Blogg

Unreel

Referat: Så tar du dig fram i den sociala djungeln

Marknadsföreningen Stockholm | Blogginlägg, Fördjupning och tips, Referat, Seminarier

Så tar du dig fram i den sociala djungeln

I fredags träffades vi hos Hallvarsson & Halvarsson för ett fullproppat seminarium där vi pratade rörligt i det nya medielandskapet. Cecilia Wirseen, Jakob Skarin och Mats Karsvall från Unreel/Creo guidade oss igenom format, innehåll, kanaler och algoritmer på sociala medier.

Varför är det så viktigt med rörligt då? Jo, i text uppfattas endast 10% av budskapet, medan med video och rörligt så uppfattas upp till 95% av budskapet.

Mats poängterar att när man skapar rörligt för sociala medier så måste man tänka på vilken kanal man ska sedan sprida filmen. Att tänka form, distribution och innehåll tillsammans och redan i planeringsstadiet. Idag finns det väldigt mycket rörligt gjort som sprids på sociala kanaler, men som inte är anpassat för just den kanalen.

Några kanalberoende faktorer

  • Kanalens karaktär / användarens beteende – när & hur använder man den kanalen?
  • Enhet: mobilt/ platta / desktop / TV
  • Längd / dramaturgi – fånga tittarens uppmärksamhet direkt
  • Ljud – 85% tittar utan ljud på Facebook
  • Hänsyn till annonsformatet i sig
  • Hänsyn till algoritmen i den specifika kanalen – tex algoritmer på Facebook permierar undertexter på filmer
  • Dialog – film är inte längre en monolog!

Formaten är också otroligt viktigt att ta i beaktande. För ett par år sedan myntades uttrycket ”Vertical Video Syndrome” i syfte att få fler att filma med mobilen i horisontellt läge – men idag är det just vertikalt som gäller!

Cecilia lyfter fram de sociala plattformarnas olika egenskaper. Att producera rörligt idag kräver god planering och att man har koll på vad som gäller JUST NU för varje plattform. Imorgon kan det ha ändrats. Hon ger oss också en inblick i hur plattformarnas algoritmer funkar och några tips om hur man flörtar med dom.

Facebook som annonsplattform

Hon poängterar att man ska se Facebook som en annonsplattform idag (inte redaktionellt, eller sök – organiskt får ingen spridning här längre). På Instagram är det IGTV och Stories som gäller, samt att man kör med regelbunden uppdatering och att sök blir allt viktigare.

Vi fick också ta del av ett par case där caset från iZettle var speciellt spännande. iZettle fick Facebooks högsta brand recall-notering någonsin – 800% över genomsnittet! Framgångsfaktorerna där var bland annat stående (mobile first), starkt visuellt formspråk, att det funkade utan ljud samt en iterativ process vid lansering.

Slutligen sammanfattar Jakob med några key takeaways:

  • Rörligt fortfarande det medium som skapar mest engagemang
  • Det finns nästan ingen organisk spridning att räkna med längre
  • Mycket viktigt att ha plattformens / kanalens egenskaper med i konceptarbetet
  • Mobile first – och använd videoformat som är anpassade efter mobila enheter
  • Tänk dramaturgi istället för längd
  • Viktigt att kunna arbeta agilt – att snabbt kunna förändra för att få ett bättre resultat
  • Var aktiv med Facebook-grupper, stories och IGTV

Stort tack till Mats, Cecilia och Jakob för denna unika inblick i hur det funkar med rörligt i sociala medier just nu. Det vi tar med oss i teamet är att ständigt hålla oss uppdaterade kring de olika plattformarna och att börja jobba mer med rörligt. Även ett stort tack till en så engagerande publik och till Unreel/Creo samt Hallvarsson & Halvarsson för lån av lokal.

Text: Jenny Aarnio
Foto: Per Almegård

_____________

Missade du det här tillfället? Vi kommer att köra en repris den 26 april. Det finns fortfarande ett par platser kvar, så missa inte att säkra din plats: https://mis.se/event/extrainsatt-lunchseminarium-sa-tar-du-dig-fram-i-den-sociala-djungeln-ii/

retail

Referat: Retail-nätverket RIO hos Evry HQ

Marknadsföreningen Stockholm | Blogginlägg, Nätverksträffar, Referat

Färska spaningar inom retail

I förra veckan träffades RIO-nätverket hos Evry HQ för att ta temperaturen på retail-landskapet. Kaffefabriken mitt emot ser till att entrén doftar nymalet kaffe, och när vi väl klivit in möts vi av luftiga och fräscha lokaler som ser ut ungefär som en inbyggd kvartersgård. 

Nätverkets ledare Alex Baker och Evrys Lotta Sjöqvist inleder med spaningar från retailmässan NRF 2019 från New York, där grundbudskapet är att det är kundens upplevelse som står i fokus.

Intryck från NRF 2019

Det här är ett område som verkligen engagerar våra deltagare under kvällen. Diskussioner och frågeställningar haglar tätt: Hur kan man till exempel säkerställa en gedigen kundupplevelse i den fysiska butiken när branschen präglas av korttidsanställningar och deltidsanställda? Att jobba med kulturen blir av stor betydelse här.

Många butiker kommer att behöva ställa sig frågan ”vilken funktion ska vår butikspersonal fylla?

Men vad är då en bra kundupplevelse? Först av allt måste man förstå sina kunder; vilka är de och vart är de på väg?

–De som började som e-tailer (endast online) och senare utökade med fysiska butiker är de som idag är utmärkande i att driva utvecklingen, menar Alex.

Värderingsdrivet på allvar

Lotta menar att vi har pratat om värderingsdrivna företag ett bra tag, men att det är nu det verkligen börjar hända saker på allvar.

Vi går även igenom några trender inom teknik och retail, som till exempel ansiktsigenkänning och artificiell intelligens: ”Alla pratar AI idag och det har investerats massor i det, men inom retail har man inte riktigt förstått det än” säger Lotta.

”Det handlar mycket om att bli av med, och automatisera, det tråkiga så att vi kan jobba med de roliga”, avslutar hon och nämner logistik som ett exempel på det.

Vi hinner inte igenom riktigt hela presentationen. Spännande diskussioner och många intressanta frågeställningar gör att vi även drar över lite på tiden. Men det är just det som är tanken med våra nätverksgrupper – här har vi möjlighet att diskutera ämnet på djupet med branschens mest insatta!

Tack till Alex Baker för en riktigt bra träff och till Lotta Sjöqvist, Susanne Lindgren, Anette Jarlemark och Helena Jansson på Evry för ett trevligt värdskap och lyxig inramning!

Text & foto: Per Almegård

Guld-M

Här är vinnarna i årets Guld-M

Marknadsföreningen Stockholm | Blogginlägg, Övrigt

Foto: Morten Clausen

De är Uppsalas vassaste!

Vi i teamet på Marknadsföreningen Stockholm fortsätter med vår satsning på ett ökat samarbete med fler av de andra lokala marknadsföreningarna runt om i landet. Vi hade nyligen den stora äran att agera jury för en av kategorierna till årets Guld-M, en utmärkelse som vår systerförening Marknadsföreningen i Uppsala (MIU) arrangerar årligen.

MIU skriver i sin pressrelease:

”I år har över 50 bidrag skickats in till tävlingen Guld-M och Marknadsföreningens ordförande gläds åt den genomgående höga kvaliteten på bidragen och att de nya tävlingskategorierna Årets Kreativa Team och Årets Design har varit populära att delta i.”

–Det har varit ett stort intresse för Guld-M i år och tävlingsbidragen har hållit en mycket hög och jämn kvalitet. Enligt jurygrupperna har konkurrensen varit hård bland de nominerade, säger Caroline Sollenberg, ordförande i Marknadsföreningen i Uppsala.

Just för kategorin Årets Design hade vi i Stockholms-teamet förmånen att agera jury. Vi fick ta del av många starka case, men kom i slutändan fram till ett särskilt utmärkande bidrag. Stort grattis till vinnaren av Årets Design 2018: Uppsala Saluhall, skapad av Zellout:

I en stilsäker hyllning till såväl historia som historier har vinnaren av Årets Design på ett förtjänstfullt sätt lyckats aktivera våra sinnen och förflytta oss till en annan plats. Med stor bredd i såväl kanal som form har man hittat essensen i något som egentligen inte går att översätta mellan sinnen. Det gemytliga kombineras med det lekfulla; det traditionella med det gränslöst fantasifulla. Tidsenlig storytelling kryddad med klassisk berättarglädje kittlar våra sinnen likt smaklökarnas första möte med en särskilt pikant råvara. Inspirationen från den sanna matglädjen är påtaglig, och likt tusentals Uppsalabor längtar vi redan tillbaka till den plats där renbetan lever och frodas och kronsvinet bökar i månljuset.”

Här är samtliga vinnare av årets Guld-M

Vinnare av Årets Cajsa Warg 2018
Lucia på Taket, skapad av: Go Adventure

Vinnare av Årets Design 2018
Uppsala Saluhall, skapad av: Zellout

Vinnare av Årets Kampanj 2018
Flyttlådejakten. Beställare: Janemars, skapad av: Matador

Vinnare av Årets Kreativa Team 2018
Daniel Hansson, Anna Jansson, Jan Fornhem, Gustav Kullander Dammbro, Marianne Hjerström, och Tommy Lindgren från Zellout
Uppdrag: Design Uppsala Saluhall
Beställare: Uppsala Saluhall

Vinnare av Årets Marknadsförare 2018
Jonathan Tigrar, GO Adventure

Mer information om de vinnande bidragen och jurygrupperna finns på http://www.miuppsala.se/guldm/

För mer information:
Caroline Sollenberg, ordförande i Marknadsföreningen i Uppsala (MiU)
Telefon: 076-412 95 77
E-post: info@miuppsala.se

Marie Sommar

Nyhet: Marketing Afternoons

Marknadsföreningen Stockholm | Blogginlägg, Marketing Afternoons, Medlemsaktiviteter

Vi lanserar ett nytt koncept

–Marketing Afternoons, i samarbete med United Spaces

Marknadsföreningen Stockholm & United Spaces presenterar ”Marketing Afternoons” – ett nytt koncept och en serie av seminarier med djupdykning inom det bästa inom marknadsföring och kommunikation. Eventet är ett samarrangemang och är exklusivt för medlemmar hos United Spaces och Marknadsföreningens respektive medlemmar.

Det första tillfället den 9 april bokades upp i rekordfart och är nu fullbokat (men kölista finns). Det kommer att bli två tillfällen igen i höst, för att sedan dyka upp fyra gånger per år.

Utöver spännande ämnen och högaktuella gäster och talare kommer vi att bjuda på ”powerfika” i form av energigivande dryck och tilltugg. Så håll utkik på tisdagar, när vårt nyhetsbrev till medlemmar går ut! Platserna är begränsade, och vi kommer att meddela nya tillfällen av Marketing Afternoon först av allt i våra medlemsbrev.

”Vi är så glada och peppade för vårt fördjupade samarbete med United Spaces, där Marketing Afternoons är ett format som redan fått rekordrusning till bokningarna”, säger Marie Sommar, vd Marknadsföreningen Stockholm.

Pontus Wiking, Head of Event & Activation på United Spaces, säger: ”Lärande och inspiration är centrala delar i United Spaces produkt. Att tillsammans med Marknadsföreningen kunna erbjuda medlemmarna den här typen av koncept känns verkligen helt rätt.”

______________

Marketing Afternoons:
Vi bjuder in 4 ggr om året till en spännande eftermiddag på United Spaces, där vi fyller på med extra energi för både kropp och sinne. Möjlighet till att mingla och fylla på med energi i form av ”powerfika” med andra marknadsföringsintresserade efterföljt av case och inspiration från grymma talare inom marknadsföring och kommunikation.

Agneta Andersson

4 snabba frågor: Agneta Andersson om ”Filma med mobilen”

Marknadsföreningen Stockholm | Blogginlägg, Fördjupning och tips, Kurser

Nya datum för Filma med mobilen!

Vi har ett nytt datum för vår populära kurs Filma med mobilen. Den 4 & 12 juni kör vi igen. Agneta Andersson på Avalon Innovation gick kursen förra månaden och vi passade på att fråga henne om hennes upplevelse och intryck av kursen.

Vad är dina intryck av kursen i stort?

–Jag älskade kursen! Jag gick från att tycka att det är rätt läskigt med film till att riktigt längta efter att sätta igång med nya filmprojekt. Läraren var oerhört kompetent, generös, pedagogisk och inspirerande. Upplägget på kursen var en perfekt blandning mellan teori och praktik, med roliga och kluriga övningar. Att få visa upp våra färdiga filmer för hela gruppen och få lärarens feedback var verkligen fantastiskt nyttigt, intressant och roligt, vilket öga för detaljer alltså!

Vilka tre främsta lärdomar tar du med dig?

–Egentligen allt! Men om jag måste begränsa till tre så blir det filmkomposition, utrustningen samt det kraftfulla och lättanvända redigeringsverktyget.

Största aha-upplevelse?

–Hur enkelt det var att redigera filmen direkt på mobilen, ett riktigt hallelujah moment!

Vad blir nästa steg i din nya filmkarriär?

–Jag kastar mig som vanligt rakt in i hetluften! Mitt första egna filmprojekt blir att dokumentera vår årliga konferens nästa vecka.

_____________________

Mer info och bokning: Filma med mobilen 4 & 12 juni

Beteendedesign

Nätverket Beteendedesign: Utse en fiende

Marknadsföreningen Stockholm | Blogginlägg, Fördjupning och tips, Nätverksträffar, Referat

Referat: Utse en fiende!

Nätverket Beteendedesign träffades hos Naava i Stockholm 7 mars 2019

”Kan man få en grupp människor att gå från ‘jag’ till ‘vi’ utan att utse en fiende? Ja, det går. Men att utse en fiende ger alla de nödvändiga förutsättningarna”. Det här var utgångspunkten för träffen med nätverksgruppen Beteendedesign, som framkom av ett samtal mellan nätverkets ledare Stefan Mellsjö och Tommy Lindström.

Stefan inleder med att illustrera skillnaden mellan en återkommande och en lojal kund. En återkommande kund fortsätter att köpa av dig tills något bättre dyker upp, medan en lojal kund fortsätter köpa av dig även efter att något bättre dykt upp. För att få lojala kunder måste de tro på vad du står för.

Små på marknaden – inget att förlora

Ju mindre marknadsandel man har, desto mindre har man att förlora på att utse en fiende”, fortsätter Stefan. Att utse en fiende innebär förstås att ta en tydlig ställning mot något.

–Vad händer t ex om man har 5% av marknaden, och gör så mycket som 70% av målgruppen arga på dig, om ens en tredjedel av de som håller med dig och står på din sida, då köper av dig? Du dubblar då din omsättning. Har man däremot 80% av marknaden kanske man ska ta det lite lugnare.

Ett exempel på det här är förstås Nikes uppmärksammade kampanjer med Colin Kaepernick. Nike har för övrigt 31% av marknaden, i nuläget.

Ett annat mer lokalt exempel är Greta Thunberg och hennes ”Skolstrejk för klimatet”. Om hon inte hade ”muckat gräl” och retat upp så många och stora industrier och aktörer hade förmodligen inte mycket hänt, och uppmärksamheten uteblivit. Men om tillräckligt många sluter upp bakom henne så fungerar det oavsett hur många som blir arga på henne.

Vi får också höra om vikten av att ha en historia att berätta, och tar del av en studie som visar hur våra hjärnor reagerar på en story och hur det får oss att agera. Ingen story = ingen reaktion.

Tack till Tommy och Stefan för en spännande dragning och till Naava som var vår värd för kvällen!

Text & foto: Per Almegård

______________________

Mer Beteendedesign? Håll utkik efter kommande träffar med nätverket här >>

Lyyti

Möt partner: Customer Success i fokus för snabbväxande Lyyti

Marknadsföreningen Stockholm | Årets Marknadschef, Blogginlägg

Nya marknader och samarbeten för Lyyti

Det händer saker hos vår partner i öst! Kanske var du på Årets Marknadschef på Fotografiska och mötte Anna, Kaisa och Christoffer som var på plats under eventet? Anna Kauppila (trea från vänster i bild) svarar här på några frågor om vad de har på gång. Den stora nyheten just nu är integrationen med HubSpot, och Lyyti är nu det andra eventhanteringssystemet i världen att tas upp i marknadssystemet HubSpots egen integrationsbutik HubSpot Connect.

Lyyti var partner till oss vid Årets Marknadschef i februari. Vilka är era intryck från dagen?

-Vi är mycket glada över att ha varit med! Så många marknadsproffs under samma tak resulterar alltid i intressant diskussion och utmärkta idéer. Innehållet var lyckat, mycket bra talare med tankeväckande innehåll, bl.a. om kultur och hur vi vill bli uppfattade. Våra absoluta favoriter var keynoterna av Linda Hammarstrand och Katie Martell!

Ni gick nyligen ut med nyheten om ett samarbete med Hubspot. Vad går det ut på, och vad ger det era användare för nya möjligheter?

-Integrationen mellan Lyyti och HubSpot löser ett problem som säkert alla marknadsförare stött på nån gång: deltagardata från event och möten är borta med vinden så fort eventet är över. Hur ska man tydliggöra och följa upp en persons eller ett företags kundresa, då de icke-digitala marknadsåtgärderna – dvs event och möten – hamnar utanför den digitaliserade marknadsföringsprocessen?

Just nu satsar vi hårt på Customer Success: om våra användare inte har framgång, kommer inte vi att ha det heller! Det är ett genomgående tema i hela företaget.

Tack vare integrationen kan man föra över deltagardata – inklusive uppgifter om närvaro, samtycke till marknadskommunikation etc – automatiskt från Lyyti till HubSpot.

Deltagarlistan från Lyyti blir, lite förenklat, en kontaktlista i HubSpot, och sen är det busenkelt att kommunicera vidare med deltagarna. Det bästa är att man även kan ge t.ex. säljarna facit i hand nästa gång de ska träffa en kontakt. De kan se alla touchpoints, inklusive icke-digitala event, och vet vad de ska prata om med kontakten för att bäst kunna hjälpa dem.

Utöver Lyyti/HubSpot-integrationen har vi flera andra också. Nyligen piffade vi t.ex. upp Lyyti – MS Dynamics-integrationen tillsammans med vår partner Fenix Solutions. Nu är integrationen ännu smidigare och fullt utrustad med GDPR-anpassning.

Det går att integrera olika sorters system med Lyyti, inte bara marknads- och kundvårdssystem. Om man inte hittar en lämplig integration bland vårt existerande urval, är Lyytis API tillgänglig till utomstående utvecklare så man kan bygga eget.

Ni verkar ha fullt upp i övrigt; ni lanserade nyligen ett helt nytt gränssnitt och så sent som i november expanderade ni till Nederländerna. Vad är nästa steg?

Just nu satsar vi hårt på Customer Success: om våra användare inte har framgång, kommer inte vi att ha det heller! Det är ett genomgående tema i hela företaget. I praktiken betyder det ökad teknisk användarvänlighet, vältajmad kommunikation och nyttig content för kunder och användare, on demand-utbildningar och fördjupad kundkännedom, med mera.

Utöver etableringen av Customer Success-tänket jobbar vi vidare med teknologin. Lyyti växer, och för att kunna bredda väg för nya egenskaper och användargrupper måste själva mjukvaran också tas hand om. Vårt utvecklarteam kommer även att växa till sig lite i vår.

Sist men inte minst – vi spanar vidare efter nya Lyyti-företagare på nya marknader. Det ligger en del krokar ute, kan man säga. Man får gärna tipsa!

____________

Nyfiken på mer?

VIDEO: ”We wanted to go from event centric marketing to customer centric marketing” – Heikki på Solita berättar här om hur integrering av deltagarhantering och marknadssystem har varit till nytta för dem: https://www.lyyti.com/en/customer-ref-solita

Place branding

Referat: The branding of Stockholm – The Capital of Scandinavia

Marknadsföreningen Stockholm | Blogginlägg, Fördjupning och tips, Referat, Seminarier

The branding of Stockholm – The Capital of Scandinavia

I förra veckan träffades vi på Mornington Hotel för månadens lunchseminarium och temat för denna träff var place branding och Stockholm – The Capital of Scandinavia. Med oss hade vi place brand-experten Julian Stubbs som var med och tog fram denna positionering för Stockholm för ca 15 år sedan. Han gav oss en inblick i hur place branding fungerar och vad som gör det så unikt, svårt men också roligt att jobba med. Efter en introduktion från Julian fick vi även en uppdatering på hur Stockholm jobbar idag med sin branding och marknadsföring från Anna Gissler, tf vd på Stockholm Business Region.

Julian börjar med att poängtera att det som gör place branding så komplicerat är att en plats inte ägs av någon specifikt, utan en plats tillhör alla som verkar, bor och besöker en plats. Nyckeln till en lyckad place brand-strategi ligger därför i att involvera alla intressenter och få alla ombord. Inte minst politikerna. Det som gjort Stockholm – The Capital of Scandinavia, till ett så lyckats case även 15 år senare är att man just fått med sig politikerna på båda sidor, så även fast Stockholm bytt politiskt styre 3 gånger under loppet sen varumärket lanserades så lever det kvar. För det viktigaste inom branding är att just vara konsekvent och beständig.

Julian fortsätter att belysa att place branding inte endast handlar om en logga eller en tagline; detta är endast toppen av isberget. Place branding handlar om att göra ett gediget strategiarbete med mätningar och undersökningar som grund.

Utveckla först en affärsstrategi och positionering – inte en slogan

Som grund till arbetet med Stockholm, så visade det sig att Stockholm inte hade någon tydlig positionering. Men folk såg Stockholm som en av de viktigaste städerna i Skandinavien för business och turism. Med en massa bevis som stöd till varför Stockholm kan påstå att man är viktigast både i form av investeringar, befolkningsantal, turism och börsen så las strategin och positionering ”om Skandinavien vore ett land så skulle Stockholm vara dess huvudstad”. Det kreativa uttrycket blev: Stockholm – the Capital of Scandinavia.

Danskarna var såklart inte glada över detta. Julian berättar om att han blev nedringd av medierna i Danmark som frågade varför de inte frågat om lov innan de lanserade ”Stockholm – The Captial of Scandinavia”. Det vore ju som att Coca-Cola frågat Pepsi om lov innan lansering av en egen kampanj.

Slutligen summerar Julian att nedan 7 punkter är något att fokusera på vid place branding:

  1. Goals
  2. Target Audience
  3. Stakeholders are the key: identify and engage (constantly)
  4. Focus on process – not creative ideas (yet)
  5. Positioning: what do you stand for?
  6. Competition: who do you truly compete with?
  7. No quick fix – develop a long term strategy

Med bakgrunden till hur Stockholm – The Capital of Scandinavia föddes så tar Anna Gissler vid och berättar hur de idag jobbar med varumärket. Loggan har uppdaterats lite för att vara mer samtida, men tagline och positionering lever kvar än idag. Dock har fokus ändrats från att tyngden låg på fakta och siffror (som kunde påvisa varför Stockholm faktiskt var viktigast i Skandinavien) till att idag fokusera mer på värderingar. Idag jobbar de väldigt värderingsdrivet med sin marknadsföring och Stockholms mission är att attrahera nya talanger.

De har utvecklat en varumärkesplattform där dess DNA utgörs av:

  • Visionary
  • Free
  • Trustworthy

Visionen: Att bli känd som en av de mest kreativa städerna i världen

Vi ligger i framkant i Sverige när det kommer till bla teknik och jämlikhet. Stockholm är rankad som fjärde bästa ekosystemet i värden för startups. Det är detta som de vill belysa genom att lyfta fram talanger som flyttat hit, med sina egna starka historier.

Equality isn’t perfect in Sweden, but it might be the best that we have in the world

Anna sammanfattar med att förr så flyttade talanger till Stockholm på grund av ett specifikt företag eller jobb men idag är det snarare Stockholm som stad att bo och leva i som är huvudorsaken till att man väljer att flytta hit.

Man kan ju inte annat än att bli stolt över sin hemstad! Stort tack till Julian och Anna för era insikter till vad som gör vår stad så fantastisk. Ibland kan man bli lite hemmablind, men det är roligt att höra hur uppskattad vår stad är.

Roligt också att vi fick finbesök av fd vd:n för Stockholm Business Region, Olle Zetterberg som var med och lanserade Stockholm – The Capital of Scandinavia. Vill ni grotta ner er ännu mer i Stockholms branding, lyssna gärna på detta podcastavsnitt med Julian Stubbs & Olle Zetterberg: https://www.upthereeverywhere.com/podcast-episode1-stockholm

Och stort tack även till Mornington Hotel för att vi fick gästa er denna gång samt till alla som kom.

Årets Marknadschef 2018

Video: Årets Marknadschef 2018

Marknadsföreningen Stockholm | Årets Marknadschef, Video

Årets Marknadschef 2018

–Video från Fotografiska 6 februari

Tack igen alla ni som var med oss på Fotografiska den 6 februari, och satte guldkant på en helt vanlig onsdag eftermiddag. Här är vår video från eventet, signerad partner Fenix Film.

Vill du också lära dig göra egna snygga filmer?

–Missa inte vår populära kurs Filma med mobilen (samt skräddarsydda utbildningar on demand) som leds av Fenix Film.

Peter Ingman

Referat: Så får du maximal nytta av Growth Hacking

Marknadsföreningen Stockholm | Blogginlägg, Fördjupning och tips, Referat, Seminarier

Så får du maximal nytta av Growth Hacking

–Ett frukostseminarium med Peter Ingman & Growth Tribe

I förra veckan gästade vi Epicenter för månadens frukostseminarium om growth hacking med Peter Ingman och Jonas Brögger från Growth Tribe Sweden. Bland startups och entreprenörsanda fick vi en speedad genomgång om growth hacking – ”your way to break through the clutter” från Peter.

Det viktigast vi tog med oss från seminariet är att growth hacking framför allt är en form av mindset, inte skill set. Även så kallat lateralt tänkande. Man måste framföra allt VÅGA testa och testa mycket. Göra så många experiment som möjligt och på ett helt nytt sätt. Det spelar ingen roll om idéerna är dumma – för det är därifrån de briljanta idéerna föds.

Det handlar inte om att tänka ”nu ska vi nå 1000 personer ur vår målgrupp på LinkedIn utan snarare ‘vad händer om vi ställer oss och skriker på Sergels Torg?’.

Growth Hacking definieras som: ”Data driven full funnel marketing through rapid experimentation”.

Det som gör detta extra intressant för oss marknadsförare är att vi har möjlighet att vara med i hela funneln, inte bara i den första fasen om awareness och attraction.

”The T-shaped marketer”

För att kunna lyckas med sin growth hacking poängterar Peter att man behöver teams. Det är inte EN person som kan vara en bra growth hacker, utan det krävs ett team med olika skill sets. Man behöver personer som både har en bredd och har en förståelse för många olika discipliner, men som samtidigt har djupet och är specialiserade på en viss sak. En så kallad ”T-shaped Marketer”.

Så nu är vi superpepp på ut och testa, testa och testa. Och slutligen sammanfattar Peter att man ska inte vara rädd för att misslyckas, utan hyllar misslyckanden, för det är från de man lär sig. Tack till alla som kom och för bra diskussioner och till Peter & Jonas samt till Epicenter för att vi fick gästa er.