Blogg

Seminarium

”När 1+1 blir mer än 2”

Marknadsföreningen Stockholm | Blogginlägg, Fördjupning och tips, KiMM, Referat

Så bygger du ett MarCom dreamteam

– Referat från frukostseminarium med KiMM & Intersport

Det var imponerande många som tagit sig ut från snökaoset och kommit till härliga House of Wise, en byggnad som är lika gammal som Marknadsföreningens dryga 100.

Temat för den här dagen var hur du bygger ett MarCom-dreamteam och vi fick lyssna till powerduon Glenda Marevind, CMO på Intersport och Alexandra Flink som arbetar som producent och inhousecoach på KiMM. Visst är det häftigt när man hittar en wingwoman och tillsammans utmanar traditionella arbetssätt, testar nytt och växer. Denna morgon bjöds det på en rad värdefulla tips om hur man kan jobba mer effektivt och smidigt i samarbeten, vara smart med kostnader och öka lönsamheten. Vilken energi det skapar i teamen & ger bättre resultat!

Fyra nyckelfaktorer

Glenda inledde med att ringa in en del utmaningar för marknadsförare 2022 och visst är det stor igenkänning:

  • Hantera osäkerhet på marknaden
  • Skynda på den digitala omställningen – fler kanaler
  • Skräddarsy innehållet – automatisering
  • Hantera organisatoriska förändringar – hitta kompetenser
  • Korta tiden till marknaden – processer
  • Bevisa att marknadsföringsaktiviteterna lönar sig
  • Hållbart arbetssätt och processer
  • Arbeta smart och kostnadseffektivt och en hel del mer
Intersport
KiMM

Denna morgon pratade vi om de olika MarCom-områdena; Planning, Production, Distribution, Process & Tools och People. Det finns många sätt att bygga sitt marknadsteam beroende på bl a storlek och bransch, och där man också kan utforska hybridarbetssätt med sina byråer. Intersport har delat upp marknadsavdelningen i fyra områden; Inhouse Studio, Inhouse production, Inhouse Media & Analys samt CRM. Utöver det så adderas extern spetskompetens både på det kreativa området samt analys & digitalt.

Just Glenda och Alex samarbete har stark bäring på produktionsledet där man hittat fyra nycklar:

  1. Öka lönsamheten & minska kostnaderna; gick från traditionell reklam- och produktionsbyrå till en hybridmodell.
  2. Effektivisera arbetssätt och processer; där 2 processer blev en. Inhouse-processen sammanflätades med externa produktionsprocessen i ett öppet samarbete.
  3. Balans mellan kostnader & kvalitet i produktionerna; förekomma och förbereda. Både i det egna marknadsteamet men även förankring internt med försäljning kring brief och det som komma skall.
  4. Utveckla egna teamet; bättre köpare av externa tjänster med hjälp av spetskompetens.
KiMM
Marie Sommar, Alexandra Flink, Glenda Marevind och Marie Thorslund

Kombinerade datakällor för bättre träffsäkerhet

Glenda & Alex visade på ett av sina gemensamma grepp; julkampanjen som precis har gått live: ”Ge bort sport, och stötta föreningslivet”. I insiktsarbetet ringades in att många av kunderna hade en koppling till föreningslivet, barn som idrottar osv, vilket då tagits fasta på i den mer varumärkesbyggande härliga kampanjen. Barn i olika idrottsföreningar har castats fram och ramar på ett fint sätt in kopplingen till föreningsliv.

Glenda tipsade om att kombinera olika datakällor och kika på försäljningsdata i kombination med sökdata för att lyssna bättre mot marken kring behov. Även i distribution jobbar man nu utifrån ett hybridarbetssätt, där sociala medier och digitala kanaler plockats hem medan större medieköp i traditionella kanaler görs via mediabyrån.

Avslutningsvis bjöd Glenda på sina bästa tips:

  • Våga ifrågasätta och utmana, men framför allt våga testa nya vägar.
  • Sätt dig i förarsätet inom både planning, produktion & distribution
  • Bygg ett nätverk kring ditt eget inhouse team
  • Gå hand i hand med partners som är öppna för nya arbetssätt
  • Ta in specialistkompetens som utvecklar de egna kompetenserna.

Stort tack till Glenda och Alex för en inspirerande och bjussig presentation! Ett stort tack till vår karriär- och rekryteringspartner KiMM med Marie Thorslund i spetsen som hostade eventet hos sig och alla ni medlemmar och gäster som kom denna morgon! Wow, vilken härlig stämning och många frågor. Av surret att döma så fortsätter diskussionerna och erfarenhetsutbytet kring organisation, byråsamarbeten och Inhouse. Vi ses snart igen!

__________________________
Text: Marie Sommar
Foto: Per Almegård

Ta del av våra utskick! Här kan du anmäla dig för våra utskick med info, inspiration och ett och annat erbjudande inom ramen för vår verksamhet. Prenumerera här

Möt medlem

Möt medlem: Anna Berlin, Electrolux

Marknadsföreningen Stockholm | Blogginlägg, Möt medlem

”Jag avsätter 2 timmar varje fredag till eget lärande och jag uppmuntrar mitt team att göra detsamma”

Anna Berlin är Head of Marketing Nordics på Electrolux, och relativt nybliven medlem i föreningen. I detta medlemsporträtt möter vi en cyklande marknadschef med en förkärlek till multitasking, effektmätning och betydelsen av fortbildning. 

Vad kan du berätta om din roll på Electrolux och vad har du för bakgrund?

– Idag är jag Nordisk marknadschef på Electrolux, en roll som jag har haft i 1,5 år och som innebär att jag ansvarar för vår marknadsföring och varumärkesbyggnad i Norden. Min bakgrund är inom marknad och e-handel där jag jobbat i 15-20 år, både i Sverige och internationellt, bl.a. i Frankrike och USA, på företag som Unilever och Danone.

Det är mycket som händer inom marknad & kommunikation just nu. Vilka utmaningar står ni inför?

– Den största utmaningen just nu är absolut rådande ekonomiska situation där vi troligen går in i en lågkonjunktur och ser en minskad efterfrågan av våra produktkategorier. Vi kommer att ha mindre pengar att röra oss med och fokus kommer till stor del bli att attrahera de konsumenter som är i marknaden, men samtidigt får vi inte glömma vår långsiktiga plan att fortsatt bygga vårt varumärke.

Det är en balans som så klart alltid är en utmaning för oss marknadsförare men som blir ännu viktigare nu när det är svårare tider som dessa.

Trots att vi har data inom consumer goods t ex, på vad man ”borde” göra är det tydligt att alla ledningar inte agerar därefter.

Mest spännande utveckling?

– Personligen har jag snöat in rätt mycket på frågan om effekt på sista tiden vilket så klart även har att göra med den tid vi går emot. Hur ser vi till att investera i det som ger bäst effekt? Hur säljer vi vårt case internt med data? Jag älskar den diskussion som pågår och är glad det fortsatt kommer mycket nytt inom området.

Vad ser du mest fram emot?

– Vilka lärdomar vi kommer ta med oss ur denna krisen. Jag tror på riktigt att kriser accelererar sådant som i många fall ändå skulle ske, men nu sker det snabbare vilket ofta gör att människor vaknar till, skakas om, ser möjligheter som de inte annars skulle sett etc. Vidare tycker jag det är intressant att se hur olika bolag förhåller sig till tider som dessa. Trots att vi har data inom consumer goods t ex, på vad man ”borde” göra är det tydligt att alla ledningar inte agerar därefter. Det kan och kommer förändra spelplanerna inom många kategorier som kanske inte var väntade.

Ditt bästa tips för kompetensutveckling?

– Det finns så otroligt mycket information tillgängligt idag och utmaningen som jag ser är tiden vi har. Tid att gå igenom utbudet och välja ut, tid att läsa allt som man har tillgång till – både internt och externt, tid till att gå på alla de seminarier som man vill osv.

Därav avsätter jag 2 timmar varje fredag till endast eget lärande. De är ”non-negotiable” och jag uppmuntrar även mitt team att göra detsamma. Varje vecka är lite annorlunda, ibland handlar det om att läsa rapporter, ibland handlar det om att se inspelade föredrag eller annat – vad som är genomgående är att allt ska vara externt perspektiv och att jag alltid prioriterar gå igenom branschpressen.

Vidare har jag turen att jag cyklar till jobbet och det tar mig 40 min. Denna tid har jag med dedikerat till att lyssna på föredrag, poddar och böcker som är relaterade till det jag arbetar med. När jag cyklar hem blir det mer underhållande lektyr eller poddar. Ibland endast musik eller tom tystnad efter en hel dag på jobbet.

Du är relativt nybliven medlem. Varför är du medlem i Marknadsföreningen? Vad uppskattar du mest i utbudet?

– En stor anledning till varför jag ville bli medlem är relaterat till frågan ovan. Det erbjuds många intressanta case frukostar och möten med andra inom marknad och jag får otroligt mycket ut av just detta utbyte. Kvaliteten är genomgående hög och ämnena ofta i linje med vad jag funderar på. Sedan jag blev medlem har även Members Lounge lanserats och detta är fantastiskt erbjudande tycker jag. Har redan lyssnat igenom det mesta jag missat under mina cykelturer till jobbet.

Ta del av våra utskick! Här kan du anmäla dig för våra utskick med info, inspiration och ett och annat erbjudande inom ramen för vår verksamhet. Prenumerera här

Möt medlem

Möt medlem: Andrea Lindgren, Pizza Hut

Marknadsföreningen Stockholm | Blogginlägg, Möt medlem

”Jag tror att det är viktigt att röra på sig och röra sig på okänd mark så man hela tiden utmanar sig själv och fortsätter utvecklas”

Vår vd Marie Sommar träffade härom veckan en av våra nyaste medlemmar, Andrea Lindgren, Marknadschef på Pizza Hut, för en härlig lunch och lite spaningar på vad de har på gång. Självklart passade vi på att ta pulsen på deras relativt nya Marknadschef som står inför många spännande förändringar och utmaningar, för att få höra lite mer.

Andrea Lindgren
Andrea Lindgren, Pizza Hut

Vad kan du berätta om din roll på Pizza Hut och vad har du för bakgrund?

– Jag är ny marknadschef sedan april och mitt uppdrag är att, tillsammans med mitt team, revitalisera varumärket på den svenska marknaden. Det finns en stor outnyttjad potential i vårt varumärke och pizzasegmentet, så det är en oerhört spännande och intensiv resa vi har framför oss. Jag tar med mig styrkan från en bred bakgrund inom marknadsföring och har jobbat i många olika branscher. Jag tror att det är viktigt att röra på sig och röra sig på okänd mark så man hela tiden utmanar sig själv och fortsätter utvecklas.

Privat så utbildade jag mig till konditor. Något jag valde att göra för jag älskar att baka, skapa och ville prova något nytt. Tror att det är viktigt att ha roliga och spännande utmaningar även privat för att kunna bidra med full energi i yrkeslivet.

Vi på föreningen har hört att ni har spännande saker på gång för vår marknad – vad kan du berätta om det?

– Oh JA! Vi kommer lansera en hel del nya erbjudanden och koncept för att möta behovet som finns, hos både befintliga fans och de som ännu inte hittat till oss. Kännedom är en viktig parameter för nästkommande år, vilket innebär satsningar på synlighet i både traditionella kanaler och även på oväntade platser i olika sammanhang. Vi för just nu dialoger med olika typer av samarbetspartners och längtar tills vi får börja rulla ut det vi nu sitter och jobbar med!

Det vi gjort hittills är att vi hade en bevisat lyckad sommarkampanj där vi lyfte våra tunna pizzor och nådde en dubblerad försäljning. I dagsläget har vi en pågående kampanj i samarbete med Arvid Nordquist där vi lagt till ett gäng heta rätter kryddade med Tabasco® på menyn. Det har tagits emot väl och vi ser redan ett par rätter som antagligen kommer förtjäna sin plats även framåt i menyn.

lunch
Andrea Lindgren och Marie Sommar

Mest spännande utveckling just nu?

– Hur många stora varumärken som behöver ställa om och börja hitta lösningar med en lägre budget och fortfarande slå igenom bruset, påvisa effekt OCH bygga varumärke i stora omvärldsutmaningar. Jag hoppas och tror att detta innebär att man kommer få upp ögonen även för mindre varumärken/aktörer som gör smarta saker med befintliga resurser, och ser fram emot alla spännande collabs som kommer att skapas kommande år.

Vad ser du mest fram emot?

– Att få driva igenom den här förändringsresan som ligger framför oss, både externt och internt. Att balansera det strategiska varumärkesarbetet parallellt med det taktiska. Ingen dag är den andra lik och det har varit en oerhört intensiv start med många bränder som ska släckas samtidigt som vi ska sätta riktningen framåt och tänka långsiktigt. Allt detta är ju möjligt tack vare den energin och glädjen som genomsyrar hela bolaget ända ut till styrelsen och våra externa samarbetspartners. Vi är alla sjukt taggade för det som komma skall!

Inhouse eller byrå?

– Jag tror att det är viktigare än någonsin att rigga en stark kombination. En dedikerad inhouse-byrå som lever brand’et varje minut och kan vara oerhört snabba. Men också det externa perspektivet med erfarenhet och specialistkompetens som byråpartners kan tillföra utifrån, så att vi som företag och varumärke inte blir för insnöade i vårt tänk. Allt beror på var företaget och varumärket befinner sig, och med en optimerad mix byggs förutsättningar för både ett starkt team och flexibilitet. Med en bra grund går det sedan att öka/minska olika områden beroende på behov som förändras över tid, utan att tappa fart och målfokus.

Varför är Pizza Hut medlemmar i Marknadsföreningen?

– Genom MIS får vi ta del av datadriven information, spaningar och rådgivning men också inspirerande föreläsningar och möjligheten att kontinuerligt bredda vårt nätverk.

Ta del av våra utskick! Här kan du anmäla dig för våra utskick med info, inspiration och ett och annat erbjudande inom ramen för vår verksamhet. Prenumerera här

Marie

A match made in heaven: Marknadsföreningen + KIMM!

Marknadsföreningen Stockholm | Föreningen, KiMM, Medlemserbjudanden

Ny medlemsförmån: Rådgivning inom rekrytering och karriär

Hur bygger jag ett dreamteam inom marknad? Behöver vi en specialist eller generalist? Rätt lönesättning, förmåner, lämpliga titlar? Är jag synlig i rätt nätverk och hur tar jag nästa steg i karriären?

Det händer onekligen mycket på marknad och kommunikation just nu; både utifrån kunskaper, roller och nya sätt att organisera sig. Därför är vi extra glada att nu presentera en nyhet i medlemskapet: Rådgivning inom rekrytering & karriär i ett fördjupat samarbete med KIMM.

Vi har redan sedan tidigare möjlighet att få svar på frågor inom marknadsrätt genom ”Fråga Advokaten” med MarLaw. Vi är så glada för att nu kunna addera ytterligare ett fint strategiskt samarbete, där du som medlem nu kan få hjälp & ett bollplank för dina frågor inom HR via tjänsten Fråga KIMM.

Är du sugen på att ta nästa steg i karriären så kan du även Boka ett Framtidsmöte, för en energiinjektion på vägen.

Behöver ni hjälp att rekrytera in en ny drömkollega så har ni medlemmar dessutom 10% rabatt på ett rekryteringsuppdrag.

Hör mer om samarbetet i videon nedan där vår VD Marie Sommar träffar Marie Thorslund, affärsområdeschef på KIMM, över en kaffe. Vi hoppas att den här nya tjänsten ska komma väl till pass för er medlemmar framöver. Det kommer också bli matnyttiga event och gästbloggar inom området.

Polestar Stockholm

Så byggdes varumärket från grunden: Referat från seminarium hos Polestar

Marknadsföreningen Stockholm | Årets Marknadschef, Blogginlägg, Fördjupning och tips, Referat

”Vi måste tänka annorlunda, men framförallt göra annorlunda”

– Referat från vår frukost hos Polestar Stockholm

Idag onsdag fick vi och våra medlemmar en härlig start på morgonen när vi bjöds till Polestar Stockholm alldeles intill Kungsträdgården för en spännande ”behind the scenes” och case signerad Årets Marknadschef, Nils Rylén, marknadschef på Polestar.

Nils, som prisades som Årets Marknadschef 2022 i maj, men också vunnit ett flertal priser, (senast förra veckan med Årets Tillväxtpris och Sveriges mest progressiva marknadschef hos Resumé), började med att ställa frågan om världen verkligen behöver ett till bilvarumärke? Han besvarade den själv: ”Inte om det är som alla andra”. Under 2010-talet vaknade bilbranschen till den omställning som behövs, menar han. Vi fick nöjet i att lyssna till hur Polestar, Nils och hans team har tänkt i arbetet med att bygga upp ett varumärke från grunden. Han refererar till ett tomt skal, som behövde fyllas med något. ”Vi har ett uppenbart kännedomsproblem. Vi har ingen kännedom!

Så från början har tesen varit att tänka och göra annorlunda samt att i kommunikationen agera större än vad de är. Nils berättade vidare om de 3 fokusområden de jobbar med – Design, Innovation, Hållbarhet – som ska genomsyra allt de gör. Där de vill leda med exempel och visa på en ljus och nära framtid; ”Act as a guiding star”. Samtidigt vill de utmana hela branschen.

”Breaking conventions – We question the status quo to find a new, better path. We don’t accept shortcuts or excuses”

Med grunden i modellen ”SEE, THINK, DO, CARE” har det i uppbyggnadsarbetet blivit mycket fokus på SEE, där de lagt mycket resurser på varumärkesbyggande, rörligt och att synas i traditionell media som outdoor, print & TV. Nils summerar med att kännedom är investering i långsiktig försäljning; marknad + försäljning = sant.

Slutligen delar Nils med sig av sina 6 sammanfattande tips:

  • Ha koll på din produkt. Både styrkor & svagheter.
  • Agera konsekvent & stort.
  • Reklam & PR är magiska tillsammans.
  • Var rak, transparent & tydlig i din kommunikation.
  • Erbjud alltid kunder en analog möjlighet i en digital köpresa.
  • Våga testa. Lär dig. Och gör det ännu bättre nästa gång.

Stort tack till Nils som delade med dig så generöst av sina erfarenheter och kunskaper, samt till alla deltagare som bidrog till en spännande frågestund där det konstaterades att det är väldigt intressant att se hur man kan bygga en så känslomässig kommunikation genom att enbart fokusera på produkten. Vi kan bara summera med snyggt jobbat Nils och Polestar och stort grattis igen. Det ska bli spännande att se vad de hittar på framöver!

___________
Text: Jenny Aarnio
Foto: Per Almegård

Jula

Bakom kulisserna hos vinnaren av Årets Varumärkesresa 2022 – Jula

Marknadsföreningen Stockholm | Årets Marknadschef, Blogginlägg, Referat

“When in doubt – go red”

– Jula och Garbergs berättar hur framgångssagan blev verklighet

Den 12 maj utsågs JULA till Årets Varumärkesresa 2022 av en enhällig jury, då vårt stora event Årets Marknadschef gick av stapeln på Rigoletto och online. Idag var det dags att ta reda på hur de lyckades, att få höra om arbetet som lett fram till deras utmärkelse och många andra framgångar. I den nya, påkostade citystudion Studio Puck samlades vi och Jonas Järrenfors, Marketing Director på Jula, och Johan van der Schoot, kreativt ansvarig på Garbergs, för en spännande casefrukost. 

Med målet att göra en förflyttning från enbart taktisk, och till stor del produktfokuserad, till emotionellt förankrad varumärkeskommunikation, började Jonas med att berätta om deras förutsättningar.

”Kommunikationen måste bygga på vilka vi faktiskt är. Och då måste vi först ta reda på vilka vi är. Hur vill vi vara? Hur vill vi uppfattas? Det är lätt att prata om värderingar och vision, men för att besvara dessa frågor måste man lyfta blicken och verkligen lära känna hela organisationen. För oss tog det arbetet 12 heldagar”, säger Jonas Järrenfors, och lägger till att mycket arbete lades på att få samsyn med byrån, så att de förstår oss väl, och verkligen förstår vår marknad. ”Och som alltid med varumärkesbyggande är det superviktigt att inte fastna i kortsiktiga fällor, att hela organisationen och ledningen från början är insatta i att inga snabba vinster kan förväntas”, menar Jonas.

”Kan Jula göra en Nike?”

Byrån i fråga heter Garbergs, där Johan van der Schoot är kreativt ansvarig. Johan berättar att ett par av huvudmålen var att föryngra kundgruppen och att aktivera storstäderna. Man ville också engagera hela familjen, och inte bara “den ensamma mannen” som han menar var vanligt förekommande i varumärkeskommunikation inom branschen för några år sedan.

En stor inspiration när konceptet togs fram var Nike och deras “Just do it”, som Johan menar är så mycket större än märke och produkt, det är ett sätt att ta sig an livet, en generell inställning. “Kan Jula göra en Nike?” frågade de sig.

Ur den tanken föddes JulasInget kan stoppa dig nu”, som lyckas stå för såväl inspiration som motivation och det rationella såväl som det emotionella.

Johan hinner också gå in på hur de tänkt när det var dags att slå sig in på en ny marknad, där ingen kände till Jula; hur man lyckats introducera sig till en ny kundgrupp med bibehållen identitet.

Tack alla ni som var med oss online, vid livesändningen i vår nya Members Lounge, samt ni som valde att vara med på plats i Studio Puck!

Tack också till våra partners för alla årets nedslag inom ramen för Årets Marknadschef: vVenues, Onemotion, Meltwater, Edisen, Mevida, Filmstaden, MarLaw, KiMM och PHD!

Och vi i teamet på föreningen vill passa på att rikta ett särskilt tack till er som tagit er tid att lämna fina omdömen i den automatiserade utvärdering som går ut till deltagare via vårt förträffliga eventsystem Lyyti. Med ord som dessa kan vi gå in i helgen med en varm känsla och komma tillbaka taggade på måndag redo för veckans nya event!

– ”Det bästa jag deltagit i. Intressant med både byrå och kund på plats.”
– ”Väldigt intressant ämne, spännande att få höra både Jula och Garbergs berätta, samt att presentationen var så väl förberedd!”
– ”Mycket bra genomfört och bra onlineverktyg snygg studio. Och engagerade och tydliga talare med intressant ämne och bra film och sildes för att förtydliga budskapet. Mycket bra helt enkelt!”

_________
PS. Missade du eventet? Du som är medlem kan ta del av inspelningen i Members Lounge där du hittar den i On Demand-rummet.

Foto: Mats Mileblad

Members Lounge

Vi lanserar Members Lounge – en ny digital yta endast för medlemmar!

Marknadsföreningen Stockholm | Föreningen

Nu tar vi ytterligare steg i Marknadsföreningens utveckling och lanserar en digital Members Lounge!

Vi har varit starka på personliga möten och inspiration för marknadsförare i över 100 år, och i samband med pandemin och dess mötesbegränsningar tog vi flera kliv i vår digitala transformation. Våra seminarier och nätverksträffar ersattes som ni vet av helt digitala möten och webbinarier. Vi genomförde också vår första digitala version av eventet Årets Marknadschef i den interaktiva och dynamiska plattformen vVenues, med professionell studioproduktion osv. I våras blev det en lyckad Hybrid Edition med livesändning från Filmstaden Rigoletto & massor av fördjupande content online i plattformen.

Marie Sommar
Marie Sommar, vd Marknadsföreningen Stockholm

”Lärdomarna har varit många senaste åren, vi har nyfiket utforskat och vi är så glada för att vi kunnat växla upp och hitta nya spännande former att mötas”, säger Marie Sommar, vd på Marknadsföreningen Stockholm. ”Nu fördjupas vårt fina samarbete med Onemotion och plattformen vVenues – då det är dags att lansera en digital mötesplats för er medlemmar” fortsätter hon. Välkommen in!

Vad kommer finnas i vår digitala Members Lounge?

– För er som varit med på Årets Marknadschef kommer ni känna igen er en del i formatet och funktioner. Det finns tre olika rum från lobbyn:

  • LIVE-EVENT: Ett rum för live-webbinarier
  • NÄTVERKANDE & MÖTEN: Ett rum för rent nätverkande i form av mindre träffar, Business Mingel med speed meetings och ”fireside chats”. Det finns också en funktion att boka upp egna möten online med andra inloggade medlemmar.
  • ON DEMAND: I det sista rummet samlar vi ett urval av tidigare inspelningar och annat medlemsexklusivt innehåll on demand. Vi vet ju att det ibland kan vara svårt att komma loss, eller att det passar bättre att ta del i efterhand.

Nya möjligheter

En återkommande feedback från medlemmar är att tiden är begränsad och det kan vara svårt att hinna med att delta på fysiska event. Med vårt breda utbud av webbinarier under pandemin såg vi en kraftig ökad engagemangsgrad bland medlemmarna och rekordmånga som tog del. Samtidigt finns det en oerhörd kraft och energi i att ses IRL och något vi vet många längtat efter.

Framöver kommer vi erbjuda en mix och det blir naturligt att på samma vis skapa en egen samlingsplats digitalt. Det här öppnar också upp möjligheter för att bjuda in fler marknadsföreningar och talare från andra platser att mötas på ett enkelt sätt. Det är också en styrka att som helt ny medlem, kunna ta del av tidigare inspelningar eller fånga upp det man missat.

Digitalt och fysiskt stärker varandra

Mats Mileblad
Mats Mileblad, vd Onemotion IMC

”Vi är mycket glada att Marknadsföreningen går i bräschen för att visa på fördelarna med kombinationen av det fysiska och digitala”, säger Mats Mileblad, vd Onemotion IMC. ”Tillsammans hoppas vi naturligtvis att öppna ögonen för fler bolag att nyttja fördelarna av varaktiga digitala mötesplatser som komplement till de fysiska eventen, eftersom det också hjälper till att arbeta hållbart ur begreppets alla definitioner. Vi önskar alla besökare en riktigt trevlig upplevelse”, fortsätter Mats.

Välkommen in!

Varför inte logga in direkt och utforska din nya digitala event- och mötesplats?

Observera att du behöver logga in med samma e-postadress som du registrerat för ditt medlemskap i Marknadsföreningen Stockholm.

Members Lounge
MarLaw

Uppdatering: Nya skärpta marknadsföringsregler sedan 1 september

Marknadsföreningen Stockholm | Blogginlägg, Fördjupning och tips, Marknadsrätt

Nya ändringar i marknadsföringslagen, prisinformationslagen, avtalsvillkorslagen och distansavtalslagen

– En juridisk uppdatering från vår partner MarLaw

Daniel Tornberg och Alexander Jute är advokater på Marknadsföreningens samarbetspartner Advokatfirman MarLaw, som erbjuder juridiskt stöd till våra medlemmar. Vårt nästa event tillsammans med MarLaw, med aktuella tips inom marknadsrätt, sker den 17 november

MarLaw

TIPS: Med anledning av de lagändringar som nu är i kraft sedan den 1 september 2022, erbjuder MarLaw en skräddarsydd utbildning för ditt företag.

Denna vecka har det skett stora förändringar i lagstiftningen för dig som arbetar med marknadsföring och kommunikation. Marknadsföringslagen, prisinformationslagen, avtalsvillkorslagen och distansavtalslagen uppdateras för att ge ett starkare skydd för konsumenter.

”För att säkerställa att alla lever upp till de nya lagarna införs dessutom helt nya sanktioner som är lika de som kan utfärdas vid brott mot GDPR. Sanktionsavgiften kan fastställas till lägst tio tusen kronor och högst fyra procent av näringsidkarens omsättning. Att begå misstag kan alltså stå dig dyrt.”

Så skriver MarLaw själva i sin kommunikation kring de nya lagändringarna. Här får vi en uppdatering om nuläget.

_________

Hur har det har gått med införandet ni flaggade för i våra tidigare artiklar? Är detta lagändrat enligt förslaget nu?

– När propositionen skulle röstas igenom valde riksdagen att skjuta fram införlivandet till den 1 september 2022. Vidare noterades att en av reglerna kring realisationer/prissänkningar var något oklar. Konsumentskyddsdirektivet (som är det bakomliggande regelverket från EU) innehåller bl.a. en ny regel som tar sikte på tillkännagivande av prissänkningar och att sådana ska innehålla uppgift om det tidigare pris som näringsidkaren har tillämpat under en fastställd tidsperiod före prissänkningen.

Nämnda direktiv innehåller ett krav på att medlemsstaterna i EU inte får föreskriva en tidsperiod understigande 30 dagar för att bestämma tidigare pris. Dessutom ges medlemsstaterna möjlighet att implementera undantagen till nämnda huvudregel, vilka framgår enligt nedan.

  1. Medlemsstaterna får föreskriva andra regler för varor som sannolikt kan försämras eller har kort sista förbrukningsdatum.
  2. Om produkten har funnits på marknaden i mindre än 30 dagar får medlemsstaterna även föreskriva en kortare tidsperiod än 30 dagar.
  3. I de fall där prissänkningen ökas gradvis får medlemsstaterna föreskriva att det tidigare priset utgör det pris som gällde före den första prissänkningen.

Den första punkten är sparsamt belyst och i Sverige pågår ett arbete med att ta fram en närmare vägledning om hur detta ska tillämpas. Vid kontakt med Regeringskansliet uppger man att frågan har börjat hanteras men att vägledningen förväntas publiceras senare och först efter den nya bestämmelsen trätt i kraft, dvs. efter den 1 september 2022.

Viss vägledning (om än knapphändig) går att utläsa från EU-kommissionens riktlinjer. Däri framgår det att vilka typer av varor som omfattas av undantaget ska bedömas i varje enskilt fall. Därefter exemplifieras varor som färska matvaror och drycker med korta hållbarhetsdatum. Vi fortsätter bevaka utvecklingen.

Vad mer är värt att belysa inom marknadsrätt hösten 2022?

– På marknadsföringsrättens område kommer de nya reglernas tillämpning bli av största intresse att följa. Konsumentverket har tillsyn över marknadsföringen och ska följa upp att företagen agerar i enlighet med lagstiftningen. Med tanke på att realisationer har varit ett prioriterat området för Konsumentverket blir det intressant att se hur myndigheten kommer förhålla sig till de nya reglerna för att se till att de efterlevs.

Det är helt klart hög tid att se över sin cookieanvändning och information

Vidare ska noteras att GDPR alltjämt genererar nya frågeställningar och överväganden. Under sommaren meddelade den irländska dataskyddsmyndigheten i ett utkast på beslut att man kommer blockera Meta från att skicka användaruppgifter till ISA. Detta skulle kunna medföra att Facebook och Instagram inte kan användas förrän ett nytt transatlantiskt dataöverföringsavtal (liknande privacy shield) är på plats. Beslutet är dock på remiss hos de andra tillsynsmyndigheterna i EU så det återstår att se vad som slutligen sker.

En annan intressant nyhet på temat är att organisationen Non of Your Business (NOYB) lämnat in ytterligare 226 klagomål hos olika tillsynsmyndigheter runt om i EU på grund av felaktig cookie-hantering. Det är helt klart hög tid att se över sin cookieanvändning och information.

Det har även kommit ett beslut från danska tillsynsmyndigheten som öppnar för att samtycke kan anses frivilligt när det för att kunna erhålla medlemskap i en kundklubb var villkorat med att få också få nyhetsbrev. Ärendet är högst intressant då det varit många frågor om huruvida man kan villkora medlemskap med marknadsföringsutskick med samtycke som grund. Beslutet synes alltså öppna för det och det är intressant att följa en eventuell fortsättning av ärendet.

Sammanfattningsvis händer det mycket på den juridiska fronten som påverkar spelplanen för marknadsföring. Se till att hålla dig uppdaterad.

Se även:

Per Furumo

Retorikexperterns 10 tips – så får du dina mottagare att lyssna och delta

Marknadsföreningen Stockholm | Fördjupning och tips, Gästblogg

”Framgångsfaktorerna för det fysiska respektive digitala sammanhanget är till stor del de samma”

Per Furumo är konsult inom talarträning/retorik/presentationsteknik och leder Marknadsföreningens ”Workshop i retorik och presentationsteknik”. I kursen får du praktisk träning för talarsituationen och ett antal redskap för alla situationer där du med rösten ska förmedla något. Nästa tillfälle är den 10 november

Per Furumo

_________

Fysiska möten hit, digitala möten dit. Eller det nya svarta, hybridmöten.

Det är lätt att tro att saker och ting antingen är väldigt mycket ”si” eller väldigt mycket ”så” beroende på mötesform. Men faktum är att i grunden handlar det om samma saker. Framgångsfaktorerna för det fysiska respektive digitala sammanhanget är till stor del de samma.

Den här texten, som följs av några praktiska råd, handlar främst om de fundamentala faktorer som alltid gäller, om hur vi med eller utan tekniska hjälpmedel som de biologiska varelser vi är faktiskt funkar. För det är detta modern retorik handlar om.

Oavsett mötes- eller presentationsform vill vi ju alla åstadkomma kommunikation som gör att vi når fram, eller hur? I så fall kan vi vara säkra på en sak: det bleka, blodfattiga har uppförsbacke. Evolutionen har ”haft avsikter” med allt det som under årtusendena mejslats fram vad gäller muntlig kommunikation. D v s allting som tillsammans påverkar tonfall, melodi, uttryck (inom lingvistiken är det övergripande begreppet kroppsspråk då det i muntlig kommunikation alltid är en samverkan mellan röst, gestik och mimik).

Verktyg för talarsituationen

Innehållet i det vi kommunicerar är självklart av vikt för mottagarens motivation. Men det är så mycket mer som bestämmer hur det vi förmedlar uppfattas, landar och tas emot, mekanismer som är en så självklar del av varje människas existens att vi inte tänker på dem. Allt det där vi ”håller på med”, som påverkar, så fort människor interagerar. Som vi har tyst kunskap om.

Gör vi den tysta kunskapen till medveten kunskap, ja då kan vi plötsligt ha ett verktyg, en ledstång, för den professionella talarsituationen oberoende av om den är fysisk, digital eller hybrid.

Det finns förstås inget självändamål med god retorik, med levande pedagogik. Syftet är alltid att forma en kommunikation som når in, som gör avtryck. Energi och engagemang leder till hög mental närvaro. Vilket i sin tur ökar förutsättningarna för vassare möten och i slutändan bättre resultat.

Låt oss titta på ett antal faktorer som kan hjälpa oss att uppnå detta.

Kom ihåg: det går att göra Pippi Långstrump till en urtråkig berättelse utan att ändra ett ord och det går att prata digitalisering, snårig finans eller vad som helst och ändå fånga och fängsla.

check-in1. INCHECKNING. Värna om incheckningen. Många har säkert erfarit att digitala möten många gånger liksom bara börjar. Synd, för det kan ha en negativ effekt, åstadkomma mindre engagemang, ibland likgiltighet hos flera mötesdeltagare. I det fysiska mötet kan incheckningen, småpratet sköta sig själv. Men ta inte det för givet. Säkra att alla kommer till tals även om man är tjugo personer, att var och en bara säger något. Det där som ibland kallas kallprat skulle lika gärna kunna kallas varmprat. Den psykologiska effekten av detta kan vara enastående positiv, bra mötesatmosfär är enbart av godo. Digitalt eller fysiskt – en bra incheckning kan vara avgörande för ett mötes fortsatta kvalitét.

2. INVOLVERING. Säkra delaktighet och involvering, se till att alla kommer till tals under mötets gång. Ett sätt att åstadkomma detta är att då och då be deltagarna diskutera frågor två och två, alltifrån någon minut till flera minuter. Det blir då helt naturligt att som mötesledare rikta sig till var och en. Alla kommer till tals på ett annat sätt än när man enbart låter ordet vara fritt. I det digitala mötet kan man använda sig av enskild reflektion 30 till 60 sek. Precis som med bikupor blir det då naturligt att tilltala Involveravem som helst av mötesdeltagarna. Alla blir mentalt närvarande, aktiva. I det hybrida mötet är det viktigt att alla får samma utrymme.

Interaktion3. INTERAKTION. Interagera genom att ständigt ställa frågor. Väldigt mycket av det vi säger kan vändas till frågor, oavsett om det handlar om information, redovisning eller annat. Frågor har en triggande effekt och bäddar för mental närvaro hos deltagarna. Gäller förstås i alla mötessammanhang. En variant på detta är att ställa en fråga och sedan uppmana till egen reflektion i 0,5 till en minut. Detta är användbart särskilt i det digitala sammanhanget men kan med fördel praktiseras också i det fysiska. Återigen blir det helt naturligt – ingen riskerar att känna sig utsatt – att rikta sig direkt till olika mötesdeltagare. Denna metodik kan definitivt likaså användas under presentationer. Är det fråga om presentationer med många i publiken kan man dels ställa frågor som endast tarvar ja eller nej, nickningar eller huvudskakningar till svar.

Över huvud taget kan man föra en handling framåt genom att omvandla mycket av det man säger till frågor. Istället för att säga ”Därför kommer vi välja en lösning…” så säger du ”Vad har vi då valt för en lösning?” Frågor har alltid en triggande effekt, bjuder in. Märk väl, kommunikation kommer från det latinska ordet communicare, att göra tillsammans.

4. VARIATION. Eftersträva variation i mötesdisposition och presentationsupplägg. Variation gör oss Variationalerta och ökar den mentala närvarandenivån. I den digitala kontexten är det extra stor risk för monotoni och enformighet. Alla vet att så kan vara fallet även i den fysiska.

Samspel5. SAMSPELET TAL/BILD. De flesta presentationer innebar att en bild visas därefter talas det, ny bild, tal etc. Allt detta i en lavaström av ord och bilder. Väldigt många bilder som vi visar kan vi ”kratta manegen för” genom att tala om deras innehåll innan vi förstärker det vi säger genom att visa bilden. Du talar om utveckling inom vilket område som helst, sen säger du: hur det här ser ut på en graf ska vi se nu. Och plötsligt är mottagarna ännu mer nyfikna än om du avslöjat i förväg vad som komma skall. Samspelet tal/bild påverkar dramaturgin i det vi anför, dramaturgi påverkar alltid.

6. NYFIKENHET. Än en gång: Sträva efter att skapa nyfikenhet. Fundera på hur du som mötesledare eller Nyfikenpresentatör, fysiskt eller digitalt, ständigt kan trigga, attrahera, stimulera, skapa nyfikenhet. En nyfiken deltagare är alert och deltar fullt ut. Nyfikenhet is the shit!

7. MUNTLIG LEVERANS. Våga förstärka tilltalet. Det är alltid mycket mer än innehållet i sig som påverkar hur ett budskap uppfattas och tas emot. Levande, uttrycksfull muntlig kommunikation ökar förutsättningarna för lyssning och interaktion. Motsatsen, blek, blodfattig kommunikation, kan, oberoende av sammanhang, vara förödande. Kom ihåg: det går att göra Pippi Långstrump till en urtråkig berättelse utan att ändra ett ord och det går att prata digitalisering, snårig finans eller vad som helst och ändå fånga och fängsla. Så mycket mer än vi oftast är medvetna om springer ur HUR vi säger det vi säger. Därför kan vi ha stor nytta av att ha medveten kunskap om de faktorer som tillsammans bestämmer tonfall, melodi, uttryck. Kalla dem gärna för ”strängarna på gitarren”. (Inom lingvistiken är begreppet paralingvistiska signaler.)

MuntligtDe strängar vi alla spelar på, oavsett var vi befinner oss i världen, är:
Tempo – få saker slår det lugna beteendet. Ha aldrig bråttom. Även om det är ont om tid.

Röstläge och volym – ta plats med rösten, bara ett snäpp starkare än normal samtalsvolym men alltid i det avspända normalregistret. Som mottagare attraheras vi av att den som talar intar rummet.

Artikulation och betoning – något förstärkt artikulation hjälper oss att förmedla energi, god betoning klargör sammanhang, triggar och stimulerar till lyssning.

Kroppsspråk/gestik – röst, gestik, mimik samverkar alltid. Det mesta av det vi gör gestiskt ”bara sker”. Detta är djupt nedärvt hos människan. Gör det du ”vill” göra, hindra inte dig själv. (Var inte rädd för överspel – brukar, lätt raljerande, säga att jag inte stött på en nordbo där det blivit överspel…

Pausering – pauserna utgör utan att vi tänker på det en viktig del av all muntlig kommunikation. Pauserna påverkar orden, det vi sa och det som komma skall. En paus kan vara vad som helst från bråkdelen av en sekund till många sekunder.

Berätta8. BERÄTTA. Kalla det information, redovisning, rapport, presentation eller vad som helst. Allting är berättelser. Och berättelser ska berättas. Det berättande tilltalet ökar förutsättningarna för lyssning och interaktion. Vad vi säger är viktigt – HUR kan avgöra genomslaget.

9. VÅGA OCH LEKA. Ingenting kan var mer seriöst. Våga och leka innebär ett jättespektrum av möjligheter. Våga och leka är egentligen en sammanfattning av denna artikels retoriktips. Att variera Lekamöten och presentationer, det förstärkta tilltalet etc. Fram med de pedagogiska och retoriska uppsåten!

10. MÖTESETIKETT. Iaktta samma beteende på ett digitalt möte/hybrid som på ett fysiskt. Ingen vispar ihop en smoothie, leker med hunden etc på ett fysiskt möte. Eller beträffande avstängda kameror – ingen går på ett fysiskt möte och sätter sig bakom en gardin. Samma beteenden digitalt som fysiskt innebär också att det är onödigt att mjuta (upp till 25 delt). Vi hamnar i ”samma rum”, slipper trubbighet och filter, allting blir smidigare och den mentala närvaron påfallande hög. (Den som absolut måste mjuta av teknikskäl, sjuka barn etc ska naturligtvis göra det. Rundgång avhjälps med hörlurar.)

MötenVarför inte i teamet eller i hela organisationen utarbeta en gemensam mötesetikett i syfte att uppnå så bra möten och presentationer som möjligt?

– Per Furumo

Per Furumo är konsult i talarträning/retorik/presentationsteknik. Som röstspecialist sticker Per ut bland Sveriges retorikkonsulter. Bland kunderna finns en mängd av våra stora företag och organisationer, de stora bankerna, Regeringskansliet, EU-kommissionen, offentliga personer inom näringslivet och många andra.

Årets Marknadschef 2022

Här är vinnarna i Årets Marknadschef 2022!

Marknadsföreningen Stockholm | Årets Marknadschef, Pressmeddelande

Pressmeddelande
2022-05-13
Marknadsföreningen Stockholm

Årets vinnare korade!

Nu är det klart vilka som kammat hem titlarna Årets Marknadschef, Årets Framtidslöfte, Årets Varumärkesresa och Årets Disruptör 2022! Utmärkelserna tillkännagavs under eftermiddagen 12:e maj i ett hybridevent på Rigoletto och i vVenues.

Årets vinnare är:

Nils Rylén – Årets Marknadschef 2022
Liza Eriksson – Årets Framtidslöfte 2022
Skipperi – Årets Disruptör 2022
Jula – Årets Varumärkesresa 2022

Marknadsföreningen Stockholm delar ut Årets Marknadschef för 15:e året och de andra kategorierna för femte året.

– Årets tävling har bjudit på så många urstarka bidrag och vinnare. I år hade vi ett nytt format för prisutdelningen när vi mixade det bästa av två världar i en hybrid edition, med bl a Mark Ritson som inspirationstalare, säger Marie Sommar, vd på Marknadsföreningen Stockholm. Extra roligt i år att få fira tillsammans med finalisterna och vinnarna på plats, men samtidigt få lägga till ett digitalt lager och samla deltagare från hela Sverige, fortsätter Marie.

– Med eventplattformen lever eventet längre och där finns fördjupande material kring finalisternas fina prestationer och årets kunskapstema Challenger Brands, berättar Marie Sommar.

Juryns motivering Årets Marknadschef 2022

Vinnare: Nils Rylén, Polestar

Få marknadschefer har varit med och byggt ett varumärke från grunden så som årets pristagare. Denne har nämligen varit involverad i allt från planering till lansering, och varit lika inne i detaljerna hela vägen från prissättning till nyhetsbrev och slutligen posterna i sociala medier.

Den personliga prägeln och filosofin om att hålla det enkelt och annorlunda går som en röd tråd i allt som görs och detta syns tydligt i hur varumärke, design och koncept inte bara hänger ihop utan ömsesidigt stärker varandra. Trots att varumärket och produkten känns så självklar i de allra mest digitala ytorna har denna person i stället valt att även innovera i traditionell media med stor framgång.

Just resultaten är något som verkligen talar för sig självt i detta fall då varumärket inte bara tagit Sverige med storm, utan även etablerat sig som en stark utmanare inom en av de absolut tuffaste globala marknader man kan arbeta inom.

Juryns motivering Årets Framtidslöfte 2022

Vinnare: Liza Eriksson, RedLocker

För att nå ut – och nå in – krävs mod, kontinuitet och god paketering. Nyckeln till samhällsförändring ligger inte nödvändigtvis i polemik, utan i dialog, kunskap och goda relationer. Årets vinnare har förmågan till allt detta och lyckas imponerande nog också lyfta blicken från sakfrågan för att jobba för förändring ur ett större perspektiv.

Hon utmanar, bryter tabuer och skapar lojala fans på rätt plattformar för en ny generation konsumenter. Trots sin unga ålder är hon redan en stor förebild för andra unga, vilket imponerar på en enhällig jury. The sky is the limit!

Juryns motivering Årets Disruptör 2022

Vinnare: Skipperi

En tjänst som på ett innovativt sätt applicerat både delnings- och prenumerationsekonomi inom ett nytt segment. En utmanare som delvis har en disruptiv effekt på den egna branschen men framför allt som har utmanat andra aktiviteter genom att introducera hav och vattendrag till helt nya målgrupper. Genom effektiv word-of-mouth och ambassadörskap har vinnaren dessutom skapat effektiv marknadsföring som genererat framgångsrik tillväxt.

Juryns motivering Årets Varumärkesresa 2022

Vinnare: Jula

Att flytta ett varumärke handlar om att påverka både attityd och beteende. Genom att vikta om kommunikationsinsatserna och lägga betydligt mer på varumärkesbyggande kommunikation, samt optimera mediemixen utifrån vad varje kanal gör bäst, har vinnaren ökat en redan hög kännedom, kraftigt stärkt preferens och tänkbarhet, konverterat detta till 41% högre försäljning och samtidigt ökat resultatet med hela 221%. Med andra ord, det verkar som att inget kan stoppa er nu Jula!

Mer information om utmärkelserna och tävlingens olika jurys:
mis.se/arets-marknadschef/

Presskontakt:
Marie Sommar
vd Marknadsföreningen Stockholm
marie@mis.se
0701-463422