Marknadsföreningen Sverige | Blogginlägg, Nätverksträffar
Nytt nätverk: Marknadscheferna
Louise Borglund, som driver konsultföretaget Accompio, och Katarina Fredén, Marknads- & Kommunikationschef på Poolia, leder vårt nya nätverk Marknadscheferna. Första träffen för nätverket är den 11 februari, på temat ”Organisatoriska utmaningar i den digitala förändringsresan”.
Nätverket riktar sig till dig som på något sätt är marknadsansvarig och som söker stöd i sin utveckling i att förflytta eller förändra bolaget och i att skapa en starkare marknadsavdelning. Vi passar på att ta några ord med Katarina och Louise för att höra deras tankar bakom nätverket och lite mer information om dess första träff.
En yrkesroll i förändring
Den digitala utvecklingen gör att marknadschefens roll är under stor förändring och man behöver idag skaffa sig ett större antal nya kompetenser, och den kanske även medför att de man redan har behöver förändras. Hur gör man det skiftet och hur vidareutvecklar man sin avdelning? Hur påverkar man de andra i ledningen och får deras gehör? Hur kravställer man gentemot sin VD och skaffar sig en större budget och mer resurser? I nätverket kommer vi att dela våra erfarenheter och lyssna på de som redan genomfört de här förändringarna.
–Många gånger vill man som marknadschef göra en förändring i strategi, metod eller taktik, men man får inte tillstånd, helt enkelt av den anledningen att man inte riktigt kan argumentera för sin sak på ett sätt som ledning eller VD kan ta till sig, menar Louise.
”Gårdagens generalister har ersatts av experter”
–När en bransch mognar sker nischning. Samma sker på kommunikations- och marknadsavdelningar idag. Man kan inte längre ha en person som kan allt. Med Google kan vi se att titeln ”Marknadschef” är på nergång. Det som trendar idag är istället till exempel Kommunikationschef, Chief marketing officer, Digital online manager. Vi ser också att sälj och it kommer in i rollen idag i ökad omfattning. Den utvecklingen gör att marknadsavdelningen plötsligt har en helt annan spelplan, säger Katarina.
–Vi har gått från ett kampanjfokus och mot ett kontinuerligt fokus. Kvalitet och att välja rätt kanaler står i fokus. Att lägga ut tre miljoner på tv och sedan vara tyst är inte längre aktuellt. Man måste synas mer kontinuerligt och budgeten blir då mer fördelad över hela året.
Eller som Louise säger, att gårdagens generalister har ersatts av experter. Förut kunde alla lite av allt. Idag behöver man nya, gränsöverskridande experter på avdelningen. Och marknadschefen får en tydligare roll som strateg och förändringsledare. Det gör att många behöver förändra både organisation och processer. Marknadsavdelningen har i stort inte ändrat sin organisation på 40 år, det vill säga sedan starten av masskommunikation, det börjar bli dags nu, menar hon.
”Många gånger vill man som marknadschef göra en förändring i strategi, metod eller taktik, men man får inte tillstånd, helt enkelt av den anledningen att man inte riktigt kan argumentera för sin sak”
Paula Fagerlund, Kommunikations- och Webbchef på Dina Försäkringar, gästar nätverkets första träff och hon är någon som redan genomfört och lyckats väl med alla de här förändringarna. Det har bland annat lett till en dramatisk ökning i varumärkeskännedom. Det hade inte varit möjligt utan det hon har gjort, vilket är att vinna ledningens förtroende och få mandat att investera och att utveckla både individer och hur de jobbar. Naturligtvis med stöd av att kunna visa resultat på att det hela fungerar.
Under den första träffen kommer vi också att stämma av vad deltagarna ser för behov och vad man vill ta upp fortsättningsvis, utifrån marknadschefsrollen.
Text och bild: Per Almegård