Finalister
Marknadsföreningen Stockholm | Årets Marknadschef, Blogginlägg

Fler tips från våra finalister

Vid Årets Marknadschef 2017 utser Marknadsföreningen i Stockholm vinnare i fyra kategorier: Årets Marknadschef, Årets Disruptör (ny), Årets Framtidslöfte (ny) och Årets Varumärkesresa (ny). Nu när alla våra finalister i alla fyra kategorier är klara ville vi höra mer om vad deras bästa tips är. Del 2: Möt våra fyra finalister till Årets Framtidslöfte!

Finalist 1: Malin Cronqvist, Help to Help

”Omge dig med människor som brinner för samhällsutveckling på samma sätt som du och som kan tända din gnista de dagar du tvivlar.

Glöm aldrig att du kämpar för en bättre värld och att det aldrig någonsin kan vara fel. Många kommer att säga att det inte går och motgångar är en del av vardagen när en gör något som inte gjorts förut eller som utmanar normer.

Till sist, håll hårt i dina värderingar! Det är lätt att glömma dem både när en skördar framgångar och när en har det som tuffast.”

Finalist 2: Linnéa Claeson, opinionsbildare

Mitt bästa tips är att värna om människor man älskar. En karriär är ingenting utan vänskap. Ett liv är ingenting utan känslor. Utan mina vänner hade det varit både ensamt och läskigt när nazisterna skickat mordhot till mig medan mailkorgen fylldes av en ständig ström av våldtäktshot och sexism. Hemligheten för jakten efter att bli lycklig och att känna sig lyckad är att värdesätta relationer och människor framför pengar.

Mitt andra tips är att våga.

Finalist 3: Alexander Pärleros, Framgångspodden

”Det man ger får man tillbaka. Det är schysstare att ge mot andra. Ju mer du ger, ju mer du bjuder på dig själv, ju mer får du också tillbaka.

Och en annan sak som har speglats mig som jag tycker är helt fantastiskt: För att få någonting du aldrig haft, måste du ha gjort något du aldrig någonsin har gjort. Och det handlar om att ska du komma vidare så måste du vara orädd, du måste våga, du måste också våga följa dina drömmar.”

Finalist 4: Jacob Rudbäck, Yepstr

Det är så många som säger att man bara ska ”ta chansen” och våga. Jag håller inte riktigt med, jag tror snarare på ”Preparedness for Opportunity”. Mer konkret? Ok, såhär!

  1. Försök bena ut ungefär i vilken riktning du vill ta dina karriär. Desto mer konkret desto bättre, men även en vag känsla av att man t.ex. vill ”arbeta med något kreativt i en framtidsbransch” är bättre än ingenting alls.
  2. Fundera ut vad för saker som kommer öka dina chanser att lyckas när du väl är där. Vill du driva eget kan det vara värt att lära sig grunderna i försäljning, bokföring, digital marknadsföring etc.
  3. När möjligheten väl kommer OCH du är tillräckligt förberedd så kommer du inte kunna stoppa dig själv. Då blir det inte längre en fundering eller ett beslut 🙂