Marknadsföreningen Sverige | Fördjupning och tips, Referat
Energi och inspiration från Webbdagarna
Webbdagarna i Stockholm är över för i år och som partner till eventet är vi på Marknadsföreningen Stockholm glada och tacksamma över att det kunde genomföras även under rådande omständigheter. Den övergripande känslan är… vilken superinsats teamet bakom eventet har stått för när de på kort tid lyckats ställa om något i den här storleken till ett digitalt event! Och vi är inte ensamma om att ha den känslan. I Webbdagarnas chatt haglade glada tillrop och pepp från deltagare, som också snabbt lärde sig knepen och direkt tipsade andra eller repeterade vad som sades, när någon teknisk funktion fick någon tillfällig skrämselhicka. Det är också skönt att veta att det mesta spelats in och går att ta del av även efteråt.
Lärdomarna och insikterna var många under dessa två dagar. Här är några av våra intryck från eventets keynotes.
Första dagen började starkt med en föreläsning från Märtha Rehnberg från DareDisrupt. ”Technological Intuition – what it is and why it matters to you” var titels på hennes dragning. Väldigt inspirerande! Ett par key takeaways är att vi som människor och organisationer behöver vara väldigt öppna och förstå allt som händer nu. Spelreglerna har helt förändrats och fortsätter att förändras hela tiden i och med teknologins utveckling.
Det handlar om mer än att vi arbetar med digitala verktyg för att sälja våra produkter och tjänster. Det innebär också en transformation på alla områden: Ekonomi, produktion, människor, varor, värde, innovation, tillväxt, rikedom, förmågor och livet/karriärer.
Genom att ha pulsen på det allra senaste och se möjligheter kan vi skapa innovation och tillväxt. Fantasin sätter gränserna, inte teknologin. ”Dare to embrace the ridiculous”.
Lisa Talia Morretti, Head of User Research på Methods, tog vid med ”This is not another ethics talk: How to turn ethical frameworks and principles into action”. Visste du att AI kan vara fördomsfullt? Talia är digital sociolog och expert på gränssnittet mellan media, datorer och social forskning.
Data blir till information som blir till kunskap som driver handling. Hur ser man till att den processen möjliggör för människor att handla etiskt?
Några key takeaways:
- Tech är inte en produkt – det är ett system!
- Data är bara ”relativt” bra (beroende på hur den kan användas). Se t ex Trump och Ukraina situationen. Data är data men kan bara vara bra eller dålig beroende på situationen och hur den används.
- Tänk lager när ni jobbar med etiska frågeställningar och utveckla ett gemensamt språk i organisationen! Tex att det inte räcker med att utveckla en tjänst utifrån ”etiska värderingar”. Vems värderingar är det? Vad menar vi med etiskt? Anser alla att de är etiska? Kan produkten/tjänsten användas på oetiska sätt och hur kan vi förhindra det?
Erik Modig, som gjort några mycket uppskattade nedslag även i vårt eventutbud under en tid, bjöd på en spännande föreläsning med titeln ”Bang for the buck – kommunikation som skapar resultat”. Börja med att hitta en sak och förbättra den. Sen vidare till nästa, och nästa. Försök inte göra allt på en gång, säger Erik.
– Fokusera på kundresan och de olika stegen hela tiden. Ställ er frågorna: Vad säger vi? Vad pratar vi om och hur säger vi det?
Alla troll bor inte under broar
Vi lyssnade också på Jessikka Aro, reporter på Finnish Broadcasting Company som berättar om den skrämmande sidan av internet. Hennes presentation ”Russian trolls and fake news as a security threat – and how to counter them” får oss att slås av hur enkelt det är att hota, sprida rykten om och i det närmaste hjärntvätta människor med olika metoder.
Att utveckla nya metoder för att bemöta eller motverka desinformation och vikten av att fler lär sig identifiera den, framstår som absolut nödvändigt. Om inte innan, så definitivt efter att man lyssnat en stund på Jessikka berätta om egna erfarenheter och upplevelser. Rysligt och enormt viktigt ämne.
Vår egen nätverks- och kursledare och tillika expert inom content marketing, Maria Westman från C by West, gjorde också ett framträdande med titeln ”Se upp, var relevant och skapa engagemang – annars är du inte med i matchen”.
7 take aways:
- Var stolt och relevant!
- Håll koll på målgruppen hela tiden!
- Digital utveckling är konstant!
- Fokusera på syfte och affär!
- Skapa värderesa både för möten internt och externt
- Ha fokus på budskap, organisation och kanaler!
- Var uthållig och konsekvent!
Missa inte att vi har en online-kurs i content marketing 19 maj!
Gör egna videor – enklare än du tror
Vi fick en intressant dragning av Jonna Ekman – Marketing Director på Storykit på temat ”Videotrender – så berättar du alla historier med rörligt”. Trenden talar sitt tydliga språk: Användare/läsare/tittare vill ha videoinnehåll. Det får betydligt mer engagemang!
Många av oss har en bit kvar innan vi är hemma med det, men det behöver inte vara så svårt, med dyra programvaror och liknande.
På vår superpopulära kurs ”Filma med mobilen” kan man lära sig precis det. Nästa tillfälle: 1 april. Endast ett par platser finns kvar till den.
En av världens ledande futurister heter Ben Hammersley. Han var inledande keynote den andra dagen av Webbdagarna, med sitt föredrag ”Trends, innovation & the future – a digital journey”.
– AI kommer förändra och förändrar spelreglerna och vår värld väldigt snabbt och vi behöver jobba proaktivt hela tiden för att förutse risker och möjligheter.
Johan Åberg, grundare av Next State, bjöd på en spännande dragning: ”Vad du behöver för att vinna på LinkedIn”.
Några take aways:
- Kom över rädslor – ta reda på vem du är och för vem
- Sluta vara pratkvarnen på festen
- Skilj på horisontell och vertikal tid
- Producera rätt content för de olika målgrupperna
Och en viktig: vem är hjälten i ditt content – jo dina kunder.
Sluta prata utifrån me me me och börja tänk värde för mottagaren.
Och framför allt: Ha dessa tre U som riktmärke: Underhålla, Utbilda och Utmana.
Johan fick efteråt så många frågor i chatten att det spillde över till ”Angies Corner” – en egen kanal (eller ett ”spår”) som tog plats vid sidan av Webbdagarnas ordinarie program. Det blev ett enormt uppskattat inslag av de många som besökte det!
Utgå från tittarna
Vi fick också lyssna på Salma Jafri på temat ”How to create a video first content strategy using Youtube”. Några viktiga take aways:
- Video har gått från något att göra om man har tid till att behöva bli första prioritet och att vi gör allt annat när vi har tid
- Ha alltid vad du vill att tittarna ska få för känsla i åtanke
- Fördelen med video content är att det har långt liv till skillnad från exempelvis ett blogginlägg eller ett Facebook-inlägg
- När du gör video – utgå från vad tittarna vill veta genom olika SEO-verktyg. Kan ditt innehåll tex svara på vanliga frågor?
Video is king – youtube is Queen säger vi!
Spännande föreläsning även av Filippa Bätjer – ”När e-commerce blir social commerce – Kinas unga konsumenter visar hur”.
Framtiden är helt klart video och detta är video + personaliserat + live = något som alla trender pekar mot. För detaljhandeln är detta viktigt att hålla koll på och kanske redan nu börja förbereda för precis som exempelvis Caia, NA-KD och Lyko börjat göra.
Vi lyssnade sedan på Brandi Boatner från IBM Corporate Communications som pratade om ”Algorithms in action: Moving metrics beyond ambition for the new decade of digital”.
Hon pratade bland annat om den nya marknadsföraren och de kompetenser som behövs. Vi fick massor av lärdomar. En av dem: Stop random acts of marketing!
Ett avslut att minnas
Mikael Genberg, konstnär, innovatör och entreprenör, avrundade till slut programmet. Med stor energi och entusiasm både underhöll och inspirerade han kring temat ”Att skapa nytt – så enkelt men samtidigt så komplext”.
Citaten haglade tätt från denna mänskliga citatmaskin, vilket ledde att chatten fylldes av spontana ”haha” och ”lol”.
Vi minns särskilt ”Ta inte med er någon som kan säga att ni är inkompetenta” och ”det är ju så med pengar och kompetens – du behöver inte ha det själv – finns alltid någon annan som har det”, samt förstås berättelsen om den besvikna gösen.
You had to be there, som man säger.
Stort tack, Webbdagarna, för ett alldeles särskilt minnesvärt event i år, under riktigt svåra omständigheter. En kanske lite oväntad effekt av att hela eventet genomfördes online, var att många kommenterade att det nästan kändes ännu mer socialt än tidigare år, då många upplevde att de hade mer interaktion med flera andra deltagare. Många tyckte även att de kunde ”komma närmare” talarna via frågor direkt i chatten osv.
Vi vill också tacka alla er som besökte vår virtuella monter, under ”Expo”. Vi kommer inom kort att återkomma till er med erbjudanden om att prova på något av våra kommande event, vare sig det blir som webbinarium eller ett fysiskt möte en bit längre fram.
Ta hand om er och fortsätt att säkra er egen inspiration och läranderesa. Vi hörs & ses!
Text & bild: Team effort 😀
__________
Våra kommande event >>
Vårens kursutbud >>