Jabob_Anderson
Marknadsföreningen Sverige | Blogginlägg, Möt medlem

”Vi har en ny generation som scrollar i raketfart – så hur bygger man ett varumärke på 1–2 sekunder?”

Hos vår nya företagsmedlem Yamaha Motor hittar vi Jacob Anderson, marknadsdirektör för Norden, som redan hunnit med att titta förbi på några event. Vad händer hos Yamaha och hur ser han på utvecklingen inom marknadskommunikation just nu? Vi passade på att ställa Jacob några frågor. 

Jacob Anderson
Jacob Anderson, Marknadsdirektör, Yamaha Motor

Vad kan du berätta om din roll på Yamaha Motor?

– Jag har jobbat på Yamaha Motor sedan 2019 som marknadsdirektör för Norden och ansvarar, tillsammans med vårt mycket kompetenta marknadsteam, för att bygga ett starkare varumärke – ett Yamaha vi kan ta bättre betalt för både idag och imorgon.

Vad händer just nu hos er?

– Under pandemin hade vår bransch de bästa åren någonsin – och de senaste två åren har varit de tuffaste. Just nu handlar mycket om att navigera rätt med våra investeringar och vinna tillbaka konsumenternas förtroende och köplust.

Vi säljer ju lyx. Vi vill få folk att känna att det är kul att köra motorcykel eller åka båt igen – kanske ännu viktigare nu med allt som händer i världen.

Vilken utveckling inom marknad/kommunikation följer du med störst intresse under 2025?

– Jag tror det handlar mycket om sociala medier och annonseringen där. Vi har en ny generation som scrollar i raketfart – hur bygger man ett varumärke på 1–2 sekunder? Så hur säkrar vi framtiden i de här kanalerna, och vad vi gör med det kreativa?

Vi tror mycket på att lära av varandra, så vi hoppas kunna knyta fina vänskaper med marknadsförare från andra branscher

Du var med oss härom veckan när vi fick tillfälle att inspireras av Chris Burggreave under vårt frukostevent – vad tog du med dig från det?

– Väldigt inspirerande – jag gick in i fredagen med mycket energi. Jag tror det viktigaste jag tog med mig var att man måste känna sin publik och respektera att de kan ha en annan agenda. Då kan man också anpassa sitt budskap på rätt sätt, så att det verkligen landar.

Det senaste du lärde dig?

– Man får aldrig glömma att skratta. Vi skrattar mycket på Yamaha, och det tror jag hjälper oss att inte ta oss själva på för stort allvar – vi jobbar ju faktiskt bara med leksaker.

Ni har precis tecknat medlemskap för hela teamet – vad var den främsta anledningen till att ni valde Marknadsföreningen?

– Vi tror mycket på att lära av varandra, så vi hoppas kunna knyta fina vänskaper med marknadsförare från andra branscher – och samtidigt få chans att inspireras av spännande föredrag.