Blogg

Caroline Sellstone

Förankra och förstärk kommunikationen – med bilder

Marknadsföreningen Stockholm | Årets Marknadschef, Blogginlägg, Kurser

3 frågor: Caroline Sellstone

Caroline SellstoneÄven om du inte var med på Årets Marknadschef 2018 så har du säkert sett vår medlem Caroline Sellstone på något annat av våra evenemang. Med digital ritplatta och penna har hon lånat ut sina färdigheter till Marknadsföreningen vid ett flertal olika tillfällen och hennes graphic recordings kan därmed ses i samband med flera av våra tidigare event på mis.se.

Den 8 mars har du möjlighet att, genom illustration, lära dig att aktivera flera sinnen och bättre förankra kommunikation, i vår kurs Kreativa möten på riktigt.

För oss som var på Årets Marknadschef i förra veckan skapar illustrationen ovan omedelbara flashbacks och en förnimmelse av inte bara vad Katie Martell delade med sig i sin keynote, utan även hur det landade hos oss själva; på våra egna tankar och reflektioner.

Det är just detta som är så svårt att uppnå enbart genom anteckningar i text.

Kursen leds av Caroline och vi passade på att ställa henne tre snabba frågor

Vad tyckte du om Årets Marknadschef i år?

–Jag tyckte att Årets Marknadschef generellt höll en hög nivå av kunskap, glädje och gemenskap. Atmosfären i lokalen var på topp tycker jag. Jättekul!

Du har satt fantastiska bilder till det som presenterades och sades. Vad tar du själv med dig från dagen?

–Tack så mycket! Det jag tar med mig är hur imponerad jag blir av talare som fångar publiken genom hela sitt framförande och hur de lyckas med det. Det slog mig att de knyter sina budskap till en historia. På det sättet planterar de bilder i publikens hjärna vilket gör att man minns lättare vad som sagts, och det är ju alltid intressant att lyssna på en spännande och/eller rolig historia. Bilder är så viktigt för att ta till sig budskap.

Vad kan du berätta om kursen du leder för oss den 8 mars; ”Kreativa möten på riktigt”?

–För det första vill jag säga att kursen är för ALLA som vill börja rita och visualisera på jobbet. Kursen är för dig som aldrig har ritat, för dig som kan rita och dig som är mittemellan. Mitt mål är att du ska gå hem efter kursen utrustad med verktyg, kunskap och mod, så du känner dig ivrig att komma igång och höja kreativiteten på arbetsplatsen. Du kommer garanterat bli en glädjespridare och imponera på dina arbetskamrater. Det vet jag av erfarenhet. Men viktigast av allt, du kommer att ge dig själv och ditt team möjligheter att nå högre höjder under era möten.

Mer info: Kreativa möten på riktigt

Kreativa möten på riktigt – 8 mars

Monika Ljungcrantz Stoltz

Årets vinnare korade!

Marknadsföreningen Stockholm | Årets Marknadschef, Blogginlägg, Pressmeddelande

Foto: Monika Ljungcrantz Stoltz

 

Pressmeddelande
2019-02-07
Marknadsföreningen Stockholm

Årets vinnare korade!

Under gårdagen samlades 200 av Sveriges vassaste marknadsförare & kommunikatörer på Fotografiska på Marknadsföreningen Stockholms inspirationseftermiddag ”Årets Marknadschef” och prisutdelningar av årets fyra utmärkelser.

Årets vinnare är:

Emma Stjernlöf Årets Marknadschef 2018
Siduri Poli Årets Framtidslöfte 2018
TransferGalaxy Årets Disruptör 2018
Klarna Årets Varumärkesresa 2018

–Det är en stor ära för oss att under en magisk eftermiddag få hylla fantastiska prestationer och kora fyra mycket värdiga vinnare, säger Marie Sommar, VD för Marknadsföreningen Stockholm. Dagen var också startskottet på vårt eget jubileumsår, där Marknadsföreningen Stockholm firar 100 2019, fortsätter hon.

Eventet, med temat ”Den avskalade sanningen” vävdes samman med internationella och svenska keynotes, korta spaningar och bästa tips från vinnare samt branschmingel.

Juryns motivering Årets Marknadschef 2018

Vinnare: Emma Stjernlöf, Adidas

”Charles Darwin sa: ’Det är inte den starkaste av arter, ej heller den intelligentaste utan den som bäst reagerar på förändring som överlever’.

Men det är inte förändring i sig som har betydelse, utan förmågan att ständigt hitta mening i en ny tid. Årets pristagare har verkligen lagt all sin möda på att hitta det som är ’viktigt på riktigt’. Både för konsumenter och medarbetare. Att ta med oss på en resa som är större än att sälja produkter. Att få vara med att bidra till en friskare och mer jämlik värld.

Genom ditt engagerade ledarskap har du verkligen bevisat att det går att göra stordåd. Att springa om sin närmaste konkurrent i en kategori av ert slag är inte gjort i en handvändning. En grym kombination av långsiktig målmedvetenhet och en enastående fingertoppskänsla för vad som behövs här och nu.

Vi springer gärna efter. Helst i ett par sneakers från Adidas.”

Juryns motivering Årets Framtidslöfte 2018

Vinnare: Siduri Poli, Changers Hub

”I en tid då det behövs fler perspektiv än någonsin, både inom kommunikation och i samhället i stort, har den här personen på ett föredömligt sätt öppnat upp staden och näringslivet för en bredare målgrupp.

Genom ett passionerat ledarskap vill hon skapa förutsättningar och visa att det är dina idéer och ditt driv som är avgörande för framtiden. Inte vilken skola du har gått på eller vilket område du är uppvuxen i. Personen har funnit nycklar för att minska klyftor genom att tillgängliggöra, bjuda på kunskap och bygga nätverk.

Changers Hub attraherar många unga talanger inom området där kultur och tech möter entreprenörskap. Från Alby, vidare till Östermalm och nu med visionen Changers World.

För att citera Eric B & Rakim, ’Cause it ain’t where you from, it’s where you at’”.

Juryns motivering Årets Disruptör 2018

Vinnare: TransferGalaxy

”Genom ett modigt angreppssätt och med kunden i fokus utmanar bolaget en traditionell bransch med stora ledande aktörer, från en förort utanför Örebro. Med sin digitala plattform och med den mobila plånboken som utgångspunkt har de skapat ett billigare och enklare sätt att överföra pengar mellan länder. Priset går till ett företag som på ett kreativt sätt ifrågasatt samhällsstrukturer, jobbar lokalt och kapat komplicerade och traditionella distributionsled.”

Juryns motivering Årets Varumärkesresa 2018

Vinnare: Klarna

”Vinnaren av Årets Varumärkesresa har på ett mycket modigt sätt brutit mot normerna i en traditionell bransch och visat att ett varumärke inte bara är något man ska ha utan något som kan fungera som benchmark och löfte såväl internt som mot kunderna. Man har lyckats med utmaningen att skapa något enkelt som också är unikt och emotionellt och sedan vågat att hålla fast vid koncept utan att kompromissa.

Genom att ha gjort det svåra, enkelt och utgått från drivkraften inom sin bransch har Klarna med löftet ’Smooth’ inte bara skapat en koppling mellan sin tjänst, varumärket och en konsekvent kommunikation, utan också en plattform som genererar bra resultat samtidigt som begreppet har hittat sin väg in i kundernas stugor.”

Mer information om utmärkelserna:

Kriterier

Mer information om finalisterna & länk till deras bästa tips:

Finalisternas bästa tips: Marknadscheferna

Finalisternas bästa tips: Framtidslöftena

Finalisternas bästa tips: Disruptörerna!

Finalisternas bästa tips: Varumärkesresan!

Mer information om tävlingens olika jurys:

Jury

*På bild från vänster: Khalid Qassim & Tim Westander från TransferGalaxy (Årets Disruptör 2018), Siduri Poli, Changers Hub (Årets Framtidslöfte 2018), Emma Stjernlöf, Adidas (Årets Marknadschef 2018), Christian Cabau, Daniel Jontén & Kamran Alemdar från Klarna (Årets Varumärkesresa 2018).

Presskontakt:
Marie Sommar, VD
Marknadsföreningen Stockholm
marie@mis.se
0701-463422

Almedalen

Möt vår partner Nowa Kommunikation, om Almedalen

Marknadsföreningen Stockholm | Almedalen, Årets Marknadschef, Blogginlägg

Möt en av våra partners till ”Årets Marknadschef” – Nowa Kommunikation

Anders TollmarNowa är en oberoende kommunikationsbyrå som arbetar gränsöverskridande med kommunikation i alla dess former för offentlig och privat sektor. Vi känner dem också som en av Almedalsveckans mest erfarna arrangörer med flera trädgårdar, lokaler och arenor i centrala Visby. Här passade vi på att intervjua Anders Tollmar, affärsområdeschef ”Almedalen” och seniorkonsult.

Nu är det bara 5 månader kvar till Almedalsveckan; hur skulle du beskriva fenomenet för någon som inte varit där?

–Politikerveckan i Almedalen är en ganska pigg 50-åring. Det som slår förstagångsbesökare är den enorma mängden människor och aktiviteter, men också att stämningen är speciell, inkluderande och mångfacetterad. Det är verkligen en mötesplats för alla intressen och individer med goda chanser att nätverka, få kunskap och inspiration. Med samtal om i stort sett alla samhällsutmaningar, ofta i lite mer spännande konstellationer än annars och i format som är dynamiska och mer fartfyllda och öppenhjärtliga.

Vårt bästa tips är att våga vara sig själv och att hitta hjärtat och nerven i den fråga den egna närvaron handlar om. Och att våga sticka ut, väcka nyfikenhet och skapa engagerande diskussioner.

 

Det är lite högre i tak än i den allmänna debatten under andra tider på året, många tar ut svängarna lite extra i Almedalen. Fenomenet är faktiskt svårt att levandegöra så mitt svar är helt enkelt: Besök Visby i sommar så guidar vi er på plats!

”Den avskalade sanningen”; måste det kosta skjortan att delta i Almedalen och är det värt pengarna?

–Svaret är att det INTE måste vara jättedyrt att genomföra aktiviteter i Almedalen. Vi erbjuder alternativ i helt olika prisklass och den enklaste formen för att delta är att bara vara på plats och möta andra besökare och påverka dessa direkt. Många organisationer med väldigt begränsade resurser är på plats varje år för att markera sin närvaro, företräda sina intressen i olika aktiviteter, vara informativa om sin verksamhet och sprida sina budskap.

Värdet är ofta svårt att bedöma, men en stadig ökning av antalet programpunkter och besökare talar sitt eget tydliga språk tycker jag. Det är värdeskapande att vara med under Almedalsveckan! Och många tycker att det är värt pengarna.

Med 4 311 seminarier & 45 000 besökare förra året under Almedalsveckan, vilka är era bästa tips för att nå ut i bruset?

–Vårt bästa tips är att våga vara sig själv och att hitta hjärtat och nerven i den fråga den egna närvaron handlar om. Och att våga sticka ut, väcka nyfikenhet och skapa engagerande diskussioner. Det finns många möjligheter att öka sitt genomslag i Almedalen. Att verkligen vara aktiv i egna nätverk och tidigt väcka intresse för sin närvaro har blivit allt viktigare, ett personligt engagemang och specifikt ”erbjudande” är utslagsgivande för att skapa attraktiva evenemang som lockar besökare.

Ni är partner till Marknadsföreningens event Årets Marknadschef, på Fotografiska 6 feb. Vad ser ni mest fram emot?

–Att få ta del av det spännande programmet och få träffa de nominerade och gratulera vinnarna förstås. Och att få möta alla som är nyfikna på Almedalen och berätta mer om våra erfarenheter och möjligheter att vara ett stöd för den som vill prova på att vara aktiv i Almedalen.

Ni kommer också ha en speciell tävling i er monter på Fotografiska, berätta mer!

–Vi erbjuder alla deltagare en möjlighet att beskriva vad de vill kommunicera och vilka de vill påverka under Almedalsveckan i sommar. Det är en bra början på en lyckad satsning och det mest spännande förslaget hjälper vi att förverkliga en aktivitet i någon av våra arenor i Visby!

Ted Bergström

Möt medlem & styrelseledamot: Ted Bergström, Hemköp

Marknadsföreningen Stockholm | Blogginlägg, Möt medlem

”Allt för många sätter likhetstecken mellan marknadsföring och reklam”

–Möt medlem och styrelseledamot Ted Bergström

Ny i styrelsen för i år hittar vi Ted Bergström, Marknadschef på Hemköp, vilka även har ett företagsmedlemskap i föreningen. Lite kuriosa är att Ted faktiskt var marknadschef för Hemtex när de var nominerade till vår egen utmärkelse Årets Varumärkesresa förra året. Nu inför Årets Marknadschef 2018 den 6 februari passade vi på att fråga Ted lite om hans nya roll i styrelsen och arbete på Hemköp.

Du är ny i styrelsen för Marknadsföreningen. Vad var det som lockade dig dit?

–Marknadsföreningen har länge varit en betydelsefull organisation för att utbilda och skapa nätverk för marknadsförare att mötas. Och i om med att marknadsföringen just nu, liksom många branscher gör, förändras snabbt i och med digitaliseringen anser jag att föreningen fyller en viktig roll för dess medlemmar. Det vill jag helt enkelt vara med och bidra till.

Vad tycker du att du främst kan bidra med i ditt styrelsearbete?

–Min drivkraft har alltid varit att förstärka affären genom marknadsföring, så kopplingen till affär och lönsamhet är viktigt för mig.

Sedan har jag erfarenhet inom många olika områden inom marknadsföring, både som konsult och från ledande befattningar inom detaljhandeln. Jag tror därför att min breda kompetens kommer till nytta i flera sammanhang.

Har du någon särskild hjärtefråga eller område du vurmar lite extra för?

–Att marknadsföring omfattar alla de aktiviteter som vidtas i syfte att skapa ett värde för kunder. Allt för många sätter tyvärr ett likhetstecken mellan marknadsföring och reklam.

Det och hur digitaliseringen påverkar branschen framöver.

Du är även relativt ny i din roll på Hemköp. Vad har du för planer där?

–Vi ska göra en varumärkesresa och lyfta Hemköp till en ny nivå. Det innefattar som sagt allt som kan skapa ett värde för kunderna. Hemköp är matbutiken som drivs av matälskare för matälskare.

Mest spännande just nu?

–Hur konsumenternas och företagens syn på hållbarhet kommer att påverka utvecklingen kommande år.

Influencer Marketing

Referat: Lunchseminarium / Influencer Marketing

Marknadsföreningen Stockholm | Blogginlägg, Fördjupning och tips, Referat, Seminarier

Så tar du fram en effektiv influencer marketing-strategi

I förra veckan träffades vi på Mornington Hotel för terminens första lunchseminarium tillsammans med Sam Foroozesh från Cure Media. Ämnet för lunchen var hur man tar fram en effektiv influencer marketing-strategi och får in det i mediemixen 2019.

En av de viktigaste lärdomar som Sam bjöd på var att behandla influencer marketing precis som vilket annat medieköp som helst. Nyckeln till de framgångar som företag som Daniel Wellington, NA-KD och Desenio sett med sin influencer marketing är att de lagt ner en betydande del av sin totala budget, dvs mer än 50% på influencer marketing samt att de haft en tydlig strategi. För att lyckas behöver man vara strategisk, metodisk och kontinuerlig, säger Sam.

Ingenting nytt egentligen. Detta är ju samma som gäller vid all annan marknadsföring. Men Sam betonar att det är hög tid att man börjar behandla influencer marketing på samma sätt som andra marknadsföringsaktiviteter.

Följande steg behöver finnas med i din influencer marketing strategi:

  1. Definiera din målgrupp & vertikaler
  2. Syfte & målsättning måste vara tydligt
  3. Hur ska du utvärdera – sätt upp KPI:er att mäta
  4. Gör en tydlig plan för aktiveringar
  5. Avsätt budget
  6. Estimera förväntat resultat

För mer insikter, ladda gärna ner Cure medias rapport: ”Så tar du fram en effektiv Influencer Marketing-Strategi” här: https://hubs.ly/H0ggmtX0

Stort tack till Cure Media och Sam Foroozesh för bra insikter och lärdomar, till Mornington Hotel för att vi fick gästa er samt en mycket trevlig lunch och till alla våra deltagare för bra diskussioner och frågor.

CxL

Nätverksgruppen Relationsmarknadsföring byter namn

Marknadsföreningen Stockholm | Blogginlägg, Nätverksträffar

CxL

-Customer Experience, CRM & KundLojalitet

Vår nätverksgrupp Relationsmarknadsföring har funnits i ca 5 år. Nu är det dags för ett nytag och namnbyte. Nätverkets ledare Camilla Cramner, Karin Bjäreholt och Ann Nettervall berättar här lite om nätverkets nya namn och kommande träffar.

CxL
Ann Netterwall, Karin Bjäreholt och Camilla Cramner

Kundrelationer är viktigare än någonsin! År 2020 kommer kundupplevelse vara ett företags viktigaste konkurrensfaktor – viktigare än produkt och pris – och 85% av ett företags kundkontakter sker helt digitalt! Kundlojaliteten är idag lägre än på länge och svårt att uppnå – man refererar till ”Det nya Kundlandskapet ”och digitaliseringens baksida. Närhet, service och personlig relation efterfrågas starkt av kunderna.

Att vara marknadsförare idag är svårare än någonsin men möjligheterna har hellre aldrig varit större med ny teknik som hjälpmedel. En allt större del av marknadsföringen går från brett till riktat, kunder lämnar digitala fotspår och företag kan anpassa kundkommunikationen.

För att anpassa oss efter allt det nya som händer i snabb takt byter vi namn på vårt nätverk från Relationsmarknadsföring till Customer Experience, CRM och Kundlojalitet.

 

Vårens två träffar

…kommer att avspegla detta ökade fokus på kundupplevelse och vikten av att bygga emotionell lojalitet till sina kunder. Vår första träff den 12 mars heter “Konsten att skapa meningsfulla kundupplevelser”. Vi får besök av Arvid Axland, grundare till upplevelse- och reklambyrån Pool och författare till boken ”Jakten på känslan-konsten att skapa meningsfulla kundupplevelser”.

Vår andra träff den 10 april heter “Kundresan-företagets väg till hållbara kundrelationer” och då får vi besök av Margareta Boström, konsumentbeteendeexpert och affärsutvecklare, som inspirerar i denna föreläsning utifrån sin bok ”Kundresan – din guide till hållbara kundrelationer”.

Varmt välkommen till en nystart av nätverket tillsammans med Camilla Cramner, Karin Bjäreholt och Ann Nettervall!

Kultur

Gästartikel: Kultur som säljer, så gör du

Marknadsföreningen Stockholm | Blogginlägg, Gästblogg, Nätverksledaren har ordet

Kultur som säljer, så gör du

Tommy Lindström leder Marknadsföreningens nätverksgrupp Beteendedesign och leder även vår Nudging-kurs 28 mars. Här delar han med sig av ett inlägg om kultur som skapar ett beteende och hur det kan tillämpas inom försäljning.

Tommy Lindström

_________

Tänk om du kunde få dina kunder att köpa mer, till det dubbla, eller rent av det tredubbla priset – bara för att det är så man gör. Läs om hur du förverkligar den tanken genom att koppla ditt erbjudande till en kulturyttring.

Kultur styr vilka kläder du bär på jobbet. Den styr dina fritidsintressen, vad du pratar om och på vilket sätt och hur du beter dig i olika sammanhang. Kultur är kittet som håller ihop samhället och får oss att fungera tillsammans. Och den stärks av vår flockmentalitet (herd instinct) och rädslan för det sociala trauma det skulle innebära att hamna utanför.

Dina kunder ägnar sig naturligtvis också åt olika sorters kulturyttringar. Det är sådant de bara gör utan att ifrågasätta, eller ens reflektera över varför de gör som de gör. Om du kan få dina produkter att förknippas med en kulturyttring, då kan du få både pris och volym att rusa i höjden utan att kunderna knorrar. Nedan får du exempel på hur företag har lyckats med konststycket.

Freuds idéer får oss att äta ägg & bacon

Edward Bernays ses som grundaren av Public Relations. Han använde sig av sin morbrors, Sigmund Freuds, psykoanalytiska idéer för att styra människors beteenden via deras undermedvetna.

På 1920-talet fick Bernays i uppdrag av Beech-Nut Packing Company att öka försäljningen av bacon. Lösningen blev att de frågade femtusen läkare om det var bättre för amerikaner att äta en ordentlig frukost, istället för en lätt sådan som de flesta åt på den tiden. När de hade fått svaren gick de ut i en nationell kampanj som sa:

Forty five hundred physicians urge heavy breakfast in order to improve health of American people, many of them stated that bacon and eggs should be embodied with the breakfast.

Kampanjen adresserade minst två undermedvetna benägenheter hos oss människor. Den ena är vår tendens att lyssna på auktoriteter (authority bias). Den andra att vi har en benägenhet att tro mer på något som känns hemtamt (home bias) det vill säga ”American people” i det här fallet. Upplägget bidrog inte bara till försäljning av bacon där och då, utan även till att bacon intog en större roll som kulturyttring vid frukostbordet i USA. Idag är bacon en del av frukostkulturen i maånga länder, inte minst på hotell, och idéen kopierades av Brödinstitutet i en kampanj 1976:

Socialstyrelsen vill att vi äter 6–8 skivor bröd om dagen!

Bakgrunden till påståendet var att Brödinstitutets reklambyrå, Hall & Cederquist, ringde en anställd på Socialstyrelsen och frågade om det kunde vara lämpligt att äta 6-8 skivor bröd om dagen? Svaret blev: ”Ja, så skulle man också kunna säga”. Annonserna gjorde att svenskar fick upp ögonen för bröd och att Sverige blev omtalat ute i världen som ett socialistiskt land, där myndigheterna talar om för folket vad de ska äta.

En vigselring bör kosta tre månadslöner

USA:s depression på 1930-talet var förödande för De Beers diamantkartell. För att locka till försäljning och öka betalningsviljan drog man igång kampanjer med budskap som kopplade vigselringar till en månadslön. Under 1980-talet dubblade man antalet månader till två i annonserna:

Two months’ salary showed the future Mrs Smith what the future would be like.

De Beers diamantkartell har lyckats skapa en kulturell självklarhet som kopplar ihop diamanter med giftermål och två månadslöner i USA – förutom en massa drifter som kärlek, lycka, framgång och status. Framgångsreceptet använde de även i Japan, men där talade man istället om tre månadslöner. Att välja land för sitt giftermål kan alltså löna sig. Som en parentes kan nämnas att George Clooneys diamantring till Amal Alamuddin påstås kosta över fem miljoner kronor. Undrar hur många månadslöner det är för Clooney? IKEA verkar även ha anammat De Beers upplägg. När min fru och jag diskuterade att köpa en ny soffa, då sa hon:

En soffa ska kosta som en utlandsresa.

”Varför då?” svarade jag och drog mig till minnes att jag hade sett det skrivet i någon artikel om IKEA. Min fru replikerade: ”Det är så man säger.” Om detta är en medveten taktik från företagets sida, då har de lyckats placera sina soffor på varenda prisposition från vad en resa kostar för en familj till Mauritius, till en långhelg på hotell i Karlskoga. Genialt!

Dricks

Enligt facket försvann dricksen i Sverige 1993, när de restauranganställda fick ett nytt lönesystem. Istället lades den in i priset ”priserna inkluderar serveringsavgift och skatt”. I USA slogs etthundratusen medlemmar i The Anti-Tipping Society of America hårt mot systemet. Och när personalen fokuserar på hur mycket dricks de kan få ut av en gäst, då kommer värdegrund, vision och samarbete med övriga på arbetsplatsen i skymundan. Dessutom visar undersökningar att kopplingen mellan servicenivå och dricks är låg. Den är starkare mellan storleken på notan och dricks, så det betalar sig mer för en servitör att översälja än att ge bra service. Slutligen kan nämnas gäster vilka drabbas av det känslomässiga kvalet i valet mellan att vara snål eller betala för mycket, vilket Benjamin Franklin kommenterade:

To overtip is to appear an ass: to undertip is to appear an even greater ass.

Trots detta har dricksen överlevt. Den är en kulturell självklarhet för många i Sverige, även för gäster som anser att systemet är förlegat. För vem vill riskera att begå social harakiri och framstå som gniden?

Styrkan i kulturella yttringar är att de får eget liv

Det spelar ingen roll om dricks har ersatts av avtalsenliga löner och högre priser på menyn, eftersom kulturella yttringar tenderar att få eget liv. En hel bransch har strukturerat kostnader, intaäkter och prissättning utifrån dricks. Det finns förväntningar om dricks, likväl som att vigselringen bör innehålla en diamant och kosta två månadslöner, och en soffa bör tinga priset av en utlandsresa.

Finns det plats för ännu en kulturyttring, åt dina produkter?

Black Friday, Mors och Fars dag, Alla hjärtans dag, Kanelbullens dag, Halloween… Listan är lång över exempel på när kommers har lyckats bli en del av vår kultur. Och du kan fylla på med hur mycket nytt som helst. Det finns plats, ta födelsedagar som exempel, det firas en ny varje dag. Det gäller bara att du skapar eller kopplar din produkt till en kulturyttring som är relevant för din målgrupp.

Utveckla sälj som en kulturell självklarhet i din organisation

Ett annat sätt för dig att använda kultur till att sälja mer, är att vända blicken inåt och utveckla er säljkultur. Och du behöver inte försöka göra alla dina kollegor till fullblodssäljare. Snarare handlar det om att göra affärsmannaskap till en ytterligare kompetens som får er att upptäcka fler affärsmöjligheter och vinna ännu större respekt hos era kunder. Läs mer om det här.

Fler liknande artiklar, för dig som är vetgirig

Missa inte heller vår kurs Nudging 28 mars, som Tommy leder.

Referenser

Giddens, Anthony (1989) Cambridge, UK.
Wikipedia: Edward Bernays.
The Washington Post: The real reason why Americans love bacon for breakfast.
The New York Times Magazine: Why Tip?
Dagens Industri: Betala eller inte betala?

Business Mingel

Bildspel från Business Mingel på Bryggarsalen

Marknadsföreningen Stockholm | Blogginlägg, Övriga träffar, Referat

Business Mingel på Bryggarsalen

Tack alla ni som kom till vårt Business Mingel på Bryggarsalen i torsdags. Utöver bästa tipsen från röstcoach Per Furumo och ölprovning med expert från Brill & Co fick vi med oss många nya möten, idéer och leads.

En toppenkväll helt enkelt. Stort tack även till Hanna Bergqvist och Cecilia Lind för ett superarrangemang!

Almedalen

Olle Nyström om Almedalsveckan

Marknadsföreningen Stockholm | Almedalen, Blogginlägg, Nätverksledaren har ordet

”Sociala arenor är platsen för den nya tidens maktspel”

Olle Nyström, Minnesota Communication, är en av ledarna för nätverket Varumärke. Här delar han med sig av sina tankar om Almedalen, med tillhörande förslag till politiker såväl som företag och organisationer, och om varför det kan vara en bra idé att snegla lite på Burning Man.

Olle Nyström

_________

Det kan kännas lite yrvaket att börja prata Almedalen när 2019 just gläntat på dörren. Och hur är det egentligen, har inte Almedalsveckan börjat tappa något av sin relevans när till och med partiledare lämnar ”walk over”?

Många anser nog att ”bäst före datumet” för Almedalsveckan har passerats. Själv delar jag inte den uppfattningen. Almedalsveckan har visserligen förlorat något av sin betydelse som plattform för politiska utspel och medial debatt men parallellt med denna utveckling har något annat vuxit fram, något som är svårt att uppfatta om man inte själv är på plats och deltar.

De som väljer bort Almedalsveckan upplever att de inte längre har samma bandbredd. På plats får de politiska partierna inte alls samma genomslag idag som för 10 år sedan. Nu konkurrerar deras fanborgar med drygt 4000 seminarier. 45 000 besökare är visserligen på plats men de är inte där för att lyssna på ett tal i parken, de är där för att medverka i en dialog om Sveriges framtid och konkret engagera sig i samhällsutvecklingen.

Den som vet att spela korten väl kan mycket väl få ett oproportionerligt inflytande i olika sakfrågor

Almedalen beskrivs ofta som en demokratisk arena. Idag är detta är en sanning med modifikation. Almedalen är en social arena vilket innebär att den inte bekymrar sig särskilt mycket om demokrati. Den som vet att spela korten väl kan mycket väl få ett oproportionerligt inflytande i olika sakfrågor men de som huvudsakligen ser denna utveckling som problematisk bör justera skärpan i den lins med vilken de betraktar omvärlden.

Allt detta sker nämligen i takt med hur världen runt omkring oss förändras. Sociala arenor är platsen för den nya tidens maktspel och detta gäller både på Internet och IRL. För den som vill vara med gäller det att acceptera spelreglerna och agera därefter.

Till våra partiledare ger jag följande råd. Ställ gärna in Almedals-talet men åk ändå till Visby, sätt dig i publiken på ett seminarium som intresserar dig och res dig upp och ställ en fråga i slutet. Så skapar du förtroende i en värld som bryr sig allt mindre om auktoriteter.

Till företag och organisationer har jag också ett förslag. Googla fram Burning Man:s 10 grundprinciper (eller klicka här – red.) och utgå från dem när ni planerar Almedalsveckan 2019.

Lycka till!

Hanna Bergqvist

Möt medlem: Hanna Bergqvist, Bryggarsalen

Marknadsföreningen Stockholm | Blogginlägg, Möt medlem

Vi rivstartar året med mingel och ölprovning

–Möt medlem Hanna Bergqvist, Bryggarsalen

I höstas startade vi upp vårt nya koncept Business Mingel. Premiärtillfället var mycket lyckat och nu är det dags för rond 2, denna gången på Bryggarsalen. Efter speed meeting och mingel med nya möten finns det möjlighet att stanna kvar för en spännande ölprovning. Vår medlem Hanna Bergqvist berättar här mer om sitt arbete på Bryggarsalen och varför hon tycker att ni ska hänga med på årets första event med oss!

Vad kan du berätta om din roll på Bryggarsalen?

–I min roll som projektledare och marknadsförare jobbar jag framförallt med våra stora event och vårt varumärke både mot kunder, personalen och våra besökare.

Vad är det bästa med ditt jobb?

–På Bryggarsalen får jag chansen att vara en multikonstnär och ha ett varierande jobb där jag får arbeta både kreativt och produktivt. Jag gillar att arbeta i en social miljö och träffa intressanta människor. Att få vara med att påverka och utveckla sin arbetsplats gör Bryggarsalen till ett spännande företag att vara på.

Den 10 januari arrangerar vi tillsammans med er ett Business Mingel på Bryggarsalen. Varför tycker du att man som medlem i Marknadsföreningen ska gå på det?

–Det är perfekt tillfälle för att nätverka och träffa nya intressanta människor i ett kul upplägg! Det är också ett bra tillfälle att spana in vad vi har att erbjuda här på Bryggarsalen.

Vad har ni annars på gång på Bryggarsalen?

–Vi har utvecklats väldigt snabbt de senaste åren, från att öppna en helt ny konferensvåning till vårt pågående arbete med hållbarhet. Nu närmast så är vi på gång med att producera vår egna öl. Förutom själva ölen så är det för oss marknadsförare en rolig ny produkt att lansera och att göra ett kampanjarbete kring.

Du har tidigare gått kursen Content Marketing med Marknadsföreningen. Vad tyckte du om kursen och hur jobbar ni med content idag på Bryggarsalen?

–Den var riktigt givande och jag skulle verkligen rekommendera den. Men hjälp av verktygen från kursen kunde vi sätta ihop vår egen contentstrategi, någonting som var precis rätt i tiden för oss.

Varför är du medlem i Marknadsföreningen Stockholm?

–För att hålla mig uppdaterad kring förändringar inom marknadsföring både genom seminarier och för nätverkandet.

________

Vill du också vara med att rivstarta med det nya årets mest värdefulla mingel för marknadsförare och kommunikatörer? Vi har ett fåtal platser kvar – Välkommen på torsdag 10 jan!