Blogg

MarLaw

Marknadsrätt med MarLaw – ett referat

Marknadsföreningen Stockholm | Fördjupning och tips, Referat

Lunchseminarium hos MarLaw

–Senaste nytt inom produktlanseringar och GDPR

I förra veckan besökte vi vår partner MarLaw, för en uppdatering inom marknadsrätt. Mer specifikt fick vi ta del av det senaste inom legala kontroller inför produktlanseringar. Vi hann även med en genomgång av det högaktuella ämnet GDPR och vad som gäller vid direktmarknadsföring i digital miljö efter den 25 maj. Advokaterna Daniel Tornberg och Alexander Jute var våra talare för dagen.

Sociala mediers intåg i våra liv har medfört att även mindre ”snyltningar” och intrång idag lätt får stor spridning och uppmärksamhet. Därför är det viktigare än någonsin att se till att inte hamna i det läget, menar Daniel. Även den ökade betydelsen av ett företags image spelar roll i det avseendet.

Den legala kontrollen inför en produktlansering behöver ta hänsyn till ett flertal aspekter, där mycket är en bedömningsfråga. Ett exempel på det är ifall det finns ett konstnärligt värde, vilket då sätter i spel en hel del upphovsrättsliga frågeställningar.

Daniel visar oss sedan ett antal exempel på detta; allt ifrån godisbilar och bordsfläktar till ficklampor och ljusstakar. Vill man ha dagsfärska exempel på liknande så kan vi exempelvis följa utvecklingen av Daniel Wellington och Ur&Penn, där den senare nyligen blev stämd för upphovsrättsligt intrång. Ärendet är uppe i rätten just nu.*

Alexander Jute följer detta med konkreta råd för digital direktmarknadsföring efter 25 maj med nya dataskyddsförordningen, GDPR. Spara inte fler uppgifter än vad som är absolut nödvändigt, menar han. Särskilda regler för marknadsföring via e-post gås igenom, samt vilka personuppgifter som får sparas i ett CRM-system.

–Att som individ använda sig av rätten att bli glömd är kanske det enda som ser till att ett företag eller en organisation inte glömmer dig, då de i princip måste upprätta en egen nix-lista för dessa personer (eftersom de måste se till att se till att samma persons uppgifter inte dyker upp eller köps in igen) avslutar han lite skämtsamt.

Stort tack, Daniel Tornberg och Alexander Jute, för en mycket givande och högaktuell dragning. Tack också till våra medlemmar för att ni var med och för ert engagemang och alla era frågor!

*Källa: https://www.breakit.se/artikel/12823/daniel-wellington-stammer-ur-och-penn

Maria Westman

Tips från Content-coachen!

Marknadsföreningen Stockholm | Blogginlägg, Fördjupning och tips

Maria Westman om Content Marketing

Content marketing är egentligen inget nytt fenomen men har aktualiserats och ompaketerats i takt med att vi fått fler marknadsföringskanaler, snabbare tempo och möjlighet att nå ut bredare via till exempel sociala medier.

Den 24 & 26 april anordnar vi en kurs i content marketing. Vår kursledare Maria Westman är även ordförande i Swedish Content Agencies och träffar många företag som hon hjälper att ta sig an content marketing med ett strukturerat och strategiskt tänk.

I förra veckan hade vi Maria på besök här på kontoret, och fick då själva tillfälle att kika på hennes modell för att ta fram en contentstrategi, vilket var en riktig ögonöppnare. Vi vågar lova att hennes kurs kommer att bli riktigt givande. Vi passade förstås också på att ställa några frågor till Maria, nedan.

”Ett enkelt tips kan vara att sortera upp kanalerna om de ska användas som ’säljande’, ’informativa’, ’inspirerande’, ’kunskapsdelande’, och utifrån det anpassa innehållet utifrån målsättningen med kanalen”

Som med all planering så är det viktigt att starta i mål och syfte; vad ser du att många har utmaningar med när det gäller content marketing?

–Den största utmaningen är just att göra det grundläggande jobbet, med att identifiera mål och syfte med sin content marketing-satsning. Många hoppar över det, säkert på grund av att man inte vet riktigt vilka delar i sin affär, sin organisation och i sina erbjudanden som är viktiga att koppla till content marketing-satsningen. Det tar vi upp på utbildningen.

Hur kan arbetet med ”personas” integreras även i content marketing?

–Vad gäller content marketing så handlar det om att skapa innehåll som upplevs som relevant av mottagaren. Och för att kunna sätta fingret på vad som är relevant för mottagaren så skapar vi ”personas”, som blir ett verktyg att hitta rätt tonalitet och rätt kanaler för att nå vår målgrupp.

Några smarta tips för att återanvända relevant content i flera kanaler?

–Du bör ha en grundläggande kanalstrategi som du kan utgå ifrån när du planerar spridningen och distributionen av innehållet. Och att återvända relevant content är ju enormt effektivt, men bör göras på ett bra sätt så att inte målgruppen blir bombarderad av samma innehåll i flera kanaler. Ett enkelt tips kan vara att sortera upp kanalerna om de ska användas som ”säljande”, ”informativa”, ”inspirerande”, ”kunskapsdelande”, och utifrån det anpassa innehållet utifrån målsättningen med kanalen.

Dina bästa tips för att få en bra planering & produktion av content?

–På utbildningen ger jag en bra överblick över vad som krävs för att få en smidig planering och produktion. Några saker som jag vill lyfta upp här är att vara tydlig i organisationen för sitt content marketing-arbete, vad gäller roller och ansvar. Samt sätta upp arbetssätt och processer som främjar kvalitetssäkringen och där alla får samsyn på vad som är prioriterat.

Vilka rekommenderar du kursen till och varför ska man gå?

–Egentligen alla som är intresserade av, vill börja jobba med eller har satt igång med content marketing. Du bör ha kunskap eller erfarenhet inom marknadsföring och kommunikation för att kunna hänga med under dessa två intensiva halvdagar. Häng på! Jag bjuder på allt jag kan, du får också träffa andra deltagare som ofta kommer in med värdefull input.

ECGO

Möt medlem: Julia Semb, EC-GO

Marknadsföreningen Stockholm | Möt medlem

”Det ena utesluter inte det andra”

–Schysst, veganskt och ekologiskt godis

Julia Semb är medlemmen som, tillsammans med Isabelle Rosén, driver EC-GO. Affärsidén är att leverera ekologiskt och veganskt godis till sötsugna svenskar. Och det verkar inte råda brist på sådana. Svensken äter mest godis i världen, och godiskonsumtionen bara fortsätter att öka varje år.

Hur mycket skiljer sig ert godis från det man generellt hittar i plockgodisavdelningen?
–EC-GO Candy är ett ekologiskt vegangodis, som till skillnad från traditionell godis är gjort utan snuskiga färgämnen eller otäckt gelatin. Vårt godis är smarrigt och medvetet och i stället gjort på naturliga råvaror och som dessutom är djurfria. Lagom nyttigt godis som smakar precis lika gott som vanligt godis.

När startade ni och hur ser nuläget ut för EC-GO?
–EC-GO AB grundades hösten 2014 som en återförsäljare av andra ekologiska snacks & godis varumärken. Jag började sälja godis på nätet och via en prenumerationstjänst till privatpersoner.

2016 kom Isabelle Rosén in som delägare och områdesansvarig för EC-GO Företag. EC-GO Företag levererar hållbart snacks & godis på kontor och event. Vi erbjuder ett
ett medvetet snacksval som sprider glädje. Fair trade & ekologiskt. Idag jobbar vi med företag som H&M, IKEA, Tre(Hi3G) Grant Thornton, Netlight, New Properties, Nordic Morning med flera.

”Inget folk i världen äter så mycket godis som svenskarna och ingen varugrupp ökar så kraftigt i SCB:s statistik som sötsakerna”*

Efter 3 år som återförsäljare av snacks och godis bestämde vi oss 2017 att lansera eget godis. Detta är idag EC-GO Candy. Vi lanserade godiset hos utvalda ICA-butiker i november och efter bara några månader sålde vi hos 30 olika återförsäljare. Efterfrågan ökar och vi är i nuläget i förhandlingar hos fler grossister om att ta godiset centralt i Sverige!

Vad har du för bakgrund?
–Min bakgrund är inom digital marknadsföring där jag har jobbat som konsult i mediabyrå. Det var genom SEO och arbete med Google Adwords för mina dåvarande kunder som jag upptäckte den ökande efterfrågan online av ekologisk och hälsosam livsmedel.

Kan du berätta lite om hur ni arbetat med er marknadsföring? Vad har funkat bäst?
–För EC-GO har sociala medier funkat allra bäst. Det finns också ett starkt veganskt community på nätet som vi kommunicerar med. Samtidigt så vet vi att en mix av medier och kanaler bidrar tillsammans till att kunder eller företag slutligen tar kontakt. För EC-GO Företag ser vi till exempel att våra personliga nätverk bidrar mycket med att öppna dörrar för nya möjligheter.

Hur mycket bedömer ni att ni kan eller vill växa?
–Vi har stora förväntningar på tillväxt de närmaste åren. EC-GO Candy är idag introducerat i ett 30-tal butiker i Sverige och vi jobbar mot att få produkterna centralt hos de största aktörerna i 2018, samt expandera till storstäder runtom Europa inom 3 år.

Er största utmaning såhär långt?
–Att öka folks medvetenhet om vad de faktiskt stoppar i sig. Vi försöker förmedla ett budskap där vi vill att folk ska vilja unna sig lördagsgodis men samtidigt känna att det är schyssta grejer de stoppar i sig. Det ena utesluter inte det andra.

*(källa: Statistiska Centralbyrån SCB)

Widespace

Lunch hos Widespace – Nu har vi full koll på trenderna inom mobil marknadsföring

Marknadsföreningen Stockholm | Fördjupning och tips, Referat

How to succeed with your mobile marketing in 2018

Idag samlades vi på Marknadsföreningen Stockholm i Widespace soldränkta lokaler med utsikt över citys takåsar. Efter mingel och nätverkande över en lyxig lunch med miljötänk och dessert så fångade vi upp dagens tema; ”Data, AI and Creativity – How to succeed with your mobile marketing in 2018”.

Josefine Vinberg, Head of Product på Widespace, delade generöst med sig av konsumenttrender, industritrender för mobil, en rad matnyttiga case och hur man kan använda AI-teknik för större framgång med sina mobila kampanjer.

Ingen har knappast undgått den ”mobila revolutionen”. 85% av den svenska befolkningen har tillgång till en smartphone (källa Statista 2018). 60% av alla Google-sökningar kommer från mobila enheter (globala siffror) och enligt DIBS (2017) så har hela 54% av alla svenska konsumenter använt sin smartphone till att köpa något på nätet under de senaste 3 månaderna. Mobilen konverterar på ett helt annat sätt än tidigare. Och bland de yngre målgrupperna (24-34 år) är motsvarande siffra 69%.

Industritrenderna som Josefine lyfte upp rörde både den ökande användningen av programmatiska annonsköp, konsumenternas motkraft i form av ad blockers och den framväxande AI-tekniken för att leverera resultat på digitala annonser. Nya dataskyddsförordningen GDPR är också en delikat fråga, då en kombination av datapunkter gör individer identifierbara och därför måste särskilda beaktanden göra rörande personuppgiftshanteringen.

Hur kan man då skapa bra, framgångsrika mobila kampanjer?

  1. Rörligt innehåll skapar intresse. Exempel med swipe-kub vs en statisk kub, visar på 28% bättre recall.
  2. Gör det roligt; ta chansen att jobba med spelelement såsom att välja olika färger, kasta godis till monsterJ eller dra nytta av mobilens andra funktioner såsom tillgång till kameran (att prova solglasögon på en bild av sig själv) eller skakfunktioner, (allt som skakas IRL kan också återspeglas på skärmen såsom dryck, pop-corn etc)
  3. Bästa tips för mobila videor; satsa på högkvalitativa bilder/film då bara 1% sätter på ljudet. I dialog, lägg till textning! Bra intresseväckande inledning inom 3 sek! Och kom ihåg att ha ditt varumärke synligt under hela tiden. Gör korta filmer och utmana din byrå att leverera filmer mellan 5-15 sek långa.

För att nå ut med sin kampanj så finns nu alla möjligheter att jobba med optimerande algoritmer snarare än traditionell targeting. Du får på så vis upp en bredare reach, baserat på både interaktioner med annonser, browser-historik, mobil historik, ISP, locations etc. Aktivera kampanjer vid vissa klockslag, baserat på väder (regniga dagar ger t ex fler bokade resor) eller se till att länka rätt till nerladdning av rätt appar (beroende på vilken typ av telefon du har).

Josefine avslutade med ett par spännande case från Min Doktor, Åhléns (som sålde slut på vårskorna) och en kombinerad kontextuell kampanj från Penguin Random House UK.

Tusen tack till Josefine Vinberg för en inspirerande och matnyttig dragning. Tack Kim Darragan och teamet på Widespace för härligt värdskap. Och slutligen; tack alla medlemmar + gäster som kom!

Ingager

Referat: Facebooks nya algoritmer

Marknadsföreningen Stockholm | Fördjupning och tips, Referat

Facebooks nya algoritmer

–Seminarium hos Ingager

Den 11 januari offentliggjorde Mark Zuckerberg, grundare och VD för Facebook, att algoritmen för Facebooks nyhetsflöde var på väg att förändras. Det var dags att komma tillbaka till grundtanken; att hålla kontakten och interagera med vänner och familj.

Många av oss som jobbar med företagssidor och content till följare på Facebook såg den organiska räckvidden sjunka i januari och det är hög tid att fånga upp både strategier och genomförande för kanalen framgent. Vi var därför väldigt taggade att höra mer och tog kontakt med Ingager, som är experter på området. Ett av våra snabbast uppbokade seminarier och i onsdags möttes 75 laddade medlemmar och gäster upp för månadens lunchseminarium.

Simon Beyer, Chief Strategy Officer och Amalia Thoors, CMO, bjöd in oss till Ingager och delade generöst med sig av en rad handfasta tips kring Facebook och Instagram framgent. Som med allt content handlar det om att skapa relevant innehåll och för att lyckas krävs ett antal pusselbitar som samverkar:

  • Vad är syftet med kommunikationen?
  • Strategi och planering av den?
  • Produktion av innehåll; formaten är viktiga
  • Bilder säger mer än text
  • Första blickfång
  • Använd äkta och genuint material som speglar ditt varumärke
  • Hur levererar du content (timing i publicering) och så mätning och uppföljning (vad funkar för er?)

Genuint engagemang och dialog premieras

De nya algoritmerna premierar ”back 2 basics” i form av dialog och genuint engagemang! Vi spenderar allt mer tid med vår telefon och på sociala medier. Ett mission för Facebook enligt Mark Zuckerberg 12/1-2018; ”Ensure that the time spent on Facebook is well-used. When we use social media to connect with people we care about it can be good for our well-being.”

Organisk räckvidd? Vad har hänt? Algoritmerna fokuserar på genuint engagemang och att dialog startar. De interaktioner som prioriteras är:

  1. Tid spenderad vid innehållet
  2. Engagemangsgrad
  3. Långa kommentarer och dialoger
  4. Engagemang med en post som delats av en vän.

”Fejk-engagemang” i form av click baits (rösta, reagera eller dela vidare) funkar inte längre.

Stories ger hög organisk spridning

Pudelns kärna är att skapa relevant innehåll för följarna. Feed= speed. Vi lägger i genomsnitt 1,7 sek på ett inlägg på Facebook. Lägg också krut på att ta fram bra bildmaterial där ditt varumärke tydligt signaleras. Hög kvalitet och autencitet. Filmer premieras också i de nya algoritmerna. Var inte så rädd för att uppdatera bilder/inlägg med kommentarer och likes. Det är inte antalet likes och interaktioner som är det första som kommunicerar oavsett.

För inläggen; följer det en utstakad och samstämmig story; med liknande igenkännande mönster. Slutligen för produkter; är de presenterade på ett engagerande och kul sätt? Ett bra exempel är Legos bilder av sin produkter med skuggor av det de föreställer i verkliga livet. Enkelt och lekfullt!

Sammanfattande tre viktigaste sakerna för att lyckas med Facebook 2018:

  1. Tänk på relevansen
  2. Tänk snabbhet (ingen orkar vänta på att inlägg som tar för lång tid att ladda och du har inte lång tid att väcka intresse)
  3. Tänk att det ska vara smooth/friktionsfritt – gör det enkelt

Lunchens stalltips var också att testa ut InstaStories – där det fortsatt är hög organisk spridning/räckvidd jämfört med FB.

Tack till alla medlemmar och gäster som kom! Tusen tack till Ingager för en spännande och matnyttig dragning samt fint värdskap!

Marie och Göran

Hallå där, Göran Garberg

Marknadsföreningen Stockholm | Blogginlägg, Möt medlem

Möt medlem Göran Garberg, United Spaces

Vi på Marknadsföreningen trivs fantastiskt bra på vår nya adress, hos United Spaces, vars CEO Göran Garberg är medlem sedan många år tillbaka. Vår VD Marie Sommar lyckades få några minuter med Göran över en kaffe nyligen.

Vad är din vision med United Spaces?

–Visionen är att bidra till ett gränslöst entreprenörskap där ett medvetet ledarskap byggt på samverkan, öppenhet och tillit utvecklar människor och affär på ett bättre sätt.

Hur tror du att framtidens arbetsplats ser ut?

–Föga överraskande är jag övertygad om att framtidens kontor (under de kommande 10 åren) ser ut som United Spaces; inspirerande (kul att gå till jobbet), centralt (Life Balance), community (bygga sin affär). De digitala möjligheterna kommer att öka i betydelse, men behovet av att fysiskt ses kommer alltid att finnas.

Du är långväga medlem i Marknadsföreningen Stockholm – vad är ditt bästa nätverkartips?

–Att engagerat och nyfiket lyssna på andra! Det uppskattas av alla och plötsligt blir du intressant fast du inte sagt ett ord om dig själv.

Största utmaningen för marknadsförare och kommunikatörer 2018?

–Att fånga intresset och vara relevant för just den personen, just då. Utan att prata om sig själv/sitt företag.

 

Göran Garberg

gdpr

Referat: GDPR, ”ett PUL på steroider”

Marknadsföreningen Stockholm | Fördjupning och tips, Referat

”Comply or die”

–Här är vad du behöver känna till inför GDPR 25 maj

Nya dataskyddsförordningen, GDPR, börjar gälla från 25:e maj 2018 och vi på Marknadsföreningen Stockholm startade redan i april förra året med ett seminarium på ämnet. Maj 2018 är också bara ett steg på vägen mot det totalt inbyggda dataskyddet. När vi såg den nya boken ”GDPR – Förstå och tillämpa i praktiken” så var vi glada att kunna fånga upp författarna, Monika Wendleby från Passacon AB och Dag Wetterberg, Wetterberg Advokatbyrå, över en medlemslunch för att få mer konkreta tips.

All behandling av personuppgifter måste ha genomgått den logiska trappan med 6 steg: 1 – Ändamål, 2 – Laglig grund, 3 – Nödvändigt, 4 – Korrekt och öppet, 5 – Adekvata, relevanta och inte för omfattande, samt 6 – Kan vi skydda integritet/konfidentialitet.

Monika tipsade också om att göra den viktiga inventeringen/kartläggningen grundligt för att i ett nästa steg göra prioriteringen. Avgör vad som är mest akut, potentiellt känsligt, och skapa en action list över åtgärder. Nya direktiven handlar om en ständig förbättring. Även att kunna visa på förbättring över tid, att göra väl avvägda beslut vid systemskiften osv. Det är helt centralt att få engagemanget ut bland medarbetarna; det är ju här det praktiska arbetet fortlöper. Framgent behöver vi rensa ännu mer i både inkorgar och lagrade dokument, skapa nya strukturer osv.

Direktmarknadsföring bättre beskrivet

Den goda nyheten för oss marknadsförare är att direktmarknadsföring är fortsatt tillåtet och ännu bättre beskrivet. Å andra sidan finns det en stor komplexitet för profilering, när du vill rikta din marknadsföring med hjälp av historik, preferens osv. Här behöver vi alla stanna upp och säkerställa att vi har både processer och rätta samtycken på plats.

Vi pratade också om när det då ändå går fel. En säkerhetsincident som leder till oavsiktlig eller olaglig förstöring, förlust eller ändring eller obehörigt röjande av, eller obehörig åtkomst till, de personuppgifter som överförts, lagrats eller på annat sätt behandlats.

Exempel: Kundregistret är på avvägar p g a en glömd dator etc. Vad gör du då? Du är skyldig att anmäla en allvarlig personuppgiftsincident inom 72 timmar till Datainspektionen och även kontakta de drabbade. Här behöver man skapa handlingsplaner.

Hårda sanktioner

Sanktionerna är betydande om man bryter mot nya GDPR; högsta beloppet är 20 miljoner euro eller 4% av företags globala omsättning. När sedan Datainspektionen ska fastställa dessa belopp ska de ta hänsyn till en rad omständigheter; överträdelsens karaktär, svårighetsgrad och varaktighet med beaktande av den aktuella uppgiftsbehandlingens karaktär, omfattning eller syfte, samt antalet berörda registrerade och den skada de lidit.

I det här fallet så handlar det som Monika säger om ”Comply or Die”. Det kan bli väldigt kännbart att inte ta tag i denna fråga. Och Dag flikar in att GDPR är som PUL på Steroider.

Tusen tack till Sanoma Utbildning för värdskap och lunch, tack till Monica och Dag för er matnyttiga och grundliga presentation & tack till alla medlemmar som kom. Boken kommer att fyllas på i bokhandlarna inom kort med en ny expresstryckning.

Oskar Klingberg

Möt medlem: Oskar Klingberg, Wiraya

Marknadsföreningen Stockholm | Blogginlägg, Möt medlem

Optimerad och AI-driven kommunikation

–Möt medlem Oskar Klingberg, vd Wiraya

Wiraya fick nyligen ett innovationsbidrag från EU-kommissionen på 20 miljoner kronor för ett projekt inom AI och telekom. Vi passade på att ta några ord med deras vd och tillika vår medlem Oskar Klingberg. Vad ser Oskar för utmaningar med projektet och vad går det ut på?

Hur vill du kort beskriva Wiraya?

–Vi hjälper våra kunder att göra livet lättare för deras kunder genom proaktiv och automatiserad kommunikation i mobilen, vid olika tillfällen i kundlivscykeln. Vi kallar de specifika utmaningar vi löser för micro-processer eftersom de är en mindre del av de större processer som finns inom kommunikationen med befintliga kunder. Nyckeln är att vi har en produkt som vet det optimala sättet att kommunicera med en individ vid det givna tillfället vilket leder till en ökad kundupplevelse och konvertering.

Vad betyder det mer konkret?

–Vi tror att stora företag har en otrolig utmaning med exekvering av individkommunikation. Det finns ofta strategier, processer och tekniska förutsättningar att göra massor, men det krävs otroliga resurser för att få ut rätt kommunikation till rätt individ vid rätt tillfälle. Wiraya tillhandahåller out-of-the-box-lösningar på specifika affärsproblem.

Ett exempel är betalningspåminnelser; om exempelvis ett försäkringsbolag kopplar på Wiraya som en del i processen så levererar vi en optimerad och automatiserad påminnelse till kunden som både skapar ökad kundnöjdhet och får fler att betala. Eftersom allt är en extern lösning behövs väldigt lite resurser men ger ändå maximal effekt.

Var ser du er om 5 år?

–Oj, 5 år är en lång horisont för ett så snabbväxande företag som vi. För 5 år sedan var vi 4 anställda, nu är vi nästan 50 och jag hoppas att vi fortsätter växa i samma fart. Under den tidshorisonten hoppas jag att vi är ett självklart val för alla stora konsumentföretag i Sverige och att vi också har kommit en bra bit på väg i vår utlandsexpansion. Vårt interna långsiktiga mål är att generera 1 miljard dollar i värde för våra kunder och om 5 år tror jag vi har kommit långt mot det målet.

Nyckeln är att vi har en produkt som vet det optimala sättet att kommunicera med en individ vid det givna tillfället vilket leder till en ökad kundupplevelse och konvertering.

Ni fick nyligen ett EU-bidrag för ett projekt inom AI och telekom. Vad går det ut på?

–Övergripande går det ut på att skala upp vår prototyp-produkt till komplett lösning för att hjälpa mobiloperatörer med kommunikation som skapar nöjdare kunder och därmed lägre kundtapp. Vill man gå lite djupare handlar det om att tillsammans med operatör bygga en lösning som agerar på den insikt som operatören har kring en individuell kund och automatiskt når ut till den kunden för att hjälpa den att ta action.

Vi tycker att det finns en stor problematik i att företag lägger så otroligt mycket resurser på nykundsanskaffning och vill skapa möjligheten att också satsa på vård och utveckling av befintliga kunder.

Vad tror du blir er största utmaning med projektet?

–Att vi tillsammans med våra samarbetspartners är uthålliga. Utvecklingsprojekt blir kortsiktigt aldrig som man tänkt sig och det gäller att kämpa sig igenom de olika utmaningarna även fast det i stunden kanske inte känns som att man kommer framåt. Vi behöver också knyta till oss ytterligare talanger inom området, just nu söker vi till exempel en produktchef som driver projektet och har en bakgrund inom datadriven kommunikation.

Har du något personligt mål den kommande tiden?

–Mina två största mål just nu är att dels säkerställa att vi på rätt sätt kommer igång med AI-projektet, och dels att vårt kontor i London kommer i mål med de mycket spännande diskussionerna vi har med aktörer i UK. Vid sidan av det är mitt största personliga mål att fortsätta attrahera smarta människor som kan hjälpa oss med alla utmaningar vi hela tiden ställs inför.

Gav du något nyårslöfte i år?

–Att 2018 kommer bli det bästa året någonsin. Det kanske inte har en fantastiskt kreativ höjd eftersom det är ett löfte jag haft många år, men jag är säker på att jag kommer lyckas hålla det.

Varför har Wiraya ett medlemskap i Marknadsföreningen?

–För att det ger oss en möjlighet att vidareutbilda oss inom marknadsföring och att nätverka med de smartaste i branschen. Vi tror verkligen på att vi som individer behöver utveckla oss i samma snabba takt som företaget och här är Marknadsföreningen en jättebra möjlighet.

Vassa Eggen

Influencersamarbeten – ett referat

Marknadsföreningen Stockholm | Fördjupning och tips, Referat

”Viktigt med en tydlig koppling och trovärdighet”

–Så arbetar Tourn med influencer marketing

Vi på Marknadsföreningen har länge varit nyfikna på Influencer Marketing. Därför var det extra roligt att nu få höra mer från tech-bolaget Tourn. Vi samlades denna kalla onsdagsmorgon på restaurang Vassa Eggen och nätverkade över en härlig hotellfrukost, innan det var dags att dyka ner i dagens ämne.

Rosanna Thun, vice VD på Tourn, inledde med att ge en övergripande bild av sociala medier och framförallt kring generation Z:s mediakonsumtion. Som vi alla vet är det ett globalt fenomen med ökat mobilanvändande. Att hela 21% av världens befolkning också befinner sig på sociala medier gör att vi marknadsförare tenderar att lägga allt mer av marknadsföringsbudgeten här. De under 20 år, våra digitala natives, konsumerar naturligt via multi devices och är vana vid snabba budskap. Youtube är en given plattform, men också Instagram med flera. Rosanna tipsade om Musical.ly som en ny spännande kanal, där bland annat Coca-Cola har gjort ett mycket lyckat case.

Vi fick inspiration och konkreta tips från projektledaren Emelie Sandberg och Key Account Manager Cecilia Björck, som sätter ihop olika samarbeten; allt ifrån ambassadörskap till ren produktplacering, målgruppsstyrd kommunikation och tekniska system för marknadsföring i sociala plattformar. Jotex var ett exempel på samarbete med Pernilla & Biancha Ingrosso kring heminredning som presenterades; där de via en lyckad home styling och kul content kunde få en rejäl spridning och ökad försäljning. Nyckeln är kombinationen av både idé, genomförande och mix av kanaler i rätt tid.

För att åstadkomma ett lyckat samarbete måste det finnas en tydlig koppling och trovärdighet i samarbetet med influencern. Där är förarbete och research viktigt och även dialogen under resans gång. Flera andra exempel var ”I am Kenza Tricot” och ambassadörskapet Kenza Zouiten gör för Gina Tricot, som går årsvis med en rad nerslag. Skolverket har en Youtube-satsning med influencers just nu att inspireras av – ”Gymnasiemytologin” där man tar draghjälp av bland andra Samir Badran och Clara Henry för att slå hål på myter kring yrkesutbildningar.

Några tips från morgonen

  1. Låt influencern kreera; gör innehåll som följarna vill se och där känner influencern sina föjare bäst. Tutti-frutti ett kul och talande exempel.
  2. Rätt och genomtänkt match mellan bolag och influencer; ha god tid, gör er research. Följarna är de största kritikerna och för att det ska bli lyckat för alla partner måste det vara äkta och genuint.
  3. Kika på mixen av kanaler; egna hemsidan, Blogg Boost, Insta Stories (ofta hög engagemangsfrekvens), Youtube osv.
  4. Går att göra kampanjer i micro-influencers för någon tusenlapp upp till större upplägg på flera miljoner.
  5. Kolla gärna in Breakits raffling-reportage om att skapa en ”fejk-fitnessblogg” och att köpa sig följare, med många bra tips på vad man behöver dubbelkolla innan man satsar på ett samarbete: https://www.breakit.se/artikel/10937/jag-skapade-en-fejk-stjarna-pa-instagram-for-5000-spann-sen-blaste-jag-annonsorerna

Tusen tack Rosanna, Cecilia och Emelie från Tourn International för att ni generöst delade med er av era kunskaper och tips. Tack till Vassa Eggen och alla medlemmar & gäster som kom denna morgon! Vi på Marknadsföreningen Stockholm är laddade för fler nerslag på Influencer Marketing och kommer bland annat vara med på ICONFEST 5:e maj på Stockholmsmässan!

Här är årets medlemmar 2017!

Marknadsföreningen Stockholm | Medlemsaktiviteter, Övriga träffar

Stort tack för era fina insatser under året!

När Karin Zingmark gästade Marknadsföreningen i Boulebar Tryckeriets fantastiska inomhusträdgård passade vi på att hylla de av våra medlemmar som utmärkt sig lite extra under året som gått. Från en fullmatad case study inom digital marknadsföring till färgsprakande graphic recordings; det här är årets medlemmar 2017, och respektive motivering, i sex olika kategorier varav en helt ny för i år.

ÅRETS MEDLEM

Alernest Nunez Bengtsson

”Denna medlem gjorde sin research grundligt och screenade alla konkurrenter innan hon valde att bli medlem hos oss; Marknadsföreningen Stockholm hade det överlägset mest aktiva programmet. Vi har i henne fått en riktigt aktiv medlem som kompetensutvecklar sig, deltar i diskussioner och sprider ordet om föreningen vidare på alla tänkbara sätt. Vi var inte förvånade att hon var den allra första att köpa biljett till det nypaketerade eventet Årets Marknadschef.

Under året skrevs uppsatsen inom digital marknadsföring med oss som case, där arbetet har varit mycket värdefullt och direkt tillämpbart för oss i föreningens förnyelsearbete. Tack för det!

Stort grattis till Alernest Nunez Bengtsson, Årets Medlem 2017”

ÅRETS NÄTVERKSLEDARE

Camilla Cramner, Karin Bjäreholt och Ann Netterwall

”Med bred erfarenhet och nyfikenhet har dessa nätverksledare ständigt fyllt sina nätverksträffar med inspirerande och motiverande föreläsare inom aktuella ämnen. Med ett brinnande engagemang har de attraherat och fyllt träffarna även med nya medlemmar, som utvecklats till värdefulla ambassadörer för föreningen.

Tilläggas kan också att personerna har samarbetat kring nätverket för föreningens del sedan 2013 och tog för första gång hem segern 2014 som Årets Nätverksledare. Stort grattis till Camilla Cramner, Karin Bjäreholt och Ann Netterwall, nätverket Relationsmarknadsföring!”

ÅRETS KOMPETENSUTVECKLARE

Suzanne Sjöberg

”Denna medlem var nybliven marknadsansvarig på sitt företag när hon gick med i vårt nätverk och genom att delta på föreningens många olika träffar har hon skaffat sig både kunskaper och sparringsmöjligheter i sin nya roll. Hon har också tagit steget att skaffa sig en mentor inom föreningens regi, och på så vis växlat upp den egna utvecklingstakten ytterligare. Vår Kompetensutvecklare 2017 är Suzanne Sjöberg, varmt grattis!”

ÅRETS AMBASSADÖR

Maria Westman

”Årets ambassadör är aktiv i föreningen sedan många år och numera även nätverksledare, där hon drar till sig många intressanta föreläsare och flitiga deltagare. Hon är en driven och effektiv projektledare, och även sedan årsskifte entreprenör med nystartat företag. Som specialist på content sprider hon gärna content om Marknadsföreningen i sina egna sociala kanaler.

Denna medlem är även ordförande i Swedish Content Agencies, har ett stort professionellt nätverk och undervisar även på IHM och sprider budskapet om Marknadsföreningen till sina elever. Ni har säkert listat ut att Årets Ambassadör är Maria Westman. Stort grattis, Maria!”

ÅRETS YES! (ny)

Alex Baker

”Denna medlem har många järn i elden och missionerar kring Marknadsföreningen i alla tänkbara sammanhang. En naturlig nätverkare som finner spetskompetens inom innovation och det senaste för att sprida kunskap till andra. Att han får tiden att räcka till för både start-up, nätverkande, styrelsearbete, juryarbete och att själv leda ett nätverk hos föreningen är ett under. Men han gör det så bra; Årets YES! till Alex Baker. Stort grattis.”

ÅRETS NYKOMLING

Caroline Sellstone

”Denna kreativa medlem har gjort en hemvändare till föreningen och efter sommaren tagit steget till egen ny verksamhet, där vårt nätverk gett bredd och ringar på vattnet för framgång. Samtidigt har hon inspirerat oss och medlemmarna med sin fantastiska förmåga att fånga nuet i färg och form, i detta för oss nya format.

Vi har i henne fått en medlem som inte tvekar att växla upp och alltid bidrar med ett generöst ambassadörskap.

Stort grattis till Caroline Sellstone, Årets Nykomling 2017.”