Blogg

Youtube

Så lyckas du på YouTube – tips från experten Peter Nordlöv

Marknadsföreningen Stockholm | Fördjupning och tips, Referat, Webbinarium

Så lyckas du på YouTube!

– Tips från experten Peter Nordlöv

YouTube har gått från att vara något som organisationer kommunikationsmässigt gör vid sidan av allt annat – till att bli absolut affärskritiskt. Den 5 maj på vårt webbinarium “Så lyckas du på Youtube” fick vi möjligheten att lyssna på Peter Nordlöv, f.d. YouTube and Creative Sales lead på Google och nu managing director för NoA-byrån Making Waves.

“Primetime is personal”

Peter berättade att visserligen så är YouTube störst bland de yngre målgrupperna men växer stadigt överlag så det är en kanal som alla organisationer aktivt bör finnas på nu och framåt. Vi kommer fortfarande ha direktsända program i TV, en gemensam lägereld för exempelvis familjen, men på YouTube finns så otroligt mycket intressant och nischat innehåll som man vill kunna kolla på när det passar en själv. Man skapar sina egna personliga lägereldar. Och just nu i dessa tider när många är hemma, så är tittandet högre än någonsin. Så om det någonsin fanns en tid att börja skapa för Youtube – så är det nu!

Hur skapar man då engagerande innehåll för kanalen?

Ja då tycker Peter att vi ska tänka på vloggaren och influencern Casey Neistat som har flera miljoner följare på kanalen. Hans motto är “Do what you can’t”. Fördjupat vad vi menar med det kan du se här!

I korthet: Vi kan vara oss själva och göra vad vi vill på kanalen. Det kommer alltid att finnas en publik – liten eller stor. Vi behöver våga.

Från privatpersoners videor ser vi alltmer att varumärken också blir innehållsskapare. Exemplen på det är många. Vi vill inte ha reklambudskap – vi vill underhållas, tipsas och inspireras (för att på sikt såklart vilja köpa varumärkets produkter). Ett jättebra exempel är Nike. Se denna film så kommer du garanterat bli berörd: “Nike: Dream crazier”.

Vad kan man göra för typ av innehåll på kanalen?

Peter kategoriserar material i tre kategorier: Hero, Hub och Help.

  • Hero-innehåll är när man gör storytelling till en bred publik. Såsom Nikes film ovan. Ett annat exempel är Volvos “Epic split”-filmer med Jean Claude van Damme.
  • Hub-innehåll är innehåll som regelbundet publiceras – ett serieformat. Här finns många exempel. Ett är Arlas matkanal där kockarna Klara Lind och Nisse Hallberg bjuder in gäster varannan vecka och lagar mat ihop.
  • Help-innehåll som är allt ifrån Therese Lindgrens make-up tutorials till Peugeot som tipsar om hur man väljer rätt bil.

Vad ska vi tänka lite extra på när vi producerar för Youtube?

70 % av alla tittar i mobilen, vilket kan vara värt att tänka på. Kanske ska man texta videon för de som inte vill ha ljud och så vidare. Peter tipsar också om att man kan tänka “bite, snack, meal” när man producerar video för att maximera innehållet för användning i olika kanaler. Någon väldigt kort video, någon lite längre och någon lång video.
(Inspiration: Blocket och Björn Ranelids bilköp).

Om vi bara ska ta med oss en sak från webbinariet är det detta: Vi behöver våga vara på kanalen för att vara konkurrenskraftiga framåt men vi behöver inte vara perfekta – bara genuina.

__________
Av: Rebecca Cannerfelt

Corona

Marknadsföring under och efter Corona

Marknadsföreningen Stockholm | Fördjupning och tips, Referat, Webbinarium

Marknadsföring under och efter Corona

– Det kan vi lära oss från den kinesiska annonsmarknaden!

Corona har skapat kaos för många organisationer och alla som arbetar med marknadsföring och kommunikation har ställts inför flera dilemman. Framför allt:

  • Ska vi pausa/sluta all marknadsföring just nu?
  • När kan vi börja marknadsföra igen?
  • Hur kan vi bidra just nu för att hjälpa till i krisen samt också behålla våra kunder/användare?

Härom veckan på vårt webbinarium “Marketing before and after Corona: Learnings from the Chinese advertising market” gästades vi av Rogier Bikker, vd på Shanghai-baserade byrån Tomorrow samt Ebba Hultengren, vice vd och Creative Director på PR-och marknadsföringsbyrån Jung. Tillsammans delade de med sig av insikter som varumärken nu kan ta med sig från hur kinesiska såväl som nordiska varumärken har lyckats vända krisen till något positivt.

4 faser

Rogier menar att man kan dela in Corona-krisen i 4 olika faser utifrån vad de observerat i Kina: Stöd, Svara, Skifta, och Bemöt efterfrågan.

  • Stödfasen: Nu hjälper organisationer varandra. Donerar produkter, börjar producera annat än vanligt, man tar bort eller sänker avgifter för tjänster osv. Här har svenska företag gjort en hel del i mars och april månad poängterar Ebba. Såsom t ex Absolut Vodka som tillverkar handsprit eller SAS personal som utbildas inom vården. I Kina är exemplen också många.
  • Svarafasen: Nu börjar man hitta kreativa lösningar för att både skapa nytta men också behålla/skapa nya kunder och intäkter. Rogier ger exemplet med Nike som i Kina skapat en plattform för online träning med kreativt innehåll såsom tips om hur man tränar med barn osv.. Resultaten av satsningen har blivit riktigt bra och deras e-handel exploderade efter lansering. Här finns många kreativa möjligheter utifrån människors nya beteenden och vi ser dem i Sverige också betonar Ebba. I en tid då man i många andra länder kommunicerar med nyckelbudskapet social distansering fokuserar många företag nu istället på att betona digital socialisering. Telia har exempelvis kampanjer där de tipsar om hur vi kan hålla kontakten samtidigt som vi håller avstånd samtidigt som de ger bort extra surf mm.
  • Skiftafasen (Dags att fånga marknadsandelar?)
    Online-försäljningen i Kina har nu nått upp till samma nivå eller ökat i förhållande till samma tid förra året. Vanlig detaljhandel återgår långsammare men den börjar återgå. Samt även andra verksamheter. Rogier tycker vi här ska tänka som en kurva på en racingbana.
    Han menar att man här snarare ska öka investering i marknadsföring och varumärkesaktivietter dvs gasa på, snarare än att skära ner om man kan. Det har visat sig i undersökningar, berättar han, att de som investerar mer i dåliga tider sedan får ca 3 gånger så många marknadsandelar som de hade före en kris.
  • Bemöt-efterfrågan-fasen (det nya normala): Inte exakt samma som förut men väldigt likt det normala ändå.

Erik Modig

6 tendenser

Man har i Kina observerat 6 tendenser som kan vara bra för företag i Sverige att känna till och förbereda sig för:

  1. Lyxvaruhandlingen exploderar – människor kan gå ut och har pengar sparade. Man spenderar. Dock säger Rogier, var det tillfälligt, sedan återgick man mer till medvetna konsumtionsbeteenden igen.
  2. Konsumenter/kunder återgår till de varumärken de älskar. Varumärken sysslar bara med performance marketing och inte med “brand love building”. Här lönar sig ditt gedigna varumärkesarbete som du gjort före och gör under krisen.
  3. Social handel via streaming kommer till Europa också. Event såsom lanseringar etc kanske ej ännu kan genomföras fysiskt på samma sätt som tidigare.Märken som Louis Vuitton har börja göra detta i Kina så det kommer t ex förmodligen hit snart också.
  4. Tillbaka till våra rötter efter allt trauma. Naturen, mindfulness, matlagning, hälsa, familj i fokus. I Kina t ex har man tydligt sett hur denna typer av resor ökat avsevärt i jämförelse med tidigare.
  5. Mer fokus på egen säkerhet och eget ägande: Min familj / min säkerhet / min familjs säkerhet, mitt lands säkerhet i första rummet (bra och dåligt). Alla “ismer” ökar. T ex nationalism. Man vill äga mer igen istället för att dela saker. Man vill inte vara beroende.
  6. En kontaktlös värld. Vi beter oss inte precis som förut. Viruset har inte försvunnit helt, bara saktats ner. Så t ex många restauranger i Kina har infört att man enbart kan beställa med sin telefon etc.

Kina 2 månader före

Kina ligger ca 2 månader före oss i Corona-krisens förlopp och faser men Ebba på Jung menar att vi i Sverige inte ligger särskilt lång efter varumärkes- och kommunikationsmässigt. Vi gör massa saker i de 4 faserna, vilket bådar gott. (Heja Sverige!)

Det finns många lärdomar från webbinariet men för att ta fram nyckel take-aways kan de summeras:

  1. Tryck på Play, inte Paus! Även om viss kommunikation inte är relevant nu kanske, men här har vi chans att göra bra saker och skapa värde. Varumärken stärks genom detta.
  2. Sömlös övergång till när kunderna återvänder till sina beteenden igen. (Man kanske logiskt köper ett par nya Nike skor när man tränar hemma med Nike online, men hur skapar man samma lojalitet efter Corona?)
  3. Våga ha en positiv ton när det lugnar ner sig. Peppa och inspirera och hjälp dina kunder efter alla månader av dåliga nyheter.
  4. Investera nu i marknadsföring och varumärke för marknadsandelar framåt!
  5. Bemöt efterfrågan i det nya normala. Ut ur kurvan och gasa på med kampanjer och aktiviteter!

Och det viktigaste budskapet vi tar med oss: Det finns en framtid!

__________
Av: Rebecca Cannerfelt

Marianne Wiström

Med passion för CRM: Vi möter en medlem & styrelseledamot

Marknadsföreningen Stockholm | Möt medlem

Med passion för CRM

– Möt medlem & styrelseledamot Marianne Wiström

Sedan ett drygt år tillbaka sitter Marianne Wiström med i Marknadsföreningens styrelse. Till vardags arbetar Marianne på Wiraya som Communications Strategy Manager. I det här medlemsmötet får vi bland annat en liten uppdatering om vad styrelsen fokuserat på den senaste tiden, och en insyn i Mariannes bakgrund och intressen. 

Nu har du varit med i styrelsen i över ett år. Berätta lite kort vad ni har jobbat med?

– Vi har haft mycket fokus på medlemsutveckling och budget. Det känns även viktigt att medlemserbjudandet ständigt utvecklas och synliggörs för befintliga samt för att attrahera nya medlemmar. Marknadsföreningen erbjuder ett stort nätverk inom marknadsföring och kommunikation, utveckling och inspiration i olika former och mycket mer. Det vill vi att fler ska få kännedom om samt ta del av. Därför är det riktigt roligt att ett studentmedlemskap nyligen har lanserats!

Berätta om Wiraya, för de som inte känner till er?

– Wiraya hjälper företag att utveckla, behålla och vårda relationen till sina kunder. Kanalen vi använder oss av är voice (förinspelat samtal) i kombination med andra kanaler. Vi ger möjlighet för konvertering direkt i voicekanalen, genom knappval vilket ger en enkel och smidig kundupplevelse. Självklart anpassas det beroende på kunden samt budskapet. Vi erbjuder även konvertering via landningssida, sms eller på kundens webbsida.

Wiraya har flertalet kunder inom olika branscher som energibolag, telecom och bilföretag för att nämna några. Vi har nyligen genomfört en framgångsrik internationell expansion så numera har vi inte bara kunder i Sverige utan även i hela världen. Det som är otroligt roligt är att vi kan hjälpa till längst hela kundlivscyklen. Men för att välja ut 3 exempel så är aktivering, uppförsäljning och care/surprise ’n delight väldigt effektiv för konvertering och ökat kundvärde.

Det jag personligen gillar väldigt mycket är när vi hjälper företag att uppmärksamma sina kunder, och så adderar ett emotionellt värde! Som att få ett samtal på födelsedagen eller ett tack för att man är en trogen kund.

I din bakgrund hittar vi såväl storbolag som fackförbund och mindre aktörer. Finns det någon röd tråd?

– Den röda tråden är att jag älskar CRM! Det har alltid ingått i de rollar jag haft men har tagit mer och mer plats, så på Telia fick jag möjlighet att fokusera på det till 100% som CRM Manager. Jag var där ansvarig för att driva utvecklingen i automatiserad och datadriven kommunikation längst kundlivscykeln för Telias B2B kunder.

Jag har jobbat inom olika branscher och det har varit otroligt spännande att ta med insikter och lärdomar jag fått från en bransch och sedan se vilka möjligheter det finns att applicera det inom en annan. Jag har även jobbat både med B2C samt B2B. Det har varit väldigt utvecklande och roligt, att inte ”fastna” inom en bransch.

Efter 4 år på Telia kände jag att det var dags att prova något nytt, som inte var Telecom. Min roll jag har idag på Wiraya är grym då jag jobbar både strategiskt som operativt med kommunikation för flertalet olika kunder inom olika branscher.

När du inte jobbar, vad gör du då?

– Utöver att vara med familjen och hunden så älskar jag att köpa och sälja second hand. Jag har ett stort intresse för hållbarhet, och försöker också i vardagen att göra aktiva val, som att köpa ekologiskt och närproducerat.

Marketing Afternoons

Kommunikationens Kraft: Att bygga hållbara varumärken

Marknadsföreningen Stockholm | Fördjupning och tips, Marketing Afternoons, Referat

Kommunikationens Kraft: Att bygga hållbara varumärken

– 6 tips från Forsman & Bodenfors VD Silla Levin

Att digitalisering och globalisering är två starkt formande trender just nu är det få som har missat. Den tredje stora trenden som klättrat upp i toppen är hållbarhet.
Enligt World Economic Forum’s senaste Global Risks Report anses klimatfrågan nu vara det allra främsta hotet mot planeten. Det har också gått från att vara en “vetenskaplig sanning” till att även bli “en social sanning” säger Silla Levin. Sociala medier har här haft en central roll och Greta Thunberg har varit en av de stora drivkrafterna i detta det senaste året. Fler och fler har blivit medvetna och vill bidra.

Hur gör man då som organisation för att dels bli mer hållbar och lyckas kommunicera det så att människor uppfattar det? Silla Levin delar med sig av 6 viktiga insikter varje organisation bör förstå.

  1. Organisationer förväntas idag att ta ett stort ansvar. Varumärken som fokuserar på hållbarhet har en betydligt större tillväxt idag än de som inte gör det och är detta inte en kärnfråga för din organisation finns stor chans att du snart blir bortvald till förmån för varumärken som gör det.
  2. Hållbarhetsfrågan är ingen trend – den är här för att stanna och som organisation kommer du behöva jobba hållbart, antingen väljer du det själv, eller så kommer du bli tvungen för att politiker reglerar arbetssätten och/eller för att konsumenter/kunder sätter ned foten.
  3. Vi står inför ett skifte där vi går mot en cirkulär ekonomi. “Make, take, waste” är på väg bort. Hur kan du som organisation förhålla dig till det? (Trenden med vintage etc).
  4. Involvera kunderna/konsumenterna! Var mänskliga och transparenta! Berätta om vägen till målet och var tydlig i kommunikationen. Det förväntas idag för att skapa förtroende. Och tänk inte att ni måste vara perfekta redan nu, visa bara att ni jobbar med att bli det!
  5. Om ni ska jobba med hållbarhet – jobba kring er kärna! Att producera lyxiga kläder och stötta noshörningar i Afrika är kanske inte den mest logiska kopplingen tex. Konsumenter/kunder är väldigt känsliga för att se om organisationen inte är genuina.
  6. Ta ställning! Tyck saker och stå för dem! 60 % av millennials och Gen Z tex förväntar sig detta. Var står ditt företag t ex i HBTQ eller mänskliga rättigheter frågor?

Vad är då det största hindret för företag som är bra på hållbarhet när det gäller att kommunicera kring det? Jo rädslan att uppfattas som att jobba med “greenwashing”. Men om ni genuint har frågan som central behöver ni inte oroa er så mycket. Då kan det istället bli “greenmuting”. Så ut och kommunicera allt bra ni gör! Det är kritiskt för er organisation!

Av: Rebecca Cannerfelt

Onlinekurser

Distansera dig inte från din kunskapsutveckling – vårens kurser flyttar online!

Marknadsföreningen Stockholm | Blogginlägg, Kurser

Låt inte fysisk distansering sätta stopp för din professionella utveckling

– att uppdatera sina digitala kunskaper är viktigare än någonsin!

Det var Geta Kroon, en av kursledarna för Förtroendebyggande varumärkeskommunikation, som sade det bäst: ”Vi ställer inte in, vi ställer om!

Vi har valt ut de av våra kurser i vår som fungerar bra i ett onlineformat och ställt om till distanskurs och även anpassat innehållet där det är lämpligt, till det utmanande läge vi nu befinner oss i.

Vad gäller t ex vår kurs Filma med mobilen så genomförs den bäst på plats, så den har vi flyttat till ett datum där vi hoppas den kan genomföras på ett säkert sätt, enligt rådande rekommendationer från Folkhälsomyndigheten.

Boka din nästa kurs nu!

Varumärke

Förtroendebyggande varumärkeskommunikation

Webbinarium

SEO workshop med Pixel Nordic

CX

De 3 disciplinerna för kundlojalitet

content marketing

Engagera och skapa effekt med content marketing

Nudging

Få tillbaka kunderna med nudging

Filma med mobilen

Filma med mobilen

Varumärkeskommunikation

Så skapar du förtroendebyggande varumärkeskommunikation!

Marknadsföreningen Stockholm | Fördjupning och tips, Referat, Seminarier, Webbinarium

”Du behöver en vision som engagerar och motiverar människor, som kan vara ledstjärna i både bra och sämre tider”

– Tips från specialisterna Geta Margareta Kroon och Martin Nordlinder

Starka varumärken står stadigt när det blåser och exemplen är många på företag som just nu snabbt ställer om för att hjälpa sina kunder och sina samarbetspartners. Saknas en stabil varumärkesgrund som genomsyrar vad varumärket är, gör och säger, är det dock lätt att kommunikationsmässigt klampa fel och orsaka skada på det egna varumärket.

Men hur skapar man egentligen varumärkeskommunikation som stärker förtroendet för varumärket – även i perioder av kris?

På vårt webbinarium den 3 april pratade vi om “Förtroendebyggande varumärkes- kommunikation” och gästades av specialisterna Geta Margareta Kroon och Martin Nordlinder.

Geta och Martin har jobbat med marknadsföring, kommunikation, varumärkesutveckling och kreativa koncept i många år och tillsammans med många olika slags organisationer, både kommersiella och idéburna. Förutom att ordna kurser tillsammans med oss på Marknadsföreningen Stockholm, är de också flitigt anlitade kursledare och föreläsare på Berghs School of Communication, Företagsuniversitetet och FEI.

Tillsammans jobbar Geta och Martin med “Workshops i varumärkesutveckling” under det gemensamma namnet Kroon & Nordlinder.

Det första du behöver göra för att i förlängningen skapa kommunikation som inger förtroende är att kunna svara på frågan ”vilka är vi? Det handlar om affärs-/verksamhetsidé, om kärnvärde och om varumärkeslöfte. “People don’t buy what you do, they buy why you do it” som Simon Sinek säger. Vilka associationer och intryck vill du att omvärlden gör kring din produkt, tjänst eller idé?

”Think inside the box”

Den sista frågan – ”hur tar vi oss dit?” – är betydligt enklare att svara på om varumärkesgrunden ligger klar. Utifrån och i relation till denna byggs ett visuellt och verbalt ramverk som utgör varumärkets tone of voice. Först när detta ramverk finns på plats är det aktuellt att fylla det med specifika enheter och aktiviteter.

Istället för uttrycket “think outside the box” pratar Geta och Martin hellre om “think inside the box”, förutsatt att boxen = ramverket är bra förstås. Det handlar om att göra det så enkelt för mottagaren som möjligt att känns sig attraherad av just er verksamhet, något som ställer krav på enkelhet och tydlighet.

Text: Rebecca Cannerfelt

_____________
Tips: För dig som vill jobba vidare med att förstärka ert varumärkes kommunikation, kolla in Geta och Martins kurs hos oss den 28:e april.

Kursen genomförs online via Zoom. Föreläsningar varvas med exempel och praktiska övningar där du som deltagare får dela med dig av dina problem och utmaningar och lära av andras. Perfekt för dig som är marknads-, varumärkes- eller kommunikationsansvarig eller för dig som sitter i ett företags ledning. Kanske är du VD, COO eller affärsutvecklingsansvarig.

Läs mer och anmäl dig här!

Marknadsrätt

Advokatfirman MarLaw: Coronapandemin – ansvarsbefrielse grund eller inte?

Marknadsföreningen Stockholm | Gästblogg, Marknadsrätt
MarLaw
Daniel Tornerg & Alexander Jute

Vi ställs alla inför stora utmaningar och svårigheter i och med coronapandemin. Även inom arbetslivet medför det förstås nya utmaningar och frågeställningar. Vår juridiska partner MarLaw tar i den här artikeln sikte på ifall pandemin kan ”utgöra grund för ansvarsbefrielse” och i vilken mån force majeure kan spela in. Missa inte deras praktiska tips i slutet!

“Coronapandemin –ansvarsbefrielse grund eller inte?”

Corona-viruset (covid-19) är av WHO klassat som en pandemi och har hittills inneburit stora påfrestningar på samhället och näringslivet. För närvarande råder stor osäkerhet och oro på reklam- och kommunikationsområdet. Många evenemang, uppdrag, samarbeten har på kort tid ställts in eller skjutits upp tills vidare. Situationen blir inte lättare när myndigheter och experter ger vissa råd om hur man bör agera medan bolag sätter egna riktlinjer som ska gälla för just deras verksamhet. När det gäller kund- och samarbetsförhållanden blir frågan var gränserna går för ansvarsbefrielse, s.k. force majeure.

Force majeure är en befrielsegrund för en part som på grund av ytterst oväntade omständigheter inte har möjlighet att prestera enligt parternas avtal. Exempel på sådana omständigheter kan vara krig, politiska beslut, konflikter på arbetsmarknaden, epidemier eller svåra sjukdomar. Det är inte ovanligt att avtal innehåller en force majeure-klausul, men det är inte alltid som just den klausulen ägnas någon särskild uppmärksamhet vid avtalsförhandlingar. Möjligen på grund av att de omständigheterna som berörs av klausulen är av extraordinär karaktär och inte framstår som sannolika.

Tolkningsproblem uppstår dock när bolag har infört striktare riktlinjer för sin verksamhet än vad myndigheterna ger uttryck för.

Force majeure-klausuler kan vara utformade på olika sätt och när en sådan klausul inte uttryckligen nämner pandemi som omständighet under vilken force majeure kan åberopas gäller det att tolka denna klausul. En analys av force majeure-klausulens syfte och funktion kan leda till att en pandemi anses som sådan extraordinär omständighet som kan leda till ansvarsfrihet. Dock behöver en pandemi inte nödvändigtvis vara ett hinder för en part att leverera enligt avtalet – det beror ytterst på vad som ska levereras och möjligheterna att göra det.

Den part som åberopar force majeure-grundande omständighet vill bli befriad från att leverera enligt parternas avtal och måste då kunna visa att det föreligger sådan omständighet, t.ex. kan digitala tjänster ofta levereras trots pandemi med andra tjänster kan bli svårare. Här har givetvis myndigheters rekommendationer betydelse, har myndigheterna infört begränsningar som gör att t.ex. ett evenemang inte kan bli av så kan det ses som en force majeure-grundande omständighet. Tolkningsproblem uppstår dock när bolag har infört striktare riktlinjer för sin verksamhet än vad myndigheterna ger uttryck för.

Sammanfattningsvis kan konstateras att huruvida Corona-pandemin kan utgöra grund för ansvarsbefrielse beror t.ex. på hur force majeure-klausulen i avtalet formulerats och vilka tjänster som ska levereras. Därför kommer vi med följande praktiska råd om hur man bör hantera denna fråga:

  • Undersök om avtalet innehåller en force majeure-klausul och se hur den är formulerad och vilken typ av omständigheter som ingår i den
  • Få en klar bild över dina rättigheter och skyldigheter under avtalet
  • Få en klar bild över vad du kan fortsätta prestera eller inte
  • Kontrollera vad konsekvenserna är om force majeure-klausulen skulle vara tillämplig
  • Kontrollera om det finns varianter till att avtalet inte ska gälla (till exempel om prestationen kan skjutas upp eller delvis utgå)
  • Starta en dialog med din avtalspart för att komma överens om hur ni gemensamt ska försöka hitta en lösning
  • Rättsliga åtgärder bör övervägas i de fall det inte går att lösa problemet genom en överenskommelse

Om du är medlem i Marknadsföreningen Stockholm, och har frågor kring dina avtal i förhållande till detta kan du kontakta våra advokater Daniel Tornberg och Alexander Jute på advokatfirman MarLaw.

____________
Läs mer om vår medlemsförmån juridisk rådgivning >>

SXSW

6 starka trender som förändrar världen och vår kommunikation

Marknadsföreningen Stockholm | Fördjupning och tips, Referat, Seminarier

Lärdomar från digitala byrån Creuna

Varje år sker SXSW, en av världens största konferenser inom kommunikation och innovation. På grund av Covid-19 blev den dock inte av i år. Creuna var en av de byråer som skulle ha deltagit, och de hade noga läst in sig på de trender som skulle presenteras, och de delade härom veckan dessa med oss på vårt webbinarium.

  1. Allt blir växtbaserat!
    Vi ser alltmer hur företag försöker minska plastproduktionen – allt ifrån hundbajspåsar gjorda av majsstärkelse och muggar av nedbrytbar plast. Företag som Hippstick och Eyewear Edinburgh använder hampa för att producera förpackningar – ja till och med solglasögon. Även framtidens mat ser vi blir alltmer växtbaserad. T ex sjögräs och sk “orphan crops” som rötter, amaranth och “yams”.
  2. Sex tech
    Här har kvinnorna börjat ta plats och företag såsom t ex Lorals dyker upp på marknaden. Lorals tillverkar silkiga latextrosor, och entreprenörer som Lora Haddock di Carlo som omsätter stora pengar med sitt sexleksaksföretag som vill skapa större sexuell jämlikhet genom fokus på kvinnlig orgasm.
  3. Syntetiskt innehåll
    Traditionella influencers kanske är på väg bort. Nu ser vi digitalt skapade influencers. Man kan även skapa fake content på olika sätt, vilket tyvärr används för dåliga ändamål.
  4. Diskussioner om vem som egentligen äger din data
    Man vill bort från att stora företag ska äga din data. Data ska ses som en mänsklig rättighet och bara vara din egen. Här får företag fundera hur de ska agera när denna trend växer sig stor.
  5. Neutralisering av kön
    Mer och mer som företag behöver du ifrågasätta och jobba bort från partiskhet gällande kön , vad som är korrekt och inte.. När du marknadsför en bil t ex, tenderar du att tänka att män är målgruppen? I själva verket är det många gånger kvinnorna som köper bil och/eller påverkar bilköpen. Och lever du i en reklamvärld där “män ska vara män” och “kvinnor ska vara kvinnor” så kan de vara bra att öppna ögonen för att manlighet och kvinnlighet koncepten är på väg att utvecklas och expanderas.
  6. Det mänskliga
    Vi vill bort från fejk och retuscherat, vi vill uppleva det mänskliga. T ex har det kommit flera exempel senaste tiden i modellvärlden, där modeller med Downs syndrom eller hudsjukdomen Vertigo framträder. Det finns t ex ett VR-koncept som heter The March där användarna får chansen att uppleva hur det var att t ex gå i Martin Luther Kings marsch.

Stort tack till Fredrik Hildebrand, Brand & Communications Director och Natasha Ehlén, Creative Director, för era insikter och spaningar!

_________
Av: Rebecca Cannerfelt

PR-tips

Anne Caroline Båmstedt delar sina bästa tips i coronatider

Marknadsföreningen Stockholm | Blogginlägg, Gästblogg

”Våga sätta de ordinarie aktiviteterna på paus och tänk i nya banor”

Anne Caroline Båmstedt
Anne Caroline Båmstedt

Många är vi som nyligen har behövt ställa om, tänka om, och hitta nya lösningar, på väldigt kort tid. Och dessa utmaningar ser ut att fortsätta en tid framöver. Som en av ledarna för vår nätverksgrupp PR och kommunikation, och seniorkonsult på King Street PR, ville vi höra vad Anne Caroline Båmstedt har för tankar och bästa tips för marknadsförare och kommunikatörer i nuläget.

Det rådande läget med smittspridning, karantän och inställda evenemang ställer höga krav på många av oss, att lyckas med såväl snabba omställningar som kommunikativa insatser. Vad står du själv inför för utmaningar just nu?

– Att få tiden att räcka till. Men man kan inte förvänta sig att få samma snabba resultat i sin marknadskommunikation just nu eftersom fokus hos myndigheter, konsumenter, media m fl naturligtvis ligger på en samhällskris. Här gäller det att växla om, att våga sätta aktiviteter på paus och istället tänka i nya banor. Går det att utveckla marknadsaktiviteten så att den får en konkret samhällsnytta? Går det att sätta aktiviteten på paus och istället göra något helt annat?

Det är förvisso viktigt att agera nu för att varumärket inte ska glömmas bort av målgruppen i corona-bruset, men det gäller att tänka strategiskt så att kommunikationen inte skadar uppfattningen av varumärket.

Hur hanterar du det?

– Jag håller mig lugn och har som ambition att strukturera upp mina dagar, där t.ex. en timme ska vara kreativt idéarbete. Jag följer vad som skrivs och funderar varje dag på hur jag kan bidra med olika lösningar på kundernas kommunikationsutmaningar. I krislägen är det ju viktigt att vi alla hjälps åt och bidrar med det vi kan för att underlätta situationen.

I vilken mån kan kommunikatörer förbereda sig för ett sådant här läge? Finns det en mall eller är varje situation unik?

– Varje situation är unik, men gemensamt för alla kriser är att det såklart underlättar om man har investerat tid i förberedelser. Det kan handla om att planera inför olika scenarier, tillsätta en särskild krisorganisation och genomföra krisövningar. En konkret krisplan är också bra att ha så att alla vet vad som ska göras. Har man koll på sina intressenter, talespersoner, budskap, kanaler, långsiktiga mål etc redan från början så sparar man värdefull krishanteringstid när krisen väl är ett faktum.

Dina bästa tips för marknadsförare i coronatider?

  1. Vi är många branscher som tampas med samma frågeställningar just nu. Ta hjälp av ditt nätverk. Det du själv inte har svar på, t.ex. gällande arrangemang av digitala konferenser, vet säkert någon annan. I och med den minst sagt annorlunda situationen vi befinner oss i upplever jag att det finns en ökad vilja att hjälpas åt över branschgränser. Det är fint.
  2. Använd Zoom eller Microsoft Teams för att ordna digitala möten istället för fysiska, både interna och externa. På så sätt kan man följa Folkhälsomyndighetens direktiv gällande distansarbete, men leverera precis som under en vanlig arbetsdag.
  3. Inled gärna varje dag med en kort digital avstämning med teamet gällande hälsostatus, leveranser och nya idéer. Det händer nya saker varje dag, vilket ofta innebär nya kommunikationsutmaningar och möjligheter.
  4. Investera tid i att ta fram en krisplan, om det inte redan finns en sådan på företaget. Genom att sammanställa budskap, talespersoner, rutiner för frågor från media, kanaler, kontaktvägar m m så blir krisen enklare att hantera nästa gång, även om den kanske handlar om en helt annan situation då.
Ben Hammersley

Våra bästa lärdomar och insikter från Webbdagarna 2020!

Marknadsföreningen Stockholm | Fördjupning och tips, Referat

Energi och inspiration från Webbdagarna

Webbdagarna i Stockholm är över för i år och som partner till eventet är vi på Marknadsföreningen Stockholm glada och tacksamma över att det kunde genomföras även under rådande omständigheter. Den övergripande känslan är… vilken superinsats teamet bakom eventet har stått för när de på kort tid lyckats ställa om något i den här storleken till ett digitalt event! Och vi är inte ensamma om att ha den känslan. I Webbdagarnas chatt haglade glada tillrop och pepp från deltagare, som också snabbt lärde sig knepen och direkt tipsade andra eller repeterade vad som sades, när någon teknisk funktion fick någon tillfällig skrämselhicka. Det är också skönt att veta att det mesta spelats in och går att ta del av även efteråt. 

Lärdomarna och insikterna var många under dessa två dagar. Här är några av våra intryck från eventets keynotes.

Första dagen började starkt med en föreläsning från Märtha Rehnberg från DareDisrupt. Technological Intuition – what it is and why it matters to you” var titels på hennes dragning. Väldigt inspirerande! Ett par key takeaways är att vi som människor och organisationer behöver vara väldigt öppna och förstå allt som händer nu. Spelreglerna har helt förändrats och fortsätter att förändras hela tiden i och med teknologins utveckling.

Det handlar om mer än att vi arbetar med digitala verktyg för att sälja våra produkter och tjänster. Det innebär också en transformation på alla områden: Ekonomi, produktion, människor, varor, värde, innovation, tillväxt, rikedom, förmågor och livet/karriärer.

Genom att ha pulsen på det allra senaste och se möjligheter kan vi skapa innovation och tillväxt. Fantasin sätter gränserna, inte teknologin. ”Dare to embrace the ridiculous”.

Webbdagarna
Märtha Rehnberg

Lisa Talia Morretti, Head of User Research på Methods, tog vid med ”This is not another ethics talk: How to turn ethical frameworks and principles into action”. Visste du att AI kan vara fördomsfullt? Talia är digital sociolog och expert på gränssnittet mellan media, datorer och social forskning.

Data blir till information som blir till kunskap som driver handling. Hur ser man till att den processen möjliggör för människor att handla etiskt?

Några key takeaways:

  • Tech är inte en produkt – det är ett system!
  • Data är bara ”relativt” bra (beroende på hur den kan användas). Se t ex Trump och Ukraina situationen. Data är data men kan bara vara bra eller dålig beroende på situationen och hur den används.
  • Tänk lager när ni jobbar med etiska frågeställningar och utveckla ett gemensamt språk i organisationen! Tex att det inte räcker med att utveckla en tjänst utifrån ”etiska värderingar”. Vems värderingar är det? Vad menar vi med etiskt? Anser alla att de är etiska? Kan produkten/tjänsten användas på oetiska sätt och hur kan vi förhindra det?

Erik Modig, som gjort några mycket uppskattade nedslag även i vårt eventutbud under en tid, bjöd på en spännande föreläsning med titeln ”Bang for the buck – kommunikation som skapar resultat”. Börja med att hitta en sak och förbättra den. Sen vidare till nästa, och nästa. Försök inte göra allt på en gång, säger Erik.

– Fokusera på kundresan och de olika stegen hela tiden.  Ställ er frågorna: Vad säger vi? Vad pratar vi om och hur säger vi det?

Erik Modig
Erik Modig

Alla troll bor inte under broar

Vi lyssnade också på Jessikka Aro, reporter på Finnish Broadcasting Company som berättar om den skrämmande sidan av internet. Hennes presentation ”Russian trolls and fake news as a security threat – and how to counter them” får oss att slås av hur enkelt det är att hota, sprida rykten om och i det närmaste hjärntvätta människor med olika metoder.

Att utveckla nya metoder för att bemöta eller motverka desinformation och vikten av att fler lär sig identifiera den, framstår som absolut nödvändigt. Om inte innan, så definitivt efter att man lyssnat en stund på Jessikka berätta om egna erfarenheter och upplevelser. Rysligt och enormt viktigt ämne.

Vår egen nätverks- och kursledare och tillika expert inom content marketing, Maria Westman från C by West, gjorde också ett framträdande med titeln ”Se upp, var relevant och skapa engagemang – annars är du inte med i matchen”.

7 take aways:

  1. Var stolt och relevant!
  2. Håll koll på målgruppen hela tiden!
  3. Digital utveckling är konstant!
  4. Fokusera på syfte och affär!
  5. Skapa värderesa både för möten internt och externt
  6. Ha fokus på budskap, organisation och kanaler!
  7. Var uthållig och konsekvent!

Missa inte att vi har en online-kurs i content marketing 19 maj!

Gör egna videor – enklare än du tror

Vi fick en intressant dragning av Jonna Ekman – Marketing Director på Storykit på temat ”Videotrender – så berättar du alla historier med rörligt”. Trenden talar sitt tydliga språk: Användare/läsare/tittare vill ha videoinnehåll. Det får betydligt mer engagemang!

Många av oss har en bit kvar innan vi är hemma med det, men det behöver inte vara så svårt, med dyra programvaror och liknande.

På vår superpopulära kurs ”Filma med mobilen” kan man lära sig precis det. Nästa tillfälle: 1 april. Endast ett par platser finns kvar till den.

En av världens ledande futurister heter Ben Hammersley. Han var inledande keynote den andra dagen av Webbdagarna, med sitt föredrag ”Trends, innovation & the future – a digital journey”.

– AI kommer förändra och förändrar spelreglerna och vår värld väldigt snabbt och vi behöver jobba proaktivt hela tiden för att förutse risker och möjligheter.

Johan Åberg, grundare av Next State, bjöd på en spännande dragning: ”Vad du behöver för att vinna på LinkedIn”.

Några take aways:

  • Kom över rädslor – ta reda på vem du är och för vem
  • Sluta vara pratkvarnen på festen
  • Skilj på horisontell och vertikal tid
  • Producera rätt content för de olika målgrupperna
    Och en viktig: vem är hjälten i ditt content – jo dina kunder.
    Sluta prata utifrån me me me och börja tänk värde för mottagaren.

Och framför allt: Ha dessa tre U som riktmärke: Underhålla, Utbilda och Utmana.

Johan fick efteråt så många frågor i chatten att det spillde över till ”Angies Corner” – en egen kanal (eller ett ”spår”) som tog plats vid sidan av Webbdagarnas ordinarie program. Det blev ett enormt uppskattat inslag av de många som besökte det!

Utgå från tittarna

Webbdagarna
Salma Jafri

Vi fick också lyssna på Salma Jafri på temat ”How to create a video first content strategy using Youtube”. Några viktiga take aways:

  • Video har gått från något att göra om man har tid till att behöva bli första prioritet och att vi gör allt annat när vi har tid
  • Ha alltid vad du vill att tittarna ska få för känsla i åtanke
  • Fördelen med video content är att det har långt liv till skillnad från exempelvis ett blogginlägg eller ett Facebook-inlägg
  • När du gör video – utgå från vad tittarna vill veta genom olika SEO-verktyg. Kan ditt innehåll tex svara på vanliga frågor?

Video is king – youtube is Queen säger vi!

Spännande föreläsning även av Filippa Bätjer – ”När e-commerce blir social commerce – Kinas unga konsumenter visar hur”.

Framtiden är helt klart video och detta är video + personaliserat + live = något som alla trender pekar mot. För detaljhandeln är detta viktigt att hålla koll på och kanske redan nu börja förbereda för precis som exempelvis Caia, NA-KD och Lyko börjat göra.

Vi lyssnade sedan på Brandi Boatner från IBM Corporate Communications som pratade om ”Algorithms in action: Moving metrics beyond ambition for the new decade of digital”.

Hon pratade bland annat om den nya marknadsföraren och de kompetenser som behövs. Vi fick massor av lärdomar. En av dem: Stop random acts of marketing!

Ett avslut att minnas

Mikael Genberg, konstnär, innovatör och entreprenör, avrundade till slut programmet. Med stor energi och entusiasm både underhöll och inspirerade han kring temat ”Att skapa nytt – så enkelt men samtidigt så komplext”.

Mikael Genberg
Den här mannen vill ställa en faluröd stuga på månen

Citaten haglade tätt från denna mänskliga citatmaskin, vilket ledde att chatten fylldes av spontana ”haha” och ”lol”.

Vi minns särskilt ”Ta inte med er någon som kan säga att ni är inkompetenta” och ”det är ju så med pengar och kompetens – du behöver inte ha det själv – finns alltid någon annan som har det”, samt förstås berättelsen om den besvikna gösen.

You had to be there, som man säger.

Stort tack, Webbdagarna, för ett alldeles särskilt minnesvärt event i år, under riktigt svåra omständigheter. En kanske lite oväntad effekt av att hela eventet genomfördes online, var att många kommenterade att det nästan kändes ännu mer socialt än tidigare år, då många upplevde att de hade mer interaktion med flera andra deltagare. Många tyckte även att de kunde ”komma närmare” talarna via frågor direkt i chatten osv.

Vi vill också tacka alla er som besökte vår virtuella monter, under ”Expo”. Vi kommer inom kort att återkomma till er med erbjudanden om att prova på något av våra kommande event, vare sig det blir som webbinarium eller ett fysiskt möte en bit längre fram.

Ta hand om er och fortsätt att säkra er egen inspiration och läranderesa. Vi hörs & ses!

Text & bild: Team effort 😀

__________
Våra kommande event >>
Vårens kursutbud >>