Blogg

Oskar Klingberg

Möt medlem: Oskar Klingberg, Wiraya

Marknadsföreningen Stockholm | Blogginlägg, Möt medlem

Optimerad och AI-driven kommunikation

–Möt medlem Oskar Klingberg, vd Wiraya

Wiraya fick nyligen ett innovationsbidrag från EU-kommissionen på 20 miljoner kronor för ett projekt inom AI och telekom. Vi passade på att ta några ord med deras vd och tillika vår medlem Oskar Klingberg. Vad ser Oskar för utmaningar med projektet och vad går det ut på?

Hur vill du kort beskriva Wiraya?

–Vi hjälper våra kunder att göra livet lättare för deras kunder genom proaktiv och automatiserad kommunikation i mobilen, vid olika tillfällen i kundlivscykeln. Vi kallar de specifika utmaningar vi löser för micro-processer eftersom de är en mindre del av de större processer som finns inom kommunikationen med befintliga kunder. Nyckeln är att vi har en produkt som vet det optimala sättet att kommunicera med en individ vid det givna tillfället vilket leder till en ökad kundupplevelse och konvertering.

Vad betyder det mer konkret?

–Vi tror att stora företag har en otrolig utmaning med exekvering av individkommunikation. Det finns ofta strategier, processer och tekniska förutsättningar att göra massor, men det krävs otroliga resurser för att få ut rätt kommunikation till rätt individ vid rätt tillfälle. Wiraya tillhandahåller out-of-the-box-lösningar på specifika affärsproblem.

Ett exempel är betalningspåminnelser; om exempelvis ett försäkringsbolag kopplar på Wiraya som en del i processen så levererar vi en optimerad och automatiserad påminnelse till kunden som både skapar ökad kundnöjdhet och får fler att betala. Eftersom allt är en extern lösning behövs väldigt lite resurser men ger ändå maximal effekt.

Var ser du er om 5 år?

–Oj, 5 år är en lång horisont för ett så snabbväxande företag som vi. För 5 år sedan var vi 4 anställda, nu är vi nästan 50 och jag hoppas att vi fortsätter växa i samma fart. Under den tidshorisonten hoppas jag att vi är ett självklart val för alla stora konsumentföretag i Sverige och att vi också har kommit en bra bit på väg i vår utlandsexpansion. Vårt interna långsiktiga mål är att generera 1 miljard dollar i värde för våra kunder och om 5 år tror jag vi har kommit långt mot det målet.

Nyckeln är att vi har en produkt som vet det optimala sättet att kommunicera med en individ vid det givna tillfället vilket leder till en ökad kundupplevelse och konvertering.

Ni fick nyligen ett EU-bidrag för ett projekt inom AI och telekom. Vad går det ut på?

–Övergripande går det ut på att skala upp vår prototyp-produkt till komplett lösning för att hjälpa mobiloperatörer med kommunikation som skapar nöjdare kunder och därmed lägre kundtapp. Vill man gå lite djupare handlar det om att tillsammans med operatör bygga en lösning som agerar på den insikt som operatören har kring en individuell kund och automatiskt når ut till den kunden för att hjälpa den att ta action.

Vi tycker att det finns en stor problematik i att företag lägger så otroligt mycket resurser på nykundsanskaffning och vill skapa möjligheten att också satsa på vård och utveckling av befintliga kunder.

Vad tror du blir er största utmaning med projektet?

–Att vi tillsammans med våra samarbetspartners är uthålliga. Utvecklingsprojekt blir kortsiktigt aldrig som man tänkt sig och det gäller att kämpa sig igenom de olika utmaningarna även fast det i stunden kanske inte känns som att man kommer framåt. Vi behöver också knyta till oss ytterligare talanger inom området, just nu söker vi till exempel en produktchef som driver projektet och har en bakgrund inom datadriven kommunikation.

Har du något personligt mål den kommande tiden?

–Mina två största mål just nu är att dels säkerställa att vi på rätt sätt kommer igång med AI-projektet, och dels att vårt kontor i London kommer i mål med de mycket spännande diskussionerna vi har med aktörer i UK. Vid sidan av det är mitt största personliga mål att fortsätta attrahera smarta människor som kan hjälpa oss med alla utmaningar vi hela tiden ställs inför.

Gav du något nyårslöfte i år?

–Att 2018 kommer bli det bästa året någonsin. Det kanske inte har en fantastiskt kreativ höjd eftersom det är ett löfte jag haft många år, men jag är säker på att jag kommer lyckas hålla det.

Varför har Wiraya ett medlemskap i Marknadsföreningen?

–För att det ger oss en möjlighet att vidareutbilda oss inom marknadsföring och att nätverka med de smartaste i branschen. Vi tror verkligen på att vi som individer behöver utveckla oss i samma snabba takt som företaget och här är Marknadsföreningen en jättebra möjlighet.

Vassa Eggen

Influencersamarbeten – ett referat

Marknadsföreningen Stockholm | Fördjupning och tips, Referat

”Viktigt med en tydlig koppling och trovärdighet”

–Så arbetar Tourn med influencer marketing

Vi på Marknadsföreningen har länge varit nyfikna på Influencer Marketing. Därför var det extra roligt att nu få höra mer från tech-bolaget Tourn. Vi samlades denna kalla onsdagsmorgon på restaurang Vassa Eggen och nätverkade över en härlig hotellfrukost, innan det var dags att dyka ner i dagens ämne.

Rosanna Thun, vice VD på Tourn, inledde med att ge en övergripande bild av sociala medier och framförallt kring generation Z:s mediakonsumtion. Som vi alla vet är det ett globalt fenomen med ökat mobilanvändande. Att hela 21% av världens befolkning också befinner sig på sociala medier gör att vi marknadsförare tenderar att lägga allt mer av marknadsföringsbudgeten här. De under 20 år, våra digitala natives, konsumerar naturligt via multi devices och är vana vid snabba budskap. Youtube är en given plattform, men också Instagram med flera. Rosanna tipsade om Musical.ly som en ny spännande kanal, där bland annat Coca-Cola har gjort ett mycket lyckat case.

Vi fick inspiration och konkreta tips från projektledaren Emelie Sandberg och Key Account Manager Cecilia Björck, som sätter ihop olika samarbeten; allt ifrån ambassadörskap till ren produktplacering, målgruppsstyrd kommunikation och tekniska system för marknadsföring i sociala plattformar. Jotex var ett exempel på samarbete med Pernilla & Biancha Ingrosso kring heminredning som presenterades; där de via en lyckad home styling och kul content kunde få en rejäl spridning och ökad försäljning. Nyckeln är kombinationen av både idé, genomförande och mix av kanaler i rätt tid.

För att åstadkomma ett lyckat samarbete måste det finnas en tydlig koppling och trovärdighet i samarbetet med influencern. Där är förarbete och research viktigt och även dialogen under resans gång. Flera andra exempel var ”I am Kenza Tricot” och ambassadörskapet Kenza Zouiten gör för Gina Tricot, som går årsvis med en rad nerslag. Skolverket har en Youtube-satsning med influencers just nu att inspireras av – ”Gymnasiemytologin” där man tar draghjälp av bland andra Samir Badran och Clara Henry för att slå hål på myter kring yrkesutbildningar.

Några tips från morgonen

  1. Låt influencern kreera; gör innehåll som följarna vill se och där känner influencern sina föjare bäst. Tutti-frutti ett kul och talande exempel.
  2. Rätt och genomtänkt match mellan bolag och influencer; ha god tid, gör er research. Följarna är de största kritikerna och för att det ska bli lyckat för alla partner måste det vara äkta och genuint.
  3. Kika på mixen av kanaler; egna hemsidan, Blogg Boost, Insta Stories (ofta hög engagemangsfrekvens), Youtube osv.
  4. Går att göra kampanjer i micro-influencers för någon tusenlapp upp till större upplägg på flera miljoner.
  5. Kolla gärna in Breakits raffling-reportage om att skapa en ”fejk-fitnessblogg” och att köpa sig följare, med många bra tips på vad man behöver dubbelkolla innan man satsar på ett samarbete: https://www.breakit.se/artikel/10937/jag-skapade-en-fejk-stjarna-pa-instagram-for-5000-spann-sen-blaste-jag-annonsorerna

Tusen tack Rosanna, Cecilia och Emelie från Tourn International för att ni generöst delade med er av era kunskaper och tips. Tack till Vassa Eggen och alla medlemmar & gäster som kom denna morgon! Vi på Marknadsföreningen Stockholm är laddade för fler nerslag på Influencer Marketing och kommer bland annat vara med på ICONFEST 5:e maj på Stockholmsmässan!

Här är årets medlemmar 2017!

Marknadsföreningen Stockholm | Medlemsaktiviteter, Övriga träffar

Stort tack för era fina insatser under året!

När Karin Zingmark gästade Marknadsföreningen i Boulebar Tryckeriets fantastiska inomhusträdgård passade vi på att hylla de av våra medlemmar som utmärkt sig lite extra under året som gått. Från en fullmatad case study inom digital marknadsföring till färgsprakande graphic recordings; det här är årets medlemmar 2017, och respektive motivering, i sex olika kategorier varav en helt ny för i år.

ÅRETS MEDLEM

Alernest Nunez Bengtsson

”Denna medlem gjorde sin research grundligt och screenade alla konkurrenter innan hon valde att bli medlem hos oss; Marknadsföreningen Stockholm hade det överlägset mest aktiva programmet. Vi har i henne fått en riktigt aktiv medlem som kompetensutvecklar sig, deltar i diskussioner och sprider ordet om föreningen vidare på alla tänkbara sätt. Vi var inte förvånade att hon var den allra första att köpa biljett till det nypaketerade eventet Årets Marknadschef.

Under året skrevs uppsatsen inom digital marknadsföring med oss som case, där arbetet har varit mycket värdefullt och direkt tillämpbart för oss i föreningens förnyelsearbete. Tack för det!

Stort grattis till Alernest Nunez Bengtsson, Årets Medlem 2017”

ÅRETS NÄTVERKSLEDARE

Camilla Cramner, Karin Bjäreholt och Ann Netterwall

”Med bred erfarenhet och nyfikenhet har dessa nätverksledare ständigt fyllt sina nätverksträffar med inspirerande och motiverande föreläsare inom aktuella ämnen. Med ett brinnande engagemang har de attraherat och fyllt träffarna även med nya medlemmar, som utvecklats till värdefulla ambassadörer för föreningen.

Tilläggas kan också att personerna har samarbetat kring nätverket för föreningens del sedan 2013 och tog för första gång hem segern 2014 som Årets Nätverksledare. Stort grattis till Camilla Cramner, Karin Bjäreholt och Ann Netterwall, nätverket Relationsmarknadsföring!”

ÅRETS KOMPETENSUTVECKLARE

Suzanne Sjöberg

”Denna medlem var nybliven marknadsansvarig på sitt företag när hon gick med i vårt nätverk och genom att delta på föreningens många olika träffar har hon skaffat sig både kunskaper och sparringsmöjligheter i sin nya roll. Hon har också tagit steget att skaffa sig en mentor inom föreningens regi, och på så vis växlat upp den egna utvecklingstakten ytterligare. Vår Kompetensutvecklare 2017 är Suzanne Sjöberg, varmt grattis!”

ÅRETS AMBASSADÖR

Maria Westman

”Årets ambassadör är aktiv i föreningen sedan många år och numera även nätverksledare, där hon drar till sig många intressanta föreläsare och flitiga deltagare. Hon är en driven och effektiv projektledare, och även sedan årsskifte entreprenör med nystartat företag. Som specialist på content sprider hon gärna content om Marknadsföreningen i sina egna sociala kanaler.

Denna medlem är även ordförande i Swedish Content Agencies, har ett stort professionellt nätverk och undervisar även på IHM och sprider budskapet om Marknadsföreningen till sina elever. Ni har säkert listat ut att Årets Ambassadör är Maria Westman. Stort grattis, Maria!”

ÅRETS YES! (ny)

Alex Baker

”Denna medlem har många järn i elden och missionerar kring Marknadsföreningen i alla tänkbara sammanhang. En naturlig nätverkare som finner spetskompetens inom innovation och det senaste för att sprida kunskap till andra. Att han får tiden att räcka till för både start-up, nätverkande, styrelsearbete, juryarbete och att själv leda ett nätverk hos föreningen är ett under. Men han gör det så bra; Årets YES! till Alex Baker. Stort grattis.”

ÅRETS NYKOMLING

Caroline Sellstone

”Denna kreativa medlem har gjort en hemvändare till föreningen och efter sommaren tagit steget till egen ny verksamhet, där vårt nätverk gett bredd och ringar på vattnet för framgång. Samtidigt har hon inspirerat oss och medlemmarna med sin fantastiska förmåga att fånga nuet i färg och form, i detta för oss nya format.

Vi har i henne fått en medlem som inte tvekar att växla upp och alltid bidrar med ett generöst ambassadörskap.

Stort grattis till Caroline Sellstone, Årets Nykomling 2017.”

Karin Zingmark

Referat: Maxa Snacket!

Marknadsföreningen Stockholm | Fördjupning och tips, Referat

Snackig frukost i Sydfransk oas

När snöflingorna virvlade kring Liljeholmstorget, var det härligt att få kliva in i Boulebar tryckeriets Sydfranska oas! Årets första frukost med Marknadsföreningen Stockholm gick av stapeln med härligt mingel till varma croissanter och kaffe, där vi sedan delade ut våra medlemspriser; Årets Medlem (Alernest Nunez Bengtsson), Årets Ambassadör (Maria Westman), Årets Kompetensutvecklare (Suzanne Sjöberg), Årets Nätverksledare (Relationsmarknadsföringsnätverket; Camilla Cramner, Karin Bjäreholt, Ann Netterwall), Årets Nykomling (Caroline Sellstone) och den nyinrättade Årets Yes (Alex Baker)! Stort grattis till er som betyder så mycket för oss i föreningen.

Vår talare för morgonen, Karin Zingmark, är högaktuell med sin bok ”Maxa Snacket” och en flitigt anlitad föreläsare, så vi var väldigt nyfikna och laddade.

Karin inledde med en träffande beskrivning av det nu fragmenterade kommunikationslandskapet där vi alla behöver tänka mer som en digital native 12-åring; som fångar upp kundens efterfrågan, testar ut snabbt, A/B-testar och löpande kommunicerar i olika kanaler. Vilka föräldrar känner inte till Slime, fidget spinners och det senaste; Squishy?

Hur går man då tillväga för att bli en kommunikativ organisation?

  1. Det startar med att levandegöra ert VARFÖR. Mission och vision, och att det verkligen genomsyrar organisationen.
  2. Det handlar därefter om ett gediget värderingsarbete, dvs att identifiera och förtydliga företagets värderingar, vad som är rätt & fel i sättet vi bedriver vår affär, innan någon agerar fel och ifrågasätts. Skanska gjorde exempelvis ett tydligt statement i pressen att de vägrar att bygga mur mot Mexico.
  3. Kundlöftet – att leva upp till den service och det man lovar! I en digital värld med total transparens slår det annars tillbaka, direkt.
  4. Kommunikativa ledare; att vara närvarande, synlig för de anställda men också i den digitala världen och leva varumärket.
  5. Kommunikativa medarbetare; vilken stark kraft om fler i organisationen missionerar och blir ambassadörer för varumärket. Det handlar samtidigt som företag att förtjäna sin plats i de sociala flödena. Och när det funkar som bäst; ex #lifeatspotify blir det en oslagbar styrka för företaget kring employer branding och nyrekrytering.
  6. Crowdsourcad produktutveckling; att använda input i sociala medier för att förbättra sin produkt, där MAX Oumph-låda är ett grymt exempel.
  7. Slutligen handlar det om att följa kunden i kundresan med relevant kommunikation och i relevanta kanaler, vilket kräver både närvaro och datadrivet arbetssätt.

Tusen tack till Karin för en generös och intressant dragning! Tack till alla medlemmar som kom denna morgon och tack till Boulebar Tryckeriet för det Sydfranska värdskapet med den härliga frukosten!

Finalister

Tips och framgångsrecept från årets vassaste marknadschefer

Marknadsföreningen Stockholm | Årets Marknadschef, Blogginlägg

I huvudet på Sveriges vassaste marknadschefer

Vid Årets Marknadschef 2017 utser Marknadsföreningen i Stockholm vinnare i fyra kategorier: Årets Marknadschef, Årets Disruptör (ny), Årets Framtidslöfte (ny) och Årets Varumärkesresa (ny). Nu när alla våra finalister i alla fyra kategorier är klara ville vi höra mer om vad deras bästa tips är. Del 4: Våra fyra finalister till Årets Marknadschef delar med sig av sina erfarenheter och bästa tips.

Finalist 1: Patrik Nygren-Bonnier, IKEA

1. ”Walls up, roof off!”
Sedan jag började på IKEA har vi pratat om ”Walls up, roof off!”. Alltså, först sätta struktur med tydligt syfte, tydliga mål, planer och processer; för att sedan kunna göra kommunikation som verkligen gör skillnad på kort och lång sikt. Det tar tid men skapar bra förutsättningar för välmående organisationer, kreativ och modig reklam och riktigt bra resultat.

2. ”Medarbetare först!”
Det viktigaste för besök, försäljning och varumärkesuppfattningen är mötet med våra kollegor och sortimentet på varuhus och ikea.se. Därför är det jätteviktigt att komma ihåg ”Medarbetarna först”. När vi lyckas sätta koncept och kampanjer ute hos kollegorna först blir effekten så mycket starkare. Annars är risken att ”medarbetare” blir ”motarbetare” och marknadsföringsinvesteringarna pengar i sjön.

3. Ha koll på siffrorna!
Många ser marknadsföring som fluff – färg, form, ord och ”känns-bra-i-magen”. Men vi som jobbar inom Marknad vet att det alltmer börjar likna rocket science. Det krävs kloka kollegor och partners, massor av data och tydliga insikter för att göra effektiv reklam. När du som marknadschef har koll på siffrorna får du oftare med dig dina kollegor och respekt inom din ledningsgrupp. Och organisationen kommer att ta fler medvetna och kloka beslut.

Finalist 2: Anna Rose, Adobe

1. Gör ditt yttersta för att göra relevant marknadskommunikation för din målgrupp. Tappa aldrig målgruppsfokus. Om man förstår vad målgruppen längtar efter eller vad de är stolta över är det inte så svårt att göra relevant och modig marknadskommunikation.

2. Investera i lärande och våga vara långsiktig och kortsiktigt samtidigt. Vår värld är så föränderlig och inom marknadsföring sker det oerhört mycket spännande som påverkar hur vi kan skapa relation till vår målgrupp. Både utifrån ett digitalt perspektiv men också utifrån ett socialt perspektiv. För att hänga med och vara relevant måste det finnas utrymme för att testa, utvärdera och lära.

3. Ha koll på vad du gör, sätt rätt KPI:er som kan mätas och redovisas i ett sammanhang som andra kan förstå och ta till sig. Det handlar inte alltid om ifall det är bra eller dåligt, utan ibland handlar det om bättre och effektivare metoder, standardiserade ramverk som avlastar så man inte behöver uppfinna hjulet på nytt och i många fall handlar uppfyllda KPI:er att man har flyttat en perception, påverkat ett beteende eller drivit försäljning.

4. Var inkluderande och underskatta inte internkommunikation och samarbete över avdelningar genom hela organisationen. Det kan vara lite dynamiskt och utmanande men i längden är bra samarbete ovärderligt och något som gynnar hela företaget men framför allt marknadskommunikationen.

5. Skapa ett team med tydliga roller som delar framgångar och hjälps åt när det är hög press på marknadsavdelningen.

6. Inkludera din byrå, hjälp dem att förstå din affär och målgrupp. Hjälp dem att förstå ramarna och när det är lämpligt att gå utanför ramarna. Skapa ett ömsesidigt förtroende och utmana dem, det klarar av mer än vad man tror.

Finalist 3: Per Nilsson, Semcon

1. Omge dig med personer bättre än dig själv
För att vara i framkant så behövs expertkompetens. Omge dig med medarbetare och samarbetspartners som är bättre än vad du själv är. Om de inte redan är det så se till att de blir det. Marknadschefens uppgift är att vara visionär och inspirera – skapa en positiv miljö där ingenting känns omöjligt. Även med små resurser kan en åstadkomma mycket. Begränsningen ligger oftast inte i budgeten utan i mindset. Det handlar om outsmart istället för outspend.

2. Våga testa – var nyfiken
Det är avgörande att veta vad konkurrenterna gör, men bara i syfte att göra något annat. Inspirationen bör komma från de bästa exemplen från andra branscher. Det handlar om att bli valbar i en värld där det finns alternativa produkter och tjänster till det mesta. Då krävs mod att vara något annat. Det är oftast inte det logiska och självklara som har bäst effekt – magin skapas när något bryter konventionerna, det oförutsägbara. Då måste vi ibland våga lita på vår kollektiva magkänsla.

3. Gå all-in
Håll inte igen. Skapa en gemensam målbild och förankra den. Prioritera sedan hårt de aktiviteter som har störst effekt. Halvera antalet mål inför varje år – och gå all-in på några få istället. Gör ett par saker i världsklass i stället för ett dussin mediokra. Låter kanske självklart, men det svåra är att välja bort. Intern förståelse och engagemang för de val som görs är avgörande. Varumärken byggs inifrån. Inspirerade medarbetare är grunden för ett framgångsrikt varumärkesarbete.

Finalist 4: Sofia Brandberg, Delicato

1. Omge dig med roliga människor som är smartare än dig själv!
2. Använd data och insights för att skapa en extremt tydlig och tillåtande varumärkesplattform – då kan man vara trygg med att ta ut svängarna!
3. Led i bevis! Ladda varumärkets kommunikation med handlingar och produkter så att det inte ”bara blir snack”. Först då blir varumärket äkta!
4. Trolla med knäna! Låt dig inte begränsas av ekonomi.
5. Våga! Våga satsa på andra, på dig själv och våga göra det oväntade med varumärket

Finalister

Tips från finalisterna – Årets Varumärkesresa

Marknadsföreningen Stockholm | Årets Marknadschef, Blogginlägg

Vad krävs för att genomföra en riktigt framgångsrik varumärkesresa?

Vid Årets Marknadschef 2017 utser Marknadsföreningen i Stockholm vinnare i fyra kategorier: Årets Marknadschef, Årets Disruptör (ny), Årets Framtidslöfte (ny) och Årets Varumärkesresa (ny). Nu när alla våra finalister i alla fyra kategorier är klara ville vi höra mer om vad deras bästa tips är. Del 3: Möt våra fyra finalister till Årets Varumärkesresa!

Finalist 1: DOMETIC

Ledarskap
Budskap och stöd måste komma från absoluta toppen av bolaget. Det är inget som kan delegeras ner till en enskild funktion. Om inte CEO är avsändare så blir det omöjligt att genomföra en ärlig och lyckad förändring.

Tydlighet
Utarbeta en väl genomtänkt plan för genomförandet av varumärkesresan och som verkligen täcker alla behov av aktiviteter i stort som smått.
Se till att planen finns enkelt tillgänglig för organisationen. Kommunicera deadlines och genomförda delmål och håll det enkelt.

Konsekvens
En varumärkesresa har konsekvenser på vad ett bolag skall vara och stå för. Det är inte ett teoretiskt arbete som existerar parallellt med ett bolags verksamhet, utan har påverkan på allt inom ett bolags verksamhet (värden, identitet, erbjudande, kultur etc). Det som inte uppfyller varumärkeslöftet måste fasas ut.

Resurser
Säkerställ i förväg att det finns finansiella och personella resurser att genomföra varumärkesresan på ett seriöst vis. En varumärkesresa kan ha omfattande konsekvenser på ett bolags verksamhet och kommer att kosta pengar samt kräva tid och dedikation.

Närvaro
En varumärkesresa kan inte genomföras från bakom ett skrivbord. Ansvariga för projektet måste ut och missionera budskapet. Engagerande och motiverande presentationer, pedagogiskt informationsmaterial och träning i varumärkesplattform och identitet är avgörande.

Tid
Att utveckla ett nytt varumärke är en lång process. Att implementera dess konsekvenser likaså. I större bolag kan det vara en process på flera år innan allt hänger ihop och går i samma takt. Det gäller att vara uthållig, hålla fast i sin strategi och inte börja utveckla varianter och avvikelser innan arbetet hunnit sätta sig i hela organisationen.

Finalist 2: FONUS

”Kan man verkligen göra reklam för begravningar?” är en vanlig fråga från kollegor i andra branscher. Det är en befogad fråga – och jag kan säga att Fonus besvarar den på ett annorlunda sätt idag än innan det arbete som Fonus, tillsammans med byrån Kärnhuset, gjorde när vi påbörjade vår varumärkesresa.

Utmaningen var stor. Ingen vill ju tänka på döden. Att våra nära och kära ska dö vill vi inte reflektera över – ännu mindre vill vi tänka på att vi ska köpa prisvärda begravningar till dem.

Det här är våra tre viktigaste lärdomar:

1: Förstå vilket behov du fyller hos människor.
Fundera över varför du har kunder och hur du kan bygga vidare på den relationen. För Fonus har det varit att expandera kategorin. Alltför länge har begravningar varit logistik, smörgåstårta och traditionell dödsrit. Genom att ge kunden möjligheter att utforma personliga begravningar får människor chansen att hylla det liv som deras älskade levt och ta avsked på ett varmare, värdigare och bättre sätt.

2: Hitta den kommunikativa kraften i din verksamhet.
I Fonus fall är det nerven mellan liv och död. Eftersom vi i många ögon är synonyma med döden kan vi med tyngd och trovärdighet dela med oss av livsvisdomar och budskap som hade känts klyschigt om det kommit från någon annan. Kanske viktigast av allt – när ni hittat det i er verksamhet som väcker känslor – våga ta bort allt annat.

3: Förändringar sker inifrån.
Utan intern förankring och internt engagemang förändras ingenting på riktigt. Det gäller alla, från styrelser till anställda. Att visa sambandet mellan kommunikationen och verksamheten gör det enklare och är dessutom en måttstock för en långsiktig succé. För Fonus har det inneburit att involvera organisationen redan på strategistadiet och en fortsatt öppen dialog med alla Fonus-medarbetare om utmaningar, framgångar, tankar och kommande kommunikation.

Att gå från uppfattningen att man inte kan bygga ett omtyckt varumärke om begravningar till att prata om livet i förhållande till döden på både stortavlor och i morgonsoffor är ett stort steg. Vi är övertygade om att en större medvetenhet kring livets förgänglighet inte bara gynnar Fonus affär, utan framför allt människor i stort.

Finalist 3: SEMCON

Långsiktig strategi
Börja aldrig diskutera aktiviteter innan en strategi är satt. Det är först när vägen är tydlig som en kan avgöra vilka aktiviteter som är effektivast. Också då som man kan prova och våga nya metoder – så alla följer samma kompass. Strategin behöver utgå från medarbetarna. De är de bästa ambassadörerna och grunden för ett lyckat varumärkesarbete. Därför är det lika viktigt att förankra strategin i såväl styrelsen som hos medarbetarna. Förståelse och engagemang skapar handlingsutrymme för förändring. Argumentet ”så har vi alltid gjort” bör uteslutas. Vilja och mod lyftas fram.

Hitta en unik identitet
Varumärket är det som skiljer oss åt i en värld full med alternativ. Därför är det avgörande att hitta en unik identitet och positionering. Inspirationen bör komma från de bästa exemplen i andra branscher. Vi ska veta vad våra konkurrenter gör, men bara i syfte att vara något annat. Varumärket gör oss valbara. Avgörande är att ha ett utifrånperspektiv och mod att ifrågasätta. Ett nära och öppet samarbete med en kompetent byrå skapar bra förutsättningar. Ännu bättre om samarbetet omfattar såväl strategiarbete som genomförande. Alla delar kan inte sitta perfekt från början. Även om grunderna är tydliga så behövs en flexibilitet över tid för att finslipa och utveckla varumärket.

Energi och passion
En varumärkesresa innebär en stor förändring. Den är krävande. I en förflyttning måste man ta ställning. Även om varumärket genomsyrar allt kan vi inte kommunicera allt. Vi kan och bör inte blidka alla. Men har vi en förankrad strategi och en identitet att luta oss tillbaka mot så finns det en förståelse, även om inte alla samtycker. Om alla håller med så har vi misslyckats. Då har vi inte varit spetsiga nog. För att genomföra en varumärkesförändring på riktigt behövs medarbetare som går in på perrongen med energi och passion att göra skillnad. Ett tydligt mandat från ledning och styrelse är nödvändigt – och ett inspirerat och dedikerat team en förutsättning.

Finalist 4: HEMTEX

  1. Formulera en tydlig målbild för vad ni vill med varumärket. Varför finns ni? Hur vill ni uppfattas? Vilken position på marknaden vill ni ta? En målbild som alla internt måste dela och förstå. Prata ofta om målbilden internt och med byråer.
  2. Identifiera alla saker som måste förändras för att ta sig till målet. Och jobba med hela varumärkesupplevelsen. Du är aldrig starkare än din svagaste länk.
  3. Inse att kommunikationen inte kan göra hela jobbet. Produkten, affären, kundkontakterna, allt måste förändras.
  4. Låt kommunikationen leda varumärket och utvecklingen! Kommunicera och testa olika saker och budskap. Mät, analysera och utvärdera – för att fortsätta, eller göra om och testa igen.
  5. Arbeta med alla kanaler du har och utnyttja respektive kanals styrka. Anpassa budskapet till kanalen. Alla kommunikationstillfällen måste inte säga samma sak samtidigt, men tillsammans måste de förflytta varumärket åt rätt håll.
  6. Tro aldrig att du någonsin är klar! Sök ständig förbättring och utveckling. Det finns alltid ett trappsteg till att bestiga.
  7. Sök friktionen för varumärket, trampa inte gamla hjulspår som känns trygga. Tvärtom våga göra nytt. Utmana organisationen och kunderna. Åter igen, testa.
  8. Tålamod! Det tar tid, längre tid än du tror…
Finalister

Supertips från våra finalister till Årets Framtidslöfte

Marknadsföreningen Stockholm | Årets Marknadschef, Blogginlägg

Fler tips från våra finalister

Vid Årets Marknadschef 2017 utser Marknadsföreningen i Stockholm vinnare i fyra kategorier: Årets Marknadschef, Årets Disruptör (ny), Årets Framtidslöfte (ny) och Årets Varumärkesresa (ny). Nu när alla våra finalister i alla fyra kategorier är klara ville vi höra mer om vad deras bästa tips är. Del 2: Möt våra fyra finalister till Årets Framtidslöfte!

Finalist 1: Malin Cronqvist, Help to Help

”Omge dig med människor som brinner för samhällsutveckling på samma sätt som du och som kan tända din gnista de dagar du tvivlar.

Glöm aldrig att du kämpar för en bättre värld och att det aldrig någonsin kan vara fel. Många kommer att säga att det inte går och motgångar är en del av vardagen när en gör något som inte gjorts förut eller som utmanar normer.

Till sist, håll hårt i dina värderingar! Det är lätt att glömma dem både när en skördar framgångar och när en har det som tuffast.”

Finalist 2: Linnéa Claeson, opinionsbildare

Mitt bästa tips är att värna om människor man älskar. En karriär är ingenting utan vänskap. Ett liv är ingenting utan känslor. Utan mina vänner hade det varit både ensamt och läskigt när nazisterna skickat mordhot till mig medan mailkorgen fylldes av en ständig ström av våldtäktshot och sexism. Hemligheten för jakten efter att bli lycklig och att känna sig lyckad är att värdesätta relationer och människor framför pengar.

Mitt andra tips är att våga.

Finalist 3: Alexander Pärleros, Framgångspodden

”Det man ger får man tillbaka. Det är schysstare att ge mot andra. Ju mer du ger, ju mer du bjuder på dig själv, ju mer får du också tillbaka.

Och en annan sak som har speglats mig som jag tycker är helt fantastiskt: För att få någonting du aldrig haft, måste du ha gjort något du aldrig någonsin har gjort. Och det handlar om att ska du komma vidare så måste du vara orädd, du måste våga, du måste också våga följa dina drömmar.”

Finalist 4: Jacob Rudbäck, Yepstr

Det är så många som säger att man bara ska ”ta chansen” och våga. Jag håller inte riktigt med, jag tror snarare på ”Preparedness for Opportunity”. Mer konkret? Ok, såhär!

  1. Försök bena ut ungefär i vilken riktning du vill ta dina karriär. Desto mer konkret desto bättre, men även en vag känsla av att man t.ex. vill ”arbeta med något kreativt i en framtidsbransch” är bättre än ingenting alls.
  2. Fundera ut vad för saker som kommer öka dina chanser att lyckas när du väl är där. Vill du driva eget kan det vara värt att lära sig grunderna i försäljning, bokföring, digital marknadsföring etc.
  3. När möjligheten väl kommer OCH du är tillräckligt förberedd så kommer du inte kunna stoppa dig själv. Då blir det inte längre en fundering eller ett beslut 🙂
Finalister

Vad säger våra finalister?

Marknadsföreningen Stockholm | Årets Marknadschef, Blogginlägg

Våra finalister i kategorin Årets Disruptör ger sina bästa tips och lärdomar

Vid Årets Marknadschef 2017 utser Marknadsföreningen i Stockholm vinnare i fyra kategorier: Årets Marknadschef, Årets Disruptör (ny), Årets Framtidslöfte (ny) och Årets Varumärkesresa (ny). Nu när alla våra finalister i alla fyra kategorier är klara ville vi höra mer om vad deras bästa tips är. Först ut är våra fyra finalister till Årets Disruptör!

Finalist 1: Naava

”Grunden till vår innovation bygger på orädda experiment och tappra försök. Tro på det ni gör, fastän det är någonting nytt som ingen tidigare testat på. Tro på att resultat uppnås genom att ge människor rum att växa, uppmuntran om uttrycka sig själv och chansen till att ta risker då det är möjligt.

Våga tro på att det är ni som kommer att komma med en lösning relaterad till en av världens följande megatrender. Gränser måste suddas ut för att uppnå ens vilja om att skapa en bättre framtid.”

Finalist 2: Kry

”För det första måste man våga. Våga tänka stort, våga utmana status quo, våga ta risker och våga gå från tanke till handling.

För det andra så måste man bygga sitt lag. Ensam är inte stark. Laget måste bestå av personer som är bra på saker man själv inte är bra på, som utmanar men också stöttar och delar en gemensam vision.

För det tredje krävs det som på engelska kallas ‘grit’. Det innebär att man, oavsett vad som händer, ihärdigt och passionerat arbetar mot sitt mål.”

Finalist 3: Karma

”Våga utmana. De första restaurangerna vi pratade med trodde aldrig att Karma skulle fungera.

Testa snabbt för att validera. För att snabbt kunna validera att Karma var till nytta för både restauranger och konsumenter så byggde vi den första versionen av tjänsten på tre veckor. Även idag jobbar vi efter devisen MVP, Minimum Viable Product, för att snabbt kunna testa nya funktioner.

Fokusera på att göra rätt saker. När vi väl ger oss in på något nytt så måste vi inte göra det perfekt från början – kan vi dock snabbt visa att vi är på rätt spår så kan vi förbättra det därifrån!

Ha ohämmad optimism. Vi frågar oss inte ‘kan vi lösa det?’ utan snarare ‘hur löser vi det?’.

Sätt upp tydliga mål. Vi jobbar aktivt med kvartalsmål och ser till att alla i teamet är med och tar fram och definierar vilka mål vi sätter upp.”

Finalist 4: FundedByMe

”Disruption handlar om att på riktigt, underifrån skapa bestående förändring och förbättra tusentals eller miljoner människors liv. Disruption är när gamla modeller ställs upp och ner och när man tittar i backspegeln inte kan se en värld utan denna förbättring.

Sann disruption är när man skapar en marknad utan muskler, utan stöd av riskkapital och särskilt när ingen tror på dig.”

Suzanne Sjöberg om Marknadsföreningens mentorskap

Marknadsföreningen Stockholm | Mentorskap, Möt medlem

En adept berättar

Suzanne SjöbergSuzanne Sjöberg är Marknadsansvarig på Key Assets Sweden AB och medlem i Marknadsföreningen. I år deltar hon även i MiS mentorskapsprogram. Vi passar på att ställa tre frågor om hennes intryck så här långt.

Vad fick dig att bestämma dig för att skaffa en mentor via Marknadsföreningen?

–När jag fick i uppgift att starta upp marknadsprocessen i företaget så kände jag att jag var i behov av råd och stöd från någon mer erfaren. Jag hade hört talas om att det fanns möjlighet att få tillgång till en mentor via föreningen så tyckte att det lät spännande att få hjälp att utvecklas i sin karriär.

Vilka är dina intryck av ditt mentorskap?

–Mentorskapet har varit och är en otrolig hjälp i många avseenden. Med rätt match så kan det bli hur bra som helst och det är en stor resurs att ha någon utifrån som kan hjälpa dig förbi de hinder du stöter på och pusha dig i rätt riktning. Jag lär mig hela tiden nya saker, både om jobbet och om mig själv. När det går emot så har man någon som stöttar och hjälper en att ta nästa steg. En otrolig tillgång!

___________

TIPS: Nyfiken på att veta mer om vårt mentorskapsprogram?

Har du koll på Relationsmarknadföring?

Marknadsföreningen Stockholm | Blogginlägg, Nätverksträffar

Med kunden i fokus

RelationsmarknadsföringNätverket Relationsmarknadsföring träffades senast i förra veckan och hade då en uppskattad träff där vi fick CRM-Barometern presenterad av Petra Ranheim, White Hills. Vi var 28 deltagare hos Wiraya, som även ansvarat för att ta fram rapporten. Nätverket leds av Ann Netterwall, Karin Bjäreholt och Camilla Cramner och vi passade på att fråga dem vad de har planerat för kommande träffar och även lite om vad de ser för intressanta utvecklingar inom sina områden just nu.

Utmärkande för nätverkets träffar är hög regelbundenhet, spännande föreläsare från namnkunniga företag och ett högt antal deltagare. Har ni ännu inte deltagit vid en träff med Relationsmarknadsföring är nästa chans den 13 mars, då Bonnier Bokklubbar kommer att berätta om sitt CRM-arbete. Därefter träffas vi igen den 25 april och 31 maj, innan nätverket tar sommarledigt.

Så vad är då på gång inom CRM i stort? Camilla Cramner ger sin syn på saken:

–CRM och kundarbetet får en allt viktigare roll i de flesta företag då kundupplevelse och kundlojalitet ofta följs upp på högsta nivå och idag ses som centrala konkurrensfaktorer; man talar om “kundbesatthet”. Digitalisering, nya kanaler/omnikanal och ny teknik driver på utvecklingen och ger marknadsföraren helt nya möjligheter, men svårighetsgraden ökar också. Dagens kund är krävande, man förväntar sig snabb och bra service, tillgänglighet dygnet runt, och inte minst relevans i kommunikation och erbjudanden. Personalisering och relevans är därför något som företag som är “best in class” har högt på sin agenda nu.

Idag har företag alla möjligheter att verkligen gå mot 1:1 marketing, det vill säga att hantera kunden på ett mycket personligt och relevant sätt utifrån den data man har om kunden. Ny teknik möjliggör det mesta men begränsningen sitter ofta i organisationen. Det krävs resurser, kompetens, och uthållighet.

På våra träffar har vi extra stort fokus på just hur företag jobbar med sina kundrelationer, CRM och kundlojalitet i fokus.

____________

TIPS: Missa ingen av nätverkets intressanta träffar – håll koll på deras egen sida!