Blogg

God Jul

GOD JUL & GOTT NYTT ÅR!

Marknadsföreningen Stockholm | Blogginlägg, Övrigt

God Jul och Gott Nytt År önskar Marknadsföreningen Stockholm

Hur är läget? Mitt i julstöket, eller fortfarande på kontoret och knyter ihop allt inför lite ledighet? Vi hoppas att ni får en härlig jul- och nyårshelg med tid för återhämtning och reflektion. Vi själva ser tillbaka på ett år som markerade början på ett intensivt arbete med förnyelse och nya grepp och koncept. Det är mycket vi hunnit med, men nästa år kommer nästan garanterat vara ännu mer händelserikt. Inte minst med tanke på att föreningen faktiskt fyller hela 100 år.

Vi hoppas att även du får en möjlighet att se till allt du själv gjort under året, vad du lyckats bra med och vad du lärt dig. Och vi hoppas att ditt 2019 blir fyllt av inspiration och nya lärdomar. Och förstås att vi får se dig snart igen, på något av våra kommande event. Kanske till exempel den 6 feb på Fotografiska?

Våra medlemsbrev tar nu en paus och är tillbaka igen tisdagen 8 januari. Våra event drar igång igen med start den 10 januari, då vi ses på Bryggarsalen för det andra tillfället av vårt nya koncept Business Mingel!

Det är vad vi kallar en bra start på året.

Årets Varumärkesresa 2018

Finalisternas bästa tips: Varumärkesresan!

Marknadsföreningen Stockholm | Årets Marknadschef, Blogginlägg, Fördjupning och tips

Våra finalisters bästa tips

Inför Årets Marknadschef på Fotografiska den 6 februari delar våra finalister i de fyra kategorierna här med sig av sina lärdomar. Hur har de tänkt och agerat för att nå sin plats bland våra finalister, och vad har de för tips till andra? Här är tipsen från finalisterna till Årets Varumärkesresa!

Klarna

För att lyckas göra en varumärkesresa krävs en tydlig vision

  1. Mod
    Våga. Det är omöjligt att göra en förflyttning utan att ta tuffa och obekväma beslut.
  2. Tydlig vision
    För att lyckas göra en varumärkesresa krävs en tydlig vision. Att alla är med på tåget och förstår precis hur och vad de bidrar med. Det gäller att hela bolaget – från styrelsen till IT-supporten – är med och satsar mot samma gemensamma mål. Utan en tydlig vision, springer alla åt olika håll och det riskerar att bli kontraproduktivt. I en tid då konsumenter och företag blir överösta med information och kommunikation i fler kanaler än någonsin, gäller det att vara tydlig och distinkt i sin kommunikation.
  3. Konsekvens
    Nöta, nöta och återigen nöta. En varumärkesresa görs inte över en natt, och det krävs uthållighet och konsekvens för att lyckas göra en förflyttning. Att mottagaren möts av samma budskap, känsla och löfte, vare sig det sker i en reklamfilm på YouTube eller i ett telefonsamtal med en kundservice-agent.

COOP

Spelar detta verkligen roll för vår målgrupp?

  1. Varumärkesarbetet ska vara insiktsdrivet
    Alla varumärkesbeslut har baserats på insikter om målgruppen, marknaden och andra viktiga faktorer. Kvantitativa liksom kvalitativa analyser och undersökningar varit viktiga verktyg och grunden för alla strategiska beslut som vi har tagit de senaste åren. En insiktsdriven approach har bidragit till tydlig riktning för interna arbetet, förtydligat motiv för samarbetspartners och förenklat införsäljning internt.
  2. Våga förenkla
    Verkligheten i dagligvarubranschen är komplicerad och det finns alltid if´s and but´s. Vårt varumärkesarbete har varit framgångsrikt inte minst tack vare att vi haft förmågan att sålla bland all input och identifiera de avgörande utmaningarna.
  3. Kommunikationen måste alltid utgå från målgruppen
    Ett viktigt stöd i utvecklingen av ”4 personer 80 kr” och hållbarhetsutspelen har varit att vid varje beslut gå tillbaka till frågan: ”Spelar detta verkligen roll för vår målgrupp?”. Vi har varit noga med att inte bara de stora strategiska besluten, utan även de mindre besluten som tas på daglig basis alltid har målgruppens behov, förväntningar och intresse i fokus.

E.ON

För att lyckas måste allt hänga ihop, kultur, kommunikation, hur man uppfattas och vad vi gör

  1. Riktning och ett ”varför”
    Börja med ert ”varför” och hitta en riktning som blir tydlig för alla. Genom att bygga in den strategiska riktningen som en del av varumärket gör det enkelt att få allt att hänga ihop och skapar en kraft framåt. Är det inte tydligt vad företaget står för måste det bli det först. En riktning eller ”ledstjärna” blev extremt viktig för oss då vi saknade det.
  2. Ta bort floskler och corporate bullshit
    För att skapa en kraft i varumärket så håll det enkelt, skala av så mycket som möjligt som inte tillför något eller bara är floskler. Ju tydligare och mer konkret, desto bättre. För att få med alla måste varumärket vara enkelt att komma ihåg och enkelt att gå igång på.
  3. Varumärkets koppling till affären
    Varumärkets betydelse eller koppling till affären måste vara tydlig annars blir varumärket bara något diffust som marknadsavdelningen håller på med. Finns inte den här förståelsen i ledningen så börja där. Konkreta exempel på vad ett starkare varumärke får för långsiktig effekt på lönsamheten. Prata om framtida försäljningspotential istället för varumärkeskännedom t ex.
  4. Få allt att hänga ihop
    Hitta er ”röda tråd” och skapa ett kommunikativt koncept. Det blir tusen gånger så mycket enklare att få allt att hänga ihop, konceptet blir ett paraply för allt. Ta fram ett koncept som kan hålla i flera år och börja med att sätta en tydlig position, vart ni vill vara. När det är extremt tydligt för alla, så bygg ett koncept utifrån det. Kopplingen mellan varumärket och konceptet måste vara extremt tydligt. Samarbeta tight med en byrå som kan hjälpa er att bära ut konceptet.
  5. Uthållighet och kultur
    En förändring av varumärket tar tid speciellt om det är otydligt vad företaget står för och om man saknar ett tydligt varför. För att lyckas måste allt hänga ihop, kultur, kommunikation, hur man uppfattas och vad vi gör. Om detta är otydligt från början, ha tålamod. Och glöm inte att kulturen sitter inte i väggarna, den sitter i medarbetarna. För att lyckas måste medarbetarna förstå varumärket och gå igång på det.
  6. Tänk långsiktigt
    Lägg huvuddelen av mediabudgeten på att bygga varumärke eftersom det är viktigast för lönsamheten. Bygg varumärke i kanaler där man kan berätta en historia och försök att skilja på effekt och effektivitet, effekt är viktigare. Fastna inte i kortsiktigt tänk om ni vill bygga ett starkt varumärke.
  7. Känslor och underhållning
    Oavsett vilken resa du vill göra med ditt varumärke så glöm inte att skapa emotionella kopplingar genom din kommunikation. För att bli gillad och vald behöver kunderna känna något, så var inte för pretentiös och försök att skapa underhållning där det är möjligt. Data, AI och digitalisering är viktigt såklart, men kommer ständigt förändras, vi människor däremot kommer förbli detsamma, vi vill känna något.

Helena Olin, Marknadschef, Svegro AB

Varumärkesarbetet handlar om att påverka och då är definitionen av vem som ska påverkas extremt viktig

  1. Långsiktig trovärdig strategi
    Börja med analys och hitta viktiga insikter för att skapa en relevant, särskiljande och realistisk strategi. Det finns inga genvägar och arbetet som görs i denna fas är avgörande för att förändra och förbättra. Förankra det du kommit fram till internt inklusive styrelsen så att hela verksamheten vet syftet med förändringen och vilka affärsmässiga resultat som är kopplade till projektet. Sätt upp mål på 3-5 år som är prioriterade i affärsplanen och mät löpande för att säkerställa att aktiviteterna stärker strategin. Koppla alltid några av målen till affären såsom lönsamhet, marknadsandel och försäljning. Om ingen varumärkesplattform finns ta fram en och använd den som ett styrdokument både internt och externt för att driva processen effektivt och inte tappa fokus. Se över ditt erbjudande så att det kan leva upp till varumärkeslöfte på ett trovärdigt sätt så att köpupplevelsen blir positiv.
  2. Tydlig målgrupp
    Varumärkesarbetet handlar om att påverka och då är definitionen av vem som ska påverkas extremt viktig. En självklarhet för oss som arbetar med varumärkesfrågor men ofta inte lika självklart i din omgivning. Att verkligen lära känna målgruppens beteenden, livsstil och drivkrafter på djupet är en förutsättning för att påverka. Målgruppen ska vara tydlig men inte för avgränsad eller liten och tänk bort demografiska beskrivningar som ålder, kön mm. Först efter förståelse av målgruppen kan du skapa och genomföra tydliga aktiviteter som berör och blir relevanta för just dem. Det underlättar också inom andra områden såsom produktutveckling, försäljning, media, kommunikationsbudskap att hänvisa till målgruppen och på så vis undvika diskussioner om personligt tyckande. Utför löpande mätningar på dina uppsatta mål i målgruppen som t ex kännedom, imagevärden och köpintention för se att aktiveringen ger effekt. Det är viktigt att snabbt kunna visa att förändringen är på gång framför allt internt. Ta reda på i vilka kanaler du bäst når din målgrupp, fokusera på några få med hög närvaro och integrera de bärande budskapen konsekvent i alla kanaler för att uppnå bästa påverkan.
  3. Engagemang, vilja och mod
    Ditt engagemang och övertygelse är avgörande för att lyckas. Skapa arbetsteam och partners runt dig som ser samma möjligheter som du och ligg alltid steget före. En varumärkesresa är en process, förändras under vägen och är krävande på många sätt så ha tålamod men tappa aldrig riktningen. Min erfarenhet är att de flesta människor inte tycker om förändringar och heller inte riktigt förstår vad ett varumärkesarbete går ut på så du behöver ha en stark vilja och förståelse. Utse dig själv som experten eller missionär. Lyssna gärna på andra men håll stenhårt i strategin.

Och våga välja bort. Fokusera på det som verkligen ger resultat och var konsekvent i det. Våga även att vara obekväm och testa nya grepp trots motstånd. Det är då du kan göra skillnad på riktigt.

Årets Disruptör 2018

Finalisternas bästa tips: Disruptörerna!

Marknadsföreningen Stockholm | Årets Marknadschef, Blogginlägg, Fördjupning och tips

Våra finalisters bästa tips

Inför Årets Marknadschef på Fotografiska den 6 februari delar våra finalister i de fyra kategorierna här med sig av sina lärdomar. Hur har de tänkt och agerat för att nå sin plats bland våra finalister, och vad har de för tips till andra? Här får vi höra från finalisterna till Årets Disruptör!

Sana Labs

När vi kontaktade Tim Cook och Mark Zuckerberg trodde vi aldrig att vi skulle få respons – vilket istället slutade med väldigt intressanta samtal!

Vår idé tillsammans med våra produkter bygger på tre unika områden som skapar en enorm möjlighet: de senaste genombrotten inom maskininlärning; utbildare som samlat in väldiga datamängder; samt att individanpassning av utbildning ligger högst på agendan för de absolut starkaste intressenterna inom utbildning – både utbildningsföretag, skoldistrikt och politiker är ense om detta. För oss har det varit superviktigt att förklara varför det Sana Labs erbjuder ej har varit möjligt att göra tidigare, eftersom dessa genombrott skedde för så nyligen som för två år sedan. Var tydlig med ”varför här?” och ”varför nu?”.

En av de första lärdomarna som kom tidigt var att våga tänka stort. Till exempel när vi kontaktade Tim Cook och Mark Zuckerberg trodde vi aldrig att vi skulle få respons – vilket istället slutade med väldigt intressanta samtal! Eftersom vår vision är att individanpassa utbildning för alla, och det överallt, är det av stor betydelse att det vi bygger är skalbart – något vi tror är avgörande för att nå en global existens.

En annan viktig lärdom är att anställa personer som utmanar en själv. Utan det kompetenta team som vi byggt upp hade vi aldrig kunnat utveckla Sana Labs till vad det är idag.

Den sista av våra främsta lärdomar är att agera snabbt; man lyckas sällan på första försöket. Då är det viktigt att snabbt iterera för att komma vidare. Detta bygger också på att ha tålamod, uthållighet och sträva mot sitt långsiktiga mål. Engelskans så kallade “grit” summerar detta väldigt väl.”

Martina Klingvall, grundare och VD, Telness

Teamwork ger ofta effekten 1+1=3

Fokusera på att bygga en stark företagskultur! Om alla genuint bryr sig om företagets framgång och om man lyckats bygga en kultur där alla är sitt bästa jag, ökar sannolikheten att diverse beslut och prioriteringar också går i rätt riktning.

Att hela tiden utmana! Utmana framförallt gamla sanningar men också sig själva hela tiden – då arbetar man med innovation varje dag och även över tid!

Att våga misslyckas. Det är inte ett mål i sig men det är viktigt att drivkraften och uppsidan av att lyckas och testa nya saker är större än rädslan av att misslyckas.

Teamwork ger ofta effekten 1+1=3.

TransferGalaxy

För att disrupta en marknad krävs mod och ett jävlar anamma

Det kommer hagla floskler nu men tre faktorer har varit helt avgörande för att ta oss dit där vi befinner oss i dag; en tilltro till vår affärsmodell, ett fantastiskt team och en kundkännedom utöver det vanliga.

För att disrupta en marknad krävs mod och ett jävlar anamma. Det kommer finnas tillfällen när det känns som om allt går fel. Det kommer finnas tillfällen då man funderar på att hoppa av. Det kommer t.o.m. finnas tillfällen då man kanske egentligen borde hoppa av. Det är då man inte får ge upp! Har man inte en fullständig tilltro till bolaget så är man chanslös. Man måste själv vara övertygad om det speciella i det man gör, även om inte annan ser det just då.

Vidare så måste man omringa sig av fantastiska människor som pushar på och utmanar existerande normer inom bolaget. Människorna som vi tar in är alla extremt kompetenta och vår diversifierade arbetsplats bidrar till ett överflöd av olika perspektiv. Vi är just nu 8 olika nationaliteter på ca 30 anställda och majoriteten av dessa skickar själva pengar till sina nära och kära. Detta för oss även in på den sista faktorn, kundkännedom.

TransferGalaxy är ett bolag byggt av invandrare, för invandare. Idén till bolaget kom till i kön för att skicka pengar via en av våra nuvarande konkurrenter och sedan dess har vi envist jobbat för att göra det billigare, smidigare och säkrare för våra kunder, men även för oss, att skicka hem pengar till nära och kära. Eftersom vi är vår egen målgrupp vet vi vad kunderna efterfrågar och kan låta detta genomsyra alla beslut som tas inom bolaget.

Globhe

Det finns inget facit att titta i, det går inte att se hur man tidigare har gjort

Teknik i sig är varken god eller ond, det är vad man gör med den som är avgörande. Grunden till GLOBHE bygger på just detta. Om man tidigare kunnat göra massa dåliga grejer med drönare, måste man även kunna göra massa bra. Det krävs “bara” att göra det!

Men att starta en helt ny marknad, med mål att rädda liv med drönare istället för att ta liv som drönare tyvärr tidigare varit mest förknippade med, händer inte över en dag. Det krävs tålamod, mod, övertygelse och en stark passion som är starkare än det motstånd man möter längs vägen. Det finns inget facit att titta i, det går inte att se hur man tidigare har gjort, vilket både är den stora utmaningen och den stora tillfredsställelsen när man väl lyckas.

Våga tro på att ni kommer kunna förändra världen till det bättre, våga tro på att bara för det inte tidigare gjorts betyder det inte att det inte går. Se till att hitta ett team av medarbetare och samarbetspartners som tror på er övertygelse, och se till att tillsammans bevisa för världen att ”the sky is the limit” faktiskt bara är ett förlegat uttryck – man kan nå mycket högre än så!

Årets Framtidslöfte

Finalisternas bästa tips: Framtidslöftena

Marknadsföreningen Stockholm | Årets Marknadschef, Blogginlägg, Fördjupning och tips

Våra finalisters bästa tips

Inför Årets Marknadschef på Fotografiska den 6 februari delar våra finalister i de fyra kategorierna här med sig av sina lärdomar. Hur har de tänkt och agerat för att nå sin plats bland våra finalister, och vad har de för tips till andra? Här är tipsen från finalisterna till Årets Framtidslöfte!

Karin Bjerde, KOGNITY

Man ska få ärr, man ska få smällar, man ska utmana sig och falla men sen ställa sig upp igen

  1. Att jobba med socialt entreprenörskap har den där härliga kombinationen att det är bland det mest givande samt mest utmanande som finns. Det är inte enkla sektorer eller branscher sociala entreprenörer försöker förbättra – om det vore enkelt hade det redan gjorts! Men samtidigt finns det inga viktigare utmaningar att lösa än just de som sociala entreprenörer försöker sig på. Så först vill jag verkligen säga tack, och heja, till alla de som antagit den utmaningen! Jag hörde nyligen ett bra citat som jag tycker sammanfattar det så bra – Det gäller att hålla huvudet kallt, och hjärtat varmt.
  2. Försök så mycket det går att lämna egot utanför dig och dina beslut. Ofta sätter egot krokben för dig själv genom att viska ”sanningar” till dig om hur saker bör vara, vad du bör göra, vad andra kommer tycka. Och egot blir väldigt sällan tillfredställt eller nöjt. Försök därmed att tänka mer med hjärtat, och var ärlig mot dig själv. Om du inte trivs i en roll eller i ett företag, så spelar det ingen roll hur ”dåligt” du tror det skulle vara för din karriär att byta spår – det kommer vara väldigt svårt för dig att dels prestera på topp, och dels njuta av resan! Våga vara sårbar.
  3. När det gäller kommunikation – gör det med passion och med en approach att du vill nå in till folks känslor, hjärta, och värderingar! Simon Sineks gamla sanning stämmer fortfarande: “People don’t buy what you do, they buy why you do it”. Ta tid att jobba på hur du formulerar ditt budskap på ett konkret sätt som samtidigt skapar engagemang.
  4. Mitt sista tips är mitt livsmotto – lämna tillbaka livet använt. Det är en klyscha men jag vill kunna säga “tänk att..”, inte “tänk om..”, jag vågade göra det där. Både i karriär och i livet. Man ska få ärr, man ska få smällar, man ska utmana sig och falla men sen ställa sig upp igen, starkare och med mer lärdomar än tidigare. Kör så det ryker, och lämna tillbaka livet använt när det väl är dags!

Madeleine Lindgren Lassoued, M (Volvo Car Mobility)

Jag gillar när man förändrar saker och gör något annorlunda

  1. Var nyfiken – Att vara nyfiken har gjort att jag alltid vill lära mig nya saker och att jag kan flera områden inom marknadsföring men det har även lärt mig mycket om att leda och jobba med olika personer. Jag är nyfiken på att förstå hur teknologi och data fungerar och jag är nyfiken på att lära mig hur olika människor fungerar och se hur man på bästa sätt kan lösa utmaningar men även vara kreativ tillsammans och komma på nya saker. Jag tror att den bästa kombinationen av marknadsföring idag och framåt är teknologi + människan. För att lyckas och nå fram till sin målgrupp behöver man idag jobba väldigt smart, genom data och analys tillsammans med kreativitet. Det kommer alltid nya kanaler, trender och områden så det är viktigt att förstå dom och hur man kan använda dom på bästa sätt.
  2. Våga utmana – Jag gillar att utmana både mig själv och andra. Jag gillar när man förändrar saker och gör något annorlunda. Jag har allt för ofta hört ”vi gör som vi brukar”, ”det där kommer inte fungera” eller ”jag tror att kunden hellre vill…” och jag vill utmana och tänka nytt och vara datadriven i besluten. Mitt tips är att använda data eller andra ”business case” för att få igenom det man tror på. Vad tycker kunderna egentligen? Vad säger din data? Man ska inte placera sig efter bransch eller B2B vs. B2C. Det handlar om att våga utmana och utgå från kunderna och skapa utifrån det. Ett exempel från mitt (tidigare –red.) jobb på Bisnode där vi tidigare inte vågade jobba med sociala kanaler men det visade sig vara största kanalerna för leads-generering och engagemang för oss efter att vi utmanat och våga kommunicera på ett nytt sätt.
  3. Var ödmjuk – Det kommer aldrig gå så långsamt som det gör nu. Det är extremt viktigt att vara ödmjuk inför att saker kommer förändras snabbt och man kommer aldrig kunna allting. Mitt tips är att vara ödmjuk inför förändringen istället för att blunda eller tro att man kan allting eller som ledare vara ödmjuk och ta in personer som är bättre än dig själv. Genom att vara ödmjuk så har jag aldrig stannat upp utan alltid satt nya mål efter att jag har uppnått ett. Jag har konstant fokus framåt och det har även gjort att vi som marknadsavdelning har uppnått väldigt. Genom att vara ödmjuk lär jag mig fortfarande saker både själv och från mitt team som har gjort att vi kunnat optimera, jobba smartare och lyckas i vår kommunikation.

Siduri Poli, CHANGERS HUB

Förändring som leder till gott för företag, människan och världen har alltid varit min största drivkraft i liv och karriär

  1. När du skapar något innovativt (inte bara något nytt), var redo att få folk att inte förstå din idé till en början. När vi startade vår innovationsbyrå visste ingen kund ens vad innovationen var. Det gjorde det så svårt för oss att sälja idén om att vara en extern R&D-avdelning för företag. Idag har varje medvetet företag ett X-lab eller liknande. Men håll ut, världen rör sig snabbt fram och snart kommer stjärnorna att stå i linje med din idé som är ahead of its time.
  2. Blickar framåt kring uppstarten av Changers Hub var det få som verkligen förstod vilken kraft det var som vi höll på att skapa. De flesta sa; så det är inte en skola, inte ett coworking space, eller en fritidsgård, vad är det? Så många som prompt ville utbilda oss kring att vi behövde ha en tydlig definition om vi vill lyckas. Men istället lyckades vi skapa något som människor kan göra till sitt egna. Och det är den största lärdomen jag har kopplat till kommunikation. Det nya sättet är inte att berätta för andra vad de ska tänka och tycka, det handlar om hur vi vill få människor att känna, och för att göra det behöver de känna ägandeskap.
  3. Sedan ska såklart verksamheten eller produkten kunna backa upp rörelsen, och det är också en del av kommunikationen. Att först ha något riktigt bra att erbjuda, och därefter prata om det. Eller som vi gör i Changers Hub; att skapa nya saker tillsammans med dem som vi vill ska ha det, och därefter tillsammans prata om det. Om vi står för demokrati, så ska det genomsyras i alla led.

Sabina Wizander, KRY

Att vara prestigelös och lyfta andra människor är bra för både affären, för organisationskulturen och för den enskilda medarbetaren

  1. Jag tror på att våga bygga diversifierade team med olika typer av kompetenser och människor. Det kan kännas som en knepigare väg att gå eftersom människor som är lika snabbare når konsensus i samtal och processer, vilket kan vara bekvämt, men resultatet blir mycket bättre när de får vridas och vändas på utifrån olika perspektiv och infallsvinklar.
  2. Att vara lyhörd samtidigt som du står för vad du tror på och gör din röst hörd – det är en balansgång man måste öva på. Men var inte rädd för att säga ifrån, eller för att ta ett steg tillbaka om någon annans infallsvinkel är bättre än din. Att vara prestigelös och lyfta andra människor är bra för både affären, för organisationskulturen och för den enskilda medarbetaren.
  3. Sen är uthållighet en otroligt viktig egenskap i min bransch och i mitt yrke. Att hålla motivation och tålamod på topp även i motvind.
Årets Marknadschef

Finalisternas bästa tips: Marknadscheferna

Marknadsföreningen Stockholm | Årets Marknadschef, Blogginlägg, Fördjupning och tips

Våra finalisters bästa tips

Inför Årets Marknadschef 2018 delar våra finalister i de fyra kategorierna här med sig av sina lärdomar. Hur har de tänkt och agerat för att nå sin plats bland våra finalister, och vad har de för tips till andra? Först ut: Finalisterna till Årets Marknadschef!

Marie Wedin, COOP

Sätt upp ett fåtal tydliga, ambitiösa och kundbaserade mål

  1. Utgå ALLTID från kund – Diskutera alltid initiativ och kommunikation utifrån vilket värde det adderar till kund. Gör tillräckligt mycket konsumentresearch för att alla ska känna sig trygga i att löpande ta kundbaserade beslut.
  2. Ha fokus på resultat – Sätt upp ett fåtal tydliga, ambitiösa och kundbaserade mål. Prioritera hårt och välj bort de aktiviteter som inte förväntas leverera mot något av målen.
  3. Ett högmotiverat team som vågar ta egna initiativ och varje dag vill göra saker lite bättre än igår är helt avgörande. Förstå varje individs drivkraft och ambition och förvandla det till gemensam energi.
  4. Satsa på en stark inhousebyrå – det ger snabbhet, närhet och flexibilitet i kommunikationsutvecklingen.
  5. Ha kul på jobbet!

Emelie Mannheimer, TENGBOM

Var inte rädd att rekrytera utanför normen

  1. Organisationen på din sida
    Organisationens stöd är avgörande för att lyckas. Det handlar om att förklara fördelarna och vinsterna med marknads- och varumärkesarbete på ett tydligt och tillgängligt sätt. Man vinner inget på att slänga sig med fräcka fraser. Genom att engagera företagets ledare i strategi och vision samt göra dem till ambassadörer kan man leverera värde till företaget, kunder, medarbetare och (framförallt) världen.
  2. Interna ambassadörer
    Skippa gamla sanningar och metoder. Se istället till att hitta vägar som är anpassade för företagets verksamhet och medarbetare. Skapa innehåll och marknadsmaterial som medarbetaren förstår, engageras av och känner stolthet för. Så genererar man delningar och skapar ringar på vattnet i fler nätverk och kanaler än enbart dem man själv äger och influerar.
  3. Jobba med proffs
    Attityd och kompetens är nyckeln till framgångsrika team. Var inte rädd att rekrytera utanför normen för vad exempelvis en kommunikatör, AD eller producent vanligen gör. Man behöver – och kan inte – vara expert på allt. Genom att vara en ledare som bereder vägen för andra att utföra förflyttningen lägger man grunden för självledarskap och initiativ.
  4. Tumma aldrig på kvalitet
    Ta ditt uppdrag på allvar och se aldrig mellan fingrarna. Det är din uppgift som marknadschef att se till att företaget når sin fulla potential när det kommer till tillväxt, engagerande kommunikation och varumärkesutveckling. Interna viljor kan vara många och starka, men du är varumärkets och värderingarnas främsta väktare – glöm inte det.
  5. Testa, mät och affärsutveckla
    Gör marknadsteamet till företagets teststudio genom pionjära samarbetsprojekt tillsammans med övriga verksamheten. Varför? För att det är kul! Men också för att marknadsteamet är snabbfotat, har örat mot gatan och jobbar med daglig feedback i from av data och interaktion från följare, fans och användare. Med evidens kan man stärka och utveckla erbjudandet mot kund, men också bygga avdelningens förtroende och mandat internt.

Emma Stjernlöf, ADIDAS

På Google sade man alltid ’a strategy should fit on a napkin’

  1. Hitta ditt syfte. Idag köper man inte bara din produkt, man köper in på vad du står för. Se därför till att hitta varumärkets genuina syfte och låt det vara drivande i allt från produktutveckling till storytelling. Ha modet att utmana din egen historik såväl som samhällsstrukturer. De varumärken som finns kvar i morgon är de som vågar, som förändrar, som framkallar starka känslor.
  2. Get shit done. Skapa en kultur där man tar stolthet i görandet. På Google sade man alltid ”a strategy should fit on a napkin”, det vill säga en strategi ska vara så kort och tydlig att hela organisationen istället kan lägga kraft och tid på att få saker att hända. Hylla inte powerpoints, hylla resultat och förändringar av målgruppsbeteenden.
  3. Mät, mät, mät. Måla upp en klar bild av vad BRA är och varför. Ett tydligt ramverk av KPIer skapar inte bara förståelse och riktning, det ger också alla i organisationen mandat att agera och filtrera därefter. På Adidas pratar vi mycket om ”obsessed by data” – idag är det så tacksamt eftersom vi i princip kan mäta allt. Att göra data spännande och kul är A och O.
  4. Premiera lärande, inte kunnande. I vår bransch handlar allt om hur man är rustad för konstant förändring. Schemalägg tid för inspiration och nyfikenhet, både för dig själv och ditt team. Lyft och hylla lärdomar (gärna de jobbiga) lika mycket som framgångar.
  5. Hjärta före hjärna. Det är passion som gör att du sticker ut och blir bra på det du gör. Våga ta det du är bra på och briljera i det och låta resten vara på en ok nivå. Det är bara du som definierar vad framgång innebär för dig. Se alltid till att omge dig med människor som tror på dig, som du har kul med, som får dig att tänka på nya sätt. Jag försöker alltid att jobba med (och anställa) människor som kan mer och är bättre än jag. Det är trots allt oerhört tråkigt att gå omkring och känna sig bäst.

Per Carleö, Volvo Cars

Involvera resten av företaget i marknadsföringen

  1. Var sann mot vilka ni är. Det finns en grundläggande anledning till att ert varumärke finns, själva essensen till varumärkets existensberättigande. Håll fast vid det likt ett ankare, hur mycket det än stormar och blåser.
  2. Det är känslorna som styr. Den absoluta majoriteten av besluten vi människor tar är emotionella. Därför behöver huvuddelen av er kommunikation skapa känslor för ert varumärke, de rationella argumenten kan vänta tills närmare själva köpet.
  3. Samarbeta, testa och tänk om. Involvera er i företagets affär och involvera resten av företaget i marknadsföringen, samarbeta över avdelningsgränserna och skapa förståelse för marknadsföringens bidrag till affären. Bannlys ordet leverantör, behandla era byråer som äkta samarbetspartners och involvera dem i er affär. Våga testa, tänka om och experimentera er fram. Tänk inte på att försöka bräcka ert förra projekt utan fokusera på varje uppdrags unika uppgift, men håll en röd tråd genom alla projekt för att uppnå integration och långsiktighet.
  4. Och… se till att ha roligt!
Graffman

Gästblogg: Länge leve den mänskliga faktorn

Marknadsföreningen Stockholm | Blogginlägg, Gästblogg

Länge leve den mänskliga faktorn

Katarina Graffman & Jacob Östberg

Katarina Graffman och Jacob Östberg såg vi senast vid vår frukost ”Vi är vad vi köper” (referat här). Med nya rekord i julhandeln runt hörnet, får vi här ta del av en artikel om komplexiteten i dagens konsumtionskultur och varför man inte får missa att se till människan såväl som sammanhanget vår konsumtion sker i.

Boulebar

_________

Har du tänkt på – eller kan du erkänna inför dig själv – att du ibland säger en sak men sen gör något annat?

Du är i gott sällskap. Det är därför det här är ett av våra favoritcitat: ”Människor säger inte vad de tänker, vet inte vad de känner och gör inte som de säger.” Det kanske låter konstigt men vi människor går till större delen av vår tid på autopilot och gör saker på ren rutin.

Oftast reflekterar vi inte ens över hur vi beter oss och kan än mindre på ett enkelt sätt uttrycka varför vi gör si eller så. Om någon frågar oss kommer vi dock att ge svar. Och när vi svarar vill vi undvika att framstå som idioter som inte vet varför vi gör som vi gör. Alltså försöker vi formulera ett klokt, gärna rationellt, skäl till vårt beteende. Det tycks som vi gärna vill framstå som praktexemplar av arten homo economicus.

Konsumtionsvanor i en ny värld

Homo economicus, eller the economic man som hen också kallas, är en i grunden rationell varelse som fattar beslut genom att samla in all tillgänglig information, processa informationen så att ett optimalt beslut givet de premisser som råder vid beslutstillfället fattas, och sedan agera i enlighet med beslutet.

Baserat på denna idé har man formulerat en formel för att ändra beteenden: information ändrar attityder som i sin tur ändrar beteenden. Denna formel är så etablerad och känns så bekväm att det är väldigt få som är villiga att ge upp den. Haken är bara att formeln inte stämmer. Komplexiteten i samtiden gör dessutom att den stämmer sämre än någonsin. Det är inte särskilt troligt att ens den listigaste informationskampanj, hur fängslande formen och innehållet än är, kommer förändra konsumenten mycket mer än föregående kampanj gjorde.

Vad vi har att göra med idag är nämligen inte konsumenter som är oinformerade och som famlar runt efter information för att få bättre kunskap om lämpliga varumärken och produkter. Istället är merparten av dagens konsumenter mycket kunniga och vet vad de borde göra och vad konsekvenserna blir om de inte gör som de borde. Homo economicus-logiken fungerar enbart då konsumtionen sker i en steril värld under kontrollerade former. Men det är ju inte i sådana sammanhang konsumtion äger rum.

Mänskliga faktorn styr

Vill man förstå konsumtionsbeteenden måste man därför befinna sig i de sammanhang där konsumtionen äger rum, vilket är sammanhang där vi människor allt som oftast drabbas av okontrollerbar längtan och starka begär. Det är också därför man ska vara försiktig med marknadsundersökningar där man ber konsumenter redogöra för sina konsumtionsbeslut. Visst kommer man få massor av tjusiga svar. Men man ska aldrig blanda ihop det faktum att man fått ett svar med att man har fått en förståelse. Svar är lätta att få, det är betydligt knepigare att faktiskt förstå någonting.

I den statistiska jakten på ”svaret” elimineras det mänskliga. Marknadsförare måste lära sig hur verkliga människor lever, agerar och skapar mening i sin verklighet.

Homo economicus är död, länge leve den mänskliga faktorn.

_________

Katarina Graffman är doktor i kulturantropologi och en erfaren konsumentantropolog.
Jacob Östberg är professor i reklam & pr på Stockholms universitet.

Kantar Sifo

Referat: Semiotik med Kundinsikt

Marknadsföreningen Stockholm | Blogginlägg, Nätverksträffar, Referat

Semiotik med nätverket Kundinsikt

Vad är semiotik och hur kan den göra helhetsbilden av varumärket tydligare? Förra veckan träffades nätverket Kundinsikt hos Kantar Sifo och gjorde en djupdykning i ämnet.

Semiotik är en forskningsmetod för att förstå underliggande betydelser i alla former av kommunikation. Karin Sandelin, Thierry Mortier och Hanna Stolpe från Kantar Sifos Sensemiotics team presenterade grunderna.

Ett holistiskt angreppssätt stärker varumärket. Det omfattar allt från ljud, dofter, smak, känsla, visuell identitet i form av logga, typsnitt osv, samt miljöer såsom skyltning, sociala medier, hemsidan med mera.

Olika personer tolkar saker olika beroende på hur det påverkar dem. Brand betyder arbete för utryckningspersonal, fara för djur i skogen, men mys och marshmallows för unga.

Teamet analyserade annonser från några kända varumärken. De använde sig av needscope analys, som baseras på olika färger med olika innebörd:

  • Orange: Tillhörighet, solidaritet, värme.
  • Gul: Glädje, njutning, frihet
  • Röd: Energi, äventyr, utmaning
  • Lila: Självsäkerhet, dominans, individualism
  • Blå: Struktur, ordning, kontroll
  • Brun: Säkerhet, fridfullhet, nöjdhet

Några exempel på varumärken efter needscope-modellen:

  • Orange: Ikea
  • Gul: Ben & Jerrys
  • Röd: Red Bull
  • Lila: Rolex
  • Blå: BBC
  • Brun: Dove

Det är viktigt att varumärken är konsekventa i sin stil så de känns ingen. Att byta till exempel från brun till röd kan förvirra kunderna.

Efter introduktionen fick vi öva själva. Jultomten är ”all over the place” förklarade Sensemiotics-teamet. Han behöver bli tydligare.

Vi delades upp i grupper och fick en uppgift att definera tomten enligt needscopes olika färger. Vilka kontaktytor ska han använda sig av, vilka kanalval, vilka färger och former, hur låter han, vilka dofter, vilka influencers, vilken slogan och hur låter hans HOHOHO.

Hur såg då Tomten ut enligt analysen? Ett axplock från workshopen:

  • Oranga tomten klär sig i djup röd färg, hans ljud är brasan och hans slogan är ”Man kan lita på tomten”. Hans influencer är Mark Levengood
  • Gula tomten är ung och modern. Han marknadsförs i Köpcentrum och han anlitar unga youtubers som influencers. Han vill vara inkluderande så hans slogan är: ”Finns det några barn här”?
  • Lila tomten är elegant med skräddarsydd kostym. Han finns på Harrods och han doftar lakrits och ingefära. Han har Arnold Schwartzenegger som influencer.
  • Blå tomten använder traditionell radioreklam och affischer och har Carl-Jan Grankvist som influencer. Hans slogan är ”Vår tid är jul”.
  • Bruna tomten är traditionell och använder Posten som kanal. Hans färger är röd, vit och blå och hans influencer är Ernst Kirchsteiger.

Tack till Karin, Hanna och Thierry på Kantar Sifo och Frida Wentzel som ordnade fin och nyttig frukost, samt till nätverksledaren Anna Broback. Och tack till alla som deltog och bidrog till kreativa semiotiska analyser av tomten.

Text & foto: Helen Crowe Blomgren

______________

Nyfiken på nästa träff? Spika den 12 februari. Då har vi en träff tillsammans med Employer Branding-nätverket och besöker Coca-Cola.

Årets Marknadschef 2018

Pressmeddelande: Finalister 2018

Marknadsföreningen Stockholm | Årets Marknadschef, Pressmeddelande

Pressmeddelande
Marknadsföreningen Stockholm
2018-12-13

Finalisterna klara för Årets Marknadschef 2018

Efter ett intensivt och tufft juryarbete i november så står det nu klart vilka som kan vinna Marknadsföreningen Stockholms utmärkelser Årets Marknadschef, Årets Framtidslöfte, Årets Disruptör och Årets Varumärkesresa 2018. Utmärkelserna delas ut i samband med ett halvdagsevenemang den 6 februari på Fotografiska.

Finalister Årets Marknadschef 2018

  • Emma Stjernlöf, ADIDAS
  • Emelie Mannheimer, TENGBOM
  • Marie Wedin, COOP
  • Per Carleö, VOLVO CARS

Finalister Årets Framtidslöfte 2018

  • Karin Bjerde, KOGNITY
  • Madeleine Lindgren Lassoued, M (Volvo Car Mobility)
  • Siduri Poli, CHANGERS HUB
  • Sabina Wizander, KRY

”En riktig förmån att få ta del av alla gedigna underlag och fantastiska prestationer”, säger Marie Sommar, VD Marknadsföreningen Stockholm och jurymedlem i Årets Marknadschef och Årets Framtidslöfte.

–Marknadschefer i Sverige håller mycket hög klass och våra grymma framtidslöften gör att vi kan vara trygga på tillväxten framgent. Vi är så laddade och stolta över att snart få dela ut våra fyra guldsplashar till Sveriges vassaste marknadsförare och kommunikatörer.

Finalister Årets Disruptör 2018

  • GLOBHE
  • SANA LABS
  • TELNESS
  • TRANSFER GALAXY

–Det har varit ett roligt men tufft juryarbete med otroliga finalister som verkligen inspirerar. Årets Disruptör ligger mig varmt om hjärtat då vi själva fick ta emot priset förra året vilket betydde mycket. Juryarbetet har varit otroligt kul men också svårt att välja bland flera fina bolag. Det ska bli roligt att få följa finalisternas resor i framtiden, säger Elsa Bernadotte, medgrundare och COO på Karma och jurymedlem Årets Disurptör 2018.

Finalister Årets Varumärkesresa 2018

  • COOP
  • E.ON
  • KLARNA
  • SVEGRO

–Det har varit en rolig process där vi i juryn har fått ta del av det bästa som gjorts i Sverige under de senaste åren. Som alltid väldigt svårt att särskilja kandidater när de är så många bra case. Fokus har varit på själva varumärkesresan och det är roligt att alla finalister i år har gjort imponerade resor men från så olika bakgrund och på så olika sätt. Resor hamnar lika mycket om att bygga som att behålla och förnya, säger Erik Modig, Forskare, Handelshögskolan och jurymedlem Årets Varumärkesresa.

Utmärkelserna delas ut av Marknadsföreningen Stockholm. Vinnarna utses den 6 februari på Fotografiska under eventet Årets Marknadschef 2018. Temat för årets event är ”Den avskalade sanningen”. Eftermiddagen bjuder på inspirerande keynotes, case & spaningar, bästa tips från finalister & vinnare, följt av grymt branschmingel bubbel och Fotografiskas utställningar. Keynotes i år är Linda Hammarstrand (nominerad till årets talare 2018) och internationell keynote från Boston: Katie Martell – Unapologetic Marketing Truth-Teller.

Programmet fylls på löpande.
Mer information och biljetter går att köpa här: https://mis.se/arets-marknadschef/

_______________

Presskontakt:
Marie Sommar
VD Marknadsföreningen Stockholm
marie@mis.se
0701-463422

Tidigare vinnare av Årets Marknadschef

  • 2017: Patrik Nygren-Bonnier, IKEA (Årets Marknadschef), Malin Cronqvist, Help to Help (Årets Framtidslöfte), Karma (Årets Disruptör), Semcon (Årets Varumärkesresa)
  • 2015: Catarina Falkenhav, ABBA the Museum
  • 2014: Lina Söderqvist, Björn Borg
  • 2013: Claes Dahlén, Mr Green
  • 2012: Lars-Johan Strand, Stadium
  • 2011: Mariette Kristenson, Pressbyrån och Lena Strand, Folksam
  • 2010: Karl-Oskar Tjernström, Samsung Electronics
  • 2009: Elenore Wolgers, Folkoperan
  • 2008: Anders Forssten, Max
  • 2007: Jonas Tränk, Wasabröd
  • 2006: Anna Stinger, Tele2
PR kommunikation

Referat: BRIS om influencer marketing

Marknadsföreningen Stockholm | Fördjupning och tips, Nätverksträffar, Referat

Influencers – framtidens medier?

I veckan träffades PR & Kommunikationsnätverket hos JCP PR där Anna Vorne och Jeanette Ramnitz från BRIS bjöd på sina erfarenheter av arbetet med influencers.

Utmaningen för BRIS är att trots 97 procent av Sveriges barn känner till BRIS, är det inte ett självklart val när de behöver någon att prata med.

BRIS idolkampanj har funnits i 20 år. Kampanjen är ett samarbete med kända personer som har upplevt mobbning och svårigheter som barn. Några exempel är Zlatan, Robert Gustavsson och Petter.

Therese Lindgren-effekten

BRIS satsning på influencers grundar sig i insikter om att barn litar mer på influencers än traditionella kändisar. Therese Lindgren-effekten, säger Anna och Jeanette om deras mest framgångsrika kampanj någonsin, vilket de var totalt oförberedda på.

När Therese kom till BRIS attraherade hon en stor publik som gav BRIS mycket uppmärksamhet. På en månad ökade antalet mejl med 42 procent och antalet nyregistrerade konton med 93 procent.

8 av 10 som kontaktar BRIS är tjejer. Hur når man killarna? Lösningen blev en kampanj med gamers och Youtubers. Det ska vara rörligt.

Unga influencer-proffs allt vanligare

BRIS arbetar med influencers på olika sätt, dels med betalda influencers och dels med kändisar som ställer upp gratis.

När du har ett ideellt uppdrag måste du vinna engagemang och hela tiden påminna personen vad du förväntar dig. Planera noga och ha alla idéer genomtänkta innan du träffar influencern.

Anna och Jeanette är imponerade över hur professionella unga influencers är. De nämnde exempel på några som de arbetar med: 18-åriga Nelle Berntsson, som började blogga som nioåring; och Youtubern Mahmoud Bitar, flykting från Syrien med 1.3 miljoner följare på Instagram.

Insikter:

  1. Vad vill du ha ut – tänk långsiktigt
  2. Läs på – störst är inte alltid bäst. Målet är att skapa engagemang och en mindre känd influencer är ibland bättre på engagemang
  3. Agentur – fördelen är att de kan matcha dig med rätta influencer
  4. Bonda med influencers. Undvik managers, skapa en relation direkt
  5. Kreativ frihet – släpp kontrollen och låta influencern bestämma
  6. Wall of Fail – våga testa och lär av dina misstag
  7. Anpassa uttrycket
  8. ARU för You – tänk på reklammärkning
  9. Det är saligt att gifva
  10. Vem bryr sig och hur mycket – omvärldsbevaka

Det blev en intressant diskussion med många frågor från våra engagerade medlemmar . Hur når man en äldre målgrupp? Kommer influencers i framtiden att vara virtuella?

Tack Anna och Jeanette från BRIS och Johanna Svensson från JCP för en bra genomgång av vad det innebär att jobba med influencers, samt många bra tips att komma igång.

__________

Mer influencer marketing?
–Missa inte vårt seminarium 22 januari >>

Story relations

Referat: Värderingsdriven kommunikation med Story Relations

Marknadsföreningen Stockholm | Fördjupning och tips, Referat

”Hög tid att visa vad man som företag står för”

Förra veckan gästade vi Story Relations, där Helya Houshmand bjöd på sina insikter om värderingsdriven kommunikation. Helya börjar med att påpeka att det är hög tid att visa vad man som företag står för. Konsumenterna förväntar sig inget annat.

Siffrorna visar sitt tydliga språk: värderingsdrivet är idag en hygienfaktor

  • 64% fattar värderingsdrivna köpbeslut idag
  • 60% vill att det ska vara lättare att se vad ett företag står för (vid köptillfället)
  • 81% anser att det är mycket viktigt att företag jobbar aktivt för att värna om miljön

Vi är oroliga idag och företag har seglat upp som nya tidens samhällshjältar, säger Helya.

53% anser att företag kan göra mer än regeringar för att adressera samhällsproblem

Samtidigt är vi väldigt källkritiska idag, där framför allt millennials BS-radar (bullshit-radar) är otroligt stark. Millennials-generationen är uppväxta med en inneboende skepsis. Dock förväntar vi oss inte att företag ska vara perfekta. Så länge man är ÄRLIG om det så förstår man att alla inte kan göra allt. Perfektion finns inte.

Helya sammanfattar med följande tips:

  • Titta inåt och lyssna utåt: Värderingar kommer inifrån, inte utifrån. Vilka är våra värderingar, vem delar vi dem med och vilka frågor bryr de sig om? Lyssna bortom vår egen sfär.
  • Var autentisk & transparent: Dagens konsumenter är positiva till att företag tar ställning men räds inte för att ”Call BS”
  • Var konkret, tydlig och jobba långsiktigt: Långsiktighet = trovärdighet. Demonstrera konkret impact. Var tydlig, underlätta för konsumenten att se vad ni gör.
  • Gör hemläxan och var förberedd: Testkör idéerna, gör research och en riskkalkyl, förankra internt och ha beredskap för ev kritik.

Ett steg bättre än inget

Helya delade också generöst med sig av bra exempel på de som gjort sin research och gjort en viktig avvägning, som t ex Levi’s mot Gun Control, Nike + Colin Kaepernick och Åhléns klädmaktsordningen. Men också de som missat och inte gjort sin hemläxa – såsom Pepsi och Kendall Jenner-kampanjen (googla den), eller KFC med ”Bucket for the Cure”. KFC kampanjade för sina buckets med friterad kyckling och uppmanade samtidigt till att donera till bröstcancer, men det dom missat var att just friterad kyckling kan vara canceframkallande. Detta ledde till en tydlig mismatch i budskapet även fast intentionen vara att göra gott.

Slutligen sammanfattar Helya med att säga att om man är osäker – ta små steg i taget, ett steg är bättre än inget.

Tusen tack till Helya för en mycket inspirerande föreläsning om ett viktigt ämne, som påminner oss hur vi kan arbeta nu när transparens och äkthet blir allt viktigare. Tack även till alla deltagare för stort intresse och bra frågor.