Blogg

Årets Marknadschef 2019

Pressrelease: Nomineringarna till Årets Marknadschef 2019 är öppna

Marknadsföreningen Stockholm | Årets Marknadschef, Blogginlägg, Pressmeddelande

Pressmeddelande
Marknadsföreningen Stockholm
2019-09-17

Nominera till Årets Marknadschef 2019!

Idag öppnar möjligheten att nominera till Årets Marknadschef, Årets Framtidslöfte, Årets Disruptör och Årets Varumärkesresa, som går till de individer och företag som under året gjort betydande insatser inom marknadsföring och kommunikation. Förra året vann Emma Stjernlöf, Adidas, Siduri Poli, Changers Hub, TransferGalaxy och Klarna. Årets Marknadschef delas ut för 13:e gången när ceremonin hålls på Fotografiska i Stockholm den 5 februari, 2020.

Den 5 februari utser Marknadsföreningen Stockholm Årets Marknadschef, Årets Framtidslöfte, Årets Disruptör och Årets Varumärkesresa. Prisutdelningen sker i samband med ett halvdagsevenemang där framträdande företag och individer som jobbar med marknadsföring och kommunikation kommer att bjuda på inspirerande föreläsningar och spännande möjligheter till nätverkande med branschkollegor.

–Vi ser fram emot att kora Årets Marknadschef i Sverige för 13:e gången och att dessutom få dela ut fler guldsplashar i våra kategorier till framtidslöfte, skickliga marknadsförare och vassa, innovativa varumärken. Ända sedan marknadsföreningen grundades för 100 år i efterdyningarna av Reklamutställningen 1919 så har vi velat lyfta framstående prestationer inom vårt område, skapa plattformar för att mötas och framförallt att lära från varandra, säger Marie Sommar, vd på Marknadsföreningen, Stockholm.

Vem som helst kan nominera sina favoriter direkt på mis.se. Tävlingsbidragen granskas och bedöms sedan av tre namnkunniga jurys som kommer att avslöjas inom kort.

Nomineringen är öppen till och med den 23 oktober och finalisterna i varje kategori kommer att presenteras i början på december. Vinnarna kommer sedan att utses den 5 februari under en prisutdelning i Stockholm.

Mer info på: https://mis.se/arets-marknadschef/

Presskontakt:
Marie Sommar
VD Marknadsföreningen Stockholm
marie@mis.se
0701-463422

Tävlingskategorierna och kriterierna >>

Mer info om årets event samt tidigare vinnare >>

Pia Hinterschuster

Möt medlem: Pia Hinterschuster, SEB

Marknadsföreningen Stockholm | Möt medlem

”Vi går mot en mer datadriven kommunikation”

–Möt medlem Pia Hinterschuster, SEB

I veckans medlemsporträtt får vi möta Pia Hinterschuster på SEB. Vi får bland annat höra lite om SEBs samhällsengagemang och om deras pågående omorganisation inom marknad och kommunikationsavdelningen.

Vad kan du berätta om din roll på SEB?

–Jag jobbar som Projektledare på Group Marketing & Communications inom den avdelning som idag heter Customer Experience & Events. Arbetar med allt från större externa events så som SEB:s årsstämma, olika interna sammankomster till aktivering av våra samhällsengagemang.

Ett av dessa samhällsengagemang är Mentor Sverige, som SEB har haft samarbete med i över 22 år och det är många i banken som har engagerat sig genom åren genom att vara jobb- eller proffsmentorer åt en klass eller vara individuell mentor åt en elev i ett år. Vi erbjuder även vår personal olika föreläsningar från Mentor.

Det bästa med ditt jobb?

–Att det är varierat – det är allt från stora events till mindre sammankomster där utmaningen är att se till att varje möte får den rätta varumärkesupplevelsen. Jag tycker också det känns meningsfullt att jobba med Mentor Sverige och våra andra samarbetspartners när det gäller samhällsengagemang. Det är kul att det finns så många inom banken som vill engagera sig ideellt!

Vad har ni på gång just nu?

–Hösten innebär många återkommande events, men även nya. Just nu pågår också en omorganisation inom marknad och kommunikationsavdelningen då vi går mot en mer datadriven kommunikation mot våra kunder. Det är lite omtumlande att vara mitt i det, men kommer säkert i slutändan bli bra – med mer tydlig fokus och några nya roller. Omorganisationen kommer vara klart i början av oktober.

Vilken utveckling tycker du är mest spännande inom din bransch för närvarande?

–Just skiftet vi står inför med mer digitalisering och nya betallösningar. Tänk om man kunde se in i framtiden – hur ser banktjänster ut om 35 år?

Kommer du till vårt 100-årsfirande 4 oktober?

–Ja, planen är att gå.

Varför är SEB medlemmar i Marknadsföreningen?

–Det är viktigt att få information och inspiration utifrån – även från andra branscher. Att få möjlighet att nätverka, gå på relevanta föreläsningar och utbildningar inom marknad och kommunikation är viktigt, särskilt då vi lever i en föränderlig värld – är det bra att hålla sig up to date med vad som händer.

Seminarium

Referat: Customer Experience på Fotografiska

Marknadsföreningen Stockholm | Fördjupning och tips, Referat, Seminarier

”Kundupplevelse – en avgörande konkurrensfaktor för framgångsrika företag”

Detta var temat för veckans lunchseminarium i Fotografiskas studio. Erik Sanderoth och Elin Eriksson från Valentin Experience bjöd på sina erfarenheter, förklarade arbetssättet och gav några konkreta case.

Påverkar upplevelsen av att ta del av en produkt, tjänst eller varumärke ditt val i en köpsituation? Och vore du villig att betala mer för bättre kundupplevelse? Idag säger 73% av retailkunder att de skulle betala mer för en bättre kundupplevelse och 50 % av kunder till tjänsteföretag anger kundupplevelse som främsta anledningen att köpa från ett specifikt varumärke.

Customer Experience är ett begrepp som är i ropet idag men fokus på kundupplevelse är inget nytt fenomen, sade Elin, och gav Disney som exempel på ett företag som lagt stort fokus på Customer Experience ända sedan 50-talet. På grund av ratings och recensioner på internet är dock företag mycket mer sårbara för kundernas kritik idag vilket gör det viktigare än någonsin att leverera kundupplevelse som är värdeskapande för kunden.

FotografiskaPrioritera utifrån fyra kategorier

Företag idag blir bedömda utifrån kundens sammantagna upplevelse av att ta del av varumärkets produkter eller tjänster. Därför är det viktigt att alltid behålla helhetsperspektivet när man arbetar med kundresan och inte enbart arbeta enskilda faktorer. För att nå framgång i Service Design-projekt bör man arbeta i tvärvetenskapliga team med representation från företagets olika avdelningar och sedan arbeta tätt tillsammans genom hela processen. På så vis nås samsyn internt.

Genom att jobba iterativt under processen och testa idéer mot de utvalda kunderna får ni bekräftat eller dementerat lösningsförslag som en del av er process. På så vis resulterar arbetet i insatser som är verifierat värdeskapande för kund. Glöm sedan inte att prioritera insatserna utifrån en värderingmatris där insatserna värderas utifrån hur värdeskapande de är respektive hur komplexa de är att genomföra.

För att sammanfatta sade Elin och Erik:

  • Idag förväntar sig era kunder att ni ska ha tagit reda på vad de vill ha och att ni ska leverera på det. Vi lever i fel tid för att gissa!
  • Planera implementeringen tidigt och designa era processer med implementation i åtanke.
  • Prioritera de touchpoints som är mest värdeskapande för kund men se alltid till den sammantagna kundupplevelsen – det är den ni blir jämförda och bedömda på.
  • Customer Experience är en avgörande konkurrensfaktor för framgångsrika företag idag.
  • Välj rätt partner som kan hjälpa er säkra att rätt saker implenteras, på rätt sätt.

Tack Elin och Erik samt alla som deltog. Tack även till Fotografiska för en god vegansk lunch.

___________

Ses vi nästa gång i samma lokal den 5 februari? Då avslutar vi Årets Marknadschef i studion med vinnarintervjuer.

Glöm inte att nominera kandidaterna till Årets Marknadschef, Framtidslöfte, Varumärkesresa, och Disruptör: https://mis.se/arets-marknadschef/

Adlibris Go

Referat: RIO-nätverket gästade Adlibris Go

Marknadsföreningen Stockholm | Fördjupning och tips, Nätverksträffar, Referat

”Det ska vara så friktionsfritt som möjligt”

–RIO besöker Adlibris Go

Förra veckan kickstartade vi igång nätverken och först ut var Retailnätverket RIO som gästade Adlibris GO och deras konceptbutik på Kungsgatan, där vi pratade om hur e-tailers allt oftare driver utvecklingen inom traditionell retail då de inte har samma infrastruktur, processer och kultur som varumärken som primärt verkar i en fysisk värld.

Vår eminenta nätverksledare Alex Baker tog upp ett par exempel, där ett var den amerikanska sängleverantören Casper som med sin ”Dreamery-upplevelse” i konceptbutiken på Manhattan erbjuder sina kunder en 45 minuters upplevelse där pyjamas, eteriska oljor och en guidad meditation ingår, detta för 25 dollar.

Två andra exempel som diskuterades var Bonobos och ”The Fitting Room” där Walmart 2017 köpte Bonobos för 310 miljoner dollar. Bonobos är e-tailern inom herrkläder som med sina Guideshops blev kända för att med förbokade tider erbjuda sina kunder att beställa plagg online till butiken där man som kund med hjälp från personalen fick möjlighet att få med sig produkterna direkt efter mötet eller returerna direkt i Guideshopen.

”The Fitting Room” var ett pop up-projekt i Nordstan under hösten 2018 med ambitionen att kombinera styrkorna från den fysiska och digitala världen. Under den månad som projektet var igång mättes en försäljningsökning på motsvarande 43 % på webshopen, för ett av de två varumärken som deltog, och en minskning av antal returer på 89 %.

Alex nämnde även ”last mile delivery”, där Adlibris Go just är ett exempel på detta. Adlibris Go kommer nu under september att lansera sin nya lösning, där butiken på Kungsgatan är deras innerstadslager och de kommer att börja med 60 min-leveranser från affärer till innerstan. Denna hub gör att de kan vara närmare kunderna och utnyttja de fysiska fördelarna med att ha en butik samtidigt som deras app gör att de kan vara snabba, enkla och bekväma. Evelina Mikaelsson från Adlibris poängterar att det kunderna efterfrågar är att det ska vara så friktionsfritt som möjligt.

”Retail är där kunden är – antingen inne i stan eller hemma i soffan”

Alex poängterar också hur efterfrågan för last mile samt innovation inte alltid kan baseras på kundinsikter. Detta på grund av att vi som kunder inte alltid agerar som vi säger att vi ska göra. Ett exempel som lyftes var när kunder tillfrågades om hur ofta de köper ekologiska och kravmärkta varor av en större detaljhandelskedja och där deras svar kontrollerades tillsammans med försäljningsdata vilket visade de inte köpte dessa i alls lika stor utsträckning som de hävdade.

I relation till de korta leveranstiderna samt drönarleveranser så är det troligtvis ett försök att positionera sig för företagen eftersom enligt undersökningar som gjorts så är inte tiden utan framförallt priset den viktigaste anledningen till valet av leverans och frakt. Flera företag som tillfrågats i en McKinsey-studie som genomförts under 2019 menar att de kommer börja att erbjuda drönar- och expressleveranser (inom 1-2h) trots att detta inte är på kundernas topplista på vad som är viktigt.

Tack för en väldigt intressant och lärorik träff med rundtur i butiken, givande samtal och bra värdskap av Evelina från Adlibris!

MarLaw

Referat från höstens första seminarium, med & hos MarLaw

Marknadsföreningen Stockholm | Blogginlägg, Fördjupning och tips, Referat

”Vi går mot en helt ny värld”

–Referat från höstens första seminarium, med & hos advokatfirman MarLaw

Förra veckan bjöd MarLaw in till ett lunchseminarium fullspäckat med nyheter inom marknadsrätt och GDPR. ”Vi går mot en helt ny värld än vad vi var vana med tidigare”, sade Daniel Tornberg. Utveckling går från direktiv till förordning, hårdare övervakningar och sanktioner, från svensk rätt till EU-rätt.

I juli 2019 kom nya ICC-regler med en anpassning till digital miljö, och nya begrepp som t ex influencers och affiliate nätverk.

En ny förordning om konsumentskyddssamarbete gäller från 17 januari 2020. Böterna kan vara upp till 4% av företagets omsättning. E-handel är ett område där till exempel begreppet utförsäljning missbrukas.

Några tendenser

  • Färre marknadsföringsrättsliga mål och i huvudsak varumärkesrättsliga mål
  • KO är mer aggressiv mot vissa branscher som E-handel, telemarketing, snabblån, abonnemang, resor och spel

Vad har hänt med GDPR sedan maj 2018?

Alexander Jute berättade om första sanktionsavgiften. En skola i Skellefteå hade installerat ansiktsigenkänning och nämnde detta i sociala medier. Oftast består bevisningen i domen genom utdrag från sociala medier. Eftersom det gällde en myndighet stannade avgiften vid 200 000 kronor. Privata företag kan förvänta sig mycket högre straff.

Stort tack till Daniel och Alexander för ett superintressant seminarium.

Du vet väl att alla medlemmar har tillgång till kostnadsfri juridisk rådgivning via MarLaw?

Mer info här >>

Hack for Sweden

Alex Baker: Hack for Earth

Marknadsföreningen Stockholm | Blogginlägg, Gästblogg, Nätverksledaren har ordet

Hack for Earth

Hur samskapar vi innovation för framtiden?

Alex Baker leder Marknadsföreningens nätverksgrupp RIO (Retail, Innovation & Omnichannel).

Alex Baker

_________

Innovation är viktigt för vår export berättade Camilla Mellander, ansvarig för hållbart företagande på UD på en paneldiskussion på Almedalen i juli som arrangerades av ett regeringsinitiativ vars målsättning är att öka medvetenhet och användning av öppen data.

Man säger även att det är genom öppen och medborgardriven innovation som fler människor kan bidra till vår välfärd och vara med och skapa det samhället vi drömmer om imorgon – ett Sverige 4.0.

Sveriges största hackathon

Tidigare i vår arrangerades Sveriges största hackathon i Stockholm med närmare 500 hackare och ca 90 samarbetspartners från både det privata och offentliga deltog. De sex teamen som vann tävlingen inom kategorierna Mobility, Environment, Education & Science, Job, Health och Business fanns idag på plats för att presentera sina framsteg sedan tävlingen inför juryn. Kategorierna valdes baserat på FNs klimatmål och för att de anses som mest mogna i förhållande till öppen data. Ett fantastiskt event kan jag intyga av egen erfarenhet.

Digg som är myndigheten för digital förvaltning pratade om Sveriges behov och befintliga förmågor från OECD-rapporten. Den lyfter samarbetet med Vinnova och Hack for Sweden som viktig part för att kunna ta klivet in i framtiden och arbeta med dessa frågor. Det är inte tekniken som är det svåra, den har utvecklats mer eller mindre senaste decenniet utan organisation, kultur och ledarskap visar omvärldsbevakningen.

Det finns länder idag, bl a Finland och Estland, där vissa statliga initiativ underlättat för medborgarna genom de digitala tjänster man utvecklat som vi kan inspireras av och lära oss med. Sverige är duktiga på innovation och ses emellanåt som ett av världens mest innovativa länder men kanske framförallt traditionell innovation har vi varit duktiga på om man ser på våra storbolag. Arbetet framåt och fokus bör ligga på hur vi går mot en mer agil och prototyp baserad utveckling och ifrån den tidigare förstudie tunga vattenfallsmodellen.

Att vi behöver bli snabbare med innovationsarbetet i Sverige var återkommande från paneldeltagarna.

Vilket typ av beteende behöver vi se mer utav för att främja arbetet och uppmuntra fler att delta framåt i medborgardriven innovation? Att få fler med på tåget handlar om att förtydliga varför vi behöver investera i detta och vilka möjligheter skiftet och utvecklingen bär med sig.

Data en alltmer strategisk resurs

Det är en fundamental förändring som behöver göras för att inse att data är och blir allt mer en strategisk resurs och i en tid där människa och artificiell intelligens ska samarbeta.

Reflektion: vi behöver lära oss på nationell nivå om möjligheterna med artificiell intelligens eftersom annars blir risken att vi bara gör marginella förbättringar med våra egna fördomar som begränsningar. Ledarskapet blir den avgörande faktorn kring huruvida vi lyckas identifiera och sätta utmanande strategiska mål för att kunna fortsätta vara i framkant som land inom innovation och digitalisering. Samma ledarskap som sätter förutsättningarna och möjliggör plattformen för medborgarna att kunna engagera sig och vara med och samskapa, i ett ekosystem kort och gott.

Hack for Sweden kommer att till Expo2020 i Dubai nästa år skapa Hack for Earth. Ett liknande hackathon men i global kontext med både fysisk närvaro men även digital för de som inte kan deltaga på plats i Dubai. Fantastiskt initiativ och leading-by-doing som man säger.

Avslutningsvis, erfarenheten som jag hade från hackathonet tidigare i vår. Från att ha anmält mig som enskild hackare för att vara med och försöka skapa kreativa och innovativa sätt att lösa utmaningar från FNs hållbarhetsmål, inte som team vilket är det som majoriteten av deltagarna anmäler sig som så resulterade det i att vårt team med 7 främlingar från olika delar av världen lyckades vinna kategorin business award. Ekosystemet som Hack for Sweden skapat har bara börjat och glöm inte vart du läste det först!

Hack for earth
Marknadsföreningen Stockholm

Vi söker en Projektledare och medlemsansvarig (12 månaders föräldravikariat)

Marknadsföreningen Stockholm | Föreningen

Projektledare och medlemsansvarig

(12 månaders föräldravikariat)

Marknadsföreningen Stockholm har som främsta roll att vara en mötesplats inom kompetensutveckling för professionella inom marknadsföring & kommunikation, områden med hög förändringstakt och ständiga nyheter. För föreningens del är vi mitt i en spännande utvecklingsresa med flera nya strategiska samarbeten och teknikförnyelser, samtidigt som vi firar 100 år och fortsatt satsar på föreningens flaggskeppsevent, Årets Marknadschef. Målet är att bli ännu fler medlemmar och synas och höras mer.

Vår nuvarande projektledare och medlemsansvariga ska bli mamma igen i november 2019 och vi söker nu en vikarie för hennes föräldraledighet (ca 12 månader). Är det kanske du eller någon du känner?

Din roll

I din roll som Projektledare och medlemsansvarig ska du genomföra aktiviteter utifrån vår övergripande marknadsplan; som projektledning av och planering för våra kurser och events. Det dagliga arbetet är mycket utåtriktat med ständig kontakt med befintliga medlemmar, samarbetspartners och företagsmedlemmar, där högklassig medlemsnytta och service är A och O. I rollen som Medlemsansvarig har du en säljande ådra och jobbar även med återvärvning och uppgraderingar av befintliga medlemskap. Du gillar att hålla koll på det senaste och bidra med idéer och ämnen som kan vara högintressanta för medlemmarna.

Vi erbjuder en både operativ och bred roll inom marknadsföring och kommunikation med stort eget ansvar. Du blir involverad i många typer av frågor och kommer tydligt att se resultatet av det du gör. Du blir en del av ett litet tight, kreativt och snabbrörligt team där alla idéer välkomnas. Vi sitter på United Spaces – ett toppmodernt co-working-kontor med en rad andra spännande företag, puls och ett härligt sammanhang. Det ligger i Waterfront Building som är belägen vid Centralstationen, Stockholm.

Exempel på arbetsuppgifter

  • Ytterst ansvarig för medlemsservice med löpande kommunikation och dialog med medlemmarna.
  • Ansvara för årscykeln; lägga en plan för aktivering kopplat till onboarding, inbound marketing och våra events. Aktivering av medlemmar och personaliserad kommunikation.
  • Egen medlemsvärvning och uppgradering av medlemskap.
  • Ansvara för medlemsregistret, löpande uppdateringar samt kontaktperson mot redovisningsbyrå för medlemsrelaterade ekonomifrågor.
  • Projektledning av, planering och genomförande av events och kurser samt samarbeta med leverantörer. Ett exempel är vårt årligen återkommande event och nomineringsförfarande för Årets Marknadschef inklusive budgetansvar.
  • Göra uppdateringar och inlägg på våra sociala kanaler; marknadsföring såväl som kunskapsdelning.
  • Kursplan för våra utbildningsinsatser per termin och marknadsföring av dessa.
  • Vara kontaktperson, samt ansvarig, för marknadsföringen av flera kompetensnätverk inom föreningen, där nätverksledarna är våra experter och ansvarar för innehåll.

Vem är du?

För att lyckas i rollen tror vi att du är en person som gillar event; att nätverka och skapa långsiktiga relationer. Du är en strukturerad och prestigelös doer med ett stort eget driv och kan hålla i många projekt och kontakter parallellt. En nyfiken och kreativ problemlösare som hugger in där det behövs. Troligen har du har en utbildning inom marknadsföring och/eller kommunikation samt gärna en projektledarutbildning. Du är i början av din karriär och har en passion för marknadsföring och kommunikation. Du navigerar vant i digitala kanaler, något som vi är mycket aktiva inom. Vi ser gärna att du har jobbat med CRM, kundklubbar och har erfarenhet att arrangera evenemang.

Mer om Marknadsföreningen Stockholm

Föreningen har ca 2000 medlemmar, fördelat på både individuella medlemskap och företag i Stockholmsområdet. Vi genomför frukost- och lunchseminarier inom högaktuella ämnen, öppna och skräddarsydda kurser, erbjuder mentorskap och nätverk inom olika områden samt rådgivning. Sedan 2006 har vi delat ut utmärkelsen Årets Marknadschef där vi har utökat med kategorierna med Årets Framtidslöfte, Årets Varumärkesresa och Årets Disruptör, ett led i vårt eget förändringsarbete. Marknadsföreningen Stockholm är den största marknadsföreningen i Sverige och har systerföreningar runt om i landet.

Visst låter det spännande!? Så här söker du:

Välkommen med din ansökan i form av CV och personligt brev till ansokan@mis.se så snart som möjligt och senast den 15 september. Vi intervjuar kandidater löpande och tjänsten kan komma att tillsättas innan sista ansökningsdag. Önskar du mer information kontakta gärna Marknadsföreningens VD Marie Sommarmarie@mis.se eller 0701-463422.

Välkommen med din ansökan!

Mer om medlemskap i Marknadsföreningen Stockholm

Årets Marknadschef 2018

Almedalen 2019

Almedalen 2019: Tack för i år!

Marknadsföreningen Stockholm | Almedalen, Blogginlägg

Tack för en fantastisk vecka i Almedalen!

–vd Marie Sommar summerar

Jag summerar en spännande och innehållsrik Almedalsvecka, som vanligt fylld med både planerade och spontana möten, massor av ny kunskap och nya infallsvinklar.

Vi på Marknadsföreningen Stockholm är superglada över att kunna dra fullt hus (eller egentligen tält) vid våra tre panelsamtal måndag till onsdag på Kronstallgränd 4. Roligt att se både medlemmar och många nya bekantskaper på plats. Vi fokuserade på hur:et. ”Att gå från ord till handling” var ett övergripande tema i våra tre nerslag (”Hållbara och effektiva Marcom-avdelningar”, ”Värderingsdriven kommunikation-mångfald” och ”Framtidens konsument”).

Stort tack till alla våra grymma paneldeltagare för att ni generöst delade med er av bästa tips och insikter: (Dag 1) Marie Wedin på Coop Sverige, Mikael Lenneryd på Apoteket AB och Thomas Johansson på SOS Alarm, (Dag 2) Elcim Yilmaz, Superturken, John Mellkvist, Mindmakers PR och Suzan Hourieh, Volvo Car Mobility (M),(Dag 3) Pernilla Jonsson, Ericsson Consumer & Industry Lab, Fabian Bengtsson, Företagarna & NetOnNet Group AB och Arvid Axland, Pool kommunikationsbyrå.

Wow(!) vad kul det har varit att jobba tillsammans med Maria Westman för att moderera dessa. Tack!

Jag vill också rikta ett stort tack till Nowa Kommunikation för proffsig och stämningsfull inramning och en trädgård/arena som levererade i strålande sol såväl som ösregn. Det blev ju som bekant lite av varje denna vecka. Detta år fick vi möjligheten till livestreaming och ni som inte var med oss på plats kan istället ta del av samtalen i sin helhet via länkarna nedan.

För Almedalen i stort var hållbarhet ett hett tema och hur vi ska komma vidare. Att det är viktigt för vår jord, för hållbart arbetsliv osv är redan konstaterat. Gretas ord och kraft ekade i Almedalen. Det var också fokus på livslångt lärande och lärande organisationer – något som blir extra viktigt när det är så snabb förändringstakt i och med digitaliseringen.

Mångfald, konstaterade vi och många andra, är nödvändig för lönsamhet, innovation och att vara relevant. Men HUR tar du dessa saker vidare till handling? Veckans ord för mig var: Perspektivtäthet. Ett ord som sammanfattar hur du kan säkerställa att en organisation inte blir för homogen och likriktad.

Ledarskapet och det värderingsdrivna perspektivet återkom också på flera ställen i ”rosornas stad”. Det måste vara äkta, genuint och grundat. I en snabbrörlig värld måste man kunna fatta beslut långt ut i organisationen. Ledarens uppgift är att skapa trygghet i gruppen och lita på varandra. Våga testa, misslyckas och testa igen. Hall of Fail kom upp som tips i vårt panelsamtal från SOS Alarm och mod var ett återkommande tema även i Petter Stordalens tal och från Ishtar Touailat. Att våga testa och inte vara rädd för att misslyckas.

Det handlar också om att våga fatta beslut utifrån nya förutsättningar; en poäng från vårt sista panelsamtal om ”Framtidens konsument”. Att börja i kundbehovet och människan, bygga varumärket inifrån och sedan addera teknik som stöttar. Panelens vision kring kundupplevelse 2030 gav också spännande perspektiv och food for thought.

Efter en Almedalsvecka är det också läge att summera alla spännande möten och mingel. Almedalen är fullmatad med nätverkande och samtal, planerade såväl som spontana. Det är ett härligt öppet mindset hos besökare i stort som gör att det känns så naturligt att knyta kontakter och utbyta erfarenheter, hela tiden. Har fått med mig en rad nya inspel och frön till samarbeten för föreningen som vi nu ska spinna vidare på.

Idag packar vi ihop för sommarledigheter, och rent bokstavligen sitter vi bland flyttkartonger då vi ska byta rum här på United Spaces till hösten. Nu smälter vi alla intryck och laddar för en minst lika innehållsrik höst. För mig är det dags att ”leva mitt varumärke” fullt ut.

Önskar dig en glad sommar och vi ses i höst!

Bästa ”Sommarhälsningar”
Marie Sommar

–––––––––––––

Vi livesände alla våra tre panelsamtal. Här kan du se dem i efterhand:

  1. Hur skapas hållbara och effektiva marknads- och kommunikationsavdelningar i det digitala landskapet?
  2. Värderingsdriven kommunikation – hur speglar vi mångfald och gör skillnad på riktigt?
  3. Hur möter vi framtidens konsument, skapar minnesvärda kundupplevelser & främjar hållbar konsumtion?
Almedalen 2019

VIDEO: Almedalen 2019 – Framtidens konsument

Marknadsföreningen Stockholm | Almedalen, Referat, Video

Hur möter vi framtidens konsument, skapar minnesvärda kundupplevelser & främjar hållbar konsumtion?

Dag 3 i Almedalen blickade vi framåt: ”Hur möter vi framtidens konsument, skapar minnesvärda kundupplevelser och främjar hållbar konsumtion?”.

Pernilla Jonsson, Ericsson Consumer & Industry Lab började med en teknik- och trendspaning. Fabian Bengtsson, Företagarna & NetOnNet Group AB och Arvid Axland, Pool kommunikationsbyrå djupdök i frågan efteråt.

De sammanfattar hur vi ska mäta minnesvärda kundupplevelser i framtiden:

  1. Vi marknadsförare behöver lära oss att översätta mjuka värden för att kunna presentera för styrelser & ledning
  2. Relationen till varje kund blir av yttersta vikt. Dynamiskt & relevant är nyckelorden.
  3. KPI:er och mätpunkter kommer att förändras, men det kommer alltid vara viktigt att mäta. Men bottom line är alltid att mäta vad man får in för pengar. Affären är alltid viktigast!

Hur ser Kundupplevelser ut 2030?

  • Begreppet kund & leverantör kommer att lösas upp. Vi blir samskapare till upplevelser för individ och hela omvärlden.
  • Det kommer hända mer de närmsta 5 åren än de senaste 30 åren.
  • Realtids recensering. Vi kommer närmare köpbeslutet. Viktigt att leverera varje dag.
  • Från platta paket till platta butiker. Vi tar med vår personlighet i butiken.

Stort tack till panelen och till moderatorerna Marie Sommar & Maria Westman.

Almedalen 2019

VIDEO – Almedalen 2019: Värderingsdriven kommunikation

Marknadsföreningen Stockholm | Almedalen, Referat, Video

Värderingsdriven kommunikation – hur speglar vi mångfald och gör skillnad på riktigt?

Andra dagens nerslag i Almedalen bestod av en superpanel av kommunikatörer, där vi diskuterade värderingsdriven kommunikation – hur speglar vi mångfald och gör skillnad på riktigt? Elcim Yilmaz, Superturken, John Mellkvist, Mindmakers PR och Suzan Hourieh, Volvo Car Mobility (M) laddade på med mängder av konkreta tips att gå från ord till handling i sitt arbete att bli mer inkluderande.

  1. Börja med en nulägesanalys, börja mäta, bli medveten om hur det ser ut idag genom insikter
  2. Experimentera! Se vad som händer när du testar olika sorters grupper av homogena och heterogena grupper. Du kommer att märka att du får fler svar och innovation & tillväxt uppstår
  3. Bryt mönster! Gör annorlunda än vad du brukar, nästa gång. Utvärdera/mät och kommunicera resultatet.
  4. Utse en ”dålig stämning”-person på varje möte och inför alla beslut. Någon som ifrågasätter och vågar ställa de jobbiga frågorna.

Slutligen; mångfald är inte lätt eller roligt. Förändring gör ont, man ska få lite ont i magen och framförallt fokusera på att bygga sin ultimata TP-tårta! Stort tack till superpanelen samt till våra moderatorer Marie Sommar & Maria Westman.