Årets Marknadschef

Årets Marknadschef startade 2005 och Marknadsföreningen Stockholm har årligen delat ut priset sedan dess. Med tävlingen lyfter vi fram talanger och skickliga ledare som jobbar med marknad och kommunikation, inspirerar till lärande och skapar plattformar för nya möten.

Inför Årets Marknadschef 2017 lanserades ytterligare tre pris: Årets Framtidslöfte, Årets Disruptör och Årets Varumärkesresa.

Priserna delas ut i samband med en inspirationseftermiddag med spännande keynotes, samtal och mingel på Fotografiska.

Kategorier & kriterier

Årets MarknadschefÅrets Marknadschef delas ut till en person som med ett framgångsrikt och innovativt ledarskap har medfört till ökat förtroende för företagets varumärke och utomordentliga affärsmässiga resultat.

  • Dokumenterat resultat mellan affärsresultat, person och funktion
  • Ledarskapsegenskaper
  • Personlig prestation; kopplat kreativitet till affärsmässighet och nytänkande
  • Har medfört ökat förtroende för företagets varumärke
  • Etiskt och moraliskt förhållande i kommunikationsdiscipliner

Årets FramtidslöfteÅrets Framtidslöfte

Årets Framtidslöfte delas ut till en talang inom marknad och/eller kommunikation med förmåga att kombinera analys med kreativitet för att skapa aktiviteter som påverkar och ger effekt.

  • Gjort en oväntad och uppmärksammad prestation inom marknad och/eller kommunikation
  • Visat starkt driv och handlingskraft
  • Är en god förebild och vill göra skillnad

Årets DisruptörÅrets Disruptör

Årets Disruptör går till det företag som genom en enkel och prisvärd produkt/tjänst rör om i en traditionell marknad och därmed utmanar etablerade aktörer. Vår Disruptör har kunden i fokus och använder senaste tekniken för att nå framgång.

  • Nytänkare inom sin bransch
  • Potential att göra en snabb tillväxtresa
  • Innovativ och disruptiv idé
  • Modig och erövrare
  • Riskbenägen för att nå utveckling och framgång
  • Hållbart och etiskt företagande

Årets VarumärkesresaÅrets Varumärkesresa

Årets Varumärkesresa går till det företag som genom nytänkande har åstadkommit en lyckad förflyttning av sitt varumärke under föregående år. Bolaget ska kunna redogöra för förflyttningen med stöd av mätningar/analyser gjorda av en tredje part. Vi premierar ett integrerat varumärkesarbete som tagit sig uttryck både i marknadsföring/marknadskommunikation men också i företagets agerande i övrigt som produktutveckling, kundbemötande etc.

  • Marknads-/kommunikationsinitiativ som bidragit till varumärkesförflyttningen (vilka och på vilket sätt)
  • Data/statistik/siffor som stödjer varumärkesförflyttningen
  • Kanaler och kommunikation som påverkat/bidragit till varumärkesförflyttningen
  • Syftet med varumärkesförflyttningen i relation till utfallet

Save the date!

Den 5 februari är det dags igen – Dags att utse och kora vinnarna av Årets Marknadschef, Varumärkesresa, Disruptör och Framtidslöfte, och dela ut de ärofyllda guldsplasharna.

Årets Marknadschef

Intervjuer med våra vinnare 2018

Årets Marknadschef 2018:
Emma Stjernlöf, Adidas

Årets Varumärkesresa 2018: Klarna

Årets Framtidslöfte 2018:
Siduri Poli, Changers Hub

Årets Disruptör 2018: TransferGalaxy

Jury

Juryn

Jury Årets Marknadschef & Årets Framtidslöfte

Juryordförande: MARIA CROON – VD på Svensk Travsport

EVELINA RÖNNUNG – Creative Director på JR
JIMMY RODHELIND – VD på Jung Relations
JONAS DAHLQUIST – VD på MullenLowe Brindfors samt Styrelseordförande i Marknadsföreningen Stockholm
MERNOSH SAATCHI – Grundare och Byråchef Humblestorm
SIDURI POLI – Medgrundare & Director of Development på Changers Hub, Årets Framtidslöfte 2018

Jury Årets Disruptör

Juryordförande: ALEX BAKER – Grundare Retail Tech X och Ambassadör Singularity University Stockholm, styrelsemedlem Marknadsföreningen Stockholm

ANNIE LINDMARK – Program Manager Innovation Management på Vinnova
HANNES SJÖBLAD – Chief Disruption Officer på Epicenter Stockholm
KRISTINE JOHNSON – Chief Commercial Officer (CCO) Transfer Galaxy, Årets Disruptör 2018
MIKAEL AHLSTRÖM – Innovatör, entreprenör och styrelsemedlem – Hyper Island, The Park & Lifvs
PAULA FAGERLUND – Chef för Innovationscenter, Arbetsförmedlingen
SUSANNE FUGLSANG – CEO, Innovation Pioneers

Jury Årets Varumärkesresa

Juryordförande: MARIE SOMMAR – VD, Marknadsföreningen Stockholm

DANIEL JONTÉN – VP Brand, Klarna, vinnare Årets Varumärkesresa 2018
ERIK MODIG – Ph.D., Forskare, talare och författare på Center for Consumer Marketing, Handelshögskolan
NIKE CARLSTOFT – COO, Dentsu Aegis Network
PETER NORDLÖV – YouTube Brand Sales Lead, Google Sverige

BILDSPEL

Foto, där inget annat anges: Monika Ljungcrantz Stoltz
Illustrationer: Caroline Sellstone

Kontakt

Marie Sommar
Presskontakt och kontakt kring partnerskap: Marie Sommar VD Marknadsföreningen Stockholm marie(@)mis.se 0701-463422
Rebecca Cannerfelt
Projektledare: Rebecca Cannerfelt rebecca(@)mis.se 0734-028742

Tidigare vinnare av Årets Marknadschef

2018: Emma Stjernlöf, ADIDAS (Årets Marknadschef), Siduri Poli, CHANGERS HUB (Årets Framtidslöfte), TransferGalaxy (Årets Disruptör), Klarna (Årets Varumärkesresa)
2017: Patrik Nygren-Bonnier, IKEA (Årets Marknadschef), Malin Cronqvist, Help to Help (Årets Framtidslöfte), Karma (Årets Disruptör), Semcon (Årets Varumärkesresa)
2015: Catarina Falkenhav, ABBA the Museum
2014: Lina Söderqvist, Björn Borg
2013: Claes Dahlén, Mr Green
2012: Lars-Johan Strand, Stadium
2011: Mariette Kristenson, Pressbyrån och Lena Strand, Folksam
2010: Karl-Oskar Tjernström, Samsung Electronics
2009: Elenore Wolgers, Folkoperan
2008: Anders Forssten, Max
2007: Jonas Tränk, Wasabröd
2006: Anna Stinger, Tele2

  • Dela :