Blogg

David Shing

David Shing, Shingy, är vår keynote på Årets Marknadschef 2023, den 11 maj på Rigoletto

Marknadsföreningen Sverige | Årets Marknadschef, Blogginlägg

David Shing aka Shingy - Keynote på Årets Marknadschef 11 Maj 2023

Artist, globe trotting speaker and market seeker, he is a storyteller who identifies emerging trends, and inspires clients to think differently.

– Forbes

I förra veckan kunde vi äntligen avslöja finalisterna i Årets Marknadschef, Framtidslöfte, Varumärkesresa och Disruptör 2023. Juryn har haft ett tufft jobb att gå igenom alla fina och rekordmånga nomineringar. Wow, vilken kraft det finns i marknads-Sverige.

Den 11 maj blir en speciell eftermiddag på flera sätt; där vi vill dra nytta av den stora fördelen att ses IRL för ett bubblande nätverkande och att inspireras tillsammans.

Vi är också superglad över att kunna berätta att vi får ett helt enormt spännande besök på scenen på Rigoletto, då den digitala profeten David Shing, alias ”Shingy”, kommer till oss för att i en exklusiv keynote sprida boost, energi och perspektiv i eran av Marketing Revival. Det här kommer bli magiskt!

Info, biljetter, allt om ÅRETS MARKNADSCHEF 2023 här >>

”What the heck do you do?”

Har du koll på vår superstjärna & keynote? Kika på hans video på shingy.com >>

Alla snackar

David Shing (known as “Shingy”) is an Australian futurist, speaker, creative director, strategic digital consultant, and entrepreneur. Known for his performative persona and his bold and polarizing moniker, the digital prophet, Shingy is a multidimensional creative who specializes in advising clients about inventive and effective approaches to optimizing brand value within the digital landscape. He is passionate about educating big brands about the unique opportunities afforded by emerging digital, social and mobile technologies.

Shing has spent most of his adult life in the digital world working for both large and small creative companies globally, while also co-authoring several technology related patents. He previously served as Verizon Media’s digital prophet and prior to that, AOL’s European head of media and marketing responsible for 11 countries.

David Shing

Keynote 11 maj: ”The Connected Human”

This period in time has shown that more people are becoming connected to themselves and to the world. We are no longer just thumbing through life but yearning for deeper more authentic connections. However, can we embrace a more humanized experience where intention is the new currency measured beyond time and engagement particularly now as we are in a world where over 6 billion smartphones occupy our visual attention? But we are quickly evolving to include other senses that aren’t limited to AR, VR, MR, or RR. So how are we going to adapt and reinvent in a world of these new interfaces? A place where sight is now joined with sound and motion? Welcome to hearable, feelable and wearable technology—powered by data, intelligence, sensors and more. How does this impact consumer behavior and ensure this helps the human evolution and how is it that possible with the rate of change in technology?

Get enlightened by a meaningful and insightful look at the digital forecast, how they are affecting behavior and what’s next on the digital journey roadmap.

_______________
”WHAT THE HECK DO YOU DO?”: Kolla in hans video på shingy.com >>

Ta del av våra utskick! Här kan du anmäla dig för våra utskick med info, inspiration och ett och annat erbjudande inom ramen för vår verksamhet. Prenumerera här

Anssi Rantanen

Spaningar och bilder från vår frukost med Growth-experten Anssi Rantanen

Marknadsföreningen Sverige | Fördjupning och tips, Referat

”The greatest enemy of learning is knowing”

-John Maxwell

Vi har haft en riktigt inspirerande morgon tillsammans med Anssi Rantanen, som gästade oss för en fullmatad dragning över en frukost i Swing by Golfbarens härliga lokaler. Att få börja dagen med ett exklusivt möte med en sann expert och inspiratör som Anssi med ett gäng morgonpigga medlemmar gav verkligen en riktig boost i morgonsolen!

Growth Mindset, nyfikenhet och lärande är nyckeln till framgång inom företagande och marknadsföring, särskilt i dagens snabbt föränderliga arbetsmiljö. Men hur prioriterar vi lärande och innovation i våra hektiska scheman?

En metod är skapa en proaktiv kalender med avsatt tid för lärande och förbättring, menar Anssi. Han presenterade också flera bra verktyg och strategier för lärande och utveckling, bland annat övningen ”Stop, Start, Continue” för att öka den psykologiska tryggheten i teamet och lyfta allas tankar och förslag på utveckling. Det kan vara så enkelt som att teamet samlas en gång i månaden eller kvartalet där alla får nämna en sak som de vill sluta, börja och fortsätta med.

Vi fick även med oss konkreta tips på hur vi kan använda AI som en möjlighet för effektivisering, bland annat för att skapa skarp copy. Några nämnda tjänster: Usability Hub, Jasper, Growthbar, Anyword, Smartwriter och såklart Chat GPT (som faktiskt hjälpt oss att skriva detta inlägg).

Några key take aways från morgonen:

  • Growth mindset är avgörande för utveckling och anpassning till omvärlden.
  • För att prioritera lärande och innovation, anpassa din kalender för att bli proaktiv istället för reaktiv.
  • Planera in tid för lärande och utvärdering.
  • Använd övningar som ”Stop, Start, Continue” för att identifiera vilka aktiviteter ni kan testa att sluta göra, börja med och vad som funkar och kan fortsätta.
  • Se datadriven marknadsföring och AI-verktyg som hjälpmedel i ditt arbete.
  • Psykologisk trygghet i teamet är avgörande för att våga tänka nytt, ifrågasätta och utmana.

Ett stort tack till Anssi för en grymt inspirerande dragning och tack till Hans Olofsson och teamet på Swing by golfaren för fint värdskap!

_________
Text: Elina Andersson (& ChatGPT)
Foto: Per Almegård

Finalister 2023

Här är finalisterna för tävlingen Årets Marknadschef 2023

Marknadsföreningen Sverige | Övrigt

Pressmeddelande
Marknadsföreningen Stockholm
2023-04-17

Finalisterna klara för tävlingen Årets Marknadschef 2023

Efter ett intensivt juryarbete står det nu klart vilka som kan vinna Marknadsföreningen Stockholms utmärkelser Årets Marknadschef, Årets Framtidslöfte, Årets Disruptör och Årets Varumärkesresa 2023. Utmärkelserna delas ut den 11 maj i samband med eventet Årets Marknadschef på Rigoletto.

FINALISTER ÅRETS MARKNADSCHEF 2023

Hugo Mann, Stockholms Handelskammare
Johan Fernstedt, Unionen
Liza Manestam, Capio
Sofie Saberski, Naturkompaniet

FINALISTER ÅRETS FRAMTIDSLÖFTE 2023

Clara Uddman, Save Our Souls
Malin Arnesson, Kayakomat AB
Olivia Gelin, El Taco Truck
Zu-Yon Han, Suicide Zero

FINALISTER ÅRETS VARUMÄRKESRESA 2023

Arken Zoo
Beijer Byggmaterial
Polestar
Tre

FINALISTER ÅRETS DISRUPTÖR 2023

Charly
Cube Greens
Freja eID
Parently

I år har vi fått ett rekordstort antal nomineringar och våra fyra jurys har haft ett både roligt och tufft jobb. Nu laddar vi för 11 maj och riktar ljuset på dessa stjärnor och korar vinnarna. Det blir en fartfylld eftermiddag som förutom prisutdelningarna bjuder på nätverkande och massor av inspiration. Vår internationella keynote, den digitala profeten David Shing, ”Shingy” kommer dessutom ge sin personliga take på temat: Marketing Revival – Time to Shine, säger Marie Sommar, vd Marknadsföreningen Stockholm.

Ordförande i föreningen och juryordförande i kategorin Årets Marknadschef, Pino Roscigno, Kommersiell chef på Stadium jämför juryarbetet med sportvärlden.

Att hitta Årets Marknadschef är inte lika enkelt som att utse vinnaren av ett löparlopp, alla berättelser är unika med olika förutsättningar. Eftersom det är ett personligt pris så är tricket att bedöma marknadschefens roll och betydelse för företagets framgång. Juryn har diskuterat och argumenterat för att till slut enas om fyra starka finalister varav en kommer koras som vinnare den 11 maj. Vi längtar efter att få göra det offentligt, säger Pino Roscigno.

Om eventet

Utmärkelserna delas ut av Marknadsföreningen Stockholm och vinnarna utses den 11 maj under ett eftermiddagsevent på premiärbiografen Rigoletto. Vi ser fram emot att ännu en gång rulla ut rosa mattan för en energifylld eftermiddag med inspiration, panelsamtal, hyllningar och bubblande bransch-AW.

Årets tema är Marketing Revival – Time to Shine! Det är tuffa tider, men det är dags att vända myntet. Att rikta blicken stadigt framåt och göra det allra bästa för att maxa vår marknadsföring idag & imorgon. Med oss på Rigoletto har vi en internationell keynote och digital profet, David Shing, ”Shingy”.

Mer information om tävlingen (kriterier, jury mm) och biljetter finns här: https://mis.se/arets-marknadschef/

Presskontakt:
Marie Sommar
VD Marknadsföreningen Stockholm
marie@mis.se
0701-463422

Tidigare vinnare av Årets Marknadschef

2022: Nils Rylén, Polestar, (Årets Marknadschef), Liza Eriksson, Redlocker (Årets Framtidslöfte), Skipperi (Årets Disruptör), Jula (Årets Varumärkesresa)
2020: Christian Cabau, Klarna (Årets Marknadschef), Roza Azimi, Allbry (Årets Framtidslöfte), Matsmart (Årets Disruptör), PostNord (Årets Varumärkesresa)
2019: Pino Roscigno, Stadium (Årets Marknadschef), Marika Baltscheffsky, MEDS Apotek (Årets Framtidslöfte), FirstVet (Årets Disruptör), Polisen (Årets Varumärkesresa)
2018: Emma Stjernlöf, Adidas (Årets Marknadschef), Siduri Poli, Changers Hub (Årets Framtidslöfte), TransferGalaxy (Årets Disruptör), Klarna (Årets Varumärkesresa)
2017: Patrik Nygren-Bonnier, IKEA (Årets Marknadschef), Malin Cronqvist, Help to Help (Årets Framtidslöfte), Karma (Årets Disruptör), Semcon (Årets Varumärkesresa)
2015: Catarina Falkenhav, ABBA the Museum
2014: Lina Söderqvist, Björn Borg
2013: Claes Dahlén, Mr Green
2012: Lars-Johan Strand, Stadium
2011: Mariette Kristenson, Pressbyrån och Lena Strand, Folksam
2010: Karl-Oskar Tjernström, Samsung Electronics
2009: Elenor Wolgers, Folkoperan
2008: Anders Forssten, Max
2007: Jonas Tränk, Wasabröd
2006: Anna Stinger, Tele2

Anssi Rantanen

Möt Anssi Rantanen, growth-expert, entreprenör, ex-Googler, internationell talare & vår gäst den 19 april

Marknadsföreningen Sverige | Blogginlägg, Fördjupning och tips

”It is a recipe for catastrophe if we don’t continue learning and have a mindset for learning”

– Vi möter Anssi Rantanen, som gästar oss vid vårt frukostseminarium i april

Onsdagen 19 april får vi besök av en riktigt spännande internationell talare & vinnare av Nordic Business Forums talartävling 2019. Anssi Rantanen gästar oss vid en frukost i SWING By Golfbarens härliga lokaler supercentralt vid Sveavägen/Odengatan. Inför eventet, där vi hoppas och tror på många vassa spaningar kring hur de snabbast växande bolagen i världen systematiserar sin tillväxt, passar vi på att lära känna honom lite bättre.

Glöm inte anmäla dig till eventet, som kommer att genomföras på engelska.

Why is having a Growth Mindset so important?

– If anybody has the will or want to become better and to adapt to our changing world, the fundamental building block to success is to have a growth mindset. If you have the will to become better and not be static, growth mindset is the key. No matter if the goal is to become a better marketer, husband, athlete or whatever. It is a recipe for catastrophe if we don’t continue learning and have a mindset for learning.

What are you looking forward to the most during the event with Marknadsföreningen Stockholm?

– It’s always great to get together, especially after covid, to meet face to face. I’m hoping for good questions and discussions. That’s how I nurture my own thinking and development; by being challenged.

In challenging times, it’s a mistake for companies to cut the marketing budget

What’s in the pipeline for you in the near future?

– I just moved to Stockholm about a month ago with my wife and our dog Maki. The reason we moved here is because I am opening the Swedish office for My Speaker Growth, where I am the founder and chairman. Other than that, I will continue to talk at events, workshops and to work with various companies. The big overall theme for me now is to get to know the Swedish company culture and learn how Swedish companies work with leadership and teambuilding.

We have recently launched this years theme for ”CMO of the year” – Marketing Revival: Time to Shine*. What comes to mind for you regarding the theme?

– Value and appreciation towards marketing have been growing through the last decade. Marketing is now a growth driver – it’s seen as more of an investment rather than a cost. In challenging times, it’s a mistake for companies to cut the marketing budget. It’s instead an opportunity for marketing teams to become data driven and show the value of how they are driving growth and results. A data driven mindset can also be applied to creative marketing, since many tools these days to allow companies to make more of an impact.

Time to shine – It’s a good way to see these times as an opportunity to educate and show leadership in teams and in how marketing can have a great impact on growth, revenue and loyalty.

___________

* Allt om eventet, tävlingen och temat för Årets Marknadschef 2023 >>

Get to know our speaker – who is Anssi?

  • Finnish growth expert, who has worked with over 100 companies with growth and experimentation.
  • Anssi’s passion is to understand and explore what the best companies/teams in the world do differently.
  • Love to learn new things. Loves his wife and their Dachshund called Maki, and reading.
  • Reads 60-70 books per year. Favourite book? Ryan Holiday – ”The obstacle is the way”.
  • He is also in training for a marathon.
Anssi Rantanen
Anssi Rantanen
Årets Marknadschef 2023

Spaningar från juryerna och tidigare vinnare – Om de nominerade och årets tema | Årets Marknadschef 2023

Marknadsföreningen Sverige | Årets Marknadschef

Temat är spikat, biljetterna är släppta, finalisterna är snart utsedda

– Vad har juryerna att säga om processen, de nominerade och årets tema?

Yes, Boom, Wow! Biljetterna till Årets Marknadschef 2023 är äntligen släppta! Våra jurys är i full spinn och den 11 maj delar vi ut de fyra ärofyllda guldsplasharna under ett eftermiddagsevent fyllt med inspiration och nätverkande. Här berättar en representant från vardera jurygrupp om både juryarbete, temat och vad de ser fram emot den 11 maj.

Häng med oss till Rigoletto du också för ett härligt branschmingel, inspiration och träffa fler som älskar marknadsföring. Läs mer och säkra din biljett här! Vi har en förmånlig EARLY BIRD t o m 19 april vare sig du kommer som gäst eller medlem!

Årets Marknadschef

Pino Roscigno (ordf) – Commercial & Brand Director, Stadium
Jan Berkö – VD, Xtreme Insight
Elias Betinakis – Chef för Strategi och Insikter, Telia Sverige
Nicole Kavander – Client Service Director på Merkle och medgrundare, All of Us
Nils Rylén – Marknadschef, Polestar Sverige & Vinnare Årets Marknadschef 2022
Mandarva Stenborg – CEO & Partner, Abby World
Marie Thorslund – Affärsområdeschef, KIMM

Här berättar Marknadsföreningens styrelseordförande Pino Roscigno (Kommersiell chef på Stadium, vinnare av Årets Marknadschef 2019 och juryordförande i kategorin ”Årets Marknadschef” i år), i sällskap av föreningens vd Marie Sommar, om årets tema och vad utmärkelsen har betytt för honom och Stadium.

Årets Framtidslöfte

Först av fyra jurygrupper som möttes för att komma fram till 4 finalister i respektive kategori var juryn för Årets Framtidslöfte. De som haft den luriga uppgiften att hitta en ny talang inom marknad/kommunikation 2023 är:

Jennie Knutsson (ordf) – Kommunikationschef, Aller Media
Liza Eriksson – Co-Founder & CEO, RedLocker & Vinnare Årets Framtidslöfte 2022
Nicklas Hermansson – Chefredaktör, NomoFomo
Göran Sällvin – Head of LinkedIn Marketing Solutions, Nordics, LinkedIn
Linn Tornérhielm – Affärsområdeschef & COO, Berghs School of Communication
Christian von Essen – Poddare, skribent, redaktör och förläggare, Heja Framtiden
Elcim Yilmaz – CEO, Founder, Agent/Producer, Superturken<3JoLof

Juryordförande Jennie Knutsson gav oss en uppdatering från mötet:

– ”Vi i juryn har imponerats av många personer med hög kreativitet och stark genomförandeförmåga, ett tydligt kall, kunskap och driv att vilja förändra.

På galan ser vi fram emot att vända strålkastarljuset till de som äras bör och att lyfta och hylla alla våra fina framtidslöftesfinalister och förhoppningsvis många skratt och samtal med nya bekantskaper i branschen.”

Årets Framtidslöfte

Årets Disruptör

Den andra jurygruppen möttes upp för att komma fram till 4 finalister till Årets Disruptör. De som har den kluriga uppgiften att hitta en aktör som rört om och utmanat inom sin bransch 2023 är:

Paula Fagerlund (ordf) – Chef Innovationscenter, Arbetsförmedlingen
Evelina Anttila – Partner & VC investor, Wellstreet
Alex Baker – Retail-strateg, entreprenör och ängelinvesterare
Albert Bengtson – Författare
Lena Miranda – VD, Linköping Science Park
Frej Rydhem – Marketing & Communication Lead, Skipperi Sweden & Vinnare Årets Disruptör 2022
Fredrik Svedjetun – Chefredaktör, Market & Dagligvarunytt

Vi passade på att ställa Frej Rydhem några frågor om vad utmärkelsen betytt för Skipperi och om hans intryck av och förväntningar på eventet Årets Marknadschef:

Vad har vinsten av Årets Disruptör 2022 inneburit för er på Skipperi?

– Framförallt ökad synlighet. Det har varit ett spännande år, för vi håller ju på att försöka nå ut till nya personer som ännu inte känner till oss. Och då är varje sådan här sak roligt, och det är roligt att fortsätta försöka röra om lite i grytan. För det är en väldigt konservativ bransch.

Vad tyckte du om eventet Årets Marknadschef förra året?

– Det var härligt, för jag tycker folk som var där var öppna och nyfikna på varandra. Det var mingel när mingel är kul!

Vad ser du fram emot vid årets event, den 11 maj?

– Jag hoppas ju alltid på… vad heter det… fika! 🙂 Men annars… branschmingel. Att hamna i något samtal med andra där jag får höra om vad de gör. Det är förstås kul att träffa folk rent allmänt, men just att hamna i ett samtal där man hinner gå lite mer på djupet, det är alltid kul.

Årets Disruptör

Årets Varumärkesresa

Så här såg det ut – påstår de – när den tredje jurygruppen möttes för att komma fram till 4 finalister till Årets Varumärkesresa. De som har den inte helt enkla uppgiften att hitta ett företag/en organisation som genom nytänkande har åstadkommit en lyckad förflyttning av sitt varumärke 2023 är:

Björn Owen Glad (ordf) – Innovation Lead, Chiffer
Pernilla Jonsson – Head of Consumer & Industry Lab, Ericsson Research
Jonas Järrenfors – Marketing Director, Jula & Vinnare Årets Varumärkesresa 2022
Lina Lindén – VD, Wavemaker
Robert Ryberg – Co-founder, Kapero
Jessica W Sandberg – Föreläsare, inspiratör & grundare av kommunikationsbyrån Besvärlig sedan 1977

Vi frågade juryordförande Björn Owen Glad om allt utom bildens äkthetsgrad och ursprung 🤔:

Spaningar/trender från årets bidrag?

– Juryn ägnade mycket tid åt att diskutera förutsättningar. En varumärkesresa kan innebära helt olika saker för olika varumärken i olika branscher och olika kategorier. Dessutom spelar externa faktorer såsom pandemier, lågkonjunktur och klimatkris en stor roll. Om vissa varumärken dessutom existerar i trögrörliga lågintresse-kategorier och andra i nya tillväxtbranscher blir avgränsningarna ännu svårare. Men vi har hittat en mycket värdig vinnare!

Vad ser du mest fram emot inför eventet?

– Jag ser fram emot att träffa alla nominerade och alla vinnare. Tävlingen är seriös och juryarbetet oerhört noggrant. Att vinna en utmärkelse i Årets Marknadschef är inte lätt.

Årets Varumärkesresa

____________
Vilka vinner i år? Den 11 maj på Rigoletto får vi svaret!

ALLT OM TÄVLINGEN & EVENTET 11 MAJ
Årets Marknadschef 2023
Årets Marknadschef 2023

Här är temat för Årets Marknadschef 2023: Marketing Revival – Time to Shine

Marknadsföreningen Sverige | Årets Marknadschef, Blogginlägg

”Uthållighet och att våga tänka långsiktigt blir helt avgörande”

Årets Marknadschef 2023: Marketing revival – Time to shine

Det är tuffa tider – men det är dags att vända myntet. Vi behöver blicka bakåt för att förstå nuet, och vi behöver samtidigt blicka framåt och utvärdera möjligheterna, för att också navigera smartast möjligt här och nu.

2023 är ett år fyllt av utmaningar för marknadschefen, men rätt hanterat kan sparkrav och tuffa interna diskussioner vändas till något positivt. En lärorik utveckling som tvingar fram kreativa lösningar, smarta grepp och nya tankebanor. Uthållighet och att våga tänka långsiktigt blir helt avgörande för alla marknadschefer och marknadsavdelningar 2023. Det är frestande att välja kortsiktiga lösningar, men våga lyfta blicken, tänk hållbart och preppa dina argument med fakta och KPI:er snarare än kortsiktiga enkla lösningar. Med rätt verktygslåda kan marknadschefen bli företagets viktigaste spelare och marknadsavdelningen kan gå segrande ur lågkonjunkturen.

Kreativa lösningar, nya grepp och mer med mindre

När ekonomin viker kommer budgetbesparingar som ett brev på posten och nu blir det extra viktigt att kunna motivera sin långsiktiga plan och skydda marknadsbudgeten. Hur kan du få ut samma eller kanske till och med större effekt av din marknadsföring trots att budgeten blir mindre? Hur kan du vässa dina argument inför budgetmöten med ledningen och hur skapar man förståelse för att varumärkesfrågorna kanske är viktigare än någonsin just i tider av lågkonjunktur?

Det är frestande att välja kortsiktiga lösningar, men våga lyfta blicken, tänk hållbart och preppa dina argument med fakta och KPI:er snarare än kortsiktiga enkla lösningar

Att “maxa sin marknadsföring” handlar både om det interna och det externa perspektivet. I år kanske det blir viktigare än någonsin att komma ut i organisationen och bygga engagemang kring varumärket och sprida kunskap om hur kommunikation och marknadsföring skapar långsiktig framgång. Att bygga stolthet internt kring ert varumärke och externa avtryck blir kanske viktigare än någonsin. Men att maxa sin marknadsföring handlar också om att få ut mer av mindre. Att hitta smarta lösningar för att få ut bästa möjliga effekt trots att resurserna kanske är mindre än tidigare.

Med rätt verktygslåda kan marknadschefen bli företagets viktigaste spelare och marknadsavdelningen kan gå segrande ur lågkonjunkturen

Årets tema, Marketing Revival – Time to Shine, är en temperaturmätare kring stämningen just nu. Det är tuffare tider efter en redan utmanande period med triss i kriser; men det ger också en revanschlust. Att sortera korten, ge kreativiteten en boost och skrida till verket för att nu maxa marknadsföringen.

Känslan att nu visar vi vad riktigt vass marknadsföring och kommunikation kan göra för skillnad. Eller hur?

ÅRETS MARKNADSCHEF 2023 – INFO & ANMÄLAN HÄR!
Kriskommunikation

Kriskommunikation som det nya normala – Bästa tips och spaningar från frukosten hos Mynewsdesk

Marknadsföreningen Sverige | Fördjupning och tips, Referat

”Förr eller senare händer det”

Kriskommunikation var ämnet för dagen när vi besökte Mynewsdesks härliga lokaler för frukost och seminarium. En kris är kanske inget man skojar bort, men trots det bjöd morgonen på flera skratt och humoristiska inslag. En välkommen kontrast till alla praktiska tips och tankegångar kring ett viktigt ämne man gör bäst i att ta på allvar. 

”Kriskommunikation är viktigare än någonsin” menar Adam Karseland, Head of PR på Mynewsdesk. Man behöver bara kasta ett öga på vår omvärld idag för att inse det, säger han, och berättar att det just nu är ett stort tryck på de utbildningar inom kriskommunikation han leder för Mynewsdesk. Adam menar också att området är något som kommer att bli ännu mer viktigt och att vi nu är precis i början av den utvecklingen.

Kriskommunikation är viktigare än någonsin

Läget förvärras dessutom ytterligare genom att allting går snabbare idag. Ett händelseförlopp för en kris går helt enkelt så enormt mycket snabbare idag än förr i tiden.

Adam delar några av sina generella tips: 

  1. Bygg en öppen kultur
  2. Identifiera potentiella risker
  3. Skapa en relation till media i förväg
  4. Löpsedelstestet – om det jag jobbar med nu hamnar på förstasidorna, kan jag då stå för det?
  5. Gör en plan (som är enkel att följa)
  6. Övning ger färdighet – (medie)träning är viktigt!

Adam berättar sedan mer om om krisens tre faser; innan, under och efter.

Kriskommunikation
Marie Sommar, vd Marknadsföreningen, Cecilia Saberi, Communications Manager Hertz, Malena Bjälkdahl, Nordic Marketing Manager Mynewsdesk och Adam Karseland, Head of PR Mynewsdesk

Men hur hanterar man då en kris om den inträffar?

Det viktigaste att hålla koll på om och när det händer:

  • Tillgänglighet är A och O
  • Ta initiativet (ringer man först upp och berättar om vad som hänt är storyn inte lika intressant som om man blir påkommen, eller försöker mörka eller t o m ljuga om något som skett)
  • Förminska inte problemet, utan ta det på allvar
  • Vidta åtgärder och kommunicera vad ni gör/vilka åtgärder som tas
  • Formulera budskap – och håll er till dem

Cecilia Saberi är Communications Manager på Hertz (med ett förflutet inom flygbranschen) och tar vid med sina egna lärdomar och tips från kriser hon själv har behövt hantera. Hon berättar exempelvis om situationen med askan från ett vulkanutbrott på Island, som ställde till med stor oreda för flygtrafiken över större delen av världen.

En av hennes spaningar är hur effektivt det ibland kan vara att agera snabbt och vara ärlig och kommunicera ”nu blev det här fel – vi har gjort ett misstag”.

Cecilia summerar sina bästa tips:

  1. Förbered det du kan förbereda: Checklistor, mallar för kommunikation, fysiska rum, markservice, krisövningar, mediaträning och inte minst – jobba med tonalitet och budskap (hur skulle du själv vilja bli bemött?)
  2. Organisatoriskt lärande: Reflektera över era insatser efter en kris (det här är något många missar, enligt Cecilia)
  3. Skapa ett litet team med rätt kompetenser
  4. Glöm inte den interna kommunikationen!

Stort tack Cecilia, Adam och hela teamet på Mynewsdesk för ett riktigt välarrangerat och uppskattat event!

__________
Text & foto: Per Almegård

Elina Andersson

Möt vår nya projektledare & medlemsansvarige, Elina Andersson!

Marknadsföreningen Sverige | Föreningen

”Jag tycker att det är lite roligt att saker inte alltid går som planerat och man ibland utmanas att tänka i nya banor”

Härom veckan kunde vi välkomna vår nya projektledare och medlemsansvarige, Elina Andersson, till oss på Marknadsföreningen. Hon ansluter till oss mitt under pågående uppladdning till Årets Marknadschef den 11 maj, och har verkligen inte fått någon mjukstart. Trots högt tempo och en ny arbetsmiljö har hon tagit sig an sina nya uppgifter med stor effektivitet och bravur! Det är dags att lära känna Elina lite bättre. Vi ställde henne några frågor och upptäckte en social bokslukare som hittar projekt att leda både på arbetstid och fritid. 

Vad har du för bakgrund?

– De senaste 1,5 åren har jag jobbat på Diggin Larry, en byrå med fokus på film och rörligt content. Där har jag varit kundansvarig projektledare och framförallt drivit projekt inom live, så som digitala möten och webbinarer. Innan dess har jag både frilansat för och genomfört praktik på en PR-byrå, detta gjorde jag parallellt med att jag avslutade min Masterutbildning i Marknadsföring.

Vilka är dina främsta styrkor?

– Att jag är social, älskar kundkontakt och att lära känna nya människor. Utöver det är jag strukturerad och uppskattar ordning och reda i mitt arbete, samtidigt som jag tycker att det är lite roligt att saker inte alltid går som planerat och man ibland utmanas att tänka i nya banor för att hitta lösningar.

Vad ser du mest fram emot nu på Marknadsföreningen?

– Jag ser väldigt mycket fram emot att lära känna alla härliga medlemmar och ta del av den gemenskap som finns i föreningen. Det ska även bli roligt att ta del av det kunskapsutbyte som sker under alla event och nätverksträffar. Årets höjdpunkt blir självklart att projektleda Årets Marknadschef!

Vilka blir dina största utmaningar?

– Det blir en rolig utmaning att bygga vidare på den historia som finns i föreningen, att förvalta det fina arvet sedan över 100 år tillbaka samtidigt som vi ska utvecklas framåt, skapa nytt och hålla oss moderna.

Vad gör du på fritiden?

För drygt ett år sedan startade jag och en vän upp Bokbubblan, ett community inom läsning av feelgood, romantik och drama. Vi hade en idé om att starta en liten bokcirkel med några vänner men har idag vuxit till ett community med över 550 medlemmar på Facebook och nästan 3000 följare sammanlagt på Tiktok och Instagram. Vi arrangerar bokcirklar, event, författarsamtal och annat roligt kopplat till läsningen.

Varmt välkommen till Marknadsföreningen Stockholm, Elina! Du som är medlem kommer förstås inom kort att få tillfälle att möta henne på alla våra olika event och aktiviteter. 

_____________
KONTAKT:
elina@mis.se
0734-028742

PR report

Mynewsdesk – Trender och spaningar från rapporten ”State of Nordic PR & Communication”

Marknadsföreningen Sverige | Årets Marknadschef, Blogginlägg, Möt medlem

”AI kommer att underlätta för kommunikatörer framöver på en mängd olika sätt”

Mynewsdesk är en av våra partners till Årets Marknadschef 2023, och de släppte nyligen rapporten ”State of Nordic PR & Communication”, i samarbete med Hubspot. Här berättar Malena Bjälkdahl, Nordic Marketing Manager, bl a om om vilka trender de ser och möjligheterna med ChatGPT & AI. Inledningsvis får vi några ord från CMO Lotta Laurin med hennes spaningar från rapporten.

Mynewsdesk

Spaningar från ”State of Nordic PR & Communication”

– PR-branschen genomgår just nu en stor förändring. Detta innebär både utmaningar och många möjligheter. En tydlig trend som framkommer i årets undersökning är att PR & Kommunikation har blivit ännu viktigare på grund av alla utmaningar som samhället står inför, såsom pandemi, krig, finansiell kris osv. Detta ställer högre krav på alla som arbetar inom PR & Kommunikation.

Det är särskilt tre områden som sticker ut: behovet av krishantering, önskan om att kunna visa tydligare på nyttan med PR & Kommunikation genom att analysera och mäta mer samt möjligheten att använda AI för att underlätta arbetet nu framöver.

– Lotta Laurin, CMO Mynewsdesk

Vill du läsa hela rapporten så kan du ladda ner den här: https://library.mynewsdesk.com/2023-pr-report-download

Malena Bjälkdahl, hur blir året 2023 för Mynewsdesk?

– Det blir ett jättespännande år med stort fokus på produktutveckling och expansion. Vi har precis lanserat vår senaste produkt “PR Coverage Report” som hjälper företag analysera och dela effekten av sina PR-insatser i en enkel och lättläst rapport. Vi har också lanserat “Content AI”, en tjänst som bygger på ChatGPT och som kommer förenkla och automatisera processen för att skapa kvalitativt innehåll.

Den har tagits emot väldigt väl och hjälper våra kunder arbeta smartare och mer effektivt med sina PR-insatser. Slutligen fyller vi 20 år i år och det ska naturligtvis också firas.

I år verkar alla dras med frågan hur vi kan göra mer med mindre, (vilket också är i linje med temat för Årets Marknadschef 2023). Hur går dina tankar om det?

– I vår “State of Nordic PR & Communication” ser vi att 59% av de tillfrågade tror att vi går mot en utveckling av högre kvalitet men med lägre frekvens och färre kanaler för sin kommunikation. Det här har varit på tapeten dom senaste åren men har ställts på sin spets nu med ekonomiska utmaningar för många bolag, ett accelererat ökat antal digitala plattformar och sönderspammade mailboxar.

59% av de tillfrågade tror att vi går mot en utveckling av högre kvalitet men med lägre frekvens och färre kanaler

Senast i raden av plattformar är Metaverse som alla kommunikatörer behöver förhålla sig till, samtidigt som flera av de befintliga kanalerna blir mer och mer tillgängliga för kommunikation från varumärken. Det är många beslut och prioriteringar som kommer behöva göras framöver. Jag tycker det är en sund utveckling där vi som avsändare tvingas fundera på i vilken kontext, med vilket budskap och med vilken tajming, vi är som mest relevanta och kan få störst genomslag.

Vilken är din senaste nya lärdom?

– Allt kring ChatGPT utan tvekan. Den har hjälpt mig skriva LinkedIn-poster och formulera frågor i samband med ett event men även skapa bokrecensioner och sätta ihop ett Kahoot för ett team-event. Det är en fantastisk utveckling men den har också utnämnt mig till vd och grundare av Mynewsdesk så det är en viktig insikt att allt den skriver inte är sanning.

Mest spännande utveckling just nu?

– Möjligheterna som skapas kring AI. Det kommer att underlätta för kommunikatörer framöver på en mängd olika sätt, och här kommer Mynewsdesk bl a kunna skapa och erbjuda bättre och smartare lösningar för innehållsskapande och distribution. Allt i linje med de behov av effektivitet och skalbarhet som vi ser växer hos våra kunder.

Årets Marknadschef 2023 – vilka är dina förväntningar på eventet och tävlingen?

– Jag ser fram emot att bli inspirerad och imponerad. Jag hoppas också att vi i vårt partnerskap med Marknadsföreningen kommer kunna få möjlighet till spännande dialoger och möten med kollegor från andra branscher.

Ta del av våra utskick! Här kan du anmäla dig för våra utskick med info, inspiration och ett och annat erbjudande inom ramen för vår verksamhet. Prenumerera här

Emelie Rosander Kårgren

Möt medlem: Emelie Rosander Kårgren, Sigtunahöjden

Marknadsföreningen Sverige | Möt medlem

”Våga utmana dig själv och stanna inte i din comfort zone, för då lär du dig ingenting”

Ett välbekant namn vid våra event är Emelie Rosander Kårgren. Ofta med anteckningsblocket redo och ett gäng frågor vid den Q&A som följer våra seminarier och webbinarier. Hennes nyfikenhet och vilja att ständigt ta till sig ny kunskap och inspiration är riktigt kul att se och därför ville vi pejla av hennes tankar om hur hon maxar sitt medlemskap, och vad som är på gång hos Sigtunahöjden.

Emelie Rosander Kårgren

Vad gör Sigtunahöjden och vad kan du berätta om din roll där?

– Tillsammans med gäster och engagerade medarbetare skapar Sigtunahöjden framgångsrika och hållbara möten. Vi är en mötesanläggning med passion för effektiva möten, menyer inspirerade av säsong och hållbar verksamhet. Vår vision är, ”tillsammans för en hållbar framtid”, vilket vi aktivt arbetar för varje dag.

Jag jobbar som digital marknadskoordinator med varierande arbetsuppgifter. I min roll arbetar jag bland annat med analys av data, formger marknadsmaterial och skapar innehåll i våra kommunikationskanaler. Som Marknadskoordinator på Sigtunahöjden samarbetar jag med min chef Lotta Giesenfeld Boman, vd och ägare, och mina härliga kollegor. Vi utgår från en årsklocka och marknadsplan, men är flexibla i vårt arbete och improviserar när det behövs.

Vad händer på Sigtunahöjden just nu?

– Vi fokuserar på att leverera framgångsrika möten för våra gäster. Vi är till 95% en konferensanläggning och arbetar mest med B2B. Under året erbjuder vi 5-10 olika privata event, för att nå ut till B2C som kanske en dag bidrar till B2B. Just nu erbjuder vi konferenserbjudanden under utvalda dagar i februari och mars på våra mest populära konferenspaket. Mejla mig om du vill höra mer om det 😉

I vår bransch är en stark personlighet viktig. Vi har noterat att de inlägg som får bäst respons har varit just de när vi (personalen på Sigtunahöjden) syns. Folk vill veta vem man köper en tjänst från.

När jag inte arbetar med konferens eller privata gäster fokuserar jag på hållbarhetsgruppen. Vi har representanter från alla avdelningar som bildar en hållbarhetsgrupp och samlas åtminstone en gång i månaden för att diskuterar om hur vi kan utveckla verksamhetens hållbarhetsarbete. Därefter sätter vi SMARTA mål med tydliga planer på hur vi uppnår dem.

Er bransch tillhör de som varit extra utsatta under pandemin, hur ser läget ut nu och hur ser ni på framtiden? Vad har varit mest utmanande?

– Vår största utmaning har varit att uppmuntra och säkra folks fysiska möten under tiden världen har uppmanat folk att stanna hemma i sådan stor mån som möjligt. I nuläget känns det bra. Vissa dagar har varit mer utmanande än andra, men trots pandemins motgångar vet vi att vår bransch är uppskattad och viktig. Människor behöver träffas för att utbildas, bygga team och företagskultur. Vi ser skillnaden på kvalité när anställda samlas och får uttrycka sig i nya miljöer med hela teamet samlat.

Vi känner oss optimistiska inför framtiden och uppskattar när vårt arbete belönas, som när vi blev utsedda till Sigtunas besöksnäringsföretag 2022.

Vilken utveckling inom marknadsföring följer du med störst intresse?

– Sociala medier tycker jag alltid är intressant och viktigt att hålla ögonen på. Vår målgrupp är inte nödvändigtvis den som följer de senaste trenderna. I vår bransch är en stark personlighet viktig. Vi har noterat att de inlägg som får bäst respons har varit just de när vi (personalen på Sigtunahöjden) syns. Folk vill veta vem man köper en tjänst från. När kunden känner igen sig själv eller kan relatera till tjänsten de är intresserade av är chansen större att de blir en lojal kund och ambassadör.

Vi lägger mycket krut på LinkedIn, SEO, rörligt format, content till sociala plattformar, artiklar till vår blogg och premium content (guider, checklistor etc.). Vi vill med detta dela med oss av vår expertis inom möten för att skapa tillit hos vår målgrupp, men även visa vår personliga sida för att skapa en familjär känsla som ska få dem att vilja återvända.

Du har varit aktiv på många av våra träffar under året, vad är ditt bästa tips till andra medlemmar och för kompetensutveckling?

– Något som alltid driver mig, och varför jag trivs på Sigtunahöjden, är suget för lärande. Våga utmana dig själv och stanna inte i din comfort zone, för då lär du dig ingenting. Min verksamhet betalar för mitt medlemskap och som medlem är det mycket som ingår. Om jag ser ett seminarium eller event som låter något intressant brukar jag oftast tänka: ”det är gratis för mig, so might as well!”. Man vill väl inte slösa på jobbets pengar och investering?

Jag anser det även enkelt för mig att lägga tid på min egen utveckling och lärande, då min chef ger mig yta att få göra det. Hon uppmuntrar mig och ifrågasätter inte när jag går i väg på ett seminarium utan förstår att det hjälper och inspirerar mitt arbete.

Varför är du medlem i Marknadsföreningen?

– Jag är medlem i Marknadsföreningen via min tjänst på Sigtunahöjden. I och med att Sigtunahöjden är del av en nischad bransch (hotell och konferens) är det viktigt att hitta föreningar och samarbeten som kan hjälpa mig att utvecklas. Det är lätt hänt att vårt fokus hamnar på kundbemötande, service och management, vilket såklart är viktiga kompetenser.

Medlemskapet som Sigtunahöjden erbjuder mig som anställd är ett sätt för dem att garantera min utveckling trots vår nischade bransch. Min utveckling och området jag ansvarar för glöms inte bort. Med detta medlemskap får jag även en lättare inblick från andra från mitt område och kan diskutera ämnen mer djupgående.

Jag är medlem då det bidrar till min utveckling.

Ta del av våra utskick! Här kan du anmäla dig för våra utskick med info, inspiration och ett och annat erbjudande inom ramen för vår verksamhet. Prenumerera här