Blogg

Film

Video: Festen på Grand Hotel 1937

Marknadsföreningen Stockholm | Föreningen, Video

Festen på Grand Hotel 1937

I samband med vårt 100-årsjubileum har vi grävt fram denna guldklimp; en film från vår fest på Grand Hotel 1937. På den tiden gick vi under namnet Stockholms Reklamförening.

”Lägg märke till hur den levande bilden fångar intresset hos åskådarna!” poängterar man i filmen. Och här, drygt 80 år senare, pratar vi  om vikten av rörlig bild i våra kanaler, för uppmärksamhet, som det var något relativt nytt.

Genom att vara aktuella och uppdaterade i varje tid har vi kunnat verka i 100 år. Den 4 oktober ska vi fira med våra medlemmar, och ta avstamp för 100 till. Välkomna!

Minette Öhman

Möt medlem: Minette Öhman, SBC

Marknadsföreningen Stockholm | Möt medlem

”Jag vill att vår position som specialister ska vara tydlig”

Minette Öhman är Marknads- och kommunikationschef på SBC, Sveriges BostadsrättsCentrum AB. Vi har sett henne på flera av våra senaste event och ville passa på att höra mer om hennes roll och om vad som händer inom hennes bransch just nu. Vi hittar en marknadschef som jobbar med långsiktigt fokus, mitt i en riktad insats mot högre närvaro i egna kanaler.

Hur arbetar du i din roll som Marknads- och kommunikationschef på SBC?

–Jag arbetar långsiktigt och systematiskt för att bygga och öka kännedomen om SBC och att mina enormt duktiga kollegor är specialister på allt som handlar om bostadsrätt. Vi har fokuserat mycket på att kommunicera i media där vi har en bra närvaro och hög relevans. Nu är det dags att fokusera på våra egna kanaler och göra dem ännu mer relevanta för våra kunder – jag vill att vår position som specialister ska vara tydlig även där.

Eftersom vår vanligaste kund är styrelsen i en bostadsrättsförening, så har vi en kund som faktiskt byter namn ganska ofta, d.v.s. varje gång det väljs en ny styrelse så kan t.ex. Anna bytas ut mot Maria och Bengt bytas ut mot Mattias. Många är väldigt duktiga och insatta i vad som krävs i arbetet med att förvalta en fastighet, medan andra är helt nya i sin roll och sitt uppdrag. Det innebär att vi gärna vill utbilda och lära dem vad det är de förväntas göra och göra deras arbete lättare så att de kan känna sig lugna och trygga. En fastighet kan vara värd mångmiljonbelopp och hur man sköter fastigheten och ekonomin kan ha stor betydelse för de som bor i lägenheterna.

Mest spännande utveckling just nu?

–Jag tycker att det är otroligt spännande med det tempo som finns i vår omvärld. Vi inte bara exponeras för tusentals budskap varje dag, nu är det en ständig våg av nya kanaler och riktad kommunikation. Jag funderar kring frågor som vad händer med den personliga kontakten och relationen när allt mer blir digitalt? Hur hittar vi balansen i kanalval och kontaktvägar och hur tillgodoser vi behoven för olika individer. Hur ser marknadsföringen och kommunikationsvägarna ut om 5 eller om 10 år?

Har du kommit iväg på något av våra event på senaste?

–Jag har medvetet prioriterat att delta på flera av era event den senaste tiden. Det är ett utmärkt sätt att få inspiration, tips och nyheter om vad som händer inom olika områden. Jag tycker dessutom att nätverksträffarna är lysande nu sedan man kan delta på alla och inte bara tillhöra en nätverksgrupp.

Varför är du medlem i Marknadsföreningen Stockholm?

–Jag har varit medlem under ganska många år nu och jag ser det som en självklarhet för mig som marknadsperson. Ni hjälper mig att bevaka vad som händer inom mitt område, ni arrangerar massor av intressanta events och det finns möjlighet att ta del av relevanta utbildningar. Fortsätt att inspirera även de kommande 100 åren! 😊

____________
På fredag 4 oktober firar vi vår 100-årsdag på Bryggarsalen – kostnadsfritt för alla medlemmar!

Svensk reklam 1944 omslag

Den första reklamföreningens bildande – vår historia

Marknadsföreningen Stockholm | Blogginlägg, Föreningen

Vi fyller 100 år!

Den första reklamföreningens bildande – vår historia

De första fröna till en reklamförening i Stockholm väcktes i efterdyningarna från Stockholmsutställningen 1919, där reklamcheferna såg ett behov för ett forum där de kunde ”debattera och lära”. Inte minst för att dra nytta av lärdomarna och göra nästa utställning till en större succé.

Reklamchefen på AB Baltic, Gustaf H Lundberg, och reklamchefen E. Platin från Bolinders Mekaniska verkstad skickade därför ut en förfrågan om intresse till de reklamchefer de träffat på mässan och ett 20-tal nappade. Föreningen konstituerades under ett möte på Hotell Regina i Stockholm 4 oktober 1919, och fick det ståtliga namnet Svenska Reklamförbundet.

Svensk reklam 1944Under Stockholmsutställningen 1930 höll föreningen en särskild Reklamens Dag och samlade reklamrepresentanter från hela Norden. 1932 bildades den första lokala föreningen i Malmö (då Skånes Reklamförening) och Göteborg och Helsingborg grundades året därpå. Där startade diskussionerna kring en övergripande riksorganisation. 24 februari 1935 var tiden inne med ombud från Stockholm, Göteborg, Helsingborg och Malmös reklamföreningar närvarande. En effekt av bildandet av riksorganisationen blev att vi i den äldre föreningen i Stockholm tog namnet Stockholms reklamförening. Den nya organisationen vidareförde namnet Svenska Reklamförbundet och har sedan utvecklats till Sveriges Marknadsförbund. Där har Stockholmsföreningen varit medlemmar från tid till annan för att ta del av samarbete lokala föreningar emellan. Stockholmsföreningen har hela tiden drivits fristående och haft en stark ställning på den lokala marknaden.

Mer om den första tiden finns i denna målande krönika i Svensk Reklam 1944 (PDF), utgiven i samband med föreningens 25-års-jubileum.

1952 gjorde föreningen ett tillägg i namnet och blev Stockholms försäljnings- och reklamförening. 1968 var det dags att uppdatera igen och spegla hela bredden inom marknadsföring och kommunikation – namnet Marknadsföreningen i Stockholm (MiS) antogs. Efter att föreningen gjorde om sin visuella identitet 2018 går vi numera under namnet Marknadsföreningen Stockholm.

Genom åren har vi vässat Stockholms marknadsförare och kommunikatörer, via våra egna utbildningsprogram, oräkneliga kurser & seminarier, erfarenhetsnätverk och plattformar till lärande. Alla högaktuella för sin tid och med syftet ge medlemmarna verktygen att bli mer framgångsrika i sina roller. Sedan 2006 delar vi ut utmärkelsen Årets Marknadschef och har adderat kategorierna Årets Varumärkesresa, Årets Disruptör och Årets Framtidslöfte för att spegla föreningens bredd idag.

____________
4 oktober 2019 – vi firar vår 100 års-dag och blickar framåt >>

Marie Sommar, vd Marknadsföreningen Stockholm

Stockholm

Inför 100-årsfirandet: En reflektion av Per Söderström

Marknadsföreningen Stockholm | Blogginlägg, Föreningen, Gästblogg

En reflektion signerad Per Söderström

–Inför Marknadsföreningen 100 år på Bryggarsalen

Per SöderströmHon var riktigt upprörd. “Ni måste ha gjort fel. Det här kan inte stämma… Gå igenom materialet igen och återkom när ni är klara!”.

Jag var drygt 26 år gammal och arbetade som marknadsundersökare. Vårt team hade just avslutat ett produkttest av diskmedel – en ny, drygare version av en väl etablerad produkt. Testet var ett s.k. blindtest, med vita flaskor, endast iklädda ett kryptiskt nummer, typ K76 oh C29.

250 hushåll testade produkterna, under två veckor. 125 testade K76 och 125 testade C29. Intervjuaren lämnade ut produkterna i hemmet, tillsammans med instruktioner om att föra loggbok. Flaskorna hämtades vid testets slut tillbaka, och vägdes.

By the book – old school

Grejen var, att vi hade dubbelkollat att vi inte blandat ihop proven – resultatet verkade motsäga det som uppdragsgivaren trott att vi skulle komma fram till.

Vi svalde ett par gånger innan vi svarade att jo, vi hade kollat, och resultatet var tydligt: den gamla produkten som redan fanns på marknaden räckte längre än det nya, “drygare” diskmedlet.

Uppdragsgivaren hade fortfarande svårt att tro på resultatet och bad oss titta närmare på hur det kunde komma sig. Varför?

Det hade fältchefen redan kollat. Det nya diskmedlet kanske var effektivare, men de som testade den varianten märkte inte det: “Det löddrade ju inte, så jag fick hälla i en skvätt till!” Så enkelt var det.

Jag förstod där och då att det stämmer att vissa undersökningar görs för att bekräfta något man redan tror. Jag förstod även att personer som är ansvariga kanske är oroliga för vad chefen skall säga – hade en massa pengar gått åt, till ingen nytta? Vems ansvar var det, i så fall?

Ungefär samtidigt som det här utspelade sig hade jag gått med i MiS, Marknadsföreningen i Stockholm. Till en början var jag mest med på luncherna runt de stora borden på Operaterassen. Jag sög in all kunskap och inspiration som förmedlades av professionella och supertrevliga kollegor. Jag visste att jag hamnat rätt!

Lite senare var vi ett par personer som startade en erfa-grupp (det hette så då) inom MiS kring marknadsundersökningar, för att dela med oss av erfarenheter och kunskap med varandra. Det visade sig att det fanns fler situationer än den med diskmedlet, där vår integritet och professionalism som undersökare ställdes på prov.

Så småningom gick jag vidare till att arbeta med reklam, varumärkesplattformar, kommersiella samarbeten med långfilmer, TV-produktioner och content marketing. Det intressanta är inte vad jag gjort, utan hur en tillhörighet i det vi idag kallar för community – marknadsförarna i MiS – har fungerat som stöd under hela processen.

Idag är det marketing automation, algoritmer och en totalt ny mediabild vi rör oss i. Ibland kan jag tycka att uppmaningarna är otroligt ytliga – “använd rörligt!”, “utgå från mottagaren!” – men vi kan inte bortse ifrån att mätbarheten på marknadsförarens insatser nått en helt ny nivå.

Det är vår roll som marknadsförare att se till att rop på KPI:er och konverteringar inte slutar i en automatisering som gör att vi tappar kontakten med människorna vi riktar oss till. Vi kan bejaka utvecklingen och stötta våra uppdragsgivare/arbetsgivare på samma gång.

I en snar framtid kommer de där flaskorna diskmedel kunna kommunicera med oss – för att inte tala om hundratals viktigare produkter. Hur kommer det påverka marknadsfunktionen? Vilka behöver vi samarbeta med för att få ihop teknik, beteendevetenskap och kreativitet och leverera framtidens marknadsföring?

Utvecklingen fortsätter. Medlemmarna i Marknadsföreningen kommer alltjämt spela en viktig roll!

____________
Per Söderström
Per arbetar idag med framtidsfrågor i bl.a WARP Institute. Fokus ligger på hälso- och sjukvård, utbildning och kultur. Per var under åren 1999 – 2009 ledamot i Marknadsföreningen Stockholms styrelse.
https://persod.com
PER SÖDERSTRÖM AB

Mer om vårt 100-årsfirande på Bryggarsalen 4 oktober hittar du här >>

Pia Hinterschuster

Möt medlem: Pia Hinterschuster, SEB

Marknadsföreningen Stockholm | Möt medlem

”Vi går mot en mer datadriven kommunikation”

–Möt medlem Pia Hinterschuster, SEB

I veckans medlemsporträtt får vi möta Pia Hinterschuster på SEB. Vi får bland annat höra lite om SEBs samhällsengagemang och om deras pågående omorganisation inom marknad och kommunikationsavdelningen.

Vad kan du berätta om din roll på SEB?

–Jag jobbar som Projektledare på Group Marketing & Communications inom den avdelning som idag heter Customer Experience & Events. Arbetar med allt från större externa events så som SEB:s årsstämma, olika interna sammankomster till aktivering av våra samhällsengagemang.

Ett av dessa samhällsengagemang är Mentor Sverige, som SEB har haft samarbete med i över 22 år och det är många i banken som har engagerat sig genom åren genom att vara jobb- eller proffsmentorer åt en klass eller vara individuell mentor åt en elev i ett år. Vi erbjuder även vår personal olika föreläsningar från Mentor.

Det bästa med ditt jobb?

–Att det är varierat – det är allt från stora events till mindre sammankomster där utmaningen är att se till att varje möte får den rätta varumärkesupplevelsen. Jag tycker också det känns meningsfullt att jobba med Mentor Sverige och våra andra samarbetspartners när det gäller samhällsengagemang. Det är kul att det finns så många inom banken som vill engagera sig ideellt!

Vad har ni på gång just nu?

–Hösten innebär många återkommande events, men även nya. Just nu pågår också en omorganisation inom marknad och kommunikationsavdelningen då vi går mot en mer datadriven kommunikation mot våra kunder. Det är lite omtumlande att vara mitt i det, men kommer säkert i slutändan bli bra – med mer tydlig fokus och några nya roller. Omorganisationen kommer vara klart i början av oktober.

Vilken utveckling tycker du är mest spännande inom din bransch för närvarande?

–Just skiftet vi står inför med mer digitalisering och nya betallösningar. Tänk om man kunde se in i framtiden – hur ser banktjänster ut om 35 år?

Kommer du till vårt 100-årsfirande 4 oktober?

–Ja, planen är att gå.

Varför är SEB medlemmar i Marknadsföreningen?

–Det är viktigt att få information och inspiration utifrån – även från andra branscher. Att få möjlighet att nätverka, gå på relevanta föreläsningar och utbildningar inom marknad och kommunikation är viktigt, särskilt då vi lever i en föränderlig värld – är det bra att hålla sig up to date med vad som händer.

Hack for Sweden

Alex Baker: Hack for Earth

Marknadsföreningen Stockholm | Blogginlägg, Gästblogg, Nätverksledaren har ordet

Hack for Earth

Hur samskapar vi innovation för framtiden?

Alex Baker leder Marknadsföreningens nätverksgrupp RIO (Retail, Innovation & Omnichannel).

Alex Baker

_________

Innovation är viktigt för vår export berättade Camilla Mellander, ansvarig för hållbart företagande på UD på en paneldiskussion på Almedalen i juli som arrangerades av ett regeringsinitiativ vars målsättning är att öka medvetenhet och användning av öppen data.

Man säger även att det är genom öppen och medborgardriven innovation som fler människor kan bidra till vår välfärd och vara med och skapa det samhället vi drömmer om imorgon – ett Sverige 4.0.

Sveriges största hackathon

Tidigare i vår arrangerades Sveriges största hackathon i Stockholm med närmare 500 hackare och ca 90 samarbetspartners från både det privata och offentliga deltog. De sex teamen som vann tävlingen inom kategorierna Mobility, Environment, Education & Science, Job, Health och Business fanns idag på plats för att presentera sina framsteg sedan tävlingen inför juryn. Kategorierna valdes baserat på FNs klimatmål och för att de anses som mest mogna i förhållande till öppen data. Ett fantastiskt event kan jag intyga av egen erfarenhet.

Digg som är myndigheten för digital förvaltning pratade om Sveriges behov och befintliga förmågor från OECD-rapporten. Den lyfter samarbetet med Vinnova och Hack for Sweden som viktig part för att kunna ta klivet in i framtiden och arbeta med dessa frågor. Det är inte tekniken som är det svåra, den har utvecklats mer eller mindre senaste decenniet utan organisation, kultur och ledarskap visar omvärldsbevakningen.

Det finns länder idag, bl a Finland och Estland, där vissa statliga initiativ underlättat för medborgarna genom de digitala tjänster man utvecklat som vi kan inspireras av och lära oss med. Sverige är duktiga på innovation och ses emellanåt som ett av världens mest innovativa länder men kanske framförallt traditionell innovation har vi varit duktiga på om man ser på våra storbolag. Arbetet framåt och fokus bör ligga på hur vi går mot en mer agil och prototyp baserad utveckling och ifrån den tidigare förstudie tunga vattenfallsmodellen.

Att vi behöver bli snabbare med innovationsarbetet i Sverige var återkommande från paneldeltagarna.

Vilket typ av beteende behöver vi se mer utav för att främja arbetet och uppmuntra fler att delta framåt i medborgardriven innovation? Att få fler med på tåget handlar om att förtydliga varför vi behöver investera i detta och vilka möjligheter skiftet och utvecklingen bär med sig.

Data en alltmer strategisk resurs

Det är en fundamental förändring som behöver göras för att inse att data är och blir allt mer en strategisk resurs och i en tid där människa och artificiell intelligens ska samarbeta.

Reflektion: vi behöver lära oss på nationell nivå om möjligheterna med artificiell intelligens eftersom annars blir risken att vi bara gör marginella förbättringar med våra egna fördomar som begränsningar. Ledarskapet blir den avgörande faktorn kring huruvida vi lyckas identifiera och sätta utmanande strategiska mål för att kunna fortsätta vara i framkant som land inom innovation och digitalisering. Samma ledarskap som sätter förutsättningarna och möjliggör plattformen för medborgarna att kunna engagera sig och vara med och samskapa, i ett ekosystem kort och gott.

Hack for Sweden kommer att till Expo2020 i Dubai nästa år skapa Hack for Earth. Ett liknande hackathon men i global kontext med både fysisk närvaro men även digital för de som inte kan deltaga på plats i Dubai. Fantastiskt initiativ och leading-by-doing som man säger.

Avslutningsvis, erfarenheten som jag hade från hackathonet tidigare i vår. Från att ha anmält mig som enskild hackare för att vara med och försöka skapa kreativa och innovativa sätt att lösa utmaningar från FNs hållbarhetsmål, inte som team vilket är det som majoriteten av deltagarna anmäler sig som så resulterade det i att vårt team med 7 främlingar från olika delar av världen lyckades vinna kategorin business award. Ekosystemet som Hack for Sweden skapat har bara börjat och glöm inte vart du läste det först!

Hack for earth
Almedalen 2019

Almedalen 2019: Tack för i år!

Marknadsföreningen Stockholm | Almedalen, Blogginlägg

Tack för en fantastisk vecka i Almedalen!

–vd Marie Sommar summerar

Jag summerar en spännande och innehållsrik Almedalsvecka, som vanligt fylld med både planerade och spontana möten, massor av ny kunskap och nya infallsvinklar.

Vi på Marknadsföreningen Stockholm är superglada över att kunna dra fullt hus (eller egentligen tält) vid våra tre panelsamtal måndag till onsdag på Kronstallgränd 4. Roligt att se både medlemmar och många nya bekantskaper på plats. Vi fokuserade på hur:et. ”Att gå från ord till handling” var ett övergripande tema i våra tre nerslag (”Hållbara och effektiva Marcom-avdelningar”, ”Värderingsdriven kommunikation-mångfald” och ”Framtidens konsument”).

Stort tack till alla våra grymma paneldeltagare för att ni generöst delade med er av bästa tips och insikter: (Dag 1) Marie Wedin på Coop Sverige, Mikael Lenneryd på Apoteket AB och Thomas Johansson på SOS Alarm, (Dag 2) Elcim Yilmaz, Superturken, John Mellkvist, Mindmakers PR och Suzan Hourieh, Volvo Car Mobility (M),(Dag 3) Pernilla Jonsson, Ericsson Consumer & Industry Lab, Fabian Bengtsson, Företagarna & NetOnNet Group AB och Arvid Axland, Pool kommunikationsbyrå.

Wow(!) vad kul det har varit att jobba tillsammans med Maria Westman för att moderera dessa. Tack!

Jag vill också rikta ett stort tack till Nowa Kommunikation för proffsig och stämningsfull inramning och en trädgård/arena som levererade i strålande sol såväl som ösregn. Det blev ju som bekant lite av varje denna vecka. Detta år fick vi möjligheten till livestreaming och ni som inte var med oss på plats kan istället ta del av samtalen i sin helhet via länkarna nedan.

För Almedalen i stort var hållbarhet ett hett tema och hur vi ska komma vidare. Att det är viktigt för vår jord, för hållbart arbetsliv osv är redan konstaterat. Gretas ord och kraft ekade i Almedalen. Det var också fokus på livslångt lärande och lärande organisationer – något som blir extra viktigt när det är så snabb förändringstakt i och med digitaliseringen.

Mångfald, konstaterade vi och många andra, är nödvändig för lönsamhet, innovation och att vara relevant. Men HUR tar du dessa saker vidare till handling? Veckans ord för mig var: Perspektivtäthet. Ett ord som sammanfattar hur du kan säkerställa att en organisation inte blir för homogen och likriktad.

Ledarskapet och det värderingsdrivna perspektivet återkom också på flera ställen i ”rosornas stad”. Det måste vara äkta, genuint och grundat. I en snabbrörlig värld måste man kunna fatta beslut långt ut i organisationen. Ledarens uppgift är att skapa trygghet i gruppen och lita på varandra. Våga testa, misslyckas och testa igen. Hall of Fail kom upp som tips i vårt panelsamtal från SOS Alarm och mod var ett återkommande tema även i Petter Stordalens tal och från Ishtar Touailat. Att våga testa och inte vara rädd för att misslyckas.

Det handlar också om att våga fatta beslut utifrån nya förutsättningar; en poäng från vårt sista panelsamtal om ”Framtidens konsument”. Att börja i kundbehovet och människan, bygga varumärket inifrån och sedan addera teknik som stöttar. Panelens vision kring kundupplevelse 2030 gav också spännande perspektiv och food for thought.

Efter en Almedalsvecka är det också läge att summera alla spännande möten och mingel. Almedalen är fullmatad med nätverkande och samtal, planerade såväl som spontana. Det är ett härligt öppet mindset hos besökare i stort som gör att det känns så naturligt att knyta kontakter och utbyta erfarenheter, hela tiden. Har fått med mig en rad nya inspel och frön till samarbeten för föreningen som vi nu ska spinna vidare på.

Idag packar vi ihop för sommarledigheter, och rent bokstavligen sitter vi bland flyttkartonger då vi ska byta rum här på United Spaces till hösten. Nu smälter vi alla intryck och laddar för en minst lika innehållsrik höst. För mig är det dags att ”leva mitt varumärke” fullt ut.

Önskar dig en glad sommar och vi ses i höst!

Bästa ”Sommarhälsningar”
Marie Sommar

–––––––––––––

Vi livesände alla våra tre panelsamtal. Här kan du se dem i efterhand:

  1. Hur skapas hållbara och effektiva marknads- och kommunikationsavdelningar i det digitala landskapet?
  2. Värderingsdriven kommunikation – hur speglar vi mångfald och gör skillnad på riktigt?
  3. Hur möter vi framtidens konsument, skapar minnesvärda kundupplevelser & främjar hållbar konsumtion?
Almedalen 2019

VIDEO: Almedalen 2019 – Framtidens konsument

Marknadsföreningen Stockholm | Almedalen, Referat, Video

Hur möter vi framtidens konsument, skapar minnesvärda kundupplevelser & främjar hållbar konsumtion?

Dag 3 i Almedalen blickade vi framåt: ”Hur möter vi framtidens konsument, skapar minnesvärda kundupplevelser och främjar hållbar konsumtion?”.

Pernilla Jonsson, Ericsson Consumer & Industry Lab började med en teknik- och trendspaning. Fabian Bengtsson, Företagarna & NetOnNet Group AB och Arvid Axland, Pool kommunikationsbyrå djupdök i frågan efteråt.

De sammanfattar hur vi ska mäta minnesvärda kundupplevelser i framtiden:

  1. Vi marknadsförare behöver lära oss att översätta mjuka värden för att kunna presentera för styrelser & ledning
  2. Relationen till varje kund blir av yttersta vikt. Dynamiskt & relevant är nyckelorden.
  3. KPI:er och mätpunkter kommer att förändras, men det kommer alltid vara viktigt att mäta. Men bottom line är alltid att mäta vad man får in för pengar. Affären är alltid viktigast!

Hur ser Kundupplevelser ut 2030?

  • Begreppet kund & leverantör kommer att lösas upp. Vi blir samskapare till upplevelser för individ och hela omvärlden.
  • Det kommer hända mer de närmsta 5 åren än de senaste 30 åren.
  • Realtids recensering. Vi kommer närmare köpbeslutet. Viktigt att leverera varje dag.
  • Från platta paket till platta butiker. Vi tar med vår personlighet i butiken.

Stort tack till panelen och till moderatorerna Marie Sommar & Maria Westman.

Almedalen 2019

VIDEO – Almedalen 2019: Värderingsdriven kommunikation

Marknadsföreningen Stockholm | Almedalen, Referat, Video

Värderingsdriven kommunikation – hur speglar vi mångfald och gör skillnad på riktigt?

Andra dagens nerslag i Almedalen bestod av en superpanel av kommunikatörer, där vi diskuterade värderingsdriven kommunikation – hur speglar vi mångfald och gör skillnad på riktigt? Elcim Yilmaz, Superturken, John Mellkvist, Mindmakers PR och Suzan Hourieh, Volvo Car Mobility (M) laddade på med mängder av konkreta tips att gå från ord till handling i sitt arbete att bli mer inkluderande.

  1. Börja med en nulägesanalys, börja mäta, bli medveten om hur det ser ut idag genom insikter
  2. Experimentera! Se vad som händer när du testar olika sorters grupper av homogena och heterogena grupper. Du kommer att märka att du får fler svar och innovation & tillväxt uppstår
  3. Bryt mönster! Gör annorlunda än vad du brukar, nästa gång. Utvärdera/mät och kommunicera resultatet.
  4. Utse en ”dålig stämning”-person på varje möte och inför alla beslut. Någon som ifrågasätter och vågar ställa de jobbiga frågorna.

Slutligen; mångfald är inte lätt eller roligt. Förändring gör ont, man ska få lite ont i magen och framförallt fokusera på att bygga sin ultimata TP-tårta! Stort tack till superpanelen samt till våra moderatorer Marie Sommar & Maria Westman.

Almedalen 2019

VIDEO – Almedalen 2019: Hållbara MarCom-avdelningar

Marknadsföreningen Stockholm | Almedalen, Referat, Video

Hur skapas hållbara och effektiva marknads- och kommunikationsavdelningar i det digitala landskapet?

Vilken start på Almedalsveckan vi fick med vårt första panelsamtal på Kronstallgränd i måndags!

Fullsatt tält när vi pratade om hur man skapar hållbara & effektiva MarCom-avdelningar i det digitala landskapet hos Nowa Kommunikation AB.

Panelen för dagen bestod av Marie Wedin på Coop Sverige, Mikael Lenneryd på Apoteket AB och Thomas Johansson på SOS Alarm, vilka djupdök i ämnet.

Sammanfattningsvis gav de några tips:

  • Var nyfiken, flexibel och leta efter individer som tycker att det är roligt med förändring – en förutsättning för att jobba på en marcom-avdelning idag
  • Kunden i fokus
  • Tydlig målbild & mandat för medarbetarna att löpande fatta beslut
  • Tillit & trygghet i teamet att våga och göra misstag – Hall of Fail
  • Mät rätt saker och våga välja bort

Stort tack till vår eminenta panel, våra moderatorer Marie Sommar och Maria Westman och till alla deltagare på plats.
Du kan ta del av evenemanget i sin helhet i videon ovan.