Blogg

Lars Rystadius

Möt medlem: Lars Rystadius, Brandcentric

Marknadsföreningen Sverige | Möt medlem

”Många företag och organisationer kommer att behöva skruva på såväl strategier som koncept”

I höstas var vår nätverksgrupp Employer Branding på besök hos Brandcentric, där Lars Rystadius, vd och strateg, berättade om Generation Z och om hur de kommer att ”ställa nya krav på dig som arbetsgivare, kollega och entreprenör” (referat här). Vi tog ett par ord med Lars för att få höra lite mer.

Brandcentric – vilka är ni?

– Som namnet antyder arbetar vi med varumärkesutveckling. Det kan handla om att ta fram syfte eller positionering för organisationer och företag, eller varför inte budskap inom employer branding. I grunden är vi en kommunikationsbyrå som gillar att få ihop kommunikation och ledarskap. När man får det att fungera kan man bygga riktigt starka och långsiktiga varumärken.

Var är ni om fem år?

– Om fem år är vi ett antal glada konsulter som med stolthet berättar om nya, goda samarbeten med våra kunder – som gjort dem ännu mer framgångsrika.

Vilken utveckling inom varumärkesområdet tycker du är mest spännande just nu?

– En väldigt spännande utveckling är ankomsten av Generation Z. Vi har gjort en studie som berättar om deras drivkrafter, tankar och beteende. Ganska mycket skiljer sig i förhållande till den gängse bilden av ”unga på arbetsmarknaden” och det påverkar inte minst alla som arbetar med arbetsgivarvarumärken. Många företag och organisationer kommer att behöva skruva på såväl strategier som koncept.

Vilken är din största utmaning i nuläget?

– För oss och andra som arbetar med employer branding handlar det om att ta kommunikationen vidare från dagens fokus på ”autenticitet” (alla jobbar med glada porträtt av medarbetare idag – och allt ser likadant ut!) till starka koncept som samtidigt och på riktigt är äkta och ärliga. Reklambranschen har alltid varit bra på att bygga koncept, men i det här sammanhanget ställs det helt andra krav på äkthet. Och det gäller inte minst i relation till Generation Z!

Har du haft något riktigt WOW-moment under året som gått?

– Många! Men ska jag ta en aktuell så var det nog att ta del av bidragen till Magnet Awards 2019, employer brandingens snabbt växande branschtävling. Jag satt i juryn för den öppna klassen och det var inspirerande att se hur kreativa och starka många av bidragen var. Det har verkligen skett en utveckling i branschen. Inte minst vinnaren Sandvik med sitt projekt ihop med Yngwie Malmsteen, ”The smash proof guitar”. En riktig höjdare!

Nyårslöften: Hiss eller diss?

– Diss för löften. Bättre att ha ögonen öppna för livets möjligheter. Låt wow-momenten komma!

____________
Sidan för vårt nätverk Employer Branding hittar du här
Nästa träff med nätverket är redan denna vecka, den 22 januari och det finns ännu några platser kvar!

Billes

Inför Årets Marknadschef – Möt vår partner Billes Tryckeri

Marknadsföreningen Sverige | Årets Marknadschef, Blogginlägg

”Stockholms närmaste tryckeri” om hur de hanterar retaildöden och om att vara materialoberoende

Peder Sjögren
Peder Sjögren, Billes

Du har vid det här laget knappast missat att vårt stora årliga event för marknadsförare och kommunikatörer i Stockholm väntar runt hörnet. Men har du koll på alla våra plartners, som även kommer att vara på plats på Fotografiska den 5 feb? Inför Årets Marknadschef 2019 får vi här möta Billes Tryckeri som bland annat berättar om hur de hanterar retaildöden och några insikter från de senaste åren. Vi ställde några frågor till Peder Sjögren, säljare på Billes (”men jag känner mig mer som en ”kund-lots” som hjälper kunderna genom ofta omfattande och komplexa produktioner med fokus på att det svåra ska bli enkelt”).

Billes Tryckeri är idag ett tredje generationens familjeföretag. Hur tycker du det märks av i er verksamhet?

– Externt så märks det framför allt genom den flexibilitet vi kan ge kunderna. Det bottnar i sin tur i den anda som finns på Billes, som Niklas & Fredrik (Bille) skapat, i form av lojalitet och uppställning för firman, men ytterst för kunderna. Vid olika tillfällen har vi hjälpt kunder med besvärliga och tajta produktioner och då har vår personal ställt upp under exempelvis helger för att lösa uppgiften.

Internt så märks det både genom den goa stämning som råder och en otroligt platt organisation som tar snabba beslut. Just den goa stämningen kan exemplifieras genom att i Påsktider så kommer bröderna utklädda i kycklingdräkt och delar ut påskägg till personalen eller att deras mamma (Lena) under flera år stickade Pippi-tröjor till alla som fick barn på Billes. Vi är 110 anställda men det känns som vi alla är en del av familjen, vilket jag tycker säger mycket.

Att kartan ritas om i snabbt takt för kedjor med fysiska butiker är ett faktum, men jag är verkligen djupt imponerad över den handlingskraft och intensiva arbete som retailföretagen visar för att möta detta med att försöka se till att kundupplevelsen blir mer intressant.

Du har sagt att ni idag är ”materialoberoende”. Vad innebär det?

– Niklas & Fredrik såg redan under de första 10 åren på 2000-talet att tryckvolymerna minskade och bestämde sig för möta de mindre volymerna med digitala maskiner. 2011 startade ett 3-årsprojekt – Billes Vision 2014 – där våra 5000 kvm lokaler byggdes ut med ytterligare 3000 kvm och en stor mängd digitala maskiner köptes in och installerades för att ge kunderna en möjlighet att trycka på i princip vilket material de ville och oavsett om man var i behov av 3, 29 eller 245 ex så hade vi plötsligt en produktionslösning för dem.

Istället för att låta kunderna vara begränsade till enbart pappersbaserade produkter kunde vi nu erbjuda en mängd olika lösningar på en och samma produktion. Att vara klara med denna omställning redan 2014 har gjort att vi kunnat växa istället för att minska verksamheten.

Det pratas en del om ”retaildöden” idag. Vad är dina tankar om det och hur påverkar det er?

– Att kartan ritas om i snabbt takt för kedjor med fysiska butiker är ett faktum, men jag är verkligen djupt imponerad över den handlingskraft och intensiva arbete som retailföretagen visar för att möta detta med att försöka se till att kundupplevelsen blir mer intressant.

Från Billes håll försöker vi stötta med idéer och inspiration på exempelvis material som kan boosta detta. Den variation av maskiner vi har hjälper också våra kunder att exempelvis köra pilottester i ett mindre urval av butiker kostnadseffektivt, för att mäta effekter innan man rullar ut det på hela butiksnätet.

Hur viktigt är det för er att ha en fysisk närvaro där era kunder är?

– Sedan 2016 har vi satsat på ett riktigt bra kontor med mötesrum men framförallt med ett bra och inspirerande showroom – precis vid S:t Eriksbron. Den här centrala tillgängligheten till oss, produktprover & inspiration har gjort att vi halvt på skämt, halvt på allvar kallar oss ”Stockholms närmaste tryckeri”. Det har varit ett riktigt lyckokast och vi har väldigt mycket kunder som kommer hit för möten eller kommer för att diskutera projekt på plats eller låna produktprover.

Det är en del av den enkelhet och tillgänglighet vi måste ha för att hjälpa kunderna i exempelvis tidspressade projekt och här finns även två kalibrerade provtrycksskrivare kopplade via nätet till repron i Göteborg så är det brått har kunderna högklassiga provtryck inom några få timmar för att kunna ta snabba beslut.

Kan du berätta lite om hur ni arbetar med era kunder? Är det mest snabba beställningar eller handlar det oftare om längre relationer?

– Det är med en stor portion ödmjukhet men även med stolthet som vi kan se att våra kundrelationer är väldigt långa här i Stockholm. Vi har ju lite av en ”underdog-position” här eftersom vi rent geografiskt har vårt tryckeri 50 mil bort – men ur det föds en otrolig vilja att erbjuda ett servicefokus i absolut toppklass som det skall vara svårt att finna någon annanstans. Så vi tolkar de långa relationerna och en bra tillströmning på nya kunder som kvitton på att vi erbjuder något som efterfrågas.

Vad kan du berätta om hur ni arbetar mer er marknadskommunikation? Finns det några särskilda trender eller förändringar du lagt märke till?

– Eftersom vår maskinpark är så bred idag innebär det ofta att vi får flera kontaktytor inom ett och samma kundföretag. Det kan vara marknadsavdelningen ena veckan för att nästkommande hjälpa personalavdelningen med ett projekt. Det som varit intressant att se är en liten trend kring att vi fått mer & mer uppdrag även från de CRM-ansvariga hos våra kunder.

Kanske är det en viss mättnad som uppstått hos konsumenterna kring de digitala kanaler som kundklubbarna använder som mejl & sms – att det blivit för mycket och för enkelt att klicka bort & radera – som gjort att vi möter ett större intresse för att återgå till att växelvis även kommunicera via analoga utskick samt att skräddarsy trycksaker som går till vissa delar av en kundklubb.

Det kan vara så att ena gången gör man ett utskick till alla 100.000 medlemmar och producerar en enklare trycksak till att man vid nästa tillfälle trycker en mer exklusiv produkt som kanske riktar sig mot 1500 av medlemmarna som kanske uppvisar ett speciellt intressant köpbeteende eller köpmönster och som man vill trigga ytterligare genom nå dem med ett specifikt erbjudande.

Vad har ni för förväntningar på Årets Marknadschef på Fotografiska den 5 feb?

– Det känns otroligt kul att få medverka som partner vid detta etablerade och viktiga event och förhoppningsvis träffa många intressanta människor. Vi ser med spänning fram emot detta och dagen i stort!

______________
Allt om årets stora event för marknadsförare och kommunikatörer – Årets Marknadschef 5 feb! Passa på – det finns några biljetter kvar än!

ReTuna

Så blev ReTuna återvinningsgalleria en världsnyhet

Marknadsföreningen Sverige | Nätverksträffar, Referat

”Hemligheten är att älska det man gör och göra lite mer

Så säger Anna Bergström om hur hon har lyckats attrahera internationella journalister till Retuna, världens första återbruksgalleria. Eskilstuna har blivit en förebild inom återvinning och återbruk och utsågs i år till ”Placebrander of the year” för sin hållbarhetsprofil.

Kläder berör oss alla och förstör moder jord mest, säger Anna. I snitt behåller svenskar kläder bara i sex månader och köper i snitt 50 plagg om året. Återvinning kommer att vara en konkurrensfaktor i framtiden. Jämför t ex Spotify, byggt på delningsekonomi, och Kodak som inte längre finns. Det gäller att ha en bra produkt som svarar på ett behov.

Retuna öppnade 2015, granne med Eskilstuna Återvinningscentral. Varor som lämnas och går att återanvändas delas ut till butikerna i Retuna som antingen säljer dem som de är, eller gör om.

Retuna blev känt först internationellt och sedan spred sig intresset i Sverige. Första kontakten var med en japansk arkitekt och nyheten spreds i Asien. Många journalister har hört av sig och Anna har som policy att aldrig säga nej. Ett reportage om Retuna blir bra egen-PR för journalisten.

Det har blivit trendigt med hållbarhet. Alla vill vara hållbara som person och som profession. Det handlar om ett mindset, säger Anna. Vi kommer att ljuga och säga att vi har köpt second hand, fast vi inte har gjort det.

Det krävdes stor internationell publicitet för att bygga upp intresse i Eskilstuna. När BBC och CNN gör reportage om Retuna skapas stolthet. Gallerian har fått besök från journalister från alla världsdelar och ett stort antal svenska kommuner. Anna har byggt upp en egen vänförening som hjälper till att sprida kunskap.

Anna tror inte på ”hippieverksamhet”. Det måste gå att göra affärer och man måste använda det kommersiella språket. Retuna sålde återbrukade och återvunna varor för 11,7 miljoner kronor 2018. Att driva en icke-kommersiell verksamhet kommer aldrig att driva en förändring, menar hon.

Tack Anna för att du delar dina erfarenheter och inspirerar oss, tack till nätverksledarna Anne Caroline Båmstedt och Ingrid Christensson och tack till alla som deltog för bra diskussioner!

_____________
Text & foto: Helen Crowe Blomgren

Lyyti

”Enligt mig behöver de flesta företag förbättra sin evenemangsstrategi” – Vi möter vår partner Lyyti

Marknadsföreningen Sverige | Årets Marknadschef, Möt medlem

”Enligt mig behöver de flesta företag förbättra sin evenemangsstrategi”

Antonia Ridderstrale
Antonia Ridderstråle, Marknadschef Sverige

–Möt Antonia Ridderstråle på Lyyti – vår medlem och partner till Årets Marknadschef 2019

Vi på Marknadsföreningen använder sedan en tid eventhanteringssystemet Lyyti för våra egna event. Lyyti är redan en av våra ordinarie partners, men nu är det även klart att de även detta år blir vår partner till Årets Marknadschef den 5 februari. Vi passade på att ställa några frågor till deras Marknadschef i Sverige, Antonia Ridderstråle, och hittar i henne en självutnämnd ”GDPR-nörd” med passion för AI och datadriven marknadsföring.

Vad kan du berätta om Stockholmskontoret och er satsning i Sverige?

–Det stämmer. Vi har varit aktiva på den svenska marknaden sedan 2012 och de senaste åren har intresset för Lyyti vuxit sig allt starkare i Sverige så det var dags ta ett extra krafttag här. Så i oktober anställde vi ett försäljnings- och marknadsteam på sju personer, där ibland jag själv, och vi är just nu nio stycken som arbetar i Sverige. Vi sitter alla tillsammans på ett mysigt kontor vid Stureplan.

De senaste åren har inburit stor förändring på Lyyti. Vi ska växa internationellt och för att kunna göra det måste så klart förändringar ske; att anställa fler personer i Sverige var en av dem. Vi har gått från att vara ett mindre bolag till över 70 anställda på några få år, och vi kommer att växa ännu mer.

Vi är stolta över att vara marknadsledare i Finland, så nu är målet att förbättra vår marknadsposition i Europa. Riskkapitalbolaget Vaaka Partners valde tidigare i år att investera i Lyyti för att stödja vår internationella tillväxtplan. Vaaka Partners har god internationell erfarenhet när det kommer till tillväxtprocesser för SaaS-verksamhet, vi är stolta att kunna ha de som ägare och samarbetspartner.

Vad ser du som er främsta utmaning i nuläget?

–Att ligga steget före våra kunder för att kunna hjälpa dem att utveckla sina verksamhet med hjälp av eventdata – att veta vilken typ av data de behöver. Det går också hand i hand med utmaningen att kunna bevisa för den svenska marknaden vilken nytta eventdata och B2B evenemang faktiskt gör.

Lyyti
Lyyti-teamet i Stockholm

Vad tycker du är mest spännande inom MarCom just nu?

–Svårt att välja just ett område, just nu inspireras jag av F2F-upplevelser, möten på riktigt istället för den digitala varianten, men också AI och data. Även fast AI och data har varit aktuellt i ett par år inom B2B-marknadsföring så måste jag säga det då jag tidigare studerat machine learning och datadriven marknadsföring – det är det jag brinner för att utveckla.

Data är det mest värdefulla vi har och det finns oändliga möjligheter att använda det i sin marknadsföring, dock är det otroligt viktigt att det sker på rätt sätt. Då jag har bott i USA i fem år så har jag bevittnat flera skräckexempel, där av kan jag stolt berätta att jag är en GDPR-nörd och tar data- och informationssäkerhet på största allvar. Vilket också är något som jag tycker är otroligt spännande.

Det finns väldigt mycket att dra nytta av när det kommer till AI och datahantering. Det jag tycker är mest spännande är hur AI och data förenklar processer både inom marknadsföring och försäljning. Hur man snabbt och enkelt kan hitta kvalitativa leads som stämmer överens med ens målgrupp, samt hur enkelt det är att skapa personliga upplevelser med så kallad ”hypertargeting”, för öka mottagarens upplevelse men också varumärkets trovärdighet och varumärkesbild. Det ska bli spännande att följa denna utveckling, den har förmodligen inget slut.

Men i allt det digitala och automatiska så får riktiga möten inte glömmas bort.

Konversationer och upplevelser tillsammans med riktiga människor, AI i alla ära, är inspirerande. Så det ska också bli spännande att följa utvecklingen av live-event inom B2B. Enligt mig behöver de flesta företag förbättra sin evenemangsstrategi, kanske med hjälp AI och data? Det är i alla fall något jag kommer att arbeta aktivt med under 2020.

Har du haft någon riktig ”Wow moment” i år?

–Jag har haft väldigt många Wow moments i år. 2019 har varit spännande på många vis, kanske lite för spännande på vissa håll. Men om jag ska välja ett tillfälle så vart det när jag låste dörren för sista gången till vår lägenhet på Manhattan. Lika spännande som det var att flytta till USA för fem år sedan var det att flytta tillbaka till Stockholm. Det är roligt att ta med sig det jag lärt mig i New York hit till Sverige. USA är som sagt väldigt duktiga på datadriven och automatiserad marknadsföring. Jag hoppas att kunna implementera det tänket ännu mer här i Stockholm.

Dina förväntningar på Årets Marknadschef den 5 feb?

–Det ska bli spännande att äntligen kunna medverka på denna dag, och dessutom som partner, då jag för en gångs skull befinner mig i Sverige i februari. Som temat lyder ”Dare to Upskill”, så hoppas jag att få möta människor som vågar sticka ut och utmana branschen, och detta i en spännande och unik miljö. Jag har aldrig varit på Fotografiska så det känns extra roligt att eventet äger rum där.

Vad ser du mest fram emot under 2020?

–Jag kan sammanfatta det i tre punkter:

  1. Växa med Lyyti och tillsammans med teamet fortsätta skapa något unikt. Jag ser fram emot att hjälpa våra kunder att uppnå samma effektivitet med hjälp av eventdata som vi gör. För mig som marknadsförare är det en dröm att få all eventdata automatiskt överförd till vårat marketing automation-system, samma gäller vårt säljteam och deras CRM. Det som fortfarande är ”offline data” för många idag är för oss helt digitaliserat.
  2. Upptäcka Stockholm på nytt tillsammans med familj och vänner
  3. Använda Swish och slippa gå till banken och betala hyran med check. Känns som om jag bott under en sten de senaste åren… vi ligger lite före här i Sverige, så 2020 blir året jag swishar alla jag känner och betalar räkningar med ett knapptryck – måste hitta en till hobby att lägga all min nyvunna tid på!

____________

Lyyti-teamet, tillsammans med våra andra partners, möter du på Årets Marknadschef 5 feb, på Fotografiska.

Erik Modig

Marknadschef: Så accelererar du karriären!

Marknadsföreningen Sverige | Fördjupning och tips, Referat, Seminarier

”Vi är i ett yrke där vi är dåliga. Även de bästa lyckas inte så ofta.”

I veckan höll vi på Marknadsföreningen ett välbesökt seminarium med den aningen provokativa rubriken ”3 färdigheter för att bli befordrad”.

Föreläste gjorde Erik Modig, doktor på effektiv marknadskommunikation, forskare vid Handelshögskolan i Stockholm samt författare och föreläsare inom kommunikation, kundpsykologi och varumärkestillväxt.

Vad vi diskuterade var marknadschefernas utmaningar med att bli tagna på allvar och visa sitt värde för ledningsgrupperna. Varför är det så egentligen?

Några orsaker, förklarar Erik, är exempelvis:

  • Det finns oftast ingen koppling mellan de olika KPI:erna och därav exakt vad som bör utvärderas.
  • Man tenderar att separera hårda och mjuka värden: Man kanske särskiljer tryck och digitalt exempelvis.
  • Insikter kommuniceras inte tillräckligt väl för att beslut ska kunna fattas och därav blir det svårt att förklara aktiviteternas värde. Det finns heller ofta inte ett tänk kring risker. ”Om vi gör x, riskerar vi att inte göra y och då händer yz till exempel.

”Generellt lyckas marknadssatsningar 10 % av gångerna dvs vinst var 10.e gång”, förklarar Erik. Ingen annan funktion har den statistiken. ”Hur svårt är det att paja en bokföring” säger Erik med glimten i ögat.

Erik Modig

MEN om vi exempelvis börjar prata ledningens språk och börjar med vilka resultat som är viktiga för dem exempelvis: ”value of the firm”, ”marketing assets”, ”market impact”, ”growth”, ”sales” och ”stock exchange share value”, då händer det grejer. Och vad vill de flesta börsnoterade företag exempelvis göra? Jo förändra börskursen! Och då behöver du kunna visa hur era aktiviteter har bidragit till det och/eller kommer bidra till det. Då blir likes inte så viktiga. De primära aktiviteterna en marknadschef då behöver fokusera på då är:

  • Brand and customer asets (köpupplevelse)
  • Personlig kontakt och distribution
  • Påverkan t ex produktutveckling, innovation och varumärkesplattform

Reklam är inte det som flyttar kurvan. Den behövs såklart. Exempelvis Klarnas framångar. Ja de har gjort massa reklam, men vad de framför allt gjort är att förbättra varumärket och kundupplevelsen, säger Erik.

Som marknadschef behöver du också äga segmenteringen av målgrupperna. Då blir ni kungar och drottningar.

  • Var tjänar vi pengar nu?
  • Var tjänar konkurrenterna pengar?
  • Varför köper de våra produkter?
  • Hur beter sig våra kunder osv.

Erik Modig

Du behöver också förklara för andra i organisationen hur marknadsföring fungerar, och då börja med vad ledningen är intresserad av i resultat och jobba dig bakåt till aktiviteter och taktik. Bort från att prata kampanjer och prata mert reellt affärsvärde helt enkelt!

____________
Text: Rebecca Cannerfelt
Foto: Per Almegård

Håkan Gustafsson

Det kan du lära dig av Oatly och andra challenger brands!

Marknadsföreningen Sverige | Fördjupning och tips, Referat, Seminarier

Hur skapar man ett engagerande varumärke idag?

–Referat från ett glöggmingel/seminarium med och hos PHD Sweden

Vi ser nu gång på gång hur det kommer nya start-ups och utmanare som vänder upp och ner på tidigare arbetssätt och tankesätt i deras branscher. Exempelvis Oatly, Tony’s Chocolonely, Lemonade samt Brewdog. Här är våra spaningar från vårt glöggmingel & seminarium med PHD Sweden. Talare för dagen var Håkan Gustafsson, Strategy & Planning Director.

Du behöver inte vara en cool start-up för att vara eller bli en utmanare.
Det finns dock, enligt Håkan, några obligatoriska egenskaper och beteenden som är gemensamma och som gör dem lockande för sina kunder och andra användare.

  • Du behöver på riktigt vilja ändra något som är fel eller orättvist och ha den meningsfullheten i allt företaget gör – stort som smått. Exempelvis Tony’s Chocolonely som såg att det fanns slavliknande förhållanden i kakaoindustrin. Deras choklad är därför ”100% slavfri”. Det är inte rättvist i branschen och de tillverkar därför också chokladkakor som inte är fyrkantiga så om syskonen delar på den får någon alltid en större bit. Genom att göra det så skapar de en diskussion mellan föräldrar och barn om att livet inte är rättvist.
  • Du behöver tänka nytt kring hur man gör saker i din bransch! “Så har vi alltid gjort” tänker inte en utmanare.
  • Köpare fångas av dina tankesätt och handlingar och de positiva resultat som uppkommer från dem!
  • Attityd framför målgrupp: Du kan inte vara allt för alla. Utmanare är inte ängsliga!
    Se bara på Greta Thunberg – hon har blivit ett utmanande varumärke genom att konsekvent hålla sig till sina värderingar.
  • Kreativitet över relevans: Självklart behöver du vara relevant, men ännu viktigare för att vara en utmanare och sticka ut är att vara kreativa. Vem har exempelvis missat Oatlys kaxiga kampanjer?
  • Teknologin själv har inget egenvärde. Den är bara i bakgrunden och får varumärket att fungera. Den kan aldrig bli varumärket i sig.
  • De mäter hellre effekt framför effektivitet. Dvs hur väl du lyckats nå dina mål framför den ansträngning som krävts för att nå dem.

Det som är viktigt, poängterar Håkan, är att din identitet genomsyrar allt, din kultur, din marknadsföring osv. Och att du står för ditt varumärkes värderingar i alla lägen, även när det blåser. Alla gillar inte en utmanare men det behöver de inte heller göra.

Tips för dig som vill lära dig av utmanarna:

”Overthrow II – 10 strategies from the new wave of challengers” är en bok som utforskar dagens aktuella teman så som teknologi, data, kultur och kreativitet samt vilken roll dessa spelar för dagens varumärkesutmanare.

Stort tack Håkan Gustafsson och Giselle Almonacid för en riktigt spännande och matnyttig dragning med massor av praktiska tips och en fin inramning med glöggmingel för oss och alla medlemmar på plats!

__________
Text: Rebecca Cannerfelt
Foto: Per Almegård

CSR hållbarhet

Hållbara varumärken – vad krävs av företagen idag?

Marknadsföreningen Sverige | Fördjupning och tips, Nätverksträffar, Referat

Hållbarhets-kommunikationens ”do’s and dont’s”

–SB Insight om vad företagen behöver göra idag

Medan vinterns första snö föll över Stockholmarna fick vi tillfälle att följa med nätverksgruppen CSR & hållbarhet på en frukost och lyssna på Erik Hedén. Erik är grundare och vd på SB Insight, som för 10 år sedan lanserade Sustainable Brand Index – Europas största studie om hållbarhet. Vi fick bland annat ta del av modeller för framgångsrikt varumärkesbyggande och exempel på bra och mindre bra hållbarhetskommunikation. 

SB Insight har tagit fram fyra olika personas som tänker och agerar väldigt olika kring hållbarhet. Detta driver förstås behovet av olika former av anpassad kommunikation till respektive målgrupp.

Vad gäller just företags insatser inom hållbarhet har mentaliteten gått från “hellre fria än fälla” till “hellre fälla än fria”, menar Erik. Det är viktigare än någonsin att vara tydlig och transparent i sin hållbarhetskommunikation. Att kommunicera att man ”arbetar hållbart” utan att redogöra för hur man gör det, är t ex bara att glömma idag. Vilka som fick agera exempel på det i Eriks presentation kan vi låta vara osagt.

IKEA i topp

Sustainable Brand Index visar hur pass hållbara olika varumärken uppfattas vara. IKEA ligger i topp i år, tätt följt av Änglamark och Lantmännen. Erik berättar att de mäts på två områden: Miljömässig hållbarhet samt social hållbarhet, vilket innebär att maxpoängen är 200%. IKEA ligger i år på 102%, så det står klart att samtliga företag har en bra bit kvar. Samtliga företag på listan ser du här (bild).

Erik poängterar också att det fortfarande finns mycket kvar för många att göra med mycket enkla medel och avrundar med ett par aktuella exempel på det.

Det är inte svårt att mäta engagemanget kring hållbarhet bland våra medlemmar – frågorna var många och det blev flera intressanta diskussioner efteråt. Tack till Erik och alla ni som var med oss denna morgon, och till nätverkets ledare Marita och Anna för en riktigt lyckad träff med CSR & hållbarhet. Nästa träff planeras (preliminärt) till februari. Hoppas vi ses då!

Kari Syrjä

Möt medlem: Kari Syrjä, Proof Analytics

Marknadsföreningen Sverige | Möt medlem, Nätverksträffar

”Man kan göra stor skillnad bara genom att omfördela befintliga resurser”

–Möt vår medlem Kari Syrjä

Denna vecka möter vi en medlem som du, om du gått på några av våra aktiviteter i år, knappast har missat. Kari Syrjä är en av våra mer aktiva medlemmar och flitig besökare av våra evenemang, alltid laddad med nya frågor och insikter att dela med sig av. Han beskriver sig som en ”open networker” av naturen och det är sannerligen också så vi känner honom. Här berättar han lite mer om sitt arbete och om årets ”Wow Moment”.

Missa inte att vi har en nätverksträff tillsammans med Proof Analytics redan nu på onsdag 4 december med B2B-nätverket, på en lunch där vi får reda på hur du som marknadschef/marknadsförare inom B2B får bästa ROI på dina marknadsinsatser och kan ”försvara din marknadsbudget”. Alla medlemmar är förstås välkomna att anmäla sig!

Kari, hur lyder din hisspitch för Proof Analytics för de som inte känner till er?

–”Start with Why?” sa den famöse Simon Sinek. Många företag har problem att bevisa marknadsaktiviteternas affärsvärde och inverkan på försäljningen, speciellt om vi tänker på tidsfördröjda effekter. Proof Analytics hjälper dig att besvara de här viktiga frågorna:

  • Hur ökar vi försäljningen med hjälp av marknadsföring?
  • Vilka marknadsaktiviteter ska vi satsa mer respektive mindre på?
  • Vilket värde ger PR & Kommunikation på lång sikt?

Proof är världsledande inom automatiserad marknadsföringsmix-modellering. Med vår plattform kan du koppla marknadsaktiviteter till vinst och lönsamhet på minuter, utan att du behöver sätta igång ett gigantiskt IT-projekt med associerade risker.

Vad är din roll där och vad kan du berätta om ditt arbete?

–En del av mitt jobb är att lyfta upp de befintliga kundernas framgång och exponera deras varumärken globalt genom customer advocacy, med andra ord se till att nöjda och lyckade kunder pratar, hjälper och delar värdefulla insikter med varandra.

Andra delen är affärsutveckling mot nya marknader och segment i våra fokusländer globalt. Jag är ”open networker” av min natur, så skicka gärna LinkedIn-inbjudan och vi kan ta en fika! Missionen är att hjälpa CFO & CMO att samverka, så att marknadsförarna får behålla och eventuellt utöka sin budget. Vi vill vara marknadschefens bästa vän och hjälpa dem att bevisa sitt värde, öka värdet av marknadsföringen och se till att de sitter kvar på sina välförtjänade platser i ledningsgrupper hos bolag som vågar visa vägen!

Vilken utveckling följer du med störst intresse just nu?

–Att många marknadschefer faktiskt får lämna sin post p g a att det är så svårt att bevisa hur marknadsföring påverkar säljresultat. Det är många CMOer som sitter kortare än 2 år och det är ett tydligt problem att ledningsgruppen inte tycker att de får de siffror och rapporter som de behöver för att kunna investera i marknadsaktiviteter på ett bra sätt.

Har du haft någon riktig ”WOW moment” i år?

–Ja. Det absolut häftigaste på sistone var att en av Europas snabbaste växande bolag sedan länge, svenska klockmärket Daniel Wellington, ville bli ännu bättre i sin marknadsföring och anlitade oss för att fortsätta växa smartare. Ett ”Wow moment” är att se hur de insikter som man så snabbt kan få när man jobbar med regressionsanalys kan vända en nedåtgående tillväxttrend. Att man kan göra stor skillnad bara genom att omfördela befintliga resurser – helt enkelt sluta göra det som inte lönar sig och satsa mer på det som faktiskt ger resultat.

Handen på hjärtat – vem hejar du på när Sverige och Finland möts i hockey?

–Sorry, but not sorry, FINLAND så klart!!!

Varför är du medlem i Marknadsföreningen?

–Medlemskap i Marknadsföreningen är ett ypperligt sätt att hålla sig updaterad. Man får värde för pengarna. Föreningen erbjuder massvis med olika specifika nätverksträffar från frukost, lunch till after work – jag tror det är därför den är så populär, för att den passar väldigt många individer. Oberoende om man är intresserad av akademisk forskning, varumärkesutveckling eller growth hacks så kan man alltid hitta nåt av intresse. Enda nackdelen är väl att man inte alltid hinner med.

Linda Hammarstrand

”Vi vill se äkthet – var unika!”: Linda Hammarstrands bästa tips

Marknadsföreningen Sverige | Fördjupning och tips, Referat, Seminarier, Video

”Gör vanliga saker ovanligt bra”

–En inspirerande frukost med Linda Hammarstrand

Mycket inspiration och många kloka ord på Marknadsföreningen Stockholms seminarium med Linda Hammarstrand om företagskultur och värderingar igår.

Linda delade med sig sina erfarenheter från Stena, Disney och Clarion. En stark företagskultur byggs inifrån.

–Börja dagen med att ge fem personer beröm!

Linda bjöd på många one-liners:

  • It’s not the magic that makes it work, it’s how we work that makes it magic (från Disney)
  • Gör vanliga saker ovanligt bra
  • Ingenting handlar om vad vi gör på jobbet, allt handlar om varför
  • Ordet självklart är bara klart för dig själv – var tydlig

–Vi vill se äkthet. Var unika. Använd orden ”genom att”.

Rädd för att datorerna kommer att ta dit jobb? Det finns tre saker datorer aldrig kommer att klara, menar Linda:

  1. Kreativitet
  2. Värderingar
  3. Samverkan

Tack Linda för inspiration och skratt, tack alla som deltog och tack Boulebar Liljeholmen för fin frukost och inramning!

___________
Text: Helen Crowe Blomgren
Foto: Per Almegård

Content Marketing

Maria Westman: Vad är bra content marketing?

Marknadsföreningen Sverige | Gästblogg, Kurser, Nätverksledaren har ordet

”Bra content marketing får publiken att känna något, att bli berörd”

Maria Westman leder Marknadsföreningens nätverksgrupp Content Marketing och även vår kurs ”Engagera och skapa effekt med content marketing”. I det här blogginlägget reder hon ut frågan: Vad är egentligen bra content marketing?

Maria Westman

Detta är ett tidigare publicerat inlägg som hänvisar till vinnare i tävligen Swedish Content Awards år 2019. Sedan dess har även vinnarna i tävlingen 2020 utsetts (för mer information, se swedishcontentawards.com)

_________

Vad är bra content marketing? Den frågan får jag ofta. Ett enkelt svar är att se till att man är relevant med sitt innehåll. Ett annat svar är att se till att det ger rätt effekt. Följdfrågan blir då oftast:

”Har du några exempel på bra content marketing?”

Ja, en hel del. Här tänkte jag dela med mig av en summering från tävlingen Swedish Content Awards, och några av pristagarna samt trender som är synliga inom content marketing i år.

Content marketing har ofta målsättningen i att bygga varumärke och att skapa effekt. Vi vill ju helst att målgruppen gör något, som kan leda till en affärsintäkt och en stärkt kundrelation. Bra content marketing speglar tiden vi lever i, och just nu är det ett stort fokus på att lyfta fram det mänskliga och autentiska. Människan står i centrum – både vad gäller det som är lustfyllt, men också det mer tragiska. Vi ser också ett stort fokus på miljö och hållbarhetsfrågor.

Swedish Content Awards

Branschorganisationen Swedish Content Agencies har årligen en tävling där vi utser årets bästa content marketing. Juryn som bedömer bidragen utgår ifrån olika kriterier som i de flesta kategorierna är innovation, kreativ lösning och effekt.

Jag sitter som styrelseordförande i organisationen och strax innan sommaren ägde årets Swedish Content Awards rum, på Berns i Stockholm. Tävlingen är till för att premiera god kvalitet och innovativa lösningar inom content marketing.

Alltfler företag och organisationer satsar på content marketing, vilket var synligt på galan, där byråer och uppdragsgivare samlades runt borden och uppe på scenen. Samarbeten mellan företag och byråer är viktigt, där företagens expertis tillsammans med byråernas kreativa förmåga är viktiga ingredienser för att skapa bra content marketing.

Människan i centrum

Just nu inom content marketing står människans upplevelser och innersta drivkrafter i centrum. Det är ärligt, naturligt och trovärdigt. Och ibland ganska naket och utlämnande. Bra content marketing får publiken att känna något, att bli berörd.

Content marketing kan också ge goda effekter både internt och externt på företag och inom organisationer. Ett exempel på det är vinnaren i kategorin ”Teknik/telekom/IT”. Där uppdragsgivaren NetEnt, tillsammans med byrån OTW, har skapat ett koncept, ”The Challenge”, som sammanflätar ett företags inre drivkrafter och människors sammanhållning. Detta gestaltas i en följetong som tar med oss på en resa, där målet är att några anställda slutligen ska bestiga ett berg.

Spana in The Challenge här!

Igenkänning och överraskningar

Mötet med människor är och har alltid varit ett starkt verktyg inom content marketing. Vi vill känna igen oss och kunna förstå den vi möter. Det som utvecklas nu är en ombearbetning av traditionella intervjuer, som blir till personliga möten i nya format. Ett exempel på nya möten, är när ett köpcentrum i Frölunda visas upp som mysigt och inbjudande. Detta får vi ta del av i ”Alonnika Flyttar in” av Dear Friends, som vann första pris i kategorin ”Detaljhandel/snabbrörliga konsumentvaror”.

Kolla in Alonnika här!

Men det är inte bara lättsamma och vardagliga ämnen som gör sig bra inom content marketing. Jobbar man inom offentlig sektor, så ska nödvändig samhällsinformation kommuniceras ut. På Swedish Content Awards så var vinnaren i kategorin ”Offentlig sektor” Norrköpings Kommun, som tillsammans med Byn Kommunikationsbyrå har skapat content marketing av hur man kan leva 72 timmar utan vatten och el. Ett spännande upplägg där två personer fick bo i en stuga utan vatten och el. Detta filmades autentiskt och sedan adderades flera andra genomtänkta kommunikationsaktiviteter.

Liv och död

Nu är också tiden inne för att prata om sådant som inte tidigare har varit så bekvämt, som till exempel sorg, utanförskap, stress och diskriminering. Människors upplevelser innehåller ju även baksidorna av livet. Vi behöver alla läsa om, diskutera och interagera kring våra livsöden.

Att kunna stödja på ett bra sätt när människors liv tar slut är viktigt. Svenska Kyrkan vann första pris i kategorin ”Ideellt” tillsammans med byrån Volontaire, ”Första hjälpen vid sorg”.

Se filmen här!

Säkra vår jords framtid

Inom närmsta tiden kommer vi att få se mer content marketing kring hållbarhetsfrågor. När städer och infrastruktur utvecklas och miljöpåverkan är stor, så gäller det att integrera människan i hela vår värld och i vår miljö. Att vi inser att vi kan påverka för att säkra vår jords framtid.

Samspel mellan människor, djur och natur är viktigt. Och Ramboll Sverige fick första pris i klassen “Tjänsteföretag” med sitt arbete Ramboll ”Engineering for life”. Här de vill visa hur de får teknologi och lösningar att förbättra samhället och våra liv. Via sitt Instagram konto visar deras experter på enkla lösningar för att ta hand om djur och natur.

Följ Engineering for life här!

Lätt? Svårt?

Ett påstående, eller en ursäkt, som ofta kommer när man pratar om olika exempel inom content marketing är att ”andra företag har lättare att göra content än vad vi har”. Men jag anser att alla kan göra riktig bra content, oavsett vilken typ av verksamhet, tjänst eller erbjudande man har.

Ett lite svårare exempel är boendeekonomi. Är det verkligen roligt? Hur kan man skapa delaktighet och igenkänning i ett sådant ämne? SBAB har tillsammans med byrån Emakina DBG gjort en retrotillbakablick och försökt göra boendeekonomi mer roligt. Här är människorna i centrum med en stor portion humor.

I en av filmerna från SBAB sitter huvudrollsinnehavaren trotsigt uppe i ett träd och läxar upp sin mamma och sina kompisar. Ett avslutande citat i den filmen, som också får avsluta den här summeringen:

”I framtiden kommer det inte vara någon skillnad på vanligt redaktionellt innehåll och innehåll som har en kommersiell avsändare. Allt kommer att kallas content!”

Maria Westman,
Senior Communication Advisor, C by West

____________

Maria Westman leder även vår kurs ”Engagera och skapa effekt med content marketing”.