Blogg

b2b

Referat: B2B Brands in the age of the customer

Marknadsföreningen Stockholm | Fördjupning och tips, Nätverksträffar, Referat

”Brand is what people say about you when you are not in the room”

Gwen Lafage and Christine Sandmark, new network leaders for Marknadsföreningen Stockholm’s B2B network kicked off with their first meeting in May, at Frontit.

”B2B brands in the age of the customer” was the topic of the day. Despite what many believe, the brand is more important in B2B marketing than in B2C.

Many people in B2B think that the product is more important than the brand. But as Gwen pointed out, people don´t just buy your product – they buy your brand.

B2B decision process is long and expensive, making brand more important. 39% of a business purchase decision is based on brand, compared to 27% of a customer’s purchase decision. Brand is what people say about you when you are not in the room.

What makes a strong brand?

  • Customer centric – build your brand with storytelling
  • Authentic – who are you, what are your values?
  • Unique – find your voice
  • Consistent – don’t have a disconnect, focus on the entire experience

80% of the purchase decision is made before the customer comes in contact with your sales team. Go from B2B to H2H (Human to Human). Long-term brand generation is as important as short-term lead generation.

Rickard Bäcklin, with extensive experience from both agencies and companies, presented the prize-winning campaign “The backbone of the internet” for Telia Sonera International Carrier.

Six to eight people are involved in the average decision-making process in B2B buying. Buying decisions are a combination of rational and emotional steps based on trust and long-term relationships. Brand loyalty must be earned.

Branding is not about advertising, brand books and the logo. Branding should steer the whole process from production development, marketing and communications, sales pitches and the customer service. Make branding a part of your employees´ daily work. Go from sales support to customer journey.

Change constantly

Mikkel Drucker, CMO at Tacton was the next speaker. Don´t ever take a job where the CEO doesn’t have a genuine interest in marketing.

Mikkel’s recommendations:

  • Get marketing on the agenda
  • Fix the marketing machine
  • Get focused on sales
  • Be a change ninja

If you want to change from being product oriented to customer oriented you have to slice it up in small pieces.

Mikkel mentioned Microsoft as a good example of a company that has changed its culture and brand with the new CEO from the last five years.

–Change constantly, with small wins. Work in sprints and celebrate along the way.

Gwen summed up the discussion with a quote from Game of Thrones: Only stories unite people. The brand has to come from the inside out.

Thank you Mikkel and Rickard for sharing your experiences, thanks to Gwen and Christine for a great start and to all who attended and contributed to an interesting discussion.

Check the calendar for information about upcoming meetings.

––––––––––––
Text & foto: Helen Crowe Blomgren

Novus

Referat: Att kommunicera hållbar utveckling, med Novus

Marknadsföreningen Stockholm | Fördjupning och tips, Nätverksträffar, Referat

Förstår människor egentligen hållbar utveckling?

–Referat från nätverksträff med analys- och undersökningsföretaget Novus

Hållbar utveckling är en mycket komplex fråga och att kommunicera komplexa, abstrakta och ofta långsiktiga trender är något som är milt sagt utmanande. Framgångsrik kommunikation runt hållbar utveckling måste ta hänsyn till vår begränsade förståelse, vilket i sin tur ställer stora krav på oss som kommunikatörer.

I EU-valet är hållbarhet en av huvudfrågorna, menar Olof Gränström, strategisk rådgivare på Novus. Men klimatförändringen är inget vi kan gå ut och uppleva. Vi människor har svårt att ta till oss och förstå det abstrakta; det vi inte kan ta på, se eller höra. Vi har också svårt att förstå det långsiktiga; det som tar lång tid att förändras, menar Olof.

Ny forskning visar på samma sak: Vi lär oss inte att förstå vår omvärld genom siffror och textbaserad information. Vi gör det genom att interagera med den, genom att uppleva den med våra sinnen. Via känslor, kort sagt.

Det är utmaningen för alla som jobbar med att kommunicera hållbar utveckling. En annan utmaning är skillnaderna i vårt tänkande och agerande som individer, säger Olof:

Kollektivt vill vi lösa klimatkrisen, men individuellt vill vi ha sänkta bensinpriser. Vi är alla splittrade i vårt tänkande.

Peter Blid, strategisk rådgivare på Novus, tar vid och går igenom caset ”Håll Sverige rent” som går ut på att minska vår användning av förbrukningsartiklar av plast, till exempel plastpåsar.

–Faktum är att alla plastartiklar som inte återvinns och hamnar där de ska, hamnar i haven, menar han. Peter ger exempel på hur kampanjen kommunicerats för att hantera de kommunikativa utmaningar vi gått igenom. Plastpåsen fyller dock en viktig funktion i hushållen – som soppåse.

–Detta måste man ha en lösning för, annars resulterar det bara i att försäljningen av plastpåsar ökar istället, säger Peter och hänvisar till en tidigare kampanj i München.

Olof lämnar oss med ett par generella tips för kommunikation inom hållbarhet:

  • Hitta allianser, kanske någon mer etablerad aktör att ta rygg på!
  • Ta först reda på hur mycket kunskap er målgrupp har inom hållbarhet och utgå från det i er kommunikation

Saker kan vara väldigt dåliga, bra och bättre än förr på samma gång. Ska vi klara klimatmålen så måste vi förstå det.

Olof ger också sin syn på vikten av att vi, som en del av de rika länderna i världen, tar lead på nya klimatsmarta lösningar. Det är vår roll att stå för den utvecklingen, menar han. Så snarare än att fundera för mycket på hur stor inverkan våra lokala aktiviteter inom hållbarhet gör globalt sett, så bör vi ta fasta på vår roll som ledare inom utvecklingen av hållbara lösningar. För den är väldigt viktig.

Stort tack, Olof Gränström och Peter Blid på Novus, för en givande träff med många konkreta tips. Tack också till Anna Broback och Marita Wengelin, ledare för nätverken Kundinsikt respektive CSR & hållbarhet, som alltså gemensamt stod för denna träff.

____________

Text & foto: Per Almegård

Bohmans Nätverk

Referat: Arbetsglädje och digitalisering

Marknadsföreningen Stockholm | Fördjupning och tips, Referat, Seminarier

Arbetsglädje & digitalisering

–och en röst från verkligheten

I tisdags gästade Marknadsföreningen vännerna på Bohmans Nätverk. Efter fräscha wraps och mingel var det dags att få en exklusiv sneak-peak på årets fördjupning och temperaturmätning på Sveriges marknads- och kommunikationsavdelningar av Anders Welin, seniorkonsult på Bohmans Nätverk. Temat för rapporten är Arbetsglädje och Digitalisering, och kommer lanseras i sin helhet inom kort på bredare front.

Vi fick också chansen till ytterligare reflektioner och en ”röst från verkligheten” från Marie Wedin, Marknadschef Coop, och tillika finalist i vår egen utmärkelse Årets Marknadschef 2018. Marie fördjupade kring sina egna erfarenheter av att som ledare skapa engagemang och inkludering. Att skapa förtroende i gruppen, trygghet och ha roligt tillsammans. Viktigt att uppmuntra till egna initiativ och att bygga underifrån för att få det att hända.

Coop har kommit en bra bit på sin digitaliseringsresa där de nu är i full färd med nästa steg, inte minst i att dra fulla växlar på all data. Coop är också högaktuella med uppköpet av Netto, som kommer ge en ännu bredare täckning av lokala butiker. En klar fördel för click and collect-tjänster för mat.

Marie bjöd också vår publik på ett par fina karriärtips:

  1. Tänk långsiktigt i din yrkesroll (stanna så att du hinner vara med på minst ett par budgetvändor och förändringar).
  2. En fördel att byta mellan Byrå/konsult och kundsidan då du får ett bredare perspektiv.
  3. Ta alla tillfällen i akt att lära er hur kunder och människor tänker (kundcentrering).
  4. Var inte rädd för teknologin– du behöver inte vara expert själv men ha förståelse och nyfikenheten.

Tusen tack till alla medlemmar som kom, Bohmans Nätverk för fint värdskap & spännande insikter och Marie Wedin för att du så generöst delade med dig av dina erfarenheter.

Retail Experience Live

Fullt hus på Retail Experience Live

Marknadsföreningen Stockholm | Övrigt, Referat

Marknadsföreningen på Retail Experience Live

Tack alla ni som kom till våra två punkter på Retail Experience Live i förra veckan. Vilken uppslutning vi fick! Tack vare vår härliga expertpanel samt högaktuella spaningar från PHD Media stod vi för två av de mer välbesökta programpunkterna under mässan. Superkul! Tack också till Easyfairs för ett gott samarbete och ett mycket väl genomfört event.

Vårt första nedslag, på torsdag morgon, var ett panelsamtal med titeln “Vad blir den fysiska butikens roll imorgon när alla skriker teknik och upplevelse?” Vår panel utgjordes av Anna-Karin Holck, Vice President Customer Experience på KappAhl, Matilda Wiechel, External Communications Manager på The Body Shop, Johan Lidenmark, Chief Digital Officer på Intersport och Payman Hazheer, VD på retailbyrån Workshop.

Samtalet faciliterades av retailprofilen Alex Baker, grundare och VD för Retail Tech X och grundare av retailnätverket RIO på Marknadsföreningen Stockholm.

Ta tillvara på butikspersonalen

Alex menar att ”de butiker som lyckas bäst idag är de som hittat ett sätt att använda sig av tekniken på ett sätt där den är relevant och användbar, snarare än bara där för sakens skull”.

Vi pratade mycket om just lyckade, och mindre lyckade, butiksupplevelser. Ett genomgående tema var vikten av att ta tillvara på butiksmedarbetarna:

Vi måste dra nytta av våra butiksmedarbetare och deras roller. Det är den största fördel vi har jämfört med etailers.
– Johan Lidenmark

Matilda Wiechel är inne på samma linje och nämner The Body Shops initiativ ”Retail Academy”, som utbildar personalen för att kunna överträffa butiksbesökarens förväntningar.

KappAhls ”Personal shopper” är ett annat exempel, menar Anna-Karin Holck, och det finns både ”analogt” i butiken och digitalt.

Oavsett nya tekniker och oavsett fysisk eller online-miljö – det är fortfarande en tävling att försöka vinna kundens hjärta. Vi handlar av de vi tycker om.
–Anna-Karin Holck

Stort tack till vår fantastiska panel för värdefulla tips och insikter. Tack även till Alex Baker för ett intressant och väl genomfört panelsamtal!

 

Aktuella spaningar från PHD Media

Vår andra programpunkt under dagen spanade vi kring medietrenderna 2020 tillsammans med Håkan Gustafsson och Robin Leijonhufvud från PHD Media.

Makrotrender att hålla koll på

  • Faktaresistensen ökar – relevant annonsering & audience planning blir mer viktigt
  • Håll koll på den kinesiska marknaden! Av världens 20 största tech-bolag är 9 kinesiska, och i princip helt lokala. Vad händer när de når globalt?
  • 5G lanseras i år – främst inom industri och gaming, ej konsument

Sociala medier

  • Social media fortsätter att växa
  • Facebook fortfarande viktigt
  • Annonsörer behöver komma närmare via Dark social och Micro influencers, men ha respekt och relevans i dark social

Sök

  • Automatisering & maskinlärning för att bli mer sofistikerade i våra sökstrategier
  • Utforska och arbeta aktivt med attribuering
  • Voice – 50% voice sök 2020 – optimera både för Google och Amazon

Video

  • Linjär TV fungerar fortfarande bra, MEN behöver stöd av OLV för räckvidd
  • Video dominerar sociala medier, mobilen första skärm – Vertical Video kräver dock egen produktion

Utomhus är den stora segraren senaste åren

  • Det sista räckviddsmediet – växer snabbare än marknaden
  • 40% av all utomhus är nu digital
  • Programmatiska köp (kommer snart)

E-comm & retail

  • Amazon på ingång. Robin förutspår redan under Q3 2019 (!) Intåget kommer förändra spelplanen för e-handlare såväl som annonsörer – se möjligheterna
  • Ta inspiration från e-handlare – även om man inte själv bedriver e-handel
  • Abonnemang blir allt större. (matkassar, rakhyvlar etc). Snart även årskort på Uber

Stort tack till Robin Leijonhufvud och Håkan Gustafsson för spännande spaningar!

Customer Experience Live

Vi summerar Customer Experience Management

Marknadsföreningen Stockholm | Övrigt, Referat

Customer Experience Management

–En summering

I tisdags bjöd Customer Experience Management på mycket inspiration, spännande case och insikter på EpiCenter.

Göran Adlén startade upp dagen med sin fartfyllda trendspaning, där han sammanfattar att vi ska komma ihåg att berömma mer. Vi ska SÄLJA MINDRE och älska mer. Med mer pålästa kunder behöver vi förmedla kunskap och ett värde för kunden istället för att sälja.

Han betonar att vi behöver se individerna och personerna. Om de senaste åren har lärt oss något är att kunderna mår sådär (där hat, tarmbakterier och panikångest toppat listorna). Strunta i generaliseringar och se på individerna. Det viktigaste är kärlek, omtanke och empati.

Vikten av growth mindset

Helena Fuchs och Henrik Byström från Microsoft delade sedan med sig av sin stora förändringsresa från relationsförsäljning till solution-försäljning och vikten av att man måste ha en growth mindset. Hur gör vi för att inte bli opersonliga robotar utan istället ge kunderna den bästa servicen på ett genuint, intelligent och relevant sätt.

Mattias Andersson från House of Friends lyfte sedan data- och kundinsiktsdriven kommunikation för ökad lönsamhet, där han poängterar att man:

  1. Bör gå från marknadsplan till kundplan (en plan på kundens villkor)
  2. Gå från silos till tvärfunktionella/ agila team
  3. Inkludera en del marketing automation i detta

Håll koll på din data

Efter det fick vi lyssna till ett case från Anne Hedberg från Telenor om hur de gått från att ställa om hela sin marknadsavdelning från att jobba i silos till att jobba i agila tvärfunktionella team och vilka resultat detta gett. +52% i digital försäljning, x5 försäljning i kunddatabasen samt en ökning av +29% i anställdas NPS. Och nu planerar de att lansera detta stort i hela företaget.

Vidare berättade Anna AnderssonFilmstaden om deras rebranding från SF till Filmstaden samt om deras resa till ett digitalt medlemskap. Insikter som de kommit fram till på Filmstaden i detta omfattande arbete är:

  1. Håll koll på din data
  2. Involvera medarbetare – skapa ambassadörer
  3. Var pragmatisk och tänk ”good enough”
  4. ”Keep calm & carry on”

Dagen bjöd också på intressant breakout sessions med kundcase och erfarenheter från Citygross, Byggmax, Creuna och CFI Group.

Enkelhet som främsta drivkraft

På eftermiddagen fick vi lyssna till Maja Dzafic och lojalitetsarbete på Nordic Choice Hotels. Vad driver lojalitet: See me, Greet me, Treat me, Predict me, men framförallt är det Enkelhet som är den främsta drivkraften. Hon menar även att lojalitet är inget du har, utan något du ska skapa. De är medvetna om att 47% av deras mest lojala medlemmar även är medlemmar hos konkurrenterna. Hur ser då lojalitet ut i framtiden? – Get Phygital!

Avslutningsvis berättade keynotespeakern Rijn Vogelaar om Superpromoters och entusiasm. Entusiasm kan dödas eller eldas upp av de runtomkring oss. Frågan vi ställer oss är varför vi är så besatta av det dåliga? Världen blir bättre, medan medierna fokuserar på det dåliga. Rijn menar att detsamma gäller för företag som hellre lyssnar till kritik och dålig feedback istället för att lyssna på det positiva. Vi borde fokusera mer på våra ”Superpromoters” och ge dem ammunition för att vinna mot våra ”Antipromoters”.

Vår egen ”Årets InspiratörMaria Westman som var moderator sammanfattade sedan dagen med bravur. Dagens ledord har handlat om tillsammans, att ha kunden i fokus, tekniken möter människan, identifiera data, vara positiva och inte bara se problemen, fokusera på superpromoters och att det krävs en samsyn kring kunden.
Stort tack till Nowbiz för en inspirerande dag inom customer experience.

Klarna

”We make everything smoooth” – Varumärkesträff med Klarna

Marknadsföreningen Stockholm | Nätverksträffar, Referat

Varumärkesträff med Klarna

Det var ett taggat gäng som samlades hos Kantar Sifo tidigare i veckan när vi gästades av ”the rebels of banking” – vinnaren av Årets Varumärkesresa 2018Klarna i varumärkesnätverket. Efter några härliga ”Smooothies” fick vi ta del av ett väldigt intressant case från Klarna, där Christian Cabau, Director Marketing Nordics, berättade om hur deras varumärkesresa har formats och om hur löftet ”smoooth” togs fram, samt hur det egentligen gick till när de knöt till sig Snoop Dogg.

Hela bakgrunden till den varumärkesresa som Klarna gjort var att de sett att folk inte vågade handla på nätet, samtidigt som de ville göra handlandet enklare på nätet. En av deras första slogan var ”simplifying buying”.

En annan fråga de belyste var: ”vad upptar ’millennials’ tid idag?” Enligt en undersökning går millennials hellre till tandläkaren än pratar med sin bankman. Millennials bryr sig snarare om vad Kardashians gör. Med denna insikt så inser Klarna att de konkurrerar idag med livsstilsvarumärken. För att bli störst så behöver de tänka mer som livsstilsvarumärken och konkurrera mer med Nike än med en annan bank i branschen.

Hur har de gjort detta då? Jo, genom att ha målsättningen att ha den bästa kundupplevelsen i branschen. Detta i samband med att ha en unik tillväxtstrategi där de fokuserat på att gå direkt till slutkunden dvs konsumenten, du och jag – för att på så sätt få med sig B2B-kunderna – dvs butikerna.

Allt har byggts på tanken att det ska vara enkelt och smidigt. Convenience är ledordet – men detta är inte speciellt sexigt! Så utifrån detta växte sedan löftet smoooth fram.

Christian betonar att smoooth inte är något rationellt och går inte, och ska inte, förklaras rationellt, utan det ska få förbli något emotionellt.

”We make everything smoooth”

De följer verkligen sitt löfte om smoooth. Allt de gör, gör de smooothifierat, hela vägen in i minsta detalj. Allt från formspråk, ikonspråket de utvecklat till merchandise och deras tonalitet. Och för att tänka mer som livsstilsvarumärken jobbar de också endast med de bästa i branschen; de bästa produktionsbolagen, fotograferna etc – för att få till den där extra fingertoppskänslan som är ett statement om kvalitet och att detta är ett varumärke man kan lita på.

En av de kanske mest uppmärksammade kampanjerna på senaste tiden är deras samarbete med Snoop Dogg. Målet med hela den satsningen var att de såg att för att bli berömda så behövde de slå igenom i popkulturen. Men fröet till hela projektet kom faktiskt från att de fått in en brief om att de behövde ett ”smoooth” ljud till sin app. Någon kom på att en av Snoops låtar skulle passa in om man tweakade den lite, och utifrån det snöbollade idéen vidare till att de skulle kröna Snoop Dogg till ”the smooothest person alive” – och så föddes Smoooth Dogg.

Slutligen sammanfattar Christian Klarnas resa och mission till följande punkter:

  • Sätta Klarna i ett bredare/ annan kontext
  • “Disrupt what a bank is”
  • Ta Klarna från en rationell betallösning till en emotionell shoppingupplevelse
  • Slåss mot att folk inte bryr sig med kreativitet – våga sticka ut och vara annorlunda!
  • “Merge high tech with high touch”

Stort tack Christian Cabau för ditt generösa delande av en bakom-kulisserna-inblick hos ett av Sveriges kanske mest spännande varumärken just nu. Vi ser fram emot att följa er resa vidare! Även ett stort tack till alla deltagare som bidrog till massa spännande diskussion och frågor, samt till våra eminenta nätverksledare Cecilia Perlind och Olle Nyström.

Text & foto: Jenny Aarnio

Marknadscheferna

Referat: ”Bygg, mät och förstå ditt varumärke”

Marknadsföreningen Stockholm | Fördjupning och tips, Nätverksträffar, Referat

Bygg, mät och förstå ditt varumärke

–Referat från nätverksträff med MiS Marknadscheferna

Patrick Aronsson gästade vårt Marknadschefsnätverk förra veckan med temat varumärke. Han gick igenom stegen i varumärkesplattformen och gav exempel.

Analys & strategi

Börja med nulägesanalysen – Var befinner vi oss och hur ska vi lägga upp strategin? Är vi marknadsledare, nischaktör, follower eller utmanare?

Identitet och implementering

Vilka kärnvärden finns? Var tydlig med enkla budskap. Vad är viktigast för kunden?

Patrick gick igenom teorier och exempel på olika företag och hur de är positionerade, t ex:

  • Pris (Ikea, H&M)
  • Kvalitet (Duracell, Goretex)
  • Servicenivå (Apoteket, Systembolaget)
  • Utbud (Unionen)
  • Image (Harley Davidsson, Apple)
  • Tillgänglighet (7 Eleven, McDonalds)

Content/kommunikation

Ta fram kommunikationsstrategin, budskapsstrategin, mediestrategin och PR-strategin samt Employer Branding

Mätning/Uppföljning

Mät t ex kännedom, positionering, lojalitet, förtroende, Nöjd-kund index. Mät ditt eget men även konkurrenternas varumärken.

Lojalitet mäts efter premisserna attitydmässig och beteendemässig lojalitet. Apple har äkta lojalitet högt både attitydmässigt och beteendemässigt. Motsatsen är produkter som bensin och hemelektronik som har låg beteendemässig och attitydmässig lojalitet.

I kännedomsfasen har målgruppen låg motivation. Använd enkla och korta budskap med högt uppmärksamhetsvärde. Kännedom är färskvara. Använd film, print, radio, utomhus, marketing automation, influencers, reklambyråer.

I positioneringsfasen har målgruppen kännedom men inte kunskap. De söker information aktivt. Använd inbound marketing och identifiera drivkrafter för att formera rätt budskap. Använd varumärkes- och designbyråer.

För handlingsutlösande kommunikation har målgruppen kunskap och är positiv. Använd budskap som triggar, och tidsbegränsande/exklusiva erbjudanden. Optimera KPI och konvertering. Använd CRM & Action marketing-byråer.

I lojalitetsfasen har målgruppen full kännedom och kunskap. Det gäller att bekräfta att kunden har gjort rätt val. Använd bonusprogram och kanaler för feedback. Använd CRM- och contentbyråer.

Efter Patricks inledande genomgång delades vi upp i grupper för en övning i varumärkets byggstenar – vad som är av betydelse för målgruppen och vad som är särskiljande. Varje grupp analyserade ett företag utifrån dessa egenskaper.

Det blev Enaco, Lärarförbundet och Hermods. Vi tittade på följande faktorer:

  1. Varumärkesbyggande faktorer: Unika fördelar som vi är bäst på.
  2. Hygienfaktorer: Viktiga saker vi är bra på men som andra också är bra på.
  3. Kill your darlings. Saker vi är bra på men som få bryr sig om.
  4. Don´t waste my time: Saker vi inte är bra på men som få bryr sig om.

Tack Patrick för en givande presentation. Tack alla som deltog och tack till nätverksledaren Katarina Fredén och Pineberry som var kvällens värd.

Nästa nätverksträff med Marknadscheferna äger rum i september och då kommer vi att arbeta med masterminding. Håll utkik i kalendern.

b2b

Möt de nya ledarna för B2B-nätverket!

Marknadsföreningen Stockholm | Blogginlägg, Nätverksledaren har ordet, Nätverksträffar

Med fokus på B2B

–Möt nätverkets nya ledare!

Har du koll på vår nätverksgrupp för Business to business? Det här är erfarenhetsnätverket för dig som jobbar med marknadsföring och kommunikation riktad mot företag. Gwen Lafage och Christine Sandmark är båda relativt nya som nätverksledare för Marknadsföreningen. Här berättar de lite mer om sin respektive bakgrund och om vad nästa träff, den 23 maj, kommer att handla om. Nätverkets träffar genomförs mestadels på engelska.

What can you tell us about the B2B network group?

–B2B marketers face a unique set of challenges requiring different strategies and skill sets. The B2B network will bring people together to share experiences, identify best practices, and create a community of B2B marketing experts.

Is it open to anyone in B2B marketing and communication, or is there a certain focus area?

–Yes, it’s open to anyone with an interest in B2B marketing and communication.

Tell us about your professional background!

Gwen Lafage is General Manager at Sköna Europe. She started her career in global ad agencies in London and Paris (Leo Burnett, Grey and BBDO) leading campaigns for brands like P&G, Coca-Cola, Masterfoods, American Express. She turned her attention to B2B marketing in 2014 when she joined Sköna’s San Francisco Headquarters as account director, driving business with Silicon Valley Brands such as On24, Apigee, Affirm, Snowflake…

Christine Sandmark is Marketing Manager at Frontit, a Swedish IT-consultancy company. She has over 15 years of experience developing marketing and sales for Swedish and international companies within IT and education. She has a passion for digital marketing, networking and events.

What do you feel that you will bring to the network?

–We will bring a focus on B2B brand strategy, lead management, sales-marketing alignment, account based marketing, and other issues specific to marketers in the B2B world. We will bring an international, tech driven perspective, which is highly relevant to Stockholm’s B2B ecosystem.

The next meetup for the B2B group, titled ”B2B Brands in the age of the customer”, is on the 23rd of May. Tell us all about it!

–We’re gathering experts to discuss three topics that are central to successful B2B marketing:

  • The importance of branding to build trust and drive sales to professional customers
  • The common internal barriers B2B marketing teams hit when they go ”customer-first” and how to address them.
  • How a successful brand transformation requires deep organizational changes.

______________

Mer info & bokning: 23 maj, B2B Brands in the age of the customer

ReTuna

Referat: ReTuna med RIO-nätverket

Marknadsföreningen Stockholm | Blogginlägg, Fördjupning och tips, Nätverksträffar, Referat

”Varför gör inte alla det här?”

–RIO besöker ReTuna

Världens första återvinningsgalleria heter ReTuna och ligger i Eskilstuna. Retail-nätverket RIO fick i veckan besök av Anna Bergström, som berättade om det arbete hon gör med gallerian, som bland annat lett till att hon tidigare i år utsågs till Årets Samhällsförändrare, av Veckans Affärer.

Gallerian ReTuna invigdes 2015 och har redan fått stor internationell uppmärksamhet. Särskilt var det ett TV-inslag av BBC som gav stor effekt. ”Vi har redan haft besök från alla världsdelar”, säger Anna Bergström. Att ha Stockholms Stadsmission i gallerian har också varit värdefullt för igenkänning och som ett mer lokalt fungerande dragplåster, menar hon.

Lite som Lego

ReTuna är alltså i grunden en återvinningsstation, där gallerian så att säga har byggts till, eller ovanpå om man så vill. ”Vi tar emot prylarna som avfall och sedan sorteras en del av det till butikerna medan resten återvinns i klassisk bemärkelse” menar Anna. Hon förklarar att det också är frivilligt för butikerna att ha flera leverantörer, och därmed i teorin fritt fram att även sälja nya saker. Men det är det hittills ingen av butikerna som valt att göra, förutom (tack o lov) restaurangen och blomsteraffären.

”Tidigare trodde vi att våra dagböcker var det hemligaste vi hade. Idag vet vi att det är våra sopor”.

Det är öppet för individer att komma och lämna saker, men en stor del kommer också i containrar, genom kommunen. En sak man har tagit fasta på är att de återvunna varorna inte ska uppfattas som ”begagnade” eller slitna, säger Anna och menar att det finns ett visst stigma kring återvunna varor att överkomma. Och det har man uppenbarligen lyckats med. Omsättningen växer stadigt år för år och under förra året såldes det återvunna varor i gallerian för 11,7 miljoner.

Framtiden då?

Uppdraget för ReTuna är inte bara att vara en handelsplats, utan även en folkbildare. De anordnar även events, workshops, föreläsningar, temadagar i hållbarhetens tecken. Därför finns också en konferensanläggning i byggnaden, helt bestående av inredning gjord av återvunna prylar.

Vi som lyssnar på Anna berätta om ReTuna slås spontant av samma fråga: Varför gör inte alla det här? ”Vi räknar med att hela världen så småningom kommer att vilja göra vad vi gör, och ta del av vårt koncept”, säger Anna.

–I framtiden skulle jag vilja att ingen får producera någon enda sak utan att ha en plan för vad som ska hända efter att varan slitits ut (eller återvinns av andra orsaker). Vad kan den användas till? Vad kan göras av den? Vart ska den ta vägen?

Stort tack Anna Bergström för ett inspirerande och generöst gästspel hos nätverket! Vi vill också tacka Kristina Elliot som var vår värd för kvällen och förstås nätverkets ledare Alex Baker för ännu en spännande träff med RIO.

 

Text & foto: Per Almegård
_________________

Mer retail?

CxL

Referat: Kundresan, med CxL-nätverket

Marknadsföreningen Stockholm | Fördjupning och tips, Nätverksträffar, Referat

Kundresan – företagets väg till hållbara kundrelationer

I förra veckan träffades vi för andra gången i vårt nystartade nätverk CxL – Customer Experience, CRM och Kundlojalitet, där vi pratade om Kundresan.

Kundresan är något som alla i gruppen sammanfattade blir mer och mer viktigt för organisationer och oss marknadsförare att fokusera på.

Margareta Boström, konsumentbeteendeexpert, affärsutvecklare och författare till boken ”Kundresan – din guide till hållbara kundrelationer”, ledde diskussionen kring kundresan och marknadsföringens möjligheter i den.

Margareta poängterar att Kundresan INTE är samma sak som köpprocessen, vilket många kan förväxla den med. Kundresan är kundens och pågår både med och utan företagets direkta inblandning, den pågår även innan konsumenten blir en kund. Som kund är man ständigt med i flera kundresor konstant – dock omedvetet och behöver aldrig egentligen gå vidare från den latenta fasen till ett köp.

CxL

Faserna i kundresan:

  • Latent fas
  • Sökfas
  • Urvalsfas
  • Köpfas
  • Efterköpsfas

Den latenta fasen är absolut längst, medan köpfasen är den kortaste. Paradoxalt lägger vi som marknadsförare och företag mest fokus på just köpfasen som är kortast. Dessutom poängterar Margareta att köpet är ju oftast början på en relation för kunden och inte slutet. Många företag missar den så otroligt viktiga efterköpsfasen.

Varför är då kundresan viktig för oss marknadsförare?

För att förstå hur man kan vara relevant – hela tiden. Och bättre förstå och utnyttja kanalval och budskap för att få bättre effekt av sina satsningar. Vissa kanaler lämpar sig helt enkelt bättre i vissa skeden i kundens kundresa.

Slutligen frågar vi oss – vad kostar en sådan här satsning? Margareta poängterar att det inte behöver vara så fasligt dyrt. Det man behöver göra är en kartläggning av nuläget, investera i kundinsikt och en del affärsutveckling. Men att det framför allt krävs målmedvetenhet, engagemang och ett kundfokuserat mindset, vilket är helt gratis. Man måste bara bestämma sig!

Stort tack till Margareta för ditt generösa bjussande på kunskap och insikter samt till alla deltagare för spännande och ivriga diskussioner. Även stort tack till våra nätverksledare Camilla Cramner, Ann Netterwall och Karin Bjäreholt. Håll utkik efter nästa träff i CxL-nätverket i vår kalender!

________

Text & foto: Jenny Aarnio