Nudging

Kurs: Nudging – styr kundernas val med vetenskap

Marknadsföreningen Stockholm

Kursbeskrivning

Skulle du vilja kika in i huvudet på dina kunder – för att förstå hur du får dem att göra som du vill? Då kan denna kurs om nudging vara något för dig. Metoden bygger på forskning som gjorts av Nobelpristagaren Richard Thaler med flera. Deras rön visar hur du med nudging kan knuffa kunders beslut dit du vill. Idag används tekniken flitigt av företag som Spotify, Google, ICA, Starbucks… såväl som av rena B2B-bolag.

Kom och lär dig hur även du kan använda nudging till att få dina kunder att köpa mer, oftare och till högre pris – genom att utgå från deras omedvetna beslutsprocesser. Förutom en god lunch och fika bjuds du på konkreta exempel för produktpaketering, prissättning, UX design som konverterar, kommunikation i digitala och analoga kanaler, samt personlig försäljning.

Kursen riktar sig till

För dig som arbetar med marknadsföring, kommunikation och försäljning.

Målet med kursen

  • Få förståelse för dina kunders mentala köpprocess och hur du kan påverka den med nudging
  • Konkreta exempel på hur du kan använda nudging i din verksamhet
  • En verktygslåda med nudgar för olika sorters kundval
  • En plan för hur du ska implementera nudging i dina kunders köpresa

Kursinnehåll

  • 09:00 Kort introduktion
  • Oförmåga att skilja på olika stimuli, begränsad rationalitet, kognitiv snedvridning, beslutshierarkier – de flesta av dina kunders beslut sker omedvetet
  • Spotify’s nudgingtaktik och andra konkreta exempel från B2C- och B2B-världen
  • Fika
  • Övning: nudging inom produktpaketering, prissättning, reklam, PR och försäljning
  • Skapa en persona som visar hur din målgrupp tenderar att fatta beslut
  • 11:30 Lunch
  • En verktygslåda med nudgar för olika sorters kundval.
  • Gruppövning: analysera och nudga varje steg i dina kunders köpresa (eller ett fiktivt företag)
  • Fika
  • Utveckla en nudgingplan för dina kunders köpresa.
  • 16:30 Sammanfattning och avslut

Resultat efter utbildningen

Efter kursen kommer du att komma till jobbet med nya insikter, konkreta verktyg och en plan för att använda nudging mot dina egna kunder.

Info

När: Tisdag 12 november, kl 08.30-16.30
Var: Marknadsföreningen Stockholm (United Spaces), Klarabergsviadukten 63

Kursavgift
EARLY BIRD TOM SISTA AUGUSTI:

Medlem 5495 kr ex moms
Icke medlem 7995 kr ex moms

ORDINARIE PRIS FROM 1 SEP:
Medlem 5995 kr ex moms
Icke medlem 8495 kr ex moms

Mer om kursledare Tommy Lindström//BOOM//

Villkor och bokning

Anmälan är bindande.

Villkor och avbokningsregler
Så behandlar vi dina personuppgifter

Kurs, 12 november, kl 08.30-16.30

BOKA DIN PLATS >>

Vad säger tidigare kursdeltagare?

Testimonial

"Mycket bra kursledare! Gillar att han var nära oss deltagare och kände av vårt tempo/vår förmåga att fatta och hänga med."

Kursdeltagare, Nudging 2018
Testimonial

"Jag tycker att nugdingkursen har gett en djupare mening för målgruppsarbetet och tillfört en dimension av tänkande som alla delar på en marknads- eller kommunikationsavdelning kan ha nytta av."

Kursdeltagare Nudging, 2018
Testimonial

"Tommy är en bra talare och håller det intressant och med bra och fångande exempel. Tiden flög fram den dagen."

Kursdeltagare, Nudging, 2018