Årets Marknadaschef 2019

Dags att ännu en gång samla Sveriges vassaste marknadsförare och kommunikatörer för att tillsammans utmana sanningar, inspireras, dela med oss av lärdomar och hylla de som lyckats bäst under året som gått; Årets Marknadschef, Årets Varumärkesresa, Årets Framtidslöfte och Årets Disruptör!

Prisutdelningen sker i samband med en inspirationseftermiddag på Fotografiska där framträdande företag och individer som jobbar med marknadsföring och kommunikation kommer att bjuda på spännande föreläsningar och fantastiska möjligheter till nätverkande med branschkollegor.

”Dare to Upskill”

Att vara marknadsförare/kommunikatör har aldrig varit mer spännande! Rollerna har aldrig varit bredare eller närmare affären än idag. Men det är samtidigt mer komplext än någonsin.

Vi riktar nu ljuset på framtidens marknadsorganisation där marknad, kommunikation, IT och försäljning samverkar. Kan arbetssätt och organisation från den nya tidens start-ups appliceras på etablerade företag? Hur bygger vi varumärken i denna komplexa tid? Hur ser ledarskapet ut för att lyckas? Och vad krävs för att hålla sig aktuell i sin yrkesroll i dagens komplexa medielandskap där affärsutvecklingen ligger allt närmare marknadsavdelningen? Frågorna är många. Den 5 februari vill vi att du lämnar dagen lite modigare, mer inspirerad och med ett eller annat nytt verktyg för att själv gå hem och göra.

Det är dags att ta steget fullt ut: Dare to Upskill.

Publik
Program

KEYNOTES

Karin ZingmarkKarin Zingmark, nominerad till Årets Talare 2019: Maxa Modet – förändring genom tillit och kommunikation

Hur kan du som ledare kommunicera för att dina medarbetare ska känna sig så trygga på jobbet att de har lust att vara med och driva förändring? Ta del av de bästa tipsen på hur man ingjuter mod och bygger en innovativ och kommunikativ organisation där förändring ses som naturlig och till och med positivt.

Läs mer >>

Johan ErikssonJohan Eriksson, Head of Specialists, Google: Sverige behöver en läranderevolution

Livslångt lärande är avgörande i en värld som ständigt förändras. I denna session får du verktyg för att snabbt kunna sålla bland allt du skulle kunna lära dig för att hitta det som är viktigast för dig. Vi tittar också på några av de tusentals sätt du kan lära dig saker på. Denna läranderevolution exemplifieras med AI & maskininlärning vilket alla behöver lära sig. 

Läs mer >>

Wiemer SnijdersWiemer Snijders, Partner, The Commercial Works: The power of data and fact-based marketing: Upskilling for 2020

Getting a seat in the boardroom can be a source of frustration for marketers and a topic that has been debated for years. They often don’t have one, but why is this? Do they lack the skills and knowledge?

Today we have advanced technology and the ability to create and access a lot of data that we can use to better understand the people to whom we are selling our products and services. However, they are rendered useless if we fail to interpret the information correctly. There is a way to avoid this. All it takes are three simple questions which will substantially increase your professional skills and authority. You might even end up being offered a seat in the C-suite.

Läs mer >>

Partners

Partners

Här är våra finalister!

Finalister Årets Marknadschef 2019: Christian Cabau, Klarna, Johan Fernstedt, Unionen, Pino Roscigno, Stadium, Sarah Frelin Ekvall, Arken Zoo.
Finalisterna till Årets Marknadschef delar sina bästa tips >>

Finalister Årets Framtidslöfte 2019: Marika Baltscheffsky, MEDS apotek, Diana Mosa, Talking to me, Sandra Mobaraki, Byggsandra, David Khabbazi, The Social Few.
Finalisterna till Årets Framtidslöfte ger sina bästa tips >>

Finalister Årets Varumärkesresa 2019: Polismyndigheten,Blocket,Willys,Circle K.
Läs bästa tipsen från finalisterna i kategorin Varumärkesresa här >>

Finalister Årets Disruptör 2019: Firstvet, Voi, The Social Few, Lifvs.
Läs disruptörernas bästa tips >>

Finalister

Endast 200 platser – boka din biljett nu!

Årets Marknadschef

Se filmen från förra årets event!

Våra 4 utmärkelser

Årets MarknadschefÅrets Marknadschef delas ut till en person som med ett framgångsrikt och innovativt ledarskap har medfört till ökat förtroende för företagets varumärke och utomordentliga affärsmässiga resultat.

  • Dokumenterat resultat mellan affärsresultat, person och funktion
  • Ledarskapsegenskaper
  • Personlig prestation; kopplat kreativitet till affärsmässighet och nytänkande
  • Har medfört ökat förtroende för företagets varumärke
  • Etiskt och moraliskt förhållande i kommunikationsdiscipliner

Årets FramtidslöfteÅrets Framtidslöfte

Årets Framtidslöfte delas ut till en talang inom marknad och/eller kommunikation med förmåga att kombinera analys med kreativitet för att skapa aktiviteter som påverkar och ger effekt.

  • Gjort en oväntad och uppmärksammad prestation inom marknad och/eller kommunikation
  • Visat starkt driv och handlingskraft
  • Är en god förebild och vill göra skillnad

Årets DisruptörÅrets Disruptör

Årets Disruptör går till det företag som genom en enkel och prisvärd produkt/tjänst rör om i en traditionell marknad och därmed utmanar etablerade aktörer. Vår Disruptör har kunden i fokus och använder senaste tekniken för att nå framgång.

  • Nytänkare inom sin bransch
  • Potential att göra en snabb tillväxtresa
  • Innovativ och disruptiv idé
  • Modig och erövrare
  • Riskbenägen för att nå utveckling och framgång
  • Hållbart och etiskt företagande

Årets VarumärkesresaÅrets Varumärkesresa

Årets Varumärkesresa går till det företag som genom nytänkande har åstadkommit en lyckad förflyttning av sitt varumärke under föregående år. Bolaget ska kunna redogöra för förflyttningen med stöd av mätningar/analyser gjorda av en tredje part. Vi premierar ett integrerat varumärkesarbete som tagit sig uttryck både i marknadsföring/marknadskommunikation men också i företagets agerande i övrigt som produktutveckling, kundbemötande etc.

  • Marknads-/kommunikationsinitiativ som bidragit till varumärkesförflyttningen (vilka och på vilket sätt)
  • Data/statistik/siffor som stödjer varumärkesförflyttningen
  • Kanaler och kommunikation som påverkat/bidragit till varumärkesförflyttningen
  • Syftet med varumärkesförflyttningen i relation till utfallet

Jury 2019

Juryn

Jury Årets Marknadschef & Årets Framtidslöfte

Juryordförande: MARIA CROON – VD på Svensk Travsport

EVELINA RÖNNUNG – Creative Director på JR
JIMMY RODHELIND – VD på Jung Relations
JONAS DAHLQUIST – VD på MullenLowe Brindfors samt Styrelseordförande i Marknadsföreningen Stockholm
MERNOSH SAATCHI – Grundare och Byråchef Humblestorm
SIDURI POLI – Medgrundare & Director of Development på Changers Hub, Årets Framtidslöfte 2018

Jury Årets Disruptör

Juryordförande: ALEX BAKER – Grundare Retail Tech X och Ambassadör Singularity University Stockholm, styrelsemedlem Marknadsföreningen Stockholm

ANNIE LINDMARK – Program Manager Innovation Management på Vinnova
HANNES SJÖBLAD – Chief Disruption Officer på Epicenter Stockholm
KRISTINE JOHNSON – Chief Commercial Officer (CCO) Transfer Galaxy, Årets Disruptör 2018
MIKAEL AHLSTRÖM – Innovatör, entreprenör och styrelsemedlem – Hyper Island, The Park & Lifvs
PAULA FAGERLUND – Chef för Innovationscenter, Arbetsförmedlingen
SUSANNE FUGLSANG – CEO, Innovation Pioneers

Jury Årets Varumärkesresa

Juryordförande: MARIE SOMMAR – VD, Marknadsföreningen Stockholm

DANIEL JONTÉN – VP Brand, Klarna, vinnare Årets Varumärkesresa 2018
ERIK MODIG – Ph.D., Forskare, talare och författare på Center for Consumer Marketing, Handelshögskolan
NIKE CARLSTOFT – COO, Dentsu Aegis Network
PETER NORDLÖV – YouTube Brand Sales Lead, Google Sverige

Kontakt

Marie Sommar

Presskontakt och kontakt kring partnerskap: Marie Sommar, VD
marie(@)mis.se
0701-463422

Rebecca Cannerfelt

Projektledare: Rebecca Cannerfelt, Projektledare och medlemsansvarig
rebecca(@)mis.se
0734-028742

Tidigare vinnare av Årets Marknadschef

2018: Emma Stjernlöf, ADIDAS (Årets Marknadschef), Siduri Poli, CHANGERS HUB (Årets Framtidslöfte), TransferGalaxy (Årets Disruptör), Klarna (Årets Varumärkesresa)
2017: Patrik Nygren-Bonnier, IKEA (Årets Marknadschef), Malin Cronqvist, Help to Help (Årets Framtidslöfte), Karma (Årets Disruptör), Semcon (Årets Varumärkesresa)
2015: Catarina Falkenhav, ABBA the Museum
2014: Lina Söderqvist, Björn Borg
2013: Claes Dahlén, Mr Green
2012: Lars-Johan Strand, Stadium
2011: Mariette Kristenson, Pressbyrån och Lena Strand, Folksam
2010: Karl-Oskar Tjernström, Samsung Electronics
2009: Elenore Wolgers, Folkoperan
2008: Anders Forssten, Max
2007: Jonas Tränk, Wasabröd
2006: Anna Stinger, Tele2

  • Dela :