Blogg

Hållbarhet

Tillsammans blir vi smartare och mer hållbara!

Marknadsföreningen Sverige | Blogginlägg, Föreningen

Tillsammans blir vi smartare och mer hållbara!

– Nu lanserar vi Marknadsföreningen Sveriges hållbarhetsplattform

Under våren har vi arbetat tillsammans med kommunikationsbyrån C By West för att ta fram ett manifest som ringar in föreningens hållbarhetsarbete med utgångspunkt i FNs Globala mål. Så härligt att vi nu sjösätter detta värdefulla arbete, där vi tagit på oss hållbarhetsglasögonen för vår förening som i över 100 år funnits för att skapa mötesplatser och stimulera erfarenhets- och kunskapsutbyte inom marknadsföring, kommunikation, PR och media. Vårt fortsatta hållbarhetsarbete kommer att integreras i våra befintliga aktiviteter och planer samt även i nya initiativ och utveckling. Välkomna att vara smartare och mer hållbara tillsammans med oss!

MiS sätter Scenen

Vi liknar vårt hållbarhetsarbete med att vi möjliggör scenen och att vi på scenen sätter samman rätt människor med varandra. Föreningens medlemmar är i fokus – det är de som vi har en ständig dialog med och de är navet i vår verksamhet. Men vi har flera andra viktiga intressenter, såsom våra partners och våra nätverksledare. Vi vet att tillsammans med andra blir vi mer kompetenta och ännu vassare. På scenen ger vi ljus åt våra viktigaste intressenter: våra medlemmar och deras organisationer, våra partners och vår bransch. Det som sker på scenen skapar nytta och värde, inspirerar och levandegör vår bransch.

Scenen

Möjliggöraren & Acceleratorn

Vi har två fokusområden som är grunden i vårt arbete; Möjliggöraren – vi skapar självklara platser för tillväxt för företag och Acceleratorn – vi sätter samman rätt människor på rätt plats. Vidare så har vi tre fokusområden som leder oss i arbetet tillsammans med våra intressenter:

  • Affärsetableraren – vi skapar nytta för våra medlemmar så de kan bli smartare i sina roller och i sina organisationer
  • Kompetensstärkaren – vi inspirerar och främjar livslångt lärande
  • Partnern – vi skapar värden tillsammans med våra utvalda partners

Vårt hållbarhetsarbete ska framhäva våra styrkor och synliggöra det som redan är igång genom en tydlig koppling till Agenda 2030. Genom vår hållbarhetsplattform får vi nu med oss ett hållbarhetsperspektiv redan från början i vårt löpande arbete och i de nya initiativ som initieras, säger Marie Sommar, vd på Marknadsföreningen Sverige.

”Många delar är självklara i hållbarhetsplattformen, men vi har även ringat in en del nya angelägna initiativ, som lyfter vikten av organisationens  arbete och existens i många år till”, tillägger Maria Westman, grundare och strategisk rådgivare C By West.

Det har varit ett både spännande och roligt arbete tillsammans med C by West, där vi med hjälp av deras expertis kommit närmare föreningens kärna och hur vi på ett ännu tydligare sätt kan kommunicera och inspirera fler, fortsätter Marie.

 ”Insiktsfullt och engagerat! Det har kännetecknat processen som vi haft tillsammans med Marknadsföreningen Sverige med att ta fram deras hållbarhetsstrategi” , säger Maria Westman.

Läs gärna mer kring plattformen på mis.se/hallbarhetInfo

Marie Sommar kommer även delta på ett frukostseminarium 5 november som arrangeras av C By West på temat Framtidssäkra er hållbarhetskommunikation där hon kommer dela med sig mer kring vårt arbete. Läs mer och välkommen att anmäla dig här: https://cbywest.se/framtidssakra-er-hallbarhetskommunikation-och-skapa-trovardigt-innehall-som-engagerar-er-malgrupp/

Hanna Markusson

Möt Hanna – hos oss på praktik från IHM!

Marknadsföreningen Sverige | Blogginlägg, Föreningen, Övrigt

Välkommen till oss Hanna Markusson!

Möt vår nya praktikant Hanna Markusson! Om du varit med på något av våra event i Stockholm eller Göteborg de senaste veckorna har du kanske redan träffat henne – Hanna har nämligen fått en riktig rivstart hos oss och har redan hunnit besöka ett antal event & kurser på båda sidor av landet. I Hanna hittar vi en f. d. fotbollsspelande, djurimiterande estet med en bakgrund som målare. Idag studerar hon på IHM med målet att stärka och bredda sin kompetens inom business. 

Hanna Markusson

Vem är Hanna?

– Jag är en glad livsnjutare från Skaraborg som står stadigt med båda fötterna på planeten. De som känner mig beskriver mig som “en rolig prick som gillar högt i tak”. Min främsta egenskap är att jag älskar att lyssna.

Berätta om dina studier på IHM?

– Jag började studera International Account Manager på IHM Business School i januari i år. Utbildningen innehåller bland annat kurserna affärsmannaskap, digital & social selling, affärsjuridik, projektledning & key account management. Jag bestämde mig för att stärka och bredda min kompetens inom business och utforska branschens olika delar.

Vad var det som fick dig att söka dig till Marknadsföreningen för din praktik?

– Utbildningen på IHM innehåller mycket marknadsföring och hur man kan nå ut till sin publik, vilket har väckt en otrolig nyfikenhet.

Jag fick tipset av en av mina lärare Ulrica att söka mig hit och sedan skapade jag min egen bild av MiS. Bilden jag fick innan jag började är densamma som nu en vecka in i perioden – positiv, varm och kul! Marie, Elina och Per är otroligt välkomnande och jag har till och med fått följa med på olika event, kurser och föreläsningar innan praktiken har börjat.

Vad, om något, tar du med dig från din bakgrund inom målning, färg och form, till din nya inriktning på marknad & sälj?

– Jag startade min karriär som målare 2014 eftersom jag alltid tyckt om att skapa och se skillnad, även laborera och trolla med olika inredningskonstellationer. Intresset kommer alltid att leva kvar och jag vet att det kommer göra nytta i form av mitt öga för detaljer och möjligheter inom det kreativa och att bland annat skapa intressant och fångande content inom marknadsföring.

Jag gick sedan över till B2B-försäljning på Colorama Billinge Färg i Skövde där jag istället jobbade med färgsättningar, inredningsrådgivning och att knyta kontakter med företagen i Skaraborg. Jag drev också företagets Instagram så redan där föddes egentligen intresset för marknadsföring/SoMe.

Har du någon dold talang?

– Jag är en fena på att imitera både människor och djur, förstås med glimten i ögat.

Vilka är dina intryck från din första vecka med oss?

– Jag har upplevt första veckan som riktigt spännande och fartfylld. På bara en vecka har jag fått varit med om så mycket och lärt mig mer än jag kunde ha drömt om. Marknadsföreningen visar en sådan transparens och är genuina i sitt sätt att arbeta. Jag känner mig involverad och redan som en i teamet! Kunde faktiskt inte fått en bättre start!

Möt Medlem: Anna Mourou

Marknadsföreningen Sverige | Möt medlem

”Innehåll som känns på riktigt kommer inifrån”

Hallå där Anna Mourou!

En del av er känner igen Anna som hon som gjorde succé som co-host och mood boosterÅrets Marknadschef 2024 tillsammans med vår vd Marie Sommar. Vi passade på att fånga upp henne närmare inför höstens alla event, för att höra hur hon tänker kring AI och mänsklighet samt vad som lockar en nybliven medlem i Marknadsföreningen.

Anna Mourou

_____________

Vem är Anna?

– I mitt yrke är jag techbranschens favoritproducent av brand building och event. Jag är hon som utmanar allas biases, visar på när man ej lever sitt varumärke, skapar innovativa konferenser som ger stora känslor och faktisk förändring. Jag älskar personlig utveckling och coachar även individer och team till sina bästa jag. Något jag också föreläser om och sjunger om i min musik genom projektet Jazzfreak.

Privat är jag en båtälskande spirituell ensamvarg som helst vill dansa hela dagarna.

I höst kommer vi bland annat träffa dig som moderator på Inhousegalan. Vad kan du berätta om det?

– Inhouse är där det händer. Innehåll som känns på riktigt kommer inifrån. En av de stora anledningarna till att jag lämnade byråvärlden för att konsulta direkt med slutkund var just det, jag kunde göra mer impact och få bättre resultat när kund tog in mig på insidan. När vi blev ett inhouseteam. Så det är otroligt ärofyllt att få vara med och leda och utveckla galan. Skapa en branschfest för denna del av branschen. Få både inspirera, utbilda och fira. Och ha kuuuuuul. Jag gillar att se till att folk har kul.

Den här galan kommer bli både så så snygg, ge food for thought och kuuul.

Vad händer i höst?

– Jag är ny i att lämna byråsidan så jag är ute och träffar kunder så de vet att jag finns, och så ser jag över vad för nytt jag vill ge till världen i denna nästa yrkeslivsfas. Vad behöver företagen just nu? Hur hjälper jag dem på bästa sätt nu med 20+ års erfarenhet? Jag föreläser mycket om AI och mänsklighet.

[Jag] lär människorna vad det är att vara människa nu när vi kan låta AI göra det trista.

Dina bästa nätverkartips?

– Börja. Men vet aldrig vad en kontakt kan leda till. Så ju mer kontakter desto mer framtida möjligheter. Jag gör både digitala kaffe- / ”hejhej-möten” med personer jag ser på LinkedIn som jag tycker är spännande, och går på olika mingel och events där introverten i mig får öva på att hejheja på folk IRL. Då är att gå själv det bästa. Så man inte fastnar med kompisen eller kollegan.

Du har jobbat som kreativ producent för event i över 20 år. Kan du dela med dig av några tips?

– Så gärna.

  1. Eventet börjar inte på eventdagen. Det började när placeholdern gick ut. Se till att ha en kommunikationsplan redo för digitala aktiviteter och learnings som driver engagemang och hype fram till eventet.
  2. I samma kommunikationsplan har ni tagit ut vad för filmer som ska skapas under eventet. Film för enployer brand, film för pr, för partners, rekrytering, sociala medier, interna kanaler, interna utbildningar mm mm. Tänker ni till här kommer er Return of Event Investment bli något helt annan då ett event är en unik möjlighet att skapa äkta Content som visar vilka ni är.
  3. Starta upp i tid så ni får en chans att kunna tänka om och vidareutveckla idéer. Stress är det sämsta som finns för kreativitet. Och med mkt tid finns mer plats för glädje i teamet. Glädje är viktigt. Det är en primär känsla event alltid ska ge. Så ge den till teamet.

AI är ett hett ämne i branschen, inte minst generativ AI, hur tror du att det påverkar oss inom marknadsföring och kommunikation?

– Där tidigare den individuella kreatören skapat text och bilder utifrån sin unika person kommer nu AI kunna optimera oss alla till att leverera strategiska bra saker på en millisekund. Först tror jag det blir bra för många som kan få hjälp att få till bra saker snabbt.

Sen kommer allt bli lite samma. Är ju samma AI som skapar till oss alla. Då kommer kreatören bli superviktig tror jag. De kommer vara dem som kan känna av, styra och utveckla det AI ger oss. Tror även vi kommer behöva skapa content som känns mer äkta. Mindre påkostade snygga animeringar och mer bara äkta. Mänskligt.

Vad ser du mest fram emot som nybliven medlem i Marknadsföreningen?

– Utbilda mig och nätverka. Finns så mycket att lära på er plattform och genom de event ni bjuder in. Det är här det händer.

Svenskarna och internet 2024

Spaningar från rapporten ”Svenskarna och internet 2024”

Marknadsföreningen Sverige | Blogginlägg, Fördjupning och tips, Gästblogg, Referat

Var femte svensk behöver hjälp med det digitala. Sociala medier ger oss tips och råd, men får vissa av oss att må dåligt – främst unga kvinnor. Nästan alla tycker att polisen ska få övervaka våra privata konversationer på nätet. Det här är det digitala Sverige år 2024.

– Internetstiftelsen

”Fortfarande endast en tredjedel som använder AI i jobbet”

Igår släppte Internetstiftelsen sin årliga rapport i samband med ett event på Sergel Hub i Stockholm, samt online. Vår vd Marie Sommar och styrelseledamot Hanna Axelsson, senior rådgivare Rud Pedersen Communications, var på plats och ger här sina reflektioner kring årets rapport. 

Hanna Axelsson
Hanna Axelsson och Marie Sommar

Hanna Axelsson, senior rådgivare Rud Pedersen Communications

Vad tycker du är mest intressant i årets rapport?

– Flera saker som lyftes i rapporten blir viktiga för oss att hålla koll på framåt, som barn och ungas val av digitala kanaler där till exempel TikTok och Snapchat tappar stort i de yngsta målgrupperna. Intressant att ta del av hur sociala medier påverkar oss alla och att så många som 40% tycker att de ”slänger bort för mycket tid” här. Men en fortsatt viktig och ganska oroande fråga som presenterades i rapporten är hur många som aldrig tar del av traditionella mediers fördjupande nyheter.

Vad innebär detta för marknadsförare och kommunikatörer?

– För oss som jobbar med kommunikation är det viktigt att förstå hur många som aldrig läser något bakom betalvägg eller tar del av public service. Endast var tredje svensk tar del av nyheter bakom betalvägg och frågan är varför man inte vill betala för fördjupningen som de traditionella medierna erbjuder? Varför nöjer man sig med grunda insikter och snabba nyheter? Som Måns Jonasson från Internetstiftelsen så träffsäkert beskrev det – ”som att nöja sig med att kolla löpsedeln istället för att öppna tidningen”.

Något du tycker var oväntat i årets rapport?

– Tyvärr inte det minsta oväntat, men ändå en väldigt tråkig utveckling, att andelen högstadieelever som utsatts för näthat och kränkningar har vuxit från 17 till 24% på bara två år. Här måste vi alla hjälpas åt och prata mer om det med våra barn och ungdomar. Att nästan hälften av de yngsta kvinnorna känner sig mindre attraktiva när de jämför sig med andra på sociala medier är också en väntad, men alltjämt lika tråkig utveckling. Glädjande trots allt att det verkar släppa ju äldre man blir och 80-talisterna verkar inte alls bry sig i samma utsträckning.

Internetstiftelsen

Marie Sommar, vd Marknadsföreningen

Vad tycker du är mest intressant i årets rapportsläpp?

– Jag brukar ha lite extra span på sociala medier-användningen och hur den förändrar sig över tid. Där är det inte så stora ändringar numera från år till år, mer än målgrupper som flyttar på sig mellan plattformar. I år är Youtube störst om man ser till total användning (79%), men Facebook och Instagram är större om man ser till daglig användning. Dock minskar FB dagligen från förra året samtidigt som TikTok ökar på daglig basis. Än är inte heller Twitter-döden här, X är i princip lika stort som TikTok. Också en intressant reflektion att TikTok minskar bland de yngre, kanske en effekt från skärmtidsdebatten.

Jag var också nyfiken på AI, ett område som inkluderades i rapporten för första gången förra året. Den har inte blomstrat brett nu som man förväntat sig, och det är fortfarande endast en tredjedel som använder AI i jobbet. Jag gissar att siffran är högre bland marknadsförare och kommunikatörer. AI används annars mest av de unga och på en rad olika områden; 7 av 10 använder t ex AI som hjälp vid studier.

Jag tycker också det är tankeväckande att det är drygt 6 av 10 svenskar som endast använder kostnadsfria nyhetsmedier för samhällsnyheter. Vad gör det med samhällsdebatten om många missar fördjupning och fler perspektiv på en fråga?

Vad innebär detta för marknadsförare och kommunikatörer?

– Bra att ha span på SoMe-användningen utifrån val av kanalmix och att också reflektera kring den riktade digitala marknadsföring och hur det uppfattas hos mottagaren. Mer än 6 av 10 tror på den seglivade myten att deras mobil tjuvlyssnar på dem på grund av den reklam de får. Lägger vi ihop det med det vi vet om reklamtrötthet och att många är kritiska till traditionell reklam så inser man att vi i branschen har ett ansvar att göra både relevant och underhållande reklam för att nå fram och få effekt.

Något du tycker var oväntat i årets rapport?

– Det är dessvärre inte oväntat, men tycker det är alarmerande med näthatet som fortsätter vara utbrett (7%), högre bland unga och att det nu i år också ökar för unga män. Det är ett hårt klimat på många plattformar och forum, hur kan vi komma till rätta med det? Som mamma till två tjejer i unga tonåren så är det också en ögonöppnare att unga tjejer drabbas mest av alla (upplever att man slösar bort sin tid) och mår sämre av sociala medier. Samtidigt är bilden mångfacetterad – sociala medier är en källa för tips och stöd och underlättar kontakter med nära & kära samt nya kontakter.

_______________

CMO goes TECH

Gül Heper-Jämterud: Findings from CMO goes TECH with Einride and Bang & Olufsen

Marknadsföreningen Sverige | Blogginlägg, Gästblogg, Nätverksledaren har ordet, Nätverksträffar

Insights from two industry leaders

– Findings from our most recent CMO goes TECH event with Einride and Bang & Olufsen

We had a fantastic and super inspiring afternoon last week at Dentsu Sweden, where our network group CMO goes TECH invited two true stars to share their best tips and sharp case studies. Here, the leader of the network, Gül Heper-Jämterud, share her thoughts and findings from the event. 

Gül Heper-Jämterud

_________

As the moderator of our recent event, I had the privilege of gathering invaluable insights from industry leaders on the future of marketing and brand engagement. It was inspiring to see such passion and innovation in the room. Here are some key takeaways that really resonated with me:

We sell feelings, not products: Paul Collins, Global Creative Director at Bang & Olufsen

Paul Collins stressed the significance of in-house creativity, arguing that ”opinions are the worst thing for creativity.” He emphasised the importance of trusting your team to drive the creative process, noting that consumers don’t just buy products; they invest in brands that enhance their lifestyles, especially in the luxury sector. A striking insight from Collins was that if everyone is in love with the creative idea, it might be too safe—he called it ”vanilla.”

He made a compelling case for carving out a distinct space in the market, asserting that ”we sell feelings, not products.” This perspective shifts our focus from mere transactions to the emotional connections that brands can foster.

Collins shared his strategic approach: “We always start with an idea, then backtrack it to a channel.” He acknowledged that while traditional advertising may not resonate with everyone, people genuinely love experiences. This should be a primary lens when developing marketing efforts.

Additionally, he emphasized the importance of leveraging insights to understand and engage your target audience, particularly Gen Z. By tapping into their existing behaviors, brands can generate relevant ideas that resonate. This focus on authenticity is vital for forging meaningful connections with younger audiences.

A striking insight from Collins was that if everyone is in love with the creative idea, it might be too safe.”

B2B marketing doesn’t have to be dull: Corinne Aaron, CMO of Einride

Corinne Aaron emphasized the importance of ”Human-to-Human” marketing, highlighting the need to make even B2B freight relatable. She pointed out that 53% of B2B buyers seek product information through social media and expect a B2C-like experience. Her mantra is to simplify complex ideas, stressing that engagement is ultimately about connecting with people.

Demonstrating Realness

A key theme in Aaron’s talk was the importance of showing customers what’s possible today. By making electric and autonomous vehicles visible in action, brands can inspire desire and curiosity. Manifesting current and future technologies is essential to driving engagement.

Investing in Human-Centric B2B Marketing

In an era overwhelmed by content, standing out demands creativity and storytelling. B2B marketing doesn’t have to be dull; nurturing a brand with passion is as vital as it is for the coolest tech brands.

Leading Through Insight-Driven Innovation

Finally, the conversation turned to thought leadership, which must be anchored in insights. Challenging the status quo with radical ideas while educating others about technology and the future is key. Simplifying complex messages without sacrificing substance is crucial for effective communication.

These insights not only challenge conventional marketing practices but also offer a roadmap for fostering deeper connections with audiences. As we move forward, embracing these principles will be vital for brands aiming to engage effectively in an ever-evolving landscape.

53% of B2B buyers seek product information through social media and expect a B2C-like experience

A heartfelt thank you to Dentsu for hosting this event, to Paul Collins and Corinne Aaron for their inspiring contributions, and to Marknadsföreningen for bringing us all together. Let’s continue to push boundaries and elevate the marketing conversation!

______________
Text: Gül Heper-Jämterud
Photos below: Per Almegård

Employer Branding

Employer Branding möter prisbelönta CGI; Årets Employer Brand-företag 2023 – Ta del av deras framgångsfaktorer den 1 okt

Marknadsföreningen Sverige | Gästblogg, Nätverksledaren har ordet, Nätverksträffar

”CGIs affär bygger på deras människor och de är beroende av behålla och attrahera sina ingenjörer samtidigt som samma kompetens jagas av de flesta andra arbetsgivarna”

Inför vår nästa träff med nätverksgruppen Employer Branding har vi ställt några frågor till nätverksledare Katarina Önell och Larissa Hällefors, Employer Brand Lead på CGI, som gästar oss vid eventet den 1 oktober. För CGI är frågan om att attrahera och behålla rätt kompetens inte bara affärskritisk, utan i förlängningen en fråga om vår nationella säkerhet. Under eventet får vi ta del av framgångsfaktorerna och bästa tips från vinnaren av ”Årets Employer Brand-företag” OCH ”Årets Karriärföretag” 2023!

Katarina ÖnellKatarina Önell, nätverksledare Employer Branding

Nästa träff med nätverksgruppen Employer Branding, som du leder, är den 1 oktober, och du har bjudit in CGI. Vad var det som gjorde dig nyfiken på just denna gäst?

– I januari i år drabbas IT-leverantören TietoEnator av Sveriges största hackerattack någonsin. Hela landet påverkas. Region Västerbotten gick upp i stabsläge, flera kommuner runt om i landet var indragna, SFs biobiljetter gick inte att boka. Anticimex kunde inte göra kundbesök och Granngårdens butiker kunde inte hållas öppna. Rusta och Stadiums online-försäljning gick ned. Bara ett axplock av hur samhället påverkades och fler exempel på andra incidenter finns.

Med vår oroliga omvärld råder ett växande fokus på krisberedskap i samhället i stort men också i företag och organisationer. Allt från att säkra sin tjänster och produkter, sin produktion och leverans samt fungerande infrastruktur för samhällstjänster. Ämnet ligger på agendan i allt fler ledningsgrupper och styrelserum. Och i veckan är det till och med ”Beredskapsveckan” i Sverige!

Försvarsmakten ses som en allt mer attraktiv arbetsgivare, säkerhetstjänsterna ökar i antal. CGI jobbar just med att tillhandahålla tjänster för samhället och deras kunder vänder sig till CGI för att de har kompetensen. CGIs affär bygger på deras människor och de är beroende av behålla och attrahera sina ingenjörer samtidigt som samma kompetens jagas av de flesta andra arbetsgivarna.

Något så allvarligt som säkerhet, som för många kan ses som ”tråkigt” och där det inte alltid går att vara så publik, parallellt med att det finns ett ökat fokus på ämnet– hur jobbar man med employer branding då? Hur kommunicerar man sitt varumärke och sådan komplexitet på ett intressant sätt? Bäst att fråga prisbelönta CGI helt enkelt!

Vad kan du berätta mer om eventet?

– Vi samlas hos Kantar där du bjuds på lunchwraps och får träffa CGIs Employer Brand-ansvarige, Larissa Hällefors, samt andra i nätverket som brinner för varumärkesarbete och employer brand. Deltagare brukar var marknadschefer, varumärkesexperter, inhouse-kreatörer, HR, internkommunikatörer, talangexperter. En härlig mix för bra dialog.

Dina egna spaningar eller tankar inom employer branding just nu?

– Framför allt har employer branding blivit en allt mer affärkritisk fråga. Om det tidigare handlade om rekrytering och snygga kommunikationskampanjer så ser allt flera employer branding som branding – två sidor av samma mynt. Det kan vi se att allt fler organisationer integrerar sina team, marknad, HR och kommunikation. Och att det blir ett mer långsiktigt arbete som inte handlar om en kampanj för att vi måste rekrytera här och nu utan mer strategisk kommunikation på lång sikt som hänger samman med affärsstrategin om t ex tillväxt.

Vi ser många kända företag som å ena sidan har ”lätt” att attrahera kompetens men det är inte den kompetens de söker. De är kända som ett finansbolag eller ingenjörsbolag men är ännu mer ett techbolag och söker därför techkompetens. Personlighet och kreativitet som blivit allt mer viktigt för starka varumärken gäller likväl som arbetsgivare.

Larissa HälleforsLarissa Hällefors, Employer Brand Lead, CGI

Vad kommer du att prata om vid vårt event 1 oktober?

– Vi på CGI har stor del i att vårt samhälle ska fungera men det är få som vet och tänker på. Vi står bland annat bakom elektroniska ID-handlingar, hälsovårdens frikort, digitala deklarationer till Skatteverket och många andra tjänster till Riksbanken, FMV m fl. Våra medarbetare är helt avgörande både för samhället och vår affär.

Jag kommer dela CGIs arbete för ett starkare Sverige genom innovativ employer branding Vi kommer att diskutera “Beredskapsresan”,  en gemensam historia som för första gången samlat vår marknads-, produkt- samt talangkommunikation. Jag bjuder på konkreta exempel på hur vi hittade en emotionell koppling till CGI’ syfte. Vi hinner prata om hur kostnadsoptimering fungerar med kreativa kommunikationskoncept och hur vi utvecklat en mer datadriven, relationsbyggande rekrytering. Och självklart delar jag med mig av en och annan utmaning!

CGI vann ”Årets Employer Brand-företag” samt ”Årets Karriärföretag” 2023 – hur lyckades ni?

– Vår framgång bygger på en stark företagskultur och en solid ledningsgrund. Genom ett nära samarbete mellan våra chefer, HR, marknadsföring och kommunikation har vi kunnat uppnå fantastiska resultat.

Vi har ett tydligt syfte i vår organisation som vägleder både medarbetare och chefer. Detta gemensamma syfte underlättar samarbetet mellan olika avdelningar, inkl.vår marknadsföring och HR, vilket i sin tur stärker vårt Employer Brand. Vår framgång är ett resultat av att vi arbetar tillsammans mot gemensamma mål och ständigt strävar efter att skapa en inspirerande och stödjande arbetsmiljö.

Vad är du själv mest stolt över i ditt eget arbete hos CGI?

– Det jag är mest stolt över i mitt arbete hos CGI är det framgångsrika samarbetet mellan Employer Branding och Industry Marketing. Under mitt första år har vi utvecklat och lanserat ett nytt EVP innehåll och visuellt koncept, skapat en helt ny struktur och innehåll för våra karriärsidor, samt uppnått fantastiska resultat med våra sociala mediekampanjer och organiska inlägg. Dessa prestationer har inte bara stärkt vårt employer brand, utan också visat kraften i samarbete och innovation inom vår organisation.

01-okt-24 event-img

Nätverket Employer Branding: När industrin och talangmarknaden förenas

[STOCKHOLM] 1 okt: Häng med på en nätverksträff & lunch där CGI delar med sig av hur de har skapat en gemensam berättelse som integrerar all kommunikation för att stärka varumärket och attrahera både befintliga och nya medarbetare.

Erik Modig & Marie Sommar

Levlar upp tillsammans: Marknadsföreningen Sverige och Marketing Levels lanserar certifieringar för marknadsförare

Marknadsföreningen Sverige | Föreningen, Kurser

Marknadsföreningen Sverige och Marketing Levels lanserar certifieringar för marknadsförare

Vi på Marknadsföreningen har vässat marknadsförare i över 100 år. Det är en rätt hisnande siffra. Frågeställningarna nu och då är på flera sätt lika men kontexten och utmaningarna väsensskilda. Vi tar också till oss nya kunskaper på nya sätt, och där har vi laborerat med en mängd format för våra utbildningar. Både väldigt omtyckta IRL-kurser med olika längd men också on demand där man i portioner kan uppdatera sig när det passar i tid och plats.

Här har Marketing Levels, med forskaren och författaren Erik Modig och vi på Marknadsföreningen Sverige redan ett långt och fint samarbete. Marketing Levels som är en e-learningplattform för marknadsföringsutbildning och MiS – nätverket för inspiration, kunskap och erfarenhetsutbyte.

I somras tog vi i föreningen steget fullt ut att också avspegla vårt redan nationella anslag i namnet, Marknadsföreningen Sverige (Swedish Marketing Association). Tillsammans med Marketing Levels och Erik Modig lanseras nu ett batteri av olika certifieringar – en on demand-kurs i kombination med live-tillfällen där du efter godkänd tentamen får ett kvitto på dina kunskaper i form av en certifiering signerad The Swedish Marketing Association & Marketing Levels.

Attention och varumärke först ut

Digital uppmärksamhet är fokuset på den första certifieringen som släpps, och är en helt digital on demand-version. Erik har forskat i över 5 år på digitala attention-mått och hjälpt flera av Sveriges största företag att få mer effekt på sin digitala marknadsföring.

Att förstå attention inom det digitala är avgörande. Denna certifiering har vi verkligen packat med massvis med data, mycket insikter och tips och tricks för att öka effekten här och nu, säger Erik Modig.

MiS och Erik Modig har de senaste åren redan samarbetat kring kursen Kommersiell Strateg, en utbildning som under hösten kommer i uppdaterad form, som en tyngre certifiering. En annan utbildning som kommer i höst är Certifierad Varumärkesstrateg. Även den framtagen utifrån vad som gör marknadsavdelningar framgångsrika.

Varumärkesfrågor är alltid aktuella och nu kanske mer aktuella än någonsin. AI, global konkurrens om digital uppmärksamhet gör att varumärken måste vara knivskarpa i sitt budskap och utseende, berättar Erik.

Vi ser så mycket fram emot detta fördjupade samarbete med Erik & Marketing Levels, och där vi tillsammans kommer erbjuda vass kompetensutveckling till marknaden inom affär, varumärke och komponenter som är avgörande för att lyckas som marknadsförare och marknadschef. Där är vi i föreningen stolta avsändare av tävlingen Årets Marknadschef sedan 18 år tillbaka och har en stark kunskapsbank att luta oss mot i kombination med Eriks forskning, säger Marie Sommar, vd Marknadsföreningen Sverige.

Redan 2 oktober kör vi också ett frukostseminarium tillsammans som ett avstamp; ”Därför är det hög tid att uppdatera er varumärkesstrategi”. Varmt välkommen med din anmälan.

02-okt-24 event-img

Frukostseminarium med Erik Modig: Därför är det hög tid att uppdatera er varumärkesstrategi

[STOCKHOLM] 2 okt: Välkommen på en frukost där Erik Modig berättar om hur han jobbar med att hjälpa företag att sätta en effektivare och mer affärsdriven varumärkesstrategi som når igenom i dagens brus. Erik kommer att ta upp utmaningarna med dagens mediaklimat med många korta exponeringar och de svårigheter detta ger för att både mäta och påverka varumärkesuppfattningen.

Thought Leadership

Erik Modig: Fem beslut som förstör er content-strategi

Marknadsföreningen Sverige | Blogginlägg, Gästblogg, Kurser

”Det krävs en struktur för att kunna hålla på länge och över tid leverera intressant innehåll”

Vi på Marknadsföreningen har ett långt och fint samarbete med forskaren och författaren Erik Modig. Nu har vi lanserat certifieringar för marknadsförare i och med ett utökat samarbete med Marketing Levels, en e-learningplattform för marknadsföringsutbildning. Den 11 oktober har vi kursen Thought Leadership-baserad strategi för att växla upp er B2B-kommunikation i samarbete med Marketing Levels. Här skriver Erik ner sina spaningar inom området för att tydliggöra vad kursen kan hjälpa er med. 

Erik Modig
Erik Modig, Ph.D, forskare och lärare vid Handelshögskolan i Stockholm

Fem beslut som förstör er content-strategi

När kunder i snitt tittar ca 2 sekunder på en digital annons sätter många marknadsavdelningar sin tillit till content. Det finns också många bra exempel på lyckat content. Det blir onekligen lockande. Dessvärre är det för många företag en rätt dyr satsning. För det är extremt svårt att lyckas.

Beslutsvägar gör ert content till mellanmjölk

En av de största kostnaderna kring content marketing är att innehållet blir alldeles för tråkigt. Det gör att ingen vill läsa och därmed förloras själva meningen med att skapa det. Ofta beror det på att beslutsvägar och interna strukturer gör att för många har rätt att uttala sig om innehållet.

Ni erbjuder ingen helhetsbild till era läsare

Ofta skapas mycket material innan en tydlig helhetsbild för hur det hänger samman har skapats. Det innebär att det blir rörigt i huvudet på kunden och de kan inte se en röd tråd. Det leder ofta till lågt engagemang och innehållet blir inte leads-genererande.

Content dör för fort eller utnyttjas i all oändlighet

Många företag misslyckas för att de inte hittar rätt balans när det kommer till livslängd på content. Ibland kan saker som tagit extremt lång tid hastas förbi utan att ha påverkat en enda kund. Här gäller det att sätta en plan som sträcker sig över en längre tid med stor variation.

Ska företagssidan eller individer lägga upp?

Att driva en content-strategi genom ett enda företagskonto är som att cykla i uppförsbacke. Det är avgörande att engagera fler individer inom ett bolag. Om någon i ledning kan supporta delning har det oftast en stor effekt.

AI är inte lösningen, utan problemet

Många tror att AI kan lösa utmaningen med att skapa innehåll. Det är dock inte lösningen utan snarare ett problem. Det gör nämligen att kvalitetskravet bara ökar. Samtidigt så är det många som använder AI och sänker kvaliteten på sitt innehåll även om de producerar väldigt mycket mer.

För effektivare content-strategi krävs en struktur för att kunna hålla på länge och över tid leverera intressant innehåll. De bolag som gör det effektivt har oftast både lyckats skapa en intern organisation med support utanför marknadsavdelningen. Content-strategi räcker oftast inte om det är en ren beställning från ledning. Den behöver förankras och få support. Först då kommer den leverera.

_______

InfoVill du lära dig mer om lösningarna samt få verktygen att övertyga din egna organisation om att ni behöver tänka om, så har vi en kurs med Erik Modig på plats i liten grupp i Stockholm, om thought leadership och content-strategi.

Adrian Selberg

Möt medlem: Adrian Selberg, Entelios

Marknadsföreningen Sverige | Blogginlägg, Möt medlem

”Jag skulle säga att det som ger mest värde i Marknadsföreningen är den stora bredden på eventen”

Vår medlem Adrian Selberg är Marknadskoordinator på Entelios och en flitig besökare av våra event. I veckans medlemsporträtt berättar han bl a om hur han arbetar i sin roll och om sina tankar kring betydelsen av varumärket för B2B-bolag. 

Adrian Selberg

Du arbetar som Marknadskoordinator på Entelios – vad kan du berätta om er?

– Entelios, som vi heter numera, är ett elhandelsbolag för B2B-företag. Vi är ett av Nordens största B2B-elhandelsbolag och verkar i Sverige, Norge, Finland och Danmark. Vi har 9 000 företagskunder och förvaltar cirka 28 TWh el årligen, vilket motsvarar 1,4 miljoner hushåll. Vår huvudsakliga uppgift är att agera som portföljförvaltare åt våra kunder, men vi har även ett stort fokus på energitjänster. Exempel på energitjänster är batterier, stödtjänster och energieffektivisering. Allt för att hjälpa våra kunder att få en mer hållbar förbrukning och vara med och stötta i energiomställningen.

Vad kan du berätta om din roll och hur du jobbar med marknadsföring på Entelios?

– Eftersom vi bara är två personer som jobbar med marknadsföring och har nästan likadana roller blir ansvarsområdet väldigt brett. Jag arbetar med allt från att skapa årshjul till att hålla i kundevenemang och ansvara för hemsidan och sociala medier. Eftersom man lätt kan bli överväldigad av uppgifter gäller det att jobba strategiskt. Man måste sätta upp prioriteringslistor för de uppgifter man har och fokusera på det som ger mest värde både kort- och långsiktigt. För att göra detta på ett mer effektivt sätt har vi börjat arbeta enligt en modifierad effektkedja, där man alltid börjar med att definiera målen och sedan arbetar baklänges för att identifiera vilka aktiviteter som behövs för att nå dit.

Eftersom koncernen nyligen genomfört en rebrandning, där alla dotterbolag var inkluderade, har mitt arbete haft ett väldigt stort fokus på detta under det senaste året.

Det är även spännande att se företag som man tidigare inte trott att varumärke spelade så stor roll för, till exempel B2B-bolag med komplexa produkter, plötsligt visa starka framgångar med både emotionella och långsiktiga budskap samt de ekonomiska fördelar detta skapar för bolaget.

Du har varit en flitig besökare vid våra event – har du några generella reflektioner, intryck, eller något som står ut bland eventen du varit på?

– Jag skulle säga att det som ger mest värde i Marknadsföreningen Sverige är den stora bredden på eventen. Ibland är det väldigt kreativt fokuserat, till exempel trendspaningar från Cannes hos Prime. Andra gånger är det starkt fokus på varumärke, som vid en nätverksträff hos Hjärnfonden där de berättade om sin rebranding.

Detta gör att man ofta kommer ut ur sin bubbla och får tänka om lite på hur man faktiskt arbetar. Till exempel om man har tappat sin kreativa glöd ett tag.

Har du haft någon riktig ”Wow moment” i år, och vad handlade det i så fall om?

– Det är svårt att peka ut bara en ”wow moment”, men det jag skulle säga har varit riktigt coolt är hur fokus på varumärke bara växer och växer. Till och med bolag som tidigare har haft fokus på kortsiktiga säljverktyg har börjat svänga om och börja prata om 95/5-regeln.

Det är även spännande att se företag som man tidigare inte trott att varumärke spelade så stor roll för, till exempel B2B-bolag med komplexa produkter, plötsligt visa starka framgångar med både emotionella och långsiktiga budskap samt de ekonomiska fördelar detta skapar för bolaget.

Jag hoppas verkligen att detta är något som fler och fler upptäcker, så att man förstår värdet av bra marknadsföring även utanför våra kretsar.

Det senaste du lärt dig?

– Jag lyssnade på ett webbinarium hos NoA Consulting som handlade om vilken typ av kommunikation som gav bäst effekt. Det var spännande att se hur de analytiskt kunde visa hur olika typer av strategier kunde ha stora skillnader i påverkan. Till exempel visade det sig att humor, påkostade kampanjer och återkommande varumärkeselement gav mycket bra resultat på hur mottagaren upplevde kommunikationen.

Vad ser du mest fram emot just nu?

– Eftersom vi under det senaste året har jobbat intensivt med att skapa och bygga grunden för vårt nya varumärke, ska det nu bli spännande att arbeta med hur vi ska få ut det. Vi har flera spännande projekt på gång där vi både diskuterar hur vi kan ge bättre förståelse för hur elmarknaden faktiskt fungerar och visa upp våra energitjänster, som blir viktigare ju mer förnybar energi vi får i samhället.

Varför är du medlem i Marknadsföreningen?

– En stor anledning är det jag nämnde ovan, nämligen att få ett bredare perspektiv på hur man kan jobba, men det finns såklart även andra anledningar. Jag skulle säga att det som har givit mig mest är de olika nätverksträffarna och att mingla med andra medlemmar. Det är mycket intressant att lära sig om de många olika rollerna inom marknadsföring och att få kunskap från de som har varit i branschen längre än jag själv har varit.

Till exempel träffade jag en kursledare på IHM, vilket ledde till att jag ett halvår senare gick hans kurs ”Growth and Marketing Strategy”. Det skulle jag sannolikt inte ha gjort om jag inte hade tyckt att våra diskussioner på nätverksträffen var så pass intressanta.

_____________

MarLaw

3 frågor till MarLaw inför webbinarium & juridisk uppdatering hösten 2024

Marknadsföreningen Sverige | Övrigt

”Det blir allt viktigare att hålla sig ajour med användning av olika digitala verktyg”

– Färska tips från vår juridiska partner

Daniel Tornberg och Alexander Jute är advokater på Marknadsföreningens samarbetspartner Advokatfirman MarLaw, som erbjuder juridiskt stöd till våra medlemmar. Vill du ha fler aktuella tips inom marknadsrätt ska du heller inte missa vårt webbinarium med MarLaw den 25 september. Här får vi reda på lite mer om vad de kommer att gå igenom under eventet. Värt att tänka på är att detta webbinarium inte kommer att spelas in, så passa på att boka din plats för att ta del av denna värdefulla uppdatering!

MarLaw

_________

Vilka frågor går ni igenom i webbinariet 25 september?

– Vi kommer gå igenom helt färska beslut avseende användning av pixlar i marknadsföringen – särskilt i ljuset av att flera bolag meddelats sanktioner på mångmiljonbelopp för sådan användning. Vidare kommer frågor om prisfrågor och rabatter att diskuteras mot bakgrund av att Konsumentverket nyligen meddelat att myndigheten kommer fortsätta att bevaka denna fråga eftersom överträdelser av regelverket är utbrett i många branscher. Nyheter kring AI kommer behandlas, särskilt då AI-förordningen nyligen trätt i kraft.

Vi har bland annat sett att ändrad funktionalitet i olika verktyg kan medföra omfattande sanktionsavgifter av de bolag som använt sådana, trots att de inte varit medvetna om de nya funktionaliteterna.

Några särskilda fall eller lagändringar att hålla koll på i höst?

– Lagförslag och ändringar som rör marknadsföring med miljö- och hållbarhetspåståenden har kommit och med tanke på omfattningen av denna typ av marknadsföring är det helt centralt att hålla koll på senaste nytt, inte minst mot bakgrund av att sanktionsnivåerna är höga. Vi har intressanta fall om smygreklam, affiliate-marknadsföring och digitala marknadsföringsåtgärder.

Vilka främsta fallgropar för marknadsförare ser du i höst & vinter?

– Det blir allt viktigare att hålla sig ajour med användning av olika digitala verktyg för marknadsföring. Vi  har bland annat sett att ändrad funktionalitet i olika verktyg kan medföra omfattande sanktionsavgifter av de bolag som använt sådana, trots att de inte varit medvetna om de nya funktionaliteterna. Även prisfrågor i marknadsföring har sedan en tid tillbaka reglerats striktare och antalet överträdelser är omfattande enligt tillsynsmyndigheten Konsumentverket.

Därför är det ett prioriterat område och man kan förvänta sig mer omfattande tillsyn med risk för legala sanktioner. Med kännedom om dessa regler och förståelse för hur man kan hantera det praktiskt går det ofta förhållandevis smärtfritt att undvika onödiga legala risker. Vi kommer ge er tip och förslag på hur ni kan hantera detta i era organisationer.

Anmäl dig till webbinariet 25 september

25-sep-24 event-img

Webbinarium: Juridisk uppdatering med MarLaw hösten 2024

[ONLINE] 25 sep: Vad är det senaste inom marknadsrätt hösten 2024? Håll dig uppdaterad på förändringarna i lagstiftningen för dig som arbetar med marknadsföring och kommunikation.