Så byggdes varumärket från grunden: Referat från seminarium hos Polestar
Marknadsföreningen Sverige | Årets Marknadschef, Blogginlägg, Fördjupning och tips, Referat
”Vi måste tänka annorlunda, men framförallt göra annorlunda”
– Referat från vår frukost hos Polestar Stockholm
Idag onsdag fick vi och våra medlemmar en härlig start på morgonen när vi bjöds till Polestar Stockholm alldeles intill Kungsträdgården för en spännande ”behind the scenes” och case signerad Årets Marknadschef, Nils Rylén, marknadschef på Polestar.
Nils, som prisades som Årets Marknadschef 2022 i maj, men också vunnit ett flertal priser, (senast förra veckan med Årets Tillväxtpris och Sveriges mest progressiva marknadschef hos Resumé), började med att ställa frågan om världen verkligen behöver ett till bilvarumärke? Han besvarade den själv: ”Inte om det är som alla andra”. Under 2010-talet vaknade bilbranschen till den omställning som behövs, menar han. Vi fick nöjet i att lyssna till hur Polestar, Nils och hans team har tänkt i arbetet med att bygga upp ett varumärke från grunden. Han refererar till ett tomt skal, som behövde fyllas med något. ”Vi har ett uppenbart kännedomsproblem. Vi har ingen kännedom!”
Så från början har tesen varit att tänka och göra annorlunda samt att i kommunikationen agera större än vad de är. Nils berättade vidare om de 3 fokusområden de jobbar med – Design, Innovation, Hållbarhet – som ska genomsyra allt de gör. Där de vill leda med exempel och visa på en ljus och nära framtid; ”Act as a guiding star”. Samtidigt vill de utmana hela branschen.
”Breaking conventions – We question the status quo to find a new, better path. We don’t accept shortcuts or excuses”
Med grunden i modellen ”SEE, THINK, DO, CARE” har det i uppbyggnadsarbetet blivit mycket fokus på SEE, där de lagt mycket resurser på varumärkesbyggande, rörligt och att synas i traditionell media som outdoor, print & TV. Nils summerar med att kännedom är investering i långsiktig försäljning; marknad + försäljning = sant.
Slutligen delar Nils med sig av sina 6 sammanfattande tips:
- Ha koll på din produkt. Både styrkor & svagheter.
- Agera konsekvent & stort.
- Reklam & PR är magiska tillsammans.
- Var rak, transparent & tydlig i din kommunikation.
- Erbjud alltid kunder en analog möjlighet i en digital köpresa.
- Våga testa. Lär dig. Och gör det ännu bättre nästa gång.
Stort tack till Nils som delade med dig så generöst av sina erfarenheter och kunskaper, samt till alla deltagare som bidrog till en spännande frågestund där det konstaterades att det är väldigt intressant att se hur man kan bygga en så känslomässig kommunikation genom att enbart fokusera på produkten. Vi kan bara summera med snyggt jobbat Nils och Polestar och stort grattis igen. Det ska bli spännande att se vad de hittar på framöver!
___________
Text: Jenny Aarnio
Foto: Per Almegård