Blogg

Per Söderström

Gästblogg: Per Söderström från Almedalen

Marknadsföreningen Stockholm | Almedalen, Blogginlägg, Gästblogg

Uteliggare hittar hem, och går vidare

Den svåra uppgiften, att fixa boende i Visby, var klart. Det fanns även gott om platser lediga på färjan. Men det gjorde det inte när jag skulle boka biljetten…
För att vara med på första dagen i Almedalen kl. 08.00 blev jag alltså tvungen att ta båten ett dygn tidigare än mitt härliga rum var tillgängligt.

Visby
Visby kl 04.30, väntar på årets besökare

Jag bestämde mig omgående för att åka ändå – att vara uteliggare för en natt är väl inget? tänkte jag lite festival-romantiskt. Skjuter man inte så blir det inte mål och allt det där.

Jo, det var k a l l t (tänkte inte på det) och en känsla av utanförskap infann sig snabbt. Dessutom är ju allt s t ä n g t. Du ombeds lämna, vänligt men bestämt. Ingen pardon. De enda som var ute den natten var några pantsamlare, en och annan Säpovakt och jag.

Jag förstår att uteliggare blir kreativa i att leta efter sovplatser, och gärna känner på dörrar som kan ha lämnats öppna av misstag. Vad är rätt, vad är fel? Natt 3 eller 4 skulle mina värderingar förmodligen ha skiftat rejält och det där med olåsta dörrar inte vara något etiskt dilemma över huvud taget. För att inte tala om hur det skulle bli på vintern.

Skulle du kliva in i ett olåst utrymme om du var hemlös för en natt? Två nätter? Fem?

En natt av rannsakan, meditation och 12 000 steg gjorde att jag mötte Almedalen 2018 med öppet sinne och stor tacksamhet. Kanske var det av den här anledningen som jag var särskilt fokuserad på Artificiell Intelligens, AI (“du har inte bokat biljett än” säger Alexa) och etik (“kan du tänka dig att bryta dig in i ett olåst förråd om du är hemlös?”).

Bägge ämnen passar dessutom utmärkt att koppla till vår roll som marknadsförare. Hänger vi med? Vilka AI-tunga företag kommer att läggas till dessa*, som inte fanns för 10 år sedan? (Obs att Amazon inte finns med på listan, det är betydligt äldre. Men ändå.)

Almedalen
Etik byggs av kunskap och värderingar – men det är ju inget nytt.

Kommer det bli bättre med AI, när det slagit igenom? Jag tror det, men sanningen är att ingen vet – utvecklingen är exponentiell och vi kan inte förutspå hur olika områden kommer påverkas. Att marknadsförarens roll kommer förändras (igen) är givet. Samverkan med tekniken måste vara total, annars blir vi omkörda av Accenture, PCW och deras kollegor. Eller nya Googles och Facebooks, som inte skapats ännu. Håll inte för hårt i skrivbordet, det kommer kanske inte vara kvar. Det handlar delvis om hård kunskap. Har du den, eller tillhör du de som har svårt att förklara vad AI är? Sätt av två timmar och börja här. Boka in dig på ett seriöst seminarium om AI till hösten!

I Almedalen var AI det vanligaste temat, alla kategorier, men många behandlade ämnet ytligt och oinsatt. Mitt favoritseminarium var det som hölls av Institutet för Strategisk Forskning – dom vet vad dom talar om. Här kan du se seminariet. 
(Och självklart vill jag att Alexa bokar färjebiljett åt mig nästa år.)

Till etiken. Skulle du kliva in i ett olåst utrymme om du var hemlös för en natt? Två nätter? Fem? Eller, från en annan vinkel: Samlar du uppgifter om dina kunder som de sagt “ja” till, men inte förstått konsekvenserna av? Personligen har jag t ex problem med funktionen “score evaluation” som finns i content- och automation-plattformar. Vet ditt prospect att du kan spåra IP-nummer bakåt, innan hen ens var en suspect? Eller litar du inte på att erbjudandet är tillräckligt bra för att vara helt transparent? Är vi etiskt hållbara hela vägen, i vår kommunikation?

I Almedalen var AI det vanligaste temat, alla kategorier, men många behandlade ämnet ytligt och oinsatt.

Under Marknadsföreningens event på tisdagen slog Marita Wengelin från Max Burgers huvudet på spiken.

Hållbar kommunikation bygger på 1. att personalen står bakom kommunikationen, 2. att den bottnar i varumärkets DNA och 3. att affärsidén är hållbar. Visst måste det även vara etiskt försvarbart? Med den beskrivningen förstår jag varför MAX gått i bräschen med Halloumi-burgare.

Till sist – ibland kan det vara bra att vara lite slarvig, som att glömma boka resan i tid. Det är ju bara mänskligt och öppnar för oväntade situationer. Dynamisk inlärning kallas det visst, något som roboten inte kan – ännu.

Vi kan inte vila på våra lagrar, måste gå vidare och samla nya intryck och ny kunskap – tillsammans. Det sa alla i Almedalen – “jobba öppet och med andra”. Men det vet du redan, om du är medlem i Marknadsföreningen Stockholm

___________

*Det här fanns inte för tio år sedan:

  • iPad
  • Uber
  • Slack
  • Alexa
  • iZettle
  • Tinder
  • Klarna
  • Airbnb
  • Venmo
  • Bitcoin
  • Waymo
  • Pinterest
  • Snapchat
  • App Store
  • Instagram
  • WhatsApp
  • Kickstarter
  • Angry Birds
  • Apple Maps
  • Candy Crush
  • FB Messenger
  • Google Chrome
Almedalen

Vad betyder digitaliseringen av samhället för marknadsföring & kommunikation?

Marknadsföreningen Stockholm | Almedalen, Blogginlägg, Referat

-Ett panelsamtal i Almedalen 2018 i samarrangemang med Dagens Media

I en mer uppkopplad och snabbrörlig värld så finns fler mediekanaler än någonsin, oändliga tekniska möjligheter som vi bara sett början på, exempelvis AI.  Digitaliseringen ger nya spelregler i form av ny teknik som anammas och tillämpas på olika sätt i branscher, stöper om affärsmodeller samt driver på nya sätt att arbeta och organisera sig. Mycket blir mätbart om vi ser till marknadsföring och vi har inlett en Köprevolution – där vi konsumenter i den här transparensen har möjlighet att enkelt jämföra, välja, men också lika snabbt välja bort.  Allt det här triggar kanske den mest spännande och intensiva tid att verka i för oss marknadsförare och kommunikatörer.

Vi var glada att kunna samla en riktigt välrenommerad och kunnig panel bestående av:

Erik Haglöf; VD Bohmans Nätverk, Camilla Wallander, VD på Berghs School of Communication, Johanna Snickars, Kommunikationschef på Microsoft. Och slutligen Per Nilsson, Kommunikationschef och marknadschef Semcon, också vinnare av vår utmärkelse Årets Varumärkesresa 2017.

De, tillsammans med moderatorerna Maria Westman, C by West och vår VD Marie Sommar, gjorde ett ypperligt jobb att dyka i digitalisering från ett marknadsförings- och kommunikationsperspektiv; och de tre olika delområdena (1) Affärskopplingen, (2) Kompetensfrågan och slutligen (3) Ny teknik och dess betydelse för professionen.

(1) Affärskoppling

Vi ser nu ett skifte där data är den nya valutan. Viktigt att ha koll på mätpunkter och tweaka efter hand, med tanke på konvertering. Parallellt så är varumärkesfrågan viktig, att bygga varumärke på längre sikt. Varumärket ska stärka erbjudandet, vara trovärdigt och relevant. Vi diskuterade mycket kring kombinationen av taktiskt och strategiskt perspektiv.

Med hjälp av digitaliseringen kan vi växla upp kundfokus till en ny nivå! Möjlighet till högre grad av personalisering och kundtillpassning. Tekniken hjälper oss att kundanpassa ner på detaljerad nivå och en ny närhet till kunden. Lyssna på många. Ta in input från användare i produktutvecklingsfasen. Testa och utvärdera, fail fast. Det skapar engagemang. Camilla på Berghs berättar också att 9 av 10 varumärkesutvecklingsprojekt bland deras studenter börjar i produktutveckling, inifrån och ut.

I digitaliseringen är det också Fokus på människan och individen för att få med oss teamen och medarbetarna i förändringen. Tekniken är ett medel för utveckling.

(2) Kompetensfrågan

Digitalisering driver på specialisering i flera led. Marknadschefen är affärsdrivande; har både närhet till affären och kunden. Behöver vara både strategisk och visionär samtidigt som vardagen är extremt snabbrörlig. En skicklig ledare.

Vi ser flera spännande roller växa fram inom området; MarTech, MarCom där gränserna mellan traditionella avdelningar suddas ut. I Bohmans rapport Framtidens Byrå målas två nya kompetenser upp i form av Arkitekten och Operatören. Camilla på Berghs & Per på Semcon lyfter fram kombinationen av både teknik, analytiker/CRM, designer och kreatörer. Gäller att bygga ett team som både kan vara analytiskt såväl som snabbrörligt och kreativt. Att hitta kompletterande kompetenser, som förstår både affärsnytta och teknik.

Summerat så handlar det också mycket om ständigt lärande och att satsa på att utveckla de egna medarbetarna. Johanna från Microsoft lyfter upp internt mentorskap som en spännande modell till lärande av varandra, där mer seniora chefer matchas med yngre medarbetare. Vi på Marknadsföreningen har också väldigt goda erfarenheter av mentorskap och ett fördjupat lärande för både adept såväl som mentor, i vårt mentorskapsprogram.

(3) Ny teknik och professionen

Från diskussionen om ny teknik och professionen fick vi med oss 3 bästa tips.

  1. Marknadsförare och kommunikatörer behöver måla upp bilden av nyttan. Vi är allmänt rädda för ny teknik. Tekniken är bara ett medel till att komma fram. Bygg varumärket långsiktigt och inte bygga luftslott.
  2. Teknik öppnar upp för många möjligheter, samtidigt är det människor som måste våga fatta beslut. Testa, utvärdera och anpassa.
  3. ”Superuser-grupper” – Involvera flera. Hitta nya uttryck av tankar.

Alla i panelen beskrev sina olika områden kopplat till digitalisering som det kommer jobbas med i höst; Microsoft & Bohmans har fokus på AI.För Semcon är det rekryteringsfrågan och Employer Branding som står högt på agendan. Berghs kikar på fler möjligheter till Chat och Machine Learning. Vi på marknadsföreningen kommer från vårt håll rivstarta hösten med ett seminarium om The Merge- där teknik och människa smälter samman, 13 september.

Tusen tack för alla kloka inspel och generöst delande av erfarenheter från vår panel! Stort tack även till alla som kom (!) och imponerande många som trotsade regnet utanför tältet.

Almedalen

Vinn en biljett till DJ-battle i Almedalen!

Marknadsföreningen Stockholm | Almedalen, Övrigt

Tävling: DJ-battle

Tävlingen är nu avslutad och en lycklig vinnare har hämtat sitt pris. Grattis, Kaisa!

 

Är du också i Almedalen denna vecka och sugen på att testa Dagens Medias mytomspunna DJ-battle?

Vi på Marknadsföreningen har kommit över en extra biljett till DJ-battle onsdag 4/5, som vi tävlar ut exklusivt för en av våra medlemmar.

För att ha en chans att vinna, så behöver du svara på frågan: Vilka två ämnen fokuserar Marknadsföreningen på i Almedalen i år?

Lycka till!

Anders Sjöman

Möt medlem: Anders Sjöman, kommunikationschef, Centrum för Näringslivshistoria

Marknadsföreningen Stockholm | Möt medlem

En guldgruva av storytelling

Årets History Marketing Summit, HMS18, äger rum 6 sep på Nalen. Medlemmar i Marknadsföreningen Stockholm går till specialpriset 1 450 kr (ordinarie pris 3900 kr). Anders Sjöman är kommunikationschef på Centrum för Näringslivshistoria, som arrangerar evenemanget, och tillika ny medlem hos oss. Vad kan vi vänta oss från årets upplaga av HMS och vad ser Anders för fördelar med history marketing?

Välkommen som medlem! Vad gör ni på Centrum för Näringslivshistoria?

–Vi har sedan 1974 tagit hand om svenska företags historiska material och upprättat arkiv åt dem. Det handlar om protokoll, projektplaner, brevväxlingar, personaltidningar, reklamkampanjer – och massor av fotografier. Allt detta visar på vad ett företag har gjort och varför det gjorde så, hela dess egna berättelse.

Tillsammans rymmer alla de här arkiven, som vi sköter åt företagen på deras uppdrag, även hela det svenska näringslivets historia. Totalt handlar det om ca 7 000 företags berättelser fördelat på över 70 000 hyllmeter. Det är en guldgruva för den som letar efter autentiska berättelser och engagerande material.

Varför är historien viktig för företagen? De jobbar ju med dagsaktuella frågor och framtida planer.

–Ett välstrukturerat arkiv hjälper företag att hitta inspiration från vad det gjort tidigare. Vet du var du kommit ifrån är det lättare att ta ut riktningen framåt. De kan dra lärdom från tidigare utmaningar, de kan hitta förslag på produktutveckling, de kan använda sin ursprungshistoria för att stärka både varumärket och organisationen. För varje företag har en historia som är unik och som ingen annan kan kopiera. Vi kallar det för history marketing när företagen aktivt använder med sin egen autentiska berättelse.

Slutresultatet kan bli en podd, en utställning, en jubileumsbok, en historisk sajt, allt beror på var målgruppen befinner sig när de ska ta del av berättelsen. Oavsett format så är det viktiga att historien ska stödja den situation företaget befinner sig i idag och de mål som den har framöver.

Annars riskerar historien bara att bli en samling mossiga anekdoter?

–Precis. När vi hjälper företag att berätta sin historia utgår vi alltid från var de är på väg. Vi börjar med framtiden och jobbar bakåt, så att säga. Du vill hitta de talande exemplen, ”the fertile fact” som Virginia Woolf säger – och för att känna igen dem måste du ha ett tydligt urvalsfokus. Det fokuset tar man utifrån vart företaget är på väg. Och på det sättet kan man även synka sina history marketing-aktiviteter med sin övriga kommunikationsverksamhet.

Vi jobbar ofta ihop med företagens marknads- och kommunikationsavdelningar, och deras olika byråer, för att se till att historiebruket hittar sin plats i all den övriga marknadskommunikation som ett företag gör.

Den 6 september arrangerar ni för tredje året en History Marketing Summit i Stockholm. Vad kan vi vänta oss i år?

–Precis som tidigare kommer man att få presentationer från företag som vi ser leder vägen vad gäller aktivt historiebruk. Årets line-up är vi extra glada över. Man kommer få höra från bland annat Absoluts vd Anna Malmhake, Investors ordförande Jacob Wallenberg, filmstudion Pixars egna företagshistoriker, BMWs museichef, förlaget Harper Collins chief storyteller, 100-åriga Clas Ohlsons kommunikationschef och många fler.

Den 6 sep på Nalen är årets höjdpunkt om man vill höra direkt från företag som använder sina egna autentiska berättelser, och som gör det på ett sätt som vi inte tycker vanlig storytelling når upp till.

Vilken utveckling följer du med lite extra intresse just nu?

–Hur snabbt dagens unga företag ska få upp ögonen för att på bara tio år har de samlat på sig lika mycket erfarenhet som våra tidigare industriföretag gjorde på 50. Och att de då inser att de redan idag behöver börja bevara sitt historiska material. Sluta rensa hårddiskarna, börja långtidsspara!

Varför är du medlem i Marknadsföreningen?

–För att lära mig mer om hur marknads- och kommunikationsavdelningar resonerar kring strategiska och taktiska val, och för att bättre kunna se hur historiebruk kan stödja dem i deras arbete.

Foto: Linus Sundahl Djerf

Möt medlem
Företagens arkiv berättar sin del av Sveriges historia. Övre raden från vänster: Clas Ohlson-katalogen 1982-193; ICAs talespersoner ICAnder och MonICA från 1977; den ikoniska Absolut-flaskan; Systembolagets ”Spola Kröken”-kampanj gick mellan 1971 och 1988. Nedre raden från vänster: Electrolux första storsäljare, Model V från 1921; Skandia-annons för livförsäkring från tidigt 1900-tal; och team Spotify inför lanseringen av första spelaren, ca 2005.

__________

Mer om Centrum för Näringslivshistoria finns på www.naringslivshistoria.se. Spännande företagshistorier läggs hela tiden upp på kunskapsportalen BizStories.se, som även kommer med ett nyhetsbrev varannan vecka.

Vill du se filmerna från tidigare History Marketing Summits hittar du dom här: HMS16 (med bl a Benetton, H&M, Ericsson, Volvo, Coca-Cola, Bonniers och Rothschild) och HMS17 (med bl a Swarovski, Levi’s, ICA, Alecta, Svenskt Tenn, Ersta och Systembolaget).

vd

Marknadsföreningen i Almedalen

Marknadsföreningen Stockholm | Almedalen

Almedalen 2018

Marknadsföreningen är i Almedalen under hela veckan och arrangerar även två seminarier tillsammans med mediapartner Dagens Media. Vd Marie Sommar berättar här mer om dessa och om vad hon själv mest ser fram emot under veckan.

Varför är Marknadsföreningen Stockholm i Almedalen i år?

–Det är både ett bra tillfälle för oss att synas, skapa fler kontakter för Marknadsföreningen och att fånga upp nya strömningar kring kommunikation. Vi fullkomligen lever marknadsföring och kommunikation till vardags och det är givet för oss att vara på plats under Sveriges största opinionsbildande event, dessutom under ett valår.

Vi kommer också upprepa förra årets succé, att flera medlemmar rapporterar i våra kanaler. På så vis fångar vi upp intrycken från Almedalen med lite olika glasögon.

Marknadsföreningen arrangerar tillsammans med Dagens Media två stycken seminarier under veckan. Vad kan du berätta om dem?

–Vi är jätteglada för vårt samarbete med Dagens Media som inleddes med Årets Marknadschef och nu fortsätter med olika nerslag under året. Vi arrangerar två panelsamtal på deras scen med olika fokus.

Måndagens fokuserar på digitaliseringen och dess påverkan på marknadsföring och kommunikation. Högst central fråga om de nya möjligheterna som ny teknik medför, organisation och behov för kompetensutveckling framåt. Affärskopplingen ständigt närvarande.

Under tisdagen djupdyker vi sedan inom varumärke där hållbara företag och långsiktigt hållbar kommunikation står i fokus. Som vanligt vill vi fånga upp bästa tips och att lära av varandra.

Jag kan lova två spännande samtal med åtta välrenommerade paneldeltagare. Varmt välkomna till oss & Dagens Media vid Visbys Hamnplan!

Vad ser du själv mest fram emot under Almedalsveckan?

–De inspirerande samtalen. Både med kända och nya bekantskaper. För mig som älskar nätverkande är det helt magiskt.

_____________

Seminarium 2 juli: Vad betyder digitaliseringen av samhället för marknadsföring och kommunikation?

Seminarium 3 juli: Hållbara företag och långsiktigt hållbar kommunikation

AW

Bilder från en solig terrass

Marknadsföreningen Stockholm | Medlemsaktiviteter, Övriga träffar

Sommar-AW på terrassen

Vad roligt att så många kunde komma på vår Sommar-AW igår och så härligt att det sprack upp så att vi kunde utnyttja terrassen även fast det blev lite Marilyn Monroe-varning på grund av blåsten! Men skönt med lite ljumma sommarvindar ändå.

Tusen tack till alla som kom och minglade och hälsade på oss i våra ny lokaler.

Som tack till alla som kom så har vi skickat er en inbjudan från United Spaces på ett gratis endagspass att utnyttja för att sitta och jobba i vår business lounge när det passar er. Perfekt tillfälle om ni behöver en lugn och avslappnad plats centralt att jobba på under en dag.

För en lycklig vinnare i gårdagens tävling delar vi även ut ett helt månadspass i business loungen inklusive alla fördelar som medlem på United Spaces. Vår vinnare har kontaktats via e-post.

Avslutningsvis vill vi åter tacka för en fullspäckad vår med massa inspirerande event och trevligt nätverkande. Nu laddar vi för ett sista avstamp i Almedalen innan sommaren:

Vi önskar er alla en fantastisk sommar med avkoppling och ses igen taggade inför hösten!

Varma sommarhälsningar från teamet på Marknadsföreningen Stockholm

Pool

Referat: Spelregler för framgångsrika varumärken

Marknadsföreningen Stockholm | Blogginlägg, Referat

Ta kontroll över kundupplevelsen

–Spelregler för framgångsrika varumärken

I morse samlades ett gäng medlemmar och gäster för ett frukostseminarium med Arvid Axland på reklam- och upplevelsebyrån Pool, där vi nördade ner oss i vikten av unika och bra kundupplevelser. Bland bollhav och solstolar bjöd Arvid generöst på exempel och lotsade oss igenom ett par spelregler för framgångsrika varumärken från sin bok ”Jakten på känslan – Konsten att skapa meningsfulla upplevelser”.

Här delar vi 6 av dom:

#1 Bygg varumärket inifrån
Ett av de viktigaste måtten på ett starkt varumärke brukar anges vara kundens uppfattning av varumärket. Men egentligen kanske den viktigaste målgruppen borde vara medarbetarna. För om inte medarbetarna känner passion och förtroende för det som företaget erbjuder och står för kommer det förr eller senare leda till en dålig kundupplevelse.

Genom att boosta sina medarbetare så syns det även på utsidan. Här bjöd Arvid på ett fint exempel från Danmark där ett bussbolag gjort det lilla extra för en av sina busschaufförer på hans födelsedag. Dock påpekar han att HR-avdelningen är oftast inte den med den högsta budgeten, men om man kan samverka med marknadsavdelningen och gör en investering internt så kommer man att vinna på det i det långa loppet, menar Arvid.

#8 Bygg personliga relationer
Denna regel baseras helt enkelt på att vi litar på dem som vi har en bra och personlig relation med. Där gäller det att man är uppmärksam på den andra, nyfiken och intresserad av den andres situation och önskemål. Då visar vi att personen är viktig och betydelsefull för oss.

Genom att då till exempel boosta sina medarbetare och låta dem bygga personliga relationer med kunderna på eget initiativ. Som till exempel Spotifys kund Cassandra som hade problem med sitt konto, när problemet var löst hade supporten lagt in en personlig spellista till henne med låtarna: I’m glad, It’s Working, For you now, Cassandra, I know, We would, Get there, In the end.

#9 Se helheten ur mottagarens perspektiv
Att se helheten från mottagarens perspektiv innebär att en service eller ett köp oftast bara ingår i en kedja av händelser som påverkar hur konsumenten känner sig. Försök därför alltid tänka in dig i kundens perspektiv genom hela köpprocessen, finns det några faktorer inom eller utom din kontroll som du kan påverka – ett bra tips vi fick med oss är att ”Lek din kund 5 min varje morgon”, så bär du med dig det resten av dagen för att hitta just det där lilla extra du kan göra för kunden och lösa just deras problem.

#10 Skapa en arena för umgänge
Om du tror att den sociala dimensionen är viktig för kundupplevelsen, vad kan du göra för att få kunderna att vilja umgås med varandra? Vilket värde är det som skapas i de mötena? Att hitta en plattform för människor att umgås, där frisören förr i tiden var just denna platsen där man tittade förbi för att snacka och umgås. En frisörsalong på Kungsholmen har kapitaliserat på detta och renoverat om i gammaldags anda med en barista på plats för att kunna titta förbi för bara en kaffe och en pratstund.

#7 Skapa utrymme för interaktion
Lek, spel och kreativa aktiviteter tillsammans med andra är en typ av interaktion som förstärker upplevelsen. Om den dessutom involverar fysisk rörelse och engagemang så blir den ännu mer minnesvärd, då vi människor har ett starkare rörelseminne än något annat. I den allt mer digital värld vi lever i så blir detta allt mer viktigt. Allt behöver inte gå så fort, utan hur kan man skapa trevliga avbrott i kundupplevelsen, allt från att göra 10 squats i tunnelbanan i Moskva för en gratis biljett eller en jättenalle i entrén som skapar lång kö till butiken, eftersom alla vill ta en selfie med den.

#4 Utveckla verksamheten med samhällsansvar
Framtidens konsumenter kommer i allt högre utsträckning lägga sina pengar där de får ett samhällsansvar på köpet. Samhällsansvaret blir därför en del av upplevelsen och kanske till och med det värde man faktiskt betalar extra för. Att lyfta varumärket utifrån ett större samhällsansvar är något som många fler aktörer skulle kunna arbeta med.

Två väldigt bra exempel är Palla.se som både skapar arbetstillfällen samt tar tillvara på råvara som annars gått till spillo, samt CNA Speaking Exchange där man länkar tillsammans unga studenter i Brasilien som vill öva på att prata engelska med pensionärer på ålderdomshem i USA, som är ensamma och så gärna vill ha någon att prata med. Ta gärna en titt på detta fina exempel här: https://www.youtube.com/watch?v=-S-5EfwpFOk, men varning för hög snyftfaktor!

Slutligen sammanfattar Arvid att det första man som företag inte ska se till är olika sätt att sälja mer, utan snarare om hur våra varumärken kan spela en viktigare roll i människors liv. När vi gör det, kommer försäljningen därefter.

Nyfiken på att se fler av exemplen som vi delar med oss av här ovan, kika in här: http://www.xn--jaktenpknslan-ifbn.se/case-frn-boken/

Resterande tips finns i boken ”Jakten på känslan – Konsten att skapa meningsfulla upplevelser”, som kommer ut i ny reviderad upplaga i höst. Stort tack till Pool för en jättefin frukost i superinspirerande lokaler (bollhav och solstolar skapade sköna sommarvibbar) och för ett spännande ämne och mycket inspirerande föreläsning av Arvid. Hem och skapa fler härliga upplevelser, funkar i alla branscher och olika typer av verksamheter.

Caroline Sellstone

Referat: Frukost hos poddmästarna

Marknadsföreningen Stockholm | Övrigt

Hur ska det låta?

–poddig frukost hos Storstad Medieproduktion

I morse, denna soliga morgon, samlades vi på Södermalm och närmare bestämt Storstad Medieproduktions kontor för att ladda med bästa tips och inspiration kring poddar. Det är ingen hemlighet att vi på Marknadsföreningen Stockholm när en dröm kring detta för egen del, och ser även ett stort bubblande intresse bland medlemmarna. Max Landergård, en av Sveriges främsta poddmakare bjöd på en rolig, inspirerande och matnyttig föreläsning för oss taggade medlemmar.

Allt fler lyssnar på poddar; och dryga en fjärdedel av alla internetanvändare i Sverige lyssnar regelbundet. P3 dokumentär är populärast just nu, tätt följd av Alex och Sigge. Men ett tips från Max är att inte fokusera så mycket på antal lyssnare, det viktiga är att man når sin målgrupp.

När är då egentligen Poddradio som bäst?

  • För dialog och fördjupning
  • Intimitet; För att komma nära målgruppen & bli mer personlig
  • Tillgänglighet, kan lyssnas på i olika sammanhang och leva länge

Man ska inte vara rädd att nischa ner sig, menar Max. Viktigt också att våga vara lite mer filosofisk i sitt angreppssätt, lyfta fram existentiella frågor inom ämnet man poddar om och vara anekdotisk, för att engagera lyssnarna.

Vi lyssnade på en rad exempel och resonerade kring olika genrer, allt ifrån reportageinriktade, klassiska ”pratpoddar” till bl a intervjupoddar. När du drar igång; tänk igenom genrevalet och vad du vill förmedla.

  • Vad vill du säga?
  • Vem vill du ska lyssna?
  • Vet du att den du vill ska lyssna vill lyssna på dig?
  • Vad vill du att lyssnaren ska göra efter att hen har lyssnat?

”Det lataste man kan göra är att bjuda in kända personer; Hitta er själva. Hitta er röst”

När du sedan är i startgroparna: Sätt av tillräckligt med resurser och skapa ett team. En person roddar inte ihop detta från ax till limpa utan det krävs både produktion, research och en tanke om distribution, marknadsföring för att få ut det. Ett klassiskt misstag är att fokusera på innehållet och sedan ha ”Världens bästa podd” som ingen lyssnar på. Förberedelser är viktigt; de allra flesta poddar har ett manus som de följer (även om det låter improviserat). Gör flera avsnitt på samma gång så att det finns mer än ett avsnitt när ni lanserar er poddkanal. Gillar man det man hör vill man lyssna på flera i sträck.

Poddar är inte lösningen på ”allt” – men den kan fördjupa relationen till din målgrupp, skapa nya associationer till varumärket och på ett spännande sätt attrahera nya användare.

Och vad ska man ha för utrustning då? För ca 10 000 inkl. moms har du ett ready-2-go startkit som fixar biffen. Max sammanfattar på blädderblocket i fotosamlingen nedan.

Frågorna duggade tätt (härligt engagemang!) och vi fick med oss en massa matnyttig info. Stort tack till dig Max Landergård och hela Storstadsgänget för förstklassigt värdskap & frukost och alla medlemmar som kom. Vi ses och hörs förhoppningsvis snart i en ny kanal 🙂

Varumärke

Stärk varumärket med semiotik

Marknadsföreningen Stockholm | Blogginlägg, Referat

Stärk varumärket med semiotik

–Referat från nätverksträff med Varumärke

Igår hade vi en träff med Varumärkesnätverket för att prata om att stärka sitt varumärke med semiotik. Vi fick en mycket spännande presentation av Sveriges och Nordeuropas första specialistteam inom multisensorisk kommunikation. Karin Sandelin, Hanna Stolpe och Thierry Mortier berättade vikten om detaljer och att allting kommunicerar, så som former, färger, ljus, ljud, lukt och smak. För att särskilja sig och sticka ut behöver man jobba med fler än ett sinne för att locka folks uppmärksamhet.

När man utvecklar produkter för barn tar man mycket det sensoriska i beaktande, att det ska låta, kännas och höras – varför slutar vi med detta när vi blir vuxna? I dagens marknadskommunikation fokuserar man mycket på det funktionella men man missar mycket när man inte tar det emotionella i beaktande. Med den ökade digitaliseringen blir det allt viktigare att ta detta i beaktande, för dofter och känsel bär minnen med sig. Vi skapar förståelse genom dessa minnen.

Olika tecken tolkas med hjälp av koder, kulturella och historiska. Färgers betydelser skiljer sig mycket beroende på vilket land man befinner sig i, något som är viktigt att ha i åtanke vid internationell kommunikation. Teamet gav också flera exempel på hur strukturerna och förståelsen skapas över tid och tillsammans. Vi fick också exempel på hur ljussättning i butiker kan skapa stämning och förstärka varumärke.

Efter presentationen fick vi dela upp oss i mindre grupper för att testa detta och med hjälp av Needscopes behovsplattform fick vi analysera våra egna varumärken. Mycket intressant och givande träff och en riktig ögonöppnare till att börja tänka mer holistiskt för att stärka varumärket med trovärdighet och tydlighet.

Stort tack till teamet från Kantar Sifo samt nätverksledarna Cecilia Perlind och Olle Nyström för ett bra arrangemang.

MarLaw

Gästartikel från MarLaw: GDPR

Marknadsföreningen Stockholm | Övrigt

GDPR – Nu börjar det verkliga arbetet

Många är de företag, organisationer och myndigheter som de sista månaderna kämpat med det viktiga arbetet att få i ordning inventering av de personuppgifter som behandlas, olika typer av policydokument och biträdesavtal för att anpassa sig till den nya dataskyddsförordningen (GDPR) som ju som bekant träder i kraft nu på fredag (den 25 maj 2018). Det är dock lika viktigt att framåtblickande ha en plan för hur verksamheten löpande ska hantera sitt ansvar enligt GDPR. I denna artikel beskriver advokaterna Daniel Tornberg och Alexander Jute på Advokatfirman Marlaw vad som är viktigt att hålla koll på framöver för att undvika att komma i konflikt med dataskyddsförordningen.

Tillsyn och praxis

Som de flesta förstått råder en hel del oklarheter i hur förordningen ska tillämpas praktiskt i olika typer av situationer. Vissa frågor kräver helt enkelt vägledning från tillsynsmyndigheten Datainspektionen (som önskar att byta namn till Dataskyddsmyndigheten), nationella tillsynsmyndigheter i de olika medlemsstaterna eller den europeiska datatillsynsmannen. Därutöver lär en hel del frågor inte få något närmare svar innan de prövats av domstol. Det blir således viktigt att följa rättsutvecklingen på området för att kunna bedöma om de egna bedömningar som verksamheten gjort håller eller måste justeras.

Grundarbetet

Det lär alltså dröja innan alla frågor blir belysta. Till dess bör verksamheten koncentrera sig på det grundläggande arbete som tydligt kan utläsas av förordningen. Ett sådant arbete är den grundläggande inventeringen av vilka personuppgifter som verksamheten behandlar. Denna ska dokumenteras i en förteckning som beskriver vilka uppgifter som behandlas samt de olika sätt som man hanterar personuppgifter på och med vilket lagligt stöd som behandlingen baseras på.

Nästa område som bör ses över är verksamhetens personuppgiftspolicy (både extern och intern). De behövs normalt sett uppdateras och kommuniceras med kunder och samarbetspartners respektive den egna personalen. I vissa fall kan det också krävas att nya samtycken samlas in och dokumenteras. Till grundarbetet tillhör också att gå igenom och identifiera vilka parter som behandlar personuppgifter åt verksamheten eller om verksamheten själv behandlar personuppgifter åt andra. I dessa fall ställer förordningen krav på att skriftliga personuppgiftsbiträdesavtal upprättas.

Det framtida arbetet

När man kommit så långt krävs emellertid också att verksamheten faktiskt också börjar arbeta med ett nytt förhållningssätt till personuppgiftshantering. De upprättade policydokumenten ska ju inte bara följas utan verksamheten måste löpande följa upp att det faktiskt görs och justeras efter hand. Därför krävs att uppföljningsrutiner införs så att verksamheten med återkommande mellanrum stämmer av att både personuppgiftsförteckningen, policydokumenten och förekommande biträdesavtalen är aktuella. I annat fall ska dessa uppdateras – även med beaktande av klargöranden eller förändringar i rättstillämpningen.

Det framtida GDPR arbetet kommer därför från och med nu behöva löpa som en central del av verksamhetens regelefterlevnadsrutiner – och det arbetet börjar nu.

Daniel Tornberg
Alexander Jute