Marknadsföreningen Sverige | Blogginlägg, Fördjupning och tips, Nätverksträffar, Referat
Kundrelationer i världsklass
– Spaningar från vår nätverksträff med CxL hos Ellery Beach House
Vi fick en riktigt härlig eftermiddag och start på veckan när vi, med vår nätverksgrupp CxL, gästade ESS Group i måndags på fantastiska Ellery Beach House. Där bjöds vi bl a på ett riktigt spännande case som levererades med enormt engagemang och i högt tempo! Åsa Appelqvist, Head of CRM and Performance Marketing på ESS Group, gav oss en väldigt givande och värdefull insikt i hur ESS arbetar med kundrelationer & lojalitet i världsklass.
Några take aways:
- Åsa menar att CRM är deras arbetssätt, och det inkluderar alla i företaget, vilket innebär ytterst att verkligen ha koll på kunden och kunders olikheter (segmentering är A och O) – även på medarbetarna.
- Nöjda medarbetare ger nöjda kunder som fyller husen varje dag och ger ökade intäkter.
- Starkt fokus på servicekultur och kundmötet är ett vinnande koncept och bygger på att personalen levererar det där extra.
- Målet är att skapa stamgäster!
- Moments of Happiness ger stöd för en fantastisk kundupplevelse
- Framgång bygger på ett data- och kunddrivet arbetssätt
Vi pratade mycket om vikten att arbeta strategiskt med sina kunder, använda data för att ge rätt upplevelse till rätt kund. Att verkligen känna sin kund.
Eventet avrundades med ett härligt mingel där CRM-snacket kunde fortsätta och frågorna ta vid, så det blev en perfekt säsongsavslutning för CxL-nätverket Tusen tack Åsa och Emilia att ni tog er från Göteborg till Stockholm för att ge oss en värdefull inblick och ett spännande case.
Vi vill också passa på att tacka CxL-nätverkets engagerade ledare Camilla Cramner, Karin Bjäreholt och Ann Netterwall. CxL-nätverket är tillbaka med fler träffar efter sommaren, och alla våra temabaserade nätverksgruppers träffar ingår som alltid i ett medlemskap.
_____________
Text: Camilla Cramner & Per Almegård
Foto: Per Almegård