Blogg

Almedalen

Vinn en biljett till DJ-battle i Almedalen!

Marknadsföreningen Stockholm | Almedalen, Övrigt

Tävling: DJ-battle

Tävlingen är nu avslutad och en lycklig vinnare har hämtat sitt pris. Grattis, Kaisa!

 

Är du också i Almedalen denna vecka och sugen på att testa Dagens Medias mytomspunna DJ-battle?

Vi på Marknadsföreningen har kommit över en extra biljett till DJ-battle onsdag 4/5, som vi tävlar ut exklusivt för en av våra medlemmar.

För att ha en chans att vinna, så behöver du svara på frågan: Vilka två ämnen fokuserar Marknadsföreningen på i Almedalen i år?

Lycka till!

Anders Sjöman

Möt medlem: Anders Sjöman, kommunikationschef, Centrum för Näringslivshistoria

Marknadsföreningen Stockholm | Möt medlem

En guldgruva av storytelling

Årets History Marketing Summit, HMS18, äger rum 6 sep på Nalen. Medlemmar i Marknadsföreningen Stockholm går till specialpriset 1 450 kr (ordinarie pris 3900 kr). Anders Sjöman är kommunikationschef på Centrum för Näringslivshistoria, som arrangerar evenemanget, och tillika ny medlem hos oss. Vad kan vi vänta oss från årets upplaga av HMS och vad ser Anders för fördelar med history marketing?

Välkommen som medlem! Vad gör ni på Centrum för Näringslivshistoria?

–Vi har sedan 1974 tagit hand om svenska företags historiska material och upprättat arkiv åt dem. Det handlar om protokoll, projektplaner, brevväxlingar, personaltidningar, reklamkampanjer – och massor av fotografier. Allt detta visar på vad ett företag har gjort och varför det gjorde så, hela dess egna berättelse.

Tillsammans rymmer alla de här arkiven, som vi sköter åt företagen på deras uppdrag, även hela det svenska näringslivets historia. Totalt handlar det om ca 7 000 företags berättelser fördelat på över 70 000 hyllmeter. Det är en guldgruva för den som letar efter autentiska berättelser och engagerande material.

Varför är historien viktig för företagen? De jobbar ju med dagsaktuella frågor och framtida planer.

–Ett välstrukturerat arkiv hjälper företag att hitta inspiration från vad det gjort tidigare. Vet du var du kommit ifrån är det lättare att ta ut riktningen framåt. De kan dra lärdom från tidigare utmaningar, de kan hitta förslag på produktutveckling, de kan använda sin ursprungshistoria för att stärka både varumärket och organisationen. För varje företag har en historia som är unik och som ingen annan kan kopiera. Vi kallar det för history marketing när företagen aktivt använder med sin egen autentiska berättelse.

Slutresultatet kan bli en podd, en utställning, en jubileumsbok, en historisk sajt, allt beror på var målgruppen befinner sig när de ska ta del av berättelsen. Oavsett format så är det viktiga att historien ska stödja den situation företaget befinner sig i idag och de mål som den har framöver.

Annars riskerar historien bara att bli en samling mossiga anekdoter?

–Precis. När vi hjälper företag att berätta sin historia utgår vi alltid från var de är på väg. Vi börjar med framtiden och jobbar bakåt, så att säga. Du vill hitta de talande exemplen, ”the fertile fact” som Virginia Woolf säger – och för att känna igen dem måste du ha ett tydligt urvalsfokus. Det fokuset tar man utifrån vart företaget är på väg. Och på det sättet kan man även synka sina history marketing-aktiviteter med sin övriga kommunikationsverksamhet.

Vi jobbar ofta ihop med företagens marknads- och kommunikationsavdelningar, och deras olika byråer, för att se till att historiebruket hittar sin plats i all den övriga marknadskommunikation som ett företag gör.

Den 6 september arrangerar ni för tredje året en History Marketing Summit i Stockholm. Vad kan vi vänta oss i år?

–Precis som tidigare kommer man att få presentationer från företag som vi ser leder vägen vad gäller aktivt historiebruk. Årets line-up är vi extra glada över. Man kommer få höra från bland annat Absoluts vd Anna Malmhake, Investors ordförande Jacob Wallenberg, filmstudion Pixars egna företagshistoriker, BMWs museichef, förlaget Harper Collins chief storyteller, 100-åriga Clas Ohlsons kommunikationschef och många fler.

Den 6 sep på Nalen är årets höjdpunkt om man vill höra direkt från företag som använder sina egna autentiska berättelser, och som gör det på ett sätt som vi inte tycker vanlig storytelling når upp till.

Vilken utveckling följer du med lite extra intresse just nu?

–Hur snabbt dagens unga företag ska få upp ögonen för att på bara tio år har de samlat på sig lika mycket erfarenhet som våra tidigare industriföretag gjorde på 50. Och att de då inser att de redan idag behöver börja bevara sitt historiska material. Sluta rensa hårddiskarna, börja långtidsspara!

Varför är du medlem i Marknadsföreningen?

–För att lära mig mer om hur marknads- och kommunikationsavdelningar resonerar kring strategiska och taktiska val, och för att bättre kunna se hur historiebruk kan stödja dem i deras arbete.

Foto: Linus Sundahl Djerf

Möt medlem
Företagens arkiv berättar sin del av Sveriges historia. Övre raden från vänster: Clas Ohlson-katalogen 1982-193; ICAs talespersoner ICAnder och MonICA från 1977; den ikoniska Absolut-flaskan; Systembolagets ”Spola Kröken”-kampanj gick mellan 1971 och 1988. Nedre raden från vänster: Electrolux första storsäljare, Model V från 1921; Skandia-annons för livförsäkring från tidigt 1900-tal; och team Spotify inför lanseringen av första spelaren, ca 2005.

__________

Mer om Centrum för Näringslivshistoria finns på www.naringslivshistoria.se. Spännande företagshistorier läggs hela tiden upp på kunskapsportalen BizStories.se, som även kommer med ett nyhetsbrev varannan vecka.

Vill du se filmerna från tidigare History Marketing Summits hittar du dom här: HMS16 (med bl a Benetton, H&M, Ericsson, Volvo, Coca-Cola, Bonniers och Rothschild) och HMS17 (med bl a Swarovski, Levi’s, ICA, Alecta, Svenskt Tenn, Ersta och Systembolaget).

vd

Marknadsföreningen i Almedalen

Marknadsföreningen Stockholm | Almedalen

Almedalen 2018

Marknadsföreningen är i Almedalen under hela veckan och arrangerar även två seminarier tillsammans med mediapartner Dagens Media. Vd Marie Sommar berättar här mer om dessa och om vad hon själv mest ser fram emot under veckan.

Varför är Marknadsföreningen Stockholm i Almedalen i år?

–Det är både ett bra tillfälle för oss att synas, skapa fler kontakter för Marknadsföreningen och att fånga upp nya strömningar kring kommunikation. Vi fullkomligen lever marknadsföring och kommunikation till vardags och det är givet för oss att vara på plats under Sveriges största opinionsbildande event, dessutom under ett valår.

Vi kommer också upprepa förra årets succé, att flera medlemmar rapporterar i våra kanaler. På så vis fångar vi upp intrycken från Almedalen med lite olika glasögon.

Marknadsföreningen arrangerar tillsammans med Dagens Media två stycken seminarier under veckan. Vad kan du berätta om dem?

–Vi är jätteglada för vårt samarbete med Dagens Media som inleddes med Årets Marknadschef och nu fortsätter med olika nerslag under året. Vi arrangerar två panelsamtal på deras scen med olika fokus.

Måndagens fokuserar på digitaliseringen och dess påverkan på marknadsföring och kommunikation. Högst central fråga om de nya möjligheterna som ny teknik medför, organisation och behov för kompetensutveckling framåt. Affärskopplingen ständigt närvarande.

Under tisdagen djupdyker vi sedan inom varumärke där hållbara företag och långsiktigt hållbar kommunikation står i fokus. Som vanligt vill vi fånga upp bästa tips och att lära av varandra.

Jag kan lova två spännande samtal med åtta välrenommerade paneldeltagare. Varmt välkomna till oss & Dagens Media vid Visbys Hamnplan!

Vad ser du själv mest fram emot under Almedalsveckan?

–De inspirerande samtalen. Både med kända och nya bekantskaper. För mig som älskar nätverkande är det helt magiskt.

_____________

Seminarium 2 juli: Vad betyder digitaliseringen av samhället för marknadsföring och kommunikation?

Seminarium 3 juli: Hållbara företag och långsiktigt hållbar kommunikation

AW

Bilder från en solig terrass

Marknadsföreningen Stockholm | Medlemsaktiviteter, Övriga träffar

Sommar-AW på terrassen

Vad roligt att så många kunde komma på vår Sommar-AW igår och så härligt att det sprack upp så att vi kunde utnyttja terrassen även fast det blev lite Marilyn Monroe-varning på grund av blåsten! Men skönt med lite ljumma sommarvindar ändå.

Tusen tack till alla som kom och minglade och hälsade på oss i våra ny lokaler.

Som tack till alla som kom så har vi skickat er en inbjudan från United Spaces på ett gratis endagspass att utnyttja för att sitta och jobba i vår business lounge när det passar er. Perfekt tillfälle om ni behöver en lugn och avslappnad plats centralt att jobba på under en dag.

För en lycklig vinnare i gårdagens tävling delar vi även ut ett helt månadspass i business loungen inklusive alla fördelar som medlem på United Spaces. Vår vinnare har kontaktats via e-post.

Avslutningsvis vill vi åter tacka för en fullspäckad vår med massa inspirerande event och trevligt nätverkande. Nu laddar vi för ett sista avstamp i Almedalen innan sommaren:

Vi önskar er alla en fantastisk sommar med avkoppling och ses igen taggade inför hösten!

Varma sommarhälsningar från teamet på Marknadsföreningen Stockholm

Pool

Referat: Spelregler för framgångsrika varumärken

Marknadsföreningen Stockholm | Blogginlägg, Referat

Ta kontroll över kundupplevelsen

–Spelregler för framgångsrika varumärken

I morse samlades ett gäng medlemmar och gäster för ett frukostseminarium med Arvid Axland på reklam- och upplevelsebyrån Pool, där vi nördade ner oss i vikten av unika och bra kundupplevelser. Bland bollhav och solstolar bjöd Arvid generöst på exempel och lotsade oss igenom ett par spelregler för framgångsrika varumärken från sin bok ”Jakten på känslan – Konsten att skapa meningsfulla upplevelser”.

Här delar vi 6 av dom:

#1 Bygg varumärket inifrån
Ett av de viktigaste måtten på ett starkt varumärke brukar anges vara kundens uppfattning av varumärket. Men egentligen kanske den viktigaste målgruppen borde vara medarbetarna. För om inte medarbetarna känner passion och förtroende för det som företaget erbjuder och står för kommer det förr eller senare leda till en dålig kundupplevelse.

Genom att boosta sina medarbetare så syns det även på utsidan. Här bjöd Arvid på ett fint exempel från Danmark där ett bussbolag gjort det lilla extra för en av sina busschaufförer på hans födelsedag. Dock påpekar han att HR-avdelningen är oftast inte den med den högsta budgeten, men om man kan samverka med marknadsavdelningen och gör en investering internt så kommer man att vinna på det i det långa loppet, menar Arvid.

#8 Bygg personliga relationer
Denna regel baseras helt enkelt på att vi litar på dem som vi har en bra och personlig relation med. Där gäller det att man är uppmärksam på den andra, nyfiken och intresserad av den andres situation och önskemål. Då visar vi att personen är viktig och betydelsefull för oss.

Genom att då till exempel boosta sina medarbetare och låta dem bygga personliga relationer med kunderna på eget initiativ. Som till exempel Spotifys kund Cassandra som hade problem med sitt konto, när problemet var löst hade supporten lagt in en personlig spellista till henne med låtarna: I’m glad, It’s Working, For you now, Cassandra, I know, We would, Get there, In the end.

#9 Se helheten ur mottagarens perspektiv
Att se helheten från mottagarens perspektiv innebär att en service eller ett köp oftast bara ingår i en kedja av händelser som påverkar hur konsumenten känner sig. Försök därför alltid tänka in dig i kundens perspektiv genom hela köpprocessen, finns det några faktorer inom eller utom din kontroll som du kan påverka – ett bra tips vi fick med oss är att ”Lek din kund 5 min varje morgon”, så bär du med dig det resten av dagen för att hitta just det där lilla extra du kan göra för kunden och lösa just deras problem.

#10 Skapa en arena för umgänge
Om du tror att den sociala dimensionen är viktig för kundupplevelsen, vad kan du göra för att få kunderna att vilja umgås med varandra? Vilket värde är det som skapas i de mötena? Att hitta en plattform för människor att umgås, där frisören förr i tiden var just denna platsen där man tittade förbi för att snacka och umgås. En frisörsalong på Kungsholmen har kapitaliserat på detta och renoverat om i gammaldags anda med en barista på plats för att kunna titta förbi för bara en kaffe och en pratstund.

#7 Skapa utrymme för interaktion
Lek, spel och kreativa aktiviteter tillsammans med andra är en typ av interaktion som förstärker upplevelsen. Om den dessutom involverar fysisk rörelse och engagemang så blir den ännu mer minnesvärd, då vi människor har ett starkare rörelseminne än något annat. I den allt mer digital värld vi lever i så blir detta allt mer viktigt. Allt behöver inte gå så fort, utan hur kan man skapa trevliga avbrott i kundupplevelsen, allt från att göra 10 squats i tunnelbanan i Moskva för en gratis biljett eller en jättenalle i entrén som skapar lång kö till butiken, eftersom alla vill ta en selfie med den.

#4 Utveckla verksamheten med samhällsansvar
Framtidens konsumenter kommer i allt högre utsträckning lägga sina pengar där de får ett samhällsansvar på köpet. Samhällsansvaret blir därför en del av upplevelsen och kanske till och med det värde man faktiskt betalar extra för. Att lyfta varumärket utifrån ett större samhällsansvar är något som många fler aktörer skulle kunna arbeta med.

Två väldigt bra exempel är Palla.se som både skapar arbetstillfällen samt tar tillvara på råvara som annars gått till spillo, samt CNA Speaking Exchange där man länkar tillsammans unga studenter i Brasilien som vill öva på att prata engelska med pensionärer på ålderdomshem i USA, som är ensamma och så gärna vill ha någon att prata med. Ta gärna en titt på detta fina exempel här: https://www.youtube.com/watch?v=-S-5EfwpFOk, men varning för hög snyftfaktor!

Slutligen sammanfattar Arvid att det första man som företag inte ska se till är olika sätt att sälja mer, utan snarare om hur våra varumärken kan spela en viktigare roll i människors liv. När vi gör det, kommer försäljningen därefter.

Nyfiken på att se fler av exemplen som vi delar med oss av här ovan, kika in här: http://www.xn--jaktenpknslan-ifbn.se/case-frn-boken/

Resterande tips finns i boken ”Jakten på känslan – Konsten att skapa meningsfulla upplevelser”, som kommer ut i ny reviderad upplaga i höst. Stort tack till Pool för en jättefin frukost i superinspirerande lokaler (bollhav och solstolar skapade sköna sommarvibbar) och för ett spännande ämne och mycket inspirerande föreläsning av Arvid. Hem och skapa fler härliga upplevelser, funkar i alla branscher och olika typer av verksamheter.

Caroline Sellstone

Referat: Frukost hos poddmästarna

Marknadsföreningen Stockholm | Övrigt

Hur ska det låta?

–poddig frukost hos Storstad Medieproduktion

I morse, denna soliga morgon, samlades vi på Södermalm och närmare bestämt Storstad Medieproduktions kontor för att ladda med bästa tips och inspiration kring poddar. Det är ingen hemlighet att vi på Marknadsföreningen Stockholm när en dröm kring detta för egen del, och ser även ett stort bubblande intresse bland medlemmarna. Max Landergård, en av Sveriges främsta poddmakare bjöd på en rolig, inspirerande och matnyttig föreläsning för oss taggade medlemmar.

Allt fler lyssnar på poddar; och dryga en fjärdedel av alla internetanvändare i Sverige lyssnar regelbundet. P3 dokumentär är populärast just nu, tätt följd av Alex och Sigge. Men ett tips från Max är att inte fokusera så mycket på antal lyssnare, det viktiga är att man når sin målgrupp.

När är då egentligen Poddradio som bäst?

  • För dialog och fördjupning
  • Intimitet; För att komma nära målgruppen & bli mer personlig
  • Tillgänglighet, kan lyssnas på i olika sammanhang och leva länge

Man ska inte vara rädd att nischa ner sig, menar Max. Viktigt också att våga vara lite mer filosofisk i sitt angreppssätt, lyfta fram existentiella frågor inom ämnet man poddar om och vara anekdotisk, för att engagera lyssnarna.

Vi lyssnade på en rad exempel och resonerade kring olika genrer, allt ifrån reportageinriktade, klassiska ”pratpoddar” till bl a intervjupoddar. När du drar igång; tänk igenom genrevalet och vad du vill förmedla.

  • Vad vill du säga?
  • Vem vill du ska lyssna?
  • Vet du att den du vill ska lyssna vill lyssna på dig?
  • Vad vill du att lyssnaren ska göra efter att hen har lyssnat?

”Det lataste man kan göra är att bjuda in kända personer; Hitta er själva. Hitta er röst”

När du sedan är i startgroparna: Sätt av tillräckligt med resurser och skapa ett team. En person roddar inte ihop detta från ax till limpa utan det krävs både produktion, research och en tanke om distribution, marknadsföring för att få ut det. Ett klassiskt misstag är att fokusera på innehållet och sedan ha ”Världens bästa podd” som ingen lyssnar på. Förberedelser är viktigt; de allra flesta poddar har ett manus som de följer (även om det låter improviserat). Gör flera avsnitt på samma gång så att det finns mer än ett avsnitt när ni lanserar er poddkanal. Gillar man det man hör vill man lyssna på flera i sträck.

Poddar är inte lösningen på ”allt” – men den kan fördjupa relationen till din målgrupp, skapa nya associationer till varumärket och på ett spännande sätt attrahera nya användare.

Och vad ska man ha för utrustning då? För ca 10 000 inkl. moms har du ett ready-2-go startkit som fixar biffen. Max sammanfattar på blädderblocket i fotosamlingen nedan.

Frågorna duggade tätt (härligt engagemang!) och vi fick med oss en massa matnyttig info. Stort tack till dig Max Landergård och hela Storstadsgänget för förstklassigt värdskap & frukost och alla medlemmar som kom. Vi ses och hörs förhoppningsvis snart i en ny kanal 🙂

Varumärke

Stärk varumärket med semiotik

Marknadsföreningen Stockholm | Blogginlägg, Referat

Stärk varumärket med semiotik

–Referat från nätverksträff med Varumärke

Igår hade vi en träff med Varumärkesnätverket för att prata om att stärka sitt varumärke med semiotik. Vi fick en mycket spännande presentation av Sveriges och Nordeuropas första specialistteam inom multisensorisk kommunikation. Karin Sandelin, Hanna Stolpe och Thierry Mortier berättade vikten om detaljer och att allting kommunicerar, så som former, färger, ljus, ljud, lukt och smak. För att särskilja sig och sticka ut behöver man jobba med fler än ett sinne för att locka folks uppmärksamhet.

När man utvecklar produkter för barn tar man mycket det sensoriska i beaktande, att det ska låta, kännas och höras – varför slutar vi med detta när vi blir vuxna? I dagens marknadskommunikation fokuserar man mycket på det funktionella men man missar mycket när man inte tar det emotionella i beaktande. Med den ökade digitaliseringen blir det allt viktigare att ta detta i beaktande, för dofter och känsel bär minnen med sig. Vi skapar förståelse genom dessa minnen.

Olika tecken tolkas med hjälp av koder, kulturella och historiska. Färgers betydelser skiljer sig mycket beroende på vilket land man befinner sig i, något som är viktigt att ha i åtanke vid internationell kommunikation. Teamet gav också flera exempel på hur strukturerna och förståelsen skapas över tid och tillsammans. Vi fick också exempel på hur ljussättning i butiker kan skapa stämning och förstärka varumärke.

Efter presentationen fick vi dela upp oss i mindre grupper för att testa detta och med hjälp av Needscopes behovsplattform fick vi analysera våra egna varumärken. Mycket intressant och givande träff och en riktig ögonöppnare till att börja tänka mer holistiskt för att stärka varumärket med trovärdighet och tydlighet.

Stort tack till teamet från Kantar Sifo samt nätverksledarna Cecilia Perlind och Olle Nyström för ett bra arrangemang.

MarLaw

Gästartikel från MarLaw: GDPR

Marknadsföreningen Stockholm | Marknadsrätt, Övrigt

GDPR – Nu börjar det verkliga arbetet

Många är de företag, organisationer och myndigheter som de sista månaderna kämpat med det viktiga arbetet att få i ordning inventering av de personuppgifter som behandlas, olika typer av policydokument och biträdesavtal för att anpassa sig till den nya dataskyddsförordningen (GDPR) som ju som bekant träder i kraft nu på fredag (den 25 maj 2018). Det är dock lika viktigt att framåtblickande ha en plan för hur verksamheten löpande ska hantera sitt ansvar enligt GDPR. I denna artikel beskriver advokaterna Daniel Tornberg och Alexander Jute på Advokatfirman Marlaw vad som är viktigt att hålla koll på framöver för att undvika att komma i konflikt med dataskyddsförordningen.

Tillsyn och praxis

Som de flesta förstått råder en hel del oklarheter i hur förordningen ska tillämpas praktiskt i olika typer av situationer. Vissa frågor kräver helt enkelt vägledning från tillsynsmyndigheten Datainspektionen (som önskar att byta namn till Dataskyddsmyndigheten), nationella tillsynsmyndigheter i de olika medlemsstaterna eller den europeiska datatillsynsmannen. Därutöver lär en hel del frågor inte få något närmare svar innan de prövats av domstol. Det blir således viktigt att följa rättsutvecklingen på området för att kunna bedöma om de egna bedömningar som verksamheten gjort håller eller måste justeras.

Grundarbetet

Det lär alltså dröja innan alla frågor blir belysta. Till dess bör verksamheten koncentrera sig på det grundläggande arbete som tydligt kan utläsas av förordningen. Ett sådant arbete är den grundläggande inventeringen av vilka personuppgifter som verksamheten behandlar. Denna ska dokumenteras i en förteckning som beskriver vilka uppgifter som behandlas samt de olika sätt som man hanterar personuppgifter på och med vilket lagligt stöd som behandlingen baseras på.

Nästa område som bör ses över är verksamhetens personuppgiftspolicy (både extern och intern). De behövs normalt sett uppdateras och kommuniceras med kunder och samarbetspartners respektive den egna personalen. I vissa fall kan det också krävas att nya samtycken samlas in och dokumenteras. Till grundarbetet tillhör också att gå igenom och identifiera vilka parter som behandlar personuppgifter åt verksamheten eller om verksamheten själv behandlar personuppgifter åt andra. I dessa fall ställer förordningen krav på att skriftliga personuppgiftsbiträdesavtal upprättas.

Det framtida arbetet

När man kommit så långt krävs emellertid också att verksamheten faktiskt också börjar arbeta med ett nytt förhållningssätt till personuppgiftshantering. De upprättade policydokumenten ska ju inte bara följas utan verksamheten måste löpande följa upp att det faktiskt görs och justeras efter hand. Därför krävs att uppföljningsrutiner införs så att verksamheten med återkommande mellanrum stämmer av att både personuppgiftsförteckningen, policydokumenten och förekommande biträdesavtalen är aktuella. I annat fall ska dessa uppdateras – även med beaktande av klargöranden eller förändringar i rättstillämpningen.

Det framtida GDPR arbetet kommer därför från och med nu behöva löpa som en central del av verksamhetens regelefterlevnadsrutiner – och det arbetet börjar nu.

Daniel Tornberg
Alexander Jute

Söderhavet

Lunch hos Söderhavet: Jakten på designvärldens heliga graal

Marknadsföreningen Stockholm | Blogginlägg, Referat

Hur man lyckas hålla sig relevant och uppnå ikonisk status som varumärke

–Referat från ett seminarium hos Söderhavet

I veckan samlades vi på Marknadsföreningen Stockholm hos Söderhavet för att avnjuta en smarrig poké bowl, och för nätverkande och mingel. Efter detta fick vi dyka ner i relationen mellan design och tid och samspelet mellan dessa för att titta på hur vissa varumärken lyckats nå en ikonisk status.

Mattias Svensson, rådgivare inom design och varumärkesarbete, grundare av Söderhavet samt futuristen och föreläsaren Jens Lanvin introducerade oss i samspelet mellan design och tid när det kommer till de ikoniska varumärken som finns idag. Exempelvis fick vi se hur Coca Cola, Vogue, Röda Korset och Världsnaturfonden har förvaltat sina varumärken under decennier för att uppnå sina närmast ikoniska status.

Inom framtidsforskning så ser man på vissa parametrar när man ser på framtiden. Det finns egentligen tre olika möjliga spår. Antingen är det något som sker kontinuerligt; att något har skett tidigare och att man gör en revival på det på nytt; eller att man uppfinner något helt nytt som inte funnits förut. I varumärkesbranchen ser man att man oftast jobbar just med det tidigare exemplet där man gör små kontinuerliga ändringar, jobbar med uthållighet och finjusterar, snarare än uppfinner något helt nytt.

Mattias och Jens lanserade även ett helt nytt mixerbordskoncept, där de presenterade 20 års erfarenhet på en bild (Yes!), där de har identifierat sex olika parametrar som varumärken jobbar med för finjustering. Dessa sex parametrar, eller ”knappar”, som de kallar för ’Samtida’, ’Kommersiellt’, ’Kulturellt’, ’Rigiditet’, ’Aktivitet’ och ’Individ/grupp’, kan man sedan justera på olika sätt för att hitta sitt unika uttryck som varumärke. De ikoniska varumärkena har ofta hittat rätt i Samtida, Rigiditet och Kulturellt.

Sammanfattningsvis så finns det självklart inget enkelt recept på hur man skapar eller blir ett ikoniskt varumärke. Uppskattningsvis 50% är fortsatt magi, men man kan öka sina chanser. Mattias & Jens skickade med oss ett par hållpunkter och värdefulla tips:

  • Timing är viktigare än tid. Att vara samtida, men inte för poppigt.
  • Reaktionsförmåga är viktigt.
  • Öppenhet. Ett budskap som bjuder in och är inkluderande, som exempelvis I <3 NY loggan.
  • Handlingsutrymme.

Avslutningsvis gav Mattias ett par designtips i tillägg:

  • Välj en enkel och tidlös grundform.
  • Kopiera ej.
  • Välj en bestående färg. Se på Coca Cola och deras röda färg som hängt med.
  • Skapa variation kring det ikoniska objektet. Att låta vissa huvudelement bestå men variera andra bitar för att hålla sig relevant och samtida.
  • Magi. I slutändan så går det inte att förutspå vad som gör att något slår igenom och blir ikoniskt, ibland krävs det en liten gnutta magi också.

Ett stort tack till Mattias och Jens för en inspirerande och dynamisk diskussion kring varumärken. Även ett varmt tack till Frida Roberts och resten av Söderhavet för ett fint värdskap och till alla medlemmar som kom och förgyllde onsdagslunchen!

Sofie Samrell

Möt medlem: Sofie Samrell, QBank

Marknadsföreningen Stockholm | Blogginlägg, Möt medlem

QBank DAM – ingen traditionell bank

Vår medlem Sofie Samrell är Marknadschef på QBank DAM. I veckans medlemsporträtt berättar hon bland annat om hur de kan underlätta för de som behöver effektivisera sina arbetsflöden inom content och marknadsmaterial. Vi får också höra om hur hon arbetar i sin roll och vilken av våra 12 nätverksgrupper som är hennes favorit.

Vad gör QBank?

–QBank är en Digital Asset Management-lösning, ett så kallat DAM eller en mediabank. Enkelt förklarat så lagrar, hanterar och publicerar QBank marknadsmaterial såsom bilder, filmer, InDesign-filer, Powerpoint-presentationer och liknande. QBank är ett avancerat DAM med integrationsmöjligheter till flertalet stora aktörer som Episerver, InDesign, Powerpoint, Falcon.io, Sitecore, WordPress med flera. Vi har kunder som Coop Sverige, Toyota Material Handling Europe, Tiger of Sweden m.fl.

QBank är ett avancerat verktyg som är lätt att använda. Som alla på en kommunikations- eller marknadsavdelning vet så jobbar man med massa olika typer av filer, i många olika versioner. Bara att ladda upp en bild på en hemsida kräver beskärning eller resizing i flera olika varianter. Sånt sköter QBank åt användaren. Att sedan kunna publicera bilder och videos ut i sina kommunikationskanaler direkt från QBank är en stor bonus och sparar enormt mycket tid.

Vad tycker du utmärker er som företag?

–Vi erbjuder en lösning som ligger rätt i tiden då många är mitt uppe i digitalisering eller i behov av att effektivisera sina arbetsflöden. Vårt DAM är skalbar och kan enkelt integreras tack vara vårt öppna API. En möjlighet som många av våra kunder uppskattar och värderar högt.

När man vill bygga en effektiv Martech Stack är just integrationsmöjligheter A och O och det har vi tagit fasta på.

”Att arbeta tillsammans med säljteamet gör att
jag har koll på våra olika säljcykler och kan stötta
säljarna med rätt content och marknadsaktiviteter”

Hur arbetar du i din roll som Marknadschef på QBank?

–Min roll är mycket varierande och spännande. Vi gör det mesta inhouse så jag jobbar mycket med content och skriver blogginlägg, nyhetsbrev etc. Jag ansvarar även för innehåll, planering och analys av våra sociala mediekanaler.

Vi lagt tid och kraft på att bygga en effektiv Martech Stack vilket underlättar och framförallt effektiviserar mitt arbete. Vi använder (såklart) vårt eget DAM som hub och publicerar bilder och marknadsmaterial direkt ut i övriga kommunikationskanaler som Falcon.io, InDesign, Powerpoint, YouTube etc.

Jag jobbar väldigt tight med vårt säljteam och vi har under flera år arbetat med inbound marketing och är flitiga användare av Hubspot för marketing automation. För oss har det varit avgörande med ett effektivt verktyg för att vi ska kunna jobba effektivt med leadsgenerering. Att arbeta tillsammans med säljteamet gör att jag har koll på våra olika säljcykler och kan stötta säljarna med rätt content och marknadsaktiviteter. Praktiskt ur planeringssynpunkt och vi kortar ner time to market – en win win.

Finns det något område inom marknadsföring som du själv brinner lite extra för?

–I vår bransch är möjligheten till kompetensutveckling så oerhört stor nu, och med den snabba utvecklingstakten inom tech så finns det verkligen hur mycket som helst att lära. Det är också det fina med att jobba inom marknad. Jag kan begrava mig i spännande analyser i våra sociala mediekanaler för att nästa dag moderera ett event och bygga relationer med spännande människor.

Mest spännande just nu?

–Oj, stor fråga. GDPR är ju på mångas agenda så det är ju oundvikligt, men också lite spännande nu när det närmar sig. Annars är det mycket fokus på höstens aktiviteter för oss på QBank.

Varför är du medlem i Marknadsföreningen?

–Jag tycker att det är en fantastisk möjlighet till kompetensutveckling och att bygga nätverk. Gillar särskilt Marknadschefsnätverket där vi får tid till att bolla idéer eller problem med varandra, det är guld värt.