Marknadsföreningen Sverige | Blogginlägg, Fördjupning och tips, Gästblogg, Kurser
”Anpassa strategin efter din bransch, din målgrupp och dina resurser”
Erik Modig är expert på kommunikation och marknadsföring, samt forskare & lärare vid Handelshögskolan i Stockholm. Genom vårt fördjupade samarbete med Erik och hans E-learningplattform Marketing Levels kan vi nu erbjuda exklusiva certifieringar genom de utbildningar vi har tagit fram tillsammans, som genomförs i en mix av online och på plats. I den här artikeln diskuterar Erik kring vad som faktiskt är mest viktigt inom varumärkesstrategi.

Inom varumärkesstrategi har debatten om vad som är viktigast för att bygga ett starkt varumärke pågått i årtionden. Ska du satsa på att skapa en djup emotionell koppling med din publik? Eller är det viktigare att vara konstant synlig och tillgänglig i deras vardag?
Emotionell koppling: Bygga lojalitet och mening
Emotionell koppling handlar om att skapa en djup relation mellan varumärket och dess kunder. Detta tillvägagångssätt bygger ofta på storytelling, varumärkespersonlighet och kommunikation som talar till kundens känslor och värderingar. Målet är att skapa lojala kunder som väljer varumärket av känslomässiga skäl, snarare än rent funktionella. Det har varit en hörnsten i många reklambyråers erbjudande och det som Sveriges reklam värld blivit känd för att göra riktigt bra. Stora varumärken som Ikea, Volvo, ICA etc har lyckats att göra det om och om igen.
Fördelar med emotionell koppling:
- Skapar djupare relationer och lojalitet.
- Hjälper varumärket att sticka ut genom unika värden och personligheter.
- Kan leda till större motståndskraft mot konkurrens.
Nackdelar:
- Tar tid och resurser att bygga.
- Oftast svårt att få igenom och kanske ännu mer nu i en mer performance/ROI driven värld.
- Riskerar att missa en bredare publik som inte delar samma känslomässiga värderingar.
Fysisk tillgänglighet: Vara där kunden är
Fysisk tillgänglighet handlar om att göra det så enkelt som möjligt för konsumenter att köpa ditt varumärke. Det innebär att finnas på rätt platser, vid rätt tid och att vara top of mind vid köpbeslut. Exempel fysiska butiker eller restauranger som säkerställer att kunder enkelt kan hitta. Eller digital e-handel som fokuserar på snabb leverans och tillgång till ett enormt utbud för att vara det självklara valet för online shopping.
Fördelar med fysisk tillgänglighet:
- Ökar sannolikheten att bli vald vid köp.
- Bygger marknadsandelar genom bredare nåbarhet.
- Är mindre beroende av specifika känslomässiga band.
Nackdelar:
- Kan bli generiskt och förlora varumärkets unika karaktär.
- Riskerar att enbart konkurrera på pris eller bekvämlighet.
Ska man välja det ena eller det andra?
Svaret är inte svartvitt. De flesta framgångsrika varumärken balanserar dessa två aspekter. Ett starkt varumärke bör vara fysiskt tillgängligt och samtidigt bygga en emotionell koppling som gör det minnesvärt. Nyckeln är att anpassa strategin efter din bransch, din målgrupp och dina resurser.
Att ingen har rätt och att båda är viktigt kan ju låta rätt tråkigt och självklart. Det viktigaste är att förstå att båda dessa delar är viktiga men kräver stort fokus så att man inte hamnar i mitten med varken någon stark koppling till varumärket eller utan bred tillgänglighet. Inför varje kvartal ska marknadschefer ställa sig frågorna:
- Kommer vi att tjäna på att stärka varumärket emotionellt?
- Är det görbart med existerande budget samt med existerande kvalitet på kommunikation?
- Finns det en intern vilja och förmåga att skapa ett mer laddat varumärke?
Om inte så bör man nog undvika det. Även om man gärna skulle vilja.
Frågan blir då om det blir lättare att faktiskt stärka varumärket genom att öka mental och fysisk tillgänglighet och helt enkelt bara nå fler? Det blir en viktigt sätt att stärka varumärket även om det inte ändrar uppfattningen.
Går det att göra båda så är just det självklart att föredra. Det är dock inte så lätt eller att man har förutsättningarna för det.
– Erik Modig
_____________
Certifierad Varumärkesstrateg?
Vill du och/eller en kollega gräva djupare i varumärkesstrategi? Vill ni diskutera er nuvarande strategi och få input hur ni tar den till nästa steg? Eller vill du addera att du har koll på detta på ditt CV?
Nu har MiS och Erik Modig tagit fram utbildningen Certifierad Varumärkesstrateg.