Nudging

Kurs: Nudging – så styr du kundernas val

Marknadsföreningen Stockholm

Kursbeskrivning

Härom året fick Richard Thaler Nobelpriset i ekonomi. Han och andra beteendeforskare visar hur du med hjälp av nudging kan få kunder att agera som du vill. Metoden används idag flitigt av företag som Spotify, ICA, Starbucks… såväl som av B2B-bolag.

Kom och lär dig hur även du kan använda nudging till att få dina kunder att köpa mer, oftare och till högre pris – genom att utgå från deras mentala beslutsprocesser. Förutom en god lunch bjuds du på konkreta exempel för produktpaketering, kommunikation i digitala/analoga kanaler samt försäljning.

Kursen riktar sig till

Kursen riktar sig till dig som arbetar med marknadsföring, kommunikation och försäljning.

Målet med kursen

  • Få förståelse för dina kunders mentala köpprocess och hur du kan påverka den med nudging
  • Konkreta exempel på hur du kan använda nudging i din verksamhet
  • En verktygslåda med nudgar för olika sorters kundval
  • En plan för hur du ska implementera nudging i dina kunders köpresa

Kursinnehåll

  • 09:00 Kort introduktion
  • Detta är nudging ur ett beteendevetenskapligt perspektiv
  • Oförmåga att skilja på olika stimuli, begränsad rationalitet, kognitiv snedvridning, beslutshierarkier – de flesta av dina kunders beslut sker omedvetet
  • Exempel på nudging
  • Så nudgar du kunderna dit du vill med beteendevetenskapliga verktyg
  • Fika
  • Övning: nudging inom produktpaketering, prissättning, reklam, PR och försäljning
  • Skapa en persona som visar hur din målgrupp tenderar att fatta beslut
  • 11:30 Lunch
  • Gruppövning: analysera och nudga varje steg i dina kunders köpresa (eller ett fiktivt företag)
  • Fika
  • Så testar du hur bra det fungerar
  • Här hittar du mer om att styra kundernas val
  • 16:30 Sammanfattning och avslut

Info

När: 28 mars klockan 09:00-16.30 (registrering från klockan 08:45)
Var: Marknadsföreningen Stockholm (United Spaces), Klarabergsviadukten 63

Kursavgift:
Medlem 5495 kr ex moms
Icke medlem 7995 kr ex moms

Mer om kursledare Tommy LindströmBOOM-sales.com

Villkor och bokning

Anmälan är bindande.

Villkor och avbokningsregler
Så behandlar vi dina personuppgifter

Kurs, 28 mars, kl 09-16.30

BOKA DIN PLATS >>

Vad säger tidigare kursdeltagare?

Testimonial

"Mycket bra kursledare! Gillar att han var nära oss deltagare och kände av vårt tempo/vår förmåga att fatta och hänga med."

Kursdeltagare, Nudging 2018
Testimonial

"Jag tycker att nugdingkursen har gett en djupare mening för målgruppsarbetet och tillfört en dimension av tänkande som alla delar på en marknads- eller kommunikationsavdelning kan ha nytta av."

Kursdeltagare Nudging, 2018
Testimonial

"Tommy är en bra talare och håller det intressant och med bra och fångande exempel. Tiden flög fram den dagen."

Kursdeltagare, Nudging, 2018