Blogg

vd

Marknadsföreningen i Almedalen

Marknadsföreningen Sverige | Almedalen

Almedalen 2018

Marknadsföreningen är i Almedalen under hela veckan och arrangerar även två seminarier tillsammans med mediapartner Dagens Media. Vd Marie Sommar berättar här mer om dessa och om vad hon själv mest ser fram emot under veckan.

Varför är Marknadsföreningen Stockholm i Almedalen i år?

–Det är både ett bra tillfälle för oss att synas, skapa fler kontakter för Marknadsföreningen och att fånga upp nya strömningar kring kommunikation. Vi fullkomligen lever marknadsföring och kommunikation till vardags och det är givet för oss att vara på plats under Sveriges största opinionsbildande event, dessutom under ett valår.

Vi kommer också upprepa förra årets succé, att flera medlemmar rapporterar i våra kanaler. På så vis fångar vi upp intrycken från Almedalen med lite olika glasögon.

Marknadsföreningen arrangerar tillsammans med Dagens Media två stycken seminarier under veckan. Vad kan du berätta om dem?

–Vi är jätteglada för vårt samarbete med Dagens Media som inleddes med Årets Marknadschef och nu fortsätter med olika nerslag under året. Vi arrangerar två panelsamtal på deras scen med olika fokus.

Måndagens fokuserar på digitaliseringen och dess påverkan på marknadsföring och kommunikation. Högst central fråga om de nya möjligheterna som ny teknik medför, organisation och behov för kompetensutveckling framåt. Affärskopplingen ständigt närvarande.

Under tisdagen djupdyker vi sedan inom varumärke där hållbara företag och långsiktigt hållbar kommunikation står i fokus. Som vanligt vill vi fånga upp bästa tips och att lära av varandra.

Jag kan lova två spännande samtal med åtta välrenommerade paneldeltagare. Varmt välkomna till oss & Dagens Media vid Visbys Hamnplan!

Vad ser du själv mest fram emot under Almedalsveckan?

–De inspirerande samtalen. Både med kända och nya bekantskaper. För mig som älskar nätverkande är det helt magiskt.

_____________

Seminarium 2 juli: Vad betyder digitaliseringen av samhället för marknadsföring och kommunikation?

Seminarium 3 juli: Hållbara företag och långsiktigt hållbar kommunikation

MarLaw

Gästartikel från MarLaw: GDPR

Marknadsföreningen Sverige | Marknadsrätt, Övrigt

GDPR – Nu börjar det verkliga arbetet

Många är de företag, organisationer och myndigheter som de sista månaderna kämpat med det viktiga arbetet att få i ordning inventering av de personuppgifter som behandlas, olika typer av policydokument och biträdesavtal för att anpassa sig till den nya dataskyddsförordningen (GDPR) som ju som bekant träder i kraft nu på fredag (den 25 maj 2018). Det är dock lika viktigt att framåtblickande ha en plan för hur verksamheten löpande ska hantera sitt ansvar enligt GDPR. I denna artikel beskriver advokaterna Daniel Tornberg och Alexander Jute på Advokatfirman Marlaw vad som är viktigt att hålla koll på framöver för att undvika att komma i konflikt med dataskyddsförordningen.

Tillsyn och praxis

Som de flesta förstått råder en hel del oklarheter i hur förordningen ska tillämpas praktiskt i olika typer av situationer. Vissa frågor kräver helt enkelt vägledning från tillsynsmyndigheten Datainspektionen (som önskar att byta namn till Dataskyddsmyndigheten), nationella tillsynsmyndigheter i de olika medlemsstaterna eller den europeiska datatillsynsmannen. Därutöver lär en hel del frågor inte få något närmare svar innan de prövats av domstol. Det blir således viktigt att följa rättsutvecklingen på området för att kunna bedöma om de egna bedömningar som verksamheten gjort håller eller måste justeras.

Grundarbetet

Det lär alltså dröja innan alla frågor blir belysta. Till dess bör verksamheten koncentrera sig på det grundläggande arbete som tydligt kan utläsas av förordningen. Ett sådant arbete är den grundläggande inventeringen av vilka personuppgifter som verksamheten behandlar. Denna ska dokumenteras i en förteckning som beskriver vilka uppgifter som behandlas samt de olika sätt som man hanterar personuppgifter på och med vilket lagligt stöd som behandlingen baseras på.

Nästa område som bör ses över är verksamhetens personuppgiftspolicy (både extern och intern). De behövs normalt sett uppdateras och kommuniceras med kunder och samarbetspartners respektive den egna personalen. I vissa fall kan det också krävas att nya samtycken samlas in och dokumenteras. Till grundarbetet tillhör också att gå igenom och identifiera vilka parter som behandlar personuppgifter åt verksamheten eller om verksamheten själv behandlar personuppgifter åt andra. I dessa fall ställer förordningen krav på att skriftliga personuppgiftsbiträdesavtal upprättas.

Det framtida arbetet

När man kommit så långt krävs emellertid också att verksamheten faktiskt också börjar arbeta med ett nytt förhållningssätt till personuppgiftshantering. De upprättade policydokumenten ska ju inte bara följas utan verksamheten måste löpande följa upp att det faktiskt görs och justeras efter hand. Därför krävs att uppföljningsrutiner införs så att verksamheten med återkommande mellanrum stämmer av att både personuppgiftsförteckningen, policydokumenten och förekommande biträdesavtalen är aktuella. I annat fall ska dessa uppdateras – även med beaktande av klargöranden eller förändringar i rättstillämpningen.

Det framtida GDPR arbetet kommer därför från och med nu behöva löpa som en central del av verksamhetens regelefterlevnadsrutiner – och det arbetet börjar nu.

Daniel Tornberg
Alexander Jute

Sofie Samrell

Möt medlem: Sofie Samrell, QBank

Marknadsföreningen Sverige | Blogginlägg, Möt medlem

QBank DAM – ingen traditionell bank

Vår medlem Sofie Samrell är Marknadschef på QBank DAM. I veckans medlemsporträtt berättar hon bland annat om hur de kan underlätta för de som behöver effektivisera sina arbetsflöden inom content och marknadsmaterial. Vi får också höra om hur hon arbetar i sin roll och vilken av våra 12 nätverksgrupper som är hennes favorit.

Vad gör QBank?

–QBank är en Digital Asset Management-lösning, ett så kallat DAM eller en mediabank. Enkelt förklarat så lagrar, hanterar och publicerar QBank marknadsmaterial såsom bilder, filmer, InDesign-filer, Powerpoint-presentationer och liknande. QBank är ett avancerat DAM med integrationsmöjligheter till flertalet stora aktörer som Episerver, InDesign, Powerpoint, Falcon.io, Sitecore, WordPress med flera. Vi har kunder som Coop Sverige, Toyota Material Handling Europe, Tiger of Sweden m.fl.

QBank är ett avancerat verktyg som är lätt att använda. Som alla på en kommunikations- eller marknadsavdelning vet så jobbar man med massa olika typer av filer, i många olika versioner. Bara att ladda upp en bild på en hemsida kräver beskärning eller resizing i flera olika varianter. Sånt sköter QBank åt användaren. Att sedan kunna publicera bilder och videos ut i sina kommunikationskanaler direkt från QBank är en stor bonus och sparar enormt mycket tid.

Vad tycker du utmärker er som företag?

–Vi erbjuder en lösning som ligger rätt i tiden då många är mitt uppe i digitalisering eller i behov av att effektivisera sina arbetsflöden. Vårt DAM är skalbar och kan enkelt integreras tack vara vårt öppna API. En möjlighet som många av våra kunder uppskattar och värderar högt.

När man vill bygga en effektiv Martech Stack är just integrationsmöjligheter A och O och det har vi tagit fasta på.

”Att arbeta tillsammans med säljteamet gör att
jag har koll på våra olika säljcykler och kan stötta
säljarna med rätt content och marknadsaktiviteter”

Hur arbetar du i din roll som Marknadschef på QBank?

–Min roll är mycket varierande och spännande. Vi gör det mesta inhouse så jag jobbar mycket med content och skriver blogginlägg, nyhetsbrev etc. Jag ansvarar även för innehåll, planering och analys av våra sociala mediekanaler.

Vi lagt tid och kraft på att bygga en effektiv Martech Stack vilket underlättar och framförallt effektiviserar mitt arbete. Vi använder (såklart) vårt eget DAM som hub och publicerar bilder och marknadsmaterial direkt ut i övriga kommunikationskanaler som Falcon.io, InDesign, Powerpoint, YouTube etc.

Jag jobbar väldigt tight med vårt säljteam och vi har under flera år arbetat med inbound marketing och är flitiga användare av Hubspot för marketing automation. För oss har det varit avgörande med ett effektivt verktyg för att vi ska kunna jobba effektivt med leadsgenerering. Att arbeta tillsammans med säljteamet gör att jag har koll på våra olika säljcykler och kan stötta säljarna med rätt content och marknadsaktiviteter. Praktiskt ur planeringssynpunkt och vi kortar ner time to market – en win win.

Finns det något område inom marknadsföring som du själv brinner lite extra för?

–I vår bransch är möjligheten till kompetensutveckling så oerhört stor nu, och med den snabba utvecklingstakten inom tech så finns det verkligen hur mycket som helst att lära. Det är också det fina med att jobba inom marknad. Jag kan begrava mig i spännande analyser i våra sociala mediekanaler för att nästa dag moderera ett event och bygga relationer med spännande människor.

Mest spännande just nu?

–Oj, stor fråga. GDPR är ju på mångas agenda så det är ju oundvikligt, men också lite spännande nu när det närmar sig. Annars är det mycket fokus på höstens aktiviteter för oss på QBank.

Varför är du medlem i Marknadsföreningen?

–Jag tycker att det är en fantastisk möjlighet till kompetensutveckling och att bygga nätverk. Gillar särskilt Marknadschefsnätverket där vi får tid till att bolla idéer eller problem med varandra, det är guld värt.

Agneta Andersson

Möt medlem: Agneta Andersson, Avalon Innovation

Marknadsföreningen Sverige | Blogginlägg, Möt medlem

Möt medlem: Agneta Andersson

Agneta Andersson är Marknadschef på konsultföretaget Avalon Innovation, men agerar dessutom webbredaktör och producerar egen content. Vi fick nyligen en pratstund med Agneta där vi talade om content marketing, vikten av nätverk och kontaktskapande nätverkande, och mod. Och vad innebär förresten marknadsdriven innovation?

Vad gör Avalon Innovation?

–Vi är ett konsultföretag som erbjuder specialisttjänster inom hela produkt- och systemutvecklingskedjan, från innovation management på ledningsnivå till lanserad produkt. Eftersom vi är konsulter är det aldrig vårt namn som syns på produkten, men exempel på produkter som vi helt eller delvis varit med och tagit fram är Globen SkyView, den då revolutionära barnvagnen BRIO Happy, inredningen i Stockholms tunnelbanevagnar och nya generationen lastbilar på Scania.

Vad innebär innovation för er, och hur säkerställer ni att ni levererar innovativa lösningar?

–På Avalon brukar vi prata om det vi kallar för marknadsdriven innovation. För oss kännetecknas det av förmågan att framgångsrikt utveckla nya och unika produkter, processer och tjänster som ger rätt upplevelse för rätt användare på framtidens marknad.

För att säkerställa rätt leverans till våra kunder arbetar vi efter vår egen innovationsmodell – Avalon Innovation Model™. Den ser till exempel till att projektet alltid börjar i rätt ände, det vill säga att tidigt komma till insikt om målgruppens viktigaste behov med störst innovationspotential. Att lägga extra krut där i början sparar både tid och onödiga kostnader i slutändan.

”Vi fick också ett jättebra verktyg som jag kommer ha stor användning av. Sen var det väldigt roligt att få
ett kvitto på att vi faktiskt är på rätt väg, så nu kör vi!”

Nu i maj firar ni en ettåring på Avalon. Vad handlar det om?

–Just det! I maj bjuder vi in alla tjejer i teknikbranschen till vår fest för att fira att vårt kvinnliga nätverk RAKEL fyller ett år.Förra våren var vi några kvinnor på Avalon som gick ihop och startade upp nätverket. Som på många andra teknikföretag är männen i stor majoritet och då vi är utspridda på många kontor och hos många kunder upplevde vi att det fanns ett behov av att få till en naturlig mötesplats för alla kvinnor på Avalon. En gång i månaden träffas vi digitalt på ett videomöte och det har blivit ett viktigt forum för många av oss där vi har möjlighet att utbyta erfarenheter och knyta kontakter med andra kvinnliga medarbetare.

Att vara en del av ett kvinnligt nätverk där man agerar bollplank och får möjligheten att ta emot tankar och idéer av andra, tror vi leder till att vi stärker och utvecklar våra kvinnliga medarbetare. Förutom det så leder även nätverket till nya kontakter som i sin tur kan resultera i nya möjligheter, nya infallsvinklar, nya medarbetare och ny lärdom för organisationen.

Inspirationen till namnet RAKEL kommer inte från polisens kommunikationssystem, utan står för det vi tror på:

  • Respekt mellan medarbetare
  • Attrahera fler kvinnor
  • Kommunikation och gemenskap
  • Engagemang
  • Leda, driva och utveckla organisationen

Mest spännande just nu?

–På Avalon har vi alltid en massa spännande projekt på gång. Just nu till exempel ett väldigt intressant projekt tillsammans med IKEA.

Mest spännande för mig på marknad är att vi inom kort kommer släppa vårt allra första nyhetsbrev. Så himla pirrigt! Och äntligen spela in två filmer*. En med fokus på rekrytering och en som berättar om vår innovationsmodell.

Du gick nyligen vår kurs i Content Marketing. Vad fick du med dig från den, och hur arbetar du själv med content i din roll på Avalon?

–Oj, massor! Förstås inspiration men också mod. Mod att våga prova nya saker. Mod att våga släppa det som inte funkar. Mod att prioritera kanaler. Jag tar också med mig tipsen på hur man kan arbeta med personas på ett mer strukturerat sätt och framför allt; hitta kärnan i vår passion och för att kunna förmedla den i all content. Vi fick också ett jättebra verktyg som jag kommer ha stor användning av. Sen var det väldigt roligt att få ett kvitto på att vi faktiskt är på rätt väg, så nu kör vi!

Jag är webbredaktör på vår hemsida och ansvarig för all content på våra sociala medier. Det är också där jag lagt störst fokus. Vi har nyligen gått igenom en omfattande rebranding och jag har lagt stor del av tiden på att ta fram nytt redaktionellt material och hitta vår tone of voice. Fokus har också legat på att få igång ett konsekvent och intressant flöde på sociala medier där våra följare kan känna igen oss.

Nu när allt äntligen är på plats kommer jag istället kunna fokusera på att strukturera upp contentarbetet, och på så sätt ytterligare kunna förbättra hur vi berättar vår story. Vi kommer också arbeta mer med rörligt material och intervjuer av olika slag. Det ser jag fram emot!

Varför är du medlem i Marknadsföreningen?

–Åh, det är en enkel fråga! Jag är med i Marknadsföreningen för att inspireras, utvecklas och träffa massor av fantastiska människor som älskar kommunikation. Om jag hade kunnat hade jag gått på allt ni erbjuder, det svider att behöva välja bort!

___________

*Vill du också komma igång med egengjorda videor? Missa inte vår populära kurs ”Filma med mobilen

Jessica Walter

Möt medlem: Jessica Walter, marknadschef ODIN Fonder

Marknadsföreningen Sverige | Blogginlägg, Möt medlem

”Vi investerar med sunt förnuft”

–Möt medlem Jessica Walter, marknadschef på ODIN Fonder

Vår medlem Jessica Walter är marknadschef på ODIN Fonder. I veckans medlemsporträtt berättar hon bland annat om hur de arbetar med content och om deras sponsorskap till Börshajen på Hovet 5 maj, som lockade över 7 700 personer.

Vad utmärker Odin Fonder som fondförvaltare?

–ODIN Fonder är en aktiv, ansvarsfull och långsiktig fondförvaltare som grundades 1990. Vi arbetar med aktiv förvaltning, dvs vi försöker alltid hitta bolag med hållbara affärsmodeller som kan skapa värde för aktieägarna på lång sikt. Vi erbjuder 10 aktivt förvaltade aktiefonder på den svenska marknaden, allt från länderfonder som Sverige, Norge, Finland och USA till Global, Europa, Norden, Tillväxtmarknad, Energi och Fastighet. Huvudkontoret ligger i Oslo – för mig som älskar Norge är det ett stort plus – och vi har även kontor i Bergen, Helsingfors, Stockholm och Göteborg.

Vi utgår mycket från sunt förnuft när vi investerar. Vi tittar på väldigt många bolag varje år för att se om de platsar i våra portföljer. Det gäller att hitta de duktiga, hållbara bolagen med en bra ledning som levererar över tid. Vi investerar med sunt förnuft och investerar hellre i de enkla, lite tråkigare ”gnet-bolagen”, inte de där high flying-bolagen där vi inte förstår deras förutsättningar för att tjäna pengar långsiktigt.

Jag kan förstå att aktiv förvaltning låter som att man köper och säljer aktier i ett rasande tempo, men så är det inte. Aktiv förvaltning betyder att våra förvaltare väljer ut bolag att köpa utifrån en egen analys av vad som bedöms kommer att ge den bästa avkastningen i framtiden. Motsatsen är så kallad passiv förvaltning (indexförvaltning) där man bara följer ett index.

Och så en sista sak som utmärker oss, som jag själv är väldigt stolt över – vi är väldigt transparenta och tillgängliga. Du kan hitta alla innehav i våra portföljer på hemsidan, något som jag inte vet någon annan förvaltare som visar.

”Anledningen till att vi kan göra så mycket marknadsföring är för att vi gör nästan allt inhouse, t ex gör vi alla annonser, banners, nyhetsbrev, sköter sociala medier och skriver alla texter. Det gör också att vi kan vara väldigt snabba.”

Hur arbetar du i din roll som Marknadschef på Odin?

–Jag har ett väldigt stort intresse av finansmarknaderna, vilket nog är en förutsättning för att trivas i det här jobbet. Jag är ansvarig för all marknadsföring, PR och kommunikation och arbetar även en del med sälj. Mitt jobb är bland annat att berätta om våra fonder, hur vi tänker när vi förvaltar, att få fler att börja spara i våra fonder, men även att vara lite folkbildare. Vi på ODIN delar gärna med oss av vår kunskap för att lära ut hur man ska tänka när man investerar och hur man blir en bättre sparare.

Vi arbetar mycket med innehåll genom att skriva många natives som vi publicerar i olika tidningar, vi annonserar både i print och digitalt och gör en hel del IP-marknadsföring. Vi deltar på flera events varje år och vi har en egen content-sida som heter odinfondernews.se där vi lägger ut alla artiklar vi skriver, de filmer vi gör och annat som kan vara av intresse, bland annat ordlista för finansiella termer och en fondskola. Vi har även sponsrat och varit med i en del intressanta podcasts.

Anledningen till att vi kan göra så mycket marknadsföring är för att vi gör nästan allt inhouse, t ex gör vi alla annonser, banners, nyhetsbrev, sköter sociala medier och skriver alla texter. Det gör också att vi kan vara väldigt snabba.

Vilket område inom marknadsföring är mest relevant för er?

–Vi har många läsare av våra artiklar vilket är väldigt roligt eftersom vi arbetar mycket med innehåll. Vår IP-styrda marknadsföring går också väldigt bra.

”Hon är 25-åringen från Fittja som googlade ”hur blir man rik” som 14-åring då bristen på pengar skapade mycket bråk i hennes familj. Hon lärde sig hur man investerar, tjänade sin första miljon vid 21 års ålder och startade Börshajen med målet att få in fler ungdomar och kvinnor på börsen.”

Ni var nyligen med som guldsponsor på Börshajen, ett spännande finansevent på Hovet. Vad kan du berätta om Börshajen?

–Börshajen är ett företag som Andra Farhad har grundat med målet att göra information om sparande och investeringar mer lättillgängligt. Hon är 25-åringen från Fittja som googlade ”hur blir man rik” som 14-åring då bristen på pengar skapade mycket bråk i hennes familj. Hon lärde sig hur man investerar, tjänade sin första miljon vid 21 års ålder och startade Börshajen med målet att få in fler ungdomar och kvinnor på börsen.

ODIN Fonder var en av guldsponsorerna då vi helt håller med Börshajen om att det är väldigt viktigt att fler lär sig om sparande och om hur finansmarknaderna fungerar. Alla vi som arbetar på Stockholmskontoret var där på eventet den 5 maj och vår investeringsdirektör flög in från Oslo. Det var otroligt roligt att se hur små avstånden kan bli mellan en ung person från förorten som brinner för att lära sig och vår investeringsdirektör. Jag är väldigt glad över att arbeta på ett så bra företag som ODIN som tycker att sådana här saker är viktiga.

Trots att det var årets då varmaste dag kom det över 7 700 personer. Tack vare oss sponsorer var eventet gratis för alla besökare. Det var blandade åldrar på besökarna på eventet med en absolut majoritet av tjejer och ungdomar som var otroligt intresserade och ville lära sig mer om sparande och investeringar. Vi hade många väldigt givande samtal den dagen.

Leo Razzak och Eva Röse guidade besökarna genom dagen från stora scen där det bland annat bjöds på crash course i fonder och aktier, intervjuer med entreprenörer, uppträdande av artister, hur man lyckas som aktieinvesterare, hållbara investeringar, hur du kan lura din hjärna att bli en bättre sparare och hur du får koll på din tjänstepension. Flera fondbolag och banker deltog och det bjöds även på sidoseminarier.

Mest spännande utveckling just nu?

–Själv är jag väldigt peppad efter Börshajen och tittar nu på möjligheterna skapa samarbeten att åka ut i förorten och föreläsa om sparande för ungdomar.

Ur ett marknadsföringsperspektiv är det den digitalisering av våra vardagsliv som vi är mitt uppe i. Köpprocessen sker allt mer digitalt. En kollega berättade hur en bekants dotter ville föra över sina pengar och fonder till en bank genom att integrera den första bankens app i den andra bankens app…

Kunder idag har den dominerande rollen där de blockerar och ignorerar dig om du inte lyckas vara relevant och skapa tillit. Det finns ett överflöd av information och det viktiga är att skapa ett förtroende och en relation med kunden. Jag vill också prata mer med ungdomar för att förstå hur de tänker runt marknadsföring och digitaliseringen.

Varför är du medlem i Marknadsföreningen?

–Dels för att det är en snabb kompetensutveckling att gå på seminarierna, att lyssna på kompetenta människor som jag kan lära mig av och dels för inspiration, man träffar väldigt många trevliga och duktiga personer.

_____________

Vill man veta mer om ODIN Fonder finns de på odinfondernews.se, odinfonder.se, på LinkedIn och Twitter som ”ODIN Fonder Sverige”.

Marie och Göran

Hallå där, Göran Garberg

Marknadsföreningen Sverige | Blogginlägg

Möt medlem Göran Garberg, United Spaces

Vi på Marknadsföreningen trivs fantastiskt bra på vår nya adress, hos United Spaces, vars CEO Göran Garberg är medlem sedan många år tillbaka. Vår VD Marie Sommar lyckades få några minuter med Göran över en kaffe nyligen.

Vad är din vision med United Spaces?

–Visionen är att bidra till ett gränslöst entreprenörskap där ett medvetet ledarskap byggt på samverkan, öppenhet och tillit utvecklar människor och affär på ett bättre sätt.

Hur tror du att framtidens arbetsplats ser ut?

–Föga överraskande är jag övertygad om att framtidens kontor (under de kommande 10 åren) ser ut som United Spaces; inspirerande (kul att gå till jobbet), centralt (Life Balance), community (bygga sin affär). De digitala möjligheterna kommer att öka i betydelse, men behovet av att fysiskt ses kommer alltid att finnas.

Du är långväga medlem i Marknadsföreningen Stockholm – vad är ditt bästa nätverkartips?

–Att engagerat och nyfiket lyssna på andra! Det uppskattas av alla och plötsligt blir du intressant fast du inte sagt ett ord om dig själv.

Största utmaningen för marknadsförare och kommunikatörer 2018?

–Att fånga intresset och vara relevant för just den personen, just då. Utan att prata om sig själv/sitt företag.

 

Oskar Klingberg

Möt medlem: Oskar Klingberg, Wiraya

Marknadsföreningen Sverige | Blogginlägg, Möt medlem

Optimerad och AI-driven kommunikation

–Möt medlem Oskar Klingberg, vd Wiraya

Wiraya fick nyligen ett innovationsbidrag från EU-kommissionen på 20 miljoner kronor för ett projekt inom AI och telekom. Vi passade på att ta några ord med deras vd och tillika vår medlem Oskar Klingberg. Vad ser Oskar för utmaningar med projektet och vad går det ut på?

Hur vill du kort beskriva Wiraya?

–Vi hjälper våra kunder att göra livet lättare för deras kunder genom proaktiv och automatiserad kommunikation i mobilen, vid olika tillfällen i kundlivscykeln. Vi kallar de specifika utmaningar vi löser för micro-processer eftersom de är en mindre del av de större processer som finns inom kommunikationen med befintliga kunder. Nyckeln är att vi har en produkt som vet det optimala sättet att kommunicera med en individ vid det givna tillfället vilket leder till en ökad kundupplevelse och konvertering.

Vad betyder det mer konkret?

–Vi tror att stora företag har en otrolig utmaning med exekvering av individkommunikation. Det finns ofta strategier, processer och tekniska förutsättningar att göra massor, men det krävs otroliga resurser för att få ut rätt kommunikation till rätt individ vid rätt tillfälle. Wiraya tillhandahåller out-of-the-box-lösningar på specifika affärsproblem.

Ett exempel är betalningspåminnelser; om exempelvis ett försäkringsbolag kopplar på Wiraya som en del i processen så levererar vi en optimerad och automatiserad påminnelse till kunden som både skapar ökad kundnöjdhet och får fler att betala. Eftersom allt är en extern lösning behövs väldigt lite resurser men ger ändå maximal effekt.

Var ser du er om 5 år?

–Oj, 5 år är en lång horisont för ett så snabbväxande företag som vi. För 5 år sedan var vi 4 anställda, nu är vi nästan 50 och jag hoppas att vi fortsätter växa i samma fart. Under den tidshorisonten hoppas jag att vi är ett självklart val för alla stora konsumentföretag i Sverige och att vi också har kommit en bra bit på väg i vår utlandsexpansion. Vårt interna långsiktiga mål är att generera 1 miljard dollar i värde för våra kunder och om 5 år tror jag vi har kommit långt mot det målet.

Nyckeln är att vi har en produkt som vet det optimala sättet att kommunicera med en individ vid det givna tillfället vilket leder till en ökad kundupplevelse och konvertering.

Ni fick nyligen ett EU-bidrag för ett projekt inom AI och telekom. Vad går det ut på?

–Övergripande går det ut på att skala upp vår prototyp-produkt till komplett lösning för att hjälpa mobiloperatörer med kommunikation som skapar nöjdare kunder och därmed lägre kundtapp. Vill man gå lite djupare handlar det om att tillsammans med operatör bygga en lösning som agerar på den insikt som operatören har kring en individuell kund och automatiskt når ut till den kunden för att hjälpa den att ta action.

Vi tycker att det finns en stor problematik i att företag lägger så otroligt mycket resurser på nykundsanskaffning och vill skapa möjligheten att också satsa på vård och utveckling av befintliga kunder.

Vad tror du blir er största utmaning med projektet?

–Att vi tillsammans med våra samarbetspartners är uthålliga. Utvecklingsprojekt blir kortsiktigt aldrig som man tänkt sig och det gäller att kämpa sig igenom de olika utmaningarna även fast det i stunden kanske inte känns som att man kommer framåt. Vi behöver också knyta till oss ytterligare talanger inom området, just nu söker vi till exempel en produktchef som driver projektet och har en bakgrund inom datadriven kommunikation.

Har du något personligt mål den kommande tiden?

–Mina två största mål just nu är att dels säkerställa att vi på rätt sätt kommer igång med AI-projektet, och dels att vårt kontor i London kommer i mål med de mycket spännande diskussionerna vi har med aktörer i UK. Vid sidan av det är mitt största personliga mål att fortsätta attrahera smarta människor som kan hjälpa oss med alla utmaningar vi hela tiden ställs inför.

Gav du något nyårslöfte i år?

–Att 2018 kommer bli det bästa året någonsin. Det kanske inte har en fantastiskt kreativ höjd eftersom det är ett löfte jag haft många år, men jag är säker på att jag kommer lyckas hålla det.

Varför har Wiraya ett medlemskap i Marknadsföreningen?

–För att det ger oss en möjlighet att vidareutbilda oss inom marknadsföring och att nätverka med de smartaste i branschen. Vi tror verkligen på att vi som individer behöver utveckla oss i samma snabba takt som företaget och här är Marknadsföreningen en jättebra möjlighet.

Finalister

Tips och framgångsrecept från årets vassaste marknadschefer

Marknadsföreningen Sverige | Årets Marknadschef, Blogginlägg

I huvudet på Sveriges vassaste marknadschefer

Vid Årets Marknadschef 2017 utser Marknadsföreningen i Stockholm vinnare i fyra kategorier: Årets Marknadschef, Årets Disruptör (ny), Årets Framtidslöfte (ny) och Årets Varumärkesresa (ny). Nu när alla våra finalister i alla fyra kategorier är klara ville vi höra mer om vad deras bästa tips är. Del 4: Våra fyra finalister till Årets Marknadschef delar med sig av sina erfarenheter och bästa tips.

Finalist 1: Patrik Nygren-Bonnier, IKEA

1. ”Walls up, roof off!”
Sedan jag började på IKEA har vi pratat om ”Walls up, roof off!”. Alltså, först sätta struktur med tydligt syfte, tydliga mål, planer och processer; för att sedan kunna göra kommunikation som verkligen gör skillnad på kort och lång sikt. Det tar tid men skapar bra förutsättningar för välmående organisationer, kreativ och modig reklam och riktigt bra resultat.

2. ”Medarbetare först!”
Det viktigaste för besök, försäljning och varumärkesuppfattningen är mötet med våra kollegor och sortimentet på varuhus och ikea.se. Därför är det jätteviktigt att komma ihåg ”Medarbetarna först”. När vi lyckas sätta koncept och kampanjer ute hos kollegorna först blir effekten så mycket starkare. Annars är risken att ”medarbetare” blir ”motarbetare” och marknadsföringsinvesteringarna pengar i sjön.

3. Ha koll på siffrorna!
Många ser marknadsföring som fluff – färg, form, ord och ”känns-bra-i-magen”. Men vi som jobbar inom Marknad vet att det alltmer börjar likna rocket science. Det krävs kloka kollegor och partners, massor av data och tydliga insikter för att göra effektiv reklam. När du som marknadschef har koll på siffrorna får du oftare med dig dina kollegor och respekt inom din ledningsgrupp. Och organisationen kommer att ta fler medvetna och kloka beslut.

Finalist 2: Anna Rose, Adobe

1. Gör ditt yttersta för att göra relevant marknadskommunikation för din målgrupp. Tappa aldrig målgruppsfokus. Om man förstår vad målgruppen längtar efter eller vad de är stolta över är det inte så svårt att göra relevant och modig marknadskommunikation.

2. Investera i lärande och våga vara långsiktig och kortsiktigt samtidigt. Vår värld är så föränderlig och inom marknadsföring sker det oerhört mycket spännande som påverkar hur vi kan skapa relation till vår målgrupp. Både utifrån ett digitalt perspektiv men också utifrån ett socialt perspektiv. För att hänga med och vara relevant måste det finnas utrymme för att testa, utvärdera och lära.

3. Ha koll på vad du gör, sätt rätt KPI:er som kan mätas och redovisas i ett sammanhang som andra kan förstå och ta till sig. Det handlar inte alltid om ifall det är bra eller dåligt, utan ibland handlar det om bättre och effektivare metoder, standardiserade ramverk som avlastar så man inte behöver uppfinna hjulet på nytt och i många fall handlar uppfyllda KPI:er att man har flyttat en perception, påverkat ett beteende eller drivit försäljning.

4. Var inkluderande och underskatta inte internkommunikation och samarbete över avdelningar genom hela organisationen. Det kan vara lite dynamiskt och utmanande men i längden är bra samarbete ovärderligt och något som gynnar hela företaget men framför allt marknadskommunikationen.

5. Skapa ett team med tydliga roller som delar framgångar och hjälps åt när det är hög press på marknadsavdelningen.

6. Inkludera din byrå, hjälp dem att förstå din affär och målgrupp. Hjälp dem att förstå ramarna och när det är lämpligt att gå utanför ramarna. Skapa ett ömsesidigt förtroende och utmana dem, det klarar av mer än vad man tror.

Finalist 3: Per Nilsson, Semcon

1. Omge dig med personer bättre än dig själv
För att vara i framkant så behövs expertkompetens. Omge dig med medarbetare och samarbetspartners som är bättre än vad du själv är. Om de inte redan är det så se till att de blir det. Marknadschefens uppgift är att vara visionär och inspirera – skapa en positiv miljö där ingenting känns omöjligt. Även med små resurser kan en åstadkomma mycket. Begränsningen ligger oftast inte i budgeten utan i mindset. Det handlar om outsmart istället för outspend.

2. Våga testa – var nyfiken
Det är avgörande att veta vad konkurrenterna gör, men bara i syfte att göra något annat. Inspirationen bör komma från de bästa exemplen från andra branscher. Det handlar om att bli valbar i en värld där det finns alternativa produkter och tjänster till det mesta. Då krävs mod att vara något annat. Det är oftast inte det logiska och självklara som har bäst effekt – magin skapas när något bryter konventionerna, det oförutsägbara. Då måste vi ibland våga lita på vår kollektiva magkänsla.

3. Gå all-in
Håll inte igen. Skapa en gemensam målbild och förankra den. Prioritera sedan hårt de aktiviteter som har störst effekt. Halvera antalet mål inför varje år – och gå all-in på några få istället. Gör ett par saker i världsklass i stället för ett dussin mediokra. Låter kanske självklart, men det svåra är att välja bort. Intern förståelse och engagemang för de val som görs är avgörande. Varumärken byggs inifrån. Inspirerade medarbetare är grunden för ett framgångsrikt varumärkesarbete.

Finalist 4: Sofia Brandberg, Delicato

1. Omge dig med roliga människor som är smartare än dig själv!
2. Använd data och insights för att skapa en extremt tydlig och tillåtande varumärkesplattform – då kan man vara trygg med att ta ut svängarna!
3. Led i bevis! Ladda varumärkets kommunikation med handlingar och produkter så att det inte ”bara blir snack”. Först då blir varumärket äkta!
4. Trolla med knäna! Låt dig inte begränsas av ekonomi.
5. Våga! Våga satsa på andra, på dig själv och våga göra det oväntade med varumärket

Finalister

Tips från finalisterna – Årets Varumärkesresa

Marknadsföreningen Sverige | Årets Marknadschef, Blogginlägg

Vad krävs för att genomföra en riktigt framgångsrik varumärkesresa?

Vid Årets Marknadschef 2017 utser Marknadsföreningen i Stockholm vinnare i fyra kategorier: Årets Marknadschef, Årets Disruptör (ny), Årets Framtidslöfte (ny) och Årets Varumärkesresa (ny). Nu när alla våra finalister i alla fyra kategorier är klara ville vi höra mer om vad deras bästa tips är. Del 3: Möt våra fyra finalister till Årets Varumärkesresa!

Finalist 1: DOMETIC

Ledarskap
Budskap och stöd måste komma från absoluta toppen av bolaget. Det är inget som kan delegeras ner till en enskild funktion. Om inte CEO är avsändare så blir det omöjligt att genomföra en ärlig och lyckad förändring.

Tydlighet
Utarbeta en väl genomtänkt plan för genomförandet av varumärkesresan och som verkligen täcker alla behov av aktiviteter i stort som smått.
Se till att planen finns enkelt tillgänglig för organisationen. Kommunicera deadlines och genomförda delmål och håll det enkelt.

Konsekvens
En varumärkesresa har konsekvenser på vad ett bolag skall vara och stå för. Det är inte ett teoretiskt arbete som existerar parallellt med ett bolags verksamhet, utan har påverkan på allt inom ett bolags verksamhet (värden, identitet, erbjudande, kultur etc). Det som inte uppfyller varumärkeslöftet måste fasas ut.

Resurser
Säkerställ i förväg att det finns finansiella och personella resurser att genomföra varumärkesresan på ett seriöst vis. En varumärkesresa kan ha omfattande konsekvenser på ett bolags verksamhet och kommer att kosta pengar samt kräva tid och dedikation.

Närvaro
En varumärkesresa kan inte genomföras från bakom ett skrivbord. Ansvariga för projektet måste ut och missionera budskapet. Engagerande och motiverande presentationer, pedagogiskt informationsmaterial och träning i varumärkesplattform och identitet är avgörande.

Tid
Att utveckla ett nytt varumärke är en lång process. Att implementera dess konsekvenser likaså. I större bolag kan det vara en process på flera år innan allt hänger ihop och går i samma takt. Det gäller att vara uthållig, hålla fast i sin strategi och inte börja utveckla varianter och avvikelser innan arbetet hunnit sätta sig i hela organisationen.

Finalist 2: FONUS

”Kan man verkligen göra reklam för begravningar?” är en vanlig fråga från kollegor i andra branscher. Det är en befogad fråga – och jag kan säga att Fonus besvarar den på ett annorlunda sätt idag än innan det arbete som Fonus, tillsammans med byrån Kärnhuset, gjorde när vi påbörjade vår varumärkesresa.

Utmaningen var stor. Ingen vill ju tänka på döden. Att våra nära och kära ska dö vill vi inte reflektera över – ännu mindre vill vi tänka på att vi ska köpa prisvärda begravningar till dem.

Det här är våra tre viktigaste lärdomar:

1: Förstå vilket behov du fyller hos människor.
Fundera över varför du har kunder och hur du kan bygga vidare på den relationen. För Fonus har det varit att expandera kategorin. Alltför länge har begravningar varit logistik, smörgåstårta och traditionell dödsrit. Genom att ge kunden möjligheter att utforma personliga begravningar får människor chansen att hylla det liv som deras älskade levt och ta avsked på ett varmare, värdigare och bättre sätt.

2: Hitta den kommunikativa kraften i din verksamhet.
I Fonus fall är det nerven mellan liv och död. Eftersom vi i många ögon är synonyma med döden kan vi med tyngd och trovärdighet dela med oss av livsvisdomar och budskap som hade känts klyschigt om det kommit från någon annan. Kanske viktigast av allt – när ni hittat det i er verksamhet som väcker känslor – våga ta bort allt annat.

3: Förändringar sker inifrån.
Utan intern förankring och internt engagemang förändras ingenting på riktigt. Det gäller alla, från styrelser till anställda. Att visa sambandet mellan kommunikationen och verksamheten gör det enklare och är dessutom en måttstock för en långsiktig succé. För Fonus har det inneburit att involvera organisationen redan på strategistadiet och en fortsatt öppen dialog med alla Fonus-medarbetare om utmaningar, framgångar, tankar och kommande kommunikation.

Att gå från uppfattningen att man inte kan bygga ett omtyckt varumärke om begravningar till att prata om livet i förhållande till döden på både stortavlor och i morgonsoffor är ett stort steg. Vi är övertygade om att en större medvetenhet kring livets förgänglighet inte bara gynnar Fonus affär, utan framför allt människor i stort.

Finalist 3: SEMCON

Långsiktig strategi
Börja aldrig diskutera aktiviteter innan en strategi är satt. Det är först när vägen är tydlig som en kan avgöra vilka aktiviteter som är effektivast. Också då som man kan prova och våga nya metoder – så alla följer samma kompass. Strategin behöver utgå från medarbetarna. De är de bästa ambassadörerna och grunden för ett lyckat varumärkesarbete. Därför är det lika viktigt att förankra strategin i såväl styrelsen som hos medarbetarna. Förståelse och engagemang skapar handlingsutrymme för förändring. Argumentet ”så har vi alltid gjort” bör uteslutas. Vilja och mod lyftas fram.

Hitta en unik identitet
Varumärket är det som skiljer oss åt i en värld full med alternativ. Därför är det avgörande att hitta en unik identitet och positionering. Inspirationen bör komma från de bästa exemplen i andra branscher. Vi ska veta vad våra konkurrenter gör, men bara i syfte att vara något annat. Varumärket gör oss valbara. Avgörande är att ha ett utifrånperspektiv och mod att ifrågasätta. Ett nära och öppet samarbete med en kompetent byrå skapar bra förutsättningar. Ännu bättre om samarbetet omfattar såväl strategiarbete som genomförande. Alla delar kan inte sitta perfekt från början. Även om grunderna är tydliga så behövs en flexibilitet över tid för att finslipa och utveckla varumärket.

Energi och passion
En varumärkesresa innebär en stor förändring. Den är krävande. I en förflyttning måste man ta ställning. Även om varumärket genomsyrar allt kan vi inte kommunicera allt. Vi kan och bör inte blidka alla. Men har vi en förankrad strategi och en identitet att luta oss tillbaka mot så finns det en förståelse, även om inte alla samtycker. Om alla håller med så har vi misslyckats. Då har vi inte varit spetsiga nog. För att genomföra en varumärkesförändring på riktigt behövs medarbetare som går in på perrongen med energi och passion att göra skillnad. Ett tydligt mandat från ledning och styrelse är nödvändigt – och ett inspirerat och dedikerat team en förutsättning.

Finalist 4: HEMTEX

  1. Formulera en tydlig målbild för vad ni vill med varumärket. Varför finns ni? Hur vill ni uppfattas? Vilken position på marknaden vill ni ta? En målbild som alla internt måste dela och förstå. Prata ofta om målbilden internt och med byråer.
  2. Identifiera alla saker som måste förändras för att ta sig till målet. Och jobba med hela varumärkesupplevelsen. Du är aldrig starkare än din svagaste länk.
  3. Inse att kommunikationen inte kan göra hela jobbet. Produkten, affären, kundkontakterna, allt måste förändras.
  4. Låt kommunikationen leda varumärket och utvecklingen! Kommunicera och testa olika saker och budskap. Mät, analysera och utvärdera – för att fortsätta, eller göra om och testa igen.
  5. Arbeta med alla kanaler du har och utnyttja respektive kanals styrka. Anpassa budskapet till kanalen. Alla kommunikationstillfällen måste inte säga samma sak samtidigt, men tillsammans måste de förflytta varumärket åt rätt håll.
  6. Tro aldrig att du någonsin är klar! Sök ständig förbättring och utveckling. Det finns alltid ett trappsteg till att bestiga.
  7. Sök friktionen för varumärket, trampa inte gamla hjulspår som känns trygga. Tvärtom våga göra nytt. Utmana organisationen och kunderna. Åter igen, testa.
  8. Tålamod! Det tar tid, längre tid än du tror…
Finalister

Supertips från våra finalister till Årets Framtidslöfte

Marknadsföreningen Sverige | Årets Marknadschef, Blogginlägg

Fler tips från våra finalister

Vid Årets Marknadschef 2017 utser Marknadsföreningen i Stockholm vinnare i fyra kategorier: Årets Marknadschef, Årets Disruptör (ny), Årets Framtidslöfte (ny) och Årets Varumärkesresa (ny). Nu när alla våra finalister i alla fyra kategorier är klara ville vi höra mer om vad deras bästa tips är. Del 2: Möt våra fyra finalister till Årets Framtidslöfte!

Finalist 1: Malin Cronqvist, Help to Help

”Omge dig med människor som brinner för samhällsutveckling på samma sätt som du och som kan tända din gnista de dagar du tvivlar.

Glöm aldrig att du kämpar för en bättre värld och att det aldrig någonsin kan vara fel. Många kommer att säga att det inte går och motgångar är en del av vardagen när en gör något som inte gjorts förut eller som utmanar normer.

Till sist, håll hårt i dina värderingar! Det är lätt att glömma dem både när en skördar framgångar och när en har det som tuffast.”

Finalist 2: Linnéa Claeson, opinionsbildare

Mitt bästa tips är att värna om människor man älskar. En karriär är ingenting utan vänskap. Ett liv är ingenting utan känslor. Utan mina vänner hade det varit både ensamt och läskigt när nazisterna skickat mordhot till mig medan mailkorgen fylldes av en ständig ström av våldtäktshot och sexism. Hemligheten för jakten efter att bli lycklig och att känna sig lyckad är att värdesätta relationer och människor framför pengar.

Mitt andra tips är att våga.

Finalist 3: Alexander Pärleros, Framgångspodden

”Det man ger får man tillbaka. Det är schysstare att ge mot andra. Ju mer du ger, ju mer du bjuder på dig själv, ju mer får du också tillbaka.

Och en annan sak som har speglats mig som jag tycker är helt fantastiskt: För att få någonting du aldrig haft, måste du ha gjort något du aldrig någonsin har gjort. Och det handlar om att ska du komma vidare så måste du vara orädd, du måste våga, du måste också våga följa dina drömmar.”

Finalist 4: Jacob Rudbäck, Yepstr

Det är så många som säger att man bara ska ”ta chansen” och våga. Jag håller inte riktigt med, jag tror snarare på ”Preparedness for Opportunity”. Mer konkret? Ok, såhär!

  1. Försök bena ut ungefär i vilken riktning du vill ta dina karriär. Desto mer konkret desto bättre, men även en vag känsla av att man t.ex. vill ”arbeta med något kreativt i en framtidsbransch” är bättre än ingenting alls.
  2. Fundera ut vad för saker som kommer öka dina chanser att lyckas när du väl är där. Vill du driva eget kan det vara värt att lära sig grunderna i försäljning, bokföring, digital marknadsföring etc.
  3. När möjligheten väl kommer OCH du är tillräckligt förberedd så kommer du inte kunna stoppa dig själv. Då blir det inte längre en fundering eller ett beslut 🙂