PR report
Marknadsföreningen Stockholm | Årets Marknadschef, Blogginlägg, Möt medlem

”AI kommer att underlätta för kommunikatörer framöver på en mängd olika sätt”

Mynewsdesk är en av våra partners till Årets Marknadschef 2023, och de släppte nyligen rapporten ”State of Nordic PR & Communication”, i samarbete med Hubspot. Här berättar Malena Bjälkdahl, Nordic Marketing Manager, bl a om om vilka trender de ser och möjligheterna med ChatGPT & AI. Inledningsvis får vi några ord från CMO Lotta Laurin med hennes spaningar från rapporten.

Mynewsdesk

Spaningar från ”State of Nordic PR & Communication”

– PR-branschen genomgår just nu en stor förändring. Detta innebär både utmaningar och många möjligheter. En tydlig trend som framkommer i årets undersökning är att PR & Kommunikation har blivit ännu viktigare på grund av alla utmaningar som samhället står inför, såsom pandemi, krig, finansiell kris osv. Detta ställer högre krav på alla som arbetar inom PR & Kommunikation.

Det är särskilt tre områden som sticker ut: behovet av krishantering, önskan om att kunna visa tydligare på nyttan med PR & Kommunikation genom att analysera och mäta mer samt möjligheten att använda AI för att underlätta arbetet nu framöver.

– Lotta Laurin, CMO Mynewsdesk

Vill du läsa hela rapporten så kan du ladda ner den här: https://library.mynewsdesk.com/2023-pr-report-download

Malena Bjälkdahl, hur blir året 2023 för Mynewsdesk?

– Det blir ett jättespännande år med stort fokus på produktutveckling och expansion. Vi har precis lanserat vår senaste produkt “PR Coverage Report” som hjälper företag analysera och dela effekten av sina PR-insatser i en enkel och lättläst rapport. Vi har också lanserat “Content AI”, en tjänst som bygger på ChatGPT och som kommer förenkla och automatisera processen för att skapa kvalitativt innehåll.

Den har tagits emot väldigt väl och hjälper våra kunder arbeta smartare och mer effektivt med sina PR-insatser. Slutligen fyller vi 20 år i år och det ska naturligtvis också firas.

I år verkar alla dras med frågan hur vi kan göra mer med mindre, (vilket också är i linje med temat för Årets Marknadschef 2023). Hur går dina tankar om det?

– I vår “State of Nordic PR & Communication” ser vi att 59% av de tillfrågade tror att vi går mot en utveckling av högre kvalitet men med lägre frekvens och färre kanaler för sin kommunikation. Det här har varit på tapeten dom senaste åren men har ställts på sin spets nu med ekonomiska utmaningar för många bolag, ett accelererat ökat antal digitala plattformar och sönderspammade mailboxar.

59% av de tillfrågade tror att vi går mot en utveckling av högre kvalitet men med lägre frekvens och färre kanaler

Senast i raden av plattformar är Metaverse som alla kommunikatörer behöver förhålla sig till, samtidigt som flera av de befintliga kanalerna blir mer och mer tillgängliga för kommunikation från varumärken. Det är många beslut och prioriteringar som kommer behöva göras framöver. Jag tycker det är en sund utveckling där vi som avsändare tvingas fundera på i vilken kontext, med vilket budskap och med vilken tajming, vi är som mest relevanta och kan få störst genomslag.

Vilken är din senaste nya lärdom?

– Allt kring ChatGPT utan tvekan. Den har hjälpt mig skriva LinkedIn-poster och formulera frågor i samband med ett event men även skapa bokrecensioner och sätta ihop ett Kahoot för ett team-event. Det är en fantastisk utveckling men den har också utnämnt mig till vd och grundare av Mynewsdesk så det är en viktig insikt att allt den skriver inte är sanning.

Mest spännande utveckling just nu?

– Möjligheterna som skapas kring AI. Det kommer att underlätta för kommunikatörer framöver på en mängd olika sätt, och här kommer Mynewsdesk bl a kunna skapa och erbjuda bättre och smartare lösningar för innehållsskapande och distribution. Allt i linje med de behov av effektivitet och skalbarhet som vi ser växer hos våra kunder.

Årets Marknadschef 2023 – vilka är dina förväntningar på eventet och tävlingen?

– Jag ser fram emot att bli inspirerad och imponerad. Jag hoppas också att vi i vårt partnerskap med Marknadsföreningen kommer kunna få möjlighet till spännande dialoger och möten med kollegor från andra branscher.

Ta del av våra utskick! Här kan du anmäla dig för våra utskick med info, inspiration och ett och annat erbjudande inom ramen för vår verksamhet. Prenumerera här