Blogg

Lyyti

Möt partner: Customer Success i fokus för snabbväxande Lyyti

Marknadsföreningen Stockholm | Årets Marknadschef, Blogginlägg

Nya marknader och samarbeten för Lyyti

Det händer saker hos vår partner i öst! Kanske var du på Årets Marknadschef på Fotografiska och mötte Anna, Kaisa och Christoffer som var på plats under eventet? Anna Kauppila (trea från vänster i bild) svarar här på några frågor om vad de har på gång. Den stora nyheten just nu är integrationen med HubSpot, och Lyyti är nu det andra eventhanteringssystemet i världen att tas upp i marknadssystemet HubSpots egen integrationsbutik HubSpot Connect.

Lyyti var partner till oss vid Årets Marknadschef i februari. Vilka är era intryck från dagen?

-Vi är mycket glada över att ha varit med! Så många marknadsproffs under samma tak resulterar alltid i intressant diskussion och utmärkta idéer. Innehållet var lyckat, mycket bra talare med tankeväckande innehåll, bl.a. om kultur och hur vi vill bli uppfattade. Våra absoluta favoriter var keynoterna av Linda Hammarstrand och Katie Martell!

Ni gick nyligen ut med nyheten om ett samarbete med Hubspot. Vad går det ut på, och vad ger det era användare för nya möjligheter?

-Integrationen mellan Lyyti och HubSpot löser ett problem som säkert alla marknadsförare stött på nån gång: deltagardata från event och möten är borta med vinden så fort eventet är över. Hur ska man tydliggöra och följa upp en persons eller ett företags kundresa, då de icke-digitala marknadsåtgärderna – dvs event och möten – hamnar utanför den digitaliserade marknadsföringsprocessen?

Just nu satsar vi hårt på Customer Success: om våra användare inte har framgång, kommer inte vi att ha det heller! Det är ett genomgående tema i hela företaget.

Tack vare integrationen kan man föra över deltagardata – inklusive uppgifter om närvaro, samtycke till marknadskommunikation etc – automatiskt från Lyyti till HubSpot.

Deltagarlistan från Lyyti blir, lite förenklat, en kontaktlista i HubSpot, och sen är det busenkelt att kommunicera vidare med deltagarna. Det bästa är att man även kan ge t.ex. säljarna facit i hand nästa gång de ska träffa en kontakt. De kan se alla touchpoints, inklusive icke-digitala event, och vet vad de ska prata om med kontakten för att bäst kunna hjälpa dem.

Utöver Lyyti/HubSpot-integrationen har vi flera andra också. Nyligen piffade vi t.ex. upp Lyyti – MS Dynamics-integrationen tillsammans med vår partner Fenix Solutions. Nu är integrationen ännu smidigare och fullt utrustad med GDPR-anpassning.

Det går att integrera olika sorters system med Lyyti, inte bara marknads- och kundvårdssystem. Om man inte hittar en lämplig integration bland vårt existerande urval, är Lyytis API tillgänglig till utomstående utvecklare så man kan bygga eget.

Ni verkar ha fullt upp i övrigt; ni lanserade nyligen ett helt nytt gränssnitt och så sent som i november expanderade ni till Nederländerna. Vad är nästa steg?

Just nu satsar vi hårt på Customer Success: om våra användare inte har framgång, kommer inte vi att ha det heller! Det är ett genomgående tema i hela företaget. I praktiken betyder det ökad teknisk användarvänlighet, vältajmad kommunikation och nyttig content för kunder och användare, on demand-utbildningar och fördjupad kundkännedom, med mera.

Utöver etableringen av Customer Success-tänket jobbar vi vidare med teknologin. Lyyti växer, och för att kunna bredda väg för nya egenskaper och användargrupper måste själva mjukvaran också tas hand om. Vårt utvecklarteam kommer även att växa till sig lite i vår.

Sist men inte minst – vi spanar vidare efter nya Lyyti-företagare på nya marknader. Det ligger en del krokar ute, kan man säga. Man får gärna tipsa!

Årets Marknadschef 2018

Video: Årets Marknadschef 2018

Marknadsföreningen Stockholm | Årets Marknadschef, Video

Årets Marknadschef 2018

–Video från Fotografiska 6 februari

Tack igen alla ni som var med oss på Fotografiska den 6 februari, och satte guldkant på en helt vanlig onsdag eftermiddag. Här är vår video från eventet, signerad partner Fenix Film.

Vill du också lära dig göra egna snygga filmer?

–Missa inte vår populära kurs Filma med mobilen (samt skräddarsydda utbildningar on demand) som leds av Fenix Film.

Monika Ljungcrantz Stoltz

Årets Marknadschef 2018 – en summering

Marknadsföreningen Stockholm | Årets Marknadschef, Blogginlägg, Referat

Den avskalade sanningen

–Marie Sommar sammanfattar Årets Marknadschef 2018

Vi lever i en snabbrörlig tid där allt går att mäta, där smart teknik skräddarsyr våra flöden och där tempot och mängden budskap ständigt ökar. Här avlöser samtidigt trovärdighetskriserna varandra, begreppet Fake News myntas och vi ställer oss frågan vem vi egentligen kan lita på. Transparensen må vara total, men det har aldrig varit svårare att nå ut. Kreativitet, äkthet och relevans är mer centrala än någonsin i marknadsföring och kommunikation, för att nå igenom bruset och bygga relationer.

Ur en digital baksmälla reser sig den avskalade sanningen

I onsdags var det då äntligen dags. Årets Marknadschef 2018. Vi på Marknadsföreningen Stockholm samlade än en gång ca 200 av Sveriges vassaste för att inspireras, utmana en och annan sanning, fånga upp bästa tips, utse 2018 års vinnare och nätverka på Fotografiska!

Wow, vilken eftermiddag det blev! Tom Beckman från Weber Shandwick var första keynote med insikter från Cannes och hur de kreativa uttrycken speglat samhälleliga fenomen. I år står business och affärsmodeller/organisation högt på agendan. Hur ser det då ut på hemmaplan & vad ska vi ta med oss?

Antingen är vi parasiter eller så tillför vi värde. Make it stick, make it real, make it count.

–Tom Beckman

Därefter gav Malin Häger från TV4 & EGTA sin utblick på mediabranschen och annonsmiljö, där Sverige tar för sig internationellt. Carl Wåreus ,Google, gjorde spaning #1 kring tillväxt; vem vill vara miljonär på en död planet? Katie Martell, keynote från Boston och ”Unapologetic Marketing Truth-teller” gav oss en fartfylld ögonöppnare & levererade sanningar på löpande band. Hon avslutade med 4 konkreta tips & gyllene möjligheter för marknadsföring i en era av förlorat förtroende:

  1. Take a stand
  2. Values
  3. Know+Lead
  4. Integrity

Elcim ”Superturken” Yilmas spanade #2 kring att våga stå för något, mångfald och förstå målgruppen! Därefter var det dags för Linda Hammarstrand ,Culture Academy, att inta scenen med sin glöd för att skapa engagemang och äkthet i företagskulturen.

Alla i ett företag är viktiga pusselbitar för helheten & olika sträckor på stafetten. Vi måste arbeta tillsammans och inte bara samtidigt. Du behöver inte vara bra för att börja, men du behöver börja för att bli bra.

–Linda Hammarstrand

Innan sista prisutdelningen utmanade förra årets vinnare Årets Marknadschef Patrik Nygren Bonnier i en spaning #3; ”Säljer Sanningen”? Var relevant, transparant & gör skillnad. På riktigt.

Guldregn från golv till tak

I fyra olika sessioner under eftermiddagen, vändes Fotografiskas golv-till-tak fotoväggar till en skimrande nattbild av Stockholm från vattnet och det var dags för speakerrösten att påannonsera våra fantastiska finalister. Med guldsplashregn och musik fick vi välkomna årets vinnare upp på scenen.

Stort varmt grattis till:

  • Emma Stjernlöf, Adidas (Årets Marknadschef)
  • Siduri Poli, Changers Hub (Årets Framtidslöfte)
  • Teamet på Klarna (Årets Varumärkesresa)
  • Teamet på TransferGalaxy (Årets Disruptör)

Alla våra jurymotiveringar kan du läsa här.

Vi ser fram emot att följa er alla framgent!

Vinnarintervjuer avrundade dagen

Eftermiddagen avrundades med plockmat, skålande i bubblor, härligt mingel och vinnarintervjuer i Fotografiskas Studio. Väldigt spännande att få bekanta sig mer med våra vinnare och vad som driver dem. Håll utkik i våra sociala kanaler längre fram för dessa intervjuer i sin helhet.

Fotografiska
It’s a wrap!

Därefter var det såklart dags att kika på senaste utställningarna; jag älskar Kirsty Mitchell & Wonderland. Avslutningsvis har vi nu empiriskt bevisat att det går att klämma in 10 jumbo-ballonger i en taxi… En glad överraskning till några småtjejer hemmavid.

Jag är både glad och stolt över att vi på Marknadsföreningen Stockholm kan samla så många och tillsammans få hylla dessa fantastiska prestationer. Det var ett härligt & ärofyllt uppdrag att få moderera dagen, där jag fått värdefull coaching av Per Furumo, från Voice and Message. Rekommenderas varmt.

Tack till Bohmans Nätverk, Fenix Film, ABA, Lyyti och Nowa Kommunikation som var med som samarbetspartners. Fotografiska, alltid en magisk & proffsig inramning! Tack till projektgruppen, medlemmar som hjälpt till, alla jurymedlemmar för ert arbete och personliga vinnarintervjuer. Tack till alla ni som kom, firande med oss och gjorde dagen så lyckad. Den härliga känslan kommer vi leva länge på! Och till mitt team; Jenny, Per och Helen – ni är grymma.

För att återuppleva dagen (eller spana in för kommande år), så finns mängder av foton, finfina illustrationer och en film som fångar essensen; tack Monika Ljungcrantz Stoltz, Caroline Sellstone och Tobias Elvhage plus vår egen Per Almegård. Fylls på löpande i galleriet.

Vi på Marknadsföreningen Stockholm rockar nu vidare med fler nerslag under vårt jubileumsår 2019 – 100 år. Att vi marknadsförare och kommunikatörer lever i en mer föränderlig och spännande tid än någonsin vågar vi påstå & tillsammans i nätverket vässar vi oss för att excellera. Det är här det händer.

Bästa hälsningar,
Marie Sommar

Foto, där inget annat anges: Monika Ljungcrantz Stoltz
Illustrationer: Caroline Sellstone

Caroline Sellstone

Förankra och förstärk kommunikationen – med bilder

Marknadsföreningen Stockholm | Årets Marknadschef, Blogginlägg, Kurser

3 frågor: Caroline Sellstone

Caroline SellstoneÄven om du inte var med på Årets Marknadschef 2018 så har du säkert sett vår medlem Caroline Sellstone på något annat av våra evenemang. Med digital ritplatta och penna har hon lånat ut sina färdigheter till Marknadsföreningen vid ett flertal olika tillfällen och hennes graphic recordings kan därmed ses i samband med flera av våra tidigare event på mis.se.

Den 8 mars har du möjlighet att, genom illustration, lära dig att aktivera flera sinnen och bättre förankra kommunikation, i vår kurs Kreativa möten på riktigt.

För oss som var på Årets Marknadschef i förra veckan skapar illustrationen ovan omedelbara flashbacks och en förnimmelse av inte bara vad Katie Martell delade med sig i sin keynote, utan även hur det landade hos oss själva; på våra egna tankar och reflektioner.

Det är just detta som är så svårt att uppnå enbart genom anteckningar i text.

Kursen leds av Caroline och vi passade på att ställa henne tre snabba frågor

Vad tyckte du om Årets Marknadschef i år?

–Jag tyckte att Årets Marknadschef generellt höll en hög nivå av kunskap, glädje och gemenskap. Atmosfären i lokalen var på topp tycker jag. Jättekul!

Du har satt fantastiska bilder till det som presenterades och sades. Vad tar du själv med dig från dagen?

–Tack så mycket! Det jag tar med mig är hur imponerad jag blir av talare som fångar publiken genom hela sitt framförande och hur de lyckas med det. Det slog mig att de knyter sina budskap till en historia. På det sättet planterar de bilder i publikens hjärna vilket gör att man minns lättare vad som sagts, och det är ju alltid intressant att lyssna på en spännande och/eller rolig historia. Bilder är så viktigt för att ta till sig budskap.

Vad kan du berätta om kursen du leder för oss den 8 mars; ”Kreativa möten på riktigt”?

–För det första vill jag säga att kursen är för ALLA som vill börja rita och visualisera på jobbet. Kursen är för dig som aldrig har ritat, för dig som kan rita och dig som är mittemellan. Mitt mål är att du ska gå hem efter kursen utrustad med verktyg, kunskap och mod, så du känner dig ivrig att komma igång och höja kreativiteten på arbetsplatsen. Du kommer garanterat bli en glädjespridare och imponera på dina arbetskamrater. Det vet jag av erfarenhet. Men viktigast av allt, du kommer att ge dig själv och ditt team möjligheter att nå högre höjder under era möten.

Kreativa möten på riktigt – 8 mars

Almedalen

Möt vår partner Nowa Kommunikation, om Almedalen

Marknadsföreningen Stockholm | Almedalen, Årets Marknadschef, Blogginlägg

Möt en av våra partners till ”Årets Marknadschef” – Nowa Kommunikation

Anders TollmarNowa är en oberoende kommunikationsbyrå som arbetar gränsöverskridande med kommunikation i alla dess former för offentlig och privat sektor. Vi känner dem också som en av Almedalsveckans mest erfarna arrangörer med flera trädgårdar, lokaler och arenor i centrala Visby. Här passade vi på att intervjua Anders Tollmar, affärsområdeschef ”Almedalen” och seniorkonsult.

Nu är det bara 5 månader kvar till Almedalsveckan; hur skulle du beskriva fenomenet för någon som inte varit där?

–Politikerveckan i Almedalen är en ganska pigg 50-åring. Det som slår förstagångsbesökare är den enorma mängden människor och aktiviteter, men också att stämningen är speciell, inkluderande och mångfacetterad. Det är verkligen en mötesplats för alla intressen och individer med goda chanser att nätverka, få kunskap och inspiration. Med samtal om i stort sett alla samhällsutmaningar, ofta i lite mer spännande konstellationer än annars och i format som är dynamiska och mer fartfyllda och öppenhjärtliga.

Vårt bästa tips är att våga vara sig själv och att hitta hjärtat och nerven i den fråga den egna närvaron handlar om. Och att våga sticka ut, väcka nyfikenhet och skapa engagerande diskussioner.

 

Det är lite högre i tak än i den allmänna debatten under andra tider på året, många tar ut svängarna lite extra i Almedalen. Fenomenet är faktiskt svårt att levandegöra så mitt svar är helt enkelt: Besök Visby i sommar så guidar vi er på plats!

”Den avskalade sanningen”; måste det kosta skjortan att delta i Almedalen och är det värt pengarna?

–Svaret är att det INTE måste vara jättedyrt att genomföra aktiviteter i Almedalen. Vi erbjuder alternativ i helt olika prisklass och den enklaste formen för att delta är att bara vara på plats och möta andra besökare och påverka dessa direkt. Många organisationer med väldigt begränsade resurser är på plats varje år för att markera sin närvaro, företräda sina intressen i olika aktiviteter, vara informativa om sin verksamhet och sprida sina budskap.

Värdet är ofta svårt att bedöma, men en stadig ökning av antalet programpunkter och besökare talar sitt eget tydliga språk tycker jag. Det är värdeskapande att vara med under Almedalsveckan! Och många tycker att det är värt pengarna.

Med 4 311 seminarier & 45 000 besökare förra året under Almedalsveckan, vilka är era bästa tips för att nå ut i bruset?

–Vårt bästa tips är att våga vara sig själv och att hitta hjärtat och nerven i den fråga den egna närvaron handlar om. Och att våga sticka ut, väcka nyfikenhet och skapa engagerande diskussioner. Det finns många möjligheter att öka sitt genomslag i Almedalen. Att verkligen vara aktiv i egna nätverk och tidigt väcka intresse för sin närvaro har blivit allt viktigare, ett personligt engagemang och specifikt ”erbjudande” är utslagsgivande för att skapa attraktiva evenemang som lockar besökare.

Ni är partner till Marknadsföreningens event Årets Marknadschef, på Fotografiska 6 feb. Vad ser ni mest fram emot?

–Att få ta del av det spännande programmet och få träffa de nominerade och gratulera vinnarna förstås. Och att få möta alla som är nyfikna på Almedalen och berätta mer om våra erfarenheter och möjligheter att vara ett stöd för den som vill prova på att vara aktiv i Almedalen.

Ni kommer också ha en speciell tävling i er monter på Fotografiska, berätta mer!

–Vi erbjuder alla deltagare en möjlighet att beskriva vad de vill kommunicera och vilka de vill påverka under Almedalsveckan i sommar. Det är en bra början på en lyckad satsning och det mest spännande förslaget hjälper vi att förverkliga en aktivitet i någon av våra arenor i Visby!

Ted Bergström

Möt medlem & styrelseledamot: Ted Bergström, Hemköp

Marknadsföreningen Stockholm | Blogginlägg, Möt medlem

”Allt för många sätter likhetstecken mellan marknadsföring och reklam”

–Möt medlem och styrelseledamot Ted Bergström

Ny i styrelsen för i år hittar vi Ted Bergström, Marknadschef på Hemköp, vilka även har ett företagsmedlemskap i föreningen. Lite kuriosa är att Ted faktiskt var marknadschef för Hemtex när de var nominerade till vår egen utmärkelse Årets Varumärkesresa förra året. Nu inför Årets Marknadschef 2018 den 6 februari passade vi på att fråga Ted lite om hans nya roll i styrelsen och arbete på Hemköp.

Du är ny i styrelsen för Marknadsföreningen. Vad var det som lockade dig dit?

–Marknadsföreningen har länge varit en betydelsefull organisation för att utbilda och skapa nätverk för marknadsförare att mötas. Och i om med att marknadsföringen just nu, liksom många branscher gör, förändras snabbt i och med digitaliseringen anser jag att föreningen fyller en viktig roll för dess medlemmar. Det vill jag helt enkelt vara med och bidra till.

Vad tycker du att du främst kan bidra med i ditt styrelsearbete?

–Min drivkraft har alltid varit att förstärka affären genom marknadsföring, så kopplingen till affär och lönsamhet är viktigt för mig.

Sedan har jag erfarenhet inom många olika områden inom marknadsföring, både som konsult och från ledande befattningar inom detaljhandeln. Jag tror därför att min breda kompetens kommer till nytta i flera sammanhang.

Har du någon särskild hjärtefråga eller område du vurmar lite extra för?

–Att marknadsföring omfattar alla de aktiviteter som vidtas i syfte att skapa ett värde för kunder. Allt för många sätter tyvärr ett likhetstecken mellan marknadsföring och reklam.

Det och hur digitaliseringen påverkar branschen framöver.

Du är även relativt ny i din roll på Hemköp. Vad har du för planer där?

–Vi ska göra en varumärkesresa och lyfta Hemköp till en ny nivå. Det innefattar som sagt allt som kan skapa ett värde för kunderna. Hemköp är matbutiken som drivs av matälskare för matälskare.

Mest spännande just nu?

–Hur konsumenternas och företagens syn på hållbarhet kommer att påverka utvecklingen kommande år.

Business Mingel

Bildspel från Business Mingel på Bryggarsalen

Marknadsföreningen Stockholm | Blogginlägg, Övriga träffar, Referat

Business Mingel på Bryggarsalen

Tack alla ni som kom till vårt Business Mingel på Bryggarsalen i torsdags. Utöver bästa tipsen från röstcoach Per Furumo och ölprovning med expert från Brill & Co fick vi med oss många nya möten, idéer och leads.

En toppenkväll helt enkelt. Stort tack även till Hanna Bergqvist och Cecilia Lind för ett superarrangemang!

Hanna Bergqvist

Möt medlem: Hanna Bergqvist, Bryggarsalen

Marknadsföreningen Stockholm | Blogginlägg, Möt medlem

Vi rivstartar året med mingel och ölprovning

–Möt medlem Hanna Bergqvist, Bryggarsalen

I höstas startade vi upp vårt nya koncept Business Mingel. Premiärtillfället var mycket lyckat och nu är det dags för rond 2, denna gången på Bryggarsalen. Efter speed meeting och mingel med nya möten finns det möjlighet att stanna kvar för en spännande ölprovning. Vår medlem Hanna Bergqvist berättar här mer om sitt arbete på Bryggarsalen och varför hon tycker att ni ska hänga med på årets första event med oss!

Vad kan du berätta om din roll på Bryggarsalen?

–I min roll som projektledare och marknadsförare jobbar jag framförallt med våra stora event och vårt varumärke både mot kunder, personalen och våra besökare.

Vad är det bästa med ditt jobb?

–På Bryggarsalen får jag chansen att vara en multikonstnär och ha ett varierande jobb där jag får arbeta både kreativt och produktivt. Jag gillar att arbeta i en social miljö och träffa intressanta människor. Att få vara med att påverka och utveckla sin arbetsplats gör Bryggarsalen till ett spännande företag att vara på.

Den 10 januari arrangerar vi tillsammans med er ett Business Mingel på Bryggarsalen. Varför tycker du att man som medlem i Marknadsföreningen ska gå på det?

–Det är perfekt tillfälle för att nätverka och träffa nya intressanta människor i ett kul upplägg! Det är också ett bra tillfälle att spana in vad vi har att erbjuda här på Bryggarsalen.

Vad har ni annars på gång på Bryggarsalen?

–Vi har utvecklats väldigt snabbt de senaste åren, från att öppna en helt ny konferensvåning till vårt pågående arbete med hållbarhet. Nu närmast så är vi på gång med att producera vår egna öl. Förutom själva ölen så är det för oss marknadsförare en rolig ny produkt att lansera och att göra ett kampanjarbete kring.

Du har tidigare gått kursen Content Marketing med Marknadsföreningen. Vad tyckte du om kursen och hur jobbar ni med content idag på Bryggarsalen?

–Den var riktigt givande och jag skulle verkligen rekommendera den. Men hjälp av verktygen från kursen kunde vi sätta ihop vår egen contentstrategi, någonting som var precis rätt i tiden för oss.

Varför är du medlem i Marknadsföreningen Stockholm?

–För att hålla mig uppdaterad kring förändringar inom marknadsföring både genom seminarier och för nätverkandet.

________

Vill du också vara med att rivstarta med det nya årets mest värdefulla mingel för marknadsförare och kommunikatörer? Vi har ett fåtal platser kvar – Välkommen på torsdag 10 jan!

Styrelse 2023

Här är vår styrelse 2023 – Ny ordförande och flera nya ledamöter

Marknadsföreningen Stockholm | Blogginlägg, Föreningen

Möt vår nya ordförande och nya ledamöter

*** Placeholder copy *** Vid Marknadsföreningens Stockholms valmöte 25 november valdes Pino Roscigno in som ny ordförande för föreningen. Pino har lång erfarenhet av marknadsföring och försäljning, företag och konsument, inom finansbranschen och nu inom sports retail som Commercial & Brand Director på Stadium. Han utnämndes till Årets Marknadschef 2019 av Marknadsföreningen och tar nu över rodret efter Patrik Nygren-Bonnier, Röda Korset, som efter 2 år som ordförande valt att lämna över stafettpinnen.

I tillägg väljs även Sophie Hedestad, CMO Netigate, Åsa Olow, Creative director & försäljningschef Schibsted, Mirja Kais, Head of Creative Agency 3 Sverige, Frida Olsson, Head of Digital Growth Global Connect samt Hanna Axelsson, senast Kommunikation- och Marknadschef Trygg-Hansa, in i styrelsen. Efter flera mandatperioder med omval lämnar nu Charlotte Banning, CMO Monterro, Ted Bergström, Marknadschef Hemköp, Mikael Bergh, Marknads-och försäljningschef Postkodlotteriet, Sofia Söderqvist, CCO Meds och Marianne Wiström, CRM-projektledare Svenska Spel.

Vi tackar av: Patrik Nygren-Bonnier (Röda Korset), Charlotte Banning (Monterro), Ted Bergström (Hemköp), Mikael Bergh (Postkodlotteriet), Sofia Söderqvist (Meds) och Marianne Wiström (Svenska Spel)

”Vilka är dina hjärtefrågor och vad kommer du att bidra med i styrelsen?”

Vi är glada att kunna hälsa våra nytillskott i styrelsen välkomna, efter valmötet i fredags. Här kan du läsa en kort presentation om samtliga samt deras respektive svar på vår inledande fråga till var och en av dem.

Pino Roscigno, Stadium (Ordförande)

Pino Roscigno– Marknadsföring och kommunikation är essentiellt för företagande och samtidigt så finns det en tendens att vi gör det komplicerat och svåråtkomligt för många. En av mina hjärtefrågor är att tvätta bort hokus pokus. Marknadsföring är komplext men det är inte komplicerat.

Pino Roscigno, Commercial & Brand Director Stadium, del av koncernledningen, med ansvar för att kommersialisera Stadiums erbjudande och bygga varumärket på samtliga marknader. Ekonom med lång erfarenhet av marknadsföring och försäljning, företag och konsument, inom finansbranschen och nu inom sports retail. Med en passion för träning och rörelse generellt och med en övertygelse om att ett fysiskt aktivt liv bidrar till både gemenskap och en ökad livskvalitet.

Frida Olsson, Global Connect

Frida Olsson– Mina hjärtefrågor rör digitalisering och automatisering. Jag hoppas att jag kommer kunna bidra med insikter kring hur vi kan jobba mer data drivet för att skapa ännu bättre kundupplevelser med slutmålet att få fler att upptäcka fördelarna med att vara medlem i marknadsföreningen.

Frida Olsson, Head of Digital Growth, GlobalConnect: Jag har bred erfarenhet av marknadsföring på bolag av varierande storlek. Numera är jag specialiserad på digital marknadsföring med fokus på automatisering och personalisering för att driva ökad försäljning och kundlojalitet. Idag driver jag avdelningen Digital Growth på GlobalConnect. När jag inte är på jobbet så umgås jag med nära och kära. Jag älskar all form av mat och kompenserar det genom att lyfta en del skrot på gymmet. En annan passion är att resa. Favoritresmålet är utan tvekan Costa Rica.

Mirja Kais, 3 Sverige

Mirja Kais– Jag tror på att utveckla och lösa affärsutmaningar med innovation och kreativitet där potentialen och kraften ligger i kulturen och i utvecklingen av individer.

Mirja Kais, Head of Creative Agency, 3 Sverige: Lång erfarenhet inom kommunikation och ledarskap. Jag har under åren arbetat med många olika varumärken och marknader, jag har startat, drivit och sålt bolag. Jag ser kreativitet som en viktig ingrediens i affärsutveckling och jag tror på individens kraft för att åstadkomma förändring och effekt. Jag är väldigt förtjust i mat, yogar gärna i värme och har under alla år jag jobbat aldrig haft tråkigt.

Sophie Hedestad, Netigate

Sophie Hedestad– Jag har min bakgrund inom både sälj och marknadsföring så min passion och expertis ligger i att bygga upp en marknadsavdelning som är självsäker, motiverad, säljfokuserad och datadriven.

Sophie Hedestad, CMO Netigate: Sophie Hedestad har jobbat hela sin karriär i techbranschen och har sin expertis inom försäljning och marknadsföring. 2011 började hon arbeta på San Fransisco-baserade Meltwater och har en internationell erfarenhet av att bygga upp högpresterande sälj- och marknadsteam. Idag arbetar hon som Chief Marketing Officer på SaaS-bolaget Netigate. Hon är expertkommentator på TV4 inom digitaliseringsfrågor och sociala medier. Hon är passionerad av att bygga agila och datadrivna team. Sophie brinner för kommersiella frågor med fokus på tillväxt.

Hanna Axelsson, Trygg-Hansa

Hanna Axelsson– ”Integrerat” är både ett ledord och en hjärtefråga för mig, när kommunikation och marknad får leva i symbios med varandra blir det som bäst. Jag tror mycket på att jobba kanaloberoende, att ha ett gemensamt kommunikationskoncept att utgå ifrån i både förtjänade, köpta och egna kanaler. Det skapar förtroende och enhetlighet internt, igenkänning och effektivitet externt och en tydlighet för alla som arbetar professionellt med marknad och kommunikation. Värdeskapande kommunikation är ett annat område som jag drivs mycket av, att vi kommunikatörer kan bidra med ett samhällsvärde på olika sätt genom den kommunikation vi utvecklar och tar ut till marknaden.

Hanna Axelsson, (fd) Kommunikation- och Marknadschef Trygg-Hansa: Jag har jobbat med kommunikation i hela mitt yrkesverksamma liv, både på kund- och byråsidan. Jag startade på IBM i början av 2000-talet när IT-branschen var den hetaste sektorn som fanns för att skapa spännande PR. Vidare som kommunikationskonsult på Cohn&Wolfe (idag BCW) med uppdraget att bygga företags varumärken i förtjänade kanaler inom en rad olika branscher. De senaste nio åren har jag jobbat med kommunikation och marknadsföring på Trygg-Hansa, senast i rollen som Kommunikations- och marknadschef med ansvar för intern och extern kommunikation, varumärke, marknadsföring och hållbarhet.

Åsa Olow, Schibsted Magasin

Åsa Olow– Tror och hoppas jag kan bidra med insikter inom sälj som också är det jag brinner för. Utvecklingen inom sälj från att vara en klämcheck gladlynt person som sålde en produkt till att numera kräva betydligt mer kunskap, rådgivning och effektmätning inom många olika medieslag. Säljrollen idag är mycket mer komplex.

Åsa Olow, Creative Director & försäljningschef Schibsted Magasin: Jag har arbetat som säljare över 30 år och senaste 10 åren som säljchef. Började min säljkarriär med ett jobb hos en f.d. ordförande hos Marknadsföreningen StockholmLasse Grunberger. En fantastisk mentor och chef! Efter det rullade det på hos de stora mediehusen Aller, Hearst, LRF, Bonnier. Just nu är jag på ett av Sveriges största säljbolag där jag ansvarar för två stycken säljteam. Ett av dom är SvD och det andra är Youtube / Influencer Marketing. Mitt jobb består naturligtvis en stor del av budget, prognoser och framtidstänk. Men är en chef som lägger mycket tid på pepping, stöttning, coaching, hittar nya intäktskällor och har ett öra mot marken så jag vet vad mitt team står för för utmaningar. Stolt över att vi vunnit årets team två gånger på företaget!

Susanna Stubberöd

Möt medlem: Susanna Stubberöd, SVT

Marknadsföreningen Stockholm | Möt medlem

”Vi ska vara ett föredöme när det kommer till dialog”

–Möt medlem Susanna Stubberöd, chef sociala medier och publikdialog, SVT

I morse var vi, med ett gäng medlemmar, på besök hos SVT för både ett seminarium och ett studiebesök. Vi passade på att ställa några frågor till deras chef för sociala medier och publikdialog, Susanna Stubberöd, om deras digitala marknadsföring och hur de skapar dialog med sin publik.

Hur långt har SVT kommit i sin digitala satsning?

–Jag jobbar inom marknadsföring och kommunikation och kan enbart svara för det området. SVT:s digitala satsning är givetvis mycket större än enbart marknadsföring. Vi har exempelvis en mogen organisation kring sociala medier, där vi framförallt jobbar med kännedom, konvertering till våra egna plattformar och dialog.

När det gäller digital annonsering så är vårt fokus att gå från ett fåtal stora kampanjer till mer riktade mikrokampanjer. Vi vill dessutom förbättra konverteringen till våra egna plattformar, vilket primärt innebär att få fler att titta på program i SVT Play.

Vi har även ett ständigt ökande tryck i antalet frågor och synpunkter från våra tittare. Där utreder vi hur vi bäst kan automatisera rutinärenden för att kunna använda mänskliga resurser för mer initierad dialog med tittarna.

Men hur långt har vi kommit? Målsnöret flyttas ju framåt hela tiden, men vi är definitivt på väg framåt.

SVT lyfter ofta svåra ämnen genom vårt utbud, och då behöver vi vara aktiva i de diskussioner som vi skapar.

 

Var befinner sig public service om 10 år?

–Det är en enormt svår fråga. Oberoende media och journalistik blir bara viktigare i en alltmer digital värld. Om SVT behåller sin höga trovärdighet som leverantör av kvalitet och oberoende innehåll så kommer vi vara fortsatt starka. Men på vilka plattformar? Det blir spännande att se.

Hur skapar ni en dialog med era tittare i era olika kanaler?

–Vi bedriver dialog framförallt i sociala medier. Där uppmuntrar vi till diskussion kring vår verksamhet, vårt programinnehåll och våra tjänster. Vi har givetvis en fördel av att syssla med rörlig bild, och SVT:s innehåll leder ofta till mycket stort engagemang.

Vi lägger också mycket fokus på att bemöta tittarnas frågor kring vårt programinnehåll. SVT lyfter ofta svåra ämnen genom vårt utbud, och då behöver vi vara aktiva i de diskussioner som vi skapar. Vi tar också frågan kring ”netikett” på stort allvar. SVT är public service och vi ska vara ett föredöme när det kommer till dialog. I våra kommentarsfält ska vem som helst våga göra sin röst hörd utan rädsla för påhopp av andra.

Gå gärna in på https://www.facebook.com/svt eller https://www.instagram.com/svt/ och läs kommentarerna!

Varför har SVT ett medlemskap i Marknadsföreningen Stockholm?

–Det är viktigt att ständigt få inspiration, spännande insikter och utveckling inom kommunikation och marknad.