Publik

Årets Marknadschef startade 2005 och Marknadsföreningen Stockholm har årligen delat ut priset sedan dess. Med tävlingen lyfter vi fram talanger och skickliga ledare som jobbar med marknad och kommunikation, inspirerar till lärande och skapar plattformar för nya möten.

Varje år utser vi två individer och två företag/organisationer som stått för utmärkande insatser under året som gått. I samband med ett halvdagsevent med högaktuella och inspirerande keynotes och kortare spaningar korar vi: Årets Marknadschef, Årets Framtidslöfte, Årets Disruptör och Årets Varumärkesresa.

Stort grattis till våra vinnare 2019!

Pino Roscigno (Stadium) –  Årets Marknadschef 2019
Marika Baltscheffsky (MEDS apotek), Årets Framtidslöfte 2019
FirstVet, Årets Disruptör 2019
Polisen, Årets Varumärkesresa 2019

Årets Marknadschef 2019

Kontakt

Marie Sommar

Presskontakt och kontakt kring partnerskap: Marie Sommar, VD
marie(@)mis.se
0701-463422

Rebecca Cannerfelt

Projektledare: Rebecca Cannerfelt, Projektledare och medlemsansvarig
rebecca(@)mis.se
0734-028742

Årets Marknadschef

Se filmen från 5 feb 2020!

Våra 4 utmärkelser

Årets MarknadschefÅrets Marknadschef delas ut till en person som med ett framgångsrikt och innovativt ledarskap har medfört till ökat förtroende för företagets varumärke och utomordentliga affärsmässiga resultat.

  • Dokumenterat resultat mellan affärsresultat, person och funktion
  • Ledarskapsegenskaper
  • Personlig prestation; kopplat kreativitet till affärsmässighet och nytänkande
  • Har medfört ökat förtroende för företagets varumärke
  • Etiskt och moraliskt förhållande i kommunikationsdiscipliner

Årets FramtidslöfteÅrets Framtidslöfte

Årets Framtidslöfte delas ut till en talang inom marknad och/eller kommunikation med förmåga att kombinera analys med kreativitet för att skapa aktiviteter som påverkar och ger effekt.

  • Gjort en oväntad och uppmärksammad prestation inom marknad och/eller kommunikation
  • Visat starkt driv och handlingskraft
  • Är en god förebild och vill göra skillnad

Årets DisruptörÅrets Disruptör

Årets Disruptör går till det företag som genom en enkel och prisvärd produkt/tjänst rör om i en traditionell marknad och därmed utmanar etablerade aktörer. Vår Disruptör har kunden i fokus och använder senaste tekniken för att nå framgång.

  • Nytänkare inom sin bransch
  • Potential att göra en snabb tillväxtresa
  • Innovativ och disruptiv idé
  • Modig och erövrare
  • Riskbenägen för att nå utveckling och framgång
  • Hållbart och etiskt företagande

Årets VarumärkesresaÅrets Varumärkesresa

Årets Varumärkesresa går till det företag/organisation som genom nytänkande har åstadkommit en lyckad förflyttning av sitt varumärke under föregående år. Förflyttningen ska kunna redogöras för med stöd av mätningar/analyser gjorda av en tredje part. Vi premierar ett integrerat varumärkesarbete som tagit sig uttryck både i marknadsföring/marknadskommunikation men också i agerandet i övrigt som produktutveckling, kundbemötande etc.

  • Marknads-/kommunikationsinitiativ som bidragit till varumärkesförflyttningen (vilka och på vilket sätt)
  • Data/statistik/siffor som stödjer varumärkesförflyttningen
  • Kanaler och kommunikation som påverkat/bidragit till varumärkesförflyttningen
  • Syftet med varumärkesförflyttningen i relation till utfallet

Tidigare vinnare av Årets Marknadschef

2018: Emma Stjernlöf, ADIDAS (Årets Marknadschef), Siduri Poli, CHANGERS HUB (Årets Framtidslöfte), TransferGalaxy (Årets Disruptör), Klarna (Årets Varumärkesresa)
2017: Patrik Nygren-Bonnier, IKEA (Årets Marknadschef), Malin Cronqvist, Help to Help (Årets Framtidslöfte), Karma (Årets Disruptör), Semcon (Årets Varumärkesresa)
2015: Catarina Falkenhav, ABBA the Museum
2014: Lina Söderqvist, Björn Borg
2013: Claes Dahlén, Mr Green
2012: Lars-Johan Strand, Stadium
2011: Mariette Kristenson, Pressbyrån och Lena Strand, Folksam
2010: Karl-Oskar Tjernström, Samsung Electronics
2009: Elenore Wolgers, Folkoperan
2008: Anders Forssten, Max
2007: Jonas Tränk, Wasabröd
2006: Anna Stinger, Tele2

  • Dela :