Birger Söderqvist
Marknadsföreningen Stockholm | Blogginlägg, Möt medlem

”Medlemskapet har varit mitt andra universitet och väsentligt utökat mitt nätverk”

Om du har varit medlem hos oss ett tag är chansen stor att du känner igen Birger Söderqvist. Vår f d Ordförande och mest erfarna och långväga medlem är även en av våra mer aktiva. Vi ser honom ofta på våra olika event och tillställningar, alltid lika välklädd och med många järn i elden. Vår vd Marie Sommar och Ordförande Pino Roscigno träffade nyligen Birger över en lunch för att fira hans nu 65-åriga medlemskap i Marknadsföreningen, vilket även råkar sammanfalla med ett 25-årsjubiléum för hans egen verksamhet. En verksamhet som bl a innebär regelbundna resor till sydligare breddgrader. Läs intervjun för mer om detta och inte minst hans bästa Italien-tips!

Birger Söderqvist
Birger Söderqvist

Vilka är de största skillnaderna mellan att vara medlem då och nu?

– Vi hade fler deltagare vid träffar tidigare, men då mest i syftet att träffas och lära av varandra. Idag är det viktigare att ämnets innehåll ska vara direkt matnyttigt.

Vilka frågor stod ut på agendan under din tid som Ordförande?

– Frågorna då handlade mycket om MiS väg framåt, om föreningens självständighet eller medlemskap i Marknadsförbundet. Vidare ville vi öka antalet aktiva kvinnliga medlemmar – det lyckades vi med! Vid minst tre tillfällen handlade det om att rädda ekonomin (vi införde t ex att inbetalningarna var det viktigaste i budgeten, inte att beräkna täckningsbidrag för arrangemang).

Vad tycker du att ditt medlemskap har gett dig genom åren?

– MiS och medlemskapet har varit mitt andra universitet och väsentligt utökat mitt nätverk.

Så fort jag kunde få näsan över diskkanten deltog jag med iver i ”vad får det lov att vara?”

Under din tid inom försäljning och marknadsföring har tekniken förstås gjort stora framsteg och måste ha ritat om kartan mer än en gång. Hur använder du ny teknik idag och hur ser du på utvecklingen inom AI?

– Det började redan med transistorn och butiksdatasystem. Hur kunde tekniken stödja systemen? Med halvledare kunde det bit för bit bli verklighet. Till sist kunde kassasystemen vara en del av butikens kontroll och distribution av kyla och värme inom de egna lokalerna och förvaringen av varorna! Hisnande perspektiv från början. Fördelen för mig var att jag hade lärt mig butiksfrågorna redan från grunden i mina föräldrars lanthandel utanför Sigtuna. Så fort jag kunde få näsan över diskkanten deltog jag med iver i ”vad får det lov att vara?”

Köpbeloppet ställdes då in med spakar! Kvittot stämplades med beloppet. Till sist blev det ”mitt eget” kassaregister, som jag designade och som utvecklades i Japan inom Electrolux-koncernen. Jag använde det tänkta kassaregistrets bruksanvisning som underlag för utvecklingsavdelningens styrdokument, inte någon komponentspec. Registret sålde för runt 200 milj. kr globalt första året. Jag ansvarade även för marknadsföringen globalt. Utan erfarenheten MiS gett mig hade det varit betydligt knepigare. Detta var på 80-talet. Tala om utveckling på 30 år!

På kommunikationssidan kommer nu AI. Det kommer jag att använda som hjälpmedel och komplettering av andra system för att slipa mina mentala verktyg. Ny teknik ersätter inte de nuvarande; de kompletterar.

Olivoljan har lärt mig mycket om marknadsföring av en importerad konsumentprodukt.

Idag importerar du olivolja från Italien under namnet BIRGER’O, vad kan du berätta om det?

– Agenturen firar 25 år nästa år. Jag baserade verksamheten på att medarbeta vid olivskörden varje år, för att själv kunna intyga hur den högsta kvalitén på olivoljan skapades. Efter tre år bjöd jag in kunder att vara med om dessa unika skördetillfällen. Olivgårdarna har tillit till mig och mina ”olivgårdsarbetare”. Jag bestämde mig också för att gårdarna skulle få den ersättning de begärde; inga ”förhandlade priser”. Butikerna i Sverige skulle kunna kalkylera 50% marginal. Jag har satsat på kvalitet, inte volym.

2016 fick jag vara med och plantera ett av ca. tusen olivträd. Jag registrerade då mitt eget varumärke COLABELLA. Den olivlunden bär nu frukt. Säljstart för olivoljan i butik 200m från min bostad vid Mariaberget. Olivoljan har lärt mig mycket om marknadsföring av en importerad konsumentprodukt. (Jag har mest ägnat mig åt B2B på global nivå inom butiksdata och bl a designat ett eget elektroniskt kassaregister).

Har du några bästa Italien-tips?

– Besök Florens, gå på guidad tur första gången, strosa sedan på de platser du gillar men även på måfå. Pausa, beställ caffé (espresso) betala när du druckit upp. Titta, lyssna, njut! Gå över Ponte Vecchio och ät lunch/middag på 4 Leoni. Det är där florentinarna äter.

Vad ser du mest fram emot?

– Nu ser jag mest fram emot en varm sommar med regn på nätterna för min fru Mona och mig, kundbesök i huvudbutiken i Leksand, släktträffar, roadtrip i Uppländska hemtrakter med mitt barnbarn (nybakad student med körkort), sensommar- och höstresor till Sicilien, Menton (68 år sen jag på Arbmans gjorde min första annons för platsen) och förstås årets olivresor med 12 deltagare till Ligurien och avslutning på två vingårdar i Piemonte. Sedan kommer 2024.

Birger Söderqvist
En Ordförande idag, och en från igår. Pino Roscigno & Birger Söderqvist.
Birger Söderqvist
Birger och vd Marie Sommar.