Blogg

Årets Marknadschef 2020

BILDSPEL: Årets Marknadschef 2020

Marknadsföreningen Stockholm | Årets Marknadschef

Årets Marknadschef 2020 i bilder

Årets upplaga av eventet var förstås annorlunda på många sätt. Men för mig personligen som bl a arbetat med att ta fram och anpassa digitalt material och fotografera eventet under några år nu, samtidigt väldigt likt tidigare år.

Att avbilda någon som deltar via en platt skärm ger förstås en annan slags upplevelse än fysisk närvaro. Och hur mycket vi än kan störa oss på en överdoserad skärmtid, på hackande bild och ljud, på fördröjningar som gör kommunikationen svårare, eller som i mitt fall, på de ränder som oundvikligen dyker upp i bilder på skärmar, så är det skärmen som har gjort det möjligt för möten och interaktion att fortsätta under det senaste året.

Även i år är det mötet mellan människor som betyder något. Som för oss framåt i livet och får saker att hända. Här är bilderna från årets annorlunda, men ändå likadana, event Årets Marknadschef.

_______
Per Almegård
Digital redaktör & fotograf, Marknadsföreningen Stockholm
per(at)mis.se

Vinnare

Här är vinnarna i Årets Marknadschef 2020!

Marknadsföreningen Stockholm | Årets Marknadschef, Blogginlägg, Pressmeddelande

Pressmeddelande
2021-05-04
Marknadsföreningen Stockholm

Årets vinnare korade!

Nu är det klart vilka som kammat hem titlarna Årets Marknadschef, Årets Framtidslöfte, Årets Varumärkesresa och Årets Disruptör för 2020! Utmärkelserna tillkännagavs under eftermiddagen i ett digitalt eventformat i eventplattformen vVenues.

Årets vinnare är:

Christian Cabau – Årets Marknadschef 2020
Roza Azimi, Årets Framtidslöfte 2020
Matsmart, Årets Disruptör 2020
PostNord, Årets Varumärkesresa 2020

Det annorlunda året 2020-21 krävde ett nytt format för Årets Marknadschef, och vi ställde om. Det har känts extra viktigt att just i år dela ut priserna och hylla de som utmärkt sig inom marknadsföring och kommunikation.

– Vi summerar nu en härlig dag där vi inspirerats och hämtat kraft kring temat REBOOT 2021 och delat ut våra guldsplashar till fyra mycket värdiga vinnare, säger Marie Sommar, vd Marknadsföreningen Stockholm. ”Det har varit en sådan hög klass på inskickade bidrag så att bli finalist är en prestation i sig. Eventet har slagit deltagarrekord i år och vi är så stolta över att ha kunnat bjuda på en högklassig digital upplevelse med bästa lärdomar och nätverkande i fokus”, avslutar Marie.

– Nytänkt, omtänkt, rättänkt. Att fortsätta som förr var inte möjligt under detta mycket speciella år. Så roligt att då kunna premiera och lyfta fram så många kloka marknadsförare och kommunikatörer som vågat och vunnit under det år som har gått. Och så roligt att också en över hundraårig organisation kan göra ett så nytänkande digitalt evenemang där så många inspirerats och mötts i ett nytt format, säger Patrik Nygren-Bonnier, Styrelseordförande för Marknadsföreningen Stockholm.

Juryns motivering Årets Marknadschef 2020

Vinnare: Christian Cabau, Klarna

Ett framtidssäkrat innovativt ledarskap med mycket mod, skapar förutsättningar för både sprint och maraton samtidigt. Det är långsiktigt men aldrig långtråkigt. Den kreativa höjden är slående genomgående hög. Få svenska – eller för den delen internationella – varumärken har aktiverats med sådan frekvens och effekt som detta under 2020.

Att under denna omvälvande period kunna hålla fast vid den utstakade långsiktiga ledstjärnan och växa affären är svårförverkligat utan den typen av utomordentliga ledarskap som hen besitter. Listan av initiativ och oväntade nya grepp som har realiserats under hens ledarskap slår högt, men lovorden från kollegorna slår ännu högre.

Juryns motivering Årets Framtidslöfte 2020

Vinnare: Roza Azimi, CMO på Snaptive

Den resa som årets vinnare hittills har gjort är både imponerande och inspirerande, där hen visar och banar vägen för andra. Hen innoverar inte bara en traditionell och samhällsviktig funktion utan bidrar också till att skapa förutsättningar för fler att bli sitt bästa jag.

Framtiden behöver fler människor som är beredda att riskera allt för ett gemensamt bättre och bolag vars idéer om värdeskapande är grundade i viljan att göra verklig skillnad. Årets vinnare är ett lysande exempel på att båda är möjligt.

Juryns motivering Årets Disruptör 2020

Vinnare: Matsmart

Årets vinnare förändrar en gigantisk bransch från insidan och engagerar konsumenten att själv bidra till lösningen på problemet. Resultatet är såväl opinion som påvisad global effekt inom ett område som är den näst största orsaken till utsläpp, där en tredjedel av allt som produceras slängs. Företaget har med andra ord stor potential att göra enorm skillnad över tid.

Årets vinnare har skapat en tjänst som är attraktiv både för konsumenter och investerare och det är extra läckert att de likt några av Silicon Valleys största framgångssagor en gång i tiden startade i ett garage.

Årets vinnare talar till människans inneboende önskan att göra rätt, bli klimathjälte och samtidigt göra ett fynd.

Juryns motivering Årets Varumärkesresa 2020

Vinnare: PostNord

Det brukar heta att om man är stor och stark så måste man också vara snäll. Men varför är det då så många som tycker illa om en? Att brottas med mycket kritik är något som det här varumärket fått vänja sig med. Men nu var det dags att byta ut den många gånger felaktiga uppfattningen om varumärket mot en mer rättvisande.

Med utgångspunkt i ett gediget insiktsarbete har varumärket lyckats vända en trend på ett beundransvärt sätt. Genom att ta tag i sina utmaningar på riktigt har kommunikation, kundtjänst och personal lyckats förändra inställningen och diskussionerna kring varumärket. Och därför är priset för Årets varumärkesresa 2020 inte bara ”På väg till dig” utan redan framme hos PostNord.

Mer information om utmärkelserna och tävlingens olika jurys:
mis.se/arets-marknadschef/

Presskontakt:
Marie Sommar
vd Marknadsföreningen Stockholm
marie@mis.se
0701-463422

Finalister 2020

Finalisterna klara för tävlingen Årets Marknadschef 2020

Marknadsföreningen Stockholm | Årets Marknadschef, Pressmeddelande

Pressmeddelande
Marknadsföreningen Stockholm
2021-04-16

Här är finalisterna!

Efter ett intensivt juryarbete så står det nu klart vilka som kan vinna Marknadsföreningen Stockholms utmärkelser Årets Marknadschef, Årets Framtidslöfte, Årets Disruptör och Årets Varumärkesresa 2020. Utmärkelserna delas ut i samband med ett digitalt event i vVenues den 4 maj.

Finalister Årets Marknadschef 2020

Christer Mellstrand, SVT
Christian Cabau,
Klarna
Kristina Stutterheim,
Systembolaget
Niklas Jansson, Zmarta

Finalister Årets Framtidslöfte 2020

Emelie Karlsson, Klarna
Jesper Andersson, Nord DDB
Roza Azimi, Snaptive
Sofie Källström, WDP/Smart Generation

Finalister Årets Varumärkesresa 2020

FirstVet
Fonus
PostNord
SJ

Finalister Årets Disruptör 2020

Fleaty
Matsmart
Mentimeter
Renewcell

– Vi är laddade för att än en gång få dela ut våra guldsplashar till Sveriges vassaste marknadsförare och varumärken. Året 2020 var på många sätt utmaningarnas år och vi tycker att det just därför är extra viktigt att hylla de som utmärkt sig, men även att inspireras och dra viktiga lärdomar på vårt event 4 maj med temat REBOOT 2021, säger Marie Sommar, vd Marknadsföreningen Stockholm.

– Vi i juryn har haft en riktigt tuff uppgift med rekordmånga bidrag och samtidigt väldigt givande och roligt att få ta del av alla fina prestationer, fortsätter Marie Sommar, vd Marknadsföreningen Stockholm och jurymedlem Årets Marknadschef & Framtidslöfte.

Här ger förra årets vinnare i Årets Marknadschef, Pino Roscigno, Stadium, och jurymedlem i år sin reflektion.

– Det är inte självklart när man ser på det utifrån men bara att bli nominerad av någon för något man vet att man lagt ner sitt hjärta och sin själ i är oerhört tillfredsställande. Om man sedan vinner så blir det som ett erkännande och en punkt efter en intensiv tid. Det är trots allt ett personligt pris. Att sitta i juryn och tillsammans med andra mejsla fram årets kandidater och vinnare är både inspirerande och svårt, det finns så grymt många bra insatser och spännande människor därute.

Om eventet

Utmärkelserna delas ut av Marknadsföreningen Stockholm och vinnarna utses den 4 maj i ett digitalt event. Temat för årets event är ”Reboot 2021 – Vilka lärdomar kan vi dra från utmaningarnas och kreativitetens år 2020?” Det digitala evenemanget kommer att genomföras på den svenskutvecklade eventplattformen vVenues, med ambitionen att efterlikna ett fysiskt toppevenemang med inspiration & mingel. Vi får lyssna till panelsamtal med finalisterna, spaningar från ledande branschexperter, eftersnack med vinnare samt nätverkande & branschmingel, utöver de priser som delas ut. Eventet är kostnadsfritt och fritt för alla att delta i år.

Mer information om tävlingen (kriterier, jury mm) och anmälan finns här: https://mis.se/arets-marknadschef/

Presskontakt:
Marie Sommar, vd Marknadsföreningen Stockholm
marie@mis.se
0701-463422

Tidigare vinnare av Årets Marknadschef

2019: Pino Roscigno, STADIUM (Årets Marknadschef), Marika Baltscheffsky, MEDS APOTEK (Årets Framtidslöfte), FirstVet (Årets Disruptör), Polisen (Årets Varumärkesresa)
2018: Emma Stjernlöf, ADIDAS (Årets Marknadschef), Siduri Poli, CHANGERS HUB (Årets Framtidslöfte), TransferGalaxy (Årets Disruptör), Klarna (Årets Varumärkesresa)
2017: Patrik Nygren-Bonnier, IKEA (Årets Marknadschef), Malin Cronqvist, Help to Help (Årets Framtidslöfte), Karma (Årets Disruptör), Semcon (Årets Varumärkesresa)
2015: Catarina Falkenhav, ABBA the Museum
2014: Lina Söderqvist, Björn Borg
2013: Claes Dahlén, Mr Green
2012: Lars-Johan Strand, Stadium
2011: Mariette Kristenson, Pressbyrån och Lena Strand, Folksam
2010: Karl-Oskar Tjernström, Samsung Electronics
2009: Elenor Wolgers, Folkoperan
2008: Anders Forssten, Max
2007: Jonas Tränk, Wasabröd
2006: Anna Stinger, Tele2

Årets Marknadschef

Pressmeddelande: Årets Marknadschef utses i digitalt event

Marknadsföreningen Stockholm | Årets Marknadschef, Pressmeddelande

Pressmeddelande
Marknadsföreningen Stockholm
2021-04-07

Årets Marknadschef utses i digitalt event

Utmärkelserna Årets Marknadschef, Årets Framtidslöfte, Årets Disruptör och Årets
Varumärkesresa delas ut i samband med ett helt digitalt event den 4 maj. Utöver den
årliga prisutdelningen, blir det panelsamtal, spaningar och möjlighet till digitalt
nätverkande. Priset delas ut av Marknadsföreningen Stockholm.

Utmärkelsen Årets Marknadschef har delats ut sedan 2006. Evenemanget lyfter framstående prestationer inom marknadsföring och kommunikation, bjuder på spaningar från branschens främsta experter och erbjuder en plattform för att mötas.

– Äntligen är det dags att än en gång kora Sveriges vassaste marknadsförare och varumärken. Året 2020 var på många sätt utmaningarnas år och vi tycker att det just därför är extra viktigt att hylla de som utmärkt sig, men även att inspireras och dra viktiga lärdomar. Vi är stolta över juryns arbete och att ha skapat ett format där vi kan bjuda på en förstklassig upplevelse online. Vi är glada att nu kunna välkomna fler besökare än tidigare, skapa ett bubblande branschmingel och att bjuda på ännu mer innehåll kring utmärkelserna, säger Marie Sommar, vd på Marknadsföreningen.

Det digitala evenemanget kommer att genomföras på den svenskutvecklade eventplattformen vVenues, med ambitionen att efterlikna ett fysiskt toppevenemang med inspiration och mingel, utöver de priser som delas ut.

– Vi är glada att få vara delaktiga i Årets Marknadschef och lovar att bjuda på en nyskapande och banbrytande besökarupplevelse tillsammans med Marknadsföreningen Stockholm, säger Mats Mileblad, vd på Onemotion IMC (utvecklare vVenues).

– Nätverkande är en viktig del av Marknadsföreningens DNA, så när prisutdelningen för första gången hålls helt digitalt har vi fokuserat på att besökarna ska kunna mötas på ett inspirerande och smittsäkert sätt. Givet årets digitala upplägg som är helt kostnadsfritt, räknar vi med rekordmånga besökare, säger Marie Sommar.

Evenemanget hålls mellan kl. 13.00 – 15.00 den 4 maj, men kommer även att vara tillgängligt efteråt.

_________
Läs mer:
https://mis.se/arets-marknadschef/
https://vvenues.com/

Presskontakt:
Marie Sommar
VD Marknadsföreningen Stockholm
marie@mis.se
0701-463422

Tidigare vinnare av Årets Marknadschef

2019: Pino Roscigno, Stadium (Årets Marknadschef), Marika Baltscheffsky, MEDS Apotek (Årets Framtidslöfte), FirstVet (Årets Disruptör), Polisen (Årets Varumärkesresa)
2018: Emma Stjernlöf, Adidas (Årets Marknadschef), Siduri Poli, Changers Hub (Årets Framtidslöfte), TransferGalaxy (Årets Disruptör), Klarna (Årets Varumärkesresa)
2017: Patrik Nygren-Bonnier, IKEA (Årets Marknadschef), Malin Cronqvist, Help to Help (Årets Framtidslöfte), Karma (Årets Disruptör), Semcon (Årets Varumärkesresa)
2015: Catarina Falkenhav, ABBA the Museum
2014: Lina Söderqvist, Björn Borg
2013: Claes Dahlén, Mr Green
2012: Lars-Johan Strand, Stadium
2011: Mariette Kristenson, Pressbyrån och Lena Strand, Folksam
2010: Karl-Oskar Tjernström, Samsung Electronics
2009: Elenor Wolgers, Folkoperan
2008: Anders Forssten, Max
2007: Jonas Tränk, Wasabröd
2006: Anna Stinger, Tele2

Lyyti

Alla pratar om ”the new normal”: Vi möter Lyytis Marknadschef i Sverige

Marknadsföreningen Stockholm | Blogginlägg, Möt medlem, Övrigt

Testa på Lyyti redan idag, betala först i sommar – Missa inte Lyytis medlemserbjudande längst ned på sidan!

”Det ser ut som att eventindustrin är på väg tillbaka”

– Vi möter Antonia Ridderstråle, Marknadschef hos vår medlem & partner Lyyti

Antonia RidderstråleVi på Marknadsföreningen är superglada för vårt fina samarbete med Lyyti sedan några år tillbaka. Det är det eventverktyg som vi i föreningen använder för att på få händer hantera och hålla koll på alla våra medlemsaktiviteter, och som ni vet är det många.

Hur har Lyyti hanterat det senaste årets utmaningar?

Antonia Ridderstråle är Marknadschef på Lyyti. Vi passade på att pejla av läget med henne och ta reda på hur det gångna året varit för henne och vad som är på gång hos och med Lyyti.

Berätta om vad som händer hos er just nu!

– Vi tog tillfället i akt under 2020 och valde att satsa på produkt- och varumärkesutveckling. Ett omfattande rebranding-arbete, ny hemsida och ett flertal produktlanseringar för att passa the new normal som vi befinner oss i, tog upp den mesta tiden av året 2020 — jättekul, spännande, lite omtumlande men också helt fantastiskt. Just nu återhämtar vi oss en aning efter en fullspäckad höst/vinter men vi laddar samtidigt batterierna för det som komma skall.

Vi har en del nyheter som kommer att släppas under året för att ytterligare kunna ge stöd åt de som arbetar med event, kommunikation och marknadsföring. Lyyti ska fungera som din perfekta sidekick får både online, hybrid och in-person event. Vi ser att våra kontinuerliga uppdateringar, lanseringar och förbättringar verkligen gör skillnad, speciellt i dessa tider, så vi tänkte fortsätta på det spåret. Mer än så kan jag tyvärr inte säga just nu, men håll utkik!

Med hjälp av machine learning kan vi förutspå händelser innan det inträffat, utan att behöva testa oss fram, vilket betyder att A/B-testing blir överflödigt.

Jag vill slå ett slag för Experience Value Score (EVS); en av våra större lanseringar förra året. Då jag ständigt anordnar onlinekurser och webbinarier använder jag EVS för att vässa mina presentationer och dess innehåll. Det är en kort utvärdering som skickas automatiskt efter ditt event. Du får tillbaka ett nyckeltal som på en skala beskriver hur bra du har lyckats med ditt event — var eventet värt din deltagares tid? Du kan enkelt bevisa om dina event är lönsamma, samtidigt som du kan jämföra ditt resultat med övriga inom industrin. Med hjälp av EVS har jag bland annat fått reda på följande om mina event:

  • De mest uppskattade webbinarierna är mellan 25-35min (de får alltid högst poäng).
  • Live-chatt och polls är två uppskattade inslag. (Tips: Ha alltid en kollega som modererar chatten live).
  • Populära ämnen just nu är de som diskuterar kring ”the new normal”: Hybridevent, digitala lösningar och hur man lyckas nå och engagera en publik online.

EVS har givit mig en tydlig och enkel guide hur jag kan förbättra mina event. Det hade dock inte gått utan mina deltagare. Jag ser framemot att lära mig mer från dem.

Hur har Corona-året 2020 varit för era kunder och er?

– Om vi backar bandet till början av 2020, så ska jag inte sticka under stolen med att vi var oroliga. Som ett event marketing– och management-system var det inte roligt att se event efter event ställas in. Som jag berättat ovan, valde vi att se på situationen som en tid för utveckling. Det har gett resultat och visat sig varit ett lyckat beslut.

Under året har vi sett att statistiken för mängden skapade event fluktuerat en hel del. Däremot är trenden nu på väg uppåt. Vi ser att företag mer frekvent börjar skapa event, både online, hybrid och live-event. Det gör mig glad att det ser ut som att eventindustrin är på väg tillbaka, och att planering är i full gång för sommarens och även höstens större arrangemang.

Det betyder att det inte bara är jag som är optimistisk, utan att det finns andra där ute. För optimistisk, det är jag. Eventindustrin kommer förmodligen aldrig gå tillbaka till det “normala”; pandemin skulle jag säga, har utvecklat industrin framåt. Precis som intåget av sociala medier under 00-talet, som medförde en snabb utveckling av branschen, så har pandemin tvingat oss att tänka om, tänka nytt och skapa nya innovationer. Jag är helt säker på att vi kommer kunna erbjuda våra deltagare mer värdefulla och lätt tillgängliga möten och event i framtiden på grund av pandemin.

Förutom situationen med den pågående pandemin, vad ser du mest fram emot i år?

– Att träffa människor hade varit mitt korta och enkla svar, för som jag längtar efter det både privat och i arbetslivet. Förutom det så står vår, sommar och sol högt upp på listan, men även att fördjupa mina kunskaper inom machine learning i marknadsföringssammanhang.

För att snabbt sammanfatta varför: Jag studerade detta i New York för ett par år sedan och blev totalt fast. Varför jag vill fördjupa min kunskap ytterligare är för att jag tror att A/B-testing är på väg att dö ut. Jag älskar strategin bakom A/B-testing och det är något jag arbetar med dagligen. Med hjälp av machine learning kan vi förutspå händelser innan det inträffat, utan att behöva testa oss fram, vilket betyder att A/B-testing blir överflödigt. Jag ser framemot att lära mig mer om detta under året och har signat upp mig på en onlinekurs för att vässa mina kunskaper.

Marknadsföreningen Stockholms erfarenheter av Lyyti

För vårt lilla team på tre personer, är det ovärderligt med ett bra eventverktyg för att hålla koll i alla delar av processen och spara tid. Vi tar in alla våra anmälningar i plattformen, lägger upp ett proffsigt och snyggt flöde för kommunikation kring event och kurser samt även efterföljande uppföljning. Nu finns också bra möjligheter att följa upp deltagare via integration till onlinemötesverktyget Zoom och kan enkelt förmedla länkar m.m. redan vid anmälningstillfället. Det är också härligt att kunna följa bokningsläget i appen, även när man är på språng.

Vi är så glada för vårt fina samarbete med Lyyti och där verktyget hela tiden utvecklas. En nyhet, som Antonia också nämner ovan, är Experience Value Score (EVS), där du kanske sett att vi i föreningen nu skickar ut en kort utvärdering efter varje event.

– Det är värdefullt för oss att få in en snabb temperaturmätning och kommentarer i öppna svar, så att vi hela tiden kan förbättra oss. Som kunskapsnätverk är det en viktig KPI att få veta ifall våra event har varit värt deltagarens tid, säger föreningens vd Marie Sommar.

_____________
Är ni kanske intresserade av ett eventverktyg? Här har Lyyti satt ihop ett erbjudande särskilt för medlemmar i Marknadsföreningen Stockholm.

Medlemserbjudande
HejEngagemang

Så bygger du ett framgångsrikt varumärke på LinkedIn

Marknadsföreningen Stockholm | Blogginlägg, Gästblogg, Nätverksledaren har ordet, Nätverksträffar, Referat

10 tips från super-inspiratören Johan Book, medgrundare av framgångsrika HejEngagemang!

– Referat från nätverksträff med B2B-gruppen

Ofta inom B2B-företag glömmer man att en organisations främsta marknadsföringstillgång är dess människor. Man brinner för vad företaget gör och man vill så klart kommunicera ut det i sina kanaler. Det skapas dock en mycket starkare dragningskraft när medarbetarna delar sin expertis och passion i sina egna kanaler – människor får genom det upp ögonen för ditt varumärke och VILL engagera sig med dig. Men hur gör man det på bästa sätt då?

Under torsdagen gästades vi på Marknadsföreningen Stockholm av Johan Book – föreläsare, författare och engagemangsexpert, samt en av grundarna till Hej Engagemang! som hjälper organisationer skapa mer engagerade individer, team och organisationer. De har med LinkedIn som kanal verkligen lyckats engagera och nå ut i bruset.

HejEngagemang

Webbinariet var fullt av bra innehåll och tips! 10 insikter och tips vi tog med för att skapa engagemang och försäljning på LinkedIn var:

  1. Vad människor skriver är mycket mer intressant än vad som sägs av företaget.
    Var själv närvarande på LinkedIn, dela lärdomar, kunskap och tips. Uppmuntra även dina medarbetare och kollegor att göra detsamma.
  2. Har ditt företag passionerade människor som är aktiva på LinkedIn – uppmuntra och uppskatta dem. Gå absolut inte in och kontrollera och försöka styra vad de kommunicerar. Det är ett säkert sätt att döda engagemanget hos medarbetaren
  3. Publicera inte massa säljande innehåll. Publicera innehåll av värde så kommer försäljningen sen.
  4. Tänk inte att era potentiella kunder bara “finns” på LinkedIn – de “är” på LinkedIn. De är aktiva och vill ha kunskap, nätverka och engagera sig.
  5. Ha en tydlighet om er mission, vad ni står för och vilka budskap som ni vill ha ut, och publicera allt med det i åtanke. HejEngagemang vill skapa ett mer engagerat och välmående Sverige! Ett Sverige där människorna går till jobbet för att de vill, inte för att de måste. Att arbetsplatserna präglas av fantastiska förutsättningar som främjar högt engagemang, välmående och finfina resultat. Och allt de publicerar är kopplat till detta.
  6. Glöm 9-5 tänket rörande sociala medier. I Johans erfarenhet är bästa tider att publicera exempelvis halv 7 på morgonen och ca halv 8 på kvällen. Och helger med dåligt väder är också en riktigt bra möjlighet.
  7. Försök att tänka att ni ska gå från att efterfråga kunderna till att bli efterfrågad av kunderna. Johan berättar exempelvis att när de gör whitepapers och liknande innehåll så gör de inte det med syftet att samla email-adresser. Vem som helst kan ladda ner. Om de gillar vad de läser – kommer de att vilja ta kontakt.
  8. Dela och kommentera på andras content som går i linje mer ert. När du delar – lägg alltid till en personlig kommentar. Tänk också att dialoger digitalt är samma som i verkliga livet egentligen – det är bara en annan kanal. Johan t ex försöker att svara på ALLA kommentarer han får på sina LinkedIn inlägg.
  9. Tänk långsiktigt. Genom att vara närvarande över tid bygger du förtroende och relationer som gör att människor kommer tänka på dig när de har något de vill ha och behöver. Tänk på LinkedIn som en awareness kanal.
  10. Utvärdera hela tiden vad som fungerar och inte fungerar. Får vissa inlägg massivt engagemang. Vad beror det på? Finns det content som inte alls når fram. Kanske sluta göra det. Osv.

Den stora förutsättningen dock för att kunna lyckas är att ditt företag har en riktigt bra kultur som medarbetarna är stolta över.

 

Av: Rebecca Cannerfelt

Mer om HejEngagemang! hittar du här >>

Mediekompaniet

New Normal, Slow Social, Cancel Culture – Så här anpassar du din marknadsföring till fenomenen som trendar 2021

Marknadsföreningen Stockholm | Blogginlägg, Referat, Webbinarium

”Allt fler studier visar att det råder en reklamtrötthet”

– Mediekompaniets Ricki Petrini om fenomenen som trendar just nu

Idag hade vi förmånen att lyssna på Ricki Petrini, Marknads- och kommunikationschef på Mediekompaniet, då hon gästade oss med webbinariet ”Brand Remix 2021 – Marknadsföringens 5 bäst bevarade hemligheter”. Ricki talade om fenomen som trendar just nu och gav exempel på hur man anpassar sin kommunikationsstrategi.

I en serie spaningar gick Ricki igenom ett antal fenomen som man inom vårt område idag måste förhålla sig till, på ett eller annat sätt.

“Oavsett om man jobbar på ett stort eller litet företag är det här saker man behöver ha koll på idag”.

  • New Normal – Skippa planen; skriv en ny. I dessa tider kanske det inte är en återgång till “det normala” vi suktar efter. Kanske är det dags att utforma en ny verklighet.
  • Slow Social – Att kommunicera långsamt. Delandet av info i sociala medier går fort idag, ofta utan faktakoll. Facebook, till exempel, begränsar nu “forwarding”. Även Instagram har ökat fokus på innehållet och mindre på “like-faktorn”.
  • Storydoing – Verklighetsförankrat narrativ. Den nya parollen; man skapar sitt eget narrativ.
  • Cancel Culture – Validera era ”sägningar”. Allt fler studier visar att det råder en reklamtrötthet. Det är något vi som marknadsförare/kommunikatörer måste förhålla oss till, annars kommer fler välja reklamfria kanaler. Det handlar i huvudsak om att förstå sin målgrupp, menar Ricki. Individen sitter idag i förarsätet, med större möjligheter att välja bort det de inte gillar.
  • Omnichannel – Förstå synergieffekterna. De som annonserar även i print får bättre effekt i sociala medier, enligt en färsk undersökning*. Idag måste man se helheten.
  • Automatisering – Data hjälper content-flöden.
  • Socialt kapital – En färskvara, här & nu!
  • Digitalt ägarskap – Hitta dina målgrupps-triggers.
  • Kontext – Du ”är” ditt umgänge.

Så hur jobbar våra största och mest omtyckta varumärken med tanke på ovanstående?

Vi får ta del av flera case relaterade till ovanstående punkter. Ett av de som står ut är ICAs satsning på lokala stories från olika håll i landet. Som ICA Nära Ljung, där två eldsjälar i butiken, genom att bl a bjuda på sig själva med ett kundnära och personligt tilltal, lyckats nå över 4000 följare på Instagram. Till saken hör att Ljung har en population på 734 personer, vilket innebär att de har 545% fler följare än antalet boende på orten.

Stort tack, Ricki Petrini, för ett mycket uppskattat besök, och till alla er som var med för era frågor och glada tillrop i chatten!

Av: Per Almegård

___________
*Källa: Business Science Nordisk ROI-databas, data från 2015-2018.

Vi har alltid fler spännande event på gång! I eventkalendern hittar du fler kommande nedslag att boka in dig till.

Årets Marknadschef 2020

Här är juryn för Årets Marknadschef 2020

Marknadsföreningen Stockholm | Årets Marknadschef, Pressmeddelande

Pressmeddelande
Marknadsföreningen Stockholm
2020-02-04

Juryn för Årets Marknadschef 2020 är utsedd

Juryn som ska utse Årets Marknadschef, Årets Framtidslöfte, Årets Varumärkesresa och Årets Disruptör 2020 är nu klar. Årets Marknadschef delas ut för 14:e gången i år. Vinnarna kommer att utses under april månad i form av en digital programserie.

Nomineringen är öppen till den 17 februari och vem som helst kan nominera sina favoriter direkt på mis.se. I mars sammanträder de namnkunniga juryerna för att granska bidragen och ta sig an uppgiften att hitta 2020 års vinnare och därmed utse Sveriges vassaste marknadsförare, kommunikatörer och varumärken. Finalisterna kommer att avslöjas under april månad i form av en digital programserie, där även vinnarna kommer koras.

Vi är så glada att kunna genomföra tävlingen i år igen, det 14e året, även under dessa omständigheter. Det känns viktigare än någonsin att hylla de som utmärkt sig extra efter detta både annorlunda och väldigt utmanande år. Jag är också glad att vi återigen har en så stark jury med oss för att tillsammans kunna kora de starkaste marknadsförarna & varumärkena, säger Marie Sommar, vd på Marknadsföreningen Stockholm.

Det känns jättekul att vara med i juryarbetet för Årets Marknadschef igen. Förra gången var jag med i form av tidigare vinnare, att nu få vara med i arbetet igen i min nya roll som styrelseordförande och tillsammans med duktiga branschkollegor få vaska fram de bästa i branschen känns extra kul, säger Patrik Nygren-Bonnier, styrelseordförande Marknadsföreningen Stockholm.

Jury Årets Marknadschef & Årets Framtidslöfte 2020

Camilla Wallander – vd, Berghs School of Communication
Carl Wåreus – Head of Agency, Partners & Domestic Clients, Google Sweden
Erik Haglöf – vd, Senior Partner & Ägare, Bohmans Nätverk
Lamin Sonko – Global Head of PR, MAJORITY
Marie Sommar – vd, Marknadsföreningen Stockholm
Natalie Tideström Heidmark – vd, United Screens
Pino Roscigno – Commercial & Brand Director, Stadium, Vinnare Årets Marknadschef 2019
Silla Levin – vd, Forsman & Bodenfors

Jury Årets Varumärkesresa 2020

Erik Modig – Ph.D., Forskare, talare och författare på Center for Consumer Marketing, Handelshögskolan
Geta Margareta Kroon – Varumärkes- och kommunikationskonsult på Kroon & Nordlinder. Föreläsare och utbildare på Berghs School of Communication
Kamran Alemdar – CMO, GlobalConnect samt styrelsemedlem Marknadsföreningen Stockholm
Karl Kajbjer Gustafsson – Chief Strategy Officer, Dentsu
Lena Glennert – Kommunikationsstrateg, Polisen, Vinnare Årets Varumärkesresa 2019
Linda Palmgren – vd, Bauer Media Group Sverige
Patrik Nygren-Bonnier – Styrelseordförande Marknadsföreningen Stockholm, samt Varumärkeskonsult och delägare startup EKEN Financing

Jury Årets Disruptör 2020

Alex Baker – Grundare Retail Tech X och Ambassadör Singularity University Stockholm, samt styrelsemedlem Marknadsföreningen Stockholm
Innocent Mugenga – CEO på Aline – Learn Better
Jessica Rameau – Partner & Fund Manager, Wellstreet
Jens IngelstedtWeWork Labs Manager Nordics, Warsaw & Moscow och Program Manager för +impact accelerator
Linda Pimmeshofer – Industry Executive – retail inom Microsoft Western Europé
Rebecca Crusoe – CMO FirstVet, Vinnare Årets Disruptör 2019

 

För att nominera, mer information om kategorierna och priserna, besök https://mis.se/arets-marknadschef/

Presskontakt:
Marie Sommar
VD Marknadsföreningen Stockholm
marie@mis.se
0701-463422

Tidigare vinnare av Årets Marknadschef

2019: Pino Roscigno, Stadium (Årets Marknadschef), Marika Baltscheffsky, MEDS Apotek (Årets Framtidslöfte), FirstVet (Årets Disruptör), Polisen (Årets Varumärkesresa)
2018: Emma Stjernlöf, Adidas (Årets Marknadschef), Siduri Poli, Changers Hub (Årets Framtidslöfte), TransferGalaxy (Årets Disruptör), Klarna (Årets Varumärkesresa)
2017: Patrik Nygren-Bonnier, IKEA (Årets Marknadschef), Malin Cronqvist, Help to Help (Årets Framtidslöfte), Karma (Årets Disruptör), Semcon (Årets Varumärkesresa)
2015: Catarina Falkenhav, ABBA the Museum
2014: Lina Söderqvist, Björn Borg
2013: Claes Dahlén, Mr Green
2012: Lars-Johan Strand, Stadium
2011: Mariette Kristenson, Pressbyrån och Lena Strand, Folksam
2010: Karl-Oskar Tjernström, Samsung Electronics
2009: Elenor Wolgers, Folkoperan
2008: Anders Forssten, Max
2007: Jonas Tränk, Wasabröd
2006: Anna Stinger, Tele2

MarLaw

Affärsrisken kan bli betydande: Marknadsrätten i snabb och kraftig förändring

Marknadsföreningen Stockholm | Fördjupning och tips, Referat, Webbinarium

”Vi går mot en snabbare, tuffare och hårdare reglerad juridisk värld”

– Senaste nytt inom marknadsrätt, med MarLaw

I morse fick vi en välbehövlig uppdatering inom marknadsrätt, när vi lyssnade in vår samarbetspartner Advokatfirman MarLaw, när de presenterade de senaste nyheterna inom marknadsrätt. Advokaterna Daniel Tornberg och Alexander Jute var våra talare för dagen.

– EU har ett pågående ambitiöst program som går ut på att styra upp inom den digitala sfären. Det händer väldigt mycket inom marknadsrätt på ett år nu och det går fortare och fortare, menar Daniel. Det formligen sprutar ut nya regler och den övergripande trenden är att det blir tuffare och mer strikt.

Persondata som valuta

Idag ger vi bort våra personuppgifter som “betalning” av gratistjänster. Detta har varit en gråzon, men nu är en ändring på väg, där persondata rent juridiskt ska ses som valuta. Vi är i ett läge nu där många gamla regler krockar med den nya digitala världen. Detta är ett övergående skede, och vi håller just nu på att gå igenom en ganska rörig tid innan detta är löst, menar Daniel.

När det kommer till miljöargument ska man vara väldigt försiktig. Kunskapen kring miljöpåverkan är ofta otillräcklig hos både avsändare och mottagare av budskapen. Det handlar ofta om argument och termer med väldigt komplexa faktiska omständigheter, så det är lätt att trampa fel där. Daniel Tornberg bjuder oss på färska exempel från svenska företag där man fått backa på uttalanden om sin egen klimatpåverkan.

Även begreppet “ekologiskt” är ofta problematiskt och bör användas med omsorg, om man inte är helt säker på att man kan klara bevisbördan om det blir aktuellt.

MarLaw

Schrems II och Privacy Shield

Enligt rapporten “Svenskarna och internet” så känner man sig idag i allt högre grad övervakad eller har en viss oro för myndigheters, eller storföretags, inblandning och insyn, säger Alexander. Ett uppmärksammat domstolsfall nyligen är “Schrems II”, som handlar om överföring av personuppgiftsdata från EU till t ex USA. Det s k “Privacy Shield-avtalet” anses inte ge tillräckligt skydd vid överföring av personuppgiftsdata. Alexander går in på vad det kan innebära för oss i EU och vad vi kan göra. Vi får tips inom kompletterande skyddsåtgärder och regelbunden uppföljning.

“Cookies” på internet behöver inte alltid innehålla personuppgiftsdata, men gör det ofta. Även här har man börjat se över var och hur den information som finns sparas, och hur användarens egna möjligheter och rättigheter kring cookies ska se ut.

Alexander visar sedan på den norska rapporten “Out of control” där man försökt tydliggöra hur spridningen av data mellan diverse appar och program ser ut.

Betydande affärsrisk

Daniel & Alexander belyser de juridiska utmaningarna med att använda några av våra mest populära plattformar, exempelvis Facebook och Google (inklusive Analytics). Här kan man behöva se över ens egna användning och ifrågasätta det man kanske hittills har tagit för givet.

Slutgiltigen så landar vi där vi började, säger Daniel. Vi går mot en snabbare, tuffare och hårdare reglerad juridisk värld. EU ser att det vi har idag inte fungerar och takten för åtgärder mot detta dras upp än mer. Det är lite rörigt nu och affärsrisken kan bli betydande. Marknadskommunikation, och inte bara GDPR, behöver säkras juridiskt, avslutar Daniel.

Stort tack, Daniel Tornberg och Alexander Jute, för en mycket givande och högaktuell dragning. Tack också till våra medlemmar och gäster under webbinariet, för ert engagemang och alla era frågor!

 

Text: Per Almegård
Bild: Team effort

___________
MarLaw står regelbundet värd för Marknadsföreningens seminarier på temat juridik, håller kurser samt är våra expertbloggare på mis.se inom juridik. För medlemmar ingår förmånen ”Fråga advokaten”.  I tillägg finns även möjlighet att mot en kostnad addera tilläggstjänster såsom ”Legal support” och ”Informationstjänst”. Läs mer om vårt samarbete och utbudet här: https://mis.se/juridisk-radgivning/

splash_statyett

Nomineringen för Årets Marknadschef 2020 är nu öppen

Marknadsföreningen Stockholm | Årets Marknadschef, Blogginlägg, Pressmeddelande

Pressmeddelande
Marknadsföreningen Stockholm
2021-01-08

Nu öppnar nomineringen för Årets Marknadschef 2020!

Nu öppnar möjligheten att nominera till Årets Marknadschef, Årets Framtidslöfte, Årets Disruptör och Årets Varumärkesresa, som går till de individer och företag som under 2020 gjort betydande insatser inom marknadsföring och kommunikation. Förra året vann Pino Roscigno från Stadium, Marika Baltscheffsky från MEDS Apotek, FirstVet och Polisen. Årets Marknadschef delas ut för 14:e gången.

– Vi ser fram emot att kora Årets Marknadschef i Sverige för 14:e gången och att dessutom få dela ut fler guldsplashar i våra kategorier till framtidslöfte, skickliga marknadsförare och vassa, innovativa varumärken. Vårt syfte med tävlingen är att hylla framstående prestationer inom vårt område, skapa plattformar för att mötas och framförallt att lära från varandra, något som blir extra angeläget efter ett år som detta, säger Marie Sommar, vd på Marknadsföreningen, Stockholm.

Vem som helst kan nominera sina favoriter direkt på mis.se. Tävlingsbidragen granskas och bedöms sedan av tre namnkunniga jurys som kommer att avslöjas inom kort.

Nomineringen är öppen till den 17 februari. Finalisterna i varje kategori kommer att presenteras i april och vinnarna utses i början av maj.

Mer info på: https://mis.se/arets-marknadschef/

Presskontakt:
Marie Sommar
VD Marknadsföreningen Stockholm
marie(at)mis.se
0701-463422