Möt medlem
Marknadsföreningen Stockholm | Blogginlägg, Möt medlem

”Jag skulle vilja se mer av marknadsföring som bygger på verkliga insikter”

Jan Berkö är en av våra långväga medlemmar och en branschprofil inom media som vi ofta möter på våra event och i olika sammanhang, som nu har en spännande ny roll. Han kommer närmast från en position som marknadschef hos Novus, och innan dess återfanns han hos Bohmans Nätverk. Idag hittar vi honom som nytillträdd vd på Xtreme Insight och vi ville förstås fånga upp honom för lite spaningar kring dem och hans tankar inför det nya året. 

Vad gör Xtreme Insight och vad kan du berätta om din roll där?

– Vi är experter på varumärkesutveckling och kreativa undersökningar. Vi gör varumärkestrackingar, kampanjmätningar, drivkraftsanalyser m.m. I min roll som vd lägger jag mycket tid på affärsutveckling och bolaget befinner sig i ett spännande läge med stark tillväxt.

Du är ny i din roll som vd på Xtreme Insight. Vilka frågor driver du hos er just nu?

– Vi växer som sagt och det handlar mest om att fånga upp ett antal nya kunder och se till att vi gör det kunderna har störst nytta av. Vårt mål är att alltid ge våra kunder enkla beslutsunderlag som de kan agera på imorgon. Utmaningen blir nog att hitta fler medarbetare då vi kommer behöva bli fler.

Jag har varit medlem till och från sedan 90-talet och har alltid tyckt det ni gör är värdefullt. Tidigare kanske det mest var för nätverkets skull, nu tycker jag ni på riktigt gör branschen smartare!

Vad vill du se mer av 2023?

– Jag kan se på vårt arbete som en form av underrättelsetjänst. Gör man en ordentlig kartläggning av sin marknadsposition är det faktiskt ganska enkelt att anpassa sin kommunikation så den får utväxling. Jag skulle vilja se mer av marknadsföring som bygger på verkliga insikter.

Vad vill du se mindre av?

– Kortsiktiga kampanjer utan tydliga mål.

Har du haft någon riktig “wow moment” i år?

– Det är såklart när jag fick frågan om att gå in som vd på Xtreme. Att få jobba med de fantastiska medarbetarna vi har och se vilken nytta vi gör för kunderna. Det är ”wow” varje dag!

Vad läser du under julhelgerna i år?

– Björn Owen Glads bok ”Ärligt Talat”.

Varför är du medlem i Marknadsföreningen?

– Jag har varit medlem till och från sedan 90-talet och har alltid tyckt det ni gör är värdefullt. Tidigare kanske det mest var för nätverkets skull, nu tycker jag ni på riktigt gör branschen smartare!

_______________

Ta del av våra utskick! Här kan du anmäla dig för våra utskick med info, inspiration och ett och annat erbjudande inom ramen för vår verksamhet. Prenumerera här