Blogg

Customer Experience

Camilla Cramner: 3 steg till lojalare kunder

Marknadsföreningen Sverige | Fördjupning och tips, Kurser

3 steg till lojalare kunder

–Camilla Cramners bästa tips inför hennes kurs i CX och CRM den 5 december

Camilla Cramner är grundare av LoyaltyFactory och utbildar och konsultar inom området CX, CRM och lojalitet. Hon är även en av ledarna för vår nätverksgrupp CxL. Inför den kurs i CX och CRM hon håller för Marknadsföreningen den 5 december delar hon här med sig av sina bästa tips för att öka kundlojaliteten.

Digitaliseringen har förstås många fördelar, men det är viktigt att se till så att den personliga servicen inte hamnar i kläm. ”Man får inte bara prata om digitalisering utan att förstå hur det påverkar kundrelationen”, säger Camilla.

Företag måste också lära sig att känna igen en lojal kund i det digitala sammanhanget. ”Få företag har definierat vad man menar med lojalitet, även ner på individuell kundnivå”.

För att ”Lyckas med Customer Experience i en digital värld” – boka in dig, ensam eller med hela teamet, till vår kurs med samma namn. Den 5 december är det kursdags, här på kontoret alldeles intill T-Centralen.

Camillas 3 bästa tips:

  1. Alla måste med: Utse specifika roller inom företaget som driver arbetet och få med ledningen från start. Alla medarbetare måste involveras och förstå resan; arbetet är en kulturresa.
  2. Analysera läget: Gör djupanalyser och ta fram en handlingsplan. Förstå hur företaget ligger till när det gäller produktkvalitet, service, tillgänglighet, prisvärde och varumärke. Gå från produkt- till kundfokus! De mjuka relationsdrivande aspekterna blir allt viktigare.
  3. Mät och jämför: Hitta mätpunkter och sätt mål som är bonusgrundande. Gör om mjuka värden till hårda för att få rätt mätpunkter. Benchmarka med andra företag även utanför din bransch.

___________
Mer info & anmälan, ”Lyckas med Customer Experience i en digital värld”, 5 dec >>

Swing by Golfbaren

Möt medlem: Hans Olofsson, Golfbaren

Marknadsföreningen Sverige | Övrigt

”Jag tror på en mer avskalad version”

–Möt Hans Olofsson, vd & grundare av Swing by Golfbaren

Swing by Golfbaren
Foto: Paul Lindqvist

Den 10 december har vi en forskarfrukost med Erik Modig hos Swing by Golfbaren. Vi passade på att ställa några frågor till deras vd och Grundare Hans Olofsson. I denna medlem hittar vi inte bara en innehavare av dubbla VM-guld i bangolf, utan även en koppling till Erik, vars storebror Niklas var årskursare med Hans på Handelshögskolan. Vi lär oss också att Swing by Golfbaren är deras premiumkonceptet inomhus, som en del av en helhet med övriga Golfbaren-enheter utomhus, vilka är mer ”summer casual”.

Vad är ”The minigolf experience”?

–Det handlar dels om minigolf med stort fokus på spelkvalitet. Vad vi framförallt avser med uttrycket är att vi erbjuder en helhet: Minigolf, mat & dryck som paketeras och erbjuds snyggt i form av genomtänkta och designade anläggningar med proffsig spelutrustning där vi väver in unik storytelling och lägger mycket fokus på bra service, just för att skapa en riktigt bra upplevelse helt enkelt.

Sedan är min bakgrund med dubbla VM-guld i bangolf ett viktigt rättesnöre för oss där banorna alltid håller högsta klass även om nöje ligger mer i fokus än tävling för oss.

När jag besöker er webb står det snabbt klart att minigolf hos er står i ganska stark kontrast till mina egna fördomar om minigolf som en upplevelse med glassfläckade utomhusbanor för alla åldrar. Ni har inte haft problem med att era förstagångsbesäkare blir besvikna på att ni inte säljer Piggelin?

–Nja, snarare tvärtom, gästerna uppskattar att vi erbjuder långt mycket mer och de uppskattar särskilt att vi tagit minigolfen till nästa nivå med en genomtänkt helhet och riktigt bra service. Det finns många häftiga och spektakulära minigolfbanor och jag har själv designat några av dem men jag tror på en mer avskalad version och att upplevelsen skapas med andra medel.

Vi vänder oss självklart även mot familjer men då vi jobbar med helheten kring mat, dryck & minigolf har vi nått en mer vuxen och nöjesinriktad målgrupp.

Swing är idag ett självklar AW-val för många stammisar där god mat & cocktails innan/efter mingofen har blivit ett självklart helginslag.

Sedan har vi självklart Piggelin på våra utomhusställen, det är ju ändå sommar. 😉

Hur har ni arbetat med er marknadsföring och vad har fungerat bäst för er?

–Vi kämpar som alla andra med att vässa vår digitala närvaro och där tror vi att vi är hyfsat med i matchen även om det är en ständig kamp att förstå och hänga med i Facebook-algoritmer och annat. Vi har medvetet satsat mycket resurser på företagssidan från start, dels för att det är en stor målgrupp för vårt koncept.

MinigolfTanken har varit att genom att övertyga en person på ett företag med 20 personer att komma till oss, då får vi 20 gäster som i sin tur har 20 egna familjer/vänkretsar och det blir bra potentiell spridning i stället för att varje ”träff” i marknadsföringen bara leder till kanske 2-4 privata besökare.

Sedan är ju grunden att vi lägger mycket energi på att verkligen leverera en bra upplevelse på plats som leder till återbesök. Jag tror även att vi lyckats anamma Richard Bransons grunddevis riktigt bra och fått den att fungera väl i praktiken, dvs ”take great care of your staff, and they will take great care of your customers”. Kotlers gamla ”location, location, location” ser vi också tydliga tecken på att det gäller alltjämnt.

Vad kan du berätta om din roll på Golfbaren nu?

-Visionär & Strateg kanske. Jag är inte jättemycket i löpande drift nu längre även om jag då och då går in och hjälper till och tar om hand om större grupper m.m. Men jag lägger mycket tid på att utveckla det vi gör, främst kring marknad & försäljning och att titta på framtida Golfbarer.

Vad har ni på gång just nu?

–Hemligt 😉 Nädå, vi har landat ganska bra nu med 3 ställen utomhus och 1 inomhus och har en stabil personalstyrka på 15 heltidsanställda som vi vårdar ömt. Men vi tycker om det vi gör, vilket även gästerna gör så vi tittar även på fler ställen. Men viktigt också att ständigt försöka utveckla det vi har.

Vår nyaste enhet på Jungfrusund Ekerö är fortfarande lite i uppstartsfas. Banan är byggd direkt på bryggan vid Mälaren och har en egen sandstrand – på så sätt kanske vår coolaste bana hittills. Där kommer vi ta krafttag till 2020 och vi har fått förtroendet att arrangera SAGM, Swedish Adventure Golf Masters tillsammans med Svenska Bangolfförbundet (dvs SM i minigolf).

Vad kan deltagarna vid vår forskarfrukost 10 december se fram emot, utöver Eriks bästa tips kring färdigheter som leder till befordran förstås?

–Mina bästa speltips i minigolf då kanske…
Jag hoppas vår härliga miljö på Swing kommer att uppskattas. Det är ingen klassisk föreläsningslokal, men ack så charmig och vi har allt som behövs för allehanda event & konferens såväl till fest som vardag och dag som kväll. Så även här hoppas vi på en kul grupp som leder till många återbesök.

___________
MEDLEMSERBJUDANDE

I samband med vårt besök på Swing by Golfbaren har de följande erbjudande till alla medlemmar i Marknadsföreningen Stockholm:

100:- rabatt ELLER välkomstchampagne inkluderat på Golfbarens julbordsmiddagar!

För er som inte kan komma under julperioden (eller vill slippa julmaten) så gäller 10% på deras vanliga paket. Bokningskod: MIS2019

https://swingbygolfbaren.se/julbord/

100-årsjubileum

Bildspel från 100-årsfesten – Tack för en fantastisk kväll på Bryggarsalen!

Marknadsföreningen Sverige | Blogginlägg, Föreningen

Nu är vi 100!

I fredags var det då dags för vårt 100-års firande för Marknadsföreningen Stockholm. Programmet började med ”100 år på 100 minuter” där vår VD Marie Sommar inledde med hur allt startade och nerslag från föreningens historia, Anders Sjöman fortsatte med en målande beskrivning av pionjären Sofia Gumaelius som startade första annonsbyrån i Sverige och sedan olika roliga klipp från reklamhistorien. Mycket igenkänning där. Gustav Martner tog därefter vid med sin ”Den sista digitaliseringsföreläsningen på jorden”, där marknadsföring idag pendlar mellan känslor och algoritmer. Efter några power mingel-minuter klev Karin Adelsköld upp och rev av 100 år kring sociala medier – allt ifrån Carl Bildt som mailpionjär till hur telefon väckte känslor när den kom, och den senaste tekniken från Paris. Tusen tack för en fin insats där ni alla gjorde er personliga tolkning av temat.

Den senaste tiden har vi dykt i historien; digitaliserat filmer, bilder, gjort intervjuer och plöjt gamla texter – och på så vis lärt känna föreningen på ett djupare plan. Hur vi varit aktuella i varje tid och skapat gemenskap i ett starkt nätverk. Allt för det ständiga lärandet och där massor av engagemang genom tiderna har skapat kittet och motorn framåt.

I samband med första skålen (vid klockslaget då föreningen konstituerades på hotell Regina), sjöng vår hedersordförande och jubilerande 60 år som medlem, Birger Söderqvist, en egenskriven sång och vårt glammiga Gatsby-mingel tog sedan vid. Bubblor och tårta som sig bör, DJ-beat och härlig stämning!

Tusen tack till alla ni som delade denna speciella kväll och fina hälsningar från vänner när och fjärran! Tusen tack till Bryggarsalen för fin historisk inramning, Ulrika Sundqvist för planering och piffig dekoration. Det är något speciellt med nätverk som funnit så länge och nu öser vi på framåt.

Foto: Per Almegård

Ulrika Sundqvist

Möt medlem: Ulrika Sundqvist, Eventiativ

Marknadsföreningen Sverige | Blogginlägg, Möt medlem

”Det är viktigt med en röd tråd”

–Möt vår medlem Ulrika Sundqvist, Eventiativ AB

Vårt 100-årsfirande den 4 oktober blev en fantastisk tillställning och vi är superglada för all positiv feedback vi fått från er som var där. Vi hade dock inte lyckats få till den proffsiga och snygga inramningen utan Ulrika Sundqvists fina insats med dekor & detalj. Ulrika har nyligen startat eget under namnet Eventiativ, där hon erbjuder projektledning för alla typer av event. Vad ser hon för trender inom event och vilka är hennes intryck av kvällen på Bryggarsalen?

Vad tar du med dig från 100-års firandet i fredags?

–Tack för en riktigt trevlig kväll. Ni bjöd verkligen på ett intressant och lättsamt program på scenen vilket lade grunden för den glada stämningen under minglet.

Vad kan du berätta om ditt arbete?

Eventiativ AB heter mitt nystartade företag som erbjuder eventprojektledning på konsultbasis. Jag hjälper till med stort som smått inom event. Min tid som projektledare på Stockholmsmässan och senare eventbyrån Clavius har givit mig en bred erfarenhet av mässor och event med kreativ dekor. Bilder från tidigare uppdrag finns på www.eventiativ.se

Vad bör man tänka på vid planering av event?

–Det är viktigt med en röd tråd. Alltifrån inbjudan, entré, dekor, scenprogram, mat, underhållning och eventuell uppföljning bör hålla ihop med ett gemensamt tema. Sen är det vissa detaljer, som kan kännas som självklara, men som kan lyfta eller sänka ett event. Är det skyltat så jag hittar, är det tydligt om jag ska komma hungrig eller inte, finns det någonstans att hänga jackan – ja de där små detaljerna som skiljer ett halvdant event från det perfekta.

Vad ser du för trender inom event just nu?

–Som i nästan alla branscher – hållbarhet, miljö och klimat. Vi vill ha ett äkta miljöengagemang från leverantörer av event och konferenser. Gör miljösmarta inköp, källsortera och servera närproducerat – allt annat går bort.

Tekniken går också snabbt framåt med appar för konferensdeltagare liksom VR- och AI-lösningar både för att sprida information och hitta roliga, interaktiva aktiviteter till event.

Vilket är det märkligaste uppdraget du haft?

–Det som slår allt måste vara när jag fick uppdrag att ”go all in” när det gäller juldekor på ett tåg som skulle ta ett gäng kändisar med familjer till julmarknaden på Liseberg. Allt var frid och fröjd tills jag fick reda på att allt måste göras på lite drygt en timme medan tåget rörde sig. Mitt team klädde en julgran, snösprayade rutorna, satte ut lyktor och gömde 70 tomtar med namnlappar till alla barn, byggde en fiskdamm och hängde girlanger i taket. Samtidigt lades röda mattan och galastolpar med julgranar, marschaller och en fotovägg på perrongen där tåget sedan rullade in för att hämta upp de förväntansfulla gästerna.

Vad är det bästa med ditt jobb?

–Att det är så grymt kul att arrangera kreativa, roliga, innehållsrika och genomtänkta event för förväntansfulla gäster och uppdragsgivare. Kan inte tänka mig ett bättre jobb.

Varför är du medlem i Marknadsföreningen?

–Marknadsföreningen ger mig, förutom intressanta föreläsningar, bra möjligheter att träffa andra medlemmar som jag kan ha ett yrkesmässigt utbyte av. Ser särskilt fram emot dagens studiebesök hos SOS Alarm.

Film

Video: Festen på Grand Hotel 1937

Marknadsföreningen Sverige | Föreningen, Video

Festen på Grand Hotel 1937

I samband med vårt 100-årsjubileum har vi grävt fram denna guldklimp; en film från vår fest på Grand Hotel 1937. På den tiden gick vi under namnet Stockholms Reklamförening.

”Lägg märke till hur den levande bilden fångar intresset hos åskådarna!” poängterar man i filmen. Och här, drygt 80 år senare, pratar vi  om vikten av rörlig bild i våra kanaler, för uppmärksamhet, som det var något relativt nytt.

Genom att vara aktuella och uppdaterade i varje tid har vi kunnat verka i 100 år. Den 4 oktober ska vi fira med våra medlemmar, och ta avstamp för 100 till. Välkomna!

Minette Öhman

Möt medlem: Minette Öhman, SBC

Marknadsföreningen Sverige | Möt medlem

”Jag vill att vår position som specialister ska vara tydlig”

Minette Öhman är Marknads- och kommunikationschef på SBC, Sveriges BostadsrättsCentrum AB. Vi har sett henne på flera av våra senaste event och ville passa på att höra mer om hennes roll och om vad som händer inom hennes bransch just nu. Vi hittar en marknadschef som jobbar med långsiktigt fokus, mitt i en riktad insats mot högre närvaro i egna kanaler.

Hur arbetar du i din roll som Marknads- och kommunikationschef på SBC?

–Jag arbetar långsiktigt och systematiskt för att bygga och öka kännedomen om SBC och att mina enormt duktiga kollegor är specialister på allt som handlar om bostadsrätt. Vi har fokuserat mycket på att kommunicera i media där vi har en bra närvaro och hög relevans. Nu är det dags att fokusera på våra egna kanaler och göra dem ännu mer relevanta för våra kunder – jag vill att vår position som specialister ska vara tydlig även där.

Eftersom vår vanligaste kund är styrelsen i en bostadsrättsförening, så har vi en kund som faktiskt byter namn ganska ofta, d.v.s. varje gång det väljs en ny styrelse så kan t.ex. Anna bytas ut mot Maria och Bengt bytas ut mot Mattias. Många är väldigt duktiga och insatta i vad som krävs i arbetet med att förvalta en fastighet, medan andra är helt nya i sin roll och sitt uppdrag. Det innebär att vi gärna vill utbilda och lära dem vad det är de förväntas göra och göra deras arbete lättare så att de kan känna sig lugna och trygga. En fastighet kan vara värd mångmiljonbelopp och hur man sköter fastigheten och ekonomin kan ha stor betydelse för de som bor i lägenheterna.

Mest spännande utveckling just nu?

–Jag tycker att det är otroligt spännande med det tempo som finns i vår omvärld. Vi inte bara exponeras för tusentals budskap varje dag, nu är det en ständig våg av nya kanaler och riktad kommunikation. Jag funderar kring frågor som vad händer med den personliga kontakten och relationen när allt mer blir digitalt? Hur hittar vi balansen i kanalval och kontaktvägar och hur tillgodoser vi behoven för olika individer. Hur ser marknadsföringen och kommunikationsvägarna ut om 5 eller om 10 år?

Har du kommit iväg på något av våra event på senaste?

–Jag har medvetet prioriterat att delta på flera av era event den senaste tiden. Det är ett utmärkt sätt att få inspiration, tips och nyheter om vad som händer inom olika områden. Jag tycker dessutom att nätverksträffarna är lysande nu sedan man kan delta på alla och inte bara tillhöra en nätverksgrupp.

Varför är du medlem i Marknadsföreningen Stockholm?

–Jag har varit medlem under ganska många år nu och jag ser det som en självklarhet för mig som marknadsperson. Ni hjälper mig att bevaka vad som händer inom mitt område, ni arrangerar massor av intressanta events och det finns möjlighet att ta del av relevanta utbildningar. Fortsätt att inspirera även de kommande 100 åren! 😊

____________
På fredag 4 oktober firar vi vår 100-årsdag på Bryggarsalen – kostnadsfritt för alla medlemmar!

Svensk reklam 1944 omslag

Den första reklamföreningens bildande – vår historia

Marknadsföreningen Sverige | Blogginlägg, Föreningen

Vi fyller 100 år!

Den första reklamföreningens bildande – vår historia

De första fröna till en reklamförening i Stockholm väcktes i efterdyningarna från Stockholmsutställningen 1919, där reklamcheferna såg ett behov för ett forum där de kunde ”debattera och lära”. Inte minst för att dra nytta av lärdomarna och göra nästa utställning till en större succé.

Reklamchefen på AB Baltic, Gustaf H Lundberg, och reklamchefen E. Platin från Bolinders Mekaniska verkstad skickade därför ut en förfrågan om intresse till de reklamchefer de träffat på mässan och ett 20-tal nappade. Föreningen konstituerades under ett möte på Hotell Regina i Stockholm 4 oktober 1919, och fick det ståtliga namnet Svenska Reklamförbundet.

Svensk reklam 1944Under Stockholmsutställningen 1930 höll föreningen en särskild Reklamens Dag och samlade reklamrepresentanter från hela Norden. 1932 bildades den första lokala föreningen i Malmö (då Skånes Reklamförening) och Göteborg och Helsingborg grundades året därpå. Där startade diskussionerna kring en övergripande riksorganisation. 24 februari 1935 var tiden inne med ombud från Stockholm, Göteborg, Helsingborg och Malmös reklamföreningar närvarande. En effekt av bildandet av riksorganisationen blev att vi i den äldre föreningen i Stockholm tog namnet Stockholms reklamförening. Den nya organisationen vidareförde namnet Svenska Reklamförbundet och har sedan utvecklats till Sveriges Marknadsförbund. Där har Stockholmsföreningen varit medlemmar från tid till annan för att ta del av samarbete lokala föreningar emellan. Stockholmsföreningen har hela tiden drivits fristående och haft en stark ställning på den lokala marknaden.

Mer om den första tiden finns i denna målande krönika i Svensk Reklam 1944 (PDF), utgiven i samband med föreningens 25-års-jubileum.

1952 gjorde föreningen ett tillägg i namnet och blev Stockholms försäljnings- och reklamförening. 1968 var det dags att uppdatera igen och spegla hela bredden inom marknadsföring och kommunikation – namnet Marknadsföreningen i Stockholm (MiS) antogs. Efter att föreningen gjorde om sin visuella identitet 2018 går vi numera under namnet Marknadsföreningen Stockholm.

Genom åren har vi vässat Stockholms marknadsförare och kommunikatörer, via våra egna utbildningsprogram, oräkneliga kurser & seminarier, erfarenhetsnätverk och plattformar till lärande. Alla högaktuella för sin tid och med syftet ge medlemmarna verktygen att bli mer framgångsrika i sina roller. Sedan 2006 delar vi ut utmärkelsen Årets Marknadschef och har adderat kategorierna Årets Varumärkesresa, Årets Disruptör och Årets Framtidslöfte för att spegla föreningens bredd idag.

____________
4 oktober 2019 – vi firar vår 100 års-dag och blickar framåt >>

Marie Sommar, vd Marknadsföreningen Stockholm

Stockholm

Inför 100-årsfirandet: En reflektion av Per Söderström

Marknadsföreningen Sverige | Blogginlägg, Föreningen, Gästblogg

En reflektion signerad Per Söderström

–Inför Marknadsföreningen 100 år på Bryggarsalen

Per SöderströmHon var riktigt upprörd. “Ni måste ha gjort fel. Det här kan inte stämma… Gå igenom materialet igen och återkom när ni är klara!”.

Jag var drygt 26 år gammal och arbetade som marknadsundersökare. Vårt team hade just avslutat ett produkttest av diskmedel – en ny, drygare version av en väl etablerad produkt. Testet var ett s.k. blindtest, med vita flaskor, endast iklädda ett kryptiskt nummer, typ K76 oh C29.

250 hushåll testade produkterna, under två veckor. 125 testade K76 och 125 testade C29. Intervjuaren lämnade ut produkterna i hemmet, tillsammans med instruktioner om att föra loggbok. Flaskorna hämtades vid testets slut tillbaka, och vägdes.

By the book – old school

Grejen var, att vi hade dubbelkollat att vi inte blandat ihop proven – resultatet verkade motsäga det som uppdragsgivaren trott att vi skulle komma fram till.

Vi svalde ett par gånger innan vi svarade att jo, vi hade kollat, och resultatet var tydligt: den gamla produkten som redan fanns på marknaden räckte längre än det nya, “drygare” diskmedlet.

Uppdragsgivaren hade fortfarande svårt att tro på resultatet och bad oss titta närmare på hur det kunde komma sig. Varför?

Det hade fältchefen redan kollat. Det nya diskmedlet kanske var effektivare, men de som testade den varianten märkte inte det: “Det löddrade ju inte, så jag fick hälla i en skvätt till!” Så enkelt var det.

Jag förstod där och då att det stämmer att vissa undersökningar görs för att bekräfta något man redan tror. Jag förstod även att personer som är ansvariga kanske är oroliga för vad chefen skall säga – hade en massa pengar gått åt, till ingen nytta? Vems ansvar var det, i så fall?

Ungefär samtidigt som det här utspelade sig hade jag gått med i MiS, Marknadsföreningen i Stockholm. Till en början var jag mest med på luncherna runt de stora borden på Operaterassen. Jag sög in all kunskap och inspiration som förmedlades av professionella och supertrevliga kollegor. Jag visste att jag hamnat rätt!

Lite senare var vi ett par personer som startade en erfa-grupp (det hette så då) inom MiS kring marknadsundersökningar, för att dela med oss av erfarenheter och kunskap med varandra. Det visade sig att det fanns fler situationer än den med diskmedlet, där vår integritet och professionalism som undersökare ställdes på prov.

Så småningom gick jag vidare till att arbeta med reklam, varumärkesplattformar, kommersiella samarbeten med långfilmer, TV-produktioner och content marketing. Det intressanta är inte vad jag gjort, utan hur en tillhörighet i det vi idag kallar för community – marknadsförarna i MiS – har fungerat som stöd under hela processen.

Idag är det marketing automation, algoritmer och en totalt ny mediabild vi rör oss i. Ibland kan jag tycka att uppmaningarna är otroligt ytliga – “använd rörligt!”, “utgå från mottagaren!” – men vi kan inte bortse ifrån att mätbarheten på marknadsförarens insatser nått en helt ny nivå.

Det är vår roll som marknadsförare att se till att rop på KPI:er och konverteringar inte slutar i en automatisering som gör att vi tappar kontakten med människorna vi riktar oss till. Vi kan bejaka utvecklingen och stötta våra uppdragsgivare/arbetsgivare på samma gång.

I en snar framtid kommer de där flaskorna diskmedel kunna kommunicera med oss – för att inte tala om hundratals viktigare produkter. Hur kommer det påverka marknadsfunktionen? Vilka behöver vi samarbeta med för att få ihop teknik, beteendevetenskap och kreativitet och leverera framtidens marknadsföring?

Utvecklingen fortsätter. Medlemmarna i Marknadsföreningen kommer alltjämt spela en viktig roll!

____________
Per Söderström
Per arbetar idag med framtidsfrågor i bl.a WARP Institute. Fokus ligger på hälso- och sjukvård, utbildning och kultur. Per var under åren 1999 – 2009 ledamot i Marknadsföreningen Stockholms styrelse.
https://persod.com
PER SÖDERSTRÖM AB

Mer om vårt 100-årsfirande på Bryggarsalen 4 oktober hittar du här >>

Pia Hinterschuster

Möt medlem: Pia Hinterschuster, SEB

Marknadsföreningen Sverige | Möt medlem

”Vi går mot en mer datadriven kommunikation”

–Möt medlem Pia Hinterschuster, SEB

I veckans medlemsporträtt får vi möta Pia Hinterschuster på SEB. Vi får bland annat höra lite om SEBs samhällsengagemang och om deras pågående omorganisation inom marknad och kommunikationsavdelningen.

Vad kan du berätta om din roll på SEB?

–Jag jobbar som Projektledare på Group Marketing & Communications inom den avdelning som idag heter Customer Experience & Events. Arbetar med allt från större externa events så som SEB:s årsstämma, olika interna sammankomster till aktivering av våra samhällsengagemang.

Ett av dessa samhällsengagemang är Mentor Sverige, som SEB har haft samarbete med i över 22 år och det är många i banken som har engagerat sig genom åren genom att vara jobb- eller proffsmentorer åt en klass eller vara individuell mentor åt en elev i ett år. Vi erbjuder även vår personal olika föreläsningar från Mentor.

Det bästa med ditt jobb?

–Att det är varierat – det är allt från stora events till mindre sammankomster där utmaningen är att se till att varje möte får den rätta varumärkesupplevelsen. Jag tycker också det känns meningsfullt att jobba med Mentor Sverige och våra andra samarbetspartners när det gäller samhällsengagemang. Det är kul att det finns så många inom banken som vill engagera sig ideellt!

Vad har ni på gång just nu?

–Hösten innebär många återkommande events, men även nya. Just nu pågår också en omorganisation inom marknad och kommunikationsavdelningen då vi går mot en mer datadriven kommunikation mot våra kunder. Det är lite omtumlande att vara mitt i det, men kommer säkert i slutändan bli bra – med mer tydlig fokus och några nya roller. Omorganisationen kommer vara klart i början av oktober.

Vilken utveckling tycker du är mest spännande inom din bransch för närvarande?

–Just skiftet vi står inför med mer digitalisering och nya betallösningar. Tänk om man kunde se in i framtiden – hur ser banktjänster ut om 35 år?

Kommer du till vårt 100-årsfirande 4 oktober?

–Ja, planen är att gå.

Varför är SEB medlemmar i Marknadsföreningen?

–Det är viktigt att få information och inspiration utifrån – även från andra branscher. Att få möjlighet att nätverka, gå på relevanta föreläsningar och utbildningar inom marknad och kommunikation är viktigt, särskilt då vi lever i en föränderlig värld – är det bra att hålla sig up to date med vad som händer.

Hack for Sweden

Alex Baker: Hack for Earth

Marknadsföreningen Sverige | Blogginlägg, Gästblogg, Nätverksledaren har ordet

Hack for Earth

Hur samskapar vi innovation för framtiden?

Alex Baker leder Marknadsföreningens nätverksgrupp RIO (Retail, Innovation & Omnichannel).

Alex Baker

_________

Innovation är viktigt för vår export berättade Camilla Mellander, ansvarig för hållbart företagande på UD på en paneldiskussion på Almedalen i juli som arrangerades av ett regeringsinitiativ vars målsättning är att öka medvetenhet och användning av öppen data.

Man säger även att det är genom öppen och medborgardriven innovation som fler människor kan bidra till vår välfärd och vara med och skapa det samhället vi drömmer om imorgon – ett Sverige 4.0.

Sveriges största hackathon

Tidigare i vår arrangerades Sveriges största hackathon i Stockholm med närmare 500 hackare och ca 90 samarbetspartners från både det privata och offentliga deltog. De sex teamen som vann tävlingen inom kategorierna Mobility, Environment, Education & Science, Job, Health och Business fanns idag på plats för att presentera sina framsteg sedan tävlingen inför juryn. Kategorierna valdes baserat på FNs klimatmål och för att de anses som mest mogna i förhållande till öppen data. Ett fantastiskt event kan jag intyga av egen erfarenhet.

Digg som är myndigheten för digital förvaltning pratade om Sveriges behov och befintliga förmågor från OECD-rapporten. Den lyfter samarbetet med Vinnova och Hack for Sweden som viktig part för att kunna ta klivet in i framtiden och arbeta med dessa frågor. Det är inte tekniken som är det svåra, den har utvecklats mer eller mindre senaste decenniet utan organisation, kultur och ledarskap visar omvärldsbevakningen.

Det finns länder idag, bl a Finland och Estland, där vissa statliga initiativ underlättat för medborgarna genom de digitala tjänster man utvecklat som vi kan inspireras av och lära oss med. Sverige är duktiga på innovation och ses emellanåt som ett av världens mest innovativa länder men kanske framförallt traditionell innovation har vi varit duktiga på om man ser på våra storbolag. Arbetet framåt och fokus bör ligga på hur vi går mot en mer agil och prototyp baserad utveckling och ifrån den tidigare förstudie tunga vattenfallsmodellen.

Att vi behöver bli snabbare med innovationsarbetet i Sverige var återkommande från paneldeltagarna.

Vilket typ av beteende behöver vi se mer utav för att främja arbetet och uppmuntra fler att delta framåt i medborgardriven innovation? Att få fler med på tåget handlar om att förtydliga varför vi behöver investera i detta och vilka möjligheter skiftet och utvecklingen bär med sig.

Data en alltmer strategisk resurs

Det är en fundamental förändring som behöver göras för att inse att data är och blir allt mer en strategisk resurs och i en tid där människa och artificiell intelligens ska samarbeta.

Reflektion: vi behöver lära oss på nationell nivå om möjligheterna med artificiell intelligens eftersom annars blir risken att vi bara gör marginella förbättringar med våra egna fördomar som begränsningar. Ledarskapet blir den avgörande faktorn kring huruvida vi lyckas identifiera och sätta utmanande strategiska mål för att kunna fortsätta vara i framkant som land inom innovation och digitalisering. Samma ledarskap som sätter förutsättningarna och möjliggör plattformen för medborgarna att kunna engagera sig och vara med och samskapa, i ett ekosystem kort och gott.

Hack for Sweden kommer att till Expo2020 i Dubai nästa år skapa Hack for Earth. Ett liknande hackathon men i global kontext med både fysisk närvaro men även digital för de som inte kan deltaga på plats i Dubai. Fantastiskt initiativ och leading-by-doing som man säger.

Avslutningsvis, erfarenheten som jag hade från hackathonet tidigare i vår. Från att ha anmält mig som enskild hackare för att vara med och försöka skapa kreativa och innovativa sätt att lösa utmaningar från FNs hållbarhetsmål, inte som team vilket är det som majoriteten av deltagarna anmäler sig som så resulterade det i att vårt team med 7 främlingar från olika delar av världen lyckades vinna kategorin business award. Ekosystemet som Hack for Sweden skapat har bara börjat och glöm inte vart du läste det först!

Hack for earth