Blogg

Agneta Andersson

4 snabba frågor: Agneta Andersson om ”Filma med mobilen”

Marknadsföreningen Stockholm | Blogginlägg, Fördjupning och tips, Kurser

Nya datum för Filma med mobilen!

Vi har ett nytt datum för vår populära kurs Filma med mobilen. Den 4 & 12 juni kör vi igen. Agneta Andersson på Avalon Innovation gick kursen förra månaden och vi passade på att fråga henne om hennes upplevelse och intryck av kursen.

Vad är dina intryck av kursen i stort?

–Jag älskade kursen! Jag gick från att tycka att det är rätt läskigt med film till att riktigt längta efter att sätta igång med nya filmprojekt. Läraren var oerhört kompetent, generös, pedagogisk och inspirerande. Upplägget på kursen var en perfekt blandning mellan teori och praktik, med roliga och kluriga övningar. Att få visa upp våra färdiga filmer för hela gruppen och få lärarens feedback var verkligen fantastiskt nyttigt, intressant och roligt, vilket öga för detaljer alltså!

Vilka tre främsta lärdomar tar du med dig?

–Egentligen allt! Men om jag måste begränsa till tre så blir det filmkomposition, utrustningen samt det kraftfulla och lättanvända redigeringsverktyget.

Största aha-upplevelse?

–Hur enkelt det var att redigera filmen direkt på mobilen, ett riktigt hallelujah moment!

Vad blir nästa steg i din nya filmkarriär?

–Jag kastar mig som vanligt rakt in i hetluften! Mitt första egna filmprojekt blir att dokumentera vår årliga konferens nästa vecka.

_____________________

Mer info och bokning: Filma med mobilen 4 & 12 juni

Beteendedesign

Nätverket Beteendedesign: Utse en fiende

Marknadsföreningen Stockholm | Blogginlägg, Fördjupning och tips, Nätverksträffar, Referat

Referat: Utse en fiende!

Nätverket Beteendedesign träffades hos Naava i Stockholm 7 mars 2019

”Kan man få en grupp människor att gå från ’jag’ till ’vi’ utan att utse en fiende? Ja, det går. Men att utse en fiende ger alla de nödvändiga förutsättningarna”. Det här var utgångspunkten för träffen med nätverksgruppen Beteendedesign, som framkom av ett samtal mellan nätverkets ledare Stefan Mellsjö och Tommy Lindström.

Stefan inleder med att illustrera skillnaden mellan en återkommande och en lojal kund. En återkommande kund fortsätter att köpa av dig tills något bättre dyker upp, medan en lojal kund fortsätter köpa av dig även efter att något bättre dykt upp. För att få lojala kunder måste de tro på vad du står för.

Små på marknaden – inget att förlora

Ju mindre marknadsandel man har, desto mindre har man att förlora på att utse en fiende”, fortsätter Stefan. Att utse en fiende innebär förstås att ta en tydlig ställning mot något.

–Vad händer t ex om man har 5% av marknaden, och gör så mycket som 70% av målgruppen arga på dig, om ens en tredjedel av de som håller med dig och står på din sida, då köper av dig? Du dubblar då din omsättning. Har man däremot 80% av marknaden kanske man ska ta det lite lugnare.

Ett exempel på det här är förstås Nikes uppmärksammade kampanjer med Colin Kaepernick. Nike har för övrigt 31% av marknaden, i nuläget.

Ett annat mer lokalt exempel är Greta Thunberg och hennes ”Skolstrejk för klimatet”. Om hon inte hade ”muckat gräl” och retat upp så många och stora industrier och aktörer hade förmodligen inte mycket hänt, och uppmärksamheten uteblivit. Men om tillräckligt många sluter upp bakom henne så fungerar det oavsett hur många som blir arga på henne.

Vi får också höra om vikten av att ha en historia att berätta, och tar del av en studie som visar hur våra hjärnor reagerar på en story och hur det får oss att agera. Ingen story = ingen reaktion.

Tack till Tommy och Stefan för en spännande dragning och till Naava som var vår värd för kvällen!

Text & foto: Per Almegård

______________________

Mer Beteendedesign? Håll utkik efter kommande träffar med nätverket här >>

Lyyti

Möt partner: Customer Success i fokus för snabbväxande Lyyti

Marknadsföreningen Stockholm | Årets Marknadschef, Blogginlägg

Nya marknader och samarbeten för Lyyti

Det händer saker hos vår partner i öst! Kanske var du på Årets Marknadschef på Fotografiska och mötte Anna, Kaisa och Christoffer som var på plats under eventet? Anna Kauppila (trea från vänster i bild) svarar här på några frågor om vad de har på gång. Den stora nyheten just nu är integrationen med HubSpot, och Lyyti är nu det andra eventhanteringssystemet i världen att tas upp i marknadssystemet HubSpots egen integrationsbutik HubSpot Connect.

Lyyti var partner till oss vid Årets Marknadschef i februari. Vilka är era intryck från dagen?

-Vi är mycket glada över att ha varit med! Så många marknadsproffs under samma tak resulterar alltid i intressant diskussion och utmärkta idéer. Innehållet var lyckat, mycket bra talare med tankeväckande innehåll, bl.a. om kultur och hur vi vill bli uppfattade. Våra absoluta favoriter var keynoterna av Linda Hammarstrand och Katie Martell!

Ni gick nyligen ut med nyheten om ett samarbete med Hubspot. Vad går det ut på, och vad ger det era användare för nya möjligheter?

-Integrationen mellan Lyyti och HubSpot löser ett problem som säkert alla marknadsförare stött på nån gång: deltagardata från event och möten är borta med vinden så fort eventet är över. Hur ska man tydliggöra och följa upp en persons eller ett företags kundresa, då de icke-digitala marknadsåtgärderna – dvs event och möten – hamnar utanför den digitaliserade marknadsföringsprocessen?

Just nu satsar vi hårt på Customer Success: om våra användare inte har framgång, kommer inte vi att ha det heller! Det är ett genomgående tema i hela företaget.

Tack vare integrationen kan man föra över deltagardata – inklusive uppgifter om närvaro, samtycke till marknadskommunikation etc – automatiskt från Lyyti till HubSpot.

Deltagarlistan från Lyyti blir, lite förenklat, en kontaktlista i HubSpot, och sen är det busenkelt att kommunicera vidare med deltagarna. Det bästa är att man även kan ge t.ex. säljarna facit i hand nästa gång de ska träffa en kontakt. De kan se alla touchpoints, inklusive icke-digitala event, och vet vad de ska prata om med kontakten för att bäst kunna hjälpa dem.

Utöver Lyyti/HubSpot-integrationen har vi flera andra också. Nyligen piffade vi t.ex. upp Lyyti – MS Dynamics-integrationen tillsammans med vår partner Fenix Solutions. Nu är integrationen ännu smidigare och fullt utrustad med GDPR-anpassning.

Det går att integrera olika sorters system med Lyyti, inte bara marknads- och kundvårdssystem. Om man inte hittar en lämplig integration bland vårt existerande urval, är Lyytis API tillgänglig till utomstående utvecklare så man kan bygga eget.

Ni verkar ha fullt upp i övrigt; ni lanserade nyligen ett helt nytt gränssnitt och så sent som i november expanderade ni till Nederländerna. Vad är nästa steg?

Just nu satsar vi hårt på Customer Success: om våra användare inte har framgång, kommer inte vi att ha det heller! Det är ett genomgående tema i hela företaget. I praktiken betyder det ökad teknisk användarvänlighet, vältajmad kommunikation och nyttig content för kunder och användare, on demand-utbildningar och fördjupad kundkännedom, med mera.

Utöver etableringen av Customer Success-tänket jobbar vi vidare med teknologin. Lyyti växer, och för att kunna bredda väg för nya egenskaper och användargrupper måste själva mjukvaran också tas hand om. Vårt utvecklarteam kommer även att växa till sig lite i vår.

Sist men inte minst – vi spanar vidare efter nya Lyyti-företagare på nya marknader. Det ligger en del krokar ute, kan man säga. Man får gärna tipsa!

____________

Nyfiken på mer?

VIDEO: ”We wanted to go from event centric marketing to customer centric marketing” – Heikki på Solita berättar här om hur integrering av deltagarhantering och marknadssystem har varit till nytta för dem: https://www.lyyti.com/en/customer-ref-solita

Place branding

Referat: The branding of Stockholm – The Capital of Scandinavia

Marknadsföreningen Stockholm | Blogginlägg, Fördjupning och tips, Referat, Seminarier

The branding of Stockholm – The Capital of Scandinavia

I förra veckan träffades vi på Mornington Hotel för månadens lunchseminarium och temat för denna träff var place branding och Stockholm – The Capital of Scandinavia. Med oss hade vi place brand-experten Julian Stubbs som var med och tog fram denna positionering för Stockholm för ca 15 år sedan. Han gav oss en inblick i hur place branding fungerar och vad som gör det så unikt, svårt men också roligt att jobba med. Efter en introduktion från Julian fick vi även en uppdatering på hur Stockholm jobbar idag med sin branding och marknadsföring från Anna Gissler, tf vd på Stockholm Business Region.

Julian börjar med att poängtera att det som gör place branding så komplicerat är att en plats inte ägs av någon specifikt, utan en plats tillhör alla som verkar, bor och besöker en plats. Nyckeln till en lyckad place brand-strategi ligger därför i att involvera alla intressenter och få alla ombord. Inte minst politikerna. Det som gjort Stockholm – The Capital of Scandinavia, till ett så lyckats case även 15 år senare är att man just fått med sig politikerna på båda sidor, så även fast Stockholm bytt politiskt styre 3 gånger under loppet sen varumärket lanserades så lever det kvar. För det viktigaste inom branding är att just vara konsekvent och beständig.

Julian fortsätter att belysa att place branding inte endast handlar om en logga eller en tagline; detta är endast toppen av isberget. Place branding handlar om att göra ett gediget strategiarbete med mätningar och undersökningar som grund.

Utveckla först en affärsstrategi och positionering – inte en slogan

Som grund till arbetet med Stockholm, så visade det sig att Stockholm inte hade någon tydlig positionering. Men folk såg Stockholm som en av de viktigaste städerna i Skandinavien för business och turism. Med en massa bevis som stöd till varför Stockholm kan påstå att man är viktigast både i form av investeringar, befolkningsantal, turism och börsen så las strategin och positionering ”om Skandinavien vore ett land så skulle Stockholm vara dess huvudstad”. Det kreativa uttrycket blev: Stockholm – the Capital of Scandinavia.

Danskarna var såklart inte glada över detta. Julian berättar om att han blev nedringd av medierna i Danmark som frågade varför de inte frågat om lov innan de lanserade ”Stockholm – The Captial of Scandinavia”. Det vore ju som att Coca-Cola frågat Pepsi om lov innan lansering av en egen kampanj.

Slutligen summerar Julian att nedan 7 punkter är något att fokusera på vid place branding:

  1. Goals
  2. Target Audience
  3. Stakeholders are the key: identify and engage (constantly)
  4. Focus on process – not creative ideas (yet)
  5. Positioning: what do you stand for?
  6. Competition: who do you truly compete with?
  7. No quick fix – develop a long term strategy

Med bakgrunden till hur Stockholm – The Capital of Scandinavia föddes så tar Anna Gissler vid och berättar hur de idag jobbar med varumärket. Loggan har uppdaterats lite för att vara mer samtida, men tagline och positionering lever kvar än idag. Dock har fokus ändrats från att tyngden låg på fakta och siffror (som kunde påvisa varför Stockholm faktiskt var viktigast i Skandinavien) till att idag fokusera mer på värderingar. Idag jobbar de väldigt värderingsdrivet med sin marknadsföring och Stockholms mission är att attrahera nya talanger.

De har utvecklat en varumärkesplattform där dess DNA utgörs av:

  • Visionary
  • Free
  • Trustworthy

Visionen: Att bli känd som en av de mest kreativa städerna i världen

Vi ligger i framkant i Sverige när det kommer till bla teknik och jämlikhet. Stockholm är rankad som fjärde bästa ekosystemet i värden för startups. Det är detta som de vill belysa genom att lyfta fram talanger som flyttat hit, med sina egna starka historier.

Equality isn’t perfect in Sweden, but it might be the best that we have in the world

Anna sammanfattar med att förr så flyttade talanger till Stockholm på grund av ett specifikt företag eller jobb men idag är det snarare Stockholm som stad att bo och leva i som är huvudorsaken till att man väljer att flytta hit.

Man kan ju inte annat än att bli stolt över sin hemstad! Stort tack till Julian och Anna för era insikter till vad som gör vår stad så fantastisk. Ibland kan man bli lite hemmablind, men det är roligt att höra hur uppskattad vår stad är.

Roligt också att vi fick finbesök av fd vd:n för Stockholm Business Region, Olle Zetterberg som var med och lanserade Stockholm – The Capital of Scandinavia. Vill ni grotta ner er ännu mer i Stockholms branding, lyssna gärna på detta podcastavsnitt med Julian Stubbs & Olle Zetterberg: https://www.upthereeverywhere.com/podcast-episode1-stockholm

Och stort tack även till Mornington Hotel för att vi fick gästa er denna gång samt till alla som kom.

Årets Marknadschef 2018

Video: Årets Marknadschef 2018

Marknadsföreningen Stockholm | Årets Marknadschef, Video

Årets Marknadschef 2018

–Video från Fotografiska 6 februari

Tack igen alla ni som var med oss på Fotografiska den 6 februari, och satte guldkant på en helt vanlig onsdag eftermiddag. Här är vår video från eventet, signerad partner Fenix Film.

Vill du också lära dig göra egna snygga filmer?

–Missa inte vår populära kurs Filma med mobilen (samt skräddarsydda utbildningar on demand) som leds av Fenix Film.

Peter Ingman

Referat: Så får du maximal nytta av Growth Hacking

Marknadsföreningen Stockholm | Blogginlägg, Fördjupning och tips, Referat, Seminarier

Så får du maximal nytta av Growth Hacking

–Ett frukostseminarium med Peter Ingman & Growth Tribe

I förra veckan gästade vi Epicenter för månadens frukostseminarium om growth hacking med Peter Ingman och Jonas Brögger från Growth Tribe Sweden. Bland startups och entreprenörsanda fick vi en speedad genomgång om growth hacking – ”your way to break through the clutter” från Peter.

Det viktigast vi tog med oss från seminariet är att growth hacking framför allt är en form av mindset, inte skill set. Även så kallat lateralt tänkande. Man måste framföra allt VÅGA testa och testa mycket. Göra så många experiment som möjligt och på ett helt nytt sätt. Det spelar ingen roll om idéerna är dumma – för det är därifrån de briljanta idéerna föds.

Det handlar inte om att tänka ”nu ska vi nå 1000 personer ur vår målgrupp på LinkedIn utan snarare ’vad händer om vi ställer oss och skriker på Sergels Torg?’.

Growth Hacking definieras som: ”Data driven full funnel marketing through rapid experimentation”.

Det som gör detta extra intressant för oss marknadsförare är att vi har möjlighet att vara med i hela funneln, inte bara i den första fasen om awareness och attraction.

”The T-shaped marketer”

För att kunna lyckas med sin growth hacking poängterar Peter att man behöver teams. Det är inte EN person som kan vara en bra growth hacker, utan det krävs ett team med olika skill sets. Man behöver personer som både har en bredd och har en förståelse för många olika discipliner, men som samtidigt har djupet och är specialiserade på en viss sak. En så kallad ”T-shaped Marketer”.

Så nu är vi superpepp på ut och testa, testa och testa. Och slutligen sammanfattar Peter att man ska inte vara rädd för att misslyckas, utan hyllar misslyckanden, för det är från de man lär sig. Tack till alla som kom och för bra diskussioner och till Peter & Jonas samt till Epicenter för att vi fick gästa er.

Coca-Cola

Referat: Dubbelträff hos världens bästa kontor

Marknadsföreningen Stockholm | Fördjupning och tips, Nätverksträffar, Referat

Dubbelträff hos Coca-Cola

–Nätverken Kundinsikt och Employer Branding besöker Coca-Cola

Nätverket Kundinsikt och Employer Branding hade ett gemensamt studiebesök hos Coca-Cola i veckan. Vi välkomnades av vd Sofie Eliasson Morsink i det fina kontoret som har fått utmärkelsen ”världens bästa kontor” av Leesmans.

Sedan bjöds vi på presentationer från tre experter, Marie von Satzger, Eivind Granås och Jennica Weerén.

Made in Jordbro

Marie berättade om bakgrunden kring huset som förvandlades från att vara ett tråkigt kontor med långa korridorer och egna rum, till färgstarka aktivitetsbaserade lokaler med olika teman.

700 personer jobbar här med stort fokus på jämställdhet och inkludering vad gäller kön, ålder och etnicitet. ”Made in Jordbro” är ett viktigt inslag. Vattnet till dryckerna kommer från närliggande Hanveden-källan som gör att transporterna hålls till ett minimum, vilket är viktigt för hållbarhet.

Förändringsprocessen och ombyggnaden som resulterade i ”Happiness Factory” pågick från 2014 till 2017. Idén var att öka samarbetet, skapa en arbetsplats som lever företagets värderingar, skapar effektivitet och flexibilitet, samt bidrar till hållbarhet med energibesparingar och bättre ”work-life balance”.

För att förankra den nya arbetsmiljön ställdes krav på engagemang från ledarna att förmedla behovet av förändringar. Interna ambassadörer bidrog, och man jobbade med workshops.

Uppmanas till samhällsengagemang

Nu bjuds olika nätverk in på besök, till exempel Retailklubben på Handels. Det bjuds också in till Co-labs och workshops för att diskutera aktuella ämnen som plast, socker och hållbarhet. Alla anställda uppmanas till samhällsengagemang med två volontärdagar per år.

Det är en stor utmaning att arbeta med så många olika produkter. Coca-Cola är ett ”total beverage company”, med förutom klassiska Coca-Cola i olika former, även energidryck, andra läskedrycker och vatten. Det finns åtta olika delsegment, baserade på funktionalitet och sockernivå.

En del produkter lanseras enbart som ”in and out” och förväntas inte ha lång livslängd, förklarade Jennica.

Varumärken byggs i ”Away from home” dvs restaurang- och servicesektorerna. Bensinmackar spelar en helt annan roll idag jämfört med för 20 år sedan.

Tillhörighet av stor vikt

Varje år gör Coca-Cola en stor ”consumer beverage landscape”-undersökning. En viktig anledning till att man väljer en viss dryck är idag tillhörighet. Bakom varje innovation med smaktrender, sockerfritt och förpackningar finns ett stort insiktsarbete.

Vi jobbar med allt annat än produkter, sade Eivind. Vi jobbar med varumärken och upplevelser.

Tack Eivind, Jennica, Marie och Sophie för ett fantastiskt mottagande. Tack till nätverksledarna Anna Broback och Maria Rosengren och tack till alla som deltog.

Content Marketing

Referat: Content Marketing

Marknadsföreningen Stockholm | Blogginlägg, Nätverksträffar, Referat

Content Marketing besöker Spoon

Vårt nätverk för Content Marketing besökte Spoon i veckan och temat var hållbarhetsrapportering och hur det stärker varumärket. Gabriella Wiiala och Olle Lindholm delade med sig trender och case.

Hållbarhetsrapportering kommer att vara en hygienfaktor framöver säger Gabriella. I ett varumärkesperspektiv kommer det att vara helt avgörande att man tar in hållbarhet. Vi måste prata om det i allt vi gör, fortsätter hon. Hon ger även exempel på företag som Karma där hela affärsidén är hållbarhet.

Hjälp kunder att prioritera

Gör en väsentlighetsanalys. Spoon har tagit fram en matris för att rangordna relevanta frågorna. En viktig roll som konsult är att hjälpa kunder prioritera förklarar Gabriella. Håll er till 3-4 budskap. Ett fokus på det digitala ökar engagemang.

Gabriella gav flera exempel på företag de har arbetat med inom B2C och B2B.

Fazer Food Services har t ex tagit fram en trendrapport för att etablera sig själva som ”thought leaders”. Där lyfts såväl trender som deras experter. Exempel på en trend är skräddarsydd mat, där personer lämnar blodprov och skickar till restaurangen i förväg för att få mat som är skräddarsydd efter deras hälsobehov.

Hemköp fokuserar på mat med råvaror efter säsong i sin tidning Hemlagat. Genom nudging kan man höja uppmärksamhet varför hållbara produkter kostar mer.

Explainers, storytelling & hållbarhet

Spendrups arbetar aktivt med hållbarhetskommunikation, med explainers – korta animerade filmer som förklarar hållbarhetsprocesser, samt med storytellingfilmer om familjen Spendrup som har bryggt öl sedan 1897.

Systembolaget har tagit fram en explainer-film som visar hela vägen från druva till glas. Samhall fokuserar på cirkulär ekonomi och socialt ansvarstagande i sin tidning Story.

Bonnier tittar på samhällsnytta, inkludering och entreprenörskap.

Hållbarhet är också viktigt i Employer Branding. Om man ska vara en attraktiv arbetsgivare idag måste man ta ställning och ha en plan för hållbarhet. Den diskussionen togs vidare i våra samtal i små grupper bland deltagare.

Trender:

  1. Från minimering av negativ påverkan till värdeskapande
  2. Från navel till global (koppla gärna verksamheten till FN:s globala mål)
  3. Från intern till flera intressenter
  4. Det Interna engagemanget ökar
  5. Från blygsamhet till storytelling
  6. Från en kanal till alla
  7. Från total tystnad till effektiv distribution

Bra content går att återanvända i flera kanaler. Gör en kanalplan. Olle visade Spendrups kanalplan som visar kanal, målgrupp, funktion, målsättning, distribution och KPI.

Tack till Gabriella och Olle samt till nätverksledarna Maria Westman och Bonnie de Souza, samt till alla som deltog.

Monika Ljungcrantz Stoltz

Årets Marknadschef 2018 – en summering

Marknadsföreningen Stockholm | Årets Marknadschef, Blogginlägg, Referat

Den avskalade sanningen

–Marie Sommar sammanfattar Årets Marknadschef 2018

Vi lever i en snabbrörlig tid där allt går att mäta, där smart teknik skräddarsyr våra flöden och där tempot och mängden budskap ständigt ökar. Här avlöser samtidigt trovärdighetskriserna varandra, begreppet Fake News myntas och vi ställer oss frågan vem vi egentligen kan lita på. Transparensen må vara total, men det har aldrig varit svårare att nå ut. Kreativitet, äkthet och relevans är mer centrala än någonsin i marknadsföring och kommunikation, för att nå igenom bruset och bygga relationer.

Ur en digital baksmälla reser sig den avskalade sanningen

I onsdags var det då äntligen dags. Årets Marknadschef 2018. Vi på Marknadsföreningen Stockholm samlade än en gång ca 200 av Sveriges vassaste för att inspireras, utmana en och annan sanning, fånga upp bästa tips, utse 2018 års vinnare och nätverka på Fotografiska!

Wow, vilken eftermiddag det blev! Tom Beckman från Weber Shandwick var första keynote med insikter från Cannes och hur de kreativa uttrycken speglat samhälleliga fenomen. I år står business och affärsmodeller/organisation högt på agendan. Hur ser det då ut på hemmaplan & vad ska vi ta med oss?

Antingen är vi parasiter eller så tillför vi värde. Make it stick, make it real, make it count.

–Tom Beckman

Därefter gav Malin Häger från TV4 & EGTA sin utblick på mediabranschen och annonsmiljö, där Sverige tar för sig internationellt. Carl Wåreus ,Google, gjorde spaning #1 kring tillväxt; vem vill vara miljonär på en död planet? Katie Martell, keynote från Boston och ”Unapologetic Marketing Truth-teller” gav oss en fartfylld ögonöppnare & levererade sanningar på löpande band. Hon avslutade med 4 konkreta tips & gyllene möjligheter för marknadsföring i en era av förlorat förtroende:

  1. Take a stand
  2. Values
  3. Know+Lead
  4. Integrity

Elcim ”Superturken” Yilmas spanade #2 kring att våga stå för något, mångfald och förstå målgruppen! Därefter var det dags för Linda Hammarstrand ,Culture Academy, att inta scenen med sin glöd för att skapa engagemang och äkthet i företagskulturen.

Alla i ett företag är viktiga pusselbitar för helheten & olika sträckor på stafetten. Vi måste arbeta tillsammans och inte bara samtidigt. Du behöver inte vara bra för att börja, men du behöver börja för att bli bra.

–Linda Hammarstrand

Innan sista prisutdelningen utmanade förra årets vinnare Årets Marknadschef Patrik Nygren Bonnier i en spaning #3; ”Säljer Sanningen”? Var relevant, transparant & gör skillnad. På riktigt.

Guldregn från golv till tak

I fyra olika sessioner under eftermiddagen, vändes Fotografiskas golv-till-tak fotoväggar till en skimrande nattbild av Stockholm från vattnet och det var dags för speakerrösten att påannonsera våra fantastiska finalister. Med guldsplashregn och musik fick vi välkomna årets vinnare upp på scenen.

Stort varmt grattis till:

  • Emma Stjernlöf, Adidas (Årets Marknadschef)
  • Siduri Poli, Changers Hub (Årets Framtidslöfte)
  • Teamet på Klarna (Årets Varumärkesresa)
  • Teamet på TransferGalaxy (Årets Disruptör)

Alla våra jurymotiveringar kan du läsa här.

Vi ser fram emot att följa er alla framgent!

Vinnarintervjuer avrundade dagen

Eftermiddagen avrundades med plockmat, skålande i bubblor, härligt mingel och vinnarintervjuer i Fotografiskas Studio. Väldigt spännande att få bekanta sig mer med våra vinnare och vad som driver dem. Håll utkik i våra sociala kanaler längre fram för dessa intervjuer i sin helhet.

Fotografiska
It’s a wrap!

Därefter var det såklart dags att kika på senaste utställningarna; jag älskar Kirsty Mitchell & Wonderland. Avslutningsvis har vi nu empiriskt bevisat att det går att klämma in 10 jumbo-ballonger i en taxi… En glad överraskning till några småtjejer hemmavid.

Jag är både glad och stolt över att vi på Marknadsföreningen Stockholm kan samla så många och tillsammans få hylla dessa fantastiska prestationer. Det var ett härligt & ärofyllt uppdrag att få moderera dagen, där jag fått värdefull coaching av Per Furumo, från Voice and Message. Rekommenderas varmt.

Tack till Bohmans Nätverk, Fenix Film, ABA, Lyyti och Nowa Kommunikation som var med som samarbetspartners. Fotografiska, alltid en magisk & proffsig inramning! Tack till projektgruppen, medlemmar som hjälpt till, alla jurymedlemmar för ert arbete och personliga vinnarintervjuer. Tack till alla ni som kom, firande med oss och gjorde dagen så lyckad. Den härliga känslan kommer vi leva länge på! Och till mitt team; Jenny, Per och Helen – ni är grymma.

För att återuppleva dagen (eller spana in för kommande år), så finns mängder av foton, finfina illustrationer och en film som fångar essensen; tack Monika Ljungcrantz Stoltz, Caroline Sellstone och Tobias Elvhage plus vår egen Per Almegård. Fylls på löpande i galleriet.

Vi på Marknadsföreningen Stockholm rockar nu vidare med fler nerslag under vårt jubileumsår 2019 – 100 år. Att vi marknadsförare och kommunikatörer lever i en mer föränderlig och spännande tid än någonsin vågar vi påstå & tillsammans i nätverket vässar vi oss för att excellera. Det är här det händer.

Bästa hälsningar,
Marie Sommar

Foto, där inget annat anges: Monika Ljungcrantz Stoltz
Illustrationer: Caroline Sellstone

Caroline Sellstone

Förankra och förstärk kommunikationen – med bilder

Marknadsföreningen Stockholm | Årets Marknadschef, Blogginlägg, Kurser

3 frågor: Caroline Sellstone

Caroline SellstoneÄven om du inte var med på Årets Marknadschef 2018 så har du säkert sett vår medlem Caroline Sellstone på något annat av våra evenemang. Med digital ritplatta och penna har hon lånat ut sina färdigheter till Marknadsföreningen vid ett flertal olika tillfällen och hennes graphic recordings kan därmed ses i samband med flera av våra tidigare event på mis.se.

Den 8 mars har du möjlighet att, genom illustration, lära dig att aktivera flera sinnen och bättre förankra kommunikation, i vår kurs Kreativa möten på riktigt.

För oss som var på Årets Marknadschef i förra veckan skapar illustrationen ovan omedelbara flashbacks och en förnimmelse av inte bara vad Katie Martell delade med sig i sin keynote, utan även hur det landade hos oss själva; på våra egna tankar och reflektioner.

Det är just detta som är så svårt att uppnå enbart genom anteckningar i text.

Kursen leds av Caroline och vi passade på att ställa henne tre snabba frågor

Vad tyckte du om Årets Marknadschef i år?

–Jag tyckte att Årets Marknadschef generellt höll en hög nivå av kunskap, glädje och gemenskap. Atmosfären i lokalen var på topp tycker jag. Jättekul!

Du har satt fantastiska bilder till det som presenterades och sades. Vad tar du själv med dig från dagen?

–Tack så mycket! Det jag tar med mig är hur imponerad jag blir av talare som fångar publiken genom hela sitt framförande och hur de lyckas med det. Det slog mig att de knyter sina budskap till en historia. På det sättet planterar de bilder i publikens hjärna vilket gör att man minns lättare vad som sagts, och det är ju alltid intressant att lyssna på en spännande och/eller rolig historia. Bilder är så viktigt för att ta till sig budskap.

Vad kan du berätta om kursen du leder för oss den 8 mars; ”Kreativa möten på riktigt”?

–För det första vill jag säga att kursen är för ALLA som vill börja rita och visualisera på jobbet. Kursen är för dig som aldrig har ritat, för dig som kan rita och dig som är mittemellan. Mitt mål är att du ska gå hem efter kursen utrustad med verktyg, kunskap och mod, så du känner dig ivrig att komma igång och höja kreativiteten på arbetsplatsen. Du kommer garanterat bli en glädjespridare och imponera på dina arbetskamrater. Det vet jag av erfarenhet. Men viktigast av allt, du kommer att ge dig själv och ditt team möjligheter att nå högre höjder under era möten.

Mer info: Kreativa möten på riktigt

Kreativa möten på riktigt – 8 mars