Blogg

Varumärke

Olle Nyström om nätverket Varumärke och kommande träff 21 september

Marknadsföreningen Sverige | Gästblogg, Nätverksledaren har ordet

”Vad sägs om att regelbundet få chansen att diskutera med människor som bryr sig lika mycket om varumärken som du gör?”

Olle Nyström är content director på Minnesota, en av Sveriges ledande kommunikationsbyråer inom event och sponsring. Olle har 25 års erfarenhet som producent av upplevelsekommunikation, möten och aktiveringsprocesser för kunder som Apoteket, IBM och Electrolux. Olle är en av nätverksgruppen Varumärkes två ledare, och här berättar han lite mer om nätverksgruppen och den kommande träffen 21 september (anmäl dig här), och varför Carglass är en så spännande gäst att dra lärdomar från.

Olle Nyström
Olle Nyström, Content Director på Minnesota

_________

Vad kan du berätta om nätverksgruppen Varumärke?

– Nätverket Varumärke djupdyker i frågor om hur man bygger starka varumärken. Vi besöker ofta företag som lyckats och de byråer som hjälper dem. Nätverkets styrka är även dess medlemmar. Vad sägs om att regelbundet få chansen att diskutera med människor som bryr sig lika mycket om varumärken som du gör?

Vad kan du berätta om den kommande träffen i eventkalendern?

– Nästa nätverksträff besöker vi Carglass. Som en del av Belron International är de redan globala marknadsledare. Teknikutvecklingen inom bilindustrin innebär att den svenska marknaden blir allt attraktivare och Carglass, med koncernen i ryggen, beslutar sig för att ta betydande marknadsandelar.

Vi fångar Carglass mitt i steget, på väg att växa i kapp marknadens dominerande aktörer. Med en ständigt pågående, integrerad kampanj där de egna medarbetarna spelar huvudrollen är de på god väg att göra Carglass ”top of mind” när det gäller bilglasreparationer och vindrutebyten.

Med oss från besöket får vi djupare insikter i:

  • Hur teknikutvecklingen plötsligt kan förändra spelreglerna för en hel bransch och vilka konsekvenser detta kan få, både för nya och redan etablerade aktörer
  • Hur en marknadsaktör med ett professionellt arbetssätt, en stark koncern i ryggen och en uthållig kampanj, målmedvetet kan plocka marknadsandelar och bygga sitt varumärke
  • Varför ett varumärke väljer att sätta sina egna medarbetare i fokus i all sin kommunikation

Antalet platser är begränsat så det är hög tid att anmäla sig!

Nätverksgruppen Varumärke leds av Olle Nyström och Cecilia Perlind. Alla träffar med Varumärke, precis som alla övriga nätverksgrupper, ingår i ditt medlemskap.

21-sep-23 event-img

Nätverket Varumärke: Carglass och medarbetarnas betydelse i marknadskommunikationen

[PÅ PLATS] 21 sep: I denna träff med Varumärke berättar Carglass om de drivkrafter som ligger bakom deras storsatsning och varför de väljer att låta sina medarbetare ta plats i marknadskommunikationen.

Så blir AI din nya superkraft

Ny kurs med två tillfällen i höst – 3 frågor till kursledare Sara Öhman

Marknadsföreningen Sverige | Blogginlägg, Kurser

Så blir AI din nya superkraft!

Att alla pratar om AI denna sensommar har du förstås inte missat. Vi är glada att kunna presentera vår senaste kurs i utbudet; en praktisk halvdagskurs online, där vi tagit sikte på hur AI kan användas och underlätta specifikt för marknadsförare. Valet av kursledare var enkelt; Sara Öhman är idag en viktig rådgivare för dem som vill inkludera AI och andra digitala verktyg i sina strategier. Hon är en erfaren och uppskattad ledare av kurser och workshops som delar med sig av sina kunskaper på ett engagerande och pedagogiskt sätt.

Här passar vi på att lära känna Sara lite bättre och pejla av vad man får med sig från kursen, som vi har publicerat i kurskalendern.

Sara Öhman, vem är hon?

– En äventyrsälskande konsult inom digital marknadsföring som bryter på hälsingemål. Tack vare att jag har uppdrag över hela världen kan jag göra dem från den plats jag gillar mest – Funäsfjällen, där jag bor sedan snart tre år tillbaka.

Jag varvar utbildande med konsultande inom både strategi och praktik, vilket jag tycker är den bästa kombinationen! På det viset får jag både kika in hos många marknadsavdelningar och ta reda på hur de kan jobba bäst, samtidigt som jag får ”skita ner fingrarna” för att bli bättre på hantverket.

Varför ska jag lära mig AI, och varför just nu?

– Hur vi arbetar håller på att ändras fundamentalt. Tack vare generativ AI så kan även den inte fullt så tekniske få tillgång till teknik du tidigare behövde gedigna programmeringskunskaper för att få tillgång till. Det gör tekniken otroligt lättillgänglig, både när det kommer till analys och skapande.

Vad får jag med mig från kursen?

– Förutom en check av de mest populära verktygen inom generativ AI just nu så kommer du att få en ökad förståelse för vad som krävs för att arbeta med AI. Målet med kursen är att du ska känna dig trygg i din förmåga att arbeta med tekniken genom förståelse för hur de hänger samman – oavsett vilket verktyg du jobbar i.

Marketing Afternoons

Vilken rivstart av hösten! Spaningar, key takeaways och ett eget AI-test, från Marketing Afternoons med AI-tema

Marknadsföreningen Sverige | Blogginlägg, Fördjupning och tips, Marketing Afternoons, Referat

AI bortom hypen – ett referat om AI, av AI

– Vi låter Chat GPT summera höstens premiär av Marketing Afternoons

YES, Boom, WOW! Vilken rivstart vi fick på eventhösten med Marketing Afternoons där vi tog oss bortom hypen; Hur kommer AI att revolutionera vårt sätt att arbeta med marknadsföring?

Efter ett bubblande mingel och powerfika, så inledde vi med en keynote, ”Framtiden är här – en spaning kring den artificiella intelligensens framfart och konsekvenser”, från MyNewsdesks AI-expert och Product Innovation Manager- Keke Rahnasto. Han belyste bl a:

  • Pågår det en AI-revolution och varför sker den nu?
  • Hur kommer utvecklingen påverka samhället och vår bransch i synnerhet?
  • Du+AI=lyckad marknadsföring?
  • Personalisering, annonsering och AI – vad kommer förändras?
  • AI-verktygen som du aldrig har hört talas om

Efter en temperaturmätare med Menti på AI-användandet i publiken (som sträckte sig från ”dagliga användare” till ”aldrig provat”) så var det dags för vår eminenta panel att djupdyka i vad AIs framfart kan innebära för oss som jobbar med marknad och kommunikation, och branschen i stort. Plats i panelen för Elcim Yilmaz från Superturken och Hipe Agency, Charlotte Banning från Monterro, Patrick Couch från Silo AI och Keke Rahnasto från Mynewsdesk – ett spännande samtal som modererades av Marknadsföreningens vd Marie Sommar.

Vi delar här nedan med oss av vår egen AI-test (där samtalet spelades in med hjälp av röstmemo på mobilen och transkriberades i klang.ai) Efter ett par promptar i Chat GPT blev följande ett skal till blogginlägg:

Framtidens utmaningar och möjligheter

En viktig fråga som diskuterades var hur AI kommer att påverka dagens arbetsmetoder inom marknadsföring och kommunikation. Panelen var överens om att vi befinner oss i en revolution där AI blir alltmer integrerad i arbetsflöden och verktyg. De diskuterade möjligheten att skapa nya roller, som till exempel AI managers, för att hantera och optimera AI-användningen inom organisationer.

Etiska överväganden och ansvar

Diskussionen rörde också etiska frågor kring användningen av AI-verktyg. Panelen betonade vikten av att vara medveten om verktygens påverkan och använda dem på ett ansvarsfullt sätt. De lyfte fram begrepp som transparens och trovärdighet som avgörande faktorer för att bygga förtroende hos kunder och användare. Att vara medveten om och förstå de etiska aspekterna av AI-användning är viktigt för att undvika negativa konsekvenser.

Framtida färdigheter och kompetenser

En annan intressant diskussion rörde vilka kompetenser som kommer att vara avgörande för att arbeta i en AI-drivande framtid. Panelen nämnde vikten av att vara nyfiken och öppen för att lära sig nya tekniker och verktyg. Att förstå och anamma förändringar, samt kunna hantera de mänskliga och etiska aspekterna av AI, kommer vara centrala färdigheter. Användandet av AI kommer göra att vi värdesätter de mänskliga och kreativa faktorerna allt högre. Det diskuterades kring vad ”riktig kreativitet” egentligen är – och att även den kommer att värdesättas högre när ”alla kan vara kreativa genom användandet av AI”.

Panelen gav också sina bästa tips för att komma i gång med användandet av AI-verktyg. Var nyfiken, experimentera och involvera hela organisationen för att dra nytta av lekfullheten inom AI genom exempelvis workshops och interna tävlingar.

Summering och framtidssyn

Samtalet avslutades med optimistiska synpunkter på framtiden. Alla medlemmar i panelen var överens om att AI kommer att vara en integrerad och naturlig del av arbetsflöden inom marknadsföring och kommunikation. De uppmanade deltagarna att vara nyfikna, experimentera och ta del av de möjligheter som AI kan erbjuda. Samtidigt poängterades vikten av att behålla mänsklig inverkan och ansvar i utvecklingen.

Panelsamtalet erbjöd djupgående insikter i AI: s inverkan på marknadsföring och kommunikation. Diskussionerna om att balansera tekniska framsteg med etiska överväganden och mänskliga kompetenser ger en solid grund för att navigera framåt i denna föränderliga och spännande bransch. Det är tydligt att AI kommer att forma framtiden för marknadsföring och att framgång ligger i att vara öppen för förändring, nyfikenhet och ansvarstagande.

Vad är vår egen summering på ”testet”? Det blev lite väl formellt och vi hittar inte direkt vår egen tone of voice i denna text. Det kan vi säkert vässa framöver, både i hur vi promptar och arbetar vidare, men det var ett snabbt sätt att få en ok sammanfattning och summering av det viktigaste.

En reflektion är också att det kommer krävas ännu mer relevant och särskiljande content, när mer och mer genereras automatiskt och blir rätt generiskt. Den mänskliga aspekten och kompetensen kommer behövas i allt högre utsträckning samtidigt som vi kan boosta vår förmåga med AI som assistent.

Eftermiddagen bjöd också på interaktion via Mentimeter där deltagarna delade med sig av olika verktyg som de har erfarenhet av. Några som nämndes var Chat GPT, Midjourney, Github copilot, Ask ai, Notion, Canva, Photoshop ai generator, Dall-e, och Stable diffusion. Det framkom att användningen av dessa verktyg varierade, och vissa i publiken använde dem dagligen medan andra hade provat dem vid enstaka tillfällen.

Tack alla ni som var med oss denna eftermiddag! Att ämnet engagerar kan vi konstatera både utifrån det höga antalet deltagare och härliga eftersnacket över efterföljande AW på United Spaces och i SoMe. Det här är startskottet kring höstens program på Marknadsföreningen där vi kommer väva in flera avsnitt kring AI och hur det påverkar marcom.

Vi vill också tipsa om den rykande färska halvdagskursen, som går LIVE online med Sara Öhman 17 okt och 29 november. Nästa tillfälle av Marketing Afternoons, som är ett samarrangemang med United Spaces, planeras till november. Stay tuned.

__________
Text: Marie Sommar & Elina Andersson (och klang.ai + Chat GPT)
Foto: Per Almegård

MarLaw

MarLaw: Privacy, GDPR & Meta – 3 frågor inför vårt webinar 31 aug

Marknadsföreningen Sverige | Blogginlägg, Marknadsrätt

Google Analytics, GDPR, Meta-domen… var står vi idag och vart är vi på väg?

– Färska tips från vår juridiska partner

Daniel Tornberg och Alexander Jute är advokater på Marknadsföreningens samarbetspartner Advokatfirman MarLaw, som erbjuder juridiskt stöd till våra medlemmar. Här svarar Alexander på 3 frågor om nuläget och om vad man får med sig från webbinariet den 31 augusti. Missa inte att anmäla dig till webbinariet här.

MarLaw

Nu i sommar har det hänt en hel del på privacy-området, med omskrivna miljardböter i ”Meta-domen” samt nya tillsynsbeslut kring profilering & Google Analytics. Det har säkert en del att göra med att det är högt tryck på vårt kommande webbinarium ”AI, GDPR och Meta – Navigera rätt i den digitala utvecklingen för marknadsföring & juridik”.

Den 31 augusti bjuder Daniel Tornberg & Alexander Jute från Advokatfirman MarLaw på en värdefull juridisk update inkl. frågestund under ett live webinar. Vi passade på att ställa 3 frågor till Alexander:

  1. Google Analytics 4 – vad händer?
    – Från legalt håll händer mycket just nu – vi har fått beslut om Google Analytics tidigare versioner från tillsynsmyndigheter runt om i Europa men även vägledningar som tar sikte på Google Analytics 4. Nu i somras kom även ett nytt beslut om adekvat skyddsnivå för USA vilket ger andra möjligheter till överföring av data dit. Men man kommer fortfarande behöva utvärdera vilka verktyg man använder och hur man tänker använda dem innan man börjar.
  2. Vilka är de vanligaste frågorna man hör av sig till er med just nu?
    – På temat med just GDPR, Google Analytics m.m. rör många frågor hur man ska gå till väga för att utvärdera verktygen, om det är möjligt att över huvud taget använda dem och vilka åtgärder man i så fall behöver vidta.
  3. Vad får man med sig från webbinariet den 31 augusti?
    – Det allra senaste på temat och även medskick om vad man behöver tänka på när man överväger att fortsätta använda befintliga verktyg men även hur man utvärderar nya.

Daniel Tornberg, Alexander Jute och Marie Sommar om medlemsförmånen "Fråga advokaten"

Retorik

Retorikexpertens bästa tips och råd – Så blir du en vassare talare

Marknadsföreningen Sverige | Blogginlägg, Gästblogg

”Koncentration, förväntan, ja kanske rentav magi”

– Tips och råd inför talarsituationen

Vår vän och kursledare, röst- och retorikexpert Per Furumo, lär knappast vara ett obekant namn för många av våra medlemmar. Utöver vår mycket omtyckta workshop i retorik och presentationsteknik som Per leder, brukar vi kunna se honom bjuda på tips och inspiration inom sitt område lite då och då. Vad kan man hitta för knep och grepp när det är dags att tala inför kollegorna, teamet eller kanske släkt & vänner? 

Per Furumo

_________

När faster Astrid, morbror Bertil, bästa kompisarna Bosse och Bettan eller varför inte du själv, säger något på kalaset eller släktträffen så är det, oftast, bara kul. Vi förväntar oss inte ett professionellt genomfört tal utan gillar bara att nån vill säga något inför alla som närvarar. Gesten i sig är det viktiga, vi blir glada bara för den.

Men även beträffande det spontana talet, eller i det förberedda, är det ingen nackdel att medvetet använda sig av en liten ledstång, att inte enbart gå på känsla och spontanitet, för att trots allt åstadkomma något minnesvärt, något som bidrar till att ladda orden. För du vet säkert innerst inne vad du vill förmedla. Men när du har formulerat det inför dig själv kan det vara bra att också ha koll på några saker som handlar om hur, det där som får dina ord att fästa än mer.

Några tips och råd

MuntligtTre minuter är det optimala för ett festtal, tre minuter känns fräscht, ingen hinner tröttna. Överhuvudtaget är tretalet det optimala på många sätt: när vi räknar upp saker, när vi minns tillbaka, när vi argumenterar etc. Underbart är kort!

 

MötenVåga spela på tystnaden: Om du klingar i ett glas och därefter från och med att det blivit tyst i rummet väntar tre, kanske fyra sekunder skapar du koncentration, förväntan, ja kanske rentav magi innan du ens hunnit säga något. Och sen under talets gång: visa med pausering när det är nytt stycke eller när du sagt något du tycker är extra viktigt, att det får sjunka in. Pauserna påverkar orden – det vi sa och det som komma skall. Väl avvägd pausering skapar förväntan och påverkar hur vi som mottagare hör och uppfattar ord och budskap, väl avvägd pausering hjälper oss att äga rummet. It´s all about timing.

SamspelVåga plocka fram en något förstärkt artikulation och betoning! När någon talar från en ”scen” har vi som mottagare helt andra öron än när vi lyssnar till någon i ett vanligt samtal. Det lätt förstärkta tilltalet triggar och attraherar till lyssning och mental närvaro hos mottagaren, ökar förutsättningarna för att förmedla känslor. Detta är djupt nedärvt sedan vi från klippavsatser och runt lägereldar förde budskap, kultur och tradition vidare.

Sist men inte minst: det viktigaste är inte att excellera, det viktigaste är att man, kanske lite högtidligt, inför släkt, vänner, kollegor, uttrycker och delar en känsla. Låt oss damma av det gamla talesättet: ”hellre lyssna till den sträng som brast än att aldrig spänna en båge!

/Per Furumo

__________
Per Furumo är konsult i talarträning/retorik/presentationsteknik. Som röstspecialist sticker Per ut bland Sveriges retorikkonsulter. Bland kunderna finns en mängd av våra stora företag och organisationer, Advokatsamfundet, Regeringskansliet, EU-kommissionen, offentliga personer inom näringsliv och politik samt många andra.

Nästa kurstillfälle: 15 november

Birger Söderqvist

65 år som medlem – Vi möter och firar vår fantastiska medlem och f d Ordförande: Birger Söderqvist!

Marknadsföreningen Sverige | Blogginlägg, Möt medlem

”Medlemskapet har varit mitt andra universitet och väsentligt utökat mitt nätverk”

Om du har varit medlem hos oss ett tag är chansen stor att du känner igen Birger Söderqvist. Vår f d Ordförande och mest erfarna och långväga medlem är även en av våra mer aktiva. Vi ser honom ofta på våra olika event och tillställningar, alltid lika välklädd och med många järn i elden. Vår vd Marie Sommar och Ordförande Pino Roscigno träffade nyligen Birger över en lunch för att fira hans nu 65-åriga medlemskap i Marknadsföreningen, vilket även råkar sammanfalla med ett 25-årsjubiléum för hans egen verksamhet. En verksamhet som bl a innebär regelbundna resor till sydligare breddgrader. Läs intervjun för mer om detta och inte minst hans bästa Italien-tips!

Birger Söderqvist
Birger Söderqvist

Vilka är de största skillnaderna mellan att vara medlem då och nu?

– Vi hade fler deltagare vid träffar tidigare, men då mest i syftet att träffas och lära av varandra. Idag är det viktigare att ämnets innehåll ska vara direkt matnyttigt.

Vilka frågor stod ut på agendan under din tid som Ordförande?

– Frågorna då handlade mycket om MiS väg framåt, om föreningens självständighet eller medlemskap i Marknadsförbundet. Vidare ville vi öka antalet aktiva kvinnliga medlemmar – det lyckades vi med! Vid minst tre tillfällen handlade det om att rädda ekonomin (vi införde t ex att inbetalningarna var det viktigaste i budgeten, inte att beräkna täckningsbidrag för arrangemang).

Vad tycker du att ditt medlemskap har gett dig genom åren?

– MiS och medlemskapet har varit mitt andra universitet och väsentligt utökat mitt nätverk.

Så fort jag kunde få näsan över diskkanten deltog jag med iver i ”vad får det lov att vara?”

Under din tid inom försäljning och marknadsföring har tekniken förstås gjort stora framsteg och måste ha ritat om kartan mer än en gång. Hur använder du ny teknik idag och hur ser du på utvecklingen inom AI?

– Det började redan med transistorn och butiksdatasystem. Hur kunde tekniken stödja systemen? Med halvledare kunde det bit för bit bli verklighet. Till sist kunde kassasystemen vara en del av butikens kontroll och distribution av kyla och värme inom de egna lokalerna och förvaringen av varorna! Hisnande perspektiv från början. Fördelen för mig var att jag hade lärt mig butiksfrågorna redan från grunden i mina föräldrars lanthandel utanför Sigtuna. Så fort jag kunde få näsan över diskkanten deltog jag med iver i ”vad får det lov att vara?”

Köpbeloppet ställdes då in med spakar! Kvittot stämplades med beloppet. Till sist blev det ”mitt eget” kassaregister, som jag designade och som utvecklades i Japan inom Electrolux-koncernen. Jag använde det tänkta kassaregistrets bruksanvisning som underlag för utvecklingsavdelningens styrdokument, inte någon komponentspec. Registret sålde för runt 200 milj. kr globalt första året. Jag ansvarade även för marknadsföringen globalt. Utan erfarenheten MiS gett mig hade det varit betydligt knepigare. Detta var på 80-talet. Tala om utveckling på 30 år!

På kommunikationssidan kommer nu AI. Det kommer jag att använda som hjälpmedel och komplettering av andra system för att slipa mina mentala verktyg. Ny teknik ersätter inte de nuvarande; de kompletterar.

Olivoljan har lärt mig mycket om marknadsföring av en importerad konsumentprodukt.

Idag importerar du olivolja från Italien under namnet BIRGER’O, vad kan du berätta om det?

– Agenturen firar 25 år nästa år. Jag baserade verksamheten på att medarbeta vid olivskörden varje år, för att själv kunna intyga hur den högsta kvalitén på olivoljan skapades. Efter tre år bjöd jag in kunder att vara med om dessa unika skördetillfällen. Olivgårdarna har tillit till mig och mina ”olivgårdsarbetare”. Jag bestämde mig också för att gårdarna skulle få den ersättning de begärde; inga ”förhandlade priser”. Butikerna i Sverige skulle kunna kalkylera 50% marginal. Jag har satsat på kvalitet, inte volym.

2016 fick jag vara med och plantera ett av ca. tusen olivträd. Jag registrerade då mitt eget varumärke COLABELLA. Den olivlunden bär nu frukt. Säljstart för olivoljan i butik 200m från min bostad vid Mariaberget. Olivoljan har lärt mig mycket om marknadsföring av en importerad konsumentprodukt. (Jag har mest ägnat mig åt B2B på global nivå inom butiksdata och bl a designat ett eget elektroniskt kassaregister).

Har du några bästa Italien-tips?

– Besök Florens, gå på guidad tur första gången, strosa sedan på de platser du gillar men även på måfå. Pausa, beställ caffé (espresso) betala när du druckit upp. Titta, lyssna, njut! Gå över Ponte Vecchio och ät lunch/middag på 4 Leoni. Det är där florentinarna äter.

Vad ser du mest fram emot?

– Nu ser jag mest fram emot en varm sommar med regn på nätterna för min fru Mona och mig, kundbesök i huvudbutiken i Leksand, släktträffar, roadtrip i Uppländska hemtrakter med mitt barnbarn (nybakad student med körkort), sensommar- och höstresor till Sicilien, Menton (68 år sen jag på Arbmans gjorde min första annons för platsen) och förstås årets olivresor med 12 deltagare till Ligurien och avslutning på två vingårdar i Piemonte. Sedan kommer 2024.

Birger Söderqvist
En Ordförande idag, och en från igår. Pino Roscigno & Birger Söderqvist.
Birger Söderqvist
Birger och vd Marie Sommar.
CxL

CxL-nätverket fyller 10 år!

Marknadsföreningen Sverige | Blogginlägg, Nätverksledaren har ordet

”Man kan säga att det pågår en teknikrevolution som driver en kundrevolution”

– CxL-nätverket fyller 10 år och vi tar en frågestund med nätverksledare Camilla Cramner!

I hela 10 år har Camilla Cramner, Karin Bjäreholt och Ann Netterwall drivit vår nätverksgrupp för frågor inom CRM, Customer Experience och kundlojalitet. I våras hölls deras femtionde nätverksträff, med och hos Adlibris. Vi tog tillfället i akt att ställa några frågor till Camilla om nätverket och området i stort. Det är med stor tacksamhet och uppskattning vi ser tillbaka på deras dedikation och engagemang och ser fram emot vad nätverket har på gång med sina kommande träffar i höst! 

Stort grattis till 10 år som nätverksledare! Dina reflektioner?

– Det är otroligt att 10 år redan gått och att vi ordnat hela 50 nätverksträffar! Vår allra första träff hade vi hösten 2013 med Magnus Söderlund, Professor Handelshögskolan, på temat ”Kundmötet och effekter av Kundlojalitet”. Faktiskt ett lika aktuellt ämne idag som för 10 år sedan. Den femtionde träffen nu i maj 2023 var med Adlibris och handlade om deras resa mot kundcentrering, datadrivet arbetssätt och personalisering. Ett stekhett ämne 2023!

Vi har hunnit byta namn på nätverket från Relationsmarknadsföring till CxL som är vår förkortning för CRM, CX & Lojalitet, som vi tyckte bättre speglade vårt område. Namnbyte och nytt koncept lanserades i januari 2019 då vi ökade fokus på kundupplevelse/ Customer Experience och även CRM och ett datadrivet arbetssätt.

Vi nätverksledare har alltid haft väldigt trevligt. Vi gillar nätverkandet, vi tycker det är en spännande och viktig kunskapsutveckling vi får vara med och driva. Vi lär oss också mycket själva av alla träffar och kontakter. Marknadsföreningen är en fantastisk förening som bygger på kunskapsdelning, entusiasm och nyfikenhet och som inspirerar. Det är en förmån att få hänga med och driva på området framåt.

CxL
Camilla, Karin & Ann firade förstås nätverkets 10-årsjubileum tillsammans i vårsolen.

Under de 10 år ni drivit nätverket, hur har området CX&CRM utvecklats?

– Hela området med kundrelationer (CRM, CX, Lojalitet) har ökat i betydelse p g a en rejäl maktförskjutning från företagen till kunderna som en följd av snabb teknisk utveckling, digitalisering och ökad transparens. Man kan säga att det pågår en teknikrevolution som driver en kundrevolution.

Kundupplevelse har blivit en viktig konkurrensfördel, kundernas krav ökar, nöjdhet och lojalitet dippar. Det är allt svårare att få nöjda kunder 2023 jämfört med bara för fem år sedan. Kunderna vill ha bättre service och mer proaktivitet. Det personliga är viktigare än någonsin. Kunder är också mer värderingsstyrda. Varumärke och service är viktigare än produkt och pris. Här ser vi ett viktigt skifte som produktstyrda organisationer har svårt att leverera på.

En dominant trend som växer sig allt starkare är just det datadrivna med personalisering, automatisering och omnikanal. CRM och marketing automation är ju områden där företag har investerat kraftigt (martech) och framåt förutspås analytics och AI öka rejält.

Det är allt svårare att få nöjda kunder 2023 jämfört med bara för fem år sedan. […] Det personliga är viktigare än någonsin.

Ett tredje område med stora förändringar är arbetssätt. För att kunna personalisera och automatisera krävs investeringar i system enligt ovan, och som ett steg efter det kommer ofta anpassade arbetssätt med agilt i fokus. Allt fler organiserar sig t ex utifrån kundresor för att just bli mer kundfokuserade, agila och snabbfotade. Organisation, arbetssätt, resurser och rätt kompetens är områden som är utmanande för många företag – man har investerat i ny teknik och data men ligger efter vad gäller nya arbetssätt och resurser.

Slutligen kan man peka på att allteftersom satsningarna på kundrelationer ökar så uppstår också nya roller och ansvarsområden upprättas. Roller inom CRM&Loyalty, CVM&Analytics, Martech, Customer Experience, Loyalty&Growth, omnikanal – det gemensamma är att det oftast handlar om att bli bättre på att behålla och utveckla kunder genom att använda data och leverera en bra kundupplevelse.

Bästa minnet från nätverket?

– Oj det är svårt att lyfta fram ett specifikt minne, varje träff blir en upplevelse i sig – alltifrån större träffar i större lokaler. De tre första åren var vi t ex i Telias fina, stora lokaler på Stureplan (där Camilla tidigare arbetade), till mindre och personliga träffar tex i Kiwanos trevliga lokal (Anns företag) med bubbel och mingel. Det vi är glada för är att många deltagare har hängt med länge och som vi lärt känna över tid. Det tillkommer även nya personer konstant och det känns att nätverket är värdefullt för många.

Vi var även väldigt stolta de gånger vi fått Marknadsföreningens pris som ”Årets Nätverksledare” för vår höga aktivitetsnivå och bra nivå på träffarna. Förutom själva träffarna så har vi nätverksledare bra kontinuitet i trevliga frukostar, AW’s, middagar emellanåt – inte minst vår senaste 10-årsjubileumsmiddag!

Vad kan vi se fram emot i höst?

– Till hösten kommer vi fortsätta våra spaningar vad gäller aktuella områden. Några områden vi kommer titta närmare på är data & AI, med fokus på spännande case hur man använt AI i sin kundbearbetning/kommunikation. Vi kommer även titta på nya kommunikationskanaler som personaliserad, interaktiv video- ny växande kanal. Vi vill ha en träff runt lojalitetsprogram som definitivt har en roll framåt, speciellt då first party data blir allt viktigare. Självklart vill vi lyfta något exempel på företag där man har riktigt nöjda kunder och levererar en riktigt bra kundupplevelse. Liksom spännande case där man är duktig på personalisering och automatisering, kanske hela vägen till next best action.

Sist men inte minst vill vi tacka alla deltagare för att ni kommer, alla föreläsare som delar kunskap och lägger sin tid, och såklart Marknadsföreningen som möjliggör allt detta härliga nätverkande och kunskapsdelning som kommer så många tillgodo och för området framåt! Vi brinner för att företag ska bli mer kundcentriska och datadrivna och ser fram emot fortsätta hålla den fanan högt!

– Camilla Cramner, Karin Bjäreholt & Ann Netterwall

___________
Vad skulle du vilja se för ämne vid en kommande träff? Kom gärna med önskemål och tips!

Styrelsen 2023

Vad läser/lyssnar du på i sommar? Tips från styrelsen!

Marknadsföreningen Sverige | Blogginlägg, Fördjupning och tips, Övrigt

Böcker, poddar, radio, Youtube!

– Styrelsen tipsar om vad de läser/tittar på/lyssnar på i sommar

Sommar, sol (och regn) och långa, lata dagar? Vi har frågat våra styrelsemedlemmar om deras bästa tips för hängmattan, strandstolen eller cykeln i sommar.

Pino Roscigno:
Jag cyklar extra mycket under sommaren nu när man kan starta tidigt i morgonsol. Då är det perfekt med en ljudbok eller en bra podd. För tillfället har jag snöat in rejält på en podd med Erik Niva och Håkan Andreasson, den heter ”When We Where Kings” och handlar om olika fotbollsöden skildrade ur ett samhällsperspektiv på ett unikt och underhållande sätt. Galet bra.

Hanna Axelsson:
Jag brukar försöka hinna med att lyssna på så många sommarpratare som möjligt, och gärna få hela familjen att lyssna på några stycken tillsammans. Bland årets sommarpratare ser jag extra mycket fram emot att lyssna på Annie Lööf, PM Nilsson och Bert Sundström. Jag tänker att familjefavoriten i år blir nog Hooja & Mårdis. Det är också lyxigt om man är hemma på semestern att hinna med att läsa dagstidningar lite mer noggrant än vad man hinner med i vardagen. Sommar är också att titta på gamla avsnitt av ”Morden i Midsummer”, alldeles lagom läskigt för en småregnig sommarkväll.

Björn Owen Glad:
I sommar ska jag läsa Björn Rietz andra roman, ”En perfekt mardröm”. Björn är inte bara en legendarisk copywriter utan också en av få som gjort verklighet av sina författardrömmar.

Viktoria Nilsson:
Det här lyssnar jag på i sommar: något som inte alls har med marknadsföring att göra, utan något som bara för tankarna till något helt annat: Eleonore Holmgrens två ljudböcker om Britta.
Bok 1: ”Den sista sommaren”
Bok 2: ”Brittas arv”
Det är en varm och underhållande roman om ett slumpartat möte, en oväntad vänskap och en oförglömlig sommar. En feelgood helt enkelt.

Mirja Kais:
Inte en sommar utan sommar i P1  Och sen ska jag leta fram mina gamla Stephen King-böcker och läsa igen, bland annat ”The Shining”. Och så DN’s sommardeckare och såklart P4 Västernorrland när jag åker till stugan.

Paula Fagerlund:
Mitt hetaste tips är att kolla på https://www.youtube.com/watch?v=L_Guz73e6fw
Otroligt intressant om Open AI`s syn på GPT-4.

Alex Baker:
Här kommer lite tips för podcast, YouTube och böcker.
Podcast: HBR IdeaCast, Brand Wars, AI-podden
YouTube:  Lex Friedman, Tom Bilyeu, Diary of a CEO, MagnatesMedia, ColdFusion, Jay Shetty, Jordan B Petersen, GaryVee och Big Think
Böcker: Tänka snabbt långsamt, The Lean Startup, Breaking the habit of being yourself, 5 am club, Munken som sålde sin ferrari, The Unfair advantage
Drama: WeCrashed (WeWork-dramatisering) SuperPumped (Uber-dramatisering) Succession och Billions

Marie Sommar:
Jag har laddat upp med ett gäng deckare och den riktiga sommarkänslan infinner sig inte utan ”Sommar i P1” i lurarna. Jag kan också tipsa om podden ”Konsten att lyssna” med Annika Telleus, som utforskar kraften i lyssnade från olika perspektiv. Både tänkvärt och inspirerande.

Sedan ser jag fram emot att sätta tänderna i ”Principles of intrapreneurial capital”
av Albert Bengtson, Birgitte Stjärne och Roland Williams. Jag hade nyligen förmånen att vara en del av ett spännande panelsamtal om AI, ny teknik och att driva förändring i organisationer, där även Albert och Roland var med. Nu ska jag fördjupa mig i ramverket från boken och hur man kan släppa loss kraften i intraprenörskap.

Årets Marknadschef 2023

Video: Årets Marknadschef 2023

Marknadsföreningen Sverige | Övrigt

Minglet! Vinnarna! Spaningarna! Shingy!

Återupplev magin från den 11 maj när vi samlade branschens marknadsförare och kommunikatörer på Rigoletto i Stockholm för en eftermiddag vi sent ska glömma.

Åter igen, ett stort varmt tack till dig som var med oss, och till alla våra härliga partners: Mynewsdesk, vVenues, Storykit,  Onemotion, Advokatfirman MarLaw, Filmstaden, och KiMM.

Google Analytics

Kom igång med Google Analytics 4 – Oavsett hur långt du har kommit idag

Marknadsföreningen Sverige | Blogginlägg, Fördjupning och tips, Gästblogg

”Google Analytics är dött, länge leve Google Analytics!”

Du har säkert inte missat att den gamla versionen av Google Analytics, känd som Universal Analytics (UA), snart går i graven. Den slutar samla data den 1 juli 2023 och ett år senare slutar datat också vara tillgängligt för analys.

Övergången till GA4 för med sig en hel del fördelar, men ställer också högre krav på dig som användare. Läs vidare och passa också på att anmäla dig till vårt webinar den 5 september – En introduktion till GA4.

Maxwell Stanford
Maxwell Stanford, Garfield Digital AB

Ny version av Google Analytics – vad innebär det för dig?

Först och främst, om du har gått och haft dåligt samvete över att du aldrig blev expert på det gamla Google Analytics (UA), så kan du släppa det nu. Google Analytics är dött, länge leve Google Analytics!

UA ersätts med Google Analytics 4 (GA4). Även om du inte aktivt har gjort något är det troligt att du redan har, eller snart kommer att få, GA4 på din webbplats automatiskt. Detta eftersom Google har valt att automatiskt migrera användare som inte aktivt tackar nej till migrering.

Nya Google Analytics ger dig mer “direkt ur lådan”

Den allra enklaste uppsättningen av UA, den gamla versionen av Google Analytics, fångade bara sidvisningar. Bra om du ville se vilka sidor dina användare besöker. Men om du exempelvis ville kunna se hur många av dem som laddat ner en PDF, eller klickat sig vidare till en annan webbplats, krävdes manuella inställningar.

GA4 löser mycket mer åt dig per automatik. Den allra enklaste uppsättningen av GA4 fångar:

  • Sidvisningar
  • Webbplatsökningar (internsök)
  • Scroll
  • Klick på utgående länkar
  • Nedladdning av filer
  • Videovisningar
  • Interaktioner med formulär

Genom att göra en väldigt liten insats så kan du alltså få ett ganska bra facit för hur din webbplats presterar.

Webbanalys i gamla Google Analytics – enkelt som ABC

Rapportstrukturen i gamla Google Analytics var indelad i fyra huvudsakliga delar: Audience, Aquistition, Behaviour och Conversion (AABC).

Audience – Här hittade du information om vilka dina besökare är. Är det helt nya besökare eller återkommande? Använder de en iPhone eller sitter de på en Linuxdator?

Aquistion – Hur hittade besökarna till din webbplats? Här kunde du se vilka kanaler, specifika sajter och kampanjer som drev besök – och olika mått på hur kvalitativ trafiken var. Om du använde andra tjänster från Google så kunde du även djupdyka i annonsdata eller SEO.

Behaviour – Kanske den svagaste sektionen i UA. Här hittade du information om vad besökare gjorde på din webbplats. Med lite extra konfiguration kunde du se rapporter för internsök eller mer detaljer kring vad som skedde på din webbplats.

Conversion – För den som satt upp e-handelspårning eller hade definierat mål så gick det att djupdyka i konverteringsdata och bygga enkla modeller för din “säljtratt” och hur olika kanaler bidrog till att driva leads eller försäljning.

Att samla insikter i GA4 ställer högre krav

Standardrapporterna i Google Analytics 4 är tyvärr inte lika lättillgängliga som de i Universal Analytics. Att bara spontant sätta sig med sin GA4 egendom och “samla lite insikter” är inte lika lätt som det var i UA.

  • Ditt GA4 har troligtvis en hel annan struktur än din kompis GA4 (framförallt om det är skapat senaste månaden)
  • Du kommer antagligen erbjudas funktioner som du eventuellt inte behöver
  • Det finns många fällor att gå i

______________
Maxwell Stanford, Garfield Digital AB
Maxwell är specialist på Google Analytics, affärsdriven digital analys och growth på Garfield Digital. En digitalbyrå med fokus på strategier för digital analys och SEO.

Vill du ha mer hjälp och stöd?

Till våra medlemmar erbjuder nu Garfield en snabb överblick av hur din status kring UA och GA4 ser ut inför den 1 juli 2023.

Skicka ett mejl till kontakt@garfield.se så gör Garfield en kostnadsfri nulägesanalys och guidar dig kring hur du får en grundläggande GA4-uppsättning på plats.

05-sep-23 event-img

Webbinarium: Kom igång med Google Analytics 4 - Praktiska tips och verktyg

[ONLINE] 5 sep: Du har säkert inte missat att den gamla versionen av Google Analytics, känd som Universal Analytics (UA), snart går i graven. För att komma igång med GA4 på bästa sätt bjuder vi tillsammans med Garfield Digital in dig till ett matnyttigt webbinarium.

Få en introduktion till GA4 – anmäl dig till vårt webinar den 5 september

För att komma igång med GA4 på bästa sätt bjuder vi in dig till ett webinar den x september 2023. Där kommer du på en timme få en snabb introduktion till:

  • Vilka inställningar du måste ändra direkt i Google Analytics 4 för att bygga bästa möjliga beslutsunderlag
  • Vilka standardrapporter som är värda att titta i och hur du tolkar datat
  • Hur du skapar anpassade rapporter som är mycket mer kraftfulla än någonting du någonsin använde i Universal Analytics
  • Möjligheterna kring att backa upp UA-data innan den 1 juli 2024 och hur du kan synka det med ditt nya GA4

Anmäl dig här >>