Blogg

Finalister

Supertips från våra finalister till Årets Framtidslöfte

Marknadsföreningen Stockholm | Årets Marknadschef, Blogginlägg

Fler tips från våra finalister

Vid Årets Marknadschef 2017 utser Marknadsföreningen i Stockholm vinnare i fyra kategorier: Årets Marknadschef, Årets Disruptör (ny), Årets Framtidslöfte (ny) och Årets Varumärkesresa (ny). Nu när alla våra finalister i alla fyra kategorier är klara ville vi höra mer om vad deras bästa tips är. Del 2: Möt våra fyra finalister till Årets Framtidslöfte!

Finalist 1: Malin Cronqvist, Help to Help

”Omge dig med människor som brinner för samhällsutveckling på samma sätt som du och som kan tända din gnista de dagar du tvivlar.

Glöm aldrig att du kämpar för en bättre värld och att det aldrig någonsin kan vara fel. Många kommer att säga att det inte går och motgångar är en del av vardagen när en gör något som inte gjorts förut eller som utmanar normer.

Till sist, håll hårt i dina värderingar! Det är lätt att glömma dem både när en skördar framgångar och när en har det som tuffast.”

Finalist 2: Linnéa Claeson, opinionsbildare

Mitt bästa tips är att värna om människor man älskar. En karriär är ingenting utan vänskap. Ett liv är ingenting utan känslor. Utan mina vänner hade det varit både ensamt och läskigt när nazisterna skickat mordhot till mig medan mailkorgen fylldes av en ständig ström av våldtäktshot och sexism. Hemligheten för jakten efter att bli lycklig och att känna sig lyckad är att värdesätta relationer och människor framför pengar.

Mitt andra tips är att våga.

Finalist 3: Alexander Pärleros, Framgångspodden

”Det man ger får man tillbaka. Det är schysstare att ge mot andra. Ju mer du ger, ju mer du bjuder på dig själv, ju mer får du också tillbaka.

Och en annan sak som har speglats mig som jag tycker är helt fantastiskt: För att få någonting du aldrig haft, måste du ha gjort något du aldrig någonsin har gjort. Och det handlar om att ska du komma vidare så måste du vara orädd, du måste våga, du måste också våga följa dina drömmar.”

Finalist 4: Jacob Rudbäck, Yepstr

Det är så många som säger att man bara ska ”ta chansen” och våga. Jag håller inte riktigt med, jag tror snarare på ”Preparedness for Opportunity”. Mer konkret? Ok, såhär!

  1. Försök bena ut ungefär i vilken riktning du vill ta dina karriär. Desto mer konkret desto bättre, men även en vag känsla av att man t.ex. vill ”arbeta med något kreativt i en framtidsbransch” är bättre än ingenting alls.
  2. Fundera ut vad för saker som kommer öka dina chanser att lyckas när du väl är där. Vill du driva eget kan det vara värt att lära sig grunderna i försäljning, bokföring, digital marknadsföring etc.
  3. När möjligheten väl kommer OCH du är tillräckligt förberedd så kommer du inte kunna stoppa dig själv. Då blir det inte längre en fundering eller ett beslut 🙂
Finalister

Vad säger våra finalister?

Marknadsföreningen Stockholm | Årets Marknadschef, Blogginlägg

Våra finalister i kategorin Årets Disruptör ger sina bästa tips och lärdomar

Vid Årets Marknadschef 2017 utser Marknadsföreningen i Stockholm vinnare i fyra kategorier: Årets Marknadschef, Årets Disruptör (ny), Årets Framtidslöfte (ny) och Årets Varumärkesresa (ny). Nu när alla våra finalister i alla fyra kategorier är klara ville vi höra mer om vad deras bästa tips är. Först ut är våra fyra finalister till Årets Disruptör!

Finalist 1: Naava

”Grunden till vår innovation bygger på orädda experiment och tappra försök. Tro på det ni gör, fastän det är någonting nytt som ingen tidigare testat på. Tro på att resultat uppnås genom att ge människor rum att växa, uppmuntran om uttrycka sig själv och chansen till att ta risker då det är möjligt.

Våga tro på att det är ni som kommer att komma med en lösning relaterad till en av världens följande megatrender. Gränser måste suddas ut för att uppnå ens vilja om att skapa en bättre framtid.”

Finalist 2: Kry

”För det första måste man våga. Våga tänka stort, våga utmana status quo, våga ta risker och våga gå från tanke till handling.

För det andra så måste man bygga sitt lag. Ensam är inte stark. Laget måste bestå av personer som är bra på saker man själv inte är bra på, som utmanar men också stöttar och delar en gemensam vision.

För det tredje krävs det som på engelska kallas ’grit’. Det innebär att man, oavsett vad som händer, ihärdigt och passionerat arbetar mot sitt mål.”

Finalist 3: Karma

”Våga utmana. De första restaurangerna vi pratade med trodde aldrig att Karma skulle fungera.

Testa snabbt för att validera. För att snabbt kunna validera att Karma var till nytta för både restauranger och konsumenter så byggde vi den första versionen av tjänsten på tre veckor. Även idag jobbar vi efter devisen MVP, Minimum Viable Product, för att snabbt kunna testa nya funktioner.

Fokusera på att göra rätt saker. När vi väl ger oss in på något nytt så måste vi inte göra det perfekt från början – kan vi dock snabbt visa att vi är på rätt spår så kan vi förbättra det därifrån!

Ha ohämmad optimism. Vi frågar oss inte ’kan vi lösa det?’ utan snarare ’hur löser vi det?’.

Sätt upp tydliga mål. Vi jobbar aktivt med kvartalsmål och ser till att alla i teamet är med och tar fram och definierar vilka mål vi sätter upp.”

Finalist 4: FundedByMe

”Disruption handlar om att på riktigt, underifrån skapa bestående förändring och förbättra tusentals eller miljoner människors liv. Disruption är när gamla modeller ställs upp och ner och när man tittar i backspegeln inte kan se en värld utan denna förbättring.

Sann disruption är när man skapar en marknad utan muskler, utan stöd av riskkapital och särskilt när ingen tror på dig.”

Suzanne Sjöberg om Marknadsföreningens mentorskap

Marknadsföreningen Stockholm | Mentorskap, Möt medlem

En adept berättar

Suzanne SjöbergSuzanne Sjöberg är Marknadsansvarig på Key Assets Sweden AB och medlem i Marknadsföreningen. I år deltar hon även i MiS mentorskapsprogram. Vi passar på att ställa tre frågor om hennes intryck så här långt.

Vad fick dig att bestämma dig för att skaffa en mentor via Marknadsföreningen?

–När jag fick i uppgift att starta upp marknadsprocessen i företaget så kände jag att jag var i behov av råd och stöd från någon mer erfaren. Jag hade hört talas om att det fanns möjlighet att få tillgång till en mentor via föreningen så tyckte att det lät spännande att få hjälp att utvecklas i sin karriär.

Vilka är dina intryck av ditt mentorskap?

–Mentorskapet har varit och är en otrolig hjälp i många avseenden. Med rätt match så kan det bli hur bra som helst och det är en stor resurs att ha någon utifrån som kan hjälpa dig förbi de hinder du stöter på och pusha dig i rätt riktning. Jag lär mig hela tiden nya saker, både om jobbet och om mig själv. När det går emot så har man någon som stöttar och hjälper en att ta nästa steg. En otrolig tillgång!

___________

TIPS: Nyfiken på att veta mer om vårt mentorskapsprogram?

Har du koll på Relationsmarknadföring?

Marknadsföreningen Stockholm | Blogginlägg, Nätverksträffar

Med kunden i fokus

RelationsmarknadsföringNätverket Relationsmarknadsföring träffades senast i förra veckan och hade då en uppskattad träff där vi fick CRM-Barometern presenterad av Petra Ranheim, White Hills. Vi var 28 deltagare hos Wiraya, som även ansvarat för att ta fram rapporten. Nätverket leds av Ann Netterwall, Karin Bjäreholt och Camilla Cramner och vi passade på att fråga dem vad de har planerat för kommande träffar och även lite om vad de ser för intressanta utvecklingar inom sina områden just nu.

Utmärkande för nätverkets träffar är hög regelbundenhet, spännande föreläsare från namnkunniga företag och ett högt antal deltagare. Har ni ännu inte deltagit vid en träff med Relationsmarknadsföring är nästa chans den 13 mars, då Bonnier Bokklubbar kommer att berätta om sitt CRM-arbete. Därefter träffas vi igen den 25 april och 31 maj, innan nätverket tar sommarledigt.

Så vad är då på gång inom CRM i stort? Camilla Cramner ger sin syn på saken:

–CRM och kundarbetet får en allt viktigare roll i de flesta företag då kundupplevelse och kundlojalitet ofta följs upp på högsta nivå och idag ses som centrala konkurrensfaktorer; man talar om “kundbesatthet”. Digitalisering, nya kanaler/omnikanal och ny teknik driver på utvecklingen och ger marknadsföraren helt nya möjligheter, men svårighetsgraden ökar också. Dagens kund är krävande, man förväntar sig snabb och bra service, tillgänglighet dygnet runt, och inte minst relevans i kommunikation och erbjudanden. Personalisering och relevans är därför något som företag som är “best in class” har högt på sin agenda nu.

Idag har företag alla möjligheter att verkligen gå mot 1:1 marketing, det vill säga att hantera kunden på ett mycket personligt och relevant sätt utifrån den data man har om kunden. Ny teknik möjliggör det mesta men begränsningen sitter ofta i organisationen. Det krävs resurser, kompetens, och uthållighet.

På våra träffar har vi extra stort fokus på just hur företag jobbar med sina kundrelationer, CRM och kundlojalitet i fokus.

____________

TIPS: Missa ingen av nätverkets intressanta träffar – håll koll på deras egen sida!

Nytt nätverk: Employer Branding – Möt nätverksledare Maria Rosengren

Marknadsföreningen Stockholm | Blogginlägg, Nätverksträffar

Employer Branding

Maria RosengrenMiS nya nätverk heter Employer Branding och leds av Maria Rosengren, TNS Sifo. I vår intervju med Maria kan ni läsa om hennes bakgrund och förstås mer om nätverket. Den första träffen planeras nu så håll utkik här på mis.se och följ oss på Twitter (@mis_sthlm) och LinkedIn där vi kommer att informera om kommande träffar.

Kan du berätta lite om Employer branding och vad nätverket ska handla om?

–Jag ser framför mig att nätverket ska handla om Employer Branding i både teori och praktik – det vill säga allt från aktuella teorier, metoder och verktyg till konkreta kundcase. Målet är att inspirera – men också att ge konkreta handfasta tips. Och förstås hoppas vi på mycket diskussion och erfarenhetsutbyte.

Vad kommer du att bidra med som nätverksledare?

–Jag har förmånen att vara ansvarig för ett affärsområde inom TNS Sifo som arbetar med Employee Research & Consulting. Vi har kunder i hela världen och lång erfarenhet när det gäller Organisations- och Ledarutveckling. Och Employer Branding är ett av våra specialistområden.

Min tanke är med andra ord att låta nätverket få ta del av den kunskap och den erfarenhet som vi har inom detta område genom att bland annat bjuda in våra seniora konsulter som talare. Jag tänker också att vi, via vårt internationella nätverk, kan bidra med trendspaningar och ”senaste nytt” inom området Employer Branding.

Berätta lite om din bakgrund!

–Jag är relativt ny i undersökningsbranschen och inom Employee research. Har varit ansvarig för detta affärsområde i knappt 2 år. Jag har en brokig bakgrund. I grunden är jag Civilekonom med inriktning Organisation och Marknad och tittar man på vilka branscher/företag jag jobbat inom så är det bland annat: Marknadschef Bonnier Specialtidningar, Upplage- och Marknadsdirektör Dagens Nyheter, Affärsområdeschef TV4, VD Mediakompetens, VD TS Mediefakta, Affärsområdeschef TNS Sifo och Marknads- och Postorderansvarig The Body Shop Sv AB.

När och var planerar ni att förlägga träffarna?

–Efter jobbet, cirka 17.30-19.30 på vardagar, ungefär varannan månad. Inledningsvis på TNS-Sifos lokaler men vi ser gärna att vi kan anordna träffar hos våra deltagare framöver.

Varför är du nätverksledare?

–För att jag tror att vi kan bidra med vår erfarenhet och kompetens inom området Employer Branding, för att jag ser fram emot att lära mig nya saker och för att jag ser fram emot spännande diskussioner och erfarenhetsutbyte. Samt förstås för nätverket i sig; att få träffa en massa nya inspirerande personer som jag inte träffat tidigare!

___________

Läs mer om nätverket på dess egen sida här

Nya nätverket Marknadscheferna – intervju

Marknadsföreningen Stockholm | Blogginlägg, Nätverksträffar

Nytt nätverk: Marknadscheferna

MarknadschefernaLouise Borglund, som driver konsultföretaget Accompio, och Katarina Fredén, Marknads- & Kommunikationschef på Poolia, leder vårt nya nätverk Marknadscheferna. Första träffen för nätverket är den 11 februari, på temat ”Organisatoriska utmaningar i den digitala förändringsresan”.

Nätverket riktar sig till dig som på något sätt är marknadsansvarig och som söker stöd i sin utveckling i att förflytta eller förändra bolaget och i att skapa en starkare marknadsavdelning. Vi passar på att ta några ord med Katarina och Louise för att höra deras tankar bakom nätverket och lite mer information om dess första träff.

En yrkesroll i förändring

Den digitala utvecklingen gör att marknadschefens roll är under stor förändring och man behöver idag skaffa sig ett större antal nya kompetenser, och den kanske även medför att de man redan har behöver förändras. Hur gör man det skiftet och hur vidareutvecklar man sin avdelning? Hur påverkar man de andra i ledningen och får deras gehör? Hur kravställer man gentemot sin VD och skaffar sig en större budget och mer resurser? I nätverket kommer vi att dela våra erfarenheter och lyssna på de som redan genomfört de här förändringarna.

–Många gånger vill man som marknadschef göra en förändring i strategi, metod eller taktik, men man får inte tillstånd, helt enkelt av den anledningen att man inte riktigt kan argumentera för sin sak på ett sätt som ledning eller VD kan ta till sig, menar Louise.

”Gårdagens generalister har ersatts av experter”

–När en bransch mognar sker nischning. Samma sker på kommunikations- och marknadsavdelningar idag. Man kan inte längre ha en person som kan allt. Med Google kan vi se att titeln ”Marknadschef” är på nergång. Det som trendar idag är istället till exempel Kommunikationschef, Chief marketing officer, Digital online manager. Vi ser också att sälj och it kommer in i rollen idag i ökad omfattning. Den utvecklingen gör att marknadsavdelningen plötsligt har en helt annan spelplan, säger Katarina.

–Vi har gått från ett kampanjfokus och mot ett kontinuerligt fokus. Kvalitet och att välja rätt kanaler står i fokus. Att lägga ut tre miljoner på tv och sedan vara tyst är inte längre aktuellt. Man måste synas mer kontinuerligt och budgeten blir då mer fördelad över hela året.

Eller som Louise säger, att gårdagens generalister har ersatts av experter. Förut kunde alla lite av allt. Idag behöver man nya, gränsöverskridande experter på avdelningen. Och marknadschefen får en tydligare roll som strateg och förändringsledare. Det gör att många behöver förändra både organisation och processer. Marknadsavdelningen har i stort inte ändrat sin organisation på 40 år, det vill säga sedan starten av masskommunikation, det börjar bli dags nu, menar hon.

”Många gånger vill man som marknadschef göra en förändring i strategi, metod eller taktik, men man får inte tillstånd, helt enkelt av den anledningen att man inte riktigt kan argumentera för sin sak”

 

Paula Fagerlund, Kommunikations- och Webbchef på Dina Försäkringar, gästar nätverkets första träff och hon är någon som redan genomfört och lyckats väl med alla de här förändringarna. Det har bland annat lett till en dramatisk ökning i varumärkeskännedom. Det hade inte varit möjligt utan det hon har gjort, vilket är att vinna ledningens förtroende och få mandat att investera och att utveckla både individer och hur de jobbar. Naturligtvis med stöd av att kunna visa resultat på att det hela fungerar.

Under den första träffen kommer vi också att stämma av vad deltagarna ser för behov och vad man vill ta upp fortsättningsvis, utifrån marknadschefsrollen.

Text och bild: Per Almegård

Allt om vårt nya nätverk Retail

Marknadsföreningen Stockholm | Blogginlägg, Nätverksträffar

2015-11-24

Välkommen till vårt nya nätverk Retail! Nätverket vänder sig till dig som i någon form arbetar med kundupplevelsen.

Alex BakerAlex Baker är Head of concept på ICA med ansvar för digitalt i butik. Han leder nätverket tillsammans med entrepenören Christoffer Ericsson, som senast kommer från en VD-post från fastighetsbranschen och nu satsar på sina företag inom e-commerce och fastigheter.

Vi tog ett par ord med Alex för att få veta mer om nätverket och vad det kommer att handla om och utgöras av.

Alex, du är van nätverksledare hos MIS sedan tidigare, men nu startar du ett nytt nätverk. Hur gick dina tankar under planeringen av nya nätverket Retail?

–Jag har alltid haft en passion för retail och varumärkesresor sedan min tid på Nielsen och Filippa K. I takt med digitaliseringen och de krav som vi som konsumenter alltmer börjat ställa på detaljhandeln ser många företag över sitt erbjudande och sin infrastruktur, det vill säga att både en extern och intern inventering är kritiskt för att inte riskera att göra en Kodak eller en Nokia där konsekvenserna blev fatala. En kritisk komponent framöver för att kundupplevelsen skall tilltala oss konsumenter, oavsett kanal, blir IT-infrastrukturen.

Utan en genomtänkt strategi över hur den sömlösa resan vi önskar att kunden har, oavsett besök i den fysiska butiken, hemsidan eller i mobilen, förlorar företaget och kunden går någon annanstans. Frågeställningar såsom lojalitet, kundupplevelse, sociala medier, digital marknadsföring, nya prismodeller, mobil betalning, wearables med flera, är exempel på ämnen nätverket kommer att beröra.

Det är därför innovation och omnichannel (eller multikanal som vi oftast säger på svenska även om det inte riktigt är samma sak) också är komponenter i detta nätverk eftersom jag menar att dessa tre hör ihop. Bra Retail är innovativ och sömlös.

Vilka vänder sig nätverket i första hand till?

–Nätverket vänder sig i första hand till den som är intresserad av och aktivt arbetar med att förbättra och förhöja kundupplevelsen. Idag är i princip allt digitalt så tycker man att retail, innovation och omnichannel berör och vill diskutera detta med våra specialinbjudna gäster som är experter på sina områden så är man välkommen.

Vad hoppas du kunna erbjuda nätverkets deltagare?

–Många har efterfrågat dessa frågeställningar de senaste 12-18 månaderna och jag känner att det finns ett stort intresse för dessa ämnen och framförallt frågeställningar kring shareconomy och omnichannel diskuteras i mina nätverk frekvent, så tanken är att möjliggöra för alla intresserade att samtala kring dessa fenomen och teman.

Vi kan många relatera till företag som Uber och Airbnb som med hjälp av oss konsumenter ställer om marknaden och skapar nya beteenden. Vi kommer att erbjuda spännande berättelser av gäster från intressanta företag och samtal som möjliggör ett erfarenhetsutbyte och bjuda på inspiration för våra deltagare.

Vad kan du berätta om nätverkets andra ledare, Christoffer Ericsson?

–Christoffer är en entreprenör, utbildad pilot och en av grundarna bakom flygbolaget NextJet. Han har arbetat med IT och ledarskap de senaste 12 åren och är en idékatalysator när det gäller innovation och digitala processer. Det ska därför bli väldigt spännande att tillsammans med Christoffer driva detta nätverk för våra medlemmar.

När sker första träffen?

– 21 januari, på temat Shareconomy – ”Inte bara vad vi konsumerar utan hur” där vi också har en hemlig gäst inbjuden som vi avslöjar först veckan innan träffen.

_____________

TIPS!
Läs mer på sidan för nätverket Retail!