Blogg

Kari Syrjä

Möt medlem: Kari Syrjä, Proof Analytics

Marknadsföreningen Stockholm | Möt medlem, Nätverksträffar

”Man kan göra stor skillnad bara genom att omfördela befintliga resurser”

–Möt vår medlem Kari Syrjä

Denna vecka möter vi en medlem som du, om du gått på några av våra aktiviteter i år, knappast har missat. Kari Syrjä är en av våra mer aktiva medlemmar och flitig besökare av våra evenemang, alltid laddad med nya frågor och insikter att dela med sig av. Han beskriver sig som en ”open networker” av naturen och det är sannerligen också så vi känner honom. Här berättar han lite mer om sitt arbete och om årets ”Wow Moment”.

Missa inte att vi har en nätverksträff tillsammans med Proof Analytics redan nu på onsdag 4 december med B2B-nätverket, på en lunch där vi får reda på hur du som marknadschef/marknadsförare inom B2B får bästa ROI på dina marknadsinsatser och kan ”försvara din marknadsbudget”. Alla medlemmar är förstås välkomna att anmäla sig!

Kari, hur lyder din hisspitch för Proof Analytics för de som inte känner till er?

–”Start with Why?” sa den famöse Simon Sinek. Många företag har problem att bevisa marknadsaktiviteternas affärsvärde och inverkan på försäljningen, speciellt om vi tänker på tidsfördröjda effekter. Proof Analytics hjälper dig att besvara de här viktiga frågorna:

  • Hur ökar vi försäljningen med hjälp av marknadsföring?
  • Vilka marknadsaktiviteter ska vi satsa mer respektive mindre på?
  • Vilket värde ger PR & Kommunikation på lång sikt?

Proof är världsledande inom automatiserad marknadsföringsmix-modellering. Med vår plattform kan du koppla marknadsaktiviteter till vinst och lönsamhet på minuter, utan att du behöver sätta igång ett gigantiskt IT-projekt med associerade risker.

Vad är din roll där och vad kan du berätta om ditt arbete?

–En del av mitt jobb är att lyfta upp de befintliga kundernas framgång och exponera deras varumärken globalt genom customer advocacy, med andra ord se till att nöjda och lyckade kunder pratar, hjälper och delar värdefulla insikter med varandra.

Andra delen är affärsutveckling mot nya marknader och segment i våra fokusländer globalt. Jag är ”open networker” av min natur, så skicka gärna LinkedIn-inbjudan och vi kan ta en fika! Missionen är att hjälpa CFO & CMO att samverka, så att marknadsförarna får behålla och eventuellt utöka sin budget. Vi vill vara marknadschefens bästa vän och hjälpa dem att bevisa sitt värde, öka värdet av marknadsföringen och se till att de sitter kvar på sina välförtjänade platser i ledningsgrupper hos bolag som vågar visa vägen!

Vilken utveckling följer du med störst intresse just nu?

–Att många marknadschefer faktiskt får lämna sin post p g a att det är så svårt att bevisa hur marknadsföring påverkar säljresultat. Det är många CMOer som sitter kortare än 2 år och det är ett tydligt problem att ledningsgruppen inte tycker att de får de siffror och rapporter som de behöver för att kunna investera i marknadsaktiviteter på ett bra sätt.

Har du haft någon riktig ”WOW moment” i år?

–Ja. Det absolut häftigaste på sistone var att en av Europas snabbaste växande bolag sedan länge, svenska klockmärket Daniel Wellington, ville bli ännu bättre i sin marknadsföring och anlitade oss för att fortsätta växa smartare. Ett ”Wow moment” är att se hur de insikter som man så snabbt kan få när man jobbar med regressionsanalys kan vända en nedåtgående tillväxttrend. Att man kan göra stor skillnad bara genom att omfördela befintliga resurser – helt enkelt sluta göra det som inte lönar sig och satsa mer på det som faktiskt ger resultat.

Handen på hjärtat – vem hejar du på när Sverige och Finland möts i hockey?

–Sorry, but not sorry, FINLAND så klart!!!

Varför är du medlem i Marknadsföreningen?

–Medlemskap i Marknadsföreningen är ett ypperligt sätt att hålla sig updaterad. Man får värde för pengarna. Föreningen erbjuder massvis med olika specifika nätverksträffar från frukost, lunch till after work – jag tror det är därför den är så populär, för att den passar väldigt många individer. Oberoende om man är intresserad av akademisk forskning, varumärkesutveckling eller growth hacks så kan man alltid hitta nåt av intresse. Enda nackdelen är väl att man inte alltid hinner med.

Linda Hammarstrand

”Vi vill se äkthet – var unika!”: Linda Hammarstrands bästa tips

Marknadsföreningen Stockholm | Fördjupning och tips, Referat, Seminarier, Video

”Gör vanliga saker ovanligt bra”

–En inspirerande frukost med Linda Hammarstrand

Mycket inspiration och många kloka ord på Marknadsföreningen Stockholms seminarium med Linda Hammarstrand om företagskultur och värderingar igår.

Linda delade med sig sina erfarenheter från Stena, Disney och Clarion. En stark företagskultur byggs inifrån.

–Börja dagen med att ge fem personer beröm!

Linda bjöd på många one-liners:

  • It’s not the magic that makes it work, it’s how we work that makes it magic (från Disney)
  • Gör vanliga saker ovanligt bra
  • Ingenting handlar om vad vi gör på jobbet, allt handlar om varför
  • Ordet självklart är bara klart för dig själv – var tydlig

–Vi vill se äkthet. Var unika. Använd orden ”genom att”.

Rädd för att datorerna kommer att ta dit jobb? Det finns tre saker datorer aldrig kommer att klara, menar Linda:

  1. Kreativitet
  2. Värderingar
  3. Samverkan

Tack Linda för inspiration och skratt, tack alla som deltog och tack Boulebar Liljeholmen för fin frukost och inramning!

___________
Text: Helen Crowe Blomgren
Foto: Per Almegård

Content Marketing

Maria Westman: Vad är bra content marketing?

Marknadsföreningen Stockholm | Gästblogg, Kurser, Nätverksledaren har ordet

”Bra content marketing får publiken att känna något, att bli berörd”

Maria Westman leder Marknadsföreningens nätverksgrupp Content Marketing och även vår kurs ”Engagera och skapa effekt med content marketing”. Nästa kurstillfälle är den 19 maj, då vi genomför kursen online. I det här blogginlägget reder hon ut frågan: Vad är egentligen bra content marketing?

Maria Westman

_________

Vad är bra content marketing? Den frågan får jag ofta. Ett enkelt svar är att se till att man är relevant med sitt innehåll. Ett annat svar är att se till att det ger rätt effekt. Följdfrågan blir då oftast:

”Har du några exempel på bra content marketing?”

Ja, en hel del. Här tänkte jag dela med mig av en summering från tävlingen Swedish Content Awards, och några av pristagarna samt trender som är synliga inom content marketing i år.

Content marketing har ofta målsättningen i att bygga varumärke och att skapa effekt. Vi vill ju helst att målgruppen gör något, som kan leda till en affärsintäkt och en stärkt kundrelation. Bra content marketing speglar tiden vi lever i, och just nu är det ett stort fokus på att lyfta fram det mänskliga och autentiska. Människan står i centrum – både vad gäller det som är lustfyllt, men också det mer tragiska. Vi ser också ett stort fokus på miljö och hållbarhetsfrågor.

Swedish Content Awards

Branschorganisationen Swedish Content Agencies har årligen en tävling där vi utser årets bästa content marketing. Juryn som bedömer bidragen utgår ifrån olika kriterier som i de flesta kategorierna är innovation, kreativ lösning och effekt.

Jag sitter som styrelseordförande i organisationen och strax innan sommaren ägde årets Swedish Content Awards rum, på Berns i Stockholm. Tävlingen är till för att premiera god kvalitet och innovativa lösningar inom content marketing.

Alltfler företag och organisationer satsar på content marketing, vilket var synligt på galan, där byråer och uppdragsgivare samlades runt borden och uppe på scenen. Samarbeten mellan företag och byråer är viktigt, där företagens expertis tillsammans med byråernas kreativa förmåga är viktiga ingredienser för att skapa bra content marketing.

Människan i centrum

Just nu inom content marketing står människans upplevelser och innersta drivkrafter i centrum. Det är ärligt, naturligt och trovärdigt. Och ibland ganska naket och utlämnande. Bra content marketing får publiken att känna något, att bli berörd.

Content marketing kan också ge goda effekter både internt och externt på företag och inom organisationer. Ett exempel på det är vinnaren i kategorin ”Teknik/telekom/IT”. Där uppdragsgivaren NetEnt, tillsammans med byrån OTW, har skapat ett koncept, ”The Challenge”, som sammanflätar ett företags inre drivkrafter och människors sammanhållning. Detta gestaltas i en följetong som tar med oss på en resa, där målet är att några anställda slutligen ska bestiga ett berg.

Spana in The Challenge här!

Igenkänning och överraskningar

Mötet med människor är och har alltid varit ett starkt verktyg inom content marketing. Vi vill känna igen oss och kunna förstå den vi möter. Det som utvecklas nu är en ombearbetning av traditionella intervjuer, som blir till personliga möten i nya format. Ett exempel på nya möten, är när ett köpcentrum i Frölunda visas upp som mysigt och inbjudande. Detta får vi ta del av i ”Alonnika Flyttar in” av Dear Friends, som vann första pris i kategorin ”Detaljhandel/snabbrörliga konsumentvaror”.

Kolla in Alonnika här!

Men det är inte bara lättsamma och vardagliga ämnen som gör sig bra inom content marketing. Jobbar man inom offentlig sektor, så ska nödvändig samhällsinformation kommuniceras ut. På Swedish Content Awards så var vinnaren i kategorin ”Offentlig sektor” Norrköpings Kommun, som tillsammans med Byn Kommunikationsbyrå har skapat content marketing av hur man kan leva 72 timmar utan vatten och el. Ett spännande upplägg där två personer fick bo i en stuga utan vatten och el. Detta filmades autentiskt och sedan adderades flera andra genomtänkta kommunikationsaktiviteter.

Kolla in 72-timmarskampen här!

Liv och död

Nu är också tiden inne för att prata om sådant som inte tidigare har varit så bekvämt, som till exempel sorg, utanförskap, stress och diskriminering. Människors upplevelser innehåller ju även baksidorna av livet. Vi behöver alla läsa om, diskutera och interagera kring våra livsöden.

Att kunna stödja på ett bra sätt när människors liv tar slut är viktigt. Svenska Kyrkan vann första pris i kategorin ”Ideellt” tillsammans med byrån Volontaire, ”Första hjälpen vid sorg”.

Se filmen här!

Säkra vår jords framtid

Inom närmsta tiden kommer vi att få se mer content marketing kring hållbarhetsfrågor. När städer och infrastruktur utvecklas och miljöpåverkan är stor, så gäller det att integrera människan i hela vår värld och i vår miljö. Att vi inser att vi kan påverka för att säkra vår jords framtid.

Samspel mellan människor, djur och natur är viktigt. Och Ramboll Sverige fick första pris i klassen “Tjänsteföretag” med sitt arbete Ramboll ”Engineering for life”. Här de vill visa hur de får teknologi och lösningar att förbättra samhället och våra liv. Via sitt Instagram konto visar deras experter på enkla lösningar för att ta hand om djur och natur.

Följ Engineering for life här!

Lätt? Svårt?

Ett påstående, eller en ursäkt, som ofta kommer när man pratar om olika exempel inom content marketing är att ”andra företag har lättare att göra content än vad vi har”. Men jag anser att alla kan göra riktig bra content, oavsett vilken typ av verksamhet, tjänst eller erbjudande man har.

Ett lite svårare exempel är boendeekonomi. Är det verkligen roligt? Hur kan man skapa delaktighet och igenkänning i ett sådant ämne? SBAB har tillsammans med byrån Emakina DBG gjort en retrotillbakablick och försökt göra boendeekonomi mer roligt. Här är människorna i centrum med en stor portion humor.

Här hittar du ”Boendeekonomi är jättekul!?”

I en av filmerna från SBAB sitter huvudrollsinnehavaren trotsigt uppe i ett träd och läxar upp sin mamma och sina kompisar. Ett avslutande citat i den filmen, som också får avsluta den här summeringen:

”I framtiden kommer det inte vara någon skillnad på vanligt redaktionellt innehåll och innehåll som har en kommersiell avsändare. Allt kommer att kallas content!”

Fler bra exempel

Du kan kolla in en casebank med beskrivning av vinnare här: https://swedishcontent.se/cases/

Maria Westman,
Styrelseordförande, Swedish Content Agencies,
Senior Communication Advisor, C by West

____________

Maria Westman leder även vår kurs ”Engagera och skapa effekt med content marketing”nästa tillfälle är den 19 maj (onlinekurs).

Customer Experience

Camilla Cramner: 3 steg till lojalare kunder

Marknadsföreningen Stockholm | Fördjupning och tips, Kurser

3 steg till lojalare kunder

–Camilla Cramners bästa tips inför hennes kurs i CX och CRM den 5 december

Camilla Cramner är grundare av LoyaltyFactory och utbildar och konsultar inom området CX, CRM och lojalitet. Hon är även en av ledarna för vår nätverksgrupp CxL. Inför den kurs i CX och CRM hon håller för Marknadsföreningen den 5 december delar hon här med sig av sina bästa tips för att öka kundlojaliteten.

Digitaliseringen har förstås många fördelar, men det är viktigt att se till så att den personliga servicen inte hamnar i kläm. ”Man får inte bara prata om digitalisering utan att förstå hur det påverkar kundrelationen”, säger Camilla.

Företag måste också lära sig att känna igen en lojal kund i det digitala sammanhanget. ”Få företag har definierat vad man menar med lojalitet, även ner på individuell kundnivå”.

För att ”Lyckas med Customer Experience i en digital värld” – boka in dig, ensam eller med hela teamet, till vår kurs med samma namn. Den 5 december är det kursdags, här på kontoret alldeles intill T-Centralen.

Camillas 3 bästa tips:

  1. Alla måste med: Utse specifika roller inom företaget som driver arbetet och få med ledningen från start. Alla medarbetare måste involveras och förstå resan; arbetet är en kulturresa.
  2. Analysera läget: Gör djupanalyser och ta fram en handlingsplan. Förstå hur företaget ligger till när det gäller produktkvalitet, service, tillgänglighet, prisvärde och varumärke. Gå från produkt- till kundfokus! De mjuka relationsdrivande aspekterna blir allt viktigare.
  3. Mät och jämför: Hitta mätpunkter och sätt mål som är bonusgrundande. Gör om mjuka värden till hårda för att få rätt mätpunkter. Benchmarka med andra företag även utanför din bransch.

___________
Mer info & anmälan, ”Lyckas med Customer Experience i en digital värld”, 5 dec >>

Jonas Dahlquist

Jonas Dahlquist ny Ordförande

Marknadsföreningen Stockholm | Blogginlägg, Föreningen

3 frågor till vår nye Ordförande

–Jonas Dahlquist tar över efter Maria Croon

Den 29 oktober höll Marknadsföreningen Stockholm valmöte 2019. Efter tre år som Ordförande har Maria Croon, Svensk Travsport, nu lämnat positionen, men sitter dock kvar som ledamot i styrelsen. Ny Ordförande är Jonas Dahlquist, Brindfors, som vi känner sedan tidigare, som långväga ledamot i styrelsen. En annan förändring är att Mikael Lenneryd, Apoteket, lämnar styrelsen.

”Efter tre väldigt roliga år, då vi både utvecklat och moderniserat Marknadsföreningen på många sätt, lämnar jag nu med varm hand över ordförandeklubban till Jonas. Jag ser samtidigt fram emot att fortsätta i styrelsen då vi har ännu mer i planerna framåt”, säger Maria Croon.

Tack till Mikael Lenneryd för värdefulla bidrag genom många år i styrelsen, och tack Maria för tre år och ett jättefint samarbete – vi är mycket glada att få ha dig kvar i styrelsen!

_________
Jonas Dahlquist, du är nu Ordförande för en förening som verkat i över 100 år. Hur är känslan?

–Det är med stor lust jag tar över ordförandeskapet. Jag har ju varit en del av styrelsen under sex år, så jag känner både styrelsen och organisationen väl. Väldigt kul att få vara en del av en samling otroligt kompetenta människor med en bra blandning av erfarenhet och kunskap. Styrelsen arbetar väldigt nära den dagliga verksamheten, där vår gemensamma uppgift är att se till att hålla oss ledande i vår industri.

Att kunna se tillbaka på 100 år är en nästan hisnande känsla, men det är trots allt de kommande 100 som är i fokus.

Att få vara en del av kommunikationsindustrin nu, när precis allt utmanas, är enormt energigivande.

Det krävs både bredare och djupare kunskap hos alla som jobbar med kommunikation, och det gör vårt uppdrag ännu viktigare: Att ge våra medlemmar det stöd som behövs i form av inspiration, kunskap och nätverkande.

Har du någon särskild fråga du fokuserar lite extra på?

–Vi har ju kunnat se att många företag byggt inhouse-byråer de senaste åren, och det är en trend som håller i sig. Risken är att man tappar lite av utifrånperspektivet när man arbetar inhouse. Det blir lätt samma typ av frågeställningar, samt att man begränsas till de resurser som finns tillgängliga i organisationen. Här ser jag att vi har en viktig roll att fylla. Att ge alla medarbetare möjlighet till löpande kunskapsutveckling samt att inspireras och samtala med andra medlemmar, om olika utmaningar och möjligheter. Att kunna ”korsbefrukta” problemlösning. Jag är så klart medveten om att tiden är en utmaning, men tar man sig inte tiden att hålla kunskaperna på rätt nivå, blir man snart omsprungen.

Vem är Jonas Dahlquist?

–En entreprenörssjäl som drivs av att allt är möjligt. Jag har varit verksam i kommunikationsbranschen i 25 år. Drivit och startat reklambyråer, varit marknadschef och varit VD för en stor mediebyråkoncern. De senaste 10 åren har jag ägnat mig mest åt företagsledning och utveckling, men hjärtat brinner fortsatt för bra, engagerande kommunikation. Är mycket glad att jag fått möjligheten att pröva alla sidor av bordet inom vår industri.

Driver idag Brindfors, som vi till stora delar har gjort om till ett investmentbolag, där vi är partner i ett antal företag och driver bolagens marknadsföring (bl.a.). Under alla mina år i reklambranschen har jag på nära håll sett vilken otrolig kraft kreativitet har, och vad rätt kommunikation kan göra för att öka attraktionskraften hos företag och organisationer. Så det är kul att ha utvecklat en ny affärsmodell där vi jobbar MED bolagen, och där vi får vara en del av både motgångar och framgångar.

Jag tycker personligen att branschen har utvecklats åt lite fel håll för både kunderna och byråerna, där nästan 30% av byråns tid går åt till pitchande. Vilken annan industri skulle ha råd att ge bort 30% av sin tid? Inte konstigt att både lönsamheten och prissättning blir skev.

Privat lever jag med min fru Frida och våra två stora barn som börjar göra sig redo att flyga ur boet. Är en passionerad skidåkare, så nu längtar jag efter den kommande skidsäsongen.

Ser fram emot att ses på ett event inom kort!

_________
Hela vår organisation hittar du här >>

Swing by Golfbaren

Möt medlem: Hans Olofsson, Golfbaren

Marknadsföreningen Stockholm | Övrigt

”Jag tror på en mer avskalad version”

–Möt Hans Olofsson, vd & grundare av Swing by Golfbaren

Swing by Golfbaren
Foto: Paul Lindqvist

Den 10 december har vi en forskarfrukost med Erik Modig hos Swing by Golfbaren. Vi passade på att ställa några frågor till deras vd och Grundare Hans Olofsson. I denna medlem hittar vi inte bara en innehavare av dubbla VM-guld i bangolf, utan även en koppling till Erik, vars storebror Niklas var årskursare med Hans på Handelshögskolan. Vi lär oss också att Swing by Golfbaren är deras premiumkonceptet inomhus, som en del av en helhet med övriga Golfbaren-enheter utomhus, vilka är mer ”summer casual”.

Vad är ”The minigolf experience”?

–Det handlar dels om minigolf med stort fokus på spelkvalitet. Vad vi framförallt avser med uttrycket är att vi erbjuder en helhet: Minigolf, mat & dryck som paketeras och erbjuds snyggt i form av genomtänkta och designade anläggningar med proffsig spelutrustning där vi väver in unik storytelling och lägger mycket fokus på bra service, just för att skapa en riktigt bra upplevelse helt enkelt.

Sedan är min bakgrund med dubbla VM-guld i bangolf ett viktigt rättesnöre för oss där banorna alltid håller högsta klass även om nöje ligger mer i fokus än tävling för oss.

När jag besöker er webb står det snabbt klart att minigolf hos er står i ganska stark kontrast till mina egna fördomar om minigolf som en upplevelse med glassfläckade utomhusbanor för alla åldrar. Ni har inte haft problem med att era förstagångsbesäkare blir besvikna på att ni inte säljer Piggelin?

–Nja, snarare tvärtom, gästerna uppskattar att vi erbjuder långt mycket mer och de uppskattar särskilt att vi tagit minigolfen till nästa nivå med en genomtänkt helhet och riktigt bra service. Det finns många häftiga och spektakulära minigolfbanor och jag har själv designat några av dem men jag tror på en mer avskalad version och att upplevelsen skapas med andra medel.

Vi vänder oss självklart även mot familjer men då vi jobbar med helheten kring mat, dryck & minigolf har vi nått en mer vuxen och nöjesinriktad målgrupp.

Swing är idag ett självklar AW-val för många stammisar där god mat & cocktails innan/efter mingofen har blivit ett självklart helginslag.

Sedan har vi självklart Piggelin på våra utomhusställen, det är ju ändå sommar. 😉

Hur har ni arbetat med er marknadsföring och vad har fungerat bäst för er?

–Vi kämpar som alla andra med att vässa vår digitala närvaro och där tror vi att vi är hyfsat med i matchen även om det är en ständig kamp att förstå och hänga med i Facebook-algoritmer och annat. Vi har medvetet satsat mycket resurser på företagssidan från start, dels för att det är en stor målgrupp för vårt koncept.

MinigolfTanken har varit att genom att övertyga en person på ett företag med 20 personer att komma till oss, då får vi 20 gäster som i sin tur har 20 egna familjer/vänkretsar och det blir bra potentiell spridning i stället för att varje ”träff” i marknadsföringen bara leder till kanske 2-4 privata besökare.

Sedan är ju grunden att vi lägger mycket energi på att verkligen leverera en bra upplevelse på plats som leder till återbesök. Jag tror även att vi lyckats anamma Richard Bransons grunddevis riktigt bra och fått den att fungera väl i praktiken, dvs ”take great care of your staff, and they will take great care of your customers”. Kotlers gamla ”location, location, location” ser vi också tydliga tecken på att det gäller alltjämnt.

Vad kan du berätta om din roll på Golfbaren nu?

-Visionär & Strateg kanske. Jag är inte jättemycket i löpande drift nu längre även om jag då och då går in och hjälper till och tar om hand om större grupper m.m. Men jag lägger mycket tid på att utveckla det vi gör, främst kring marknad & försäljning och att titta på framtida Golfbarer.

Vad har ni på gång just nu?

–Hemligt 😉 Nädå, vi har landat ganska bra nu med 3 ställen utomhus och 1 inomhus och har en stabil personalstyrka på 15 heltidsanställda som vi vårdar ömt. Men vi tycker om det vi gör, vilket även gästerna gör så vi tittar även på fler ställen. Men viktigt också att ständigt försöka utveckla det vi har.

Vår nyaste enhet på Jungfrusund Ekerö är fortfarande lite i uppstartsfas. Banan är byggd direkt på bryggan vid Mälaren och har en egen sandstrand – på så sätt kanske vår coolaste bana hittills. Där kommer vi ta krafttag till 2020 och vi har fått förtroendet att arrangera SAGM, Swedish Adventure Golf Masters tillsammans med Svenska Bangolfförbundet (dvs SM i minigolf).

Vad kan deltagarna vid vår forskarfrukost 10 december se fram emot, utöver Eriks bästa tips kring färdigheter som leder till befordran förstås?

–Mina bästa speltips i minigolf då kanske…
Jag hoppas vår härliga miljö på Swing kommer att uppskattas. Det är ingen klassisk föreläsningslokal, men ack så charmig och vi har allt som behövs för allehanda event & konferens såväl till fest som vardag och dag som kväll. Så även här hoppas vi på en kul grupp som leder till många återbesök.

___________
MEDLEMSERBJUDANDE

I samband med vårt besök på Swing by Golfbaren har de följande erbjudande till alla medlemmar i Marknadsföreningen Stockholm:

100:- rabatt ELLER välkomstchampagne inkluderat på Golfbarens julbordsmiddagar!

För er som inte kan komma under julperioden (eller vill slippa julmaten) så gäller 10% på deras vanliga paket. Bokningskod: MIS2019

https://swingbygolfbaren.se/julbord/

SAS

Referat: Flygskam med PR-nätverket och SAS

Marknadsföreningen Stockholm | Nätverksträffar, Referat

Möjlighet eller hot?

–PR-nätverket pratar flygskam med SAS

Är flygskam en möjlighet eller hot för flygbolag? Det var frågan när Karin Nyman, kommunikationsdirektör på SAS gästade vårt PR & Kommunikationsnätverk.

Diskussionen startade med flygskatt. Miljörörelsen samlade ihop sig och Greta Thunberg gjorde flygskam till en symbolfråga.

Flyget behövs men måste förändras. SAS ser över möjligheten att göra flyget hållbart och det har skett stora framsteg på kort tid.

Några genomförda åtgärder:

  • Gröna inflygningar
  • Slopad Tax free
  • Partnerskap med Airbus om el-flygplan
  • Nya bränslen
  • Hållbara produkter
  • Minskad vikt med lättare material
  • Minskad användning och återvinning
  • Koldioxidkompensation till alla SAS-bonusmedlemmar

Hållbarhetsavdelningen ligger under kommunikationsavdelningen och fyra begrepp styr kommunikationen:

  1. Trovärdighet (viktigast)
  2. Ledarskap
  3. Äkthet
  4. Hopp

Svårare för ett par år sedan

SAS tar på sig rollen att leda hållbarhetsfrågor inom branschen. Skandinavien ligger i framkant, sedan kommer Europa medan USA ligger långt efter. Internationell media lyfter SAS som förebild.

Nya marknadskampanjen heter ”Travelers for the future”, med fokus på hållbarhet. Det var svårare för ett par år sedan när allting var skam, säger Karin.

Vi arbetar systematisk och håller fast vid strategin. Men vi ska öka takten, fortsätter hon.

Nu enar hållbarhet bolaget. Nästa steg är att bjuda in branschkollegorna att diskutera ämnet. Varumärket SAS var mer flärd tidigare, men idag står helt andra frågor i fokus.

Karin avslutade kvällen med att prata om krishantering. Det märks att hon brinner för ämnet, och har lång erfarenhet på SAS och tidigare från Carema. 500 personer på SAS är krisberedda för att hantera en allvarlig incident. De övar regelbundet och alla vet sin exakta roll. Det händer små kriser nästan varje vecka.

Några tips från Karin:

  • Snabbhet spelar roll
  • Ha en ansvarig person (någon ”in charge”)
  • Träna
  • Var tydlig – vem bestämmer?

Stort tack till Karin för att du delar dina erfarenheter, tack till nätverksledarna Anne Caroline Båmstedt och Ingrid Christensson samt tack till alla som kom och bidrog till en bra diskussion. Håll utkik i kalendern för nästa träff som äger rum i december.

______________
Text & foto: Helen Crowe Blomgren

Nätverk

Referat: Kundupplevelse med CxL-nätverket

Marknadsföreningen Stockholm | Nätverksträffar, Referat

”Du behöver jobba med både kultur och struktur”

–CxL-nätverket pratar kundupplevelse med Anders Örtengren, grundare av Servicescore

Ordet på allas läppar just nu är “kundupplevelse” – något som alltid varit viktigt – och blivit alltmer kritiskt i takt med digitaliseringen.

Förra veckan anordnade vi på Marknadsföreningen en nätverksträff på temat “Kundupplevelsen är viktig – men i vilken utsträckning kan den påverkas?” Då fick vi möjligheten att lyssna till Anders Örtengren, en av grundarna av Servicescore, som är ett beprövat och övergripande angrepps- och arbetssätt för att kartlägga, mäta, analysera och arbeta med service.

Några insikter från träffen:

Bra kundupplevelser är kritiskt för att ha nöjda kunder och för att skapa bra kundupplevelser behöver du jobba med både kultur och struktur. Struktur handlar om att göra en plan för allt “utöver det företaget faktiskt säljer” dvs inte själva tjänsten eller produkten i sig. Och här behöver man vidga vyn från att tänka att service är något kundservice sysslar med till att alla i företaget är involverade i servicen företaget erbjuder. Arbetar man tillsammans eller bara ihop helt enkelt.

Kultur handlar om vilken stämning företaget har. Vad känner kunderna vid de olika kontakterna? Får man ett genuin och konsekvent bemötande? Allt börjar med det interna ledarskapet och den företagskultur som råder!

Produkt/tjänst och service är inte samma sak men det är lätt att tänka så. Exempelvis använder många av oss Spotify men det är egentligen en tjänst. Skulle Spotify inte fungera skulle vi behöva kontakta deras support och då kommer vi in på service. Service ska komplettera en redan stark produkt eller tjänst. Det kan aldrig täcka upp för brister.

Företag som ofta har direktkontakt med kunderna får givet högre service scores än de som sällan har det. Exempelvis ligger hotell och apotek högt medan elbolag, banker m fl tenderar att få lägre poäng, även om deras tjänster ofta är väldigt bra.

Går kundupplevelsen att påverka för alla företag då är frågan? Ja. Det är givetvis lättare för företag som ofta har direktkontakt med kunden såsom hotell exempelvis, desto svårare för företag såsom elbolag, försäkringsbolag och banker där kontakten med kunden kanske är obefintlig eller sker sällan. Men det går. Oavsett dock vilket företag du är så är det kritiskt att servicen är behovsrelaterad. Där går många bet, säger Anders.

Anders avslutar träffen med att poängtera att vi som företag behöver tänka bredare än kundupplevelse och kanske bara kalla det “upplevelse”. För vad vill vi att våra potentiella kunder ska tycka och känna, de som kanske inte just nu köper eller köpt tidigare. En fastighetsmäklares kund exempelvis är kanske jättenöjd vid ett köp, men vad tänker de andra som också varit med i budgivningen till exempel, eller de som bara gick på visningen?

____________
Håll koll på kommande träffar på nätverkets egen sida: https://mis.se/cxl/

Content Marketing

Referat: Content Marketing hos SOS Alarm

Marknadsföreningen Stockholm | Nätverksträffar, Referat

”Tänk inte på vad du vill kommunicera utan vad mottagaren vill veta”

–Content Marketing på besök hos SOS Alarm

Från ”SOS Alarm informerar” till ”SOS Alarm engagerar” var temat i förra träffen i nätverket Content Marketing. Vi togs emot av Jenny Friberg och hennes kollegor Tina Eckerskog och Malin Forsberg. Efter flera dörrslussar och en lång hissfärd kom vi ned till larmcentralen 37 meter under jord.

SOS-centralen är en av 15 i landet som tar emot drygt 3 miljoner 112-samtal varje år. Drygt 8 500 av dessa samtal tolkas, till 66 olika språk. Omkring 1 200 personer arbetar på SOS Alarm som är till hälften statligt och till hälften kommunägt. En viktig del av verksamheten är också privata kunder.

Kommunikationsavdelningen består av redaktion, marknad/projekt/event samt samhällskontakter. De arbetar mot press och media, i egna kanaler, med events, att ta emot besök, med kommersiell kommunikation och kring olika projekt.

Med ett så komplicerat arbete finns ett stort behov att kommunicera rätt information i rätt kanal. Under de senaste åren har SOS Alarm genomgått en stor förändring i sitt sätt att kommunicera. Förr bestod kommunikationen mest av rapporter men nu arbetar avdelningen mycket proaktivt i alla kanaler. Nu finns ett redaktionellt arbetssätt med en nyhetsdriven redaktionell kalender halvårsvis med flexibilitet att arbeta här och nu.

Det har tidigare funnits en negativ mediebild och kommunikationen var mest reaktiv. Beslutsvägar var långa, t ex behövdes ett styrelsebeslut för att göra Facebook-inlägg. Genom proaktiv kommunikation, tydliga strategier och mål har avdelningen lyckats förändra bilden av företaget och arbetar aktivt med att utbilda allmänheten.

Idag lever vi i ett allt snabbare medielandskap med nya kanaler och ett behov att välja rätt kanal för rätt information. Det kan handla om att bevaka aktuella händelser, som t ex snökaos, och sedan visa ett reportage ett år senare för att påminna folk. Det produceras mycket rörlig film, där medarbetarna är stjärnorna. Målet med filmerna är att utbilda.

Jenny berättade om några lyckade kommunikationssatsningar:

  • SOS Sverige, TV-serie där egna medarbetarna är stjärnorna
  • YouTube-serie
  • Livräddarcase
  • Årets Livräddare tillsammans med Svenska Hjältar och Aftonbladet

Den senaste stora satsningen var lanseringen av 112-appen i somras som visar den exakta positionen av personen som ringer. Appen har blivit en medial succé och har redan fått över en miljon nedladdningar – långt över förväntan. Den fungerar även som kommunikationskanal med många utvecklingsmöjligheter för krisinformation, information om olyckor, viktiga telefonnummer och annat som ökar säkerheten.

Antalet följare i SOS Alarms sociala kanaler har ökat från 20 000 år 2017 till 100 000 idag.

Testa, testa, testa uppmanade Jenny. Hon gav tre tips till framgång i Content Marketing:

  1. Se över behoven och utbilda därefter
  2. Lär känna din målgrupp – tänk inte på vad du vill kommunicera utan vad mottagaren vill veta
  3. Våga!

Stort tack Jenny och kollegorna på SOS Alarm för att vi fick komma till er och för att ni delade med er av erfarenheter och lärdomar. Tack till alla medlemmar som deltog för en bra diskussion och tack till nätverksledarna Maria Westman, Gabriella Dahlstedt och Bonnie de Souza.

Text & foto: Helen Crowe Blomgren

_____________
Håll utkik för nästa träff i Content Marketing.
Den 28 november har vi också kurs i Content Marketing med Maria Westman.

Nobel prize

Referat: Frukostseminarium på Nobel Prize Museum

Marknadsföreningen Stockholm | Fördjupning och tips, Referat, Seminarier

Frukostseminarium på Nobel Prize Museum

“Alfred Nobels testamente har en otroligt tydlig vision: Att belöna de individer som gjort störst nytta för mänskligheten. Det historiska arvet är centralt för allt agerande”.

“Nobelpriset – att förvalta ett arv och möta framtiden” var temat på dagens frukostseminarium, då Annika Pontikis, kommunikationschef på Nobelstiftelsen berättade om den omfattande varumärkesresa som The Nobel Prize, ett av Sveriges mest välkända varumärken, har gjort de senaste åren.

Men behöver man jobba så mycket med varumärkesbyggande med ett sådant anrikt varumärke kan man kanske fråga sig? Svaret är såklart ja – men vad har just Nobelstiftelsen velat uppnå och hur har de gjort det?

Ska du göra en varumärkesresa behöver du först verkligen veta hur det egentligen uppfattas av andra idag och inte börja arbeta utifrån det du tror är hur du uppfattas.

Genom att göra en gedigen varumärkesundersökning upptäckte Nobelstiftelsen t ex att människor ser på Nobelpriset på olika sätt i olika länder. I Sverige har det länge varit associerat med själva festen och “glamouren” kring det, och intresset har varit stort framför allt den vecka i december som prisutdelningen ägt rum. I länder som Tyskland och USA däremot har Nobelpriset varit mer förknippat med ord som “visionärt” och “ledande” och man har fokuserat mer på själva personerna och bedrifterna bakom priserna än på själva festen. Internationellt får också Nobelpriset mest uppmärksamhet under den vecka i oktober när pristagarna tillkännages.

Ju större geografiskt avstånd – desto större kunskap och förståelse om priset.
Detta blev en viktig och förvånande insikt inför det strategi-och varumärkesarbete som sen följde.

Målet: ett tydligare varumärke

När du vet var ditt varumärke står idag, är det dags att bestämma hur du vill att det ska uppfattas i framtiden och strategin dit. Det man velat uppnå med varumärkesarbetet i stort hos Nobelstiftelsen har varit att skapa större förståelse hos allmänheten, bli mer transparenta och engagerande samt att skapa ett tydligare varumärke som skapar liknande associationer över hela världen.

Tre viktiga insikter Annika delade från deras varumärkesresa var:

Nobel1. “Alfred Nobels testamente har en otroligt tydlig vision: Att belöna de individer som gjort störst nytta för mänskligheten. Det historiska arvet är centralt för allt agerande”.

Här berättade Annika att man först kände att det tog emot lite för Nobelstiftelsen att börja prata om Nobelpriset som ett varumärke och att gå in och exempelvis jobba med den visuella identiteten då det kändes som om den varit densamma genom alla år. Men när de väl började upptäckte de att väldigt lite egentligen varit konsekvent genom tiderna, förutom själva Nobelmedaljen.

Denna fick därför inspirera till en ny typografi och logo som nu används konsekvent på alla plattformar. Nu finns en tydlig avsändare, The Nobel Prize, i alla sammanhang, ett märke som både inger förtroende och står för kvalitet – nyckelord för varumärket.

Annika Pontikis2. “Det är ett nätverk med en gemensam kärna och allt som händer runtomkring påverkar kärnan”.

Nobelpriset omges av många olika aktörer, t ex av museerna i Stockholm och Oslo, Nobelstiftelsen och de olika institutioner som utser pristagarna, såsom Kungl. Vetenskapsakademin. Här berättade Annika att de har gjort en gemensam beskrivning av kärnan, en varumärkesplattform, och förtydligat rollerna för de olika enheterna. Det har varit ett stöd, t.ex. i samband med händelserna kring Svenska Akademien. I Sverige har förtroendet för Nobelpriset faktiskt inte påverkats nämnvärt av krisen.
Detta exempel visar verkligen på vikten av att bygga och bevara ett starkt varumärke – då står det stadigt när det stormar.

Nobel prize
Foto: Alexander Mahmoud

3. “Hanteringen av prisarbetet är inte samma sak som hanteringen av varumärket. Du kan inte påverka allt som görs. Men det som du kan påverka är hur du uppfattas”.

Här har Nobel Foundation jobbat hårt de senaste åren för att stärka och komplettera bilden av Nobelpriset. Med sin senaste kampanj “Nobel Calling Stockholm” som pågick mellan 7:e och 14:e oktober ville de få stadens invånare att fira och förstå årets Nobelpris – de vill ge en inblick i historien och öka förståelsen kring priset och pristagarnas bedrifter – både nu och då. Exempelvis är bara 3,7 % av museets besökare från Stockholm.

Nobel Prize Museum har nu fokus på att stärka relationen till närpubliken, stockholmarna, som hittills inte varit så insatta och engagerade med varumärket. De har nyligen gjort detta genom intresseväckande annonser runtom i Stockholm och i media, ordnat många event och aktiviteter som varit öppna för allmänheten, samt varit väldigt aktiva på de sociala kanalerna.

Vi önskar Nobelstiftelsen stort lycka till på er fortsatta resa! Tack alla gäster som kom denna regniga morgon och tack till Nobel Prize Museum för att ni ordnade så fint!

____________
Nobel Prize Museum har precis öppnat en ny utställning, ”Mänsklighetens Största Nytta”, som visar hur vetenskap, litteratur och fredsarbete utvecklar och förändrar världen. För dig som vill nyttja muséet för event i det anrika Börshuset finns det en möjlighet att göra det. Mer information på www.nobelprizemuseum.se