Minette Öhman
Marknadsföreningen Stockholm | Möt medlem

”Jag vill att vår position som specialister ska vara tydlig”

Minette Öhman är Marknads- och kommunikationschef på SBC, Sveriges BostadsrättsCentrum AB. Vi har sett henne på flera av våra senaste event och ville passa på att höra mer om hennes roll och om vad som händer inom hennes bransch just nu. Vi hittar en marknadschef som jobbar med långsiktigt fokus, mitt i en riktad insats mot högre närvaro i egna kanaler.

Hur arbetar du i din roll som Marknads- och kommunikationschef på SBC?

–Jag arbetar långsiktigt och systematiskt för att bygga och öka kännedomen om SBC och att mina enormt duktiga kollegor är specialister på allt som handlar om bostadsrätt. Vi har fokuserat mycket på att kommunicera i media där vi har en bra närvaro och hög relevans. Nu är det dags att fokusera på våra egna kanaler och göra dem ännu mer relevanta för våra kunder – jag vill att vår position som specialister ska vara tydlig även där.

Eftersom vår vanligaste kund är styrelsen i en bostadsrättsförening, så har vi en kund som faktiskt byter namn ganska ofta, d.v.s. varje gång det väljs en ny styrelse så kan t.ex. Anna bytas ut mot Maria och Bengt bytas ut mot Mattias. Många är väldigt duktiga och insatta i vad som krävs i arbetet med att förvalta en fastighet, medan andra är helt nya i sin roll och sitt uppdrag. Det innebär att vi gärna vill utbilda och lära dem vad det är de förväntas göra och göra deras arbete lättare så att de kan känna sig lugna och trygga. En fastighet kan vara värd mångmiljonbelopp och hur man sköter fastigheten och ekonomin kan ha stor betydelse för de som bor i lägenheterna.

Mest spännande utveckling just nu?

–Jag tycker att det är otroligt spännande med det tempo som finns i vår omvärld. Vi inte bara exponeras för tusentals budskap varje dag, nu är det en ständig våg av nya kanaler och riktad kommunikation. Jag funderar kring frågor som vad händer med den personliga kontakten och relationen när allt mer blir digitalt? Hur hittar vi balansen i kanalval och kontaktvägar och hur tillgodoser vi behoven för olika individer. Hur ser marknadsföringen och kommunikationsvägarna ut om 5 eller om 10 år?

Har du kommit iväg på något av våra event på senaste?

–Jag har medvetet prioriterat att delta på flera av era event den senaste tiden. Det är ett utmärkt sätt att få inspiration, tips och nyheter om vad som händer inom olika områden. Jag tycker dessutom att nätverksträffarna är lysande nu sedan man kan delta på alla och inte bara tillhöra en nätverksgrupp.

Varför är du medlem i Marknadsföreningen Stockholm?

–Jag har varit medlem under ganska många år nu och jag ser det som en självklarhet för mig som marknadsperson. Ni hjälper mig att bevaka vad som händer inom mitt område, ni arrangerar massor av intressanta events och det finns möjlighet att ta del av relevanta utbildningar. Fortsätt att inspirera även de kommande 100 åren! 😊

____________
På fredag 4 oktober firar vi vår 100-årsdag på Bryggarsalen – kostnadsfritt för alla medlemmar!