Blogg

Årets Marknadschef 2023

Här är vinnarna i Årets Marknadschef 2023!

Marknadsföreningen Stockholm | Årets Marknadschef, Pressmeddelande

I bild fr vänster: Johan Fernstedt (Unionen), Sarah Frelin Ekvall (Arken Zoo), Alexandra von Melen (Lycke PR) ombud för Zu-Yon Han (Suicide Zero), Lisa Malmros (Charly).

Pressmeddelande
2023-05-11
Marknadsföreningen Stockholm

Årets vinnare korade!

Nu är det klart vilka som kammat hem titlarna Årets Marknadschef, Årets Framtidslöfte, Årets Varumärkesresa och Årets Disruptör 2023! Utmärkelserna tillkännagavs under eftermiddagsgalan på Rigoletto den 11 maj.

Årets vinnare är:

Johan Fernstedt – Årets Marknadschef 2023
Zu-Yon Han – Årets Framtidslöfte 2023
Charly – Årets Disruptör 2023
Arken Zoo – Årets Varumärkesresa 2023

Marknadsföreningen Stockholm delar ut ”Årets Marknadschef” för sextonde året och de andra kategorierna för sjätte året.

”Det blev en magisk stämning när vi samlade hundratals marknadsförare på Rigoletto för att kora vinnarna, inspireras kring temat ’Marketing Revival – Time to Shine’ och mingla”, säger Marie Sommar, vd på Marknadsföreningen Stockholm. ”I år fick vi alla en rejäl energiboost av den digitala profeten, David Shing aka Shingy – som på plats gav oss en bejublad och knivskarp dragning kring marknadsförarens möjligheter 2023, inte minst kopplat till den tekniska utvecklingen”, fortsätter hon.

Juryns motivering Årets Marknadschef 2023

Vinnare: Johan Fernstedt, Unionen

Ett framåtlutat modigt och integrerat ledarskap som bygger broar och inspirerar organisationen till att ifrågasätta det etablerade för att få fram det nya, det framtidsinriktade. Att plocka fram det genuina och äkta i varumärket och på så sätt bli sann mot organisationen och relevant mot sin målgrupp är något de flesta av oss marknadsförare strävar efter. Det varumärke som Årets Marknadschef 2023 ansvarar för har gjort den resan med bravur och med en imponerande effekt.

Silos har rivits och marknadskommunikationen har förenat – från Superhjältar till Vad gör jag nu?

Juryns motivering Årets Framtidslöfte 2023

Vinnare: Zu-Yon Han, Suicide Zero

Priset går till en marknadsförare som hittar storheten i det vardagsnära och som genom nya idéer, koncept, och samarbeten har ökat både räckvidd och konvertering. Hon är inte rädd för att testa nya lösningar som hjälper hela organisationen framåt. Hon har lyssnat till sitt hjärta för att fortsätta våga utvecklas, börja om och bygga från grunden. Med sin kunskap inom kommunikation, sociala medier och inte minst genom att se till lösningar långt utanför sitt eget ansvarsområde, har denna marknadsförare genom sitt arbete riktat strålkastarljuset mot en livsviktig fråga. Med ett tilltalande språk, enkla men viktiga övningar och hög igenkänningsfaktor hos många i målgruppen, har denna marknadsförare lyckats skapa innehåll som går igenom bruset och som berör både det lilla och stora i livet.

För att fler unga ska välja livet!

Juryns motivering Årets Disruptör 2023

Vinnare: Charly

Med ett hållbart och jämställt sikte mot framtiden har denna startup redan vänt upp och ned på sin bransch. De har på ett nytänkande sätt tagit sig an en av samhällets stora utmaningar och deras innovativa lösning skänker både hopp och möjliggör förändring i grunden. Affärsidén vänder på korten och Årets Disruptör spelar dem på ett smart sätt mot ökad ekonomisk jämlikhet.

Juryns motivering Årets Varumärkesresa 2023

Vinnare: Arken Zoo

När konkurrensen hårdnar och konjunkturen svajar krävs det mod att satsa långsiktigt. Inte minst i en bransch som präglas av röda prislappar och snabba klipp. Det modet har årets vinnare! Genom att bli kundens kunniga kompis har man lyckats både i den digitala världen och i det fysiska rummet. Tack vare ett gediget varumärkesbyggande arbete har årets vinnare lyckats ta till vara på möjligheterna på en het marknad och vuxit på ett imponerande sätt.

Mer information om utmärkelserna och tävlingens olika juryer:
mis.se/arets-marknadschef/

Presskontakt:
Marie Sommar
vd Marknadsföreningen Stockholm
marie@mis.se
0701-463422

KiMM

Möt Marie Thorslund från vår partner KiMM: Dags att ”ta tillbaka scenen och visa upp all den expertis och kreativitet som krävs”

Marknadsföreningen Stockholm | Årets Marknadschef, Blogginlägg, KiMM

”Marknadsföringen är mer avgörande för framgången än någonsin tidigare”

– Vi möter Marie Thorslund från vår partner KiMM!

KIMM är inte bara vår partner för rådgivning inom rekrytering och karriär för våra medlemmar, utan även en av våra partners för Årets Marknadschef 2023. I den här artikeln får vi möta KIMMs affärsområdeschef Marie Thorslund och höra hennes tankar om årets tema ”Marketing Revival – Time to Shine”. Marie, som även är med i juryn i år, reflekterar också över årets bidrag till kategorin Årets Marknadschef och berättar lite om den spännande nya tjänst de lanserat; Vilka är de hetaste frågorna just nu för de inhouse- och marknadschefer de hjälper med rådgivning?

Marie Thorslund
Marie Thorslund, Affärsområdeschef, KIMM

Ni lanserade nyligen en tjänst inom rådgivning/coaching/organisation för inhouse- och marknadschefer. Vad har den fått för mottagande och vilka är de vanligaste utmaningar man hör av sig till er och vill ha hjälp med?

– Vi har fått många fina reaktioner och mycket uppskattning för vår nya tjänst KiMM Inhouse. I tuffare tider som dessa kan det vara värt att ha extra support och ett neutralt bollplank att luta sig mot. Utmaningarna och frågorna har varierat, t ex hur man bygger ett hållbart team med rätt kompetenser, och vad kostnaden blir vid extern hjälp jämfört med att bygga ett internt marknadsteam.

Vi har också diskuterat fördelarna med att ha marknadsföringsfunktionen inhouse eller outhouse, och hur man kan maximera marknadsföringsinsatserna. Vi har även pratat om för- och nackdelar med att centralisera eller decentralisera marknadsföringsfunktionen. Förutom dessa frågor har vi också diskuterat olika utmaningar och frågor inom ledarskap.

Det är tuffare tider nu och årets tema uppmuntrar verkligen marknadsförare att ta tillbaka scenen och visa upp all den expertis och kreativitet som krävs för att lyckas i dagens digitala värld

Som partner till Årets Marknadschef 2023, vilka är dina egna reflektioner över årets tema?

– Vem kan inte bli inspirerad av årets tema ”Marketing Revival – Time to Shine”? Branschen har genomgått en omfattande förändring de senaste åren, med nya teknologier och plattformar som har förändrat hur företag interagerar med sina kunder. Det är tuffare tider nu och årets tema uppmuntrar verkligen marknadsförare att ta tillbaka scenen och visa upp all den expertis och kreativitet som krävs för att lyckas i dagens digitala värld. Marknadsföringen är mer avgörande för framgången än någonsin tidigare. Att få vara partner till ett så prestigefyllt event&initiativ är verkligen en ära för mig personligen.

Jag ser fram emot att se finalisternas arbete och att få möjlighet att lyfta fram marknadsförare som verkligen gör skillnad!

Viljan att plocka fram det genuina och äkta i sitt varumärke och genom det bli sann mot organisationen och relevant mot sin målgrupp är något som jag tycker är återkommande i många av årets bidrag.

Du är också med i juryn för kategorin Årets Marknadschef, där vi i år har slagit rekord i antal nomineringar. Vad kan du berätta om juryarbetet och årets bidrag?

– Det är en stor ära att få vara en del av juryarbetet, och jag är så imponerad över alla nomineringar och vilken verklig skillnad marknadsföringen och kommunikationen gjort, men också hur många av de nominerade som har kämpat för att hålla organisationen samman i ovissa och osäkra tider.

Det är tydligt att det krävs mycket mod och engagemang för att navigera genom tuffa omständigheter och att dessa ledare verkligen har visat vad de går för. Det är imponerande att se hur deras ansträngningar har bidragit till att inte bara bygga starkare varumärken utan även starkare och mer motståndskraftiga organisationer. Viljan att plocka fram det genuina och äkta i sitt varumärke och genom det bli sann mot organisationen och relevant mot sin målgrupp är något som jag tycker är återkommande i många av årets bidrag.

Vad ser du mest fram emot den 11 maj?

– Jag ser framför allt fram emot att möta alla dessa fantastiska människor som har blivit nominerade! Att få ny inspiration, fylla på med ny kunskap och att träffa kollegor från branschen! Kort och gott, jag är så pepp inför den 11 maj!

____________
BILJETTER & ALL INFO OM ÅRETS MARKNADSCHEF 2023 >>

Ta del av våra utskick! Här kan du anmäla dig för våra utskick med info, inspiration och ett och annat erbjudande inom ramen för vår verksamhet. Prenumerera här

David Shing

David Shing, Shingy, är vår keynote på Årets Marknadschef 2023, den 11 maj på Rigoletto

Marknadsföreningen Stockholm | Årets Marknadschef, Blogginlägg

David Shing aka Shingy - Keynote på Årets Marknadschef 11 Maj 2023

Artist, globe trotting speaker and market seeker, he is a storyteller who identifies emerging trends, and inspires clients to think differently.

– Forbes

I förra veckan kunde vi äntligen avslöja finalisterna i Årets Marknadschef, Framtidslöfte, Varumärkesresa och Disruptör 2023. Juryn har haft ett tufft jobb att gå igenom alla fina och rekordmånga nomineringar. Wow, vilken kraft det finns i marknads-Sverige.

Den 11 maj blir en speciell eftermiddag på flera sätt; där vi vill dra nytta av den stora fördelen att ses IRL för ett bubblande nätverkande och att inspireras tillsammans.

Vi är också superglad över att kunna berätta att vi får ett helt enormt spännande besök på scenen på Rigoletto, då den digitala profeten David Shing, alias ”Shingy”, kommer till oss för att i en exklusiv keynote sprida boost, energi och perspektiv i eran av Marketing Revival. Det här kommer bli magiskt!

Info, biljetter, allt om ÅRETS MARKNADSCHEF 2023 här >>

”What the heck do you do?”

Har du koll på vår superstjärna & keynote? Kika på hans video på shingy.com >>

Alla snackar

David Shing (known as “Shingy”) is an Australian futurist, speaker, creative director, strategic digital consultant, and entrepreneur. Known for his performative persona and his bold and polarizing moniker, the digital prophet, Shingy is a multidimensional creative who specializes in advising clients about inventive and effective approaches to optimizing brand value within the digital landscape. He is passionate about educating big brands about the unique opportunities afforded by emerging digital, social and mobile technologies.

Shing has spent most of his adult life in the digital world working for both large and small creative companies globally, while also co-authoring several technology related patents. He previously served as Verizon Media’s digital prophet and prior to that, AOL’s European head of media and marketing responsible for 11 countries.

David Shing

Keynote 11 maj: ”The Connected Human”

This period in time has shown that more people are becoming connected to themselves and to the world. We are no longer just thumbing through life but yearning for deeper more authentic connections. However, can we embrace a more humanized experience where intention is the new currency measured beyond time and engagement particularly now as we are in a world where over 6 billion smartphones occupy our visual attention? But we are quickly evolving to include other senses that aren’t limited to AR, VR, MR, or RR. So how are we going to adapt and reinvent in a world of these new interfaces? A place where sight is now joined with sound and motion? Welcome to hearable, feelable and wearable technology—powered by data, intelligence, sensors and more. How does this impact consumer behavior and ensure this helps the human evolution and how is it that possible with the rate of change in technology?

Get enlightened by a meaningful and insightful look at the digital forecast, how they are affecting behavior and what’s next on the digital journey roadmap.

_______________
”WHAT THE HECK DO YOU DO?”: Kolla in hans video på shingy.com >>

Ta del av våra utskick! Här kan du anmäla dig för våra utskick med info, inspiration och ett och annat erbjudande inom ramen för vår verksamhet. Prenumerera här

Anssi Rantanen

Spaningar och bilder från vår frukost med Growth-experten Anssi Rantanen

Marknadsföreningen Stockholm | Fördjupning och tips, Referat

”The greatest enemy of learning is knowing”

-John Maxwell

Vi har haft en riktigt inspirerande morgon tillsammans med Anssi Rantanen, som gästade oss för en fullmatad dragning över en frukost i Swing by Golfbarens härliga lokaler. Att få börja dagen med ett exklusivt möte med en sann expert och inspiratör som Anssi med ett gäng morgonpigga medlemmar gav verkligen en riktig boost i morgonsolen!

Growth Mindset, nyfikenhet och lärande är nyckeln till framgång inom företagande och marknadsföring, särskilt i dagens snabbt föränderliga arbetsmiljö. Men hur prioriterar vi lärande och innovation i våra hektiska scheman?

En metod är skapa en proaktiv kalender med avsatt tid för lärande och förbättring, menar Anssi. Han presenterade också flera bra verktyg och strategier för lärande och utveckling, bland annat övningen ”Stop, Start, Continue” för att öka den psykologiska tryggheten i teamet och lyfta allas tankar och förslag på utveckling. Det kan vara så enkelt som att teamet samlas en gång i månaden eller kvartalet där alla får nämna en sak som de vill sluta, börja och fortsätta med.

Vi fick även med oss konkreta tips på hur vi kan använda AI som en möjlighet för effektivisering, bland annat för att skapa skarp copy. Några nämnda tjänster: Usability Hub, Jasper, Growthbar, Anyword, Smartwriter och såklart Chat GPT (som faktiskt hjälpt oss att skriva detta inlägg).

Några key take aways från morgonen:

  • Growth mindset är avgörande för utveckling och anpassning till omvärlden.
  • För att prioritera lärande och innovation, anpassa din kalender för att bli proaktiv istället för reaktiv.
  • Planera in tid för lärande och utvärdering.
  • Använd övningar som ”Stop, Start, Continue” för att identifiera vilka aktiviteter ni kan testa att sluta göra, börja med och vad som funkar och kan fortsätta.
  • Se datadriven marknadsföring och AI-verktyg som hjälpmedel i ditt arbete.
  • Psykologisk trygghet i teamet är avgörande för att våga tänka nytt, ifrågasätta och utmana.

Ett stort tack till Anssi för en grymt inspirerande dragning och tack till Hans Olofsson och teamet på Swing by golfaren för fint värdskap!

_________
Text: Elina Andersson (& ChatGPT)
Foto: Per Almegård

Finalister 2023

Här är finalisterna för tävlingen Årets Marknadschef 2023

Marknadsföreningen Stockholm | Övrigt

Pressmeddelande
Marknadsföreningen Stockholm
2023-04-17

Finalisterna klara för tävlingen Årets Marknadschef 2023

Efter ett intensivt juryarbete står det nu klart vilka som kan vinna Marknadsföreningen Stockholms utmärkelser Årets Marknadschef, Årets Framtidslöfte, Årets Disruptör och Årets Varumärkesresa 2023. Utmärkelserna delas ut den 11 maj i samband med eventet Årets Marknadschef på Rigoletto.

FINALISTER ÅRETS MARKNADSCHEF 2023

Hugo Mann, Stockholms Handelskammare
Johan Fernstedt, Unionen
Liza Manestam, Capio
Sofie Saberski, Naturkompaniet

FINALISTER ÅRETS FRAMTIDSLÖFTE 2023

Clara Uddman, Save Our Souls
Malin Arnesson, Kayakomat AB
Olivia Gelin, El Taco Truck
Zu-Yon Han, Suicide Zero

FINALISTER ÅRETS VARUMÄRKESRESA 2023

Arken Zoo
Beijer Byggmaterial
Polestar
Tre

FINALISTER ÅRETS DISRUPTÖR 2023

Charly
Cube Greens
Freja eID
Parently

I år har vi fått ett rekordstort antal nomineringar och våra fyra jurys har haft ett både roligt och tufft jobb. Nu laddar vi för 11 maj och riktar ljuset på dessa stjärnor och korar vinnarna. Det blir en fartfylld eftermiddag som förutom prisutdelningarna bjuder på nätverkande och massor av inspiration. Vår internationella keynote, den digitala profeten David Shing, ”Shingy” kommer dessutom ge sin personliga take på temat: Marketing Revival – Time to Shine, säger Marie Sommar, vd Marknadsföreningen Stockholm.

Ordförande i föreningen och juryordförande i kategorin Årets Marknadschef, Pino Roscigno, Kommersiell chef på Stadium jämför juryarbetet med sportvärlden.

Att hitta Årets Marknadschef är inte lika enkelt som att utse vinnaren av ett löparlopp, alla berättelser är unika med olika förutsättningar. Eftersom det är ett personligt pris så är tricket att bedöma marknadschefens roll och betydelse för företagets framgång. Juryn har diskuterat och argumenterat för att till slut enas om fyra starka finalister varav en kommer koras som vinnare den 11 maj. Vi längtar efter att få göra det offentligt, säger Pino Roscigno.

Om eventet

Utmärkelserna delas ut av Marknadsföreningen Stockholm och vinnarna utses den 11 maj under ett eftermiddagsevent på premiärbiografen Rigoletto. Vi ser fram emot att ännu en gång rulla ut rosa mattan för en energifylld eftermiddag med inspiration, panelsamtal, hyllningar och bubblande bransch-AW.

Årets tema är Marketing Revival – Time to Shine! Det är tuffa tider, men det är dags att vända myntet. Att rikta blicken stadigt framåt och göra det allra bästa för att maxa vår marknadsföring idag & imorgon. Med oss på Rigoletto har vi en internationell keynote och digital profet, David Shing, ”Shingy”.

Mer information om tävlingen (kriterier, jury mm) och biljetter finns här: https://mis.se/arets-marknadschef/

Presskontakt:
Marie Sommar
VD Marknadsföreningen Stockholm
marie@mis.se
0701-463422

Tidigare vinnare av Årets Marknadschef

2022: Nils Rylén, Polestar, (Årets Marknadschef), Liza Eriksson, Redlocker (Årets Framtidslöfte), Skipperi (Årets Disruptör), Jula (Årets Varumärkesresa)
2020: Christian Cabau, Klarna (Årets Marknadschef), Roza Azimi, Allbry (Årets Framtidslöfte), Matsmart (Årets Disruptör), PostNord (Årets Varumärkesresa)
2019: Pino Roscigno, Stadium (Årets Marknadschef), Marika Baltscheffsky, MEDS Apotek (Årets Framtidslöfte), FirstVet (Årets Disruptör), Polisen (Årets Varumärkesresa)
2018: Emma Stjernlöf, Adidas (Årets Marknadschef), Siduri Poli, Changers Hub (Årets Framtidslöfte), TransferGalaxy (Årets Disruptör), Klarna (Årets Varumärkesresa)
2017: Patrik Nygren-Bonnier, IKEA (Årets Marknadschef), Malin Cronqvist, Help to Help (Årets Framtidslöfte), Karma (Årets Disruptör), Semcon (Årets Varumärkesresa)
2015: Catarina Falkenhav, ABBA the Museum
2014: Lina Söderqvist, Björn Borg
2013: Claes Dahlén, Mr Green
2012: Lars-Johan Strand, Stadium
2011: Mariette Kristenson, Pressbyrån och Lena Strand, Folksam
2010: Karl-Oskar Tjernström, Samsung Electronics
2009: Elenor Wolgers, Folkoperan
2008: Anders Forssten, Max
2007: Jonas Tränk, Wasabröd
2006: Anna Stinger, Tele2

Anssi Rantanen

Möt Anssi Rantanen, growth-expert, entreprenör, ex-Googler, internationell talare & vår gäst den 19 april

Marknadsföreningen Stockholm | Blogginlägg, Fördjupning och tips

”It is a recipe for catastrophe if we don’t continue learning and have a mindset for learning”

– Vi möter Anssi Rantanen, som gästar oss vid vårt frukostseminarium i april

Onsdagen 19 april får vi besök av en riktigt spännande internationell talare & vinnare av Nordic Business Forums talartävling 2019. Anssi Rantanen gästar oss vid en frukost i SWING By Golfbarens härliga lokaler supercentralt vid Sveavägen/Odengatan. Inför eventet, där vi hoppas och tror på många vassa spaningar kring hur de snabbast växande bolagen i världen systematiserar sin tillväxt, passar vi på att lära känna honom lite bättre.

Glöm inte anmäla dig till eventet, som kommer att genomföras på engelska.

Why is having a Growth Mindset so important?

– If anybody has the will or want to become better and to adapt to our changing world, the fundamental building block to success is to have a growth mindset. If you have the will to become better and not be static, growth mindset is the key. No matter if the goal is to become a better marketer, husband, athlete or whatever. It is a recipe for catastrophe if we don’t continue learning and have a mindset for learning.

What are you looking forward to the most during the event with Marknadsföreningen Stockholm?

– It’s always great to get together, especially after covid, to meet face to face. I’m hoping for good questions and discussions. That’s how I nurture my own thinking and development; by being challenged.

In challenging times, it’s a mistake for companies to cut the marketing budget

What’s in the pipeline for you in the near future?

– I just moved to Stockholm about a month ago with my wife and our dog Maki. The reason we moved here is because I am opening the Swedish office for My Speaker Growth, where I am the founder and chairman. Other than that, I will continue to talk at events, workshops and to work with various companies. The big overall theme for me now is to get to know the Swedish company culture and learn how Swedish companies work with leadership and teambuilding.

We have recently launched this years theme for ”CMO of the year” – Marketing Revival: Time to Shine*. What comes to mind for you regarding the theme?

– Value and appreciation towards marketing have been growing through the last decade. Marketing is now a growth driver – it’s seen as more of an investment rather than a cost. In challenging times, it’s a mistake for companies to cut the marketing budget. It’s instead an opportunity for marketing teams to become data driven and show the value of how they are driving growth and results. A data driven mindset can also be applied to creative marketing, since many tools these days to allow companies to make more of an impact.

Time to shine – It’s a good way to see these times as an opportunity to educate and show leadership in teams and in how marketing can have a great impact on growth, revenue and loyalty.

___________

* Allt om eventet, tävlingen och temat för Årets Marknadschef 2023 >>

Get to know our speaker – who is Anssi?

  • Finnish growth expert, who has worked with over 100 companies with growth and experimentation.
  • Anssi’s passion is to understand and explore what the best companies/teams in the world do differently.
  • Love to learn new things. Loves his wife and their Dachshund called Maki, and reading.
  • Reads 60-70 books per year. Favourite book? Ryan Holiday – ”The obstacle is the way”.
  • He is also in training for a marathon.
Anssi Rantanen
Anssi Rantanen
Årets Marknadschef 2023

Spaningar från juryerna och tidigare vinnare – Om de nominerade och årets tema | Årets Marknadschef 2023

Marknadsföreningen Stockholm | Årets Marknadschef

Temat är spikat, biljetterna är släppta, finalisterna är snart utsedda

– Vad har juryerna att säga om processen, de nominerade och årets tema?

Yes, Boom, Wow! Biljetterna till Årets Marknadschef 2023 är äntligen släppta! Våra jurys är i full spinn och den 11 maj delar vi ut de fyra ärofyllda guldsplasharna under ett eftermiddagsevent fyllt med inspiration och nätverkande. Här berättar en representant från vardera jurygrupp om både juryarbete, temat och vad de ser fram emot den 11 maj.

Häng med oss till Rigoletto du också för ett härligt branschmingel, inspiration och träffa fler som älskar marknadsföring. Läs mer och säkra din biljett här! Vi har en förmånlig EARLY BIRD t o m 19 april vare sig du kommer som gäst eller medlem!

Årets Marknadschef

Pino Roscigno (ordf) – Commercial & Brand Director, Stadium
Jan Berkö – VD, Xtreme Insight
Elias Betinakis – Chef för Strategi och Insikter, Telia Sverige
Nicole Kavander – Client Service Director på Merkle och medgrundare, All of Us
Nils Rylén – Marknadschef, Polestar Sverige & Vinnare Årets Marknadschef 2022
Mandarva Stenborg – CEO & Partner, Abby World
Marie Thorslund – Affärsområdeschef, KIMM

Här berättar Marknadsföreningens styrelseordförande Pino Roscigno (Kommersiell chef på Stadium, vinnare av Årets Marknadschef 2019 och juryordförande i kategorin ”Årets Marknadschef” i år), i sällskap av föreningens vd Marie Sommar, om årets tema och vad utmärkelsen har betytt för honom och Stadium.

Årets Framtidslöfte

Först av fyra jurygrupper som möttes för att komma fram till 4 finalister i respektive kategori var juryn för Årets Framtidslöfte. De som haft den luriga uppgiften att hitta en ny talang inom marknad/kommunikation 2023 är:

Jennie Knutsson (ordf) – Kommunikationschef, Aller Media
Liza Eriksson – Co-Founder & CEO, RedLocker & Vinnare Årets Framtidslöfte 2022
Nicklas Hermansson – Chefredaktör, NomoFomo
Göran Sällvin – Head of LinkedIn Marketing Solutions, Nordics, LinkedIn
Linn Tornérhielm – Affärsområdeschef & COO, Berghs School of Communication
Christian von Essen – Poddare, skribent, redaktör och förläggare, Heja Framtiden
Elcim Yilmaz – CEO, Founder, Agent/Producer, Superturken<3JoLof

Juryordförande Jennie Knutsson gav oss en uppdatering från mötet:

– ”Vi i juryn har imponerats av många personer med hög kreativitet och stark genomförandeförmåga, ett tydligt kall, kunskap och driv att vilja förändra.

På galan ser vi fram emot att vända strålkastarljuset till de som äras bör och att lyfta och hylla alla våra fina framtidslöftesfinalister och förhoppningsvis många skratt och samtal med nya bekantskaper i branschen.”

Årets Framtidslöfte

Årets Disruptör

Den andra jurygruppen möttes upp för att komma fram till 4 finalister till Årets Disruptör. De som har den kluriga uppgiften att hitta en aktör som rört om och utmanat inom sin bransch 2023 är:

Paula Fagerlund (ordf) – Chef Innovationscenter, Arbetsförmedlingen
Evelina Anttila – Partner & VC investor, Wellstreet
Alex Baker – Retail-strateg, entreprenör och ängelinvesterare
Albert Bengtson – Författare
Lena Miranda – VD, Linköping Science Park
Frej Rydhem – Marketing & Communication Lead, Skipperi Sweden & Vinnare Årets Disruptör 2022
Fredrik Svedjetun – Chefredaktör, Market & Dagligvarunytt

Vi passade på att ställa Frej Rydhem några frågor om vad utmärkelsen betytt för Skipperi och om hans intryck av och förväntningar på eventet Årets Marknadschef:

Vad har vinsten av Årets Disruptör 2022 inneburit för er på Skipperi?

– Framförallt ökad synlighet. Det har varit ett spännande år, för vi håller ju på att försöka nå ut till nya personer som ännu inte känner till oss. Och då är varje sådan här sak roligt, och det är roligt att fortsätta försöka röra om lite i grytan. För det är en väldigt konservativ bransch.

Vad tyckte du om eventet Årets Marknadschef förra året?

– Det var härligt, för jag tycker folk som var där var öppna och nyfikna på varandra. Det var mingel när mingel är kul!

Vad ser du fram emot vid årets event, den 11 maj?

– Jag hoppas ju alltid på… vad heter det… fika! 🙂 Men annars… branschmingel. Att hamna i något samtal med andra där jag får höra om vad de gör. Det är förstås kul att träffa folk rent allmänt, men just att hamna i ett samtal där man hinner gå lite mer på djupet, det är alltid kul.

Årets Disruptör

Årets Varumärkesresa

Så här såg det ut – påstår de – när den tredje jurygruppen möttes för att komma fram till 4 finalister till Årets Varumärkesresa. De som har den inte helt enkla uppgiften att hitta ett företag/en organisation som genom nytänkande har åstadkommit en lyckad förflyttning av sitt varumärke 2023 är:

Björn Owen Glad (ordf) – Innovation Lead, Chiffer
Pernilla Jonsson – Head of Consumer & Industry Lab, Ericsson Research
Jonas Järrenfors – Marketing Director, Jula & Vinnare Årets Varumärkesresa 2022
Lina Lindén – VD, Wavemaker
Robert Ryberg – Co-founder, Kapero
Jessica W Sandberg – Föreläsare, inspiratör & grundare av kommunikationsbyrån Besvärlig sedan 1977

Vi frågade juryordförande Björn Owen Glad om allt utom bildens äkthetsgrad och ursprung 🤔:

Spaningar/trender från årets bidrag?

– Juryn ägnade mycket tid åt att diskutera förutsättningar. En varumärkesresa kan innebära helt olika saker för olika varumärken i olika branscher och olika kategorier. Dessutom spelar externa faktorer såsom pandemier, lågkonjunktur och klimatkris en stor roll. Om vissa varumärken dessutom existerar i trögrörliga lågintresse-kategorier och andra i nya tillväxtbranscher blir avgränsningarna ännu svårare. Men vi har hittat en mycket värdig vinnare!

Vad ser du mest fram emot inför eventet?

– Jag ser fram emot att träffa alla nominerade och alla vinnare. Tävlingen är seriös och juryarbetet oerhört noggrant. Att vinna en utmärkelse i Årets Marknadschef är inte lätt.

Årets Varumärkesresa

____________
Vilka vinner i år? Den 11 maj på Rigoletto får vi svaret!

ALLT OM TÄVLINGEN & EVENTET 11 MAJ
Årets Marknadschef 2023
Årets Marknadschef 2023

Här är temat för Årets Marknadschef 2023: Marketing Revival – Time to Shine

Marknadsföreningen Stockholm | Årets Marknadschef, Blogginlägg

”Uthållighet och att våga tänka långsiktigt blir helt avgörande”

Årets Marknadschef 2023: Marketing revival – Time to shine

Det är tuffa tider – men det är dags att vända myntet. Vi behöver blicka bakåt för att förstå nuet, och vi behöver samtidigt blicka framåt och utvärdera möjligheterna, för att också navigera smartast möjligt här och nu.

2023 är ett år fyllt av utmaningar för marknadschefen, men rätt hanterat kan sparkrav och tuffa interna diskussioner vändas till något positivt. En lärorik utveckling som tvingar fram kreativa lösningar, smarta grepp och nya tankebanor. Uthållighet och att våga tänka långsiktigt blir helt avgörande för alla marknadschefer och marknadsavdelningar 2023. Det är frestande att välja kortsiktiga lösningar, men våga lyfta blicken, tänk hållbart och preppa dina argument med fakta och KPI:er snarare än kortsiktiga enkla lösningar. Med rätt verktygslåda kan marknadschefen bli företagets viktigaste spelare och marknadsavdelningen kan gå segrande ur lågkonjunkturen.

Kreativa lösningar, nya grepp och mer med mindre

När ekonomin viker kommer budgetbesparingar som ett brev på posten och nu blir det extra viktigt att kunna motivera sin långsiktiga plan och skydda marknadsbudgeten. Hur kan du få ut samma eller kanske till och med större effekt av din marknadsföring trots att budgeten blir mindre? Hur kan du vässa dina argument inför budgetmöten med ledningen och hur skapar man förståelse för att varumärkesfrågorna kanske är viktigare än någonsin just i tider av lågkonjunktur?

Det är frestande att välja kortsiktiga lösningar, men våga lyfta blicken, tänk hållbart och preppa dina argument med fakta och KPI:er snarare än kortsiktiga enkla lösningar

Att “maxa sin marknadsföring” handlar både om det interna och det externa perspektivet. I år kanske det blir viktigare än någonsin att komma ut i organisationen och bygga engagemang kring varumärket och sprida kunskap om hur kommunikation och marknadsföring skapar långsiktig framgång. Att bygga stolthet internt kring ert varumärke och externa avtryck blir kanske viktigare än någonsin. Men att maxa sin marknadsföring handlar också om att få ut mer av mindre. Att hitta smarta lösningar för att få ut bästa möjliga effekt trots att resurserna kanske är mindre än tidigare.

Med rätt verktygslåda kan marknadschefen bli företagets viktigaste spelare och marknadsavdelningen kan gå segrande ur lågkonjunkturen

Årets tema, Marketing Revival – Time to Shine, är en temperaturmätare kring stämningen just nu. Det är tuffare tider efter en redan utmanande period med triss i kriser; men det ger också en revanschlust. Att sortera korten, ge kreativiteten en boost och skrida till verket för att nu maxa marknadsföringen.

Känslan att nu visar vi vad riktigt vass marknadsföring och kommunikation kan göra för skillnad. Eller hur?

ÅRETS MARKNADSCHEF 2023 – INFO & ANMÄLAN HÄR!
Kriskommunikation

Kriskommunikation som det nya normala – Bästa tips och spaningar från frukosten hos Mynewsdesk

Marknadsföreningen Stockholm | Fördjupning och tips, Referat

”Förr eller senare händer det”

Kriskommunikation var ämnet för dagen när vi besökte Mynewsdesks härliga lokaler för frukost och seminarium. En kris är kanske inget man skojar bort, men trots det bjöd morgonen på flera skratt och humoristiska inslag. En välkommen kontrast till alla praktiska tips och tankegångar kring ett viktigt ämne man gör bäst i att ta på allvar. 

”Kriskommunikation är viktigare än någonsin” menar Adam Karseland, Head of PR på Mynewsdesk. Man behöver bara kasta ett öga på vår omvärld idag för att inse det, säger han, och berättar att det just nu är ett stort tryck på de utbildningar inom kriskommunikation han leder för Mynewsdesk. Adam menar också att området är något som kommer att bli ännu mer viktigt och att vi nu är precis i början av den utvecklingen.

Kriskommunikation är viktigare än någonsin

Läget förvärras dessutom ytterligare genom att allting går snabbare idag. Ett händelseförlopp för en kris går helt enkelt så enormt mycket snabbare idag än förr i tiden.

Adam delar några av sina generella tips: 

  1. Bygg en öppen kultur
  2. Identifiera potentiella risker
  3. Skapa en relation till media i förväg
  4. Löpsedelstestet – om det jag jobbar med nu hamnar på förstasidorna, kan jag då stå för det?
  5. Gör en plan (som är enkel att följa)
  6. Övning ger färdighet – (medie)träning är viktigt!

Adam berättar sedan mer om om krisens tre faser; innan, under och efter.

Kriskommunikation
Marie Sommar, vd Marknadsföreningen, Cecilia Saberi, Communications Manager Hertz, Malena Bjälkdahl, Nordic Marketing Manager Mynewsdesk och Adam Karseland, Head of PR Mynewsdesk

Men hur hanterar man då en kris om den inträffar?

Det viktigaste att hålla koll på om och när det händer:

  • Tillgänglighet är A och O
  • Ta initiativet (ringer man först upp och berättar om vad som hänt är storyn inte lika intressant som om man blir påkommen, eller försöker mörka eller t o m ljuga om något som skett)
  • Förminska inte problemet, utan ta det på allvar
  • Vidta åtgärder och kommunicera vad ni gör/vilka åtgärder som tas
  • Formulera budskap – och håll er till dem

Cecilia Saberi är Communications Manager på Hertz (med ett förflutet inom flygbranschen) och tar vid med sina egna lärdomar och tips från kriser hon själv har behövt hantera. Hon berättar exempelvis om situationen med askan från ett vulkanutbrott på Island, som ställde till med stor oreda för flygtrafiken över större delen av världen.

En av hennes spaningar är hur effektivt det ibland kan vara att agera snabbt och vara ärlig och kommunicera ”nu blev det här fel – vi har gjort ett misstag”.

Cecilia summerar sina bästa tips:

  1. Förbered det du kan förbereda: Checklistor, mallar för kommunikation, fysiska rum, markservice, krisövningar, mediaträning och inte minst – jobba med tonalitet och budskap (hur skulle du själv vilja bli bemött?)
  2. Organisatoriskt lärande: Reflektera över era insatser efter en kris (det här är något många missar, enligt Cecilia)
  3. Skapa ett litet team med rätt kompetenser
  4. Glöm inte den interna kommunikationen!

Stort tack Cecilia, Adam och hela teamet på Mynewsdesk för ett riktigt välarrangerat och uppskattat event!

__________
Text & foto: Per Almegård

Elina Andersson

Möt vår nya projektledare & medlemsansvarige, Elina Andersson!

Marknadsföreningen Stockholm | Föreningen

”Jag tycker att det är lite roligt att saker inte alltid går som planerat och man ibland utmanas att tänka i nya banor”

Härom veckan kunde vi välkomna vår nya projektledare och medlemsansvarige, Elina Andersson, till oss på Marknadsföreningen. Hon ansluter till oss mitt under pågående uppladdning till Årets Marknadschef den 11 maj, och har verkligen inte fått någon mjukstart. Trots högt tempo och en ny arbetsmiljö har hon tagit sig an sina nya uppgifter med stor effektivitet och bravur! Det är dags att lära känna Elina lite bättre. Vi ställde henne några frågor och upptäckte en social bokslukare som hittar projekt att leda både på arbetstid och fritid. 

Vad har du för bakgrund?

– De senaste 1,5 åren har jag jobbat på Diggin Larry, en byrå med fokus på film och rörligt content. Där har jag varit kundansvarig projektledare och framförallt drivit projekt inom live, så som digitala möten och webbinarer. Innan dess har jag både frilansat för och genomfört praktik på en PR-byrå, detta gjorde jag parallellt med att jag avslutade min Masterutbildning i Marknadsföring.

Vilka är dina främsta styrkor?

– Att jag är social, älskar kundkontakt och att lära känna nya människor. Utöver det är jag strukturerad och uppskattar ordning och reda i mitt arbete, samtidigt som jag tycker att det är lite roligt att saker inte alltid går som planerat och man ibland utmanas att tänka i nya banor för att hitta lösningar.

Vad ser du mest fram emot nu på Marknadsföreningen?

– Jag ser väldigt mycket fram emot att lära känna alla härliga medlemmar och ta del av den gemenskap som finns i föreningen. Det ska även bli roligt att ta del av det kunskapsutbyte som sker under alla event och nätverksträffar. Årets höjdpunkt blir självklart att projektleda Årets Marknadschef!

Vilka blir dina största utmaningar?

– Det blir en rolig utmaning att bygga vidare på den historia som finns i föreningen, att förvalta det fina arvet sedan över 100 år tillbaka samtidigt som vi ska utvecklas framåt, skapa nytt och hålla oss moderna.

Vad gör du på fritiden?

För drygt ett år sedan startade jag och en vän upp Bokbubblan, ett community inom läsning av feelgood, romantik och drama. Vi hade en idé om att starta en liten bokcirkel med några vänner men har idag vuxit till ett community med över 550 medlemmar på Facebook och nästan 3000 följare sammanlagt på Tiktok och Instagram. Vi arrangerar bokcirklar, event, författarsamtal och annat roligt kopplat till läsningen.

Varmt välkommen till Marknadsföreningen Stockholm, Elina! Du som är medlem kommer förstås inom kort att få tillfälle att möta henne på alla våra olika event och aktiviteter. 

_____________
KONTAKT:
elina@mis.se
0734-028742