Blogg

Finalister

Vad säger våra finalister?

Marknadsföreningen Sverige | Årets Marknadschef, Blogginlägg

Våra finalister i kategorin Årets Disruptör ger sina bästa tips och lärdomar

Vid Årets Marknadschef 2017 utser Marknadsföreningen i Stockholm vinnare i fyra kategorier: Årets Marknadschef, Årets Disruptör (ny), Årets Framtidslöfte (ny) och Årets Varumärkesresa (ny). Nu när alla våra finalister i alla fyra kategorier är klara ville vi höra mer om vad deras bästa tips är. Först ut är våra fyra finalister till Årets Disruptör!

Finalist 1: Naava

”Grunden till vår innovation bygger på orädda experiment och tappra försök. Tro på det ni gör, fastän det är någonting nytt som ingen tidigare testat på. Tro på att resultat uppnås genom att ge människor rum att växa, uppmuntran om uttrycka sig själv och chansen till att ta risker då det är möjligt.

Våga tro på att det är ni som kommer att komma med en lösning relaterad till en av världens följande megatrender. Gränser måste suddas ut för att uppnå ens vilja om att skapa en bättre framtid.”

Finalist 2: Kry

”För det första måste man våga. Våga tänka stort, våga utmana status quo, våga ta risker och våga gå från tanke till handling.

För det andra så måste man bygga sitt lag. Ensam är inte stark. Laget måste bestå av personer som är bra på saker man själv inte är bra på, som utmanar men också stöttar och delar en gemensam vision.

För det tredje krävs det som på engelska kallas ’grit’. Det innebär att man, oavsett vad som händer, ihärdigt och passionerat arbetar mot sitt mål.”

Finalist 3: Karma

”Våga utmana. De första restaurangerna vi pratade med trodde aldrig att Karma skulle fungera.

Testa snabbt för att validera. För att snabbt kunna validera att Karma var till nytta för både restauranger och konsumenter så byggde vi den första versionen av tjänsten på tre veckor. Även idag jobbar vi efter devisen MVP, Minimum Viable Product, för att snabbt kunna testa nya funktioner.

Fokusera på att göra rätt saker. När vi väl ger oss in på något nytt så måste vi inte göra det perfekt från början – kan vi dock snabbt visa att vi är på rätt spår så kan vi förbättra det därifrån!

Ha ohämmad optimism. Vi frågar oss inte ’kan vi lösa det?’ utan snarare ’hur löser vi det?’.

Sätt upp tydliga mål. Vi jobbar aktivt med kvartalsmål och ser till att alla i teamet är med och tar fram och definierar vilka mål vi sätter upp.”

Finalist 4: FundedByMe

”Disruption handlar om att på riktigt, underifrån skapa bestående förändring och förbättra tusentals eller miljoner människors liv. Disruption är när gamla modeller ställs upp och ner och när man tittar i backspegeln inte kan se en värld utan denna förbättring.

Sann disruption är när man skapar en marknad utan muskler, utan stöd av riskkapital och särskilt när ingen tror på dig.”

Suzanne Sjöberg om Marknadsföreningens mentorskap

Marknadsföreningen Sverige | Mentorskap, Möt medlem

En adept berättar

Suzanne SjöbergSuzanne Sjöberg är Marknadsansvarig på Key Assets Sweden AB och medlem i Marknadsföreningen. I år deltar hon även i MiS mentorskapsprogram. Vi passar på att ställa tre frågor om hennes intryck så här långt.

Vad fick dig att bestämma dig för att skaffa en mentor via Marknadsföreningen?

–När jag fick i uppgift att starta upp marknadsprocessen i företaget så kände jag att jag var i behov av råd och stöd från någon mer erfaren. Jag hade hört talas om att det fanns möjlighet att få tillgång till en mentor via föreningen så tyckte att det lät spännande att få hjälp att utvecklas i sin karriär.

Vilka är dina intryck av ditt mentorskap?

–Mentorskapet har varit och är en otrolig hjälp i många avseenden. Med rätt match så kan det bli hur bra som helst och det är en stor resurs att ha någon utifrån som kan hjälpa dig förbi de hinder du stöter på och pusha dig i rätt riktning. Jag lär mig hela tiden nya saker, både om jobbet och om mig själv. När det går emot så har man någon som stöttar och hjälper en att ta nästa steg. En otrolig tillgång!

___________

TIPS: Nyfiken på att veta mer om vårt mentorskapsprogram?

Nya nätverket Marknadscheferna – intervju

Marknadsföreningen Sverige | Blogginlägg, Nätverksträffar

Nytt nätverk: Marknadscheferna

MarknadschefernaLouise Borglund, som driver konsultföretaget Accompio, och Katarina Fredén, Marknads- & Kommunikationschef på Poolia, leder vårt nya nätverk Marknadscheferna. Första träffen för nätverket är den 11 februari, på temat ”Organisatoriska utmaningar i den digitala förändringsresan”.

Nätverket riktar sig till dig som på något sätt är marknadsansvarig och som söker stöd i sin utveckling i att förflytta eller förändra bolaget och i att skapa en starkare marknadsavdelning. Vi passar på att ta några ord med Katarina och Louise för att höra deras tankar bakom nätverket och lite mer information om dess första träff.

En yrkesroll i förändring

Den digitala utvecklingen gör att marknadschefens roll är under stor förändring och man behöver idag skaffa sig ett större antal nya kompetenser, och den kanske även medför att de man redan har behöver förändras. Hur gör man det skiftet och hur vidareutvecklar man sin avdelning? Hur påverkar man de andra i ledningen och får deras gehör? Hur kravställer man gentemot sin VD och skaffar sig en större budget och mer resurser? I nätverket kommer vi att dela våra erfarenheter och lyssna på de som redan genomfört de här förändringarna.

–Många gånger vill man som marknadschef göra en förändring i strategi, metod eller taktik, men man får inte tillstånd, helt enkelt av den anledningen att man inte riktigt kan argumentera för sin sak på ett sätt som ledning eller VD kan ta till sig, menar Louise.

”Gårdagens generalister har ersatts av experter”

–När en bransch mognar sker nischning. Samma sker på kommunikations- och marknadsavdelningar idag. Man kan inte längre ha en person som kan allt. Med Google kan vi se att titeln ”Marknadschef” är på nergång. Det som trendar idag är istället till exempel Kommunikationschef, Chief marketing officer, Digital online manager. Vi ser också att sälj och it kommer in i rollen idag i ökad omfattning. Den utvecklingen gör att marknadsavdelningen plötsligt har en helt annan spelplan, säger Katarina.

–Vi har gått från ett kampanjfokus och mot ett kontinuerligt fokus. Kvalitet och att välja rätt kanaler står i fokus. Att lägga ut tre miljoner på tv och sedan vara tyst är inte längre aktuellt. Man måste synas mer kontinuerligt och budgeten blir då mer fördelad över hela året.

Eller som Louise säger, att gårdagens generalister har ersatts av experter. Förut kunde alla lite av allt. Idag behöver man nya, gränsöverskridande experter på avdelningen. Och marknadschefen får en tydligare roll som strateg och förändringsledare. Det gör att många behöver förändra både organisation och processer. Marknadsavdelningen har i stort inte ändrat sin organisation på 40 år, det vill säga sedan starten av masskommunikation, det börjar bli dags nu, menar hon.

”Många gånger vill man som marknadschef göra en förändring i strategi, metod eller taktik, men man får inte tillstånd, helt enkelt av den anledningen att man inte riktigt kan argumentera för sin sak”

 

Paula Fagerlund, Kommunikations- och Webbchef på Dina Försäkringar, gästar nätverkets första träff och hon är någon som redan genomfört och lyckats väl med alla de här förändringarna. Det har bland annat lett till en dramatisk ökning i varumärkeskännedom. Det hade inte varit möjligt utan det hon har gjort, vilket är att vinna ledningens förtroende och få mandat att investera och att utveckla både individer och hur de jobbar. Naturligtvis med stöd av att kunna visa resultat på att det hela fungerar.

Under den första träffen kommer vi också att stämma av vad deltagarna ser för behov och vad man vill ta upp fortsättningsvis, utifrån marknadschefsrollen.

Text och bild: Per Almegård