Finalister
Marknadsföreningen Sverige | Årets Marknadschef, Blogginlägg

I huvudet på Sveriges vassaste marknadschefer

Vid Årets Marknadschef 2017 utser Marknadsföreningen i Stockholm vinnare i fyra kategorier: Årets Marknadschef, Årets Disruptör (ny), Årets Framtidslöfte (ny) och Årets Varumärkesresa (ny). Nu när alla våra finalister i alla fyra kategorier är klara ville vi höra mer om vad deras bästa tips är. Del 4: Våra fyra finalister till Årets Marknadschef delar med sig av sina erfarenheter och bästa tips.

Finalist 1: Patrik Nygren-Bonnier, IKEA

1. ”Walls up, roof off!”
Sedan jag började på IKEA har vi pratat om ”Walls up, roof off!”. Alltså, först sätta struktur med tydligt syfte, tydliga mål, planer och processer; för att sedan kunna göra kommunikation som verkligen gör skillnad på kort och lång sikt. Det tar tid men skapar bra förutsättningar för välmående organisationer, kreativ och modig reklam och riktigt bra resultat.

2. ”Medarbetare först!”
Det viktigaste för besök, försäljning och varumärkesuppfattningen är mötet med våra kollegor och sortimentet på varuhus och ikea.se. Därför är det jätteviktigt att komma ihåg ”Medarbetarna först”. När vi lyckas sätta koncept och kampanjer ute hos kollegorna först blir effekten så mycket starkare. Annars är risken att ”medarbetare” blir ”motarbetare” och marknadsföringsinvesteringarna pengar i sjön.

3. Ha koll på siffrorna!
Många ser marknadsföring som fluff – färg, form, ord och ”känns-bra-i-magen”. Men vi som jobbar inom Marknad vet att det alltmer börjar likna rocket science. Det krävs kloka kollegor och partners, massor av data och tydliga insikter för att göra effektiv reklam. När du som marknadschef har koll på siffrorna får du oftare med dig dina kollegor och respekt inom din ledningsgrupp. Och organisationen kommer att ta fler medvetna och kloka beslut.

Finalist 2: Anna Rose, Adobe

1. Gör ditt yttersta för att göra relevant marknadskommunikation för din målgrupp. Tappa aldrig målgruppsfokus. Om man förstår vad målgruppen längtar efter eller vad de är stolta över är det inte så svårt att göra relevant och modig marknadskommunikation.

2. Investera i lärande och våga vara långsiktig och kortsiktigt samtidigt. Vår värld är så föränderlig och inom marknadsföring sker det oerhört mycket spännande som påverkar hur vi kan skapa relation till vår målgrupp. Både utifrån ett digitalt perspektiv men också utifrån ett socialt perspektiv. För att hänga med och vara relevant måste det finnas utrymme för att testa, utvärdera och lära.

3. Ha koll på vad du gör, sätt rätt KPI:er som kan mätas och redovisas i ett sammanhang som andra kan förstå och ta till sig. Det handlar inte alltid om ifall det är bra eller dåligt, utan ibland handlar det om bättre och effektivare metoder, standardiserade ramverk som avlastar så man inte behöver uppfinna hjulet på nytt och i många fall handlar uppfyllda KPI:er att man har flyttat en perception, påverkat ett beteende eller drivit försäljning.

4. Var inkluderande och underskatta inte internkommunikation och samarbete över avdelningar genom hela organisationen. Det kan vara lite dynamiskt och utmanande men i längden är bra samarbete ovärderligt och något som gynnar hela företaget men framför allt marknadskommunikationen.

5. Skapa ett team med tydliga roller som delar framgångar och hjälps åt när det är hög press på marknadsavdelningen.

6. Inkludera din byrå, hjälp dem att förstå din affär och målgrupp. Hjälp dem att förstå ramarna och när det är lämpligt att gå utanför ramarna. Skapa ett ömsesidigt förtroende och utmana dem, det klarar av mer än vad man tror.

Finalist 3: Per Nilsson, Semcon

1. Omge dig med personer bättre än dig själv
För att vara i framkant så behövs expertkompetens. Omge dig med medarbetare och samarbetspartners som är bättre än vad du själv är. Om de inte redan är det så se till att de blir det. Marknadschefens uppgift är att vara visionär och inspirera – skapa en positiv miljö där ingenting känns omöjligt. Även med små resurser kan en åstadkomma mycket. Begränsningen ligger oftast inte i budgeten utan i mindset. Det handlar om outsmart istället för outspend.

2. Våga testa – var nyfiken
Det är avgörande att veta vad konkurrenterna gör, men bara i syfte att göra något annat. Inspirationen bör komma från de bästa exemplen från andra branscher. Det handlar om att bli valbar i en värld där det finns alternativa produkter och tjänster till det mesta. Då krävs mod att vara något annat. Det är oftast inte det logiska och självklara som har bäst effekt – magin skapas när något bryter konventionerna, det oförutsägbara. Då måste vi ibland våga lita på vår kollektiva magkänsla.

3. Gå all-in
Håll inte igen. Skapa en gemensam målbild och förankra den. Prioritera sedan hårt de aktiviteter som har störst effekt. Halvera antalet mål inför varje år – och gå all-in på några få istället. Gör ett par saker i världsklass i stället för ett dussin mediokra. Låter kanske självklart, men det svåra är att välja bort. Intern förståelse och engagemang för de val som görs är avgörande. Varumärken byggs inifrån. Inspirerade medarbetare är grunden för ett framgångsrikt varumärkesarbete.

Finalist 4: Sofia Brandberg, Delicato

1. Omge dig med roliga människor som är smartare än dig själv!
2. Använd data och insights för att skapa en extremt tydlig och tillåtande varumärkesplattform – då kan man vara trygg med att ta ut svängarna!
3. Led i bevis! Ladda varumärkets kommunikation med handlingar och produkter så att det inte ”bara blir snack”. Först då blir varumärket äkta!
4. Trolla med knäna! Låt dig inte begränsas av ekonomi.
5. Våga! Våga satsa på andra, på dig själv och våga göra det oväntade med varumärket