Marknadsföreningen Sverige | Möt medlem
”Innehåll som känns på riktigt kommer inifrån”
Hallå där Anna Mourou!
En del av er känner igen Anna som hon som gjorde succé som co-host och mood booster på Årets Marknadschef 2024 tillsammans med vår vd Marie Sommar. Vi passade på att fånga upp henne närmare inför höstens alla event, för att höra hur hon tänker kring AI och mänsklighet samt vad som lockar en nybliven medlem i Marknadsföreningen.

_____________
Vem är Anna?
– I mitt yrke är jag techbranschens favoritproducent av brand building och event. Jag är hon som utmanar allas biases, visar på när man ej lever sitt varumärke, skapar innovativa konferenser som ger stora känslor och faktisk förändring. Jag älskar personlig utveckling och coachar även individer och team till sina bästa jag. Något jag också föreläser om och sjunger om i min musik genom projektet Jazzfreak.
Privat är jag en båtälskande spirituell ensamvarg som helst vill dansa hela dagarna.
I höst kommer vi bland annat träffa dig som moderator på Inhousegalan. Vad kan du berätta om det?
– Inhouse är där det händer. Innehåll som känns på riktigt kommer inifrån. En av de stora anledningarna till att jag lämnade byråvärlden för att konsulta direkt med slutkund var just det, jag kunde göra mer impact och få bättre resultat när kund tog in mig på insidan. När vi blev ett inhouseteam. Så det är otroligt ärofyllt att få vara med och leda och utveckla galan. Skapa en branschfest för denna del av branschen. Få både inspirera, utbilda och fira. Och ha kuuuuuul. Jag gillar att se till att folk har kul.
Den här galan kommer bli både så så snygg, ge food for thought och kuuul.
Vad händer i höst?
– Jag är ny i att lämna byråsidan så jag är ute och träffar kunder så de vet att jag finns, och så ser jag över vad för nytt jag vill ge till världen i denna nästa yrkeslivsfas. Vad behöver företagen just nu? Hur hjälper jag dem på bästa sätt nu med 20+ års erfarenhet? Jag föreläser mycket om AI och mänsklighet.
[Jag] lär människorna vad det är att vara människa nu när vi kan låta AI göra det trista.
Dina bästa nätverkartips?
– Börja. Men vet aldrig vad en kontakt kan leda till. Så ju mer kontakter desto mer framtida möjligheter. Jag gör både digitala kaffe- / ”hejhej-möten” med personer jag ser på LinkedIn som jag tycker är spännande, och går på olika mingel och events där introverten i mig får öva på att hejheja på folk IRL. Då är att gå själv det bästa. Så man inte fastnar med kompisen eller kollegan.
Du har jobbat som kreativ producent för event i över 20 år. Kan du dela med dig av några tips?
– Så gärna.
- Eventet börjar inte på eventdagen. Det började när placeholdern gick ut. Se till att ha en kommunikationsplan redo för digitala aktiviteter och learnings som driver engagemang och hype fram till eventet.
- I samma kommunikationsplan har ni tagit ut vad för filmer som ska skapas under eventet. Film för enployer brand, film för pr, för partners, rekrytering, sociala medier, interna kanaler, interna utbildningar mm mm. Tänker ni till här kommer er Return of Event Investment bli något helt annan då ett event är en unik möjlighet att skapa äkta Content som visar vilka ni är.
- Starta upp i tid så ni får en chans att kunna tänka om och vidareutveckla idéer. Stress är det sämsta som finns för kreativitet. Och med mkt tid finns mer plats för glädje i teamet. Glädje är viktigt. Det är en primär känsla event alltid ska ge. Så ge den till teamet.
AI är ett hett ämne i branschen, inte minst generativ AI, hur tror du att det påverkar oss inom marknadsföring och kommunikation?
– Där tidigare den individuella kreatören skapat text och bilder utifrån sin unika person kommer nu AI kunna optimera oss alla till att leverera strategiska bra saker på en millisekund. Först tror jag det blir bra för många som kan få hjälp att få till bra saker snabbt.
Sen kommer allt bli lite samma. Är ju samma AI som skapar till oss alla. Då kommer kreatören bli superviktig tror jag. De kommer vara dem som kan känna av, styra och utveckla det AI ger oss. Tror även vi kommer behöva skapa content som känns mer äkta. Mindre påkostade snygga animeringar och mer bara äkta. Mänskligt.
Vad ser du mest fram emot som nybliven medlem i Marknadsföreningen?
– Utbilda mig och nätverka. Finns så mycket att lära på er plattform och genom de event ni bjuder in. Det är här det händer.