Nudging

Få tillbaka kunderna med nudging

Marknadsföreningen Stockholm

Kursbeskrivning

Skulle du vilja kika in i huvudet på dina kunder – för att förstå hur du i dessa tider lockar dem till köp? Då kan denna digitala kurs om nudging vara något för dig. Den lär dig adressera kundernas omedvetna beslutsprocesser, så att de köper mer, oftare och till högre pris. Du bjuds på konkreta exempel kring kommunikation i digitala och analoga kanaler, prissättning, produktpaketering, UX design samt personlig försäljning. Och du får verktyg till att upprepa framgångsexemplen mot dina egna kunder.

Nudging bygger på forskning av Nobelpristagaren Richard Thaler med flera. Deras rön visar hur du kan nudga kunders beslut dit du vill. Många företag är redan flitiga användare. Exempelvis Spotify, Google, Starbucks och rena B2B-bolag. Missa inte detta tillfälle att komma igång du också, det kan kosta dig affärer.

Kursen riktar sig till

För dig som arbetar med marknadsföring, kommunikation och försäljning.

Målet med kursen

  • Få förståelse för dina kunders mentala köpprocess och hur du kan påverka den med nudging
  • Konkreta exempel på hur du kan använda nudging i din verksamhet
  • En verktygslåda med nudgar för olika sorters kundval
  • En plan för hur du ska implementera nudging i dina kunders köpresa

Kursinnehåll

  • 09:00 Kort introduktion
  • Oförmåga att skilja på olika stimuli, begränsad rationalitet, kognitiv snedvridning, beslutshierarkier – de flesta av dina kunders beslut sker omedvetet
  • Spotify’s nudgingtaktik och andra konkreta exempel från B2C- och B2B-världen
  • Paus
  • Övning: nudging inom produktpaketering, prissättning, reklam, PR och försäljning
  • Skapa en persona som visar hur din målgrupp tenderar att fatta beslut
  • 11:30 Lunchpaus
  • En verktygslåda med nudgar för olika sorters kundval.
  • Gruppövning: analysera och nudga varje steg i dina kunders köpresa (eller ett fiktivt företag)
  • Paus
  • Utveckla en nudgingplan för dina kunders köpresa.
  • 16:30 Sammanfattning och avslut

Resultat efter utbildningen

Efter kursen kommer du att komma till jobbet med nya insikter, konkreta verktyg och en plan för att använda nudging mot dina egna kunder.

Info

När: Torsdag 22 oktober, kl 09.00-16.30
Var: Stockholm, lokal meddelas vid senare tillfälle

INFO ANG. COVID-19: Vi planerar att genomföra kursen centralt eller citynära till Stockholm, i luftiga lokaler med möjlighet till avstånd. Vi följer utvecklingen och FHM:s rekommendationer noga samt anpassar lokal, möblering och upplägg efter rådande läge. Våra kurser genomförs alltid i mindre grupper.

Passar inte datumet? Det blir fler tillfällen! Meddela oss gärna önskemål på annat datum: info(at)mis.se

Kursavgift
Medlem* 5995 kr ex moms
Icke medlem 8995 kr ex moms

*Avser medlemskap i Marknadsföreningen Stockholm. 

Få platser – boka din nu!
Kursen genomförs i mindre grupper för att deltagare ska få ut maximalt värde av kursen. 

Mer om kursledare Tommy Lindström//BOOM//

Villkor och bokning

Anmälan är bindande.

Villkor och avbokningsregler
Så behandlar vi dina personuppgifter

Onlinekurs 22 oktober, kl 09.00-17.00

Boka din plats >>

Vad säger tidigare kursdeltagare?

Testimonial

"Mycket bra kursledare! Gillar att han var nära oss deltagare och kände av vårt tempo/vår förmåga att fatta och hänga med."

Kursdeltagare, Nudging 2018
Testimonial

"Jag tycker att nugdingkursen har gett en djupare mening för målgruppsarbetet och tillfört en dimension av tänkande som alla delar på en marknads- eller kommunikationsavdelning kan ha nytta av."

Kursdeltagare Nudging, 2018
Testimonial

"Tommy är en bra talare och håller det intressant och med bra och fångande exempel. Tiden flög fram den dagen."

Kursdeltagare, Nudging, 2018