Thought Leadership

Marketing Levels: Thought Leadership-baserad strategi för att växla upp er B2B-kommunikation

Marknadsföreningen Sverige

Thought Leadership-baserad strategi för att växla upp er B2B-kommunikation

– Marketing Levels med Erik Modig

Denna heldagsutbildning fokuserar på att utveckla och implementera en effektiv kommunikations- och contentstrategi för B2B-företag, baserad på principerna om thought leadership.

Kursbeskrivning

Deltagarna kommer att få insikter i hur man skapar värdefullt innehåll som positionerar företaget som en ledande expert inom sin bransch. Vi går igenom hur deltagarna kan förvandla sin position till en effektiv contentplanering för material till artiklar, nyhetsbrev, sociala medier etc. Kursen kombinerar modeller med praktiska verktyg och strategier för att förbättra synlighet, engagemang och påverkan hos målgrupper. En beståndsdel är hur AI kan hjälpa företag att utveckla content. Vi går igenom när det fungerar och när eller hur det inte bör användas. Tid kommer också att läggas på att diskutera varandras strategier.

Kursen riktar sig främst till*

  • Marknadsföringschefer och kommunikationsansvariga inom B2B-sektorn
  • Företagsledare och beslutsfattare som vill stärka sitt varumärkes position genom thought leadership
  • Innehållsskapare och PR-specialister som fokuserar på B2B-kommunikation
  • Konsulter inom kommunikationsstrategi och varumärkesbyggande

* Vi kommer inte att ha deltagare från direkt konkurrerande varumärken om det inte är godkänt av deltagare. Första anmälda har rätt att uttala sig om senare anmälda. 

Kursmoment

❗️ För att se alla kursmoment i detalj, scrolla ner en bit på sidan!

  • Introduktion till thought leadership: Grundläggande principer och dess betydelse i B2B-marknaden
  • Målgruppen: Identifiera och förstå vad som driver din målgrupp och hur det påverkar er kommunikationsstrategi
  • Research: Kunskapsinhämtning för att skapa cutting edge innehåll
  • Skapa engagerande innehåll: Tekniker för att utveckla värdefullt och relevant innehåll
  • Effektiv contentplanering och publicering: Se till att få ut mesta möjliga impact utifrån era tankar och strategi
  • AI och skapande av innehåll: När och hur ska AI användas för att skapa innehåll. När ska man undvika det
  • Digitala plattformar och sociala medier: Effektiv användning för maximal räckvidd
  • Storytelling och varumärkesbyggande: Konsten att berätta ditt företags historia
  • Keynote-tal och paneldebatter
  • Nätverkande och partnerskap: Bygga relationer och samarbeten

Dagen blandar föreläsningar med workshops och diskussioner.

Vi går igenom en rad olika delar så att varje deltagare kommer att hitta nycklarna till att öka sin framgång. Innehållet kommer att kunna anpassas efter deltagarna på kursen så att det är en bra matchning för alla.

Info

Marknadsföreningen och Marketing Levels arrangerar tillsammans ett antal fysiska kurstillfällen i år med möjlighet att fördjupa dig inom olika områden av marknadsföring och kommunikation tillsammans med Erik Modig.

Övriga Marketing Levels:
15 NOV: Så bygger du ett starkt och distinkt varumärke

Som en del av samarbetet erbjuds kursdeltagarna att prova på respektive nätverk/tjänst, mer info nedan.

Info

När: Fredag 11 oktober 2024, kl 08.30-16.00
Var: United Spaces Götgatsbacken, Götgatan 22A, Stockholm

Kursavgift
Medlem Marknadsföreningen Stockholm: 9 900 kr ex moms*
Medlem Marketing Levels: 9 900 kr exkl moms**
Icke medlem: 12 900 kr ex moms

*Som medlem i Marknadsföreningen Stockholm ingår, tillsammans med kursen, 2 månaders prova på Marketing Levels.

**Som medlem i Marketing Levels ingår, tillsammans med kursen, två månaders Stockholmsmedlemskap hos Marknadsföreningen.

Villkor och bokning

Anmälan är bindande. Vid förhinder för anmäld deltagare kan någon annan person från beställande företag utnyttja platsen. 

Villkor och avbokningsregler
Så behandlar vi dina personuppgifter

Kurs 11 okt, kl 08.30-16.00

BOKA DIN PLATS >>

Kursdagen i detalj


8.30: Frukost & mingel
09.00: Dagens upplägg och presentation av deltagarna
– Kort introduktion av dagen
– Förväntningar och mål
09.30: Introduktion till Thought Leadership
– Vad är thought leadership?
– Varför är det viktigt för B2B-företag?
– Exempel på framgångsrika thought leaders
10.30 – 10.45: Paus
10.45: Målgruppsanalys och innehållsstrategi

– Identifiera och förstå din målgrupp
– Workshop: Skapa en innehållsplan som engagerar
– Användning av storytelling för att förmedla ditt budskap
12.00 – 13.00: Lunch
13.00: Content-strategier och mätning

– Skapa en effektiv contentplanering
– Effektiv användning av sociala medier och digitala plattformar
– Mätning och utvärdering av kampanjers effektivitet
13.45: AI och skapande av innehåll
– När och hur ska AI användas för att skapa innehåll. När ska man undvika det.
– Workshop: test av ChatGPT för att skapa innehåll
14.15 – 14.45: Paus
14.45: Workshop Storytelling

– Konsten att berätta ditt företags historia
– Keynote tal och paneldebatter
– Workshop
15.15: Diskussion
– Presentation av plan och tankar
– Diskussion
15.30 – 16.00: Avslutning och sammanfattning
– Vad är nästa steg?
– Reflektion över dagens lärdomar

Om kursledaren

Erik Modig anses vara en av Sveriges främsta experter på marknadsföring. Hans forskning vid Handelshögskolan har lett till flertalet internationellt uppmärksammade artiklar och böcker, varav hans bok Bang for the Buck blev utsedd till ”Årets Marknadsföringsbok” i Sverige. Han är rådgivare åt flera av Sveriges mest framgångsrika bolag och har själv grundat e-learningbolaget Marketing Levels som är en digital plattform för marknadsföringskunskap, utbildning och rådgivning. https://www.erikmodig.se/