Blogg

Merge tech

Referat: The Merge

Marknadsföreningen Stockholm | Blogginlägg, Fördjupning och tips, Referat

The Merge

Många av oss lyssnar på Spotify i lurarna på väg till jobbet, och har fått följa deras framgångsrika resa ut i världen. En utmanare i musikbranschen som jobbar datadrivet och passionerat använder senaste tekniken. Att för septembers lunchseminarium med PhD Media, och temat Merge tech – när människan och tekniken blir ett, också befinna oss på det nya Spotify-kontoret, gav därför en härlig inramning. Adam Fors, PhD Medias VD, bjöd på en inspirerande föreläsning om teknikutveckling och framtidsprediktioner från Ray Kurzweil, kryddat med personliga reflektioner från sin tid på Samsung och senaste spaningsresan till innovationens Mecka – Shanghai.

Vi står inför både ett paradigmskifte och oerhörd snabb exponentiell utvecklingstakt; där tidigare 100 år av utveckling kommer bestå av 20 000 framgent.

Bäst algoritm vinner

I boken The Merge, utgiven av PhD, görs en exposé över de olika utvecklingsstegen; från steg 1 (1950-1995); ”Surfacing” där skärmarna gör sitt intåg i människors liv och internets framväxt gör sig gällande. I steg 2 ”Organizing” (1990-2015); skapas flera teknologiska framsteg som Playstation, GPS, DVD. Olika sökmotorer gör information lättillgängligt. När smartphones lanseras så får alla en power-dator i sin ficka & många konsumentbeteenden ändras. Här skapas också mängder av data – big data blir ett buzzword.

För nästa steg, ”Extracting”, där vi befinner oss just nu (2010-2025) tar Machine Learning hjälp av all skapad data. Bästa algoritmerna vinner. Många nya tjänster skapas, ”allt kopplas samman”, nya och nästa generation wearables, VPAs när röststyrda tjänster hjälper oss i vår vardag (boka resor, klipptider, lägger till på inköpslistan osv). Det var speciellt 9 områden som Adam tyckte att vi skulle hålla lite extra koll på de närmast åren inom teknik:

  1. Chat bots
  2. Messenger Concierge
  3. Next-gen Virtual Assistent
  4. Next-wave Wearables
  5. Ambient AI
  6. Facial Recognition
  7. Intelligent Layers
  8. First-gen Mixed Reality
  9. The VR Web

Total integration

Steg 4, ”Anticipating” (2020-2035) handlar om nästa steg; deep learning AI, där teknologin tolkar vårt behov och intresse och kommer börja fatta beslut åt oss. Sista steget 5, ”Elevating” (2030-2050) bedöms vara en era där teknologi möjliggör att den vävs samman med oss människor; i bio tech, Artificiell General Intelligence och quantum computing. Wearables blir osynliga/integrerade i kroppen. Den sista fasen känns med dagens referensram som science-fiction men vem skulle på 50-talet tro att du i framtiden skulle kunna ha all världens information i din ficka?

Telefonen tog 75 år att nå 50 miljoner användare, Radio tog 38 år. Tv, 13 år, iPhone, 3 år och Pokémon Go 2 veckor. Allt går helt klart snabbare, vilket är både en tjusning och utmaning för oss inom marknadsföring och kommunikation.

We always overestimate what we can do in two years, and we underestimate what we can do in 10 years – Mark Zuckerberg, Founder & CEO of Facebook

Två avslutande tips från Adam till oss;

  • Se till att det finns ett tydligt syfte med din merge tech innan du startar
  • Skalbart och görbart; börja och testa i det lilla för att sedan skala upp

Tusen tack Adam och PhD Media för en spännande föreläsning, och till Spotify för att vi fick gästa era lokaler! Tack alla som kom, medlemmar och inbjudna gäster. Den härliga grafiska illustrationen som sammanfattar seminariet står vår medlem Caroline Sellstone för:

The Merge

Guldsplashen

Pressmeddelande: Nomineringen för Årets Marknadschef är nu öppen

Marknadsföreningen Stockholm | Årets Marknadschef, Blogginlägg, Pressmeddelande

Pressmeddelande
Marknadsföreningen Stockholm
2018-09-12

Dags att kora de vassaste inom marknadsföring och kommunikation – Nomineringen för Årets Marknadschef är nu öppen

Idag öppnar möjligheten att nominera till Årets Marknadschef, Årets Framtidslöfte, Årets Disruptör och Årets Varumärkesresa, som går till de individer och företag som under året gjort betydande insatser inom marknadsföring och kommunikation. Förra året vann Patrik Nygren-Bonnier från IKEA, Malin Cronqvist från Help-to-Help, Karma och Semcon. Årets Marknadschef delas ut för 12:e gången och ceremonin hålls i Stockholm den 6 februari, 2019.

Den 6 februari utser Marknadsföreningen Stockholm Årets Marknadschef, Årets Framtidslöfte, Årets Disruptör och Årets Varumärkesresa. Prisutdelningen sker i samband med ett halvdagsevenemang där framträdande företag och individer som jobbar med marknadsföring och kommunikation kommer att bjuda på inspirerande föreläsningar och spännande möjligheter till nätverkande med branschkollegor.

–Vi ser fram emot att kora Årets Marknadschef i Sverige för 12:e gången och att dessutom få dela ut fler guldsplashar i våra nya kategorier till framtidslöfte, skickliga marknadsförare och vassa, innovativa varumärken. Det ligger i föreningens DNA att hylla grymma prestationer inom marknad och kommunikation, att skapa plattformar för att mötas och att lära från varandra, säger Marie Sommar, vd på Marknadsföreningen, Stockholm.

Vem som helst kan nominera sina favoriter direkt på mis.se. Tävlingsbidragen granskas och bedöms sedan av tre namnkunniga jurys som kommer att avslöjas inom kort.

Nomineringen är öppen till den 26 oktober och finalisterna i varje kategori kommer att presenteras i början på december. Vinnarna kommer sedan att utses den 6 februari under en prisutdelning i Stockholm.

Mer info: https://mis.se/arets-marknadschef/

Presskontakt:
Marie Sommar
VD Marknadsföreningen Stockholm
marie@mis.se
0701-463422

Tävlingskategorierna och kriterierna

Årets Marknadschef
Årets Marknadschef delas ut till en person som med ett framgångsrikt och innovativt ledarskap har medfört till ökat förtroende för företagets varumärke och utomordentliga affärsmässiga resultat.

  • Dokumenterat resultat mellan affärsresultat, person och funktion
  • Ledarskapsegenskaper
  • Personlig prestation; kopplat kreativitet till affärsmässighet och nytänkande
  • Har medfört ökat förtroende för företagets varumärke
  • Etiskt och moraliskt förhållande i kommunikationsdiscipliner

Årets Framtidslöfte
Årets Framtidslöfte delas ut till en talang inom marknad och/eller kommunikation med förmåga att kombinera analys med kreativitet för att skapa aktiviteter som påverkar och ger effekt.

  • Gjort en oväntad och uppmärksammad prestation inom marknad och/eller kommunikation
  • Visat starkt driv, handlingskraft och utvecklingspotential
  • Är en god förebild och vill göra skillnad
  • Är i början av sin karriär och/eller ny i bransch/roll

Årets Disruptör
Årets Disruptör går till det företag som har en affärsidé som genom en enkel och prisvärd produkt/tjänst rör om i en traditionell marknad och därmed utmanar etablerade aktörer. Vår Disruptör har kunden i fokus och använder senaste tekniken för att nå framgång.

  • Nytänkare inom sin bransch
  • Potential att göra en snabb tillväxtresa
  • Innovativ och disruptiv idé
  • Modig och erövrare
  • Riskbenägen för att nå utveckling och framgång
  • Hållbart och etiskt företagande

Årets Varumärkesresa
Årets Varumärkesresa går till det företag som genom nytänkande har åstadkommit en lyckad förflyttning av sitt varumärke under föregående år. Bolaget ska kunna redogöra för förflyttningen med stöd av mätningar/analyser gjorda av en tredje part. Vi premierar ett integrerat varumärkesarbete som tagit sig uttryck både i marknadsföring/marknadskommunikation men också i företagets agerande i övrigt som produktutveckling, kundbemötande etc.

  • Marknads-/kommunikationsinitiativ som bidragit till varumärkesförflyttningen (vilka och på vilket sätt)
  • Data/statistik/siffor som stödjer varumärkesförflyttningen
  • Kanaler och kommunikation som påverkat/bidragit till varumärkesförflyttningen
  • Syftet med varumärkesförflyttningen i relation till utfallet

Tidigare vinnare av Årets Marknadschef

2017: Patrik Nygren-Bonnier, IKEA (Årets Marknadschef), Malin Cronqvist, Help to Help (Årets Framtidslöfte), Karma (Årets Disruptör), Semcon (Årets Varumärkesresa)
2015: Catarina Falkenhav, ABBA the Museum
2014: Lina Söderqvist, Björn Borg
2013: Claes Dahlén, Mr Green
2012: Lars-Johan Strand, Stadium
2011: Mariette Kristenson, Pressbyrån och Lena Strand, Folksam
2010: Karl-Oskar Tjernström, Samsung Electronics
2009: Elenore Wolgers, Folkoperan
2008: Anders Forssten, Max
2007: Jonas Tränk, Wasabröd
2006: Anna Stinger, Tele2

Katarina Hjertstedt

En tidigare deltagare av ”Filma med mobilen” berättar

Marknadsföreningen Stockholm | Blogginlägg, Kurser

”Film är stort och växer fortfarande och med en mobilkamera kommer du långt”

–Möt Katarina Hjertstedt, tidigare deltagare av ”Filma med mobilen”

Katarina Hjertstedt på Symbrio är en av våra medlemmar som gått kursen Filma med mobilen. Sedan dess har vi inte kunnat missa hennes roliga och peppande inlägg om video på LinkedIn. Så vi passade på att följa upp hur det har gått sedan kursen och vad hon har för planer för sitt fortsatta filmande.

Du är en av de tidigare deltagarna vid vår kurs ”Filma med mobilen”. Vad tycker du att du fick ut av kursen?

–Jag fick lära mig många grundläggande saker som hur man håller i mobilen, vilka appar man kan använda, hur man ska tänka när det gäller miljön, ljuset och placering av intervjuobjekt, tips på gratismusik. Även flera tips på hur man kan bygga upp en story.

Det blir ett slags 3D-känsla i klippen och jag anar att jag kommer att få till väldigt spännande klipp ju mer jag övar.

Har du kommit igång med eget filmande sedan dess? Hur har det gått? Berätta!

–Ja, jag har testat alla apparna som läraren gick igenom. Jag har provat att spela in djur på promenad, naturen i fjällen, kontoret där jag jobbar, störtregnet i sommar, byggnader, möhippa och bröllop. Det har varit betydligt svårare än jag trodde. Ibland har jag spelat in med ett litet handstativ som jag har skruvat fast på mobilen. Det kändes faktiskt väldigt stabilt och bra. Den kommer man långt med om man inte vill investera i en Gimbal.

Sen har jag även investerat i en Gimbal (som läraren hade med sig, hade aldrig sett en sån förr så jag är så glad att jag blev tipsad om den). Med den har jag lärt mig att det går att få till riktigt bra klipp men det krävs mycket övning, i alla fall för mig. Det blir ett slags 3D-känsla i klippen och jag anar att jag kommer att få till väldigt spännande klipp ju mer jag övar.

Har er marknadsföringsstrategi eller hur ni arbetar med t ex content marketing på Symbrio påverkats?

–Ja, det har den. Jag gick ju även kursen hos Maria Westman om Content Marketing så jag har börjat skriva på en plan som bland annat ska tala om vad vi ska publicera, när och vilka kanaler vi ska använda. Film kommer ta stor plats och målet är att kunna publicera en kortare film flera ggr i veckan på Instagram, kanske en gång i veckan på LinkedIn och jag vill helst bara filma med mobilen. En av apparna, KineMaster, gillar jag mest och det går relativt fort att klippa ihop något i den.

Har du ett mål med ditt eget filmande, eller vad kan du berätta om dina ambitioner för egen videoproduktion? Vad är nästa steg?

–Privat är mitt mål att bli ännu bättre på att filma med mobilen och att göra små musikvideor då jag lever med en kompositör. Jag skriver på en bok om marknadsföring för kvinnor 40+ som inte kan så mycket om marknadsföring och jag vill hjälpa denna grupp att klara sig så mycket som möjligt själva då de förmodligen har en liten marknadsbudget.

Film är stort och växer fortfarande och med en mobilkamera kommer du långt. Mitt mål är att hjälpa dessa kvinnor med vägledning på hur de kan göra. Det är därför jag testar så mycket. Yrkesmässigt är mitt mål att få till riktigt bra företagsfilmer som ska gå relativt fort att få till så att vi kan publicera i den omfattning jag vill.

___________

Mer information om kurserna i artikeln:

Filma med mobilen, 27 sept & 4 okt

Content Marketing, 9 & 12 okt

Marie Mets

Möt medlem: Marie Mets

Marknadsföreningen Stockholm | Blogginlägg, Möt medlem

Hon leder Convinis digitala satsning

–Möt medlem Marie Mets

Marie Mets är marknadschef på Convini, som levererar mat & kaffe till arbetsplatser. Ett besök på deras webbsida erbjuder en luftig och modern sajt och en spännande blogg med ett tydligt fokus på content marketing. Vi ställde några frågor till Marie för att ta reda på mer om hur hon arbetar i sin marknadschefsroll.

Vad kan du berätta om hur du arbetar med marknadsföring i din roll som marknadschef för Convini?

–Min marknadschefsroll på Convini är otroligt omväxlande och bred vilket jag verkligen uppskattar. Mitt huvudsakliga uppdrag är att få oss att fortsätta växa – både varumärkesmässigt och vår affär i stort. Arbetet i sig präglas till stor del av Convinis extremt kraftiga tillväxt. Vi har en stabil årlig omsättningsökning om 15-20% vilket gör att de flesta frågor på min agenda är av positiv karaktär – Hur investerar vi härnäst? Vart bör vi synas och höras? I vilka kanaler når vi bäst ROI? Och, vilka aktörer bör vi samarbeta med för att nå maximal effekt?

Vi har ett tydligt digitalt fokus i allt vi gör och balanserar det hela med hjälp av personlig aktivering på väl utvalda events och mässor. Jag älskar mitt jobb och tycker allt som oftast att det är fantastiskt kul att gå till arbetet!

Vilka är dina främsta styrkor i din nuvarande roll?

–Jag är sprungen ur säljyrket med en tidig karriär inom MTG, på systerbolagen Viasat och Rix FM. Den effektiva säljskolningen inom mediabranschen var en otroligt bra och lärorik start som har präglat mig som person och som jag har glädje av än idag. Jag är engagerad och dedikerad uppgiften, både resultat- och lösningsfokuserad och brinner verkligen för att nå ut och göra skillnad.

Jag älskar att vara med och påverka, utveckla och förädla. Och vill hela tiden jobba för att hitta nya vägar framåt! En kombination som kommit väl till pass här på Convini där jag fått brett spelrum sedan dag ett för snart två år sedan. Sedan dess har vi bl.a. sjösatt en ny webb som är baserad på en Inbound Marketing- och Social Selling-strategi och har därtill mer än dubblerat vår varumärkeskännedom!

Materialet tas fram utifrån ett inbound-perspektiv och är tänkt att hjälpa våra potentiella kunder att förstå att vi på Convini har lösningen på flera av deras problem.

Ni har en spännande blogg på er sajt, med relevant innehåll för er målgrupp. Hur arbetar ni med den och vad ser du för effekter av er content marketing?

–Stämmer! Vår primära målgrupp (B2B) är beslutsfattare på företag med > 20 anställda i Stockholm, Göteborg och Malmö med omnejd. På de här företagen har vi valt ut en av våra s.k. personas, som vi har valt att kalla för ”HR-Hedda”. Denna HR-person har vi sedan fördjupat oss i för att få järnkoll på hennes arbetssituation, drivkrafter och dagliga utmaningar. Och, det är just HR-Hedda som vi har i huvudsakligt fokus på vår blogg.

Bloggen har kommit att bli navet i vår kommunikation. Convinis mission är att skapa välmående arbetsplatser och bloggen fungerar som vår arena där vi vill bidra med intressant och värdeskapande läsning som hjälper HR-Hedda med tips och inspiration inom hennes specifika intresseområden. Här hittas material på alltifrån ämnen som minskad stress, gemenskap och företagskultur till träning, paus och välmående.

Materialet tas fram utifrån ett inbound-perspektiv och är tänkt att hjälpa våra potentiella kunder att förstå att vi på Convini har lösningen på flera av deras problem. Våra lösningar förser medarbetare med bra energi – mat, dryck och gott kaffe dygnet runt. Något som är nödvändigt för de allra flesta av oss, inte minst under arbetsdagen.

Du är en av de tidigare deltagarna vid vår kurs ”Att höras är att synas” med Per Furumo, där målet är att utveckla deltagarnas muntliga kommunikation. Vad tycker du att du fick ut av kursen och (hur) har du fått användning för det du lärde dig?

–Kursen gjorde avtryck på mig framförallt eftersom Per lyckades att väva in praktiska övningar allteftersom han lotsade oss igenom sitt material och sina olika klokskaper inom området. Vi som deltagare fick praktiskt öva på hur man exempelvis äntrar ett rum eller en scen på ett effektivt och bra sätt och vi coachade därefter varann till förbättring. En givande och bra övning som jag har tagit med mig vidare.

Mest spännande utveckling just nu?

–Vi har ett digitalt lager på allt vi gör och här har vi redan idag kommit långt fram med bland annat uppkopplade kaffemaskiner, digitala hjälpmedel i vår drift, en omtyckt konsumentapp och en alldeles ny touchskärm i Convinibutiken. Men vi nöjer oss inte här – vi är även involverade i ett spännande AI-projekt som kommer att revolutionera vår lösning framöver. Känns riktigt spännande!

Varför är du medlem i Marknadsföreningen?

–Kort och gott för att hålla mig ajour och uppdaterad inom marknadsområdet med möjlighet till intressant nätverkande!

Berwaldhallen

Ord och lite visor – bilder från musik & mingel

Marknadsföreningen Stockholm | Blogginlägg, Medlemsaktiviteter, Referat

Mingel och musik på Berwaldhallen

Vilken fantastisk kväll vi fick i onsdags när vi testkörde vårt nya koncept Business networking med speed dating på Berwaldhallen. Deltagarna fick möjlighet att vässa sin hisspitch och hålla 16 korta möten med nya kontakter. Härligt att så många kunde vara med och kul att se att så många har knutit nya kontakter. Efteråt fick vi avnjuta av konserten ”Klassiskt i folkton” som var en del av Östersjöfestivalen. Konserten var helt magisk, där två helt olika genrer möttes i något helt unikt och dansant. Så kul att vi fick vara med och uppleva det efteråt.

Vi frågade våra medlemmar och fick höra att konceptet var en succé och med lite mer tid och en ny tuta (förlåt!), så kommer vi definitivt göra en repris på formatet snart igen.

”Tack för en suverän kväll! Ett otroligt bra koncept. Och jag har träffat så många härliga och bra personer att lägga till mitt nätverk och redan nu dessutom 2 konkreta ingångar på uppdrag. Allt toppat med en helt suverän konsert! BAM! En sån kväll! Tack för allt ni fixat” – Annika Lindqvist

”Toppen igår på Berwaldhallen! tack för ett mycket trevligt event med speeddating, möten, samtal och konsert!
Superarr av er…” – Juha Nyberg

”Stort tack för igår! Toppenbra, kul och inspirerande.
Och vilken fantastisk avslutning med konsert. Ha det fint och hoppas på nytt mingel snart igen :)” – Christian Roosvall

”Det var väldigt bra, trevligt att träffa nya människor, och konceptet vad superbra för att hitta de personer man vill prata mer med.”

”Mycket bra arrangemang, kombinationen nätverkande och kulturupplevelse är perfekt. Lägg till 30-60 sekunder till på speed datingen per möte, då blir det full pott!”

”Kanske en klingande klocka istället för Vuvuzuelan” 🙂

Utöver våra egna bilder kan vi, tack vare vår medlem Juha Nyberg, visa några stiliga skisser från konserten. Tack, Juha!

Berwaldhallen

Nudging

Gästblogg: Nudging your clients in the right direction

Marknadsföreningen Stockholm | Blogginlägg, Gästblogg, Kurser

Nudging your clients in the right direction

Inför vår kurs ”Nudging” med Tommy Lindström, som även driver vår nätverksgrupp Beteendedesign tillsammans med Stefan Mellsjö, får vi här ta del av ett blogginlägg på ämnet. Det är skrivet av Jakob Persson utifrån en intervju han gjorde med Tommy. Inlägget publicerades först på Bondsai Blog. Sammandraget nedan står Tommy för och det finns även publicerat på BOOM Blogg. Texten är på engelska.

____________

Used for encouraging men to pee straight as well as triggering purchases of toothpaste, nudging is an idea that is quickly gaining popularity. Read how marketing and sales can take advantage of this often misunderstood technique. The article is a summary of an interview with the behavioural design expert Tommy Lindström at BOOM, published by the Bondsai Blog.

So what is nudging?

“It’s part of behavioural design”, says Tommy. He likens it to a “small push in the right direction” thereby influencing choice. “One example is having a default option checked in a form, where the user is given the opportunity to change it. Most users will accept the default setting, even though they don’t really think about the consequences. For something to be seen as a nudge it has to be cheap and easy to avoid. It cannot be a requirement or mandatory, that’s a different kind of behavioural control.”

“Moreover, nudging is at odds with the age-old belief that humans make fully rational decisions based on objective criteria. A completely rational being lacks emotions. However, it’s emotions that make us act. Then we post-rationalize our choices to have them fit the narrative we create about ourselves”, Tommy says.

How did your interest in nudging start?

”Nudging is trending now,” Tommy continues, ”but my prime interest isn’t to understand different nudge techniques to control people’s behaviour. I’m more interested in understanding what it is in our psyche that makes us react the way we do to nudging and other methods of influencing behaviour.”

Nudging isn’t new, according to Tommy. ”It’s been used for a long time by creatives, architects, sales, HR… however, often without reflecting much about it. For example small plates in the restaurant buffet encouraging smaller servings, and the centre line on roads to prevent veering into the opposite lane. An example of a peculiar nudge is what the Schiphol Airport in Amsterdam did in the men’s bathroom, to prevent spilling. The nudge-inspired designers drew flies on the urinals, to encourage men to pee in the centre.”

”Heuristics and biases influence our behaviour”, according to Tommy

“They are mental models that help us make decisions easier and faster. And there are hundreds them. Some people refer to them as gut feeling. Heuristics and biases are the bases for nudging that influence us on a daily basis. In the grocery store, on the Internet, in our apps…mostly without us being aware of it.” Below you’ll find a few common examples that Tommy mentions:

Loss aversion – Refers to people’s tendency to prefer avoiding losses to acquiring equivalent gains. It’s better not to lose $5 than to find $5. Research suggests that losses are twice as powerful, psychologically, as gains.

Optimism – A cognitive bias that causes a person to believe that they are at a lesser risk of experiencing an adverse event, compared to other people. Studies show that couples about to be married rate their risk of divorce at zero, or close to zero. Even though they have an accurate sense of the likelihood, 50 percent, that other people will get divorced.

Effort – An object’s quality or worth is determined by the perceived amount of effort that went into producing that object. By describing items in detail they seem more valuable, and a “hand-crafted” app will sell for a higher price than just an “app”. (See also: 3 Easy Steps to Get Started with Value-Based Pricing.)

What is your favourite case of nudging?

Nudging works best if several heuristics and biases are being used together, reinforcing one another, during for example the buying process or the use of a product”, says Tommy. He refers to Spotify as a great case and discusses their “Discover Weekly” feature. A playlist of songs picked for the customer based on their previous plays and likes. Spotify uses several nudges to strengthen customer loyalty and reduce customer churn, according to Tommy:

  • The playlist is a gift, making the customer feel indebted. It’s the same technique as car salesmen use when offering prospective customers coffee, or to try out the car over the weekend. The latter also triggers loss aversion, when the car is to be returned.
  • The playlist arrives on a regular basis, having the potential to reinforce addictive behaviour. A Spotify user could conceivably postpone plans to cancel their subscription for fear of missing out on future Discover Weeklies.
  • The playlist is a weekly surprise, which makes it extra attractive. This contradicts the previous bullet, how we appreciate regularity. Hence, there needs to be a balance between regularity and surprise.
  • The playlist is personalised, which makes it particularly valuable.
  • The playlist is provided by Spotify, an authority, boosting the playlist’s credibility and trustworthiness.
  • The playlist is limited in time, which increases its value. It shows the number of days you have left to listen to it, before it’s gone forever.

How can marketers and sales people use nudging to get more customers?

Tommy encourages marketing and sales to think about their customer’s entire buying process. ”Look for example at how you got your existing clients, from first contact to deal. Then identify every place in the process where they made a choice. Finally, consider how you can nudge potential customers in the right direction at these points of choice.”

Another piece of advice, says Tommy, is to avoid beginning a pitch by presenting a brilliant solution to a customer. ”Then you miss the powerful motivator of loss aversion. Instead, it’s better to look at the challenges the prospect is facing in their business, and what the organisation stand to lose. For example, if you are pitching a solution to introduce a company’s products on the French market. Instead of focusing on the opportunity, it’s better to pinpoint how much potential revenue they miss every year, by not entering that market.”

____________

Mer information om vår kommande kurs ”Nudging – så styr du kundernas val” den 13 november

Caroline Sellstone

Referat: SvD + Baaam: En ohelig allians

Marknadsföreningen Stockholm | Fördjupning och tips, Referat

Illustration: Caroline Sellstone

 

SvD + Baaam: En ohelig allians

Sammanfattning frukostseminarium 24 aug

Idag kickade vi igång höstterminen med Marknadsföreningen hos Aller Media med det första frukostseminariet. Nathalie Mark, digital redaktör för Baaam och Hanna Österberg, ansvarig för Sociala kanaler på SvD, berättade för oss om sitt samarbete där de genom riktade kampanjer och relevant content nått ut till en gemensam målgrupp – unga kvinnor. En morgon där vi fördjupade oss i kanalval, content såväl som spridning och även hur man organiserar ett samarbete av detta slag på bästa sätt.

Sociala medier som nyhetskälla

SvD som funnits på marknaden sedan 1884 och med profileringen kvalitetsjournalistik har sett ett bortfall av kvinnliga läsare och speciellt unga kvinnor. Genom undersökning och djupgående intervjuer har de sett att detta berott i stor utsträckning på att rutiner ändrats, allt blivit mer digitalt och att framför allt kvinnan i hushållet inte hinner med att läsa/konsumera nyheter i de gamla traditionella kanalerna, utan istället om hon får tid över i sin vardag så läser/scrollar hon sitt eget flöde i sociala medier, där hon i så fall snubblar över nyheter.

Baaam som är en ny plattform, med endast 1,5 år på nacken, vänder sig just mot unga kvinnor. En plattform som startades då de såg ett glapp i marknaden för de kvinnor som är för gamla för ”Frida” men inte så mogna som för ”Femina”. De jobbar endast digitalt med ”social media först”, för att just finnas i sin målgrupps flöden och där de ”hänger”; Facebook och Instagram. Baaam hade i kombination med mer livsstilsrelaterade frågor också tagit sig an tunga ämnen så som abortfrågan tidigare, och ville nu profilera sig och lyfta även viktiga frågor för kvinnor inför valet på ett trovärdigt sätt.

Ett okonventionellt partnerskap

Så när det kom till kritan så var det ganska naturligt för dessa två parter att teama ihop sig på detta okonventionella sätt genom att bilda en gemensam valredaktion för att lära sig av varandra och lyfta lite tyngre stora frågor för denna målgrupp just där de befinner sig.

Inför samarbetet sattes tre olika kampanjer ihop för att lyfta fram frågorna undersökningen visade var viktigast för unga kvinnor i valet. Dessa var:

  1. Bostadsfrågan
  2. Klimatfrågan
  3. Psykisk ohälsa

Ett par key findings som Hanna och Nathalie delade med sig om att samarbeta på detta sätt var följande:

  • Dra nytta av varandras kunskaper och lära av varandra. SvD som jobbar med kvalitetsjournalistik kunde bidra med tyngd och kraft samt experter i viktiga valfrågor medan Baaam vet exakt hur de når sin målgrupp i sociala medier.
    – Dela på sina resurser och sätt ihop ett projektteam som jobbar som ett team över ”gränserna”.
  • Hitta snabbt ett grafiskt formspråk för den gemensamma kampanjen/satsningen som är en mix av båda företagens formspråk så att ens läsare/målgrupp ändå känner igen sig i, men ändå skiljer sig från det andra materialet.
  • Skapa content som engagerar målgruppen. Genom undersökningar såg de att just dessa frågor toppade bland unga kvinnor inför valet. Och att göra det på ett sätt som engagerar genom rörligt media anpassat för sociala medier och jobba med att lyfta kvinnors berättelser som berör. Genom att gå ”Social Media first” får du också direkt feedback och dialog kring vad som funkar och vad som är mindre bra. Viktigt med bra beredskap för att moderera i trådar och kommentarfält. Ett tips är också att uppmuntra till att dela läsarberättelser; något som i sin tur gav ytterligare content och uppslag för artiklar och röster.
  • Tajming är otroligt viktigt! Ibland har man tur och vissa frågor är extra aktuella just då man lanserar, som t ex när de lanserade kampanjen #jagmårintebra som pratade om psykisk ohälsa, som råkade komma direkt efter Aviciis tragiska bortgång. I andra fall otur med tajming som med kampanjen #minbostadskris som lanserades kort efter #metoo-rörelsen hade sitt startskott samt att bostadsmarknaden hade precis hunnit svänga då.
  • Att våga satsa!

Bägge parter lyfte slutligen upp målsättningarna och konklusionerna så här långt. För Baaams del har de ytterligare befäst sin position på marknaden, nått ökad varumärkeskännedom, ökat sin trovärdighet inom fler områden och fått en röst också i Almedalen. För SvD är de relevanta som nyhetskälla för ännu fler kvinnor; andelen kvinnor som läser i mobilen har ökat och de når ut till fler kvinnor via Facebook. Ökat andelen följare på Instagram. Slutligen också fler insikter och fördjupade kunskaper kring engagerande innehåll för denna specifika målgrupp (internt & externt).

Stort tack till Aller Media, Hanna Österberg och Nathalie Mark för ett lärorikt seminarium och spännande ämne. Vi ser framemot att se vad som händer här näst inför valspurten och förhoppningsvis ett fortsatt samarbete.

__________
Missa inte våra kommande seminarier!

Maryam Madaresi

Möt medlem – Maryam Madaresi, Berwaldhallen

Marknadsföreningen Stockholm | Möt medlem

Utöka ditt kontaktnät i höst!

Maryam Madaresi är försäljningsansvarig på Berwaldhallen, som är Sveriges radios konserthus. Den 29 augusti arrangerar vi på Marknadsföreningen, tillsammans med Berwaldhallen, ett mingel där våra medlemmar har möjlighet att lära känna varandra och knyta värdefulla kontakter för framtiden. Efter detta bjuds vi på en konsert med stycken av Haydn, Beethoven, Tally och Stravinsky.

Vad kan du berätta om hur du jobbar med Berwaldhallen?

–Jag jobbar med att öka intresset för klassisk musik och få fler att upptäcka våra konserter och radioprogram. Vi jobbar ständigt för att hitta nya kunder samt ge våra befintliga kunder den bästa servicen. Ett besök på Berwaldhallen är något som ska ge avkoppling och något som du ska minnas länge.

Vad är det bästa med ditt jobb?

–Närheten till musik och att vara en del av Sveriges Radio. Att få jobba med Sveriges Radios Symfoniorkester och Radiokören som är så framgångsrika och världsberömda.

Den 29 augusti arrangerar vi tillsammans med er Mingel & Musik på Berwaldhallen. Varför tycker du att man som medlem i Marknadsföreningen ska gå på det?

–Att träffa nya människor och knyta nya kontakter är alltid nyttigt. Att göra det här i Berwaldhallen ger dig samtidigt möjligheten att lyssna på när Västerås Sinfonietta spelar Beethoven, Haydn och Stravinsky.

Mest spännande inom ditt område just nu?

–Östersjöfestivalen som äger rum 22 aug till 1 sep. En internationell musikfestival med flera av världens främsta orkestrar, solister och dirigenter.

Du har varit medlem i Marknadsföreningen Stockholm ett tag nu och en sak vi lärt oss om dig är att du är en riktig hejare på persisk matlagning. Berätta mer!

–Något som ger mig avkoppling efter en dag på jobbet är att laga mat. Jag delar även med mig av mina recept på sociala medier för att fler ska kunna lära sig mer om det persiska köket.

Varför är du medlem i Marknadsföreningen?

–För att via er får jag ett större kontaktnät samtidigt som jag kan delta i intressanta seminarier.

Missa inte höstens mest värdefulla mingel för marknadsförare och kommunikatörer Music & mingle på Berwaldhallen den 29 augusti.

Almedalen

Hållbara företag och långsiktigt hållbar kommunikation – framgångsrecept eller ett nödvändigt ont?

Marknadsföreningen Stockholm | Almedalen, Blogginlägg, Referat

– Ett panelsamtal i Almedalen 3 juli 2018 i samarrangemang med Dagens Media

I en tid där allt mer av marknadsföring och kommunikation är mätbart och vi sitter på tekniskt avancerade möjligheter att kirurgiskt tillpassa olika målgrupper; så är det samtidigt viktigt att inte glömma bort kärnan: företagens egna Vad och Syfte. Att vara den som kunden faktiskt väljer, när det bara är ett snabbt knapptryck att välja bort. Att ha förmågan att skapa en positiv känsla såväl som upplevelse för kunden.

Hela 96% av svenskarna är beredda att göra förändringar i livsstil och konsumtion, vilket tydligt visar att konsumenterna vill se fler hållbara produkter och tjänster (Lynxeye, Purposeful Brands 2018). Värderingar är också viktiga för att attrahera och engagera medarbetare som blir ambassadörer för varumärket. Företagsbarometern, en studie från Universum, visar att hela 50 % av millennials tar en lönesänkning för att arbeta på en arbetsplats som matchar deras värderingar. Förutom hållbarhet och högre mål är det viktigt för arbetsgivare att skapa en levande och inspirerande arbetsmiljö.

När vi skulle spika ämnet för panelsamtalet ville vi djupdyka i varumärkesfrågan med hållbarhet som bärande tråd, och diskutera den från både äkthet, transparens samt långsiktigt hållbar kommunikation. I sann Marknadsföreningsanda ville vi fånga upp bästa tips (!) och kloka inspel med hjälp av välrenommerade paneldeltagare; Björn Larsson, Marknadsdirektör Coop, Sabina Rasiwala Hägglund, HR- och kommunikationsdirektör på SVT, Sara Watz, Vd Lynxeye Society samt Marita Wengelin, Head of Public Relations, Max Burgers.

Det högre syftet och möjligheterna att manifestera hållbarhet skiljer sig från organisation till organisation; B2C vs B2B men också dimensionen kring uppdrag från ägare och vilken långsiktighet dessa vill se.

Sabina från SVT poängterar att transparens inte bara handlar om fakta, utan också om att dela med sig av ett resonemang. Varför man gör något och hur man resonerar för att komma fram till något. Man ska betrakta sin publik som intelligent och bjuda in.

För Max Burgers och Coops del som har så tydliga produkter handlar hållbar kommunikation snarare om att jobba tydligt med produkterna, butikerna och medarbetarna. Att man har samma angreppssätt med personalen som med produkten, där internt och externt måste harmonisera. För Sabina på SVT är mixen av internt och externt fokus även speglad i rollen; att ha ansvar för både HR och kommunikation.

Sara från Lynxeye Society beskriver vad som krävs för att skapa ett Purposeful Brand. I grunden är det av största vikt att ha ett tydligt syfte, något som löser riktiga problem för människor. Det handlar om en förändring i grunden, där värderingarna behöver matcha med målgruppen. Värderingarna blir direkt kopplade till produkterna och målgrupperna är direktkopplade till värderingarna. Alla delar måste dra åt samma håll för att det ska lyckas och det handlar snarare om en organisationsfråga, för att alla ska kunna hålla sig uppdaterade och kommunicera samma budskap över allt.

För Coops målgrupper beskrev Björn ”hängmattan” där de ligger helt rätt i värderingsgrund för de unga som ett grönt företag, och de äldre har upplevt kooperativa tanken och delar dessa värderingar. De som nu är dags att fånga upp är medelålders och särskilt barnfamiljer. Björn lyfte också upp vikten att våga ta ställning och skapa känslor. Det arbetas löpande med dessa frågor men varje år görs ett särskilt utspel och tema. Många har säkert uppmärksammat Coops tidigare års kampanjer ”kära-köttbit” och Eko-effekten. Vi får hålla utkik här i höst vad detta års tema blir, inget som avslöjades nu i Almedalen.

När vi diskuterade om vad panelen gör i dagsläget, lyfter Marita från Max Burgers fram klimatfrågan som ett reellt hot mot mänskligheten och där just kött är en klimatvärsting. Därför är det nödvändigt för att göra en omställning i hela företaget och bygga hållbarhet kring affären. I deras fall att gå mot mer grönt. Dessutom behöver man jobba med strategisk improvisation eftersom det är så snabbrörligt inom kommunikation. Man behöver bottna i sina värderingar i kommunikationen och jobba långsiktigt, men ändå ha möjligheten att vara flexibel och snabb på att improvisera och framförallt våga ta de snabba besluten som kommunikatör. Gripa tag i det som händer i omvärlden. Som företag har man även ett ansvar om att hjälpa konsumenten att göra smarta val och våga ta ställning.

Avslutningsvis delade panelen med sig av sina personligt viktigaste värderingar och hur det yttrar sig i deras professionella agerande. Sabina säger att ”För att få förtroende måste man ge förtroende” – att vara inkluderande och transparent. Marita vill lyfta fram allas lika värde och att alla måste vara med, där social hållbarhet är viktigt och att man breddar plats för alla.

Så – är hållbarhet en framgångsfaktor eller ett nödvändigt ont? Panelen sammanfattar det som att man inte bara ska se det som en framgång. Utan att man ska se det som innovation och utveckling och inte bara ett ansvarstagande, för då blir man lätt deppig. Hållbarheten bör vara en del av kärnprocessen och att man ska se det i en positiv inriktning.

Sara från Lynxeye Society sammanfattar det som att hållbarhet kommer eller kanske rentav redan är en hygienfaktor, men att det också kan vara en stor konkurrensfördel för företag.

Stort tack till vår eminenta panel för en intressant och spännande diskussion. Samt ett tack till våra proffsiga moderatorer Maria Westman och vår egen Marie Sommar som ledde oss igenom samtalet.

Per Söderström

Gästblogg: Per Söderström från Almedalen

Marknadsföreningen Stockholm | Almedalen, Blogginlägg, Gästblogg

Uteliggare hittar hem, och går vidare

Den svåra uppgiften, att fixa boende i Visby, var klart. Det fanns även gott om platser lediga på färjan. Men det gjorde det inte när jag skulle boka biljetten…
För att vara med på första dagen i Almedalen kl. 08.00 blev jag alltså tvungen att ta båten ett dygn tidigare än mitt härliga rum var tillgängligt.

Visby
Visby kl 04.30, väntar på årets besökare

Jag bestämde mig omgående för att åka ändå – att vara uteliggare för en natt är väl inget? tänkte jag lite festival-romantiskt. Skjuter man inte så blir det inte mål och allt det där.

Jo, det var k a l l t (tänkte inte på det) och en känsla av utanförskap infann sig snabbt. Dessutom är ju allt s t ä n g t. Du ombeds lämna, vänligt men bestämt. Ingen pardon. De enda som var ute den natten var några pantsamlare, en och annan Säpovakt och jag.

Jag förstår att uteliggare blir kreativa i att leta efter sovplatser, och gärna känner på dörrar som kan ha lämnats öppna av misstag. Vad är rätt, vad är fel? Natt 3 eller 4 skulle mina värderingar förmodligen ha skiftat rejält och det där med olåsta dörrar inte vara något etiskt dilemma över huvud taget. För att inte tala om hur det skulle bli på vintern.

Skulle du kliva in i ett olåst utrymme om du var hemlös för en natt? Två nätter? Fem?

En natt av rannsakan, meditation och 12 000 steg gjorde att jag mötte Almedalen 2018 med öppet sinne och stor tacksamhet. Kanske var det av den här anledningen som jag var särskilt fokuserad på Artificiell Intelligens, AI (“du har inte bokat biljett än” säger Alexa) och etik (“kan du tänka dig att bryta dig in i ett olåst förråd om du är hemlös?”).

Bägge ämnen passar dessutom utmärkt att koppla till vår roll som marknadsförare. Hänger vi med? Vilka AI-tunga företag kommer att läggas till dessa*, som inte fanns för 10 år sedan? (Obs att Amazon inte finns med på listan, det är betydligt äldre. Men ändå.)

Almedalen
Etik byggs av kunskap och värderingar – men det är ju inget nytt.

Kommer det bli bättre med AI, när det slagit igenom? Jag tror det, men sanningen är att ingen vet – utvecklingen är exponentiell och vi kan inte förutspå hur olika områden kommer påverkas. Att marknadsförarens roll kommer förändras (igen) är givet. Samverkan med tekniken måste vara total, annars blir vi omkörda av Accenture, PCW och deras kollegor. Eller nya Googles och Facebooks, som inte skapats ännu. Håll inte för hårt i skrivbordet, det kommer kanske inte vara kvar. Det handlar delvis om hård kunskap. Har du den, eller tillhör du de som har svårt att förklara vad AI är? Sätt av två timmar och börja här. Boka in dig på ett seriöst seminarium om AI till hösten!

I Almedalen var AI det vanligaste temat, alla kategorier, men många behandlade ämnet ytligt och oinsatt. Mitt favoritseminarium var det som hölls av Institutet för Strategisk Forskning – dom vet vad dom talar om. Här kan du se seminariet. 
(Och självklart vill jag att Alexa bokar färjebiljett åt mig nästa år.)

Till etiken. Skulle du kliva in i ett olåst utrymme om du var hemlös för en natt? Två nätter? Fem? Eller, från en annan vinkel: Samlar du uppgifter om dina kunder som de sagt “ja” till, men inte förstått konsekvenserna av? Personligen har jag t ex problem med funktionen “score evaluation” som finns i content- och automation-plattformar. Vet ditt prospect att du kan spåra IP-nummer bakåt, innan hen ens var en suspect? Eller litar du inte på att erbjudandet är tillräckligt bra för att vara helt transparent? Är vi etiskt hållbara hela vägen, i vår kommunikation?

I Almedalen var AI det vanligaste temat, alla kategorier, men många behandlade ämnet ytligt och oinsatt.

Under Marknadsföreningens event på tisdagen slog Marita Wengelin från Max Burgers huvudet på spiken.

Hållbar kommunikation bygger på 1. att personalen står bakom kommunikationen, 2. att den bottnar i varumärkets DNA och 3. att affärsidén är hållbar. Visst måste det även vara etiskt försvarbart? Med den beskrivningen förstår jag varför MAX gått i bräschen med Halloumi-burgare.

Till sist – ibland kan det vara bra att vara lite slarvig, som att glömma boka resan i tid. Det är ju bara mänskligt och öppnar för oväntade situationer. Dynamisk inlärning kallas det visst, något som roboten inte kan – ännu.

Vi kan inte vila på våra lagrar, måste gå vidare och samla nya intryck och ny kunskap – tillsammans. Det sa alla i Almedalen – “jobba öppet och med andra”. Men det vet du redan, om du är medlem i Marknadsföreningen Stockholm

___________

*Det här fanns inte för tio år sedan:

  • iPad
  • Uber
  • Slack
  • Alexa
  • iZettle
  • Tinder
  • Klarna
  • Airbnb
  • Venmo
  • Bitcoin
  • Waymo
  • Pinterest
  • Snapchat
  • App Store
  • Instagram
  • WhatsApp
  • Kickstarter
  • Angry Birds
  • Apple Maps
  • Candy Crush
  • FB Messenger
  • Google Chrome