Blogg

Retail Experience Live

Fullt hus på Retail Experience Live

Marknadsföreningen Stockholm | Övrigt, Referat

Marknadsföreningen på Retail Experience Live

Tack alla ni som kom till våra två punkter på Retail Experience Live i förra veckan. Vilken uppslutning vi fick! Tack vare vår härliga expertpanel samt högaktuella spaningar från PHD Media stod vi för två av de mer välbesökta programpunkterna under mässan. Superkul! Tack också till Easyfairs för ett gott samarbete och ett mycket väl genomfört event.

Vårt första nedslag, på torsdag morgon, var ett panelsamtal med titeln “Vad blir den fysiska butikens roll imorgon när alla skriker teknik och upplevelse?” Vår panel utgjordes av Anna-Karin Holck, Vice President Customer Experience på KappAhl, Matilda Wiechel, External Communications Manager på The Body Shop, Johan Lidenmark, Chief Digital Officer på Intersport och Payman Hazheer, VD på retailbyrån Workshop.

Samtalet faciliterades av retailprofilen Alex Baker, grundare och VD för Retail Tech X och grundare av retailnätverket RIO på Marknadsföreningen Stockholm.

Ta tillvara på butikspersonalen

Alex menar att ”de butiker som lyckas bäst idag är de som hittat ett sätt att använda sig av tekniken på ett sätt där den är relevant och användbar, snarare än bara där för sakens skull”.

Vi pratade mycket om just lyckade, och mindre lyckade, butiksupplevelser. Ett genomgående tema var vikten av att ta tillvara på butiksmedarbetarna:

Vi måste dra nytta av våra butiksmedarbetare och deras roller. Det är den största fördel vi har jämfört med etailers.
– Johan Lidenmark

Matilda Wiechel är inne på samma linje och nämner The Body Shops initiativ ”Retail Academy”, som utbildar personalen för att kunna överträffa butiksbesökarens förväntningar.

KappAhls ”Personal shopper” är ett annat exempel, menar Anna-Karin Holck, och det finns både ”analogt” i butiken och digitalt.

Oavsett nya tekniker och oavsett fysisk eller online-miljö – det är fortfarande en tävling att försöka vinna kundens hjärta. Vi handlar av de vi tycker om.
–Anna-Karin Holck

Stort tack till vår fantastiska panel för värdefulla tips och insikter. Tack även till Alex Baker för ett intressant och väl genomfört panelsamtal!

 

Aktuella spaningar från PHD Media

Vår andra programpunkt under dagen spanade vi kring medietrenderna 2020 tillsammans med Håkan Gustafsson och Robin Leijonhufvud från PHD Media.

Makrotrender att hålla koll på

  • Faktaresistensen ökar – relevant annonsering & audience planning blir mer viktigt
  • Håll koll på den kinesiska marknaden! Av världens 20 största tech-bolag är 9 kinesiska, och i princip helt lokala. Vad händer när de når globalt?
  • 5G lanseras i år – främst inom industri och gaming, ej konsument

Sociala medier

  • Social media fortsätter att växa
  • Facebook fortfarande viktigt
  • Annonsörer behöver komma närmare via Dark social och Micro influencers, men ha respekt och relevans i dark social

Sök

  • Automatisering & maskinlärning för att bli mer sofistikerade i våra sökstrategier
  • Utforska och arbeta aktivt med attribuering
  • Voice – 50% voice sök 2020 – optimera både för Google och Amazon

Video

  • Linjär TV fungerar fortfarande bra, MEN behöver stöd av OLV för räckvidd
  • Video dominerar sociala medier, mobilen första skärm – Vertical Video kräver dock egen produktion

Utomhus är den stora segraren senaste åren

  • Det sista räckviddsmediet – växer snabbare än marknaden
  • 40% av all utomhus är nu digital
  • Programmatiska köp (kommer snart)

E-comm & retail

  • Amazon på ingång. Robin förutspår redan under Q3 2019 (!) Intåget kommer förändra spelplanen för e-handlare såväl som annonsörer – se möjligheterna
  • Ta inspiration från e-handlare – även om man inte själv bedriver e-handel
  • Abonnemang blir allt större. (matkassar, rakhyvlar etc). Snart även årskort på Uber

Stort tack till Robin Leijonhufvud och Håkan Gustafsson för spännande spaningar!

Customer Experience Live

Vi summerar Customer Experience Management

Marknadsföreningen Stockholm | Övrigt, Referat

Customer Experience Management

–En summering

I tisdags bjöd Customer Experience Management på mycket inspiration, spännande case och insikter på EpiCenter.

Göran Adlén startade upp dagen med sin fartfyllda trendspaning, där han sammanfattar att vi ska komma ihåg att berömma mer. Vi ska SÄLJA MINDRE och älska mer. Med mer pålästa kunder behöver vi förmedla kunskap och ett värde för kunden istället för att sälja.

Han betonar att vi behöver se individerna och personerna. Om de senaste åren har lärt oss något är att kunderna mår sådär (där hat, tarmbakterier och panikångest toppat listorna). Strunta i generaliseringar och se på individerna. Det viktigaste är kärlek, omtanke och empati.

Vikten av growth mindset

Helena Fuchs och Henrik Byström från Microsoft delade sedan med sig av sin stora förändringsresa från relationsförsäljning till solution-försäljning och vikten av att man måste ha en growth mindset. Hur gör vi för att inte bli opersonliga robotar utan istället ge kunderna den bästa servicen på ett genuint, intelligent och relevant sätt.

Mattias Andersson från House of Friends lyfte sedan data- och kundinsiktsdriven kommunikation för ökad lönsamhet, där han poängterar att man:

  1. Bör gå från marknadsplan till kundplan (en plan på kundens villkor)
  2. Gå från silos till tvärfunktionella/ agila team
  3. Inkludera en del marketing automation i detta

Håll koll på din data

Efter det fick vi lyssna till ett case från Anne Hedberg från Telenor om hur de gått från att ställa om hela sin marknadsavdelning från att jobba i silos till att jobba i agila tvärfunktionella team och vilka resultat detta gett. +52% i digital försäljning, x5 försäljning i kunddatabasen samt en ökning av +29% i anställdas NPS. Och nu planerar de att lansera detta stort i hela företaget.

Vidare berättade Anna AnderssonFilmstaden om deras rebranding från SF till Filmstaden samt om deras resa till ett digitalt medlemskap. Insikter som de kommit fram till på Filmstaden i detta omfattande arbete är:

  1. Håll koll på din data
  2. Involvera medarbetare – skapa ambassadörer
  3. Var pragmatisk och tänk ”good enough”
  4. ”Keep calm & carry on”

Dagen bjöd också på intressant breakout sessions med kundcase och erfarenheter från Citygross, Byggmax, Creuna och CFI Group.

Enkelhet som främsta drivkraft

På eftermiddagen fick vi lyssna till Maja Dzafic och lojalitetsarbete på Nordic Choice Hotels. Vad driver lojalitet: See me, Greet me, Treat me, Predict me, men framförallt är det Enkelhet som är den främsta drivkraften. Hon menar även att lojalitet är inget du har, utan något du ska skapa. De är medvetna om att 47% av deras mest lojala medlemmar även är medlemmar hos konkurrenterna. Hur ser då lojalitet ut i framtiden? – Get Phygital!

Avslutningsvis berättade keynotespeakern Rijn Vogelaar om Superpromoters och entusiasm. Entusiasm kan dödas eller eldas upp av de runtomkring oss. Frågan vi ställer oss är varför vi är så besatta av det dåliga? Världen blir bättre, medan medierna fokuserar på det dåliga. Rijn menar att detsamma gäller för företag som hellre lyssnar till kritik och dålig feedback istället för att lyssna på det positiva. Vi borde fokusera mer på våra ”Superpromoters” och ge dem ammunition för att vinna mot våra ”Antipromoters”.

Vår egen ”Årets InspiratörMaria Westman som var moderator sammanfattade sedan dagen med bravur. Dagens ledord har handlat om tillsammans, att ha kunden i fokus, tekniken möter människan, identifiera data, vara positiva och inte bara se problemen, fokusera på superpromoters och att det krävs en samsyn kring kunden.
Stort tack till Nowbiz för en inspirerande dag inom customer experience.

Klarna

”We make everything smoooth” – Varumärkesträff med Klarna

Marknadsföreningen Stockholm | Nätverksträffar, Referat

Varumärkesträff med Klarna

Det var ett taggat gäng som samlades hos Kantar Sifo tidigare i veckan när vi gästades av ”the rebels of banking” – vinnaren av Årets Varumärkesresa 2018Klarna i varumärkesnätverket. Efter några härliga ”Smooothies” fick vi ta del av ett väldigt intressant case från Klarna, där Christian Cabau, Director Marketing Nordics, berättade om hur deras varumärkesresa har formats och om hur löftet ”smoooth” togs fram, samt hur det egentligen gick till när de knöt till sig Snoop Dogg.

Hela bakgrunden till den varumärkesresa som Klarna gjort var att de sett att folk inte vågade handla på nätet, samtidigt som de ville göra handlandet enklare på nätet. En av deras första slogan var ”simplifying buying”.

En annan fråga de belyste var: ”vad upptar ’millennials’ tid idag?” Enligt en undersökning går millennials hellre till tandläkaren än pratar med sin bankman. Millennials bryr sig snarare om vad Kardashians gör. Med denna insikt så inser Klarna att de konkurrerar idag med livsstilsvarumärken. För att bli störst så behöver de tänka mer som livsstilsvarumärken och konkurrera mer med Nike än med en annan bank i branschen.

Hur har de gjort detta då? Jo, genom att ha målsättningen att ha den bästa kundupplevelsen i branschen. Detta i samband med att ha en unik tillväxtstrategi där de fokuserat på att gå direkt till slutkunden dvs konsumenten, du och jag – för att på så sätt få med sig B2B-kunderna – dvs butikerna.

Allt har byggts på tanken att det ska vara enkelt och smidigt. Convenience är ledordet – men detta är inte speciellt sexigt! Så utifrån detta växte sedan löftet smoooth fram.

Christian betonar att smoooth inte är något rationellt och går inte, och ska inte, förklaras rationellt, utan det ska få förbli något emotionellt.

”We make everything smoooth”

De följer verkligen sitt löfte om smoooth. Allt de gör, gör de smooothifierat, hela vägen in i minsta detalj. Allt från formspråk, ikonspråket de utvecklat till merchandise och deras tonalitet. Och för att tänka mer som livsstilsvarumärken jobbar de också endast med de bästa i branschen; de bästa produktionsbolagen, fotograferna etc – för att få till den där extra fingertoppskänslan som är ett statement om kvalitet och att detta är ett varumärke man kan lita på.

En av de kanske mest uppmärksammade kampanjerna på senaste tiden är deras samarbete med Snoop Dogg. Målet med hela den satsningen var att de såg att för att bli berömda så behövde de slå igenom i popkulturen. Men fröet till hela projektet kom faktiskt från att de fått in en brief om att de behövde ett ”smoooth” ljud till sin app. Någon kom på att en av Snoops låtar skulle passa in om man tweakade den lite, och utifrån det snöbollade idéen vidare till att de skulle kröna Snoop Dogg till ”the smooothest person alive” – och så föddes Smoooth Dogg.

Slutligen sammanfattar Christian Klarnas resa och mission till följande punkter:

  • Sätta Klarna i ett bredare/ annan kontext
  • “Disrupt what a bank is”
  • Ta Klarna från en rationell betallösning till en emotionell shoppingupplevelse
  • Slåss mot att folk inte bryr sig med kreativitet – våga sticka ut och vara annorlunda!
  • “Merge high tech with high touch”

Stort tack Christian Cabau för ditt generösa delande av en bakom-kulisserna-inblick hos ett av Sveriges kanske mest spännande varumärken just nu. Vi ser fram emot att följa er resa vidare! Även ett stort tack till alla deltagare som bidrog till massa spännande diskussion och frågor, samt till våra eminenta nätverksledare Cecilia Perlind och Olle Nyström.

Text & foto: Jenny Aarnio

Marknadscheferna

Referat: ”Bygg, mät och förstå ditt varumärke”

Marknadsföreningen Stockholm | Fördjupning och tips, Nätverksträffar, Referat

Bygg, mät och förstå ditt varumärke

–Referat från nätverksträff med MiS Marknadscheferna

Patrick Aronsson gästade vårt Marknadschefsnätverk förra veckan med temat varumärke. Han gick igenom stegen i varumärkesplattformen och gav exempel.

Analys & strategi

Börja med nulägesanalysen – Var befinner vi oss och hur ska vi lägga upp strategin? Är vi marknadsledare, nischaktör, follower eller utmanare?

Identitet och implementering

Vilka kärnvärden finns? Var tydlig med enkla budskap. Vad är viktigast för kunden?

Patrick gick igenom teorier och exempel på olika företag och hur de är positionerade, t ex:

  • Pris (Ikea, H&M)
  • Kvalitet (Duracell, Goretex)
  • Servicenivå (Apoteket, Systembolaget)
  • Utbud (Unionen)
  • Image (Harley Davidsson, Apple)
  • Tillgänglighet (7 Eleven, McDonalds)

Content/kommunikation

Ta fram kommunikationsstrategin, budskapsstrategin, mediestrategin och PR-strategin samt Employer Branding

Mätning/Uppföljning

Mät t ex kännedom, positionering, lojalitet, förtroende, Nöjd-kund index. Mät ditt eget men även konkurrenternas varumärken.

Lojalitet mäts efter premisserna attitydmässig och beteendemässig lojalitet. Apple har äkta lojalitet högt både attitydmässigt och beteendemässigt. Motsatsen är produkter som bensin och hemelektronik som har låg beteendemässig och attitydmässig lojalitet.

I kännedomsfasen har målgruppen låg motivation. Använd enkla och korta budskap med högt uppmärksamhetsvärde. Kännedom är färskvara. Använd film, print, radio, utomhus, marketing automation, influencers, reklambyråer.

I positioneringsfasen har målgruppen kännedom men inte kunskap. De söker information aktivt. Använd inbound marketing och identifiera drivkrafter för att formera rätt budskap. Använd varumärkes- och designbyråer.

För handlingsutlösande kommunikation har målgruppen kunskap och är positiv. Använd budskap som triggar, och tidsbegränsande/exklusiva erbjudanden. Optimera KPI och konvertering. Använd CRM & Action marketing-byråer.

I lojalitetsfasen har målgruppen full kännedom och kunskap. Det gäller att bekräfta att kunden har gjort rätt val. Använd bonusprogram och kanaler för feedback. Använd CRM- och contentbyråer.

Efter Patricks inledande genomgång delades vi upp i grupper för en övning i varumärkets byggstenar – vad som är av betydelse för målgruppen och vad som är särskiljande. Varje grupp analyserade ett företag utifrån dessa egenskaper.

Det blev Enaco, Lärarförbundet och Hermods. Vi tittade på följande faktorer:

  1. Varumärkesbyggande faktorer: Unika fördelar som vi är bäst på.
  2. Hygienfaktorer: Viktiga saker vi är bra på men som andra också är bra på.
  3. Kill your darlings. Saker vi är bra på men som få bryr sig om.
  4. Don´t waste my time: Saker vi inte är bra på men som få bryr sig om.

Tack Patrick för en givande presentation. Tack alla som deltog och tack till nätverksledaren Katarina Fredén och Pineberry som var kvällens värd.

Nästa nätverksträff med Marknadscheferna äger rum i september och då kommer vi att arbeta med masterminding. Håll utkik i kalendern.

b2b

Möt de nya ledarna för B2B-nätverket!

Marknadsföreningen Stockholm | Blogginlägg, Nätverksledaren har ordet, Nätverksträffar

Med fokus på B2B

–Möt nätverkets nya ledare!

Har du koll på vår nätverksgrupp för Business to business? Det här är erfarenhetsnätverket för dig som jobbar med marknadsföring och kommunikation riktad mot företag. Gwen Lafage och Christine Sandmark är båda relativt nya som nätverksledare för Marknadsföreningen. Här berättar de lite mer om sin respektive bakgrund och om vad nästa träff, den 23 maj, kommer att handla om. Nätverkets träffar genomförs mestadels på engelska.

What can you tell us about the B2B network group?

–B2B marketers face a unique set of challenges requiring different strategies and skill sets. The B2B network will bring people together to share experiences, identify best practices, and create a community of B2B marketing experts.

Is it open to anyone in B2B marketing and communication, or is there a certain focus area?

–Yes, it’s open to anyone with an interest in B2B marketing and communication.

Tell us about your professional background!

Gwen Lafage is General Manager at Sköna Europe. She started her career in global ad agencies in London and Paris (Leo Burnett, Grey and BBDO) leading campaigns for brands like P&G, Coca-Cola, Masterfoods, American Express. She turned her attention to B2B marketing in 2014 when she joined Sköna’s San Francisco Headquarters as account director, driving business with Silicon Valley Brands such as On24, Apigee, Affirm, Snowflake…

Christine Sandmark is Marketing Manager at Frontit, a Swedish IT-consultancy company. She has over 15 years of experience developing marketing and sales for Swedish and international companies within IT and education. She has a passion for digital marketing, networking and events.

What do you feel that you will bring to the network?

–We will bring a focus on B2B brand strategy, lead management, sales-marketing alignment, account based marketing, and other issues specific to marketers in the B2B world. We will bring an international, tech driven perspective, which is highly relevant to Stockholm’s B2B ecosystem.

The next meetup for the B2B group, titled ”B2B Brands in the age of the customer”, is on the 23rd of May. Tell us all about it!

–We’re gathering experts to discuss three topics that are central to successful B2B marketing:

  • The importance of branding to build trust and drive sales to professional customers
  • The common internal barriers B2B marketing teams hit when they go ”customer-first” and how to address them.
  • How a successful brand transformation requires deep organizational changes.

______________

Mer info & bokning: 23 maj, B2B Brands in the age of the customer

ReTuna

Referat: ReTuna med RIO-nätverket

Marknadsföreningen Stockholm | Blogginlägg, Fördjupning och tips, Nätverksträffar, Referat

”Varför gör inte alla det här?”

–RIO besöker ReTuna

Världens första återvinningsgalleria heter ReTuna och ligger i Eskilstuna. Retail-nätverket RIO fick i veckan besök av Anna Bergström, som berättade om det arbete hon gör med gallerian, som bland annat lett till att hon tidigare i år utsågs till Årets Samhällsförändrare, av Veckans Affärer.

Gallerian ReTuna invigdes 2015 och har redan fått stor internationell uppmärksamhet. Särskilt var det ett TV-inslag av BBC som gav stor effekt. ”Vi har redan haft besök från alla världsdelar”, säger Anna Bergström. Att ha Stockholms Stadsmission i gallerian har också varit värdefullt för igenkänning och som ett mer lokalt fungerande dragplåster, menar hon.

Lite som Lego

ReTuna är alltså i grunden en återvinningsstation, där gallerian så att säga har byggts till, eller ovanpå om man så vill. ”Vi tar emot prylarna som avfall och sedan sorteras en del av det till butikerna medan resten återvinns i klassisk bemärkelse” menar Anna. Hon förklarar att det också är frivilligt för butikerna att ha flera leverantörer, och därmed i teorin fritt fram att även sälja nya saker. Men det är det hittills ingen av butikerna som valt att göra, förutom (tack o lov) restaurangen och blomsteraffären.

”Tidigare trodde vi att våra dagböcker var det hemligaste vi hade. Idag vet vi att det är våra sopor”.

Det är öppet för individer att komma och lämna saker, men en stor del kommer också i containrar, genom kommunen. En sak man har tagit fasta på är att de återvunna varorna inte ska uppfattas som ”begagnade” eller slitna, säger Anna och menar att det finns ett visst stigma kring återvunna varor att överkomma. Och det har man uppenbarligen lyckats med. Omsättningen växer stadigt år för år och under förra året såldes det återvunna varor i gallerian för 11,7 miljoner.

Framtiden då?

Uppdraget för ReTuna är inte bara att vara en handelsplats, utan även en folkbildare. De anordnar även events, workshops, föreläsningar, temadagar i hållbarhetens tecken. Därför finns också en konferensanläggning i byggnaden, helt bestående av inredning gjord av återvunna prylar.

Vi som lyssnar på Anna berätta om ReTuna slås spontant av samma fråga: Varför gör inte alla det här? ”Vi räknar med att hela världen så småningom kommer att vilja göra vad vi gör, och ta del av vårt koncept”, säger Anna.

–I framtiden skulle jag vilja att ingen får producera någon enda sak utan att ha en plan för vad som ska hända efter att varan slitits ut (eller återvinns av andra orsaker). Vad kan den användas till? Vad kan göras av den? Vart ska den ta vägen?

Stort tack Anna Bergström för ett inspirerande och generöst gästspel hos nätverket! Vi vill också tacka Kristina Elliot som var vår värd för kvällen och förstås nätverkets ledare Alex Baker för ännu en spännande träff med RIO.

 

Text & foto: Per Almegård
_________________

Mer retail?

CxL

Referat: Kundresan, med CxL-nätverket

Marknadsföreningen Stockholm | Fördjupning och tips, Nätverksträffar, Referat

Kundresan – företagets väg till hållbara kundrelationer

I förra veckan träffades vi för andra gången i vårt nystartade nätverk CxL – Customer Experience, CRM och Kundlojalitet, där vi pratade om Kundresan.

Kundresan är något som alla i gruppen sammanfattade blir mer och mer viktigt för organisationer och oss marknadsförare att fokusera på.

Margareta Boström, konsumentbeteendeexpert, affärsutvecklare och författare till boken ”Kundresan – din guide till hållbara kundrelationer”, ledde diskussionen kring kundresan och marknadsföringens möjligheter i den.

Margareta poängterar att Kundresan INTE är samma sak som köpprocessen, vilket många kan förväxla den med. Kundresan är kundens och pågår både med och utan företagets direkta inblandning, den pågår även innan konsumenten blir en kund. Som kund är man ständigt med i flera kundresor konstant – dock omedvetet och behöver aldrig egentligen gå vidare från den latenta fasen till ett köp.

CxL

Faserna i kundresan:

  • Latent fas
  • Sökfas
  • Urvalsfas
  • Köpfas
  • Efterköpsfas

Den latenta fasen är absolut längst, medan köpfasen är den kortaste. Paradoxalt lägger vi som marknadsförare och företag mest fokus på just köpfasen som är kortast. Dessutom poängterar Margareta att köpet är ju oftast början på en relation för kunden och inte slutet. Många företag missar den så otroligt viktiga efterköpsfasen.

Varför är då kundresan viktig för oss marknadsförare?

För att förstå hur man kan vara relevant – hela tiden. Och bättre förstå och utnyttja kanalval och budskap för att få bättre effekt av sina satsningar. Vissa kanaler lämpar sig helt enkelt bättre i vissa skeden i kundens kundresa.

Slutligen frågar vi oss – vad kostar en sådan här satsning? Margareta poängterar att det inte behöver vara så fasligt dyrt. Det man behöver göra är en kartläggning av nuläget, investera i kundinsikt och en del affärsutveckling. Men att det framför allt krävs målmedvetenhet, engagemang och ett kundfokuserat mindset, vilket är helt gratis. Man måste bara bestämma sig!

Stort tack till Margareta för ditt generösa bjussande på kunskap och insikter samt till alla deltagare för spännande och ivriga diskussioner. Även stort tack till våra nätverksledare Camilla Cramner, Ann Netterwall och Karin Bjäreholt. Håll utkik efter nästa träff i CxL-nätverket i vår kalender!

________

Text & foto: Jenny Aarnio

Bergstedt

Möt medlem: Elisabeth Bergstedt, GE Healthcare

Marknadsföreningen Stockholm | Blogginlägg, Möt medlem

”Alla blir mycket mer engagerade och kreativa när vi är färre och när vi ser varandra”

GE Healthcare är medlemmar i Marknadsföreningen, och där hittar vi Elizabeth Bergstedt, Marketing Communications Leader. Elizabeth gick nyligen vår nya kurs ”Kreativa möten”, och vi ville förstås höra mer om hennes intryck av den. I veckans medlemsporträtt berättar hon bland annat lite om det och om hur det underlättar för henne i en utmanande mötesstruktur.

Vad kan du berätta om GE Healthcare i Sverige?

–Jag jobbar inom Life Sciences som är en del av GE Healthcare. Vi hjälper företag som utvecklar och tillverkar biologiska läkemedel och vi verkar globalt. Under de senaste ca. två åren har vi jobbat väldigt intensivt med att implementera content marketing. Vi befinner oss i en B2B miljö som är processtyrd och teknikintensiv. Att introducera content marketing har varit (och är) utmanande.

Vad händer hos er just nu?

–Vår del av företaget står inför spännande förändringar. Nyligen kommunicerades det att ett amerikanskt företag som heter Danaher köper Life Sciences-delen av GE Healthcare. En ganska stor affär! Alla förhandlingar är inte klara än men vi ser den här affären som positiv med många spännande nya förutsättningar. Vi kommer t.ex. att få ett helt nytt företagsnamn eftersom vi inte kommer att tillhöra GE Healthcare längre.

Din största utmaning i din roll i år?

–Jag har precis bytt affärsområde och där är/blir min största utmaning att implementera content marketing. Mina kollegor sitter i både England och USA så en annan utmaning är att vi nästan bara ses över Skype. Det är utmanande att få inspirerande och aktiva möten när man bara ser en stillbild på en person.

Hur tar du dig an den utmaningen?

–Jag försöker att ha fler möten men med färre deltagare. Då är det lättare att få kollegorna att använda video. Min erfarenhet är att alla blir mycket mer engagerade och kreativa när vi är färre och när vi ser varandra.

Du gick nyligen vår nya kurs Kreativa möten, där du fick lära dig rita för att förstärka, förtydliga och förankra kommunikation och möten. Vilka är dina intryck av kursen?

–Det var en jätterolig förmiddag som gick alldeles för snabbt! Jag fick massor av inspiration till att använda handritade bilder mer. Det blir så otroligt mycket mer personligt. Jag har oftast försökt rita flöden och projektbeskrivningar i powerpoint – och det funkar men det blir så mycket roligare med något man ritat själv. Och man får många fler möjligheter att rita exakt det man vill säga eller visa.

Varför är GE medlemmar i Marknadsföreningen?

–För att vi får tillgång till bra kurser. Inspirerande föreläsningar och frukost- eller lunchmöten. Och via nyhetsbreven så får vi tips och uppdateringar på vad som händer på marknadsföringssidan. Det är viktigt att ”hänga med” när det händer så mycket, och så snabbt med nya tekniker, plattformar och kanaler.

Conversionista

Referat: Röststyrning – den tredje digitala revolutionen

Marknadsföreningen Stockholm | Blogginlägg, Fördjupning och tips, Referat, Seminarier

Den tredje digitala revolutionen

John Ekman, grundare av Conversionista, menar att röststyrning är den tredje digitala revolutionen. Vi besökte dem härom dagen, på ett frukostseminarium med rösttema, medan aprilsolen sken och snöflingorna yrde utanför fönstren.

Men AI då?

Men är inte AI den tredje digitala revolutionen? –Även om AI är något som kommer stort nu så är det i grund och botten ett sätt att göra samma saker vi redan gör, fast på ett annat sätt (enklare, snabbare eller utan mänsklig inblandning, t ex), menar John.

Vårt beteende ändras bara när vår interaktion med teknologin ändras

Där röst kommer att vinna är:

  • Saker du inte behöver se
  • Vanesaker
  • Multitasking
  • ”Stängda miljöer”, dvs där du kan vara ifred

Idag fokuserar vi mycket på prylarna när vi tänker på röststyrning, men det är och kommer att bli, så mycket mer än så. Som ett exempel nämner John IoT (Internet of Things); hur länge har vi inte hört om det? 10-15 år? Kanske har det gått så pass lång tid utan att alla våra prylar blivit uppkopplade med nätet för att prylarna har väntat på ett vettigt gränssnitt att interagera med, menar han.

Men det är många saker som fortfarande måste bli bättre för att det ska börja rulla på allvar. Bandbredd, till exempel, är något det kommer krävas mer av. När IoT, bärbara smarta prylar, AI och bandbredd optimeras och samspelar kommer vi se en ”perfect storm” där röststyrning kan leva ut på allvar.

”De nuvarande begränsningarna i en teknologi hindrar oss från att se hur det skulle kunna bli när det faktiskt funkar”

Idag har vi vant oss vid synen av en vanlig ”UX fail”; det när ett barn förgäves försöker swipea på en skärm som inte har touchfunktion. Morgondagens fail kommer att bli när vi försöker prata med en apparat som inte stödjer röststyrning – ”Vadå, behöver jag trycka på en knapp?”

Stort tack, John Ekman, för en mycket intressant dragning med fokus på de praktiska problem röststyrning kan komma att lösa åt oss. Tack även till teamet på Conversionista för ett fint värdskap och trevlig frukost!

________

Text & foto: Per Almegård

Marketing Afternoons

Bilder från Marketing Afternoons #1

Marknadsföreningen Stockholm | Marketing Afternoons, Medlemsaktiviteter

Tänk ”både och”!

Igår var det premiär för vårt nya koncept Marketing Afternoons här hos oss på United Spaces. Laddade med powerfika fick vi en exklusiv insyn i arbetet med IKEAs och Åhléns arbeten och senaste kampanjer, när Patrik Nygren Bonnier var på besök.

–När vi slutar säga ”den är faktiskt från IKEA”, när någon frågar om den nya stolen eller lampan, då har vi lyckats, menar Patrik. En stor utmaning för IKEA är just att vara både älskad och vald, när priserna är låga.

Patrik pratar mycket om just vikten av ”både och”. Ett exempel på det är betydelsen av att tänka både kortsiktigt och långsiktigt i sin marknadsföring. Vi får under hans presentation höra mer om hur de har tänkt och gjort ”både och” i flera olika områden:

  • Historia och framtid
  • Älskad och vald
  • Attrahera och aktivera
  • Nå fler och aktivera individer
  • Konsumenter/kunder och medlemmar
  • Strategiskt/taktiskt och operativt

Stort tack till United Spaces och Pontus Wiking för ett fint samarbete, vi är redan laddade för Marketing Afternoons nummer 2 och 3, senare i år. Tack också till Patrik för en spännande dragning och förstås till er som var med oss igår. Vi hoppas vi får se er igen vid nästa tillfälle!