Uppladdning inför Årets Marknadschef 2025: Vi möter Maxim Stockholm
Marknadsföreningen Sverige | Årets Marknadschef, Blogginlägg, Möt medlem
”Vi vill skapa en bredd och vara en plats för många, och gärna att publiken besöker något de inte upplevt tidigare!”

Vi är så glada över att arrangera Årets Marknadschef på Maxim Stockholm i år, den 7 maj. Nu har vi i teamet varit på besök hos Maxim vid några tillfällen och har imponerats av både lokal och av det arbete Maxim gör för att värna om vår kulturscen och vara en given arena och kulturhus i Stockholm. Vi har också lärt oss mer om Maxim genom åren, och fått upp ögonen för deras spännande historia. Det ville vi förstås dela med oss av, så i den här intervjun får vi möta Smulan Härenstam på Maxim för lite spaningar inför vårt stora event och för att höra om vad mer de har på gång i vår.
Maxim är en ikonisk arena i Stockholm som nu fått en nytändning – berätta mer!
– Vi är ett kollektiv av eldsjälar som gått ihop för att bevara och utveckla Maxim till ett kulturhus. Den nya konstellationen består av engagerade och erfarna aktörer inom scenkonst, musik, bio, restaurang och hållbarhet. Vi har renoverat hela teatern med respekt för historien, där vi fokuserat på att bevara den fina atmosfären och investerat i den allra senaste tekniken inom ljud och ljus samt ett biosystem med stor duk och surround sound.
Maxim har en anrik historia där The Beatles hade sin andra spelning utanför England, Frukostklubben med Sigge Furst sände live radio och FRA-kvinnor satt under andra världskriget och knäckte kod som stoppade Tyskland. Maxim har även varit bio, studio och privatteater ägd av bl.a. Magnus Härenstam, Brasse Brännström och Lill Lindfors, och nu senast av Agneta Villman och Mikael Persbrandt.
Nu har vi haft öppet i snart ett halvår och har varvat kända popstjärnor, internationella gästspel, familjemusikal med gospel, muslimska kvinnliga komiker och opera från Metropolitan i New York. Vi vill skapa en bredd och vara en plats för många, och gärna att publiken besöker något de inte upplevt tidigare!
Maxim har en anrik historia där The Beatles hade sin andra spelning utanför England, Frukostklubben med Sigge Furst sände live radio och FRA-kvinnor satt under andra världskriget och knäckte kod som stoppade Tyskland
Ni har stort fokus på hållbarhet och demokrati; hur arbetar ni med dessa frågor?
– Som medmänniska, kulturarbetare och företagare är det din skyldighet att göra allt som står i din makt för att medverka till medmänsklighet och hållbarhet. För att köpa biljett på Maxim behöver publiken kryssa i att de står upp för allas lika värde. Även sållning av varumärken och kravställningar finns på artister och arrangörer för att vara på Maxim.
Vad har ni på gång framöver?
– Nu i mars fylls äntligen Maxim med konst! Från gatukonstnären Jessica Hallbäck, till textila verk av Elina Flyrins och Melina Badejos, samtidigt som vi samskapar ett verk med mänskliga rättigheter på jordens alla språk och papp-gudinnan Bea Szenfeld gör ett unikt verk till vår foajé. Maxims egen lilla restaurang, Framfickan, öppnar den 26 mars och bjuder på asiatiska smaker med skandinavisk touch. Och självklart har vi ett fullspäckat program med humor, teater, konserter, opera – och massor av roliga event!
Vad kan vi förvänta oss på Årets Marknadschef den 7 Maj hos er på Maxim?
– Vi uppskattar det kreativa samarbetet med Marknadsföreningen och ser fram emot att välkomna alla era spännande medlemmar till en innehållsrik dag hos oss! Vi på Maxim lovar att bjuda vinnaren av Årets Marknadschef på en hedrande och unik teaterpresent. Missa inte heller att avsluta kvällen med en härlig middag på Framfickan. Boka ditt bord här >>
Vem eller vilka är drömgästen på Maxim?
– Robyn är det coolaste Sverige har och att få en intim spelning med henne på Maxim där hon spelar in sin live-vinyl, det skulle vara magiskt!
Om du fick vifta ett trollspö och göra en förändring i Stockholms kulturscen, vad blir det då?
– Just nu vill vi trolla bort ljudet som stör alla grannar i innerstaden så att kulturen kan få breda ut sig och ta plats sin plats, utan motstånd.
______________
Säkra din biljett till Årets Marknadschef 2025!
Under en kreativ eftermiddagsgala på Maxim i Stockholm samlar vi MarCom-branschen kring årets tema: The Power of Creativity. Ta del av vassa keynotes och spaningar från svenska och internationella talare och värdefulla erfarenhetsutbyten och panelsamtal med de personer och varumärken som ligger i framkant inom marknad och kommunikation. Vi ser även fram emot ett bubblande branschmingel!