27 mars 2018  ·  Möt medlem

Möt medlem: Julia Semb, EC-GO

 

EC-GO

”Det ena utesluter inte det andra”

–Schysst, veganskt och ekologiskt godis

Julia Semb är medlemmen som, tillsammans med Isabelle Rosén, driver EC-GO. Affärsidén är att leverera ekologiskt och veganskt godis till sötsugna svenskar. Och det verkar inte råda brist på sådana. Svensken äter mest godis i världen, och godiskonsumtionen bara fortsätter att öka varje år.

Hur mycket skiljer sig ert godis från det man generellt hittar i plockgodisavdelningen?
–EC-GO Candy är ett ekologiskt vegangodis, som till skillnad från traditionell godis är gjort utan snuskiga färgämnen eller otäckt gelatin. Vårt godis är smarrigt och medvetet och i stället gjort på naturliga råvaror och som dessutom är djurfria. Lagom nyttigt godis som smakar precis lika gott som vanligt godis.

När startade ni och hur ser nuläget ut för EC-GO?
–EC-GO AB grundades hösten 2014 som en återförsäljare av andra ekologiska snacks & godis varumärken. Jag började sälja godis på nätet och via en prenumerationstjänst till privatpersoner.

2016 kom Isabelle Rosén in som delägare och områdesansvarig för EC-GO Företag. EC-GO Företag levererar hållbart snacks & godis på kontor och event. Vi erbjuder ett
ett medvetet snacksval som sprider glädje. Fair trade & ekologiskt. Idag jobbar vi med företag som H&M, IKEA, Tre(Hi3G) Grant Thornton, Netlight, New Properties, Nordic Morning med flera.

EC-GO”Inget folk i världen äter så mycket
godis som svenskarna och ingen
varugrupp ökar så kraftigt i SCB:s
statistik som sötsakerna”*

Efter 3 år som återförsäljare av snacks och godis bestämde vi oss 2017 att lansera eget godis. Detta är idag EC-GO Candy. Vi lanserade godiset hos utvalda ICA-butiker i november och efter bara några månader sålde vi hos 30 olika återförsäljare. Efterfrågan ökar och vi är i nuläget i förhandlingar hos fler grossister om att ta godiset centralt i Sverige!

Vad har du för bakgrund?
–Min bakgrund är inom digital marknadsföring där jag har jobbat som konsult i mediabyrå. Det var genom SEO och arbete med Google Adwords för mina dåvarande kunder som jag upptäckte den ökande efterfrågan online av ekologisk och hälsosam livsmedel.

Kan du berätta lite om hur ni arbetat med er marknadsföring? Vad har funkat bäst?
–För EC-GO har sociala medier funkat allra bäst. Det finns också ett starkt veganskt community på nätet som vi kommunicerar med. Samtidigt så vet vi att en mix av medier och kanaler bidrar tillsammans till att kunder eller företag slutligen tar kontakt. För EC-GO Företag ser vi till exempel att våra personliga nätverk bidrar mycket med att öppna dörrar för nya möjligheter.

Hur mycket bedömer ni att ni kan eller vill växa?
–Vi har stora förväntningar på tillväxt de närmaste åren. EC-GO Candy är idag introducerat i ett 30-tal butiker i Sverige och vi jobbar mot att få produkterna centralt hos de största aktörerna i 2018, samt expandera till storstäder runtom Europa inom 3 år.

Er största utmaning såhär långt?
–Att öka folks medvetenhet om vad de faktiskt stoppar i sig. Vi försöker förmedla ett budskap där vi vill att folk ska vilja unna sig lördagsgodis men samtidigt känna att det är schyssta grejer de stoppar i sig. Det ena utesluter inte det andra.

*(källa: Statistiska Centralbyrån SCB)

 

EC-GO