Årets Marknadschef

Årets Marknadschef delas ut av Marknadsföreningen Stockholm för 12e gången i år. 2018 års utmärkelser går till de personer och företag som gjort betydande insatser inom marknadsföring & kommunikation under året, i följande 4 kategorier: Årets Marknadschef, Årets Framtidslöfte, Årets Disruptör och Årets Varumärkesresa.

Den 6 februari 2019 koras vinnarna på Fotografiska, där de ärofyllda guldsplasharna delas ut. Prisutdelningen sker i samband med en inspirationseftermiddag där framträdande företag och individer som jobbar med marknadsföring och kommunikation kommer att bjuda på spännande föreläsningar och fantastiska möjligheter till nätverkande med branschkollegor.

Tack för era nomineringar!

Nomineringarna har nu stängt – Lycka till, alla ni som blivit nominerade till någon av de fyra kategorierna!

Vi kontaktar våra finalister i början av december.

Årets Marknadschef 2018

Juryerna för Årets Marknadschef 2018

Här presenterar vi de jurymedlemmar som ska ta fram vinnare i de fyra kategorierna i ÅRETS MARKNADSCHEF:

  • Årets Marknadschef
  • Årets Disruptör
  • Årets Framtidslöfte
  • Årets Varumärkesresa

 

ÅRETS MARKNADSCHEF & ÅRETS FRAMTIDSLÖFTE

Camilla Wallander, VD, Berghs • Carl Wåreus, Head of Agency/Partners Sweden, Google • Frida Roberts, VD, Söderhavet • Jan Berkö, Head of Business Development & Sales Recruitment, Bohmans Nätverk • Jonas Dahlquist, VD, MullenLowe Brindfors • Malin Cronqvist , Founder & Chairman, Help to Help • Marie Sommar, VD, Marknadsföreningen Stockholm • Patrik Nygren Bonnier, Marknadschef, Åhléns

ÅRETS DISRUPTÖR

Alex Baker, CMO & Disruption Facilitator, Vertiseit • Elsa Bernadotte, Serieentreprenör, Co-Founder & COO, Karma • Jessica Stark, VD, Styrelseakademien Stockholm, medgrundare av startup-hubben SUP46 • Mikael Wintzell, VD och grundare, Wellstreet • Paula Fagerlund, Chef för Innovationscenter, Arbetsförmedlingen

ÅRETS VARUMÄRKESRESA

Cecilia Perlind, General Manager Communications, Kantar Sifo • Erik Modig, Forskare, Handelshögskolan • Maria Croon, VD, Lokaltidningen Mitt i Stockholm AB samt Styrelseordförande i Marknadsföreningen Stockholm • Per Nilsson, Kommunikations- och marknadschef, Semcon • Rickard Villard, Grundare, The KIND Collective

Om utmärkelserna

Årets Marknadschef

Årets Marknadschef delas ut till en person som med ett framgångsrikt och innovativt ledarskap har medfört till ökat förtroende för företagets varumärke och utomordentliga affärsmässiga resultat.

  • Dokumenterat resultat mellan affärsresultat, person och funktion
  • Ledarskapsegenskaper
  • Personlig prestation; kopplat kreativitet till affärsmässighet och nytänkande
  • Har medfört ökat förtroende för företagets varumärke
  • Etiskt och moraliskt förhållande i kommunikationsdiscipliner

Årets Disruptör

Årets Disruptör går till det företag som har en affärsidé som genom en enkel och prisvärd produkt/tjänst rör om i en traditionell marknad och därmed utmanar etablerade aktörer. Vår Disruptör har kunden i fokus och använder senaste tekniken för att nå framgång.

  • Nytänkare inom sin bransch
  • Potential att göra en snabb tillväxtresa
  • Innovativ och disruptiv idé
  • Modig och erövrare
  • Riskbenägen för att nå utveckling och framgång
  • Hållbart och etiskt företagande

Årets Framtidslöfte

Årets Framtidslöfte delas ut till en talang inom marknad och/eller kommunikation med förmåga att kombinera analys med kreativitet för att skapa aktiviteter som påverkar och ger effekt.

  • Gjort en oväntad och uppmärksammad prestation inom marknad och/eller kommunikation
  • Visat starkt driv, handlingskraft och utvecklingspotential
  • Är en god förebild och vill göra skillnad
  • Är i början av sin karriär och/eller ny i bransch/roll

Årets Varumärkesresa

Årets Varumärkesresa går till det företag som genom nytänkande har åstadkommit en lyckad förflyttning av sitt varumärke under föregående år. Bolaget ska kunna redogöra för förflyttningen med stöd av mätningar/analyser gjorda av en tredje part. Vi premierar ett integrerat varumärkesarbete som tagit sig uttryck både i marknadsföring/marknadskommunikation men också i företagets agerande i övrigt som produktutveckling, kundbemötande etc.

  • Marknads-/kommunikationsinitiativ som bidragit till varumärkesförflyttningen (vilka och på vilket sätt)
  • Data/statistik/siffor som stödjer varumärkesförflyttningen
  • Kanaler och kommunikation som påverkat/bidragit till varumärkesförflyttningen
  • Syftet med varumärkesförflyttningen i relation till utfallet

Kontakt

Marie Sommar
Presskontakt och kontakt kring partnerskap: Marie Sommar VD Marknadsföreningen Stockholm marie(@)mis.se 0701-463422
Jenny Aarnio
Projektledare: Jenny Aarnio jenny(@)mis.se 0734-028742

Tidigare vinnare av Årets Marknadschef

2017: Patrik Nygren-Bonnier, IKEA (Årets Marknadschef), Malin Cronqvist, Help to Help (Årets Framtidslöfte), Karma (Årets Disruptör), Semcon (Årets Varumärkesresa)
2015: Catarina Falkenhav, ABBA the Museum
2014: Lina Söderqvist, Björn Borg
2013: Claes Dahlén, Mr Green
2012: Lars-Johan Strand, Stadium
2011: Mariette Kristenson, Pressbyrån och Lena Strand, Folksam
2010: Karl-Oskar Tjernström, Samsung Electronics
2009: Elenore Wolgers, Folkoperan
2008: Anders Forssten, Max
2007: Jonas Tränk, Wasabröd
2006: Anna Stinger, Tele2

  • Dela :