Blogg

Polestar Stockholm

Så byggdes varumärket från grunden: Referat från seminarium hos Polestar

Marknadsföreningen Sverige | Årets Marknadschef, Blogginlägg, Fördjupning och tips, Referat

”Vi måste tänka annorlunda, men framförallt göra annorlunda”

– Referat från vår frukost hos Polestar Stockholm

Idag onsdag fick vi och våra medlemmar en härlig start på morgonen när vi bjöds till Polestar Stockholm alldeles intill Kungsträdgården för en spännande ”behind the scenes” och case signerad Årets Marknadschef, Nils Rylén, marknadschef på Polestar.

Nils, som prisades som Årets Marknadschef 2022 i maj, men också vunnit ett flertal priser, (senast förra veckan med Årets Tillväxtpris och Sveriges mest progressiva marknadschef hos Resumé), började med att ställa frågan om världen verkligen behöver ett till bilvarumärke? Han besvarade den själv: ”Inte om det är som alla andra”. Under 2010-talet vaknade bilbranschen till den omställning som behövs, menar han. Vi fick nöjet i att lyssna till hur Polestar, Nils och hans team har tänkt i arbetet med att bygga upp ett varumärke från grunden. Han refererar till ett tomt skal, som behövde fyllas med något. ”Vi har ett uppenbart kännedomsproblem. Vi har ingen kännedom!

Så från början har tesen varit att tänka och göra annorlunda samt att i kommunikationen agera större än vad de är. Nils berättade vidare om de 3 fokusområden de jobbar med – Design, Innovation, Hållbarhet – som ska genomsyra allt de gör. Där de vill leda med exempel och visa på en ljus och nära framtid; ”Act as a guiding star”. Samtidigt vill de utmana hela branschen.

”Breaking conventions – We question the status quo to find a new, better path. We don’t accept shortcuts or excuses”

Med grunden i modellen ”SEE, THINK, DO, CARE” har det i uppbyggnadsarbetet blivit mycket fokus på SEE, där de lagt mycket resurser på varumärkesbyggande, rörligt och att synas i traditionell media som outdoor, print & TV. Nils summerar med att kännedom är investering i långsiktig försäljning; marknad + försäljning = sant.

Slutligen delar Nils med sig av sina 6 sammanfattande tips:

  • Ha koll på din produkt. Både styrkor & svagheter.
  • Agera konsekvent & stort.
  • Reklam & PR är magiska tillsammans.
  • Var rak, transparent & tydlig i din kommunikation.
  • Erbjud alltid kunder en analog möjlighet i en digital köpresa.
  • Våga testa. Lär dig. Och gör det ännu bättre nästa gång.

Stort tack till Nils som delade med dig så generöst av sina erfarenheter och kunskaper, samt till alla deltagare som bidrog till en spännande frågestund där det konstaterades att det är väldigt intressant att se hur man kan bygga en så känslomässig kommunikation genom att enbart fokusera på produkten. Vi kan bara summera med snyggt jobbat Nils och Polestar och stort grattis igen. Det ska bli spännande att se vad de hittar på framöver!

___________
Text: Jenny Aarnio
Foto: Per Almegård

Jula

Bakom kulisserna hos vinnaren av Årets Varumärkesresa 2022 – Jula

Marknadsföreningen Sverige | Årets Marknadschef, Blogginlägg, Referat

“When in doubt – go red”

– Jula och Garbergs berättar hur framgångssagan blev verklighet

Den 12 maj utsågs JULA till Årets Varumärkesresa 2022 av en enhällig jury, då vårt stora event Årets Marknadschef gick av stapeln på Rigoletto och online. Idag var det dags att ta reda på hur de lyckades, att få höra om arbetet som lett fram till deras utmärkelse och många andra framgångar. I den nya, påkostade citystudion Studio Puck samlades vi och Jonas Järrenfors, Marketing Director på Jula, och Johan van der Schoot, kreativt ansvarig på Garbergs, för en spännande casefrukost. 

Med målet att göra en förflyttning från enbart taktisk, och till stor del produktfokuserad, till emotionellt förankrad varumärkeskommunikation, började Jonas med att berätta om deras förutsättningar.

”Kommunikationen måste bygga på vilka vi faktiskt är. Och då måste vi först ta reda på vilka vi är. Hur vill vi vara? Hur vill vi uppfattas? Det är lätt att prata om värderingar och vision, men för att besvara dessa frågor måste man lyfta blicken och verkligen lära känna hela organisationen. För oss tog det arbetet 12 heldagar”, säger Jonas Järrenfors, och lägger till att mycket arbete lades på att få samsyn med byrån, så att de förstår oss väl, och verkligen förstår vår marknad. ”Och som alltid med varumärkesbyggande är det superviktigt att inte fastna i kortsiktiga fällor, att hela organisationen och ledningen från början är insatta i att inga snabba vinster kan förväntas”, menar Jonas.

”Kan Jula göra en Nike?”

Byrån i fråga heter Garbergs, där Johan van der Schoot är kreativt ansvarig. Johan berättar att ett par av huvudmålen var att föryngra kundgruppen och att aktivera storstäderna. Man ville också engagera hela familjen, och inte bara “den ensamma mannen” som han menar var vanligt förekommande i varumärkeskommunikation inom branschen för några år sedan.

En stor inspiration när konceptet togs fram var Nike och deras “Just do it”, som Johan menar är så mycket större än märke och produkt, det är ett sätt att ta sig an livet, en generell inställning. “Kan Jula göra en Nike?” frågade de sig.

Ur den tanken föddes JulasInget kan stoppa dig nu”, som lyckas stå för såväl inspiration som motivation och det rationella såväl som det emotionella.

Johan hinner också gå in på hur de tänkt när det var dags att slå sig in på en ny marknad, där ingen kände till Jula; hur man lyckats introducera sig till en ny kundgrupp med bibehållen identitet.

Tack alla ni som var med oss online, vid livesändningen i vår nya Members Lounge, samt ni som valde att vara med på plats i Studio Puck!

Tack också till våra partners för alla årets nedslag inom ramen för Årets Marknadschef: vVenues, Onemotion, Meltwater, Edisen, Mevida, Filmstaden, MarLaw, KiMM och PHD!

Och vi i teamet på föreningen vill passa på att rikta ett särskilt tack till er som tagit er tid att lämna fina omdömen i den automatiserade utvärdering som går ut till deltagare via vårt förträffliga eventsystem Lyyti. Med ord som dessa kan vi gå in i helgen med en varm känsla och komma tillbaka taggade på måndag redo för veckans nya event!

– ”Det bästa jag deltagit i. Intressant med både byrå och kund på plats.”
– ”Väldigt intressant ämne, spännande att få höra både Jula och Garbergs berätta, samt att presentationen var så väl förberedd!”
– ”Mycket bra genomfört och bra onlineverktyg snygg studio. Och engagerade och tydliga talare med intressant ämne och bra film och sildes för att förtydliga budskapet. Mycket bra helt enkelt!”

_________
PS. Missade du eventet? Du som är medlem kan ta del av inspelningen i Members Lounge där du hittar den i On Demand-rummet.

Foto: Mats Mileblad

Members Lounge

Vi lanserar Members Lounge – en ny digital yta endast för medlemmar!

Marknadsföreningen Sverige | Föreningen

Nu tar vi ytterligare steg i Marknadsföreningens utveckling och lanserar en digital Members Lounge!

Vi har varit starka på personliga möten och inspiration för marknadsförare i över 100 år, och i samband med pandemin och dess mötesbegränsningar tog vi flera kliv i vår digitala transformation. Våra seminarier och nätverksträffar ersattes som ni vet av helt digitala möten och webbinarier. Vi genomförde också vår första digitala version av eventet Årets Marknadschef i den interaktiva och dynamiska plattformen vVenues, med professionell studioproduktion osv. I våras blev det en lyckad Hybrid Edition med livesändning från Filmstaden Rigoletto & massor av fördjupande content online i plattformen.

Marie Sommar
Marie Sommar, vd Marknadsföreningen Stockholm

”Lärdomarna har varit många senaste åren, vi har nyfiket utforskat och vi är så glada för att vi kunnat växla upp och hitta nya spännande former att mötas”, säger Marie Sommar, vd på Marknadsföreningen Stockholm. ”Nu fördjupas vårt fina samarbete med Onemotion och plattformen vVenues – då det är dags att lansera en digital mötesplats för er medlemmar” fortsätter hon. Välkommen in!

Vad kommer finnas i vår digitala Members Lounge?

– För er som varit med på Årets Marknadschef kommer ni känna igen er en del i formatet och funktioner. Det finns tre olika rum från lobbyn:

  • LIVE-EVENT: Ett rum för live-webbinarier
  • NÄTVERKANDE & MÖTEN: Ett rum för rent nätverkande i form av mindre träffar, Business Mingel med speed meetings och ”fireside chats”. Det finns också en funktion att boka upp egna möten online med andra inloggade medlemmar.
  • ON DEMAND: I det sista rummet samlar vi ett urval av tidigare inspelningar och annat medlemsexklusivt innehåll on demand. Vi vet ju att det ibland kan vara svårt att komma loss, eller att det passar bättre att ta del i efterhand.

Nya möjligheter

En återkommande feedback från medlemmar är att tiden är begränsad och det kan vara svårt att hinna med att delta på fysiska event. Med vårt breda utbud av webbinarier under pandemin såg vi en kraftig ökad engagemangsgrad bland medlemmarna och rekordmånga som tog del. Samtidigt finns det en oerhörd kraft och energi i att ses IRL och något vi vet många längtat efter.

Framöver kommer vi erbjuda en mix och det blir naturligt att på samma vis skapa en egen samlingsplats digitalt. Det här öppnar också upp möjligheter för att bjuda in fler marknadsföreningar och talare från andra platser att mötas på ett enkelt sätt. Det är också en styrka att som helt ny medlem, kunna ta del av tidigare inspelningar eller fånga upp det man missat.

Digitalt och fysiskt stärker varandra

Mats Mileblad
Mats Mileblad, vd Onemotion IMC

”Vi är mycket glada att Marknadsföreningen går i bräschen för att visa på fördelarna med kombinationen av det fysiska och digitala”, säger Mats Mileblad, vd Onemotion IMC. ”Tillsammans hoppas vi naturligtvis att öppna ögonen för fler bolag att nyttja fördelarna av varaktiga digitala mötesplatser som komplement till de fysiska eventen, eftersom det också hjälper till att arbeta hållbart ur begreppets alla definitioner. Vi önskar alla besökare en riktigt trevlig upplevelse”, fortsätter Mats.

Välkommen in!

Varför inte logga in direkt och utforska din nya digitala event- och mötesplats?

Observera att du behöver logga in med samma e-postadress som du registrerat för ditt medlemskap i Marknadsföreningen Stockholm.

Members Lounge
MarLaw

Uppdatering: Nya skärpta marknadsföringsregler sedan 1 september

Marknadsföreningen Sverige | Blogginlägg, Fördjupning och tips, Marknadsrätt

Nya ändringar i marknadsföringslagen, prisinformationslagen, avtalsvillkorslagen och distansavtalslagen

– En juridisk uppdatering från vår partner MarLaw

Daniel Tornberg och Alexander Jute är advokater på Marknadsföreningens samarbetspartner Advokatfirman MarLaw, som erbjuder juridiskt stöd till våra medlemmar. Vårt nästa event tillsammans med MarLaw, med aktuella tips inom marknadsrätt, sker den 17 november

MarLaw

TIPS: Med anledning av de lagändringar som nu är i kraft sedan den 1 september 2022, erbjuder MarLaw en skräddarsydd utbildning för ditt företag.

Denna vecka har det skett stora förändringar i lagstiftningen för dig som arbetar med marknadsföring och kommunikation. Marknadsföringslagen, prisinformationslagen, avtalsvillkorslagen och distansavtalslagen uppdateras för att ge ett starkare skydd för konsumenter.

”För att säkerställa att alla lever upp till de nya lagarna införs dessutom helt nya sanktioner som är lika de som kan utfärdas vid brott mot GDPR. Sanktionsavgiften kan fastställas till lägst tio tusen kronor och högst fyra procent av näringsidkarens omsättning. Att begå misstag kan alltså stå dig dyrt.”

Så skriver MarLaw själva i sin kommunikation kring de nya lagändringarna. Här får vi en uppdatering om nuläget.

_________

Hur har det har gått med införandet ni flaggade för i våra tidigare artiklar? Är detta lagändrat enligt förslaget nu?

– När propositionen skulle röstas igenom valde riksdagen att skjuta fram införlivandet till den 1 september 2022. Vidare noterades att en av reglerna kring realisationer/prissänkningar var något oklar. Konsumentskyddsdirektivet (som är det bakomliggande regelverket från EU) innehåller bl.a. en ny regel som tar sikte på tillkännagivande av prissänkningar och att sådana ska innehålla uppgift om det tidigare pris som näringsidkaren har tillämpat under en fastställd tidsperiod före prissänkningen.

Nämnda direktiv innehåller ett krav på att medlemsstaterna i EU inte får föreskriva en tidsperiod understigande 30 dagar för att bestämma tidigare pris. Dessutom ges medlemsstaterna möjlighet att implementera undantagen till nämnda huvudregel, vilka framgår enligt nedan.

  1. Medlemsstaterna får föreskriva andra regler för varor som sannolikt kan försämras eller har kort sista förbrukningsdatum.
  2. Om produkten har funnits på marknaden i mindre än 30 dagar får medlemsstaterna även föreskriva en kortare tidsperiod än 30 dagar.
  3. I de fall där prissänkningen ökas gradvis får medlemsstaterna föreskriva att det tidigare priset utgör det pris som gällde före den första prissänkningen.

Den första punkten är sparsamt belyst och i Sverige pågår ett arbete med att ta fram en närmare vägledning om hur detta ska tillämpas. Vid kontakt med Regeringskansliet uppger man att frågan har börjat hanteras men att vägledningen förväntas publiceras senare och först efter den nya bestämmelsen trätt i kraft, dvs. efter den 1 september 2022.

Viss vägledning (om än knapphändig) går att utläsa från EU-kommissionens riktlinjer. Däri framgår det att vilka typer av varor som omfattas av undantaget ska bedömas i varje enskilt fall. Därefter exemplifieras varor som färska matvaror och drycker med korta hållbarhetsdatum. Vi fortsätter bevaka utvecklingen.

Vad mer är värt att belysa inom marknadsrätt hösten 2022?

– På marknadsföringsrättens område kommer de nya reglernas tillämpning bli av största intresse att följa. Konsumentverket har tillsyn över marknadsföringen och ska följa upp att företagen agerar i enlighet med lagstiftningen. Med tanke på att realisationer har varit ett prioriterat området för Konsumentverket blir det intressant att se hur myndigheten kommer förhålla sig till de nya reglerna för att se till att de efterlevs.

Det är helt klart hög tid att se över sin cookieanvändning och information

Vidare ska noteras att GDPR alltjämt genererar nya frågeställningar och överväganden. Under sommaren meddelade den irländska dataskyddsmyndigheten i ett utkast på beslut att man kommer blockera Meta från att skicka användaruppgifter till ISA. Detta skulle kunna medföra att Facebook och Instagram inte kan användas förrän ett nytt transatlantiskt dataöverföringsavtal (liknande privacy shield) är på plats. Beslutet är dock på remiss hos de andra tillsynsmyndigheterna i EU så det återstår att se vad som slutligen sker.

En annan intressant nyhet på temat är att organisationen Non of Your Business (NOYB) lämnat in ytterligare 226 klagomål hos olika tillsynsmyndigheter runt om i EU på grund av felaktig cookie-hantering. Det är helt klart hög tid att se över sin cookieanvändning och information.

Det har även kommit ett beslut från danska tillsynsmyndigheten som öppnar för att samtycke kan anses frivilligt när det för att kunna erhålla medlemskap i en kundklubb var villkorat med att få också få nyhetsbrev. Ärendet är högst intressant då det varit många frågor om huruvida man kan villkora medlemskap med marknadsföringsutskick med samtycke som grund. Beslutet synes alltså öppna för det och det är intressant att följa en eventuell fortsättning av ärendet.

Sammanfattningsvis händer det mycket på den juridiska fronten som påverkar spelplanen för marknadsföring. Se till att hålla dig uppdaterad.

Se även:

Per Furumo

Retorikexperterns 10 tips – så får du dina mottagare att lyssna och delta

Marknadsföreningen Sverige | Fördjupning och tips, Gästblogg

”Framgångsfaktorerna för det fysiska respektive digitala sammanhanget är till stor del de samma”

Per Furumo är konsult inom talarträning/retorik/presentationsteknik och leder Marknadsföreningens ”Workshop i retorik och presentationsteknik”. I kursen får du praktisk träning för talarsituationen och ett antal redskap för alla situationer där du med rösten ska förmedla något.

Per Furumo

_________

Fysiska möten hit, digitala möten dit. Eller det nya svarta, hybridmöten.

Det är lätt att tro att saker och ting antingen är väldigt mycket ”si” eller väldigt mycket ”så” beroende på mötesform. Men faktum är att i grunden handlar det om samma saker. Framgångsfaktorerna för det fysiska respektive digitala sammanhanget är till stor del de samma.

Den här texten, som följs av några praktiska råd, handlar främst om de fundamentala faktorer som alltid gäller, om hur vi med eller utan tekniska hjälpmedel som de biologiska varelser vi är faktiskt funkar. För det är detta modern retorik handlar om.

Oavsett mötes- eller presentationsform vill vi ju alla åstadkomma kommunikation som gör att vi når fram, eller hur? I så fall kan vi vara säkra på en sak: det bleka, blodfattiga har uppförsbacke. Evolutionen har ”haft avsikter” med allt det som under årtusendena mejslats fram vad gäller muntlig kommunikation. D v s allting som tillsammans påverkar tonfall, melodi, uttryck (inom lingvistiken är det övergripande begreppet kroppsspråk då det i muntlig kommunikation alltid är en samverkan mellan röst, gestik och mimik).

Verktyg för talarsituationen

Innehållet i det vi kommunicerar är självklart av vikt för mottagarens motivation. Men det är så mycket mer som bestämmer hur det vi förmedlar uppfattas, landar och tas emot, mekanismer som är en så självklar del av varje människas existens att vi inte tänker på dem. Allt det där vi ”håller på med”, som påverkar, så fort människor interagerar. Som vi har tyst kunskap om.

Gör vi den tysta kunskapen till medveten kunskap, ja då kan vi plötsligt ha ett verktyg, en ledstång, för den professionella talarsituationen oberoende av om den är fysisk, digital eller hybrid.

Det finns förstås inget självändamål med god retorik, med levande pedagogik. Syftet är alltid att forma en kommunikation som når in, som gör avtryck. Energi och engagemang leder till hög mental närvaro. Vilket i sin tur ökar förutsättningarna för vassare möten och i slutändan bättre resultat.

Låt oss titta på ett antal faktorer som kan hjälpa oss att uppnå detta.

Kom ihåg: det går att göra Pippi Långstrump till en urtråkig berättelse utan att ändra ett ord och det går att prata digitalisering, snårig finans eller vad som helst och ändå fånga och fängsla.

check-in1. INCHECKNING. Värna om incheckningen. Många har säkert erfarit att digitala möten många gånger liksom bara börjar. Synd, för det kan ha en negativ effekt, åstadkomma mindre engagemang, ibland likgiltighet hos flera mötesdeltagare. I det fysiska mötet kan incheckningen, småpratet sköta sig själv. Men ta inte det för givet. Säkra att alla kommer till tals även om man är tjugo personer, att var och en bara säger något. Det där som ibland kallas kallprat skulle lika gärna kunna kallas varmprat. Den psykologiska effekten av detta kan vara enastående positiv, bra mötesatmosfär är enbart av godo. Digitalt eller fysiskt – en bra incheckning kan vara avgörande för ett mötes fortsatta kvalitét.

2. INVOLVERING. Säkra delaktighet och involvering, se till att alla kommer till tals under mötets gång. Ett sätt att åstadkomma detta är att då och då be deltagarna diskutera frågor två och två, alltifrån någon minut till flera minuter. Det blir då helt naturligt att som mötesledare rikta sig till var och en. Alla kommer till tals på ett annat sätt än när man enbart låter ordet vara fritt. I det digitala mötet kan man använda sig av enskild reflektion 30 till 60 sek. Precis som med bikupor blir det då naturligt att tilltala Involveravem som helst av mötesdeltagarna. Alla blir mentalt närvarande, aktiva. I det hybrida mötet är det viktigt att alla får samma utrymme.

Interaktion3. INTERAKTION. Interagera genom att ständigt ställa frågor. Väldigt mycket av det vi säger kan vändas till frågor, oavsett om det handlar om information, redovisning eller annat. Frågor har en triggande effekt och bäddar för mental närvaro hos deltagarna. Gäller förstås i alla mötessammanhang. En variant på detta är att ställa en fråga och sedan uppmana till egen reflektion i 0,5 till en minut. Detta är användbart särskilt i det digitala sammanhanget men kan med fördel praktiseras också i det fysiska. Återigen blir det helt naturligt – ingen riskerar att känna sig utsatt – att rikta sig direkt till olika mötesdeltagare. Denna metodik kan definitivt likaså användas under presentationer. Är det fråga om presentationer med många i publiken kan man dels ställa frågor som endast tarvar ja eller nej, nickningar eller huvudskakningar till svar.

Över huvud taget kan man föra en handling framåt genom att omvandla mycket av det man säger till frågor. Istället för att säga ”Därför kommer vi välja en lösning…” så säger du ”Vad har vi då valt för en lösning?” Frågor har alltid en triggande effekt, bjuder in. Märk väl, kommunikation kommer från det latinska ordet communicare, att göra tillsammans.

4. VARIATION. Eftersträva variation i mötesdisposition och presentationsupplägg. Variation gör oss Variationalerta och ökar den mentala närvarandenivån. I den digitala kontexten är det extra stor risk för monotoni och enformighet. Alla vet att så kan vara fallet även i den fysiska.

Samspel5. SAMSPELET TAL/BILD. De flesta presentationer innebar att en bild visas därefter talas det, ny bild, tal etc. Allt detta i en lavaström av ord och bilder. Väldigt många bilder som vi visar kan vi ”kratta manegen för” genom att tala om deras innehåll innan vi förstärker det vi säger genom att visa bilden. Du talar om utveckling inom vilket område som helst, sen säger du: hur det här ser ut på en graf ska vi se nu. Och plötsligt är mottagarna ännu mer nyfikna än om du avslöjat i förväg vad som komma skall. Samspelet tal/bild påverkar dramaturgin i det vi anför, dramaturgi påverkar alltid.

6. NYFIKENHET. Än en gång: Sträva efter att skapa nyfikenhet. Fundera på hur du som mötesledare eller Nyfikenpresentatör, fysiskt eller digitalt, ständigt kan trigga, attrahera, stimulera, skapa nyfikenhet. En nyfiken deltagare är alert och deltar fullt ut. Nyfikenhet is the shit!

7. MUNTLIG LEVERANS. Våga förstärka tilltalet. Det är alltid mycket mer än innehållet i sig som påverkar hur ett budskap uppfattas och tas emot. Levande, uttrycksfull muntlig kommunikation ökar förutsättningarna för lyssning och interaktion. Motsatsen, blek, blodfattig kommunikation, kan, oberoende av sammanhang, vara förödande. Kom ihåg: det går att göra Pippi Långstrump till en urtråkig berättelse utan att ändra ett ord och det går att prata digitalisering, snårig finans eller vad som helst och ändå fånga och fängsla. Så mycket mer än vi oftast är medvetna om springer ur HUR vi säger det vi säger. Därför kan vi ha stor nytta av att ha medveten kunskap om de faktorer som tillsammans bestämmer tonfall, melodi, uttryck. Kalla dem gärna för ”strängarna på gitarren”. (Inom lingvistiken är begreppet paralingvistiska signaler.)

MuntligtDe strängar vi alla spelar på, oavsett var vi befinner oss i världen, är:
Tempo – få saker slår det lugna beteendet. Ha aldrig bråttom. Även om det är ont om tid.

Röstläge och volym – ta plats med rösten, bara ett snäpp starkare än normal samtalsvolym men alltid i det avspända normalregistret. Som mottagare attraheras vi av att den som talar intar rummet.

Artikulation och betoning – något förstärkt artikulation hjälper oss att förmedla energi, god betoning klargör sammanhang, triggar och stimulerar till lyssning.

Kroppsspråk/gestik – röst, gestik, mimik samverkar alltid. Det mesta av det vi gör gestiskt ”bara sker”. Detta är djupt nedärvt hos människan. Gör det du ”vill” göra, hindra inte dig själv. (Var inte rädd för överspel – brukar, lätt raljerande, säga att jag inte stött på en nordbo där det blivit överspel…

Pausering – pauserna utgör utan att vi tänker på det en viktig del av all muntlig kommunikation. Pauserna påverkar orden, det vi sa och det som komma skall. En paus kan vara vad som helst från bråkdelen av en sekund till många sekunder.

Berätta8. BERÄTTA. Kalla det information, redovisning, rapport, presentation eller vad som helst. Allting är berättelser. Och berättelser ska berättas. Det berättande tilltalet ökar förutsättningarna för lyssning och interaktion. Vad vi säger är viktigt – HUR kan avgöra genomslaget.

9. VÅGA OCH LEKA. Ingenting kan var mer seriöst. Våga och leka innebär ett jättespektrum av möjligheter. Våga och leka är egentligen en sammanfattning av denna artikels retoriktips. Att variera Lekamöten och presentationer, det förstärkta tilltalet etc. Fram med de pedagogiska och retoriska uppsåten!

10. MÖTESETIKETT. Iaktta samma beteende på ett digitalt möte/hybrid som på ett fysiskt. Ingen vispar ihop en smoothie, leker med hunden etc på ett fysiskt möte. Eller beträffande avstängda kameror – ingen går på ett fysiskt möte och sätter sig bakom en gardin. Samma beteenden digitalt som fysiskt innebär också att det är onödigt att mjuta (upp till 25 delt). Vi hamnar i ”samma rum”, slipper trubbighet och filter, allting blir smidigare och den mentala närvaron påfallande hög. (Den som absolut måste mjuta av teknikskäl, sjuka barn etc ska naturligtvis göra det. Rundgång avhjälps med hörlurar.)

MötenVarför inte i teamet eller i hela organisationen utarbeta en gemensam mötesetikett i syfte att uppnå så bra möten och presentationer som möjligt?

– Per Furumo

Per Furumo är konsult i talarträning/retorik/presentationsteknik. Som röstspecialist sticker Per ut bland Sveriges retorikkonsulter. Bland kunderna finns en mängd av våra stora företag och organisationer, de stora bankerna, Regeringskansliet, EU-kommissionen, offentliga personer inom näringslivet och många andra.

Årets Marknadschef 2022

Här är vinnarna i Årets Marknadschef 2022!

Marknadsföreningen Sverige | Årets Marknadschef, Pressmeddelande

Pressmeddelande
2022-05-13
Marknadsföreningen Stockholm

Årets vinnare korade!

Nu är det klart vilka som kammat hem titlarna Årets Marknadschef, Årets Framtidslöfte, Årets Varumärkesresa och Årets Disruptör 2022! Utmärkelserna tillkännagavs under eftermiddagen 12:e maj i ett hybridevent på Rigoletto och i vVenues.

Årets vinnare är:

Nils Rylén – Årets Marknadschef 2022
Liza Eriksson – Årets Framtidslöfte 2022
Skipperi – Årets Disruptör 2022
Jula – Årets Varumärkesresa 2022

Marknadsföreningen Stockholm delar ut Årets Marknadschef för 15:e året och de andra kategorierna för femte året.

– Årets tävling har bjudit på så många urstarka bidrag och vinnare. I år hade vi ett nytt format för prisutdelningen när vi mixade det bästa av två världar i en hybrid edition, med bl a Mark Ritson som inspirationstalare, säger Marie Sommar, vd på Marknadsföreningen Stockholm. Extra roligt i år att få fira tillsammans med finalisterna och vinnarna på plats, men samtidigt få lägga till ett digitalt lager och samla deltagare från hela Sverige, fortsätter Marie.

– Med eventplattformen lever eventet längre och där finns fördjupande material kring finalisternas fina prestationer och årets kunskapstema Challenger Brands, berättar Marie Sommar.

Juryns motivering Årets Marknadschef 2022

Vinnare: Nils Rylén, Polestar

Få marknadschefer har varit med och byggt ett varumärke från grunden så som årets pristagare. Denne har nämligen varit involverad i allt från planering till lansering, och varit lika inne i detaljerna hela vägen från prissättning till nyhetsbrev och slutligen posterna i sociala medier.

Den personliga prägeln och filosofin om att hålla det enkelt och annorlunda går som en röd tråd i allt som görs och detta syns tydligt i hur varumärke, design och koncept inte bara hänger ihop utan ömsesidigt stärker varandra. Trots att varumärket och produkten känns så självklar i de allra mest digitala ytorna har denna person i stället valt att även innovera i traditionell media med stor framgång.

Just resultaten är något som verkligen talar för sig självt i detta fall då varumärket inte bara tagit Sverige med storm, utan även etablerat sig som en stark utmanare inom en av de absolut tuffaste globala marknader man kan arbeta inom.

Juryns motivering Årets Framtidslöfte 2022

Vinnare: Liza Eriksson, RedLocker

För att nå ut – och nå in – krävs mod, kontinuitet och god paketering. Nyckeln till samhällsförändring ligger inte nödvändigtvis i polemik, utan i dialog, kunskap och goda relationer. Årets vinnare har förmågan till allt detta och lyckas imponerande nog också lyfta blicken från sakfrågan för att jobba för förändring ur ett större perspektiv.

Hon utmanar, bryter tabuer och skapar lojala fans på rätt plattformar för en ny generation konsumenter. Trots sin unga ålder är hon redan en stor förebild för andra unga, vilket imponerar på en enhällig jury. The sky is the limit!

Juryns motivering Årets Disruptör 2022

Vinnare: Skipperi

En tjänst som på ett innovativt sätt applicerat både delnings- och prenumerationsekonomi inom ett nytt segment. En utmanare som delvis har en disruptiv effekt på den egna branschen men framför allt som har utmanat andra aktiviteter genom att introducera hav och vattendrag till helt nya målgrupper. Genom effektiv word-of-mouth och ambassadörskap har vinnaren dessutom skapat effektiv marknadsföring som genererat framgångsrik tillväxt.

Juryns motivering Årets Varumärkesresa 2022

Vinnare: Jula

Att flytta ett varumärke handlar om att påverka både attityd och beteende. Genom att vikta om kommunikationsinsatserna och lägga betydligt mer på varumärkesbyggande kommunikation, samt optimera mediemixen utifrån vad varje kanal gör bäst, har vinnaren ökat en redan hög kännedom, kraftigt stärkt preferens och tänkbarhet, konverterat detta till 41% högre försäljning och samtidigt ökat resultatet med hela 221%. Med andra ord, det verkar som att inget kan stoppa er nu Jula!

Mer information om utmärkelserna och tävlingens olika jurys:
mis.se/arets-marknadschef/

Presskontakt:
Marie Sommar
vd Marknadsföreningen Stockholm
marie@mis.se
0701-463422

Supportpaket

Med anledning av nya konsumentskyddslagen: Skräddarsydd utbildning för ditt företag i samarbete med MarLaw

Marknadsföreningen Sverige | Fördjupning och tips, Kurser, Marknadsrätt

Konsumentskyddets GDPR införs i Sverige

– Skräddarsydd utbildning för ditt företag i samarbete med MarLaw

Daniel Tornberg och Alexander Jute är advokater på Marknadsföreningens samarbetspartner Advokatfirman MarLaw, som erbjuder juridiskt stöd till våra medlemmar. Med anledning av de lagändringar gällande konsumentskyddet som trädde i kraft den 1 september 2022, erbjuder nu MarLaw en skräddarsydd utbildning för ditt företag.

MarLaw

Ändringar i konsumentskyddet

Ett moderniserat konsumentskydd (Regeringens proposition 2021/22:174) ställer högre och tuffare krav på marknadsföring riktad mot konsumenter.

Dessutom föreslås att sanktionerna ska bli kraftfullare, likt GDPR med belopp upp till 4% av ett bolags årsomsättning. Dessa lagändringar föreslås att träda i kraft den 1 juli 2022 och kommer bland annat att innebära:

  • Nya sanktioner upp till 4% av ett bolags årsomsättning
  • Nya krav för hur pris ska anges vid marknadsföring av prissänkningar
  • Nya informationskrav innan ett avtal ingås
  • Nya regler vid rankning av tjänster, produkter samt produktrecensioner
  • Nya förutsättningar för ångerrätt
  • Det måste framgå om den som erbjuder en produkt till försäljning på en marknadsplats är näringsidkare eller inte.
  • Distansavtalslagen omfattar även avtal som innebär betalningsförpliktelser och vissa fall där personuppgifter tillhandahålls

Mer information och bokning

Denna kurs syftar till att ge en övergripande förståelse för de nya konsumentskyddsreglerna samt hur ni kan anpassa er verksamhets kommunikation till de nya reglerna.

Kursen kommer att anpassas utifrån ert bolag och de frågeställningar som kan uppkomma.

Anmälan: Kontakta Marie Sommar; marie@mis.se för en offert.

MarLaw

MarLaw: Nya regler om marknadsföring kopplade till kraftiga sanktioner

Marknadsföreningen Sverige | Gästblogg, Marknadsrätt

Foto (ovan): Sandra Birgersdotter Ek

Med sikte på ”aktörers ansvar vid marknadsföring samt deras informationsplikt i den digitala miljön”

– Gästartikel från Advokatfirman MarLaw: Nya regler om marknadsföring kopplade till kraftiga sanktioner

Daniel Tornberg och Alexander Jute är advokater på Marknadsföreningens samarbetspartner Advokatfirman MarLaw, som erbjuder juridiskt stöd till våra medlemmar. Missa inte deras kommentar och praktiska tips i slutet av artikeln.

MarLaw

TIPS: Med anledning av de lagändringar gällande konsumentskyddet som föreslås att träda i kraft den 1 juli 2022, erbjuder nu MarLaw en skräddarsydd utbildning för ditt företag.

_________

Regeringen föreslår lagändringar i syfte att genomföra ”Europaparlamentets och rådets direktiv (EU) 2019/2161 om ändring av rådets direktiv 93/13/EEG och Europaparlamentets och rådets direktiv 98/6/EG, 2005/29/EG och 2011/83/EU vad gäller bättre upprätthållande och modernisering av unionens konsumentskyddsregler.”

Arbetet med det nya konsumentskyddsdirektivet har lett fram till en proposition som föreslås bli lag den 1 juli 2022. Det skall påpekas att de stora uppdateringarna av lagen är de första sedan 2008 och på så vis betydande. Det övergripande målet är att stärka konsumentskyddsnivån inom unionen ytterligare. På agendan är i synnerhet att med hjälp av lagen stärka upp skyddet för konsumenternas ekonomiska beteenden genom att ge dem tillräckligt med förutsättningar att fatta ett välgrundat affärsbeslut. Initiativet riktas även mot att anpassa regelverket till den ökade digitaliseringen som råder.

Förslagen i propositionen innebär lagändringar av fyra olika lagar. Dels marknadsföringslagen där de mest centrala delarna av implementeringen återfinns dels lagen om avtalsvillkor i konsumentförhållanden, prisinformationslagen och lagen om distansavtal och avtal utanför affärslokaler. För att komma tillrätta med bristerna i konsumentskyddslagstiftningen och se till att reglerna efterföljs tar bestämmelserna till stor del sikte på aktörers ansvar vid marknadsföring samt deras informationsplikt i den digitala miljön.

Ny sanktionsnivå om upp till 4 procent av årsomsättningen

Den största förändringen är den nya lagstiftningen om skarpare sanktioner. Sanktionsnivåerna blir högre och landar på en beloppsgräns om fyra procent av näringsidkarens årliga omsättning. I det svenska lagstiftningsarbetet var förslaget på remiss om 10 procent av årsomsättningen men istället landade nivån på 4 procent (motsvarande inom GDPR).

Tillräckligt mycket information ska tillhandahållas konsumenten vid marknadsföring

Utöver sanktioner införs en mängd olika informationsbestämmelser som kräver att marknadsföringen ska innehålla tillräckligt mycket information av särskild betydelse. Informationen kan variera från produkt till produkt men det bakomliggande syftet är trots allt att konsumenten överlag ska ges möjlighet att ta ett välgrundat affärsbeslut.

Förslaget ställer också krav på öppenhet med avseende på individualisering av priser utifrån algoritmer. Om så är fallet ska konsumenten bli tydligt informerad om att innehållet på en webbsida är anpassad efter insamlade data kring hur denne betett sig tidigare. Syftet är att göra konsumenten införstådd med det faktum att priset kan vara reglerat efter preferenser.

Beteendet med falska och oriktiga recensioner av olika slag anses så pass klandervärt att det lagts till på svarta listan över vad som under alla förhållanden ska anses otillbörligt.

En stor sak i propositionen är även kravet på information som tar sikte på rankning och där aktörer ger konsumenten tillgång till prisjämförelser. Förslagen som rankas högst kan vara baserat på priser, kvalitet eller vara resultatet av olika kommersiella incitament. Marknadsplatser och webbplatser för prisjämförelser måste därför redovisa för konsumenten de viktigaste kriterierna som sökresultatet baseras på. På så vis framkommer om rankningen är baserad på betalningar som mottagits från handlare, är påverkat av popularitet eller annat som kan ge vägledning och insikt vid konsumentens affärsbeslut.

En annan marknadsföringsmetod regeringen särskilt vill strama åt är recensioner. Med förslaget införs ett krav på att aktörer ska tillhandahålla information om omdömen och huruvida de kommer från konsumenter eller inte. Det finns inget krav på att kunna garantera kommentarernas riktighet men i sådant fall ska det framgå att aktören avskriver sig sådan försäkran. Beteendet med falska och oriktiga recensioner av olika slag anses så pass klandervärt att det lagts till på svarta listan över vad som under alla förhållanden ska anses otillbörligt.

Inom distansavtalslagens tillämpningsområde föreslås även ändringarna om ångerrätten avseende digitala tjänster som gäller personuppgifter och den data som lämnas därigenom. Givet teknikutvecklingen erbjuds många gratistjänster genom applikationer och anda digitala verktyg. Även om dessa tillhandahålls gratis lämnar kunden ifrån sig personuppgifter av stort värde för plattformen. I lagen införs därför en 14 dagars ångerrätt i dessa situationer.

Ändringar i prisinformationslagen

Det blir dessutom nya bestämmelser i prisinformationslagen. Med dagens förekomster av omfattande och återkommande priskampanjer är området något som varit särskilt prioriterat vid tillsynsärenden. Reglerna kommer att införa krav på att en produkt som tillhandahålls med angivande av en prissänkning måste ange det tidigare priset. Dessa ändringar lägger grund för hur aktörer får göra prisnedsättningar och priskampanjer. Vill en aktör kommunicera en prissänkning måste denne redovisa det lägsta priset som har tillämpat under de senaste 30 dagarna före prissänkningen. Undantag gäller om priset sänks gradvis under 30 dagars perioden. Detta kan vara fallet vid en utförsäljning samt möjligt vid varor som snabbt blir gamla.

Kommentar

För att förbereda sig på de förändringar som kommer behöver aktörerna ha i bakhuvudet att bestämmelserna talar för att höja konsumentskyddsnivån och ge konsumenterna kunskap om sina rättigheter, något som kommer vägas in i allt högre grad.

För att undvika sanktioner behöver därför identifieras vilka brister som finns i verksamheten och sätta sig in i konsumenträttigheterna i stort. Vi rekommenderar att man ser över följande:

  • Allmänna villkor/köpvillkor
  • Personuppgiftshantering och policy
  • Prissättning/REA-erbjudanden m.m.
  • Användning av recensioner
  • Användning av rankningssidor
  • Samarbeten/avtal med underleverantörer (t.ex. reklam/mediabyråer, etc.)
  • Rutiner för att säkerställa att marknadsföring är compliant

Daniel Tornberg och Alexander Jute
Advokater / Partners, Advokatfirman MarLaw AB

Finalister

Här är finalisterna för Årets Marknadschef 2022

Marknadsföreningen Sverige | Årets Marknadschef, Pressmeddelande

Pressmeddelande
Marknadsföreningen Stockholm
2022-04-20

Finalisterna för tävlingen Årets Marknadschef 2022 är utsedda

Efter ett intensivt juryarbete så står det nu klart vilka som kan vinna Marknadsföreningen Stockholms utmärkelser Årets Marknadschef, Årets Framtidslöfte, Årets Disruptör och Årets Varumärkesresa 2022. Utmärkelserna delas ut den 12 maj i samband med eventet ”Årets Marknadschef 2022 – Hybrid Edition”, på Rigoletto samt online i plattformen vVenues.

FINALISTER ÅRETS MARKNADSCHEF 2022

Astrid Odell, PostNord
Jim Carlberg, Tre
Michel Brygiewicz, Barncancerfonden
Nils Rylén, Polestar

FINALISTER ÅRETS FRAMTIDSLÖFTE 2022

Deqa Abukar, BLING Startup
Johnny Ly, :Part Global
Liza Eriksson, RedLocker
Mikaela Larsell Ayesa, Hack Your Closet

FINALISTER ÅRETS VARUMÄRKESRESA 2022

Apoteksgruppen
Jula
Polestar
Tre

FINALISTER ÅRETS DISRUPTÖR 2022

Binary Brains
Budbee
Cake
Skipperi

– Juryarbetet har som alltid varit riktigt givande och roligt. Vi har sett en stor bredd i bidragen och det har varit tufft att enas kring finalisterna. Att få läsa igenom bidragen och se allt det fantastiska arbete & bra marknadsföring som bidragits med i år har varit grymt kul. Det ska bli extra roligt att få fira ihop med finalisterna och kora vinnarna tillsammans. Och nu dessutom IRL igen, efter de senaste årens alla digitala galor, säger juryordförande Carl Wåreus, Google.

– Vi är så laddade för att ännu ett år få dela ut våra fyra guldsplashar till Sveriges vassaste marknadsförare och varumärken. I år, när tävlingen jubilerar med 15 år, tar vi steget och mixar det bästa från våra tidigare fysiska event med det digitala i vVenues, till en sprakande ”Hybrid Edition”. Det blir massor av kunskap, inspiration och nätverkande där det känns roligt att också kunna fira vinnarna IRL på rosa mattan, säger Marie Sommar, VD på Marknadsföreningen Stockholm.

Om eventet

Utmärkelserna delas ut av Marknadsföreningen Stockholm och vinnarna utses den 12 maj på ett halvdagsevent i hybridformat i år. Temat för årets event är ”Challenger brands – att utmana eller utmanas?

Det hybrida evenemanget kommer att genomföras på Rigoletto samt livestreamas likt förra året på den svenskutvecklade eventplattformen vVenues. Vi får ta del av keynotes & spaningar från ledande branschexperter, lyssna till panelsamtal med finalisterna, fira med vinnarna på plats på Rigoletto samt nätverkande & branschmingel, utöver de priser som delas ut. Du väljer själv om du vill delta på plats på Rigoletto eller tar del av allt online. Biljetterna på plats är begränsade.

Mer information om tävlingen (kriterier, jury mm) och biljetter finns här: https://mis.se/arets-marknadschef/

Presskontakt:
Marie Sommar, VD Marknadsföreningen Stockholm
marie(at)mis.se
0701-463422

Tidigare vinnare av Årets Marknadschef

2020: Christian Cabau, KLARNA (Årets Marknadschef), Roza Azimi, SNAPTIVE (Årets Framtidslöfte), Matsmart (Årets Disruptör), PostNord (Årets Varumärkesresa)
2019
: Pino Roscigno, STADIUM (Årets Marknadschef), Marika Baltscheffsky, MEDS APOTEK (Årets Framtidslöfte), FirstVet (Årets Disruptör), Polisen (Årets Varumärkesresa)
2018
: Emma Stjernlöf, ADIDAS (Årets Marknadschef), Siduri Poli, CHANGERS HUB (Årets Framtidslöfte), TransferGalaxy (Årets Disruptör), Klarna (Årets Varumärkesresa)
2017: Patrik Nygren-Bonnier, IKEA (Årets Marknadschef), Malin Cronqvist, Help to Help (Årets Framtidslöfte), Karma (Årets Disruptör), Semcon (Årets Varumärkesresa)
2015: Catarina Falkenhav, ABBA the Museum
2014: Lina Söderqvist, Björn Borg
2013: Claes Dahlén, Mr Green
2012: Lars-Johan Strand, Stadium
2011: Mariette Kristenson, Pressbyrån och Lena Strand, Folksam
2010: Karl-Oskar Tjernström, Samsung Electronics
2009: Elenor Wolgers, Folkoperan
2008: Anders Forssten, Max
2007: Jonas Tränk, Wasabröd
2006: Anna Stinger, Tele2

Artikel

Claes Ceverin: Stop with WHY – Start with HOW

Marknadsföreningen Sverige | Fördjupning och tips, Gästblogg

Från att aspirera till förändring (brand purpose) till att agera för förändring (challenger brands).

Claes Ceverin är medgrundare/strategiskt ansvarig på RIO och har över 15 års erfarenhet som varumärkes- och förändringsstrateg och är en flitigt anlitad föreläsare när det kommer till att förstå vår relation till förändring och varumärken. Vi mötte senast Claes när han gästade vårt event ”Challengers – Hur du skapar ett utmanarvarumärke” den 18 februari. Här skriver han om ett antal faktorer som han menar motiverar ett nytt fokus, från syftesdrivet till utmanarperspektiv.

Claes Ceverin

_________

Varje årtionde har haft sitt fokus när det kommer till positionering. I slutet av 2009 gav Simon Sinek ut boken ”Start with Why”, vilket blev startskottet för 2010-talets dominerande synsätt kring varumärken och positionering. Ett årtionde som till stor del handlat om brand purpose, syftesdriven positionering, och att aspirera till förändring. Under 2010-talet har vi dock sett ett antal skiften som kan ifrågasätta relevansen kring brand purpose.

Positionering och evolution

Utan att vi kanske reflekterar över det, visar historien att vi tenderar att ha ett gemensamt och övergripande fokus när det kommer till positionering i cykler om 10 år. Dessa skiften påverkas framför allt av den kulturella och ekonomiska kontexten. På 70-talet när positionering blev ett allmängiltigt begrepp var fokus för att differentiera sig funktionella värden. En tro på att desto mer sakligt företaget kunde beskriva produktfördelarna, desto mer mentalt valbart skulle varumärket bli.

Under 80-talet ökade konsumtionen som en konsekvens av den ekonomiska tillväxten och tankesättet kring positionering förflyttades till mer emotionella värden och att aspirera till en viss livsstil. På 90-talet, som en konsekvens av globaliseringen och därmed ökad konkurrens, började företag i stället att fokusera på värdeskapande fördelar. Om vi blir fler och fler konkurrenter i samma kategori med liknande erbjudande, vilket värde kan vi addera för att säkerställa vår mentala valbarhet? 2000-talet dominerades av den accelererande digitaliseringen och antalet kanaler och media exploderade. Fokus kom att handla om vem som kunde skapa värde och valbarhet genom att erbjuda den mest sammanhållna användarupplevelsen.

Det aspirerande 2010-talet

Simon Sineks bok ”Start with Why” visade under 2010-talet (med få exempel och Apple som huvudexempel) att många av de varumärken med högst lojalitet kommunicerade och positionerade sig på ett annorlunda sätt. Deras fokus låg inte på att nå ut med vad de gör eller hur de gör det – utan varför de gör det: brand purpose. Att positionera varumärket utifrån ett högre syfte, som inte nödvändigtvis behöver vara kopplat till erbjudandet, men som besvarar på vilket sätt varumärket ska bidra till en bättre värld. En stor aspirerande frågeställning som också i många fall har lett till att kommunikationen kring syftet blivit mer viktigt än att agera utifrån det.

Det agerande 2020-talet

Om det är så att relevansen hos den syftesdrivna positioneringen minskat så är den stora frågan vad nästa skifte skulle innebära? Genom vilken kulturell och ekonomisk lins kommer vi under 2020-talet att utvärdera ett varumärke och dess relevans?

Förutom den ökade polariseringen som kräver att företag i större utsträckning tar aktivt ställning och agerar utifrån det ställningstagandet, så har den starka teknologiska tillväxten skapat ett nytt och tydligt narrativ. Ett narrativ som drivs av tech-bolagen och som handlar om att utmana konventioner och att agera för förändring. Lägg där till reell hållbarhet på 2020-talets agenda och kravet på politiker och företag att inte prata om förändring, utan skapa förändring.

Någonstans i skärningspunkterna ser vi en allt starkare relevans hos de som utmanar: challenger brands. För är det något utmanarvarumärken gör, så är det att skapa relevans hos en värld som kräver förändring.

Claes Ceverin
Varumärke- och förändringsstrateg
Strategiskt ansvarig på RIO och RODOLFO