Årets Marknadschef 2019
Marknadsföreningen Stockholm | Årets Marknadschef, Fördjupning och tips

Dare to Upskill!

– Key takeaways från Årets Marknadschef 2019

Mod. Mod att lära nytt. Mod att tänka nytt – utmana – och ifrågasätta men också mod att hålla fast vid det som fungerar. Att fokusera på det ständiga lärandet ligger oss på Marknadsföreningen Stockholm varmt om hjärtat och är en del av vårt DNA. Därför kändes det extra angeläget att lyfta in det som tema för vår eftermiddag.
Dagen varvades med keynotes, spaningar och prisutdelningar samt mingel och nätverkande. Lärdomarna var många. Här kommer några av de främsta som vi tog med oss.
// Marie Sommar, VD

Tre olika perspektiv av ”Dare to Upskill” belystes under eftermiddagen: Individ, Ledarskap och Organisation.

I en snabbrörlig värld är den enda långsiktigt hållbara strategin att lära sig snabbare än omvärlden förändras och omsätta lärdomarna i innovation som är relevant för människor…

Johan Eriksson från Google inledde starkt kopplat till det första i sin dragning med rubriken “Sverige behöver en läranderevolution”. Det stora hindret för ständigt lärande beskrivs ofta som tiden. Vi måste samtidigt prioritera att avsätta tid för att lära oss och utvärdera det veckovis – vad vill jag lära mig och hur vill jag lära mig det? Låt inte slumpen styra hur din agenda ser ut! Det finns friskvårdstimmar – varför inte lärande timmar?

Johan Eriksson
Johan Eriksson

Vi fick också med oss att 46% av dagens avlönade jobb kan automatiseras. Det frigör tid för planering och innovation som kommer särskilja de bästa organisationerna framåt. För att lyckas automatisera behöver du sätta mål, säkerställa rätt data, aktivera allt och mäta allt i realtid, allt med kunden i fokus. Allt för att du ska kunna veta vilka kunder som driver större delen av er lönsamhet.

Våra första tre spanare Siduri Poli (Changers Hub), Hannes Sjöblad (Epicenter Stockholm) och Susanne Fuglsang (Innovation Pioneers) gav sina olika perspektiv på lärande och mod. Siduri, vad man kan ta med sig från start-ups och Changers Hubs resa. Samarbeta hellre än att försöka efterlikna. Hannes lyfte tre disruptiva trender som kommer omdefiniera 2020-talet: Face recognition, virtual influencers och augmented packaging. Susanne gav sitt personliga perspektiv på lärande och där hon sett magi hända i olika format såsom hackathons och co-creations.

Vilken data är viktig?

Vår andra och årets internationella keynote Wiemer Snijders, från The Commercial Works, pratade om ”The power of data and fact-based marketing: Upskilling for 2020” , en del som också finns samlat i boken “Eat Your Greens: Fact-Based Thinking to Improve Your Brand’s Health”.

Wiemer fångade upp upskilling i form av perspektivet rätt data och faktabaserad marknadsföring: Vilken data är viktig och hur ser vi på dem? Försök att sålla data för att se det som verkligen betyder något. Finns det olikheter? Väljer vi att bara titta på utvalda framgångssagor, när det i själva verket är de som inte lyckats som är mer relevanta?

Wiemer Snijders
Wiemer Snijders

Några av Wiemer’s poänger:

  1. Brand KPIs shouldn’t be interpreted without taking brand size into account.
  2. Data points don’t provide insight; visualising patterns does.
  3. Loyalty and differentiation aren’t the biggest thing in marketing.

Spaning 4 för dagen gjordes av Peter Nordlöv, Goosebumps Marketing, som pratade på teamat “Hur blir du ett unskippable brand?” – med perspektivet att tänka modigt för rörlig kommunikation. Sträva efter Share of attention och inte share of voice.

Några takeaways:

  • Förstå och följ din publik
  • Skapa bra storys, inte annonser som känns som annonser
  • Våga vara modig för att göra skillnad

Mod och tillit

Vår tredje keynote för dagen, Karin Zingmark, ledarskaps-och kommunikationsrådgivare och författare till rykande färska boken ”Maxa Modet” gav sitt perspektiv på Dare to Upskill, i form av både individ, organisation och framförallt ledarskap. Hon betonade vikten av tillit för att lyckas. Där lyfte hon bl a Paul J. Zacks ”8 tips för att öka nivån av tillit” (Harvard Business Review):

Karin Zingmark
Karin Zingmark
  • Uppmärksamma framgång i form av positiv feedback
  • Ge tydliga och utmanande mål
  • Undvik detaljstyrning
  • Låt människors passion få styra arbetsuppgifter
  • Var generös med information
  • Fokusera på att bygga äkta relationer till medarbetare
  • Underlätta personlig och professionell utveckling hos medarbetare
  • Öppna upp och visa sårbarhet inför organisationen.

För ett framgångsrikt ledarskap i en uppkopplad värld behöver vi också:

  • Visualisera vårt Varför.
  • Leva våra värderingar.
  • Jobba med en crowd-sourcad utveckling.

Karin exemplifierade en rad goda kommunikativa ledare att inspireras av (Annie Lööf, Petter Stordalen m fl). Det resultatorienterade ledarskapet är också centralt (sätta s.m.a.r.t.a mål, kvartalsvisa utvecklingssamtal osv.) Sammantaget skapar detta modiga team i ständig rörelse.

Vår sista spanare och vinnare av Årets Marknadschef 2018, Emma Stjernlöf, gav sitt perspektiv på några myter inom marknadsföring. ”Loyalty grows brands”; Människor bryr sig inte om varumärken och är inte särskilt lojala. ”Content is king”; Budgetmässigt bör man ha tillräckligt för att få räckvidd före själva content creation. ”Be different or be out”; Different is out; var distinkt, inte unik.

Kvällen strösslades också av fler lärdomar från finalister och vinnare.
Stort grattis igen till:

Pino Roscigno, Stadium (Årets Marknadschef)
Marika Baltscheffsky, MEDS Apotek (Årets Framtidslöfte)
FirstVet (Årets Disruptör)
Polisen (Årets Varumärkesresa)Årets Marknadschef 2019

Motiveringarna till vinnarna ser du här!

Bästa tipsen från dem finns på vår blogg!

Eftermiddagen på Fotografiska avslutades med vinnarintervjuer som filmades i sin helhet. Dessa kommer snart finnas på våra kanaler. Håll utkik!

Tack till alla medlemmar och gäster som kom. Tack till alla som gjort denna dag möjlig: teamet på Marknadsföreningen Stockholm (Rebecca Cannerfelt, Per Almegård och Helen Crowe Blomgren), vår projektgrupp, jurymedlemmar, medlemmar som hjälpt till på plats och våra partners: Billes, MarLaw, Mediekompaniet, Penetrace, Fenix Film, Pixel och Lyyti. Fotografiska, så fin och proffsig inramning och Mevida levererade ner till minsta detalj med all teknik bakom kulisserna. Anja Callius har tagit många härliga bilder, (se alla bilder här), och fångat stämningen. En sammanfattande film från Fenix Film kommer också inom kort.

Lärandet slutar inte här utan fortsätter under året i föreningens alla aktiviteter.
Se vad som händer närmast här!

Hoppas vi ses igen snart!

Bästa hälsningar
Marie Sommar & teamet på Marknadsföreningen Stockholm