Årets Marknadschef

Årets Marknadschef startade 2005 och Marknadsföreningen Stockholm har årligen delat ut priset sedan dess. Med tävlingen lyfter vi fram talanger och skickliga ledare som jobbar med marknad och kommunikation, inspirerar till lärande och skapar plattformar för nya möten.

Förra året lanserades ytterligare tre pris: Årets Framtidslöfte, Årets Disruptör och Årets Varumärkesresa.

Priserna delas ut i samband med en inspirationseftermiddag med spännande keynotes, samtal och mingel på Fotografiska.

Om utmärkelserna

Årets MarknadschefÅrets Marknadschef delas ut till en person som med ett framgångsrikt och innovativt ledarskap har medfört till ökat förtroende för företagets varumärke och utomordentliga affärsmässiga resultat.

  • Dokumenterat resultat mellan affärsresultat, person och funktion
  • Ledarskapsegenskaper
  • Personlig prestation; kopplat kreativitet till affärsmässighet och nytänkande
  • Har medfört ökat förtroende för företagets varumärke
  • Etiskt och moraliskt förhållande i kommunikationsdiscipliner

Årets FramtidslöfteÅrets Framtidslöfte

Årets Framtidslöfte delas ut till en talang inom marknad och/eller kommunikation med förmåga att kombinera analys med kreativitet för att skapa aktiviteter som påverkar och ger effekt.

  • Högst 35 år
  • Gjort en oväntad och uppmärksammad prestation inom marknad och/eller kommunikation
  • Visat starkt driv och handlingskraft
  • Är en god förebild och vill göra skillnad

Årets DisruptörÅrets Disruptör

Årets Disruptör har en affärsidé som genom en enkel och prisvärd produkt/tjänst rör om i en traditionell marknad och därmed utmanar etablerade aktörer. Vår Disruptör har kunden i fokus och använder senaste tekniken för att nå framgång.

  • Nytänkare inom sin bransch
  • Potential att göra en snabb tillväxtresa
  • Innovativ och disruptiv idé
  • Modig och erövrare
  • Riskbenägen för att nå utveckling och framgång
  • Hållbart och etiskt företagande

Årets VarumärkesresaÅrets Varumärkesresa

Årets Varumärkesresa går till det företag som genom nytänkande har åstadkommit en lyckad förflyttning av sitt varumärke under föregående år. Bolaget ska kunna redogöra för förflyttningen med stöd av mätningar/analyser gjorda av en tredje part. Vi premierar ett integrerat varumärkesarbete som tagit sig uttryck både i marknadsföring/marknadskommunikation men också i företagets agerande i övrigt som produktutveckling, kundbemötande etc.

  • Marknads-/kommunikationsinitiativ som bidragit till varumärkesförflyttningen (vilka och på vilket sätt)
  • Data/statistik/siffor som stödjer varumärkesförflyttningen
  • Kanaler och kommunikation som påverkat/bidragit till varumärkesförflyttningen
  • Syftet med varumärkesförflyttningen i relation till utfallet

Jury

Juryerna för Årets Marknadschef 2017

Här presenterar vi de jurymedlemmar som ska ta fram vinnare i de fyra kategorierna.

Läs mer >>

Finalister

Finalister 2017

Vi frågade alla våra finalister om deras bästa tips och framgångsrecept. Missa inte deras svar!

Läs mer >>

Vinnare

Vinnare 2017

Den 25 januari 2018 utsåg Marknadsföreningen Stockholm Årets Marknadschef, Årets Disruptör, Årets Framtidslöfte och det företag som gjort Årets Varumärkesresa 2017. Här är våra vinnare år 2017!

Läs mer >>

Program

Program 2017

Inspirationseftermiddag och prisutdelningar.

Läs mer >>

Kontakt

Marie Sommar
Jenny Aarnio

Presskontakt och kontakt kring partnerskap:

Marie Sommar
VD Marknadsföreningen Stockholm
marie(@)mis.se
0701-463422

Projektledare:

Jenny Aarnio
jenny(@)mis.se
0734-028742

Tidigare vinnare av Årets Marknadschef

2017: Patrik Nygren-Bonnier, IKEA (Årets Marknadschef), Malin Cronqvist, Help to Help (Årets Framtidslöfte), Karma (Årets Disruptör), Semcon (Årets Varumärkesresa)
2015: Catarina Falkenhav, ABBA the Museum
2014: Lina Söderqvist, Björn Borg
2013: Claes Dahlén, Mr Green
2012: Lars-Johan Strand, Stadium
2011: Mariette Kristenson, Pressbyrån och Lena Strand, Folksam
2010: Karl-Oskar Tjernström, Samsung Electronics
2009: Elenore Wolgers, Folkoperan
2008: Anders Forssten, Max
2007: Jonas Tränk, Wasabröd
2006: Anna Stinger, Tele2

 

Samarbetspartners 2017

  • Dela :