Blogg

Patrik Nygren-Bonnier

Patrik Nygren-Bonnier ny ordförande i Marknadsföreningen Stockholm

Marknadsföreningen Stockholm | Föreningen, Pressmeddelande

Pressmeddelande, Marknadsföreningen Stockholm
Stockholm 7 december

Patrik Nygren-Bonnier ny ordförande i Marknadsföreningen Stockholm

Vid Marknadsföreningens Stockholms valmöte valdes Patrik Nygren-Bonnier in som ny ordförande för föreningen och tillträder 1/1 2021. Patrik har en gedigen erfarenhet inom marknadsföring både som Marknadschef IKEA och Åhléns, men också från byråvärlden. Han utnämndes till Årets Marknadschef 2017 av Marknadsföreningen och tar nu över rodret efter Jonas Dahlquist som efter 7 år i föreningens styrelse valt att lämna över stafettpinnen.

I tillägg förstärks styrelsen inför kommande år av Sofia Söderqvist, marknadschef på Adlibris och Mikael Bergh, marknads- och försäljningschef på Novamedia (Postkodlotteriet). De ersätter Stefan Backlund, Kuorrokveik Adventure Capital, som har avböjt omval efter två mandatperioder. Styrelsen utökas därmed med ytterligare en person.

Jag ser mycket fram emot att jobba med Patrik, säger Marie Sommar, VD på Marknadsföreningen Stockholm. ”Han är både visionär och en erkänt skicklig marknadschef som kommer tillföra föreningen massor”, fortsätter hon. ”Vi har under 2020 tagit flera kliv i föreningens digitaliseringsresa och vidareutvecklingen av vårt medlemserbjudande, något som fortsätter 2021. Där har vi i tillägg fått ytterligare fin förstärkning av både Sofia och Mikael till vår redan eminenta styrelse. Vi tackar också Jonas och Stefan för mycket värdefullt bidrag till föreningens utveckling under lång tid i styrelsen”, tillägger hon.

Vad ser Patrik Nygren-Bonnier mest fram emot med det nya uppdraget som ordförande för Marknadsföreningen Stockholm?

Självklart ser jag fram emot att få arbeta med både gamla och nya branschkollegor kring frågor där jag känner stort engagemang. Det ska bli väldigt roligt att få vara med och bidra till att alla hårt arbetande marknadskollegor därute får inspiration, kunskap och kontakter för att bli sina bästa jag. Marknadsföreningen Stockholm stöttar och utmanar med ambitionen att medlemmarna ska utvecklas och växa i sina roller, så att de i sin tur kan bidra till att deras kollegor och företag växer. Och jag kommer också själv att lära mig massor.

Styrelsen 2021

Patrik Nygren-Bonnier, Yellow Door, Ordförande

Ledamöter:
Alex Baker, Retail Tech X
Charlotte Banning, Monterro
Kamran Alemdar, GlobalConnect
Maria Croon, Svensk Travsport
Marianne Wiström, Wiraya Solutions
Mikael Bergh, Novamedia, Postkodlotteriet
Paula Fagerlund, Arbetsförmedlingen
Sofia Söderqvist, Adlibris
Ted Bergström, Hemköp Axfood

Presskontakt:
Marie Sommar, VD Marknadsföreningen Stockholm
0701-46 34 22
marie(at)mis.se

Patrik Nygren-Bonnier
0763-911409
nbpatrik(at)gmail.com

Om vår nya ordförande och nya ledamöter: https://mis.se/event/valmote-2020/

Sofia Söderqvist

Sofia Söderqvist, Adlibris

Mikael Bergh

Mikael Bergh, Novamedia, Postkodlotteriet

Fredrik Wass

Medietrender 2021 – En omvärldsanalytikers bästa spaningar

Marknadsföreningen Stockholm | Referat

”Pandemin innebär permanenta förändringar”

– Spaningar från Marketing Afternoons online

Igår, torsdag gick höstens andra Marketing Afternoons av stapeln, nu i webbinarieform, där vi gästades av Fredrik Wass, omvärldsanalytiker på Sveriges Tidskrifter. Temat var ”De viktigaste medietrenderna 2021”.

De 5 viktigaste medietrenderna 2021

1. Mer av allt – “Anything from home”
Pga pandemin har det blivit allt fler kontaktytor, och folk har mer tid. Fritiden har blivit mer begränsad till hemmet (utöver de som även jobbar hemifrån) vilket har gjort att mer tid läggs på mediekonsumtion i olika former. Alla är online. Detta kommer även fortsätta efter pandemin förutspår Fredrik; vi kommer att se permanenta förändringar.

Detta har också lett till nya affärsmodeller inom media. Vem är publicist idag? Ex Spotify & poddare – kan även de räknas till publicister idag?

2. Digitala prenumerationer
Den största trenden just nu inom media enligt Fredrik. Vi är inne i massmedias tredje epok. Från att ha gått från print-prenumeration, till annonseringens tid, till nu där vi är mitt inne i skifte som han kallar “the golden age of subscription”.

Detta har en väldigt positivt effekt då medieinnehållet inte längre mäts på sidvisningar (dvs klick), utan att folk stannar på hemsidan vilket kräver riktigt bra innehåll. Nu skiftar fokus till mer grävande & granskande journalistik; “The golden age of journalism and content”.

Frågan är dock om vi snart når en mättnad på prenumerationer?

Enligt en undersökning från IRM spenderar ett hushåll ca 20,000 kr per år på digitala prenumerationer, allt från tidningar, streamingtjänster, poddtjänstar, ljudbokstjänster, bredband mm.

Fredrik Wass

3. Medier som insiktsleverantörer
Tack vare prenumerationsmodellen och att vi loggar in betyder det att medierna har mer koll på oss konsumenter. “Vi kan denna målgruppen”. Detta leder att de kan jobba mer datadrivet och med data som produkt. Medierna rör sig allt mer mot att bli techbolag.

Detta har lett till exempel till att mediehus ”tjänstifierar” redaktionellt innehåll och bygger verktygslådor mm till sina prenumeranter. Fredrik exemplifierade också med Aller Media som lanserade en plattform “SPARKS”, som är till för annonsörer att hitta träffsäkra micro influencers.

4. “Solutions journalism”
Under pandemin har det uppkommit frågor kring hur media ska agera. Till exempel; hur mycket ska de ställa FHM mot väggen vs att agera informatör av regler och riktlinjer.

Enligt Fredrik ser man nu mer att medierna går in och blir “en guide i människors vardagsfrågor och vardagsbeslut”. Att man inte bara rapporterar passivt, utan blir en slags “livscoach” och ger värde till sina läsare. Från att passivt beskriva till att aktivt engagera, guida och interagera.

5. Mini media empires
Enskilda aktörer som når väldigt stora målgrupper. Exempelvis Marcus Oscarsson, som är politisk kommentator och har en stark anknytning till TV4, men där han bygger närvaro i egna kanaler. Han har en Facebook-sida som når över en halv miljon.

Andra exempel som Fredrik nämner är Irena Pozar, chefredaktör för Veckorevyn samt Emanuel Karlsten som vann “Årets Förnyare” i Stora Journalistpriset.

Det mest som var sant om medier & kommunikation för 20 år sedan är det fortfarande idag. Trots alla buzzwords

Vad kan vi andra lära av medierna 2021?

  • Vi behöver kämpa om uppmärksamheten
  • Prenumerationsmodellen. Du kan också nå dina kunder på regelbunden basis med värdeskapande innehåll. Det klassiska nyhetsbrevet är hetare än någonsin.
  • Jobba med analys & datadriven kommunikation. Systematisera ständig förändring.
  • Fråga dig hur du löser ett problem/behov för kunden (inte bara genom din produkt). Tänka bredare.
  • Personligt, utvalt, inzoomat & anpassat

Slutligen skickar Fredrik med oss en “tröstfilt” där han uppmanar oss att genomskåda buzzwords. “Det mest som var sant om medier & kommunikation för 20 år sedan är det fortfarande idag. Trots alla buzzwords.

Stort tack till Fredrik för en mycket intressant och lärorik dragning där vi fick mycket insikter och pepp inför det nya året. Och en bra summering på hur 2020 sett ut i medielandskapet. Tack även till alla som deltog online och till vår samarbetspartners United Spaces.

*Marketing Afternoons är en seminarieserie signerad Marknadsföreningen Stockholm och United Spaces där vi fyra eftermiddagar om året lyfter fram det allra bästa inom marknadsföring och kommunikation. Kom och bli inspirerad av spännande talare och case samtidigt som du får en rejäl energiboost i form av en nyttig powerfika.

________
Text: Jenny Aarnio
Foto: Per Almegård

Varumärke

Erik Modig om varumärken och marknadsföringsbudgetering

Marknadsföreningen Stockholm | Fördjupning och tips, Referat, Webbinarium

”Marknadsföring är en investering, inte en förbrukningsvara”

– Spaningar från webbinarium & forskarfrukost med Erik Modig

Idag fick vi lyssna till Erik Modig som pratade om varumärkets roll i budgettider. Varför ska vi ha varumärken och hur argumenterar vi för vår marknadsföringsbudget?

Allt börjar med rätt mindset, menar Erik. Vill ni vara ”office supply” eller maskinen bakom? Se till att få med alla på banan, så att marknadsföring är en investering och inte en förbrukningsvara. Opex vs. Capex. Knyt dina marknadsaktiviteter till expansionsplaner och företagsmål. När du lägger din marknadsbudget, börja i företagsmålen.

Hur argumenterar du för sälj- vs varumärkesbudget? Jo, genom att visa på att vi vill vinna kunderna tidigt i processen från potentiell kund, funnel & köpresan. Detta gör man genom att väcka känslor och bygga & stärka minnen hos sina kunder. Så i slutändan handlar det om att byta argumentation – prata om ”kortsiktig säljbudget vs långsiktig säljbudget” istället för ”sälj vs varumärke”.

Utmaningen ligger i att sälj och marknad ofta hamnar i konflikt och agerar som varandras motpol idag. För att lyckas behöver sälj & marknad jobba tillsammans på ett agilt sätt och med en gemensam budget som flyttas mellan de båda.

Erik Modig

Stort tack till Erik Modig som så generöst delade med sig av sin kunskap och värdefulla insikter i hur vi som marknadsförare kan bli bättre på att argumentera för vår budget. Tack också för alla glada tillrop i chatten och inte minst era frågor till Erik!

________
Text: Jenny Aarnio

Brand Engine

Google: Så bygger du din brand engine!

Marknadsföreningen Stockholm | Fördjupning och tips, Referat

”Företag måste sluta använda digital marknadsföring för att fracka sina kunder”

– Webbinarium med Google: Branding i en digital värld – Så bygger du din Brand Engine

Den 10 november, vid vårt lunchwebbinarium med Google, gästades vi av Googles Nina Åkestam Wikner, doktor i ekonomi och branding specialist och Maria Wiss, försäljningschef, som pratade om ”Branding i en digital värld”. De har tagit reda på vad de mest värdefulla varumärkena har gemensamt och hur man själv kan tillämpa detta för att bygga sin egen brand engine.

Företag måste sluta använda digital marknadsföring för att fracka sina kunder”, menar Nina. Bra marknadsföring handlar om att skapa ett värde, inte extrahera. Vad har då världens mest värdefulla varumärken gemensamt? Jo, 5 saker:

  1. PURPOSE: Ett tydligt syfte & vision. Väcker man medarbetarna mitt i natten så kan de företagets vision i sömnen.
  2. WE STRIVE TO CREATE VALUE: Marknadsföringen bottnar i affärsmålen, den ligger inte vid sidan av. Och de sätter kreativiteten i centrum. 80% av en digital kampanjs effekt sitter i det kreativa innehållet – “man kan inte optimera sig in i någons hjärta”, säger Nina Åkestam Wikner.
  3. WE CREATE OUR EXPRESSION: De vågar sticka ut och gå emot strömmen. Kommunikationen är äkta, skalbart, automatiserat och det är framförallt BRA stories!
    Mellanmjölkens tid är förbi” hävdar Maria Wiss.
  4. WE SPEAK THROUGH CHANNELS: De jobbar med räckvidd. Hur? Genom koordinering, konsolidering (90% av all media kommer köpas programmatiskt år 2030 enligt en rapport från Google) och Automatisering. Att låta datorerna göra tunga lyftet och människorna fokuserar på det de gör bäst – kreativiteten!
  5. WE KNOW OUR IMPACT: Data + mätning = viktigt & sant! Testa-mäta-lära-mentaliteten är helt avgörande i dessa organisationer. Gör det till din också!

Google

Slutligen skickar de med oss 3 viktiga lärdomar:

  • Att något funkar betyder inte att det inte finns något annat som funkar bättre – Våga utmana dig själv, dina kollegor, dina kunder och konkurrenter!
  • Jobba för en kultur där man testar, mäter och lär sig!
  • Fråga dig själv – vad vill jag lämna efter mig som marknadsförare? Vad är din legacy?

Stort tack till Nina Åkestam Wikner och Maria Wiss för otroligt spännande insikter och en grymt bra dragning, samt till alla som deltog digitalt.

Karin Zingmark

3 frågor: Karin Zingmark – Förändringsledning genom tillit och kommunikation

Marknadsföreningen Stockholm | Gästblogg, Kurser

”Ledare måste jobba så mycket mer med att engagera sina team”

”Tack Marknadsföreningen Stockholm och Marie Sommar för att ni bjöd in Karin Zingmark för att prata om ledarskap på distans (på distans!) för nätverket MiS Marknadscheferna igår morse. Karin gjorde en fantastisk presentation som bjöd på både inspiration och konkreta tips på ett genuint och närvarande sätt. Ett mycket lyckat webbinarium, ren och skär lyx en vanlig tisdag!” 😀🥰”
Michèle Sandstedt, Marknadschef, EFFSO

Karin Zingmark
Karin Zingmark

_________

Vi blev superglada av pepp och glada tillrop efter vår senaste träff med nätverksgruppen MiS Marknadscheferna, som skedde online härom veckan. Vi hade då bjudit in Karin Zingmark, författare, rådgivare & nominerad som ”Årets Talare 2019” av Talarforum, för att prata om ledarskap på distans.

Vi diskuterade då bl a att det är mycket som ställs på sin spets när man tvingas jobba på distans. Ledarskapet blir otroligt viktigt, och speciellt då ur perspektivet att ha en hög nivå av tillit inom teamet.

Vi djupdök också i det kommunikativa, vikten av att förstå och anamma medielandskapet idag, både som ledare och som medarbetare:

Det finns många ledare som banar väg och inspirerar genom att kommunicera på ett öppet, äkta och transparent vis via de plattformar vi alla använder dagligdags numera – långt ifrån putsade och polerade reklambudskap. Som medarbetare kan man göra mycket både för att förstärka tilliten teamet, bidra till organisationens varumärkesbyggande men också för att förenkla och förbättra samarbetet när många jobbar hemifrån. Detta och mycket mer gick vi igenom”, sammanfattar Karin.

För den som vill få mer praktiska och handfasta tips för att utveckla sitt eget ledarskap har vi en kurs i just detta med Karin den 4 november:

Inför kursen passade vi också på att ställa 3 snabba frågor till Karin:

Varför behövs förändringsledning?

– Tack vare digitaliseringen och en snabb teknikutveckling ställs allt högre krav på företag och organisationer att ställa om och anpassa sig till nya förutsättningar. Kunder har en uppsjö av möjligheter att lösa sina problem idag, och nya tillkommer ständigt. Hur ska företagen säkerställa att fortfarande vara relevanta för sin kund?

Istället för som tidigare, i en långsam och icke uppkopplad värld, fatta beslut med hjälp av historisk data (försäljningsstatistik/kundundersökningar osv) och sen delegera till en marknadsavdelning att informera om beslutet, behöver man bygga en kommunikativ organisation. Som kommunikativ organisation öppnar man upp och bjuder in till dialog med kunder och omvärld, och man fattar beslut genom en transparent och öppen kommunikation via de digitala plattformar vi alla finns tillgängliga på.

Corona har inneburit ofantligt mycket lidande, sorg och stress. Men det har också inneburit ett nytt sätt för många att se på arbetslivet

På detta sätt byggs ambassadörer och lojala kunder som tillsammans med företaget driver ständiga förändringar och förbättringar. En sådan kommunikativ organisation kräver ett ledarskap med sin grund i tillit, så att medarbetarna känner sig trygga och engagerade för att bidra till förändring. Den kräver ett starkt och tydligt kommunicerat uppdrag, samt värderingar som inte bara sägs utan som ageras efter. Och den kräver en öppen, transparent och modig kommunikation.

Ställs det nya krav på ledare under denna tid av ökat arbete på distans?

– Ja! Både ledare och medarbetare måste jobba mycket mer med sin kommunikation. Att vara lyhörd för varandra och höra av sig för att kolla läget, att föra in glädje och social samvaro trots samarbete på distans, att vara tydlig kring mål och uppföljning är några viktiga pusselbitar. Ledare måste jobba så mycket mer med att engagera sina team, att fira framgångar (och kanske misstag), att tagga tillsammans inför svåra utmaningar och att vara närvarande digitalt på ett sätt som känns positivt.

Över huvudtaget behöver vi ställa om från vårt fokus på fysisk arbetsmiljö till fokus på vår digitala arbetsmiljö – hur samarbetar vi digitalt? Var sparar vi statisk information såsom policies osv, och var träffas vi för dialog och diskussion? Hur håller vi våra möten och hur kan vi jobba annorlunda med både muntlig och skriftlig kommunikation?

I din roll som föreläsare och utbildare inom ledarskap, vilken är din största ”Wow moment” hittills?

– Under mina år på Microsoft ville vi inspirera människor att förstå möjligheterna med ett fritt, flexibelt och uppkopplat arbetsliv – vi hade ju infört det redan 2012. Bland annat genomfördes ”Jobba hemma-dagen” årligen, och vi hade över 100 000 människor som besökte vårt aktivitetsbaserade kontor för att lyssna till föreläsningar om hur man kunde jobba med tillit och kommunikation som grund.

När Corona kom tvingades de flesta av oss som har möjlighet att jobba hemifrån, och jag är helt fascinerad över den snabba utveckling som skett när vi lär oss tekniken och förstår möjligheterna. Corona har inneburit ofantligt mycket lidande, sorg och stress. Men det har också inneburit ett nytt sätt för många att se på arbetslivet, och även om det inte passar alla är det många som fått mer lugn i sin vardag, med tid för sånt som annars prioriterades ner. Det glädjer mig!

Sagt om Karin Zingmark

Karin Zingmark är en helt fantastisk föreläsare som med kunskap, glädje och mycket passion förmedlar sina insikter och analyser. Hon är en av Sveriges absolut bästa föreläsare inom sitt område. Retorisk skicklig på att förmedla komplexa saker som gör att man som lyssnare förstår och kan ta till sig budskapen på ett enkelt och inspirerade sätt. Karin är inte bara en fantastisk föreläsare utan en unik person som alltid ger det där lilla extra för sina deltagare, har man en gång lyssnat på Karin vill man bara höra mer och mer. Jag ger mina varmaste rekommendationer för Karin Zingmark!
Karin Nordin Söderlund, Biträdande Marknad & kommunikationschef, Jusek

Karin Zingmark har full koll. På trender, på hur kommunikation måste se ut i dag och på hur ditt företag måste agera för att vara relevant. Hon levererar dessutom sitt skarpa budskap med glödande engagemang, stor proffsighet, hög scennärvaro och många skratt.
Katarina Strömberg, Executive event editor & moderator Webbdagarna, Next, TechWorld Summit, Next Generation Threats m fl.

We invited Karin to speak at Facebook’s C-Suite initiative, Agency Influencer Series, a forum where we gather our most important and senior agency clients. Karin delivered a key-note on the topic Brave trough trust and guided our clients around this topic in a knowledgeable, insightful, inspiring and powerful way. She also created a forum where our clients felt invited to share and learn from each other. Karin has a unique ability to see things clearly and inspire people around her and she does so with a warmth, empathy and a positive mind-set. It was great to work with Karin, from start to finish, in this for us, very important and prestigious project.”
Liv Sandberg, Head of Agency, Facebook

Pino Roscigno

Stadium: Från fysiskt varumärke till “digilog” kundupplevelse

Marknadsföreningen Stockholm | Fördjupning och tips, Marketing Afternoons, Referat

Reflektioner och lärdomar från Pino Roscigno, Commercial & Brand Director och vinnare av Årets Marknadschef 2019

Den 24 september vid vårt och United Spaces samarbete ”Marketing Afternoons” gästades vi på Marknadsföreningen Stockholm digitalt av Pino Roscigno, Commercial & Brand Director på Stadium – ett av Sveriges mest kända varumärken.

Vad är egentligen Stadiums “story”; hur har de byggt ett starkt varumärke och hur har de lyckats med övergången från fysisk butik till “digilog” kundupplevelse?

Storyn bakom varumärket

Stadium grundades 1974 av Ulf och Bo Eklöf som tillsammans med Karl Eklöf äger företaget. Varje dag är en ny match” är ett motto de myntat och som är en kärna i hur Stadium arbetar. Kulturen är extremt viktig och att grundarna är kvar är kärnan. Energi och passion genomsyrar kulturen och ägarna är och vill vara aktiverade.  Även om Stadium startade redan 1974 var det först 1987 som själva “konceptet” startades. Inspirerat av OS i USA stack de ut i bruset här i Sverige med sina annonser och butiker. Viktigt i varumärket var att vara tillgängliga för många. Det är det fortfarande.

Sport-och sportmode till bästa pris blev kundlöftet och är det än idag och Pino beskriver att det finns “stor stolthet kring marknad, kommunikation och försäljning” i hela organisationen.

StadiumAtt aktivera världen – på olika sätt

Mycket har hänt inom retail de senaste åren och Stadium har varit duktiga på att hänga med, testa och se. Exempelvis när outlets blev populära var de inte sena att hänga på och försäljningen där har varit riktigt bra. När många av de stora varumärkena kom ut med moderiktiga sneakers, lanserade de Sneakers Point som riktade sig mer specifikt till de yngre och trendmedvetna målgrupperna.

Att aktivera världen är Stadiums centrala syfte. Allt organisationen gör ska genomsyras av detta. De är exempelvis ofta i samarbete med olika aktörer och föreningar. Exempelvis anordnar de ett årligt sommar-läger, Stadium Sports Camp, som når ca 11000 barn och ungdomar varje sommar. De har 20 års historik med Vasaloppet, de jobbar med Midnattsloppet och många andra event. De ser alltid när de kan till att vara på plats. Det handlar om att skapa upplevelse – att vara där människor är.

Förändrad marknad – nya behov – ny organisation

Man pratade förut om butiksdöden när digitalisering stormade fram och handel alltmer började ske digitalt. Men Stadium har aldrig sett det så. Däremot insåg man att det uppkom nya behov. “Hur når man konsumenten på nya sätt men samtidigt ta hand om det befintliga – allt detta i stor konkurrens?” Det var då Pino Roscigno kom in i verksamheten.

Det fanns då en traditionell organisation: Inköp, marknad, online och försäljning. Pinos uppdrag blev att “framtidssäkra affären”. Det skulle inte inte längre handla om kanaler – utan en kundresa. Marknad, online och försäljning blev Commercial & Brand och det blev Pinos ansvar att ta hand om denna del av verksamheten. Kompetens inom inköp flyttades från online till inköpsavdelningen. Och så flyttades den kommersiella delen till Stockholm för att attrahera människor som jobbat med digital transformation tidigare: Man ville att de skulle lära organisationen istället för traditionellt tvärtom. Viktigt, säger Pino. Viktigt där blev kulturen: Att bevara det gamla och få in det nya i en synergi.

Marketing AfternoonsNågot annat viktigt i resan var att man ville att alla delar av verksamheten skulle känna sig ansvarig för försäljning. Prata volym – inte bara sortiment.  Idag består Commercial Brand av fyra delar:

  1. Commercial – Erbjudande (Fysiskt och digitalt idag)
  2. Marketing: Kund/kanal
  3. Inhouse Agency: Idé / produktion (Viktigt att ha en del kompetens inhouse i kombination med extern kompetens. Stor del sker idag inhouse).
  4. Visual Sales: Butikskommunikation

Viktigt att få ihop alla dessa delar.

Pinos bästa tips för att bygga starka “digiloga varumärken”:

  • Komma ihåg missionen i allt man gör. Stadiums är att “aktivera världen”.
  • Att försöka skapa team med både kulturbärare (som brinner för kulturen och jobbat ett tag) och förändringsagenter som kan komma in med ny kunskap. Båda behövs på den resa många företag nu befinner sig i.
  • Att ha medarbetare som VILL vara en del av och passar bra in i kulturen.
  • Inse och jobba utifrån att online-processer ser helt annorlunda ut än butiksprocesser för att lyckas i denna digiloga värld. Snabba puckar vs utarbetade noga uttänkta kampanjer.
  • Att se möjligheterna i denna “nya verklighet” vi befinner oss i efter Corona. Vad kan göras digitalt? Stadium har exempelvis gjort en hel del online träningsevent som blivit väldigt populära.

Stort tack Pino Roscigno för att du inspirerade oss! ❤️🙏
Stort tack också till vår samarbetspartner för Marketing Afternoons, UNITED SPACES, som ordnade så att vi kunde göra en live stream av eventet från deras snygga nya studio! Så mycket roligare än traditionella webbinarier tycker vi!

Text: Rebecca Cannerfelt
Bild: Team effort

Marknadsföreningen Stockholm

Marknadsföreningen Stockholm söker ledamöter till styrelsen 2020/2021

Marknadsföreningen Stockholm | Föreningen

Vill du vara med och driva på förändringen inom marknadsföringsområdet?

Marknadsföreningen Stockholm söker nu ledamöter till styrelsen 2020/2021

Marknadsföreningen Stockholm är en plats för möten och kompetensutveckling för professionella personer inom marknadsföring, kommunikation, PR och media.

Som styrelseledamot deltar du i ett inspirerande lagarbete som stödjer vd i det strategiska arbetet för föreningen –att stärka medlemmarnas förmåga att agera framgångsrikt i sin vardag. Arbete sker på ideell basis och görs tillsammans med ett antal starkt engagerade ledamöter som arbetar på ledande nivåer i sina respektive organisationer.

Du är en person med gedigen erfarenhet inom marknadsföring och kommunikation, du har ett osedvanligt stort engagemang för marknadsföringens roll i den miljö som företag och organisationer möter framöver. Du är dessutom en utomordentlig lagspelare och gillar att skapa resultat i styrelsearbete.

Vem söker vi?

  • du har förmodligen en position som marknadschef eller motsvarande i en medelstor till stor organisation
  • din cv visar på intressant utveckling, men behöver inte vara linjär
  • du har erfarenhet av och starkt intresse för den digitala utvecklingen
  • det är meriterande om du har erfarenhet från startup-projekt
  • sist men inte minst, du har utpräglad kommunikativ förmåga

Vi strävar efter en styrelse med mångfald och jämlik könsfördelning och hoppas därför på att ta emot en bredd av ansökningar. Gärna så snart som möjligt, då intervjuer sker löpande.

Skicka din ansökan snarast, men senast 7 oktober 2020 till:
Fredrik Sellgren fredrik.sellgren(at)sellbranch.com /070 863 63 63

Nudging

Försäljning i corona-tider: Så lyckas du med nudging

Marknadsföreningen Stockholm | Gästblogg, Kurser

Psykologin som styr kunder i corona-tider

Tommy Lindström leder Marknadsföreningens kurs i nudging. Nästa tillfälle av kursen är den 22 oktober, då vi anordnar den i fysisk form. Här gästbloggar Tommy om hur vi kan påverka kundens köpresa i oroliga tider. 

Tommy Lindström

_________

Kunderna försvann över en natt. Istället gick de och handlade dasspapper. Det hade inte skett utan de psykologiska benägenheterna ”Avaliability bias” och ”Heard bias”. Forskning visar att över 90 procent av dina kunders beslut sker omedvetet. Istället styrs de av hundratals benägenheter. Om du känner till vilka de är, då kan du använda dem till att få dina kunder att komma tillbaks snabbare.

Psykologiska benägenheter styr varje steg i kundresan

Benägenheterna ligger i vår arvsmassa och är allmängiltiga. De kan få dina kunder att ta nästa steg mot en affär, eller dra sig ur, helt omedvetna om varför de egentligen gjorde det. Nu vill du kanske veta vilken benägenhet du kan använda för att få tillbaka dina kunder? Tyvärr kan jag inte ge dig ett enkelt svar. Det beror på var i köpresan kunden befinner sig, dennes personliga drivkrafter och situationen i övrigt. Men ju fler benägenheter du har förståelse för, ju fler steg kan du påverka. Exempelvis via nudging, priming, säljkultur, kommunikation eller hur du lägger upp din säljpitch.

Tre benägenheter som styrt dina kunder under corona-krisen

  1. Avaliability bias”. Det var den första benägenheten dina kunder drabbades av. Den handlar om att vi tenderar att göra bedömningar om sannolikhet, baserat på hur lätt det är att komma på ett exempel. Ungefär som zebran på savannen som tycker sig se en skugga bakom några buskar och stannar upp mitt i betandet. På liknande sätt reagerade dina kunder när det stod ”corona” i alla media, även om få förstod vad det innebar. Att det syntes överallt gavs större vikt än statistiken bakom.
  2. I detta läge triggades även en annan benägenhet, ”heard bias” eller flockmentalitet. Den fungerar som när en av zebrorna tycker sig se att skuggan är ett lejon och börjar springa, och får hela flocken att skena. Det var i detta läge dina kunder drog i handbromsen och stoppade alla investeringar.
  3. Därefter drabbades kunderna av ”confirmation bias”. Det vill säga att vi bara söker bekräftelse på vårt antagande, inte sådant som talar mot det. Som när zebror ser att alla skenar och tar det som bevis för att det finns något att springa från. Dina kunder drog samma slutsats när de såg börsen rasa och möttes av tomma hyllor i matvarubutiken.

Ju fler psykologiska benägenheter du känner till, ju fler steg kan du påverka i dina kunders köpresa

Corona eller rusning efter Iphone, psykologi styr

Benägenheterna har hjälpt oss människor att överleva på jorden. De har också lett till missöden och tragik. Som när antalet bilolyckor ökade mångdubbelt i USA efter 9/11, därför att folk valde att ta bilen framför att flyga – trots att risken för att dö i en bilolycka var ljusår större än i en flygkrasch. Men det syntes inte i media. Dessa benägenheter bidrar även till att människor sover på gatan utanför Apple Store, när en ny version av iPhone släpps. Därför hjälper det dig att ha koll på psykologin som styr dina kunder under och efter corona-tider.

Beteendebloggen kan du läsa fler artiklar skrivna av Tommy Lindström.

__________

22 OKTOBER: Vill du bättre förstå hur du i dessa tider kan locka dina kunder till köp? Då kan vår digitala kurs i nudging vara något för dig. Mer info & anmälan här >>

webbinarium

10 trender för framtidens konsumtion

Marknadsföreningen Stockholm | Referat, Webbinarium

10 trender för framtidens konsumtion

– Jacob Östberg och Katarina Graffman framtidsspanar

I onsdags gästades vi på Marknadsföreningen Stockholm av Jacob Östberg, professor i reklam och PR på Stockholms universitet där han gav en trendspaning från den bok som han skrivit tillsammans med Katarina Graffman och Emma Lindblad: ”På spaning efter den tid som kommer”. För att sia om framtiden behöver vi kunna läsa av vår samtid och historien; att utifrån mer linjära fenomen, teknik, ekonomi därifrån dra linjer framåt. Att vi har fått se en rad nya konsumentbeteenden här under Corona-våren och en snabbdigitalisering har gett boken ytterligare en dimension.

Jacob lyfte upp fem perspektiv från boken:

  1. Konsumtion och fantasin om det rationella
  2. Mainstream och den svåra konsten att vara vanlig
  3. Äkthet och ”det här känns bra för mig”
  4. Bubblor och det våtvarma omslag vi kallar gemenskap
  5. Hållbarhet och vådan av att skamma

Östberg och Graffman sätter ramen kring våra liv i konsumtionssamhället där vi har en rad algoritmer som styr in oss på mer eller mindre medvetna val. Mycket av det som kan uppfattas som irrationellt (”jag vet och har en viss åsikt – men agerar annorlunda”) kan ofta förklaras utifrån en humanistisk rationalitet.

En timmas nerslag fullmatad med exempel på de olika perspektiven försvann raskt. Vi fick också med oss 10 trender eller rörelser för framtiden:

  1. Algoritmer, algoritmer, överallt algoritmer
  2. Digital trötthet blir smolk i bägaren
  3. Konsumtionen blir allt mer flytande
  4. Vanligheten blir vanligare
  5. Allt fler lurendrejare
  6. Konsumentmakten allt större- eller inte
  7. Det äkta blir något att tro på
  8. Slutet på navelskådandet
  9. Skammandet kommer på skam
  10. Konsumtionskulturen är här för att stanna men måste fyllas med ny mening
Marknadsföreningen
Marie Sommar och Jacob Östberg testar en "social distance snapshot" efter avslutat webbinarium.
phd

Så skyddar du dina varumärken genom krisen

Marknadsföreningen Stockholm | Referat, Webbinarium

Så skyddar du dina varumärken genom krisen

– Lärdomar från mediebyrån PHD

Vill du titta på webbinariet i sin helhet? Här kan du ta del av vår inspelning

Sedan löpsedlarna började fyllas med Corona-nyheter i början av 2020 befinner sig många företag i en kris och det kan vara utmanande att fatta beslut kring marknadsföring, kommunikation, varumärkesbyggande och försäljning.

Häromveckan gästades vi på Marknadsföreningen Stockholm av Håkan Gustafsson, Strategy & Planning Director på mediebyrån PHD, som delade med sig av insikter och tips kring hur vi kan tänka och agera. Är det exempelvis okej att fortsätta annonsera? Om man gör det, hur gör man för att inte trampa fel? Bör man aktivera eller bygga varumärke? Dessa och fler frågeställningar fick vi ljus på och här kommer våra key take-aways utifrån fem viktiga områden att ha i åtanke som Håkan presenterade.

1. The importance of keeping the lights on

En oro hos många organisationer när ekonomiska tider blir oroliga är att fortsätta spendera pengar på marknadsföring och kommunikation. Detta är ironiskt nog det motsatta mot vad vi ska göra. Vi behöver fortsätta annonsera, säger Håkan.
Historisk data som analyserar annonsering och tillväxt efter olika kriser tyder på att den kortsiktiga vinsten man gör när man sänker sina investeringar är mycket mindre än kostnaden för att komma tillbaka. Exempelvis gjordes en Harvard-studie 1924 som studerade sambandet mellan tillväxt och annonsering efter första världskriget. De som annonserade första året efter lågkonjunkturen, hade betydligt högre marknadstillväxt än de som inte annonserade eller bara annonserade väldigt lite.
Och detta var bara ett exempel på en studie som tyder på att sättet att växa i en lågkonjunktur tycks vara att annonsera – och gärna mer än konkurrenterna.

Men viktigt att komma ihåg är att man inte bara ska göra massa kortsiktiga aktiveringar.
Just because they like your offers does not mean they like you”, säger Håkan.
Jobbar man bara med kortsiktig aktivering får man direkt effekt och syns i försäljningen vilket ger trygghet, men ett långsiktigt varumärkesbyggande ger i slutändan mer om du lyckas få en emotionell koppling hos dina kunder. Människor vill vända sig till varumärken man känner sig trygg med, därav är detta viktigt när människor och inköpare från företag vill och kan spendera igen. Du vill att de ska vända sig till dig då, att vara top of mind.

Man behöver alltså balansera kortsiktigt kampanjer med att jobba med varumärkesbyggande De flesta vet detta, men ändå fokuserar man kraftigt på det första.
Så summa summarum: Fortsätt annonsera om du kan!

2. Isolating, the Shifts in Media Communication

Vad har hänt med mediekonsumtionen då?
Några insikter:

  • TV, nyheter, hälsa, streaming, eskapism, gaming och dagligvaruhandel är alla områden som ökat samt arkiv innehåll (exempelvis SVT:s arkiv eller gamla champions league matcher).
  • Det som gått ner är all detaljhandel, bio, bilindustrin och så vidare MEN detta kommer att förändras sen.
  • Globala övergripande trenderna är att vi söker trygghet, vi söker nyheter och vi vill socialisera digitalt. Viktigt att veta dock: Mycket kommer ändras när vi får en mer normal vardag. Frågan är bara hur lång tid det kommer ta.
  • TV-och video konsumtionen är nu skyhöga. Netflix har exempelvis ökat sin konsumtion med 29 % och YouTube med 39 % sedan krisen bröt ut. Människor har mer tid.
  • Digitalt sök har kraftigt ökat framför allt matlagning, hälsa, life hacks (how to)
  • Alla sociala medier har ökat kraftigt framför allt Snapchat, Twitter och Messenger
  • Digital Display: Mer trafik från stationära enheter/laptops än mobil/padda eftersom man är mer hemma.
  • Direkt marknadsföring via mail och sociala medier har kraftigt ökat.
  • Mer trafik till alla online retailers.
  • E-com: Kraftig ökning t ex online träning osv
  • Print: Mer och mindre samma som vanligt. Lokala nyheter har ökat
  • Radio: Mer eller mindre oförändrat – mer lyssning hemma än i bilen (samt poddar)
  • Bio: Varit stängt men börjar komma tillbaka lite smått. Olika kreativa lösningar som att boka en egen salong.
  • Utomhusreklam: Väldigt påverkat, men börjar komma tillbaka nu när människor blir mer rörliga.

3. Building new Ecommerce capabilities fast

E-handeln har kraftigt ökat. och detta är inte bara en temporär effekt – det kommer hålla i sig. Exempelvis: Hemleveranser, prenumerationer, kläder, hygienprodukter osv.

Hur kan man då snabbt komma igång? Ja, det finns några viktiga saker att tänka på, säger Håkan.

  1. Säkra gapet mellan kommunikation och försäljning
    Varje touchpoint ska vara möjlig att handla från.
  2. Switcha fysisk distribution till digitala handelsplattformar
    Exempelvis med restauranger som tillhandahåller hemleveranser via beställning online.
    Om man inte har en fysisk tjänst – kan man jobba med vouchers.
    Köpa nu – betala sen.
  3. Lansera en direkt till konsument plattform (färdiga lösningar)
  4. Anpassa er produktportfölj/erbjudande för att se om ni gör rätt saker för framtidens handel

Summa summarum: E-handel är här för att stanna och det är kritiskt att anpassa sin verksamhet efter det och sen hela tiden utveckla sig inom området.

4. Capitalising on Creativity

Kom vinnande ur krisen genom att använda kreativitet! Största hindret för detta är att man vill minska risker. (Inte helt otippat). Nu har vi möjligheter när mer tid finns att stanna upp, reflektera och utveckla. Tid att göra saker annorlunda, tänka nytt. Det blir en kreativ renässans, säger Håkan.

Stora händelser som Corona, ger stor förändring t ex det kalla kriget som ledde till kapplöpning i rymden som gav oss en massa ny teknologi såsom magnetröntgen. Det har också visat sig att kreativa kampanjer prisbelönta kampanjer är både mer effektiva och mer effektfulla än andra inom samma kategori.

Vi behöver fundera över vad det är vi kommunicerar, kanske dela med oss av kunskap, kurser osv, exempelvis Nike som ger fri access till sin träningsklubb, kostnadsfria webbinarier inom olika ämnen osv. Det handlar om att ge mer till konsumenterna och stärka varumärket därigenom. Vi kan även nu kika på nya sätt att kommunicera T ex Instagram som skapade (co-watching) att man kan titta gemensamt från olika håll på samma content – mer socialt.

5. Preparing for the world after Corona (The New Normal)

Slutligen – ja det kommer finnas en värld efter Corona. Det kanske kommer en andra våg. Om det inte gör det är det definitivt en lågkonjunktur med förutspådd arbetslöshet på ca 11 %.

2 tips för framtiden:

  • Tänk på hela varumärkesresan (tratten) med din kommunikation och skapa emotionella kopplingar till varumärket hela vägen.
  • Ha en plan för hur allt ska leda till försäljning!

Vi befinner oss i en kris, men sättet att komma ur den är inte att vara passiva. Det är att vara proaktiva och kreativa, att se trenderna och se hur du kan använda dem, att anpassa dig och ditt varumärke efter de effekter vi vet kommer bestå i “den nya normala verkligheten”.

Av: Rebecca Cannerfelt


Fyll i formuläret så skickar vi dig en länk till det inspelade webbinariet med PHD!