Marknadsföreningen Sverige | Årets Marknadschef, Blogginlägg, Övrigt
”Vi ser tryck som något mer än bara en kommunikationsbärare – det är en upplevelse”

Vår medlem Arkitektkopia var en av våra mycket uppskattade produktionspartners till Årets Marknadschef 2025 i början av maj. Deras bidrag till vårt event fick våra gäster för dagen uppleva bl a när de möttes av en stor och stilig matta med årets tema ”The Power of Creativity” när de anlände vid entrén på Maxim. Under prisutdelningen, som avrundade eftermiddagen, samlade vi även alla finalister vid de coola ståborden i papp vid scenen, som enkelt och smidigt sparas och återanvänds. Och kreativitetens kraft var något som verkligen genomsyrade hela eventet. Här följer vi upp med Arkitektkopias vice vd Robine Björklund som ger oss en spaning om kreativitet inom tryck och deras årliga och kommande tävling & event Inhousetävlingen.
Hur kan man tänka kreativt med tryck?
– Kreativitet inom tryck handlar om att tänka bortom det traditionella. Det kan vara att använda oväntade material, som wellmaterial, tyg, eller att jobba med effekter som foliering eller ljus – eller arbeta med former och speciella konstruktioner. Vi ser tryck som något mer än bara en kommunikationsbärare; det är en upplevelse. Det kan vara enorma format eller den lilla detaljen.
En annan aspekt är att kombinera tryck med digital teknik – till exempel genom QR-koder eller personliga trycksaker som anpassas efter mottagaren. Då blir tryckt kommunikation en del av något större. Se bara hur glada vi blir av alla namn på Coca Cola-burkarna!
Vad har ni sett för kreativa lösningar bland era kunder, som sticker ut?
– Vi har haft kunder som verkligen tänjt på gränserna. Ett exempel är att vi producerade Acnes solglasögon-displayer i riktigt tjockt plexiglas, då tryckte vi ett marmormönster på plexiglasskivan och figurskar materialet i olika böljande former. Det blev superfint och lyfte verkligen produkten. Det visade hur tryck kan användas tredimensionellt och hur man kan skapa effekt med att välja rätt material och form till rätt ändamål.
I andra fall har vi även hjälpt kunder ta fram kompletta ”butiker” och/eller produktställ med well-konstruktioner där vi arbetat med att skapa djup i konstruktionen. Enkelt – men visuellt slående och snyggt!
Ser tryckt material likadant ut nu som för 20 år sedan?
– Nej, det har skett en utveckling. För 20 år sedan var tryck mer statiskt – idag är det dynamiskt, interaktivt och ofta integrerat som en del av många i större kampanjer. Tekniken har gjort det möjligt att trycka i mindre upplagor, snabbare och mer kostnadseffektivt, vilket öppnat upp för mer experimentella och personliga lösningar.
En tydlig trend är hållbarhet. Vi ser en ökad efterfrågan på miljövänliga material, klimatkompenserade tryck och cirkulära lösningar. Många kunder vill veta exakt var pappret kommer ifrån, hur det producerats och hur det kan återvinnas, och vilka steg på vägen som har olika klimatavtryck.
Vad ser ni mest fram emot med Inhousetävlingen och Inhousegalan?
– Det är årets höjdpunkt! Inhousetävlingen är en hyllning till alla kreativa hjältar som jobbar inhouse, oavsett om det är en större inhousebyrå eller en mindre inhouseavdelning. Vi ser fram emot att få inspireras, nätverka och fira tillsammans med alla i branschen. Inhousegalan är inte bara en prisutdelning – det är en hyllning till kreativitet, mod och skicklighet.
Vad hoppas ni få se bland bidragen i år?
– Vi hoppas på överraskningar! Bidrag som vågar bryta normer, som visar på smarta lösningar trots små budgetar, och som så klart använder tryck på nya sätt. Vi vill se tävlingsbidrag där det finns en tydlig idé, där form och funktion samspelar, och där det finns en tanke bakom varje detalj. Och gärna exempel där hållbarhet inte bara är en eftertanke – utan en integrerad del av konceptet.
Vilka kriterier behöver man uppfylla för att ha en chans att vinna i Inhousetävlingen?
– För att ha en chans att vinna behöver man visa på kreativ höjd, strategisk relevans, skickligt utförande och ett resultat som är tydligt mätbart. Och så gärna en twist – något som får juryn att le, tänka till eller säga ”wow”.
Varför är Arkitektkopia medlem i Marknadsföreningen?
– För oss är det självklart att vara en del av Marknadsföreningen. Det är en plats där vi får möta likasinnade, hålla oss uppdaterade på trender och bidra till att lyfta branschen. Vi tror på samarbete, kunskapsdelning och att bygga relationer – och Marknadsföreningen Sverige är ett fantastiskt forum för just det.
Erbjudande från Arkitektkopia
Nyfiken på Arkitektkopias spännande wellboardprodukter? Nu kan du få 10% rabatt på valfri wellboard-produkt!
Materialet är ett tjockt och kartongliknande pappersfibermaterial som är 100% återvinningsbart och som går bra att återanvända vid flera tillfällen. Det är hårt, tåligt och kan figurskäras. Välj mellan våra standardprodukter, bland annat olika podium, mingelbord och eventkuber, eller hitta en anpassad lösning.
Kontakta oss så hjälper vi dig! Ange rabattkod: MISWELL25
Rabattkoden gäller till och med 31/8 2025
Se allt vi gör på: https://www.arkitektkopia.se/