Marknadsföreningen Stockholm
Det är bara du som kan bestämma hur du ska förhålla dig till AI. Har du tänkt på vad du skulle kunna åstadkomma med all din erfarenhet tillsammans med en maskin? Drömmen om att kunna tämja en maskin till sin fördel kan nu bli verklighet. Idag finns AI-funktionalitet i de flesta verktyg vi redan använder som marknadsförare. Det är nu upp till oss att använda tekniken!
Kursbeskrivning
I den här kursen går vi igenom de olika aspekterna där AI kan hjälpa dig som marknadsförare att både bli mer effektiv och mer kreativ i allt från framtagning av strategi till skapande och optimering av innehåll.
Kursmoment
- Kort om vad vad AI och ”generativ AI” är och dess framväxt det senaste året
- Vilka verktyg som finns tillgängliga och hur du hittar rätt bland dem
- Hur du använder AI för att göra research, gå igenom data och ta fram en strategi
- Hur du blir bättre på att prompta och ta fram innehåll med hjälp av generativ AI
Kursen riktar sig främst till
- Marknadschefer
- Kommunikatörer
- Marknadsförare
- Marknadsassistenter/koordinatorer
- Konsulter inom kommunikation och reklam
- Innehållsproducenter
Program
08:30 Incheckning
08:45 Introduktion till AI och dess ekosystem – Hur långt har vi kommit och vad innebär det?
– Ekosystemet – Hur hänger allt ihop och vad behöver vi för att arbeta med AI?
– Överblick – Verktygen för strategi, målgruppsarbete, skapande och distribution
– Utmaningar med generativ AI – Hur ska vi som marknadsförare tänka kring etik, copyright etc
09:00 Strategi och research med hjälp av AI
– Så använder vi Chat GPT och andra verktyg för att effektivisera arbetet på marknadsavdelningen, skapa marknadsföringsstrategier och marknadsplaner.
– Inspiration och exempel på hur företag har arbetat med strategiska AI verktyg
09:40 Paus
09:50 Workshop: Bli en bättre kreativ beställare med ChatGPT
10:20 Skapa och optimera innehåll – vi jobbar med det!
– Så fungerar generativ AI – att tänka på när du använder verktygen
– Tips på hur du arbetar bättre med promptning för att lär AI att skapa/skriva utifrån ditt varumärkes tonalitet
11:00 Paus
11:10 Workshop: Praktiska övningar i verktyg för att skapa texter, bilder, videos och landningssidor
11:40-12:00 Utcheckning
Villkor och bokning
Anmälan är bindande. Vid förhinder för anmäld deltagare kan någon annan person från beställande företag utnyttja platsen.
Villkor och avbokningsregler
Så behandlar vi dina personuppgifter
Om kursledaren
Sara Öhman är en fristående konsult och expert på datadriven marknadsföring och sociala medier. I hennes arbete stöttar hon marknads- och kommunikationsavdelningar i hur de kan använda sina digitala plattformar på ett effektivt sätt för att driva trafik och konvertering. Hon har blivit en viktig rådgivare för dem som vill inkludera AI och andra digitala verktyg i sina strategier. Med många års erfarenhet av att leda kurser och workshops, är hon en uppskattad kursledare som delar med sig av sina kunskaper på ett engagerande och pedagogiskt sätt.
Saras metodik bygger ofta på lära en att tänka själv, istället för att leverera ett färdigt recept att följa. Det skapar en hållbarhet i kunskaperna hon delar med sig av. Digital marknadsföring är idag så otroligt snabbrörligt och blir snabbt utdaterat. Då krävs det en förmåga att tänka och utmana rådande recept och arbetsmetoder, och det är något Sara är väldigt duktig på att lära ut.
– Sagt om Sara av en tidigare kursdeltagare