23 maj 2017  ·  Möt medlem

Möt medlem: Michèle Sandstedt, Amadeus

Resor och teknologi

Michèle Minarik-SandstedtMiS sökte efter några ord med en medlem som arbetar inom resebranschen och fann en representant för en av världens största mjukvaruföretag. Amadeus var nyligen med att starta Sveriges första hackathon för resebranschen. Var var de bakomliggande orsakerna till det, och hur arbetar man med sin egen marknadskommunikation? Möt vår medlem Michèle Sandstedt, Segment Marketing Manager på Amadeus.

Vad gör Amadeus?

–Amadeus är ett IT-företag som kopplar samman resebranschens olika aktörer – genom våra system passerar ca 600 miljoner bokningar varje år. Få vet om att vi är världens tionde största mjukvaruföretag!* Vi började som en distributionsplattform för flygbiljetter för exakt 30 år sedan men erbjuder idag en mängd olika IT-lösningar och har vid sidan om resebyråledet både flygbolag, hotell, tågoperatörer, färjebolag med flera som kunder. Vi har ca 15 000 anställda och finns i 195  länder. I Stockholm sitter drygt ett hundratal medarbetare, sedan har vi även kontor i Köpenhamn och Oslo.

Hur arbetar du i din roll som marknadskommunikatör hos Amadeus?

–Jag är egentligen marknadsanalytiker i botten, men sedan ett år tillbaka arbetar jag med kommunikation på Amadeus Scandinavia. Jag ansvarar för alla kommunikationsaktiviteter som riktar sig till onlineresebyråer. Förutom våra respektive segmentansvar, ansvarar vi i vårt team för olika områden, kanaler och projekt. Jag leder de marknadsundersökningar som vi gör i Skandinavien, och sedan jobbar jag även med sociala medier.

Vilken kategori inom marknadsföring är viktigast för er?

–Digital kommunikation, utan tvekan. Vi är ett B2B-bolag med en historiskt hög marknadsandel och med stabila och djupa kundrelationer. Det fysiska mötet och det djupa samarbetet som våra säljare har med framförallt de största kunderna förblir oerhört viktigt, men vi satsar mycket tid och resurser på att ta fram relevant digitalt innehåll och på så vis kunna nå fler kunder – och förhoppningsvis skapa leads!

Ni inledde nyligen en satsning på start up-företag, vad kan du berätta om det?

–Amadeus jobbar med innovation på flera olika plan. Genom vår riskkapitalsfond Amadeus Ventures stöttar vi startups som verkar i gränslandet mellan resor och teknologi. Lokalt jobbar vi rätt hårt med att skapa en innovationsfrämjande kultur både inom företaget och tillsammans med partners. Vi tror att det finns många bra idéer här i Skandinavien och vill stötta dessa, och därför valde vi att tillsammans med entreprenörnätverket Startup Weekend anordna Startup Weekend Travel Edition – Sveriges första hackathon för resebranschen.

Den gick av stapeln 12-14 maj och samlade ett femtiotal deltagare som fick möjlighet att testa och utveckla sina affärsidéer, med hjälp av mentorer från Amadeus och från våra sponsorföretag, och slutligen få presentera sin idé för en jury. Jag deltog som mentor under eventet och jag måste säga att det var det roligaste jag varit med om på länge!

När man arbetar inom reseindustrin, går det verkligen att koppla av på semesterresan då?

–Inga problem! Det är klart att man är uppmärksam på detaljer, särskilt i inspirations- och bokningsfasen, och man rannsakar sitt eget beteende som konsument och resenär, men de flesta som arbetar i branschen är passionerat intresserade och har inga problem med att njuta och koppla av på semestern när de väl kommer iväg.

Vilken utveckling följer du närmast i år?

–För egen del är det nog kundupplevelsen av vår digitala kommunikation; att utgå från kunden, skapa ett ekosystem av relevant content och att kunna mäta våra marknadsaktiviteter på rätt sätt. Inga lätta frågor! Men vi har flera projekt på gång. Vi jobbar med digital storytelling, Account Based Marketing och i dagarna lanserar vi ett internt expertprogram för att få fler medarbetare att bidra till att skapa content.

Varför är du medlem i MiS?

–Jag är relativt ny i min roll och värderar därför  kunskapsutbytet som MiS erbjuder oerhört högt. Vi vet alla hur fort allting går och det gäller att hänga med i utvecklingen. Jag strävar efter att varje vecka lära mig något nytt. Men även nätverkandet är värdefullt, jag har träffat så många duktiga och trevliga människor genom MiS!

*Källa: Forbes magazine