Blogg

Adlibris Go

Referat: RIO-nätverket gästade Adlibris Go

Marknadsföreningen Stockholm | Fördjupning och tips, Nätverksträffar, Referat

”Det ska vara så friktionsfritt som möjligt”

–RIO besöker Adlibris Go

Förra veckan kickstartade vi igång nätverken och först ut var Retailnätverket RIO som gästade Adlibris GO och deras konceptbutik på Kungsgatan, där vi pratade om hur e-tailers allt oftare driver utvecklingen inom traditionell retail då de inte har samma infrastruktur, processer och kultur som varumärken som primärt verkar i en fysisk värld.

Vår eminenta nätverksledare Alex Baker tog upp ett par exempel, där ett var den amerikanska sängleverantören Casper som med sin ”Dreamery-upplevelse” i konceptbutiken på Manhattan erbjuder sina kunder en 45 minuters upplevelse där pyjamas, eteriska oljor och en guidad meditation ingår, detta för 25 dollar.

Två andra exempel som diskuterades var Bonobos och ”The Fitting Room” där Walmart 2017 köpte Bonobos för 310 miljoner dollar. Bonobos är e-tailern inom herrkläder som med sina Guideshops blev kända för att med förbokade tider erbjuda sina kunder att beställa plagg online till butiken där man som kund med hjälp från personalen fick möjlighet att få med sig produkterna direkt efter mötet eller returerna direkt i Guideshopen.

”The Fitting Room” var ett pop up-projekt i Nordstan under hösten 2018 med ambitionen att kombinera styrkorna från den fysiska och digitala världen. Under den månad som projektet var igång mättes en försäljningsökning på motsvarande 43 % på webshopen, för ett av de två varumärken som deltog, och en minskning av antal returer på 89 %.

Alex nämnde även ”last mile delivery”, där Adlibris Go just är ett exempel på detta. Adlibris Go kommer nu under september att lansera sin nya lösning, där butiken på Kungsgatan är deras innerstadslager och de kommer att börja med 60 min-leveranser från affärer till innerstan. Denna hub gör att de kan vara närmare kunderna och utnyttja de fysiska fördelarna med att ha en butik samtidigt som deras app gör att de kan vara snabba, enkla och bekväma. Evelina Mikaelsson från Adlibris poängterar att det kunderna efterfrågar är att det ska vara så friktionsfritt som möjligt.

”Retail är där kunden är – antingen inne i stan eller hemma i soffan”

Alex poängterar också hur efterfrågan för last mile samt innovation inte alltid kan baseras på kundinsikter. Detta på grund av att vi som kunder inte alltid agerar som vi säger att vi ska göra. Ett exempel som lyftes var när kunder tillfrågades om hur ofta de köper ekologiska och kravmärkta varor av en större detaljhandelskedja och där deras svar kontrollerades tillsammans med försäljningsdata vilket visade de inte köpte dessa i alls lika stor utsträckning som de hävdade.

I relation till de korta leveranstiderna samt drönarleveranser så är det troligtvis ett försök att positionera sig för företagen eftersom enligt undersökningar som gjorts så är inte tiden utan framförallt priset den viktigaste anledningen till valet av leverans och frakt. Flera företag som tillfrågats i en McKinsey-studie som genomförts under 2019 menar att de kommer börja att erbjuda drönar- och expressleveranser (inom 1-2h) trots att detta inte är på kundernas topplista på vad som är viktigt.

Tack för en väldigt intressant och lärorik träff med rundtur i butiken, givande samtal och bra värdskap av Evelina från Adlibris!

MarLaw

Referat från höstens första seminarium, med & hos MarLaw

Marknadsföreningen Stockholm | Blogginlägg, Fördjupning och tips, Referat

”Vi går mot en helt ny värld”

–Referat från höstens första seminarium, med & hos advokatfirman MarLaw

Förra veckan bjöd MarLaw in till ett lunchseminarium fullspäckat med nyheter inom marknadsrätt och GDPR. ”Vi går mot en helt ny värld än vad vi var vana med tidigare”, sade Daniel Tornberg. Utveckling går från direktiv till förordning, hårdare övervakningar och sanktioner, från svensk rätt till EU-rätt.

I juli 2019 kom nya ICC-regler med en anpassning till digital miljö, och nya begrepp som t ex influencers och affiliate nätverk.

En ny förordning om konsumentskyddssamarbete gäller från 17 januari 2020. Böterna kan vara upp till 4% av företagets omsättning. E-handel är ett område där till exempel begreppet utförsäljning missbrukas.

Några tendenser

  • Färre marknadsföringsrättsliga mål och i huvudsak varumärkesrättsliga mål
  • KO är mer aggressiv mot vissa branscher som E-handel, telemarketing, snabblån, abonnemang, resor och spel

Vad har hänt med GDPR sedan maj 2018?

Alexander Jute berättade om första sanktionsavgiften. En skola i Skellefteå hade installerat ansiktsigenkänning och nämnde detta i sociala medier. Oftast består bevisningen i domen genom utdrag från sociala medier. Eftersom det gällde en myndighet stannade avgiften vid 200 000 kronor. Privata företag kan förvänta sig mycket högre straff.

Stort tack till Daniel och Alexander för ett superintressant seminarium.

Du vet väl att alla medlemmar har tillgång till kostnadsfri juridisk rådgivning via MarLaw?

Mer info här >>

Hack for Sweden

Alex Baker: Hack for Earth

Marknadsföreningen Stockholm | Blogginlägg, Gästblogg, Nätverksledaren har ordet

Hack for Earth

Hur samskapar vi innovation för framtiden?

Alex Baker leder Marknadsföreningens nätverksgrupp RIO (Retail, Innovation & Omnichannel).

Alex Baker

_________

Innovation är viktigt för vår export berättade Camilla Mellander, ansvarig för hållbart företagande på UD på en paneldiskussion på Almedalen i juli som arrangerades av ett regeringsinitiativ vars målsättning är att öka medvetenhet och användning av öppen data.

Man säger även att det är genom öppen och medborgardriven innovation som fler människor kan bidra till vår välfärd och vara med och skapa det samhället vi drömmer om imorgon – ett Sverige 4.0.

Sveriges största hackathon

Tidigare i vår arrangerades Sveriges största hackathon i Stockholm med närmare 500 hackare och ca 90 samarbetspartners från både det privata och offentliga deltog. De sex teamen som vann tävlingen inom kategorierna Mobility, Environment, Education & Science, Job, Health och Business fanns idag på plats för att presentera sina framsteg sedan tävlingen inför juryn. Kategorierna valdes baserat på FNs klimatmål och för att de anses som mest mogna i förhållande till öppen data. Ett fantastiskt event kan jag intyga av egen erfarenhet.

Digg som är myndigheten för digital förvaltning pratade om Sveriges behov och befintliga förmågor från OECD-rapporten. Den lyfter samarbetet med Vinnova och Hack for Sweden som viktig part för att kunna ta klivet in i framtiden och arbeta med dessa frågor. Det är inte tekniken som är det svåra, den har utvecklats mer eller mindre senaste decenniet utan organisation, kultur och ledarskap visar omvärldsbevakningen.

Det finns länder idag, bl a Finland och Estland, där vissa statliga initiativ underlättat för medborgarna genom de digitala tjänster man utvecklat som vi kan inspireras av och lära oss med. Sverige är duktiga på innovation och ses emellanåt som ett av världens mest innovativa länder men kanske framförallt traditionell innovation har vi varit duktiga på om man ser på våra storbolag. Arbetet framåt och fokus bör ligga på hur vi går mot en mer agil och prototyp baserad utveckling och ifrån den tidigare förstudie tunga vattenfallsmodellen.

Att vi behöver bli snabbare med innovationsarbetet i Sverige var återkommande från paneldeltagarna.

Vilket typ av beteende behöver vi se mer utav för att främja arbetet och uppmuntra fler att delta framåt i medborgardriven innovation? Att få fler med på tåget handlar om att förtydliga varför vi behöver investera i detta och vilka möjligheter skiftet och utvecklingen bär med sig.

Data en alltmer strategisk resurs

Det är en fundamental förändring som behöver göras för att inse att data är och blir allt mer en strategisk resurs och i en tid där människa och artificiell intelligens ska samarbeta.

Reflektion: vi behöver lära oss på nationell nivå om möjligheterna med artificiell intelligens eftersom annars blir risken att vi bara gör marginella förbättringar med våra egna fördomar som begränsningar. Ledarskapet blir den avgörande faktorn kring huruvida vi lyckas identifiera och sätta utmanande strategiska mål för att kunna fortsätta vara i framkant som land inom innovation och digitalisering. Samma ledarskap som sätter förutsättningarna och möjliggör plattformen för medborgarna att kunna engagera sig och vara med och samskapa, i ett ekosystem kort och gott.

Hack for Sweden kommer att till Expo2020 i Dubai nästa år skapa Hack for Earth. Ett liknande hackathon men i global kontext med både fysisk närvaro men även digital för de som inte kan deltaga på plats i Dubai. Fantastiskt initiativ och leading-by-doing som man säger.

Avslutningsvis, erfarenheten som jag hade från hackathonet tidigare i vår. Från att ha anmält mig som enskild hackare för att vara med och försöka skapa kreativa och innovativa sätt att lösa utmaningar från FNs hållbarhetsmål, inte som team vilket är det som majoriteten av deltagarna anmäler sig som så resulterade det i att vårt team med 7 främlingar från olika delar av världen lyckades vinna kategorin business award. Ekosystemet som Hack for Sweden skapat har bara börjat och glöm inte vart du läste det först!

Hack for earth
Marknadsföreningen Stockholm

Vi söker en Projektledare och medlemsansvarig (12 månaders föräldravikariat)

Marknadsföreningen Stockholm | Föreningen

Projektledare och medlemsansvarig

(12 månaders föräldravikariat)

Marknadsföreningen Stockholm har som främsta roll att vara en mötesplats inom kompetensutveckling för professionella inom marknadsföring & kommunikation, områden med hög förändringstakt och ständiga nyheter. För föreningens del är vi mitt i en spännande utvecklingsresa med flera nya strategiska samarbeten och teknikförnyelser, samtidigt som vi firar 100 år och fortsatt satsar på föreningens flaggskeppsevent, Årets Marknadschef. Målet är att bli ännu fler medlemmar och synas och höras mer.

Vår nuvarande projektledare och medlemsansvariga ska bli mamma igen i november 2019 och vi söker nu en vikarie för hennes föräldraledighet (ca 12 månader). Är det kanske du eller någon du känner?

Din roll

I din roll som Projektledare och medlemsansvarig ska du genomföra aktiviteter utifrån vår övergripande marknadsplan; som projektledning av och planering för våra kurser och events. Det dagliga arbetet är mycket utåtriktat med ständig kontakt med befintliga medlemmar, samarbetspartners och företagsmedlemmar, där högklassig medlemsnytta och service är A och O. I rollen som Medlemsansvarig har du en säljande ådra och jobbar även med återvärvning och uppgraderingar av befintliga medlemskap. Du gillar att hålla koll på det senaste och bidra med idéer och ämnen som kan vara högintressanta för medlemmarna.

Vi erbjuder en både operativ och bred roll inom marknadsföring och kommunikation med stort eget ansvar. Du blir involverad i många typer av frågor och kommer tydligt att se resultatet av det du gör. Du blir en del av ett litet tight, kreativt och snabbrörligt team där alla idéer välkomnas. Vi sitter på United Spaces – ett toppmodernt co-working-kontor med en rad andra spännande företag, puls och ett härligt sammanhang. Det ligger i Waterfront Building som är belägen vid Centralstationen, Stockholm.

Exempel på arbetsuppgifter

  • Ytterst ansvarig för medlemsservice med löpande kommunikation och dialog med medlemmarna.
  • Ansvara för årscykeln; lägga en plan för aktivering kopplat till onboarding, inbound marketing och våra events. Aktivering av medlemmar och personaliserad kommunikation.
  • Egen medlemsvärvning och uppgradering av medlemskap.
  • Ansvara för medlemsregistret, löpande uppdateringar samt kontaktperson mot redovisningsbyrå för medlemsrelaterade ekonomifrågor.
  • Projektledning av, planering och genomförande av events och kurser samt samarbeta med leverantörer. Ett exempel är vårt årligen återkommande event och nomineringsförfarande för Årets Marknadschef inklusive budgetansvar.
  • Göra uppdateringar och inlägg på våra sociala kanaler; marknadsföring såväl som kunskapsdelning.
  • Kursplan för våra utbildningsinsatser per termin och marknadsföring av dessa.
  • Vara kontaktperson, samt ansvarig, för marknadsföringen av flera kompetensnätverk inom föreningen, där nätverksledarna är våra experter och ansvarar för innehåll.

Vem är du?

För att lyckas i rollen tror vi att du är en person som gillar event; att nätverka och skapa långsiktiga relationer. Du är en strukturerad och prestigelös doer med ett stort eget driv och kan hålla i många projekt och kontakter parallellt. En nyfiken och kreativ problemlösare som hugger in där det behövs. Troligen har du har en utbildning inom marknadsföring och/eller kommunikation samt gärna en projektledarutbildning. Du är i början av din karriär och har en passion för marknadsföring och kommunikation. Du navigerar vant i digitala kanaler, något som vi är mycket aktiva inom. Vi ser gärna att du har jobbat med CRM, kundklubbar och har erfarenhet att arrangera evenemang.

Mer om Marknadsföreningen Stockholm

Föreningen har ca 2000 medlemmar, fördelat på både individuella medlemskap och företag i Stockholmsområdet. Vi genomför frukost- och lunchseminarier inom högaktuella ämnen, öppna och skräddarsydda kurser, erbjuder mentorskap och nätverk inom olika områden samt rådgivning. Sedan 2006 har vi delat ut utmärkelsen Årets Marknadschef där vi har utökat med kategorierna med Årets Framtidslöfte, Årets Varumärkesresa och Årets Disruptör, ett led i vårt eget förändringsarbete. Marknadsföreningen Stockholm är den största marknadsföreningen i Sverige och har systerföreningar runt om i landet.

Visst låter det spännande!? Så här söker du:

Välkommen med din ansökan i form av CV och personligt brev till ansokan@mis.se så snart som möjligt och senast den 15 september. Vi intervjuar kandidater löpande och tjänsten kan komma att tillsättas innan sista ansökningsdag. Önskar du mer information kontakta gärna Marknadsföreningens VD Marie Sommarmarie@mis.se eller 0701-463422.

Välkommen med din ansökan!

Mer om medlemskap i Marknadsföreningen Stockholm

Årets Marknadschef 2018

Almedalen 2019

Almedalen 2019: Tack för i år!

Marknadsföreningen Stockholm | Almedalen, Blogginlägg

Tack för en fantastisk vecka i Almedalen!

–vd Marie Sommar summerar

Jag summerar en spännande och innehållsrik Almedalsvecka, som vanligt fylld med både planerade och spontana möten, massor av ny kunskap och nya infallsvinklar.

Vi på Marknadsföreningen Stockholm är superglada över att kunna dra fullt hus (eller egentligen tält) vid våra tre panelsamtal måndag till onsdag på Kronstallgränd 4. Roligt att se både medlemmar och många nya bekantskaper på plats. Vi fokuserade på hur:et. ”Att gå från ord till handling” var ett övergripande tema i våra tre nerslag (”Hållbara och effektiva Marcom-avdelningar”, ”Värderingsdriven kommunikation-mångfald” och ”Framtidens konsument”).

Stort tack till alla våra grymma paneldeltagare för att ni generöst delade med er av bästa tips och insikter: (Dag 1) Marie Wedin på Coop Sverige, Mikael Lenneryd på Apoteket AB och Thomas Johansson på SOS Alarm, (Dag 2) Elcim Yilmaz, Superturken, John Mellkvist, Mindmakers PR och Suzan Hourieh, Volvo Car Mobility (M),(Dag 3) Pernilla Jonsson, Ericsson Consumer & Industry Lab, Fabian Bengtsson, Företagarna & NetOnNet Group AB och Arvid Axland, Pool kommunikationsbyrå.

Wow(!) vad kul det har varit att jobba tillsammans med Maria Westman för att moderera dessa. Tack!

Jag vill också rikta ett stort tack till Nowa Kommunikation för proffsig och stämningsfull inramning och en trädgård/arena som levererade i strålande sol såväl som ösregn. Det blev ju som bekant lite av varje denna vecka. Detta år fick vi möjligheten till livestreaming och ni som inte var med oss på plats kan istället ta del av samtalen i sin helhet via länkarna nedan.

För Almedalen i stort var hållbarhet ett hett tema och hur vi ska komma vidare. Att det är viktigt för vår jord, för hållbart arbetsliv osv är redan konstaterat. Gretas ord och kraft ekade i Almedalen. Det var också fokus på livslångt lärande och lärande organisationer – något som blir extra viktigt när det är så snabb förändringstakt i och med digitaliseringen.

Mångfald, konstaterade vi och många andra, är nödvändig för lönsamhet, innovation och att vara relevant. Men HUR tar du dessa saker vidare till handling? Veckans ord för mig var: Perspektivtäthet. Ett ord som sammanfattar hur du kan säkerställa att en organisation inte blir för homogen och likriktad.

Ledarskapet och det värderingsdrivna perspektivet återkom också på flera ställen i ”rosornas stad”. Det måste vara äkta, genuint och grundat. I en snabbrörlig värld måste man kunna fatta beslut långt ut i organisationen. Ledarens uppgift är att skapa trygghet i gruppen och lita på varandra. Våga testa, misslyckas och testa igen. Hall of Fail kom upp som tips i vårt panelsamtal från SOS Alarm och mod var ett återkommande tema även i Petter Stordalens tal och från Ishtar Touailat. Att våga testa och inte vara rädd för att misslyckas.

Det handlar också om att våga fatta beslut utifrån nya förutsättningar; en poäng från vårt sista panelsamtal om ”Framtidens konsument”. Att börja i kundbehovet och människan, bygga varumärket inifrån och sedan addera teknik som stöttar. Panelens vision kring kundupplevelse 2030 gav också spännande perspektiv och food for thought.

Efter en Almedalsvecka är det också läge att summera alla spännande möten och mingel. Almedalen är fullmatad med nätverkande och samtal, planerade såväl som spontana. Det är ett härligt öppet mindset hos besökare i stort som gör att det känns så naturligt att knyta kontakter och utbyta erfarenheter, hela tiden. Har fått med mig en rad nya inspel och frön till samarbeten för föreningen som vi nu ska spinna vidare på.

Idag packar vi ihop för sommarledigheter, och rent bokstavligen sitter vi bland flyttkartonger då vi ska byta rum här på United Spaces till hösten. Nu smälter vi alla intryck och laddar för en minst lika innehållsrik höst. För mig är det dags att ”leva mitt varumärke” fullt ut.

Önskar dig en glad sommar och vi ses i höst!

Bästa ”Sommarhälsningar”
Marie Sommar

–––––––––––––

Vi livesände alla våra tre panelsamtal. Här kan du se dem i efterhand:

  1. Hur skapas hållbara och effektiva marknads- och kommunikationsavdelningar i det digitala landskapet?
  2. Värderingsdriven kommunikation – hur speglar vi mångfald och gör skillnad på riktigt?
  3. Hur möter vi framtidens konsument, skapar minnesvärda kundupplevelser & främjar hållbar konsumtion?
Almedalen 2019

VIDEO: Almedalen 2019 – Framtidens konsument

Marknadsföreningen Stockholm | Almedalen, Referat, Video

Hur möter vi framtidens konsument, skapar minnesvärda kundupplevelser & främjar hållbar konsumtion?

Dag 3 i Almedalen blickade vi framåt: ”Hur möter vi framtidens konsument, skapar minnesvärda kundupplevelser och främjar hållbar konsumtion?”.

Pernilla Jonsson, Ericsson Consumer & Industry Lab började med en teknik- och trendspaning. Fabian Bengtsson, Företagarna & NetOnNet Group AB och Arvid Axland, Pool kommunikationsbyrå djupdök i frågan efteråt.

De sammanfattar hur vi ska mäta minnesvärda kundupplevelser i framtiden:

  1. Vi marknadsförare behöver lära oss att översätta mjuka värden för att kunna presentera för styrelser & ledning
  2. Relationen till varje kund blir av yttersta vikt. Dynamiskt & relevant är nyckelorden.
  3. KPI:er och mätpunkter kommer att förändras, men det kommer alltid vara viktigt att mäta. Men bottom line är alltid att mäta vad man får in för pengar. Affären är alltid viktigast!

Hur ser Kundupplevelser ut 2030?

  • Begreppet kund & leverantör kommer att lösas upp. Vi blir samskapare till upplevelser för individ och hela omvärlden.
  • Det kommer hända mer de närmsta 5 åren än de senaste 30 åren.
  • Realtids recensering. Vi kommer närmare köpbeslutet. Viktigt att leverera varje dag.
  • Från platta paket till platta butiker. Vi tar med vår personlighet i butiken.

Stort tack till panelen och till moderatorerna Marie Sommar & Maria Westman.

Almedalen 2019

VIDEO – Almedalen 2019: Värderingsdriven kommunikation

Marknadsföreningen Stockholm | Almedalen, Referat, Video

Värderingsdriven kommunikation – hur speglar vi mångfald och gör skillnad på riktigt?

Andra dagens nerslag i Almedalen bestod av en superpanel av kommunikatörer, där vi diskuterade värderingsdriven kommunikation – hur speglar vi mångfald och gör skillnad på riktigt? Elcim Yilmaz, Superturken, John Mellkvist, Mindmakers PR och Suzan Hourieh, Volvo Car Mobility (M) laddade på med mängder av konkreta tips att gå från ord till handling i sitt arbete att bli mer inkluderande.

  1. Börja med en nulägesanalys, börja mäta, bli medveten om hur det ser ut idag genom insikter
  2. Experimentera! Se vad som händer när du testar olika sorters grupper av homogena och heterogena grupper. Du kommer att märka att du får fler svar och innovation & tillväxt uppstår
  3. Bryt mönster! Gör annorlunda än vad du brukar, nästa gång. Utvärdera/mät och kommunicera resultatet.
  4. Utse en ”dålig stämning”-person på varje möte och inför alla beslut. Någon som ifrågasätter och vågar ställa de jobbiga frågorna.

Slutligen; mångfald är inte lätt eller roligt. Förändring gör ont, man ska få lite ont i magen och framförallt fokusera på att bygga sin ultimata TP-tårta! Stort tack till superpanelen samt till våra moderatorer Marie Sommar & Maria Westman.

Almedalen 2019

VIDEO – Almedalen 2019: Hållbara MarCom-avdelningar

Marknadsföreningen Stockholm | Almedalen, Referat, Video

Hur skapas hållbara och effektiva marknads- och kommunikationsavdelningar i det digitala landskapet?

Vilken start på Almedalsveckan vi fick med vårt första panelsamtal på Kronstallgränd i måndags!

Fullsatt tält när vi pratade om hur man skapar hållbara & effektiva MarCom-avdelningar i det digitala landskapet hos Nowa Kommunikation AB.

Panelen för dagen bestod av Marie Wedin på Coop Sverige, Mikael Lenneryd på Apoteket AB och Thomas Johansson på SOS Alarm, vilka djupdök i ämnet.

Sammanfattningsvis gav de några tips:

  • Var nyfiken, flexibel och leta efter individer som tycker att det är roligt med förändring – en förutsättning för att jobba på en marcom-avdelning idag
  • Kunden i fokus
  • Tydlig målbild & mandat för medarbetarna att löpande fatta beslut
  • Tillit & trygghet i teamet att våga och göra misstag – Hall of Fail
  • Mät rätt saker och våga välja bort

Stort tack till vår eminenta panel, våra moderatorer Marie Sommar och Maria Westman och till alla deltagare på plats.
Du kan ta del av evenemanget i sin helhet i videon ovan.

Employer branding

Rapport från World Employer Branding Day

Marknadsföreningen Stockholm | Nätverksträffar, Referat

”Trenden går mot större fokus på storytelling”

Autenticitet, tydligt syfte och bygga inifrån. Det var några slutsatser från World Employer Branding Day som hölls i Lissabon i maj.  Det fick vi lära oss förra veckan hos Kantar Sifo på vårens sista nätverksträff i Employer Branding.

Katarina Önell, Camilla Björk och Maria Redstone från Kantar Sifo var på plats i Lissabon. Camilla och Maria presenterade sina upplevelser med case och trender för Marknadsföreningen Stockholm.  Employer Branding ska byggas inifrån och vara autentisk. Trenden går mot större fokus på storytelling och mindre på snygga presentationer.

Några andra ämnen som togs upp i Lissabon med exempel från olika företag:

  • Mångfald, inkludering och tillhörighet
  • Innovation/kreativitet som engagemang
  • ROI – ökat fokus på att visa vitsen med Employer Branding
  • Lokala EVPs inom ramen för globala varumärken (EVP=Employer Value Proposition)
  • 65% av jobbsökare säger att företagets rykte påverkar deras beslut att söka anställning där eller inte.
  • Mångfald påverkar affärsbeslut. Team med mångfald tar bättre beslut 87 procent av gångerna.
  • Engagemang är lönsamt. Företag med engagerade medarbetare har 233 % mer kundlojalitet och 26 % större ökning i intäkter. (källa: Aberdeen)
  • Team med högt engagemang resulterar i 21 % mer lönsamhet och 65 % mindre personalomsättning (källa: Gallup)

Camilla och Maria visade ett exempel från Vodafone för att lyfta problemet med fördomar och vikten av mångfald:

Employer Brand, kundvarumärke och kultur/värderingar hör ihop. Bygg ett starkt employer brand och lyssna på medarbetarna hela resan.

Kantar Sifo använder denna metod:

  1. Attrahera och rekrytera
  2. Onboarding
  3. Strategisk medarbetarundersökning
  4. Agila mätningar och pulsar
  5. 360 grader feedback för chefer
  6. Exitundersökning

Tack till Maria och Camilla för insikter och inspiration, och tack till nätverksverksledaren Maria Rosengren och alla som deltog och bidrog till en bra diskussion. Håll utkik i kalendern för kommande nätverksträffar i Employer Branding till hösten.

Fotografiska

Medlemserbjudande och nytt samarbete – Fotografiska

Marknadsföreningen Stockholm | Blogginlägg, Medlemserbjudanden

Nytt samarbete med Fotografiska

–och ett förmånligt medlemserbjudande

Vi på Marknadsföreningen är väldigt glada över att vi nu har inlett ett fördjupat samarbete och partnerskap med Fotografiska, som också var vår arena för två mycket lyckade omgångar av vårt flaggskeppsevent Årets Marknadschef, i januari 2018 och februari 2019.

Under 2019 kommer vi därför att göra ett antal nedslag på Fotografiska och bjuda in våra medlemmar till event och seminarium. Även nästa års omgång av Årets Marknadschef har spikats och kommer att äga rum den 5 februari 2020 på Fotografiska.

Förutom detta så erhåller alla Marknadsföreningens medlemmar rabatt på Fotografiskas årskort. Ett årsmedlemskap (”All in”) till specialpriset 499:- (ord pris 699:-).

I Fotografiskas medlemskap ingår:

  • Fri entré + reducerat biljettpris för en vän
  • Gå förbi entrékön och kom snabbar in
  • Exklusiv förhandsvisning av nya utställningar
  • Exklusiv inbjudan till medlemsevent (AfterWorks, föreläsningar, filmvisningar och annat härligt)
  • Fri tillgång till alla öppna guidade turer
  • Rabatt på utvalda kurser på Fotografiska Academy
  • Rabatt på alla produkter i butiken
  • Rabatt på allt ätbart i cafét
  • Rabatt på restaurangen, dryck ej inkluderat

Fotografiskas kulturella och moderna mötesplats med internationell spets är lätt att förälska sig i och bygger känslan att vilja komma tillbaka, säger Marie Sommar, VD på Marknadsföreningen Stockholm. Hon fortsätter: Vi ser mycket fram emot detta fördjupade samarbete och intressanta nerslag tillsammans!

Alla Marknadsföreningens medlemmar erhåller rabatt på Fotografiskas årskort: Ett årsmedlemskap (”All in”) till specialpriset 499:- (ord pris 699:-).

För att ta del av erbjudandet – mejla direkt till Fotografiska på members@fotografiska.se och ange koden som du har fått i nyhetsbrevet som går ut till alla medlemmar på tisdagar.
(Har du inte fått ditt medlemsbrev? Kontakta per@mis.se).

Mer info om medlemskap i Fotografiska hittar du här: https://www.fotografiska.com/sto/besok/medlemskap/