Möt medlem
Marknadsföreningen Stockholm | Blogginlägg, Möt medlem

”För att växa måste man se till att komma ur sin egen ’bubbla’ och exponera sig för andra tankesätt och arbetssätt”

Solveig Rundquist
Solveig Rundquist, Mentimeter

Solveig Rundquist är en relativt ny medlem hos oss som utmärkt sig genom att dyka upp på flera av våra event och engagerat delta i våra diskussioner och frågestunder. Hon beskriver sig själv som en ”Journalist gone Brand Marketer” och har varit på Mentimeter i ungefär ett halvår nu. Vi ville veta mer om hennes roll som Senior Content Manager och om hennes tankar om content marketing och AI. 

Vad gör Mentimeter?

Mentimeter är en plattform för att skapa interaktiva presentationer både i jobbmöten, klassrummet, och på evenemang. Mentimeter gör det enkelt att engagera din publik, oavsett vem det är, få deras input, och presentera svaren i realtid.

Vad kan du berätta om din roll som Senior Content Manager?

– Jag leder och stöder ett crossfunctional team av innehållsskapare, med en central roll i utvecklingen och genomförandet av Mentimeters innehållsstrategi.

Jag är en del av Brand-teamet. Mitt mål är att möjliggöra för teamet att skapa det bästa möjliga innehållet, och hjälpa till att definiera och anpassa vårt budskap beroende på kanal och målgrupp för att maximera påverkan av vår flerkanalsstrategi – samtidigt som att det finns en konsekvent varumärkestänkande och känsla i allt vi gör. Tillsammans ser vi till att rätt innehåll med rätt budskap når rätt målgrupp vid rätt tidpunkt, och att det bidrar till att sprida ”the Menti story”. Det kan vara via thought leadership, sociala medier, en större rapport, att göra om bloggstrukturen, eller att hjälpa att ta fram en plan för en eventserie. Det finns massor att göra!

Därmed arbetar jag nära olika funktioner inom marknadsföringsteamet för att säkerställa att vår innehållsstrategi bygger förtroende, medvetenhet och intresse för våra produkter samt bidrar till ”lead-utveckling.”

Det finns ju ett uttryck på engelska att ”if no one hates it, probably no one loves it either”. Och där håller jag definitivt med.

Vi såg dig senast på nätverksträffen med Content Marketing, med AI-tema, och din känsla efteråt var att många andra redan kommit rätt långt med sina AI-insatser. Hur är känslan nu?

– Ja, och tack för att ni organiserade ett så lärorikt evenemang! Jag har deltagit i många diskussioner och seminarier om AI och marknadsföring på sistone, men det här var utan tvekan det bästa. Det var fascinerande att få praktiska tips och inte bara höra teorier om hur man eventuellt skulle kunna använda AI, utan faktiskt se hur content marketers redan använder det dagligen på en mängd olika sätt. Jag kände mig taggad och inspirerad!

Jag känner starkt för att lära sig att utnyttja kraften i AI kommer att tillåta oss att spendera vår tid på ett mer kreativt och proaktivt sätt, istället för att ägna sig åt en massa tråkiga administrativa och repetitiva uppgifter som tar mycket tid idag.

Hur påverkar AI Mentimeter, och det sätt det används?

– Vi har redan några AI-funktioner i Mentimeter som användarna älskar, men självklart finns det mer på gång. Jag kan dock inte avslöja för många detaljer. Vi har flera andra fantastiska initiativ på jobbet, som att alla som vill kan få en ChatGPT-licens, och vi har en regelbunden ”AI-skola” under lunchen där anställda kan lära sig om frågeformulering och öva på att använda AI.

Bara du, en låda att stå på och ett torg fullt av marcom-folk – vad väljer du att prata om?

– Storytelling, varje gång! Jag brinner för ”the why”, för att bygga en emotionell koppling med publiken. Det handlar inte om informationen i sig utan om hur man presenterar den. Och självklart är en viktig del av berättandet att ha något lite otippat, ökande spänning, en ögonblick av dramatik. Det är en annan sak jag brinner för – att kommunicera behovet av denna ögonblick.

Så många företag tror att de är storytellers och vill berätta ”stories”, men sen vågar de egentligen inte väcka några känslor – de vill undvika konflikter och dramatik. Men om du inte är villig att stå ut med lite drama, lite konflikt, att inte alla gillar det som händer, så kommer du aldrig att bygga den starka berättelsebåge som verkligen får människor att känna! Det finns ju ett uttryck på engelska att ”if no one hates it, probably no one loves it either”. Och där håller jag definitivt med.

Har du haft någon riktig ”Wow moment” i år, och vad handlade det om?

– Oh, så många! Jag såg fyrverkerier ovanför Colosseum i Rom på nyårsafton, jag besökte Moulin Rouge i Paris, den röda stranden i Santorini. På ett professionellt plan gick jag med i Mentimeter, och jag blev imponerad av hur ledningsteamet verkligen lever företagets värderingar istället för bara att prata om dem. Jag blev imponerad av nivån av inkludering och engagemanget för lärande och tillväxt. Jag blev också väldigt imponerad av den AI-plattform som Björn visade på Content Marketing-träffen, som kunde översätta hans videoseminarier till andra språk och få det att se ut och låta som om han faktiskt talade ett annat språk. Wow wow wow!

Det senaste du lärt dig?

– Jag lärde mig att det är svårare än jag trodde att träna AI på ens tone of voice! Jag insåg inte att jag själv hade en så tydlig och etablerad ’stil’ förrän jag hade svårt att få ChatGPT och Jasper att reproducera den. Jag tror att AI har förmågan att lära sig av vår input och skapa något riktigt bra, men hittills, när jag testar det för att skriva åt mig, fungerar det bara inte. Jag har inte kunnat producera en text med hjälp av AI som jag, som skribent, faktiskt skulle publicera! Men jag vet att det är jag som är problemet… jag behöver bara lära mig hur man ger det rätt input! Men det är inte enkelt.

Jag lärde mig nyligen också att om du trycker på den lilla globtangenten (eller fn-tangenten) på ditt Mac-tangentbord, dyker en emoji-ruta upp (control-command-space -reds anm.). En yngre kollega lärde mig det, haha. Det var bra att veta!

Varför är du medlem i Marknadsföreningen?

– Jag är en hypersocial person och älskar att mingla och nätverka. Men professionellt är det också oerhört viktigt för mig att utvecklas och växa, att aldrig stagnera. För att växa måste man se till att komma ur sin egen ’bubbla’ och exponera sig för andra tankesätt och arbetssätt. Marknadsföreningen hjälper mig att hålla mig uppdaterad om vad som händer och förändras i branschen, skapa kontakter jag annars inte skulle ha haft, och lära mig nya saker!