Blogg

Certifierad Kommersiell Strateg

Erik Modig: Vem ska vara er kommersiella strateg?

Marknadsföreningen Sverige | Blogginlägg, Fördjupning och tips, Gästblogg, Kurser

”Företag med fler kommersiella strateger har högre sannolikhet att lyckas”

Erik Modig är expert på kommunikation och marknadsföring, samt forskare & lärare vid Handelshögskolan i Stockholm. Genom vårt fördjupade samarbete med Erik och hans E-learningplattform Marketing Levels kan vi nu erbjuda exklusiva certifieringar genom de utbildningar vi har tagit fram tillsammans, som genomförs i en mix av online och på plats. I den här artikeln följer Erik Modig upp sina tankar kring  varför alla företag behöver en kommersiell strateg, med idéer om vilken person och roll som kan vara lämplig för uppgiften. 

Erik Modig

Vem ska vara vår kommersiella strateg?

Kommersiell strategi faller på många olika roller inom ett bolag. Därför riskerar delar av det att hamna mellan stolar vilket syns genom den eviga diskussionen om effekt, ansvar, KPI:er, budget och långsiktighet när det kommer till tillväxt. Allt som oftast är det någon del som blir negligerad, vilket skadar bolagets tillväxt.

Utmaning med distribution och sälj!

Vanligt hos många nystartade bolag. Även bolag som haft hög tillväxt på sin marknad men där det saktar in. Syns ofta även hos byråer eller konsultbolag.

Utmaning med bred marknadsföring!

Vanligt hos många B2B företag eller bolag som traditionellt förlitat sig på en produktinnovation eller stark säljkultur.

Utmaning med kundresan!

Många bolag lever vidare även med en bristfällig kundresa. Det öppnar både upp för konkurrenter samt för potentiell nedgång i sälj när kunder tröttnar eller hittar andra alternativ.

Utmaning med kreativitet i kommunikationen!

Mycket vanligt att företag inte utnyttjar potentialen riktigt bra kommunikation har. Det kan bero på otydlig varumärkesstrategi, lite tilltro till kommunikation eller rädsla och kanske ovana att anlita byråer.

Utmaning med marknadsstrategin!

En av de farligaste bristerna är när marknadsstrategin blir lidande. När det inte finns en konkret plan för långsiktig tillväxt och prioriteringar. Vid detta läget är det vanligt med mycket bråk och budget och även felaktiga investeringar.

Detta är bara några exempel på brister som en kommersiell strateg ska se och lösa.

Vem ska då vara kommersiell strateg?

Många kan identifiera sig i och axla rollen som kommersiell strateg. Det är en färdighet och ett mindset och företag med fler kommersiella strateger har högre sannolikhet att lyckas.

Marknadschefen som kommersiell strateg

Varje företag skulle tjäna mycket på att ha en marknadschef som i hög utsträckning förstår och aktivt analyserar hela den kommersiella processen. Det innebär ett större ansvar för hur säljarbetet går samt hur marknadsföringen bidrar till dess effektivitet. På så sätt skulle marknadschefen bli mycket mer affärsdriven och mer krass när det kommer till att investera i varumärke och andra delar som driver intresse.

”Är det verkligen värt att investera i detta nu?” är en fråga som skulle ställas i högre utsträckning. När Kotler släppte sina fyra P så ingick inte bara promotion och branding utan även produkt, pris och plats. Många marknadschefer har förlorat fokus på produkt- pris- och distributionsutveckling. Med en kommersiell strateg som marknadschef skulle bolag få en närmare koppling mellan produktutveckling, marknad och sälj.

Säljchefen som kommersiell strateg

En säljchef med kommersiell strategisk kompetens skulle underlätta för marknadschefen och förmodligen även för sig själv på lång sikt. Helt enkelt för att säljchefen skulle ha större förståelse för vilka investeringar som krävs för att fylla på med intresserade kunder till butik eller leads-pipeline.

Kommersiell strategisk kompetens har nog störst påverkan på en säljchefs karriär. En marknadschef som ökar sin kommersiella kompetens tenderar att ändå vara kvar. Men en säljchef som verkligen kan förstå produktutveckling och marknadsavdelningen är alltid nominerad till rollen som nästa VD. För den skulle kunna balansera helheten och därmed bli en tillväxtmotor. Givet att det fanns en CFO som höll i tyglarna och en HR ansvarig som såg till att alla mådde bra så skulle det vara framgångsrikt.

VD som kommersiell strateg

Egentligen borde det vara obligatoriskt att en VD har kompetensen som kommersiell strateg. En “ursäkt” skulle kunna vara om marknads- och säljchef sitter i ledningsgruppen. Om ingen sitter på kompetensen riskerar ledningsgruppen att bli en grupp som förflyttar runt fokusområden men som aldrig tar företaget till nästa nivå. Det hamnar i stå och få kommersiella satsningar lyckas för att de inte får tillräckligt med backning eller förtroende. Tyvärr finns det bolag som hamnar där.

Med en VD som kommersiell strateg så hittas oftast en mycket bra balans mellan kort- och långsiktiga investeringar. Marknadschefen kommer klaga över att behöva motivera alla sina investeringar och säljchefen kommer undra varför så mycket resurser läggs på varumärket. Om de själva inte är kommersiella strateger såklart. Men det är exakt så det ska vara. En delikat balans som gör att produktutvecklingen drivs framåt genom strategiska investeringar. Varumärket stärks och bibehålls om vart annat och sälj drivs stenhårt.

Produktchef som kommersiell strateg

Här finns det otroligt stor potential för företag. Många som utvecklar produkter och driver innovationen framåt har en tendens att ha inåt-ut perspektiv. De skapar innovation utifrån vad de själva tror på eller vad som går att göra. Med en större förståelse för kunden skulle de i högre utsträckning kunna driva customer-oriented innovation.

De skulle även ha en större förståelse för vikten att samarbete med marknadsavdelningen för att skapa product-relevant content som kan göra att företaget verkligen har mycket att berätta om sina produkter när de väl ska ut till marknaden.

CFO som kommersiell strateg

Många CFOs har fått ett lättare jobb när många av de klassiska processerna och uppgifterna för finansavdelningen automatiserats eller görs snabbare med AI. Därmed finns det stora möjligheter att ge en CFO större strategiskt ansvar för att utvärdera och fördela investeringar i den kommersiella processen. Här krävs det dock att de verkligen förstår den kommersiella dynamiken så att de inte tar med klassiskt CFO tänk och applicerar på varumärke och andra delar som byggs långsiktigt och med låg ROI. Skulle dock en CFO ha strategisk kompetens inom området så är det nära att man snart skulle vara bästa vän med CMO och därmed kunna driva fler och fler områden med både pengar och impact i åtanke.

Att rollen som kommersiell strateg inte får saknas, är i alla fall det viktigaste!

– Erik Modig

_____________

Erik Modig

Erik Modig: Hur du kan stärka varumärket även med liten budget?

Marknadsföreningen Sverige | Blogginlägg, Fördjupning och tips, Gästblogg, Kurser

”Att ta marknadsandelar handlar inte om att spendera mest pengar”

Erik Modig är expert på kommunikation och marknadsföring, samt forskare & lärare vid Handelshögskolan i Stockholm. Genom vårt fördjupade samarbete med Erik och hans E-learningplattform Marketing Levels kan vi nu erbjuda exklusiva certifieringar genom de utbildningar vi har tagit fram tillsammans, som genomförs i en mix av online och på plats. I den här artikeln beskriver Erik Modig…

Erik Modig

Än har ekonomin inte vänt och många marknadsavdelningar har fortfarande en låg budget som inte täcker alla behov. Att stärka varumärket kan kännas som omöjligt på liten budget. Så vad kan man då göra?

För det första handlar det om att tänka att varumärket kan stärkas på många olika sätt och att det finns många olika taktiker för att uppnå dem. Så det handlar om att tänka lite utanför en invand box och se att det går.

1. Gör dig lätt att hitta: Fysisk tillgänglighet

Enligt Byron Sharps forskning i ”How Brands Grow” handlar mycket av varumärkets framgång om att vara lättillgängligt för konsumenterna. Det handlar inte bara om att finnas på rätt plats, utan även att minimera friktion i köpresan.

  • Få ut produkterna på fler platser: Om din produkt inte finns där dina kunder handlar, kommer de att välja ett alternativ – oavsett hur mycket de gillar ditt varumärke.
  • Se över din distribution: Finns det små, lokala återförsäljare eller digitala plattformar du kan använda för att nå fler?

Praktiskt tips:

Om budgeten är tight, satsa på att samarbeta med lokala butiker eller använda e-handelsplattformar som kräver låga startkostnader. Se även över samarbeten för att se om ni kan hitta fler kontaktytor. Med större fysisk tillgänglighet kan kännedom och saliens stärkas.

2. Fokusera på mental tillgänglighet: Skapa igenkänning

Mental tillgänglighet handlar om att göra ditt varumärke top of mind för kunder när de står inför ett köpbeslut. Det betyder inte att du behöver köpa massvis med annonsering – ökad konsistens, tydlighet och smart kommunikation räcker långt.

  • Använd distinkta tillgångar: Färger, logotyper, jinglar som är unika för ditt varumärke hjälper kunder att snabbt känna igen dig.
  • Återkommande budskap: Upprepa kärnbudskap i alla kanaler så att konsumenterna lär sig associera ditt varumärke med deras behov.

3. Satsa på räckvidd trots låg budget, inte nischad targeting

Många företag gör misstaget att fokusera för smalt – till exempel på en specifik demografi eller målgrupp. Det gör att varumärket inte blir känt av fler och därmed ökar inte kännedomen. Se om det finns målgrupper som går att nå billigt (se punkt 1) för att helt enkelt stärka bredden i ert varumärke. Här beror det mycket på hur begränsad budget man har samt om det finns nya målgrupper som är lätta att nå.

4. Leverera konsekvens och enkelhet

Konsumenter kommer inte ihåg komplexa budskap. För att vinna marknadsandelar behöver ditt varumärke stå för något enkelt, tydligt och konsekvent. Detta är överlägset bästa sättet för många företag när de behöver stärka varumärket med liten budget. Använd färre budskap men gör dem riktigt bra och tydliga. Om du har begränsade resurser, fokusera på en stark kärnkampanj istället för att skapa många olika meddelanden. Låt samma idé leva i olika kanaler.

5. Optimera för rekommendationer

En av de mest kostnadseffektiva metoderna för att växa är genom rekommendationer. Givet såklart att ni har produkter kunder kan och vill rekommendera. Oftast är detta inte strategin som gör att ni når bred räckvidd men det är ändå värt att se över hur enkelt det är för kunderna att rekommendera och om ni kan göra något för att underlätta för dem.

  • Skapa en enkel process för delningar: Uppmuntra kunder att dela sina upplevelser och skriva recensioner.
  • Ge dem en anledning att prata: Kanske är det en unik produktdesign, en känslosam berättelse eller en speciell kundserviceupplevelse som sätter igång snacket.

Att ta marknadsandelar handlar inte om att spendera mest pengar. Speciellt inte om man inte har pengar. Det handlar om att spendera dem på rätt saker. Genom att fokusera på fysisk och mental tillgänglighet, nya målgrupper och enkelhet kan även varumärket stärkas med begränsad budget.

– Erik Modig

_____________

Certifierad Varumärkesstrateg?

Vill du eller en kollega gräva djupare i varumärkesstrategi? Vill ni diskutera er nuvarande strategi och få input hur ni tar den till nästa steg? Eller vill du addera att du har koll på detta på ditt CV?

Nu har MiS och Erik Modig tagit fram utbildningen Certifierad Varumärkesstrateg.

Årets Marknadschef 2025

Här är juryn för Årets Marknadschef 2025!

Marknadsföreningen Sverige | Årets Marknadschef, Pressmeddelande

Pressmeddelande
Marknadsföreningen Sverige
2025-02-14

Här är de som utser de vassaste inom marknadsföring och kommunikation 2025!

Nu är juryn som utser Årets Marknadschef, Årets Framtidslöfte, Årets Varumärkesresa och Årets Disruptör 2025 klar. I årets jury återfinner vi några från förra året, några nya tillskott samt flera av förra årets vinnare. Utmärkelserna delas ut i samband med ett halvdagsevenemang den 7:e maj på Maxim i Stockholm, där framträdande företag och talare inom marknadsföring och kommunikation kommer att bjuda på insikter kopplat till temat ”The Power of Creativity”. Ett fint tillfälle att inspireras, hylla branschen och nätverka med branschkollegor.

Marknadsföreningen Sverige delar ut Årets Marknadschef för 18:e gången, samt de tillkommande kategorierna; Årets Framtidslöfte, Varumärkesresa och Disruptör för 8:e gången. Nomineringen till tävlingen är öppen och vem som helst kan tipsa & nominera personer och företag fram till den 23 februari direkt på mis.se.

I mars sammanträder de namnkunniga jurygrupperna för att granska bidragen och ta sig an uppgiften att hitta 2025 års vinnare och därmed utse Sveriges vassaste marknadsförare, kommunikatörer och varumärken. Finalisterna kommer att avslöjas under april och vinnarna koras sedan den 7 maj på Maxim i Stockholm.

Marie Sommar, vd på Marknadsföreningen Sverige reflekterar:

Årets jury har ett spännande uppdrag framför sig för aldrig har väl vår bransch sett en så snabb utveckling och ökande komplexitet som nu. Det är dags att för 18:e gången rikta strålkastarljuset på fina prestationer och lyfta riktiga förebilder att inspireras av.

– Marie Sommar, vd Marknadsföreningen Sverige.

Jury Årets Marknadschef 2025

(Ordf.) Marie Thorslund, Affärsområdeschef, KiMM
Carl Stenson, Corporate Communications, Sustainability, Danske Bank
Emma Thorp, vd, Publicis Groupe
Erik Modig, Forskare och expert, kommunikation och marknadsföring, Marketing Levels
Mårten Westlund, Kommunikationsstrateg och partner, Brand Club
Therese Kempe, Marknadschef, Apohem (Vinnare Årets Marknadschef 2024)
Tove Langseth, Executive Creative Director, Klarna

Jury Årets Framtidslöfte 2025

(Ordf.) Camilla Wallander, vd, Berghs
Jacob Östberg, Professor of Business Administration, specializing in marketing, Stockholms Universitet
Jasmine Darban, Kreatör (Vinnare Årets Framtidslöfte 2024)
Johannes Gustavsson, Kommunikationskonsult,
Johannes Gustavsson Kommunikation
Mandarva Stenborg, vd & partner, Abby World 
Maria Westman, Founder, CEO & Strategic Advisor, C by West 
Nils Rylén, Marknadschef, fd Polestar (Vinnare Årets Marknadschef 2022)

Jury Årets Varumärkesresa 2025

(Ordf.) Janne Björge, vd, NORD CORE
Fredrik Grüneberger, Varumärkeschef, Willys (Vinnare Årets Varumärkesresa 2024)
Giselle Almonacid, Marketing Director, Omnicom Media Group
Jennie Knutsson, Nordic Head of Communications, Aller Media 
Johan Anselmsson, Professor i Marknadsföring, Lunds Universitet
Karin Sandelin, Senior semiotiker, Kantar
Mirja Kais, Head of Creative Agency, Tre

Jury Årets Disruptör 2025

(Ordf.) Gül Heper-Jämterud, Grundare, CMO goes TECH 
Ather Gattami, Grundare & vd, AI-expert, Bitynamics AB
Deqa Abukar, Grundare & investerare, Bling Startup
Karin Börjesson O’Connor, Entreprenör, ekonomijournalist, författare och förändringsguru. Business advisor, Draknästet.
Paula Fagerlund, Head of Innovation, Novatrox Consulting
Pelle Tamleht, Head of Marketing & Partnership Nordics, Norrsken

För att nominera, mer information om kategorierna och priserna, besök https://mis.se/arets-marknadschef/

Presskontakt:
Marie Sommar, vd Marknadsföreningen Stockholm
marie@mis.se | 0701-463422

Juryn

Tidigare vinnare av utmärkelserna för Årets Marknadschef

2024:Therese Kempe, Apohem (Årets Marknadschef), Jasmine Darban (Årets Framtidslöfte),Vidde Årets Disruptör), Willys (Årets Varumärkesresa)
2023
: Johan Fernstedt, Unionen (Årets Marknadschef), Zu-Yon Han, Suicide Zero (Årets Framtidslöfte), Charly (Årets Disruptör), Arken Zoo (Årets Varumärkesresa)
2022: Nils Rylén, Polestar, (Årets Marknadschef), Liza Eriksson, RedLocker (Årets Framtidslöfte), Skipperi (Årets Disruptör), Jula (Årets Varumärkesresa)
2020: Christian Cabau, Klarna (Årets Marknadschef), Roza Azimi, Snaptive (Årets Framtidslöfte), Matsmart (Årets Disruptör), PostNord (Årets Varumärkesresa)
2019: Pino Roscigno, Stadium (Årets Marknadschef), Marika Baltscheffsky, MEDS Apotek (Årets Framtidslöfte), FirstVet (Årets Disruptör), Polisen (Årets Varumärkesresa)
2018: Emma Stjernlöf, Adidas (Årets Marknadschef), Siduri Poli, Changers Hub (Årets Framtidslöfte), TransferGalaxy (Årets Disruptör), Klarna (Årets Varumärkesresa)
2017: Patrik Nygren-Bonnier, IKEA (Årets Marknadschef), Malin Cronqvist, Help to Help (Årets Framtidslöfte), Karma (Årets Disruptör), Semcon (Årets Varumärkesresa)
2015: Catarina Falkenhav, ABBA the Museum
2014: Lina Söderqvist, Björn Borg
2013: Claes Dahlén, Mr Green
2012: Lars-Johan Strand, Stadium
2011: Mariette Kristenson, Pressbyrån och Lena Strand, Folksam
2010: Karl-Oskar Tjernström, Samsung Electronics
2009: Elenor Wolgers, Folkoperan
2008: Anders Forssten, Max
2007: Jonas Tränk, Wasabröd
2006: Anna Stinger, Tele2

Möt medlem

Möt medlem & partner: Mathias Björkholm, CEO Pickit

Marknadsföreningen Sverige | Blogginlägg, Möt medlem

”Framgång handlar lika mycket om hur du tar dig fram som vart du är på väg”

Mathias Björkholm är CEO på Pickit – en av våra partners till Årets Marknadschef 2025, med ett halvdagsevent i Stockholm 7 maj. Pickit är en spännande aktör på marknaden, med en idé och lösning som underlättar distributionen av den grafiska identiteten från marknadsavdelningen ut i resten av företaget. Pickit, som växer så det knakar och har kontor på Gotland, i Stockholm, och i USA, har precis tecknat ett medlemskap för hela teamet. Vi ville veta mer om deras resa, så i detta medlemsporträtt berättar Mathias mer om vad de har på gång och förstås; vad är grejen med skateboarden?

Mathias Björkholm
Mathias Björkholm, CEO Pickit

_________

För den som inte känner till er – vad gör Pickit?

Pickit är kommandobryggan för ditt varumärke som gör att alla i organisationen enkelt kan ta del av vad marknadsavdelningen producerar. Tänk dig att hela företaget får en gemensam ”spellista” med allt godkänt varumärkesmaterial – bilder, presentationer och dokument – som alla kan komma åt med ett klick, direkt i sina verktyg som Microsoft Office och Teams. Dessutom hjälper vi företag att få sin brand guide online, så att riktlinjer för design, tonalitet och visuellt uttryck alltid finns tillgängliga och är lätta att följa. När alla använder samma material och talar samma språk blir resultatet inte bara enklare, utan också kraftfullare. Det skapar mer varumärkesimpact och hjälper företaget att tala med en enhetlig röst på alla fronter.

Vad händer just nu hos er?

– Vi är i en spännande fas! Under hösten har vi lanserat nya funktioner som förenklar samarbetet mellan team och avdelningar, samtidigt som vi växer både i Sverige och internationellt. Internt fokuserar vi mycket på att skapa starka samarbeten mellan våra kontor i Stockholm, på Gotland och i USA, där alla medarbetare bidrar till vår utveckling. Dessutom har vi precis tecknat medlemskap i MiS, vilket känns som ett viktigt steg för att stärka vår närvaro i marknadsföringsbranschen.

Vilken utveckling följer du med störst intresse under 2025?

– AI och hybridarbete, utan tvekan! Med AI händer det så mycket spännande just nu. Vi har jobbat länge med AI och det är en del av vårt DNA. Vi drar redan nytta av teknologier som smart sökning, bildigenkänning och automatiserad innehållsanalys men tänk dig att hitta rätt material på nolltid, säkerställa att rätt material används av alla eller låta tekniken hjälpa dig att förstå vad som funkar bäst för just din målgrupp – det är framtiden. Vi följer också hur hybridarbete fortsätter utvecklas och ser fram emot att hjälpa företag samarbeta ännu bättre, oavsett var man jobbar ifrån.

Vi tycker att alla marknadsförare i Sverige borde vara medlemmar i Marknadsföreningen – och inte bara det, vi tycker att alla marknadsförare borde vara med och bidra till att lyfta organisationen ännu högre.

Ni har precis tecknat medlemskap för hela företaget – vad var den främsta anledningen till att ni tecknade medlemskap?

– Vi ser Marknadsföreningen som en fantastisk möjlighet att både inspireras och bidra till utvecklingen inom marknadsföringsbranschen. Vi tycker det är riktigt kul att föreningen är så expansiv och att den fyller ett tomrum som har funnits – en tydlig plats där alla marknadsförare kan samlas, nätverka och utvecklas tillsammans. Marknadsföreningen är precis den platsen, och vi vill gärna vara med och bidra till att den fortsätter växa och utvecklas.

Genom medlemskapet kan vi dessutom engagera våra medarbetare, oavsett om de sitter i Stockholm eller på Gotland, och säkerställa att vi tar del av de senaste insikterna och trenderna. För oss handlar det om att bygga nätverk, samarbeta med andra företag och branschexperter, och fortsätta ligga i framkant – och att ha riktigt kul längs vägen!

Vi tycker att alla marknadsförare i Sverige borde vara medlemmar i Marknadsföreningen – och inte bara det, vi tycker att alla marknadsförare borde vara med och bidra till att lyfta organisationen ännu högre. Sverige har gång på gång visat världen att vi är en Marketing Power Nation, och det är ju tack vare de briljanta marknadsförarna som ligger bakom framgångarna. Tillsammans kan vi fortsätta sätta Sverige på kartan!

Det går rykten om att ni delar ut skateboards till ert kontaktnät, hur kommer det sig?

– Det stämmer – och det är inte vilken skateboard som helst, det är Pickit Skateboard! Skateboarden har blivit en symbol för vår resa, vår kultur och vårt sätt att göra saker annorlunda. Historien börjar 2014, när vi som svensk startup tog våra första steg in i techvärlden på Microsofts huvudkontor i Redmond, Seattle. Istället för att smälta in bland alla andra valde vi en rosa skateboard, sprayade den med Pickit-loggan, och åkte runt bland de 141 byggnaderna, som huserar 60.000 personer, på Microsoft Campus.

Det var inte bara ett sätt att ta sig fram, det blev ett samtalsämne. Folk stannade oss i korridorerna och frågade: ”Vad är grejen med skateboarden?”.

Och där började magin. Den rosa skateboarden blev vår isbrytare och ett sätt att prata om vår vision: att göra varumärkeshantering så enkel och smidig att det kändes som att glida nerför en perfekt halfpipe. Det dröjde inte länge innan skateboarden blev en ikon, en del av vår identitet och en symbol för vår filosofi: business ska vara modig, smidig och lite rebellisk.

Idag är en Pickit Skateboard mycket mer än ett transportmedel. Den finns på kontor, hos kunder och till och med hos Satya Nadella, Microsofts CEO och såklart hos partners och kunder. För oss står den för att våga sticka ut, skapa samtal och alltid tänka ett varv till. Det är en påminnelse om att framgång handlar lika mycket om hur du tar dig fram som vart du är på väg.

Så om du ser en skateboard åka förbi – då vet du att Pickit är i närheten!

Det dröjde inte länge innan skateboarden blev en ikon, en del av vår identitet och en symbol för vår filosofi: business ska vara modig, smidig och lite rebellisk.

Vad ser du mest fram emot under 2025?

– Att fortsätta bygga momentum och höra fler företag säga: “Varför har inte alla redan Pickit?” Vi ser fram emot att fortsätta sammanföra marknadsförare, marknadschefer och varumärkesansvariga – och ge dem verktygen för att skapa More Brand Impact genom att synliggöra deras arbete för hela organisationen. När deras material blir tillgängligt för alla medarbetare blir inte bara arbetet enklare, det ger också varumärket en gemensam riktning och enhetlighet.

2025 blir året då vi tar ännu fler företag med på resan mot att göra varumärkesarbetet enklare, mer effektivt och, varför inte, roligare. Och såklart hoppas vi att våra Pickit Skateboards rullar in på nya oväntade ställen – kanske i en kampanj eller på ett kontor nära dig?

Vad har ni på gång den närmsta tiden?

– Vi ser fram emot ett fullspäckat 2025, och en av de stora höjdpunkterna under våren är Microsoft AI Tour 2025 som kommer till Stockholm. Det här är en fantastisk möjlighet för marknadschefer och varumärkesansvariga att få djupare insikter om hur AI kan användas för att stärka varumärken och effektivisera marknadsföringsarbetet. Vi kommer att vara på plats som partner till Microsoft, och vi delar med oss av hur företag kan använda AI för att skapa mer brand impact – från smarta sökningar och automatiserade analyser till att alltid ha rätt material tillgängligt i rätt tid.

För dig som marknadschef är det ett event du inte vill missa. Det blir inte bara en chans att höra från branschexperter och ledare, utan också att nätverka och inspireras av andra som står inför samma utmaningar och möjligheter som du. Och om du behöver en extra anledning: vi har ett par överraskningar på gång i Pickits monter. 😉

InfoMer info om Microsoft AI Tour 2025 hittar du här, anmälan är gratis! https://msevents.microsoft.com/event?id=3133791259&wt.mc_id=AID3074614_QSG_659353

Erik Modig

Erik Modig: Är ”How Brands Grow” en varumärkesstrategi?

Marknadsföreningen Sverige | Blogginlägg, Fördjupning och tips, Gästblogg, Kurser

”Är det branding eller marcom?”

Erik Modig är expert på kommunikation och marknadsföring, samt forskare & lärare vid Handelshögskolan i Stockholm. Genom vårt fördjupade samarbete med Erik och hans E-learningplattform Marketing Levels kan vi nu erbjuda exklusiva certifieringar genom de utbildningar vi har tagit fram tillsammans, som genomförs i en mix av online och på plats. I den här artikeln diskuterar Erik Byron Sharp och om hans teorier kan ses som en strategi eller mer riktlinjer för branding. 

Erik Modig

Boken ”How Brands Grow” av Byron Sharp får man nog kalla har blivit en milstolpe inom marknadsföring och branding. För många marknadsförare har den fungerat som en slags uppvaknande – en utmaning mot traditionella tankesätt om varumärkesbyggande och kundlojalitet. Men är Byron Sharps insikter verkligen att betrakta som en strategi som fler och fler bolag säger att de har. Oavsett behöver alla marknadsförare som hanterar ett varumärke ha koll på vad som sägs och vad det betyder det för företag som vill skapa och utveckla starka varumärken?

Vad Sharp säger om varumärkesstrategi

Byron Sharp och hans kollegor vid Ehrenberg-Bass Institute har genom åren utmanat flera konventionella antaganden om marknadsföring. Egentligen började det långt innan Sharp men det var hans första bok som skapade uppmärksamhet. Enligt Sharp & Co handlar framgångsrika varumärken inte så mycket om att skapa djup lojalitet hos en liten grupp kunder utan snarare om att nå en bred publik och öka ”mental” och ”fysisk tillgänglighet”.

  1. Mental tillgänglighet: Förmågan att finnas i konsumenternas medvetande vid köpbeslut.
  2. Fysisk tillgänglighet: Förmågan att vara lätt att hitta och köpa i olika kontexter.

Detta står i kontrast till många traditionella varumärkesstrategier som ofta fokuserar på att bygga emotionell koppling och lojalitet genom unika varumärkespersonligheter och omfattande storytelling.

Kan Sharps principer ses som en strategi?

Det finns en debatt kring huruvida Sharp verkligen erbjuder en strategi eller bara en uppsättning taktiska riktlinjer. Är det branding eller marcom? En strategi är vanligtvis en övergripande plan som är specifikt anpassad till ett företags unika mål och resurser. Sharps arbete är å andra sidan grundat på universella insikter om hur marknader och konsumentbeteenden fungerar.

En viktig insikt är att Sharps principer är just det – principer. De är grundläggande ramar som varje varumärke behöver ta hänsyn till för att undvika vanliga fallgropar, men de kan inte ersätta en specifik strategi som anpassats för ett visst marknadsläge eller affärsbehov.

Vad företag behöver lära sig

  1. Bredd, inte djup: Istället för att satsa på intensiv lojalitetsbyggande bör företag fokusera på att nå så många potentiella kunder som möjligt. Detta innebär ofta att investera i bred marknadsföring snarare än nischad kommunikation.
  2. Förankring i verkligheten: Varumärken bör fokusera på att vara synliga och tillgängliga i konsumenternas vardag snarare än att skapa komplexa kampanjer som endast når en liten grupp.
  3. Datafokus och evidensbaserat tänkande: Sharps forskning betonar vikten av att fatta beslut baserade på data och empirisk kunskap snarare än på antaganden och kreativa intuitioner.

Även om Sharps principer är övertygande har de också mött kritik. Ibland är det svårt att veta om det är principerna som kritiseras eller om det är sättet de förts fram på som vissa irriterat sig på. Oavsett så är det ju så Sharp & Co framhåller att deras principer är generella och kritiken är att de ignorerar vikten av varumärkesdifferentiering. Andra pekar på att emotionella faktorer och storytelling fortfarande spelar en avgörande roll i vissa branscher, där det inte räcker med fysisk och mental tillgänglighet.

Så, är ”How Brands Grow” en varumärkesstrategi? Svaret är sannolikt nej. Byron Sharps och kollegors arbete erbjuder en ovärderlig uppsättning principer och insikter som måste ligga till grund för alla framgångsrika varumärkesstrategier. Men företag måste fortfarande forma sina egna strategier, anpassade till sina specifika mål, marknader och kunder. Genom att kombinera hans empiriska insikter med en tydlig strategisk riktning kan varumärken både växa och förbli relevanta i en ständigt föränderlig marknad.

– Erik Modig

_____________

Certifierad Varumärkesstrateg?

Vill du och/eller en kollega gräva djupare i varumärkesstrategi? Vill ni diskutera er nuvarande strategi och få input hur ni tar den till nästa steg? Eller vill du addera att du har koll på detta på ditt CV?

Nu har MiS och Erik Modig tagit fram utbildningen Certifierad Varumärkesstrateg.

KiMM

Från nuläge till framtid: Så kartlägger du ditt MarCom-teams kompetenser för att möta morgondagens krav

Marknadsföreningen Sverige | Blogginlägg, Gästblogg, KiMM

”Hur kan du skapa ett team som inte bara hänger med, utan ligger steget före?”

Vi på Marknadsföreningen är mycket glada över vårt samarbete med rekryterings- och konsultspecialisterna KiMM, som bl a erbjuder rådgivning inom rekrytering och karriär till våra medlemmar. Såhär i början av ett nytt år med nya utmaningar och möjligheter på arbetsmarknaden, ville vi stämma av med Marie Thorslund, Business Area Manager, KiMM, för att ta del av hennes tankar och perspektiv. Marie menar att det kan vara läge att ta en liten paus för att inventera och kartlägga det egna teamet, för att kunna lyckas bra i en snabbrörlig branch som bara verkar öka i komplexitet. 

Marie Thorslund

____________
Vi lever i en tid där marknadsförings- och kommunikationslandskapet utvecklas i en rasande takt. Teknikens framfart, generativ AI och de ständigt skiftande kraven från både kunder och organisationer skapar ett enormt tryck på MarCom-team. Lägg till höga förväntningar på snabba resultat och samtidigt behovet av att stärka långsiktig relevans – det är ingen överdrift att säga att branschen står inför en av sina mest utmanande perioder någonsin.

Men hur kan du som ledare skapa ett team som inte bara hänger med, utan faktiskt ligger steget före? Svaret ligger i att ta ett steg tillbaka, kartlägga teamets samlade kompetenser och förmågor och skapa en gemensam bild av nuläget. Först då kan ni tillsammans måla upp visionen om ett önskat läge och hitta vägarna dit.

Därför behöver vi stanna upp och reflektera

Marknads- och kommunikationsbranschen är inne i ett paradigmskifte. AI skapar möjligheter att effektivisera och automatisera, men det ställer också krav på nya färdigheter och ett kreativt tankesätt. Samtidigt påverkar den höga arbetsbelastningen inte bara resultaten, utan också teamets välmående och förmåga att arbeta strategiskt. Jag ser allt för ofta team som kämpar med att få vardagen att gå ihop – med operativa uppgifter som tar över och får det strategiska perspektivet att gå förlorat.

Att kartlägga teamets kompetenser och förmågor är ett ypperligt sätt att skapa en nystart. Det ger inte bara ledaren en tydlig bild av vilka styrkor och utmaningar som finns i teamet, utan hjälper även teammedlemmarna att få syn på sina egna möjligheter och utvecklingsområden. Först då kan vi skapa samsyn kring vad som behöver prioriteras för att nå målen.

Från kartläggning till strategisk förflyttning

En kompetenskartläggning handlar inte bara om att identifiera gap i teamets kompetenser. Det är en process som också lyfter fram styrkor och identifierar vilka resurser som behövs för att nå det önskade läget. Det skapar en gemensam plattform för att fatta informerade beslut om exempelvis rekryteringar, utbildningsinsatser och arbetsfördelning.

KiMM har vi stor erfarenhet av att hjälpa team genom denna resa. Just nu samarbetar vi med flera organisationer för att kartlägga deras MarCom-teams styrkor och utvecklingsområden. Vi ser hur processen inte bara stärker teamens effektivitet, utan också bygger ett starkare engagemang och ökar förmågan att hantera framtida utmaningar. När teamet vet var det står och vart det är på väg blir det enklare att navigera i en föränderlig tid.

Tre tips för att lyckas med kartläggningen

  1. Involvera hela teamet: Skapa en inkluderande process där alla får bidra med sina perspektiv och insikter.
  2. Koppla till affärsmålen: Säkerställ att kartläggningen leder till konkreta åtgärder som stärker kopplingen mellan teamets arbete och verksamhetens mål.
  3. Tänk framåt: Identifiera inte bara dagens behov, utan också vilka kompetenser och förmågor som kommer att vara avgörande i framtiden.

Att skapa ett starkt och framtidssäkrat MarCom-team börjar med att stärka den strategiska grunden. Genom att reflektera över nuläget och tydligt definiera det önskade läget kan vi inte bara skapa en tydligare riktning, utan också ge teamet kraft att hantera en värld i snabb förändring.

Kompetenskartläggningen är inte en lösning i sig, men den är en avgörande startpunkt för att ta teamet till nästa nivå. Och vi på KiMM finns här för att hjälpa dig att ta det första steget.

– Marie Thorslund

Certifierad Kommersiell Strateg

Erik Modig: Bolag behöver en kommersiell strateg!

Marknadsföreningen Sverige | Blogginlägg, Fördjupning och tips, Gästblogg, Kurser

”Här är ett manifest för större kommersiellt fokus för marknadsavdelningen!”

Erik Modig är forskare och lärare vid Handelshögskolan i Stockholm, och utsågs nyligen till Årets branschpersonlighet 2023 av Sveriges Mediebyråer. Genom vårt fördjupade samarbete med Erik och hans E-learningplattform Marketing Levels kan vi nu erbjuda exklusiva certifieringar genom de utbildningar vi har tagit fram tillsammans, som genomförs i en mix av online och på plats. En av dessa är utbildningen Certifierad Kommersiell Strateg med start 13 mars. I den här artikeln beskriver Erik Modig hur en ökande komplexitet ger behov till nya roller, och varför alla företag behöver en kommersiell strateg. 

Erik Modig

Den som tror att marknadsföring kommer att bli mindre resultatfokuserad efter en lågkonjunktur kommer att behöva fundera om. Vissa förändringar går aldrig tillbaka och så gäller det framför allt med kommersialiseringen och affärskopplingen av marknadsföringen.

Till marknadsföringens fördel ska och bör den införlivas i varje företags kommersiella framgång och anledningarna varför den inte varit det tidigare bör vara borta. Det betyder att marknadsavdelningar i högre utsträckning behöver koppla sina insatser till en övergripande affärsstrategi och vara en tydlig del och avgörande drivkraft i kommersiella delen. Här ser situationen oftast olika ut i olika bolag.

Önskad situation: Marknadsavdelningen ses som affärskritisk och redan viktig i all kommersiell framgång.

Supportsituation: Marknadsavdelningen ses som support till säljavdelningen och tillväxten diskuteras främst av affärsområdesansvariga.

Kostnadssituation: Marknadsavdelningen måste slåss för sin budget och det finns liten support för att varumärke eller bred marknadskommunikation behövs för att driva företagets tillväxt.

Det är förvånande att så många bolag befinner sig i de sista två situationerna. Här måste marknadsavdelningen utbilda och självmant förflytta sig för att bli mer affärskritiska och synligt bidragande i det kommersiella.

För flera år sedan utvecklade jag tillsammans med Marknadsföreningen Sverige ett innehåll kring vad som bör vara den kompetens som gör marknadsavdelningen mer kommersiellt driven. Nu har jag här sammanfattat den i sju principer.

Princip 1 – Känner ansvar för hela kommersiella tratten

En kommersiell strateg känner ansvar för att hitta möjligheter till förbättringar i alla olika delar av den kommersiella tratten. Från initial marknadsanalys till produkt och tjänsteutveckling, till go-to-market-strategi med konkreta planer för både sälj och marknadsföring.

Helt enkelt att verkligen ta ett holistiskt helhetsperspektiv på kommersiella processen och kundresan.

Om man inte kan påverka allt så ska man ändå göra analysen och bidra med input och förslag på förbättringar.

Princip 2 – Utvecklar kundorienterade konkurrensfördelar

En kommersiell strateg fokuserar på att utveckla konkurrensfördelar som utgår från en djup förståelse för kundernas behov och preferenser. Genom att kontinuerligt samla in och analysera kundinsikter kan strategen skapa erbjudanden och lösningar som inte bara möter utan överträffar kundernas förväntningar.

Det måste finnas någon som har ett tydligt utifrån-in-perspektiv och ställer obekväma frågor om kvaliteten på det företaget erbjuder.

Princip 3 – Balanserar satsningar på kort- och långsiktiga resultat

En kommersiell strateg balanserar satsningar som ger omedelbara vinster med investeringar som främjar långsiktig hållbarhet och tillväxt. Detta kräver en noggrann planering och prioritering av resurser för att säkerställa att företaget kan uppnå sina nuvarande mål samtidigt som det lägger grunden för framtida framgångar.

Utgångsläget för marknadsavdelningen bör inte vara långsiktigt bara för att väga upp säljfokuset. Alla planer bör innehålla båda perspektiven.

Princip 4 – Håller balans mellan hårda och mjuka värden och resultat

En kommersiell strateg inser vikten av att balansera hårda värden, som finansiella mål och operativ effektivitet, med mjuka värden, såsom företagskultur, medarbetarnas välbefinnande och relationer med kunder och samarbetspartners.

Avgörande för att kunna vägleda en organisation är att kunna förklara utmaningen med att kombinera och lyssna på flera olika typer av mått.

Princip 5 – Engagerad både externt och internt

En kommersiell strateg är djupt engagerad i att skapa värde både externt för kunder och intressenter, samt internt inom organisationen. Genom att bygga starka relationer och samarbeta över gränser kan strategen främja en kultur av engagemang och gemensam framgång.

För att ta en marknadsavdelning närmare affären och på sikt få större ansvar och budget behövs ett stort fokus på att förstå och driva den interna utveckling, förutom att hela tiden ha det bästa örat mot marknaden.

Princip 6 – Strävar efter kontinuerlig förbättring och innovation

En kommersiell strateg är engagerad i en process av ständiga förbättringar och innovation. Detta innebär att regelbundet utvärdera och optimera befintliga strategier och processer för att säkerställa att de är så effektiva och konkurrenskraftiga som möjligt.

Att hålla i konstruktiva workshops kring utvärdering och lärande är något som kännetecknar en bra strateg.

Princip 7 – Agerar etiskt och hållbart

En kommersiell strateg agerar med integritet och ett starkt engagemang för hållbarhet i alla aspekter av sitt arbete. Detta innebär att säkerställa att alla affärsbeslut och strategier inte bara är lönsamma utan också etiskt försvarbara och miljömässigt hållbara.

Det går inte att vara strategisk utan att ha koll på det långsiktiga i alla avseenden. För att få vara central i ett bolag behövs att man tar hänsyn till alla intressen och då också såklart hållbarhet och HR.

Kommersiell strateg är ingen specifik yrkesroll eller position på ett företag. Många kan identifiera sig och hålla rollen som kommersiell strateg. Det är en färdighet och ett mindset och företag med fler kommersiella strateger har högre sannolikhet att lyckas.

– Erik Modig

_____________

Adventstips 2024

Adventstips: 4 profiler spanar och delar sina bästa bok- och poddtips inför jul & nyår!

Marknadsföreningen Sverige | Blogginlägg, Fördjupning och tips, Övrigt

Lucköppning med adventstips!

MiS lucköppning 2024 – Varje fredag i december möter vi en spännande profil som vi mött eller inspirerats av under året som gått, för lite spaningar och tips på läsning och lyssning under jul&nyårshelgen. Alla fyra ger svar på samma frågor. 

Passa på att ta del av deras tankar inom marknad & kommunikation just nu och få deras bästa bok- och poddtips!

För det som ändå sticker ut mest för mig är hur autenticitet och storytelling fått en helt avgörande roll.

Sibbe SilvénFörsta advent: Sibbe Silvén

Tekniknörd, AI-guru och marknadsföringsexpert, samt skapare av Stay Bright AI-Körkortet, som driver och har grundat Bright Mind Agency, Nordens just nu ledande TikTok-byrå.

Vad tycker du har stått ut under året som gått?

– Det som verkligen har utmärkt sig för mig är hur AI-verktyg integreras i snabb takt i varenda marknadsföring och kommunikationssystem men också direkt i plattformarna. Från rekommendationer och automatiserade kampanjer till personligt anpassade texter, musik, färger men även AI-avatarer. Men vad händer då med den mänskliga touchen?

För det som ändå sticker ut mest för mig är hur autenticitet och storytelling fått en helt avgörande roll. Människor ser rakt igenom ”fake” innehåll och söker efter äkta relationer med varumärken och kreatörer.

Du måste sluta mäta visningar och likes! Kan du istället skapa engagemang som hook-rate, share-rate och save-rate 2025 så kommer du lyckas med din marknadsföring OCH glöm inte bort din community.

Vad tror du på för utveckling inom marknadsföring för 2025?

– Glöm SEO säg hej till AEO! Även om marknadsförare redan har slitit sitt hår för att försöka förstå hur AI-modeller som ChatGPT och Perplexity rekommenderar sidor så är det väldigt få som faktiskt har börjat jobba med dessa åtgärder.

Jag ser att detta kommer vara en av de absolut viktigaste sakerna för företag som får mycket trafik genom SEO idag att fokusera på. Även om faktorer som auktoritet och backlinks är viktigt för en AI-rekommendation finns det flertalet faktorer till som spelar in som marknadsförare behöver jobba med under 2025.

ChatGPT Search, Perplexity, Google AI Overview, Meta Search och Apples nya sökmotor, som garanterat kommer i.o.m en uppdaterad Siri i april när Apple släpper sin ”Apple Intelligence” i Europa.

Har du något bok-/poddtips för julhelgerna?

– Ja självklart är det ju min egna podd ”Sibbes AI-nyheter” då… 🙂 Nej men en bok jag läst nyligen som jag verkligen kan rekommendera är: ”Made to Stick” av Chip & Dan Heath. Detta är en perfekt bok för dig som vill skapa idéer som verkligen fastnar och en del psykologi just VARFÖR vi människor fastnar för saker och inte.

Mitt poddtips blir: ”Everyone Hates Marketers” – En podd som bryter ner marknads-bullsh*t och går rakt på hur man kan skapa ärlig och effektiv marknadsföring.

Tack för att du läst och jag hoppas nu du vill passa på under ledigheten att ta del av min gratis AI-utbildning som du hittar HÄR, det är 4h gratis utbildning som ger dig grundläggande kunskap om AI.

När du nu går in i 2025 som vill jag att du…

Stay Curious – Stay Bright – Just like Orion 🌟

För oss som arbetar med marknadsföring och kommunikation finns det många revolutionerande verktyg inom ljud, men vi får aldrig kompromissa med trovärdigheten.

Åsa KellnerAndra advent: Åsa Kellner

Inhousebyråchef på Sveriges Radio, som står inför ett 100-årsfirande under nästa år!

Vad tycker du har stått ut under året som gått?

– Att arbeta med ett varumärke som mänga tar för givet har varit både en utmaning och en möjlighet. Många ser oss som vattnet i kranen—alltid närvarande och självklart. Under flera år har vi fokuserat på att stärka Sveriges Radios roll som en garant för relevans i ytterligare hundra år.

Nästa år firar vi vårt 100-årsjubileum, och utmaningen ligger i att fira detta utan att framstå som gammalmodiga. Hur kommunicerar vi var hundraåriga historia på ett sätt som känns fräscht och framåtblickande? Och hur sträcker vi ut firandet över ett helt år på ett sätt som inte bara ser bakåt, utan också bygger för framtiden?

Vad tror du på för utveckling inom marknadsföring för 2025?

– Ljudboomen är ett faktum som knappast har undgått någon. Andelen som lyssnar på poddar ökar stadigt, särskilt bland unga. Med en tydlig strategi som utgår från ”Ljudet i fokus” har Sveriges Radio en självklar plats som ledande poddaktör. Manga nya aktörer kliver in pà marknaden, och teknologin utvecklas i rasande takt. Att äga och förstå våra ljudande varumärken blir allt viktigare. Vi har till exempel tagit hem produktionen av vara ljudpaketeringar till inhousebyrån. För oss som arbetar med marknadsföring och kommunikation finns det många revolutionerande verktyg inom ljud, men vi får aldrig kompromissa med trovärdigheten.

Enligt Inhousebyråbarometern 2024 så fortsätter inhousefunktionerna i Sverige generellt att växa, trots den rådande lågkonjunkturen. En majoritet (60%) planerar att under året ta hem ännu fler uppdrag från sina externa byråer. Nästan en fjärdedel (22%) planerar att anställa fler medarbetare och 16% planerar att öka antalet konsulter. Utmaningen framåt blir att kontinuerligt stärka vår kreativitet och kompetens inom digitala medier och Al för att hålla oss i framkant.

Har du något bok-/poddtips för julhelgerna?

– Jag kan varmt rekommendera ’Paradiso’, en ny podd från oss på Sveriges Radio, om strävan efter perfektion och att ’hacka’ sig själv. Den erbjuder fascinerande insikter i personlig utveckling.

Om du föredrar att läsa, är ’Stacken’ av Annika Norlin en spännande bok som utforskar mänskligt beteende när man hamnar utanför samhällets normer. Den är både tankeväckande och engagerande.

Jag ser framför mig ett strategiskt skifte där vi inte bara behöver tänka B2C utan snart också B2A(gents)

Therese kempeTredje advent: Therese Kempe

CMO Apohem & vinnare av ”Årets Marknadschef 2024”

Vad tycker du har stått ut under året som gått?

– AI, AI, AI. Trots att AI inte är nytt för i år så känns det som att samtalen kring AI har förändrats – från något som tidigare sågs mer som ett hot till att idag ses som en möjliggörare. Under året har allt fler företag visat inspirerande exempel på hur de använder AI, och jag upplever att intresset för att arbeta med AI har ökat markant. Både externt och hos oss på Apohem. Superkul!

Vad tror du på för utveckling 2025, eller vilket område bevakar du med intresse?

– Med risk att låta helt insnöad på AI så är det absolut det område jag bevakar extra, särskilt utvecklingen inom Agenter. Dvs AI-modeller som inte bara besvarar frågor, utan kan agera mer självständigt, mer som personliga assistenter. Detta öppnar upp för ytterligare möjligheter men också nya utmaningar. T. ex. när kunder börjar vända sig till sina Agenter istället för traditionellt sök, hur ser vi då till att vi hamnar ‘top of mind’ även där? Jag ser framför mig ett strategiskt skifte där vi inte bara behöver tänka B2C utan snart också B2A(gents).

Har du något bok-/poddtips för julhelgerna?

– Bok: Om man vill hålla igång hjärnan under ledigheten så är min absoluta favorit ”7 habits of highly effective people” av Stephen Covey. Det är en lättläst bok som ger konkreta tips kring självledarskap och samarbete som funkar både privat och på arbetet.

Podd: Podden ”Serial” av This American Life djupdyker i en story som man får följa under en hel säsong. Den är otroligt välgjord, proffsig och spännande. Jag var fullkomligt hooked efter första säsongen ”The Alibi” och ser fram emot att komma ikapp resterande säsonger denna ledighet.

Marknadsförare kommer behöva ifrågasätta många av sina tidigare val och öka fokuset i det man gör.

Pino RoscignoFjärde advent: Pino Roscigno

Commercial Director Stadium & Ordförande Marknadsföreningen Sverige

Vad har stått ut för dig under året som gått?

– Mycket har bubblat under 2024 vilket är superkul och intressant. En fortsatt tsunami av innovation inom digital marknadsföring med AI stöd, Retail Media och performance marketing och parallellt med det ökad reglering och lagstiftning för att skapa transparens och ordning och reda för ökat förtroende inom reklam och marknadsföring. Ska jag välja något som utmärkt sig extra mycket under året så väljer jag absolut AI. Rätt hanterat är det en fantastisk möjlighet vilket också märkts vid de utbildningsträffar som MIS bjudit in till under året. Så kul att följa utvecklingen.

Vad tror du på för utveckling 2025?

– Jag tror att techfokuset kommer fortsätta vara stort under nästa år men också ett ökat fokus att förstå vad som verkligen ger effekt i marknadsföringen. Marknadsförare kommer behöva ifrågasätta många av sina tidigare val och öka fokuset i det man gör. Det kommer vara värdefullt med kunskap om vad som på riktigt skapar starka varumärkesvärden och kortsiktiga försäljningseffekter. Ett tips är att kika på utbildningarna med MIS och Marketing Levels för att vara förberedd 🙂

Har du något bok-/poddtips för julhelgerna?

– Jag tar mig sällan tid att läsa tyvärr men jag lyssnar desto mer på poddar. Just nu är topp 3 i mitt poddbibliotek ”When we were kings”, en riktigt bra fotbollspodd med Erik Niva, ”USA-podden” där man får en bra uppdatering på installationen av Trump och till sist ”Tyngre träning” med Jakob Gudiol som är lite av en idol på området. Det blev tre tips 🙂 God Jul och Gott Nytt År!

NOS Emotiontech

Tack för i år! Vi avrundade eventsäsongen med AW och workshop hos NOS Emotiontech

Marknadsföreningen Sverige | Blogginlägg, Fördjupning och tips, Referat

”Dofter som skapar känslor, minnen och stärker varumärken”

Unisexparfymen är årets julklapp och vad passar då bättre än ett återbesök till NOS Emotiontech i ett vackert julpyntat Gamla Stan? Vårt förra besök var ett av vårens mest omtyckta event, därför var det extra roligt att nu kunna erbjuda alla medlemmar en chans att följa med oss till ännu en AW och workshop, för en spännande föreläsning och möjligheten att skapa och ta med oss vår alldeles egna doft.

NOS Emotiontechs resa började med en frågeställning uppsnappad från Gen Z: Vem är jag? Ur det föddes tankegångarna som ledde till att NOS grundades och började skapa dofter som identifierar både företag och individer, och väcker minnen och känslor.

”En doft är som en tidsmaskin – den tar fram våra minnen” säger Amelie Saltin Thor, som ger oss en föreläsning inom NOS historia och hur varumärken idag använder doft som en del av sin marknadsföring.

Föreställ dig att förknippa en doft med ett varumärke – eller att förknippa ett varumärke med en doft?

Såväl hotell som butiker och museum har redan gjort verklighet av det idag. Eller som när du öppnar ett paket från en butik – doften skapar minnen och man dras man tillbaka i tiden på det emotionella planet.

”Att skapa en doft är som att måla en tavla – man vill förmedla en känsla.”

Amelie bjöd på ett par exempel på företags användande av doft: En mataffär testade citrusdoft i ingången – varpå citrusförsäljningen ökade med 15% den dagen. Spelsajten Starstable med sitt hästspel fick hjälp med att bygga ett doftljus som doftade stall som användarna kunde beställa och ha bredvid sig när de spelade spelet för en större upplevelse och gemenskap.

Hur luktar den person du är?

Doftpyramiden består av tre delar: toppnoter, hjärtnoter och basnoter, och en doft är i grunden subjektiv och upplevs olika av varje person, säger Amelie.

Inom doft får vi ofta höra: ”Det här är kvinnligt” eller ”det här är manligt.” NOS unisexparfymer låter dig välja själv – innovativt och roligt! Din doft. Din identitet. Ditt val.

Alla på plats fick skapa sin egen doft genom att välja ut sina doftnoter – friska och pigga toppnoter, hjärtnoter som förmedlade värme och känsla, och basnoter som ger parfymen djup och karaktär.

NOS charmiga lokaler i Gamla Stan fylldes av ett bubbligt mingel, glada skratt, nyfiken sniffning på dofterna och massor av frågor till NOS. Denna eftermiddag väckte både skratt och kreativiteten hos oss alla.

Stort, varmt tack NOS Emotiontech och alla ni som var med oss igår för en härlig AW fylld av dofter, snack och glada tillrop efteråt. En kväll som satte sig i minnet.

 

Text: Hanna Markusson & Per Almegård
Foto: Per Almegård

____________
Om du är intresserad av hur du kan skapa en doftupplevelse just för ert företag, så är du varmt välkommen att kontakta Marie Dahlgren på marie@nosemotiontech.com för att boka in att göra ett scent brief med NOS Emotiontech.

Här är alla avsnitt av Marketing Talks – tillgängliga i Members Lounge för alla medlemmar

Marknadsföreningen Sverige | Marketing Talks, Webbinarium

Här är alla Marketing Talks hittills

– Du hittar avsnitt 1-20 on demand i Members Lounge

Nu har vi hunnit genomföra 4 säsonger av Marketing Talks – vår programserie med matnyttiga och högaktuella ämnen i rappt format, som sänds från Members Lounge på plattformen vVenues.

Du som är medlem hittar alla tidigare avsnitt där, on demand. Glöm inte att du alltid kan tipsa oss om ämnen du vill se i kommande avsnitt, direkt i Members Lounge. Gå in till ”On demand” från lobbyn, så hittar du både avsnitten och en länk för att ge oss tips på ämnen.

Här är en översikt av alla avsnitt hittills!

TILL MEMBERS LOUNGE >>

Säsong 1

Marketing Talks

Marketing Talks #1: Trender, ny teknik och kundupplevelser – Så påverkar det marknadsförare 2023

Alex Baker, Natalie Tideström-Heidmark, Soledad Gonzales, Mats Mileblad och Pino Roscigno

Marketing Talks #2: Nycklarna för att lyckas med Inhouse-satsningen

Mirja Kais

Marketing Talks #3: Mod som framgångssaga i mellanmjölkens land

Jessica W Sandberg, Besvärlig sedan 1977

Marketing Talks #4: 4 tips för att driva lönsam tillväxt och få mer inflytande som marknadschef

Niklas Bondesson, NoA Consulting

Marketing Talks #5: Receptet för en framtidssäkrad marknadsorganisation

Niklas BondessonPeter Lundberg & Robert Ryberg, Kapero

Säsong 2

Marketing Talks

Marketing Talks #6: Möt alla vinnare i Årets Marknadschef 2023 och ta del av deras spännande case!

Johan Fernstedt, Unionen; Zu-Yon Han, Suicide Zero; Sarah Frelin Ekvall, Arken Zoo; Lisa Malmros, Charly

Marketing Talks #7: Så lyckas du med marknadsbudgeten – 5 bästa tips från Erik Modig

Erik Modig, forskare & expert

Marketing Talks #8: De 10 bästa AI-verktygen för marknadsförare

Sara Öhman, konsult och expert

Marketing Talks #9: The Connected Human – Exklusiv Keynote med David Shing

David Shing, futurist, speaker, creative director, strategic digital consultant, and entrepreneur

Marketing Talks #10 – De 7 stegen för att framtidssäkra din roll som marknadschef

Gül Heper-Jämterud, varumärkes- och digitaliseringskonsult

Säsong 3

Event

Marketing Talks #11 – Så organiserar ni er för att arbeta med AI

Björn Owen Glad, strateg, kreatör, författare

Marketing Talks #12: Vad skiljer riktigt bra marknadsorganisationer mot de bra?

Johan Johansson, digital analytiker och mediastrateg

Marketing Talks #13: Så når företag ut på sociala medier – kraften i rörligt innehåll

Johanna Göransson, Ungdomsbarometern & Natalie Tideström, Team5pm Nordics

Marketing Talks #14: Krisexpertens bästa råd – så undviker du förtroendekriser

Jeanette Fors-Andrée, krishanterare och medietränare

Marketing Talks #15: History marketing – så använder företagen sin egen historia som strategisk tillgång

Anders Sjöman, Centrum för Näringslivshistoria

Säsong 4

Studio Puck

Marketing Talks 16: Vinnaren av Årets Marknadschef 2024 – Kulturbygge, varumärkesutveckling och nytänkande strategier

Therese Kempe, Apohem

Marketing Talks #17: Effektivisera din marknadsföring upp till 8X med hjälp av AI, utan att jobba mer

Sibbe Silvén, Bright Mind Agency

Marketing Talks #18: Så skapar du hållbar tillväxt för ditt varumärke – Blueprint for Brand Growth

Jenny Björsne & Ina Sandén, Kantar

Marketing Talks #19: 5G-löken – innovationskraft som får ögonen att tåras

Emelie Demsell, Telia och Christoffer Lind, Prime

Marketing Talks #20: The 2 second brand – Nya spelregler för digital marknadsföring

Erik Modig, forskare och expert