Blogg

Fotografiska

Medlemserbjudande och nytt samarbete – Fotografiska

Marknadsföreningen Stockholm | Blogginlägg, Medlemserbjudanden

Nytt samarbete med Fotografiska

–och ett förmånligt medlemserbjudande

Vi på Marknadsföreningen är väldigt glada över att vi nu har inlett ett fördjupat samarbete och partnerskap med Fotografiska, som också var vår arena för två mycket lyckade omgångar av vårt flaggskeppsevent Årets Marknadschef, i januari 2018 och februari 2019.

Under 2019 kommer vi därför att göra ett antal nedslag på Fotografiska och bjuda in våra medlemmar till event och seminarium. Även nästa års omgång av Årets Marknadschef har spikats och kommer att äga rum den 5 februari 2020 på Fotografiska.

Förutom detta så erhåller alla Marknadsföreningens medlemmar rabatt på Fotografiskas årskort. Ett årsmedlemskap (”All in”) till specialpriset 499:- (ord pris 699:-).

I Fotografiskas medlemskap ingår:

  • Fri entré + reducerat biljettpris för en vän
  • Gå förbi entrékön och kom snabbar in
  • Exklusiv förhandsvisning av nya utställningar
  • Exklusiv inbjudan till medlemsevent (AfterWorks, föreläsningar, filmvisningar och annat härligt)
  • Fri tillgång till alla öppna guidade turer
  • Rabatt på utvalda kurser på Fotografiska Academy
  • Rabatt på alla produkter i butiken
  • Rabatt på allt ätbart i cafét
  • Rabatt på restaurangen, dryck ej inkluderat

Fotografiskas kulturella och moderna mötesplats med internationell spets är lätt att förälska sig i och bygger känslan att vilja komma tillbaka, säger Marie Sommar, VD på Marknadsföreningen Stockholm. Hon fortsätter: Vi ser mycket fram emot detta fördjupade samarbete och intressanta nerslag tillsammans!

Alla Marknadsföreningens medlemmar erhåller rabatt på Fotografiskas årskort: Ett årsmedlemskap (”All in”) till specialpriset 499:- (ord pris 699:-).

För att ta del av erbjudandet mejla oss på info@mis.se (inom kort kommer mer info via medlemsbrevet som går ut på tisdagar).

Mer info om medlemskap i Fotografiska hittar du här: https://www.fotografiska.com/sto/besok/medlemskap/

Almedalen 2019

Olle Nyström: Ses vi i Almedalen 2019?

Marknadsföreningen Stockholm | Almedalen, Gästblogg, Nätverksledaren har ordet

Olle Nyström: Ses vi i Almedalen 2019?

När Olle Nyström inte agerar nätverksledare för vårt varumärkesnätverk hittar vi honom på Minnesota Communication. Eller i Almedalen. Här delar han med sig av sina tankar inför årets vecka. 

Olle Nyström

_____________

”Almedalen är på väg att förvandlas”

–Olle Nyström, Minnesota Communication, om Almedalen 2019.

Solen har redan gjort några tidiga nedslag i folkhemmet och plötsligt tinar man upp. Man inser att nu dröjer det inte länge förrän man sitter där på Kallis, med ett glas rosé i handen och njuter av de första julidagarna. Traditionsenligt tar Almedalen oss in i gränslandet mellan arbete och fritid.

Almedalen är på väg att förvandlas. Ur den gamla politikerveckan med medias megafoner skrikande för full hals föds något annat. 2018 samlades 45 000 deltagare på 4 500 seminarier för att prata om samhällsutveckling. En unik, social arena för människor som vill något men som är kloka nog att vilja dela sina drömmar med varandra.

Vill du ha den bästa Almedalsupplevelsen bör du fundera lite över ditt förhållningssätt. Det handlar inte om dig och vad du vill få sagt, Almedalsveckan handlar om vad vi möjligen kan åstadkomma om vi förenar våra krafter – politiker, företag, akademiker och opinionsbildare, tillsammans.

Släpp kraven på prestation, planera inte för mycket. Låt nyfikenheten, glädjen och slumpen styra dina val. Sätt dig på en bänk i botaniska trädgården eller sträck ut dig på gräset i Almedalsparken och låt tankarna flyta fritt. Vad händer när du ger dig tid att reflektera alla intryck? Vem vet, kanske kommer en genuint kreativ tanke flygande ur tomma luften.

Rätt förvaltad kan en vecka i Visby ge dig kickar som ringer i öronen långt in i september.

Vi ses i Almedalen!

_____________

Marknadsföreningen Stockholm anordnar tre seminarier under Almedalen 2019:

  1. Hur skapas hållbara och effektiva marknads- och kommunikationsavdelningar i det digitala landskapet?
  2. Värderingsdriven kommunikation – hur speglar vi mångfald och gör skillnad på riktigt?
  3. Hur möter vi framtidens konsument, skapar minnesvärda kundupplevelser & främjar hållbar konsumtion?
Almedalen

Skapa rätt närvaro i Almedalen – var aktuell med egen ståndpunkt

Marknadsföreningen Stockholm | Almedalen, Gästblogg, Nätverksledaren har ordet

Almedalsveckan blir vad man gör den till

–Maria Westmans 10 bästa tips

Maria Westman leder vår nätverksgrupp Content Marketing och kommer att vara med oss i Almedalen för att moderera våra panelsamtal tillsammans med vd Marie Sommar. Här delar hon med sig av sina bästa tips inför Almedalen 2019!

Maria Westman

____________

En närvaro i Almedalen behöver planeras för att kunna ge effekt. Många är där, det är mixade budskap och en arena som inte liknar något annat. Det som är kärnan är att allt i Almedalen ska utgå från ett samhällsperspektiv. Samtidigt ska man vara aktuell, och kunna ta en egen ståndpunkt.

Jag har varit på plats flera år, detta blir mitt sjätte år i Almedalen, så har jag en del tips att dela med mig av. Vilken typ av närvaro man har beror på sammanhanget, om du åker ensam som representant eller med ditt team och företag. Eller om du har planerade synliga åtaganden, presentationer eller ska genomföra arrangemang.

Oavsett sammanhang så rekommenderar jag att planera efter faserna ”innan”, ”under” och ”efter”. Det gör att man får en aktivering av planerad närvaro innan man åker dit, att man har rätt fokus på plats och att man skördar insatsen efteråt. Visst kan man bara sätta sig på färjan, åka dit och planlöst driva omkring. Men det anser jag vore bortkastat, när det är så enkelt att få till rätt och bra effekt med sin närvaro. Almedalsveckan blir vad man gör den till.

Att sticka ut i Almedalen är viktigt, och kan man orsaka en ”snackis” så ger det en bra effekt.

Några frågor att ställa: Hur kan vi beskriva oss ur ett samhällsperspektiv? Hur kan vi vara angelägna? Vad är viktigt för oss att föra fram, och hur kan den breda publiken i Almedalen finna vårt budskap relevant?

Utifrån dessa frågor formulerar ni lättast er närvaro och programpunkt. Har man tidigare inte varit i Almedalen bör man ta hjälp av erfaren arrangör för att kunna synas.

Mindre partipolitik i år

Grunden och historien kring Almedalen är trots allt partipolitiken, men på senare år så har olika branscher tagit plats. I år är det första året efter valår, så partipolitiken är då mindre intensiv. Det kommer såklart att ”spilla över” en del av partiernas prioriterade frågeställningar och med tanke på närliggande EU-val, så är politiska diskussioner igång och vi kommer att känna igen en del budskap.

Under senare år har Almedalen växt till en stor arena för hela svenskt näringsliv, med betoning på innovation, utveckling, hållbarhet och digitalisering. Och det blandas upp med kommunikation, media samt mer humana ämnen som arbetsmiljö och friskvård.

Om man vill lyckas att få uppmärksamhet så är det bra att ta ett aktuellt ämne, men göra sin egen tolkning av det. För att sticka ut i Almedalen är viktigt, och kan man orsaka en ”snackis” så ger det en bra effekt.

Stort lycka till, hoppas vi ses där!

10 tips för din närvaro i Almedalen

  1. Bestäm syfte och mål med vistelsen, planera ”innan”, ”under”, och ”efter” och se till att alla deltagare får samsyn.
  2. Utifrån syfte och målbild – lägg ambitionsnivå. Och synka med era insatser, resurser och investeringar.
  3. Konceptualisera ert budskap och planera för digital spridning av innehåll innan. Och digitala kanaler i all ära, men i Almedalen funkar fortfarande visitkort och tryckta ”hand-over” material såsom broschyrer.
  4. Ska ni ha eget event, gör det tillsammans med erfaren aktör.
  5. Såklart har ni redan bokat resa och boende.
  6. Nätverka gör alla, lägg en plan. Och boka gärna in möten innan du åker. Använd sociala medier för att veta vilka som är där.
  7. Spana in programmet för veckan och planera in de viktigaste i förväg i din egen kalender. Programmet finns digitalt, och i appen ”Almedalsguiden”. Ett tips är att förplanera cirka hälften av din tid, så att du har utrymme för spontana möten.
  8. Håll kursen. Kom ihåg ert syfte, men se också till att få tid till att äta, vila och sova. Drick måttligt med alkohol och bär dina skönaste skor (du behöver inte ens packa ned snyggskorna – lämna dem hemma).
  9. Kom ihåg att syfte och mål ska utvärderas när veckan är slut. Sätt av sista dagen på Almedalsveckan och sätt upp vad som ska göras och vem som har ansvaret. Tänk på att det är semester direkt efter, så planera redan nu vad som ska göras efter semestern.
  10. Även om ni följer alla punkter ovan, så tänk på att planeringen alltid ändras i Almedalen. Var öppen och flexibel, spontana möten och undantag från planen kan också ge önskad effekt.

____________

Maria Westman är verksam som kommunikationsrådgivare och driver bolaget C by West. Hon är även nätverksledare för vårt Content Marketing-nätverk och kommer att medverka med Marknadsföreningen Stockholm på våra 3 seminarier i Almedalen.

Vill ni ta del av Marias kostnadsfria guide och planeringsmodell inför Almedalen kontaktar ni henne på: maria.westman@cbywest.se. Markera mailet med ”Almedalen tips”.

Varumärke

Så positionerar du ditt varumärke för att dra nytta av framtidens möjligheter – Referat

Marknadsföreningen Stockholm | Fördjupning och tips, Referat, Seminarier

Ett högre syfte ger djupare mening

–Referat från lunchseminarium hos varumärkesbyrån Grow

I A-house sitter bland andra Grow, en internationell varumärkesbyrå med huvudkontor här i Stockholm. Vi var där för att lyssna på Tobias Brandt och Delara Saleh Ebrahimi på temat ”Så positionerar du ditt varumärke för att dra nytta av framtidens möjligheter”.

Varumärkesstrategi och positionering är centralt i den snabbföränderliga tid vi lever i, menar Tobias. De som lyckas bäst är de som ”ser ständig förändring som ett sätt att skapa nytt och unikt värde för människor.”

Delara introducerar tre huvudprinciper som vi kommer att utgå ifrån under seminariet:

  1. Högre syfte
  2. Relevant värde
  3. Total upplevelse

Förankra och förena

Med hjälp av Grows Trinity-ramverk förs affärsstrategi, varumärke och kultur samman kring ett högre syfte, menar hon. Ett högre syfte ger varumärken en djupare mening som förankrar och förenar samtliga initiativ.

Tobias ger oss in insyn i ett case, BillerudKorsnäs, där man ville göra en förflyttning från ”tillverkare av pappersmassa” till ”partner för hållbara förpackningar”.

För att kunna skapa relevant värde är det viktigt att man frågar sig själv ”varför ska våra kunder välja oss?”

Vi får ta del av fyra exempel på värdeskapande för ett varumärke:

  1. Socialt värde
  2. Emotionellt värde
  3. Finansiellt värde
  4. Funktionellt värde

Ett varumärke ska kunna upplevas på många olika sätt, men alltid kännas likadant.

Just vikten av att skapa ett emotionellt värde har ökat de senaste åren, menar Delara. Det är också viktigt att varumärkesupplevelsen känns enhetlig över alla olika kontaktytor.

Tobias tar vid med ett till case, denna gång för BRA, en sammanslagning av tidigare Malmö Aviation och Sverigeflyg. Man tog sikte på att göra det krångliga enkelt, sätta en stolthet i det lokala och att se människan i varje möte. Detta resulterade i definitionen ”Ett flygbolag närmare dig, var du än är”.

Delara & Tobias sammanfattar sina tre huvudprinciper för ett framtidssäkert varumärke:

Högre syfte:

  • Ger varumärket en djupare mening
  • Verkar styrande på ett sätt som förenar hela verksamheten
  • Förenar både förmåga, värderingar och långsiktiga behov
  • Måste ägas av högsta ledningen
  • Manifesteras genom innovation, kommunikation och kultur

Relevant värde:

  • Ett övertygande svar på frågan ”varför ska de välja dig?”
  • Bygger på insikter om både kunder, marknad och omvärld
  • Vägleder expansion till nya produktområden, marknader och samarbeten
  • Nödvändigt för att bygga starka relationer

Total upplevelse:

  • Säkerställer varumärkets position i en alltmer fragmenterad värld
  • Designas utifrån faktiska kundresor
  • Låter varumärket ta plats där det är relevant och gör skillnad
  • Riktas av holistiska upplevelseprinciper

Stort tack till er som var med oss i förra veckan! Tack också till Grow – Delara Saleh Ebrahimi, Tobias Brandt och Elsa Victorin – för en spännande dragning med värdefulla insikter och en härlig mingellunch med vacker utsikt i finvädret!

____________

Text och foto: Per Almegård

PR & kommunikation

Referat: PR & kommunikation – Krossa myterna med hjälp av PR

Marknadsföreningen Stockholm | Fördjupning och tips, Nätverksträffar, Referat

Krossa myterna med hjälp av PR

–PR & kommunikation gästas av Tobbe Lundell, tf Presschef SJ

Hur krossar man myter om ett varumärke med hjälp av PR? Det var temat för senaste träffen med vårt PR- och kommunikationsnätverk. Tobbe Lundell, tf presschef på SJ gav en inblick i tågresande jämfört med andra transportsätt, samt i SJs PR-arbete.

Tågresandet ökar och har slagit rekord med fler som reser varje år. Det ligger rätt i tiden när både privat- och affärsresenärer tar hänsyn till klimatet när de väljer resesätt.

Fyra myter

Trots uppgången i tågresande förekommer ett antal myter:

  1. Tåget är dyrare än flyget (priserna har sänkts varje år sedan 2005)
  2. Flyget har kortare restid än tåget (stämmer inte med tanke på väntetider på flygplatsen och transporter till flygplatsen. Dessutom kan du arbeta på tåget på ett annat sätt)
  3. Flyget är punktligare än tåget
  4. Tågutbudet ökar inte (SJ har spenderat 9 miljarder att öka kapaciteten med 50% genom att bygga om tågen)

KTH tog fram en rapport som jämförde tåg och flygresande från 2010-2018 som visade att myterna inte stämde. Tobbe och hans team hade planerat en kampanj om rapporten. Precis när de skulle släppa resultatet till pressen bröt SAS-strejken ut och tog all uppmärksamhet.

Ny taktik

Då byttes taktiken och man började med ett annat budskap. Istället beslutade SJ att betala tillbaka kostnaden för tågresan för alla som hade köpt en tågresa för att ta sig till flygplatsen och sedan drabbats av inställt flyg. Pressmeddelanden blev en succé och resulterade i publicitet till ett värde av 13 miljoner kronor. Kostnaden för att återbetala biljetter var endast 34 000 kr.

Tobbe gjorde några jämförelser. Att resa med tåg är energieffektivt, en flygresa från Stockholm till Göteborg är lika med 40 000 tågresor samma sträcka.

En annan PR-kampanj gick under interna namnet ”Borta bra med hemma bäst”. Där engagerades allmänheten att komma in med förslag till bästa inhemska alternativ till utlandsresa. Resultatet var över förväntan och det kom in ca 1 000 förslag. Vann gjorde Trollsjön i Kiruna. Kampanjen resulterade i flera artiklar i print och webb, bland annat i ledande dags- och resetidningar. Första omgången gav en räckvidd av nästan 90 000 på Facebook, 3 472 interaktioner och 126 kommentarer.

Tack till Tobbe för viktig information och insyn i era kreativa kampanjer. Tack nätverksledarna Anne-Caroline och Ingrid och tack alla som deltog. Håll utkik för nästa nätverksträff i kalendern. Kontakta gärna Ingrid eller Anne-Caroline om ni har förslag till ämnen för en kommande nätverksträff.

b2b

Referat: B2B Brands in the age of the customer

Marknadsföreningen Stockholm | Fördjupning och tips, Nätverksträffar, Referat

”Brand is what people say about you when you are not in the room”

Gwen Lafage and Christine Sandmark, new network leaders for Marknadsföreningen Stockholm’s B2B network kicked off with their first meeting in May, at Frontit.

”B2B brands in the age of the customer” was the topic of the day. Despite what many believe, the brand is more important in B2B marketing than in B2C.

Many people in B2B think that the product is more important than the brand. But as Gwen pointed out, people don´t just buy your product – they buy your brand.

B2B decision process is long and expensive, making brand more important. 39% of a business purchase decision is based on brand, compared to 27% of a customer’s purchase decision. Brand is what people say about you when you are not in the room.

What makes a strong brand?

  • Customer centric – build your brand with storytelling
  • Authentic – who are you, what are your values?
  • Unique – find your voice
  • Consistent – don’t have a disconnect, focus on the entire experience

80% of the purchase decision is made before the customer comes in contact with your sales team. Go from B2B to H2H (Human to Human). Long-term brand generation is as important as short-term lead generation.

Rickard Bäcklin, with extensive experience from both agencies and companies, presented the prize-winning campaign “The backbone of the internet” for Telia Sonera International Carrier.

Six to eight people are involved in the average decision-making process in B2B buying. Buying decisions are a combination of rational and emotional steps based on trust and long-term relationships. Brand loyalty must be earned.

Branding is not about advertising, brand books and the logo. Branding should steer the whole process from production development, marketing and communications, sales pitches and the customer service. Make branding a part of your employees´ daily work. Go from sales support to customer journey.

Change constantly

Mikkel Drucker, CMO at Tacton was the next speaker. Don´t ever take a job where the CEO doesn’t have a genuine interest in marketing.

Mikkel’s recommendations:

  • Get marketing on the agenda
  • Fix the marketing machine
  • Get focused on sales
  • Be a change ninja

If you want to change from being product oriented to customer oriented you have to slice it up in small pieces.

Mikkel mentioned Microsoft as a good example of a company that has changed its culture and brand with the new CEO from the last five years.

–Change constantly, with small wins. Work in sprints and celebrate along the way.

Gwen summed up the discussion with a quote from Game of Thrones: Only stories unite people. The brand has to come from the inside out.

Thank you Mikkel and Rickard for sharing your experiences, thanks to Gwen and Christine for a great start and to all who attended and contributed to an interesting discussion.

Check the calendar for information about upcoming meetings.

––––––––––––
Text & foto: Helen Crowe Blomgren

Novus

Referat: Att kommunicera hållbar utveckling, med Novus

Marknadsföreningen Stockholm | Fördjupning och tips, Nätverksträffar, Referat

Förstår människor egentligen hållbar utveckling?

–Referat från nätverksträff med analys- och undersökningsföretaget Novus

Hållbar utveckling är en mycket komplex fråga och att kommunicera komplexa, abstrakta och ofta långsiktiga trender är något som är milt sagt utmanande. Framgångsrik kommunikation runt hållbar utveckling måste ta hänsyn till vår begränsade förståelse, vilket i sin tur ställer stora krav på oss som kommunikatörer.

I EU-valet är hållbarhet en av huvudfrågorna, menar Olof Gränström, strategisk rådgivare på Novus. Men klimatförändringen är inget vi kan gå ut och uppleva. Vi människor har svårt att ta till oss och förstå det abstrakta; det vi inte kan ta på, se eller höra. Vi har också svårt att förstå det långsiktiga; det som tar lång tid att förändras, menar Olof.

Ny forskning visar på samma sak: Vi lär oss inte att förstå vår omvärld genom siffror och textbaserad information. Vi gör det genom att interagera med den, genom att uppleva den med våra sinnen. Via känslor, kort sagt.

Det är utmaningen för alla som jobbar med att kommunicera hållbar utveckling. En annan utmaning är skillnaderna i vårt tänkande och agerande som individer, säger Olof:

Kollektivt vill vi lösa klimatkrisen, men individuellt vill vi ha sänkta bensinpriser. Vi är alla splittrade i vårt tänkande.

Peter Blid, strategisk rådgivare på Novus, tar vid och går igenom caset ”Håll Sverige rent” som går ut på att minska vår användning av förbrukningsartiklar av plast, till exempel plastpåsar.

–Faktum är att alla plastartiklar som inte återvinns och hamnar där de ska, hamnar i haven, menar han. Peter ger exempel på hur kampanjen kommunicerats för att hantera de kommunikativa utmaningar vi gått igenom. Plastpåsen fyller dock en viktig funktion i hushållen – som soppåse.

–Detta måste man ha en lösning för, annars resulterar det bara i att försäljningen av plastpåsar ökar istället, säger Peter och hänvisar till en tidigare kampanj i München.

Olof lämnar oss med ett par generella tips för kommunikation inom hållbarhet:

  • Hitta allianser, kanske någon mer etablerad aktör att ta rygg på!
  • Ta först reda på hur mycket kunskap er målgrupp har inom hållbarhet och utgå från det i er kommunikation

Saker kan vara väldigt dåliga, bra och bättre än förr på samma gång. Ska vi klara klimatmålen så måste vi förstå det.

Olof ger också sin syn på vikten av att vi, som en del av de rika länderna i världen, tar lead på nya klimatsmarta lösningar. Det är vår roll att stå för den utvecklingen, menar han. Så snarare än att fundera för mycket på hur stor inverkan våra lokala aktiviteter inom hållbarhet gör globalt sett, så bör vi ta fasta på vår roll som ledare inom utvecklingen av hållbara lösningar. För den är väldigt viktig.

Stort tack, Olof Gränström och Peter Blid på Novus, för en givande träff med många konkreta tips. Tack också till Anna Broback och Marita Wengelin, ledare för nätverken Kundinsikt respektive CSR & hållbarhet, som alltså gemensamt stod för denna träff.

____________

Text & foto: Per Almegård

Bohmans Nätverk

Referat: Arbetsglädje och digitalisering

Marknadsföreningen Stockholm | Fördjupning och tips, Referat, Seminarier

Arbetsglädje & digitalisering

–och en röst från verkligheten

I tisdags gästade Marknadsföreningen vännerna på Bohmans Nätverk. Efter fräscha wraps och mingel var det dags att få en exklusiv sneak-peak på årets fördjupning och temperaturmätning på Sveriges marknads- och kommunikationsavdelningar av Anders Welin, seniorkonsult på Bohmans Nätverk. Temat för rapporten är Arbetsglädje och Digitalisering, och kommer lanseras i sin helhet inom kort på bredare front.

Vi fick också chansen till ytterligare reflektioner och en ”röst från verkligheten” från Marie Wedin, Marknadschef Coop, och tillika finalist i vår egen utmärkelse Årets Marknadschef 2018. Marie fördjupade kring sina egna erfarenheter av att som ledare skapa engagemang och inkludering. Att skapa förtroende i gruppen, trygghet och ha roligt tillsammans. Viktigt att uppmuntra till egna initiativ och att bygga underifrån för att få det att hända.

Coop har kommit en bra bit på sin digitaliseringsresa där de nu är i full färd med nästa steg, inte minst i att dra fulla växlar på all data. Coop är också högaktuella med uppköpet av Netto, som kommer ge en ännu bredare täckning av lokala butiker. En klar fördel för click and collect-tjänster för mat.

Marie bjöd också vår publik på ett par fina karriärtips:

  1. Tänk långsiktigt i din yrkesroll (stanna så att du hinner vara med på minst ett par budgetvändor och förändringar).
  2. En fördel att byta mellan Byrå/konsult och kundsidan då du får ett bredare perspektiv.
  3. Ta alla tillfällen i akt att lära er hur kunder och människor tänker (kundcentrering).
  4. Var inte rädd för teknologin– du behöver inte vara expert själv men ha förståelse och nyfikenheten.

Tusen tack till alla medlemmar som kom, Bohmans Nätverk för fint värdskap & spännande insikter och Marie Wedin för att du så generöst delade med dig av dina erfarenheter.

Retail Experience Live

Fullt hus på Retail Experience Live

Marknadsföreningen Stockholm | Övrigt, Referat

Marknadsföreningen på Retail Experience Live

Tack alla ni som kom till våra två punkter på Retail Experience Live i förra veckan. Vilken uppslutning vi fick! Tack vare vår härliga expertpanel samt högaktuella spaningar från PHD Media stod vi för två av de mer välbesökta programpunkterna under mässan. Superkul! Tack också till Easyfairs för ett gott samarbete och ett mycket väl genomfört event.

Vårt första nedslag, på torsdag morgon, var ett panelsamtal med titeln “Vad blir den fysiska butikens roll imorgon när alla skriker teknik och upplevelse?” Vår panel utgjordes av Anna-Karin Holck, Vice President Customer Experience på KappAhl, Matilda Wiechel, External Communications Manager på The Body Shop, Johan Lidenmark, Chief Digital Officer på Intersport och Payman Hazheer, VD på retailbyrån Workshop.

Samtalet faciliterades av retailprofilen Alex Baker, grundare och VD för Retail Tech X och grundare av retailnätverket RIO på Marknadsföreningen Stockholm.

Ta tillvara på butikspersonalen

Alex menar att ”de butiker som lyckas bäst idag är de som hittat ett sätt att använda sig av tekniken på ett sätt där den är relevant och användbar, snarare än bara där för sakens skull”.

Vi pratade mycket om just lyckade, och mindre lyckade, butiksupplevelser. Ett genomgående tema var vikten av att ta tillvara på butiksmedarbetarna:

Vi måste dra nytta av våra butiksmedarbetare och deras roller. Det är den största fördel vi har jämfört med etailers.
– Johan Lidenmark

Matilda Wiechel är inne på samma linje och nämner The Body Shops initiativ ”Retail Academy”, som utbildar personalen för att kunna överträffa butiksbesökarens förväntningar.

KappAhls ”Personal shopper” är ett annat exempel, menar Anna-Karin Holck, och det finns både ”analogt” i butiken och digitalt.

Oavsett nya tekniker och oavsett fysisk eller online-miljö – det är fortfarande en tävling att försöka vinna kundens hjärta. Vi handlar av de vi tycker om.
–Anna-Karin Holck

Stort tack till vår fantastiska panel för värdefulla tips och insikter. Tack även till Alex Baker för ett intressant och väl genomfört panelsamtal!

 

Aktuella spaningar från PHD Media

Vår andra programpunkt under dagen spanade vi kring medietrenderna 2020 tillsammans med Håkan Gustafsson och Robin Leijonhufvud från PHD Media.

Makrotrender att hålla koll på

  • Faktaresistensen ökar – relevant annonsering & audience planning blir mer viktigt
  • Håll koll på den kinesiska marknaden! Av världens 20 största tech-bolag är 9 kinesiska, och i princip helt lokala. Vad händer när de når globalt?
  • 5G lanseras i år – främst inom industri och gaming, ej konsument

Sociala medier

  • Social media fortsätter att växa
  • Facebook fortfarande viktigt
  • Annonsörer behöver komma närmare via Dark social och Micro influencers, men ha respekt och relevans i dark social

Sök

  • Automatisering & maskinlärning för att bli mer sofistikerade i våra sökstrategier
  • Utforska och arbeta aktivt med attribuering
  • Voice – 50% voice sök 2020 – optimera både för Google och Amazon

Video

  • Linjär TV fungerar fortfarande bra, MEN behöver stöd av OLV för räckvidd
  • Video dominerar sociala medier, mobilen första skärm – Vertical Video kräver dock egen produktion

Utomhus är den stora segraren senaste åren

  • Det sista räckviddsmediet – växer snabbare än marknaden
  • 40% av all utomhus är nu digital
  • Programmatiska köp (kommer snart)

E-comm & retail

  • Amazon på ingång. Robin förutspår redan under Q3 2019 (!) Intåget kommer förändra spelplanen för e-handlare såväl som annonsörer – se möjligheterna
  • Ta inspiration från e-handlare – även om man inte själv bedriver e-handel
  • Abonnemang blir allt större. (matkassar, rakhyvlar etc). Snart även årskort på Uber

Stort tack till Robin Leijonhufvud och Håkan Gustafsson för spännande spaningar!

Customer Experience Live

Vi summerar Customer Experience Management

Marknadsföreningen Stockholm | Övrigt, Referat

Customer Experience Management

–En summering

I tisdags bjöd Customer Experience Management på mycket inspiration, spännande case och insikter på EpiCenter.

Göran Adlén startade upp dagen med sin fartfyllda trendspaning, där han sammanfattar att vi ska komma ihåg att berömma mer. Vi ska SÄLJA MINDRE och älska mer. Med mer pålästa kunder behöver vi förmedla kunskap och ett värde för kunden istället för att sälja.

Han betonar att vi behöver se individerna och personerna. Om de senaste åren har lärt oss något är att kunderna mår sådär (där hat, tarmbakterier och panikångest toppat listorna). Strunta i generaliseringar och se på individerna. Det viktigaste är kärlek, omtanke och empati.

Vikten av growth mindset

Helena Fuchs och Henrik Byström från Microsoft delade sedan med sig av sin stora förändringsresa från relationsförsäljning till solution-försäljning och vikten av att man måste ha en growth mindset. Hur gör vi för att inte bli opersonliga robotar utan istället ge kunderna den bästa servicen på ett genuint, intelligent och relevant sätt.

Mattias Andersson från House of Friends lyfte sedan data- och kundinsiktsdriven kommunikation för ökad lönsamhet, där han poängterar att man:

  1. Bör gå från marknadsplan till kundplan (en plan på kundens villkor)
  2. Gå från silos till tvärfunktionella/ agila team
  3. Inkludera en del marketing automation i detta

Håll koll på din data

Efter det fick vi lyssna till ett case från Anne Hedberg från Telenor om hur de gått från att ställa om hela sin marknadsavdelning från att jobba i silos till att jobba i agila tvärfunktionella team och vilka resultat detta gett. +52% i digital försäljning, x5 försäljning i kunddatabasen samt en ökning av +29% i anställdas NPS. Och nu planerar de att lansera detta stort i hela företaget.

Vidare berättade Anna AnderssonFilmstaden om deras rebranding från SF till Filmstaden samt om deras resa till ett digitalt medlemskap. Insikter som de kommit fram till på Filmstaden i detta omfattande arbete är:

  1. Håll koll på din data
  2. Involvera medarbetare – skapa ambassadörer
  3. Var pragmatisk och tänk ”good enough”
  4. ”Keep calm & carry on”

Dagen bjöd också på intressant breakout sessions med kundcase och erfarenheter från Citygross, Byggmax, Creuna och CFI Group.

Enkelhet som främsta drivkraft

På eftermiddagen fick vi lyssna till Maja Dzafic och lojalitetsarbete på Nordic Choice Hotels. Vad driver lojalitet: See me, Greet me, Treat me, Predict me, men framförallt är det Enkelhet som är den främsta drivkraften. Hon menar även att lojalitet är inget du har, utan något du ska skapa. De är medvetna om att 47% av deras mest lojala medlemmar även är medlemmar hos konkurrenterna. Hur ser då lojalitet ut i framtiden? – Get Phygital!

Avslutningsvis berättade keynotespeakern Rijn Vogelaar om Superpromoters och entusiasm. Entusiasm kan dödas eller eldas upp av de runtomkring oss. Frågan vi ställer oss är varför vi är så besatta av det dåliga? Världen blir bättre, medan medierna fokuserar på det dåliga. Rijn menar att detsamma gäller för företag som hellre lyssnar till kritik och dålig feedback istället för att lyssna på det positiva. Vi borde fokusera mer på våra ”Superpromoters” och ge dem ammunition för att vinna mot våra ”Antipromoters”.

Vår egen ”Årets InspiratörMaria Westman som var moderator sammanfattade sedan dagen med bravur. Dagens ledord har handlat om tillsammans, att ha kunden i fokus, tekniken möter människan, identifiera data, vara positiva och inte bara se problemen, fokusera på superpromoters och att det krävs en samsyn kring kunden.
Stort tack till Nowbiz för en inspirerande dag inom customer experience.