Blogg

Scania Newsdesk

Följarna först – Content Marketing med Scania

Marknadsföreningen Stockholm | Blogginlägg, Nätverksträffar, Referat

Content Marketing med Scanias Newsdesk

Staffan Ekengren, chef för Scanias newsdesk, gästade vårt nätverk för Content Marketing i veckan. Newsdesken etablerades 2013 med fokus på online, video och mätning. Scanias mediehus utvecklades vidare 2014.

Grundidén med newsdesken är att sätta publiken först, med en kombination av nyheter och berättelser. Publiken är i första hand kunder, förare samt anställda, och i andra hand media och beslutfattare.

Innehållet ska informera, engagera och underhålla. Merparten av material produceras av egen personal. Deras content består av hemsidan, internkommunikationsmaterial, kundrelaterat material, intranät, Communication News (nyhetsbrev för kommunikatörer), två tidningar samt ett flertal sociala mediekanaler. Totalt finns 2,8 miljoner följare i alla sociala kanaler. Innehållet i LinkedIn hanterades tidigare av HR, men är nu centraliserat till newsdesken.

Följarna först

Sedan 1 oktober är marknads- och kommunikationsavdelningarna sammanslagna. Tidigare pratade marknadsavdelningen med kunden och kommunikationsavdelningen med andra. Staffan påpekar att alla behöver prata med kunden.

Tidigare var arbetet kanalfokuserat med olika personer ansvariga för olika kanaler och mycket dubbelarbete. Nu ser man till värdet för mottagare, och material kan delas i flera kanaler. ”Följarna först”, som är också titeln på Staffans nypublicerad bok.

Fyra prioriteringar finns:

  1. Stärkt redaktionellt arbete
  2. Online först
  3. Rörlig bild (allt från kamera i lastbilshytten till påkostade filmer).
  4. Mätning

Hellre många korta än få långa

–Vi måste ta position, och pratar även om sådant vi inte säljer, som t ex el-lastbilar, säger Staffan. Vi har aldrig nyhetstorka, det handlar om att välja. Vi producerar snabbt materialet som ska konsumeras snabbt, fortsätter han. Det är bättre med många korta inlägg än få långa.

Innehållet är högst varierande. Det bäst presterande inlägget hittills är en 7 sekunders gammal roligt videoklipp på en lastbil. Första kontaktyta är oftast sociala medier.

Vilka är framgångsfaktorerna?

  • Support från kommunikationsdirektören
  • Vi är inte ängsliga
  • Processtyrd
  • Uthållighet – det tar flera år att bygga upp
  • Förtroende/mandat

Stort tack till Staffan, till nätverksledaren Maria Westman och till alla som deltog och till IHM för att vi fick vara hos er.

__________

Här kan du hitta kommande träffar med nätverksgruppen Content Marketing >>

Tommy Lindström: Action bias sänker dig och din marknadsavdelning

Marknadsföreningen Stockholm | Nätverksledaren har ordet, Övrigt

Action bias sänker dig och din marknadsavdelning

Tommy Lindström leder Marknadsföreningens nätverksgrupp Beteendedesign och leder vår kommande kurs Nudging den 13 november. I det här blogginlägget skriver han om action bias och hur du kan identifiera det, eller förebygga det, i din organisation.

Tommy Lindström

___________

Action bias var till vår favör när vi drog runt på savannen för 70 000 år sedan. Då hjälpte den psykologiska benägenheten oss att agera utifrån enkla förutsättningar. Söka mat, jaga, samla ved, bygga skydd mot rovdjur, förflytta oss efter årstiderna. Men i dagens komplexa värld är ofta eftertänksamhet värdefullare för att lyckas göra rätt saker, istället för att bara riva upp damm. Evolutionen har helt enkelt inte fått tillräckligt med tid på sig för att minska inflytandet av denna benägenhet i våra liv. Därför är risken stor att du och dina kollegor är drabbade, precis som jag var.

Skapar problem på alla nivåer i företaget

Jag har suttit i ledningsgrupper drivna av action bias. På våra möten vann den som hade prickat av flest aktiviteter på sin att-göra-lista. Personer som hade ägnat sig åt att samla in kunskap och funderat över orsak och verkan fick inte många karriärpoäng. Det gav helt enkelt mer status att göra än att göra rätt.

Synsättet rann sedan nedåt och skapade en organisation där alla sprang. Hela tiden. Å ena sidan skapade det en härlig känsla. Att vi var kvicka i både tanke och ben. Vårt behov av att prestera tillfredsställdes och vi kände oss duktiga. Å andra sidan ledde springandet till stress, sjukskrivningar och högre personalomsättning. Och det var svårt för oss alla att springa åt samma håll, när allt skulle gå så fort. Därtill saknades en tydlig koppling mellan verksamhetens aktiviteter och hur de skulle driva mot en gemensam vision och tydliga affärsmål. Det ledde till att en del av de saker vi gjorde var bortkastad energi eller rent av skadliga för organisationen. Men det märkte vi sällan, eftersom nya sysslor prioriterades framför uppföljning.

Marknadsavdelningen drabbas lättare

Det syns direkt när säljet inte fungerar. Och när produktutvecklingen krånglar kommer det inte fram nya bra erbjudanden. Motgångar inom dessa områden tenderar att tvinga fram eftertanke när snabbfix visat sig vara verkningslöst. Men om marknadsavdelningen drabbas av ineffektivitet, då är det svårare att se. Därför kan de lida av action bias år ut och år in utan att någon upptäcker det. Låt mig få förklara hur.

Marknadsavdelningens uppgift är att med marknadsföring hjälpa verksamheten att ta sig från var den är idag, till var den ska vara i framtiden. Avdelningen tillför affärsvärde genom att leverera konkreta leads, affärer eller premiumpris. Allt annat är bara medel. Här kommer marknads främsta utmaning in. De har ofta svårt att visa på kopplingen mellan vad de gör och hur det leder till affärsvärde. Så istället för att presentera konkreta leads, affärer eller premiumpris – visar marknad gärna upp följare, likes, delningar, klick och talar om att bygga varumärke. Och det är här de tappar ledningens förtroende, status och investeringsvilja. Avsaknaden av pengar leder lätt i sin tur till att marknad måste trolla med knäna för att visa på sitt existensberättigande. Ofta sker det via action bias, man kastar sig ut i ett oöverskådligt antal digitala kanaler och göra en massa saker.

Initialt kan marknadsavdelningens uttryck för action bias uppskattas av ledningsgruppen, därför att exempelvis sociala media framstår som gratis och är något man kan göra utan att ta in en extern konsult. Dessutom är ”alla andra där” därför måste vi också vara det (ett uttryck för en annan psykologisk instinkt som kallas flockbeteende). Men efter ett tag upptäcker ledningen att de trots all digital statistik saknar något från marknad – affärsvärde via konkreta leads, affärer eller premiumpris.

Här har ledning och marknadsavdelning hamnat i ett moment 22 där ledningen vill att det händer en massa saker, men bidrar inte med några nämnvärda marknadsinvesteringar innan de ser hur pengarna ska betala sig. Samtidigt som marknad, ofta i ledningens anda, jobbar ihjäl sig med att få en massa saker att hända och får inte tid till att jobba analytiskt, strategiskt och visa på hur de skapar affärsvärde.

En lösning är den jag genomförde som marknadsdirektör. Jag och mina kollegor på marknad backade tillbaka och ifrågasätta allt vi gjorde, vad det skulle lösa för problem, metodval, resultatmål, uppföljning och hur det skulle hjälpa till att driva verksamheten mot visionen och affärsmålen. Därefter skar vi bort sysslor som vi inte kunde visa skulle skapa affärsvärde i den riktningen. Det mindre antal aktiviteter som sedan var kvar blev min ammunition i samtalen jag hade med vd, om storleken på företagets marknadsinvesteringar.

Så upptäcker du tendenser på action bias

  • Företagskulturen genomsyras av snabba beslut. Det ses som ett tecken på driv, beslutsförmåga och ger status till beslutstagarna.
  • Ledningen lägger mer kraft på aktiviteter och lösningar, än undersökningar och kunskap om problemen de ska lösa.
  • Mängder av aktiviteter sjösätts som saknar tydlig problemdefinition, metodval, resultatmål och hur uppföljning ska ske. Istället fokuserar de på ett diffust syfte som att höja medvetenheten eller att ”alla andra” gör så. Men om det inte finns ett problem så behöver det inte läggas tid på en lösning.

6 steg för att du ska undvika action bias

  1. Gör det tydligt var företaget är idag och var det ska vara imorgon, med ett distinkt mål eller en vision. Sätt upp hela verksamheten inklusive marknad så att allt driver mot målet eller visionen.
  2. Lägg mycket energi på problemanalys innan du sjösätter nya projekt. Gör gärna testaktiviteter för att få mer kunskap, men aldrig fler än att du hinner utvärdera hur väl testerna driver mot visionen och levererar det affärsvärde din avdelning ska bidra med.
  3. Underlätta ett systematiskt arbete genom att använda aktivitetsmallar där du fyller i problemdefinition, metodval, resultatmål, uppföljning, budget och hur aktiviteten ska hjälpa till att driva verksamheten mot visionen och affärsmålen.
  4. Fall inte okritiskt för din flockinstinkt och gör som alla andra i branschen. SEO och sociala media är inget måste. Det som fungerar för andra behöver inte vara rätt för dig, det finns fler vägar till Rom.
  5. Hitta balans mellan att skaffa kunskap och kasta dig ut i att göra. Låt situationen avgöra vad som är bäst, ibland är naturligtvis rätt val att ”agera snabbt”. Eller som Woody Allen sa: eighty percent of success is showing up.
  6. Se till att ha kompetens för att kunna arbeta analytiskt och strategiskt. Om du jobbar på en marknadsavdelning som har börjat anställa kreatörer, efter att ha upptäckt att Marketing Automation System inte klarar av att leverera kreativitet, fundera då även på att ta in Planners (beteendeanalytiker).

För dig som vill veta mer om hur du styr människor

______
Artikeln är influerad av boken The Art of Thinking Clearly (Rolf Dobelli), men även av 80-talets bibel för organisations- och affärsmänniskor: In Search of Excellence (Thomas J.Peters och Robert H.WatermanJr). Thomas och Robert var tidigt ute med att lyfta fram värdet av företagskultur. De förordade även ett ”bias for action” och har troligtvis bidragit till ett överdrivet sådant hos organisationer i västvärlden.

Ludvig Berling

Q&A: Ludvig Berling, KARMA

Marknadsföreningen Stockholm | Blogginlägg, Övrigt

Inför vårt spännande frukostseminarium på Boulebar 25/10, där Malin Cronqvist (Årets Framtidslöfte 2017) och Ludvig Berling (grundare av KARMA – Årets Disruptör 2017) kommer att dela med sig av sina bästa tips, river vi av några snabba frågor till den senare:

Tre saker som bidragit till Karmas framgång?

–De tre viktigaste sakerna har varit team, timing och varumärke. Team för att vi är en fantastisk samling människor som drivs av det gemensamma målet att minska matsvinnet. Timing då vi ligger rätt i tiden med anledning av digitaliseringen, användandet av appar samt det faktum att hållbarhetsfrågan är på de flestas läppar idag. Och till sist varumärke, där vi ser att vi tack vare att vi tryckt mycket på att det ska vara roligt, enkelt och accepterat att minska matsvinn ser att vi fått en stor genomslagskraft.

Din bästa egenskap?

–Att jag är väldigt bra på att uppskatta hur lång tid något tar samt se till att tidsschemat hålls.

Och din minst förträffliga egenskap..?

–Att jag har svårt att säga nej, vilket innebär att jag ibland tar på mig lite för mycket själv!

Om du fick möjlighet till en timmes ostört möte med vem du vill, vem väljer du då?

–Jag hade gärna velat få spendera en timme med Steve Jobs. Omvärlden har fått två bilder av honom: den karismatiske presentatören och visionären som drev Apple, men också den hårda och ofta gränslösa ledaren. Jag hade velat träffa honom för att försöka skapa min egen bild av honom!

_____________

TIPS: Missa inte vår spännande frukost med Ludvig Berling och Malin Cronqvist, Help to Help, den 25 oktober!

Jury

Juryn – Årets Marknadschef 2018

Marknadsföreningen Stockholm | Årets Marknadschef, Pressmeddelande

Pressmeddelande
Marknadsföreningen Stockholm
2018-10-11

Juryn som utser årets vassaste marknadschefer och talanger inom marknadsföring och kommunikation är klar

Nu är juryn som utser Marknadsföreningen Stockholms utmärkelser Årets Marknadschef, Årets Framtidslöfte, Årets Disruptör och Årets Varumärkesresa för 2018 klar. I årets jury återfinner vi några från förra året, några nya tillskott samt förra årets vinnare. Utmärkelserna delas ut i samband med ett halvdagsevenemang den 6:e februari på Fotografiska där framträdande företag och individer som jobbar med marknadsföring och kommunikation kommer att bjuda på föreläsningar och möjligheter till nätverkande med branschkollegor. Eventet blir också startskottet för Marknadsföreningens jubileumsår, då föreningen firar 100 år.

Nomineringen är öppen till den 26 oktober och vem som helst kan nominera sina favoriter direkt på mis.se. I november sammanträder de namnkunniga juryerna för att granska bidragen och ta sig an uppgiften att vaska fram 2018 års vinnare och därmed utse några av Sveriges vassaste marknadsförare, kommunikatörer och varumärken. Finalisterna kommer att avslöjas i december och vinnarna koras under prisutdelningen på Fotografiska den 6 februari.

–Vi ser fram emot att kora Årets Marknadschef i Sverige för 12:e gången och att dessutom få dela ut fler guldsplashar i våra nya kategorier till framtidslöfte, skickliga marknadsförare och disruptiva, innovativa varumärke , säger Marie Sommar, vd på Marknadsföreningen, Stockholm. Det ligger i föreningens DNA att hylla grymma prestationer inom marknad och kommunikation, att skapa plattformar för att mötas och att lära från varandra.

Jury Årets Marknadschef & Årets Framtidslöfte

CAMILLA WALLANDER – VD, Berghs
CARL WÅREUS – Head of Agency/Partners Sweden, Google
FRIDA ROBERTS – VD, Söderhavet
JAN BERKÖ – Head of Business Development & Sales Recruitment, Bohmans Nätverk
JONAS DAHLQUIST – VD, MullenLowe Brindfors
MALIN CRONQVIST – Founder & Chairman, Help to Help, Årets Framtidslöfte 2017
MARIE SOMMAR – VD, Marknadsföreningen Stockholm
PATRIK NYGREN BONNIER – Marknadschef, Åhléns, Årets Marknadschef 2017

Jury Årets Disruptör

ALEX BAKER – CMO & Disruption Facilitator, Vertiseit
ELSA BERNADOTTE – Serieentreprenör, Co-Founder & COO, Karma, Årets Disruptör 2017
JESSICA STARK – VD, Styrelseakademien Stockholm, medgrundare av startup-hubben SUP46
MIKAEL WINTZELL – VD och grundare, Wellstreet
PAULA FAGERLUND – Chef för Innovationscenter, Arbetsförmedlingen

Jury Årets Varumärkesresa

CECILIA PERLIND – General Manager Communications, Kantar Sifo
ERIK MODIG – Forskare, Handelshögskolan
MARIA CROON – VD, Lokaltidningen Mitt i Stockholm AB samt Styrelseordförande i Marknadsföreningen Stockholm
PER NILSSON – Kommunikations- och marknadschef, Semcon, Årets Varumärkesresa 2017
RICKARD VILLARD – Grundare och kreativt ansvarig, The KIND Collective

För att nominera, mer information om kategorierna och inspirationseftermiddagen på Fotografiska, besök https://mis.se/arets-marknadschef/ Från och med november kommer biljetter till evenemanget finnas tillgängliga för köp.

Presskontakt:

Marie Sommar, VD Marknadsföreningen Stockholm
marie@mis.se
0701-463422

Retail

Alex Baker: Framtidens köpupplevelse

Marknadsföreningen Stockholm | Blogginlägg, Nätverksledaren har ordet

”Möjliggör för dina kunder att handla online i en offline-miljö och säkerställ upplevelsen”

Alex Baker leder Marknadsföreningens nätverksgrupp RIO (Retail, Innovation & Omnichannel). Det här inlägget är det första av många där våra nätverksledare bloggar och delar med sig av sin expertis inom sitt respektive område.

Alex Baker

_________

Jag vet inte hur ofta jag de senaste månaderna har hört om den så kallade butiksdöden och dess förödande konsekvenser. Är det inte i branschpress så på frukostseminarium, whitepapers eller konferenser.

I USA står e-handeln för 20-25 procent av den totala detaljhandelns omsättning. I Sverige är motsvarande siffra mellan åtta och nio procent. Detta medför naturligtvis konsekvenser och troligtvis har det inte undgått någon att prognosen framåt är dyster där vart fjärde shoppingcenter kommer behöva lägga ner de kommande fem åren.

Fast jag frågar mig själv, är prognosen verkligen dyster? Vad är det som många shoppingcenter i dag delar som går emot hypotesen om att upplevelser i dag behöver vara unika? Jo att de tenderar att vara ganska generiska, hur många shoppingcenter har inte samma typ av varumärkesmix och butikskoncept?

I en studie som telekomoperatören Telia släppte tidigare i vår så uppger var sjunde konsument att upplevelser i samband med butiksbesöket är viktigt. Var fjärde uppger att de skulle besöka en butik oftare om den erbjöd en upplevelse såsom restaurang, barnpassning eller liknande. Samma antal, oavsett butikskategori, menar att de skulle besöka butiken oftare om upplevelsen var bättre. Vi kan med andra ord börja förstå att framtidens köpupplevelse och konsumenter sträcker sig längre än varan och priset och innefattar även upplevelsen i sig.

Mats Hedenström, näringspolitisk chef på Svensk Handel sa tidigare i vår att “Vi ser att butiksdöden är en myt. Butiker kommer att stänga, men det kommer också tillkomma nya. För handelsföretagen är det viktigt att möta konsumenterna på den arena som de önskar”. Enligt sakkunniga så byggs det mer retailyta i Sverige i dag än det framtida behovet.

Vad ska man då som retailer, fastighetsägare eller konceptansvarig tänka på när AI kan användas för att addera värde till kundupplevelsen genom att stötta element av personalisering, eller när butikens roll förändras och behöver anpassas efter nya digitala konsumentbeteenden?

För det första är jag, och många experter med mig, övertygad om att nyckeln ligger i att våga förnya sig, att tänka nytt och förstå sin kund och därefter dra nytta av digitaliseringens möjligheter. Detta må låta elementärt, men vinnarna är de som förstår sin kund och utgår från dennes köpresa, oavsett kanal.

Nyckeln ligger i att våga förnya sig, att tänka nytt och förstå sin kund och därefter dra nytta av digitaliseringens möjligheter.

En annan utmaning med den fysiska butiken är hur man digitaliserar med fokus på kundupplevelsen, där tekniken underlättar i stället för att den skapar friktion.

Jag som arbetat med digitalisering av retail de senaste tio åren slås än i dag av hur många butiksbesök som slutar i en besvikelse i stället för en aha-upplevelse, just för att man inte fokuserat på att göra min köpupplevelse så friktionsfri som möjligt. Snarare blir känslan att man implementerat teknik för teknikens skull.

Det kan vara något så enkelt som att iPaden än i dag dyker upp i butiken där jag som kund väntas att gå in på varumärkets e-handel och genomföra en vanlig beställning likt den köpresa jag kan göra i mobilen eller i soffan hemma. Ser köpresan och kundens förväntningar verkligen ut på det sättet?

Erfarenhet och statistiken visar motsatsen. Möjliggör i stället för dina kunder att handla online i en offline-miljö och säkerställ att användarupplevelsen återspeglas i att tidsperioden är begränsad för hur länge jag som konsument vill stå vid en skärm i butiken. Låt tekniken i butiken bli sekundär. Låt fokus i stället hamna på kundupplevelsen och vilka KPI:er som ska mötas för att implementeringarna skall anses som lönsamma och värdeskapande.

Fem key take aways för resan mot framtidens kundupplevelse i den fysiska butiken:

  1. Förstå kunden – värna medarbetarna
    Utgå från kundens köpresa och identifiera vilka olika touch-points som kunden går igenom på resan mot transaktion. Utvecklingen går mot social shopping och inspiration går före transaktion i förväntningarna på butiksbesöket. Medarbetarna blir allt viktigare och är en kritisk beståndsdel i butikens fortsatta roll. De kan heller inte ersättas av teknik då vi behöver den mänskliga touchen. I butiken erbjuder vi det som inte kan erbjudas i mobilen eller på iPaden därhemma.
  2. Butikens framtida syfte
    Den kritiska frågan är: Vilken är butikens roll och hur kan teknik implementeras för att stödja det? Utgå primärt från syfte och data snarare än val av teknik.
  3. Oväntade partnerskap
    Likt Ikea och Lego’s nyligen utannonserade samarbeten så är partnerskap som bidrar till att överraska kunden och överträffa förväntningar som finns utifrån din enskilda leverans som varumärke en viktig del framåt. Collaborative i stället för protektionism, hitta en samarbetspartner som vill skapa värde tillsammans för kunden och bygg en arena där dina kunder ser dig som en del av utvecklingen och samtalet.
  4. Teknikens syfte
    Utgå alltid från syfte med implementation av teknik i butik och hur det kan vara en del av befintligt eller nytt ekosystem som digitaliseringen banat väg för. Exempelvis spås användningen av Augmented Reality och Voice explodera, men innebär det att det är rätt för alla? Troligtvis inte, men våga undersöka och experimentera. Identifiera först KPI och syfte, därefter val av teknik.
  5. Data och prototypande
    Börja att konsumera och mäta data i den fysiska butiken. Här finns stora möjligheter att identifiera foot fall och reducera churn, registrera kundens rörelse och engagemang i butik samt hitta sätt att möta kundens krav på personalisering. Allt detta kräver ett ständigt experimenterande och prototypande.
Maria Grunditz

Möt medlem: Maria Grunditz

Marknadsföreningen Stockholm | Möt medlem

Medarbetarna den viktigaste resursen

–Möt Maria Grunditz, KFI Spa Management

Här får vi möta vår medlem Maria Grunditz, Marknadschef på KFI Spa Management. I veckans medlemsporträtt berättar hon bland annat om hållbarhetsarbetet, om marknadsföringen för både B2C och B2B, och vilka kanaler och metoder som varit mest framgångsrika.

Vad innebär det att vara Marknadschef på KFI Spa Management?

–Det är ett mycket roligt och tillfredsställande arbete då spa-, skönhets- och hudvårdsbranschen jag verkar i är en härlig, varm och positiv miljö. Uppgiften innebär både att ha ett helikopterperspektiv och att arbeta på detaljnivå med kommunikation både mot B2B, B2C och internt. Vid en ny lansering är noggrann planering mycket viktigt så det blir kostnadseffektivt samtidigt som man får maximal utdelning/spridning på de kanaler som används.

Den digitala eran har verkligen förändrat klimatet för oss marknadsförare och har skapat nya möjligheter men också utmaningar. Det är hela tiden en avvägning att se över hur man bäst placerar och fördelar sin marknadsbudget.

Vilket område inom marknadsföring är mest relevant för er?

–För oss så är medarbetarna på företaget den allra viktigaste marknadsföringen. Hjärtat i vårt företag är att skapa lönsamma, roliga och utvecklande verksamheter för de spaanläggningar och salonger vi arbetar med. Våra sparådgivare, som är ute på fältet och utbildar, är rådgivare och inspiratörer sätter prägeln på hur vi uppfattas som hudvårdsmärke.

Likaså de som arbetar inhouse med order och marknadsföring, där vi sätter stora krav på service, kvalité och är noga med hur vi uttrycker oss i text och bild. Vi når flest kunder via våra egna plattformar som MyNewsDesk, sociala medier och hemsida.

Framgångsrikt är att skapa relevanta samarbeten där vi kan nå ut till nya kundgrupper vi inte annars kanske når som t.ex. vårt pågående samarbete med Universal Music.

Hur viktigt är hållbarhetstänket för er?

–Vi har arbetat med miljö- och kvalité under många år och är sedan 2010 är vi ett ISO-certifierat företag. För oss är hållbarhetstänk mycket viktigt och något som vi arbetar med dagligen både i stort och smått. Som ett ISO-certifierat företag har vi ett pågående förbättringsarbete där allt ses över i våra rutiner och hur det kan förändras och förbättras för att vara mer hållbara för miljön.

Som exempel minimerar och samordnar vi leveranser och resor, vi digitaliserar våra trycksaker i största möjliga mån, har webbinarier med kunder och går noga igenom de leverantörer vi använder oss av. På vårt kontor källsorterar vi papper, plast, glas, metall och batterier.

Vegansk kosmetika; trend eller här för att stanna?

–Det är här för att stanna och utvecklas. Det finns hos konsumenten ett ökat intresse för veganska produkter både inom hudvård och makeup.* Det beror nog på fler saker men jag upplever att vi i Norden är noggranna med vad vi köper, vi vill gärna veta exakt vad något innehåller och vi är pålästa. För oss som arbetar i skönhetsindustrin är detta fantastiskt roligt då vi får konsumenter som lyssnar på vad vi har att lära ut. Samtidigt är det förpliktande och gör framtagning av nya produkter viktig. Vi måste veta varför vi tillsätter en specifik ingrediens i en produkt och förenkla för konsumenten att göra ett val.

För många är produkter med veganskt innehåll ett livsstilsorienterat val, men du vill också ha ett bra resultat. Känslan, effekten och resultatet när vi använder en produkt är ändå det som avgör om vi gör ett återköp. Är vi nöjda med en produkt så kommer vi med all sannolikhet vilja testa fler i serien eller märket.

Mest spännande inom er bransch just nu?

–I höst var vi som alltid utställare på skönhets- och hudvårdsbranschens egen mässa Hud & Kosmetik (arrangeras av SHR, Sveriges Hudterapeuters Riksorganisation), som samlar industrin för ett par dagars kongress med föreläsningar, branschmöten och leverantörer. Något det talades om var probiotika som också var en av nyheterna som vi på Kerstin Florian lanserade. För den som har en irriterad hud kan detta vara ett bra sätt att få lugnare hud med mer motståndskraftig hudyta.

Ett nytt begrepp som det talas om i USA är clean beauty. Den kända spaprofilen Kerstin Florian berättade nyligen i en intervju att ”Clean beauty är framtiden. För oss som håller på med ingredienser och formuleringar vet vi att naturligt inte alltid är bra för oss. Clean summerar dock vad det handlar om – clean för vår hälsa, vår hud och vår planet.

Varför är du medlem i Marknadsföreningen?

–För mig är det viktigt att vara delaktig i en förening där jag kan få utvecklas tillsammans med branschen och vara uppdaterad på hur marknaden förändras. Jag deltar regelbundet på frukostmöten som arrangeras i aktuella ämnen, då de för mig har ett bra upplägg med korta, adekvata föreläsningar som inte tar för mycket arbetstid i anspråk. Då vi oftast inte arbetar med externa byråer skapas det också tillfällen att möta företag som arbetar som vi gör men även de som anlitar externa byråer för kommunikation, annons, kampanjer och content.

____________

Maria Grunditz, marknadschef KFI Spa Management AB, distributör för Kerstin Florian – www.kerstinflorian.se
Facebook: Kerstin Florian Hudvård @kerstinflorianhudvard
Instagram: #kerstinflorianswe

 

*Vegansk kosmetik är produkter som är baserade på t.ex. växter, örter och aktiva ämnen med ingredienser som inte är från djurvärlden eller en slutprodukt som t.ex. bivax. Vegansk kosmetik sammanfattas här av KoHF – Kosmetik- och hygienföretagen: ”Vegansk kosmetik” är kemiska ämnen eller blandningar som marknadsförs med ett kosmetiskt syfte och utifrån ett ingrediensval där (andel av) ingredienserna är icke-animaliska, t.ex. certifierade råvaror (vegan). Källa: www.kohf.se

Marknadsföreningen Stockholm

I veckan blir vi 99 år – vi tar en titt i arkivet

Marknadsföreningen Stockholm | Blogginlägg, Föreningen

Marknadsföreningen 99 år

Tiden springer när man har roligt. Visste ni att Marknadsföreningen Stockholm fyller 100 år nästa år? Och vår födelsedag är nu på torsdag den 4 oktober. Så inför vår 99-årsdag satte vi oss och grävde lite i arkivet och hittade ett par spännande foton från en svunnen tid. Våra tankar går spontant åt en amerikansk tv-serie om mer eller mindre galna reklamare. Eller vad säger ni?

 

Klicka på bilderna för förstoring.

Pia Rohdin

Möt medlem: Pia Rohdin, Keolis

Marknadsföreningen Stockholm | Blogginlägg, Möt medlem

Från A-till-B-transportör till helhetsleverantör

–Möt Pia Rohdin, Keolis affärsområde Stockholm

Pia Rohdin är Marknads- och kommunikationschef på Keolis affärsområde Stockholm, en roll hon menar kombinerar samhällsnytta med det kommersiella syftet. Här berättar hon mer om bland annat hållbarhetsarbetet, Smart Mobility och självkörande bussar.

Vad innebär det att vara Marknads- och kommunikationschef på Keolis affärsområde Stockholm?

–Jag har ett mycket intressant arbete som kombinerar kommersiellt tänk med samhällsnytta. Min avdelning ansvarar för marknadsutveckling, marknadsföring, kommunikation och trafikinformation för planerade trafikhändelser. Vi arbetar med de geografiska områden där Keolis driver trafiken för SL:s räkning.

Keolis initierar och genomför olika former av aktiviteter som det finns behov av inom våra områden. I innerstaden kan det exempelvis handla om framkomlighet, ”1 buss = 92 bilar”, i Nacka och Värmdö om den utmaning som Slussens omdaning innebär för resenärerna de närmsta åren.

Keolis har ett ansvar för att uppnå nöjdhets- och resandemål inom våra områden, men vi har även ett samarbete och en tät dialog med vår uppdragsgivare SL.

Kör ni enbart bussar, eller har ni även andra former av kollektivtrafik?

Keolis är ett stort internationellt företag som driver trafik med många olika trafikslag. Vi arbetar även med utveckling av Smart Mobility, det vill säga tjänster som har med hela resan att göra. Exempel kan vara appar för reseplanering, betalning och biljettvalidering och att erbjuda byten till ett ytterligare färdsätt som cykel eller en liten självkörande buss. I Stockholm, som vi på min avdelning arbetar med, är det än så länge busstrafik i ett antal kommuner det handlar om.

Hur viktigt är hållbarhetstänket för er?

–Det är mycket viktigt, ett av kollektivtrafikens starkaste argument. Alla Keolis fordon i Sverige körs på fossilfria bränslen eller är eldrivna. Fossilfria bränslen tillverkas bland annat av dina matrester och ditt toalettbesök.

Klimatutmaningen gör att vi svenskar måste gå från ord till handling. Det är bråttom nu. I hållbarhetsarbetet är många grupper viktiga, men barn och ungdomar är framtiden och jätteviktiga för oss att nå! De kan också påverka de vuxna att tänka om.

När får vi resa med självkörande bussar?

–I Stockholm finns en marknad för dessa mindre förarlösa fordon på ställen där tillräckligt många vill resa kortare sträckor inom ett begränsat område. Här måste SL ha ett ord med i trafikplaneringen och fordonsbesluten.

Mest spännande utveckling just nu?

–Det finns så mycket. Vår bransch, kollektivtrafikföretagen, är i stark utveckling och har förändrats från att köra resenärer från punkt A till punkt B till att vara leverantörer av hela affären inklusive trafikplanering, marknadsföring och affärsutveckling.

Jag hoppas på en utveckling där man kan boka och betala alla trafikslag inom lokal-, regional- och utrikestrafik samlat på ett ställe. Slippa kolla runt efter tider, sträckor och anslutningar. Det ska vara enkelt att resa tillsammans, för vi utmanar privatbilismen.

Varför är du medlem i Marknadsföreningen?

–Jag är mångårig medlem. Det är viktigt att ha ett yrkesforum för oss som arbetar med de kommersiella frågorna i företag och organisationer. Jag utnyttjar både seminarier och nätverk.

Marknadsföreningen Stockholm

Marknadsföreningen Stockholm söker nya styrelseledamöter

Marknadsföreningen Stockholm | Föreningen

Vill du vara med och driva på förändringen inom marknadsföringsområdet?

Marknadsföreningen Stockholm söker nu ledamöter till styrelsen

Marknadsföreningen Stockholm är en plats för möten och kompetensutveckling för professionella personer inom marknadsföring, kommunikation, PR och media.

Som styrelseledamot deltar du i ett inspirerande lagarbete som stödjer vd i det strategiska arbetet för föreningen – att stärka medlemmarnas förmåga att agera framgångsrikt i sin vardag. Arbete sker på ideell basis och görs tillsammans med ett antal starkt engagerade ledamöter som arbetar på ledande nivåer i sina respektive organisationer.

Du är en person med gedigen erfarenhet inom marknadsföring och kommunikation, du har ett osedvanligt stort engagemang för marknadsföringens roll i den miljö som företag och organisationer möter framöver. Du är dessutom en utomordentlig lagspelare och gillar att skapa resultat i styrelsearbete.

Vem söker vi?

Du har förmodligen en position som marknadschef eller motsvarande i en medelstor till stor organisation

  • ditt cv visar på intressant utveckling, men behöver inte vara linjär
  • du har erfarenhet av och starkt intresse för den digitala utvecklingen
  • det är meriterande om du har erfarenhet från startup-projekt
  • sist men inte minst, du har utpräglad kommunikativ förmåga

Vi strävar efter en styrelse med mångfald och jämlik könsfördelning och hoppas därför på att ta emot en bredd av ansökningar. Gärna så snart som möjligt, då intervjuer sker löpande.

Skicka din ansökan snarast, men senast 4 oktober till:

Ingela Stenson, ingela.stenson@unitedminds.se / 070 724 0978
Maria Rosengren, maria.rosengren@ts.se / 070 6898074
Marcus Sandell, marcus65@telia.com / 070 671 5243

Vi är vad vi köper

Videoreferat: Sydfranska vibbar och konsumtionskultur

Marknadsföreningen Stockholm | Blogginlägg, Referat, Seminarier

Vi är vad vi köper

Sydfranska vibbar hos Boulebar imorse när vi körde månadens frukostseminarium med temat ”Vi är vad vi köper”.

Jacob Östberg och Katarina Graffman berättade om hur konsumtionskulturen ser ut idag och att saker alltid haft stor betydelse hos människor i alla tider. När blir prylarna vi äger viktiga för oss? Prylarna berättar en historia, som gör att vi har svårt att skiljas från dem.

De listar 3 teman i sin bok utifrån konsumtionskulturen:

  • Prylarna
  • Platsen
  • Flocken

De avslutar även med att kraven på företagen kommer bara att öka i takt med att konsumenten har mer val och att konsumtionen sker på egna villkor och skickar hem oss med följande 3 tips:

  1. Kulturanalys framför endast kundanalys för att förstå förändring.
  2. Förstå övergången från fast konsumtion till flytande konsumtion och hitta vägar att kapitalisera på detta.
  3. Kunderna fyller ditt varumärke men mening och de påverkas mer av sin grupp/flock än av din marknadskommunikation.

Stort tack till Jacob Östberg, Katarina Graffman, Anna Eriksson och Boulebar Tryckeriet!

Och förstås alla ni som kom!