Blogg

Erik Modig

Marknadschef: Så accelererar du karriären!

Marknadsföreningen Stockholm | Fördjupning och tips, Referat, Seminarier

”Vi är i ett yrke där vi är dåliga. Även de bästa lyckas inte så ofta.”

I veckan höll vi på Marknadsföreningen ett välbesökt seminarium med den aningen provokativa rubriken ”3 färdigheter för att bli befordrad”.

Föreläste gjorde Erik Modig, doktor på effektiv marknadskommunikation, forskare vid Handelshögskolan i Stockholm samt författare och föreläsare inom kommunikation, kundpsykologi och varumärkestillväxt.

Vad vi diskuterade var marknadschefernas utmaningar med att bli tagna på allvar och visa sitt värde för ledningsgrupperna. Varför är det så egentligen?

Några orsaker, förklarar Erik, är exempelvis:

  • Det finns oftast ingen koppling mellan de olika KPI:erna och därav exakt vad som bör utvärderas.
  • Man tenderar att separera hårda och mjuka värden: Man kanske särskiljer tryck och digitalt exempelvis.
  • Insikter kommuniceras inte tillräckligt väl för att beslut ska kunna fattas och därav blir det svårt att förklara aktiviteternas värde. Det finns heller ofta inte ett tänk kring risker. ”Om vi gör x, riskerar vi att inte göra y och då händer yz till exempel.

”Generellt lyckas marknadssatsningar 10 % av gångerna dvs vinst var 10.e gång”, förklarar Erik. Ingen annan funktion har den statistiken. ”Hur svårt är det att paja en bokföring” säger Erik med glimten i ögat.

Erik Modig

MEN om vi exempelvis börjar prata ledningens språk och börjar med vilka resultat som är viktiga för dem exempelvis: ”value of the firm”, ”marketing assets”, ”market impact”, ”growth”, ”sales” och ”stock exchange share value”, då händer det grejer. Och vad vill de flesta börsnoterade företag exempelvis göra? Jo förändra börskursen! Och då behöver du kunna visa hur era aktiviteter har bidragit till det och/eller kommer bidra till det. Då blir likes inte så viktiga. De primära aktiviteterna en marknadschef då behöver fokusera på då är:

  • Brand and customer asets (köpupplevelse)
  • Personlig kontakt och distribution
  • Påverkan t ex produktutveckling, innovation och varumärkesplattform

Reklam är inte det som flyttar kurvan. Den behövs såklart. Exempelvis Klarnas framångar. Ja de har gjort massa reklam, men vad de framför allt gjort är att förbättra varumärket och kundupplevelsen, säger Erik.

Som marknadschef behöver du också äga segmenteringen av målgrupperna. Då blir ni kungar och drottningar.

  • Var tjänar vi pengar nu?
  • Var tjänar konkurrenterna pengar?
  • Varför köper de våra produkter?
  • Hur beter sig våra kunder osv.

Erik Modig

Du behöver också förklara för andra i organisationen hur marknadsföring fungerar, och då börja med vad ledningen är intresserad av i resultat och jobba dig bakåt till aktiviteter och taktik. Bort från att prata kampanjer och prata mert reellt affärsvärde helt enkelt!

____________
Text: Rebecca Cannerfelt
Foto: Per Almegård

Finalister 2019

Här är finalisterna till Årets Marknadschef 2019!

Marknadsföreningen Stockholm | Årets Marknadschef, Pressmeddelande

Pressmeddelande
Marknadsföreningen Stockholm
2019-12-12

Finalisterna klara för tävlingen Årets Marknadschef 2019!

Efter ett intensivt och tufft juryarbete så står det nu klart vilka som kan vinna Marknadsföreningen Stockholms utmärkelser Årets Marknadschef, Årets Framtidslöfte, Årets Disruptör och Årets Varumärkesresa för 2019.
Utmärkelserna delas ut i samband med ett halvdagsevenemang den 5:e februari 2020 på Fotografiska. Läs mer om eventet här!

Finalister Årets Marknadschef 2019

Christian Cabau, Klarna
Johan Fernstedt, Unionen
Pino Roscigno, Stadium
Sarah Frelin Ekvall, Arken Zoo

Årets Marknadschef delas ut till en person som med ett framgångsrikt och innovativt ledarskap har medfört till ökat förtroende för företagets varumärke och utomordentliga affärsmässiga resultat.

Kriterier

  • Dokumenterat resultat mellan affärsresultat, person och funktion
  • Ledarskapsegenskaper
  • Personlig prestation; kopplat kreativitet till affärsmässighet och nytänkande
  • Har medfört ökat förtroende för företagets varumärke
  • Etiskt och moraliskt förhållande i kommunikationsdiscipliner

Finalister Årets Framtidslöfte 2019

Marika Baltscheffsky, MEDS apotek
Diana Mosa, Talking to me
Sandra Mobaraki, Byggsandra
David Khabbazi, The Social Few

Årets Framtidslöfte delas ut till en talang inom marknad och/eller kommunikation med förmåga att kombinera analys med kreativitet för att skapa aktiviteter som påverkar och ger effekt.

Kriterier

  • Gjort en oväntad och uppmärksammad prestation inom marknad och/eller kommunikation
  • Visat starkt driv och handlingskraft
  • Är en god förebild och vill göra skillnad

Finalister Årets Varumärkesresa 2019

Polismyndigheten
Blocket
Willys
Circle K

Årets Varumärkesresa går till det företag som genom nytänkande har åstadkommit en lyckad förflyttning av sitt varumärke under föregående år. Bolaget ska kunna redogöra för förflyttningen med stöd av mätningar/analyser gjorda av en tredje part. Vi premierar ett integrerat varumärkesarbete som tagit sig uttryck både i marknadsföring/marknadskommunikation men också i företagets agerande i övrigt som produktutveckling, kundbemötande etc.

Kriterier

  • Marknads-/kommunikationsinitiativ som bidragit till varumärkesförflyttningen (vilka och på vilket sätt)
  • Data/statistik/siffor som stödjer varumärkesförflyttningen
  • Kanaler och kommunikation som påverkat/bidragit till varumärkesförflyttningen
  • Syftet med varumärkesförflyttningen i relation till utfallet

Finalister Årets Disruptör 2019

Firstvet
Voi
The Social Few
Lifvs

Årets Disruptör går till det företag som genom en enkel och prisvärd produkt/tjänst rör om i en traditionell marknad och därmed utmanar etablerade aktörer. Vår Disruptör har kunden i fokus och använder senaste tekniken för att nå framgång.

Kriterier

  • Nytänkare inom sin bransch
  • Potential att göra en snabb tillväxtresa
  • Innovativ och disruptiv idé
  • Modig och erövrare
  • Riskbenägen för att nå utveckling och framgång
  • Hållbart och etiskt företagande

Det har varit ett rekordstort intresse i år och en riktig förmån att få ta del av alla gedigna underlag och prestationer” säger Marie Sommar, VD, Marknadsföreningen Stockholm och ordförande för juryn för Årets Varumärkesresa. ”Vi i föreningen är så laddade och stolta över att snart få dela ut våra fyra priser, guldsplasharna, till Sveriges vassaste marknadsförare och kommunikatörer.

Om eventet

Utmärkelserna delas ut av Marknadsföreningen Stockholm och vinnarna utses den 5:e februari på Fotografiska under eventet Årets Marknadschef 2019. Temat för årets event är ”Dare to Upskill”. Eftermiddagen bjuder på inspirerande keynotes, case & spaningar, bästa tips från finalister & vinnare, följt av branschmingel och bubbel.

Keynotes i år är Johan Eriksson, Head of Specialists på Google och Karin Zingmark, kommunikations-och ledarskapsexpert, nominerad till Årets Talare 2019.

Mer information och biljetter här!

Presskontakt:
Marie Sommar
VD Marknadsföreningen Stockholm
marie@mis.se
0701-463422

Tidigare vinnare av Årets Marknadschef

2018:
Emma Stjernlöf, Adidas (Årets Marknadschef), Siduri Poli, Changers Hub (Årets Framtidslöfte), Transfer Galaxy (Årets Disruptör), Klarna (Årets Varumärkesresa)
2017:
Patrik Nygren-Bonnier, IKEA (Årets Marknadschef), Malin Cronqvist, Help to Help (Årets Framtidslöfte), Karma (Årets Disruptör), Semcon (Årets Varumärkesresa)
2015:
Catarina Falkenhav, ABBA the Museum
 (Årets Marknadschef)
2014: Lina Söderqvist, Björn Borg
 (Årets Marknadschef)
2013: Claes Dahlén, Mr Green
 (Årets Marknadschef)
2012: Lars-Johan Strand, Stadium
 (Årets Marknadschef)
2011: Mariette Kristenson, Pressbyrån och Lena Strand, Folksam
 (Årets Marknadschef)
2010: Karl-Oskar Tjernström, Samsung Electronics (Årets Marknadschef)
2009: Elenore Wolgers, Folkoperan (Årets Marknadschef)
2008: Anders Forssten, Max (Årets Marknadschef)
2007: Jonas Tränk, Wasabröd (Årets Marknadschef)
2006: Anna Stinger, Tele2 (Årets Marknadschef)

Håkan Gustafsson

Det kan du lära dig av Oatly och andra challenger brands!

Marknadsföreningen Stockholm | Fördjupning och tips, Referat, Seminarier

Hur skapar man ett engagerande varumärke idag?

–Referat från ett glöggmingel/seminarium med och hos PHD Sweden

Vi ser nu gång på gång hur det kommer nya start-ups och utmanare som vänder upp och ner på tidigare arbetssätt och tankesätt i deras branscher. Exempelvis Oatly, Tony’s Chocolonely, Lemonade samt Brewdog. Här är våra spaningar från vårt glöggmingel & seminarium med PHD Sweden. Talare för dagen var Håkan Gustafsson, Strategy & Planning Director.

Du behöver inte vara en cool start-up för att vara eller bli en utmanare.
Det finns dock, enligt Håkan, några obligatoriska egenskaper och beteenden som är gemensamma och som gör dem lockande för sina kunder och andra användare.

  • Du behöver på riktigt vilja ändra något som är fel eller orättvist och ha den meningsfullheten i allt företaget gör – stort som smått. Exempelvis Tony’s Chocolonely som såg att det fanns slavliknande förhållanden i kakaoindustrin. Deras choklad är därför ”100% slavfri”. Det är inte rättvist i branschen och de tillverkar därför också chokladkakor som inte är fyrkantiga så om syskonen delar på den får någon alltid en större bit. Genom att göra det så skapar de en diskussion mellan föräldrar och barn om att livet inte är rättvist.
  • Du behöver tänka nytt kring hur man gör saker i din bransch! “Så har vi alltid gjort” tänker inte en utmanare.
  • Köpare fångas av dina tankesätt och handlingar och de positiva resultat som uppkommer från dem!
  • Attityd framför målgrupp: Du kan inte vara allt för alla. Utmanare är inte ängsliga!
    Se bara på Greta Thunberg – hon har blivit ett utmanande varumärke genom att konsekvent hålla sig till sina värderingar.
  • Kreativitet över relevans: Självklart behöver du vara relevant, men ännu viktigare för att vara en utmanare och sticka ut är att vara kreativa. Vem har exempelvis missat Oatlys kaxiga kampanjer?
  • Teknologin själv har inget egenvärde. Den är bara i bakgrunden och får varumärket att fungera. Den kan aldrig bli varumärket i sig.
  • De mäter hellre effekt framför effektivitet. Dvs hur väl du lyckats nå dina mål framför den ansträngning som krävts för att nå dem.

Det som är viktigt, poängterar Håkan, är att din identitet genomsyrar allt, din kultur, din marknadsföring osv. Och att du står för ditt varumärkes värderingar i alla lägen, även när det blåser. Alla gillar inte en utmanare men det behöver de inte heller göra.

Tips för dig som vill lära dig av utmanarna:

”Overthrow II – 10 strategies from the new wave of challengers” är en bok som utforskar dagens aktuella teman så som teknologi, data, kultur och kreativitet samt vilken roll dessa spelar för dagens varumärkesutmanare.

Stort tack Håkan Gustafsson och Giselle Almonacid för en riktigt spännande och matnyttig dragning med massor av praktiska tips och en fin inramning med glöggmingel för oss och alla medlemmar på plats!

__________
Text: Rebecca Cannerfelt
Foto: Per Almegård

CSR hållbarhet

Hållbara varumärken – vad krävs av företagen idag?

Marknadsföreningen Stockholm | Fördjupning och tips, Nätverksträffar, Referat

Hållbarhets-kommunikationens ”do’s and dont’s”

–SB Insight om vad företagen behöver göra idag

Medan vinterns första snö föll över Stockholmarna fick vi tillfälle att följa med nätverksgruppen CSR & hållbarhet på en frukost och lyssna på Erik Hedén. Erik är grundare och vd på SB Insight, som för 10 år sedan lanserade Sustainable Brand Index – Europas största studie om hållbarhet. Vi fick bland annat ta del av modeller för framgångsrikt varumärkesbyggande och exempel på bra och mindre bra hållbarhetskommunikation. 

SB Insight har tagit fram fyra olika personas som tänker och agerar väldigt olika kring hållbarhet. Detta driver förstås behovet av olika former av anpassad kommunikation till respektive målgrupp.

Vad gäller just företags insatser inom hållbarhet har mentaliteten gått från “hellre fria än fälla” till “hellre fälla än fria”, menar Erik. Det är viktigare än någonsin att vara tydlig och transparent i sin hållbarhetskommunikation. Att kommunicera att man ”arbetar hållbart” utan att redogöra för hur man gör det, är t ex bara att glömma idag. Vilka som fick agera exempel på det i Eriks presentation kan vi låta vara osagt.

IKEA i topp

Sustainable Brand Index visar hur pass hållbara olika varumärken uppfattas vara. IKEA ligger i topp i år, tätt följt av Änglamark och Lantmännen. Erik berättar att de mäts på två områden: Miljömässig hållbarhet samt social hållbarhet, vilket innebär att maxpoängen är 200%. IKEA ligger i år på 102%, så det står klart att samtliga företag har en bra bit kvar. Samtliga företag på listan ser du här (bild).

Erik poängterar också att det fortfarande finns mycket kvar för många att göra med mycket enkla medel och avrundar med ett par aktuella exempel på det.

Det är inte svårt att mäta engagemanget kring hållbarhet bland våra medlemmar – frågorna var många och det blev flera intressanta diskussioner efteråt. Tack till Erik och alla ni som var med oss denna morgon, och till nätverkets ledare Marita och Anna för en riktigt lyckad träff med CSR & hållbarhet. Nästa träff planeras (preliminärt) till februari. Hoppas vi ses då!

Kari Syrjä

Möt medlem: Kari Syrjä, Proof Analytics

Marknadsföreningen Stockholm | Möt medlem, Nätverksträffar

”Man kan göra stor skillnad bara genom att omfördela befintliga resurser”

–Möt vår medlem Kari Syrjä

Denna vecka möter vi en medlem som du, om du gått på några av våra aktiviteter i år, knappast har missat. Kari Syrjä är en av våra mer aktiva medlemmar och flitig besökare av våra evenemang, alltid laddad med nya frågor och insikter att dela med sig av. Han beskriver sig som en ”open networker” av naturen och det är sannerligen också så vi känner honom. Här berättar han lite mer om sitt arbete och om årets ”Wow Moment”.

Missa inte att vi har en nätverksträff tillsammans med Proof Analytics redan nu på onsdag 4 december med B2B-nätverket, på en lunch där vi får reda på hur du som marknadschef/marknadsförare inom B2B får bästa ROI på dina marknadsinsatser och kan ”försvara din marknadsbudget”. Alla medlemmar är förstås välkomna att anmäla sig!

Kari, hur lyder din hisspitch för Proof Analytics för de som inte känner till er?

–”Start with Why?” sa den famöse Simon Sinek. Många företag har problem att bevisa marknadsaktiviteternas affärsvärde och inverkan på försäljningen, speciellt om vi tänker på tidsfördröjda effekter. Proof Analytics hjälper dig att besvara de här viktiga frågorna:

  • Hur ökar vi försäljningen med hjälp av marknadsföring?
  • Vilka marknadsaktiviteter ska vi satsa mer respektive mindre på?
  • Vilket värde ger PR & Kommunikation på lång sikt?

Proof är världsledande inom automatiserad marknadsföringsmix-modellering. Med vår plattform kan du koppla marknadsaktiviteter till vinst och lönsamhet på minuter, utan att du behöver sätta igång ett gigantiskt IT-projekt med associerade risker.

Vad är din roll där och vad kan du berätta om ditt arbete?

–En del av mitt jobb är att lyfta upp de befintliga kundernas framgång och exponera deras varumärken globalt genom customer advocacy, med andra ord se till att nöjda och lyckade kunder pratar, hjälper och delar värdefulla insikter med varandra.

Andra delen är affärsutveckling mot nya marknader och segment i våra fokusländer globalt. Jag är ”open networker” av min natur, så skicka gärna LinkedIn-inbjudan och vi kan ta en fika! Missionen är att hjälpa CFO & CMO att samverka, så att marknadsförarna får behålla och eventuellt utöka sin budget. Vi vill vara marknadschefens bästa vän och hjälpa dem att bevisa sitt värde, öka värdet av marknadsföringen och se till att de sitter kvar på sina välförtjänade platser i ledningsgrupper hos bolag som vågar visa vägen!

Vilken utveckling följer du med störst intresse just nu?

–Att många marknadschefer faktiskt får lämna sin post p g a att det är så svårt att bevisa hur marknadsföring påverkar säljresultat. Det är många CMOer som sitter kortare än 2 år och det är ett tydligt problem att ledningsgruppen inte tycker att de får de siffror och rapporter som de behöver för att kunna investera i marknadsaktiviteter på ett bra sätt.

Har du haft någon riktig ”WOW moment” i år?

–Ja. Det absolut häftigaste på sistone var att en av Europas snabbaste växande bolag sedan länge, svenska klockmärket Daniel Wellington, ville bli ännu bättre i sin marknadsföring och anlitade oss för att fortsätta växa smartare. Ett ”Wow moment” är att se hur de insikter som man så snabbt kan få när man jobbar med regressionsanalys kan vända en nedåtgående tillväxttrend. Att man kan göra stor skillnad bara genom att omfördela befintliga resurser – helt enkelt sluta göra det som inte lönar sig och satsa mer på det som faktiskt ger resultat.

Handen på hjärtat – vem hejar du på när Sverige och Finland möts i hockey?

–Sorry, but not sorry, FINLAND så klart!!!

Varför är du medlem i Marknadsföreningen?

–Medlemskap i Marknadsföreningen är ett ypperligt sätt att hålla sig updaterad. Man får värde för pengarna. Föreningen erbjuder massvis med olika specifika nätverksträffar från frukost, lunch till after work – jag tror det är därför den är så populär, för att den passar väldigt många individer. Oberoende om man är intresserad av akademisk forskning, varumärkesutveckling eller growth hacks så kan man alltid hitta nåt av intresse. Enda nackdelen är väl att man inte alltid hinner med.

Linda Hammarstrand

”Vi vill se äkthet – var unika!”: Linda Hammarstrands bästa tips

Marknadsföreningen Stockholm | Fördjupning och tips, Referat, Seminarier, Video

”Gör vanliga saker ovanligt bra”

–En inspirerande frukost med Linda Hammarstrand

Mycket inspiration och många kloka ord på Marknadsföreningen Stockholms seminarium med Linda Hammarstrand om företagskultur och värderingar igår.

Linda delade med sig sina erfarenheter från Stena, Disney och Clarion. En stark företagskultur byggs inifrån.

–Börja dagen med att ge fem personer beröm!

Linda bjöd på många one-liners:

  • It’s not the magic that makes it work, it’s how we work that makes it magic (från Disney)
  • Gör vanliga saker ovanligt bra
  • Ingenting handlar om vad vi gör på jobbet, allt handlar om varför
  • Ordet självklart är bara klart för dig själv – var tydlig

–Vi vill se äkthet. Var unika. Använd orden ”genom att”.

Rädd för att datorerna kommer att ta dit jobb? Det finns tre saker datorer aldrig kommer att klara, menar Linda:

  1. Kreativitet
  2. Värderingar
  3. Samverkan

Tack Linda för inspiration och skratt, tack alla som deltog och tack Boulebar Liljeholmen för fin frukost och inramning!

___________
Text: Helen Crowe Blomgren
Foto: Per Almegård

Content Marketing

Maria Westman: Vad är bra content marketing?

Marknadsföreningen Stockholm | Gästblogg, Kurser, Nätverksledaren har ordet

”Bra content marketing får publiken att känna något, att bli berörd”

Maria Westman leder Marknadsföreningens nätverksgrupp Content Marketing och även vår kurs ”Engagera och skapa effekt med content marketing”. Nästa kurstillfälle är den 19 maj, då vi genomför kursen online. I det här blogginlägget reder hon ut frågan: Vad är egentligen bra content marketing?

Maria Westman

_________

Vad är bra content marketing? Den frågan får jag ofta. Ett enkelt svar är att se till att man är relevant med sitt innehåll. Ett annat svar är att se till att det ger rätt effekt. Följdfrågan blir då oftast:

”Har du några exempel på bra content marketing?”

Ja, en hel del. Här tänkte jag dela med mig av en summering från tävlingen Swedish Content Awards, och några av pristagarna samt trender som är synliga inom content marketing i år.

Content marketing har ofta målsättningen i att bygga varumärke och att skapa effekt. Vi vill ju helst att målgruppen gör något, som kan leda till en affärsintäkt och en stärkt kundrelation. Bra content marketing speglar tiden vi lever i, och just nu är det ett stort fokus på att lyfta fram det mänskliga och autentiska. Människan står i centrum – både vad gäller det som är lustfyllt, men också det mer tragiska. Vi ser också ett stort fokus på miljö och hållbarhetsfrågor.

Swedish Content Awards

Branschorganisationen Swedish Content Agencies har årligen en tävling där vi utser årets bästa content marketing. Juryn som bedömer bidragen utgår ifrån olika kriterier som i de flesta kategorierna är innovation, kreativ lösning och effekt.

Jag sitter som styrelseordförande i organisationen och strax innan sommaren ägde årets Swedish Content Awards rum, på Berns i Stockholm. Tävlingen är till för att premiera god kvalitet och innovativa lösningar inom content marketing.

Alltfler företag och organisationer satsar på content marketing, vilket var synligt på galan, där byråer och uppdragsgivare samlades runt borden och uppe på scenen. Samarbeten mellan företag och byråer är viktigt, där företagens expertis tillsammans med byråernas kreativa förmåga är viktiga ingredienser för att skapa bra content marketing.

Människan i centrum

Just nu inom content marketing står människans upplevelser och innersta drivkrafter i centrum. Det är ärligt, naturligt och trovärdigt. Och ibland ganska naket och utlämnande. Bra content marketing får publiken att känna något, att bli berörd.

Content marketing kan också ge goda effekter både internt och externt på företag och inom organisationer. Ett exempel på det är vinnaren i kategorin ”Teknik/telekom/IT”. Där uppdragsgivaren NetEnt, tillsammans med byrån OTW, har skapat ett koncept, ”The Challenge”, som sammanflätar ett företags inre drivkrafter och människors sammanhållning. Detta gestaltas i en följetong som tar med oss på en resa, där målet är att några anställda slutligen ska bestiga ett berg.

Spana in The Challenge här!

Igenkänning och överraskningar

Mötet med människor är och har alltid varit ett starkt verktyg inom content marketing. Vi vill känna igen oss och kunna förstå den vi möter. Det som utvecklas nu är en ombearbetning av traditionella intervjuer, som blir till personliga möten i nya format. Ett exempel på nya möten, är när ett köpcentrum i Frölunda visas upp som mysigt och inbjudande. Detta får vi ta del av i ”Alonnika Flyttar in” av Dear Friends, som vann första pris i kategorin ”Detaljhandel/snabbrörliga konsumentvaror”.

Kolla in Alonnika här!

Men det är inte bara lättsamma och vardagliga ämnen som gör sig bra inom content marketing. Jobbar man inom offentlig sektor, så ska nödvändig samhällsinformation kommuniceras ut. På Swedish Content Awards så var vinnaren i kategorin ”Offentlig sektor” Norrköpings Kommun, som tillsammans med Byn Kommunikationsbyrå har skapat content marketing av hur man kan leva 72 timmar utan vatten och el. Ett spännande upplägg där två personer fick bo i en stuga utan vatten och el. Detta filmades autentiskt och sedan adderades flera andra genomtänkta kommunikationsaktiviteter.

Kolla in 72-timmarskampen här!

Liv och död

Nu är också tiden inne för att prata om sådant som inte tidigare har varit så bekvämt, som till exempel sorg, utanförskap, stress och diskriminering. Människors upplevelser innehåller ju även baksidorna av livet. Vi behöver alla läsa om, diskutera och interagera kring våra livsöden.

Att kunna stödja på ett bra sätt när människors liv tar slut är viktigt. Svenska Kyrkan vann första pris i kategorin ”Ideellt” tillsammans med byrån Volontaire, ”Första hjälpen vid sorg”.

Se filmen här!

Säkra vår jords framtid

Inom närmsta tiden kommer vi att få se mer content marketing kring hållbarhetsfrågor. När städer och infrastruktur utvecklas och miljöpåverkan är stor, så gäller det att integrera människan i hela vår värld och i vår miljö. Att vi inser att vi kan påverka för att säkra vår jords framtid.

Samspel mellan människor, djur och natur är viktigt. Och Ramboll Sverige fick första pris i klassen “Tjänsteföretag” med sitt arbete Ramboll ”Engineering for life”. Här de vill visa hur de får teknologi och lösningar att förbättra samhället och våra liv. Via sitt Instagram konto visar deras experter på enkla lösningar för att ta hand om djur och natur.

Följ Engineering for life här!

Lätt? Svårt?

Ett påstående, eller en ursäkt, som ofta kommer när man pratar om olika exempel inom content marketing är att ”andra företag har lättare att göra content än vad vi har”. Men jag anser att alla kan göra riktig bra content, oavsett vilken typ av verksamhet, tjänst eller erbjudande man har.

Ett lite svårare exempel är boendeekonomi. Är det verkligen roligt? Hur kan man skapa delaktighet och igenkänning i ett sådant ämne? SBAB har tillsammans med byrån Emakina DBG gjort en retrotillbakablick och försökt göra boendeekonomi mer roligt. Här är människorna i centrum med en stor portion humor.

Här hittar du ”Boendeekonomi är jättekul!?”

I en av filmerna från SBAB sitter huvudrollsinnehavaren trotsigt uppe i ett träd och läxar upp sin mamma och sina kompisar. Ett avslutande citat i den filmen, som också får avsluta den här summeringen:

”I framtiden kommer det inte vara någon skillnad på vanligt redaktionellt innehåll och innehåll som har en kommersiell avsändare. Allt kommer att kallas content!”

Fler bra exempel

Du kan kolla in en casebank med beskrivning av vinnare här: https://swedishcontent.se/cases/

Maria Westman,
Styrelseordförande, Swedish Content Agencies,
Senior Communication Advisor, C by West

____________

Maria Westman leder även vår kurs ”Engagera och skapa effekt med content marketing”nästa tillfälle är den 19 maj (onlinekurs).

Customer Experience

Camilla Cramner: 3 steg till lojalare kunder

Marknadsföreningen Stockholm | Fördjupning och tips, Kurser

3 steg till lojalare kunder

–Camilla Cramners bästa tips inför hennes kurs i CX och CRM den 5 december

Camilla Cramner är grundare av LoyaltyFactory och utbildar och konsultar inom området CX, CRM och lojalitet. Hon är även en av ledarna för vår nätverksgrupp CxL. Inför den kurs i CX och CRM hon håller för Marknadsföreningen den 5 december delar hon här med sig av sina bästa tips för att öka kundlojaliteten.

Digitaliseringen har förstås många fördelar, men det är viktigt att se till så att den personliga servicen inte hamnar i kläm. ”Man får inte bara prata om digitalisering utan att förstå hur det påverkar kundrelationen”, säger Camilla.

Företag måste också lära sig att känna igen en lojal kund i det digitala sammanhanget. ”Få företag har definierat vad man menar med lojalitet, även ner på individuell kundnivå”.

För att ”Lyckas med Customer Experience i en digital värld” – boka in dig, ensam eller med hela teamet, till vår kurs med samma namn. Den 5 december är det kursdags, här på kontoret alldeles intill T-Centralen.

Camillas 3 bästa tips:

  1. Alla måste med: Utse specifika roller inom företaget som driver arbetet och få med ledningen från start. Alla medarbetare måste involveras och förstå resan; arbetet är en kulturresa.
  2. Analysera läget: Gör djupanalyser och ta fram en handlingsplan. Förstå hur företaget ligger till när det gäller produktkvalitet, service, tillgänglighet, prisvärde och varumärke. Gå från produkt- till kundfokus! De mjuka relationsdrivande aspekterna blir allt viktigare.
  3. Mät och jämför: Hitta mätpunkter och sätt mål som är bonusgrundande. Gör om mjuka värden till hårda för att få rätt mätpunkter. Benchmarka med andra företag även utanför din bransch.

___________
Mer info & anmälan, ”Lyckas med Customer Experience i en digital värld”, 5 dec >>

Jonas Dahlquist

Jonas Dahlquist ny Ordförande

Marknadsföreningen Stockholm | Blogginlägg, Föreningen

3 frågor till vår nye Ordförande

–Jonas Dahlquist tar över efter Maria Croon

Den 29 oktober höll Marknadsföreningen Stockholm valmöte 2019. Efter tre år som Ordförande har Maria Croon, Svensk Travsport, nu lämnat positionen, men sitter dock kvar som ledamot i styrelsen. Ny Ordförande är Jonas Dahlquist, Brindfors, som vi känner sedan tidigare, som långväga ledamot i styrelsen. En annan förändring är att Mikael Lenneryd, Apoteket, lämnar styrelsen.

”Efter tre väldigt roliga år, då vi både utvecklat och moderniserat Marknadsföreningen på många sätt, lämnar jag nu med varm hand över ordförandeklubban till Jonas. Jag ser samtidigt fram emot att fortsätta i styrelsen då vi har ännu mer i planerna framåt”, säger Maria Croon.

Tack till Mikael Lenneryd för värdefulla bidrag genom många år i styrelsen, och tack Maria för tre år och ett jättefint samarbete – vi är mycket glada att få ha dig kvar i styrelsen!

_________
Jonas Dahlquist, du är nu Ordförande för en förening som verkat i över 100 år. Hur är känslan?

–Det är med stor lust jag tar över ordförandeskapet. Jag har ju varit en del av styrelsen under sex år, så jag känner både styrelsen och organisationen väl. Väldigt kul att få vara en del av en samling otroligt kompetenta människor med en bra blandning av erfarenhet och kunskap. Styrelsen arbetar väldigt nära den dagliga verksamheten, där vår gemensamma uppgift är att se till att hålla oss ledande i vår industri.

Att kunna se tillbaka på 100 år är en nästan hisnande känsla, men det är trots allt de kommande 100 som är i fokus.

Att få vara en del av kommunikationsindustrin nu, när precis allt utmanas, är enormt energigivande.

Det krävs både bredare och djupare kunskap hos alla som jobbar med kommunikation, och det gör vårt uppdrag ännu viktigare: Att ge våra medlemmar det stöd som behövs i form av inspiration, kunskap och nätverkande.

Har du någon särskild fråga du fokuserar lite extra på?

–Vi har ju kunnat se att många företag byggt inhouse-byråer de senaste åren, och det är en trend som håller i sig. Risken är att man tappar lite av utifrånperspektivet när man arbetar inhouse. Det blir lätt samma typ av frågeställningar, samt att man begränsas till de resurser som finns tillgängliga i organisationen. Här ser jag att vi har en viktig roll att fylla. Att ge alla medarbetare möjlighet till löpande kunskapsutveckling samt att inspireras och samtala med andra medlemmar, om olika utmaningar och möjligheter. Att kunna ”korsbefrukta” problemlösning. Jag är så klart medveten om att tiden är en utmaning, men tar man sig inte tiden att hålla kunskaperna på rätt nivå, blir man snart omsprungen.

Vem är Jonas Dahlquist?

–En entreprenörssjäl som drivs av att allt är möjligt. Jag har varit verksam i kommunikationsbranschen i 25 år. Drivit och startat reklambyråer, varit marknadschef och varit VD för en stor mediebyråkoncern. De senaste 10 åren har jag ägnat mig mest åt företagsledning och utveckling, men hjärtat brinner fortsatt för bra, engagerande kommunikation. Är mycket glad att jag fått möjligheten att pröva alla sidor av bordet inom vår industri.

Driver idag Brindfors, som vi till stora delar har gjort om till ett investmentbolag, där vi är partner i ett antal företag och driver bolagens marknadsföring (bl.a.). Under alla mina år i reklambranschen har jag på nära håll sett vilken otrolig kraft kreativitet har, och vad rätt kommunikation kan göra för att öka attraktionskraften hos företag och organisationer. Så det är kul att ha utvecklat en ny affärsmodell där vi jobbar MED bolagen, och där vi får vara en del av både motgångar och framgångar.

Jag tycker personligen att branschen har utvecklats åt lite fel håll för både kunderna och byråerna, där nästan 30% av byråns tid går åt till pitchande. Vilken annan industri skulle ha råd att ge bort 30% av sin tid? Inte konstigt att både lönsamheten och prissättning blir skev.

Privat lever jag med min fru Frida och våra två stora barn som börjar göra sig redo att flyga ur boet. Är en passionerad skidåkare, så nu längtar jag efter den kommande skidsäsongen.

Ser fram emot att ses på ett event inom kort!

_________
Hela vår organisation hittar du här >>

Swing by Golfbaren

Möt medlem: Hans Olofsson, Golfbaren

Marknadsföreningen Stockholm | Övrigt

”Jag tror på en mer avskalad version”

–Möt Hans Olofsson, vd & grundare av Swing by Golfbaren

Swing by Golfbaren
Foto: Paul Lindqvist

Den 10 december har vi en forskarfrukost med Erik Modig hos Swing by Golfbaren. Vi passade på att ställa några frågor till deras vd och Grundare Hans Olofsson. I denna medlem hittar vi inte bara en innehavare av dubbla VM-guld i bangolf, utan även en koppling till Erik, vars storebror Niklas var årskursare med Hans på Handelshögskolan. Vi lär oss också att Swing by Golfbaren är deras premiumkonceptet inomhus, som en del av en helhet med övriga Golfbaren-enheter utomhus, vilka är mer ”summer casual”.

Vad är ”The minigolf experience”?

–Det handlar dels om minigolf med stort fokus på spelkvalitet. Vad vi framförallt avser med uttrycket är att vi erbjuder en helhet: Minigolf, mat & dryck som paketeras och erbjuds snyggt i form av genomtänkta och designade anläggningar med proffsig spelutrustning där vi väver in unik storytelling och lägger mycket fokus på bra service, just för att skapa en riktigt bra upplevelse helt enkelt.

Sedan är min bakgrund med dubbla VM-guld i bangolf ett viktigt rättesnöre för oss där banorna alltid håller högsta klass även om nöje ligger mer i fokus än tävling för oss.

När jag besöker er webb står det snabbt klart att minigolf hos er står i ganska stark kontrast till mina egna fördomar om minigolf som en upplevelse med glassfläckade utomhusbanor för alla åldrar. Ni har inte haft problem med att era förstagångsbesäkare blir besvikna på att ni inte säljer Piggelin?

–Nja, snarare tvärtom, gästerna uppskattar att vi erbjuder långt mycket mer och de uppskattar särskilt att vi tagit minigolfen till nästa nivå med en genomtänkt helhet och riktigt bra service. Det finns många häftiga och spektakulära minigolfbanor och jag har själv designat några av dem men jag tror på en mer avskalad version och att upplevelsen skapas med andra medel.

Vi vänder oss självklart även mot familjer men då vi jobbar med helheten kring mat, dryck & minigolf har vi nått en mer vuxen och nöjesinriktad målgrupp.

Swing är idag ett självklar AW-val för många stammisar där god mat & cocktails innan/efter mingofen har blivit ett självklart helginslag.

Sedan har vi självklart Piggelin på våra utomhusställen, det är ju ändå sommar. 😉

Hur har ni arbetat med er marknadsföring och vad har fungerat bäst för er?

–Vi kämpar som alla andra med att vässa vår digitala närvaro och där tror vi att vi är hyfsat med i matchen även om det är en ständig kamp att förstå och hänga med i Facebook-algoritmer och annat. Vi har medvetet satsat mycket resurser på företagssidan från start, dels för att det är en stor målgrupp för vårt koncept.

MinigolfTanken har varit att genom att övertyga en person på ett företag med 20 personer att komma till oss, då får vi 20 gäster som i sin tur har 20 egna familjer/vänkretsar och det blir bra potentiell spridning i stället för att varje ”träff” i marknadsföringen bara leder till kanske 2-4 privata besökare.

Sedan är ju grunden att vi lägger mycket energi på att verkligen leverera en bra upplevelse på plats som leder till återbesök. Jag tror även att vi lyckats anamma Richard Bransons grunddevis riktigt bra och fått den att fungera väl i praktiken, dvs ”take great care of your staff, and they will take great care of your customers”. Kotlers gamla ”location, location, location” ser vi också tydliga tecken på att det gäller alltjämnt.

Vad kan du berätta om din roll på Golfbaren nu?

-Visionär & Strateg kanske. Jag är inte jättemycket i löpande drift nu längre även om jag då och då går in och hjälper till och tar om hand om större grupper m.m. Men jag lägger mycket tid på att utveckla det vi gör, främst kring marknad & försäljning och att titta på framtida Golfbarer.

Vad har ni på gång just nu?

–Hemligt 😉 Nädå, vi har landat ganska bra nu med 3 ställen utomhus och 1 inomhus och har en stabil personalstyrka på 15 heltidsanställda som vi vårdar ömt. Men vi tycker om det vi gör, vilket även gästerna gör så vi tittar även på fler ställen. Men viktigt också att ständigt försöka utveckla det vi har.

Vår nyaste enhet på Jungfrusund Ekerö är fortfarande lite i uppstartsfas. Banan är byggd direkt på bryggan vid Mälaren och har en egen sandstrand – på så sätt kanske vår coolaste bana hittills. Där kommer vi ta krafttag till 2020 och vi har fått förtroendet att arrangera SAGM, Swedish Adventure Golf Masters tillsammans med Svenska Bangolfförbundet (dvs SM i minigolf).

Vad kan deltagarna vid vår forskarfrukost 10 december se fram emot, utöver Eriks bästa tips kring färdigheter som leder till befordran förstås?

–Mina bästa speltips i minigolf då kanske…
Jag hoppas vår härliga miljö på Swing kommer att uppskattas. Det är ingen klassisk föreläsningslokal, men ack så charmig och vi har allt som behövs för allehanda event & konferens såväl till fest som vardag och dag som kväll. Så även här hoppas vi på en kul grupp som leder till många återbesök.

___________
MEDLEMSERBJUDANDE

I samband med vårt besök på Swing by Golfbaren har de följande erbjudande till alla medlemmar i Marknadsföreningen Stockholm:

100:- rabatt ELLER välkomstchampagne inkluderat på Golfbarens julbordsmiddagar!

För er som inte kan komma under julperioden (eller vill slippa julmaten) så gäller 10% på deras vanliga paket. Bokningskod: MIS2019

https://swingbygolfbaren.se/julbord/