Billes
Marknadsföreningen Sverige | Årets Marknadschef, Blogginlägg

”Stockholms närmaste tryckeri” om hur de hanterar retaildöden och om att vara materialoberoende

Peder Sjögren
Peder Sjögren, Billes

Du har vid det här laget knappast missat att vårt stora årliga event för marknadsförare och kommunikatörer i Stockholm väntar runt hörnet. Men har du koll på alla våra plartners, som även kommer att vara på plats på Fotografiska den 5 feb? Inför Årets Marknadschef 2019 får vi här möta Billes Tryckeri som bland annat berättar om hur de hanterar retaildöden och några insikter från de senaste åren. Vi ställde några frågor till Peder Sjögren, säljare på Billes (”men jag känner mig mer som en ”kund-lots” som hjälper kunderna genom ofta omfattande och komplexa produktioner med fokus på att det svåra ska bli enkelt”).

Billes Tryckeri är idag ett tredje generationens familjeföretag. Hur tycker du det märks av i er verksamhet?

– Externt så märks det framför allt genom den flexibilitet vi kan ge kunderna. Det bottnar i sin tur i den anda som finns på Billes, som Niklas & Fredrik (Bille) skapat, i form av lojalitet och uppställning för firman, men ytterst för kunderna. Vid olika tillfällen har vi hjälpt kunder med besvärliga och tajta produktioner och då har vår personal ställt upp under exempelvis helger för att lösa uppgiften.

Internt så märks det både genom den goa stämning som råder och en otroligt platt organisation som tar snabba beslut. Just den goa stämningen kan exemplifieras genom att i Påsktider så kommer bröderna utklädda i kycklingdräkt och delar ut påskägg till personalen eller att deras mamma (Lena) under flera år stickade Pippi-tröjor till alla som fick barn på Billes. Vi är 110 anställda men det känns som vi alla är en del av familjen, vilket jag tycker säger mycket.

Att kartan ritas om i snabbt takt för kedjor med fysiska butiker är ett faktum, men jag är verkligen djupt imponerad över den handlingskraft och intensiva arbete som retailföretagen visar för att möta detta med att försöka se till att kundupplevelsen blir mer intressant.

Du har sagt att ni idag är ”materialoberoende”. Vad innebär det?

– Niklas & Fredrik såg redan under de första 10 åren på 2000-talet att tryckvolymerna minskade och bestämde sig för möta de mindre volymerna med digitala maskiner. 2011 startade ett 3-årsprojekt – Billes Vision 2014 – där våra 5000 kvm lokaler byggdes ut med ytterligare 3000 kvm och en stor mängd digitala maskiner köptes in och installerades för att ge kunderna en möjlighet att trycka på i princip vilket material de ville och oavsett om man var i behov av 3, 29 eller 245 ex så hade vi plötsligt en produktionslösning för dem.

Istället för att låta kunderna vara begränsade till enbart pappersbaserade produkter kunde vi nu erbjuda en mängd olika lösningar på en och samma produktion. Att vara klara med denna omställning redan 2014 har gjort att vi kunnat växa istället för att minska verksamheten.

Det pratas en del om ”retaildöden” idag. Vad är dina tankar om det och hur påverkar det er?

– Att kartan ritas om i snabbt takt för kedjor med fysiska butiker är ett faktum, men jag är verkligen djupt imponerad över den handlingskraft och intensiva arbete som retailföretagen visar för att möta detta med att försöka se till att kundupplevelsen blir mer intressant.

Från Billes håll försöker vi stötta med idéer och inspiration på exempelvis material som kan boosta detta. Den variation av maskiner vi har hjälper också våra kunder att exempelvis köra pilottester i ett mindre urval av butiker kostnadseffektivt, för att mäta effekter innan man rullar ut det på hela butiksnätet.

Hur viktigt är det för er att ha en fysisk närvaro där era kunder är?

– Sedan 2016 har vi satsat på ett riktigt bra kontor med mötesrum men framförallt med ett bra och inspirerande showroom – precis vid S:t Eriksbron. Den här centrala tillgängligheten till oss, produktprover & inspiration har gjort att vi halvt på skämt, halvt på allvar kallar oss ”Stockholms närmaste tryckeri”. Det har varit ett riktigt lyckokast och vi har väldigt mycket kunder som kommer hit för möten eller kommer för att diskutera projekt på plats eller låna produktprover.

Det är en del av den enkelhet och tillgänglighet vi måste ha för att hjälpa kunderna i exempelvis tidspressade projekt och här finns även två kalibrerade provtrycksskrivare kopplade via nätet till repron i Göteborg så är det brått har kunderna högklassiga provtryck inom några få timmar för att kunna ta snabba beslut.

Kan du berätta lite om hur ni arbetar med era kunder? Är det mest snabba beställningar eller handlar det oftare om längre relationer?

– Det är med en stor portion ödmjukhet men även med stolthet som vi kan se att våra kundrelationer är väldigt långa här i Stockholm. Vi har ju lite av en ”underdog-position” här eftersom vi rent geografiskt har vårt tryckeri 50 mil bort – men ur det föds en otrolig vilja att erbjuda ett servicefokus i absolut toppklass som det skall vara svårt att finna någon annanstans. Så vi tolkar de långa relationerna och en bra tillströmning på nya kunder som kvitton på att vi erbjuder något som efterfrågas.

Vad kan du berätta om hur ni arbetar mer er marknadskommunikation? Finns det några särskilda trender eller förändringar du lagt märke till?

– Eftersom vår maskinpark är så bred idag innebär det ofta att vi får flera kontaktytor inom ett och samma kundföretag. Det kan vara marknadsavdelningen ena veckan för att nästkommande hjälpa personalavdelningen med ett projekt. Det som varit intressant att se är en liten trend kring att vi fått mer & mer uppdrag även från de CRM-ansvariga hos våra kunder.

Kanske är det en viss mättnad som uppstått hos konsumenterna kring de digitala kanaler som kundklubbarna använder som mejl & sms – att det blivit för mycket och för enkelt att klicka bort & radera – som gjort att vi möter ett större intresse för att återgå till att växelvis även kommunicera via analoga utskick samt att skräddarsy trycksaker som går till vissa delar av en kundklubb.

Det kan vara så att ena gången gör man ett utskick till alla 100.000 medlemmar och producerar en enklare trycksak till att man vid nästa tillfälle trycker en mer exklusiv produkt som kanske riktar sig mot 1500 av medlemmarna som kanske uppvisar ett speciellt intressant köpbeteende eller köpmönster och som man vill trigga ytterligare genom nå dem med ett specifikt erbjudande.

Vad har ni för förväntningar på Årets Marknadschef på Fotografiska den 5 feb?

– Det känns otroligt kul att få medverka som partner vid detta etablerade och viktiga event och förhoppningsvis träffa många intressanta människor. Vi ser med spänning fram emot detta och dagen i stort!

______________
Allt om årets stora event för marknadsförare och kommunikatörer – Årets Marknadschef 5 feb! Passa på – det finns några biljetter kvar än!