Swing by Golfbaren
Marknadsföreningen Stockholm | Övrigt

”Jag tror på en mer avskalad version”

–Möt Hans Olofsson, vd & grundare av Swing by Golfbaren

Swing by Golfbaren
Foto: Paul Lindqvist

Den 10 december har vi en forskarfrukost med Erik Modig hos Swing by Golfbaren. Vi passade på att ställa några frågor till deras vd och Grundare Hans Olofsson. I denna medlem hittar vi inte bara en innehavare av dubbla VM-guld i bangolf, utan även en koppling till Erik, vars storebror Niklas var årskursare med Hans på Handelshögskolan. Vi lär oss också att Swing by Golfbaren är deras premiumkonceptet inomhus, som en del av en helhet med övriga Golfbaren-enheter utomhus, vilka är mer ”summer casual”.

Vad är ”The minigolf experience”?

–Det handlar dels om minigolf med stort fokus på spelkvalitet. Vad vi framförallt avser med uttrycket är att vi erbjuder en helhet: Minigolf, mat & dryck som paketeras och erbjuds snyggt i form av genomtänkta och designade anläggningar med proffsig spelutrustning där vi väver in unik storytelling och lägger mycket fokus på bra service, just för att skapa en riktigt bra upplevelse helt enkelt.

Sedan är min bakgrund med dubbla VM-guld i bangolf ett viktigt rättesnöre för oss där banorna alltid håller högsta klass även om nöje ligger mer i fokus än tävling för oss.

När jag besöker er webb står det snabbt klart att minigolf hos er står i ganska stark kontrast till mina egna fördomar om minigolf som en upplevelse med glassfläckade utomhusbanor för alla åldrar. Ni har inte haft problem med att era förstagångsbesäkare blir besvikna på att ni inte säljer Piggelin?

–Nja, snarare tvärtom, gästerna uppskattar att vi erbjuder långt mycket mer och de uppskattar särskilt att vi tagit minigolfen till nästa nivå med en genomtänkt helhet och riktigt bra service. Det finns många häftiga och spektakulära minigolfbanor och jag har själv designat några av dem men jag tror på en mer avskalad version och att upplevelsen skapas med andra medel.

Vi vänder oss självklart även mot familjer men då vi jobbar med helheten kring mat, dryck & minigolf har vi nått en mer vuxen och nöjesinriktad målgrupp.

Swing är idag ett självklar AW-val för många stammisar där god mat & cocktails innan/efter mingofen har blivit ett självklart helginslag.

Sedan har vi självklart Piggelin på våra utomhusställen, det är ju ändå sommar. 😉

Hur har ni arbetat med er marknadsföring och vad har fungerat bäst för er?

–Vi kämpar som alla andra med att vässa vår digitala närvaro och där tror vi att vi är hyfsat med i matchen även om det är en ständig kamp att förstå och hänga med i Facebook-algoritmer och annat. Vi har medvetet satsat mycket resurser på företagssidan från start, dels för att det är en stor målgrupp för vårt koncept.

MinigolfTanken har varit att genom att övertyga en person på ett företag med 20 personer att komma till oss, då får vi 20 gäster som i sin tur har 20 egna familjer/vänkretsar och det blir bra potentiell spridning i stället för att varje ”träff” i marknadsföringen bara leder till kanske 2-4 privata besökare.

Sedan är ju grunden att vi lägger mycket energi på att verkligen leverera en bra upplevelse på plats som leder till återbesök. Jag tror även att vi lyckats anamma Richard Bransons grunddevis riktigt bra och fått den att fungera väl i praktiken, dvs ”take great care of your staff, and they will take great care of your customers”. Kotlers gamla ”location, location, location” ser vi också tydliga tecken på att det gäller alltjämnt.

Vad kan du berätta om din roll på Golfbaren nu?

-Visionär & Strateg kanske. Jag är inte jättemycket i löpande drift nu längre även om jag då och då går in och hjälper till och tar om hand om större grupper m.m. Men jag lägger mycket tid på att utveckla det vi gör, främst kring marknad & försäljning och att titta på framtida Golfbarer.

Vad har ni på gång just nu?

–Hemligt 😉 Nädå, vi har landat ganska bra nu med 3 ställen utomhus och 1 inomhus och har en stabil personalstyrka på 15 heltidsanställda som vi vårdar ömt. Men vi tycker om det vi gör, vilket även gästerna gör så vi tittar även på fler ställen. Men viktigt också att ständigt försöka utveckla det vi har.

Vår nyaste enhet på Jungfrusund Ekerö är fortfarande lite i uppstartsfas. Banan är byggd direkt på bryggan vid Mälaren och har en egen sandstrand – på så sätt kanske vår coolaste bana hittills. Där kommer vi ta krafttag till 2020 och vi har fått förtroendet att arrangera SAGM, Swedish Adventure Golf Masters tillsammans med Svenska Bangolfförbundet (dvs SM i minigolf).

Vad kan deltagarna vid vår forskarfrukost 10 december se fram emot, utöver Eriks bästa tips kring färdigheter som leder till befordran förstås?

–Mina bästa speltips i minigolf då kanske…
Jag hoppas vår härliga miljö på Swing kommer att uppskattas. Det är ingen klassisk föreläsningslokal, men ack så charmig och vi har allt som behövs för allehanda event & konferens såväl till fest som vardag och dag som kväll. Så även här hoppas vi på en kul grupp som leder till många återbesök.

___________
MEDLEMSERBJUDANDE

I samband med vårt besök på Swing by Golfbaren har de följande erbjudande till alla medlemmar i Marknadsföreningen Stockholm:

100:- rabatt ELLER välkomstchampagne inkluderat på Golfbarens julbordsmiddagar!

För er som inte kan komma under julperioden (eller vill slippa julmaten) så gäller 10% på deras vanliga paket. Bokningskod: MIS2019

https://swingbygolfbaren.se/julbord/