Blogg

Årets Marknadachef 2024

PRESSMEDDELANDE: Här är juryn för Årets Marknadschef 2024

Marknadsföreningen Stockholm | Årets Marknadschef, Blogginlägg, Pressmeddelande

Pressmeddelande
Marknadsföreningen Stockholm
2024-02-06

Juryn som utser årets vassaste marknadschefer och talanger inom marknadsföring och kommunikation

Nu är juryn som utser Årets Marknadschef, Årets Framtidslöfte, Årets Varumärkesresa och Årets Disruptör 2024 klar. I årets jury återfinner vi några från förra året, några nya tillskott samt förra årets vinnare. Utmärkelserna delas ut i samband med ett halvdagsevenemang den 16:e maj på galabiografen Rigoletto där framträdande företag och individer som jobbar med marknadsföring och kommunikation kommer att bjuda på föreläsningar och möjligheter till nätverkande med branschkollegor.

Marknadsföreningen Stockholm delar ut Årets Marknadschef för 17:e gången, samt de tillkommande kategorierna; Årets Framtidslöfte, Varumärkesresa och Disruptör för sjunde gången. Nomineringen till tävlingen är öppen och vem som helst kan tipsa & nominera personer och företag fram till den 22 februari direkt på mis.se.

I mars sammanträder de namnkunniga juryerna för att granska bidragen och ta sig an uppgiften att hitta 2024 års vinnare och därmed utse Sveriges vassaste marknadsförare, kommunikatörer och varumärken. Finalisterna kommer att avslöjas under april månad och vinnarna koras sedan den 16 maj på Rigoletto i Stockholm.

– Så glad över att den här vassa juryn nu står redo att gå igenom alla bidrag! Vi ser fram emot att få rikta strålkastarljuset på fina prestationer inom MarCom och lyfta förebilder att inspireras av, säger Marie Sommar, vd på Marknadsföreningen Stockholm. Det ligger i föreningens DNA att skapa plattformar för att mötas och att lära från varandra; tillsammans blir vi alla lite bättre, fortsätter hon.

Johan Fernstedt, Marknadschef på Unionen och förra årets vinnare av Årets Marknadschef, är med i juryn för att utse 2024 års vinnare och reflekterar kring juryarbetet:

Idag måste en marknadschef navigera, både internt och externt, på ständigt föränderliga marknader; där de taktiska och tekniska förutsättningarna både är en möjlighet och en konstant utmaning. Marknadschefens roll idag är både sälj, marknad och lojalitet. En holistisk roll som kräver komplexa affärsbeslut.

Att bedöma Årets Marknadschef 2024 är en ära och innebär att få en inblick i alla fantastiska marknadschefers vardag. Jag ser fram emot att utse en vinnare som kan omfamna den snabbt föränderliga komplexiteten och lösa de många utmaningar som dagens roll som marknadschef innebär om man ska lyckas uppnå sina mål.

Jury Årets Marknadschef 2024

(ORDF.) Marie Thorslund, Affärsområdeschef, KiMM
Johan Fernstedt, Marknadschef Unionen (Vinnare Årets Marknadschef 2023)
Karina T. Liljedal, Docent, Handelshögskolan i Stockholm; Partner, FPYB – Future Proof Your Business
Clara Grelsson, VD, Adnuntius i Sverige
Michael Grimborg, Senior Advisor
Jesper Andersson, Managing Partner & Client Director, Nord DDB
Alexander Morad, VD Bright Mind Agency

Jury Årets Framtidslöfte 2024

(ORDF.) Jacob Östberg, Professor of Business Administration, specializing in marketing
Zu-Yon Han, Head of digital, Suicide Zero (Vinnare Årets Framtidslöfte 2023)
Nicole Kavander, Growth Director, Merkle, Co-founder, All of Us
Fredrik Gustafsson, PR Specialist, Ledarna
Angelica Larsson, COO, Fuze PR
Björn Owen Glad, Senior Creative Strategist, Glory Days
Jenny Berggren, VP, Marketing & Publicity Nordics, Warner Bros

Jury Årets Disruptör 2024

(ORDF.) Alex Baker, Global retail strateg, ängelinvesterare och Principal på Nordic Retail Hub.
Lisa Malmros, Founder/CEO, Charly (Vinnare Årets Disruptör 2023)
Maria Olofsson, Verksamhetsledare Uminova Innovation, Processledare Ignite Sweden
Karin O’Connor, Entreprenör, ekonomijournalist, författare och förändringsguru. Business advisor, Draknästet.
Karl Andersson, Founder, Matsmart-Motatos
Nora Bavey, General Partner Unconventional Ventures, Co-founder UV Accelerator
Jessica W Sandberg, Grundare & Creative director, Besvärlig sedan 1977

Jury Årets Varumärkesresa 2024

(ORDF.) Hanna Axelsson, Senior Consultant, Rud Pedersen Communications
Sarah Frelin Ekvall, Marketing Manager (Vinnare Årets Varumärkesresa 2023)
Dan Lindgren, Founder & CEO, We Were There
Ricki Petrini, Kommunikationsstrateg
Johan Johansson, Senior Strateg, Carat
Tore Åsén, Senior Creative, Redgert Comms
Johan Anselmsson, Professor i Marknadsföring vid Ekonomihögskolan Lunds universitet

För att nominera, mer information om kategorierna och priserna, besök https://mis.se/arets-marknadschef/

Presskontakt:
Marie Sommar, VD Marknadsföreningen Stockholm
marie@mis.se |0701-463422

Tidigare vinnare av utmärkelserna för Årets Marknadschef

2023: Johan Fernstedt, Unionen (Årets Marknadschef), Zu-Yon Han, Suicide Zero (Årets Framtidslöfte), Charly (Årets Disruptör 2023), Arken Zoo (Årets Varumärkesresa)
2022: Nils Rylén, Polestar, (Årets Marknadschef), Liza Eriksson, RedLocker (Årets Framtidslöfte), Skipperi (Årets Disruptör), Jula (Årets Varumärkesresa)
2020: Christian Cabau, Klarna (Årets Marknadschef), Roza Azimi, Snaptive (Årets Framtidslöfte), Matsmart (Årets Disruptör), PostNord (Årets Varumärkesresa)
2019: Pino Roscigno, Stadium (Årets Marknadschef), Marika Baltscheffsky, MEDS Apotek (Årets Framtidslöfte), FirstVet (Årets Disruptör), Polisen (Årets Varumärkesresa)
2018: Emma Stjernlöf, Adidas (Årets Marknadschef), Siduri Poli, Changers Hub (Årets Framtidslöfte), TransferGalaxy (Årets Disruptör), Klarna (Årets Varumärkesresa)
2017: Patrik Nygren-Bonnier, IKEA (Årets Marknadschef), Malin Cronqvist, Help to Help (Årets Framtidslöfte), Karma (Årets Disruptör), Semcon (Årets Varumärkesresa)
2015: Catarina Falkenhav, ABBA the Museum
2014: Lina Söderqvist, Björn Borg
2013: Claes Dahlén, Mr Green
2012: Lars-Johan Strand, Stadium
2011: Mariette Kristenson, Pressbyrån och Lena Strand, Folksam
2010: Karl-Oskar Tjernström, Samsung Electronics
2009: Elenor Wolgers, Folkoperan
2008: Anders Forssten, Max
2007: Jonas Tränk, Wasabröd
2006: Anna Stinger, Tele2

MiS Inhouse

Möt ledarna för vår nya nätverksgrupp MiS Inhousecheferna!

Marknadsföreningen Stockholm | Blogginlägg, Föreningen, Nätverksledaren har ordet, Nätverksträffar

”Inhousetrenden fortsätter att öka, med allt mer komplexa uppdrag”

Vi har haft ett flertal välbesökta event kopplat till inhouse-avdelningens roll och faktorer för att lyckas, här på Marknadsföreningen. Vi har också en hel del medlemmar som jobbar på en inhouseavdelning, eller går i tankarna att växla upp en egen i kombination med externa byråer. Det här tar vi nu fasta på och lanserar ett nytt nätverk: MiS Inhousecheferna!

– Jag är så glad över den här nysatsningen och att vi får med oss två riktiga proffs på området som nätverksledare! Mirja Kais, Head of Creative Agency på 3, som också förärats titeln Årets Inhousechef, och Maggie Klingenstierna, Coach på KiMM Inhouse och rekryteringskonsult på KiMM, som bl a tidigare framgångsrikt byggt upp Disneys Inhouseavdelning. Under 2024 har de satt upp en programserie med fyra träffar som kommer belysa inhouse från olika vinklar och med inbjudna gäster, samt värdefulla diskussioner och erfarenhetsutbyten. Det här kommer bli så spännande och matnyttigt, varmt välkomna säger Marie Sommar, vd på Marknadsföreningen.

Vi passade på att ställa några frågor till de två ledarna för nätverket – Maggie och Mirja fick svara på samma frågor, för att pejla av deras tankar inför premiärträffen med nätverket.

Varför behövs en nätverksgrupp dedikerad till inhouse?

Maggie & Mirja: Därför att inhousetrenden fortsätter att öka med allt mer komplexa uppdrag. Vi upplever att många inhousechefer har väldigt lika utmaningar trots helt olika branscher. Därför önskar vi stärka inhousechefens roll, genom att lära oss och utvecklas av varandras input och erfarenheter. Resultatet blir mer effekt och effektivitet!

Berätta lite om dig själv och vad du kommer att bidra med som ledare för nätverket?

Maggie Klingenstierna
Maggie Klingenstierna, rekryterings- och organisationskonsult på KIMM

Maggie: Min bakgrund är inom marknad och kommunikation i olika roller och branscher. Framför allt så har jag varit inhousechef i många år och byggt upp inhouseteam med både personal och processer. I min nuvarande roll som rekryteringskonsult tillsätter jag ofta roller till inhousebyråer. Jag ser trender inom vilka roller som ökar, minskar, nya behov som växer fram samt roller som blir alltmer komplexa.

Detta i kombination gör att jag brinner lite extra för alla inhousebyråer! Jag ser fram emot att främja nätverkandet mellan inhousechefer, för ökad kunskap, erfarenhetsutbyte, effektivitet och kreativitet!

Mirja Kais
Mirja Kais, Head of Creative Agency, 3 Sverige

Mirja: Jag har en lång erfarenhet inom kommunikation och ledarskap och har tillbringat många år på byråsidan där jag både byggt upp och drivit egen byrå samt varit anställd på många olika byråer. Jag tror på att utveckla och lösa affärsutmaningar med kreativitet där potentialen och kraften ligger i kulturen och i utvecklingen av individer. Idag är jag Head of Creative Agency på Tre och har utvecklat den enheten under de senaste tre åren.

Vad önskar du att fler visste om rollen som Inhousechef?

Maggie: Rollen som inhousechef är utvecklande men också utmanande. Där finns många intressenter med olika förväntningar, t ex:

  • Åtskilliga beställare med olika behov och önskemål
  • Teamet du ansvarar för som behöver leverera både kreativ höjd och kostnadseffektivitet
  • Ledningens förväntningar gällande inhousebyråns uppdrag

Uppdraget innebär att leverera kostnadseffektiv produktion i kombination med kreativitet och intern kundnöjdhet.

Mirja: Det är en roll som är utmanande och som kräver förståelse för både affär och kreativitet. Det handlar om att bidra med värde till verksamheten, till lönsamhet och tillväxt, där uppdraget skiljer sig beroende på hur bolagets behov ser ut.

Så det gäller att hantera förväntningar men också utmana enhetens riktning och funktion för att säkerställa både effekt och effektivitet.

Planer och tankar för och om nätverket i stort?

Maggie: Vi ser fram emot ett stort erfarenhetsutbyte och intressanta diskussioner med branschkollegor. Inspirationsföreläsare inleder nätverksträffarna med viktiga insikter kring respektive tema. Vi kommer bland annat få höra:

  • Anna Romson från Cogs Creative om inhousebyråns uppdrag och kreativitet.
  • Patrik Söder, marknadschef på SBAB, om kreativt ledarskap.
  • Tomas Bäcklund, CMO på Elite Hotels, om effekt och effektivitet.

Det ska bli så roligt och vi ser fram emot att tillsammans skapa ett inspirerande nätverk för inhousechefer!

Mirja: Tillsammans blir vi så mycket starkare. Att dela erfarenhet och utmaningar med varandra gör oss bättre. Och det finns så mycket intressant att beröra och prata om som rör ledarskap, kultur och kreativitet.

___________
Mer om nätverksgruppen MiS Inhousecheferna hittar du här >>

TIPS: Du som är medlem kan se Mirjas avsnitt av ”Marketing Talks” på Members Lounge: Tre Creative Agencys resa och bästa tips från Årets Inhousechef >>

Missa inte premiärträffen 7 mars!

07-mar-24 event-img

Nätverksgruppen MiS Inhousecheferna: Så tar du inhousebyrån till nästa nivå

[PÅ PLATS] 7 mars: Välkommen till premiärträffen för MiS Inhousecheferna, där vi bl a diskuterar inhousebyråns nyckelfunktion.

Marketing Levels

Det här är Marketing Levels: Erik Modig om vårt fördjupade samarbete

Marknadsföreningen Stockholm | Blogginlägg, Kurser

Som Netflix för marknadsföring

– Erik Modig berättar om Marketing Levels och hur vårt samarbete blir en win-win för våra respektive medlemmar

Vi är så glada för att nu under 2024 fördjupa vårt samarbete med Marketing Levels, där vi i Marknadsföreningen är mötesplatsen för erfarenhetsutbyten & event och Marketing Levels e-learningplattformen med ständig tillgång till uppdaterade onlinekurser – tänk Netflix för marknadsföring. Vi rivstartar med 3 heldagsworkshops och kurser IRL tillsammans nu våren 2024.

Erik Modig
Erik Modig

– Vi har samarbetat med Erik under lång tid och det här är ett naturligt nästa steg för att stärka vårt utbildningserbjudande till medlemmarna. Vi blir den naturliga samlingspunkten för de fysiska kurstillfällena och där man får chansen att utbyta erfarenheter med varandra efter att ha tagit del av on demand-innehåll, säger Marie Sommar, VD på Marknadsföreningen Stockholm.

InfoSå funkar Marketing Levels

Marketing Levels är en onlineplattform fylld med kurser inom marknadsföring, där du sätter samman ditt eget utvecklingsspår, lär dig nytt i din takt och när det passar dig. I plattformen guidas du av experten Erik Modig som med engagerande innehåll och praktiska övningar hjälper dig att lyckas i din roll som marknadsförare.

Marketing Levels erbjuder on demand-kurser inom en rad ämnen; så som digital marknadsföring, sociala medier, content marketing, sökmotoroptimering (SEO), e-postmarknadsföring, analys och mycket mer.

Erik, hur funkar nya Marketing Levels och hur kom du på idén?

– Ursprunget var att jag ville demokratisera affärsdriven marknadsföring. Alla ska få tillgång till all kunskap, modeller, templates, forskning och råd. Det ska inte handla om var man bor, hur stort företag man jobbar på eller hur mycket tid man har. Mikrokurser som går rakt på sak och fokuserar på hur marknadsföring driver tillväxt.

Idag har vi över 80 kurser, community för att diskutera och under våren kommer det ut diplomeringar för de som vill fylla CV och LinkedIn-profilen. Här blir samarbetet med er på MiS viktigt så att vi kan bygga trovärdiga certifieringar som är aktuella och tar medlemmarna framåt i sina karriärer.

På vilket sätt är MiS värdefullt för er? Vad ser du mest fram emot gällande våra aktiviteter tillsammans?

– Otroligt värdefullt när vi är fler som tillsammans kan sätta agendan för hur vi ska ta allas marknadskompetens framåt. Medlemmar får gärna komma med inspel kring vad som behövs och vad de vill ha.

Kan du locka med något erbjudande för medlemmar i Marknadsföreningen?

– Rådgivning och pepp är det jag vill bjuda mest på. De som signar upp från Marknadsföreningen får en timmes bollplank av mig där vi går igenom dessa block:

  • 1 – 15 minuter – du berättar din situation och utmaningar
  • 16 – 30 minuter – jag ger inspel och kommer med erfarenheter från din bransch/situation
  • 31 – 45 minuter – vi snackar om nästa steg och vad jag tror är det som skulle lyfta dig och ditt företag mest
  • 46 – 60 minuter – jag skriver ned och skickar en skräddarsydd plan för vilka kurser jag tror skulle gynna dig mest.

Om man är ett team som signar upp så får ni en 45 minuter kick-off för hela teamet!

Vilka IRL-kurser är inplanerade för våren 2024?

– Vi rivstartar med tre stycken; ”Expertögon på er marknadskommunikation” (14 mars), ”Thought-leadership-baserad strategi för att växla upp er B2B-kommunikation” (25 april) och slutligen ”Så bygger du ett starkt och distinkt varumärke” (22 maj). Du hittar dem här i vårt kursutbud.

I kurserna ingår dessutom tillgång till Marketing Levels hela plattform med 80 on demand-kurser i 2 månader för dig som deltar i kursen och är medlem i Marknadsföreningen. Inför varje heldagskurs rekommenderar Erik ett antal on demand-spår som kompletterar och preppar dig inför kunskapsdagen.

Stora PR-dagen 2024

Medlemsrabatt till Stora PR-dagen i Stockholm 1 februari 2024

Marknadsföreningen Stockholm | Medlemserbjudanden

Marknadsföreningens medlemmar får 20% rabatt på Stora PR-dagen 1 februari 2024 på Moderna Museet i Stockholm. Vi har nämligen ett samarbete med branschorganisationen Svensk PR som arrangerar dagen tillsammans med Mynewsdesk, Novus och Resumé.

Temat är ”Sanning, lögn och konsekvens” – ett tema som är högaktuellt. Förtroende är helt avgörande för att lyckas i marknadsföring och kommunikation. Dagen börjar med mingellunch kl 11:30 på Moderna Museet och avslutas med middag för den som önskar. Förra året var det 180 anmälda och i år räknar man med minst 250 deltagare. Det blir ett intensivt program med korta föreläsningar, spännande paneldebatter.

Dagen riktar sig till:

  • Företag och myndigheter som vill synas i media
  • PR- och kommunikationsbyråer

Med 20% rabatt betyder det att du, för en biljett inkl lunchmingel och fika, betalar 1920 kr istället för 2400 kr (momsfritt). Om du bokar tre får ni dessutom mängdrabatt. Då kan ni t.ex köpa tre biljetter utan middag för 4800 kr.

Läs mer om eventet här >>

Gör så här

Boka biljetter här

  1. Välj biljett ”samarbetspartner”, med eller utan middag
  2. Ange uppgifter och summera
  3. Ange kampanjkoden som vi skickar ut i ditt medlemsbrev under v3
    (hör gärna av dig till oss på info@mis.se om du är medlem och saknar din kod)
Stora PR-dagen
AI

Björn Owen Glad: Marknadschefens roll i AI-revolutionen – så kan du sänka trösklarna och komma igång

Marknadsföreningen Stockholm | Gästblogg

”Många marknadschefer känner en stress över den nya tekniken”

Vår vän och styrelseledamot Björn Owen Glad gästade oss nyligen vid ett event med nätverksgruppen Content Marketing. Temat var AI för marknadsföring med fokus på content, och var mycket välbesökt och uppskattat. Frågorna och insikterna var många och alla deltagare verkade absolut vara på bollen, men ofta med utmaningen att just komma igång på riktigt och i större skala, och hur det ska implementeras i den egna verksamheten. Inför vår workshop med Björn den 14 februari (och igen den 21 mars), som tar sikte på just dessa frågor, bloggar han hos oss på temat, med en checklista över saker som kan ge dig en bra start. 

Björn Owen Glad

_________

Många marknadschefer upplever att det pågår en kapprustning inom AI just nu. Det gäller att vara tidig på den nya bollen för att inte tappa momentum och marknadsandelar. Samtidigt är det svårt att orientera sig och veta vilka vägar som är rätt att ta.

Möjligheterna med AI är oändliga, men samtidigt är hindren många och trösklarna höga för att komma igång. Och ju större organisationen är, desto högre upplevs ofta trösklarna. På stora bolag, med tydliga processer och arbetssätt, kan det upplevas närmast omöjligt att veta var man ska börja.

Det talas ibland om generativ AI som “bara ett nytt verktyg”, men sanningen är att det är mer än så. Det är en hel verktygslåda och lite till. Och för att använda den krävs ett förändrat mindset. AI kan i grunden förändra hur din organisation arbetar med allt från dataanalys till sociala medier.

Här är några exempel:

Omfattande dataanalys

De flesta marknadsavdelningar äger mer data än de kan hantera. Även om man förstår att svaren på de viktiga strategiska frågorna finns någonstans bland datan, så vet man inte hur man ska hitta dem. Och skulle man försöka så skulle det ta tiotusentals timmar att göra det. Därför blir datan liggande och samlar serverdamm. Nu kan AI göra jobbet åt dig, pricksäkert och på nolltid.

Generativ AI för innehåll och design

Det område som kanske fått mest uppmärksamhet hittills är inom innehållsproduktion och design. Det råder knappast någon tvekan om att AI kan – om den hanteras rätt – producera högkvalitativt innehåll på väldigt kort tid. Nästa område som spås rekordsnabb utveckling är rörlig bild och kod.

Optimering av performance marketing

AI:s förmåga att förutse och anpassa sig till kundbeteenden i realtid kommer i grunden förändra hur vi arbetar med performance marketing. För företag som hanterar komplexa kampanjer i flera kanaler och på flera marknader kommer tekniken både förenkla arbetet och leverera bättre resultat.

Strategisk omvärldsbevakning

AI kan effektivisera och förbättra ditt företags omvärldsbevakning och trendspaning. Oavsett om du vill veta hur människor talar om ditt varumärke eller om du är på jakt efter nästa stora konsumenttrend kommer AI ha svaret.

Hur kan du som marknadschef leda förändringen?

Trots de oändliga möjligheter som AI erbjuder marknadschefen idag är det förvånansvärt få som faktiskt gått från ord till handling. Det är mycket snack om generativ AI – men ganska lite verkstad.

Min erfarenhet är att många marknadschefer känner en stress över den nya tekniken. De upplever att de borde veta mer och ha testat mer. Inte sällan förutsätter de också att konkurrenterna redan är på god väg att springa om dem. Sanningen är nog dock att ganska få har kommit särskilt långt. Det finns fortfarande gott om plats i startfältet när det gäller att implementera AI-teknik. Så hur ska du tänka?

Här är fyra genvägar för att sänka trösklarna och komma igång:

Vision och ledarskap

Du behöver inte ha alla svar, men du bör ha en vision. Var vill du att varumärket befinner sig om tre år, och på vilka sätt kan AI hjälpa er att nå dit? Öppna upp för diskussion och idéer.

Våga investera i kompetens

Ny teknik kräver ny kunskap. Avsätt resurser för kunskapsutveckling och tid för egna experiment. Många av dem kommer sannolikt aldrig realiseras, men längs vägen kommer ni hitta ny kunskap och en större förståelse. Har du medarbetare som redan använder AI, låt dom göra det på arbetstid. Skapa också ett forum för kunskapsdelning och diskussion.

Små och snabba pilotprojekt

Testa er fram genom att initiera pilotprojekt som snabbt kan testas och utvärderas. Det kan handla om att optimera nyhetsbrevets öppningsfrekvens, generera idéer till kampanjer eller producera bildmaterial. Sätt ett mål, testa och utvärdera. Det hjälper er att snabbt gå från ord till handling.

Ta hjälp

Upplever du att ni saknar den tid, den kunskap eller det intresse som krävs för att komma igång? Överväg att ta in hjälp. Utnyttja den kunskap som finns utanför företaget och få hjälp att facilitera er förflyttning.

Lycka till!

Att förstå, implementera och dra nytta av ny teknik är svårt. Inte minst när den tekniska utvecklingen sker i sådan rasande fart som vi ser just nu. Men det finns sätt att sänka trösklarna för att komma igång. Och det finns mycket att vinna på att inte vänta.

____________
Björn Owen Glad
Strategisk rådgivare och kreativ ledare

Möt medlem

Möt medlem: Solveig Rundquist, Mentimeter

Marknadsföreningen Stockholm | Blogginlägg, Möt medlem

”För att växa måste man se till att komma ur sin egen ’bubbla’ och exponera sig för andra tankesätt och arbetssätt”

Solveig Rundquist
Solveig Rundquist, Mentimeter

Solveig Rundquist är en relativt ny medlem hos oss som utmärkt sig genom att dyka upp på flera av våra event och engagerat delta i våra diskussioner och frågestunder. Hon beskriver sig själv som en ”Journalist gone Brand Marketer” och har varit på Mentimeter i ungefär ett halvår nu. Vi ville veta mer om hennes roll som Senior Content Manager och om hennes tankar om content marketing och AI. 

Vad gör Mentimeter?

Mentimeter är en plattform för att skapa interaktiva presentationer både i jobbmöten, klassrummet, och på evenemang. Mentimeter gör det enkelt att engagera din publik, oavsett vem det är, få deras input, och presentera svaren i realtid.

Vad kan du berätta om din roll som Senior Content Manager?

– Jag leder och stöder ett crossfunctional team av innehållsskapare, med en central roll i utvecklingen och genomförandet av Mentimeters innehållsstrategi.

Jag är en del av Brand-teamet. Mitt mål är att möjliggöra för teamet att skapa det bästa möjliga innehållet, och hjälpa till att definiera och anpassa vårt budskap beroende på kanal och målgrupp för att maximera påverkan av vår flerkanalsstrategi – samtidigt som att det finns en konsekvent varumärkestänkande och känsla i allt vi gör. Tillsammans ser vi till att rätt innehåll med rätt budskap når rätt målgrupp vid rätt tidpunkt, och att det bidrar till att sprida ”the Menti story”. Det kan vara via thought leadership, sociala medier, en större rapport, att göra om bloggstrukturen, eller att hjälpa att ta fram en plan för en eventserie. Det finns massor att göra!

Därmed arbetar jag nära olika funktioner inom marknadsföringsteamet för att säkerställa att vår innehållsstrategi bygger förtroende, medvetenhet och intresse för våra produkter samt bidrar till ”lead-utveckling.”

Det finns ju ett uttryck på engelska att ”if no one hates it, probably no one loves it either”. Och där håller jag definitivt med.

Vi såg dig senast på nätverksträffen med Content Marketing, med AI-tema, och din känsla efteråt var att många andra redan kommit rätt långt med sina AI-insatser. Hur är känslan nu?

– Ja, och tack för att ni organiserade ett så lärorikt evenemang! Jag har deltagit i många diskussioner och seminarier om AI och marknadsföring på sistone, men det här var utan tvekan det bästa. Det var fascinerande att få praktiska tips och inte bara höra teorier om hur man eventuellt skulle kunna använda AI, utan faktiskt se hur content marketers redan använder det dagligen på en mängd olika sätt. Jag kände mig taggad och inspirerad!

Jag känner starkt för att lära sig att utnyttja kraften i AI kommer att tillåta oss att spendera vår tid på ett mer kreativt och proaktivt sätt, istället för att ägna sig åt en massa tråkiga administrativa och repetitiva uppgifter som tar mycket tid idag.

Hur påverkar AI Mentimeter, och det sätt det används?

– Vi har redan några AI-funktioner i Mentimeter som användarna älskar, men självklart finns det mer på gång. Jag kan dock inte avslöja för många detaljer. Vi har flera andra fantastiska initiativ på jobbet, som att alla som vill kan få en ChatGPT-licens, och vi har en regelbunden ”AI-skola” under lunchen där anställda kan lära sig om frågeformulering och öva på att använda AI.

Bara du, en låda att stå på och ett torg fullt av marcom-folk – vad väljer du att prata om?

– Storytelling, varje gång! Jag brinner för ”the why”, för att bygga en emotionell koppling med publiken. Det handlar inte om informationen i sig utan om hur man presenterar den. Och självklart är en viktig del av berättandet att ha något lite otippat, ökande spänning, en ögonblick av dramatik. Det är en annan sak jag brinner för – att kommunicera behovet av denna ögonblick.

Så många företag tror att de är storytellers och vill berätta ”stories”, men sen vågar de egentligen inte väcka några känslor – de vill undvika konflikter och dramatik. Men om du inte är villig att stå ut med lite drama, lite konflikt, att inte alla gillar det som händer, så kommer du aldrig att bygga den starka berättelsebåge som verkligen får människor att känna! Det finns ju ett uttryck på engelska att ”if no one hates it, probably no one loves it either”. Och där håller jag definitivt med.

Har du haft någon riktig ”Wow moment” i år, och vad handlade det om?

– Oh, så många! Jag såg fyrverkerier ovanför Colosseum i Rom på nyårsafton, jag besökte Moulin Rouge i Paris, den röda stranden i Santorini. På ett professionellt plan gick jag med i Mentimeter, och jag blev imponerad av hur ledningsteamet verkligen lever företagets värderingar istället för bara att prata om dem. Jag blev imponerad av nivån av inkludering och engagemanget för lärande och tillväxt. Jag blev också väldigt imponerad av den AI-plattform som Björn visade på Content Marketing-träffen, som kunde översätta hans videoseminarier till andra språk och få det att se ut och låta som om han faktiskt talade ett annat språk. Wow wow wow!

Det senaste du lärt dig?

– Jag lärde mig att det är svårare än jag trodde att träna AI på ens tone of voice! Jag insåg inte att jag själv hade en så tydlig och etablerad ’stil’ förrän jag hade svårt att få ChatGPT och Jasper att reproducera den. Jag tror att AI har förmågan att lära sig av vår input och skapa något riktigt bra, men hittills, när jag testar det för att skriva åt mig, fungerar det bara inte. Jag har inte kunnat producera en text med hjälp av AI som jag, som skribent, faktiskt skulle publicera! Men jag vet att det är jag som är problemet… jag behöver bara lära mig hur man ger det rätt input! Men det är inte enkelt.

Jag lärde mig nyligen också att om du trycker på den lilla globtangenten (eller fn-tangenten) på ditt Mac-tangentbord, dyker en emoji-ruta upp (control-command-space -reds anm.). En yngre kollega lärde mig det, haha. Det var bra att veta!

Varför är du medlem i Marknadsföreningen?

– Jag är en hypersocial person och älskar att mingla och nätverka. Men professionellt är det också oerhört viktigt för mig att utvecklas och växa, att aldrig stagnera. För att växa måste man se till att komma ur sin egen ’bubbla’ och exponera sig för andra tankesätt och arbetssätt. Marknadsföreningen hjälper mig att hålla mig uppdaterad om vad som händer och förändras i branschen, skapa kontakter jag annars inte skulle ha haft, och lära mig nya saker!

Sociala medler

Ingagers Simon Beyer trendspanar inom sociala medier och AI 2024

Marknadsföreningen Stockholm | Fördjupning och tips, Gästblogg

”Oavsett hur 2023 har gått behöver du tänka om inför 2024”

Simon Beyer är Partner på Ingager. Primärt arbetar Simon med strategiska frågor, men samtidigt finns ett starkt fokus på att stärka Ingagers position som ”Thought Leader”. De senaste sex åren har Simon listats som en av Sveriges bästa föreläsare. Här delar han sina tankar om vad som är viktigt att hålla koll på inom sociala medier inför 2024. Den 18 januari gästar vi Ingager och Simon för ett frukostseminarium på samma tema – säkra din plats redan nu!

Simon Beyer

Har du använt LinkedIn mer än tidigare under senaste året? Känner du att du blivit mindre intresserad av att annonsera på X under 2023? Har du under 2023 fortsatt använda Instagram rätt mycket trots att du kopierat TikToks tjänster rakt av?

Om du känner igen dig i detta är du inte ensam. Sociala medier har blivit ganska stabilt under de senaste åren. Det finns otroligt många användare, mängder av företag väljer att annonsera på olika sociala plattformar och EU fortsätter att försöka tygla de stora plattformarna. Även om digital marknadsföring ibland kan kännas väldigt etablerad sker det fortfarande en del förändringar.

En kvalificerad gissning inför nästa år är att det fortsätter att släppas nya verktyg, funktioner och uppdateringar av algoritmer från alla plattformar. Alla som arbetar med sociala medier måste så klart förstå vad som faktiskt kommer bli viktigt för just dem. År 2024 kommer ROI att stå i centrum för arbetet med sociala medier eftersom många organisationer närmar sig ett riktigt bra sätt att arbeta. Vi kommer se en förflyttning från att optimera innehållsmix per plattform till att arbeta med AI för att hitta en nivå av precision och effektivitet. För att kunna utnyttja alla möjligheter som ny teknologi skapar behöver verksamheter börja arbeta med dessa frågor NU, inte om några månader. Det låter kanske lite klyschigt, men nästa år kan bli avgörande för många verksamheter.

Med vår strävan att minska arbetsbördan, riskerar vi då även att försämra relationen med våra kunder och användare?

Finns det ett rätt sätt att förhålla sig till AI?

Generativ AI skapade ett monumentalt skifte när det blev en del av vår vardag under 2022 och utlöste många starka reaktioner. Under 2023 har intresset för AI fortsatt vara stort och sakta men säkert börjat användas av allt fler företag. För många verksamheter är det en bit kvar till att kunna se riktigt stora effekter, men det finns inga tvivel om att generativ AI kommer att påverka i princip alla branscher.

Nästan alla som arbetar med sociala medier är under någon form av tidspress. Det är ingen stor överraskning att den främsta anledningen för att använda AI är att minska arbetsbelastningen. 6 av 10 personer pekar på just detta som en möjlighet inom AI. Många organisationer rapporterar att de planerar att fördubbla sin användning av AI över olika områden. Under det kommande året kan vi förvänta oss att se den största ökningen av AI-användning för att revidera text, redigera bilder och underlätta kundservice.

Med vår strävan att minska arbetsbördan, riskerar vi då även att försämra relationen med våra kunder och användare? Alla vet idag att fake news är en del av vår vardag. Vi förstår i större utsträckning att det är maskiner som sammanfogar ord eller tar fram bilder som sedan delas på exempelvis sociala medier. Detta gör många människor oroliga, särskilt när de försöker bedöma vad som är verkligt och vad som inte finns på sociala medier.

För att anpassa oss till det nya läget måste marknadsförare och varumärken gå bortom att definiera ”riktigt” och ”äkta” baserat på om något skapats uteslutande av en människa. Like it or not, oavsett om vi använder AI för brainstorming, låter den avsluta meningar åt oss, låtsas som att den inte existerar, eller (mer troligt) en blandning av ovanstående, är det här en tid som innebär förändring och anpassning.

År 2024 kommer de mest framgångsrika varumärkena att omdefiniera ”äkthet”. Det handlar inte om vem (eller vad) som skapar ditt innehåll längre; det handlar om varumärkesupplevelsen ditt innehåll skapar för kunden. Känns det rätt? Förstärker det varumärket? Fungerar det? Använd AI-verktyg på ett smart sätt, som känns rätt, så kommer du inte behöva bry dig om huruvida det är du eller en bot som gjort jobbet.

Inlägg från företag som smälter in i flödet och vars innehåll är anpassat till den enskilda plattformen ger en bättre användarupplevelse.

Jack of all trades – master of none

På kurser och i bloggar sägs samma sak: “Var där din publik är”. Men hur ska du hinna med detta 2024? När din publik är överallt och på alla möjliga plattformar i större utsträckning – och den genomsnittliga sociala medier-användaren loggar in på cirka sju plattformar varje månad? För varumärken är det svårt nog att upprätthålla en relevant närvaro på ett socialt nätverk, än mindre många. Och att finnas på en plattform är en sak – att göra det bra är en helt annan historia. Detta är en stor utmaning för många organisationer, och för vissa varumärken har det blivit den viktigaste frågan att hantera, kopplat till sociala medier.

En av de största anledningarna till att detta blivit en utmaning är vikten av att skräddarsy socialt innehåll för varje nätverk. Det funkar sällan särskilt bra att publicera samma innehåll på olika plattformar. Olika kanaler har olika publik, språkbruk, trender och teknik, för att inte tala om antal tillåtna ord och specifikationer för bilder. Inlägg från företag som smälter in i flödet och vars innehåll är anpassat till den enskilda plattformen ger en bättre användarupplevelse – och ökar chansen för positiva reaktioner.

År 2024 kan vi förvänta oss att proaktiva organisationer kommer utmana förväntningen kring att det ska finnas en närvaro på alla plattformar. Plattformar som ger bäst ROI kommer få ett större fokus och uppmärksamhet. Kanske blir det till och med så att företag kommer överge vissa plattformar. Detta kommer att ge sociala marknadsförare mer tid med de plattformarna som skapar värde – tid att förstå sin publik, experimentera med innehåll för att se vad som funkar, hålla koll på trender och algoritmer och bättre utnyttja alla funktioner. Att behärska några utvalda plattformar är kanske en bättre strategi jämfört med att vara halvbra på alla sociala plattformar.

Det är en enorm skillnad mellan vad varumärken publicerar och vad folk verkligen vill se.

Let me entertain you

Går det att koppla underhållning till kvantifierbara faktorer, som exempelvis förbättrade resultat på sociala medier? Det borde i alla fall göra det eftersom både användare och konsumenter tycker att underhållning är viktigt på sociala medier. Den viktigaste anledningen till att människor använder sociala medier är att hålla kontakten med familj och vänner. Men den näst viktigaste anledningen till att använda sociala medier är för att underhållas.

Vad användare däremot inte gillar är när varumärken fokuserar för mycket på att prata om sig själva och det egna varumärket. Paradoxen är att varumärken verkar ha andra egna idéer om vad användarna gillar. Hälften av alla marknadsförare publicerar uppdateringar om sina produkter eller sitt varumärke flera gånger i veckan. Det är en enorm skillnad mellan vad varumärken publicerar och vad folk verkligen vill se.

År 2024 kommer varumärken som kan, och vågar, publicera underhållande och engagerande innehåll på sociala medier att lyckas locka till sig användarnas uppmärksamhet. Det är omöjligt att utvecklas och stärka sina resultat genom att göra exakt samma sak som året innan. Varumärken som inte utvecklas kommer tappa i engagemang och (så småningom) även marknadsandelar.

_____________
Simon Beyer

18-jan-24 event-img

Frukostseminarium: Sociala medier 2024 – trendspaning med Ingager

[PÅ PLATS] 18 jan: Välkommen på en frukost där du får ta del av de trender som påverkar annonsörers möjlighet att skapa effekt genom sociala plattformar samt konkreta tips och tricks för att stärka er närvaro på sociala medier.

Erik Modig

Gå in i 2024 med tydliga mål – Gästartikel av Erik Modig

Marknadsföreningen Stockholm | Blogginlägg, Gästblogg

”Om du inte vet vart du ska, så spelar det inte heller någon roll vilken väg du tar”

Erik Modig, en av Sveriges främsta forskare och experter på kommunikation och marknadsföring, känner vi igen som flitig gäst och talare vid våra event och inte minst som kursledare. Denna vecka bloggar han hos oss om vikten av konkreta, tydliga mål. ”Städa bort fluffet!” är budskapet inför 2024. 

Erik Modig

Citatet ovan är från Alice i underlandet och är alltid viktigt för marknadsförare att ha i bakhuvudet, framför allt i dag och inför och under 2024. Antalet kanaler och aktiviteter som ska hanteras med en för många minskad budget, gör det enkelt att fastna i allt görande istället för att fokusera på målet. Speciellt när både ledning och marknadsförare har en tendens att slänga ur sig fluffiga mål.

Fluffiga företagsmål från ledning:

  • Vi ska växa hållbart
  • Vi ska vara marknadsledande
  • Kunden i fokus
  • Vi ska vara det självklara valet

Fluffiga marknadsmål från marknadsförare:

  • Vi ska stärka varumärket
  • Vi ska bli mer relevanta
  • Vi ska stå ut
  • Vi ska bidra till tillväxten

”Fluff-stryknings-glögg” är en bra aktivitet så här inför jul, som bör vara obligatoriskt för alla nu i december

Fokusera på konkreta mål

Inget av dessa ”mål” säger särskilt mycket, utan är mest tomma önskningar eller idéer. De kan låta som mål men är alldeles för otydliga för att man ska kunna sätta en specifik riktning. Allt detta skadar mer än det hjälper, eftersom alla kan tolka dem ungefär som de vill – i synnerhet när de letar in sig mest överallt i planer och presentationer.

Inför 2024 måste ni stryka allt fluffigt i marknadsplanen och affärsstrategin. ”Fluff-stryknings-glögg” är en bra aktivitet så här inför jul, som bör vara obligatoriskt för alla nu i december. Så sätt igång och boka in ett tillfälle när ni stryker allt fluff. Det som sen är kvar kan ni lägga extra energi på att verkligen analysera. Speciellt fokus bör vara på vilka faktiska företagsmål som marknadsavdelningen behöver leverera mot.

De fem viktigaste kategorierna för företagsmål:

  • Finansiella resultatmål
  • Mål för marknadsexpansion
  • Mål för produktutveckling
  • Kundnöjdhet och kundlojalitet
  • Utveckling av varumärke och marknadsföring

Företagsmål som är relevanta för marknadsförare kan delas in i fem huvudsakliga kategorier. Efter att ni eliminerat allt fluff kan ni leta upp de mål som faktiskt går att koppla till någon av dessa fem kategorier. Hur många hittar ni? Inga? Då är ni tillbaka hos Alice och kan egentligen göra vad ni vill utan att det spelar någon roll. För många? Då måste dessa ställas mot varandra och prioriteras. För att det ska vara möjligt måste de kvantifieras.

Sätt kvantifierbara mål

Alla mål måste kvantifieras. Speciellt inom marknadsföring. För att det är inom marknadsföring oftast svårt. Studier har också visat att marknadsavdelningar som arbetar mot kvantifierbara mål både presterar bättre och lär sig mer. Som exempel så måste finansiella mål som ska uppnås vara tydliga, som exempelvis: ”Uppnå en ökning av den årliga omsättningen med 10%”. Målet måste sedan brytas ned i strategier, eller förklaringar, på hur detta ska uppnås. Exempel på strategier för att uppnå 10 procents ökning kan vara:

  • Uppnå en ökning av marknadsandelen med 5% inom våra mest lönsamma segment
  • Förbättra kundlojaliteten med 10% genom riktade kampanjer och lojalitetsprogram
  • Generera en 20-procentig ökning av kvalificerade leads
  • Förbättra konverteringsgraden från leads till kunder med 15%.
  • Öka de genomsnittliga kundernas livslängdsvärde med 10% genom strategier för merförsäljning och korsförsäljning
  • Förbättra effektiviteten i en vald kanal med 10%

Alla dessa mål leder potentiellt till ökning av omsättningen. Frågan är vilka av dessa strategier som krävs för att lyckas med er 10-procentiga ökning. En av dessa? Två eller tre? Först när man har en tydlig strategi om hur man ska uppnå målen så kan vi titta på aktiviteter, bedöma sannolikhet för att lyckas samt vilka resurser och vilken budget som krävs. Då kan vi också göra en rimlig uppskattning av vad vi ska göra och analysera om det kommer att gå ihop. När vi har prioriterat på denna nivå kommer det att vara tydligt vart vi ska, och då kan vi också välja väg.

Låt 2024 vara året då målen är tydliga, och vägen dit är ännu tydligare. Städa ur allt fluff från alla planer. Det är oftast rätt skrämmande men absolut bästa vägen framåt.

_____________
Erik Modig

Möt medlem

Möt medlem: Malin Säker, Nobina

Marknadsföreningen Stockholm | Möt medlem

”En trend som kommer mer och mer är kollektivtrafik on demand”

Malin SäkerMalin Säker är långväga medlem hos oss, ända sedan 2016. Nyligen uppgraderade Nobina till ett gruppmedlemskap och passade på att skicka hela marknadsteamet på kursen ”Så blir AI din nya superkraft”. Här får vi höra lite om Malins intryck av kursen, tankar om AI för marknadsföring och vad som är på gång hos Nobina.  

Vad gör Nobina och vad kan du berätta om din roll som chef för marknadskommunikation där?

Nobina är Nordens största kollektivtrafikföretag som tillhandahåller upphandlad busstrafik åt exempelvis SL, Skånetrafiken, Västtrafik och Din Tur m.fl. Inom Nobinakoncernen arbetar 13 000 medarbetare i fyra länder. Jag ansvarar för Nobinas inhousebyrå, vi är en tajt grupp på fem personer, och i vårt uppdrag ingår bland annat lokal marknadsföring för att driva resor lokalt i våra olika trafikavtal, tex. för linje 5 i Malmö. Den lokala marknadsföringen sker alltid med våra uppdragsgivare som avsändare, så i fallet med linje 5 i Malmö är det Skånetrafikens manér som gäller.

Vad händer hos Nobina just nu?

– Fokus på att lyfta fördelar med att resa kollektivt och få tillbaka ännu fler resor efter pandemin. Det ser olika ut runt om i landet hur mycket pandemin fortsatt påverkar kollektivtrafiken. Vi jobbar även mycket med att få dem som reser att också betala för sin resa.

Resorna ökar med 20% per vecka och nu når vi en målgrupp som tidigare inte reste kollektivt

En trend som kommer mer och mer är kollektivtrafik on demand, dvs. du bokar en buss när du behöver resa, istället för att bussen går enligt en satt tidtabell och satta hållplatser. Det har vi nyligen lanserat i Sundsvall på uppdrag av Din Tur (under namnet paxa), med stor framgång – resorna ökar med 20% per vecka och nu når vi en målgrupp som tidigare inte reste kollektivt.

På- och avstigningsplatserna utgörs av 71 befintliga hållplatser och 238 virtuella hållplatser inom centrala Sundsvall. De virtuella hållplatserna förekommer bara i appen paxa Din Tur. Platserna är strategiskt utplacerade och ligger högst ett par minuter från de adresser du uppger när du ska boka din resa. Projektet är en pilot som kommer pågå under ett år.

Nyligen gick du och resten av marknadsteamet vår kurs ”Så blir AI din nya superkraft” med Sara Öhman. Vad tar ni med er från kursen?

– Att vi måste komma igång för att se hur AI kan hjälpa oss framåt på ett ännu mer strukturerat sätt.

Hur arbetar ni med AI idag?

– Vi har inte någon satt process i teamet än, utan det är personberoende, främst ChatGPT för hjälp med funktioner i olika program samt dispositioner, men vi kikar även på olika verktyg för bilder och undersöker om Midjourney är rätt för oss. Efter kursen har vi även jobbat med Rytr.

Vilket var ditt senaste ”aha-moment” inom marknadsföring och AI?

– Fortfarande hur fort det går att få svar, samt vikten av att fråga på rätt sätt för att få ett relevant svar.

Vad är det bästa med att vara medlem i Marknadsföreningen?

– Att det blir lättare att hålla sig ajour med vad som pågår i branschen, mycket bra föreläsningar, men även kurser.

”Så blir Ai din nya superkraft” – Kommande kurstillfällen

Marketing Afternoons

Bilder och spaningar från Marketing Afternoons med tema varumärke

Marknadsföreningen Stockholm | Blogginlägg, Fördjupning och tips, Marketing Afternoons, Referat

Ännu en härlig Marketing Afternoons genomförd! Denna gången med fokus på varumärke. I torsdags gav Geta Kroon och Martin Nordlinder oss en fin dragning utifrån sin bok ”Vem bryr sig?”, som betonade vikten av att ha en tydlig varumärkesplattform och möjligheten att kunna arbeta kreativt inom ramarna för den plattformen.

Härliga exempel lyftes i panelen som modererades av vår vd Marie Sommar och bestod av Pino Roscigno, Stadium, Elisabet Heinrich, Beijer Byggmaterial och Kaj Johansson, Kapero, och Geta och Martin, Kroon & Nordlinder.

Några spaningar som vi tar med oss:

  • Hitta samsyn i organisationen och få med alla på tåget att arbeta mot samma mål. Det gör det enklare att fatta beslut och hitta vägledning i kommunikationen.
  • Det händer mycket inom AI och contentskapande, men det gäller att använda verktygen på rätt sätt för att effektivisera men samtidigt behålla hög kvalitet. Fokusera på kvalitet över kvantitet.
  • Bli bästa kompis med CFO:n. Varumärkesbyggande är långsiktigt och det är viktigt att hela ledningsgruppen är med på vikten av ett starkt varumärke.
  • Ta reda på hur mycket varumärkestrafik ni har och hur mycket ert varumärke står för försäljningen. Visa detta i ledningsgruppen så kommer ni få en mer grundad diskussion i ledningen kring varumärkesfrågor.

Roligt att träffa så många medlemmar på plats och det är alltid kul att se så många dröja kvar för frågor och bubblande eftersnack även efter eventet avslutades. Tack för ett fint samarbete med United Spaces och Malin Midhed kring vårt gemensamma koncept Marketing Afternoons.

Vi ses snart igen!