Ulrika Sundqvist
Marknadsföreningen Stockholm | Blogginlägg, Möt medlem

”Det är viktigt med en röd tråd”

–Möt vår medlem Ulrika Sundqvist, Eventiativ AB

Vårt 100-årsfirande den 4 oktober blev en fantastisk tillställning och vi är superglada för all positiv feedback vi fått från er som var där. Vi hade dock inte lyckats få till den proffsiga och snygga inramningen utan Ulrika Sundqvists fina insats med dekor & detalj. Ulrika har nyligen startat eget under namnet Eventiativ, där hon erbjuder projektledning för alla typer av event. Vad ser hon för trender inom event och vilka är hennes intryck av kvällen på Bryggarsalen?

Vad tar du med dig från 100-års firandet i fredags?

–Tack för en riktigt trevlig kväll. Ni bjöd verkligen på ett intressant och lättsamt program på scenen vilket lade grunden för den glada stämningen under minglet.

Vad kan du berätta om ditt arbete?

Eventiativ AB heter mitt nystartade företag som erbjuder eventprojektledning på konsultbasis. Jag hjälper till med stort som smått inom event. Min tid som projektledare på Stockholmsmässan och senare eventbyrån Clavius har givit mig en bred erfarenhet av mässor och event med kreativ dekor. Bilder från tidigare uppdrag finns på www.eventiativ.se

Vad bör man tänka på vid planering av event?

–Det är viktigt med en röd tråd. Alltifrån inbjudan, entré, dekor, scenprogram, mat, underhållning och eventuell uppföljning bör hålla ihop med ett gemensamt tema. Sen är det vissa detaljer, som kan kännas som självklara, men som kan lyfta eller sänka ett event. Är det skyltat så jag hittar, är det tydligt om jag ska komma hungrig eller inte, finns det någonstans att hänga jackan – ja de där små detaljerna som skiljer ett halvdant event från det perfekta.

Vad ser du för trender inom event just nu?

–Som i nästan alla branscher – hållbarhet, miljö och klimat. Vi vill ha ett äkta miljöengagemang från leverantörer av event och konferenser. Gör miljösmarta inköp, källsortera och servera närproducerat – allt annat går bort.

Tekniken går också snabbt framåt med appar för konferensdeltagare liksom VR- och AI-lösningar både för att sprida information och hitta roliga, interaktiva aktiviteter till event.

Vilket är det märkligaste uppdraget du haft?

–Det som slår allt måste vara när jag fick uppdrag att ”go all in” när det gäller juldekor på ett tåg som skulle ta ett gäng kändisar med familjer till julmarknaden på Liseberg. Allt var frid och fröjd tills jag fick reda på att allt måste göras på lite drygt en timme medan tåget rörde sig. Mitt team klädde en julgran, snösprayade rutorna, satte ut lyktor och gömde 70 tomtar med namnlappar till alla barn, byggde en fiskdamm och hängde girlanger i taket. Samtidigt lades röda mattan och galastolpar med julgranar, marschaller och en fotovägg på perrongen där tåget sedan rullade in för att hämta upp de förväntansfulla gästerna.

Vad är det bästa med ditt jobb?

–Att det är så grymt kul att arrangera kreativa, roliga, innehållsrika och genomtänkta event för förväntansfulla gäster och uppdragsgivare. Kan inte tänka mig ett bättre jobb.

Varför är du medlem i Marknadsföreningen?

–Marknadsföreningen ger mig, förutom intressanta föreläsningar, bra möjligheter att träffa andra medlemmar som jag kan ha ett yrkesmässigt utbyte av. Ser särskilt fram emot dagens studiebesök hos SOS Alarm.