Blogg

Söderhavet

Lunch hos Söderhavet: Jakten på designvärldens heliga graal

Marknadsföreningen Stockholm | Blogginlägg, Referat

Hur man lyckas hålla sig relevant och uppnå ikonisk status som varumärke

–Referat från ett seminarium hos Söderhavet

I veckan samlades vi på Marknadsföreningen Stockholm hos Söderhavet för att avnjuta en smarrig poké bowl, och för nätverkande och mingel. Efter detta fick vi dyka ner i relationen mellan design och tid och samspelet mellan dessa för att titta på hur vissa varumärken lyckats nå en ikonisk status.

Mattias Svensson, rådgivare inom design och varumärkesarbete, grundare av Söderhavet samt futuristen och föreläsaren Jens Lanvin introducerade oss i samspelet mellan design och tid när det kommer till de ikoniska varumärken som finns idag. Exempelvis fick vi se hur Coca Cola, Vogue, Röda Korset och Världsnaturfonden har förvaltat sina varumärken under decennier för att uppnå sina närmast ikoniska status.

Inom framtidsforskning så ser man på vissa parametrar när man ser på framtiden. Det finns egentligen tre olika möjliga spår. Antingen är det något som sker kontinuerligt; att något har skett tidigare och att man gör en revival på det på nytt; eller att man uppfinner något helt nytt som inte funnits förut. I varumärkesbranchen ser man att man oftast jobbar just med det tidigare exemplet där man gör små kontinuerliga ändringar, jobbar med uthållighet och finjusterar, snarare än uppfinner något helt nytt.

Mattias och Jens lanserade även ett helt nytt mixerbordskoncept, där de presenterade 20 års erfarenhet på en bild (Yes!), där de har identifierat sex olika parametrar som varumärken jobbar med för finjustering. Dessa sex parametrar, eller ”knappar”, som de kallar för ’Samtida’, ’Kommersiellt’, ’Kulturellt’, ’Rigiditet’, ’Aktivitet’ och ’Individ/grupp’, kan man sedan justera på olika sätt för att hitta sitt unika uttryck som varumärke. De ikoniska varumärkena har ofta hittat rätt i Samtida, Rigiditet och Kulturellt.

Sammanfattningsvis så finns det självklart inget enkelt recept på hur man skapar eller blir ett ikoniskt varumärke. Uppskattningsvis 50% är fortsatt magi, men man kan öka sina chanser. Mattias & Jens skickade med oss ett par hållpunkter och värdefulla tips:

  • Timing är viktigare än tid. Att vara samtida, men inte för poppigt.
  • Reaktionsförmåga är viktigt.
  • Öppenhet. Ett budskap som bjuder in och är inkluderande, som exempelvis I <3 NY loggan.
  • Handlingsutrymme.

Avslutningsvis gav Mattias ett par designtips i tillägg:

  • Välj en enkel och tidlös grundform.
  • Kopiera ej.
  • Välj en bestående färg. Se på Coca Cola och deras röda färg som hängt med.
  • Skapa variation kring det ikoniska objektet. Att låta vissa huvudelement bestå men variera andra bitar för att hålla sig relevant och samtida.
  • Magi. I slutändan så går det inte att förutspå vad som gör att något slår igenom och blir ikoniskt, ibland krävs det en liten gnutta magi också.

Ett stort tack till Mattias och Jens för en inspirerande och dynamisk diskussion kring varumärken. Även ett varmt tack till Frida Roberts och resten av Söderhavet för ett fint värdskap och till alla medlemmar som kom och förgyllde onsdagslunchen!

Sofie Samrell

Möt medlem: Sofie Samrell, QBank

Marknadsföreningen Stockholm | Blogginlägg, Möt medlem

QBank DAM – ingen traditionell bank

Vår medlem Sofie Samrell är Marknadschef på QBank DAM. I veckans medlemsporträtt berättar hon bland annat om hur de kan underlätta för de som behöver effektivisera sina arbetsflöden inom content och marknadsmaterial. Vi får också höra om hur hon arbetar i sin roll och vilken av våra 12 nätverksgrupper som är hennes favorit.

Vad gör QBank?

–QBank är en Digital Asset Management-lösning, ett så kallat DAM eller en mediabank. Enkelt förklarat så lagrar, hanterar och publicerar QBank marknadsmaterial såsom bilder, filmer, InDesign-filer, Powerpoint-presentationer och liknande. QBank är ett avancerat DAM med integrationsmöjligheter till flertalet stora aktörer som Episerver, InDesign, Powerpoint, Falcon.io, Sitecore, WordPress med flera. Vi har kunder som Coop Sverige, Toyota Material Handling Europe, Tiger of Sweden m.fl.

QBank är ett avancerat verktyg som är lätt att använda. Som alla på en kommunikations- eller marknadsavdelning vet så jobbar man med massa olika typer av filer, i många olika versioner. Bara att ladda upp en bild på en hemsida kräver beskärning eller resizing i flera olika varianter. Sånt sköter QBank åt användaren. Att sedan kunna publicera bilder och videos ut i sina kommunikationskanaler direkt från QBank är en stor bonus och sparar enormt mycket tid.

Vad tycker du utmärker er som företag?

–Vi erbjuder en lösning som ligger rätt i tiden då många är mitt uppe i digitalisering eller i behov av att effektivisera sina arbetsflöden. Vårt DAM är skalbar och kan enkelt integreras tack vara vårt öppna API. En möjlighet som många av våra kunder uppskattar och värderar högt.

När man vill bygga en effektiv Martech Stack är just integrationsmöjligheter A och O och det har vi tagit fasta på.

”Att arbeta tillsammans med säljteamet gör att
jag har koll på våra olika säljcykler och kan stötta
säljarna med rätt content och marknadsaktiviteter”

Hur arbetar du i din roll som Marknadschef på QBank?

–Min roll är mycket varierande och spännande. Vi gör det mesta inhouse så jag jobbar mycket med content och skriver blogginlägg, nyhetsbrev etc. Jag ansvarar även för innehåll, planering och analys av våra sociala mediekanaler.

Vi lagt tid och kraft på att bygga en effektiv Martech Stack vilket underlättar och framförallt effektiviserar mitt arbete. Vi använder (såklart) vårt eget DAM som hub och publicerar bilder och marknadsmaterial direkt ut i övriga kommunikationskanaler som Falcon.io, InDesign, Powerpoint, YouTube etc.

Jag jobbar väldigt tight med vårt säljteam och vi har under flera år arbetat med inbound marketing och är flitiga användare av Hubspot för marketing automation. För oss har det varit avgörande med ett effektivt verktyg för att vi ska kunna jobba effektivt med leadsgenerering. Att arbeta tillsammans med säljteamet gör att jag har koll på våra olika säljcykler och kan stötta säljarna med rätt content och marknadsaktiviteter. Praktiskt ur planeringssynpunkt och vi kortar ner time to market – en win win.

Finns det något område inom marknadsföring som du själv brinner lite extra för?

–I vår bransch är möjligheten till kompetensutveckling så oerhört stor nu, och med den snabba utvecklingstakten inom tech så finns det verkligen hur mycket som helst att lära. Det är också det fina med att jobba inom marknad. Jag kan begrava mig i spännande analyser i våra sociala mediekanaler för att nästa dag moderera ett event och bygga relationer med spännande människor.

Mest spännande just nu?

–Oj, stor fråga. GDPR är ju på mångas agenda så det är ju oundvikligt, men också lite spännande nu när det närmar sig. Annars är det mycket fokus på höstens aktiviteter för oss på QBank.

Varför är du medlem i Marknadsföreningen?

–Jag tycker att det är en fantastisk möjlighet till kompetensutveckling och att bygga nätverk. Gillar särskilt Marknadschefsnätverket där vi får tid till att bolla idéer eller problem med varandra, det är guld värt.

Jenny Aarnio

Välkommen till Marknadsföreningen, Jenny Aarnio!

Marknadsföreningen Stockholm | Blogginlägg, Föreningen

Möt vår nya Projektledare & medlemsansvarige

Idag har vi den stora glädjen att kunna presentera vår nya kollega! Jenny Aarnio är vår nya Projektledare som även kommer att vara medlemsansvarig på Marknadsföreningen. Jenny har stor vana av att arbeta med event genom sina tidigare arbeten. Ni kommer snart kunna möta henne på alla våra kommande event och aktiviteter, men redan nu river vi av fem snabba för att pejla av vår nya stjärna.

Vad har du för bakgrund?

–Jag har jobbat de senaste fem åren på UP THERE, EVERYWHERE, en global fullservice byrå inom branding, marknadsföring och content marketing. Där jobbade jag som kundansvarig och projektledare med ett antal kunder, främst inom destinationsmarknadsföring så som bland annat Destination Sigtuna, Arvidsjaur och Nobel Peace Prize Concert. Jag har även varit drivande i ett pris för unga forskare som delas ut under Nobelveckan i december varje år. Innan dess jobbade jag på VisitSweden i London.

Vilka är dina främsta styrkor?

–Jag är väldigt strukturerad, vilket krävs när man jobbar med events där det är många detaljer och delar som måste knytas ihop för att helheten ska bli bra. Det gäller att se de små detaljerna och göra det där lilla extra för att få det att gå från att något är bra till att det blir toppen. Jag drivs av att få överträffa folks förväntningar och göra det där lilla extra.

Vad ser du mest fram emot som ny på Marknadsföreningen?

–Jag ser framemot att nätverka och knyta nya kontakter med alla medlemmar samt att vara med och bygga vidare på Marknadsföreningens 100-åriga historia. Dessutom att få jobba med Årets Marknadschef känns otroligt spännande.

Vilka blir dina största utmaningar?

–Utmaningen kommer att vara att ta an sig Marknadsföringens stora 100-års jubileum nästa år och hitta ett spännande sätt att belysa detta i våra event nästa år. Men jag är väldigt peppad att hugga tag i detta.

Har du någon dold talang?

–Jag är grym på att tapetsera. Jag har blivit upplärd av min mamma, som blev upplärd av min morfar, så man kan säga att det har gått i generationer.

Agneta Andersson

Möt medlem: Agneta Andersson, Avalon Innovation

Marknadsföreningen Stockholm | Blogginlägg, Möt medlem

Möt medlem: Agneta Andersson

Agneta Andersson är Marknadschef på konsultföretaget Avalon Innovation, men agerar dessutom webbredaktör och producerar egen content. Vi fick nyligen en pratstund med Agneta där vi talade om content marketing, vikten av nätverk och kontaktskapande nätverkande, och mod. Och vad innebär förresten marknadsdriven innovation?

Vad gör Avalon Innovation?

–Vi är ett konsultföretag som erbjuder specialisttjänster inom hela produkt- och systemutvecklingskedjan, från innovation management på ledningsnivå till lanserad produkt. Eftersom vi är konsulter är det aldrig vårt namn som syns på produkten, men exempel på produkter som vi helt eller delvis varit med och tagit fram är Globen SkyView, den då revolutionära barnvagnen BRIO Happy, inredningen i Stockholms tunnelbanevagnar och nya generationen lastbilar på Scania.

Vad innebär innovation för er, och hur säkerställer ni att ni levererar innovativa lösningar?

–På Avalon brukar vi prata om det vi kallar för marknadsdriven innovation. För oss kännetecknas det av förmågan att framgångsrikt utveckla nya och unika produkter, processer och tjänster som ger rätt upplevelse för rätt användare på framtidens marknad.

För att säkerställa rätt leverans till våra kunder arbetar vi efter vår egen innovationsmodell – Avalon Innovation Model™. Den ser till exempel till att projektet alltid börjar i rätt ände, det vill säga att tidigt komma till insikt om målgruppens viktigaste behov med störst innovationspotential. Att lägga extra krut där i början sparar både tid och onödiga kostnader i slutändan.

”Vi fick också ett jättebra verktyg som jag kommer ha stor användning av. Sen var det väldigt roligt att få
ett kvitto på att vi faktiskt är på rätt väg, så nu kör vi!”

Nu i maj firar ni en ettåring på Avalon. Vad handlar det om?

–Just det! I maj bjuder vi in alla tjejer i teknikbranschen till vår fest för att fira att vårt kvinnliga nätverk RAKEL fyller ett år.Förra våren var vi några kvinnor på Avalon som gick ihop och startade upp nätverket. Som på många andra teknikföretag är männen i stor majoritet och då vi är utspridda på många kontor och hos många kunder upplevde vi att det fanns ett behov av att få till en naturlig mötesplats för alla kvinnor på Avalon. En gång i månaden träffas vi digitalt på ett videomöte och det har blivit ett viktigt forum för många av oss där vi har möjlighet att utbyta erfarenheter och knyta kontakter med andra kvinnliga medarbetare.

Att vara en del av ett kvinnligt nätverk där man agerar bollplank och får möjligheten att ta emot tankar och idéer av andra, tror vi leder till att vi stärker och utvecklar våra kvinnliga medarbetare. Förutom det så leder även nätverket till nya kontakter som i sin tur kan resultera i nya möjligheter, nya infallsvinklar, nya medarbetare och ny lärdom för organisationen.

Inspirationen till namnet RAKEL kommer inte från polisens kommunikationssystem, utan står för det vi tror på:

  • Respekt mellan medarbetare
  • Attrahera fler kvinnor
  • Kommunikation och gemenskap
  • Engagemang
  • Leda, driva och utveckla organisationen

Mest spännande just nu?

–På Avalon har vi alltid en massa spännande projekt på gång. Just nu till exempel ett väldigt intressant projekt tillsammans med IKEA.

Mest spännande för mig på marknad är att vi inom kort kommer släppa vårt allra första nyhetsbrev. Så himla pirrigt! Och äntligen spela in två filmer*. En med fokus på rekrytering och en som berättar om vår innovationsmodell.

Du gick nyligen vår kurs i Content Marketing. Vad fick du med dig från den, och hur arbetar du själv med content i din roll på Avalon?

–Oj, massor! Förstås inspiration men också mod. Mod att våga prova nya saker. Mod att våga släppa det som inte funkar. Mod att prioritera kanaler. Jag tar också med mig tipsen på hur man kan arbeta med personas på ett mer strukturerat sätt och framför allt; hitta kärnan i vår passion och för att kunna förmedla den i all content. Vi fick också ett jättebra verktyg som jag kommer ha stor användning av. Sen var det väldigt roligt att få ett kvitto på att vi faktiskt är på rätt väg, så nu kör vi!

Jag är webbredaktör på vår hemsida och ansvarig för all content på våra sociala medier. Det är också där jag lagt störst fokus. Vi har nyligen gått igenom en omfattande rebranding och jag har lagt stor del av tiden på att ta fram nytt redaktionellt material och hitta vår tone of voice. Fokus har också legat på att få igång ett konsekvent och intressant flöde på sociala medier där våra följare kan känna igen oss.

Nu när allt äntligen är på plats kommer jag istället kunna fokusera på att strukturera upp contentarbetet, och på så sätt ytterligare kunna förbättra hur vi berättar vår story. Vi kommer också arbeta mer med rörligt material och intervjuer av olika slag. Det ser jag fram emot!

Varför är du medlem i Marknadsföreningen?

–Åh, det är en enkel fråga! Jag är med i Marknadsföreningen för att inspireras, utvecklas och träffa massor av fantastiska människor som älskar kommunikation. Om jag hade kunnat hade jag gått på allt ni erbjuder, det svider att behöva välja bort!

___________

*Vill du också komma igång med egengjorda videor? Missa inte vår populära kurs ”Filma med mobilen”. Nästa kurstillfälle är 27 september & 4 oktober.

Jessica Walter

Möt medlem: Jessica Walter, marknadschef ODIN Fonder

Marknadsföreningen Stockholm | Blogginlägg, Möt medlem

”Vi investerar med sunt förnuft”

–Möt medlem Jessica Walter, marknadschef på ODIN Fonder

Vår medlem Jessica Walter är marknadschef på ODIN Fonder. I veckans medlemsporträtt berättar hon bland annat om hur de arbetar med content och om deras sponsorskap till Börshajen på Hovet 5 maj, som lockade över 7 700 personer.

Vad utmärker Odin Fonder som fondförvaltare?

–ODIN Fonder är en aktiv, ansvarsfull och långsiktig fondförvaltare som grundades 1990. Vi arbetar med aktiv förvaltning, dvs vi försöker alltid hitta bolag med hållbara affärsmodeller som kan skapa värde för aktieägarna på lång sikt. Vi erbjuder 10 aktivt förvaltade aktiefonder på den svenska marknaden, allt från länderfonder som Sverige, Norge, Finland och USA till Global, Europa, Norden, Tillväxtmarknad, Energi och Fastighet. Huvudkontoret ligger i Oslo – för mig som älskar Norge är det ett stort plus – och vi har även kontor i Bergen, Helsingfors, Stockholm och Göteborg.

Vi utgår mycket från sunt förnuft när vi investerar. Vi tittar på väldigt många bolag varje år för att se om de platsar i våra portföljer. Det gäller att hitta de duktiga, hållbara bolagen med en bra ledning som levererar över tid. Vi investerar med sunt förnuft och investerar hellre i de enkla, lite tråkigare ”gnet-bolagen”, inte de där high flying-bolagen där vi inte förstår deras förutsättningar för att tjäna pengar långsiktigt.

Jag kan förstå att aktiv förvaltning låter som att man köper och säljer aktier i ett rasande tempo, men så är det inte. Aktiv förvaltning betyder att våra förvaltare väljer ut bolag att köpa utifrån en egen analys av vad som bedöms kommer att ge den bästa avkastningen i framtiden. Motsatsen är så kallad passiv förvaltning (indexförvaltning) där man bara följer ett index.

Och så en sista sak som utmärker oss, som jag själv är väldigt stolt över – vi är väldigt transparenta och tillgängliga. Du kan hitta alla innehav i våra portföljer på hemsidan, något som jag inte vet någon annan förvaltare som visar.

”Anledningen till att vi kan göra så mycket marknadsföring är för att vi gör nästan allt inhouse, t ex gör vi alla annonser, banners, nyhetsbrev, sköter sociala medier och skriver alla texter. Det gör också att vi kan vara väldigt snabba.”

Hur arbetar du i din roll som Marknadschef på Odin?

–Jag har ett väldigt stort intresse av finansmarknaderna, vilket nog är en förutsättning för att trivas i det här jobbet. Jag är ansvarig för all marknadsföring, PR och kommunikation och arbetar även en del med sälj. Mitt jobb är bland annat att berätta om våra fonder, hur vi tänker när vi förvaltar, att få fler att börja spara i våra fonder, men även att vara lite folkbildare. Vi på ODIN delar gärna med oss av vår kunskap för att lära ut hur man ska tänka när man investerar och hur man blir en bättre sparare.

Vi arbetar mycket med innehåll genom att skriva många natives som vi publicerar i olika tidningar, vi annonserar både i print och digitalt och gör en hel del IP-marknadsföring. Vi deltar på flera events varje år och vi har en egen content-sida som heter odinfondernews.se där vi lägger ut alla artiklar vi skriver, de filmer vi gör och annat som kan vara av intresse, bland annat ordlista för finansiella termer och en fondskola. Vi har även sponsrat och varit med i en del intressanta podcasts.

Anledningen till att vi kan göra så mycket marknadsföring är för att vi gör nästan allt inhouse, t ex gör vi alla annonser, banners, nyhetsbrev, sköter sociala medier och skriver alla texter. Det gör också att vi kan vara väldigt snabba.

Vilket område inom marknadsföring är mest relevant för er?

–Vi har många läsare av våra artiklar vilket är väldigt roligt eftersom vi arbetar mycket med innehåll. Vår IP-styrda marknadsföring går också väldigt bra.

”Hon är 25-åringen från Fittja som googlade ”hur blir man rik” som 14-åring då bristen på pengar skapade mycket bråk i hennes familj. Hon lärde sig hur man investerar, tjänade sin första miljon vid 21 års ålder och startade Börshajen med målet att få in fler ungdomar och kvinnor på börsen.”

Ni var nyligen med som guldsponsor på Börshajen, ett spännande finansevent på Hovet. Vad kan du berätta om Börshajen?

–Börshajen är ett företag som Andra Farhad har grundat med målet att göra information om sparande och investeringar mer lättillgängligt. Hon är 25-åringen från Fittja som googlade ”hur blir man rik” som 14-åring då bristen på pengar skapade mycket bråk i hennes familj. Hon lärde sig hur man investerar, tjänade sin första miljon vid 21 års ålder och startade Börshajen med målet att få in fler ungdomar och kvinnor på börsen.

ODIN Fonder var en av guldsponsorerna då vi helt håller med Börshajen om att det är väldigt viktigt att fler lär sig om sparande och om hur finansmarknaderna fungerar. Alla vi som arbetar på Stockholmskontoret var där på eventet den 5 maj och vår investeringsdirektör flög in från Oslo. Det var otroligt roligt att se hur små avstånden kan bli mellan en ung person från förorten som brinner för att lära sig och vår investeringsdirektör. Jag är väldigt glad över att arbeta på ett så bra företag som ODIN som tycker att sådana här saker är viktiga.

Trots att det var årets då varmaste dag kom det över 7 700 personer. Tack vare oss sponsorer var eventet gratis för alla besökare. Det var blandade åldrar på besökarna på eventet med en absolut majoritet av tjejer och ungdomar som var otroligt intresserade och ville lära sig mer om sparande och investeringar. Vi hade många väldigt givande samtal den dagen.

Leo Razzak och Eva Röse guidade besökarna genom dagen från stora scen där det bland annat bjöds på crash course i fonder och aktier, intervjuer med entreprenörer, uppträdande av artister, hur man lyckas som aktieinvesterare, hållbara investeringar, hur du kan lura din hjärna att bli en bättre sparare och hur du får koll på din tjänstepension. Flera fondbolag och banker deltog och det bjöds även på sidoseminarier.

Mest spännande utveckling just nu?

–Själv är jag väldigt peppad efter Börshajen och tittar nu på möjligheterna skapa samarbeten att åka ut i förorten och föreläsa om sparande för ungdomar.

Ur ett marknadsföringsperspektiv är det den digitalisering av våra vardagsliv som vi är mitt uppe i. Köpprocessen sker allt mer digitalt. En kollega berättade hur en bekants dotter ville föra över sina pengar och fonder till en bank genom att integrera den första bankens app i den andra bankens app…

Kunder idag har den dominerande rollen där de blockerar och ignorerar dig om du inte lyckas vara relevant och skapa tillit. Det finns ett överflöd av information och det viktiga är att skapa ett förtroende och en relation med kunden. Jag vill också prata mer med ungdomar för att förstå hur de tänker runt marknadsföring och digitaliseringen.

Varför är du medlem i Marknadsföreningen?

–Dels för att det är en snabb kompetensutveckling att gå på seminarierna, att lyssna på kompetenta människor som jag kan lära mig av och dels för inspiration, man träffar väldigt många trevliga och duktiga personer.

_____________

Vill man veta mer om ODIN Fonder finns de på odinfondernews.se, odinfonder.se, på LinkedIn och Twitter som ”ODIN Fonder Sverige”.

Johanna Fagerstedt

Möt styrelseledamot och medlem Johanna Fagerstedt

Marknadsföreningen Stockholm | Möt medlem

Från ensam på marknad till internationellt team

–Möt styrelseledamot Johanna Fagerstedt, CMO på Quinyx

I Marknadsföreningens styrelse återfinns Johanna Fagerstedt, CMO på Quinyx, som erbjuder en molnbaserad lösning för workforce management. De befinner sig i en spännande och expansiv fas, så vi passade på att fånga Johanna för några frågor och får på köpet lära känna en hårdrockande shuffleboardmästare.

Quinyx växer och ni etablerade er nyligen i Tyskland. Vad tror du har gjort er till marknadsledande inom workforce management?

–Ja, det är otroligt kul att vara en del av den här internationella resan. Vi startade i England för ca 4 år sedan och har lärt oss en hel del längs vägen som vi tar med oss in i Tyskland.

Att vi har blivit marknadsledande är en kombination fokuserat marknadsförings- och säljarbete, en stark och innovativ lösning i framkant och ett fantastiskt team. Vi är en modern uppstickare som vågar göra saker annorlunda, och leva efter vår slogan “Enjoy Work”. Och jag tror att det märks på marknaden – vi brinner verkligen för det vi gör och vi har kul längs vägen.

Vad är utmärkande för er produkt?

–Quinyx skapades utifrån ett medarbetarperspektiv redan 2005 när vår grundare och VD Erik Fjellborg var 17 år och jobbade extra på McDonalds i Örebro. Det är en lösning där medarbetare som jobbar inom retail, hotell, restaurang, på lager eller inom vården kan se sitt schema, tidrapportera och ansöka om frånvaro direkt i mobilen eller på nätet. Och huvudkontor och chefer kan enkelt få en överblick över sina personalkostnader, optimera schemaläggningen för att maxa försäljningen och säkerställa att arbetstidsregler och kollektivavtal följs.

Just att Quinyx är byggt utifrån medarbetarperspektivet, att det är anpassat för de flesta branscher och går att anpassas efter verksamhetsbehov i flera länder är unikt för produkten. Och våra kunder älskar vår smidiga mobilapp!

Hur har du i din roll som Marknadschef arbetat med er marknadsföring, i korthet?

–Sedan jag började på Quinyx så har jag gått från att vara ensam på marknadsidan, till att ha ett internationellt team i flera länder. Några lärdomar som jag har tagit med mig längs vägen:

  1. Satsa högt och våga: Marknadsföring rör sig i en snabb takt framåt idag, och för oss är det avgörande att våga testa och konstant utmana oss själva. Så länge vi ser till att mäta, följa upp och utvärdera så leder det till konstant förbättring.
  2. Var en del av intäktssidan: Det är lätt hänt att marknadsavdelningar hamnar på kostnadssidan, men med all den kunskap som marknadsteamen sitter på idag så är det enkelt att se resultatet av våra olika satsningar. Vi kan ju spåra hela kundresan, från första kontakt till försäljning och intäkt. Att även se till att synka sälj- och marknadsmålen så att man jobbar i samma riktning och mot samma mål har varit avgörande för oss.
  3. Kombinera inbound och outbound: Vi arbetar aktivt med att kombinera outbound-aktiviteter så som telemarketing och events med ett stort fokus på inbound marketing och att bjuda på kunskap och tips som vår målgrupp intresserar sig för. Och så satsar vi stort på vårt årliga event Workforce Management Day som vi håller i Stockholm, London, Oslo och Helsingfors. Det har gjort att vi har skapat ett starkt varumärke, en tydlig digital närvaro och en nära relation till vår målgrupp.
  4. Ha bra verktyg som stöttar arbetet: Att ha riktigt bra, moderna verktyg som stöttar oss i vårt arbete med planering, utförande och uppföljning har varit avgörande för oss. Exempel på två system vi inte skulle klara oss utan är Hubspot, vår inbound marketing-plattform, och vårt CRM-system Salesforce.

Och när man arbetar på ett tillväxtbolag som Quinyx där förutsättningar konstant förändras och där tempot är högt så gäller det att gilla att ta eget ansvar för sin utveckling och att se till att ha kul på vägen.

Vad tycker du att du bidrar med som styrelseledamot i Marknadsföreningen Stockholm?

–Marknadsföreningen har en fantastiskt erfaren styrelse som utgörs av några av Sveriges vassaste marknadsförare, och det är en ära att få vara en del av. Jag har en bakgrund inom managementconsulting och från bank- och finansvärlden, och jobbar idag på ett B2B tech SaaS-bolag. Den kombinationen gör att jag tar med mig ett affärstänk, tillväxtfokus och en passion för affärsstrategi och exekvering. Och då jag är en millennial så är jag en “digital native”.

Har du några dolda talanger?

–Jag jobbade extra på en rockbar under mina tonår, och har oproportionerligt bra koll på hårdrock från 80- och 90-talet. 🙂 Och jag är svår att utmana i shuffle board.

Mest spännande just nu?

–Marknadsteamens allt större plats och vikt i företagen, där datadriven och digital marknadsföring helt klart är framtiden. Alla möjligheter som kommer med AI är också hisnande.

Men det ämne som kanske tar upp det mesta av min tid just nu och som jag följer med nyfikenhet är lagstiftningen kring GDPR. Jag tror att de företag som gör det riktigt bra och vågar vara transparenta med vilken data de lagrar, och varför, kommer att vara stora vinnare framåt. GDPR kommer att utgöra ett skifte och vara en motor för att omforma mycket av de affärsmodeller vi ser idag. Det är i grunden fantastiskt att göra människor mer medvetna om sina rättigheter kring persondata, och uppmärksamma dem kring vilka spår deras digitala beteenden sätter så att de själva kan göra aktiva val.

MarLaw

Marknadsrätt med MarLaw – ett referat

Marknadsföreningen Stockholm | Fördjupning och tips, Referat

Lunchseminarium hos MarLaw

–Senaste nytt inom produktlanseringar och GDPR

I förra veckan besökte vi vår partner MarLaw, för en uppdatering inom marknadsrätt. Mer specifikt fick vi ta del av det senaste inom legala kontroller inför produktlanseringar. Vi hann även med en genomgång av det högaktuella ämnet GDPR och vad som gäller vid direktmarknadsföring i digital miljö efter den 25 maj. Advokaterna Daniel Tornberg och Alexander Jute var våra talare för dagen.

Sociala mediers intåg i våra liv har medfört att även mindre ”snyltningar” och intrång idag lätt får stor spridning och uppmärksamhet. Därför är det viktigare än någonsin att se till att inte hamna i det läget, menar Daniel. Även den ökade betydelsen av ett företags image spelar roll i det avseendet.

Den legala kontrollen inför en produktlansering behöver ta hänsyn till ett flertal aspekter, där mycket är en bedömningsfråga. Ett exempel på det är ifall det finns ett konstnärligt värde, vilket då sätter i spel en hel del upphovsrättsliga frågeställningar.

Daniel visar oss sedan ett antal exempel på detta; allt ifrån godisbilar och bordsfläktar till ficklampor och ljusstakar. Vill man ha dagsfärska exempel på liknande så kan vi exempelvis följa utvecklingen av Daniel Wellington och Ur&Penn, där den senare nyligen blev stämd för upphovsrättsligt intrång. Ärendet är uppe i rätten just nu.*

Alexander Jute följer detta med konkreta råd för digital direktmarknadsföring efter 25 maj med nya dataskyddsförordningen, GDPR. Spara inte fler uppgifter än vad som är absolut nödvändigt, menar han. Särskilda regler för marknadsföring via e-post gås igenom, samt vilka personuppgifter som får sparas i ett CRM-system.

–Att som individ använda sig av rätten att bli glömd är kanske det enda som ser till att ett företag eller en organisation inte glömmer dig, då de i princip måste upprätta en egen nix-lista för dessa personer (eftersom de måste se till att se till att samma persons uppgifter inte dyker upp eller köps in igen) avslutar han lite skämtsamt.

Stort tack, Daniel Tornberg och Alexander Jute, för en mycket givande och högaktuell dragning. Tack också till våra medlemmar för att ni var med och för ert engagemang och alla era frågor!

*Källa: https://www.breakit.se/artikel/12823/daniel-wellington-stammer-ur-och-penn

Maria Westman

Tips från Content-coachen!

Marknadsföreningen Stockholm | Blogginlägg, Fördjupning och tips

Maria Westman om Content Marketing

Content marketing är egentligen inget nytt fenomen men har aktualiserats och ompaketerats i takt med att vi fått fler marknadsföringskanaler, snabbare tempo och möjlighet att nå ut bredare via till exempel sociala medier.

Den 24 & 26 april anordnar vi en kurs i content marketing. Vår kursledare Maria Westman är även ordförande i Swedish Content Agencies och träffar många företag som hon hjälper att ta sig an content marketing med ett strukturerat och strategiskt tänk.

I förra veckan hade vi Maria på besök här på kontoret, och fick då själva tillfälle att kika på hennes modell för att ta fram en contentstrategi, vilket var en riktig ögonöppnare. Vi vågar lova att hennes kurs kommer att bli riktigt givande. Vi passade förstås också på att ställa några frågor till Maria, nedan.

”Ett enkelt tips kan vara att sortera upp kanalerna om de ska användas som ’säljande’, ’informativa’, ’inspirerande’, ’kunskapsdelande’, och utifrån det anpassa innehållet utifrån målsättningen med kanalen”

Som med all planering så är det viktigt att starta i mål och syfte; vad ser du att många har utmaningar med när det gäller content marketing?

–Den största utmaningen är just att göra det grundläggande jobbet, med att identifiera mål och syfte med sin content marketing-satsning. Många hoppar över det, säkert på grund av att man inte vet riktigt vilka delar i sin affär, sin organisation och i sina erbjudanden som är viktiga att koppla till content marketing-satsningen. Det tar vi upp på utbildningen.

Hur kan arbetet med ”personas” integreras även i content marketing?

–Vad gäller content marketing så handlar det om att skapa innehåll som upplevs som relevant av mottagaren. Och för att kunna sätta fingret på vad som är relevant för mottagaren så skapar vi ”personas”, som blir ett verktyg att hitta rätt tonalitet och rätt kanaler för att nå vår målgrupp.

Några smarta tips för att återanvända relevant content i flera kanaler?

–Du bör ha en grundläggande kanalstrategi som du kan utgå ifrån när du planerar spridningen och distributionen av innehållet. Och att återvända relevant content är ju enormt effektivt, men bör göras på ett bra sätt så att inte målgruppen blir bombarderad av samma innehåll i flera kanaler. Ett enkelt tips kan vara att sortera upp kanalerna om de ska användas som ”säljande”, ”informativa”, ”inspirerande”, ”kunskapsdelande”, och utifrån det anpassa innehållet utifrån målsättningen med kanalen.

Dina bästa tips för att få en bra planering & produktion av content?

–På utbildningen ger jag en bra överblick över vad som krävs för att få en smidig planering och produktion. Några saker som jag vill lyfta upp här är att vara tydlig i organisationen för sitt content marketing-arbete, vad gäller roller och ansvar. Samt sätta upp arbetssätt och processer som främjar kvalitetssäkringen och där alla får samsyn på vad som är prioriterat.

Vilka rekommenderar du kursen till och varför ska man gå?

–Egentligen alla som är intresserade av, vill börja jobba med eller har satt igång med content marketing. Du bör ha kunskap eller erfarenhet inom marknadsföring och kommunikation för att kunna hänga med under dessa två intensiva halvdagar. Häng på! Jag bjuder på allt jag kan, du får också träffa andra deltagare som ofta kommer in med värdefull input.

ECGO

Möt medlem: Julia Semb, EC-GO

Marknadsföreningen Stockholm | Möt medlem

”Det ena utesluter inte det andra”

–Schysst, veganskt och ekologiskt godis

Julia Semb är medlemmen som, tillsammans med Isabelle Rosén, driver EC-GO. Affärsidén är att leverera ekologiskt och veganskt godis till sötsugna svenskar. Och det verkar inte råda brist på sådana. Svensken äter mest godis i världen, och godiskonsumtionen bara fortsätter att öka varje år.

Hur mycket skiljer sig ert godis från det man generellt hittar i plockgodisavdelningen?
–EC-GO Candy är ett ekologiskt vegangodis, som till skillnad från traditionell godis är gjort utan snuskiga färgämnen eller otäckt gelatin. Vårt godis är smarrigt och medvetet och i stället gjort på naturliga råvaror och som dessutom är djurfria. Lagom nyttigt godis som smakar precis lika gott som vanligt godis.

När startade ni och hur ser nuläget ut för EC-GO?
–EC-GO AB grundades hösten 2014 som en återförsäljare av andra ekologiska snacks & godis varumärken. Jag började sälja godis på nätet och via en prenumerationstjänst till privatpersoner.

2016 kom Isabelle Rosén in som delägare och områdesansvarig för EC-GO Företag. EC-GO Företag levererar hållbart snacks & godis på kontor och event. Vi erbjuder ett
ett medvetet snacksval som sprider glädje. Fair trade & ekologiskt. Idag jobbar vi med företag som H&M, IKEA, Tre(Hi3G) Grant Thornton, Netlight, New Properties, Nordic Morning med flera.

”Inget folk i världen äter så mycket godis som svenskarna och ingen varugrupp ökar så kraftigt i SCB:s statistik som sötsakerna”*

Efter 3 år som återförsäljare av snacks och godis bestämde vi oss 2017 att lansera eget godis. Detta är idag EC-GO Candy. Vi lanserade godiset hos utvalda ICA-butiker i november och efter bara några månader sålde vi hos 30 olika återförsäljare. Efterfrågan ökar och vi är i nuläget i förhandlingar hos fler grossister om att ta godiset centralt i Sverige!

Vad har du för bakgrund?
–Min bakgrund är inom digital marknadsföring där jag har jobbat som konsult i mediabyrå. Det var genom SEO och arbete med Google Adwords för mina dåvarande kunder som jag upptäckte den ökande efterfrågan online av ekologisk och hälsosam livsmedel.

Kan du berätta lite om hur ni arbetat med er marknadsföring? Vad har funkat bäst?
–För EC-GO har sociala medier funkat allra bäst. Det finns också ett starkt veganskt community på nätet som vi kommunicerar med. Samtidigt så vet vi att en mix av medier och kanaler bidrar tillsammans till att kunder eller företag slutligen tar kontakt. För EC-GO Företag ser vi till exempel att våra personliga nätverk bidrar mycket med att öppna dörrar för nya möjligheter.

Hur mycket bedömer ni att ni kan eller vill växa?
–Vi har stora förväntningar på tillväxt de närmaste åren. EC-GO Candy är idag introducerat i ett 30-tal butiker i Sverige och vi jobbar mot att få produkterna centralt hos de största aktörerna i 2018, samt expandera till storstäder runtom Europa inom 3 år.

Er största utmaning såhär långt?
–Att öka folks medvetenhet om vad de faktiskt stoppar i sig. Vi försöker förmedla ett budskap där vi vill att folk ska vilja unna sig lördagsgodis men samtidigt känna att det är schyssta grejer de stoppar i sig. Det ena utesluter inte det andra.

*(källa: Statistiska Centralbyrån SCB)