9 maj 2017  ·  Möt medlem

Möt medlem: Jonas Sareld, MedHelp

Engagemang och samarbete

 

Jonas SareldMöt Jonas Sareld, marknadschef på MedHelp och nybliven medlem i MiS. Hur har man uppnått sitt höga medarbetar-engagemang och hur arbetar Jonas i sin roll som marknadschef?

Vad gör MedHelp?

–MedHelp är ett tjänsteföretag med smarta lösningar inom eHälsa. Vi erbjuder vård på distans med sjukvårdsrådgivning och andra digitala tjänster. Utvecklar och underlättar för företag, organisationer och vården – i första hand i Norden där Sverige är vår hemmamarknad. I norra Europa är vi ett av de största privata företagen i vår bransch.

Vad tycker du utmärker er som företag?

–Ett starkt driv att vilja hjälpa våra kunder med nytänkande och smarta lösningar. Genomgående har vi ett väldigt stort engagemang bland oss medarbetare. Det får vi signaler på att även våra kunder märker.

Hur tror du att ni har uppnått ert höga medarbetarengagemang? 

–I grund och botten håller vi på med något som vi alla medarbetare tycker är något riktigt bra. Vi brinner alla på olika sätt för att göra människor friskare och det får vi utlopp för på olika vis i våra olika roller när vi är med och bidrar för våra kunder och samarbetspartners.

Jag vill ju förstås att engagemanget ska öka ännu mer, och därför jobbar jag tillsammans med kollegor för att ytterligare höja medvetenheten kring både den nytta våra smarta lösningar bidrar med, men också vår företagskultur och våra värderingar. Allt hänger ihop.

Berätta lite om hur du arbetar i din roll som marknadschef hos MedHelp!

–En stor del av det som driver mig är att skapa kontakt och att nätverka med möjliga kunder och samarbetspartners, och där ligger en hel del av mitt intresse för att kunna arbeta ännu närmare våra försäljningsansvariga affärsområden. Vi behöver helt enkelt varandra.

Andra viktiga delar är till exempel att jobba internt för att skapa entusiasm för, och att vi gemensamt vårdar, vårt varumärke, driva oss alla mot vår vision och att vi högaktar vår värdegrund. I det externa arbetet handlar mycket om att fokusera på rätt saker när det gäller varumärke, marknadsföring och medial exponering.

Vi är ett litet inhouse-team som jag leder och en hel del av arbetet går ut på att välja och prioritera då vi inte kan göra exakt allt vi vill, även om vi kan göra mycket.

Din största utmaning i år?

–Oj. Det är nog att lyckas prioritera i och kring ett viktigt projekt som är i sin slutfas, nämligen vår webbplats som förnyas totalt med ändrade arbetssätt i hur vi når nya kunder med moderna arbetssätt (läs inbound marketing).

Du blev nyligen medlem i MiS, vad var de främsta orsakerna till det?

–En viktig orsak var möjligheten att på ett överkomligt vis kunna förkovra sig inom olika delar av marknadsföring och kommunikation. En annan att kunna nätverka med personer i vår närhet med liknande utmaningar som MedHelp.

Har du hittat någon aktivitet att gå på än?

–Ja, det har jag. Jag har varit på en introduktionsträff tidigare i våras vilket gav mersmak. Nu är jag också inbokad på en kommande nätverksträff för marknadschefer om digital försäljning. Den tror jag kan bli intressant med tanke på det läge vi på MedHelp befinner oss i med ändrade arbetssätt inom vår försäljning och leadgenerering.

Vad ser du mest fram emot i år?

–Jag har ju världens roligaste jobb, så det skulle kunna vara allt. Men mest (förutom alla spännande utåtriktade event, som bland annat Almedalen) ser jag fram emot att vi ska landa i ett kraftfullt arbetssätt i vår organisation, där vi är många delar i företaget som ska samverka för att MedHelp ska märkas utåt och göra skillnad för våra kunder. Vi har en bit kvar innan vi når dit och ärmarna är uppkavlade. Det säger jag med ett leende. ;)