Blogg

MarLaw

Gästblogg: GDPR – Detta har hänt

Marknadsföreningen Stockholm | Gästblogg, Marknadsrätt

Stor osäkerhet gällande marknadsföring och digitala verktyg

Vår juridiska partner MarLaw står för ett redan välbokat seminarium i december: ”GDPR – vad hände sedan?”. Det är tydligt att GDPR fortsätter att väcka många frågor och tankeställningar. Här ger advokaterna Daniel Tornberg och Alexander Jute en kort sammanfattning av läget sedan nya dataskyddsförordningen trädde i kraft tidigare i år.

MarLaw

_________

Snart har ett halvår passerat sedan EU:s dataskyddsförordnings ikraftträdande. Det kan förvisso diskuteras om det i sammanhanget är lång eller kort tid men allt fler trevande frågor kommer nu oundvikligen upp till ytan. Har någon ”åkt dit”? Hur ser det ut i andra EU-länder? Vilka delar av regleringen är i fokus? Vad gör tillsynsmyndigheterna?

Europeiska skillnader

Det är så här långt uppenbart att det finns betydande skillnader vad gäller tillsynsmyndigheternas agerande och kapacitet i de olika europeiska länderna. I vissa medlemsstater har man till synes tampats med nationella utmaningar vad gäller regeringssituation, omorganisering och bemanning. I andra länder har ett eller ett fåtal ärenden avgjorts, med sanktionsavgifter som följd för organisationer i Frankrike, Österrike och Portugal – då i storleksordningen några tusen Euro upp till 400 000 Euro för grövre överträdelse.

Den svenska modellen

Den svenska Datainspektionen har nyligen slagit sig för bröstet i och med tillkännagivandet av den första avklarade GDPR-granskningen, omfattandes 400 företag och myndigheter. Det bör dock påpekas att denna granskning var mycket smal då den i princip endast rörde frågan om huruvida dataskyddsombud utsetts och i sådant fall, om detta rapporterats till Datainspektionen. Centrala aspekter såsom dataskyddsombudets kvalifikationer, insyn, kontroll och påverkan avseende organisationens totala dataskyddsarbete, d.v.s. frågan om huruvida dataskyddsombudsrollen i praktiken fungerar som avsett, berördes inte.

Ett område där osäkerheten är stor gällande dataskyddsförordningens genomslag är marknadsföring. Då framförallt avseende digitala verktyg för att rikta marknadsföring relaterat till segmentering, retargeting, att beteendestyra och individuellt rikta annonser…

Datainspektionen har meddelat att granskningsarbetet nu fortskrider vad gäller dataskyddsombud samt inom kategorierna inhämtade samtycken och relation mellan ansvarig och biträde. Samtidigt är man öppen med att tillsynsarbetet delvis syftar till att ”skapa vägledning”.

Marknadsföring och GDPR

Ett område där osäkerheten är stor gällande dataskyddsförordningens genomslag är marknadsföring. Då framförallt avseende digitala verktyg för att rikta marknadsföring relaterat till segmentering, retargeting, att beteendestyra och individuellt rikta annonser med hjälp av cookies, pixels och annan spårningsteknologi i webbmiljön och i sociala medier. Att den s.k. intresseavvägningen i vissa fall är användbar som rättslig grund för personuppgiftsbehandling vid direktmarknadsföring är klarlagt men i övrigt finns många frågetecken.

Frågan anknyter också till den ännu inte framröstade e-integritetsförordningen (”ePrivacy Regulation” eller ”ePR”), vilken till synes kommer att innebära betydande begränsningar i möjligheten att utnyttja webbplatsbesökares data och metadata. Tillsammans med GDPR siktar EU på ett heltäckande integritetsskydd med två delvis överlappande förordningar. Intensiv lobbyverksamhet och kritik från branschföreträdare visar dock att flera aktörer ser på e-integritetsförordningen med stor oro. Man målar upp en bild av omöjliggjord annonsfinansiering, betalspärrar online och en explosion av pop-up-rutor som ideligen kräver slutanvändarens ok.

Det är tydligt att dataskydd och e-integritet som rättsområden betraktade fortsatt är under utveckling, både vad gäller tillsynsarbete, vägledning och praktisk tillämpning. Genomförandet av ett harmoniserat och moderniserat regelverk med universell tillämplighet har, åtminstone inledningsvis, snarast blottat skillnader och otydligheter. Aktörer som vill göra rätt för sig även i fortsättningen bör alltså hålla sig underrättade.

____________

Missa inte vårt seminarium: GDPR – vad hände sedan?

Ludvig Berling

Q&A: Ludvig Berling, KARMA

Marknadsföreningen Stockholm | Blogginlägg, Övrigt

Inför vårt spännande frukostseminarium på Boulebar 25/10, där Malin Cronqvist (Årets Framtidslöfte 2017) och Ludvig Berling (grundare av KARMA – Årets Disruptör 2017) kommer att dela med sig av sina bästa tips, river vi av några snabba frågor till den senare:

Tre saker som bidragit till Karmas framgång?

–De tre viktigaste sakerna har varit team, timing och varumärke. Team för att vi är en fantastisk samling människor som drivs av det gemensamma målet att minska matsvinnet. Timing då vi ligger rätt i tiden med anledning av digitaliseringen, användandet av appar samt det faktum att hållbarhetsfrågan är på de flestas läppar idag. Och till sist varumärke, där vi ser att vi tack vare att vi tryckt mycket på att det ska vara roligt, enkelt och accepterat att minska matsvinn ser att vi fått en stor genomslagskraft.

Din bästa egenskap?

–Att jag är väldigt bra på att uppskatta hur lång tid något tar samt se till att tidsschemat hålls.

Och din minst förträffliga egenskap..?

–Att jag har svårt att säga nej, vilket innebär att jag ibland tar på mig lite för mycket själv!

Om du fick möjlighet till en timmes ostört möte med vem du vill, vem väljer du då?

–Jag hade gärna velat få spendera en timme med Steve Jobs. Omvärlden har fått två bilder av honom: den karismatiske presentatören och visionären som drev Apple, men också den hårda och ofta gränslösa ledaren. Jag hade velat träffa honom för att försöka skapa min egen bild av honom!

_____________

TIPS: Missa inte vår spännande frukost med Ludvig Berling och Malin Cronqvist, Help to Help, den 25 oktober!

Jury

Juryn – Årets Marknadschef 2018

Marknadsföreningen Stockholm | Årets Marknadschef, Pressmeddelande

Pressmeddelande
Marknadsföreningen Stockholm
2018-10-11

Juryn som utser årets vassaste marknadschefer och talanger inom marknadsföring och kommunikation är klar

Nu är juryn som utser Marknadsföreningen Stockholms utmärkelser Årets Marknadschef, Årets Framtidslöfte, Årets Disruptör och Årets Varumärkesresa för 2018 klar. I årets jury återfinner vi några från förra året, några nya tillskott samt förra årets vinnare. Utmärkelserna delas ut i samband med ett halvdagsevenemang den 6:e februari på Fotografiska där framträdande företag och individer som jobbar med marknadsföring och kommunikation kommer att bjuda på föreläsningar och möjligheter till nätverkande med branschkollegor. Eventet blir också startskottet för Marknadsföreningens jubileumsår, då föreningen firar 100 år.

Nomineringen är öppen till den 26 oktober och vem som helst kan nominera sina favoriter direkt på mis.se. I november sammanträder de namnkunniga juryerna för att granska bidragen och ta sig an uppgiften att vaska fram 2018 års vinnare och därmed utse några av Sveriges vassaste marknadsförare, kommunikatörer och varumärken. Finalisterna kommer att avslöjas i december och vinnarna koras under prisutdelningen på Fotografiska den 6 februari.

–Vi ser fram emot att kora Årets Marknadschef i Sverige för 12:e gången och att dessutom få dela ut fler guldsplashar i våra nya kategorier till framtidslöfte, skickliga marknadsförare och disruptiva, innovativa varumärke , säger Marie Sommar, vd på Marknadsföreningen, Stockholm. Det ligger i föreningens DNA att hylla grymma prestationer inom marknad och kommunikation, att skapa plattformar för att mötas och att lära från varandra.

Jury Årets Marknadschef & Årets Framtidslöfte

CAMILLA WALLANDER – VD, Berghs
CARL WÅREUS – Head of Agency/Partners Sweden, Google
FRIDA ROBERTS – VD, Söderhavet
JAN BERKÖ – Head of Business Development & Sales Recruitment, Bohmans Nätverk
JONAS DAHLQUIST – VD, MullenLowe Brindfors
MALIN CRONQVIST – Founder & Chairman, Help to Help, Årets Framtidslöfte 2017
MARIE SOMMAR – VD, Marknadsföreningen Stockholm
PATRIK NYGREN BONNIER – Marknadschef, Åhléns, Årets Marknadschef 2017

Jury Årets Disruptör

ALEX BAKER – CMO & Disruption Facilitator, Vertiseit
ELSA BERNADOTTE – Serieentreprenör, Co-Founder & COO, Karma, Årets Disruptör 2017
JESSICA STARK – VD, Styrelseakademien Stockholm, medgrundare av startup-hubben SUP46
MIKAEL WINTZELL – VD och grundare, Wellstreet
PAULA FAGERLUND – Chef för Innovationscenter, Arbetsförmedlingen

Jury Årets Varumärkesresa

CECILIA PERLIND – General Manager Communications, Kantar Sifo
ERIK MODIG – Forskare, Handelshögskolan
MARIA CROON – VD, Lokaltidningen Mitt i Stockholm AB samt Styrelseordförande i Marknadsföreningen Stockholm
PER NILSSON – Kommunikations- och marknadschef, Semcon, Årets Varumärkesresa 2017
RICKARD VILLARD – Grundare och kreativt ansvarig, The KIND Collective

För att nominera, mer information om kategorierna och inspirationseftermiddagen på Fotografiska, besök https://mis.se/arets-marknadschef/ Från och med november kommer biljetter till evenemanget finnas tillgängliga för köp.

Presskontakt:

Marie Sommar, VD Marknadsföreningen Stockholm
marie@mis.se
0701-463422

Maria Grunditz

Möt medlem: Maria Grunditz

Marknadsföreningen Stockholm | Möt medlem

Medarbetarna den viktigaste resursen

–Möt Maria Grunditz, KFI Spa Management

Här får vi möta vår medlem Maria Grunditz, Marknadschef på KFI Spa Management. I veckans medlemsporträtt berättar hon bland annat om hållbarhetsarbetet, om marknadsföringen för både B2C och B2B, och vilka kanaler och metoder som varit mest framgångsrika.

Vad innebär det att vara Marknadschef på KFI Spa Management?

–Det är ett mycket roligt och tillfredsställande arbete då spa-, skönhets- och hudvårdsbranschen jag verkar i är en härlig, varm och positiv miljö. Uppgiften innebär både att ha ett helikopterperspektiv och att arbeta på detaljnivå med kommunikation både mot B2B, B2C och internt. Vid en ny lansering är noggrann planering mycket viktigt så det blir kostnadseffektivt samtidigt som man får maximal utdelning/spridning på de kanaler som används.

Den digitala eran har verkligen förändrat klimatet för oss marknadsförare och har skapat nya möjligheter men också utmaningar. Det är hela tiden en avvägning att se över hur man bäst placerar och fördelar sin marknadsbudget.

Vilket område inom marknadsföring är mest relevant för er?

–För oss så är medarbetarna på företaget den allra viktigaste marknadsföringen. Hjärtat i vårt företag är att skapa lönsamma, roliga och utvecklande verksamheter för de spaanläggningar och salonger vi arbetar med. Våra sparådgivare, som är ute på fältet och utbildar, är rådgivare och inspiratörer sätter prägeln på hur vi uppfattas som hudvårdsmärke.

Likaså de som arbetar inhouse med order och marknadsföring, där vi sätter stora krav på service, kvalité och är noga med hur vi uttrycker oss i text och bild. Vi når flest kunder via våra egna plattformar som MyNewsDesk, sociala medier och hemsida.

Framgångsrikt är att skapa relevanta samarbeten där vi kan nå ut till nya kundgrupper vi inte annars kanske når som t.ex. vårt pågående samarbete med Universal Music.

Hur viktigt är hållbarhetstänket för er?

–Vi har arbetat med miljö- och kvalité under många år och är sedan 2010 är vi ett ISO-certifierat företag. För oss är hållbarhetstänk mycket viktigt och något som vi arbetar med dagligen både i stort och smått. Som ett ISO-certifierat företag har vi ett pågående förbättringsarbete där allt ses över i våra rutiner och hur det kan förändras och förbättras för att vara mer hållbara för miljön.

Som exempel minimerar och samordnar vi leveranser och resor, vi digitaliserar våra trycksaker i största möjliga mån, har webbinarier med kunder och går noga igenom de leverantörer vi använder oss av. På vårt kontor källsorterar vi papper, plast, glas, metall och batterier.

Vegansk kosmetika; trend eller här för att stanna?

–Det är här för att stanna och utvecklas. Det finns hos konsumenten ett ökat intresse för veganska produkter både inom hudvård och makeup.* Det beror nog på fler saker men jag upplever att vi i Norden är noggranna med vad vi köper, vi vill gärna veta exakt vad något innehåller och vi är pålästa. För oss som arbetar i skönhetsindustrin är detta fantastiskt roligt då vi får konsumenter som lyssnar på vad vi har att lära ut. Samtidigt är det förpliktande och gör framtagning av nya produkter viktig. Vi måste veta varför vi tillsätter en specifik ingrediens i en produkt och förenkla för konsumenten att göra ett val.

För många är produkter med veganskt innehåll ett livsstilsorienterat val, men du vill också ha ett bra resultat. Känslan, effekten och resultatet när vi använder en produkt är ändå det som avgör om vi gör ett återköp. Är vi nöjda med en produkt så kommer vi med all sannolikhet vilja testa fler i serien eller märket.

Mest spännande inom er bransch just nu?

–I höst var vi som alltid utställare på skönhets- och hudvårdsbranschens egen mässa Hud & Kosmetik (arrangeras av SHR, Sveriges Hudterapeuters Riksorganisation), som samlar industrin för ett par dagars kongress med föreläsningar, branschmöten och leverantörer. Något det talades om var probiotika som också var en av nyheterna som vi på Kerstin Florian lanserade. För den som har en irriterad hud kan detta vara ett bra sätt att få lugnare hud med mer motståndskraftig hudyta.

Ett nytt begrepp som det talas om i USA är clean beauty. Den kända spaprofilen Kerstin Florian berättade nyligen i en intervju att ”Clean beauty är framtiden. För oss som håller på med ingredienser och formuleringar vet vi att naturligt inte alltid är bra för oss. Clean summerar dock vad det handlar om – clean för vår hälsa, vår hud och vår planet.

Varför är du medlem i Marknadsföreningen?

–För mig är det viktigt att vara delaktig i en förening där jag kan få utvecklas tillsammans med branschen och vara uppdaterad på hur marknaden förändras. Jag deltar regelbundet på frukostmöten som arrangeras i aktuella ämnen, då de för mig har ett bra upplägg med korta, adekvata föreläsningar som inte tar för mycket arbetstid i anspråk. Då vi oftast inte arbetar med externa byråer skapas det också tillfällen att möta företag som arbetar som vi gör men även de som anlitar externa byråer för kommunikation, annons, kampanjer och content.

____________

Maria Grunditz, marknadschef KFI Spa Management AB, distributör för Kerstin Florian – www.kerstinflorian.se
Facebook: Kerstin Florian Hudvård @kerstinflorianhudvard
Instagram: #kerstinflorianswe

 

*Vegansk kosmetik är produkter som är baserade på t.ex. växter, örter och aktiva ämnen med ingredienser som inte är från djurvärlden eller en slutprodukt som t.ex. bivax. Vegansk kosmetik sammanfattas här av KoHF – Kosmetik- och hygienföretagen: ”Vegansk kosmetik” är kemiska ämnen eller blandningar som marknadsförs med ett kosmetiskt syfte och utifrån ett ingrediensval där (andel av) ingredienserna är icke-animaliska, t.ex. certifierade råvaror (vegan). Källa: www.kohf.se

Marknadsföreningen Stockholm

I veckan blir vi 99 år – vi tar en titt i arkivet

Marknadsföreningen Stockholm | Blogginlägg, Föreningen

Marknadsföreningen 99 år

Tiden springer när man har roligt. Visste ni att Marknadsföreningen Stockholm fyller 100 år nästa år? Och vår födelsedag är nu på torsdag den 4 oktober. Så inför vår 99-årsdag satte vi oss och grävde lite i arkivet och hittade ett par spännande foton från en svunnen tid. Våra tankar går spontant åt en amerikansk tv-serie om mer eller mindre galna reklamare. Eller vad säger ni?

 

Klicka på bilderna för förstoring.

Pia Rohdin

Möt medlem: Pia Rohdin, Keolis

Marknadsföreningen Stockholm | Blogginlägg, Möt medlem

Från A-till-B-transportör till helhetsleverantör

–Möt Pia Rohdin, Keolis affärsområde Stockholm

Pia Rohdin är Marknads- och kommunikationschef på Keolis affärsområde Stockholm, en roll hon menar kombinerar samhällsnytta med det kommersiella syftet. Här berättar hon mer om bland annat hållbarhetsarbetet, Smart Mobility och självkörande bussar.

Vad innebär det att vara Marknads- och kommunikationschef på Keolis affärsområde Stockholm?

–Jag har ett mycket intressant arbete som kombinerar kommersiellt tänk med samhällsnytta. Min avdelning ansvarar för marknadsutveckling, marknadsföring, kommunikation och trafikinformation för planerade trafikhändelser. Vi arbetar med de geografiska områden där Keolis driver trafiken för SL:s räkning.

Keolis initierar och genomför olika former av aktiviteter som det finns behov av inom våra områden. I innerstaden kan det exempelvis handla om framkomlighet, ”1 buss = 92 bilar”, i Nacka och Värmdö om den utmaning som Slussens omdaning innebär för resenärerna de närmsta åren.

Keolis har ett ansvar för att uppnå nöjdhets- och resandemål inom våra områden, men vi har även ett samarbete och en tät dialog med vår uppdragsgivare SL.

Kör ni enbart bussar, eller har ni även andra former av kollektivtrafik?

Keolis är ett stort internationellt företag som driver trafik med många olika trafikslag. Vi arbetar även med utveckling av Smart Mobility, det vill säga tjänster som har med hela resan att göra. Exempel kan vara appar för reseplanering, betalning och biljettvalidering och att erbjuda byten till ett ytterligare färdsätt som cykel eller en liten självkörande buss. I Stockholm, som vi på min avdelning arbetar med, är det än så länge busstrafik i ett antal kommuner det handlar om.

Hur viktigt är hållbarhetstänket för er?

–Det är mycket viktigt, ett av kollektivtrafikens starkaste argument. Alla Keolis fordon i Sverige körs på fossilfria bränslen eller är eldrivna. Fossilfria bränslen tillverkas bland annat av dina matrester och ditt toalettbesök.

Klimatutmaningen gör att vi svenskar måste gå från ord till handling. Det är bråttom nu. I hållbarhetsarbetet är många grupper viktiga, men barn och ungdomar är framtiden och jätteviktiga för oss att nå! De kan också påverka de vuxna att tänka om.

När får vi resa med självkörande bussar?

–I Stockholm finns en marknad för dessa mindre förarlösa fordon på ställen där tillräckligt många vill resa kortare sträckor inom ett begränsat område. Här måste SL ha ett ord med i trafikplaneringen och fordonsbesluten.

Mest spännande utveckling just nu?

–Det finns så mycket. Vår bransch, kollektivtrafikföretagen, är i stark utveckling och har förändrats från att köra resenärer från punkt A till punkt B till att vara leverantörer av hela affären inklusive trafikplanering, marknadsföring och affärsutveckling.

Jag hoppas på en utveckling där man kan boka och betala alla trafikslag inom lokal-, regional- och utrikestrafik samlat på ett ställe. Slippa kolla runt efter tider, sträckor och anslutningar. Det ska vara enkelt att resa tillsammans, för vi utmanar privatbilismen.

Varför är du medlem i Marknadsföreningen?

–Jag är mångårig medlem. Det är viktigt att ha ett yrkesforum för oss som arbetar med de kommersiella frågorna i företag och organisationer. Jag utnyttjar både seminarier och nätverk.

Katarina Hjertstedt

En tidigare deltagare av ”Filma med mobilen” berättar

Marknadsföreningen Stockholm | Blogginlägg, Kurser

”Film är stort och växer fortfarande och med en mobilkamera kommer du långt”

–Möt Katarina Hjertstedt, tidigare deltagare av ”Filma med mobilen”

Katarina Hjertstedt på Symbrio är en av våra medlemmar som gått kursen Filma med mobilen. Sedan dess har vi inte kunnat missa hennes roliga och peppande inlägg om video på LinkedIn. Så vi passade på att följa upp hur det har gått sedan kursen och vad hon har för planer för sitt fortsatta filmande.

Du är en av de tidigare deltagarna vid vår kurs ”Filma med mobilen”. Vad tycker du att du fick ut av kursen?

–Jag fick lära mig många grundläggande saker som hur man håller i mobilen, vilka appar man kan använda, hur man ska tänka när det gäller miljön, ljuset och placering av intervjuobjekt, tips på gratismusik. Även flera tips på hur man kan bygga upp en story.

Det blir ett slags 3D-känsla i klippen och jag anar att jag kommer att få till väldigt spännande klipp ju mer jag övar.

Har du kommit igång med eget filmande sedan dess? Hur har det gått? Berätta!

–Ja, jag har testat alla apparna som läraren gick igenom. Jag har provat att spela in djur på promenad, naturen i fjällen, kontoret där jag jobbar, störtregnet i sommar, byggnader, möhippa och bröllop. Det har varit betydligt svårare än jag trodde. Ibland har jag spelat in med ett litet handstativ som jag har skruvat fast på mobilen. Det kändes faktiskt väldigt stabilt och bra. Den kommer man långt med om man inte vill investera i en Gimbal.

Sen har jag även investerat i en Gimbal (som läraren hade med sig, hade aldrig sett en sån förr så jag är så glad att jag blev tipsad om den). Med den har jag lärt mig att det går att få till riktigt bra klipp men det krävs mycket övning, i alla fall för mig. Det blir ett slags 3D-känsla i klippen och jag anar att jag kommer att få till väldigt spännande klipp ju mer jag övar.

Har er marknadsföringsstrategi eller hur ni arbetar med t ex content marketing på Symbrio påverkats?

–Ja, det har den. Jag gick ju även kursen hos Maria Westman om Content Marketing så jag har börjat skriva på en plan som bland annat ska tala om vad vi ska publicera, när och vilka kanaler vi ska använda. Film kommer ta stor plats och målet är att kunna publicera en kortare film flera ggr i veckan på Instagram, kanske en gång i veckan på LinkedIn och jag vill helst bara filma med mobilen. En av apparna, KineMaster, gillar jag mest och det går relativt fort att klippa ihop något i den.

Har du ett mål med ditt eget filmande, eller vad kan du berätta om dina ambitioner för egen videoproduktion? Vad är nästa steg?

–Privat är mitt mål att bli ännu bättre på att filma med mobilen och att göra små musikvideor då jag lever med en kompositör. Jag skriver på en bok om marknadsföring för kvinnor 40+ som inte kan så mycket om marknadsföring och jag vill hjälpa denna grupp att klara sig så mycket som möjligt själva då de förmodligen har en liten marknadsbudget.

Film är stort och växer fortfarande och med en mobilkamera kommer du långt. Mitt mål är att hjälpa dessa kvinnor med vägledning på hur de kan göra. Det är därför jag testar så mycket. Yrkesmässigt är mitt mål att få till riktigt bra företagsfilmer som ska gå relativt fort att få till så att vi kan publicera i den omfattning jag vill.

___________

Mer information om kurserna i artikeln:

Filma med mobilen, 27 sept & 4 okt

Content Marketing, 9 & 12 okt

Marie Mets

Möt medlem: Marie Mets

Marknadsföreningen Stockholm | Blogginlägg, Möt medlem

Hon leder Convinis digitala satsning

–Möt medlem Marie Mets

Marie Mets är marknadschef på Convini, som levererar mat & kaffe till arbetsplatser. Ett besök på deras webbsida erbjuder en luftig och modern sajt och en spännande blogg med ett tydligt fokus på content marketing. Vi ställde några frågor till Marie för att ta reda på mer om hur hon arbetar i sin marknadschefsroll.

Vad kan du berätta om hur du arbetar med marknadsföring i din roll som marknadschef för Convini?

–Min marknadschefsroll på Convini är otroligt omväxlande och bred vilket jag verkligen uppskattar. Mitt huvudsakliga uppdrag är att få oss att fortsätta växa – både varumärkesmässigt och vår affär i stort. Arbetet i sig präglas till stor del av Convinis extremt kraftiga tillväxt. Vi har en stabil årlig omsättningsökning om 15-20% vilket gör att de flesta frågor på min agenda är av positiv karaktär – Hur investerar vi härnäst? Vart bör vi synas och höras? I vilka kanaler når vi bäst ROI? Och, vilka aktörer bör vi samarbeta med för att nå maximal effekt?

Vi har ett tydligt digitalt fokus i allt vi gör och balanserar det hela med hjälp av personlig aktivering på väl utvalda events och mässor. Jag älskar mitt jobb och tycker allt som oftast att det är fantastiskt kul att gå till arbetet!

Vilka är dina främsta styrkor i din nuvarande roll?

–Jag är sprungen ur säljyrket med en tidig karriär inom MTG, på systerbolagen Viasat och Rix FM. Den effektiva säljskolningen inom mediabranschen var en otroligt bra och lärorik start som har präglat mig som person och som jag har glädje av än idag. Jag är engagerad och dedikerad uppgiften, både resultat- och lösningsfokuserad och brinner verkligen för att nå ut och göra skillnad.

Jag älskar att vara med och påverka, utveckla och förädla. Och vill hela tiden jobba för att hitta nya vägar framåt! En kombination som kommit väl till pass här på Convini där jag fått brett spelrum sedan dag ett för snart två år sedan. Sedan dess har vi bl.a. sjösatt en ny webb som är baserad på en Inbound Marketing- och Social Selling-strategi och har därtill mer än dubblerat vår varumärkeskännedom!

Materialet tas fram utifrån ett inbound-perspektiv och är tänkt att hjälpa våra potentiella kunder att förstå att vi på Convini har lösningen på flera av deras problem.

Ni har en spännande blogg på er sajt, med relevant innehåll för er målgrupp. Hur arbetar ni med den och vad ser du för effekter av er content marketing?

–Stämmer! Vår primära målgrupp (B2B) är beslutsfattare på företag med > 20 anställda i Stockholm, Göteborg och Malmö med omnejd. På de här företagen har vi valt ut en av våra s.k. personas, som vi har valt att kalla för ”HR-Hedda”. Denna HR-person har vi sedan fördjupat oss i för att få järnkoll på hennes arbetssituation, drivkrafter och dagliga utmaningar. Och, det är just HR-Hedda som vi har i huvudsakligt fokus på vår blogg.

Bloggen har kommit att bli navet i vår kommunikation. Convinis mission är att skapa välmående arbetsplatser och bloggen fungerar som vår arena där vi vill bidra med intressant och värdeskapande läsning som hjälper HR-Hedda med tips och inspiration inom hennes specifika intresseområden. Här hittas material på alltifrån ämnen som minskad stress, gemenskap och företagskultur till träning, paus och välmående.

Materialet tas fram utifrån ett inbound-perspektiv och är tänkt att hjälpa våra potentiella kunder att förstå att vi på Convini har lösningen på flera av deras problem. Våra lösningar förser medarbetare med bra energi – mat, dryck och gott kaffe dygnet runt. Något som är nödvändigt för de allra flesta av oss, inte minst under arbetsdagen.

Du är en av de tidigare deltagarna vid vår kurs ”Att höras är att synas” med Per Furumo, där målet är att utveckla deltagarnas muntliga kommunikation. Vad tycker du att du fick ut av kursen och (hur) har du fått användning för det du lärde dig?

–Kursen gjorde avtryck på mig framförallt eftersom Per lyckades att väva in praktiska övningar allteftersom han lotsade oss igenom sitt material och sina olika klokskaper inom området. Vi som deltagare fick praktiskt öva på hur man exempelvis äntrar ett rum eller en scen på ett effektivt och bra sätt och vi coachade därefter varann till förbättring. En givande och bra övning som jag har tagit med mig vidare.

Mest spännande utveckling just nu?

–Vi har ett digitalt lager på allt vi gör och här har vi redan idag kommit långt fram med bland annat uppkopplade kaffemaskiner, digitala hjälpmedel i vår drift, en omtyckt konsumentapp och en alldeles ny touchskärm i Convinibutiken. Men vi nöjer oss inte här – vi är även involverade i ett spännande AI-projekt som kommer att revolutionera vår lösning framöver. Känns riktigt spännande!

Varför är du medlem i Marknadsföreningen?

–Kort och gott för att hålla mig ajour och uppdaterad inom marknadsområdet med möjlighet till intressant nätverkande!

Maryam Madaresi

Möt medlem – Maryam Madaresi, Berwaldhallen

Marknadsföreningen Stockholm | Möt medlem

Utöka ditt kontaktnät i höst!

Maryam Madaresi är försäljningsansvarig på Berwaldhallen, som är Sveriges radios konserthus. Den 29 augusti arrangerar vi på Marknadsföreningen, tillsammans med Berwaldhallen, ett mingel där våra medlemmar har möjlighet att lära känna varandra och knyta värdefulla kontakter för framtiden. Efter detta bjuds vi på en konsert med stycken av Haydn, Beethoven, Tally och Stravinsky.

Vad kan du berätta om hur du jobbar med Berwaldhallen?

–Jag jobbar med att öka intresset för klassisk musik och få fler att upptäcka våra konserter och radioprogram. Vi jobbar ständigt för att hitta nya kunder samt ge våra befintliga kunder den bästa servicen. Ett besök på Berwaldhallen är något som ska ge avkoppling och något som du ska minnas länge.

Vad är det bästa med ditt jobb?

–Närheten till musik och att vara en del av Sveriges Radio. Att få jobba med Sveriges Radios Symfoniorkester och Radiokören som är så framgångsrika och världsberömda.

Den 29 augusti arrangerar vi tillsammans med er Mingel & Musik på Berwaldhallen. Varför tycker du att man som medlem i Marknadsföreningen ska gå på det?

–Att träffa nya människor och knyta nya kontakter är alltid nyttigt. Att göra det här i Berwaldhallen ger dig samtidigt möjligheten att lyssna på när Västerås Sinfonietta spelar Beethoven, Haydn och Stravinsky.

Mest spännande inom ditt område just nu?

–Östersjöfestivalen som äger rum 22 aug till 1 sep. En internationell musikfestival med flera av världens främsta orkestrar, solister och dirigenter.

Du har varit medlem i Marknadsföreningen Stockholm ett tag nu och en sak vi lärt oss om dig är att du är en riktig hejare på persisk matlagning. Berätta mer!

–Något som ger mig avkoppling efter en dag på jobbet är att laga mat. Jag delar även med mig av mina recept på sociala medier för att fler ska kunna lära sig mer om det persiska köket.

Varför är du medlem i Marknadsföreningen?

–För att via er får jag ett större kontaktnät samtidigt som jag kan delta i intressanta seminarier.

Missa inte höstens mest värdefulla mingel för marknadsförare och kommunikatörer – Music & mingle på Berwaldhallen den 29 augusti.

Anders Sjöman

Möt medlem: Anders Sjöman, kommunikationschef, Centrum för Näringslivshistoria

Marknadsföreningen Stockholm | Möt medlem

En guldgruva av storytelling

Årets History Marketing Summit, HMS18, äger rum 6 sep på Nalen. Medlemmar i Marknadsföreningen Stockholm går till specialpriset 1 450 kr (ordinarie pris 3900 kr). Anders Sjöman är kommunikationschef på Centrum för Näringslivshistoria, som arrangerar evenemanget, och tillika ny medlem hos oss. Vad kan vi vänta oss från årets upplaga av HMS och vad ser Anders för fördelar med history marketing?

Välkommen som medlem! Vad gör ni på Centrum för Näringslivshistoria?

–Vi har sedan 1974 tagit hand om svenska företags historiska material och upprättat arkiv åt dem. Det handlar om protokoll, projektplaner, brevväxlingar, personaltidningar, reklamkampanjer – och massor av fotografier. Allt detta visar på vad ett företag har gjort och varför det gjorde så, hela dess egna berättelse.

Tillsammans rymmer alla de här arkiven, som vi sköter åt företagen på deras uppdrag, även hela det svenska näringslivets historia. Totalt handlar det om ca 7 000 företags berättelser fördelat på över 70 000 hyllmeter. Det är en guldgruva för den som letar efter autentiska berättelser och engagerande material.

Varför är historien viktig för företagen? De jobbar ju med dagsaktuella frågor och framtida planer.

–Ett välstrukturerat arkiv hjälper företag att hitta inspiration från vad det gjort tidigare. Vet du var du kommit ifrån är det lättare att ta ut riktningen framåt. De kan dra lärdom från tidigare utmaningar, de kan hitta förslag på produktutveckling, de kan använda sin ursprungshistoria för att stärka både varumärket och organisationen. För varje företag har en historia som är unik och som ingen annan kan kopiera. Vi kallar det för history marketing när företagen aktivt använder med sin egen autentiska berättelse.

Slutresultatet kan bli en podd, en utställning, en jubileumsbok, en historisk sajt, allt beror på var målgruppen befinner sig när de ska ta del av berättelsen. Oavsett format så är det viktiga att historien ska stödja den situation företaget befinner sig i idag och de mål som den har framöver.

Annars riskerar historien bara att bli en samling mossiga anekdoter?

–Precis. När vi hjälper företag att berätta sin historia utgår vi alltid från var de är på väg. Vi börjar med framtiden och jobbar bakåt, så att säga. Du vill hitta de talande exemplen, ”the fertile fact” som Virginia Woolf säger – och för att känna igen dem måste du ha ett tydligt urvalsfokus. Det fokuset tar man utifrån vart företaget är på väg. Och på det sättet kan man även synka sina history marketing-aktiviteter med sin övriga kommunikationsverksamhet.

Vi jobbar ofta ihop med företagens marknads- och kommunikationsavdelningar, och deras olika byråer, för att se till att historiebruket hittar sin plats i all den övriga marknadskommunikation som ett företag gör.

Den 6 september arrangerar ni för tredje året en History Marketing Summit i Stockholm. Vad kan vi vänta oss i år?

–Precis som tidigare kommer man att få presentationer från företag som vi ser leder vägen vad gäller aktivt historiebruk. Årets line-up är vi extra glada över. Man kommer få höra från bland annat Absoluts vd Anna Malmhake, Investors ordförande Jacob Wallenberg, filmstudion Pixars egna företagshistoriker, BMWs museichef, förlaget Harper Collins chief storyteller, 100-åriga Clas Ohlsons kommunikationschef och många fler.

Den 6 sep på Nalen är årets höjdpunkt om man vill höra direkt från företag som använder sina egna autentiska berättelser, och som gör det på ett sätt som vi inte tycker vanlig storytelling når upp till.

Vilken utveckling följer du med lite extra intresse just nu?

–Hur snabbt dagens unga företag ska få upp ögonen för att på bara tio år har de samlat på sig lika mycket erfarenhet som våra tidigare industriföretag gjorde på 50. Och att de då inser att de redan idag behöver börja bevara sitt historiska material. Sluta rensa hårddiskarna, börja långtidsspara!

Varför är du medlem i Marknadsföreningen?

–För att lära mig mer om hur marknads- och kommunikationsavdelningar resonerar kring strategiska och taktiska val, och för att bättre kunna se hur historiebruk kan stödja dem i deras arbete.

Foto: Linus Sundahl Djerf

Möt medlem
Företagens arkiv berättar sin del av Sveriges historia. Övre raden från vänster: Clas Ohlson-katalogen 1982-193; ICAs talespersoner ICAnder och MonICA från 1977; den ikoniska Absolut-flaskan; Systembolagets ”Spola Kröken”-kampanj gick mellan 1971 och 1988. Nedre raden från vänster: Electrolux första storsäljare, Model V från 1921; Skandia-annons för livförsäkring från tidigt 1900-tal; och team Spotify inför lanseringen av första spelaren, ca 2005.

__________

Mer om Centrum för Näringslivshistoria finns på www.naringslivshistoria.se. Spännande företagshistorier läggs hela tiden upp på kunskapsportalen BizStories.se, som även kommer med ett nyhetsbrev varannan vecka.

Vill du se filmerna från tidigare History Marketing Summits hittar du dom här: HMS16 (med bl a Benetton, H&M, Ericsson, Volvo, Coca-Cola, Bonniers och Rothschild) och HMS17 (med bl a Swarovski, Levi’s, ICA, Alecta, Svenskt Tenn, Ersta och Systembolaget).