MarLaw
Marknadsföreningen Stockholm | Blogginlägg, Fördjupning och tips, Gästblogg, Marknadsrätt

MarLaw: GDPR, Meta och AI – Navigera legalt rätt i den digitala utvecklingen

– Färska tips från vår juridiska partner

Daniel Tornberg och Alexander Jute är advokater på Marknadsföreningens samarbetspartner Advokatfirman MarLaw, som erbjuder juridiskt stöd till våra medlemmar. I den här artikeln går de igenom den senaste utvecklingen inom privacy, GDPR, Meta-beslutet och AI, och ger sina egna praktiska tips och rekommendationer i slutet av texten.

Du som är medlem har fått artikeln i sin helhet i ett tidigare medlemsbrev (är du medlem och inte får dina medlemsbrev, kontakta gärna per@mis.se)

MarLaw

_________

Den snabba teknikutvecklingen för marknadsföring ökar behovet av att förstå och hantera gällande och kommande lagstiftning. I denna artikel gör vi några nedslag i den senaste utvecklingen avseende GDPR, Meta och AI och ger ett par tips på hur man navigerar rätt i förhållande till lagstiftning m.m.

Ett exempel på den senaste tidens tillsynsärenden är det s.k. Meta-beslutet. Meta Platforms Ireland Limited (Meta) fick den 12 maj 2023 en sanktionsavgift på 1,2 miljarder euro efter beslut från den irländska dataskyddsmyndigheten (Data Protection Commission, DPC). DPC fann att Meta har överfört personuppgifter till USA i strid med GDPR:s regler om tredjelandsöverföringar. Grunden för beslutet var att Meta inte vidtagit tillräckliga kompletterande skyddsåtgärder för att skydda de personuppgifter som varit föremål för överföringen. Beslutet har föregåtts av flera års rättsliga prövningar i flera instanser. Det ursprungliga klagomålet som låg till grund för beslutet lämnades av Maximilian Schrems, jurist och integritetsaktivist, år 2013 när han klagade på att Facebook (numera Meta) överförde EU-medborgares personuppgifter till USA.

Här kan du ladda ner artikeln i sin helhet, som bl a tar upp:

  • Nya beslut från IMY
  • Nytt beslut om adekvat skyddsnivå avseende USA
  • De juridiska utmaningarna med AI
  • MarLaws rekommendationer för EU-baserade företag avseende EU-US Data Privacy Framework
  • MarLaws rekommendationer för EU-baserade företag gällande IMY:s beslut avseende Google
    Analytics

Till artikeln >>