Blogg

Almedalen 2019

VIDEO – Almedalen 2019: Hållbara MarCom-avdelningar

Marknadsföreningen Stockholm | Almedalen, Referat, Video

Hur skapas hållbara och effektiva marknads- och kommunikationsavdelningar i det digitala landskapet?

Vilken start på Almedalsveckan vi fick med vårt första panelsamtal på Kronstallgränd i måndags!

Fullsatt tält när vi pratade om hur man skapar hållbara & effektiva MarCom-avdelningar i det digitala landskapet hos Nowa Kommunikation AB.

Panelen för dagen bestod av Marie Wedin på Coop Sverige, Mikael Lenneryd på Apoteket AB och Thomas Johansson på SOS Alarm, vilka djupdök i ämnet.

Sammanfattningsvis gav de några tips:

  • Var nyfiken, flexibel och leta efter individer som tycker att det är roligt med förändring – en förutsättning för att jobba på en marcom-avdelning idag
  • Kunden i fokus
  • Tydlig målbild & mandat för medarbetarna att löpande fatta beslut
  • Tillit & trygghet i teamet att våga och göra misstag – Hall of Fail
  • Mät rätt saker och våga välja bort

Stort tack till vår eminenta panel, våra moderatorer Marie Sommar och Maria Westman och till alla deltagare på plats.
Du kan ta del av evenemanget i sin helhet i videon ovan.

Almedalen

Skapa rätt närvaro i Almedalen – var aktuell med egen ståndpunkt

Marknadsföreningen Stockholm | Almedalen, Gästblogg, Nätverksledaren har ordet

Almedalsveckan blir vad man gör den till

–Maria Westmans 10 bästa tips

Maria Westman leder vår nätverksgrupp Content Marketing och kommer att vara med oss i Almedalen för att moderera våra panelsamtal tillsammans med vd Marie Sommar. Här delar hon med sig av sina bästa tips inför Almedalen 2019!

Maria Westman

____________

En närvaro i Almedalen behöver planeras för att kunna ge effekt. Många är där, det är mixade budskap och en arena som inte liknar något annat. Det som är kärnan är att allt i Almedalen ska utgå från ett samhällsperspektiv. Samtidigt ska man vara aktuell, och kunna ta en egen ståndpunkt.

Jag har varit på plats flera år, detta blir mitt sjätte år i Almedalen, så har jag en del tips att dela med mig av. Vilken typ av närvaro man har beror på sammanhanget, om du åker ensam som representant eller med ditt team och företag. Eller om du har planerade synliga åtaganden, presentationer eller ska genomföra arrangemang.

Oavsett sammanhang så rekommenderar jag att planera efter faserna ”innan”, ”under” och ”efter”. Det gör att man får en aktivering av planerad närvaro innan man åker dit, att man har rätt fokus på plats och att man skördar insatsen efteråt. Visst kan man bara sätta sig på färjan, åka dit och planlöst driva omkring. Men det anser jag vore bortkastat, när det är så enkelt att få till rätt och bra effekt med sin närvaro. Almedalsveckan blir vad man gör den till.

Att sticka ut i Almedalen är viktigt, och kan man orsaka en ”snackis” så ger det en bra effekt.

Några frågor att ställa: Hur kan vi beskriva oss ur ett samhällsperspektiv? Hur kan vi vara angelägna? Vad är viktigt för oss att föra fram, och hur kan den breda publiken i Almedalen finna vårt budskap relevant?

Utifrån dessa frågor formulerar ni lättast er närvaro och programpunkt. Har man tidigare inte varit i Almedalen bör man ta hjälp av erfaren arrangör för att kunna synas.

Mindre partipolitik i år

Grunden och historien kring Almedalen är trots allt partipolitiken, men på senare år så har olika branscher tagit plats. I år är det första året efter valår, så partipolitiken är då mindre intensiv. Det kommer såklart att ”spilla över” en del av partiernas prioriterade frågeställningar och med tanke på närliggande EU-val, så är politiska diskussioner igång och vi kommer att känna igen en del budskap.

Under senare år har Almedalen växt till en stor arena för hela svenskt näringsliv, med betoning på innovation, utveckling, hållbarhet och digitalisering. Och det blandas upp med kommunikation, media samt mer humana ämnen som arbetsmiljö och friskvård.

Om man vill lyckas att få uppmärksamhet så är det bra att ta ett aktuellt ämne, men göra sin egen tolkning av det. För att sticka ut i Almedalen är viktigt, och kan man orsaka en ”snackis” så ger det en bra effekt.

Stort lycka till, hoppas vi ses där!

10 tips för din närvaro i Almedalen

  1. Bestäm syfte och mål med vistelsen, planera ”innan”, ”under”, och ”efter” och se till att alla deltagare får samsyn.
  2. Utifrån syfte och målbild – lägg ambitionsnivå. Och synka med era insatser, resurser och investeringar.
  3. Konceptualisera ert budskap och planera för digital spridning av innehåll innan. Och digitala kanaler i all ära, men i Almedalen funkar fortfarande visitkort och tryckta ”hand-over” material såsom broschyrer.
  4. Ska ni ha eget event, gör det tillsammans med erfaren aktör.
  5. Såklart har ni redan bokat resa och boende.
  6. Nätverka gör alla, lägg en plan. Och boka gärna in möten innan du åker. Använd sociala medier för att veta vilka som är där.
  7. Spana in programmet för veckan och planera in de viktigaste i förväg i din egen kalender. Programmet finns digitalt, och i appen ”Almedalsguiden”. Ett tips är att förplanera cirka hälften av din tid, så att du har utrymme för spontana möten.
  8. Håll kursen. Kom ihåg ert syfte, men se också till att få tid till att äta, vila och sova. Drick måttligt med alkohol och bär dina skönaste skor (du behöver inte ens packa ned snyggskorna – lämna dem hemma).
  9. Kom ihåg att syfte och mål ska utvärderas när veckan är slut. Sätt av sista dagen på Almedalsveckan och sätt upp vad som ska göras och vem som har ansvaret. Tänk på att det är semester direkt efter, så planera redan nu vad som ska göras efter semestern.
  10. Även om ni följer alla punkter ovan, så tänk på att planeringen alltid ändras i Almedalen. Var öppen och flexibel, spontana möten och undantag från planen kan också ge önskad effekt.

____________

Maria Westman är verksam som kommunikationsrådgivare och driver bolaget C by West. Hon är även nätverksledare för vårt Content Marketing-nätverk och kommer att medverka med Marknadsföreningen Stockholm på våra 3 seminarier i Almedalen.

Vill ni ta del av Marias kostnadsfria guide och planeringsmodell inför Almedalen kontaktar ni henne på: maria.westman@cbywest.se. Markera mailet med ”Almedalen tips”.

Bergstedt

Möt medlem: Elisabeth Bergstedt, GE Healthcare

Marknadsföreningen Stockholm | Blogginlägg, Möt medlem

”Alla blir mycket mer engagerade och kreativa när vi är färre och när vi ser varandra”

GE Healthcare är medlemmar i Marknadsföreningen, och där hittar vi Elizabeth Bergstedt, Marketing Communications Leader. Elizabeth gick nyligen vår nya kurs ”Kreativa möten”, och vi ville förstås höra mer om hennes intryck av den. I veckans medlemsporträtt berättar hon bland annat lite om det och om hur det underlättar för henne i en utmanande mötesstruktur.

Vad kan du berätta om GE Healthcare i Sverige?

–Jag jobbar inom Life Sciences som är en del av GE Healthcare. Vi hjälper företag som utvecklar och tillverkar biologiska läkemedel och vi verkar globalt. Under de senaste ca. två åren har vi jobbat väldigt intensivt med att implementera content marketing. Vi befinner oss i en B2B miljö som är processtyrd och teknikintensiv. Att introducera content marketing har varit (och är) utmanande.

Vad händer hos er just nu?

–Vår del av företaget står inför spännande förändringar. Nyligen kommunicerades det att ett amerikanskt företag som heter Danaher köper Life Sciences-delen av GE Healthcare. En ganska stor affär! Alla förhandlingar är inte klara än men vi ser den här affären som positiv med många spännande nya förutsättningar. Vi kommer t.ex. att få ett helt nytt företagsnamn eftersom vi inte kommer att tillhöra GE Healthcare längre.

Din största utmaning i din roll i år?

–Jag har precis bytt affärsområde och där är/blir min största utmaning att implementera content marketing. Mina kollegor sitter i både England och USA så en annan utmaning är att vi nästan bara ses över Skype. Det är utmanande att få inspirerande och aktiva möten när man bara ser en stillbild på en person.

Hur tar du dig an den utmaningen?

–Jag försöker att ha fler möten men med färre deltagare. Då är det lättare att få kollegorna att använda video. Min erfarenhet är att alla blir mycket mer engagerade och kreativa när vi är färre och när vi ser varandra.

Du gick nyligen vår nya kurs Kreativa möten, där du fick lära dig rita för att förstärka, förtydliga och förankra kommunikation och möten. Vilka är dina intryck av kursen?

–Det var en jätterolig förmiddag som gick alldeles för snabbt! Jag fick massor av inspiration till att använda handritade bilder mer. Det blir så otroligt mycket mer personligt. Jag har oftast försökt rita flöden och projektbeskrivningar i powerpoint – och det funkar men det blir så mycket roligare med något man ritat själv. Och man får många fler möjligheter att rita exakt det man vill säga eller visa.

Varför är GE medlemmar i Marknadsföreningen?

–För att vi får tillgång till bra kurser. Inspirerande föreläsningar och frukost- eller lunchmöten. Och via nyhetsbreven så får vi tips och uppdateringar på vad som händer på marknadsföringssidan. Det är viktigt att ”hänga med” när det händer så mycket, och så snabbt med nya tekniker, plattformar och kanaler.

Marketing Afternoons

Bilder från Marketing Afternoons #1

Marknadsföreningen Stockholm | Marketing Afternoons, Medlemsaktiviteter

Tänk ”både och”!

Igår var det premiär för vårt nya koncept Marketing Afternoons här hos oss på United Spaces. Laddade med powerfika fick vi en exklusiv insyn i arbetet med IKEAs och Åhléns arbeten och senaste kampanjer, när Patrik Nygren Bonnier var på besök.

–När vi slutar säga ”den är faktiskt från IKEA”, när någon frågar om den nya stolen eller lampan, då har vi lyckats, menar Patrik. En stor utmaning för IKEA är just att vara både älskad och vald, när priserna är låga.

Patrik pratar mycket om just vikten av ”både och”. Ett exempel på det är betydelsen av att tänka både kortsiktigt och långsiktigt i sin marknadsföring. Vi får under hans presentation höra mer om hur de har tänkt och gjort ”både och” i flera olika områden:

  • Historia och framtid
  • Älskad och vald
  • Attrahera och aktivera
  • Nå fler och aktivera individer
  • Konsumenter/kunder och medlemmar
  • Strategiskt/taktiskt och operativt

Stort tack till United Spaces och Pontus Wiking för ett fint samarbete, vi är redan laddade för Marketing Afternoons nummer 2 och 3, senare i år. Tack också till Patrik för en spännande dragning och förstås till er som var med oss igår. Vi hoppas vi får se er igen vid nästa tillfälle!

Varumärke

Gästartikel: Håll hårt i ditt varumärke!

Marknadsföreningen Stockholm | Övrigt

Håll hårt i ditt varumärke!

Den 12 & 19 september leder Geta Kroon och Martin Nordlinder vår kurs ”Från varumärkesstrategi till effektiv kommunikation”. I denna artikel belyser de problematiken med att behålla kontrollen över varumärket när en uppsjö av inblandade parter och individer kommunicerar för företagets eller organisationens räkning.

Martin Nordlinder

_________

I dag, när möjligheterna att kommunicera bara blir större och större, gentemot specifika målgrupper och mottagare, när och var som helst, ökar också kraven på att företag och organisationer har kraft att hålla i sina egna varumärken för att förmedla den rätta känslan. En uppsjö av konsulter och leverantörer, även interna kommunikatörer, kan i värsta fall hjälpas åt att splittra bilden av den rätta känslan. Det mest grundläggande budskapet riskerar att gå förlorat i den stora mängden varianter. Det vattnar ur varumärket och det underlättar knappast för mottagaren.

Därför blir det också allt viktigare att företaget och organisationen styr händelseutvecklingen. Att varumärket och kommunikationen (både problemställningar och möjligheter) ägs av den som har bäst förutsättningar att ständigt ha örat mot rälsen, inte av den konsult som är inne för att göra kreativa insatser just för stunden. Fördelningen mellan vem som gör vad, och när, måste redas ut. Och samarbetet mellan kund och konsult måste bli tajtare.

”Låt inte konsulten kidnappa varumärket”

–Martin Nordlinder

Problematiken kan i viss mån lösas rent organisatoriskt, till exempel genom att utveckla kommunikationskompetensen in-house, men viktigare än så är att ha en stabil grund att utgå ifrån. En varumärkesplattform, ett kommunikationskoncept och en övergripande kommunikationsstrategi. Grundläggande fundament som ökar förutsättningarna för en samordning vad gäller kommunikationen, oavsett vem som gör vad. Men det räcker inte.

Det krävs också en samsyn kring vad varumärket spelar för roll, inte bara för kommunikationen utan också för verksamheten och hela organisationen. Ett tydligt ramverk vad gäller varumärkets viktigaste beståndsdelar – affärsidé och löfte, vision och vägledande principer, positionering, funktionella målgrupper, huvudbudskap med mera – är också den mest självklara grogrunden för relevanta kreativa lösningar. Med en stabil grund ökar förutsättningarna för att nå högt. Utan att falla.

Till stora delar är det en fråga om ledarskap. Ett ledarskap som inser vikten av varumärkets roll och därmed har möjlighet att fördela och delegera ansvaret på olika funktioner, internt och/eller externt. Ska utvecklingen av varumärket och kommunikationen leda till någon form av förändring, på riktigt, måste processen ägas internt.

Geta Kroon och Martin Nordlinder

____________
Geta och Martin arbetar med varumärkes- och konceptutveckling i nära samarbete med sina uppdragsgivare och undervisar för strateger och kreatörer på Berghs School of Communication. Med start den 12/9 håller de i kursen Från varumärkesstrategi till effektiv kommunikation: Lär dig skriva bättre briefer! här hos Marknadsföreningen.

Årets Medlem

Här är alla våra vinnare av Årets Medlem!

Marknadsföreningen Stockholm | Blogginlägg, Föreningen, Övrigt

Årets medlemmar är korade!

I förra veckan, under vår after work hos Creuna i deras fina omgjorda biograf, passade vi på att utse de av våra medlemmar som utmärkt sig lite extra under året som gått. Härligt att se så många av er medlemmar på plats!

Bland plockmat med påsktema, färska digitala spaningar från Creuna och massor av mingel och möten mellan medlemmar fick vi tillfälle att hylla våra vinnare i Årets Medlem 2018:

ÅRETS MEDLEM – MARIA ROSENGREN

”Årets Medlem har ett stort hjärta för föreningen, en nyfikenhet att upptäcka nytt & ett genuint intresse för att få andra personer att växa runt omkring sig. Vi är så glada för den värdefulla insats hon har bidragit med under året: både som nätverksledare med en rad högaktuella och intressanta träffar, generöst bidrag med sin kunskap som mentor och även insatsen i valberedningen för att säkra en fortsatt bra sammansättning av föreningens styrelse. Inget känns omöjligt för denna långväga medlem, som själv personifierar ständigt lärande. Årets Medlem 2018 är Maria Rosengren, stort grattis!”

ÅRETS AMBASSADÖR – CHARLOTTE HÅGÅRD

”Årets Ambassadör är nybliven medlem och har på kort tid redan spridit ordet om Marknadsföreningen i flertalet kanaler. Hon bidrar generöst med sin kunskap om kraften i världens största digitala affärsnätverk, med sin energi fått med fler medlemmar och med kameran i högsta hugg på våra event är hon en proffsminglare som sedan gärna sprider ordet vidare som ringar på vattnet. Stort grattis till Årets Ambassadör, Charlotte Hågård.”

ÅRETS NÄTVERKSLEDARE – ANNA BROBACK

”Med energi och fingertoppskänsla för vad som kan vara spot-on för medlemmarna prickar Årets Nätverksledare rätt i såväl företag som flora av ämnen. Med full koll på den senaste forskningen och nya metoder går samtalen och kunskapsspridningen på träffarna som en dans. Under året har vi sett såväl nedslag hos nya spännande aktörer som besök hos världsledande företag. En framgångsfaktor. Årets Nätverksledare 2018 är Anna Broback, stort grattis!”

ÅRETS INSPIRATÖR – MARIA WESTMAN

”Var ska vi ens börja? Det här är en medlem som är med oss i fler sammanhang än vi kan räkna upp. Men vi gör väl ett försök. Hon är en omtyckt kursledare med stor expertis. Hon leder framgångsrikt en av våra nätverksgrupper. Hon var med oss i Almedalen och bidrog till att våra två event blev både välfyllda och uppskattade. En sann inspiratör som med kunnande och energi bjussar på lärdomar varje gång vi ses, och som dessutom hjälpte oss i teamet att få struktur i vårt eget content-arbete. Vår Inspiratör 2018 är Maria Westman, varmt grattis!”

ÅRETS NYKOMLING – STINA PERBO

”Denna medlem kom till oss i april genom en kollega och har sedan dess aktiverat sig och utnyttjat sitt medlemskap till max. Både genom att ta del av kurser och genom att aktivt delta på olika nätverksträffar för att bredda och fördjupa sin kompetens ytterligare. Hon bidrar med stort intresse och har på kort tid visat framfötterna och utmärkt sig genom att ta del av allt vad vårt nätverk har att erbjuda. Vi är glada att dela ut utmärkelsen Årets Nykomling 2018 till Stina Perbo, stort grattis!”

ÅRETS WOW – MARCUS SANDELL

”Denna medlem är det nog ingen som har missat. Han syns på de flesta av Marknadsföreningens träffar och seminarier och bidrar med sin positivitet och entusiasm i diskussioner inom allt från customer experience till retail och content marketing. Under sina 2 år som medlem har han ständigt toppat listan över våra mest aktiva medlemmar och även hjälpt till genom att sitta i valberedningen. Vi är imponerade av ditt driv och glada att ha dig i vårt nätverk. Årets Wow går till Marcus Sandell. Stort grattis!”

Creuna

Bilder och spaningar från After Work

Marknadsföreningen Stockholm | Blogginlägg, Medlemsaktiviteter, Övriga träffar

After Work med färska spaningar!

Vilken härlig kväll vi fick igår, när vi besökte Creuna för ett medlemsmingel och after work med vårvibbar. I deras ombyggda biograf, numera loungeyta, fick vi dessutom ta del av spännande spaningar från Creunas interna grupp Digitalspanarna, nyss hemkomna från SXSW i Austin, Texas, fulla av färska intryck och tankar.

Ni som var där minns säkert spaningarna om bl a ”genderless voice”, Googles nya superintressanta ”Visual Position System” och Google Stadia, samt nya insikter om vår alltmer syntetiska verklighet.

Stort tack alla medlemmar som var med oss på ett mycket trevligt häng, och förstås till Creuna för ett jättefint värdskap! Ett extra stort tack till Digitalspanarna: Fredrik Marcus, Therese Gilmskär, Johan Söderberg, Anne Strinnholm Wahlund, Gustav Syrén samt Fredrik Hildebrand, för era insikter. Håll utkik nästa vecka då vi laddar med bilder och motiveringar till Årets Medlem, som vi också passade på att utse under kvällen.

Agneta Berg

Möt medlem: Agneta Berg, Megger Sweden

Marknadsföreningen Stockholm | Blogginlägg, Möt medlem

”Mässor i vår bransch fortfarande en viktig mötesplats för att knyta nya kontakter och visa upp produktnyheter”

Agneta Berg, Marketing Communications Manager på Megger Sweden, är ännu en av våra medlemmar som har kommit igång med att göra eget videomaterial tack vare vår toppbetygsatta kurs Filma med mobilen. Att kunna göra egna snygga, proffsiga filmer har man nytta av inom såväl B2C som B2B, och i Agnetas fall gäller det senare. Vi ville förstås veta mer om hur Agnetas filmande gått och om hur hon planerar att använda det i arbetet.

Vad kan du berätta om Megger Sweden?

–Vi är ett globalt företag som tillverkar och utvecklar elektriska mätinstrument och diagnostiklösningar för kunder inom elkraftbranschen, industrisektorn och elinstallation. Våra produkter ger våra kunder beslutsunderlag för att minska risken för att ett fel uppstår i deras anläggningar, t.ex. att så få hushåll som möjligt inte förlorar tillgången på el.

Vad är på gång hos er i år?

–Just nu arbetar jag med vårt mässdeltagande inför ELFACK som är i början av maj. Det är den största aktiviteten i år och för oss. Faktum är att mässor i vår bransch fortfarande är en viktig mötesplats för att knyta nya kontakter och visa upp produktnyheter. I år kommer vi ha flera ”hands-on” stationer i montern där underhållsingenjörer får tillfälle att prova våra utrustningar på riktigt mot bl.a. reläskydd. För att skapa en ”snackis” i montern kommer vi visa ett hologram över våra olika applikationsområden. Det gör vi tillsammans med filmbolaget MBP som grafiskt designar hologrammet.

Din största utmaning  just nu?

–Under förra året implementerade vi ett nytt CRM-system på försäljningsavdelningen och nu i mars har marknadsavdelningen fått ett MA-system. Det har varit en lång process att få allt på plats och en hel del frustration över att få systemen att fungera som det är tänkt. Nu kommer den största utmaningen bli att knyta ihop marknads- och säljaktiviteterna på ett bra sätt.

Du gick nyligen vår nya kurs Filma med mobilen. Vilka är dina intryck av kursen?

–Det var mycket givande att gå kursen. Den hölls på en bra kunskapsnivå och jag upplevde att alla kunde hänga med oavsett vilken erfarenhet vi hade från början. Vi fick mycket bra tips under kursen både när det gällde teknik och kameravinklar, men även på vilka appar vi skulle använda vid filmning och klippning.

Har du kommit igång med filmandet? Berätta!

–Jag har under flera år arbetat med att köpa in videoproduktion till företagets produktfilmer. Det var därför extra spännande att själv få ställa sig bakom mobilkameran. Jag gjorde en kort instruktionsvideo på 30 sekunder direkt efter kursen, som jag la ut på vår Facebooksida. Det blev dock ingen viral succé, men en milstolpe – att jag själv snabbt kan producera och lägga ut material som våra kunder uppskattar.

Vi håller redan på att skriva manus till nästa film – en intervju där två ingenjörer samtalar om sina expertområden. Vi kommer använda två mobilkameror och ljudinspelning vid det tillfället, så det ska bli spännande att se hur vi kommer landa det hela. Vi planerar att lansera videon i april.

Varför är du medlem i Marknadsföreningen?

–Jag uppskattar verkligen Marknadsföreningens förmåga att alltid ta upp aktuella ämnen. I mitt yrke förväntas man kunna och veta ”allt” om det senaste inom marknadsföring. Tack vare att jag deltar lunchseminarium och nätverksträffar så tycker jag att jag har bra kunskap med att veta lite mer än de flesta om det senaste. Det är också roligt och givande att träffa likasinnade människor och få tillfälle att nätverka.

Marie Sommar

Nyhet: Marketing Afternoons

Marknadsföreningen Stockholm | Blogginlägg, Marketing Afternoons, Medlemsaktiviteter

Vi lanserar ett nytt koncept

–Marketing Afternoons, i samarbete med United Spaces

Marknadsföreningen Stockholm & United Spaces presenterar ”Marketing Afternoons” – ett nytt koncept och en serie av seminarier med djupdykning inom det bästa inom marknadsföring och kommunikation. Eventet är ett samarrangemang och är exklusivt för medlemmar hos United Spaces och Marknadsföreningens respektive medlemmar.

Det första tillfället den 9 april bokades upp i rekordfart och är nu fullbokat (men kölista finns). Det kommer att bli två tillfällen igen i höst, för att sedan dyka upp fyra gånger per år.

Utöver spännande ämnen och högaktuella gäster och talare kommer vi att bjuda på ”powerfika” i form av energigivande dryck och tilltugg. Så håll utkik på tisdagar, när vårt nyhetsbrev till medlemmar går ut! Platserna är begränsade, och vi kommer att meddela nya tillfällen av Marketing Afternoon först av allt i våra medlemsbrev.

”Vi är så glada och peppade för vårt fördjupade samarbete med United Spaces, där Marketing Afternoons är ett format som redan fått rekordrusning till bokningarna”, säger Marie Sommar, vd Marknadsföreningen Stockholm.

Pontus Wiking, Head of Event & Activation på United Spaces, säger: ”Lärande och inspiration är centrala delar i United Spaces produkt. Att tillsammans med Marknadsföreningen kunna erbjuda medlemmarna den här typen av koncept känns verkligen helt rätt.”

______________

Marketing Afternoons:
Vi bjuder in 4 ggr om året till en spännande eftermiddag på United Spaces, där vi fyller på med extra energi för både kropp och sinne. Möjlighet till att mingla och fylla på med energi i form av ”powerfika” med andra marknadsföringsintresserade efterföljt av case och inspiration från grymma talare inom marknadsföring och kommunikation.

Agneta Andersson

4 snabba frågor: Agneta Andersson om ”Filma med mobilen”

Marknadsföreningen Stockholm | Blogginlägg, Fördjupning och tips, Kurser

Nya datum för Filma med mobilen!

Vi har ett nytt datum för vår populära kurs Filma med mobilen. Den 4 & 12 juni kör vi igen. Agneta Andersson på Avalon Innovation gick kursen förra månaden och vi passade på att fråga henne om hennes upplevelse och intryck av kursen.

Vad är dina intryck av kursen i stort?

–Jag älskade kursen! Jag gick från att tycka att det är rätt läskigt med film till att riktigt längta efter att sätta igång med nya filmprojekt. Läraren var oerhört kompetent, generös, pedagogisk och inspirerande. Upplägget på kursen var en perfekt blandning mellan teori och praktik, med roliga och kluriga övningar. Att få visa upp våra färdiga filmer för hela gruppen och få lärarens feedback var verkligen fantastiskt nyttigt, intressant och roligt, vilket öga för detaljer alltså!

Vilka tre främsta lärdomar tar du med dig?

–Egentligen allt! Men om jag måste begränsa till tre så blir det filmkomposition, utrustningen samt det kraftfulla och lättanvända redigeringsverktyget.

Största aha-upplevelse?

–Hur enkelt det var att redigera filmen direkt på mobilen, ett riktigt hallelujah moment!

Vad blir nästa steg i din nya filmkarriär?

–Jag kastar mig som vanligt rakt in i hetluften! Mitt första egna filmprojekt blir att dokumentera vår årliga konferens nästa vecka.

_____________________

Mer info och bokning: https://mis.se/kurser/