Blogg

CxL

CxL-nätverket fyller 10 år!

Marknadsföreningen Sverige | Blogginlägg, Nätverksledaren har ordet

”Man kan säga att det pågår en teknikrevolution som driver en kundrevolution”

– CxL-nätverket fyller 10 år och vi tar en frågestund med nätverksledare Camilla Cramner!

I hela 10 år har Camilla Cramner, Karin Bjäreholt och Ann Netterwall drivit vår nätverksgrupp för frågor inom CRM, Customer Experience och kundlojalitet. I våras hölls deras femtionde nätverksträff, med och hos Adlibris. Vi tog tillfället i akt att ställa några frågor till Camilla om nätverket och området i stort. Det är med stor tacksamhet och uppskattning vi ser tillbaka på deras dedikation och engagemang och ser fram emot vad nätverket har på gång med sina kommande träffar i höst! 

Stort grattis till 10 år som nätverksledare! Dina reflektioner?

– Det är otroligt att 10 år redan gått och att vi ordnat hela 50 nätverksträffar! Vår allra första träff hade vi hösten 2013 med Magnus Söderlund, Professor Handelshögskolan, på temat ”Kundmötet och effekter av Kundlojalitet”. Faktiskt ett lika aktuellt ämne idag som för 10 år sedan. Den femtionde träffen nu i maj 2023 var med Adlibris och handlade om deras resa mot kundcentrering, datadrivet arbetssätt och personalisering. Ett stekhett ämne 2023!

Vi har hunnit byta namn på nätverket från Relationsmarknadsföring till CxL som är vår förkortning för CRM, CX & Lojalitet, som vi tyckte bättre speglade vårt område. Namnbyte och nytt koncept lanserades i januari 2019 då vi ökade fokus på kundupplevelse/ Customer Experience och även CRM och ett datadrivet arbetssätt.

Vi nätverksledare har alltid haft väldigt trevligt. Vi gillar nätverkandet, vi tycker det är en spännande och viktig kunskapsutveckling vi får vara med och driva. Vi lär oss också mycket själva av alla träffar och kontakter. Marknadsföreningen är en fantastisk förening som bygger på kunskapsdelning, entusiasm och nyfikenhet och som inspirerar. Det är en förmån att få hänga med och driva på området framåt.

CxL
Camilla, Karin & Ann firade förstås nätverkets 10-årsjubileum tillsammans i vårsolen.

Under de 10 år ni drivit nätverket, hur har området CX&CRM utvecklats?

– Hela området med kundrelationer (CRM, CX, Lojalitet) har ökat i betydelse p g a en rejäl maktförskjutning från företagen till kunderna som en följd av snabb teknisk utveckling, digitalisering och ökad transparens. Man kan säga att det pågår en teknikrevolution som driver en kundrevolution.

Kundupplevelse har blivit en viktig konkurrensfördel, kundernas krav ökar, nöjdhet och lojalitet dippar. Det är allt svårare att få nöjda kunder 2023 jämfört med bara för fem år sedan. Kunderna vill ha bättre service och mer proaktivitet. Det personliga är viktigare än någonsin. Kunder är också mer värderingsstyrda. Varumärke och service är viktigare än produkt och pris. Här ser vi ett viktigt skifte som produktstyrda organisationer har svårt att leverera på.

En dominant trend som växer sig allt starkare är just det datadrivna med personalisering, automatisering och omnikanal. CRM och marketing automation är ju områden där företag har investerat kraftigt (martech) och framåt förutspås analytics och AI öka rejält.

Det är allt svårare att få nöjda kunder 2023 jämfört med bara för fem år sedan. […] Det personliga är viktigare än någonsin.

Ett tredje område med stora förändringar är arbetssätt. För att kunna personalisera och automatisera krävs investeringar i system enligt ovan, och som ett steg efter det kommer ofta anpassade arbetssätt med agilt i fokus. Allt fler organiserar sig t ex utifrån kundresor för att just bli mer kundfokuserade, agila och snabbfotade. Organisation, arbetssätt, resurser och rätt kompetens är områden som är utmanande för många företag – man har investerat i ny teknik och data men ligger efter vad gäller nya arbetssätt och resurser.

Slutligen kan man peka på att allteftersom satsningarna på kundrelationer ökar så uppstår också nya roller och ansvarsområden upprättas. Roller inom CRM&Loyalty, CVM&Analytics, Martech, Customer Experience, Loyalty&Growth, omnikanal – det gemensamma är att det oftast handlar om att bli bättre på att behålla och utveckla kunder genom att använda data och leverera en bra kundupplevelse.

Bästa minnet från nätverket?

– Oj det är svårt att lyfta fram ett specifikt minne, varje träff blir en upplevelse i sig – alltifrån större träffar i större lokaler. De tre första åren var vi t ex i Telias fina, stora lokaler på Stureplan (där Camilla tidigare arbetade), till mindre och personliga träffar tex i Kiwanos trevliga lokal (Anns företag) med bubbel och mingel. Det vi är glada för är att många deltagare har hängt med länge och som vi lärt känna över tid. Det tillkommer även nya personer konstant och det känns att nätverket är värdefullt för många.

Vi var även väldigt stolta de gånger vi fått Marknadsföreningens pris som ”Årets Nätverksledare” för vår höga aktivitetsnivå och bra nivå på träffarna. Förutom själva träffarna så har vi nätverksledare bra kontinuitet i trevliga frukostar, AW’s, middagar emellanåt – inte minst vår senaste 10-årsjubileumsmiddag!

Vad kan vi se fram emot i höst?

– Till hösten kommer vi fortsätta våra spaningar vad gäller aktuella områden. Några områden vi kommer titta närmare på är data & AI, med fokus på spännande case hur man använt AI i sin kundbearbetning/kommunikation. Vi kommer även titta på nya kommunikationskanaler som personaliserad, interaktiv video- ny växande kanal. Vi vill ha en träff runt lojalitetsprogram som definitivt har en roll framåt, speciellt då first party data blir allt viktigare. Självklart vill vi lyfta något exempel på företag där man har riktigt nöjda kunder och levererar en riktigt bra kundupplevelse. Liksom spännande case där man är duktig på personalisering och automatisering, kanske hela vägen till next best action.

Sist men inte minst vill vi tacka alla deltagare för att ni kommer, alla föreläsare som delar kunskap och lägger sin tid, och såklart Marknadsföreningen som möjliggör allt detta härliga nätverkande och kunskapsdelning som kommer så många tillgodo och för området framåt! Vi brinner för att företag ska bli mer kundcentriska och datadrivna och ser fram emot fortsätta hålla den fanan högt!

– Camilla Cramner, Karin Bjäreholt & Ann Netterwall

___________
Vad skulle du vilja se för ämne vid en kommande träff? Kom gärna med önskemål och tips!

Styrelsen 2023

Vad läser/lyssnar du på i sommar? Tips från styrelsen!

Marknadsföreningen Sverige | Blogginlägg, Fördjupning och tips, Övrigt

Böcker, poddar, radio, Youtube!

– Styrelsen tipsar om vad de läser/tittar på/lyssnar på i sommar

Sommar, sol (och regn) och långa, lata dagar? Vi har frågat våra styrelsemedlemmar om deras bästa tips för hängmattan, strandstolen eller cykeln i sommar.

Pino Roscigno:
Jag cyklar extra mycket under sommaren nu när man kan starta tidigt i morgonsol. Då är det perfekt med en ljudbok eller en bra podd. För tillfället har jag snöat in rejält på en podd med Erik Niva och Håkan Andreasson, den heter ”When We Where Kings” och handlar om olika fotbollsöden skildrade ur ett samhällsperspektiv på ett unikt och underhållande sätt. Galet bra.

Hanna Axelsson:
Jag brukar försöka hinna med att lyssna på så många sommarpratare som möjligt, och gärna få hela familjen att lyssna på några stycken tillsammans. Bland årets sommarpratare ser jag extra mycket fram emot att lyssna på Annie Lööf, PM Nilsson och Bert Sundström. Jag tänker att familjefavoriten i år blir nog Hooja & Mårdis. Det är också lyxigt om man är hemma på semestern att hinna med att läsa dagstidningar lite mer noggrant än vad man hinner med i vardagen. Sommar är också att titta på gamla avsnitt av ”Morden i Midsummer”, alldeles lagom läskigt för en småregnig sommarkväll.

Björn Owen Glad:
I sommar ska jag läsa Björn Rietz andra roman, ”En perfekt mardröm”. Björn är inte bara en legendarisk copywriter utan också en av få som gjort verklighet av sina författardrömmar.

Viktoria Nilsson:
Det här lyssnar jag på i sommar: något som inte alls har med marknadsföring att göra, utan något som bara för tankarna till något helt annat: Eleonore Holmgrens två ljudböcker om Britta.
Bok 1: ”Den sista sommaren”
Bok 2: ”Brittas arv”
Det är en varm och underhållande roman om ett slumpartat möte, en oväntad vänskap och en oförglömlig sommar. En feelgood helt enkelt.

Mirja Kais:
Inte en sommar utan sommar i P1  Och sen ska jag leta fram mina gamla Stephen King-böcker och läsa igen, bland annat ”The Shining”. Och så DN’s sommardeckare och såklart P4 Västernorrland när jag åker till stugan.

Paula Fagerlund:
Mitt hetaste tips är att kolla på https://www.youtube.com/watch?v=L_Guz73e6fw
Otroligt intressant om Open AI`s syn på GPT-4.

Alex Baker:
Här kommer lite tips för podcast, YouTube och böcker.
Podcast: HBR IdeaCast, Brand Wars, AI-podden
YouTube:  Lex Friedman, Tom Bilyeu, Diary of a CEO, MagnatesMedia, ColdFusion, Jay Shetty, Jordan B Petersen, GaryVee och Big Think
Böcker: Tänka snabbt långsamt, The Lean Startup, Breaking the habit of being yourself, 5 am club, Munken som sålde sin ferrari, The Unfair advantage
Drama: WeCrashed (WeWork-dramatisering) SuperPumped (Uber-dramatisering) Succession och Billions

Marie Sommar:
Jag har laddat upp med ett gäng deckare och den riktiga sommarkänslan infinner sig inte utan ”Sommar i P1” i lurarna. Jag kan också tipsa om podden ”Konsten att lyssna” med Annika Telleus, som utforskar kraften i lyssnade från olika perspektiv. Både tänkvärt och inspirerande.

Sedan ser jag fram emot att sätta tänderna i ”Principles of intrapreneurial capital”
av Albert Bengtson, Birgitte Stjärne och Roland Williams. Jag hade nyligen förmånen att vara en del av ett spännande panelsamtal om AI, ny teknik och att driva förändring i organisationer, där även Albert och Roland var med. Nu ska jag fördjupa mig i ramverket från boken och hur man kan släppa loss kraften i intraprenörskap.

Årets Marknadschef 2023

Video: Årets Marknadschef 2023

Marknadsföreningen Sverige | Övrigt

Minglet! Vinnarna! Spaningarna! Shingy!

Återupplev magin från den 11 maj när vi samlade branschens marknadsförare och kommunikatörer på Rigoletto i Stockholm för en eftermiddag vi sent ska glömma.

Åter igen, ett stort varmt tack till dig som var med oss, och till alla våra härliga partners: Mynewsdesk, vVenues, Storykit,  Onemotion, Advokatfirman MarLaw, Filmstaden, och KiMM.

Google Analytics

Kom igång med Google Analytics 4 – Oavsett hur långt du har kommit idag

Marknadsföreningen Sverige | Blogginlägg, Fördjupning och tips, Gästblogg

”Google Analytics är dött, länge leve Google Analytics!”

Du har säkert inte missat att den gamla versionen av Google Analytics, känd som Universal Analytics (UA), snart går i graven. Den slutar samla data den 1 juli 2023 och ett år senare slutar datat också vara tillgängligt för analys.

Övergången till GA4 för med sig en hel del fördelar, men ställer också högre krav på dig som användare. Läs vidare och passa också på att anmäla dig till vårt webinar den 5 september – En introduktion till GA4.

Maxwell Stanford
Maxwell Stanford, Garfield Digital AB

Ny version av Google Analytics – vad innebär det för dig?

Först och främst, om du har gått och haft dåligt samvete över att du aldrig blev expert på det gamla Google Analytics (UA), så kan du släppa det nu. Google Analytics är dött, länge leve Google Analytics!

UA ersätts med Google Analytics 4 (GA4). Även om du inte aktivt har gjort något är det troligt att du redan har, eller snart kommer att få, GA4 på din webbplats automatiskt. Detta eftersom Google har valt att automatiskt migrera användare som inte aktivt tackar nej till migrering.

Nya Google Analytics ger dig mer “direkt ur lådan”

Den allra enklaste uppsättningen av UA, den gamla versionen av Google Analytics, fångade bara sidvisningar. Bra om du ville se vilka sidor dina användare besöker. Men om du exempelvis ville kunna se hur många av dem som laddat ner en PDF, eller klickat sig vidare till en annan webbplats, krävdes manuella inställningar.

GA4 löser mycket mer åt dig per automatik. Den allra enklaste uppsättningen av GA4 fångar:

  • Sidvisningar
  • Webbplatsökningar (internsök)
  • Scroll
  • Klick på utgående länkar
  • Nedladdning av filer
  • Videovisningar
  • Interaktioner med formulär

Genom att göra en väldigt liten insats så kan du alltså få ett ganska bra facit för hur din webbplats presterar.

Webbanalys i gamla Google Analytics – enkelt som ABC

Rapportstrukturen i gamla Google Analytics var indelad i fyra huvudsakliga delar: Audience, Aquistition, Behaviour och Conversion (AABC).

Audience – Här hittade du information om vilka dina besökare är. Är det helt nya besökare eller återkommande? Använder de en iPhone eller sitter de på en Linuxdator?

Aquistion – Hur hittade besökarna till din webbplats? Här kunde du se vilka kanaler, specifika sajter och kampanjer som drev besök – och olika mått på hur kvalitativ trafiken var. Om du använde andra tjänster från Google så kunde du även djupdyka i annonsdata eller SEO.

Behaviour – Kanske den svagaste sektionen i UA. Här hittade du information om vad besökare gjorde på din webbplats. Med lite extra konfiguration kunde du se rapporter för internsök eller mer detaljer kring vad som skedde på din webbplats.

Conversion – För den som satt upp e-handelspårning eller hade definierat mål så gick det att djupdyka i konverteringsdata och bygga enkla modeller för din “säljtratt” och hur olika kanaler bidrog till att driva leads eller försäljning.

Att samla insikter i GA4 ställer högre krav

Standardrapporterna i Google Analytics 4 är tyvärr inte lika lättillgängliga som de i Universal Analytics. Att bara spontant sätta sig med sin GA4 egendom och “samla lite insikter” är inte lika lätt som det var i UA.

  • Ditt GA4 har troligtvis en hel annan struktur än din kompis GA4 (framförallt om det är skapat senaste månaden)
  • Du kommer antagligen erbjudas funktioner som du eventuellt inte behöver
  • Det finns många fällor att gå i

______________
Maxwell Stanford, Garfield Digital AB
Maxwell är specialist på Google Analytics, affärsdriven digital analys och growth på Garfield Digital. En digitalbyrå med fokus på strategier för digital analys och SEO.

Vill du ha mer hjälp och stöd?

Till våra medlemmar erbjuder nu Garfield en snabb överblick av hur din status kring UA och GA4 ser ut inför den 1 juli 2023.

Skicka ett mejl till kontakt@garfield.se så gör Garfield en kostnadsfri nulägesanalys och guidar dig kring hur du får en grundläggande GA4-uppsättning på plats.

05-sep-23 event-img

Webbinarium: Kom igång med Google Analytics 4 - Praktiska tips och verktyg

[ONLINE] 5 sep: Du har säkert inte missat att den gamla versionen av Google Analytics, känd som Universal Analytics (UA), snart går i graven. För att komma igång med GA4 på bästa sätt bjuder vi tillsammans med Garfield Digital in dig till ett matnyttigt webbinarium.

Få en introduktion till GA4 – anmäl dig till vårt webinar den 5 september

För att komma igång med GA4 på bästa sätt bjuder vi in dig till ett webinar den x september 2023. Där kommer du på en timme få en snabb introduktion till:

  • Vilka inställningar du måste ändra direkt i Google Analytics 4 för att bygga bästa möjliga beslutsunderlag
  • Vilka standardrapporter som är värda att titta i och hur du tolkar datat
  • Hur du skapar anpassade rapporter som är mycket mer kraftfulla än någonting du någonsin använde i Universal Analytics
  • Möjligheterna kring att backa upp UA-data innan den 1 juli 2024 och hur du kan synka det med ditt nya GA4

Anmäl dig här >>

Marketing Talks

Vårens alla avsnitt av Marketing Talks finns nu i Members Lounge!

Marknadsföreningen Sverige | Blogginlägg, Marketing Talks

Marketing Talks – fullmatat med inspiration för att maxa er marknadsföring!

– Alla avsnitt finns nu i Members Lounge

Under våren 2023 lanserade vi på Marknadsföreningen konceptet Marketing Talks, där vi har släppt 5 studioinspelade online-avsnitt med inspiration och högaktuella teman för marknadsförare och kommunikatörer.

Det övergripande temat i år för dessa är ”Marketing Revival – Time to Shine”, där vi i dessa tuffa tider tänker att det är dags att vända myntet. Det gäller att göra det allra bästa för att maxa marknadsföringen idag såväl som imorgon. Avsnitten vill fylla på verktygslådan med det som vi vet funkar, ge en boost kring kreativitet, modigt ledarskap och bästa tips från hur andra har gjort. För i tider som dessa kan riktigt vass marknadsföring och kommunikation verkligen göra skillnad.

Programserien inleddes med en bredare trendspaning med en spänstig panel för att sedan behandla ämnen som hur du lyckas med din inhouse-satsning och hur du framtidssäkrar marknadsavdelningen, mod som signum för ledarskap och kommunikation samt 4 värdefulla tips för hur du driver tillväxt och får mer inflytande som marknadschef.

Som medlem kan du ta del av alla avsnitt on demand i Members Lounge.

Är du inte medlem men nyfiken, så är du välkommen in på en sneak peek här där vi bjuder på första avsnittet.

Marketing Talks är tillbaka i höst och inleds den 4 oktober med ett hybrid-event i Studio Puck där vi får möta de fyra vinnarna från Årets Marknadschef 2023.

Vårens 5 avsnitt

Marketing Talks

#1 ”Trender, ny teknik och kundupplevelser – Så påverkar det marknadsförare 2023”

I denna första del av vår nya programserie Marketing Talks tittar vi på hur förståelse för kundupplevelsen, teknik och trender blir allt mer viktiga för marknadschefen. Till hjälp att diskutera detta har vi tillsammans med retail-strategen Alex Baker satt ihop en eminent panel:

Moderator: Alex Baker
Natalie Tideström-Heidmark

Co-founder, Team5pm
Soledad Gonzales
E-commerce Advisor, PostNord
Pino Roscigno
Commercial Director, Stadium
Mats Mileblad
Managing Director, OneMotion

Marketing Talks

#2 ”Nycklarna för att lyckas med Inhouse-satsningen”

Mirja Kais
Head of Creative Agency, 3 Sverige

De senaste åren har vi sett en tilltagande inhouse-trend och det är en ständig balans hur det kreativa bäst bedrivs. Hur ska vi hitta ett bra flow i samarbetet med våra byråer? Vad blir mest effektivt och skapar mest effekt? I detta avsnitt av Marketing Talks ska vi få ta del av erfarenheterna och resan hos en prisbelönt inhousebyrå, nämligen Tre Creative Agency:

  • Hur kan man nå ett högre värde genom ökat fokus på kreativitet?
  • Hur har Tre Creative Agency arbetat med sin organisatoriska förändring, bland annat i strukturer och processer?
  • Vilka är Mirjas erfarenheter av framgångsrikt ledarskap?
  • Vilka är de speciella utmaningar för inhousebyrån i relation till de andra avdelningarna?
Marketing Talks

#3 ”Mod som framgångssaga i mellanmjölkens land”

Jessica W Sandberg
Grundare, Besvärlig sedan 1977

I det här avsnittet av Marketing Talks kommer Jessica W Sandberg ge dig nycklar och exempel om hur mod och besvärlighet har en avgörande roll för att kunna slå igenom i mediebruset.

  • Exempel på starka kampanjer som inte hade blivit till utan mod
  • Varför är mod så svårt? Varför är det viktigt?
  • Skarpa case från varumärken som gjort resan från mellanmjölk till mod
  • Tips på en tumregel för varumärkeskommunikation att följa och en fråga att ställa er själva
Marketing Talks

#4 ”4 tips för att driva lönsam tillväxt och få mer inflytande som marknadschef”

Niklas Bondesson
Docent i marknadsföring, universitetslektor på Stockholms universitet
och strategisk rådgivare på NoA Consulting

Det här avsnittet är fullmatat med värdefulla tips för marknadschefer som vill ta en central roll i att driva företagets affär, baserat på Niklas Bondessons egen och andras forskning. Nu dyker vi ner i allt ifrån att ha fokus på rätt frågor, innovation, prissättning och kreativitet.

  • Att vända på myntet och retoriken: adressera de stora frågorna i din VDs ögon
  • Att stärka lönsamheten genom Pricing-power, betalningsviljan och dess drivkrafter, KPI:er
  • Varför är det så viktigt att planera för konjunkturuppgången och satsa på innovation?
  • Kraften i kreativ kommunikation
Marketing Talks

#5 ”Receptet för en framtidssäkrad marknadsorganisation”

Peter Lundberg, vd Kapero
Robert Ryberg, medgrundare Kapero

Marknadsorganisationer har förändrats på många sätt senaste åren. Organisation och processer har blivit allt mer komplexa, rollerna inom marknadsföring allt fler samtidigt som tekniken och pandemin påverkat vårt sätt att arbeta. Vilka är dagens utmaningar, hur var vi hamnat här och hur man bygger upp en fungerande marknadsorganisation?

I denna Marketing Talk ger Kapero oss konkreta tips på hur vi kan framtidssäkra vår marknadsorganisation och skapa en stabil organisationsstruktur som håller i längden.

Årets Marknadschef 2023

INBJUDAN: New Virtual Platforms, AI, and Digital Storytelling

Marknadsföreningen Sverige | Blogginlägg, Övrigt

Virtual Talks 8: New Virtual Platforms, AI, and Digital Storytelling

– Som medlem kan du delta på detta event den 15 juni kostnadsfritt!

Vi på Marknadsföreningen Stockholm har de senaste åren vidareutvecklat vårt digitala utbud och bl a lanserat en digital mötesplats för våra medlemmar i vVenues. Ett spännande samarbete som vi är så glada för och ständigt vidareutvecklas.

Nu är alla våra medlemmar inbjudna av vVenues till Studio Puck för Virtual Talks 8 – en inspirerande förmiddag där vi kommer utforska virtuella plattformar, AI och digital storytelling med fyra korta inspirerande expert talks och ett spänstigt panelsamtal där även Marie Sommar, vd Marknadsföreningen Stockholm kommer delta.

vVenues

En sneak peek på de 4 delarna & talarna

Info1. Smart Brand Development in the Digital Age: Gül Heper-Jämterud, Brand consultant former Director at Coca-Cola, Absolut Vodka, Nespresso, HTL Hotels, Scandic Hotels and BBH/Publicis Groupe.

2. Digital Storytelling, Generative AI & the Digital-First World Order: Patrick Couch Business Development Executive at Silo AI

3. Fostering a Culture of Ideation for Business: Roland Williams, Senior Consultant at HiQ,

4. Innovation and Change in Large Corporations: Albert Bengtson, Writer and Co-author to ”Principles of Intrapreneurial Capital”

5. Panel Discussion: The event culminates in a panel discussion featuring all the esteemed speakers, joined by Marie Sommar, CEO at Stockholm Marketing Association. Moderated by Anastasia Lodhi, Growth Wizard at vVenues, the panel promises lively discussions and expert insights, giving attendees an opportunity to ask questions and engage in a dynamic conversation.

Marknadsrätt

Advokatfirman MarLaw: Nya EU-direktiv för miljöpåståenden i marknadsföring

Marknadsföreningen Sverige | Blogginlägg, Gästblogg, Marknadsrätt

”Krafttag mot vilseledande miljöpåståenden”

– Färska tips från vår juridiska partner

Daniel Tornberg och Alexander Jute är advokater på Marknadsföreningens samarbetspartner Advokatfirman MarLaw, som erbjuder juridiskt stöd till våra medlemmar. Missa inte deras sammanfattande reflektioner längst ner i artikeln. 

MarLaw

Nya regler från EU som syftar till att förtydliga hur miljöpåståenden i marknadsföring bör användas

I mars 2022 lade EU-kommissionen fram sitt första lagförslag inom ramen för lagstiftningspaketet benämnt ”handlingsplan för den cirkulära ekonomin” [1]. Förslaget avsåg en uppdatering av EU:s konsumentskyddsregler för att ge konsumenterna mer inflytande över den gröna omställningen. Inom ramen för samma lagstiftningspaket har EU-kommissionen nu i mars 2023 lagt fram ytterligare ett förslag som syftar till att komplettera det tidigare förslaget, bland annat genom att ställa tydligare krav på miljöpåståenden så att de är tillförlitliga, jämförbara och verifierbara i hela EU och skydda konsumenterna från ”greenwashing”.

Förbud mot greenwashing

Direktivet om otillbörliga affärsmetoder är ett övergripande och generellt tillämpligt direktiv som sedan 2005 reglerar hur näringsidkare i största allmänheten får och ska utforma sin marknadsföring och affärsmetoder. I artikel 5 i direktivet föreskrivs bland annat ett allmänt förbud mot vilseledande affärsmetoder, och i artikel 6 stadgas när en affärsmetod ska anses vilseledande. Bilaga 1 till direktivet (den sk svarta listan) inbegriper en lista över affärsmetoder som under alla omständigheter är otillbörliga, dvs. de värsta överträdelserna av marknadsföringslagstiftningen.

Direktivet om otillbörliga affärsmetoder är i Sverige implementerat genom marknadsföringslagen (”MFL”) och vad gäller marknadsföring med miljöargument har de hittills huvudsakligen hanterats genom bestämmelserna om god marknasdföringssed /5 § MFL) och förbudet mot vilseledande marknadsföring (10 § MFL). Vid uttolkande av god marknadsföringsssed är Internationella handelskammarens (”ICC”) regler för reklam och marknadskommunikation av särskild betydelse. Av dessa följer bl.a. att man inte får misskreditera annans verksamhet eller produkt samt att man inte får missbruka tekniskt material, t.ex. använda vetenskapliga termer för att ge intryck av att ett påstående har vetenskaplig grund, när sådan i själva verket saknas. koden innehåller ett eget kapitel om just miljömarknadsföring (Kapitel D) och är tillämpliga på all marknadskommunikation där miljöpåståenden används.

Reglerna gäller alltså varje form av marknadskommunikation som uttryckligen eller underförstått hänvisar till miljömässiga eller ekologiska aspekter i fråga om produkters tillverkning/utförande, förpackning, distribution, användning/konsumtion, återvinning eller sluthantering.

Förslaget innebär alltså att vaga miljöpåståenden kommer att hanteras på ett helt annat sätt

Genom EU-kommissionens förslag från 2022 kan vilseledande miljöpåståenden komma att hanteras utifrån svarta listan istället för god marknadsföringssed då man avser lägga till och särskilt lyfta fram ett förbud mot grönmålning på svarta listan. Detta innebär ett tydliggörande av reglerna kring miljöpåståenden i marknadsföring men också en skräpning i sanktioner då överträdelser av svarta listan anses allvarligare än ageranden i strid med god marknadsföringssed. Den svenska marknadsföringslagen uppdaterades 2022 med nya sanktionsnivåer som innebär att de värsta överträdelserna ska kunna sanktioneras med upp till fyra (4) procent av näringsidkarens årsomsättning.

Det nya lagförslaget innehåller krav på att precisera och fastställa regler för hur frivilliga miljöpåståenden och miljömärkningssystem inom unionen ska tillämpas, kommuniceras och verifieras för att därigenom vidare motverka trenden av grönmålning.

Det nya förslagets centrala delar

En central del av det nya förslaget är att näringsidkare innan dess att ett miljöpåstående riktas mot konsumenten måste kunna visa på vederhäftiga och vetenskapligt underlag som styrker påståendet. Detta är dock närmast ett förtydligande av den rättspraxis som finns på området och som över tid bekräftat att vilseledande miljöpåståenden är i strid med god marknadsföringssed.

Ytterligare en viktig del i det nya förslaget är harmoniseringen av regleringen kring miljömärkningar. EU-kommissionen har genom sina undersökningar fastställt att det för närvarande förekommer drygt 200 olika miljömarkeringar inom unionen som i en beaktansvärd utsträckning är overifierade eller icke-verifierbara [2]. Detta minskar tillförlitligheten hos miljömarkeringar i största allmänhet, varför det förevarande lagförslaget ställer upp krav på att alla miljömarkeringar samt dess budskap måste verifieras av en självständig tredje part för att få användas inom unionen. Vidare anges det i förslaget att alla nya miljömarkeringar från och med ikraftträdandet av det föreslagna direktivet måste uppnå högre miljökrav- och standarder än vad som idag krävs för att få ett förhandsgodkännande.

Sammanfattningsvis ska miljöpåståenden enligt förslaget vara tillförlitliga, transparenta, oberoende verifierade och regelbundet granskade för att tillåtas användas i näringsidkares marknadsföring.

Exempel på vaga miljöpåståenden är ”miljövänlig”, ”eko” eller ”grön”, som kan felaktigt antyda eller ge ett intryck av utmärkt miljöprestanda.

Reflektion

Kommissionens nya förslag innebär ett krafttag mot vilseledande miljöpåståenden, inte bara för att de tydligare regler i EU-direktiv som medlemsstaterna ska implementera i sin lagstiftning utan särskilt för att många av de mest frekvent förekommande miljöpåståenden numera förs upp på den svarta listan där de allra allvarligaste överträdelserna av överträdelser listas. Detta visar att miljöpåståenden innehar en särställning från lagstiftarens sida då denna typ av påståenden anses ha en stor effekt på konsumenternas affärs- och köpbeslut. Den svenska marknadsföringslagen uppdaterades 2022 med nya sanktionsnivåer som innebär att de värsta överträdelserna ska kunna sanktioneras med upp till fyra (4) procent av näringsidkarens årsomsättning.

Förslaget innebär alltså att vaga miljöpåståenden kommer att hanteras på ett helt annat sätt då sådana kan innebära överträdelser av den svarta listan vilket typiskt sett ska sanktioneras hårdare än överträdelser av god marknadsföringssed. Exempel på vaga miljöpåståenden är ”miljövänlig”, ”eko” eller ”grön”, som kan felaktigt antyda eller ge ett intryck av utmärkt miljöprestanda.

Det kommer nu bli än viktigare att se över sin egen marknadskommunikation vad gäller miljöpåståenden för att säkerställa att deras användning av sådana påståenden håller legalt, särskilt som sanktionerna för överträdelser är kraftiga.

Daniel Tornberg & Alexander Jute
Advokater / Partners, Advokatfirman MarLaw AB

____________
[1] Communication from the Commission to the European Parliament, the Council, the European Economic and Social Committee and the Committee of the Regions, A new Circular Economy Action Plan For a cleaner and more competitive Europe. COM(2020) 98 final.

[2] Se skäl 39 i EU-kommissionens nya lagförslag.

Årets Marknadschef 2023

Årets Marknadschef 2023 i bilder

Marknadsföreningen Sverige | Årets Marknadschef, Blogginlägg

Fastnade du på bild?

– Bilder och intryck från Rigoletto 11 maj 2023

Hur blir det när man samlar hundratals kreativa, modiga och passionerade marknadsförare i samma rum? M-A-G-I-S-K-T 💫

Åh, vilken drömmig eftermiddag vi fick igår på #åretsmarknadschef när vi sågs på galabiografen Rigoletto för att dela ut 4 guldsplashar, inspireras och hosta ett bubblande branschmingel. Eventet är verkligen en av årets höjdpunkter för oss på Marknadsföreningen Stockholm och så roligt att få arrangera.

Igen, varmt GRATTIS till 2023 års fantastiska vinnare!

🌟 Årets Marknadschef Johan Fernstedt (Unionen)
🌟 Årets Framtidslöfte Zu-Yon Han (Suicide Zero)
🌟 Årets Disruptör Charly Equity
🌟 Årets Varumärkesresa Arken Zoo

Årets Marknadschef 2023
Fr vänster: Johan Fernstedt (Unionen), Sarah Frelin Ekvall (Arken Zoo), Alexandra von Melen (Lycke PR) ombud för Zu-Yon Han (Suicide Zero), Lisa Malmros (Charly).

Eftermiddagsgalan bjöd även på två spännande spaningar signerade Nicklas Hermansson & Evelina Anttila! Expertpanelen bestående av finalisterna i varumärkesresan diskuterade vad som krävs för att lyckas med en förflyttning & finalisterna i Årets Marknadschef gav sina reflektioner på årets tema. Tack för att ni delade med er! Dagen till ära hade vi dessutom celebert internationellt besök; den digitala profeten David Shing som levererade en bejublad och knivskarp keynote kring marknadsförarens möjligheter 2023, ”The Connected Human”.

Snacket kring årets tema ”Marketing Revival” och nätverkande fortsatte till bubblor, plockmat, sköna beats från vår DJ och massor av eventkul som våra grymma partners laddat upp med.

Tack alla ni som har gjort den här eftermiddagen möjlig; våra partners (Mynewsdesk, KiMM, Onemotion, vVenues, Storykit, Filmstaden och MarLaw), projektgruppen (Hanna Axelsson, Alex Baker, Paula Fagerlund, Jenny Aarnio & Björn Owen Glad), juryn, och ett särskilt tack mina fantastiska kollegor Elina Andersson & Per Almegård.

Tack alla ni som kom! Nu visar vi att det är dags för ”Marketing Revival – Time to Shine”! Ses snart igen på Marknadsföreningen.

Marie Sommar, vd Marknadsföreningen Stockholm

Det är viktigt att då och då rikta uppmärksamheten mot bra förebilder inom marknadsföring för att inspirera andra till stordåd och då är Årets Marknadschef ett bra tillfälle, inte minst nu i tuffa tider. Det gick inte att missta sig på energin på Rigoletto, det blev verkligen lyckat.

Pino Roscigno, Ordf Marknadsföreningen Stockholm

Foto: Per Almegård

Årets Marknadschef 2023

Här är vinnarna i Årets Marknadschef 2023!

Marknadsföreningen Sverige | Årets Marknadschef, Pressmeddelande

I bild fr vänster: Johan Fernstedt (Unionen), Sarah Frelin Ekvall (Arken Zoo), Alexandra von Melen (Lycke PR) ombud för Zu-Yon Han (Suicide Zero), Lisa Malmros (Charly).

Pressmeddelande
2023-05-11
Marknadsföreningen Stockholm

Årets vinnare korade!

Nu är det klart vilka som kammat hem titlarna Årets Marknadschef, Årets Framtidslöfte, Årets Varumärkesresa och Årets Disruptör 2023! Utmärkelserna tillkännagavs under eftermiddagsgalan på Rigoletto den 11 maj.

Årets vinnare är:

Johan Fernstedt – Årets Marknadschef 2023
Zu-Yon Han – Årets Framtidslöfte 2023
Charly – Årets Disruptör 2023
Arken Zoo – Årets Varumärkesresa 2023

Marknadsföreningen Stockholm delar ut ”Årets Marknadschef” för sextonde året och de andra kategorierna för sjätte året.

”Det blev en magisk stämning när vi samlade hundratals marknadsförare på Rigoletto för att kora vinnarna, inspireras kring temat ’Marketing Revival – Time to Shine’ och mingla”, säger Marie Sommar, vd på Marknadsföreningen Stockholm. ”I år fick vi alla en rejäl energiboost av den digitala profeten, David Shing aka Shingy – som på plats gav oss en bejublad och knivskarp dragning kring marknadsförarens möjligheter 2023, inte minst kopplat till den tekniska utvecklingen”, fortsätter hon.

Juryns motivering Årets Marknadschef 2023

Vinnare: Johan Fernstedt, Unionen

Ett framåtlutat modigt och integrerat ledarskap som bygger broar och inspirerar organisationen till att ifrågasätta det etablerade för att få fram det nya, det framtidsinriktade. Att plocka fram det genuina och äkta i varumärket och på så sätt bli sann mot organisationen och relevant mot sin målgrupp är något de flesta av oss marknadsförare strävar efter. Det varumärke som Årets Marknadschef 2023 ansvarar för har gjort den resan med bravur och med en imponerande effekt.

Silos har rivits och marknadskommunikationen har förenat – från Superhjältar till Vad gör jag nu?

Juryns motivering Årets Framtidslöfte 2023

Vinnare: Zu-Yon Han, Suicide Zero

Priset går till en marknadsförare som hittar storheten i det vardagsnära och som genom nya idéer, koncept, och samarbeten har ökat både räckvidd och konvertering. Hon är inte rädd för att testa nya lösningar som hjälper hela organisationen framåt. Hon har lyssnat till sitt hjärta för att fortsätta våga utvecklas, börja om och bygga från grunden. Med sin kunskap inom kommunikation, sociala medier och inte minst genom att se till lösningar långt utanför sitt eget ansvarsområde, har denna marknadsförare genom sitt arbete riktat strålkastarljuset mot en livsviktig fråga. Med ett tilltalande språk, enkla men viktiga övningar och hög igenkänningsfaktor hos många i målgruppen, har denna marknadsförare lyckats skapa innehåll som går igenom bruset och som berör både det lilla och stora i livet.

För att fler unga ska välja livet!

Juryns motivering Årets Disruptör 2023

Vinnare: Charly

Med ett hållbart och jämställt sikte mot framtiden har denna startup redan vänt upp och ned på sin bransch. De har på ett nytänkande sätt tagit sig an en av samhällets stora utmaningar och deras innovativa lösning skänker både hopp och möjliggör förändring i grunden. Affärsidén vänder på korten och Årets Disruptör spelar dem på ett smart sätt mot ökad ekonomisk jämlikhet.

Juryns motivering Årets Varumärkesresa 2023

Vinnare: Arken Zoo

När konkurrensen hårdnar och konjunkturen svajar krävs det mod att satsa långsiktigt. Inte minst i en bransch som präglas av röda prislappar och snabba klipp. Det modet har årets vinnare! Genom att bli kundens kunniga kompis har man lyckats både i den digitala världen och i det fysiska rummet. Tack vare ett gediget varumärkesbyggande arbete har årets vinnare lyckats ta till vara på möjligheterna på en het marknad och vuxit på ett imponerande sätt.

Mer information om utmärkelserna och tävlingens olika juryer:
mis.se/arets-marknadschef/

Presskontakt:
Marie Sommar
vd Marknadsföreningen Stockholm
marie@mis.se
0701-463422

KiMM

Möt Marie Thorslund från vår partner KiMM: Dags att ”ta tillbaka scenen och visa upp all den expertis och kreativitet som krävs”

Marknadsföreningen Sverige | Årets Marknadschef, Blogginlägg, KiMM

”Marknadsföringen är mer avgörande för framgången än någonsin tidigare”

– Vi möter Marie Thorslund från vår partner KiMM!

KIMM är inte bara vår partner för rådgivning inom rekrytering och karriär för våra medlemmar, utan även en av våra partners för Årets Marknadschef 2023. I den här artikeln får vi möta KIMMs affärsområdeschef Marie Thorslund och höra hennes tankar om årets tema ”Marketing Revival – Time to Shine”. Marie, som även är med i juryn i år, reflekterar också över årets bidrag till kategorin Årets Marknadschef och berättar lite om den spännande nya tjänst de lanserat; Vilka är de hetaste frågorna just nu för de inhouse- och marknadschefer de hjälper med rådgivning?

Marie Thorslund
Marie Thorslund, Affärsområdeschef, KIMM

Ni lanserade nyligen en tjänst inom rådgivning/coaching/organisation för inhouse- och marknadschefer. Vad har den fått för mottagande och vilka är de vanligaste utmaningar man hör av sig till er och vill ha hjälp med?

– Vi har fått många fina reaktioner och mycket uppskattning för vår nya tjänst KiMM Inhouse. I tuffare tider som dessa kan det vara värt att ha extra support och ett neutralt bollplank att luta sig mot. Utmaningarna och frågorna har varierat, t ex hur man bygger ett hållbart team med rätt kompetenser, och vad kostnaden blir vid extern hjälp jämfört med att bygga ett internt marknadsteam.

Vi har också diskuterat fördelarna med att ha marknadsföringsfunktionen inhouse eller outhouse, och hur man kan maximera marknadsföringsinsatserna. Vi har även pratat om för- och nackdelar med att centralisera eller decentralisera marknadsföringsfunktionen. Förutom dessa frågor har vi också diskuterat olika utmaningar och frågor inom ledarskap.

Det är tuffare tider nu och årets tema uppmuntrar verkligen marknadsförare att ta tillbaka scenen och visa upp all den expertis och kreativitet som krävs för att lyckas i dagens digitala värld

Som partner till Årets Marknadschef 2023, vilka är dina egna reflektioner över årets tema?

– Vem kan inte bli inspirerad av årets tema ”Marketing Revival – Time to Shine”? Branschen har genomgått en omfattande förändring de senaste åren, med nya teknologier och plattformar som har förändrat hur företag interagerar med sina kunder. Det är tuffare tider nu och årets tema uppmuntrar verkligen marknadsförare att ta tillbaka scenen och visa upp all den expertis och kreativitet som krävs för att lyckas i dagens digitala värld. Marknadsföringen är mer avgörande för framgången än någonsin tidigare. Att få vara partner till ett så prestigefyllt event&initiativ är verkligen en ära för mig personligen.

Jag ser fram emot att se finalisternas arbete och att få möjlighet att lyfta fram marknadsförare som verkligen gör skillnad!

Viljan att plocka fram det genuina och äkta i sitt varumärke och genom det bli sann mot organisationen och relevant mot sin målgrupp är något som jag tycker är återkommande i många av årets bidrag.

Du är också med i juryn för kategorin Årets Marknadschef, där vi i år har slagit rekord i antal nomineringar. Vad kan du berätta om juryarbetet och årets bidrag?

– Det är en stor ära att få vara en del av juryarbetet, och jag är så imponerad över alla nomineringar och vilken verklig skillnad marknadsföringen och kommunikationen gjort, men också hur många av de nominerade som har kämpat för att hålla organisationen samman i ovissa och osäkra tider.

Det är tydligt att det krävs mycket mod och engagemang för att navigera genom tuffa omständigheter och att dessa ledare verkligen har visat vad de går för. Det är imponerande att se hur deras ansträngningar har bidragit till att inte bara bygga starkare varumärken utan även starkare och mer motståndskraftiga organisationer. Viljan att plocka fram det genuina och äkta i sitt varumärke och genom det bli sann mot organisationen och relevant mot sin målgrupp är något som jag tycker är återkommande i många av årets bidrag.

Vad ser du mest fram emot den 11 maj?

– Jag ser framför allt fram emot att möta alla dessa fantastiska människor som har blivit nominerade! Att få ny inspiration, fylla på med ny kunskap och att träffa kollegor från branschen! Kort och gott, jag är så pepp inför den 11 maj!

____________
BILJETTER & ALL INFO OM ÅRETS MARKNADSCHEF 2023 >>

Ta del av våra utskick! Här kan du anmäla dig för våra utskick med info, inspiration och ett och annat erbjudande inom ramen för vår verksamhet. Prenumerera här