Janne Björge: Hur man bygger ett varumärke som känns (En sommarspaning från bryggan)
Marknadsföreningen Sverige | Blogginlägg, Gästblogg
”Var finns glappet mellan det vi säger att vi är – och det människor faktiskt upplever?”
Janne Björge är specialist inom varumärkesbyggande. I slutet av förra årets gästade han vårt frukostseminarium ”Bygg varumärket inifrån – Hur intern kultur formar extern framgång”, där han också skrev ner sina tankar efteråt här i bloggen. Nu checkar vi in med honom så här i slutet av sommaren, för en liten uppdatering med reflektioner att ta med sig in i hösten.

_________
Det är lätt att tro att varumärket är något man designar. Något snyggt i ett pdf-dokument. Men sanningen är att varumärket är det som händer i mötet mellan en människa och ditt företag. Det andra är mest ett stödmaterial.
Det är människorna som skapar upplevelsen. Det är där magin – eller missförståndet – uppstår. Och det är där potentialen finns.
Här är vad vi ser
De företag som lyckas bäst just nu har förstått tre saker:
- Kultur och varumärke är inte två olika spår – det är samma resa.
- Medarbetarna är inte målgruppen för internkommunikation – de är varumärket.
- Det räcker inte att ha en strategi – den måste kännas, synas och levas i vardagen.
Det är därför vi startade Nord Core. En byrå som jobbar med varumärket inifrån. Som sätter människorna, känslan och riktningen i centrum.
Vi hjälper företag att hitta tillbaka, en högre kulturella ambition – den där pulsen som gör att man vill vara med, bidra, lyfta, skratta och skapa värde. Och det bästa av allt? Du kan göra mycket av detta själv.
Så här gör du – detta är vår lite bjussiga 3-stegsmetod
1. Find the Gap
Ställ dig frågan: ”Var finns glappet mellan det vi säger att vi är – och det människor faktiskt upplever?”
Det kan vara ett glapp mellan varumärkeslöftet och vardagen. Mellan strategi och verklighet. Mellan ledningen och golvet.
Lyssna. Ställ frågor. Känn in.
Det finns alltid ett gap – och det är där energin kan börja byggas.
2. Create Engagement
När du ser glappet – bjud in till förändring. Berätta vart ni är på väg. Förklara varför det spelar roll. Och skapa en berättelse som alla känner igen sig i. Involvera säljteamet. Marknadsavdelningen. HR. Produktion. Ledningen.
Alla behöver förstå visionen – och vilja bidra till att den blir sann. Koppla det till känslor, mening och gemenskap. Det är där engagemanget bor.
3. Activate People
Nu är det dags att göra det levande.
Hur märks det här i mötet med kunden?
I introduktionen av nya medarbetare?
I våra interna möten? I ledarskapet?
Små saker räcker långt:
En story på intranätet. Ett gemensamt beslut om hur vi tar emot besök. Ett nytt sätt att fira framgång.
Det handlar inte om att göra mer – utan om att göra rätt saker med rätt känsla.
Och sen?
Utvärdera inte bara hårda nyckeltal – utan hur det känns i organisationen.
Visslas det i korridorerna?
Sker förändringen med energi eller tröghet?
Pratar folk om jobbet med stolthet?
Där har du ditt nya varumärkesindex.
Om ni skall jobba med en självskattning, så kolla med ledningsgruppen först: Noll till tio…
- Vet alla vart vi skall?
- Vill alla med dit?
- Är kunderna med på resan?
- Är vi snabba nog?
Jag tror att företag kan bli mer än bara arbetsgivare. De kan bli riktiga samhällsledare – som bygger tillit, framtidstro och riktning i en ganska rörig omvärld.
Och det börjar inte i kommunikationsplanen. Det börjar vid kaffemaskinen. I mötet. I hur vi får människor att känna sig sedda, delaktiga och viktiga.
Det är där kraften finns. Och det är den vi jobbar med på Nord Core. The Core Committment.
Men nu? Nu ska jag ta en kaffe på bryggan. Tänka en stund. Och bara andas. Hör av dig om du vill snacka kultur, ledarskap eller hur man visslar lite mer på jobbet igen.
_________
Janne, Nord Core – den interna varumärkesbyrån














































































































































































