Blogg

Årets Marknadschef 2023

Spaningar från juryerna och tidigare vinnare – Om de nominerade och årets tema | Årets Marknadschef 2023

Marknadsföreningen Sverige | Årets Marknadschef

Temat är spikat, biljetterna är släppta, finalisterna är snart utsedda

– Vad har juryerna att säga om processen, de nominerade och årets tema?

Yes, Boom, Wow! Biljetterna till Årets Marknadschef 2023 är äntligen släppta! Våra jurys är i full spinn och den 11 maj delar vi ut de fyra ärofyllda guldsplasharna under ett eftermiddagsevent fyllt med inspiration och nätverkande. Här berättar en representant från vardera jurygrupp om både juryarbete, temat och vad de ser fram emot den 11 maj.

Häng med oss till Rigoletto du också för ett härligt branschmingel, inspiration och träffa fler som älskar marknadsföring. Läs mer och säkra din biljett här! Vi har en förmånlig EARLY BIRD t o m 19 april vare sig du kommer som gäst eller medlem!

Årets Marknadschef

Pino Roscigno (ordf) – Commercial & Brand Director, Stadium
Jan Berkö – VD, Xtreme Insight
Elias Betinakis – Chef för Strategi och Insikter, Telia Sverige
Nicole Kavander – Client Service Director på Merkle och medgrundare, All of Us
Nils Rylén – Marknadschef, Polestar Sverige & Vinnare Årets Marknadschef 2022
Mandarva Stenborg – CEO & Partner, Abby World
Marie Thorslund – Affärsområdeschef, KIMM

Här berättar Marknadsföreningens styrelseordförande Pino Roscigno (Kommersiell chef på Stadium, vinnare av Årets Marknadschef 2019 och juryordförande i kategorin ”Årets Marknadschef” i år), i sällskap av föreningens vd Marie Sommar, om årets tema och vad utmärkelsen har betytt för honom och Stadium.

Årets Framtidslöfte

Först av fyra jurygrupper som möttes för att komma fram till 4 finalister i respektive kategori var juryn för Årets Framtidslöfte. De som haft den luriga uppgiften att hitta en ny talang inom marknad/kommunikation 2023 är:

Jennie Knutsson (ordf) – Kommunikationschef, Aller Media
Liza Eriksson – Co-Founder & CEO, RedLocker & Vinnare Årets Framtidslöfte 2022
Nicklas Hermansson – Chefredaktör, NomoFomo
Göran Sällvin – Head of LinkedIn Marketing Solutions, Nordics, LinkedIn
Linn Tornérhielm – Affärsområdeschef & COO, Berghs School of Communication
Christian von Essen – Poddare, skribent, redaktör och förläggare, Heja Framtiden
Elcim Yilmaz – CEO, Founder, Agent/Producer, Superturken<3JoLof

Juryordförande Jennie Knutsson gav oss en uppdatering från mötet:

– ”Vi i juryn har imponerats av många personer med hög kreativitet och stark genomförandeförmåga, ett tydligt kall, kunskap och driv att vilja förändra.

På galan ser vi fram emot att vända strålkastarljuset till de som äras bör och att lyfta och hylla alla våra fina framtidslöftesfinalister och förhoppningsvis många skratt och samtal med nya bekantskaper i branschen.”

Årets Framtidslöfte

Årets Disruptör

Den andra jurygruppen möttes upp för att komma fram till 4 finalister till Årets Disruptör. De som har den kluriga uppgiften att hitta en aktör som rört om och utmanat inom sin bransch 2023 är:

Paula Fagerlund (ordf) – Chef Innovationscenter, Arbetsförmedlingen
Evelina Anttila – Partner & VC investor, Wellstreet
Alex Baker – Retail-strateg, entreprenör och ängelinvesterare
Albert Bengtson – Författare
Lena Miranda – VD, Linköping Science Park
Frej Rydhem – Marketing & Communication Lead, Skipperi Sweden & Vinnare Årets Disruptör 2022
Fredrik Svedjetun – Chefredaktör, Market & Dagligvarunytt

Vi passade på att ställa Frej Rydhem några frågor om vad utmärkelsen betytt för Skipperi och om hans intryck av och förväntningar på eventet Årets Marknadschef:

Vad har vinsten av Årets Disruptör 2022 inneburit för er på Skipperi?

– Framförallt ökad synlighet. Det har varit ett spännande år, för vi håller ju på att försöka nå ut till nya personer som ännu inte känner till oss. Och då är varje sådan här sak roligt, och det är roligt att fortsätta försöka röra om lite i grytan. För det är en väldigt konservativ bransch.

Vad tyckte du om eventet Årets Marknadschef förra året?

– Det var härligt, för jag tycker folk som var där var öppna och nyfikna på varandra. Det var mingel när mingel är kul!

Vad ser du fram emot vid årets event, den 11 maj?

– Jag hoppas ju alltid på… vad heter det… fika! 🙂 Men annars… branschmingel. Att hamna i något samtal med andra där jag får höra om vad de gör. Det är förstås kul att träffa folk rent allmänt, men just att hamna i ett samtal där man hinner gå lite mer på djupet, det är alltid kul.

Årets Disruptör

Årets Varumärkesresa

Så här såg det ut – påstår de – när den tredje jurygruppen möttes för att komma fram till 4 finalister till Årets Varumärkesresa. De som har den inte helt enkla uppgiften att hitta ett företag/en organisation som genom nytänkande har åstadkommit en lyckad förflyttning av sitt varumärke 2023 är:

Björn Owen Glad (ordf) – Innovation Lead, Chiffer
Pernilla Jonsson – Head of Consumer & Industry Lab, Ericsson Research
Jonas Järrenfors – Marketing Director, Jula & Vinnare Årets Varumärkesresa 2022
Lina Lindén – VD, Wavemaker
Robert Ryberg – Co-founder, Kapero
Jessica W Sandberg – Föreläsare, inspiratör & grundare av kommunikationsbyrån Besvärlig sedan 1977

Vi frågade juryordförande Björn Owen Glad om allt utom bildens äkthetsgrad och ursprung 🤔:

Spaningar/trender från årets bidrag?

– Juryn ägnade mycket tid åt att diskutera förutsättningar. En varumärkesresa kan innebära helt olika saker för olika varumärken i olika branscher och olika kategorier. Dessutom spelar externa faktorer såsom pandemier, lågkonjunktur och klimatkris en stor roll. Om vissa varumärken dessutom existerar i trögrörliga lågintresse-kategorier och andra i nya tillväxtbranscher blir avgränsningarna ännu svårare. Men vi har hittat en mycket värdig vinnare!

Vad ser du mest fram emot inför eventet?

– Jag ser fram emot att träffa alla nominerade och alla vinnare. Tävlingen är seriös och juryarbetet oerhört noggrant. Att vinna en utmärkelse i Årets Marknadschef är inte lätt.

Årets Varumärkesresa

____________
Vilka vinner i år? Den 11 maj på Rigoletto får vi svaret!

ALLT OM TÄVLINGEN & EVENTET 11 MAJ
Årets Marknadschef 2023
Årets Marknadschef 2023

Här är temat för Årets Marknadschef 2023: Marketing Revival – Time to Shine

Marknadsföreningen Sverige | Årets Marknadschef, Blogginlägg

”Uthållighet och att våga tänka långsiktigt blir helt avgörande”

Årets Marknadschef 2023: Marketing revival – Time to shine

Det är tuffa tider – men det är dags att vända myntet. Vi behöver blicka bakåt för att förstå nuet, och vi behöver samtidigt blicka framåt och utvärdera möjligheterna, för att också navigera smartast möjligt här och nu.

2023 är ett år fyllt av utmaningar för marknadschefen, men rätt hanterat kan sparkrav och tuffa interna diskussioner vändas till något positivt. En lärorik utveckling som tvingar fram kreativa lösningar, smarta grepp och nya tankebanor. Uthållighet och att våga tänka långsiktigt blir helt avgörande för alla marknadschefer och marknadsavdelningar 2023. Det är frestande att välja kortsiktiga lösningar, men våga lyfta blicken, tänk hållbart och preppa dina argument med fakta och KPI:er snarare än kortsiktiga enkla lösningar. Med rätt verktygslåda kan marknadschefen bli företagets viktigaste spelare och marknadsavdelningen kan gå segrande ur lågkonjunkturen.

Kreativa lösningar, nya grepp och mer med mindre

När ekonomin viker kommer budgetbesparingar som ett brev på posten och nu blir det extra viktigt att kunna motivera sin långsiktiga plan och skydda marknadsbudgeten. Hur kan du få ut samma eller kanske till och med större effekt av din marknadsföring trots att budgeten blir mindre? Hur kan du vässa dina argument inför budgetmöten med ledningen och hur skapar man förståelse för att varumärkesfrågorna kanske är viktigare än någonsin just i tider av lågkonjunktur?

Det är frestande att välja kortsiktiga lösningar, men våga lyfta blicken, tänk hållbart och preppa dina argument med fakta och KPI:er snarare än kortsiktiga enkla lösningar

Att “maxa sin marknadsföring” handlar både om det interna och det externa perspektivet. I år kanske det blir viktigare än någonsin att komma ut i organisationen och bygga engagemang kring varumärket och sprida kunskap om hur kommunikation och marknadsföring skapar långsiktig framgång. Att bygga stolthet internt kring ert varumärke och externa avtryck blir kanske viktigare än någonsin. Men att maxa sin marknadsföring handlar också om att få ut mer av mindre. Att hitta smarta lösningar för att få ut bästa möjliga effekt trots att resurserna kanske är mindre än tidigare.

Med rätt verktygslåda kan marknadschefen bli företagets viktigaste spelare och marknadsavdelningen kan gå segrande ur lågkonjunkturen

Årets tema, Marketing Revival – Time to Shine, är en temperaturmätare kring stämningen just nu. Det är tuffare tider efter en redan utmanande period med triss i kriser; men det ger också en revanschlust. Att sortera korten, ge kreativiteten en boost och skrida till verket för att nu maxa marknadsföringen.

Känslan att nu visar vi vad riktigt vass marknadsföring och kommunikation kan göra för skillnad. Eller hur?

ÅRETS MARKNADSCHEF 2023 – INFO & ANMÄLAN HÄR!
Kriskommunikation

Kriskommunikation som det nya normala – Bästa tips och spaningar från frukosten hos Mynewsdesk

Marknadsföreningen Sverige | Fördjupning och tips, Referat

”Förr eller senare händer det”

Kriskommunikation var ämnet för dagen när vi besökte Mynewsdesks härliga lokaler för frukost och seminarium. En kris är kanske inget man skojar bort, men trots det bjöd morgonen på flera skratt och humoristiska inslag. En välkommen kontrast till alla praktiska tips och tankegångar kring ett viktigt ämne man gör bäst i att ta på allvar. 

”Kriskommunikation är viktigare än någonsin” menar Adam Karseland, Head of PR på Mynewsdesk. Man behöver bara kasta ett öga på vår omvärld idag för att inse det, säger han, och berättar att det just nu är ett stort tryck på de utbildningar inom kriskommunikation han leder för Mynewsdesk. Adam menar också att området är något som kommer att bli ännu mer viktigt och att vi nu är precis i början av den utvecklingen.

Kriskommunikation är viktigare än någonsin

Läget förvärras dessutom ytterligare genom att allting går snabbare idag. Ett händelseförlopp för en kris går helt enkelt så enormt mycket snabbare idag än förr i tiden.

Adam delar några av sina generella tips: 

  1. Bygg en öppen kultur
  2. Identifiera potentiella risker
  3. Skapa en relation till media i förväg
  4. Löpsedelstestet – om det jag jobbar med nu hamnar på förstasidorna, kan jag då stå för det?
  5. Gör en plan (som är enkel att följa)
  6. Övning ger färdighet – (medie)träning är viktigt!

Adam berättar sedan mer om om krisens tre faser; innan, under och efter.

Kriskommunikation
Marie Sommar, vd Marknadsföreningen, Cecilia Saberi, Communications Manager Hertz, Malena Bjälkdahl, Nordic Marketing Manager Mynewsdesk och Adam Karseland, Head of PR Mynewsdesk

Men hur hanterar man då en kris om den inträffar?

Det viktigaste att hålla koll på om och när det händer:

  • Tillgänglighet är A och O
  • Ta initiativet (ringer man först upp och berättar om vad som hänt är storyn inte lika intressant som om man blir påkommen, eller försöker mörka eller t o m ljuga om något som skett)
  • Förminska inte problemet, utan ta det på allvar
  • Vidta åtgärder och kommunicera vad ni gör/vilka åtgärder som tas
  • Formulera budskap – och håll er till dem

Cecilia Saberi är Communications Manager på Hertz (med ett förflutet inom flygbranschen) och tar vid med sina egna lärdomar och tips från kriser hon själv har behövt hantera. Hon berättar exempelvis om situationen med askan från ett vulkanutbrott på Island, som ställde till med stor oreda för flygtrafiken över större delen av världen.

En av hennes spaningar är hur effektivt det ibland kan vara att agera snabbt och vara ärlig och kommunicera ”nu blev det här fel – vi har gjort ett misstag”.

Cecilia summerar sina bästa tips:

  1. Förbered det du kan förbereda: Checklistor, mallar för kommunikation, fysiska rum, markservice, krisövningar, mediaträning och inte minst – jobba med tonalitet och budskap (hur skulle du själv vilja bli bemött?)
  2. Organisatoriskt lärande: Reflektera över era insatser efter en kris (det här är något många missar, enligt Cecilia)
  3. Skapa ett litet team med rätt kompetenser
  4. Glöm inte den interna kommunikationen!

Stort tack Cecilia, Adam och hela teamet på Mynewsdesk för ett riktigt välarrangerat och uppskattat event!

__________
Text & foto: Per Almegård

Elina Andersson

Möt vår nya projektledare & medlemsansvarige, Elina Andersson!

Marknadsföreningen Sverige | Föreningen

”Jag tycker att det är lite roligt att saker inte alltid går som planerat och man ibland utmanas att tänka i nya banor”

Härom veckan kunde vi välkomna vår nya projektledare och medlemsansvarige, Elina Andersson, till oss på Marknadsföreningen. Hon ansluter till oss mitt under pågående uppladdning till Årets Marknadschef den 11 maj, och har verkligen inte fått någon mjukstart. Trots högt tempo och en ny arbetsmiljö har hon tagit sig an sina nya uppgifter med stor effektivitet och bravur! Det är dags att lära känna Elina lite bättre. Vi ställde henne några frågor och upptäckte en social bokslukare som hittar projekt att leda både på arbetstid och fritid. 

Vad har du för bakgrund?

– De senaste 1,5 åren har jag jobbat på Diggin Larry, en byrå med fokus på film och rörligt content. Där har jag varit kundansvarig projektledare och framförallt drivit projekt inom live, så som digitala möten och webbinarer. Innan dess har jag både frilansat för och genomfört praktik på en PR-byrå, detta gjorde jag parallellt med att jag avslutade min Masterutbildning i Marknadsföring.

Vilka är dina främsta styrkor?

– Att jag är social, älskar kundkontakt och att lära känna nya människor. Utöver det är jag strukturerad och uppskattar ordning och reda i mitt arbete, samtidigt som jag tycker att det är lite roligt att saker inte alltid går som planerat och man ibland utmanas att tänka i nya banor för att hitta lösningar.

Vad ser du mest fram emot nu på Marknadsföreningen?

– Jag ser väldigt mycket fram emot att lära känna alla härliga medlemmar och ta del av den gemenskap som finns i föreningen. Det ska även bli roligt att ta del av det kunskapsutbyte som sker under alla event och nätverksträffar. Årets höjdpunkt blir självklart att projektleda Årets Marknadschef!

Vilka blir dina största utmaningar?

– Det blir en rolig utmaning att bygga vidare på den historia som finns i föreningen, att förvalta det fina arvet sedan över 100 år tillbaka samtidigt som vi ska utvecklas framåt, skapa nytt och hålla oss moderna.

Vad gör du på fritiden?

För drygt ett år sedan startade jag och en vän upp Bokbubblan, ett community inom läsning av feelgood, romantik och drama. Vi hade en idé om att starta en liten bokcirkel med några vänner men har idag vuxit till ett community med över 550 medlemmar på Facebook och nästan 3000 följare sammanlagt på Tiktok och Instagram. Vi arrangerar bokcirklar, event, författarsamtal och annat roligt kopplat till läsningen.

Varmt välkommen till Marknadsföreningen Stockholm, Elina! Du som är medlem kommer förstås inom kort att få tillfälle att möta henne på alla våra olika event och aktiviteter. 

_____________
KONTAKT:
elina@mis.se
0734-028742

PR report

Mynewsdesk – Trender och spaningar från rapporten ”State of Nordic PR & Communication”

Marknadsföreningen Sverige | Årets Marknadschef, Blogginlägg, Möt medlem

”AI kommer att underlätta för kommunikatörer framöver på en mängd olika sätt”

Mynewsdesk är en av våra partners till Årets Marknadschef 2023, och de släppte nyligen rapporten ”State of Nordic PR & Communication”, i samarbete med Hubspot. Här berättar Malena Bjälkdahl, Nordic Marketing Manager, bl a om om vilka trender de ser och möjligheterna med ChatGPT & AI. Inledningsvis får vi några ord från CMO Lotta Laurin med hennes spaningar från rapporten.

Mynewsdesk

Spaningar från ”State of Nordic PR & Communication”

– PR-branschen genomgår just nu en stor förändring. Detta innebär både utmaningar och många möjligheter. En tydlig trend som framkommer i årets undersökning är att PR & Kommunikation har blivit ännu viktigare på grund av alla utmaningar som samhället står inför, såsom pandemi, krig, finansiell kris osv. Detta ställer högre krav på alla som arbetar inom PR & Kommunikation.

Det är särskilt tre områden som sticker ut: behovet av krishantering, önskan om att kunna visa tydligare på nyttan med PR & Kommunikation genom att analysera och mäta mer samt möjligheten att använda AI för att underlätta arbetet nu framöver.

– Lotta Laurin, CMO Mynewsdesk

Vill du läsa hela rapporten så kan du ladda ner den här: https://library.mynewsdesk.com/2023-pr-report-download

Malena Bjälkdahl, hur blir året 2023 för Mynewsdesk?

– Det blir ett jättespännande år med stort fokus på produktutveckling och expansion. Vi har precis lanserat vår senaste produkt “PR Coverage Report” som hjälper företag analysera och dela effekten av sina PR-insatser i en enkel och lättläst rapport. Vi har också lanserat “Content AI”, en tjänst som bygger på ChatGPT och som kommer förenkla och automatisera processen för att skapa kvalitativt innehåll.

Den har tagits emot väldigt väl och hjälper våra kunder arbeta smartare och mer effektivt med sina PR-insatser. Slutligen fyller vi 20 år i år och det ska naturligtvis också firas.

I år verkar alla dras med frågan hur vi kan göra mer med mindre, (vilket också är i linje med temat för Årets Marknadschef 2023). Hur går dina tankar om det?

– I vår “State of Nordic PR & Communication” ser vi att 59% av de tillfrågade tror att vi går mot en utveckling av högre kvalitet men med lägre frekvens och färre kanaler för sin kommunikation. Det här har varit på tapeten dom senaste åren men har ställts på sin spets nu med ekonomiska utmaningar för många bolag, ett accelererat ökat antal digitala plattformar och sönderspammade mailboxar.

59% av de tillfrågade tror att vi går mot en utveckling av högre kvalitet men med lägre frekvens och färre kanaler

Senast i raden av plattformar är Metaverse som alla kommunikatörer behöver förhålla sig till, samtidigt som flera av de befintliga kanalerna blir mer och mer tillgängliga för kommunikation från varumärken. Det är många beslut och prioriteringar som kommer behöva göras framöver. Jag tycker det är en sund utveckling där vi som avsändare tvingas fundera på i vilken kontext, med vilket budskap och med vilken tajming, vi är som mest relevanta och kan få störst genomslag.

Vilken är din senaste nya lärdom?

– Allt kring ChatGPT utan tvekan. Den har hjälpt mig skriva LinkedIn-poster och formulera frågor i samband med ett event men även skapa bokrecensioner och sätta ihop ett Kahoot för ett team-event. Det är en fantastisk utveckling men den har också utnämnt mig till vd och grundare av Mynewsdesk så det är en viktig insikt att allt den skriver inte är sanning.

Mest spännande utveckling just nu?

– Möjligheterna som skapas kring AI. Det kommer att underlätta för kommunikatörer framöver på en mängd olika sätt, och här kommer Mynewsdesk bl a kunna skapa och erbjuda bättre och smartare lösningar för innehållsskapande och distribution. Allt i linje med de behov av effektivitet och skalbarhet som vi ser växer hos våra kunder.

Årets Marknadschef 2023 – vilka är dina förväntningar på eventet och tävlingen?

– Jag ser fram emot att bli inspirerad och imponerad. Jag hoppas också att vi i vårt partnerskap med Marknadsföreningen kommer kunna få möjlighet till spännande dialoger och möten med kollegor från andra branscher.

Ta del av våra utskick! Här kan du anmäla dig för våra utskick med info, inspiration och ett och annat erbjudande inom ramen för vår verksamhet. Prenumerera här

Emelie Rosander Kårgren

Möt medlem: Emelie Rosander Kårgren, Sigtunahöjden

Marknadsföreningen Sverige | Möt medlem

”Våga utmana dig själv och stanna inte i din comfort zone, för då lär du dig ingenting”

Ett välbekant namn vid våra event är Emelie Rosander Kårgren. Ofta med anteckningsblocket redo och ett gäng frågor vid den Q&A som följer våra seminarier och webbinarier. Hennes nyfikenhet och vilja att ständigt ta till sig ny kunskap och inspiration är riktigt kul att se och därför ville vi pejla av hennes tankar om hur hon maxar sitt medlemskap, och vad som är på gång hos Sigtunahöjden.

Emelie Rosander Kårgren

Vad gör Sigtunahöjden och vad kan du berätta om din roll där?

– Tillsammans med gäster och engagerade medarbetare skapar Sigtunahöjden framgångsrika och hållbara möten. Vi är en mötesanläggning med passion för effektiva möten, menyer inspirerade av säsong och hållbar verksamhet. Vår vision är, ”tillsammans för en hållbar framtid”, vilket vi aktivt arbetar för varje dag.

Jag jobbar som digital marknadskoordinator med varierande arbetsuppgifter. I min roll arbetar jag bland annat med analys av data, formger marknadsmaterial och skapar innehåll i våra kommunikationskanaler. Som Marknadskoordinator på Sigtunahöjden samarbetar jag med min chef Lotta Giesenfeld Boman, vd och ägare, och mina härliga kollegor. Vi utgår från en årsklocka och marknadsplan, men är flexibla i vårt arbete och improviserar när det behövs.

Vad händer på Sigtunahöjden just nu?

– Vi fokuserar på att leverera framgångsrika möten för våra gäster. Vi är till 95% en konferensanläggning och arbetar mest med B2B. Under året erbjuder vi 5-10 olika privata event, för att nå ut till B2C som kanske en dag bidrar till B2B. Just nu erbjuder vi konferenserbjudanden under utvalda dagar i februari och mars på våra mest populära konferenspaket. Mejla mig om du vill höra mer om det 😉

I vår bransch är en stark personlighet viktig. Vi har noterat att de inlägg som får bäst respons har varit just de när vi (personalen på Sigtunahöjden) syns. Folk vill veta vem man köper en tjänst från.

När jag inte arbetar med konferens eller privata gäster fokuserar jag på hållbarhetsgruppen. Vi har representanter från alla avdelningar som bildar en hållbarhetsgrupp och samlas åtminstone en gång i månaden för att diskuterar om hur vi kan utveckla verksamhetens hållbarhetsarbete. Därefter sätter vi SMARTA mål med tydliga planer på hur vi uppnår dem.

Er bransch tillhör de som varit extra utsatta under pandemin, hur ser läget ut nu och hur ser ni på framtiden? Vad har varit mest utmanande?

– Vår största utmaning har varit att uppmuntra och säkra folks fysiska möten under tiden världen har uppmanat folk att stanna hemma i sådan stor mån som möjligt. I nuläget känns det bra. Vissa dagar har varit mer utmanande än andra, men trots pandemins motgångar vet vi att vår bransch är uppskattad och viktig. Människor behöver träffas för att utbildas, bygga team och företagskultur. Vi ser skillnaden på kvalité när anställda samlas och får uttrycka sig i nya miljöer med hela teamet samlat.

Vi känner oss optimistiska inför framtiden och uppskattar när vårt arbete belönas, som när vi blev utsedda till Sigtunas besöksnäringsföretag 2022.

Vilken utveckling inom marknadsföring följer du med störst intresse?

– Sociala medier tycker jag alltid är intressant och viktigt att hålla ögonen på. Vår målgrupp är inte nödvändigtvis den som följer de senaste trenderna. I vår bransch är en stark personlighet viktig. Vi har noterat att de inlägg som får bäst respons har varit just de när vi (personalen på Sigtunahöjden) syns. Folk vill veta vem man köper en tjänst från. När kunden känner igen sig själv eller kan relatera till tjänsten de är intresserade av är chansen större att de blir en lojal kund och ambassadör.

Vi lägger mycket krut på LinkedIn, SEO, rörligt format, content till sociala plattformar, artiklar till vår blogg och premium content (guider, checklistor etc.). Vi vill med detta dela med oss av vår expertis inom möten för att skapa tillit hos vår målgrupp, men även visa vår personliga sida för att skapa en familjär känsla som ska få dem att vilja återvända.

Du har varit aktiv på många av våra träffar under året, vad är ditt bästa tips till andra medlemmar och för kompetensutveckling?

– Något som alltid driver mig, och varför jag trivs på Sigtunahöjden, är suget för lärande. Våga utmana dig själv och stanna inte i din comfort zone, för då lär du dig ingenting. Min verksamhet betalar för mitt medlemskap och som medlem är det mycket som ingår. Om jag ser ett seminarium eller event som låter något intressant brukar jag oftast tänka: ”det är gratis för mig, so might as well!”. Man vill väl inte slösa på jobbets pengar och investering?

Jag anser det även enkelt för mig att lägga tid på min egen utveckling och lärande, då min chef ger mig yta att få göra det. Hon uppmuntrar mig och ifrågasätter inte när jag går i väg på ett seminarium utan förstår att det hjälper och inspirerar mitt arbete.

Varför är du medlem i Marknadsföreningen?

– Jag är medlem i Marknadsföreningen via min tjänst på Sigtunahöjden. I och med att Sigtunahöjden är del av en nischad bransch (hotell och konferens) är det viktigt att hitta föreningar och samarbeten som kan hjälpa mig att utvecklas. Det är lätt hänt att vårt fokus hamnar på kundbemötande, service och management, vilket såklart är viktiga kompetenser.

Medlemskapet som Sigtunahöjden erbjuder mig som anställd är ett sätt för dem att garantera min utveckling trots vår nischade bransch. Min utveckling och området jag ansvarar för glöms inte bort. Med detta medlemskap får jag även en lättare inblick från andra från mitt område och kan diskutera ämnen mer djupgående.

Jag är medlem då det bidrar till min utveckling.

Ta del av våra utskick! Här kan du anmäla dig för våra utskick med info, inspiration och ett och annat erbjudande inom ramen för vår verksamhet. Prenumerera här

Marketing Talks

Spaningar från premiären av Marketing Talks + Här är alla vårens datum!

Marknadsföreningen Sverige | Marketing Talks

Energi och trendspaning

– Så var premiären av Marketing Talks

Boom! Yes! Wow, vilken härlig inledning på Alla Hjärtans Dag det blev med premiären av vårt Marketing Talks! Dagen till ära intog vi Studio Puck och detta första avsnitt livesändes även som en hybrid med studiopublik på plats. Vilken energi!

Det första temat tog fasta på en trendspaning, signerad ny teknik och kundupplevelser. Med en riktigt vass panel bestående av Natalie Tideström-Heidmark, Team5pm, Soledad Gonzales, PostNord, Pino Roscigno, Stadium, Mats Mileblad, Onemotion, som modererades av Alex Baker, Retail Tech X.

Vi är så glada för den fina uppslutningen och feedback vi fått efteråt. Tack alla ni som var med oss igår och tack till vännerna på Studio Puck, vVenues, Onemotion och Mevida för grym produktion. Vill ni ta del av inspelningen igen, så finns den för alla medlemmar i Members Lounge. Varje månad nu under våren släpps ett nytt avsnitt av Marketing Talks, en energiinjektion levererad digitalt, rappt och vasst. Inledningsvis har vi en ca 20-30 min lång föreläsning.

Därefter är det dags för eftersnack med talaren och vår vd Marie Sommar, samt Live Q&A med er deltagare. I Members Lounge finns många möjligheter till aktiveringar, och du kan bl a nätverka med andra som är inne i plattformen samtidigt. Varmt välkommen!

Här är hela programserien för våren 2023

Marketing Talks #1: UTBLICK & Premiär, 14 feb (on demand)
”Trender, ny teknik och kundupplevelser – Så påverkar det marknadsförare 2023”

Marketing Talks #2: INHOUSE – 22 mars, 10-10.45
”Tre Creative Agencys resa och bästa tips från Årets Inhousechef”, med Mirja Kais
ANMÄL DIG HÄR!

Marketing Talks #3 LEDARSKAP 21 april 10-10.45
”Mod som framgångssaga i mellanmjölkens land”, med Jessica W Sandberg, Besvärlig sedan 1977

Marketing Talks #4 EFFEKT 26 maj 10-10.45
”4 tips för att driva lönsam tillväxt (och få mer inflytande som marknadschef)” med Nicklas Bondesson, Stockholm Universitet & NoA Consulting

Marketing Talks #5 ORGANISATION & PROCESSER 2 juni 10-10.45
”Receptet för en framtidssäkrad marknadsorganisation” med Robert Ryberg och Peter Lundberg, Kapero

Foto: Per Almegård

World Employer Branding Day

När människor är varumärket

Marknadsföreningen Sverige | Övrigt

”Våga släppa strikta manus och låt medarbetarna prata om hur det är på arbetsplatsen precis som dom upplever det”

Employer Branding
Mathias Axelsson & Katarina Önell

Arbetslivet har förändrats mer under de sista två åren än de senaste 10 åren, drivet av pandemin. Och vi går inte tillbaka. Hur påverkar det varumärket, arbetsgivarna och möjligheterna att attrahera och behålla all kompetens vi behöver?

De tankar och råd vi fångade på World Employer Day* i Lissabon i oktober tillsammans med vår egen erfarenhet handlar främst om:

Fånga verksamhetens syfte i ditt EVP (Employee Value Proposition) – det du som arbetsgivare lovar

De starkaste arbetsgivarna har fångat verksamhetens syfte i sitt arbetsgivarerbjudande. Det krävs för att tydliggöra om en medarbetare kan se meningen med arbetet hos just dig. Och att jobbet känns meningsfullt får allt större vikt, men vad som känns meningsfullt är förstås olika för olika personer.

The great resignation” som många pratar om och som är extra påtagligt i länder där du mycket snabbt kan lämna din arbetsgivare bör kanske kallas för ”the great reflection”? Gör mitt företag något meningsfullt? Bidrar vi och jag med något? Gör vi livet bättre för andra, samhället och planeten? Då gäller det förstås att också ha ett syfte med verksamheten som tydliggör inriktningen.

Advocacy – alla är ambassadörer

Medarbetarna är de bästa ambassadörerna och alla har en roll i arbetet med varumärket. Inte bara högsta ledningen utan chefer på alla nivåer behöver delta i employer branding-arbetet, vilket allt fler historier handlade om. Använd dom du har helt enkelt. Öppna upp för alla att synas och berätta om sitt jobb och sin vardag på sitt sätt. Tekniska lösningar som möjliggör och förenklar att snabbt kunna dela riktiga bilder av dagligt arbete hos just dig är avgörande. Oputsat, oredigerat, okammat om så är. Våga släppa strikta manus och låt medarbetarna prata om vad de gör och hur det är på arbetsplatsen precis som dom upplever det.

Fler behöver bryta silon och jobba i nya format vilket kräver nya synsätt av ledare och styrelser

Bygg ditt bibliotek av historier (och bilder) från insidan

Historier från olika grupper och medarbetare som beskriver kulturen eller på vilket sätt arbetet betyder något för kunder eller andra, är avgörande berättelser att använda för all extern kommunikation. Anpassa bara för målgruppen oavsett om det är potentiella medarbetare du söker, kunder, samarbetspartners eller investerare.

Just nu trendar berättelserna om:

  • Hur och var vi jobbar som säger något om det hybrida arbetslivet i verksamheten.
  • Hur inkluderande miljön är. Hur är vi olika men tillsammans i vår organisation?
  • Allt fler röster hörs/visas från olika funktioner och olika delar av världen (om man finns på fler platser).
  • Det som är gemensamt och universellt i företagskulturen. Ett hett ämne är välmående och hälsa.
  • Lokala budskap som blir alltmer specialiserade riktade till yrkesroller. Vill du anställa techkompetens, låt techspecialisterna prata om techjobbet
  • Att synliggöra människor och inte de flashiga, blanka kontorsmiljöerna.

Metaverse – är du där?

Jobbmässor med dina unika specialister i avatarformat. Rekryteringsavatarer som möter jobbsökande avtarer. Kompetensutveckling och metahumans som säljer dina produkter i en bemannad Metaverse-butik. Kanske är du här. Den tredimensionella virtuella världen bortom vår verkliga värld som ännu så länge består av en kombination av flera olika digitala lösningar Några företag är i gång och bygger sina varumärken även här i jakten på kompetens. Kanske kommer medarbetare att välja att ses här innan de vill träffas på riktigt!

Marknad + HR + Kommunikation

Marknad och HR är lika ansvariga för varumärket idag samt Kommunikation, vill vi addera. Flera dialoger handlade också om “Var skall Employer Brand placeras organisatoriskt”? Många organisationer visar på lysande samarbeten men fler behöver bryta silon och jobba i nya format vilket kräver nya synsätt av ledare och styrelser.

Mät!

Jobba med mått som säkrar er kultur, som stöder affären och ditt varumärke. Att titta på KBI:er, Key Behavioral Indicators, var ett annat tips. Säkerställ att du mäter du de beteenden som kännetecknar kulturen eller nya beteenden som affären kräver men som du behöver utveckla. Följ upp hur historierna når ut och påverkar kontakterna, intresset för verksamheten och upplevelsen av varumärket bland de du vill attrahera.

Det senare är klassiskt och inte nytt i sig men betoningen handlar om att våga välja mått som passar dig och inte nödvändigtvis de som alla andra har. När det gäller att attrahera medarbetare så är det t ex inte alltid att ha fler sökande som är målet utan kanske färre men med bättre kvalitet. Det beror förstås på hur välkänt ditt varumärke är och för vad men det är en annan historia!

Katarina Önell & Mathias Axelsson
Kantar

___________
* World Employer Branding Day är världens största community av ledare och experter inom Employer Branding, arrangerat av Brett Minchington, en av de främsta på området. Allt i syfte att dela lärande, best practise och utveckla Employer Branding som expertisområde. Vi på Kantar deltog tillsammans med över 650 ledare från 70 länder och några av världens ledande företag som t ex Unilever, EY, Google, LinkedIn, Microsoft, Orkla, byråer och employer brand experter. Vi delade även ut Kantars årliga Global Employer Brand Leader Award – mer om priset och vinnaren här. Vi tittade bortom agendans rubriker för att lyssna på innehållet i det som hände på scenen och det som sas i mellanrummet dvs i pauser, minglet och på toaletten!

Följ med och spana du också 18-20 Oktober i år 2023
World Employer Branding Day 2022 | In-Person

Ta del av våra utskick! Här kan du anmäla dig för våra utskick med info, inspiration och ett och annat erbjudande inom ramen för vår verksamhet. Prenumerera här

Årets Marknadschef 2023

Här är juryn för Årets Marknadschef 2023!

Marknadsföreningen Sverige | Årets Marknadschef, Pressmeddelande

Pressmeddelande
Marknadsföreningen Stockholm
2023-01-26

Juryn för Årets Marknadschef 2023 är utsedd

Juryn som utser Årets Marknadschef, Årets Framtidslöfte, Årets Varumärkesresa och Årets Disruptör 2023 är nu klar. Marknadsföreningen Stockholm delar ut Årets Marknadschef för 16:e gången, samt de tillkommande kategorierna; Årets Framtidslöfte, Varumärkesresa och Disruptör för sjätte gången.

Nomineringen till tävlingen är redan öppen och vem som helst kan tipsa & nominera personer och företag fram till den 17 februari här på mis.se.

I mars sammanträder de namnkunniga juryerna för att granska bidragen och ta sig an uppgiften att hitta 2023 års vinnare och därmed utse Sveriges vassaste marknadsförare, kommunikatörer och varumärken. Finalisterna kommer att avslöjas under april månad och vinnarna koras sedan den 11 maj på Rigoletto.

Tävlingen har rivstartat med nomineringar och jag är så glad över den fina uppslutning & välrenommerade jury som nu står redo. Det här är något vi ser fram emot varje år och kommer bli oerhört spännande, säger Marie Sommar, vd Marknadsföreningen Stockholm.

Kategoriordförande för Årets Marknadschef, Pino Roscigno, Stadium samt styrelseordförande på Marknadsföreningen Stockholm och även tidigare vinnare av Årets Marknadschef, reflekterar kring juryarbetet:

– Det här är en riktigt bra möjlighet att lyfta någon som man tycker gjort det där extra i sin roll och på så sätt inspirera fler till stordåd. Ni ska veta att det berör under lång tid framöver att få ta emot både nominering och utmärkelse, den som säger något annat behöver övertyga mig.

Juryn 2023

Kategori Årets Marknadschef 2023

Pino Roscigno (ordf) – Commercial & Brand Director, Stadium
Jan Berkö – VD, Xtreme Insight
Elias Betinakis – Chef för Strategi och Insikter, Telia Sverige
Nicole Kavander – Client Service Director på Merkle och medgrundare, All of Us
Nils Rylén – Marknadschef, Polestar Sverige & Vinnare Årets Marknadschef 2022
Mandarva Stenborg – CEO & Partner, Abby World
Marie Thorslund – Affärsområdeschef, KIMM

Kategori Årets Framtidslöfte 2023

Jennie Knutsson (ordf) – Kommunikationschef, Aller Media
Liza Eriksson – Co-Founder & CEO, RedLocker & Vinnare Årets Framtidslöfte 2022
Nicklas Hermansson – Chefredaktör, NomoFomo
Göran Sällvin – Head of LinkedIn Marketing Solutions, Nordics, LinkedIn
Linn Tornérhielm – Affärsområdeschef & COO, Berghs School of Communication
Christian von Essen – Poddare, skribent, redaktör och förläggare, Heja Framtiden
Elcim Yilmaz – CEO, Founder, Agent/Producer, Superturken<3JoLof

Kategori Årets Varumärkesresa 2023

Björn Owen Glad (ordf) – Innovation Lead, Chiffer
Pernilla Jonsson – Head of Consumer & Industry Lab, Ericsson Research
Jonas Järrenfors – Marketing Director, Jula & Vinnare Årets Varumärkesresa 2022
Lina Lindén – VD, Wavemaker
Robert Ryberg – Co-founder, Kapero
Jessica W Sandberg – Föreläsare, inspiratör & grundare av kommunikationsbyrån Besvärlig sedan 1977

Kategori Årets Disruptör 2023

Paula Fagerlund (ordf) – Chef Innovationscenter, Arbetsförmedlingen
Evelina Anttila – Partner & VC investor, Wellstreet
Alex Baker – Retail-strateg, entreprenör och ängelinvesterare
Albert Bengtson – Författare
Lena Miranda – VD, Linköping Science Park
Frej Rydhem – Marketing & Communication Lead, Skipperi Sweden & Vinnare Årets Disruptör 2022
Fredrik Svedjetun – Chefredaktör, Market & Dagligvarunytt

För att nominera, mer information om kategorierna och priserna, besök https://mis.se/arets-marknadschef/

Presskontakt:
Marie Sommar
VD Marknadsföreningen Stockholm
marie@mis.se | 0701-463422

Tidigare vinnare av utmärkelserna inom Årets Marknadschef

2022: Nils Rylén, Polestar, (Årets Marknadschef), Liza Eriksson, RedLocker (Årets Framtidslöfte), Skipperi (Årets Disruptör), Jula (Årets Varumärkesresa)
2020:
Christian Cabau, Klarna (Årets Marknadschef), Roza Azimi, Snaptive (Årets Framtidslöfte), Matsmart (Årets Disruptör), PostNord (Årets Varumärkesresa)
2019
: Pino Roscigno, Stadium (Årets Marknadschef), Marika Baltscheffsky, MEDS Apotek (Årets Framtidslöfte), FirstVet (Årets Disruptör), Polisen (Årets Varumärkesresa)
2018: Emma Stjernlöf, Adidas (Årets Marknadschef), Siduri Poli, Changers Hub (Årets Framtidslöfte), TransferGalaxy (Årets Disruptör), Klarna (Årets Varumärkesresa)
2017: Patrik Nygren-Bonnier, IKEA (Årets Marknadschef), Malin Cronqvist, Help to Help (Årets Framtidslöfte), Karma (Årets Disruptör), Semcon (Årets Varumärkesresa)
2015: Catarina Falkenhav, ABBA the Museum
2014: Lina Söderqvist, Björn Borg
2013: Claes Dahlén, Mr Green
2012: Lars-Johan Strand, Stadium
2011: Mariette Kristenson, Pressbyrån och Lena Strand, Folksam
2010: Karl-Oskar Tjernström, Samsung Electronics
2009: Elenor Wolgers, Folkoperan
2008: Anders Forssten, Max
2007: Jonas Tränk, Wasabröd
2006: Anna Stinger, Tele2

blog

Tre trender som påverkar din marknadsavdelning!

Marknadsföreningen Sverige | Gästblogg, KiMM

”Sluta leka katt och mus med algoritmerna”

– Gästartikel från KiMM

Det är otroligt svårt att definiera vad marknad har som viktigaste uppgift idag, och det kommer bli ännu svårare framöver. Våra kära marknadsavdelningar har fått utökat ansvar. Traditionella marknadsuppgifter blandas upp med nyare och avgörande arbetsuppgifter för att företaget ska kunna ta strategiska och datadrivna beslut.

Helt seriöst, det finns så många trender där ute – och många av dem kommer och går. Här har vi däremot några trender som inte bara kommit, utan också fortsätter leverera bra resultat. Det här är verkligen ingen rocket science, men trenderna nedan tros öka ännu mer under kommande år.

Mindre SEO – och mer värde

Det har länge varit fokus på att ha en tydlig SEO-strategi för att optimera sina hemsidor. Våra SEO-specialister kommer kanske komma med pekpinnen och säga emot oss nu, men vi behöver börja kombinera SEO med värdeskapande content. SEO kommer däremot aldrig, och har aldrig varit, viktigare än värdet du kan ge budskap och text till dina besökare. Vad betyder det här då? Jo, fokus på värde – och SEO är sekundärt! Det är viktigare än någonsin förut.

Alla algoritmer där ute blir smartare och det betyder att det börjar bli svårt att ”lura” dem. Så sluta leka katt och mus med algoritmerna och lägg i stället fokus på det som verkligen betyder något. Nämligen att ge dina kunder värde.

Faktum är att email marketing har varit, och fortfarande är, den källan som driver mest trafik och bidrar mest till försäljning och konvertering. Det är bättre än sociala medier, bättre än betald annonsering och bättre än organisk trafik.

Content & Influencer Marketing

Efter pandemin så har reklamindustrin sjunkit med 20% medan Influencer och Content Marketing såg en ökning på 46% (en siffra från IPA – Institute of Practitioners in Advertising). Influencer Marketing omsatte ca. 1.7 billioner dollar år 2017 medan år 2021 så omsatte industrin 10.24 billioner dollar. Frågan är varför det fungerar så mycket bättre än traditionell betald annonsering? Kort sammanfattat så handlar det om att människor litar på människor. Det gamla begreppet ”word of mouth” har fått en ny tappning, och ni som företag behöver hoppa på det här tåget medan det är här!

Email, email & email

Minns du måndagen den 4 oktober när alla Facebook-ägda appar kraschade? I 24 h var alla företag helt avstängda från att göra affärer på plattformar som vanligtvis drev en stor mängd affärer och trafik. För många digitala marknadsförare blev det ett nödvändigt ”wake up call”. Sociala medier är inte alltid den mest trafikdrivande källan. Faktum är att email marketing har varit, och fortfarande är, den källan som driver mest trafik och bidrar mest till försäljning och konvertering. Det är bättre än sociala medier, bättre än betald annonsering och bättre än organisk trafik.

Låter det konstigt? Här har du siffror som backar upp det. Det finns ca. 4 billioner email-användare. Email marketing sägs tjäna 42$ på varje dollar spenderad och har en ROI på 4200%.

_______________
Ida Åqvist, Growth Marketing Specialist, KIMM