2011 började hon arbeta på San Fransisco-baserade Meltwater och har en internationell erfarenhet av att bygga upp högpresterande sälj- och marknadsteam. Idag arbetar hon som Chief Marketing Officer på SaaS-bolaget Netigate. Hon är expertkommentator på TV4 inom digitaliseringsfrågor och sociala medier. Hon är passionerad av att bygga agila och datadrivna team. Sophie brinner för kommersiella frågor med fokus på tillväxt.

Hanna Axelsson, Trygg-Hansa

Hanna Axelsson– ”Integrerat” är både ett ledord och en hjärtefråga för mig, när kommunikation och marknad får leva i symbios med varandra blir det som bäst. Jag tror mycket på att jobba kanaloberoende, att ha ett gemensamt kommunikationskoncept att utgå ifrån i både förtjänade, köpta och egna kanaler. Det skapar förtroende och enhetlighet internt, igenkänning och effektivitet externt och en tydlighet för alla som arbetar professionellt med marknad och kommunikation. Värdeskapande kommunikation är ett annat område som jag drivs mycket av, att vi kommunikatörer kan bidra med ett samhällsvärde på olika sätt genom den kommunikation vi utvecklar och tar ut till marknaden.

Hanna Axelsson, (fd) Kommunikation- och Marknadschef Trygg-Hansa: Jag har jobbat med kommunikation i hela mitt yrkesverksamma liv, både på kund- och byråsidan. Jag startade på IBM i början av 2000-talet när IT-branschen var den hetaste sektorn som fanns för att skapa spännande PR. Vidare som kommunikationskonsult på Cohn&Wolfe (idag BCW) med uppdraget att bygga företags varumärken i förtjänade kanaler inom en rad olika branscher. De senaste nio åren har jag jobbat med kommunikation och marknadsföring på Trygg-Hansa, senast i rollen som Kommunikations- och marknadschef med ansvar för intern och extern kommunikation, varumärke, marknadsföring och hållbarhet.

Åsa Olow, Schibsted Magasin

Åsa Olow– Tror och hoppas jag kan bidra med insikter inom sälj som också är det jag brinner för. Utvecklingen inom sälj från att vara en klämcheck gladlynt person som sålde en produkt till att numera kräva betydligt mer kunskap, rådgivning och effektmätning inom många olika medieslag. Säljrollen idag är mycket mer komplex.

Åsa Olow, Creative Director & försäljningschef Schibsted Magasin: Jag har arbetat som säljare över 30 år och senaste 10 åren som säljchef. Började min säljkarriär med ett jobb hos en f.d. ordförande hos Marknadsföreningen StockholmLasse Grunberger. En fantastisk mentor och chef! Efter det rullade det på hos de stora mediehusen Aller, Hearst, LRF, Bonnier. Just nu är jag på ett av Sveriges största säljbolag där jag ansvarar för två stycken säljteam. Ett av dom är SvD och det andra är Youtube / Influencer Marketing. Mitt jobb består naturligtvis en stor del av budget, prognoser och framtidstänk. Men är en chef som lägger mycket tid på pepping, stöttning, coaching, hittar nya intäktskällor och har ett öra mot marken så jag vet vad mitt team står för för utmaningar. Stolt över att vi vunnit årets team två gånger på företaget!

_____________

Press:

Resumé https://www.resume.se/alla-nyheter/nyheter/nya-ledamoter-i-marknadsforeningen-stockholms-styrelse-han-ar-ny-ordforande/

Dagens Opinion https://dagensopinion.se/artikel/marknadsforeningen-stockholm-byter-styrelse/

Pino

Pino Roscigno ny ordförande i Marknadsföreningen Stockholm

Marknadsföreningen Stockholm | Föreningen, Pressmeddelande

Pressmeddelande, Marknadsföreningen Stockholm
Stockholm 25 november 2022

Marknadsföreningen Stockholms styrelse 2023 med Pino Roscigno som ny ordförande

Nu står det klart vilka som tar plats i Marknadsföreningen Stockholms styrelse 2023! Vid valmötet 25 november valdes Pino Roscigno in som ny ordförande för föreningen. Pino har lång erfarenhet av marknadsföring och försäljning, företag och konsument, inom finansbranschen och nu inom sports retail som Commercial & Brand Director på Stadium. Han utnämndes till Årets Marknadschef 2019 av Marknadsföreningen och tar nu över rodret efter Patrik Nygren-Bonnier, Röda Korset, som efter 2 år som ordförande valt att lämna över stafettpinnen.

Vid valmötet valdes även Sophie Hedestad, CMO Netigate, Åsa Olow, Creative director/ försäljningschef Schibsted Magasin, Mirja Kais, Head of Creative Agency 3, Frida Olsson, Head of Digital Growth Global Connect samt Hanna Axelsson, senast Kommunikation- och Marknadschef Trygg-Hansa, in som nya ledamöter till styrelsen. Paula Fagerlund, chef innovationscenter på Arbetsförmedlingen samt Alex Baker, grundare av RetailTechX, fortsätter ännu en mandatperiod genom omval. Slutligen är Björn Owen Glad, Innovation Lead Chiffer och Viktoria Nilsson, Marknadschef Vasakronan, redan invalda till 2024.

Det är ett urstarkt gäng med passion för marknad & kommunikation som nu ansluter till styrelsen, säger Marie Sommar, VD på Marknadsföreningen Stockholm. Under 2022 har vi vidareutvecklat och stärkt vårt medlemserbjudande ytterligare med vassa mötesplatser digitalt/IRL och samarbeten för medlemsnyttan. Det ska bli så kul och spännande att tillsammans nu fortsätta resan, fortsätter hon.

Vad ser Pino mest fram emot med det nya uppdraget som ordförande för Marknadsföreningen Stockholm?

Att tillsammans med engagerade och kompetenta människor få bidra till en positiv branschutveckling, ta stafettpinnen vidare några sträckor, berättar Pino. Som marknadsförare har man uppdraget att skapa förtroende hos kund och driva tillväxt för sin uppdragsgivare. Jag hoppas kunna bidra i Marknadsföreningen Stockholm med mina erfarenheter inom kommunikation, som är under ständig förändring. Hållbarhet, teknik, kompetensutveckling och varumärke vs försäljning, och helt enkelt göra jobbet enklare för våra medlemmar.

Styrelsen 2023

Styrelsen

Pino Roscigno, Stadium (Ordförande)
Frida Olsson, Global Connect
Mirja Kais, 3 Sverige
Hanna Axelsson, senast Trygg-Hansa
Sophie Hedestad, Netigate
Åsa Olow, Schibsted Magasin
Björn Owen Glad, Chiffer
Alex Baker, RetailTechX
Paula Fagerlund, Arbetsförmedlingen
Viktoria Nilsson, Vasakronan

Presskontakt

Marie Sommar, VD Marknadsföreningen Stockholm, 0701-46 34 22, marie@mis.se
Pino Roscigno, 070-462 48 94, pino.roscigno@stadium.com

Om vår nya ordförande och nya ledamöter: https://mis.se/event/valmote-2022/

Pino Roscigno

Pino Roscigno, Commercial & Brand Director, Stadium

Marie Sommar

Marie Sommar, vd Marknadsföreningen Stockholm

Seminarium

”När 1+1 blir mer än 2”

Marknadsföreningen Stockholm | Blogginlägg, Fördjupning och tips, KiMM, Referat

Så bygger du ett MarCom dreamteam

– Referat från frukostseminarium med KiMM & Intersport

Det var imponerande många som tagit sig ut från snökaoset och kommit till härliga House of Wise, en byggnad som är lika gammal som Marknadsföreningens dryga 100.

Temat för den här dagen var hur du bygger ett MarCom-dreamteam och vi fick lyssna till powerduon Glenda Marevind, CMO på Intersport och Alexandra Flink som arbetar som producent och inhousecoach på KiMM. Visst är det häftigt när man hittar en wingwoman och tillsammans utmanar traditionella arbetssätt, testar nytt och växer. Denna morgon bjöds det på en rad värdefulla tips om hur man kan jobba mer effektivt och smidigt i samarbeten, vara smart med kostnader och öka lönsamheten. Vilken energi det skapar i teamen & ger bättre resultat!

Fyra nyckelfaktorer

Glenda inledde med att ringa in en del utmaningar för marknadsförare 2022 och visst är det stor igenkänning:

  • Hantera osäkerhet på marknaden
  • Skynda på den digitala omställningen – fler kanaler
  • Skräddarsy innehållet – automatisering
  • Hantera organisatoriska förändringar – hitta kompetenser
  • Korta tiden till marknaden – processer
  • Bevisa att marknadsföringsaktiviteterna lönar sig
  • Hållbart arbetssätt och processer
  • Arbeta smart och kostnadseffektivt och en hel del mer
Intersport
KiMM

Denna morgon pratade vi om de olika MarCom-områdena; Planning, Production, Distribution, Process & Tools och People. Det finns många sätt att bygga sitt marknadsteam beroende på bl a storlek och bransch, och där man också kan utforska hybridarbetssätt med sina byråer. Intersport har delat upp marknadsavdelningen i fyra områden; Inhouse Studio, Inhouse production, Inhouse Media & Analys samt CRM. Utöver det så adderas extern spetskompetens både på det kreativa området samt analys & digitalt.

Just Glenda och Alex samarbete har stark bäring på produktionsledet där man hittat fyra nycklar:

  1. Öka lönsamheten & minska kostnaderna; gick från traditionell reklam- och produktionsbyrå till en hybridmodell.
  2. Effektivisera arbetssätt och processer; där 2 processer blev en. Inhouse-processen sammanflätades med externa produktionsprocessen i ett öppet samarbete.
  3. Balans mellan kostnader & kvalitet i produktionerna; förekomma och förbereda. Både i det egna marknadsteamet men även förankring internt med försäljning kring brief och det som komma skall.
  4. Utveckla egna teamet; bättre köpare av externa tjänster med hjälp av spetskompetens.
KiMM
Marie Sommar, Alexandra Flink, Glenda Marevind och Marie Thorslund

Kombinerade datakällor för bättre träffsäkerhet

Glenda & Alex visade på ett av sina gemensamma grepp; julkampanjen som precis har gått live: ”Ge bort sport, och stötta föreningslivet”. I insiktsarbetet ringades in att många av kunderna hade en koppling till föreningslivet, barn som idrottar osv, vilket då tagits fasta på i den mer varumärkesbyggande härliga kampanjen. Barn i olika idrottsföreningar har castats fram och ramar på ett fint sätt in kopplingen till föreningsliv.

Glenda tipsade om att kombinera olika datakällor och kika på försäljningsdata i kombination med sökdata för att lyssna bättre mot marken kring behov. Även i distribution jobbar man nu utifrån ett hybridarbetssätt, där sociala medier och digitala kanaler plockats hem medan större medieköp i traditionella kanaler görs via mediabyrån.

Avslutningsvis bjöd Glenda på sina bästa tips:

  • Våga ifrågasätta och utmana, men framför allt våga testa nya vägar.
  • Sätt dig i förarsätet inom både planning, produktion & distribution
  • Bygg ett nätverk kring ditt eget inhouse team
  • Gå hand i hand med partners som är öppna för nya arbetssätt
  • Ta in specialistkompetens som utvecklar de egna kompetenserna.

Stort tack till Glenda och Alex för en inspirerande och bjussig presentation! Ett stort tack till vår karriär- och rekryteringspartner KiMM med Marie Thorslund i spetsen som hostade eventet hos sig och alla ni medlemmar och gäster som kom denna morgon! Wow, vilken härlig stämning och många frågor. Av surret att döma så fortsätter diskussionerna och erfarenhetsutbytet kring organisation, byråsamarbeten och Inhouse. Vi ses snart igen!

__________________________
Text: Marie Sommar
Foto: Per Almegård

Ta del av våra utskick! Här kan du anmäla dig för våra utskick med info, inspiration och ett och annat erbjudande inom ramen för vår verksamhet. Prenumerera här

Möt medlem

Möt medlem: Anna Berlin, Electrolux

Marknadsföreningen Stockholm | Blogginlägg, Möt medlem

”Jag avsätter 2 timmar varje fredag till eget lärande och jag uppmuntrar mitt team att göra detsamma”

Anna Berlin är Head of Marketing Nordics på Electrolux, och relativt nybliven medlem i föreningen. I detta medlemsporträtt möter vi en cyklande marknadschef med en förkärlek till multitasking, effektmätning och betydelsen av fortbildning. 

Vad kan du berätta om din roll på Electrolux och vad har du för bakgrund?

– Idag är jag Nordisk marknadschef på Electrolux, en roll som jag har haft i 1,5 år och som innebär att jag ansvarar för vår marknadsföring och varumärkesbyggnad i Norden. Min bakgrund är inom marknad och e-handel där jag jobbat i 15-20 år, både i Sverige och internationellt, bl.a. i Frankrike och USA, på företag som Unilever och Danone.

Det är mycket som händer inom marknad & kommunikation just nu. Vilka utmaningar står ni inför?

– Den största utmaningen just nu är absolut rådande ekonomiska situation där vi troligen går in i en lågkonjunktur och ser en minskad efterfrågan av våra produktkategorier. Vi kommer att ha mindre pengar att röra oss med och fokus kommer till stor del bli att attrahera de konsumenter som är i marknaden, men samtidigt får vi inte glömma vår långsiktiga plan att fortsatt bygga vårt varumärke.

Det är en balans som så klart alltid är en utmaning för oss marknadsförare men som blir ännu viktigare nu när det är svårare tider som dessa.

Trots att vi har data inom consumer goods t ex, på vad man ”borde” göra är det tydligt att alla ledningar inte agerar därefter.

Mest spännande utveckling?

– Personligen har jag snöat in rätt mycket på frågan om effekt på sista tiden vilket så klart även har att göra med den tid vi går emot. Hur ser vi till att investera i det som ger bäst effekt? Hur säljer vi vårt case internt med data? Jag älskar den diskussion som pågår och är glad det fortsatt kommer mycket nytt inom området.

Vad ser du mest fram emot?

– Vilka lärdomar vi kommer ta med oss ur denna krisen. Jag tror på riktigt att kriser accelererar sådant som i många fall ändå skulle ske, men nu sker det snabbare vilket ofta gör att människor vaknar till, skakas om, ser möjligheter som de inte annars skulle sett etc. Vidare tycker jag det är intressant att se hur olika bolag förhåller sig till tider som dessa. Trots att vi har data inom consumer goods t ex, på vad man ”borde” göra är det tydligt att alla ledningar inte agerar därefter. Det kan och kommer förändra spelplanerna inom många kategorier som kanske inte var väntade.

Ditt bästa tips för kompetensutveckling?

– Det finns så otroligt mycket information tillgängligt idag och utmaningen som jag ser är tiden vi har. Tid att gå igenom utbudet och välja ut, tid att läsa allt som man har tillgång till – både internt och externt, tid till att gå på alla de seminarier som man vill osv.

Därav avsätter jag 2 timmar varje fredag till endast eget lärande. De är ”non-negotiable” och jag uppmuntrar även mitt team att göra detsamma. Varje vecka är lite annorlunda, ibland handlar det om att läsa rapporter, ibland handlar det om att se inspelade föredrag eller annat – vad som är genomgående är att allt ska vara externt perspektiv och att jag alltid prioriterar gå igenom branschpressen.

Vidare har jag turen att jag cyklar till jobbet och det tar mig 40 min. Denna tid har jag med dedikerat till att lyssna på föredrag, poddar och böcker som är relaterade till det jag arbetar med. När jag cyklar hem blir det mer underhållande lektyr eller poddar. Ibland endast musik eller tom tystnad efter en hel dag på jobbet.

Du är relativt nybliven medlem. Varför är du medlem i Marknadsföreningen? Vad uppskattar du mest i utbudet?

– En stor anledning till varför jag ville bli medlem är relaterat till frågan ovan. Det erbjuds många intressanta case frukostar och möten med andra inom marknad och jag får otroligt mycket ut av just detta utbyte. Kvaliteten är genomgående hög och ämnena ofta i linje med vad jag funderar på. Sedan jag blev medlem har även Members Lounge lanserats och detta är fantastiskt erbjudande tycker jag. Har redan lyssnat igenom det mesta jag missat under mina cykelturer till jobbet.

Ta del av våra utskick! Här kan du anmäla dig för våra utskick med info, inspiration och ett och annat erbjudande inom ramen för vår verksamhet. Prenumerera här

Möt medlem

Möt medlem: Andrea Lindgren, Pizza Hut

Marknadsföreningen Stockholm | Blogginlägg, Möt medlem

”Jag tror att det är viktigt att röra på sig och röra sig på okänd mark så man hela tiden utmanar sig själv och fortsätter utvecklas”

Vår vd Marie Sommar träffade härom veckan en av våra nyaste medlemmar, Andrea Lindgren, Marknadschef på Pizza Hut, för en härlig lunch och lite spaningar på vad de har på gång. Självklart passade vi på att ta pulsen på deras relativt nya Marknadschef som står inför många spännande förändringar och utmaningar, för att få höra lite mer.

Andrea Lindgren
Andrea Lindgren, Pizza Hut

Vad kan du berätta om din roll på Pizza Hut och vad har du för bakgrund?

– Jag är ny marknadschef sedan april och mitt uppdrag är att, tillsammans med mitt team, revitalisera varumärket på den svenska marknaden. Det finns en stor outnyttjad potential i vårt varumärke och pizzasegmentet, så det är en oerhört spännande och intensiv resa vi har framför oss. Jag tar med mig styrkan från en bred bakgrund inom marknadsföring och har jobbat i många olika branscher. Jag tror att det är viktigt att röra på sig och röra sig på okänd mark så man hela tiden utmanar sig själv och fortsätter utvecklas.

Privat så utbildade jag mig till konditor. Något jag valde att göra för jag älskar att baka, skapa och ville prova något nytt. Tror att det är viktigt att ha roliga och spännande utmaningar även privat för att kunna bidra med full energi i yrkeslivet.

Vi på föreningen har hört att ni har spännande saker på gång för vår marknad – vad kan du berätta om det?

– Oh JA! Vi kommer lansera en hel del nya erbjudanden och koncept för att möta behovet som finns, hos både befintliga fans och de som ännu inte hittat till oss. Kännedom är en viktig parameter för nästkommande år, vilket innebär satsningar på synlighet i både traditionella kanaler och även på oväntade platser i olika sammanhang. Vi för just nu dialoger med olika typer av samarbetspartners och längtar tills vi får börja rulla ut det vi nu sitter och jobbar med!

Det vi gjort hittills är att vi hade en bevisat lyckad sommarkampanj där vi lyfte våra tunna pizzor och nådde en dubblerad försäljning. I dagsläget har vi en pågående kampanj i samarbete med Arvid Nordquist där vi lagt till ett gäng heta rätter kryddade med Tabasco® på menyn. Det har tagits emot väl och vi ser redan ett par rätter som antagligen kommer förtjäna sin plats även framåt i menyn.

lunch
Andrea Lindgren och Marie Sommar

Mest spännande utveckling just nu?

– Hur många stora varumärken som behöver ställa om och börja hitta lösningar med en lägre budget och fortfarande slå igenom bruset, påvisa effekt OCH bygga varumärke i stora omvärldsutmaningar. Jag hoppas och tror att detta innebär att man kommer få upp ögonen även för mindre varumärken/aktörer som gör smarta saker med befintliga resurser, och ser fram emot alla spännande collabs som kommer att skapas kommande år.

Vad ser du mest fram emot?

– Att få driva igenom den här förändringsresan som ligger framför oss, både externt och internt. Att balansera det strategiska varumärkesarbetet parallellt med det taktiska. Ingen dag är den andra lik och det har varit en oerhört intensiv start med många bränder som ska släckas samtidigt som vi ska sätta riktningen framåt och tänka långsiktigt. Allt detta är ju möjligt tack vare den energin och glädjen som genomsyrar hela bolaget ända ut till styrelsen och våra externa samarbetspartners. Vi är alla sjukt taggade för det som komma skall!

Inhouse eller byrå?

– Jag tror att det är viktigare än någonsin att rigga en stark kombination. En dedikerad inhouse-byrå som lever brand’et varje minut och kan vara oerhört snabba. Men också det externa perspektivet med erfarenhet och specialistkompetens som byråpartners kan tillföra utifrån, så att vi som företag och varumärke inte blir för insnöade i vårt tänk. Allt beror på var företaget och varumärket befinner sig, och med en optimerad mix byggs förutsättningar för både ett starkt team och flexibilitet. Med en bra grund går det sedan att öka/minska olika områden beroende på behov som förändras över tid, utan att tappa fart och målfokus.

Varför är Pizza Hut medlemmar i Marknadsföreningen?

– Genom MIS får vi ta del av datadriven information, spaningar och rådgivning men också inspirerande föreläsningar och möjligheten att kontinuerligt bredda vårt nätverk.

Ta del av våra utskick! Här kan du anmäla dig för våra utskick med info, inspiration och ett och annat erbjudande inom ramen för vår verksamhet. Prenumerera här

Marie

A match made in heaven: Marknadsföreningen + KIMM!

Marknadsföreningen Stockholm | Föreningen, KiMM, Medlemserbjudanden

Ny medlemsförmån: Rådgivning inom rekrytering och karriär

Hur bygger jag ett dreamteam inom marknad? Behöver vi en specialist eller generalist? Rätt lönesättning, förmåner, lämpliga titlar? Är jag synlig i rätt nätverk och hur tar jag nästa steg i karriären?

Det händer onekligen mycket på marknad och kommunikation just nu; både utifrån kunskaper, roller och nya sätt att organisera sig. Därför är vi extra glada att nu presentera en nyhet i medlemskapet: Rådgivning inom rekrytering & karriär i ett fördjupat samarbete med KIMM.

Vi har redan sedan tidigare möjlighet att få svar på frågor inom marknadsrätt genom ”Fråga Advokaten” med MarLaw. Vi är så glada för att nu kunna addera ytterligare ett fint strategiskt samarbete, där du som medlem nu kan få hjälp & ett bollplank för dina frågor inom HR via tjänsten Fråga KIMM.

Är du sugen på att ta nästa steg i karriären så kan du även Boka ett Framtidsmöte, för en energiinjektion på vägen.

Behöver ni hjälp att rekrytera in en ny drömkollega så har ni medlemmar dessutom 10% rabatt på ett rekryteringsuppdrag.

Hör mer om samarbetet i videon nedan där vår VD Marie Sommar träffar Marie Thorslund, affärsområdeschef på KIMM, över en kaffe. Vi hoppas att den här nya tjänsten ska komma väl till pass för er medlemmar framöver. Det kommer också bli matnyttiga event och gästbloggar inom området.

Polestar Stockholm

Så byggdes varumärket från grunden: Referat från seminarium hos Polestar

Marknadsföreningen Stockholm | Årets Marknadschef, Blogginlägg, Fördjupning och tips, Referat

”Vi måste tänka annorlunda, men framförallt göra annorlunda”

– Referat från vår frukost hos Polestar Stockholm

Idag onsdag fick vi och våra medlemmar en härlig start på morgonen när vi bjöds till Polestar Stockholm alldeles intill Kungsträdgården för en spännande ”behind the scenes” och case signerad Årets Marknadschef, Nils Rylén, marknadschef på Polestar.

Nils, som prisades som Årets Marknadschef 2022 i maj, men också vunnit ett flertal priser, (senast förra veckan med Årets Tillväxtpris och Sveriges mest progressiva marknadschef hos Resumé), började med att ställa frågan om världen verkligen behöver ett till bilvarumärke? Han besvarade den själv: ”Inte om det är som alla andra”. Under 2010-talet vaknade bilbranschen till den omställning som behövs, menar han. Vi fick nöjet i att lyssna till hur Polestar, Nils och hans team har tänkt i arbetet med att bygga upp ett varumärke från grunden. Han refererar till ett tomt skal, som behövde fyllas med något. ”Vi har ett uppenbart kännedomsproblem. Vi har ingen kännedom!

Så från början har tesen varit att tänka och göra annorlunda samt att i kommunikationen agera större än vad de är. Nils berättade vidare om de 3 fokusområden de jobbar med – Design, Innovation, Hållbarhet – som ska genomsyra allt de gör. Där de vill leda med exempel och visa på en ljus och nära framtid; ”Act as a guiding star”. Samtidigt vill de utmana hela branschen.

”Breaking conventions – We question the status quo to find a new, better path. We don’t accept shortcuts or excuses”

Med grunden i modellen ”SEE, THINK, DO, CARE” har det i uppbyggnadsarbetet blivit mycket fokus på SEE, där de lagt mycket resurser på varumärkesbyggande, rörligt och att synas i traditionell media som outdoor, print & TV. Nils summerar med att kännedom är investering i långsiktig försäljning; marknad + försäljning = sant.

Slutligen delar Nils med sig av sina 6 sammanfattande tips:

  • Ha koll på din produkt. Både styrkor & svagheter.
  • Agera konsekvent & stort.
  • Reklam & PR är magiska tillsammans.
  • Var rak, transparent & tydlig i din kommunikation.
  • Erbjud alltid kunder en analog möjlighet i en digital köpresa.
  • Våga testa. Lär dig. Och gör det ännu bättre nästa gång.

Stort tack till Nils som delade med dig så generöst av sina erfarenheter och kunskaper, samt till alla deltagare som bidrog till en spännande frågestund där det konstaterades att det är väldigt intressant att se hur man kan bygga en så känslomässig kommunikation genom att enbart fokusera på produkten. Vi kan bara summera med snyggt jobbat Nils och Polestar och stort grattis igen. Det ska bli spännande att se vad de hittar på framöver!

___________
Text: Jenny Aarnio
Foto: Per Almegård

Jula

Bakom kulisserna hos vinnaren av Årets Varumärkesresa 2022 – Jula

Marknadsföreningen Stockholm | Årets Marknadschef, Blogginlägg, Referat

“When in doubt – go red”

– Jula och Garbergs berättar hur framgångssagan blev verklighet

Den 12 maj utsågs JULA till Årets Varumärkesresa 2022 av en enhällig jury, då vårt stora event Årets Marknadschef gick av stapeln på Rigoletto och online. Idag var det dags att ta reda på hur de lyckades, att få höra om arbetet som lett fram till deras utmärkelse och många andra framgångar. I den nya, påkostade citystudion Studio Puck samlades vi och Jonas Järrenfors, Marketing Director på Jula, och Johan van der Schoot, kreativt ansvarig på Garbergs, för en spännande casefrukost. 

Med målet att göra en förflyttning från enbart taktisk, och till stor del produktfokuserad, till emotionellt förankrad varumärkeskommunikation, började Jonas med att berätta om deras förutsättningar.

”Kommunikationen måste bygga på vilka vi faktiskt är. Och då måste vi först ta reda på vilka vi är. Hur vill vi vara? Hur vill vi uppfattas? Det är lätt att prata om värderingar och vision, men för att besvara dessa frågor måste man lyfta blicken och verkligen lära känna hela organisationen. För oss tog det arbetet 12 heldagar”, säger Jonas Järrenfors, och lägger till att mycket arbete lades på att få samsyn med byrån, så att de förstår oss väl, och verkligen förstår vår marknad. ”Och som alltid med varumärkesbyggande är det superviktigt att inte fastna i kortsiktiga fällor, att hela organisationen och ledningen från början är insatta i att inga snabba vinster kan förväntas”, menar Jonas.

”Kan Jula göra en Nike?”

Byrån i fråga heter Garbergs, där Johan van der Schoot är kreativt ansvarig. Johan berättar att ett par av huvudmålen var att föryngra kundgruppen och att aktivera storstäderna. Man ville också engagera hela familjen, och inte bara “den ensamma mannen” som han menar var vanligt förekommande i varumärkeskommunikation inom branschen för några år sedan.

En stor inspiration när konceptet togs fram var Nike och deras “Just do it”, som Johan menar är så mycket större än märke och produkt, det är ett sätt att ta sig an livet, en generell inställning. “Kan Jula göra en Nike?” frågade de sig.

Ur den tanken föddes JulasInget kan stoppa dig nu”, som lyckas stå för såväl inspiration som motivation och det rationella såväl som det emotionella.

Johan hinner också gå in på hur de tänkt när det var dags att slå sig in på en ny marknad, där ingen kände till Jula; hur man lyckats introducera sig till en ny kundgrupp med bibehållen identitet.

Tack alla ni som var med oss online, vid livesändningen i vår nya Members Lounge, samt ni som valde att vara med på plats i Studio Puck!

Tack också till våra partners för alla årets nedslag inom ramen för Årets Marknadschef: vVenues, Onemotion, Meltwater, Edisen, Mevida, Filmstaden, MarLaw, KiMM och PHD!

Och vi i teamet på föreningen vill passa på att rikta ett särskilt tack till er som tagit er tid att lämna fina omdömen i den automatiserade utvärdering som går ut till deltagare via vårt förträffliga eventsystem Lyyti. Med ord som dessa kan vi gå in i helgen med en varm känsla och komma tillbaka taggade på måndag redo för veckans nya event!

– ”Det bästa jag deltagit i. Intressant med både byrå och kund på plats.”
– ”Väldigt intressant ämne, spännande att få höra både Jula och Garbergs berätta, samt att presentationen var så väl förberedd!”
– ”Mycket bra genomfört och bra onlineverktyg snygg studio. Och engagerade och tydliga talare med intressant ämne och bra film och sildes för att förtydliga budskapet. Mycket bra helt enkelt!”

_________
PS. Missade du eventet? Du som är medlem kan ta del av inspelningen i Members Lounge där du hittar den i On Demand-rummet.

Foto: Mats Mileblad

Members Lounge

Vi lanserar Members Lounge – en ny digital yta endast för medlemmar!

Marknadsföreningen Stockholm | Föreningen

Nu tar vi ytterligare steg i Marknadsföreningens utveckling och lanserar en digital Members Lounge!

Vi har varit starka på personliga möten och inspiration för marknadsförare i över 100 år, och i samband med pandemin och dess mötesbegränsningar tog vi flera kliv i vår digitala transformation. Våra seminarier och nätverksträffar ersattes som ni vet av helt digitala möten och webbinarier. Vi genomförde också vår första digitala version av eventet Årets Marknadschef i den interaktiva och dynamiska plattformen vVenues, med professionell studioproduktion osv. I våras blev det en lyckad Hybrid Edition med livesändning från Filmstaden Rigoletto & massor av fördjupande content online i plattformen.

Marie Sommar
Marie Sommar, vd Marknadsföreningen Stockholm

”Lärdomarna har varit många senaste åren, vi har nyfiket utforskat och vi är så glada för att vi kunnat växla upp och hitta nya spännande former att mötas”, säger Marie Sommar, vd på Marknadsföreningen Stockholm. ”Nu fördjupas vårt fina samarbete med Onemotion och plattformen vVenues – då det är dags att lansera en digital mötesplats för er medlemmar” fortsätter hon. Välkommen in!

Vad kommer finnas i vår digitala Members Lounge?

– För er som varit med på Årets Marknadschef kommer ni känna igen er en del i formatet och funktioner. Det finns tre olika rum från lobbyn:

  • LIVE-EVENT: Ett rum för live-webbinarier
  • NÄTVERKANDE & MÖTEN: Ett rum för rent nätverkande i form av mindre träffar, Business Mingel med speed meetings och ”fireside chats”. Det finns också en funktion att boka upp egna möten online med andra inloggade medlemmar.
  • ON DEMAND: I det sista rummet samlar vi ett urval av tidigare inspelningar och annat medlemsexklusivt innehåll on demand. Vi vet ju att det ibland kan vara svårt att komma loss, eller att det passar bättre att ta del i efterhand.

Nya möjligheter

En återkommande feedback från medlemmar är att tiden är begränsad och det kan vara svårt att hinna med att delta på fysiska event. Med vårt breda utbud av webbinarier under pandemin såg vi en kraftig ökad engagemangsgrad bland medlemmarna och rekordmånga som tog del. Samtidigt finns det en oerhörd kraft och energi i att ses IRL och något vi vet många längtat efter.

Framöver kommer vi erbjuda en mix och det blir naturligt att på samma vis skapa en egen samlingsplats digitalt. Det här öppnar också upp möjligheter för att bjuda in fler marknadsföreningar och talare från andra platser att mötas på ett enkelt sätt. Det är också en styrka att som helt ny medlem, kunna ta del av tidigare inspelningar eller fånga upp det man missat.

Digitalt och fysiskt stärker varandra

Mats Mileblad
Mats Mileblad, vd Onemotion IMC

”Vi är mycket glada att Marknadsföreningen går i bräschen för att visa på fördelarna med kombinationen av det fysiska och digitala”, säger Mats Mileblad, vd Onemotion IMC. ”Tillsammans hoppas vi naturligtvis att öppna ögonen för fler bolag att nyttja fördelarna av varaktiga digitala mötesplatser som komplement till de fysiska eventen, eftersom det också hjälper till att arbeta hållbart ur begreppets alla definitioner. Vi önskar alla besökare en riktigt trevlig upplevelse”, fortsätter Mats.

Välkommen in!

Varför inte logga in direkt och utforska din nya digitala event- och mötesplats?

Observera att du behöver logga in med samma e-postadress som du registrerat för ditt medlemskap i Marknadsföreningen Stockholm.

Members Lounge
MarLaw

Uppdatering: Nya skärpta marknadsföringsregler sedan 1 september

Marknadsföreningen Stockholm | Blogginlägg, Fördjupning och tips, Marknadsrätt

Nya ändringar i marknadsföringslagen, prisinformationslagen, avtalsvillkorslagen och distansavtalslagen

– En juridisk uppdatering från vår partner MarLaw

Daniel Tornberg och Alexander Jute är advokater på Marknadsföreningens samarbetspartner Advokatfirman MarLaw, som erbjuder juridiskt stöd till våra medlemmar. Vårt nästa event tillsammans med MarLaw, med aktuella tips inom marknadsrätt, sker den 17 november

MarLaw

TIPS: Med anledning av de lagändringar som nu är i kraft sedan den 1 september 2022, erbjuder MarLaw en skräddarsydd utbildning för ditt företag.

Denna vecka har det skett stora förändringar i lagstiftningen för dig som arbetar med marknadsföring och kommunikation. Marknadsföringslagen, prisinformationslagen, avtalsvillkorslagen och distansavtalslagen uppdateras för att ge ett starkare skydd för konsumenter.

”För att säkerställa att alla lever upp till de nya lagarna införs dessutom helt nya sanktioner som är lika de som kan utfärdas vid brott mot GDPR. Sanktionsavgiften kan fastställas till lägst tio tusen kronor och högst fyra procent av näringsidkarens omsättning. Att begå misstag kan alltså stå dig dyrt.”

Så skriver MarLaw själva i sin kommunikation kring de nya lagändringarna. Här får vi en uppdatering om nuläget.

_________

Hur har det har gått med införandet ni flaggade för i våra tidigare artiklar? Är detta lagändrat enligt förslaget nu?

– När propositionen skulle röstas igenom valde riksdagen att skjuta fram införlivandet till den 1 september 2022. Vidare noterades att en av reglerna kring realisationer/prissänkningar var något oklar. Konsumentskyddsdirektivet (som är det bakomliggande regelverket från EU) innehåller bl.a. en ny regel som tar sikte på tillkännagivande av prissänkningar och att sådana ska innehålla uppgift om det tidigare pris som näringsidkaren har tillämpat under en fastställd tidsperiod före prissänkningen.

Nämnda direktiv innehåller ett krav på att medlemsstaterna i EU inte får föreskriva en tidsperiod understigande 30 dagar för att bestämma tidigare pris. Dessutom ges medlemsstaterna möjlighet att implementera undantagen till nämnda huvudregel, vilka framgår enligt nedan.

  1. Medlemsstaterna får föreskriva andra regler för varor som sannolikt kan försämras eller har kort sista förbrukningsdatum.
  2. Om produkten har funnits på marknaden i mindre än 30 dagar får medlemsstaterna även föreskriva en kortare tidsperiod än 30 dagar.
  3. I de fall där prissänkningen ökas gradvis får medlemsstaterna föreskriva att det tidigare priset utgör det pris som gällde före den första prissänkningen.

Den första punkten är sparsamt belyst och i Sverige pågår ett arbete med att ta fram en närmare vägledning om hur detta ska tillämpas. Vid kontakt med Regeringskansliet uppger man att frågan har börjat hanteras men att vägledningen förväntas publiceras senare och först efter den nya bestämmelsen trätt i kraft, dvs. efter den 1 september 2022.

Viss vägledning (om än knapphändig) går att utläsa från EU-kommissionens riktlinjer. Däri framgår det att vilka typer av varor som omfattas av undantaget ska bedömas i varje enskilt fall. Därefter exemplifieras varor som färska matvaror och drycker med korta hållbarhetsdatum. Vi fortsätter bevaka utvecklingen.

Vad mer är värt att belysa inom marknadsrätt hösten 2022?

– På marknadsföringsrättens område kommer de nya reglernas tillämpning bli av största intresse att följa. Konsumentverket har tillsyn över marknadsföringen och ska följa upp att företagen agerar i enlighet med lagstiftningen. Med tanke på att realisationer har varit ett prioriterat området för Konsumentverket blir det intressant att se hur myndigheten kommer förhålla sig till de nya reglerna för att se till att de efterlevs.

Det är helt klart hög tid att se över sin cookieanvändning och information

Vidare ska noteras att GDPR alltjämt genererar nya frågeställningar och överväganden. Under sommaren meddelade den irländska dataskyddsmyndigheten i ett utkast på beslut att man kommer blockera Meta från att skicka användaruppgifter till ISA. Detta skulle kunna medföra att Facebook och Instagram inte kan användas förrän ett nytt transatlantiskt dataöverföringsavtal (liknande privacy shield) är på plats. Beslutet är dock på remiss hos de andra tillsynsmyndigheterna i EU så det återstår att se vad som slutligen sker.

En annan intressant nyhet på temat är att organisationen Non of Your Business (NOYB) lämnat in ytterligare 226 klagomål hos olika tillsynsmyndigheter runt om i EU på grund av felaktig cookie-hantering. Det är helt klart hög tid att se över sin cookieanvändning och information.

Det har även kommit ett beslut från danska tillsynsmyndigheten som öppnar för att samtycke kan anses frivilligt när det för att kunna erhålla medlemskap i en kundklubb var villkorat med att få också få nyhetsbrev. Ärendet är högst intressant då det varit många frågor om huruvida man kan villkora medlemskap med marknadsföringsutskick med samtycke som grund. Beslutet synes alltså öppna för det och det är intressant att följa en eventuell fortsättning av ärendet.

Sammanfattningsvis händer det mycket på den juridiska fronten som påverkar spelplanen för marknadsföring. Se till att hålla dig uppdaterad.

Se även: